Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00748 010795 7480826 na godz. na dobę w sumie
Encyklopedia młodego artysty - ebook/pdf
Encyklopedia młodego artysty - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 129
Wydawca: SBM Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-8059-037-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> dla dzieci i młodzieży
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jak rzeźbić, malować i rysować? Co kryje się za słowami: ambalaż, fowizm i dripping? Każdy młody pasjonat sztuki czy początkujący artysta odnajdzie w tej książce odpowiedzi na te i inne pytania. Z kolei opisane tutaj kierunki w sztuce mogą się stać dla młodych twórców cenną inspiracją.

Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

129 RYSUNEK, GRAFIKA, FOTOGRAFIA ENCYKLOPEDIA (cid:30) MŁODEGO t (cid:28)  r y  ENCYKLOPEDIA (cid:30) MŁODEGO t (cid:28)  r y  Copyright © SBM Sp. z o.o., Warszawa 2015 © Copyright for the illustrations by SBM Sp. z o.o., Warszawa 2015 Tekst: Joanna Babiarz Opracowanie graficzne, skład, przygotowanie do druku i projekt okładki: TYPO 2 Jolanta Ugorowska Ilustracja na okładce i stronie tytułowej: Maciej Maćkowiak Redakcja: Elżbieta Wójcik Korekta: Katarzyna Juszyńska Wydanie I Wydrukowano w Polsce SPIS TREŚCI RYSUNEK, GRAFIKA, FOTOGRAFIA RYSUNEK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SZKIC, PROJEKT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PERSPEKTYWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . KOMPOZYCJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . W PRACOWNI GRAFICZNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . DRZEWORYT, LINORYT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SUCHA IGŁA (SUCHORYT), MIEDZIORYT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . LITOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . AKWAFORTA (KWASORYT) I AKWATINTA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PLAKAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . KOMIKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . FOTOGRAFIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . FROTAŻ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . KALKOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MALARSTWO W PRACOWNI MALARSKIEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . BARWA I KOLOR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . JAK SAMEMU ZROBIĆ FARBY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . FARBY: AKWARELA, GWASZ, TEMPERA, OLEJ, AKRYL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ŚWIATŁOCIEŃ (CHIAROSCURO) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MALARSTWO SZTALUGOWE I TABLICOWE, IKONA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 34 36 38 40 42 44 46 5 MALARSTWO MONUMENTALNE (ŚCIENNE). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . WITRAŻ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ILUMINATORSTWO ŚREDNIOWIECZNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MOZAIKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MALARSTWO NA SZKLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MARTWA NATURA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MALARSTWO RODZAJOWE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MALARSTWO HISTORYCZNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PORTRET, AUTOPORTRET, AKT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PEJZAŻ, WEDUTA, MARINA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . NOKTURN, TENEBRYZM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . REALIZM, NATURALIZM, WERYZM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . IMPRESJONIZM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . FOWIZM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . EKSPRESJONIZM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . KUBIZM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SURREALIZM (NADREALIZM) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ABSTRAKCJA GEOMETRYCZNA I ORGANICZNA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . FUTURYZM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . EKSPRESJONIZM ABSTRAKCYJNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . OP-ART . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . POP-ART (SZTUKA POPULARNA) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . STREET ART (SZTUKA ULICZNA, SZTUKA MIEJSKA) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 50 52 54 56 58 60 62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88 90 92 RZEŹBA W PRACOWNI RZEŹBIARSKIEJ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MATERIAŁ: GIPS, GLINA, KAMIEŃ, METAL, DREWNO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PLASTELINA, MODELINA, MASA SOLNA, PAPIER MÂCHÉ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . RZEŹBA PEŁNA, RELIEF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . RZEŹBA NOWOCZESNA: READY MADE, MOBILE, INSTALACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . CERAMIKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 96 98 100 102 104 6 SPIS TREŚCI INNE TECHNIKI TKANINA: KORONKA, ARRAS, ABAKAN, HAFCIARSTWO, FILC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . BATIK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ORIGAMI, KIRIGAMI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . WYCINANKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SCRAPBOOKING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . DEKUPAŻ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . KOLAŻ, DEKOLAŻ, ASAMBLAŻ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . DEKALKOMANIA, FUMAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SZTUKA CIAŁA (BODY ART) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . AMBALAŻ, SZTUKA ZIEMI (LAND ART), SZTUKA KONCEPTUALNA (KONCEPTUALIZM) . . . 106 108 110 112 114 116 118 120 122 124 INDEKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 7 RYSUNEK Nie każdy obraz musi być kolorowy, namalowany pędzlem i farbami. Można go także stworzyć za pomocą innych materiałów. Do tego celu służą ołówek, kredka, węgiel, flamaster, tusz. Powstały w ten sposób obraz jest narysowany, a nie namalowany, i nazywa się rysunkiem. Ludzie rysowali od bardzo dawna, posłu- gując się kawałkami spalonego drewna (węgla drzewnego) oraz różnymi rodzajami kolorowych glinek. Tę twórczość, która do- trwała do czasów współczesnych, możemy podziwiać, oglądając naskalne rysunki pochodzące sprzed kilkunastu tysięcy lat. Te najpiękniejsze znajdują się w jaskiniach Lascaux na terenie Francji i w hiszpańskiej Altamirze. LEONARDO DA VINCI, Isabella d`Este, 1500 r., Luwr, Paryż, Francja Ponieważ w  tej technice nie używa się barw, jak ma to miejsce w przypadku farb, artysta posługuje się światłocieniem i kres- kami o różnej grubości. Ma to na celu jak najlepsze oddanie przestrzeni i głębi. W za- leżności od tego, jaką metodą rysowania posłuży się artysta, rysunek dzieli się na kilka rodzajów. Może być LINEARNY, czyli taki, w  którym używa się wyłącznie linii. Gdy przeważają ciemne i jasne plamy, taki ALBRECHT DÜRER, Śmierć Orfeusza, 1494 r., Kunsthalle, Hamburg, Niemcy 8 rysunek nazywa się ŚWIATŁOCIENIOWYM. Gdy jasność kresek lub plam posiada różną intensywność, wówczas mamy do czynie- nia z rysunkiem WALOROWYM. Jeśli obra- zek został narysowany np. białą kredą, czar- nym węglem i brązową sepią, nazywamy go MALARSKIM, bo powstał z połączenia trzech barw. Na ogół rysuje się na papierze lub kartonie, ale można też wykorzystać inne materiały: płótno, skórę, płytki chodnika albo kamie- nie. W dawnych czasach najczęściej używa- no drewnianych tabliczek i pergaminu, czyli odpowiednio przygotowanej skóry owczej, cielęcej lub oślej. Na pergaminie rysowano od czasów starożytnych aż po XIV wiek, gdy do  powszechnego użycia wszedł papier. Aż do średniowiecza rysunek traktowano wyłącznie jako projekt lub szkic. Dopiero w epoce renesansu stał się odrębnym dzie- łem sztuki. Rysunek może też być szkicem, który poprzedza namalowanie obrazu. Rysunek naskalny z epoki paleolitu, Lascaux, Francja JEAN AUGUSTE DOMINIQUE INGRES, Lady Harriet Mary i Catherine Caroline Montagu, 1815 r. Zrób to sam: Weź kartkę papieru i kredkami lub węglem narysuj widok z okna twojego pokoju. W przypadku użycia węgla rysunek utrwalisz, spryskując go lakierem do włosów. Rysunek możesz także zrobić, używając farby z pasty do zębów. 9 RYSUNEK, GRAFIKA, FOTOGRAFIA SZKIC, PROJEKT Zanim powstanie obraz lub rzeźba, artysta musi najpierw zrobić jego szkic, czyli przenieść pomysł na papier lub inny materiał. Szkic to wstępny rysunek, który ma pokazać w sposób bardzo ogólny rzecz lub osobę, która będzie namalowana lub wyrzeźbiona. SZKIC nie jest dokładny i w trakcie dalszej pracy może ulec zmianie. Ma za zadanie przedstawić zarys przedmiotu lub postaci, ich proporcji, rozmieszczenia na płótnie lub w przestrzeni. Szkic do obrazu wyko- nuje się przy użyciu ołówka, tuszu lub in- nego jednokolorowego materiału, a szkic do rzeźby – w glinie, plastelinie lub wosku. Bardziej szczegółowo narysowana postać lub jej fragment, pokazany w różnych po- zycjach i układach, nazywa się STUDIUM. Czasem artysta może stworzyć serię szyb- ko narysowanych szkiców z  pamięci lub z  natury, przedstawiających zwierzęta, Szkic: REMBRANDT HARMENSZOON VAN RIJN, Nauka chodzenia, ok. 1635–1637, British Museum, Londyn, Wielka Brytania Zrób to sam: Zaprojektuj dom albo mieszkanie, w jakim chciałbyś zamieszkać. W tym zadaniu posłuż się przyrządami geometrycznymi (linijką, cyrklem itp.). Zrób także szkic obrazu, który potem namalujesz farbami. Może to być dowolna postać lub rzecz. Studium postaci: ABRAHAM BLOEMAERT, Studium trębacza, jego dłoni i rąk, ok. 1626 r., Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia 10 fragmenty krajobrazu lub postacie, których jednak nie wykorzysta do namalowania obrazu. Jest to już skończony, gotowy ob- razek i taki typ szkicu nazywa się CROQUIS. budowli nazywał się ABRYSEM, dopiero później zaczęto używać bardziej szczegó- łowych nazw na poszczególne elementy architektoniczne. Podobny cel ma PROJEKT, który wyko- rzystuje się m.in. w architekturze. Gdy ar- chitekt ma pomysł na zbudowanie domu, mieszkania albo innego obiektu, najpierw wykonuje jego projekt. W tym celu, rysując na papierze most, schody, mieszkanie lub budynek, musi umiejscowić je w przestrze- ni, w otoczeniu innej zabudowy. Powinien też pokazać na rysunku wymiary i rozkład pomieszczeń, grubość ścian, materiały, z  jakich zostanie zbudowany dom itd. W  XVII i  XVIII wieku całościowy projekt Czy wiesz, że… Projektem posługują się także inżynierowie i wynalazcy. Jednym z najsłynniejszych artystów zajmujących się projektowaniem nowatorskich urządzeń i przedmiotów był Leonardo da Vinci, włoski malarz i rysownik żyjący na przełomie XV i XVI wieku. Do naszych czasów zachowało się kilka tysięcy jego projektów. Projekt: CARLO FONTANA, plan Scala Regia w Rzymie, 1694 r. 11 RYSUNEK, GRAFIKA, FOTOGRAFIA PERSPEKTYWA Dobry malarz musi posiąść umiejętność malowania lub rysowania w taki sposób, aby obraz jak najwierniej odtwarzał trójwymiarowość. Musi więc ukazywać przedmioty i ludzi na płaskiej powierzchni z zachowaniem ich proporcji i wrażenia głębi. Dlatego każdy artysta powinien znać różne rodzaje perspektywy i umieć się nimi posługiwać. Perspektywa linearna: PIERO DELLA FRANCESCA, Miasto idealne, ok. 1470 r., Galleria Nazionale delle Marche, Urbino, Włochy Istnieje wiele rodzajów perspektywy, ale tylko kilka z nich stosuje się powszechnie. PERSPEKTYWA ZBIEŻNA (zwana też line- arną, centralną lub przestrzenną) polega na malowaniu lub rysowaniu obrazu w taki sposób, że odbiorca ma wrażenie, iż przed- mioty znajdujące się bliżej są większe, oddalone zaś – mniejsze. Innymi słowy – patrzącej na obraz osobie wydaje się, że w miarę oddalania przedmioty zmniejsza- ją się. To był najpowszechniej stosowany rodzaj perspektywy w malarstwie europej- skim od epoki renesansu aż po XIX wiek. Gdy oddalone od nas przedmioty lub ele- menty krajobrazu stają się coraz bardziej niewyraźne, zamglone, a ich kontury zama- zane, jest to PERSPEKTYWA POWIETRZ- NA. W  ten sposób artysta naśladuje 12 Perspektywa powietrzna: LEONARDO DA VINCI, Mona Lisa (fragment), ok. 1503–1506, Luwr, Paryż, Francja
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Encyklopedia młodego artysty
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: