Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00404 005408 19040594 na godz. na dobę w sumie
Flesz. O fotografii z lampą błyskową - książka
Flesz. O fotografii z lampą błyskową - książka
Autor: Liczba stron: 196
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4371-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Lampa błyskowa to dziś standardowy element właściwie każdego aparatu fotograficznego. Niestety, często uzyskanie za jej pomocą zadowalających rezultatów graniczy z cudem. Niektórzy wręcz uważają, że jedynym dobrym sposobem używania flesza jest... wyłączenie go. Czyżby więc wykonanie pięknej fotografii z wykorzystaniem lampy błyskowej wymagało szczególnego poziomu wtajemniczenia?

Wcale tak nie jest! Uzyskiwanie pięknych i niepowtarzalnych efektów dzięki fleszowi leży w możliwościach każdego fotoamatora! Trzeba tylko nauczyć się kilku prostych rzeczy. I właśnie o tym jest ta książka. Nie ma tu mowy o bardzo zaawansowanych technikach pracy z fleszem, o wykonywaniu złożonych wyliczeń i korzystaniu ze światłomierza. Zamiast tego omówiono bardzo proste metody, które są łatwe do nauczenia się i dają zadziwiająco powtarzalne efekty. Książka jest przystępnie i zrozumiale napisana, dzięki czemu niepostrzeżenie przyswoisz sobie wiedzę, która sprawi, że zaczniesz używać flesza jak zawodowiec!

Dowiedz się więcej o korzystaniu z lamp błyskowych:

Flesz. Teraz dodasz blasku swoim fotografiom!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Flash Book Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-283-4371-9 © Grupa Helion SA 2018 Authorized translation of the English 1st edition of The Flash Book © 2018 by Scott Kelby. This translation is published and sold by permission of Rocky Nook, Inc., the owner of all rights to publish and sell the same. All images © Scott Kelby unless otherwise noted. Photoshop is a registered trademark of Adobe Systems Inc. Canon is a registered trademark of Canon Inc. Nikon is a registered trademark of Nikon Inc. Sony is a registered trademark of Sony Corp. Phottix is a registered trademark of Phottix Ltd. Yongnuo is a registered trademark of Shenzhen YongNuo Photographic Equipment Co. Ltd All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/flefot Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Rozdział 1. Obsługa i ustawienia lamp błyskowych Od czegoś trzeba zacząć, prawda? 1 Siedem spraw, o których musisz wiedzieć. Jeśli je pominiesz… __________________________ 2 Ciąg dalszy tego samego. Pomijasz na własne ryzyko! __________________________________ 3 Jeszcze jedno… ___________________________________________________________________ 4 I dwie ostatnie sprawy ______________________________________________________________ 5 Wkrótce zapoznasz się z pewnym systemem __________________________________________ 6 Nie będziesz mieć wiele (albo wcale) do czynienia z ustawieniami z tyłu flesza ____________ 7 Przywitaj się z panem Fleszem! ______________________________________________________ 8 Dlaczego można znienawidzić flesz przez system TTL? __________________________________ 9 Najczęstsza przyczyna nieudanych zdjęć z fleszem _____________________________________ 10 Nie podłączaj flesza do korpusu aparatu ______________________________________________ 11 Nie próbuj używać wbudowanego flesza do wyzwalania zewnętrznej lampy błyskowej. Nigdy _______________________________ 12 Dlaczego warto mieć bezprzewodowy system sterujący? _______________________________ 13 Dlaczego nie wystarczy zwykły bezprzewodowy wyzwalacz? ____________________________ 14 Różnice między optycznymi a radiowymi systemami bezprzewodowymi _________________ 15 Co jeśli flesz nie jest wyposażony w odbiornik radiowy? ________________________________ 16 Rozwiązywanie problemów — kiedy flesz nie chce błyskać ______________________________ 17 Kwestia jasności błysku _____________________________________________________________ 18 Co robić, kiedy 1/2 mocy to zbyt dużo? _______________________________________________ 19 Jak zmienić moc (jasność) lampy? ___________________________________________________ 20 Jaką moc początkową ustawić? _____________________________________________________ 21 Dlaczego zalecam przełączenie flesza na tryb manualny? _______________________________ 22 Przełączanie flesza na tryb manualny ________________________________________________ 23 Szybsze regenerowanie lampy _______________________________________________________ 24 Jakich ogniw używać? ______________________________________________________________ 25 Rozdział 2. Trochę trudniejsze tematy o fleszach To wciąż te tematy. Tylko trochę trudniejsze 27 Używasz kilku fleszy? Zastosowanie funkcji grupowania ułatwi Ci pracę __________________ 28 Moja metoda przypisywania lamp do grup ____________________________________________ 29 Przydzielanie kilku fleszy do jednej grupy _____________________________________________ 30 Użycie kanałów w celu uniknięcia przypadkowego wyzwolenia błysku flesza przez innych fotografów ________________________________________________________ 31 [ vi ] FLESZ. O FOTOGRAFII Z LAMPĄ BŁYSKOWĄPoleć książkęKup książkę Tryb Slave umożliwia wyzwolenie drugiego flesza bez użycia komunikacji bezprzewodowej _________________________________________ 32 Jak uzyskać moc większą niż maksymalna? ___________________________________________ 33 Wolisz szerszy czy węższy snop światła? ______________________________________________ 34 Światło modelujące flesza __________________________________________________________ 35 Chcesz odrobinę złagodzić światło flesza? Użyj dyfuzora ________________________________ 36 Kiedy nie ma sensu stosować dyfuzorów kopułkowych? ________________________________ 37 Twój flesz ma wbudowany dyfuzor szerokokątny… ____________________________________ 38 Zastosowanie wbudowanego białego ekranu odbijającego _____________________________ 39 Czy będziesz potrzebować światłomierza? ____________________________________________ 40 Jak skrócić czas oczekiwania między błyskami? _______________________________________ 41 Zamrażanie ruchu w kadrze _________________________________________________________ 42 Flesz i rozmyte tło. Podpowiedź: użyj synchronizacji z krótkimi czasami naświetlania ______ 43 Rozdział 3. Ustawienia aparatu podczas fotografowania z fleszem To łatwiejsze, niż sądzisz 45 O powodach fotografowania w trybie manualnym _____________________________________ 46 Czas naświetlania decyduje o jasności światła w pomieszczeniu _________________________ 47 Przysłona decyduje o jasności flesza _________________________________________________ 48 Zmiana czułości ISO rozjaśnia albo przyciemnia wszystko ______________________________ 49 Jak ustawić czas naświetlania i dlaczego? _____________________________________________ 50 Kiedy zmienić czas naświetlania? ____________________________________________________ 51 Od jakiej wartości przysłony zacząć? _________________________________________________ 52 Jak ustawić czułość ISO? ____________________________________________________________ 53 Lista kontrolna ustawień aparatu fotograficznego _____________________________________ 54 Wielki sekret harmonijnego oświetlenia ______________________________________________ 55 Rozdział 4. Flesz w fotografii portretowej Jak sprawić, by ludzie wyglądali atrakcyjniej? 57 Odłącz go od aparatu… _____________________________________________________________ 58 Niech stanie się miękkie i piękne światło ______________________________________________ 59 To trochę pomaga, ale nie jest to softboks… __________________________________________ 60 Mój ulubiony softboks do fleszy ______________________________________________________ 61 Jak uzyskać piękne światło za niecałe sto złotych ______________________________________ 62 Nie masz przyjaciela do pomocy? Sięgnij po kartę płatniczą… ___________________________ 63 Zastosowanie pionowego softboksu na drugim fleszu __________________________________ 64 Mocniej skupiony snop światła i większa dramaturgia dzięki siatkom kierunkowym ________ 65 Zastosuj metalowe siatki, aby uzyskać mocno skupiony snop światła ____________________ 66 [ vii ] FLESZ. O FOTOGRAFII Z LAMPĄ BŁYSKOWĄPoleć książkęKup książkę Rozpraszanie światła za pomocą parasola (to działa, ale odradzam…) ___________________ 67 Rozległe, piękne światło to domena dużych softboksów ________________________________ 68 Jeśli potrzebujesz naprawdę dużego źródła światła po kosztach… _______________________ 69 Błyskawiczny sposób na portrety do ramion __________________________________________ 70 Najczęstszy sposób ustawienia flesza ________________________________________________ 71 Jak uzyskać więcej (albo mniej) cieni? ________________________________________________ 72 Sposób na wyjątkowo miękkie światło _______________________________________________ 73 Jak wysoko zamocować flesz? _______________________________________________________ 74 Jak blisko ustawić softboks? ________________________________________________________ 75 Oświetlenie wyszczuplające optycznie ________________________________________________ 76 Odbity błysk flesza może uratować skórę _____________________________________________ 77 Dodawanie drugiego flesza __________________________________________________________ 78 Wygaszanie światła dla uzyskania bardziej profesjonalnie wyglądających portretów _______ 79 Ręczne wygaszanie światła przy użyciu zasłon _________________________________________ 80 Konturowy portret z trzema fleszami _________________________________________________ 81 Rozdział 5. Fotografowanie z fleszem poza studiem To naprawdę straszny temat, może więc lepiej go pominąć… 83 Dlaczego warto stosować filtry foliowe podczas fotografowania poza studiem? ___________ 84 Jak radzić sobie z kłopotliwym oświetleniem wnętrz? __________________________________ 85 Jak założyć filtr foliowy na flesz? _____________________________________________________ 86 Gotowe, przycięte do odpowiednich rozmiarów zestawy filtrów foliowych ________________ 87 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 1.: ustawianie modela ____________________________________________________ 88 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 2.: pomiar światła _______________________________________________________ 89 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 3.: niedoświetlanie ______________________________________________________ 90 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 4.: ustawianie flesza _____________________________________________________ 91 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 5.: załóż filtr pomarańczowy ______________________________________________ 92 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 6.: ustawienia flesza _____________________________________________________ 93 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 7.: kolejne filtry foliowe __________________________________________________ 94 Flesz z blendą w roli drugiego źródła światła __________________________________________ 95 Sposób na uzyskanie odrobiny światła wypełniającego w plenerze, gdy nie masz softboksu _________________________________________________________ 96 W pochmurne dni możesz uzyskać efekt rozmytego tła dzięki szeroko otwartej przysłonie _______________________________________________ 97 [ viii ] FLESZ. O FOTOGRAFII Z LAMPĄ BŁYSKOWĄPoleć książkęKup książkę Rewelacyjna sztuczka pozwalająca uzyskać proste, czyste tło ___________________________ 98 Fotografowanie wnętrz z użyciem flesza ______________________________________________ 99 Rozdział 6. Oświetlanie tła Tyły są ważne! 101 Oświetlanie tła bez użycia drugiego flesza ____________________________________________ 102 Zanim wycelujesz flesz w stronę tła, musisz podjąć pewną decyzję _______________________ 103 Niedrogie tła ______________________________________________________________________ 104 Jakiego koloru tło kupić na początku? ________________________________________________ 105 Zastosowanie teł z tkaniny lub malowanych __________________________________________ 106 Statywy stosowane do oświetlania tła ________________________________________________ 107 Dlaczego tak ważna jest odległość między fleszem a tłem? ______________________________ 108 Podczas ustawiania oświetlenia tła wyłącz wszystkie lampy znajdujące się z przodu _______ 109 Jak oświetlić tło, by wyszło idealnie białe? ____________________________________________ 110 Oświetlanie szerszego, białego tła ____________________________________________________ 111 Jak uniknąć „rozlewania się” głównego światła na tło? _________________________________ 112 Jak ochronić główny temat przed światłem flesza oświetlającego tło? ____________________ 113 Tworzenie gradientu w tle ___________________________________________________________ 114 Mniejsze, punktowe światło w tle ____________________________________________________ 115 Kolorowe filtry foliowe do oświetlania tła _____________________________________________ 116 Barwienie tła ______________________________________________________________________ 117 Całkowita zmiana koloru tła _________________________________________________________ 118 Owalny gradient w tle ______________________________________________________________ 119 Rozdział 7. Zastosowanie flesza w fotografii ślubnej Najjaśniejsza panna (młoda) przybywa… 121 Prosty portret panny młodej (z jednym źródłem światła) ________________________________ 122 Fotografowanie przygotowań panny młodej __________________________________________ 123 Fotografowanie wesel, wariant 1.: flesz na aparacie ____________________________________ 124 Fotografowanie wesel, wariant 2.: skuteczne rozpraszanie światła _______________________ 125 Fotografowanie wesel, wariant 3.: oświetlanie wnętrza _________________________________ 126 Fotografowanie wesel, wariant 4.: błysk flesza w kadrze ________________________________ 127 Oświetlanie oficjalnych zdjęć grupowych _____________________________________________ 128 Obracanie głowicy flesza w celu odbicia błysku ________________________________________ 129 Flesz ustawiony za panną młodą _____________________________________________________ 130 Zastosowanie filtrów foliowych w celu dostosowania błysku flesza do oświetlenia wnętrza _________________________________________________________ 131 [ ix ] FLESZ. O FOTOGRAFII Z LAMPĄ BŁYSKOWĄPoleć książkęKup książkę Rozdział 8. Żeby flesz stał jak trzeba To źle brzmi, ale wiesz, co mam na myśli 133 Do czego używać różnych rodzajów statywów oświetleniowych? ________________________ 134 Dlaczego warto zaopatrzyć się w regulowany uchwyt? __________________________________ 135 Mocowanie flesza za pomocą „małej stopki” __________________________________________ 136 Flesz na monopodzie — mój ulubiony sposób na zdjęcia poza studiem ___________________ 137 Montowanie dodatkowych fleszy: klamry _____________________________________________ 138 Montowanie dodatkowych fleszy: Joby Flash Clamp ______________________________________________________________ 139 Montowanie dodatkowych fleszy: RapidMount SLX i RapidStrips firmy Tether Tools __________________________________ 140 Montowanie dodatkowych fleszy: Platypod Ultra ________________________________________________________________ 141 Montowanie dodatkowych fleszy: Manfrotto Magic Arm ___________________________________________________________ 142 Montowanie wielu fleszy ____________________________________________________________ 143 Rozdział 9. Sztuczki z fleszami Jak nauczyć flesz podawać łapę, kłaść się na grzbiecie i aportować światło? 145 Portret o charakterze studyjnym… bez studia _________________________________________ 146 Ukrywanie flesza i statywu __________________________________________________________ 147 Efekt zachodu słońca w plenerze _____________________________________________________ 148 Efekty specjalne z wydłużaniem ekspozycji ___________________________________________ 149 Trzy rodzaje oświetlenia bez zmiany położenia flesza ___________________________________ 150 Jeśli nie da się odbić błysku od sufitu… ______________________________________________ 151 Jeśli chcesz uwiecznić padające na tło cienie… ________________________________________ 152 Zastosowanie flesza jako rekwizytu __________________________________________________ 153 Korygowanie oświetlenia podłoża za pomocą podwójnego ujęcia _______________________ 154 Efekty specjalne z filtrami foliowymi _________________________________________________ 155 Zastosowanie balansu bieli jako dodatkowego koloru __________________________________ 156 Panoramowanie z rozmyciem i zamrożeniem ruchu ____________________________________ 157 Efekt stroboskopowy _______________________________________________________________ 158 Klasyczny, sugestywny portret w hollywoodzkim stylu _________________________________ 159 Sugestywny portret z profilu ________________________________________________________ 160 Dwukolorowe oświetlenie tylne ______________________________________________________ 161 Usuwanie odbić z okularów _________________________________________________________ 162 Proste oświetlenie produktowe z użyciem dwóch fleszy ________________________________ 163 [ x ] FLESZ. O FOTOGRAFII Z LAMPĄ BŁYSKOWĄPoleć książkęKup książkę 165 Rozdział 10. Proces fotografowania z fleszem Jeśli planujesz sesję we wnętrzach, w plenerze albo sesję ślubną, to masz przepis na sukces! Fotografia portretowa we wnętrzach krok 1.: zamontuj flesz na statywie oświetleniowym __________________________________ 166 krok 2.: załóż softboks na flesz _____________________________________________________ 167 krok 3.: skonfiguruj we fleszu podane ustawienia ____________________________________ 168 krok 4.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45° __________________________________________ 169 krok 5.: zastosuj podane ustawienia aparatu ________________________________________ 170 krok 6.: zrób zdjęcie próbne i oceń je ________________________________________________ 171 Fotografia portretowa w plenerze krok 1.: ustaw portretowaną osobę plecami do słońca ________________________________ 172 krok 2.: zacznij od ustawienia prawidłowej ekspozycji ________________________________ 173 krok 3.: przyciemnij cały kadr ______________________________________________________ 174 krok 4.: zastosuj podane ustawienia flesza __________________________________________ 175 krok 5.: odłącz flesz od aparatu ____________________________________________________ 176 krok 6.: załóż na flesz pomarańczowy filtr foliowy ____________________________________ 177 krok 7.: spraw, by światło stało się bardziej miękkie i atrakcyjne ________________________ 178 krok 8.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45° __________________________________________ 179 krok 9.: włącz flesz i zrób próbne zdjęcie ____________________________________________ 180 krok 10.: zrównoważ moc błysku ze światłem zastanym _______________________________ 181 Fotografowanie ślubów krok 1.: fotografowanie z fleszem przygotowań do ceremonii __________________________ 182 krok 2.: portrety panny młodej _____________________________________________________ 183 krok 3.: ceremonia ________________________________________________________________ 184 krok 4.: oficjalne zdjęcia grupowe __________________________________________________ 185 krok 5.: wesele, jeden flesz ________________________________________________________ 186 krok 6.: wesele, dwa flesze _________________________________________________________ 187 Skorowidz ________________________________________________________________________ 188 [ xi ] FLESZ. O FOTOGRAFII Z LAMPĄ BŁYSKOWĄPoleć książkęKup książkę rozdział 4. Flesz w fotografii portretowej Jak sprawić, by ludzie wyglądali atrakcyjniej? Jeśli chcesz, żeby pod Twój dom podjechała ciężarówka z forsą, a dwóch uzbrojonych strażników wniosło Ci do mieszkania pękate, białe, jutowe worki z pieniędzmi (mam tutaj zwłaszcza na myśli worki z nadrukowanym dużym, zielonym symbolem dolara), to wystarczy, że nauczysz się fotogra- fować zwykłych ludzi tak, by fenomenalnie prezentowali się na zdjęciach. Jeśli uda Ci się ta sztuka, ludzie sami Cię znajdą, zaczną błagać, żebyś sfotografował ich za pieniądze, i zanim się zorientujesz, zaczną nazywać Cię „upiększaczem” albo wręcz „pięknotwórcą”; oczywiście mogą też nazywać Cię po prostu Eryk, ale bez względu na to, jak Cię przechrzczą, będzie to Twoja przepustka do świata bogactwa i luksusów, o jakich człowiek nie śmie nawet marzyć — zwłaszcza jeśli niestraszna Ci komuni- kacja z osobami na różnym poziomie umiejętności wysławiania się. Tak czy inaczej, nie bez powodu dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej ludzie chcą naprawdę dobrze wyglądać na zdjęciach. Potrzebują oni bowiem zdjęcia profilowego na Facebooka, na którym wyglądaliby co najmniej o 300 lepiej niż rzeczywiście się prezentują, aby mieć szansę umówić się z innym użytkownikiem Facebooka, który także ma o wiele lepsze zdjęcie profilowe niż w rzeczywistości wygląda. Już tłumaczę, dlaczego to takie ważne. Otóż kiedy jedna z osób, którą tak nierealnie upiększyłeś, zacznie podrywać kogoś znalezionego na Facebooku (ponoć skuteczne są odzywki w rodzaju: „Chcę cię pomalować na zielono i dać ci klapsa jak nieposłusznemu awokado”), to tak naprawdę nie będzie ona flirtować z prawdziwym człowiekiem, tylko z jego piękną wersją z profilowego zdjęcia, które zrobiłeś. A gdy przypadną sobie do gustu, zaczną pokazywać swoje fotografie profilowe wśród przyjaciół, ci zaś rzekną: „Rany, ale on(a) jest super!”. Tak naprawdę jednak obiekt zainte- resowań bardziej przypomina Shreka, tego jednak się nie dowiedzą do chwili, gdy wreszcie późnym wieczorem spotkają się na parkingu przed hipermarketem. Ale wtedy będzie za późno, bo już będą parą, a może nawet wirtualnie się zaręczą. Krótko mówiąc, pamiętaj, aby forsę za takie zlecenia inkasować z góry. Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j odłącz go od aparatu… Nie bez powodu flesze systemowe nazywa się niekiedy lampami zewnętrznymi, bo (zgodnie z tym, o czym była mowa w rozdziale 1.) trzeba to ustrojstwo odłączyć od aparatu! Aby robić piękne portrety, potrzebne są cienie, głębia i plastyczność, a w celu uzyskania takich rezultatów trzeba odłączyć flesz systemowy od gorącej stopki (sanek) w aparacie i zamontować go na statywie oświetleniowym (albo poprosić przyjaciela, aby go potrzymał). To dlatego nieustannie mówię o transmiterach bezprzewodowych i tego typu akcesoriach, bo z wyjątkiem sesji fotograficznych na imprezach (na przykład na niektórych częściach wesel), pozostawienie flesza podłączonego do sanek w górnej części korpusu aparatu jest jedną z najokrutniejszych krzywd, jakie możesz wyrządzić fotografowanej osobie. Otrzymasz zdjęcie dorównujące subtelnością i pięknem fotce do paszportu, z artystyczną nutką właściwą zdjęciom do praw jazdy. Jeśli więc chcesz mieć jakąkolwiek nadzieję na robienie pięknych portretów z fleszem, musisz pogodzić się z koniecznością odłączenia go od aparatu i ustawienia gdzieś z boku (więcej na ten temat przeczytasz za chwilę). To podstawa. Zanim przewrócisz kolejną kartkę tej książki, zaakceptuj fakt, że praca z fleszem odłączonym od aparatu będzie odtąd Twoim modus operandi. Zostaw za sobą cały świat zamknięty w słowach „flesz podłączony do gorącej stopki aparatu”, aby wkroczyć do kosmosu nieskończonego szczęścia. Zawsze będziesz widzieć słońce, w dzień i w nocy. Nie musisz nawet dzwonić do psychologa — wiesz, któregoś z tych, którzy zawsze powtarzają, że wszystko będzie dobrze — bo… naprawdę wszystko będzie dobrze (przepraszam, nie mogłem się powstrzymać). Tak czy inaczej, od tej pory będziemy fotografować z podłączoną bezprzewodowo „zewnętrzną lampą”, poszalejmy więc! [ 58 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j Niech stanie się miękkie i piękne światło Światło emitowane przez flesz jest bardzo ostre i konturowe. Pomyśl tylko: głowica flesza (skąd wydobywa się błysk światła) ma jedynie jakieś 8 cm szerokości i 3 cm wysokości. Daje ona nieprzy- jemny, krótki, jaskrawy potok światła — oślepiająco jasny, jeśli spojrzeć na niego wprost. Doprawdy nie ma się czym zachwycać. Właśnie temu poświęcona jest lwia część tego rozdziału — jak ujarzmić ten ostry, wściekły, kąśliwy, mały błysk i przerobić go na cudne, miękkie, otulające światło, w któ- rym model będzie wyglądał znacznie korzystniej. W tym celu musimy umieścić między fleszem a fotografowanym tematem coś, co złagodzi i rozproszy błysk tak, by stał się miękki i atrakcyjny. To wszystko, co należy zrobić — umieścić przed fleszem modyfikator, który rozproszy światło, by dawało miękkie, przyjemne cienie i sprawiało, że ludzie będą wyglądali obłędnie dobrze. Wśród wszystkich tych słów jedno jest szczególnie ważne, a mianowicie „rozproszy”. Jednym z czynników, które powodują, że błysk flesza jest tak ostry i nieprzyjemny, są małe fizyczne rozmiary źródła światła (wspomniane 8×3 cm), a im mniejsze źródło, tym ostrzejsze i brzydsze światło. Weźmy na przykład słońce. Znajduje się bardzo daleko od nas, na niebie jest więc malutkie. Ponieważ jest tak małe, daje bardzo ostre światło, a sfotografowanie kogoś w bezpośrednim słońcu jest niemal równie złym pomysłem jak zrobienie mu zdjęcia z fleszem na aparacie — światło jest ostre i nie- atrakcyjne, a cienie w takim świetle mają wyraziste kontury i wyglądają po prostu obrzydliwie! Ale jeśli duża chmura zasłoni słońce, światło nagle staje się znacznie łagodniejsze, a cienie bardziej miękkie. Wtedy bowiem między źródłem światła (słońcem) a modelem coś się znajduje — są to wspomniane chmury, które działają jak gigantyczny dyfuzor, rozpraszają światło słońca i je zmięk- czają. My postępujemy tak samo: umieszczamy coś dużego między fleszem a tematem zdjęcia, aby cała scena wyszła miękko i subtelnie. [ 59 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j to trochę pomaga, ale nie jest to softboks… Założenie dyfuzora kopułkowego na palnik lampy błyskowej nie pomaga wiele dlatego, że jest to nieduże akcesorium! Jego rozmiary niewiele przekraczają wielkość samego palnika flesza — dyfu- zor zakłada się na wcisk, wprost na palnik — więc źródło światła wcale się od tego nie powiększa. Jeśli dysponowałbyś większym dyfuzorem kopułkowym, powiedzmy o metrowej średnicy (nie ma takich akcesoriów, ale wyobraźmy sobie, że istnieją), i zamontowałbyś go metr przed palnikiem, to emitowany przez flesz błysk światła miałby trochę przestrzeni na rozproszenie się (im dalej podróżuje światło, tym jego snop bardziej się rozszerza, a ów metrowy dyfuzor ładnie by się nim napełnił). Nie byłby to już niewielki, brzydki strumień światła emitowany przez palnik o wymiarach 8 × 3 cm, lecz rozproszony błysk o metrowej średnicy, który przy tak dużym rozmiarze stałby się bardziej miękki, subtelny i atrakcyjny. Domyślasz się już, do czego zmierzam? Nie chodzi tylko o to, by umieścić przed fleszem coś, ale by umieścić coś dużego i z dala od palnika lampy, aby snop światła rozproszył się i stał się naprawdę ładny. WSKAZÓWKA DL AC ZEGO NIE WARTO UŻ Y WAĆ UCHW Y TU T YPU BRACKET DO FLESZ A I APAR ATU? Być może kusi Cię zamontowanie flesza na uchwycie podpinanym do aparatu (tzw. bracket), ale nie daj się złapać w tę pułapkę. Przesunięcie flesza o kilkanaście centymetrów w górę względem obiektywu może pomóc w zniwelowaniu zjawiska czerwonych oczu, ale nie zapewni Ci miękkiego, pięknego światła. Uchwyty tego typu lepiej pozostawić reporterom gazetowym, samemu zaś skorzystać z niemal dowolnej spośród technik opisanych w tym rozdziale — efekty będą lepsze. [ 60 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j Mój ulubiony softboks do fleszy Rapid Box marki Westcott jest od roku moim absolutnie ulubionym softboksem, a choć używam sprzętu tej firmy od lat, moim zdaniem jest to bezsprzecznie jej najlepszy produkt, zarówno jeśli chodzi o projekt, jak i o wykonanie. Zacznijmy od tego, że urządzenia te są zadziwiająco małe i lekkie. Składają się jak parasol, a po złożeniu mieszczą się w miniaturowym pokrowcu, który sam w sobie jest fantastyczny. W pokrowcu jest miejsce na softboks, na regulowany uchwyt do flesza (dzięki któremu można zamocować go na statywie oświetleniowym albo na monopodzie) oraz na zakładany z przodu dyfuzor. Mój podstawowy zestaw oświetleniowy składa się z tego małego pokrowca, niewielkiego, lekkiego statywu oświetleniowego (zobacz stronę 134) oraz flesza. To wszystko. Całość da się zmontować w dwie minuty (najwyżej) — wystarczy wyjąć softboks z po- krowca, zanurzyć dłoń do wnętrza i nasunąć niewielki metalowy pierścień na środkowy trzpień, aby urządzenie uzyskało właściwy kształt. Następnie z tyłu softboksu należy zamontować uchwyt (nie potrzeba do tego żadnych narzędzi — zakłada się go na zatrzask), wsunąć flesz na miejsce i już można zacząć fotografować. Softboksy te są dość przystępne cenowo — wariant Rapid Box 26 Octa kosztuje około 169 dolarów (choć jeśli chcesz uzyskać jeszcze łagodniejsze światło, za dodatkowe 20 dolarów możesz zamówić opcjonalny ekran 2030-DP Deflector Plate, który spra- wia, że błysk flesza najpierw odbija się do wnętrza softboksu, a dopiero potem jest kierowany na zewnątrz, w stronę modela). Gdybyś miał kiedyś okazję zobaczyć mnie, jak fotografuję z fleszem, to jest spora szansa, że będę używał właśnie tego softboksu. Wart każdego grosza! (I nie, nie łączą mnie z firmą Westcott żadne układy, a za to, co napisałem, nie dostanę żadnej prowizji itp. Co w sumie jest piekielnie przykre ;-) [ 61 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j jak uzyskać piękne światło za niecałe sto złotych Niedrogo, prawda? Owszem. Zaopatrz się w składany dyfuzor Westcott 30 , który kosztuje niecałe 20 dolarów (dokładnie 19,90 dolara w sklepie B H Photo, ale w sklepach internetowych można dostać inne, jeszcze tańsze dyfuzory tego rodzaju), a potem ustaw go przed fleszem — i sprawa załatwiona! (No dobrze; zapewne będziesz musiał poprosić przyjaciela o potrzymanie dyfuzora przed fleszem. Tak naprawdę asystent może trzymać flesz w jednej ręce, a dyfuzor przed nim w drugiej — bez trudu można w ten sposób uzyskać między nimi odległość wystarczającą, by błysk flesza zamienił się w miękkie, rozproszone, piękne światło). I to cały trik — umieść dyfuzor między fleszem a głównym tematem i sprawa załatwiona. Niecała stówa. To wszystko, co dzieli Cię od robienia z fleszem bez porównania lepszych zdjęć niż wcześniej. WSKAZÓWKA TAŃSZ A ALTERNAT Y WA DL A SOF TBOKSU Zanim zacząłem używać dyfuzora marki Westcott, przez lata posługiwałem się soft boksem Impact Quikbox o wymiarach 60×60 cm z uchwytem Shoe Mount Flash Bracket ze względu na małą masę i niską cenę tego urządzenia. Jest to wyposażony we własny uchwyt do lampy błyskowej soft boks, który można złożyć w płaską ko- pertę. Całość w sklepie B H Photo kosztuje około 75 dolarów (czyli o ponad połowę mniej niż Rapid Box). Impact oferuje też do tego soft boksu siatkę kierunkową w cenie około 45 dolarów, a choć urządzenie marki Westcott jest lepiej wykonane i bardziej kompaktowe, to przy takiej cenie Impact Quickbox jest ofertą trudną do pobicia. [ 62 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j Nie masz przyjaciela do pomocy? sięgnij po kartę płatniczą… Jeśli nie masz przyjaciela, który potrzymałby Ci flesz i dyfuzor, to sprawy trochę się komplikują, przygotuj się więc na sięgnięcie po kartę płatniczą. Z braku przyjaciela będziesz musiał zamontować flesz na statywie oświetleniowym (lekki statyw Impact Light Stand o wysokości 185 cm możesz kupić za około 20 dolarów). Będziesz też potrzebować jakiegoś regulowanego uchwytu z możliwością podłączenia lampy błyskowej. Uchwyty te są na ogół zaskakująco drogie, ale możesz wybrać na przykład ceniony produkt marki Phottix, US-A3 Umbrella Swivel for Off-Camera Flash, z własną, miniaturową głowicą kulową (która, nawiasem mówiąc, jest bardzo fajna) za zaledwie 22 dolary. To jednak załatwia nam jedynie sprawę flesza, będziesz bowiem potrzebować jeszcze jednego statywu oświetleniowego, który umożliwi Ci zamontowanie dyfuzora w odległości kilkudziesięciu centymetrów przed fleszem (dorzuć kolejne 20 dolarów), i zacisku pozwalającego ten dyfuzor za- mocować (na przykład urządzenia Impact Holder for Collapsible Reflectors — cena w sklepie B H Photo wynosi 14 dolarów). Powiedzmy sobie to zatem szczerze i uczciwie: piękne światło będzie Cię kosztowało sporo więcej niż innych fotografów, bo najwyraźniej na jakimś etapie życia byłeś dla ludzi tak niedobry, że nikt nie chce Ci nawet potrzymać głupiego flesza i dyfuzora. Nie chciałem być posłańcem złych wieści, ale ktoś musiał Ci to powiedzieć… [ 63 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j zastosowanie pionowego softboksu na drugim fleszu Jeśli decyduję się na dodanie drugiego flesza, to zwykle pełni on funkcję tak zwanej kontry — źródła światła umiejscowionego za modelem i nieznacznie z boku. Kontry używam do zaakcentowania jasnym konturem włosów modela, jednej strony jego twarzy, ramion i tak dalej. W roli sofboksu dla kontry przeważnie stosuję modyfikator Rapid Box Strip 10×24 firmy Westcott. Jest to długi, wąski softboks, który emituje snop światła o podobnym kształcie — wąski i wysoki — idealnie nadający się do tworzenia akcentów świetlnych albo doświetlenia włosów. Konstrukcja tego urzą- dzenia jest taka sama jak softboksu Rapid Box Octa, o którym była mowa na stronie 61, wystarczą więc najwyżej dwie minuty na złożenie go i już możesz fotografować z drugą lampą. Zazwyczaj ustawiam ją za modelem, dokładnie na wprost głównego źródła światła (na stronie 78 pokazana jest przykładowa konfiguracja oświetlenia, jaką stosuję). Nawiasem mówiąc, dołączony do tego softboksu uchylny uchwyt do flesza można także obracać, bez trudu da się więc zmienić ułożenie całości z pionowego na poziome lub ukośne. Te wąskie softboksy są też niezastąpione w przypadku fotografii produktowej, dają bowiem podłużne odbicia i odblaski. Omawiana wersja idealnie nadaje się do fotografowania mniejszych produktów, a w przypadku dużych obiektów — takich jak gitary, motocykle czy meble — lepiej jest zaopatrzyć się w większe, pionowe softboksy Westcott Apollo. [ 64 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j Mocniej skupiony snop światła i większa dramaturgia dzięki siatkom kierunkowym Ilekroć używasz softboksu, to bez względu na jego kształt emitowane przezeń światło będzie dość silnie rozproszone. Na przykład w przypadku tradycyjnych, dużych softboksów część światła minie główny temat i padnie także na tło (co może być korzystne, zwłaszcza jeśli używasz tylko jednego źródła światła i chcesz, aby tło też zostało trochę oświetlone). Co jednak należy zrobić w sytuacji, gdy zależy Ci na uzyskaniu snopa silnie ukierunkowanego, skupionego światła, które nie będzie się rozlewało na inne miejsca sceny? Wówczas możesz zastosować pionowy softboks, o którym była mowa na poprzedniej stronie, dający podłużny i węższy snop światła niż w przypadku dużych, kwadratowych softboksów. Również ten rodzaj światła ma jednak tendencję do rozpraszania się na boki. Jeśli chcesz naprawdę mocno skupić błysk flesza, aby nadać zdjęciu pewną dramaturgię, to załóż na softboks specjalną siatkę z tkaniny. Siatki te są niekiedy nazywane „plastrami miodu” (albo kratownicami na jajka, bo wyglądają, jakby dało się w nich bezpiecznie umieścić kopę jaj). Takie siatki zakłada się na softboks z przodu. Zbierają one światło w skoncentrowany strumień o kształcie softboksu, którego używasz, i rewelacyjnie ukierunkowują błysk flesza bez rozpraszania go na boki. Fotografowie na ogół szybko się w nich zakochują, bo kiedy raz się już ich użyje, trudno przestać — mają fenomenalne właściwości. Istnieją siatki do softboksów ośmiokątnych, pionowych, nawet do reflektorów typu beauty dish (tzw. słoneczko), a każda z nich sprawi, że światło będzie bardzo skupione, mocno skoncentrowane i nie będzie się rozlewać na boki. Jedyna wada: delikatnie mówiąc, nie są one tanie. Często kosztują drugie tyle co softboks, na który chcesz je założyć, albo nawet więcej. Jeśli jednak zależy Ci na pewnej dramaturgii na zdjęciach i na możliwości skupienia snopa światła, to bezsprzecznie są warte swojej ceny (zwłaszcza gdy nie cierpisz na brak gotówki). [ 65 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j zastosuj metalowe siatki, aby uzyskać mocno skupiony snop światła Kiedy rozważam użycie plastra miodu, to na ogół zależy mi wówczas na skupieniu błysku flesza tak, by nie rozlewał się na boki, wciąż jednak chciałbym, aby było to miękkie i piękne światło. Jeśli jednak robię zdjęcie sportowca, to potrzebuję ostrzejszego, bardziej konturowego oświetlenia (nie zaś miękkiego i pięknego), używam więc gołego flesza (bez softboksu) z założoną na palnik metalową siatką. Siatki te doskonale nadają się do tworzenia efektów naśladujących działanie reflektorów teatralnych. Produkują je dwie firmy (tak naprawdę firm tych jest pewnie więcej, ale ja posługuję się akcesoriami tych dwóch marek i mogę za nie ręczyć). Pierwszą jest Rogue, firma bardzo popularna wśród zaawansowanych miłośników fotografowania z fleszem. Oferuje ona liczne akcesoria do fleszy, a jednym z nich jest oczywiście metalowa siatka. Działanie takiej siatki jest następujące (na zdjęciu u góry po lewej): na głowicę flesza zakłada się krótki, czarny rękaw, a w uchwyt znajdujący się na wylocie tego rękawa wtyka się niewielką nakładkę z siatką. To wszystko — w rezultacie otrzymasz bardzo skoncentrowany snop światła, które niemal nie będzie się rozlewało na boki. Zestaw Rogue 3-in-1 Flash Grid Starter Kit jest wyposażony w dwie różne siatki (jedna daje nieco węższy snop niż druga, ale można połączyć je obie i w efekcie uzyskać trzeci wariant, dający jeszcze silniej skupione światło) i trzy filtry foliowe do tworzenia efektów kolorystycznych. Całość kosztuje jakieś 40 dolarów. Drugą firmą, która produkuje przyzwoite siatki kierunkowe, jest MagMod. Ich siatki (przykładowa została pokazana u góry po prawej) zakłada się nieco inaczej: najpierw na głowicę flesza naciąga się gumowy rękaw, a potem, za pomocą sprytnego układu magnesów, nakłada się na niego siatkę, która dzięki owym magnesom pozostaje na swoim miejscu. Działa to znakomicie i jest doskonale wykonane. Zestaw firmy MagMod kosztuje około 60 dolarów (z czego jakieś 25 przypada na uchwyt magnetyczny, a 35 na nakładaną siatkę). Mój werdykt: urządzenie MagMod jest solidniejsze, ale wyposażone tylko w jedną siatkę, podczas gdy w zestawie Rogue są dwie siatki dające trzy różne kombinacje ich zastosowania oraz kilka filtrów. I jedno, i drugie będzie dobrym zakupem. [ 66 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j rozpraszanie światła za pomocą parasola (to działa, ale odradzam…) Były czasy, kiedy rozpraszanie światła za pomocą parasola było naprawdę skutecznym wyjściem, bo niewiele istniało soft boksów przystosowanych do zwykłych fleszy, a te dostępne były drogie, nieporęczne bądź trudne do przewożenia (albo jedno, drugie i trzecie naraz). Powodem tego, że nie jestem miłośnikiem parasoli, jest trudność w zapanowaniu nad światłem, które zasadniczo rozprasza się wszędzie dookoła. Choć więc są tanie jak barszcz (na przykład 90-centymetrowy przejrzysty parasol marki Savage kosztuje niecałe 7 dolarów; nie żartuję), to do rewelacyjnych nie należą. Jedno jest jednak pewne: jeśli aktualnie nie używasz żadnego akcesorium do rozpraszania światła flesza i zamówiłeś już parasol taki jak wspomniany Savage, to zapewne będzie to najbardziej opłacalny z tegorocznych drobnych fotograficznych zakupów, bo Twoje zdjęcia z miejsca staną się o wiele lepsze. Mimo wszystko, choć parasole są bardzo lekkie, poręczne, łatwo je rozłożyć i się nimi posługiwać, a sztuka kosztuje w przybliżeniu tyle, co jeden posiłek z Big Makiem w McDonaldzie, to nie powiedziałbym przyjacielowi: „Wiesz, powinieneś używać parasola”. Po prostu bym nie po- wiedział. Chcę, by moi przyjaciele odnosili sukcesy, a żeby zwiększyć ich szanse, zasugerowałbym raczej mały, wygodny w obsłudze soft boks, który pozwala skuteczniej zapanować nad światłem, bez rozpraszania go wszędzie dookoła (w tym na moje średnie frytki i średnią colę light). WSKAZÓWKA JAK UMIE JSCOWIĆ FLESZ W PAR ASOLU? Aby błysk flesza wypełnił jak największą część czaszy parasola, zamontuj go możliwie blisko końca uchwytu parasola — tak, by czasza znajdowała się jak najdalej od flesza. Dzięki temu światło będzie miało miejsce, by się rozproszyć, i unikniesz efektu „gorą- cego punktu” w środku czaszy parasola. [ 67 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j rozległe, piękne światło to domena dużych softboksów Jeśli potrzebujesz dużego źródła pięknego światła, na przykład do bardzo miękko oświetlonych, subtelnych portretów, do fotografii mody wymagającej ujęcia całej sylwetki bądź do oświetlania grup ludzi, to musisz się zaopatrzyć w naprawdę wielki, klasyczny softboks. Im większy softboks, tym łagodniejsze, bardziej otulające i piękniejsze światło. W takich przypadkach decyduję się na softboks Recessed Mega JS Apollo 50×50 firmy Westcott. Wygląda on jak softboks i działa jak softboks, ale tak naprawdę jest to bardzo sprytnie zaprojektowany parasol, który po otwarciu, zamiast stać się parasolem, przyjmuje kształt gigantycznego softboksu. Flesz należy umieścić wewnątrz, korzystając z zamykanego na ekspres rozcięcia w dolnej części czaszy. Aby światło było jeszcze łagodniejsze, głowica flesza jest skierowana tyłem do fotografowanej osoby. Błysk lampy trafia najpierw na srebrne poszycie z tyłu i po bokach softboksu, a potem zawraca i spo- wija modela łagodnie jak rosa w wiosenny poranek otulająca łąkę miriadami malutkich kropelek (po wytarciu i osuszeniu modela możesz przystąpić do fotografowania). Choć urządzenie jest tak wielkie i daje tak ładne światło, cena nie zwala z nóg i wynosi 169 dolarów. Wady? W odróżnieniu od softboksów Rapid Box, które dają pełen dostęp do flesza (znajduje się on bowiem niejako za softboksem), w przypadku Mega JS Apollo flesz wkłada się do środka. Jeśli więc będziesz musiał do niego sięgnąć (na przykład w celu wymiany baterii lub zmodyfikowania jakiegoś ustawienia, którego nie da się zmienić za pomocą bezprzewodowego nadajnika), pozostanie Ci albo zdjąć przedni panel rozpraszający (jest przymocowany na rzepy, więc nie jest to takie trudne), albo wetknąć rękę przez boczne rozpięcia (tylko że wtedy będziesz musiał macać na ślepo). Dostęp do lampy w trakcie sesji nie jest zatem mocną stroną tego urządzenia, ale miejmy nadzieję, że nie będziesz zmuszony często w nim grzebać. [ 68 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j jeśli potrzebujesz naprawdę dużego źródła światła po kosztach… Jeśli chcesz zaopatrzyć się w naprawdę duży dyfuzor, który dawałby bardzo miękkie, otulające światło, lecz możliwości finansowe nie pozwalają Ci na wiele, to przynajmniej rozważ zakup urzą- dzenia firmy Westcott o nazwie 7 Parabolic Umbrella. Kosztuje ono 99 dolarów, jest gigantyczne i składa się jak parasol, bo… no cóż, jest to po prostu parasol. Można go rozłożyć w 30 sekund — wystarczy otworzyć parasol, wsunąć jego rączkę w uchylny uchwyt do parasoli fotograficznych (nie jest dołączony w zestawie, przygotuj się więc na wydatek rzędu kolejnych 24,50 dolara za uchwyt Impact Umbrella Bracket with Adjustable Shoe), zamontowany na statywie oświetleniowym (do- rzuć kolejne 20 dolarów) i możesz zacząć fotografować. „Ale Scott, czy dwie strony wcześniej nie napisałeś, że nie zalecasz fotografowania z parasolami?”. Rzeczywiście zasadniczo nie zalecam, bo tak jak napisałem, parasole są jak granat świetlny — docierające z nich światło rozprasza się wszędzie (kryj się!). Wolę mieć większą władzę nad oświetleniem i dlatego zalecam softboksy. Jeśli miałbym do wydania 69 dolarów więcej, to wciąż wolałbym Rapid Box Octa 26 . Chyba że (i jest to dość ważne zastrzeżenie) robiłbym sesję mody i fotografował całe sylwetki, wówczas bowiem musiałbym oświetlić modelkę lub modela od stóp do głów. Inny wyjątek to niewielkie grupy lu- dzi — w takim przypadku też potrzebowałbym czegoś więcej niż 60-centymetrowy softboks, czegoś takiego jak ten ponaddwumetrowy parasol. Przy okazji: jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, wybierz wariant mleczny, przejrzysty — flesz błyska wtedy przez parasol wprost na główny temat. To nie jest aż tak złe wyjście jak „odwracanie flesza ogonem”, polegające na wycelowaniu lampą błyskową do środka parasola i ustawieniu samego parasola wnętrzem czaszy w stronę modela (to rozwiązanie jest passé już od jakichś piętnastu lat), wtedy bowiem mamy do czynienia już nie z granatem świetlnym, ale z czymś w rodzaju „matki wszystkich bomb”. [ 69 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j Błyskawiczny sposób na portrety do ramion Jeśli chcesz robić portrety biznesowe (albo portrety do ramion w stylu beauty), to w roli głów- nego źródła światła możesz wykorzystać akcesorium w rodzaju softboksu Rapid Box 26 Octa (tak naprawdę w tej roli sprawdzi się dowolny mały softboks), którym oświetlisz fotografowaną osobę. Softboks należy ustawić dokładnie przed nią i skierować w dół pod kątem 45°, najlepiej na statywie z wysięgnikiem, aby nie męczyć się z omijaniem zwykłego, pionowego statywu stojącego dokładnie pośrodku ujęcia. Następnie poproś fotografowaną osobę, aby potrzymała na wysokości klatki piersiowej blendę (jak na zdjęciu u góry po lewej), która doświetli cienie pod oczami i na szyi. Taka blenda czyni cuda. Ja na ogół proszę modelkę lub modela o uniesienie blendy na tyle, bym zobaczył jej krawędź w kadrze, a potem o opuszczenie jej tylko tak, by krawędź ta przestała być widoczna. To na ogół idealne ustawienie. Oczywiście blendę może przytrzymać przyjaciel, można też kupić statyw oświetleniowy z uchwytami specjalnie przystosowanymi do mocowania blend. (Sam używam urządzenia o nazwie Telescopic Collapsible Reflector Holder firmy Impact, które kosztuje około 48 dolarów i można je zamontować na dowolnym statywie oświetleniowym). Dobrze jest mieć różne możliwości, nie sądzisz? Nawiasem mówiąc, jeśli chcesz odbić na fotografowaną osobę tylko niewielką ilość światła, użyj białej strony blendy (skieruj ją w górę). Ja zwykle używam srebrnej strony, która odbija trochę więcej światła, a tym samym mocniej doświetla zacienione obszary. Jeżeli chcesz podnieść tę technikę o poziom wyżej, to zamiast blendy umieść na dole drugi flesz z kolejnym softboksem Rapid Box Octa 26 (jak na zdjęciu u góry po prawej) i skieruj go pod kątem 45° w górę — dzięki temu będziesz mógł wygodnie regulować ilość światła docie- rającego z dołu. To moja preferowana metoda, jeśli więc masz dwa flesze, to na Twoim miejscu zdecydowałbym się na takie wyjście. Zadbaj też o to, by górna lampa błyskała mocniej niż dolna (ludzie oświetleni od dołu nie wychodzą korzystnie, możesz tego jednak uniknąć, nadając górnej lampie większą jasność). O ile mocniej? Jeżeli dolna lampa jest ustawiona na 1/4 mocy, to górną ustawiłbym na 1/4 mocy +2/3. Jak się okaże, że to za dużo, spróbuj 1/4 mocy +1/3 (to zależy od karnacji fotografowanej osoby i od rodzaju posiadanych fleszy). [ 70 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j Najczęstszy sposób ustawienia flesza W fotografii portretowej najczęściej umieszcza się flesz tak, by światło padało na fotografowaną osobę pod kątem około 45°. To ustawienie cieszy się taką popularnością, bo daje bardzo przyjemny dla oka efekt, z niewielką ilością miękkich cieni, które nadają scenie plastyczność i głębię (oczywi- ście jeśli zadbałeś o to, by rozproszyć światło za pomocą jakiegoś softboksu). Aby łatwiej Ci było wyobrazić sobie to ustawienie, pomyśl następująco: gdyby fotografowana osoba znajdowałaby się pośrodku tarczy zegara, a Ty stałbyś przed tą osobą na godzinie 12 (z jej perspektywy), to lampę należałoby ustawić gdzieś w połowie drogi między godziną 1 a 2 (albo w połowie między godziną 10 a 11, jeżeli chciałbyś oświetlić modelkę z drugiej strony). Oczywiście w przypadku lampy usta- wionej w ten sposób, z boku, tylko jedna strona twarzy wychodzi w pełni oświetlona, a na drugiej zaznaczają się jakieś cienie — i dobrze, bo dokładnie taki efekt zamierzamy osiągnąć (więcej na ten temat przeczytasz na następnej stronie). [ 71 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j jak uzyskać więcej (albo mniej) cieni? Na tym etapie zaczyna się prawdziwa zabawa, bo gdy już ustawisz flesz w położeniu, przy którym światło pada na modela pod kątem 45°, to możesz na tym poprzestać albo zdecydować, że chcesz nadać zdjęciu większą dramaturgię poprzez silniejsze zacienienie twarzy bądź zrobić jaśniejszy, bardziej płaski portret z mniejszą ilością cieni. W tym celu należy przemieścić flesz po łuku. Oto przykład: jeśli umieścisz flesz dokładnie obok fotografowanej osoby (na godzinie 3) i wycelujesz go na wprost, to model zostanie oświetlony z boku — jasna wyjdzie połowa jego twarzy (ta od strony flesza), a druga będzie spowita cieniem. W miarę przemieszczania flesza po owym łuku (naśladującym tarczę zegara), kiedy dotrzesz z nim do pozycji na godzinie 2, pewna ilość światła zacznie się pojawiać po drugiej stronie twarzy modela, na jego policzku. To bardzo ładne, pełne dramaturgii oświetlenie (hołubione na plakatach filmowych z Hollywood właśnie ze względu na ową dramaturgię). Kontynuując ruch po łuku, dotrzesz do kąta 45° — wspomnianego położenia między godziną 1 a 2, przy którym druga strona twarzy jest już dość mocno oświetlona, ale w jej odleglejszych od flesza rejonach i na nosie wciąż widać ładne cienie (ten rodzaj oświetlenia opi- sałem na poprzedniej stronie). W miarę poruszania się dalej po wyimaginowanym łuku, w stronę miejsca, w którym stoisz, cieni na twarzy będzie widać coraz mniej. Gdy dotrzesz do pozycji na godzinie 12, w której flesz znajduje się dokładnie na wprost modela, cienie praktycznie znikają (z wyjątkiem tych pod brodą). Ilość cieni jest kwestią indywidualnego gustu, ale teraz wiesz już, jak nad nią zapanować: ustaw lampę bardziej z przodu modela, kiedy chcesz, aby było ich mniej, albo ustaw ją z boku, by przeciwna strona jego twarzy została silniej ocieniona. [ 72 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j sposób na wyjątkowo miękkie światło Kiedy umieścisz flesz w softboksie, środek błysku zwykle pokrywa się ze środkiem softboksu. Logiczne jest zatem, że w centrum softboksu światło będzie najjaśniejsze, a jego jasność będzie stopniowo spadać w miarę docierania do brzegów urządzenia. Zastanówmy się nad tym przez chwilę: najjaśniejsze światło, czyli tak zwany „gorący punkt”, wypada pośrodku, a potem, w miarę zbliżania się do krawędzi, światło staje się słabsze i silniej rozproszone. Hmm… Domyślasz się już, do czego zmierzam? Jeśli światło w pobliżu krawędzi jest bardziej rozproszone, to możemy wykorzystać ten fakt do uzyskania jeszcze łagodniejszego oświetlenia — wystarczy nie kierować softboksu bezpośrednio na fotografowaną osobę (bo wiemy, że jaśniejsze, ostrzejsze światło dobiega z jego środka). Ja ustawiam wówczas modelkę tak, by padało na nią światło z brzegu soft- boksu, a jeśli się na to decyduję, to na ogół używam naprawdę dużych urządzeń — takich jak Mega JS Apollo 50×50 — a nie małych. (Skoro wybrałem naprawdę duży softboks, to zapewne dlatego, że zależało mi na naprawdę subtelnym świetle, a w ten sposób mogę uczynić to światło jeszcze bardziej miękkim). Oczywiście trzeba się liczyć z pewnym kompromisem: światło na krawędziach jest łagodniejsze i nie tak jasne jak pośrodku softboksu i aby ten efekt skompensować, być może trzeba będzie trochę podkręcić moc flesza. [ 73 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j jak wysoko zamocować fl esz? Naszym celem jest uzyskanie efektu naśladującego naturalne światło, a naturalne światło dobiega z wysoka, z nieba. Powinniśmy zatem umiejscowić źródło światła nad głową fotografowanej osoby i skierować je pod kątem w dół. Na dobry początek można ustawić je pod kątem 45°. Bułka z masłem. WSKAZÓWKA UZ YSK ANIE MIĘKKIEGO ŚWIATŁ A JEST UWARUNKOWANE DWIEMA SPR AWAMI (1) Fizycznymi rozmiarami soft boksu (im większy soft boks, tym bardziej miękkie światło) i (2) odległością soft boksu od głównego tematu (im bliżej, tym łagodniejsze światło; jest to jednak pewna pochodna punktu pierwszego, bo w miarę przybliżania soft boksu do głównego tematu staje się on względem tego tematu większy). [ 74 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j jak blisko ustawić softboks? To naprawdę proste: im bliżej głównego tematu ustawisz soft boks, tym łagodniejsze otrzymasz światło. Kiedy więc zależy mi na naprawdę miękkim świetle, ustawiam soft boks maksymalnie blisko fotografowanej osoby, ale tak, aby nie widzieć urządzenia w kadrze. Oczywiście w miarę przybliżania źródła światła do tematu zdjęcia światło to staje się jaśniejsze. Jeśli więc przysuniesz soft boks tak blisko jak na pokazanych przykładach, będziesz musiał zmniejszyć moc flesza, aby nie błyskał zbyt jaskrawo. Gdy zależy mi na ostrzejszym, bardziej konturowym świetle (jak zwykle w przypadku portretów mężczyzn), to odsuwam soft boks nieco dalej. Proste. WSKAZÓWKA JAK DALEKO OD GŁÓWNEGO TEMATU NALE Ż Y SIĘ USTAWIĆ? Jeśli nie odbijasz błysku flesza od jakiejś powierzchni, to nie ma znaczenia, jak da- leko stoisz (równie dobrze możesz stać 50 metrów od fotografowanej osoby), bo nie chodzi o odległość między Tobą a tematem zdjęcia, lecz o odległość między fleszem a tym tematem (jak na zdjęciach u góry). [ 75 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j oświetlenie wyszczuplające optycznie Istnieje pewna sztuczka z oświetleniem, którą stosujemy, gdy fotografowana osoba ma pucołowatą albo szeroką twarz, pozwalająca tę twarz nieco wyszczuplić i wydłużyć. Ja nazywam ją short lighting [z ang.: krótkie światło]. Technika ta jest w użyciu już od dawna, bezsprzecznie nie wytyczamy więc nią żadnych nowych trendów, ale jej wieloletnia popularność ma ważny powód — chodzi o skuteczność. Przepis przedstawia się następująco: najpierw upozuj modela pod kątem 45°, aby nie patrzył w obiektyw na wprost, z ramionami ustawionymi prostopadle względem aparatu (już sam ten zabieg sprawia, że większość ludzi wychodzi korzystniej na portretach). Softboks należy jak zwykle ustawić pod kątem 45°, najważniejsze w tej technice jest jednak to, aby wiedzieć, w któ- rą stronę obrócić modela, by uzyskać oczekiwany efekt. Na szczęście to proste: model powinien ustawić się pod pewnym kątem w stronę światła. Powiedzmy, że (patrząc z perspektywy aparatu na fotografowaną osobę) softboks umiejscowiłeś po prawej stronie. W takim razie model powinien zwrócić się w stronę światła tak, by jego „tylne” (względem softboksu) ramię także znajdowało się dalej od Ciebie niż drugie. I to już cały przepis! Na gotowym zdjęciu policzek widoczny od strony aparatu powinien być silnie ocieniony i tylko trochę oświetlony przez flesz; w dalszej kolejności uwagę powinien zwracać nos modela oraz jaśniejsza strona twarzy, bardziej oddalona od aparatu. [ 76 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j odbity błysk flesza może uratować skórę Jeśli jesteś w sytuacji, w której nie możesz użyć softboksu bądź jego zastosowanie byłoby nie- praktyczne — na przykład na imprezie albo podczas fotografowania przygotowań panny młodej w garderobie przed ślubem — możesz odbić błysk flesza, aby rozproszyć i złagodzić światło. Jeżeli zrobisz to prawidłowo, metoda ta działa zadziwiająco skutecznie (nie tak dobrze jak softboks, ale efekt jest znacznie lepszy i korzystniejszy dla fotografowanych osób niż bezpośrednie światło fle- sza). Krótko mówiąc, należy obrócić głowicę flesza w górę, pod kątem 45° — światło padnie wtedy na sufit, rozproszy się i stanie się bardziej miękkie, a potem odbije się pod kątem równym kątowi padania i trafi na fotografowany obiekt (wyobraź sobie, że grasz w bilard i uderzasz bilę tak, by odbiła się od krawędzi i trafiła w inną bilę — mechanizm jest taki sam). Aby sztuczka z odbiciem światła się udała, potrzebujesz przede wszystkim dwóch rzeczy. (1) Niezbyt wysokiego sufitu, od którego mogłoby się odbić światło. Ta metoda nie zadziała na salach balowych, gdzie sufit znajduje się na wysokości 12 metrów. Sklepienie powinno być zdecydowanie niżej, ale zdarzało mi się widzieć w akcji fotografów, którzy podkręcali moc flesza i skutecznie fotografowali nawet w dość wysokich pomieszczeniach (pamiętaj jednak, że jeśli ustawisz moc poszczególnych lamp na maksimum, to lepiej, żebyś miał pod ręką zapasowe akumulatory). (2) Sufit powinien być biały albo przynajmniej w jasnym, neutralnym kolorze, bo światło flesza przyjmie kolor powierzchni, na jaką pada. Jeżeli więc fotografujesz w sali weselnej z czerwonym sufitem, to światło odbite będzie czerwonawe. Jeżeli zaś sufit jest błękitny, to i padające w dół światło będzie niebieskie. A jeżeli jest czarny, to… no cóż, niewiele się tego światła odbije. [ 77 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j dodawanie drugiego flesza Jeśli czujesz, że musisz dodać drugi flesz (na przykład by oświetlić tło, doświetlić włosy albo wpro- wadzić kontrę, która w pewnym stopniu oddzieli kontury modela od ciemnego tła), to nic się nie martw — to proste, choć aby w pełni skorzystać z możliwości drugiego flesza, musisz koniecznie pamiętać o kilku sprawach. Zacznijmy od przyjrzenia się ustawieniom. Po włączeniu drugiego flesza musisz zadecydować, czy chcesz sterować nim niezależnie od głównej lampy (a zgaduję, że chcesz), a w takim przypadku za pomocą ustawień w menu tego flesza powinieneś przypisać go do innej grupy (o grupach była mowa na stronie 28). Po przypisaniu go do innej grupy (powiedzmy, że należy on do grupy B) jest jeszcze jedna ważna rzecz, którą należy zrobić. Otóż tajemnica udanych zdjęć z kilkoma fleszami tkwi w umiejscowieniu lamp i testowaniu ich osobno, po kolei. Kiedy więc ustawisz drugi flesz (jak już wspomniałem, w przypadku drugiego flesza zdecydowałbym się na pionowy softboks typu strip bank — na przykład mały Westcott Rapid Box Strip 10×24 lub większy Westcott Apollo Strip 16×30 , jeśli uznasz, że potrzebujesz źródła dającego rozleglejsze światło), wyłącz główną lampę, aby się przekonać, jak drugi flesz radzi sobie sam. Czy jest wystarczająco jasny? Czy jest skierowany tak, by efekt był atrakcyjny? Trudno to stwierdzić, jeżeli oba flesze bły- skają jednocześnie, wyłączenie pierwszej lampy jest więc naprawdę ważne. Po skonfigurowaniu drugiego flesza (ustawieniu właściwej jasności, kąta padania światła itp.) możesz włączyć oba i jesteś gotowy do akcji. [ 78 ] Poleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 4 . ■ F l e s z w F o t o g r a F i i p o r t r e t o w e j wygaszanie światła dla uzyskania bardziej profesjonalnie wyglądających portretów Jeżeli nie robisz przedstawiających całą sylwetkę zdjęć mody, na których głównym tematem jest kreacja, a nie człowiek, to w większości przypadków najjaśniejszym elementem kadru powinna być twarz. Wzrok odruchowo kieruje się na najjaśniejszą część zdjęcia, nasze oczy powinny więc padać najpierw właśnie na twarz. Dalej, w niższych partiach kadru, światło powinno się stawać coraz mniej intensywne. Klatka piersiowa modela powinna zatem być nieco ciemniejsza, brzuch i biodra jeszcze ciemniejsze i tak dalej, aż błysk flesza zaniknie zupełnie. Jeśli fotografujesz poza studiem, błysk flesza może stopniowo zanikać i rozpraszać się w zastanym oświetleniu wnętrza lub naturalnym świetle w plenerze, w studiu zaś, jeżeli chcesz, może gasnąć do czystej czerni. Najważniejsze jest jednak to, by ulegał wygaszeniu. Istnieją dwa sposoby na uzyskanie takiego efektu wygaszenia światła, a najbardziej naturalny polega na umiejscowieniu softboksu bardzo blisko głównego tematu (o metodzie manualnej będzie mowa na następnej stronie). Im bliżej modela znajduje się softboks, tym szybciej nastąpi przejście do głębokiego cienia. Wyobraź to sobie następująco: gdy softboks jest bardzo blisko, to snop światła jest wąski i pada wprost na
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Flesz. O fotografii z lampą błyskową
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: