Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00276 005285 13256361 na godz. na dobę w sumie
Ebiznesplanowanie - ebook/pdf
Ebiznesplanowanie - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788375828436 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jak brak jednej decyzji może wykończyć Twój internetowy biznes… zanim na dobre się rozkręci.

Prawdopodobnie gdzieś w Twojej głowie tli się pomysł osiągnięcia tak spektakularnego sukcesu w Internecie, jakim pochwalić może się Maciej Popowicz, założyciel portalu Nasza-klasa.pl, czy nowo wschodzące gwiazdy Internetu — założyciele takich portali jak: Spryciarze.pl, ZnanyLekarz.pl, Gastronauci.pl.

Pomysłodawcy wspomnianych projektów zdradzili sekret swojego sukcesu. W telegraficznym skrócie: chodzi po prostu o pomysł i plan jego realizacji.

Po co mi biznesplan, skoro mam wszystko w głowie?

Na to pytanie jest tylko jedna, bardzo prosta odpowiedź: mając plan tylko „w głowie”, skazujesz go na porażkę… Zobacz:

Na podstawie badań przeprowadzonych przez firmy Massachusetts Mutual i AT&T udowodniono, że przedsiębiorcy, którzy mają pisemny plan marketingu i sprzedaży, odnoszą sukcesy.

Czy jest sposób na to, aby przekonać Cię, że ebiznesplan to fundament sprawnie działającego ebiznesu? Według mnie jest jeden sposób, aby to zrobić. Wystarczy zapytać tych, którzy działają z sukcesem w Internecie, a ich biznesy przynoszą dochody. 90% z nich powie Ci: zacznij od pomysłu i planu działania.

„Po lekturze przekonuję się, że planowanie jest podstawą, nawet w czymś tak dynamicznym jak ebiznes.”

S. C.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment pełnej wersji pod tytułem: Ebiznesplanowanie Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj Darmowa publikacja dostarczona przez Wydawnictwo Złote Myśli sp z.o.o Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana, ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. © Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Piotr Krzyworączka i Paweł Krzyworączka rok 2009 Data: 9.07.2009 Tytuł: Ebiznesplanowanie – fragment utworu Autor: Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka Wydanie I Projekt okładki: Marzena Osuchowicz Redakcja: Magda Wasilewska, Sylwia Skwarek Skład: Marcin Górniakowski Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o. ul. Daszyńskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www. ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Autorzy oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI WSTĘP...............................................................................................7 1. NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA ..........................................11 Wstęp Profil e / wprowadzenie - firmy 2. WPROWADZENIE DO EBIZNESPLANU ORAZ PROFIL E ....13 ................................................................................................14 ...............................................................................................................15 Rozbudowany opis przedsiębiorstwa.....................................................................15 Charakterystyka świadczonych e-usług..................................................................16 Misja przedsiębiorstwa...........................................................................................17 Zadania........................................................................................................................18 - FIRMY - firmie 3. PREZENTACJA ZESPOŁU ............................................................19 .......................................................................20 Skład osobowy, stanowiska w e Jakie macie doświadczenie przydatne do prowadzenia e ............................22 Jakie macie kwalifikacje, nabyte umiejętności?.........................................................22 Prezentacja zespołu jako wspólnoty...........................................................................23 Motywacja zespołu; poświęcenie dla projektu............................................................23 Zadania.......................................................................................................................24 - firmy…? 4. ANALIZA OTOCZENIA EBIZNESOWEGO ...................................25 Ogólne tendencje panujące w gospodarce..................................................................25 Ocena realiów politycznych, technologicznych, geograficznych i ..........26 Przewidywana grupa odbiorców.................................................................................28 E - firmy konkurencyjne ...............................................................................................29 Zadania.......................................................................................................................30 społecznych 5. CELE ............................................................................................31 Cel – określenie planów przedsiębiorstwa.................................................................32 Cel – unikaj stwierdzeń ogólnych na rzecz konkretów...............................................33 Cel – powinien określać zyski z każdego obszaru prowadzonej działalności.............34 Zadania.......................................................................................................................35 6. PLAN ORGANIZACYJNY ORAZ WDRAŻANIE STRATEGII .........36 Zakup sprzętu, oprogramowania oraz dostosowanie pomieszczeń............................37 Zatrudnienie pracowników, podnoszenie ich kwalifikacji.........................................38 Organizacja pracy w firmie.........................................................................................39 Lokalizacja, otoczenie, dostawy, kontrola procesów..................................................40 Próg rentowności........................................................................................................42 Zadania.......................................................................................................................43 7. ANALIZA SWOT ..........................................................................44 Mocne strony..............................................................................................................45 Słabe strony................................................................................................................46 Szanse..........................................................................................................................47 Zagrożenia..................................................................................................................49 Zadania.......................................................................................................................50 8. PLAN E - MARKETINGOWY ..........................................................51 Produkt........................................................................................................................51 Cena............................................................................................................................53 Dystrybucja.................................................................................................................54 Promocja i reklama.....................................................................................................56 Zadania........................................................................................................................57 9. PROGNOZA FINANSOWA ...........................................................58 Rachunek zysków i strat.............................................................................................60 Bilans...........................................................................................................................61 Przepływy pieniężne...................................................................................................62 Ocena opłacalności.....................................................................................................63 Zadania.......................................................................................................................65 10. NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY ........................................66 Brak świadomości istoty ebiznesplanu.......................................................................67 Zwlekanie z napisaniem ebiznesplanu........................................................................67 .............................................68 Unikanie ukazywania słabych stron i Bagatelizowanie znaczenia badań i analiz rynkowych ...............................................69 Funkcja ebiznesplanu i jego obiektywizm..................................................................69 zagrożeń e - firmy PODSUMOWANIE I WNIOSKI .........................................................71 Pomysłowość, inwencja – jak skonstruować ebiznesplan?........................................72 Czy warto podglądać innych?......................................................................................73 Czy konsultacje z osobą trzecią to dobry pomysł?......................................................73 Z czego korzystać przy tworzeniu ebiznesplanu?........................................................74 Czy jest to dokument ponadczasowy?.........................................................................75 Jak budować ebiznesplan?..........................................................................................75 Czemu służą załączniki do ebiznesplanu?...................................................................76 POLECANE WITRYNY, BLOGI, FORA, KSIĄŻKI..............................77 Witryny internetowe, blogi, fora.................................................................................77 Literatura....................................................................................................................78 PRZYKŁADOWE EBIZNESPLANY...................................................80 ..................................83 Ebiznesplan dla sklepu internetowego z Ebiznesplan dla platformy szkoleń wideo – 30MinutoweSzkolenia.pl.....................112 Ebiznesplan dla firmy doradczo .................................137 - szkoleniowej – KRZYWY.PL zegarkami – Reloj.pl SŁOWNIK TERMINÓW..................................................................164 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka 1. Najczęściej zadawane pytania 1. Najczęściej zadawane pytania Nasz FAQ (z ang. Frequently Asked Questions), czyli kilka najczę- ściej zadawanych pytań dotyczących tradycyjnego biznesplanu. Co to jest biznesplan? Jest to dokument szczegółowo opisujący przedsięwzięcie finansowe już istniejące lub takie, które dopiero ma powstać. Po co pisać biznesplan? Bez biznesplanu firma raczej nie ma szans na uzyskanie kredytu ban- kowego, dotacji unijnej czy innej pomocy finansowej od potencjalne- go inwestora. Biznesplan pisze się również na użytek wewnętrzny fir- my, dla sprawnego jej funkcjonowania. Jakie instytucje mogą dofinansować przedsięwzięcie? Przede wszystkim banki, urzędy pracy, urzędy miast dysponujące funduszami unijnymi, inni prywatni inwestorzy. Komu potrzebny jest biznesplan: małym firmom, więk- szym przedsiębiorstwom czy też wielkim korporacjom? Każdej firmie. Począwszy od mikroprzedsiębiorstwa, poprzez średnie firmy, skończywszy na wielkich międzynarodowych gigantach. Za- sadnicza różnica jest taka, że mała firma walczy o mniejsze pieniądze 5 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka i jej biznesplan jest krótszy, mniej rozbudowany niż biznesplany większych przedsiębiorstw starających się o naprawdę duże sumy. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć, zanim zaczniemy się zagłębiać w szczegóły biznesplanu? Jak już powiedzieliśmy, wielkość i zawartość biznesplanu zależą od skali planowanego przedsięwzięcia. Inaczej wygląda biznesplan dwu- osobowej mikrofirmy starającej się o kredyt na 30 000 PLN, a ina- czej firmy zatrudniającej powyżej 500 osób, chcącej uzyskać od in- stytucji finansowych 10 milionów złotych. Instytucja, np. bank, po przeczytaniu przedstawionego dokumentu musi mieć pewność, że powstająca lub już istniejąca firma nie zbankrutuje w ciągu kilku miesięcy. Trzeba udowodnić, że produkt lub usługa, którą firma chce oferować, znajdzie nabywców, czyli będzie dostarczać dochodów. Biznesplan musi być przejrzysty. Osoba przeglądająca go musi zostać zachęcona do jego dokładnego przeczytania. Biznesplanu potrzebu- jemy przede wszystkim po to, żeby ubiegać się o różnego rodzaju do- tacje. Ale nie tylko. To także swego rodzaju mapa, sposób czy też procedura postępowania firmy. Wiele przedsiębiorstw na co dzień korzysta z ustaleń zawartych w biznesplanie i jeżeli trzeba – na bie- żąco je aktualizuje. Ranga tego dokumentu jest niepomierna. Ci, któ- rzy myśleli, że to tylko dokument, który składa się w urzędzie i po uzyskaniu dotacji lub pożyczki wrzuca do szuflady, nie wiedzieli zbyt wiele o biznesplanowaniu. 6 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka 4. Analiza otoczenia ebiznesowego 4. Analiza otoczenia ebiznesowego Od razu ktoś zapyta: „A co to takiego jest, to otoczenie ebiznesowe?”. Wyjaśnienia tego pojęcia nie sposób zawrzeć w dwóch słowach. Po- staramy się je tak przedstawić, abyś – po uważnym przeczytaniu – nie miał problemów ze zrozumieniem tego pojęcia. Otoczenie ebiznesowe to: ➢ ➢ ➢ ➢ ogólne tendencje panujące w gospodarce, czyli ocena koniunk- tury w mikro- i makroskali; ocena realiów politycznych, czynników technologicznych, geo- graficznych i społecznych; przewidywana grupa odbiorców; e-firmy konkurencyjne. Rozwińmy powyższe punkty. Ogólne tendencje panujące w gospodarce Musimy wyjaśnić, jakie są ogólne warunki panujące na rynku w na- szej branży w chwili obecnej oraz czego można się spodziewać w przyszłości. Przede wszystkim tej „naszej” przyszłości, czyli np. okresu spłaty kredytu bankowego. Istnieje zatem potrzeba zaprezen- towania trendów opartych na liczbach. 7 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka Na przykład wśród przebadanych przez GUS przedsiębiorstw, które są naszymi potencjalnymi klientami, 45 sygnalizowało poprawę koniunktury, zwiększone dochody, a co za tym idzie – chęć i możli- wości promocji i rozwoju firmy w Internecie. Dalsze 35 firm stwierdziło, iż w ostatnim roku ich sytuacja nie uległa zmianie, zaś pozostałe 20 zauważyło nieznaczny spadek koniunktury. W powyż- szej analizie trzeba uwzględnić, jak się kształtuje sytuacja zarówno lokalna (w naszym regionie), jak i w skali całego kraju. Trzeba tutaj podkreślić, iż nasza analiza jest nietypowa, ponieważ jest przygotowywana dla e-firmy. Dla firmy usługowej, działającej w sieci, grupa odbiorców usług jest potencjalnie bardzo szeroka. Dla- tego konieczna jest ocena trendów nie tylko w konkretnej branży (jak np. w budownictwie czy przemyśle stoczniowym), ale i kondycja całej gospodarki. Po prostu im więcej firm jest w dobrej kondycji finanso- wej, tym większe szanse, że zechcą skorzystać z naszej oferty. Ocena realiów politycznych, technologicznych, geograficznych i społecznych Bardzo ciekawa i ważna kwestia. Zaczynamy od oceny realiów poli- tycznych – również najlepiej w skali lokalnej oraz globalnej (krajo- wej). Odpowiadamy na następujące pytania: 1. Jaki jest stosunek władz, organizacji rządowych i samorządo- wych, jeżeli chodzi o rozwój i pomoc dla działalności firm branży internetowej? 2. Czy prowadzone są działania wspomagające rozwój ebiznesu, czy może wręcz przeciwnie – e-firmy traktuje się (zarówno 8 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka w regionie, jak i w całym kraju) po macoszemu i już na starcie mają warunki rozwoju gorsze niż działalność tradycyjna. Następnie należy przedstawić, jakie są czynniki i warunki technolo- giczne, które mogą się przyczynić do rozwoju lub też zastoju w naszej branży. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, jaki jest dostęp do Inter- netu, z podziałem na poszczególne regiony mniej i bardziej „uzbrojo- ne” w nowe technologie. Czyli wskazujemy, gdzie mamy największe szanse zaistnieć, gdzie możemy teoretycznie sprzedać swoje strony internetowe. Czy w naszym mieście i okolicy, czy tylko w dużych miastach, bo wsie są jeszcze zacofane technologicznie i wszelka dzia- łalność tam prowadzona odbywa się bez udziału Internetu? Usługi ebiznesowe – więc także nasza – są w o tyle dobrej sytuacji, że większość rzeczy można załatwiać na odległość. To jest kwestia warta podkreślenia, gdy uargumentujemy, że nasz ebiznes nie padnie np. ze względu na ograniczenia transportowe. To zagadnienie również musimy koniecznie podeprzeć danymi statystycznymi. Dobrze więc być za pan brat ze stroną Głównego Urzędu Statystycznego, gdzie możemy znaleźć wiele informacji potrzebnych do budowania nasze- go ebiznesplanu. Przewidywana grupa odbiorców W naszym przypadku przewidywana grupa odbiorców będzie teore- tycznie bardzo szeroka, bo przecież każda firma czy osoba prywatna pragnąca posiadać stronę WWW (lub niezadowolona z tej witryny, którą ma obecnie) może się do nas zwrócić. Musimy jednak dokonać pewnego podziału, który ma ścisły związek przede wszystkim ze świadomością społeczną. O co tutaj chodzi? 9 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka Weźmy na przykład czteroosobową firmę budowlaną, w której wy- kształcenie właściciela i pracowników to zawodowe budowlane, a po drugiej stronie księgarnię techniczną, której właściciel i obsługa mają wykształcenie średnie lub wyższe. Teoretycznie mamy o wiele większą szansę, że naszą ofertą webmasterską zainteresuje się księ- garnia. Piszemy tutaj teoretycznie, ponieważ świadomość społeczna stale wzrasta i nawet przedsiębiorcy z niższym wykształceniem, któ- rzy komputer widzą tylko na biurku swojej księgowej, bo jest on im do codziennej pracy niepotrzebny, mogą zainteresować się naszą ofertą, jeśli wyczują szansę na zwiększenie przez to zamówień. Tak jak napisaliśmy: wcześniej musimy podać, na które rodzaje biz- nesów liczymy najbardziej. Jeżeli chodzi o stronę finansową – cenę naszej usługi – to wydaje się, iż nie powinno być jakiegoś szczególnego podziału, gdyż nie jest to jakiś znaczący wydatek, jak chociażby kupno samochodu dostawcze- go. Nawet mikrofirmę, osiągającą dochody netto rzędu kilkunastu tysięcy PLN miesięcznie, stać na profesjonalny serwis WWW za kilka tysięcy złotych. Można to ująć jeszcze inaczej: nie stać tej firmy na to, aby w dzisiejszych czasach nie miała swojego serwisu WWW! E-firmy konkurencyjne Postarajmy się tutaj wykazać (cały czas pamiętając, że naszym celem jest uzyskanie kredytu z banku), że nasza e-firma stanowi taki rodzaj działalności, który ma dużą szansę na sukces rynkowy. Argumentacja: 10 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka Ogólnie sytuacja na rynku usług internetowych jest dobra. Za- potrzebowanie na tego typu usługi stale rośnie. Więc przy do- brej organizacji firmy jesteśmy w stanie mieć ciągły dopływ zleceń i tym samym w określonym terminie spłacić zaciągnięty kredyt To jest dla banku priorytetem! Ale dlaczego właśnie my? Czy mało jest e-firm tworzących strony in- ternetowe? Dlaczego właśnie nasza firma może być skuteczną kon- kurencją dla innych? Argumentacja: Jest na rynku dużo firm oferujących podobne usługi, jednak większość z nich tylko tworzy witryny WWW i ewentualnie nimi administruje. My natomiast oferujemy coś więcej: dbamy o optymalizację serwisu pod wyszukiwarki internetowe, aby wdrożona strona nie utonęła w odmętach Internetu. I tu widzi- my swoją szansę na dobrą pozycję wśród konkurencji. Znów przypominamy: musisz swoją analizę poprzeć faktami. Ebizne- plan to konstrukcja dwuczłonowa: jedna rzecz to opis zagadnienia oraz uzasadnienie z podaniem przykładów, a druga to dane staty- styczne będące potwierdzeniem, że nie urwałeś się z choinki ze swoim wywodem. Nie musi być tego zbyt wiele (bank orientuje się w staty- stykach znacznie lepiej od nas), ale kilka konkretnych przykładów po- twierdzających nasze słowa musi się znaleźć w naszym ebiznesplanie. Mamy nadzieję, że w sposób dosyć przystępny przybliżyliśmy Ci taj- niki otoczenia ebiznesowego. Nie jest to temat krótki i prosty, jak i cały ebiznesplan. Ale głowa do góry, powoli stajesz się ekspertem. 11 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka Zadania 1. Postaraj się, korzystając z różnych źródeł, zrobić małą staty- stykę: znajdź kilkanaście e-firm z usługami (kilka masz już w ULUBIONYCH), o których mowa i dowiedz się, jaką mają cenę za wykonanie strony WWW oraz jaki jest czas jej wyko- nania. 2. Sprawdź na przykładzie kilku dużych korporacji, czy korzysta- ją one przy zamawianiu witryn z usług małych, kilkuosobo- wych firm, czy raczej wolą więcej zapłacić i poszukać uznanego od lat biura e-projektowego? Czy też może mają swoich infor- matyków, programistów zatrudnionych na etacie i oni te stro- ny tworzą? 12 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka 5. Cele 5. Cele Na początek dobra informacja: to zagadnienie należy do stosunkowo najłatwiejszych. Ale to nie znaczy, że nie trzeba się tutaj przyłożyć! Wręcz przeciwnie: jest ono dla całego ebiznesplanu niezwykle istot- ne, ponieważ dla naszego przyszłego inwestora, czyli w naszym przy- padku banku, jest pytaniem zasadniczym: czy cel przedstawiony w ebiznesplanie jest realny do osiągnięcia? Jeśli osiągniemy założone cele – bez trudu spłacimy pożyczkę. Proste! Przejdźmy do konkretów. Jak zwykle na początku przedstawimy główne założenia: 1. Cel – określenie planów przedsiębiorstwa. 2. Cel – unikaj stwierdzeń ogólnych na rzecz konkretów. 3. Cel – powinien określać zyski z każdego obszaru prowadzonej działalności. Przyjrzyjmy się bliżej owemu celowi. Cel – określenie planów przedsiębiorstwa Chodzi tutaj o nakreślenie tego, co zamierzamy osiągnąć w danym czasie. Na przykład może to być okres spłaty naszego kredytu, acz- 13 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka kolwiek mile widziana jest dłuższa perspektywa, choćby 1-2 lata po spłacie zobowiązania. Na przykład chcemy w przeciągu zadeklarowa- nego czasu naszej działalności zrealizować minimum kilkadziesiąt zleceń stworzenia witryn internetowych, wraz z usługą optymalizacji pod wyszukiwarki. Musimy wykazać, jaka będzie wysokość funduszy potrzebnych do realizacji naszego celu. Podaje się tutaj wartość zy- sków docelowych oraz rynek docelowy, który określa wielkość plano- wanych obrotów. A przekładając to na język nieco prostszy i bardziej konkretny: 1. Nasze aktywa wynoszą np. 65 000 PLN. Razem z pożyczką uzyskaną z banku (100 000 PLN) będzie to 165 000 PLN. Taka suma jest nam potrzebna na zatrudnienie ludzi, zakup sprzętu, reklamę, opłatę wynajmu dwóch pomieszczeń firmo- wych w kamienicy pana X. 2. Docelowy zysk, który planujemy osiągnąć po danym czasie, to 350 000 PLN. Pozwoli nam to na spłatę zaciągniętego kredytu oraz umożliwi dalszy rozwój firmy: zatrudnienie nowych pra- cowników, a nawet zakup działki pod budowę siedziby naszej firmy. Określamy, na jakim rynku chcemy nasze cele osiągnąć. Naszymi głównymi klientami będą małe firmy, ze szczególnym uwzględnie- niem obszaru województwa małopolskiego. Cele przedsiębiorstwa określają generalne założenia. Bardziej szcze- gółową analizą zysków i poniesionych kosztów zajmujemy się dopie- ro później – na etapie prognozy finansowej. Podsumowując, priory- tetem jest ukazać w sposób jak najbardziej klarowny, do czego dąży nasza firma w przeciągu deklarowanego czasu. Co chcemy osiągnąć po tych trzech czy pięciu latach? 14 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka Cel – unikaj stwierdzeń ogólnych na rzecz konkretów Należy unikać w ebiznesplanie, przy określaniu celów, stwierdzeń ogólnych typu: Przewidujemy znaczne zwiększenie przypływu klientów w trzecim i czwartym kwartale drugiego roku działalno- ści. Zamiast słowa znaczne użyjmy liczby, np. Przewidujemy zwięk- szenie przypływu klientów o 25 w stosunku do dwóch pierwszych kwartałów. Inwestor musi zawiesić oko na liczbach, bo słowo znacz- ne niewiele mu mówi. Nie może na jego podstawie nic przekalkulo- wać. I może go to zniechęcić. Nie napiszemy też, że Opieka nad sza- tą graficzną będzie sprawowana przez kilku grafików. Tutaj rów- nież użyjmy liczby, np. trzech. Czytającemu ebiznesplan da to obraz skali naszego przedsięwzięcia. Uczmy się operować liczbami i procentami. Cel – powinien określać zyski z każdego obszaru prowadzonej działalności Zyski z poszczególnych obszarów działalności powinniśmy opisać i określić oddzielnie. Żeby pokazać, ile jesteśmy w stanie wyciągnąć – mówiąc językiem obiegowym – z tworzenia stron, a ile z naszej drugiej e-usługi. Dobrze byłoby, gdyby szereg usług oferowanych przez firmę stanowił pewien ciąg, jakiś proces. Poszczególne obszary powinny łączyć się ze sobą, tworząc całość. I w naszej firmie właśnie tak jest, co nie jest wcale takie oczywiste w całej branży. 15 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka W dalszym ciągu postarajmy się wykazać, w jaki sposób jedna wyko- nana usługa może generować zyski drugiej. Konkretnie: Wykonujemy serwis dla firmy X, z którego zysk wynosi 2 000 PLN; firma przez pewien czas radzi sobie bez optymalizacji. Jednak póź- niej zwraca się do nas z prośbą o wykonanie optymalizacji pod wy- szukiwarki, co kosztuje ją 1 000 PLN. A więc jeden obszar działalno- ści wygenerował zysk drugiemu. Przedstawienie takiego łańcucha może być ciekawe dla inwestora, gdyż zapewnia go o spójności naszych działań. Tutaj jest dobry moment, żeby przypomnieć przyszłemu inwestorowi w czym tkwi nasza przewaga nad konkurencją. Dlaczego nasza firma zalicza się do tych najlepszych w naszej branży? Właśnie dlatego, iż my nie zostawimy klienta na pastwę losu (czytaj: wyszukiwarek). Kompleksowa obsługa klienta, którą oferujemy, pozwoli poczuć się komfortowo naszemu zleceniobiorcy. Nie zatrzaśniemy przed nim drzwi naszej firmy zaraz po wykonaniu witryny internetowej. Jak widać z powyższych rozważań, cele, do których dąży e-firma, są czymś niezwykle ważnym w całej tej układance zwanej ebiznespla- nem. Jasno sprecyzowane cele determinują działalność firmy. Jeśli do- kładnie nie określimy, do czego dąży przedsiębiorstwo, możemy się zgubić i nie wykonać założeń. Bardzo często od- biorca lub inwestor zaczyna czytanie ebiznesplanu od rozdziału „Cele”. Jeżeli uzna, że nakreślony cel jest nierealny do osiągnięcia dla tak małej e-firmy lub też jest zbyt zawile przedstawiony, może nie czytać dalszej części. Po prostu się zniechęci. Ty musisz zrobić wszystko, żeby efekt był odwrotny. 16 EBIZNESPLANOWANIE – darmowy fragment – Złote Myśli Piotr Krzyworączka, Paweł Krzyworączka Zadania 1. Spróbuj naszkicować cele przykładowej e-firmy. Sprawdź, czy jesteś w stanie określić wizję jej działalności. 2. Poszukaj w różnych źródłach znaczenia terminu „cel przedsię- biorstwa”. 17
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Ebiznesplanowanie
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: