Zapraszamy na stronę autora: www.sukcesjabiznesu.pl. Znajdziesz tu treści stanowiące rozszerzenie publikacji.
Firmę w dobre ręce przekażę
To nie przypadek, że średni wiek życia firmy na świecie waha się pomiędzy 25 a 30 lat, niewiele mniej niż okres biznesowej aktywności jednego pokolenia.
Andrzej Blikle w słowie wstępnym do niniejszej książki
Mija ćwierć wieku od transformacji ustrojowej, w wyniku której polska gospodarka socjalistyczna zmieniła się w rynkową. W tym czasie powstało i dojrzało wiele rodzimych firm.
Dziś niejeden właściciel zadaje sobie pytanie — jak i komu przekazać swój biznes, by wciąż się rozwijał i przynosił zyski?
Tomasz Budziak nie daje gotowej odpowiedzi. Nie ma bowiem jednej, absolutnie słusznej metody przekazania firmy kolejnemu pokoleniu. Istnieją jednak problemy, z którymi boryka się większość rodzinnych przedsiębiorstw — autor, dzięki swojej długoletniej praktyce doradczej, umie je zidentyfikować. Omawia te problemy zwięźle i konkretnie, skupiając się na istocie analizowanych zagadnień — to pozwala błyskawicznie się zorientować, na co zwrócić uwagę, gdzie czyhają pułapki, w jakim kierunku podążać, nad czym się zastanowić. Podchodzi do tematu sukcesji biznesowej w ten właśnie sposób, ponieważ wie, że przedsiębiorcy nie mają zbyt wiele czasu na czytanie, za to powinni mieć go jak najwięcej na przemyślenie tego, czego się dowiedzą z tej książki. I na postawienie właściwych pytań, aby łatwiej znaleźć dobrą odpowiedź.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki i składu: Ewa Ślizak
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/esesuk
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-0493-2
Copyright © Tomasz Budziak 2015
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
spis treści
8
{słowo wstępne
10
13
19
{na dobry początek
{dobra sukcesja
{marzenie
23
{przemijanie
43
{firma
59
{konflikty
29
{ja
49
{porażki
65
{młodsi (dzieci,
wnuki, rodzeństwo)
35
{rodzina
53
{małżonkowie
/ partnerzy
71
{wynagradzanie
i korzyści
rodziny
6
{Esencja sukcesji}Kup książkęPoleć książkę77
83
{siły odśrodkowe
{bogactwo a majątek
97
{komunikacja
111
101
{emocje
117
{kompetencje, talenty
i umiejętności
{ostatnia wola i spadki
129
{doradcy, przyjaciele
i zausznicy
151
{od czego zacząć
i na czym skończyć?
135
{ład rodzinny
158
{nota o autorze
89
{strategia
rodziny
105
{wychowanie
121
{przekazywa-
nie pałeczki
145
{ład
korporacyjny
7
spis treściKup książkęPoleć książkęna
dobry
początek
Tę książkę kieruję do rodziców, dzieci, wnuków i małżonków
rodzin przedsiębiorców. Do wszystkich rodzin chcących szybko
rozeznać się w najważniejszych problemach związanych ze zmianą
pokoleniową, która zbliża się wielkimi krokami do polskich firm
rodzinnych.
Poprzednią książkę, wydaną w 2012 r., pt. Sukcesja w rodzinie
biznesowej. Spojrzenie praktyczne, adresowałem nie tylko do rodzin
przedsiębiorców, lecz także do wszystkich zainteresowanych prak-
tyczną stroną sukcesji w firmach rodzinnych. Było w niej wiele
aspektów tego problemu, dużo narzędzi, wyjaśniania, rozważań.
Jednak już wtedy Henryka Bochniarz, Prezydent ZPP Lewiatan,
poradziła mi, abym podjął próbę sporządzenia „esencji” — swo-
istego koncentratu problematyki, pozwalającego na błyskawiczne
zorientowanie się, na co zwrócić uwagę, gdzie czyhają pułapki,
w którym kierunku iść, nad czym się zastanowić. Bo przedsiębiorcy
nie mają zbyt wiele czasu na czytanie, powinni mieć za to więcej
czasu na myślenie nad tym, czego się dowiedzą.
A więc ta książka ma pobudzić do spojrzenia na samego siebie,
na rodzinę i na firmę. Także na swoje życie. Ma pomóc w zada-
niu sobie pytań i zachęcić do rozmowy z najbliższymi. To ważne
— właściwie zadać pytania i dobrze wykorzystać usłyszane odpo-
wiedzi. Pomoże też w rozmowie z przyjaciółmi i doradcami rodziny.
Jest ona swoistym lustrem, w którym chciałbym, aby przeglądali
się członkowie rodzin przedsiębiorców. Lustereczko bywa niegrzecz-
ne, dlatego zwraca się czasem do czytelnika bezpośrednio — czyli
10
{Esencja sukcesji}Kup książkęPoleć książkę„na ty”. Pewną wadą jest to, że nie rozpoznaje płci — stąd używa
męskich form. Nie oznacza to dyskryminacji Pań — lustereczko
liczy na Ich wyrozumiałość dla ułomności i wymagań polskiej gra-
matyki.
Może się wydawać, że książka ta została napisana głównie
z pozycji starszego pokolenia i do takiego jest kierowana. To mylne
wrażenie! Także najmłodsi podążają śladem starszych, a im prędzej
spojrzą na pewne procesy, także z perspektywy swoich rodziców lub
dziadków, tym lepiej dla międzypokoleniowego porozumienia.
Forma treści jest dość niecodzienna. To krótkie fragmenty tek-
stu. Są one moją refleksją nad problemem sukcesji w biznesie ro-
dzinnym. Czasem to tylko jedno zdanie. Fragmenty te są ułożone
w tematyczne rozdziały. Są też ponumerowane. Żeby móc sobie zro-
bić krótką notatkę i po pewnym czasie sprawnie wrócić do myśli,
która się podoba lub intryguje.
Użytkownicy smartphonów mogą rozszerzyć treść książki o wpi-
sy z bloga www.sukcesjabiznesu.pl. W każdym z rozdziałów znajdu-
ją się tzw. kody QR, czyli kwadraty zawierające odnośniki łączące
rozdziały książki z odpowiednimi wpisami bloga. Aby cieszyć się
rozszerzeniem oraz komentarzem poszczególnych rozdziałów książ-
ki, wystarczy posiadać i uruchomić odpowiednią aplikację a następ-
nie zeskanować kod obiektywem smartphona. Dobrego czytania!
Chciałbym tą drogą podziękować rodzinom polskich i zagra-
nicznych przedsiębiorców, z którymi od lat miałem przyjemność
i zaszczyt pracować. Książki tej nie byłoby bez ich zaufania i współ-
pracy. Chciałbym, aby doświadczenie, które gromadziłem w pracy
dla nich, mogło łatwo trafić również do szerokiego grona innych
rodzin.
Osobą mającą szczególny wpływ na myśli zawarte w tej książce
jest Andrzej J. Blikle. W naszych sporach, dyskusjach, współdzia-
łaniu i uważnym wzajemnym słuchaniu się ukształtowała się idea
przekazania polskim przedsiębiorcom esencji doświadczenia wielu
rodzin, pokoleń, a także członków stowarzyszenia Inicjatywa Firm
Rodzinnych.
Na koniec słowa uznania należą się też Andrzejowi Pikoniowi
— wydawcy tej książki. Bez jego życzliwości i zaangażowania nie
ukazałaby się tak szybko.
11
na dobry początekKup książkęPoleć książkęKup książkęPoleć książkędobra
sukcesja
Kup książkęPoleć książkę1
Celem sukcesji w firmie rodzinnej nie jest
przekazanie majątku, ale realizacja marzenia
założycieli i starszych pokoleń, że ich dzieło
nie odejdzie wraz z nimi.
2
Plan sukcesji to nic innego jak plan strategicz-
nej zmiany dopasowanej do nowego pokolenia.
3
Nie w każdym pokoleniu udana sukcesja
oznacza to samo. Czasem to wybór szefa spo-
śród członków rodziny, a czasem na odwrót
— zablokowanie członkom rodziny możliwości
zarządzania firmą. Wybór rozwiązania zależy od
dopasowania kompetencji kolejnego pokolenia
do aktualnych wymagań.
4
Istotą udanej sukcesji jest trwałe utrzymanie
przez rodzinę wartości firmy oraz kontroli nad
nią.
14
{Esencja sukcesji}Kup książkęPoleć książkę5
Rolą dzieci w procesie sukcesji
jest przekazanie depozytu pokoleń
otrzymanego od swoich rodziców
swoim dzieciom. Czyli od dziadków
wnukom.
15
dobra sukcesjaKup książkęPoleć książkę6
Planowanie sukcesji rozpoczynać się
powinno niemal w chwili pojawie-
nia się na świecie nowego pokole-
nia. Bo od najmłodszych lat trzeba
dzieci przyzwyczajać do podejmo-
wania decyzji i brania odpowiedzial-
ności za nie. Oraz do współpracy
z rodzeństwem.
16
{Esencja sukcesji}Kup książkęPoleć książkę7
W procesie sukcesji zawsze wszyscy są
debiutantami w swoich rolach. Nawet jeśli już
raz przejąłeś firmę od rodziców, to przekazując
ją następnemu pokoleniu, będziesz oddawać,
a nie brać. Nawet jak firma jest tym samym
bytem prawnym, to jest to zwykle już zupełnie
inny biznes niż ten rodziców.
8
Biznes musi się nadawać do przejęcia przez
następne pokolenie. Firma musi faktycznie
mieć własny sens i wartość. W przeciwnym
razie nie wpuszczaj swojej rodziny na pole
minowe. A wówczas nie dziw się, gdy braknie
kandydatów na kamikadze.
{
17
dobra sukcesjaKup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :