Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00394 006384 11244191 na godz. na dobę w sumie
Email marketing. Komunikuj, angażuj, buduj lojalność - ebook/pdf
Email marketing. Komunikuj, angażuj, buduj lojalność - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: MT Biznes Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7561-724-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

To już trzecia książka w serii „Twoja firma widoczna w internecie”, omawiającej najnowsze trendy oraz metody działania firm w internecie. Te nieduże i pełne konkretnej wiedzy publikacje mają charakter pisanych na gorąco raportów z pierwszej linii cyfrowego frontu. Autorami są młodzi profesjonaliści, przedstawi-ciele generacji określanej jako digital native, dzielący się swoimi praktycznymi doświadczeniami.
Ewelina Koch z online marketingiem i rynkiem nowych tech-nologii jest związana od 2007 r. Swoją przygodę z email marketingiem rozpoczęła od współpracy z SARE – jednym z wiodących dostawców oprogramowania do komunikacji newsletterowej. Zdobyte doświadczenie przełożyła na budowę i rozwój email marketingu dla sektora MSP, w ramach Grupy Kapitałowej K2 In-ternet. Obecnie realizuje się w obszarze sprzedaży nowych technologii, współpracując z największymi klientami biznesowymi T-Mobile.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

TWOJA FIRMA WIDOCZNA W INTERNECIE Ewelina Koch E-mail marketing Komunikuj, angażuj, buduj lojalność E-mail marketing Ewelina Koch Z online marketingiem i rynkiem nowych technologii związana od 2007 roku. Swoją przy- godę z e-mail marketingiem rozpoczęła od współpracy z SARE – jednym z wiodących dostawców oprogramowania do komunikacji newsletterowej – na stanowisku Business Development Managera, rozwijając sprzedaż i promując markę na rynkach polskim i za- granicznych. Zdobyte doświadczenie przełożyła na budowę i rozwój obszaru usług e-mail marketingowych dla sektora MSP w K2 Internet. Obecnie realizuje się w obszarze sprze- daży nowych technologii, współpracując z największymi klientami biznesowymi T-Mobile Polska. Ewelina Koch E-mail marketing Komunikuj, angażuj, buduj lojalność Redaktor serii Marta Hołoweńko Redakcja Agnieszka Al-Jawahiri Projekt okładki Amadeusz Targoński, targonski.pl Skład Shift_Enter © Copyright by Poltext sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub frag- mentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw au- torskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabez- pieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa. Warszawa 2016 Poltext sp. z o.o. 02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki 118 tel.: 22 632-64-20 e-mail: wydawnictwo@poltext.pl internet: www.poltext.pl ISBN 978-83-7561-695-8 (format e-pub) ISBN (978-83-7561-699-6 format mobi) ISBN 978-83-7561-724-5 (format pdf) Z PLIKU ZOSTAŁY USUNIĘTE PUSTE STRONY. Spis treści Wstęp ..................................................................................... 9 Rozdział 1. Podstawy: rynek e-mail marketingu i prawo .... 11 E-mail marketing w liczbach .............................................. 11 Aspekty prawne ................................................................. 14 Czym jest dana osobowa? .............................................. 15 Czym jest przetwarzanie danych osobowych? .................. 16 Zgoda na przetwarzanie danych osobowych .................... 17 Zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych ....................................................... 19 Przetwarzanie danych w celach marketingowych przez podmioty trzecie .............................................. 20 Typy pozyskania zgody marketingowej – single i double opt-in ............................................................. 22 Spam vs e-mail marketing .................................................. 28 Rozdział 2. Od czego zacząć? .............................................. 31 Dopełnienie formalności w GIODO ................................... 31 Rejestracja zbioru danych .............................................. 31 Powołanie ABI .............................................................. 34 Budowa bazy subskrybentów ............................................. 35 Gdy masz własną bazę odbiorców z aktualnymi zgodami handlowymi .............................................................. 37 Gdy masz bazę danych nieaktualizowaną od kilku lat .... 38 Gdy posiadasz bazę bez aktywnych zgód handlowych .... 41 Gdy nie posiadasz bazy subskrybentów, ale masz bazę klientów ................................................................... 41 Gdy nie posiadasz żadnej bazy potencjalnych odbiorców .. 43 Lista Robinsonów ............................................................... 49 5 www.poltext.pl Wybór profesjonalnego narzędzia ....................................... 52 Kryterium pierwsze: intuicyjność obsługi i przyjazny interfejs .................................................................... 53 Kryterium drugie: raporty i statystyki ........................... 55 Kryterium trzecie: dostarczalność, whitelisting, blacklisting i inboxowanie ......................................... 57 Kryterium czwarte: mechanizmy weryfikacyjne i antyspamowe .......................................................... 66 Kryterium piąte: darmowe zasoby i zaawansowane funkcjonalności ......................................................... 70 Rozdział 3. Pierwsze kroki w systemie ................................ 77 Rozplanowanie wysyłek w czasie ........................................ 77 Określenie nadawcy ........................................................... 81 Przygotowanie autoresponderów ........................................ 83 Prośba o potwierdzenie subskrypcji ................................ 83 Podziękowanie za zapis na newsletter ............................ 85 Potwierdzenie rezygnacji z subskrypcji ........................... 87 Struktura i import bazy odbiorców ..................................... 91 Rozdział 4. Jak przygotować kampanię? .............................. 97 KROK 1: Wybór kreatora wiadomości ............................... 98 KROK 2: Określenie tematu i nadawcy wiadomości .......... 99 KROK 3: Wybór szablonu ................................................. 106 KROK 4: Tworzenie wiadomości ........................................ 108 Stopka podglądu wiadomości ........................................ 108 Stopka informacyjna ...................................................... 109 Stopka wypisu ............................................................... 110 Wersja tekstowa ............................................................ 111 Elementy HTML m.in. grafiki, wideo, GIF-y… ............ 112 KROK 5: Personalizacja i indywidualizacja wiadomości ..... 121 Personalizacja tekstu ...................................................... 121 Zróżnicowanie elementów graficznych ........................... 122 6 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl Spis treści KROK 6: Testowanie wiadomości przed wysyłką ............... 125 Spam test ...................................................................... 126 Test podglądu wyświetlania wiadomości (ang. preview test) ....................................................... 128 Testowa wysyłka wiadomości ......................................... 131 Podgląd wersji mobilnej ................................................ 132 Podgląd poprawności personalizacji ............................... 132 Test A/B (ang. split test) .................................................. 134 KROK 7: Wybór odbiorców .............................................. 137 KROK 8: Wysyłka wiadomości .......................................... 139 Rozdział 5. Jak mierzyć efekty ............................................. 141 Podstawowe miary efektywności ........................................ 141 Wskaźnik wysłanych wiadomości ................................... 143 Wskaźnik dostarczonych wiadomości ............................. 144 Wskaźnik odbić ............................................................. 145 Wskaźnik otwarć (OR) .................................................. 149 Wskaźnik kliknięć (CTR) ............................................... 152 Wskaźnik CTOR ........................................................... 156 Wskaźnik wypisów z bazy (UR) ..................................... 158 Wskaźnik UTOR .......................................................... 160 Wskaźnik zgłoszeń spamu ............................................. 160 Dodatkowe statystyki ........................................................ 162 Geolokalizacja ............................................................... 162 Domeny ........................................................................ 163 Aplikacje webowe, mobilne i desktopowe ...................... 164 Ocena skuteczności kampanii w praktyce ........................... 165 Rozdział 6. Co dalej, czyli inspiracje działań prostych i zaawansowanych ............................................................ 171 Studium przypadku GetResponse dla Diverse: Jak kody rabatowe zwiększyły 10-krotnie liczbę subskrypcji do newslettera ............................................................... 173 7 Ewelina Kochwww.poltext.pl Studium przypadku GetResponse dla Hairstore.pl: Optymalizacja mailingów − wzrost zamówień o 31,96 w sklepie internetowym ................................ 177 Studium przypadku FreshMail dla Diamonds Factory: Komunikacja 1:1 w e-mail marketingu ......................... 186 Studium przypadku FreshMail dla TUI: Promocja oferty letniej przy pomocy kontentu dynamicznego ................. 190 Studium przypadku FreshMail dla PerhapsMe: Segmentacja bazy na podstawie analizy RFM ..................................... 195 Studium przypadku SARE dla Endo: 44,5 przyrost bazy dzięki konkursowi Urodzinowe rabaty ........................... 198 Studium przypadku SARE dla L’Occitane: Kampania urodzinowa E-mail + SMS ............................................ 201 Studium przypadku SARE dla Nespresso: Badanie opinii klientów za pomocą ankiety online ................................ 203 Słowniczek ............................................................................ 206 8 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl Wstęp Skrzynka pocztowa, szczególnie ta prywatna, stanowi dla większości z nas – zaraz po telefonie, najbardziej osobiste medium komunika- cyjne. Niektórzy śmiało stwierdzą, że pozostawienie w domu portfela czy dokumentów nie doskwiera nam tak bardzo przez resztę dnia jak brak smartfona czy dostępu do sieci nawet przez kilka godzin. Nikogo to nie powinno dziwić – w końcu jesteśmy społeczeństwem informacji uzależnionym od elektroniki i Internetu. Dla większości z nas typowy dzień wygląda tak samo: zaraz po przebudzeniu sięgamy po smartfona, tuż po tym, jak wyłączymy drażniący alarm budzika, a następnie gdzieś pomiędzy poranną kawą a myciem zębów sprawdzamy pocztę elektroniczną i Facebooka. Po raz pierwszy tego dnia. A  kolejny? W  drodze do pracy lub szko- ły, zaraz po przyjściu do biura, w przerwie lunchowej, przed snem. Co dostajemy pierwszego dnia, zaczynając pracę w nowej firmie? Na biurku czekają na nas telefon, papierowy kalendarz i  oczywiście – komputer z dostępem do poczty służbowej. Skrzynka pocztowa stanowi centrum naszego małego wszechświa- ta. To w niej lądują najważniejsze e-maile od rodziny i znajomych, po- twierdzenia transakcji internetowych, comiesięczne faktury za telefon i każda zmiana statusu realizacji zamówienia ze sklepu internetowego. Świat biznesu również kręci się wokół komunikacji elektronicznej – mówi się z przekąsem, że jeśli nie ma cię na Face booku, nie istniejesz. W święcie biznesu, jeśli nie masz czegoś w e-mailu, to coś nie istnieje. Właśnie ze względu na rolę poczty e-mail w codziennym życiu współczesnego konsumenta dla każdego marketera ważne jest, aby dotrzeć z komunikatem swojej marki do skrzynek pocztowych od- biorców. Co więcej, w codziennym pędzie i przy wszechobecnej rekla- mie nie wystarczy jedynie BYĆ. Ważne jest to, JAK się prezentujesz – z jakim komunikatem i w jakiej formie zwracasz się do odbiorcy. Każdego dnia marketerzy analizują dane i  szukają sposobów, jak skutecznie przebić się przez szum komunikacyjny, który otacza 9 www.poltext.pl konsumenta. Jadąc autem, mijasz kolorowe bilbordy, neonowe szyl- dy, słuchasz reklam w radio, a po powrocie do domu reklamy krzyczą do ciebie z telewizora i stron internetowych. W niemal każdej chwili marketing i reklama atakują cię z kilku źródeł jednocześnie. Trudno jest w tym zgiełku wyłapać to, co ciekawe i wartościowe dla nas sa- mych, odbiorców. Jedno jest pewne. Każda marka, każdy przekaz ma dosłownie kil- ka sekund, aby zawalczyć o uwagę potencjalnego nabywcy. Potem komunikat staje się kolejnym nieistotnym zgrzytem marketingo- wym. Warto zatem zadać sobie pytanie: Kiedy uwaga odbiorcy jest naj- bardziej skupiona? Wtedy, kiedy skierowany do niego komunikat jest OCZEKIWANY, odbiorca spodziewa się KONKRETNEJ TRE- ŚCI, a sam przekaz trafia w BIEŻĄCĄ POTRZEBĘ. Współczesny e-mail marketing skupia się właśnie na tych trzech elementach. Wykorzystując kilka sekund zainteresowania internauty poprzez dźwięk, obraz, ruch i tekst, e-mail marketing może skutecz- nie wpłynąć na pozytywny odbiór komunikatu i  skłonić  użytkow- nika do określonej akcji. Od ciebie zależy, czy będzie to nowa lub kolejna sprzedaż, wzrost odwiedzin witryny czy fala zapisów na bez- płatne webinarium. 10 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl 1Rozdział Podstawy: rynek e-mail marketingu i prawo E-mail marketing w liczbach Rok w  rok zwolennicy mediów społecznościowych oraz nowinek w branży online wieszczą koniec ery e-mail marketingu. Miałby on zostać wyparty przez nowsze kanały komunikacji, te bardziej mobil- ne i społecznościowe. Praktyka jednak pokazuje, że e-mail marketing ma się świetnie, zataczając coraz większe kręgi w świecie interneto- wego marketingu. Jak pokazują badania, obecnie na świecie jest ponad 2,6 mld użyt- kowników poczty e-mail (dane na koniec 2015 roku), co daje ponad siedmioprocentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego (źródło: Radicati Group). Coraz częściej mamy też więcej niż jedną skrzynkę e-mail. Skąd taki trend? Po pierwsze, na co dzień otrzymujemy tyle Ile posiadasz kont pocztowych? Nie posiadam 1 2 3 4 5 lub więcej Większość użytkowników poczty e-mail ma kilka kont pocztowych Źródło: XII Badanie wykorzystania poczty elektronicznej, SARE, 2016 3 8 21 24 17 27 11 www.poltext.pl wiadomości, że kategoryzowanie ich ułatwia nam życie. Po drugie, digitalizacja urzędów i instytucji sprawia, że adres e-mail potrzebny jest dziś w zasadzie każdemu. Jak widać, potencjał, jaki swoim zasięgiem stwarza kanał e-mailo- wy, jest ogromny. Jeżeli dodać do tego częstotliwość i sposób korzysta- nia z niego przez potencjalnych odbiorców, okazuje się, że e-mail może być nadal jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Pomimo że w dalszym ciągu zdecydowana większość internautów odczytuje wiadomości na komputerze, logując się do poczty przez przeglądarkę (38 ) lub korzystając z programu desktopowego, ta- kiego jak Outlook (48 ), coraz więcej osób sięga także po aplikację pocztową na smartfonie (10 ), co sprawia, że e-mail staje się jeszcze bardziej osobistym medium komunikacji (dane na podstawie raportu XII Badanie wykorzystania poczty elektronicznej, SARE, 2016). Stwarza to duże możliwości kontaktu z użytkownikiem o każdej porze i w do- wolnym miejscu. Między innymi dlatego e-mail jest w dalszym ciągu jednym z naj- częściej wybieranych narzędzi do podtrzymywania relacji z  kon- sumentami i  najchętniej wykorzystywaną metodą pozyskiwania nowych klientów. Jakie technologie wspierają pozyskiwanie oraz utrzymanie klienta? POZYSKANIE KLIENTA UTRZYMANIE KLIENTA 69 75 63 71 69 56 50 50 99 CRM Media społecznościowe Web analytics E-mail marketing Marketing automation Landing pages Blogi Płatna reklama w wyszukiwarkach 44 48 50 68 25 38 31 Źródło: Demand Generation Benchmark, Software Advice and Research Now, 2015 12 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl Rozdział 1. Podstawy: rynek e-mail marketingu i prawo Jakiego rodzaju technologii marketingowej używa twoja firma? E-mail marketing Marketing analityczny Marketing społecznościowy CRM/Automatyzacja sprzedaży CMS/Zarządzanie kontentem Marketing w wyszukiwarkach Marketing automation Zarządzanie bazami danych Testy i optymalizacja 82 67 60 54 52 50 42 36 33 Źródło: Marketing Technology Strategy Survey, Ascend2 Research Partners, 2015 Z jakimi działaniami integrujesz e-mailowe kampanie marketingowe? 72 29 45 30 31 30 37 Kampanie SMS Reklama w wyszukiwarkach Social media Beacony Display Telemarketing Badania marketingowe (ankiety) Prasa TV Radio Wideo Inne formy reklamy 5 14 18 13 7 Źródło: XII Badanie wykorzystania poczty elektronicznej, SARE, 2016 Podsumujmy − decydując się na działania z zakresu e-mail mar- ketingu i dodatkowo łącząc je z działaniami w innych kanałach, na 13 Ewelina Kochwww.poltext.pl przykład w  mediach społecznościowych, masz szansę na skuteczne dotarcie do odbiorców i przekucie tego w sukces twojej marki. Oto przykład: w ubiegłorocznej edycji Black Friday kanałem, który przy- niósł aż 25,1 nowej sprzedaży, był właśnie e-mail (źródło: Custora E-Commerce Pulse). Aspekty prawne Wiesz już, jak istotną rolę w komunikacji marketingowej odgrywa indywidualny adres e-mail, a tym samym jak cenny zasób stanowi on dla każdego marketera. Ponieważ, podobnie jak imię czy nazwisko, adres e-mail to dana osobowa, opieranie na nim komunikacji marke- tingowej jest ściśle uregulowane prawnie. W Polsce organem do spraw ochrony danych osobowych jest Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych, w  skrócie GIODO. Głównym zadaniem GIODO jest prowadzenie rejestru zbiorów danych, kontrola zgodności przetwarzania danych z przepi- sami ustawy, a także rozpatrywanie skarg w sprawach dotyczących nadużyć i nieprzestrzegania tychże przepisów1. GIODO nadzoruje działalność nie tylko podmiotów polskich, ale również zagranicznych przedsiębiorstw, które pracują z danymi osobowymi na terenie Pol- ski. Przykładowo w 2011 roku Generalny Inspektorat nadzorował system rejestracji obrazu Google – Street View, za pomocą którego światowy potentat internetowy fotografował teren naszego kraju. W praktyce dla każdego przedsiębiorcy współpraca z  GIODO sprowadza się do trzech podstawowych obowiązków: • rejestracji zbioru danych osobowych, • należytej jego ochrony, • udostępniania wszystkich zbiorów do kontroli GIODO. 1 Na podstawie Art. 12 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. 14 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl Rozdział 1. Podstawy: rynek e-mail marketingu i prawo Czym jest dana osobowa? Za daną osobową uważa się każdą informację dotyczącą osoby fizycz- nej, której tożsamość można określić przez powołanie się na numer identyfikacyjny (na przykład PESEL) albo jeden lub kilka specyficz- nych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umy- słowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne2. Podstawowy zestaw danych osobowych, który każdy z nas wymie- niłby w pierwszej kolejności, to: imię, nazwisko, adres zameldowa- nia, płeć, wiek, miejsce pracy. Dwie takie na pozór ogólne informacje zestawione ze sobą umożliwiają identyfikację konkretnej osoby. Samo imię nie definiuje konkretnego pracownika, natomiast w zestawieniu z odpowiednim działem w danej firmie już tak. Podobnie konkretne nazwisko w  powiązaniu z  nazwą przedsiębiorstwa pozwala niemal natychmiast określić, o  kogo chodzi. Okazuje się, że adres e-mail może również być daną  osobową. Dlaczego? Ponieważ każdy taki adres jest unikatowy i należy do konkretnej osoby, a w zestawieniu na przykład z imieniem lub nazwiskiem stanowi wystarczającą pod- stawę do określenia jej tożsamości. Ponadto sam adres e-mail może zawierać dane osobowe. Konstrukcja adresu e-mail: jan.kowalski@przykladowyadres.pl = alias @ domena Aliasem najczęściej jest imię, nazwisko, imię i nazwisko lub pseu- donim, choć może to być dowolne słowo występujące w danym języku albo losowy ciąg znaków alfanumerycznych. Domeną jest najczęściej nazwa przedsiębiorstwa, na przykład firmaX.pl, lub nazwa jednego z popularnych dostawców usług internetowych (ang. Internet Service Provider – ISP), na przykład gmail.com, onet.pl czy wp.pl. A zatem, jeśli adres e-mail będzie zawierał w aliasie lub dome- nie choć śladową wskazówkę pozwalającą odgadnąć tożsamość danej 2 Definicja na podstawie Art. 6 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. 15 Ewelina Kochwww.poltext.pl osoby, zostanie uznany za daną osobową i będzie podlegał restryk- cyjnym wytycznym GIODO. Oczywistym przykładem jest imien- ny adres e-mail, na przykład jan.kowalski@przykladowyadres.pl, j.kowalski@przykladowyadres.pl lub jk@przykladowyadres.pl. Czy adres biuro@firmaX.pl jest również daną osobową? Co do zasady nie. Niemniej w świetle nowelizacji Ustawy o ochronie da- nych osobowych od 1 stycznia 2015 roku tak skonstruowany adres e-mail może być również traktowany jak dana osobowa. Szczególnie, jeśli firma X jest jednoosobową działalnością lub przedsiębiorstwem zatrudniającym kilka osób. Pomimo że sam alias biuro nie jest daną osobową, w  zestawieniu z  domeną firmaX.pl może jasno wskazać osobę, na przykład właściciela lub sekretarkę, która odczytuje kore- spondencję elektroniczną z tego adresu. Jest to kwestia dość sporna i niejednoznaczna, dlatego należy rozpatrywać ją każdorazowo indy- widualnie. Ze względu na dobre praktyki e-mail marketingu powin- niśmy uznać każdy adres e-mail za daną osobową i mieć zgodę na komunikację marketingową dla każdego z nich. Czy warto zbierać adresy typu biuro@ lub marketing@? W prak- tyce kampanie wysyłane na adresy ogólne, które nie należą do wła- ścicieli firm, a  jedynie są e-mailem kontaktowym z  firmą, będą nieskuteczne. Kilka osób obsługujących daną skrzynkę pocztową uzna automatycznie takie wiadomości za niepożądane i  nieintere- sujące, gdyż nie będą one skierowane do konkretnej osoby mającej konkretną potrzebę. Czym jest przetwarzanie danych osobowych? Jako przedsiębiorca posiadający dane pracowników, dostawców, klientów czy potencjalnych odbiorców, masz obowiązek prawny zgłoszenia tego faktu do GIODO poprzez rejestrację zbioru danych. Takiej rejestracji najczęściej dokonuje się jednokrotnie – opis krok po kroku, jak sprawnie przejść przez ten proces znajdziesz w kolejnym rozdziale. Dzięki rejestracji zyskujesz podstawę prawną do przetwa- rzania posiadanych danych osobowych. 16 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl Rozdział 1. Podstawy: rynek e-mail marketingu i prawo Najogólniej mówiąc, przetwarzaniem danych jest każda operacja polegająca na przykład na ich przechowywaniu, zmienianiu, udo- stępnianiu czy usuwaniu3, bez względu na to, czy baza danych jest ręcznie zrobioną listą na papierze, plikiem w formacie CSV na dysku czy zasobem na serwerze zewnętrznym. Najważniejsze z punktu widzenia e-mail marketingu jest rozróż- nienie pomiędzy przetwarzaniem danych a przetwarzaniem danych w ce- lach marketingowych. Pierwsze pojęcie odnosi się do uzyskania zgody od danej osoby na wykorzystanie jej danych osobowych na potrzeby konkretnej umowy, najczęściej w celu zrealizowania usługi lub spełnienia obo- wiązku wynikającego z przepisu prawa4. Z tego typu zgodą mamy do czynienia w wielu codziennych sytuacjach, na przykład przy za- kupie towaru przez Internet, w  procesie rekrutacyjnym, podczas rezerwacji noclegu w  hotelu czy przy nabyciu usługi telekomuni- kacyjnej. Bez jednoznacznego oświadczenia woli (tzw. zgody) strony zawierającej umowę usługa nie mogłaby być zrealizowana – zamó- wiony towar nie mógłby być wysłany i  dostarczony, a  odpowiedź na ogłoszenie w  sprawie pracy nie zostałaby uwzględniona przez rekrutera. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych Zgoda na przetwarzanie danych musi mieć odpowiednią formułę, ponieważ nieodzownie wiąże się z obowiązkiem informacyjnym. Ozna- cza on, że każdy podmiot chcący pozyskać zgodę na przetwarzanie danych osobowych powinien poinformować daną osobę o: • pełnej nazwie (A) i adresie swojej siedziby (B), a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna – o miejscu swo- jego zamieszkania oraz imieniu i nazwisku, 3 Na podstawie Art. 7 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. 4 Więcej na temat podstaw do przetwarzania danych osobowych w Art. 6 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. 17 Ewelina Kochwww.poltext.pl • celu zbierania danych (C), a w szczególności o znanych mu w cza- sie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach albo kategoriach odbiorców danych (D), prawie dostępu do swoich danych oraz ich poprawiania (E), • dobrowolności albo obowiązku podania danych (F), a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej5. Przykład 1 – Klauzula dotycząca procesu rekrutacji Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (pełna nazwa firmy) (A+D) z siedzibą w (adres rejestrowy spółki) (B) dla celów rekrutacji (C). Zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 ze zm.) przy- sługuje mi prawo dostępu do podanych przeze mnie danych oraz ich poprawiania (E). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne dla przeprowadzenia rekrutacji (F). Przykład 2 – Klauzula dotycząca zakupu przez Internet Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w  celu re- alizacji zamówienia przez sklep (nazwa sklepu) (A) zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 r. (Dz. U. Nr 133, poz. 883). Dane te będą wykorzystywane w  celu ewidencji sprzeda- ży i  kontaktu z  nabywcą (C) wyłącznie przez sklep (nazwa sklepu) (A+D) z siedzibą w (adres rejestrowy spółki) (B). Przykład 3 – Rozbudowana klauzula dotycząca zakupu przez Internet i rejestracji konta w sklepie online Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez sklep (nazwa sklepu) (A) moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu w celu założenia konta i realizacji złożonych przeze mnie zamówień (C). Sklep (pełna nazwa firmy) (A+D) z siedzibą w (dane rejestrowe spół- ki) (B) informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez 5 Zgodnie z Art. 24 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. 18 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl Rozdział 1. Podstawy: rynek e-mail marketingu i prawo sklep w celu założenia konta i realizacji zamówień, ewidencji sprzeda- ży i  dostawy towarów (C). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do przetwarzanych danych osobowych i  ich poprawiania, a  także prawo żądania zaprzestania przetwarzania danych i wniesienia sprzeciwu na warunkach określonych prawem (E). Udostępnienie danych osobowych jest dobrowolne (F). Zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych Elementy, które powinna zawierać zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych są niemal takie same jak w przypadku stan- dardowej, podstawowej zgody na przetwarzanie danych, z tą różnicą, że w treści oświadczenia musi być jasno sprecyzowany cel, w jakim ta zgoda będzie wykorzystywana – w tym przypadku handlowy lub marketingowy (C). Podstawą prawną dla komunikacji newslettero- wej jest poza Ustawą o ochronie danych osobowych także Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Należy zapoznać się z jej treścią przed podjęciem internetowych działań marketingowych. Myśląc o e-mail marketingu, warto umieścić dopisek o medium, z pomocą którego będzie prowadzona komunikacja marketingowa – środki komunikacji elektronicznej (G). Dla większej transparentno- ści wskazane jest także dodanie zapewnienia, że dane subskrybenta nie będą wykorzystywane przez inne, nieuprawnione podmioty. Przykład 1 – Treść zgody marketingowej Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych środkami komu- nikacji elektronicznej (G) przez (pełna nazwa firmy) (A+D) z sie- dzibą w (adres rejestrowy spółki) (B) w celach marketingowych (C). Zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobo- wych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 ze zm.) przysługuje mi prawo dostępu do podanych przeze mnie danych oraz ich poprawiania (E). Przykład 2 – Rozbudowana treść zgody marketingowej Chcę otrzymywać newsletter z informacjami o promocjach, wyprzedażach i nowościach (C). 19 Ewelina Kochwww.poltext.pl Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez fir- mę (A) zgodnie z Ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych oso- bowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926 ze zm.) oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od (nazwa firmy) (A) informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (C) zgodnie z Ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elek- troniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest firma (pełna nazwa firmy) (A) z siedzibą w (dane rejestrowe spółki) (B). Dane oso- bowe będą przetwarzane w celach marketingowych (C) i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne (E), a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawia- nia oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania (F). Przetwarzanie danych w celach marketingowych przez podmioty trzecie W praktyce możemy spotkać także zgodę marketingową upoważniają- cą więcej niż jeden podmiot do przetwarzania naszych danych. Jeżeli spółki są powiązane kapitałowo lub strukturą właścicielską, zabieg ten jest zrozumiały, gdyż holding chce korzystać z potencjału mar- ketingowego wszystkich spółek, a dane osobowe będą przetwarzane prawdopodobnie przez te same osoby zajmujące się marketingiem. Przykład 1 – Treść zgody marketingowej „holdingowej” Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych środkami komu- nikacji elektronicznej (G) przez spółkę holdingową (pełna nazwa firmy) (A+D) z siedzibą w (adres rejestrowy spółki) (B) oraz inne spółki należące go Grupy (pełna nazwa grupy kapitałowej) w celach marketingowych (C). Zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 ze zm.) przy- sługuje mi prawo dostępu do podanych przeze mnie danych oraz ich po- prawiania (E). 20 E-MAIL MARKETING. KOMUNIKUJ, ANGAŻUJ, BUDUJ LOJALNOŚĆwww.poltext.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Email marketing. Komunikuj, angażuj, buduj lojalność
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: