„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
czas na biznes firma cateringowa
tego
Początki cateringu w Polsce nie należały do
najłatwiejszych. Zajmującym się
typu
usługami firmom, które zaczęły się pojawiać
pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, wróżono
rychły koniec. Jako argument przedstawiono
konserwatywne podejście Polaków do kwestii
przygotowywania posiłków na zamówienie.
Wielu sceptyków nie widziało sensu w zlecaniu
przygotowania tradycyjnych dań, które można
lub z pomocą
przecież wykonać samemu
zaprzyjaźnionej
„kucharki”.
Rację miały
jednak
firmy, które walczyły o utrzymanie
na niesprzyjającym wówczas rynku. Zmiany
społeczno-polityczne, które wkrótce nadeszły,
pokazały, że podjęte działania miały sens.
Branża zaczęła zyskiwać na znaczeniu. Kolejny
przełom w postaci wstąpienia naszego kraju do
Unii Europejskiej i otwierania granic przyniósł
wzrost świadomości obywateli oraz zmianę
ich przyzwyczajeń. Dziś usługi cateringowe
są jednym z największych i najmocniejszych
sektorów branży gastronomicznej oraz HoReCa
(Hotele, Restauracje, Catering).
Przeanalizujemy współczesny rynek tego typu usług, sprawdzimy, co
wchodzi w ich skład, oraz jak na nim działać, aby móc liczyć na rozwój i kon-
kretne zyski.
2
czas na biznes firma cateringowa
Charakterystyka rynku
Choć cała branża gastronomiczna była jedną z niewielu, która nie od-
czuła zbytnio skutków kryzysu i która rośnie z roku na rok, to w jej ramach
poszczególne segmenty przechodzą cykliczne wahania.
Jednym z nich jest właśnie catering, którego dynamiczny rozwój
w 2009 r. poważnie wyhamowały problemy w gospodarce światowej. Wzro-
sty z ostatnich dwóch lat pokazują jednak, że koniunktura w tym sektorze
powróciła.
Rynek usług cateringowych powoli się nasyca, jednak wszystko wskazu-
je na to, że przed nim jeszcze długie lata rozwoju. Związane jest to z wciąż
dużym potencjałem wynikającym z preferencji Polaków. Na jedzenie poza
domem wydają oni tylko ok. 5 domowego budżetu, podczas gdy np. Niem-
cy ok. 35 a Amerykanie nawet 50 . Według „Gazety Prawnej” rynek ten
charakteryzuje się wzrostem w tempie 15-30 rocznie.
Największą jego część – ok. 80 – stanowi tzw. catering koncesyjny. Jego
odbiorcami są głównie firmy, które korzystają z usług firm cateringowych
w ramach obsługi bankietów, pikników, konferencji, eventów, koncertów czy
dostarczania posiłków dla pracowników.
Pozostała część rynku należy w głównej mierze do tzw. cateringu kon-
traktowego. Jest on opanowany przez największych przedstawicieli branży,
którzy podpisują w jego ramach 2-3 letnie kontrakty na usługi cateringowe
i zbiorowego żywienia ze szkołami, szpitalami, ośrodkami pomocy społecz-
nej, sanatoriami, a także firmami. Wartość tylko tego sektora jest wyce-
niana na ok. 2,5 mld zł, zaś całego rynku cateringowego – na ok. 20 mld zł.
3
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :