Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00533 010301 10709634 na godz. na dobę w sumie
Facet i Kuchnia - ebook/pdf
Facet i Kuchnia - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 332
Wydawca: Wydawnictwo Literackie Język publikacji: polski
ISBN: 9788308057865 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jeśli jeszcze nie znacie FiKa i jego strony facetikuchnia.com.pl, czas najwyższy nadrobić zaległości! Długie ciemne włosy, gęsta broda i iście rockowy wygląd zdecydowanie wyróżniają go na tle gotujących, piekących i blogujących pań domu. To, że jest facetem, w żaden sposób nie przeszkadza mu z zaangażowaniem i pietyzmem podchodzić do tego, co kładzie na talerzu. A są to potrawy niebanalne, tym bardziej że FiK, czyli Szymon Kubicki, przeszło rok temu wykluczył ze swej diety gluten. Gotowanie bez glutenu otworzyło przed nim nowe niedostrzegane wcześniej możliwości, pobudziło kulinarną kreatywność, a co najważniejsze — pozwoliło poznać smaki i produkty, na które dotąd nie zwracał szczególnej uwagi.

Książka zawiera 130 przepisów, w dużej mierze nigdzie wcześniej niepublikowanych — w sumie 20 rozdziałów, odpowiadających produktom albo grupom produktów, po które Szymon sięga najczęściej i które uważa za warte włączenia do codziennego menu. To kuchnia pełna wyjątkowych smaków i aromatów, hołdująca idei slow food, która zainspiruje nie tylko osoby na diecie bezglutenowej, ale też wegan, wegetarian i wszystkich tych, którzy chcą czerpać przyjemność z jedzenia.

Poznajcie FiKa i jego kuchnię bez glutenu, odkryjcie w sobie pasję gotowania!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

W Y D A W N I C T W O L I T E R A C K I E S Z Y M O N K U B I C K I facet i kuchnia S M AC Z N I E , K R E AT Y W N I E I B E Z G LU T E N U © Copyright by Szymon Kubicki © Copyright for this edition by Wydawnictwo Literackie, 2015 © Copyright for the photographs by Małgorzata Napiórkowska-Kubicka Zdjęcia na okładce i na s. 6, 14, 16, 318 © Copyright by Jarosław Berdak Wydanie pierwsze Opieka redakcyjna Dorota Wierzbicka Redakcja, indeks Joanna Targoń Korekta Ewa Kochanowicz, Weronika Kosińska Zdjęcia Małgorzata Napiórkowska-Kubicka Projekt graficzny Barbara Kufta Redakcja techniczna Bożena Korbut Wydawnictwo Literackie Sp. z o.o., 2015 ul. Długa 1, 31-147 Kraków Bezpłatna linia telefoniczna 800 42 10 40 Księgarnia internetowa: www.wydawnictwoliterackie.pl e-mail: ksiegarnia@wydawnictwoliterackie.pl Fax: (+48) 12 430 00 96 Tel.: (+48) 12 619 27 70 Skład i łamanie: Piotr Kołodziej Druk i oprawa: Drukarnia Pozkal, Inowrocław ISBN 978-83-08-06005-6 Spis treści I Szparagi, bób, groszek 21 1. Duszony groszek z sałatą i porem 23 2. Minifrittata ze szparagami 3. Sałatka ze szparagów, groszku cukrowego, jajek i dzikiego ryżu 4. Bób z duszoną cukinią, oliwkami i pomidorami malinowymi 5. Sałatka z groszku cukrowego, fenkułu, moreli i prosciutto 6. Sałatka ze szparagami, winogronami i dojrzałym serem 7. Najlepsza zielona sałatka (W)* 8. Placki z bobu 35 33 31 25 27 29 II Cukinia i kwiaty cukinii 41 39 1. Kwiaty cukinii z rydzami i jajkiem 2. Placki z cukinii 3. Duszone warzywa w pomidorach z jajem sadzonym 45 4. Chłodnik z cukinii z granitą porzeczkową (W) 5. Zupa bazyliowa z cukinią (W) 47 43 * Literą W oznaczamy przepisy na danie wegańskie III Pomidory 51 1. Pasta al pomodoro fresco 53 2. Sałatka z pomidorów malinowych, bobu i fety 3. Zupa krem z pieczonych pomidorów malinowych (W) 4. Sałatka z kolorowych pomidorów z domowym serem z gorczycą 59 5. Duszony fenkuł z pomidorami (W) 6. Kolorowa sałatka z wędzonym trewalem 63 7. Sok z pomidorów malinowych (W) 55 61 57 IV Truskawki, maliny, jagody, wiśnie... 67 69 71 1. Puchaty omlet z owocami sezonowymi 2. Duszone owoce sezonowe z crème fraîche 3. Placuszki z mąki kasztanowej z truskawkami 4. Sałatka z mozzarellą i malinami 5. Smoothie z wiśni, jagód i malin (W) 6. Sorbet truskawkowy (W) 7. Truskawkowa owsianka z pieca (W) 79 75 73 77 V Dynia 83 85 1. Pieczona dynia piżmowa z oscypkiem 2. Zupa z dyni i moreli (W) 3. Dyniowe krążki zapiekane z figami, śliwkami i serem 4. Sałatka z pieczonej dyni, chorizo glazurowanego z winogronami i ricottą 5. Zapiekanka z jabłek i dyni piżmowej 6. Zupa krem z dyni, kasztanów i imbiru 7. Figi w prosciutto z sosem czekoladowym i dynią 91 93 95 87 89 VI Jabłka i gruszki 99 1. Dutch baby z jabłkiem 2. Camembert z pieca z sałatą rzymską, gruszką, tymiankiem i orzechami 3. Risotto z jabłkiem i ricottą 4. Korzenne gruszki zapiekane pod kruchym ciastem 5. Sałatka z jabłek, cykorii i gorgonzoli 6. Zielony koktajl z selerem naciowym (W) 109 105 103 107 101 VII Marchew i buraki 113 1. Marchewkowe pappardelle z krewetkami 2. Pieczone ziemniaki i buraki z pikantną salsą verde (W) 117 3. Sałatka z pieczonych buraków, szpinaku i fety 119 4. Marchewkowe placki z fetą 5. Zupa krem z pieczonych buraków 121 115 VIII Ziemniaki i bataty 125 1. Frytki z brukwi i batata (W) 2. Młode ziemniaki z kurkami w lekkim sosie musztardowym 3. Purée z batatów z żurawiną 4. Sałatka z grillowanych ziemniaków i batatów (W) 5. Zapiekane papryczki piquillo nadziewane wędzonym dorszem 6. Hiszpański omlet ziemniaczany 129 135 127 131 133 IX Pory 1. Makaronowa zapiekanka z kiełbasą i porem 2. Dorsz miso z porem, brokułem gałązkowym i fioletowymi ziemniakami 3. Zupa z porów i grzybów 4. Zapiekanka rybna z duszonymi porami i amarantusem 145 139 143 141 X Szpinak i jarmuż 149 1. Kremowe tagliatelle ze szpinakiem i sardynką 2. Bób duszony z jarmużem, szpinakiem i mangoldem (W) 3. Grillowane szparagi ze szpinakiem, kasztanami i fetą 4. Fizoły, czyli fasola z jarmużem i suszonymi śliwkami po góralsku 5. Makaron z jarmużowym pesto i zielonym chilli (W) 6. Zielony sorbet bananowy | Zielony koktajl szpinakowo-bananowy 153 157 151 155 159 XI Soczewica 1. Czarna soczewica z domowym twarogiem 2. Pieczone przepiórki z chorizo i soczewicą 3. Duszone zielone warzywa z soczewicą (W) 4. Zupa z czerwonej soczewicy 5. Cukinie zapiekane z soczewicą i porami (W) 169 163 165 167 171 XII Kasze 1. Ciasto czekoladowe z kaszy jaglanej bez pieczenia 2. Zapiekanka z cukinii i kaszy gryczanej 179 3. Tabbouleh z kaszy jaglanej (W) 4. Pieczone papryki z kaszą jaglaną i szpinakiem 5. Zapiekana kasza jaglana na trzy sposoby 183 177 181 175 XIII Ryż i komosa ryżowa 1. Komosa ryżowa z pieczonymi warzywami korzeniowymi (W) 189 2. Słodko-kwaśny kurczak z ryżem basmati i ananasem 3. Smażone przegrzebki z komosą ryżową 4. Risotto z figami i orzechami 193 191 187 XIV Mąka 199 1. Naleśniki z czereśniami 197 2. Kruche ciasteczka z orzechami 201 3. Dutch baby z jagodami 203 4. Ciacci z ricottą 205 5. Batoniki słonecznikowe ze śliwkami (W) 6. Ryżowe tortille z jajami przepiórczymi i rukolą 7. Zapiekane naleśniki nadziewane pastą z bobu i suszonych pomidorów 207 209 XV Jaja 215 217 1. Spaghetti alla carbonara 213 2. Kaiserschmarrn z porzeczkami 3. Frittata z groszkiem cukrowym 4. Pieczona dynia piżmowa z jajkiem i prosciutto 5. Omlet z białek z malinami i czekoladą 6. Smażone żółtka z kwiatami cukinii, malinami i szynką parmeńską 7. Omlet z pietruszką i domowym serem 8. Frittata z zielonym chilli i pietruszką 225 219 227 221 223 XVI Sery 231 233 1. Leniwe pierogi z sosem truskawkowym 2. Placki twarogowe z jagodami 235 3. Miodowo-limonkowe serniczki z ricotty 4. Smażony ser z pomidorową salsą i krewetkami 5. Grillowany brie z sosem figowym i sałatką 6. Sernik waniliowy z owocami na zimno 243 7. Deser z ricotty, jogurtu i malin 8. Domowy ser twarogowy 245 241 237 239 XVII Ryby i owoce morza 251 253 249 1. Pieczony dorsz z pastą z pietruszki i szynką parmeńską 2. Pstrąg pieczony z fenkułem i szpinakiem 3. Stek z tuńczyka z bakaliowym risotto 4. Bacalhau à Brás z sałatką z fenkułu 5. Ziołowa sałatka z komosą ryżową i łososiem 6. Pikantne krewetki z papryką i kapustą pak-choi 7. Cytrynowa pasta z dorsza 8. Dorsz w matchy z jarmużem, szparagami i groszkiem cukrowym 9. Frittata ze szprotkami i anchois 10. Gravlax z grillowanymi szparagami 259 265 255 267 257 261 263 XVIII Mięso 271 1. Stamppot z jarmużem i domowym pieczonym boczkiem 273 2. Królik duszony w cydrze 275 3. Wołowy gulasz z polentą 4. Sałatka z rukoli, indyka i daktyli 5. Bresaola z czereśniami na sałacie 6. Sałatka z szynki, rukoli i pomarańczy z kakaowym dressingiem 7. Stir-fry z indyka, brukwi i papryki 8. Comber z jelenia z burakami i szparagami w sosie winno-malinowym 279 283 277 281 285 XIX Bakalie 291 293 289 1. Ciastka brownie z kaszy jaglanej (W) 2. Najlepsza domowa granola 3. Lokshen kugel 4. Placek bakaliowy bez pieczenia (W) 5. Batony musli z nasionami chia i prażoną kaszą jaglaną (W) 6. Chleb bakaliowy bez mąki 7. Pomarańczowa owsianka z przyprawami korzennymi 299 295 301 297 XX Czekolada i kakao 305 307 1. Domowa wytrawna nutella 2. Trufle czekoladowe z malinami 3. Caliente — hiszpańska gorąca czekolada (W) 4. Bonet 5. Naleśniki czekoladowe z domową nutellą i porzeczkami 6. Tiffin — czekoladowe babeczki z bakaliami bez pieczenia (W) 7. Czekoladowy koktajl z brzoskwiniami 309 317 311 313 315 Wstęp Książka, którą trzymasz w ręku, powstała po to, by pokazać, jak smaczne, zdrowe, różnorodne, urozmaicone i kolorowe mogą być dania bez glutenu. Wiele osób nie wyobraża sobie codziennych posiłków bez tradycyjnego pieczywa i potraw opartych na mące pszennej, żytniej czy razowej. Warto jednak uświadomić sobie, że rezygnacja z pszenicy zamyka tylko jedną z furtek w świecie smaków, jednocześnie otwierając cały szereg innych, z których istnienia nie wszyscy zdają sobie sprawę. Dieta bezglutenowa to doskonała okazja, by zainteresować się mnóstwem nowych, zdrowych i wartościowych produktów spożywczych, które być może dotąd znajdowały się poza twoimi kulinarnymi zainteresowaniami. Potrzeba wyeliminowania z jedzenia glutenu pobudza kreatywność, sprawia, że inaczej zaczynamy patrzeć na jedzenie i zwracamy baczniejszą uwagę na to, co ląduje na naszych talerzach. Racjonalna dieta bezglutenowa motywuje do starannej lektury etykiet i świadomych zakupów, a także do rezygnacji z gotowych słodkich i słonych przekąsek oraz wielu wysoko przetworzonych produktów (również tych opatrzonych znakiem przekreślonego kłosa, bo przecież nie wszystko, co nie zawiera glutenu, jest zdrowe) oraz zastąpienia ich dobrej jakości jedzeniem, a zwłaszcza świeżymi produktami sezonowymi. 1 3 | WS Tę p Czym jest gluten? To białko roślinne, obecne między innymi w pszenicy, życie, jęczmieniu, a także w owsie, z natury jest bezglutenowym, z uwagi na współczesne procesy przetwarzania żywności występuje w handlu w stanie tak zanieczyszczonym, że zalicza się go do grupy zbóż zawierających gluten (z wyjątkiem certyfikowanego owsa oznaczonego jako gluten-free). Warto pamiętać, że gluten nie jest w naszej diecie niezbędny, a w glutenowych zbożach nie ma żadnych składników odżywczych, których nie moglibyśmy dostarczyć organizmowi za pośrednictwem innych produktów. Pojęcie „dieta” kojarzy się zwykle z wyrzeczeniami, mającymi prowadzić do jednego celu: utraty zbędnych kilogramów. Dieta tymczasem to nic innego jak sposób odżywiania — czyli codzienne menu w dowolnym wydaniu, niezależnie od tego, co wchodzi w jego skład. Dieta bezglutenowa rozumiana bywa często jako „narzędzie” do odchudzania, chociaż bardzo niesłusznie. To po prostu metoda odżywiania, która rządzi się określonymi prawami, przeznaczona przede wszystkim dla osób chorych na celiakię oraz nietolerujących glutenu, ale nie tylko dla nich. Zgromadzone w książce przepisy dobrałem w taki sposób, by okazały się atrakcyjne także dla tych, którzy niekoniecznie zamierzają całkowicie wykluczyć gluten z diety. Nie jest to więc książka wyłącznie dla osób, które z przyczyn medycznych bezwzględnie muszą wyeliminować żywność glutenową z codziennego jadłospisu, ale też dla wszystkich, którzy chcą zrobić dla siebie coś dobrego i zmienić sposób odżywiania. Nawet bowiem jeśli nie cierpisz na nietolerancję glutenu, dieta oparta na mące i mącznych produktach, za to uboga w warzywa, owoce, ryby czy kasze, wcale nie jest zdrowa. Kilka zasad, które stanowią fundament zdrowej, racjonalnie skomponowanej diety w każdym wydaniu: — poświęć czas na samodzielne przyrządzanie posiłków w domu ze świeżych produktów dobrej jakości, — warzywa i owoce mogą być podstawą posiłku, a nie jedynie skromnym dodatkiem czy barwną ozdobą talerza, — nie sięgaj po fast food i wysoko przetworzone przekąski (zarówno słodkie, jak i słone) oraz półprodukty ani nie stosuj wymówek w rodzaju „od czasu do czasu można”, — ogranicz cukier, zrezygnuj z gotowych słodyczy: ciast, ciastek, ciasteczek, cukierków czy niskiej jakości popularnych czekolad, w których jest coraz więcej niepotrzebnych dodatków, a coraz mniej czystego, wartościowego kakao — postaw na jakość kosztem ilości, — świadomie komponuj zróżnicowane posiłki, oparte na nieprzetworzonych składnikach. Pamiętaj również, że dieta bezglutenowa nie musi sprowadzać się do opracowywania wolnych od glutenu odpowiedników pierogów, chleba, pizzy czy tradycyjnych ciast. Warto spojrzeć na nią kreatywnie, skoro do dyspozycji mamy szeroki wybór świetnych i pysznych produktów, takich jak rośliny strączkowe, kasze, ryż, komosa ryżowa, sery, ryby, jaja, mięso, owoce morza, przyprawy, warzywa i owoce, orzechy, miód, kakao czy ziarna i bakalie. Można je łączyć na wiele sposobów — liczba kombinacji jest nieograniczona. Do tego dochodzi jeszcze bogactwo bezglutenowych mąk 1 5 | W S Tę p o różnych właściwościach i smakach, a także coraz większy wybór gotowych bezglutenowych makaronów z różnych typów mąki, które są nie tylko smaczne, ale też bardzo dobrej jakości. To właśnie dlatego odpowiednio skomponowana dieta bezglutenowa nie jest, a nawet nie może być nudna, uboga ani niesmaczna. To feeria smaków, aromatów, kolorów i faktur. Jestem przekonany, że nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim pełne smaku potrawy, na które przepisy wybrałem do tej książki, w pełni to potwierdzają. Znajdziesz tu 130 przepisów na śniadania, dania główne, przystawki, sałatki, zupy, desery czy koktajle, oparte na najlepszych, wartościowych, świeżych i kuszących podniebienie składnikach. Pamiętaj, że jakość produktów zawsze przekłada się na smak gotowej potrawy. Przepisy podzieliłem na 20 rozdziałów, odpowiadających produktom albo grupom produktów, po które w kuchni sięgam najczęściej i które uważam za warte włączenia do codziennego menu. Połowa rozdziałów skupia się na warzywach i owocach (m.in. pomidory, pory, cukinia, szpinak, jarmuż, dynia, ziemniaki, marchew, bób, szparagi, jabłka, truskawki), które moim zdaniem powinny stanowić podstawę dobrego gotowania. Osobne rozdziały poświęciłem soczewicy, kaszy, ryżowi i komosie ryżowej oraz różnym rodzajom mąk, a także jajom i serom. Nie zabrakło też ryb i mięsa. Bohaterami dwóch ostatnich rozdziałów są bakalie oraz czekolada i kakao. Na koniec najważniejsze: nie traktuj tych przepisów jak instrukcji. Żaden z nich nie jest zestawem sztywnych reguł. Wręcz przeciwnie — poszczególne receptury to bardziej źródło inspiracji, punkt wyjścia do stworzenia takiej potrawy, która będzie zgodna z twoimi upodobaniami, preferencjami smakowymi i oczekiwaniami. Jeśli nie odpowiadają ci jakieś składniki, zioła czy przyprawy albo nie masz do nich dostępu, po prostu zastąp je innymi, według własnego uznania. Przecież danie, które przygotujesz, będzie twoim dziełem, a ono powinno smakować przede wszystkim tobie i tym, dla których je przyrządzisz. Próbuj, kombinuj, eksperymentuj, łącz smaki, ciesz się gotowaniem i dziel się swoją radością z bliskimi. 1 7 | W S Tę p

Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Pobierz darmowy fragment (epub)

Gdzie kupić całą publikację:

Facet i Kuchnia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: