Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00329 005313 13089568 na godz. na dobę w sumie
Etykieta w biznesie. Praktyczny poradnik savoir-vivre’u. Wydanie II rozszerzone - ebook/pdf
Etykieta w biznesie. Praktyczny poradnik savoir-vivre’u. Wydanie II rozszerzone - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 264
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2104-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook (-50%), audiobook).

Kulisy biznesowego savoir-vivre’u

Cyceron mawiał, że człowieka czynią maniery i charakter. Miał rację, jednak z tym zastrzeżeniem, że charakteru napotkanej osoby nie odkryjemy po pierwszym spotkaniu, rozmowie czy wymianie kilku listów. Trzeba miesięcy, czasem lat, by kogoś naprawdę poznać. Tymczasem umysł lubi generalizować i wydawać szybkie osądy. Tu z pomocą przychodzi pewien z góry ustalony kodeks zachowań, zwany dobrymi manierami. Stosowanie się do zasad savoir-vivre’u czyni z nas osoby cywilizowane i kulturalne. Także w biznesie.

Reguł grzeczności pomocnych w zwykłych, codziennych sytuacjach uczymy się w młodości, zwykle od rodziny, w szkole, czasem od innych dorosłych. Wiemy, komu należy ustąpić miejsca w autobusie, jak używać słów „proszę”, „przepraszam” i „dziękuję”, z której strony talerza kłaść nóż, a z której widelec. Z tymi podstawowymi umiejętnościami wkraczamy w świat ludzi pracujących... i zaczynają się pytania. Kto pierwszy podaje rękę: osoba wyższa stopniem czy kobieta? Co należy zrobić z otrzymaną wizytówką, by okazać szacunek rozmówcy? Jak rozpoczyna się list biznesowy? Czy wypada omawiać służbowe problemy przez telefon, podczas podróży pociągiem?

Drugie wydanie książki Etykieta w biznesie uzupełnione zostało o rozdział poświęcony regułom zachowania w podróży służbowej.

Lektura książki Adama Jarczyńskiego prowadzi do konstatacji oczywistej jedynie dla wąskiej grupy socjologów i historyków obyczaju, a zadziwiająco nieznanej szerszemu gronu czytelników: dobre maniery służą celom praktycznym, wygodzie i zdrowiu — zawsze pozostają też w zgodzie ze zdrowym rozsądkiem i dobrym sercem. Książka okazuje się przyjemna w czytaniu i bez wątpienia pouczająca. Ze spokojnym sumieniem można polecić ją do porannego przeglądania nad tostem i filiżanką kawy, ale też potraktować jako wstęp do bardziej systematycznych studiów, prowadzonych samodzielnie lub w ramach jednego z kursów savoir-vivre’u. Rzecz niezwykle wartościowa i całkowicie unikalna na gruncie polskiej literatury przedmiotu.

Krzysztof Kruszewski,
Prezes Millward Brown SMG/KRC, Dyrektor Badań Jakościowych Millward Brown, odpowiedzialny za region Europy Kontynentalnej i Wielkiej Brytanii

Niemal w każdej branży sprzedaż jest nieodzownym elementem rozwoju organizacji. Niezależnie od tego, czy mówimy o poważnych kontraktach poprzedzonych negocjacjami na wysokim szczeblu czy o sprzedaży detalicznej na linii sprzedawca–klient, to od organizacji i jej pracowników zależy, jak będzie ona postrzegana podczas tych działań. Dzięki zasadom etykiety biznesowej wiemy, jak należy okazywać szacunek naszym dotychczasowym i potencjalnym klientom w każdej sytuacji. Bez znajomości dobrych manier, o których interesująco pisze Adam Jarczyński, trudno prowadzić rozmowy z klientem. Nawet najlepsza oferta może wypaść kiepsko, gdy prezentując ją, popełnimy faux pas. Mimo iż nie jest to książka o sprzedaży, polecam ją każdemu menedżerowi.

Sławomir Pięta,
Wiceprezes zarządu Kolportera, odpowiedzialny za Departament Dystrybucji FMCG

Przed przeczytaniem książki Adama Jarczyńskiego zastanawiałam się, czy będę miała do czynienia z kolejną publikacją, która traktuje o ciekawej materii, ale ma niewiele wspólnego z praktyką, ze współczesnością. Okazało się, że Etykieta w biznesie porusza sprawy jak najbardziej na czasie, a przy tym jest praktycznym, tak rzadko spotykanym przewodnikiem po dobrych manierach w życiu zawodowym. Autor, będący pasjonatem savoir-vivre’u, dzieli się doświadczeniem i cennymi spostrzeżeniami dotyczącymi sytuacji, które jako praktyk ma możliwość codziennie obserwować i aktywnie w nich uczestniczyć. Lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą poznać dokładnie zasady zawodowego bon tonu. Polecam.

Małgorzata Barska,
Prezes Zarządu ING IM (Polska) S.A.

 

Adam Jarczyński. Współzałożyciel Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety, od lat związany zawodowo z public relations i brandingiem. Praktyk i pasjonat protokołu dyplomatycznego, etykiety biznesowej i savoir-vivre’u. Doświadczenie zdobywał w Polsce i za granicą pod czujnym okiem wybitnych dyplomatów. Częsty gość publicznych, a także komercyjnych mediów. Autor analiz i artykułów z zakresu bon tonu, prowadzi rubrykę „Savoir Vivre” w miesięczniku LOGO. Doradza korporacjom, administracji, małym firmom i pojedynczym klientom. Miał przyjemność szkolić menedżerów, kelnerów, handlowców, wojskowych, przyszłych pracowników służby zagranicznej, badaczy, lekarzy i wielu innych. Wykładowca m.in. Europejskiej Akademii Dyplomacji. Twórca bezpłatnej poradni internetowej z zakresu dobrych manier. Prowadzi bloga www.sv24h.pl. Szczęśliwy mąż i ojciec, były zawodnik tenisa ziemnego, miłośnik teatru, książek, win i gotowania. Uważa, że świat bez Monty Pythona byłby o wiele uboższy. Po godzinach pełni obowiązki lokaja dwóch kotek — Anarchii i Sparty.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka Projekt okładki: Jan Paluch na podstawie koncepcji Recman Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie?etybi2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-8353-6 Copyright © Helion 2015 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci Podzi(cid:218)kowania Wst(cid:218)p 1. Powitania Jak si(cid:218) witamy? Przedstawianie przez osoby trzecie Tytu(cid:239)owanie Cz(cid:218)sto zadawane pytania Kwestie do zastanowienia 2. Wizytówka O wizytówce s(cid:239)ów kilka Jak pos(cid:239)ugujemy si(cid:218) wizytówk(cid:200) Cz(cid:218)sto pope(cid:239)niane gafy Troch(cid:218) dyplomacji i starych obyczajów Bilet przesy(cid:239)owy Cz(cid:218)sto zadawane pytania Kwestie do zastanowienia 6 7 11 12 23 26 27 29 31 31 36 39 41 43 44 46 Poleć książkęKup książkę 4 Etykieta w biznesie 3. Precedencja G(cid:239)ówne zasady precedencji w biznesie Pierwsze(cid:241)stwo podczas posi(cid:239)ków i spotka(cid:241) roboczych Pierwsze(cid:241)stwo podczas wydarze(cid:241) specjalnych Pierwsze(cid:241)stwo podczas podró(cid:285)owania Cz(cid:218)sto zadawane pytania Kwestie do zastanowienia 4. Korespondencja tradycyjna Przed napisaniem firmowego listu Wa(cid:285)ne elementy listu Przyk(cid:239)adowy list Kwestie do zastanowienia 5. Ubiór O higienie s(cid:239)ów kilka Dress code Typy ubiorów Wi(cid:200)zanie elementów garderoby Cz(cid:218)sto zadawane pytania Kwestie do zastanowienia 6. Wydarzenia specjalne — oprawa protokolarna(cid:1) Rodzaje przyj(cid:218)(cid:202) Zapraszanie do restauracji Zaproszenia Konferencja prasowa (cid:137)(cid:1)(cid:81)(cid:83)(cid:91)(cid:90)(cid:72)(cid:80)(cid:85)(cid:80)(cid:88)(cid:66)(cid:79)(cid:74)(cid:70)(cid:1)(cid:80)(cid:69)(cid:1)(cid:84)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:90)(cid:1)protokolarnej(cid:1) Przyj(cid:218)cie w domu Cz(cid:218)sto zadawane pytania(cid:1) Kwestie do zastanowienia 47 48 49 59 64 66 67 69 69 70 73 75 77 78 82 83 102 110 113 115 116 127 130 135 145 162 166 Poleć książkęKup książkę 7. Spo(cid:285)ywanie posi(cid:239)ków Spo(cid:285)ywanie posi(cid:239)ków na stoj(cid:200)co Spo(cid:285)ywanie posi(cid:239)ków na siedz(cid:200)co Porcjowanie potraw i nabieranie Kilka rad dotycz(cid:200)cych spo(cid:285)ywania wina S(cid:239)ów kilka o toastach Ró(cid:285)nice kulturowe Cz(cid:218)sto zadawane pytania Kwestie do zastanowienia 8. Netykieta E-mail WEB 2.0 Kwestie do zastanowienia 9. Komunikacja telefoniczna Telefon stacjonarny Telefon komórkowy Kwestie do zastanowienia 10. Podró(cid:285) s(cid:239)u(cid:285)bowa Przygotowanie do wyjazdu s(cid:239)u(cid:285)bowego Podró(cid:285) Kwestie do zastanowienia S(cid:239)ownik Literatura b(cid:218)d(cid:200)ca inspiracj(cid:200) i cennym zbiorem do(cid:258)wiadcze(cid:241) Spis tre(cid:258)ci 5 169 170 174 180 186 188 190 194 200 201 202 213 220 221 222 234 239 241 242 245 256 257 262 Poleć książkęKup książkę 10 Etykieta w biznesie Poleć książkęKup książkę Powitania 1 Mened(cid:285)erowie, których domen(cid:200) jest sprzeda(cid:285), szkoleni s(cid:200) przy za(cid:239)o(cid:285)eniu, i(cid:285) pierwsze chwile zwi(cid:200)zane z poznawaniem nowej osoby, a przy tym z prezentacj(cid:200) siebie, maj(cid:200) znacz(cid:200)cy wp(cid:239)yw na zawarcie satysfakcjonuj(cid:200)- cej transakcji. Jednak nie trzeba by(cid:202) handlowcem, by stara(cid:202) si(cid:218) budowa(cid:202) pozytywny wizerunek za ka(cid:285)dym razem, gdy spotykamy si(cid:218) z klientami, wspó(cid:239)pracownikami czy osobami ca(cid:239)kiem niezaanga(cid:285)owanymi w nasz(cid:200) zawodow(cid:200) rzeczywisto(cid:258)(cid:202). Dama i D(cid:285)entelmen po prostu wiedz(cid:200), i(cid:285) pod ka(cid:285)d(cid:200) szeroko(cid:258)ci(cid:200) geograficzn(cid:200) w(cid:239)a(cid:258)ciwe powitanie drugiej osoby jest nie- zb(cid:218)dnym elementem kulturalnego funkcjonowania w danej spo(cid:239)eczno(cid:258)ci. Sposób, w jaki si(cid:218) witamy, jest swego rodzaju histori(cid:200), któr(cid:200) opowia- damy o sobie. Histori(cid:200), która zawiera rozdzia(cid:239)y dotycz(cid:200)ce pewno(cid:258)ci siebie, elegancji, taktu, elastyczno(cid:258)ci, a tak(cid:285)e poczucia humoru i wiedzy. Jednak, jak to z historiami bywa, raz mamy pilnych i zaanga(cid:285)owanych s(cid:239)uchaczy, a w innym przypadku osoby, które w ogóle nie zwracaj(cid:200) uwagi na to, czy dobrze podamy r(cid:218)k(cid:218), czy si(cid:218) uk(cid:239)onimy i dobrze zapre- zentujemy. Wyznaj(cid:200)c jedn(cid:200) z zasad etykiety, dotycz(cid:200)c(cid:200) szacunku dla drugiej osoby, zawsze staram si(cid:218) przedstawia(cid:202) swoj(cid:200) histori(cid:218) z pasj(cid:200) i zaanga(cid:285)owaniem. O czym z przyjemno(cid:258)ci(cid:200) Pa(cid:241)stwu opowiem. Poleć książkęKup książkę 12 Etykieta w biznesie Jak si(cid:218) witamy? Na bardzo wiele sposobów. Poczynaj(cid:200)c od lekkiego skinienia g(cid:239)ow(cid:200), poprzez g(cid:239)(cid:218)bszy uk(cid:239)on, u(cid:258)cisk d(cid:239)oni, specjalnie dobrane s(cid:239)owa, a na poca(cid:239)unku, czasem nie jednym, ko(cid:241)cz(cid:200)c. Jednak, co niezwykle istotne, realia zawodowe, przynajmniej na pocz(cid:200)tku znajomo(cid:258)ci, wymagaj(cid:200) od nas pow(cid:258)ci(cid:200)gliwo(cid:258)ci, nawet je(cid:285)eli osoba, z któr(cid:200) si(cid:218) witamy, znana jest z familiarno(cid:258)ci, szeroko rozumianego luzu czy bezpretensjonalnego po- dej(cid:258)cia do (cid:285)ycia. Wyznaj(cid:218) zasad(cid:218), i(cid:285) przy pierwszym kontakcie lepiej podej(cid:258)(cid:202) do ko- go(cid:258) z lekkim dystansem, ni(cid:285) „dosta(cid:202) po r(cid:218)kach” od drugiej osoby za zbyt szybkie wej(cid:258)cie do krainy za(cid:285)y(cid:239)o(cid:258)ci. To wszechobecne „Panie Adamie, Pani Mariolko”. Dlaczego tak szybko przechodzimy na „ty”? Dajmy czas naszemu klientowi, a tym samym osobie wy(cid:285)szej rang(cid:200) — wa(cid:285)niejszej, by sama zadecydowa(cid:239)a, czy chce by(cid:202) z nami po imieniu. O tym jednak za chwil(cid:218). Kto pierwszy powinien powiedzie(cid:202) „dzie(cid:241) dobry”? Etykieta biznesowa zak(cid:239)ada, i(cid:285) osoba ni(cid:285)sza rang(cid:200) pierwsza powinna okaza(cid:202) szacunek osobie zajmuj(cid:200)cej wy(cid:285)sze miejsce w hierarchii. Do- k(cid:239)adnie tak jak w wojsku, a zatem: (cid:120) Specjalista powie pierwszy „dzie(cid:241) dobry” dyrektorowi — nawet je(cid:285)eli specjalista jest kobiet(cid:200) i do tego o wiele starsz(cid:200) od prze(cid:239)o(cid:285)o- nego. Etykieta biznesowa nie uznaje p(cid:239)ci ani wieku — liczy si(cid:218) tylko ranga. Oczywi(cid:258)cie nie b(cid:218)dzie gaf(cid:200), jak szef b(cid:218)dzie si(cid:218) pierw- szy k(cid:239)ania(cid:239), uznaj(cid:200)c tym samym zasady zaczerpni(cid:218)te z etykiety towarzyskiej, jednak to on o tym decyduje. (cid:120) Pracownik firmy pierwszy powinien okaza(cid:202) szacunek klientowi, gdy(cid:285) klient jest wy(cid:285)szy rang(cid:200). Nale(cid:285)y zawsze pami(cid:218)ta(cid:202), (cid:285)e w ko(cid:241)- cu nawet szef wszystkich szefów zale(cid:285)y w(cid:239)a(cid:258)nie od klienta. A je- (cid:285)eli stawia si(cid:218) ponad nim, jest to nie tylko nietaktowne, ale krót- kowzroczne. Dzi(cid:258) ju(cid:285) (cid:285)aden wysoki rang(cid:200) przedstawiciel firmy nie pozwoli(cid:239)by sobie na s(cid:239)owa s(cid:239)awnego kapitalisty Williama Vanderbilta: „Spo(cid:239)ecze(cid:241)stwo, a niech je szlag!”. Poleć książkęKup książkę Powitania 13 (cid:120) Dyrektor wchodz(cid:200)cy do pomieszczenia, w którym znajduj(cid:200) si(cid:218) jego podw(cid:239)adni, pierwszy powinien pozdrowi(cid:202) pracowników. Nie dotyczy to sytuacji oczywistych, gdy wchodzimy do pokoju co chwila. Stosuj(cid:200)c si(cid:218) (cid:258)lepo do zasad etykiety, mo(cid:285)emy si(cid:218) narazi(cid:202) na (cid:258)mieszno(cid:258)(cid:202) i osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) zgo(cid:239)a inny efekt od zamierzonego. Jedno powitanie w ci(cid:200)gu dnia w zupe(cid:239)no(cid:258)ci wystarczy. (cid:120) B(cid:218)d(cid:200)c klientem, je(cid:285)eli wchodzimy np. do banku, to my pierwsi powinni(cid:258)my powiedzie(cid:202) „dzie(cid:241) dobry”. Zawsze osoba wchodz(cid:200)ca do pomieszczenia powinna pozdrowi(cid:202) innych ju(cid:285) si(cid:218) tam znajdu- j(cid:200)cych. Zarówno pracowników, jak i pozosta(cid:239)ych klientów. (cid:120) Wyg(cid:239)aszaj(cid:200)c referat czy prowadz(cid:200)c konferencj(cid:218) prasow(cid:200) jako np. moderatorzy, zawsze witamy si(cid:218) pierwsi z audytorium, nawet je(cid:285)eli wcze(cid:258)niej na korytarzu ju(cid:285) przywitali(cid:258)my si(cid:218) z wi(cid:218)ksz(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)ci(cid:200) publiczno(cid:258)ci. Zaobserwowa(cid:239)em, i(cid:285) podczas szkole(cid:241) lub odczytów, które prowadz(cid:218) w ca(cid:239)ym kraju, osoby wchodz(cid:200)ce do pomieszczenia, gdzie b(cid:218)d(cid:218) przema- wia(cid:239), witaj(cid:200) si(cid:218) z innymi wprost proporcjonalnie do liczby ludzi ju(cid:285) przebywaj(cid:200)cych na sali — je(cid:258)li uczestników nie ma zbyt wielu, powie- dzenie „dzie(cid:241) dobry” przychodzi w miar(cid:218) (cid:239)atwo. W miar(cid:218) zape(cid:239)niania si(cid:218) sali grzeczno(cid:258)(cid:202) ginie gdzie(cid:258) w t(cid:239)umie. Fascynuj(cid:200)ce. (cid:120) W sytuacjach towarzyskich m(cid:239)odszy oddaje pierwszy szacunek starszemu, a m(cid:218)(cid:285)czyzna kobiecie. Co prawda i tu pojawiaj(cid:200) si(cid:218) wyj(cid:200)tki, gdy np. m(cid:218)(cid:285)czyzna jest obdarzany bardzo du(cid:285)ym sza- cunkiem albo jest zdecydowanie starszy. Wtedy mo(cid:285)e by(cid:202) przy- j(cid:218)te, i(cid:285) kobieta powinna pierwsza odda(cid:202) mu honory, niemniej prawdziwy D(cid:285)entelmen nigdy nie powinien na to pozwoli(cid:202). Póki ma si(cid:239)y. POLECAM: Wielu pracowników recepcji narzeka, (cid:285)e osoby, które ich mijaj(cid:200), wchodz(cid:200)c do dalszych cz(cid:218)(cid:258)ci budynku, w ogóle nie mówi(cid:200) „dzie(cid:241) dobry”. Co wi(cid:218)cej, poszukuj(cid:200)c informacji zwi(cid:200)zanych z firm(cid:200), nawet ich nie powitaj(cid:200), tylko od razu przechodz(cid:200) do meritum — „Gdzie jest biuro obs(cid:239)ugi klienta?”. Jest to du(cid:285)a gafa. To, (cid:285)e kto(cid:258) pracuje na innym Poleć książkęKup książkę 14 Etykieta w biznesie stanowisku ni(cid:285) my, nie oznacza, i(cid:285) jeste(cid:258)my uprawnieni do ignorowania go tylko dlatego, (cid:285)e my jeste(cid:258)my account mened(cid:285)erem, a recepcjonistka office mened(cid:285)erem. Pa(cid:241)stwo, czytaj(cid:200)c t(cid:218) publikacj(cid:218), z pewno(cid:258)ci(cid:200) zauwa(cid:285)y- li, i(cid:285) w chwili pozdrowienia drugiej osoby — pracownika ochrony, obs(cid:239)u- gi sprz(cid:200)taj(cid:200)cej czy pracowników recepcji — od razu wida(cid:202) szeroki u(cid:258)miech na ich twarzach. Czy mo(cid:285)e by(cid:202) co(cid:258) przyjemniejszego ni(cid:285) dobre s(cid:239)owo na pocz(cid:200)tek dnia? Osobom, które mimo wszystko unikaj(cid:200) kontaktu ze wspomnianymi pracownikami ni(cid:285)szego szczebla, wspomn(cid:218) jedynie, (cid:285)e cz(cid:218)sto z pani(cid:200) Barbar(cid:200) z recepcji czy panem Miros(cid:239)awem z ochrony mo(cid:285)na o wiele wi(cid:218)cej „za(cid:239)atwi(cid:202)” ni(cid:285) z niejednym dyrektorem. Jednak to nie ch(cid:218)(cid:202) zysku czy interesowno(cid:258)(cid:202) powinny nami kierowa(cid:202). U(cid:258)cisk d(cid:239)oni O ile zwyczaj nakazuje osobie ni(cid:285)szej rang(cid:200) powita(cid:202) prze(cid:239)o(cid:285)onego, to ju(cid:285) wyci(cid:200)gni(cid:218)cie d(cid:239)oni le(cid:285)y w gestii tego drugiego, czyli wa(cid:285)niejszego. Gaf(cid:200) zatem b(cid:218)dzie, je(cid:285)eli mówi(cid:200)c naszemu prze(cid:239)o(cid:285)onemu „dzie(cid:241) dobry”, od razu wyci(cid:200)gniemy do(cid:241) r(cid:218)k(cid:218). Pragn(cid:200)(cid:239)bym jednak zaznaczy(cid:202), i(cid:285) w wielu firmach mo(cid:285)e by(cid:202) praktykowany inny zwyczaj, np. kto pierwszy, ten lepszy, bez zwracania uwagi na rang(cid:218). Je(cid:285)eli zatem zwyczajowo si(cid:218) tak witamy, nie powinni(cid:258)my tego zmienia(cid:202). Inaczej sytuacja wygl(cid:200)da w obcowaniu z klientem. Nawet je(cid:285)eli zwyczaj firmowy pozwala na wiele familiarnych zachowa(cid:241), to wobec klienta — przynajmniej na pocz(cid:200)tku znajomo(cid:258)ci — powinni(cid:258)my zacho- wywa(cid:202) si(cid:218) bardziej konserwatywnie, bacz(cid:200)c tym samym na wszystkie zasady etykiety biznesowej. Zatem b(cid:218)d(cid:200)c klientem, to my decydujemy, w którym momencie podajemy d(cid:239)o(cid:241) (oczywi(cid:258)cie nie stawiamy drugiej strony w k(cid:239)opotliwej sytuacji i podajemy prawic(cid:218) jak najszybciej). W miar(cid:218) up(cid:239)ywu czasu klient mo(cid:285)e wyj(cid:258)(cid:202) z inicjatyw(cid:200) skrócenia dystansu przy powitaniach, co mo(cid:285)e si(cid:218) objawi(cid:202) mniej formaln(cid:200) form(cid:200) pozdrawiania. Jednak jest to tylko i wy(cid:239)(cid:200)cznie domena osoby wy(cid:285)szej rang(cid:200), czyli w tym wypadku klienta. Zdarza si(cid:218) równie(cid:285), i(cid:285) stan(cid:200) naprzeciwko siebie osoby o porówny- walnych rangach. Wtedy nie b(cid:218)dzie gaf(cid:200), jak zastosujemy si(cid:218) do zasad Poleć książkęKup książkę Powitania 15 etykiety towarzyskiej (kobieta inicjuje podanie d(cid:239)oni lub osoba starsza). Jednak je(cid:285)eli za(cid:239)o(cid:285)ymy, i(cid:285) praca nie uznaje p(cid:239)ci ani wieku, bez wahania podajemy swoj(cid:200) d(cid:239)o(cid:241). To samo czyni druga osoba. Mo(cid:285)emy si(cid:218) równie(cid:285) spotka(cid:202) z sytuacj(cid:200), i(cid:285) nasz klient, np. dyrektor, pojawi si(cid:218) na spotkaniu ze swoj(cid:200) asystentk(cid:200), czyli osob(cid:200) zajmuj(cid:200)c(cid:200) ni(cid:285)- sz(cid:200) pozycj(cid:218) w hierarchii firmy. Zasada pierwsze(cid:241)stwa przy powitaniu podpowiada, (cid:285)e wpierw szacunek nale(cid:285)y odda(cid:202) dyrektorowi. Jednak okazuje si(cid:218), i(cid:285) dyrektor bardziej ponad etykiet(cid:218) biznesow(cid:200) ceni sobie towarzysk(cid:200), a dok(cid:239)adniej pierwsze(cid:241)stwo kobiety przed m(cid:218)(cid:285)czyzn(cid:200). Wtedy gaf(cid:200) z naszej strony b(cid:218)dzie stosowanie si(cid:218) do kanonów zawo- dowych na si(cid:239)(cid:218). Naszym obowi(cid:200)zkiem jest zapewnienie mi(cid:239)ej atmosfery klientowi. Nie mo(cid:285)emy spowodowa(cid:202), by poczu(cid:239) si(cid:218) niekomfortowo. Cenne zatem b(cid:218)d(cid:200) te cechy kulturalnego mened(cid:285)era, która kryj(cid:200) si(cid:218) pod okre(cid:258)leniami takimi jak elastyczno(cid:258)(cid:202) i dostosowanie. Jak podajemy d(cid:239)o(cid:241)? D(cid:239)o(cid:241) przed podaniem drugiej osobie powinna by(cid:202) przede wszystkim sucha i czysta. Niemi(cid:239)e skojarzenia budzi wilgotna i zimna prawica, któr(cid:200) pozwoli(cid:239)em sobie roboczo nazwa(cid:202) „rozmro(cid:285)on(cid:200) pang(cid:200)”. Z pew- no(cid:258)ci(cid:200) nieraz trzymali Pa(cid:241)stwo w d(cid:239)oni jeszcze zimne i mokre filety rybne. Nie jest to wra(cid:285)enie szczególnie nieprzyjemne, je(cid:285)eli chodzi o kulinaria, zw(cid:239)aszcza (cid:285)e ryba ta posiada ciekawe walory smakowe. Jed- nak przy pierwszym kontakcie nasza d(cid:239)o(cid:241), która nie do(cid:258)(cid:202), (cid:285)e mokra, to jeszcze podana bez wyrazu, powoduje niemi(cid:239)e skojarzenia u osoby, która w(cid:239)a(cid:258)nie j(cid:200) u(cid:258)cisn(cid:218)(cid:239)a. Wielu osobom nasze nazwisko i twarz mog(cid:200) si(cid:218) ko- jarzy(cid:202) z t(cid:200) od(cid:239)awian(cid:200) w Wietnamie rybk(cid:200). D(cid:239)o(cid:241) podajemy w sposób zaprezentowany na zdj(cid:218)ciu 1.1. Nie powinna by(cid:202) ani przekr(cid:218)cona do góry, ani do do(cid:239)u. Jej wewn(cid:218)trzna i zewn(cid:218)trzna cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) powinny by(cid:202) ustawione prostopadle do ziemi, pod k(cid:200)tem mniej wi(cid:218)cej 90 stopni. Je(cid:285)eli kto(cid:258) poda nam d(cid:239)o(cid:241) „z góry”, b(cid:218)dzie to informacja, i(cid:285) jest bardzo pewny siebie i chce nad nami zdoby(cid:202) przewag(cid:218) od samego pocz(cid:200)tku znajomo(cid:258)ci. Mo(cid:285)emy d(cid:239)o(cid:241) deli- katnie odkr(cid:218)ci(cid:202) do poziomu wskazanego na fotografii. Poleć książkęKup książkę 16 Etykieta w biznesie Zdj(cid:218)cie 1.1. D(cid:239)o(cid:241) w(cid:239)a(cid:258)ciwie podana do powitania (cid:189)ród(cid:239)o: Recman.pl Zdj(cid:218)cie 1.2. D(cid:239)o(cid:241) niew(cid:239)a(cid:258)ciwie podana. D(cid:239)o(cid:241) podana z góry sugeruje, i(cid:285) chcemy górowa(cid:202), co nie jest zbyt eleganckie (cid:189)ród(cid:239)o: Recman.pl Zdj(cid:218)cie 1.3. D(cid:239)o(cid:241) niew(cid:239)a(cid:258)ciwie podana. Zbyt wcze(cid:258)nie chwycona d(cid:239)o(cid:241) drugiej osoby nie pozwala odwzajemni(cid:202) u(cid:258)cisku; ponadto druga osoba mo(cid:285)e si(cid:218) poczu(cid:202) zniewolona (cid:189)ród(cid:239)o: Recman.pl Poleć książkęKup książkę Powitania 17 Osoba, z któr(cid:200) si(cid:218) witamy, powinna identycznie jak my wyci(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) swoj(cid:200) d(cid:239)o(cid:241) w naszym kierunku. U(cid:258)cisk, który dokonuje si(cid:218) po za(cid:239)o(cid:285)eniu d(cid:239)oni w d(cid:239)o(cid:241) — punkt ko(cid:241)cowy u(cid:258)cisku wyznacza naturalnie kciuk — powinien by(cid:202) krótki i wywa(cid:285)ony pomi(cid:218)dzy silnym a lekkim. Nie mo(cid:285)emy (cid:258)cisn(cid:200)(cid:202) d(cid:239)oni zbyt lekko, gdy(cid:285) przywo(cid:239)uje to ma(cid:239)o atrakcyjne skojarzenia. Nie mo(cid:285)emy równie(cid:285) (cid:258)ciska(cid:202) zbyt mocno, (cid:285)eby nie zrobi(cid:202) krzywdy drugiej osobie. Czego jeszcze nie powinni(cid:258)my robi(cid:202), (cid:258)ciskaj(cid:200)c czyj(cid:200)(cid:258) d(cid:239)o(cid:241)? Nie machamy d(cid:239)oni(cid:200) w gór(cid:218) i w dó(cid:239). Zachowanie takie przywodzi na my(cid:258)l podnoszenie samochodu za pomoc(cid:200) lewarka. Niektórzy lubuj(cid:200) si(cid:218) w takim „lewarkowaniu” nawet do kilkunastu lub, o zgrozo, kilkudziesi(cid:218)- ciu sekund. Unikniemy machania nasz(cid:200) d(cid:239)oni(cid:200), gdy j(cid:200) lekko, po krótkim u(cid:258)cisku, rozlu(cid:283)nimy (tak samo powinni(cid:258)my post(cid:200)pi(cid:202), gdy spotkamy si(cid:218) z osob(cid:200) z syndromem Herkulesa). Dla bystrego rozmówcy b(cid:218)dzie to sygna(cid:239), i(cid:285) sko(cid:241)czyli(cid:258)my powitanie. Niestety tylko dla bystrego. W innym wypadku mo(cid:285)emy r(cid:218)k(cid:218) lekko usztywni(cid:202). To ju(cid:285) mocniejszy sygna(cid:239). Nie ograniczamy si(cid:218) przy powitaniu jedynie do (cid:258)ciskania palców. Niedok(cid:239)adnie chwytaj(cid:200)c d(cid:239)o(cid:241) drugiej osoby, pozbawiamy j(cid:200) mo(cid:285)liwo(cid:258)ci odwzajemnienia si(cid:218) rzeczowym u(cid:258)ciskiem. Wygl(cid:200)da to jak chwycenie bezw(cid:239)adnych palców r(cid:218)kawiczki. U(cid:258)cisk powinien by(cid:202) naturalny. Dlatego wysuni(cid:218)cie ca(cid:239)ej r(cid:218)ki sztywno do przodu z otwart(cid:200) d(cid:239)oni(cid:200) jest pretensjonalne, chyba (cid:285)e osoba, z któr(cid:200) si(cid:218) witamy, na si(cid:239)(cid:218) chce zwi(cid:218)kszy(cid:202) dystans przy powitaniu — co jest równie(cid:285) dla nas pewn(cid:200) informacj(cid:200). Niektórzy wyci(cid:200)gaj(cid:200) d(cid:239)o(cid:241) do po- witania w jeszcze inny sposób. R(cid:218)ka jest co prawda lekko zgi(cid:218)ta, ale wy- gl(cid:200)da to nienaturalnie, gdy(cid:285) (cid:239)okie(cid:202) jest mocno wygi(cid:218)ty w praw(cid:200) stron(cid:218). Prosz(cid:218) mnie (cid:283)le nie zrozumie(cid:202). Nie sp(cid:218)dzam ka(cid:285)dego dnia na fa- natycznym wr(cid:218)cz wy(cid:239)apywaniu milimetrowych odst(cid:218)pstw od w(cid:239)a(cid:258)ciwego u(cid:239)o(cid:285)enia d(cid:239)oni podczas powita(cid:241). Zale(cid:285)y mi po prostu na tym, by(cid:258)my unikali wszelkiej nienaturalno(cid:258)ci w kontaktach zawodowych, jak równie(cid:285) towarzyskich. Powitanie u(cid:258)ciskiem d(cid:239)oni du(cid:285)o o nas mówi i tworzy pierwsze, cz(cid:218)sto d(cid:239)ugo zapami(cid:218)tywane wra(cid:285)enie. Poleć książkęKup książkę 18 Etykieta w biznesie Podaj(cid:200)c d(cid:239)o(cid:241), powinni(cid:258)my zwróci(cid:202) si(cid:218) tu(cid:239)owiem w stron(cid:218) osoby, z któr(cid:200) si(cid:218) witamy. Tam te(cid:285) powinien pod(cid:200)(cid:285)y(cid:202) nasz wzrok, a dok(cid:239)adniej w kierunku oczu. Mo(cid:285)emy przy okazji lekko skin(cid:200)(cid:202) g(cid:239)ow(cid:200). W kr(cid:218)gu kulturowym, w którym si(cid:218) znajdujemy, patrzenie drugiej osobie prosto w oczy pozwala stworzy(cid:202) wra(cid:285)enie, i(cid:285) jeste(cid:258)my pewni siebie. Jest to równie(cid:285) forma okazania szacunku. Bardzo nieeleganckie jest witanie si(cid:218) z kim(cid:258) i jednocze(cid:258)nie odwracanie wzroku w drug(cid:200) stron(cid:218). Niestety cz(cid:218)sto spotykane. Podaniu r(cid:218)ki mo(cid:285)e towarzyszy(cid:202) kilka grzeczno(cid:258)ciowych zwrotów, np. popularne „dzie(cid:241) dobry”, „bardzo si(cid:218) ciesz(cid:218), (cid:285)e pani(cid:200) widz(cid:218)”. Je(cid:285)eli okoliczno(cid:258)ci na to pozwalaj(cid:200), dodajmy do naszego powitania odrobin(cid:218) u(cid:258)miechu. Od razu b(cid:218)dzie milej. POLECAM: Wiele osób ma problem z wilgotn(cid:200) i zimn(cid:200) d(cid:239)oni(cid:200), ale prosz(cid:218) si(cid:218) nie martwi(cid:202). Jest to element naszej fizjologii. U wielu mo(cid:285)e to by(cid:202) spowodowane stresem, du(cid:285)(cid:200) ilo(cid:258)ci(cid:200) wypitej kawy czy po pro- stu warunkami atmosferycznymi. Aby unikn(cid:200)(cid:202) niemi(cid:239)ego wra(cid:285)enia zwi(cid:200)zanego ze (cid:258)ciskaniem naszej d(cid:239)oni, dam Pa(cid:241)stwu kilka rad. Od Pa(cid:241)stwa b(cid:218)dzie zale(cid:285)a(cid:239)o, która zostanie wybrana. (a) Je(cid:258)li wiemy, (cid:285)e mamy z tym problem, zawsze mo(cid:285)emy nosi(cid:202) ze sob(cid:200) chusteczk(cid:218) — czy to papierow(cid:200), czy bawe(cid:239)nian(cid:200), w któr(cid:200) przed wej(cid:258)ciem na spotkanie wytrzemy d(cid:239)o(cid:241). (b) Na chwil(cid:218) przed spodziewan(cid:200) wymian(cid:200) u(cid:258)cisków udajmy si(cid:218) do toalety, gdzie umyjmy d(cid:239)o(cid:241) w ciep(cid:239)ej wodzie, a nast(cid:218)pnie dok(cid:239)adnie j(cid:200) osuszmy. (c) Maj(cid:200)c (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202), i(cid:285) nikt nas nie widzi — gdy(cid:285) mo(cid:285)e si(cid:218) to okaza(cid:202) mocno podejrzane — mo(cid:285)emy wytrze(cid:202) d(cid:239)o(cid:241) w garderob(cid:218). Uwa(cid:285)ajmy jednak, by nie spowodowa(cid:202) trwa(cid:239)ego za- brudzenia odzie(cid:285)y. (d) Jad(cid:200)c np. wind(cid:200), mo(cid:285)emy podnie(cid:258)(cid:202) d(cid:239)o(cid:241) na wy- soko(cid:258)(cid:202) ust i przez chwil(cid:218) — tak d(cid:239)ugo, jak jedziemy — dmucha(cid:202) w ni(cid:200). Jest to metoda, któr(cid:200) sam cz(cid:218)sto stosuj(cid:218). Z sukcesem. NIE wycierajmy d(cid:239)oni o w(cid:239)osy, gdy(cid:285) kosmetyki, które zosta(cid:239)y wcze(cid:258)niej wykorzystane do utrwalenia fryzury, mog(cid:200) jeszcze pogorszy(cid:202) sytuacj(cid:218). Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Etykieta w biznesie. Praktyczny poradnik savoir-vivre’u. Wydanie II rozszerzone
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: