Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00389 006928 13879136 na godz. na dobę w sumie
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VI - książka
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VI - książka
Autor: Liczba stron: 420
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2937-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zanurz się w świat Photoshopa z najlepszym przewodnikiem!

Scott Kelby, najczęściej wybierany przez czytelników autor książek poświęconych fotografii oraz programom graficznym, przygotował ucztę dla wszystkich miłośników narzędzia Photoshop. Przedstawia tu takie metody obróbki zdjęć, które nadadzą im niepowtarzalny charakter. Kilka zabiegów oraz podstawowe korekty sprawią, że Twoje zdjęcia będą jeszcze lepsze! Jeżeli Twoją pasją jest rysunek, Photoshop sprawi, że pokochasz ją jeszcze bardziej. Tworzenie grafiki nigdy wcześniej nie było aż tak łatwe! Scott Kelby w niniejszej książce zajmuje się Photoshopem w wersji CS5, w której pojawiło się wiele nowych funkcji, a wśród nich łatwe wybieranie skomplikowanych elementów, wsparcie dla usuwanie elementów obrazu oraz ulepszone narzędzia wykorzystujące GPU. Sprawdź, jakie możliwości kryje najnowsza wersja Photoshopa!

Scott, z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru i lekkością, wprowadzi Cię w świat najbardziej rozpoznawalnego programu graficznego. W trakcie lektury dowiesz się, dlaczego narzędzie to zdobyło uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i amatorów fotografii. Nauczysz się zarządzać zbiorem fotografii, obsługiwać narzędzie Camera RAW, skalować i kadrować zdjęcia, korygować kolory oraz parametry obrazu. Ponadto dowiesz się, jak tworzyć piękne zdjęcia czarno-białe, wykorzystać efekt HDR oraz rozwiązywać typowe problemy z fotografiami. Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź właśnie w tej książce, została stworzonej z myślą o osobach ceniących sobie konkretne i rzeczowe informacje!

Twoje zdjęcia będą jeszcze lepsze!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VI Autor: Scott Kelby Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-2937-4 Tytuł oryginału: The Adobe Photoshop CS5 Book for Digital Photographers (Voices That Matter) Format: 172×245, stron: 420 Zanurz się w świat Photoshopa z najlepszym przewodnikiem! • Jak wydajnie zarządzać fotografiami? • Jak skorygować wady obiektywu? • Jak tworzyć piękne czarno-białe zdjęcia? Scott Kelby, najczęściej wybierany przez czytelników autor książek poświęconych fotografii oraz programom graficznym, przygotował ucztę dla wszystkich miłośników narzędzia Photoshop. Przedstawia tu takie metody obróbki zdjęć, które nadadzą im niepowtarzalny charakter. Kilka zabiegów oraz podstawowe korekty sprawią, że Twoje zdjęcia będą jeszcze lepsze! Jeżeli Twoją pasją jest rysunek, Photoshop sprawi, że pokochasz ją jeszcze bardziej. Tworzenie grafiki nigdy wcześniej nie było aż tak łatwe! Scott Kelby w niniejszej książce zajmuje się Photoshopem w wersji CS5, w której pojawiło się wiele nowych funkcji, a wśród nich łatwe wybieranie skomplikowanych elementów, wsparcie dla usuwanie elementów obrazu oraz ulepszone narzędzia wykorzystujące GPU. Sprawdź, jakie możliwości kryje najnowsza wersja Photoshopa! Scott, z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru i lekkością, wprowadzi Cię w świat najbardziej rozpoznawalnego programu graficznego. W trakcie lektury dowiesz się, dlaczego narzędzie to zdobyło uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i amatorów fotografii. Nauczysz się zarządzać zbiorem fotografii, obsługiwać narzędzie Camera RAW, skalować i kadrować zdjęcia, korygować kolory oraz parametry obrazu. Ponadto dowiesz się, jak tworzyć piękne zdjęcia czarno- białe, wykorzystać efekt HDR oraz rozwiązywać typowe problemy z fotografiami. Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź właśnie w tej książce, została stworzonej z myślą o osobach ceniących sobie konkretne i rzeczowe informacje! Twoje zdjęcia będą jeszcze lepsze! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Spis treści ROZDZIAŁ 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Minimum. Obsługa Mini Bridge w Photoshopie CS5 Wyszukiwanie zdjęć przy użyciu Mini Bridge . . . . . . . . . . . 20 Przeglądanie zdjęć w panelu Mini Bridge . . . . . . . . . . . . . . 22 Wybieranie najlepszych zdjęć w trybie pełnoekranowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Sortowanie i porządkowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Wyszukiwanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Konfigurowanie wyglądu panelu Mini Bridge . . . . . . . . . . . 34 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 ROZDZIAŁ 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 WWF Raw. Najważniejsze informacje o module Camera Raw Obsługa modułu Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Coś dla użytkowników starszych wersji Photoshopa: wybór profilu aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Tęsknisz za wyglądem zwykłych zdjęć JPEG? Wypróbuj działanie profili Camera Raw! . . . . . . . . . . . . 44 Podstawowe poprawki: balans bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Podstawowe poprawki: ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Automatyczna korekcja zdjęć w module Camera Raw . . . . 55 Jak zaakcentować lub rozmyć detale zdjęcia przy użyciu suwaka Clarity (Przejrzystość)? . . . . . . . . . . 56 Korekcja zdjęć oświetlonych od tyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Korekcja kontrastu przy użyciu krzywych . . . . . . . . . . . . . . 60 Kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 8 Spis treści ROZDZIAŁ 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Surowa spRAWiedliwość. Moduł Camera Raw dla zaawansowanych Dwukrotne przetwarzanie zdjęcia, czyli próba uchwycenia niemożliwego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Jednoczesna edycja wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Automatyczna korekcja wad obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . 84 Korygowanie efektu aberracji chromatycznej (to te kolorowe otoczki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Korygowanie lub tworzenie efektu winiety . . . . . . . . . . . . 92 Zalety formatu Adobe DNG w odniesieniu do fotografii RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Korekcja poszczególnych zakresów barw . . . . . . . . . . . . . . 98 Prosty retusz obrazu w module Camera Raw . . . . . . . . . . . 100 Optymalizacja modułu Camera Raw pod kątem posiadanego aparatu fotograficznego . . . . . . . . . . . . . 103 Redukcja szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Zmiana rozdzielczości, rozmiarów, przestrzeni i głębi kolorów zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 ROZDZIAŁ 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Pod kontrolą. Narzędzia do korekcji zdjęć w module Camera Raw Rozjaśnianie, przyciemnianie i korekcja wybranych fragmentów zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Retuszowanie portretów w module Camera Raw . . . . . . . . 121 Korekcja jasności nieba (i innych obiektów) przy użyciu filtra gradientowego . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Efekty specjalne w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . 126 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Spis treści 9 ROZDZIAŁ 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Piła. Skalowanie i kadrowanie zdjęć Dwie krótkie porady dotyczące pracy w Photoshopie CS5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Kadrowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Kadrowanie do określonych wymiarów . . . . . . . . . . . . . . . 140 Tworzenie własnych ustawień narzędzia Crop (Kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Tworzenie niestandardowych formatów dokumentów . . . 144 Skalowanie cyfrowych fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Automatyczne skalowanie i zapisywanie zdjęć . . . . . . . . . . 149 Powiększanie zdjęć do rozmiarów plakatu . . . . . . . . . . . . . 151 Prostowanie przekrzywionych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Zmniejszanie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Skalowanie wybranych fragmentów zdjęcia z uwzględnieniem ich zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 ROZDZIAŁ 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Jonasz widzi kolory. Sekrety korekcji koloru Zanim cokolwiek skorygujesz… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Korekcja kolorystyki przy użyciu krzywych . . . . . . . . . . . . . 165 Zalety warstw korekcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Zwiększanie kontrastu obrazu przy użyciu narzędzia TAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Jak uprościć korekcję zdjęć studyjnych? . . . . . . . . . . . . . . . 181 Sztuczka Dave’a: znajdowanie neutralnej szarości . . . . . . . 183 Korekcja odcieni skóry przy użyciu narzędzia TAT . . . . . . . 186 Zwiększanie wyrazistości barw? Nie tylko w module Camera Raw! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Jak zachować kolorystykę zdjęcia przeznaczonego do umieszczenia w internecie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 10 Spis treści ROZDZIAŁ 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Konwersja do czerni i bieli w module Camera Raw . . . . . . . 194 Konwersja zdjęcia na obraz w skali szarości metodą Scotta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Tonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Bichromie — prościej się już nie da! . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Kwadrychromia i wspaniałe obrazy w skali szarości . . . . . . 204 Zapisywanie własnych ustawień przetwarzania obrazu . . . 206 Coś dla miłośników najwyższej jakości czarno ‑białych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 ROZDZIAŁ 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 We Are HDR. Tworzenie obrazów HDR Konfigurowanie aparatu fotograficznego pod kątem zdjęć HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Tworzenie zdjęć HDR w Photoshopie CS5 . . . . . . . . . . . . . . 215 Tworzenie fotorealistycznych zdjęć HDR . . . . . . . . . . . . . . . 224 Wyostrzanie filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) dla zdjęć HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Naśladowanie efektu HDR na pojedynczym zdjęciu . . . . . . 228 Jak radzić sobie z „duszkami” w obrazach HDR? . . . . . . . . . 232 Rozwiązywanie problemów z krawędziami obiektów na zdjęciach HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Wykończenie obrazu HDR à la Photomatix . . . . . . . . . . . . . 236 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Spis treści 11 ROZDZIAŁ 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Drobne problemy. Korygowanie typowych wad zdjęć Korekcja kolorystyki zdjęć wykonanych we wnętrzach . . . . 242 Rozjaśnianie niedoświetlonych obiektów na fotografii . . . . 244 Poprawianie wyglądu nieba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Przyciemnianie i rozjaśnianie fragmentów zdjęcia . . . . . . . 251 Korygowanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Retuszowanie odbić i odblasków w okularach . . . . . . . . . . 259 Sekretna sztuczka ułatwiająca retuszowanie zdjęć grupowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Korygowanie cieni pod oczami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Najszybszy sposób na zmianę rozmiaru (i twardości) pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Tworzenie skomplikowanych zaznaczeń, na przykład włosów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Korygowanie plenerowych zdjęć z lampą błyskową . . . . . . 281 Najprostszy sposób na pozbycie się turystów . . . . . . . . . . . 283 Korygowanie wad optycznych obiektywu . . . . . . . . . . . . . 287 Usuwanie obiektów przy użyciu funkcji wypełniania z uwzględnieniem zawartości . . . . . . . . . 292 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 ROZDZIAŁ 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Zwiększanie intensywności barw w trybie Lab . . . . . . . . . . 300 Modne portrety o stonowanej kolorystyce . . . . . . . . . . . . . 304 Sztuczka ze zwiększaniem kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Efekt brudnego, kontrastowego zdjęcia w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Efekt filtra typu skylight . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Staromodna, przytłumiona kolorystyka . . . . . . . . . . . . . . . 317 Zdjęcia panoramiczne: prościej się już nie da! . . . . . . . . . . 321 Przekształcanie zdjęć na malowane obrazy . . . . . . . . . . . . 325 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 12 Spis treści ROZDZIAŁ 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Pod kątem ostrym. Techniki wyostrzania obrazu Najważniejsze informacje o wyostrzaniu . . . . . . . . . . . . . . 334 Wyostrzanie w trybie Luminosity (Jasność) . . . . . . . . . . . . . 341 Obsługa udoskonalonego narzędzia Sharpen (Wyostrzanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 W jakich sytuacjach warto użyć filtra Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzanie)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Wyostrzanie filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . 353 Końcowe wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . 355 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 ROZDZIAŁ 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 Fotografia. Drukowanie i zarządzanie kolorem krok po kroku Konfigurowanie przestrzeni kolorów w aparacie fotograficznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Rozdzielczość druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 Konfigurowanie przestrzeni kolorów w Photoshopie . . . . . 364 Wyostrzanie na potrzeby druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 Wysyłanie zdjęć do laboratorium fotograficznego . . . . . . . 368 Najpierw najważniejsze: musisz skalibrować monitor . . . . 369 Jak uzyskać profesjonalne odbitki, czyli kolejny sekret zawodowców . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Drukowanie (czyli cel całej wyprawy) . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Próby ekranowe w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383 Co zrobić, jeśli wygląd wydruku odbiega od podglądu na ekranie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386 ROZDZIAŁ 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Proces. Proces edycji zdjęć krok po kroku Mój proces przetwarzania zdjęć w Photoshopie CS5 . . . . . 392 SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399 Spis treści 13 Niech zgadnę: pomyślałeś sobie właśnie, że zrezygnowałem z mojej starej konwencji nazewniczej, gdyż ten nagłówek nie wygląda, jak gdyby miał coś wspólnego z filmem, piosenką czy programem telewizyjnym, prawda? Zaskoczę Cię: jest to tytuł piosenki zespołu Three Dog Night z lat 70. (Ba, pamiętam jak dziś: „atrament jest czarny, papier jest biały/wspólnie będą nas czytać i pisać nauczały”. Zachodzę w głowę, jak oni mogli znik‑ nąć w pomroce muzycznych dziejów z tak wysublimowanymi tekstami!) Zresztą nieważne. W poprzednim wydaniu tej książki Black White Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? we wstępie do rozdziału poświęconego fotografii czarno ‑białej chciałem użyć tytułu „Black Widow” zespołu Mötley Crüe, lecz w pewnym momencie się rozmyśliłem, a to z pewnego wstydli‑ wego powodu, którym — pomimo wewnętrznych rozterek — postanowiłem się z Tobą podzielić. Otóż nie miałem pojęcia, w jaki sposób uzyskać te dwie magiczne kropeczki nad literą „u” w słowie Crüe, więc zrezygnowany użyłem tytułu piosenki „Black and White World” Elvisa Costello (co było o tyle proste, że ani imię, ani nazwisko autora nie zawiera żadnych dziwnych kropeczek). Przyznam, że byłem zażenowany swoją indolencją, więc postanowiłem zapytać wszechwiedzącą wyszukiwarkę Google, czym są „dwie małe kropki nad literą u”. W odpowiedzi otrzymałem sześć wyników, a wśród nich odsyłacz do grupy w serwisie Facebook, skupiającej użytkowników pod hasłem (nie, nie żartuję): „Pisanie słowa über bez umlautu to zbrodnia”. Zdałem sobie wówczas sprawę z dwóch rzeczy: po pierwsze, to dziwne coś nazywa się umlaut, zaś po drugie — niektó‑ rzy ludzie są bardzo wrażliwi na jego brak. Przypuszczam, że to właśnie dlatego moja ulubiona redaktor Kim dodała w poprzednim wydaniu tej książki nie tylko umlaut nad literką „u”, lecz także nad literką „o” w słowie Mötley. „Niezła jest!” — pomyślisz sobie pewnie i będziesz miał sto procent racji, lecz nawet ona ma swoje wstydliwe sekrety… Otóż obydwoje zdajemy sobie doskonale sprawę, dlaczego Kim poprawiła te literki: to proste — jest wielką fanką długowłosych kapel z lat 80. i świetnie je zna. Jeśli słuchałaby Sheeny Easton albo Gartha Brooksa, to zapewne zmieniłaby nazwę wspomnianego zespołu na „Motley Crew” albo coś w tym stylu, podobnie jak któregoś dnia stwierdziła, że klasyk „Walk This Way” to singiel gościa, który nazywa się Arrow Smith… (Żartuję, Kim, naprawdę żartuję!) Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 193 Konwersja do czerni i bieli w module Camera Raw Choć Photoshop jest wyposażony w specjalny rodzaj warstw służących do konwersji zdjęć na skalę szarości — nosi ona nazwę Black White (Czarno ‑białe) — to nigdy, przenigdy ich nie używam. Ba, nie używa jej żaden znany mi zawodowy fotograf. Moim zdaniem znacznie lepsze czarno ‑białe zdjęcia można uzyskać w module Camera Raw, który na dodatek jest szybszy w obsłudze i pozwala uzyskać znakomitą jakość obrazu… pod warunkiem że nie dasz się nabrać na konwersję przy użyciu suwaków z panelu HSL/Grayscale (HSL/Skala sza‑ rości), które są niczym innym jak warstwą korekcyjną Black White (Czarno ‑białe) w przebraniu, próbującą skusić nieświa‑ domych nieszczęśników… Y B L E K T T O C S Krok 1. Rozpocznij od otwarcia dowolnego ko‑ lorowego zdjęcia w module Camera Raw (patrz rysunek). Konwersja z koloru na skalę szarości jest bardzo prosta: wystarczy kliknąć ikonę panelu HSL/Grayscale (HSL/ Skala szarości) — jest to czwarta ikona, licząc od lewej — i włączyć opcję Convert to Grayscale (Konwertuj na skalę szarości), znajdującą się w górnej części tego panelu (patrz rysunek). To wszystko, co należy (i warto) tutaj zrobić. Wierz mi. Krok 2. Po włączeniu opcji Convert to Grayscale (Konwertuj na skalę szarości) otrzymasz płaski, mdły, ponury obraz (na przykład taki jak na rysunku obok), który będzie kusił do poprzesuwania kilku suwaków. Warto się oprzeć tej pokusie, gdyż przeciąganie kolorowych suwaków w celu skorygowania czarno ‑białego zdjęcia tak naprawdę jest zabawą w ciemno. Moim zdaniem nie ma sensu przebywać w tym panelu ani chwili dłużej. Rezygnacja z jego usług jest jedyną nadzieją na to, by ta poczwarka zamieniła się w pięknego czarno ‑białego motyla (to znaczy ćmę? O rany, co ja plotę… Ale mimo wszystko należy mi się jakaś pochwała za metaforę z motylem, prawda?). 194 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Krok 3. Jeśli porozmawiasz z fotografami o dobrych czarno ‑białych zdjęciach, to niechybnie powiedzą Ci, że naprawdę dobra fotografia tego typu powinna być bardzo kontra‑ stowa. W związku z tym nietrudno zgadnąć, co powinieneś zrobić: oczywiście zwiększyć kontrast zdjęcia. To oznacza, że światła po‑ winny kłuć bielą w oczy, a czernie porażać głębią. Otwórz panel Basic (Podstawowe) i przeciągnij suwak Exposure (Ekspozycja) daleko w prawą stronę, na tyle daleko, by nie prześwietlić żadnych ważnych obszarów świateł (tutaj zatrzymałem się na wartości +2,35. Jeśli potrzebujesz więcej informacji o technikach unikania prześwietlenia zdjęć, zajrzyj na stronę 50). Z drugiej strony, nawet jeżeli światła ulegną drobnemu prześwietleniu, to nie szkodzi — zawsze możesz skompensować rozjaśnienie obrazu suwakiem Recovery (Odtwarzanie), aż biały trójkąt (w prawym górnym rogu histogramu) ponownie stanie się czarny. Oczywiście, jeżeli okaże się, że suwak Recovery (Odtwarzanie) należy przeciągnąć bardzo daleko, to lepiej będzie odrobinę zmniejszyć wartość parametru Exposure (Ekspozycja), aby uniknąć tego problemu. Krok 4. Przeciągnij teraz suwak parametru Blacks (Czarne) w prawą stronę, aż zdjęcie będzie naprawdę bardzo kontrastowe (jak na rysunku obok, gdzie nadałem mu war‑ tość 6). Jeśli niektóre fragmenty fotografii staną się zbyt ciemne, przeciągnij suwak Fill Light (Światło wypełnienia) odrobinę w prawą stronę, aby je rozjaśnić. Na tym etapie korekcja przy użyciu suwaków Exposure (Ekspozycja) i Blacks (Czarne) jest zakończona. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 195 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 5. Kontrast zdjęcia można zwiększyć jeszcze na dwa sposoby: pierwszy polega na wybraniu opcji Strong Contrast (Silny kontrast) z listy w zakładce Point (Punktowo) w panelu Tone Curve (Krzywa tonalna) bądź — tak jak w tym przypadku — przesu‑ nięciu suwaka Contrast (Kontrast) odrobinę w prawą stronę, aż kontrast naprawdę zacznie kłuć w oczy. Drugi sposób to zwięk‑ szenie wartości parametru Clarity (Przej‑ rzystość), który powoduje wzrost kontrastu w zakresie półcieni. W przypadku czarno‑ ‑białych fotografii na ogół zwiększam ją do około 75 (za wyjątkiem zdjęć portretowych, gdzie staram się nie przekraczać warto‑ ści 25, bądź fotografii dzieci, w których nie zwiększam jej w ogóle). Poniższe warianty ilustrują porównanie wyglądu zdjęcia przed konwersją i po niej, a ściślej rzecz biorąc — po włączeniu konwersji automatycznej w panelu HSL/Grayscale (HSL/Skala szarości) i po samodzielnych poprawkach, wykona‑ nych w module Camera Raw. Różnica jest uderzająca, prawda? Przed (efekt konwersji automatycznej) Po (rezultat samodzielnych poprawek) 196 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Niektóre doskonałe pomysły wpadają nam do głowy w chwili, gdy w ogóle się ich nie spodziewamy — właśnie tak było z opisywaną tutaj techniką. Pracowałem nad zupełnie innym zagadnieniem, gdy nagle udało mi się odkryć bardzo intere‑ sujący sposób na konwersję zdjęcia na obraz w skali szarości. To najłatwiejszy, najszybszy i najpewniejszy sposób na uzy‑ skanie czarno ‑białej fotografii o bardzo wysokim kontraście i świetnej głębi. Na koniec zaprezentuję dwie bardzo proste odmiany omawianej sztuczki, każda z nich wymaga zaledwie kilku kliknięć. Całkiem nieźle jak na jedno ćwiczenie! Konwersja zdjęcia na obraz w skali szarości metodą Scotta Y B L E K T T O C S Krok 1. Otwórz kolorowe zdjęcie, które chciałbyś przekształcić w kontrastowy, czarno ‑biały obraz. Naciśnij klawisz D, aby zmienić kolor narzędzia na czarny, a następnie kliknij ikonę Gradient Map (Mapa gradientu), znajdującą się w panelu Adjustments (Dopa‑ sowania) — wygląda ona jak czarno ‑biały poziomy gradient (patrz rysunek obok). Krok 2. Po kliknięciu wspomnianej ikony zdjęcie automatycznie stanie się czarno ‑białe. Szybko, jak na wyrafinowany proces kon‑ wersji kolorowego obrazu na skalę szarości, prawda? Możesz mi wierzyć, że nawet tak prosty wariant tej konwersji da znacznie lepszy efekt niż zmiana trybu kolorów przy użyciu polecenia Grayscale (Szarości) z menu Image/Mode (Obraz/Tryb). Powiem więcej, otrzymane w ten sposób zdjęcie jest moim zdaniem lepsze niż w przypadku domyślnych lub automatycznych ustawień polecenia Black White (Czarno ‑biały). Jeśli chcesz, wypróbuj wszystkie wymienione metody na kilku kopiach tego samego zdję‑ cia i porównaj otrzymane efekty. Przypuś‑ ćmy jednak, że nie chcę kończyć pracy nad tą fotografią na takim etapie i zamierzam odrobinę przyciemnić krawędzie zdjęcia. Nic prostszego! ciąg dalszy na następnej stronie Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 197 Krok 3. Jeśli po zatwierdzeniu domyślnych usta‑ wień warstwy korekcyjnej uznasz, że edy‑ towane zdjęcie wymaga jednak pewnych poprawek (na przykład takich, jak wspo‑ mniane przed chwilą przyciemnienie ze‑ wnętrznych części kompozycji), ponownie sięgnij do panelu Adjustments (Dopasowa‑ nia) i kliknij znajdującą się w nim miniaturę gradientu, aby otworzyć okno dialogowe Gradient Editor (Edytor gradientów). Gdy tak się stanie, kliknij tuż pod spodem dużego paska z gradientem, mniej więcej w jego środkowej części, aby utworzyć dodatkowy znacznik koloru (patrz rysunek). Znacznik ten będzie miał kolor czarny, wskutek czego fotografia ulegnie znacznemu przyciemnie‑ niu — ten problem rozwiążemy jednak już za chwilę. Krok 4. Dwukrotnie kliknij utworzony przed chwilą znacznik koloru, aby otworzyć okno dialo‑ gowe Select stop color (Zaznacz kolor znacz‑ nika), pokazane na rysunku. Teraz należy już tylko przesunąć okrągły wskaźnik koloru do końca w lewą stronę diagramu, aby wybrać umiarkowany kolor szary (patrz rysunek). Spróbuj przesunąć wskaźnik w górę i w dół, przyglądając się jednocześnie zmianom w wyglądzie zakresu półcieni zdjęcia. Gdy uda Ci się odnaleźć optymalne miejsce (w tym przypadku chodzi o takie miejsce, które spowoduje rozjaśnienie środkowej części zdjęcia), kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno z próbnikiem kolorów. Nie zamykaj jednak na razie okna dialogowego Gradient Editor (Edytor gradientów), gdyż przyda się nam ono do wykonania kolejnej poprawki. Oczywiście opisane czynności zazwyczaj w zupełności wystarczają do przekształcenia niemal dowolnego koloro‑ wego zdjęcia na skalę szarości, lecz mimo wszystko uważam, że warto poznać wszyst‑ kie tajniki opisywanej metody (trzeba jedynie pamiętać o tym, że wszelkie dalsze zmiany i poprawki są opcjonalne). 198 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Krok 5. Okno dialogowe Gradient Editor (Edytor gradientów) powinno być nadal otwarte, a środkowy znacznik koloru pod gradien‑ tem ma mieć kolor szary. Przesuń ten znacznik w lewą lub w prawą stronę, aby zmienić charakterystykę tonalną fotografii (patrz rysunek). Metoda ta nie należy do intuicyjnych, wymaga bowiem przesu‑ nięcia znacznika w kierunku (na pierwszy rzut oka) sprzecznym z logiką: na przykład w celu przyciemnienia zdjęcia należy przesunąć znacznik koloru w prawą stronę, w kierunku białego krańca gradientu. Analogicznie, jeśli chciałbyś rozjaśnić fotografię, powinieneś przesunąć znacznik koloru w lewą stronę, w kierunku koloru czarnego. Dziwne, wiem. I jeszcze jedno: w odróżnieniu od większości innych suwa‑ ków w Photoshopie podczas przesuwania znacznika koloru podgląd zdjęcia nie jest aktualizowany — fotografia ulega zmianie dopiero po zwolnieniu przycisku myszy. Kliknij kolejno dwa przyciski OK, aby zakoń‑ czyć konwersję zdjęcia. Krok 6. Oto pierwszy z obiecanych na wstępie dwóch wariantów tej prostej sztuczki: otwórz panel Layers (Warstwy) i zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) warstwy korekcyjnej Gradient Map (Mapa gradientu) do 70 . Ta prosta zmiana spowoduje częś‑ ciowe odtworzenie oryginalnej kolorystyki obrazu, nadając fotografii charakter starej, wypłowiałej odbitki (porównaj wygląd zdję‑ cia na rysunku obok z oryginalną fotografią, pokazaną na rysunku ilustrującym 1. krok tego ćwiczenia, aby przekonać się, co mam na myśli). Nawet jeśli spodoba Ci się uzyskany efekt, przywróć teraz oryginalną wartość parametru Opacity (Krycie), wyno‑ szącą 100 — chciałbym bowiem opisać drugi wariant omawianej techniki konwersji zdjęć. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 199 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 7. Kliknij warstwę Background (Tło) w panelu Layers (Warstwy), która nadal zawiera kolorowe zdjęcie. Usunięcie z niej koloru powinno spowodować subtelne, lecz widoczne zmiany w wyglądzie czarno‑ ‑białego wariantu fotografii, przekonajmy się zatem, jaki efekt uda się nam w ten sposób uzyskać. Po wskazaniu warstwy Background (Tło) wybierz polecenie Desa‑ turate (Zmniejsz nasycenie) z menu Image/ Adjustments (Obraz/Dopasowania) lub po prostu naciśnij Ctrl+Shift+U (Mac OS: Command+Shift+U), aby usunąć kolor z bieżącej warstwy projektu. Akurat w tym przypadku zmiana wyglądu czarno ‑białego zdjęcia była stosunkowo niewielka, lecz zdarza się, że ten prosty zabieg ma znacznie silniejszy wpływ na otrzymany efekt. Teraz, kiedy masz do wyboru trzy różne warianty tej samej konwersji na obraz w skali szarości, na pewno wybierzesz coś dla siebie. W każdej chwili możesz nacisnąć Ctrl+Z (Mac OS: Command+Z) i powrócić do jednego z poprzednich wariantów tej bardzo wygodnej metody konwersji zdjęć. Zwykła konwersja zdjęcia na skalę szarości Metoda Scotta, czyli konwersja dająca w efekcie zdjęcie o podwyższonym kontraście 200 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Tonowanie Tonowanie to cała gama sztuczek z barwieniem odbitek, mających swoje korzenie w tradycyjnej ciemni. Jeden z jej wariantów polegał na zabarwieniu najjaśniejszych i najciem‑ niejszych fragmentów zdjęcia dwoma różnymi kolorami. Taki efekt jest bardzo prosty do uzyskania w wersji cyfrowej, a ela‑ styczność dostępnych narzędzi pozwala na płynną zmianę proporcji między barwami obydwu wymienionych zakresów tonalnych. Choć efekty tego typu można zastosować zarówno w odniesieniu do kolorowych, jak i do czarno ‑białych zdjęć, to drugi z tych wariantów jest znacznie popularniejszy. Z tego względu rozpoczniemy od konwersji zdjęcia na skalę szarości, a dopiero potem zastosujemy efekt tonowania. Y B L E K T T O C S Krok 1. Przekształć kolorowe zdjęcie na skalę szarości. Jeśli chcesz, możesz po prostu kliknąć ikonę panelu HSL/Grayscale (HSL/ Skala szarości) — jest to czwarta ikona, licząc od lewej — i włączyć opcję Convert to Grayscale (Konwertuj na skalę szarości) bądź użyć jednej z bardziej wyrafinowanych metod (na przykład mojej ulubionej, którą opisałem na stronie 246). Krok 2. Kliknij ikonę panelu Split Toning (Rozdziel tonowanie) — jest to piąta ikona, licząc od lewej, zaznaczona na rysunku obok. Na tym etapie przeciągnięcie suwaków Hue (Barwa) w sekcji Highlights (Światła) czy Shadows (Cienie) nie będzie miało żadnego wpływu na wygląd zdjęcia, gdyż domyślnie wartość odpowiadających im parametrów Saturation (Nasycenie) wynosi 0. Mając na uwadze wygodę dalszej pracy, przeciągnij obydwa te suwaki w prawą stronę, do wartości około 20, dzięki czemu późniejsze zmiany położenia suwaków Hue (Barwa) będą automatycznie odzwierciedlane na podglądzie zdjęcia. WSKAZÓWKA. Podgląd barw W celu wyświetlenia tymczasowego podglądu barw w 100 ‑procentowym nasy‑ ceniu, naciśnij i przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS: Option), a następnie przeciągnij suwak Hue (Barwa). Skorzystaj z tej metody, jeśli nie posłuchasz mojej rady i nie zwiększysz nasycenia barw przed przystąpieniem do dalszej pracy (o czym pisałem pod koniec 2. kroku ćwiczenia). Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 201 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 3. Kliknij i przeciągnij suwak Hue (Barwa) w sekcji Highlights (Światła) i poszukaj od‑ cienia, który przypadnie Ci do gustu. W ana‑ logiczny sposób wybierz odcień ciemnych fragmentów zdjęcia suwakiem Hue (Barwa) w sekcji Shadows (Cienie). Jeśli zwiększyłeś wartość parametrów Saturation (Nasyce‑ nie) w 2. kroku ćwiczenia, to efekt tych poprawek zostanie od razu wyświetlony na podglądzie zdjęcia. Na pokazanym obok przykładzie zakres świateł został zabar‑ wiony kolorem żółtym, zaś zakres cieni — niebieskim. Jeśli niektórzy z Was pomyślą sobie teraz coś w rodzaju: „Wiesz co, Scott, to barwienie zdjęć nie rzuciło mnie na kolana” — to wcale nie będę zdziwiony. Ja sam uważam, że ta technika sprawdza się tylko w niektórych przypadkach, lecz nie‑ którzy wręcz za nią przepadają. O gustach się nie dyskutuje, czyż nie? Krok 4. Jest jeszcze jeden element, o którym dotychczas nie wspomniałem, a mianowicie suwak Balance (Balans), umożliwiający zmianę wzajemnych proporcji między zabarwieniem cieni i świateł. Spróbuj po prostu przesunąć go w lewą i w prawą stronę, aby przekonać się na własne oczy, na czym polega jego działanie. [Na tym przykładzie przeciągnąłem suwak Balance (Balans) w lewą stronę, co poskutkowało intensywniejszym zabarwieniem cieni na niebiesko]. Jeśli uda Ci się znaleźć taką kombinację odcieni, która szczególnie Ci się spodoba (może się zdarzyć!), to koniecznie zajrzyj na stronę 258, aby się dowiedzieć, w jaki sposób zapisać ją w postaci gotowego ustawienia, które będziesz mógł potem błyskawicznie odtworzyć na dowolnym zdjęciu. 202 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Choć sztuczka opisana w tym ćwiczeniu zmieściła się zale‑ dwie na jednej stronie, to nie znaczy, że nie jest interesująca! Powiem więcej: to najlepszy i najszybszy sposób na uzyskanie obrazu naśladującego bichromię, jakim się kiedykolwiek posługiwałem (odkąd go poznałem, nie używam żadnego innego). Do niedawna stosowałem bardziej skomplikowane rozwiązania, lecz pewnego dnia mój kolega, Terry White, po‑ kazał mi ten trik, którego sam z kolei nauczył się od jednego z przyjaciół — jego bichromie bardzo się Terry’emu podobały. Najwyższa pora, abyś i Ty zapoznał się z tą sztuczką. Jest prosta, lecz naprawdę fenomenalna. Bichromie — prościej się już nie da! Krok 1. Rozpocznij od skonwertowania koloro‑ wego zdjęcia na skalę szarości: kliknij ikonę panelu HSL/Grayscale (HSL/Skala szarości) — jest to czwarta ikona, licząc od lewej — i włącz opcję Convert to Grayscale (Konwertuj na skalę szarości). (Jeśli wolisz, możesz użyć mojej ulubionej metody na taką konwersję, którą opisałem na stro‑ nie 246). Y B L E K T T O C S Krok 2. Kliknij ikonę panelu Split Toning (Rozdziel tonowanie) — jest to piąta ikona, licząc od lewej — i na początek zwiększ wartość parametru Saturation (Nasycenie) do 25. Ustaw ładny, ciepły odcień sepii suwakiem parametru Hue (Barwa) w sekcji Shadows (Cienie) — ja zwykle nadaję mu wartość około 28. Jeśli uznasz, że odcień jest zbyt intensywny, zmniejsz wartość parametru Saturation (Nasycenie). Gotowe! Wierz mi, że możesz, a wręcz powinieneś oprzeć się pokusie sięgnięcia po suwaki w sekcji Highlights (Światła). Wiem. Pokusa jest potężna. Magnetyczna. Kursor myszy sam ciąży w kierunku jednego z tych suwaków… lecz Ty bądź silniejszy, tym bardziej że poznałeś klucz do fantastycznie wyglądających bichromii! (A nie mówiłem, że to będzie bardzo proste? Pozory mylą… spróbuj wydrukować jedną z takich bichro‑ mii, by zakochać się bez pamięci). Mm… znakomita! Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 203 Kwadrychromia i wspaniałe obrazy w skali szarości Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, w jaki sposób zawodow‑ com udaje się uzyskać tak głębokie, wyraziste i kontrastowe czarno ‑białe wydruki zdjęć, to być może zaskoczy Cię infor‑ macja, że odbitki te bardzo często nie są wykonywane przy użyciu jednego tylko koloru (czerni), lecz trzech lub nawet czterech różnych odcieni szarości bądź innych barw, które po nałożeniu na siebie wyglądają jak czarno ‑biała fotografia o niespotykanej głębi. Na szczęście firma Adobe zadbała o to, by wyposażyć Photoshopa w pokaźny zestaw ustawień, które ułatwiają uzyskanie poprawnych kwadrychromii, trichromii i bichromii — bo o nich tutaj mowa. Przez całe lata ustawienia te kryły się głęboko w czeluściach programu, lecz w wersji CS5 dostęp do nich jest bardzo prosty. Y B L E K T T O C S Krok 1. Wczytaj zdjęcie, które chciałbyś przetwo‑ rzyć w sposób charakterystyczny dla kwa‑ drychromii (to dziwnie brzmiące określenie oznacza po prostu, że w celu uzyskania odpowiedniego efektu wydruk takiej fotografii wymaga zastosowania czterech różnych farb. Trichromie wymagają zasto‑ sowania trzech farb, zaś bichromie… chyba nie muszę pisać ilu, prawda?). Kwadrychro‑ mie wyglądają najbardziej spektakularnie w przypadku zdjęć krajobrazowych oraz niektórych portretów. Krok 2. W celu utworzenia kwadrychromii zdjęcie należy najpierw przekształcić na skalę sza‑ rości. Wiesz już jednak, że zwykła konwersja nie daje pod tym względem zbyt dobrych rezultatów, proponuję więc użyć zamiast niej jednej z metod opisanych wcześniej w tym rozdziale: naciśnij klawisz D, aby przywrócić domyślne kolory narzędzia i tła (czarny i biały), a następnie kliknij ikonę warstwy korekcyjnej Gradient Map (Mapa gradientu) w panelu Adjustments (Dopa‑ sowania). Nie wprowadzaj żadnych zmian w ustawieniach, które pojawią się wówczas w tym panelu; domyślne będą w sam raz. Przed przystąpieniem do dalszej pracy należy przekształcić zdjęcie na skalę szarości — wybierz polecenie Grayscale (Szarości) z menu Image/Mode (Obraz/Tryb), a gdy to zrobisz, kliknij przycisk Flatten (Połącz) w oknie dialogowym, które się wówczas pojawi. [Prócz tego program poprosi Cię o potwierdzenie usunięcia oryginalnych kolorów zdjęcia. Kliknij przycisk Discard (Odrzuć), aby to zrobić]. 204 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Krok 3. Po przekształceniu zdjęcia na skalę szarości ponownie rozwiń menu Image/Mode (Obraz/Tryb) i sprawdź, czy polecenie Duotone (Bichromia), które dotychczas było niedostępne, stało się aktywne (niezbędna może być też konwersja na głębię 8 bitów na kanał). Po wybraniu tego polecenia na ekranie zostanie wyświetlone okno dialo‑ gowe Duotone Options (Opcje bichromii), pokazane na rysunku obok. Co ciekawe, pomimo iż polecenie nosi nazwę Duotone (Bichromia), a okno dialogowe — Duotone Options (Opcje bichromii), domyślnym ustawieniem w tym oknie jest Monotone (Monochromia). (Założę się, że to okrutny żart programistów). Na szczęście nie jest to zbyt poważny problem, gdyż do utworzenia kwadrychromii wykorzystamy jedno z predefi niowanych ustawień zgromadzonych na liście Preset (Ustawienia domyślne). Po jej rozwinięciu Twoim oczom ukaże się zadziwiająco długa lista 137 ustawień (policzyłem!) monochromii, bichromii, trichromii i kwadrychromii. Można by‑ łoby pomyśleć, że taki gąszcz ustawień powinien być pogrupowany zgodnie z poszczególnymi typami obrazów, prawda? Nic bardziej mylnego; szczerze mówiąc, nie jestem przekonany, czy w ogóle są one jakoś uporządkowane. Krok 4. Na początek proponuję, abyś wypróbował niektóre z moich ulubionych ustawień. Pierwsze nosi nazwę Bl 541 513 5773. (Skrót „Bl” oznacza słowo Black, czyli „czarny”, zaś zestaw trzech liczb to numery PMS uży‑ wane do oznaczania kolorów w systemie Pantone. Łącznie wszystkie cztery barwy dają oznaczenie kwadrychromii). Znasz już ładną kwadrychromię, to może bichromia dla odmiany? Lubię jedną, która składa się z czerni i rdzawego brązu, zaś jej nazwa brzmi 478 brown (100 ) bl 4. W przypadku niektórych zdjęć ta bichromia wygląda szczególnie dobrze, z kolei na innych — nieco słabiej (różnice w efektach działania poszczególnych ustawień, spowodowane rodzajem i treścią zdjęcia, bywają naprawdę zaskakujące). Lubię też trichromię o miłej nazwie Bl WmGray 7 WmGray 2 i jeszcze jedną bichromię — Warm Gray 11 bl 2 — której wygląd możesz podziwiać na rysunku obok. I to już wszystkie moje ulubione ustawienia (po zakończeniu pracy nie zapomnij jednak skonwertować zdjęć z powrotem na tryb RGB, by można było je wydrukować na drukarce atramentowej). Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 205 Zapisywanie własnych ustawień przetwarzania obrazu Po utworzeniu niestandardowego, ciekawego efektu, polega‑ jącego na zmianie tonacji lub zabarwieniu zdjęcia, możesz za‑ pisać wybrane parametry przetwarzania obrazu w postaci tzw. ustawienia. Dzięki temu jeśli napotkasz w przyszłości zdjęcie, które chciałbyś przetworzyć w analogiczny sposób, to nie będziesz musiał konfigurować wszystkich tych parametrów od początku (od konwersji na skalę szarości, przez zmianę kontrastu, po wybieranie ustawień tonowania). Wystarczy, że klikniesz jeden przycisk, a wszystkie parametry zostaną błyskawicznie odtworzone. Oczywiście, ustawienia tego typu nie muszą ograniczać się do bichromii i tonowania — w analo‑ giczny sposób możesz zapisywać inne ciekawe efekty. Y B L E K T T O C S Krok 1. Ponieważ tworzenie bichromii i barwienie zdjęć mamy świeżo w pamięci, odwołam się do przykładu opisanego w jednym z poprzednich ćwiczeń (przypominam jed‑ nak, że według podanych niżej wskazówek można zapisać dowolny zestaw opcji i pa‑ rametrów). W celu zapisania ustawienia na podstawie bieżącego zdjęcia kliknij ikonę panelu Presets (Ustawienia domyślne) — jest to druga ikona, licząc od prawej, w zestawie ikon znajdujących się tuż nad panelami modułu Camera Raw — a następnie kliknij przycisk New Preset (Nowe ustawienie do‑ myślne), pokazany na rysunku obok. Na ekranie pojawi się wówczas okno dialogowe New Preset (Nowe ustawienie domyślne), również zilustrowane na rysunku. Zaznacz pola wszystkich opcji, które chciałbyś zawrzeć w zapisywanym ustawieniu (patrz rysunek), nadaj mu dowolną nazwę i kliknij przycisk OK. Krok 2. Po zapisaniu ustawienia zostanie ono wyświet‑ lone na liście Presets (Ustawienia domyślne). (No cóż, na liście pokazanej na rysunku obok znajdują się tylko dwa ustawienia, co sprawia, że nie jestem do końca przekonany, czy zasłu‑ żyła ona na szlachetne miano „listy”, niemniej z czasem zapewne dorobisz się większej ich liczby). W celu zastosowania zapisanego ustawienia należy po prostu otworzyć dowolne zdjęcie, sięgnąć do panelu Presets (Ustawienia domyślne) i kliknąć jego nazwę (patrz rysunek). Pamiętaj jednak, że ze względu na naturalne różnice w ekspozycji pomiędzy zdjęciami ustawienia, w których zostały zapisane istotne zmiany w jasności i kontraście obrazu, mogą nie nadawać się do automatycznego przetwarzania innych fotografii. Innymi słowy, w ustawieniach najlepiej jest zapisać tylko względnie „nieinwazyjne” zmiany, takie jak parametry tonowania i inne efekty kolorystyczne. 206 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Zachowałem tę poradę na koniec, gdyż najpierw chciałem się z Tobą podzielić moimi ulubionymi technikami tworzenia czarno ‑białych zdjęć za pomocą samych narzędzi Pho‑ toshopa. Choć, rzecz jasna, posługuję się nimi od czasu do czasu, to nie byłbym z Tobą do końca szczery, gdybym nie napisał, z jakiego rozwiązania korzystam najczęściej, a jest to rozszerzenie (plugin) Silver Efex Pro fi rmy Nik Software. Niemal wszyscy zawodowi fotografowie, jakich znam, posługują się tym znakomitym i bardzo prostym w obsłudze progra‑ mem. Zresztą… najlepiej będzie, jeśli pobierzesz darmową, 15 ‑dniową wersję próbną tego rozszerzenia ze strony http://www.niksoftware.com i sam przekonasz się o jego możli‑ wościach. Tymczasem zapoznaj się z moimi wskazówkami: Coś dla miłośników najwyższej jakości czarno -białych zdjęć Krok 1. Po zainstalowaniu rozszerzenia Silver Efex Pro otwórz zdjęcie, które chciałbyś skonwertować do czarno ‑białej postaci, i wybierz polecenie Silver Efex Pro z menu Filter/Nik Software (Filtr/Nik Software). Gdy to zrobisz, na ekranie pojawi się okno z podglądem zdjęcia poddanego domyśl‑ nej, automatycznej konwersji na skalę szarości (która naprawdę nie wygląda źle), wyposażone w całą gamę rozmaitych ustawień i narzędzi, widocznych po prawej stronie (szczerze mówiąc, właściwie nigdy ich nie zmieniam). Krok 2. Magia tego programu kryje się w predefi ‑ niowanych ustawieniach bichromii i skali szarości. Ich nazwy, wraz z niewielkim podglądem działania, są wyświetlone na liście po lewej stronie okna. Zwykle zaczy‑ nam od mojego ulubionego ustawienia High Structure (wysoka konstrukcja), gdyż wiem, że w ośmiu przypadkach na dziesięć nie będę musiał szukać dalej: jego silny kontrast i ostrość detali na większości zdjęć sprawdzają się znakomicie. Dopiero pod‑ czas konwersji portretów szukam innego rozwiązania, jako że parametry ustawienia Y B L E K T T O C S Y B L E K T T O C S High Structure (wysoka konstrukcja) bywają zbyt agresywne w przypadku sub‑ telnych, miękkich zdjęć. Zaczynam wówczas od pierwszego ustawienia na liście, potem wypróbowuję kolejne i tak dalej, aż znajdę takie, które moim zdaniem prezentuje się interesująco. Klikam wówczas przycisk OK w prawym dolnym rogu fo‑ tografi i — i gotowe. Proste, szybkie i zadziwiająco skuteczne. Czego chcieć więcej? Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 207 Photoshop — kruczki i sztuczki Dlaczego w pewnych sytuacjach nie wyświetla się okno dialogowe Fill (Wypełnienie)? Jeśli narysujesz zaznaczenie w dokumencie, który składa się wyłącznie z warstwy tła (na przykład po scaleniu wszystkich zwykłych warstw), i naciśniesz klawisz Backspace (Mac OS: Delete), na ekranie pojawi się okno dialogowe Fill (Wypełnienie) z domyślnym sposobem wypełniania — Content- -Aware (Uwzględnianie zawartości) — wybranym z listy Use (Użyj). W pewnych sytuacjach naciśnięcie klawisza Backspace lub Delete nie przynosi jednak spodziewanych efektów: na przykład w przypadku wielowarstwowego dokumentu powoduje ono usunięcie fragmentu bieżącej, zwykłej warstwy projektu, znajdującego się w obrębie zaznaczenia. (Co może być zgodne z Twoimi oczekiwaniami lub wręcz przeciwnie, w zależności od sytuacji). Podob- nie jest w przypadku dokumentów składających się z jednej warstwy, niebędącej warstwą tła. W takich przypadkach w celu wyświetlenia okna dialogowego Fill (Wy- pełnienie) należy użyć skrótu Shift+Backspace (Mac OS: Shift+Delete). Przenoszenie obiektu między dokumentami w taki sposób, by pojawił się w tym samym miejscu Przypuśćmy, że na jednej z warstw edytowanego dokumentu znajduje się obiekt, który chciałbyś przenieść do innego otwartego projektu w taki sposób, by pojawił się on w tym samym miejscu obszaru roboczego tego projektu. Aby uzyskać taki efekt, naciśnij klawisz Ctrl (Mac OS: Command), sięgnij do panelu Layers (Warstwy) i kliknij miniaturę warstwy z tym obiektem, aby utworzyć zazna- czenie w jego kształcie. Następnie naciśnij Ctrl+C (Mac OS: Command+C), aby skopiować ten obiekt do schowka, wyświetl okno docelowego dokumentu Skopiowany obiekt pojawi się wówczas w tym sa- mym miejscu docelowego dokumentu, w jakim był w dokumencie źródłowym (zakładając, że obydwa mają takie same rozmiary i rozdzielczość). Opisy- wana sztuczka działa także z zaznaczonymi fragmen- tami warstw, a nie tylko z całymi warstwami. Usuwanie czerwonych oczu Masz zdjęcie, na którym widać efekt czerwonych oczu? Nie martw się — skorygowanie go zajmie Ci najwyżej 15 sekund. Powiększ fragment z oczami przy użyciu narzędzia Zoom (Lupka) (Z), a następnie włącz narzędzie Red Eye (Czerwone oczy) przy użyciu paska narzędzi programu — znajdziesz je pod przyciskiem narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący). (Ewentualnie naciśnij Shift+J tyle razy, ile to będzie konieczne, aby je włączyć). Kliknij w czerwonym fragmencie źrenicy, aby ją wyretuszować. Jeśli pierwsza próba zakończy się niepowodzeniem, nie staraj się zaznaczyć całego czerwonego fragmentu, lecz raczej zwiększ wartość parametru Pupil Size (Rozmiar źrenicy) na pasku opcji programu. Jeżeli uznasz, że oczy nie zostały przy- ciemnione w wystarczający sposób (źrenice są szare, a nie czarne), to po prostu zwiększ wartość para- metru Darken Amount (Stopień ściemnienia), który również znajduje się na pasku opcji. Przenoszone obrazy nie muszą być traktowane jak obiekty inteligentne Pisałem wcześniej, że zdjęcia przeciągane z panelu Mini Bridge do okna dokumentu są domyślnie trak- towane jak obiekty inteligentne (jeśli nie pracujesz w danej chwili nad żadnym projektem, takie zdjęcie zostanie otwarte w postaci nowego dokumentu). Jeśli wolałbyś, aby tak się nie działo, naciśnij Ctrl+K (Mac OS: Command+K), by wyświetlić okno dialo- gowe Preferences (Preferencje) Photoshopa, kliknij i wybierz polece- nie Paste in Place (Wklej lokalnie) z menu Edit/Paste Special (Edycja/ Wklej specjalnie). pozycję General (Ogólne), a następnie wyłącz opcję Place or Drag Raster Images as Smart Objects (Umiesz- czaj lub przeciągaj obrazy rastrowe jako obiekty inteligentne). 208 Rozdział 7. Black White. Jak tworzyć piękne czarno -białe zdjęcia? Photoshop — kruczki i sztuczki Jak uzyskać ostre narożniki w efekcie Stroke (Obrys)? Jeśli utworzyłeś grubą ramkę wokół jakiegoś zdjęcia przy użyciu efektu Stroke (Obrys) z menu Layer (War‑ stwa) bądź stylu Stroke (Obrys) z menu wyświetla‑ nego po kliknięciu przycisku Add Layer Style (Dodaj styl warstwy) w dolnej części panelu Layers (War‑ stwy), to zapewne zauważyłeś, że narożniki ramki ulegają zaokrągleniu wraz ze wzrostem jej grubości. Jak sprawić, by stały się ostre? To proste — wybierz opcję Inside (Wewnątrz) z listy Location (Położenie)! Błyskawiczna poprawka balansu bieli Jeśli chciałbyś skorygować bardzo źle dobrany balans bieli na zdjęciu, które nie zostało zapisane w formacie RAW, wypróbuj następującą sztuczkę: wybierz polecenie Match Color (Dopasuj kolor) z menu Image/Adjustments (Obraz/Dopasowania) i zaznacz opcję Neutralize (Neutralizuj) w sekcji Image Options (Opcje obrazu). Ten prosty zabieg jest zadzi‑ wiająco skuteczny (a ponadto można zarejestrować go w postaci automa‑ tycznej operacji). Zmiana jednostki miarek Jeśli chciałbyś szybko zmienić jednostkę miarek (na przykład z pikseli na cale albo z centymetrów na mi‑ limetry), kliknij prawym przy‑ ciskiem myszy w dowolnym miejscu miarki i wybierz potrzebną jednostkę z podręcznego menu. Wirtualne suwaki Wartość niemal dowolnego parametru numerycz‑ nego w Photoshopie, takiego jak Opacity (Krycie) w panelu Layers (Warstwy), można zmienić bez ręcznego wpisywania bądź posługiwania się minia‑ turowym suwakiem (w jaki wyposażone są niektóre pola takich parametrów). Wystarczy, że wskażesz kursorem myszy napis Opacity (Krycie) i przeciąg‑ niesz w lewą stronę (aby zmniejszyć wartość tego parametru) bądź w prawą (aby ją zwiększyć). To bardzo wygodne… co ja piszę — to wręcz uzależnia‑ jąco wygodne rozwiązanie, które naprawdę warto wypróbować. Nie ma lepszego sposobu na błyska‑ wiczną zmianę potrzebnego parametru (jeśli podczas przecią‑ gania kursorem myszy naciśniesz klawisz Shift, zmiana wartości będzie następo‑ wała szybciej). Płynne powiększanie Jeśli klikniesz narzędziem Zoom (Lupka) w miejscu, które chciałbyś powiększyć, i przytrzymasz wciśnięty przycisk myszy, Photoshop zacznie powoli i bardzo płynnie powiększać ten fragment dokumentu. Je‑ dyną wadę tego rozwiązania zawarłem w poprzed‑ nim zdaniu: chodzi mi o słowo „powoli”. Choć proces powiększania wygląda niesamowicie, to dzieje się on rzeczywiście bardzo wolno. Z tego względu wolę się posługiwać nowym sposobem powiększania, dostępnym w Photoshopie CS5 (przypominam, że polega on na kliknięciu i przeciągnięciu kursorem myszy w prawą stronę). Jest znacznie szybszy i wy‑ godniejszy (choć oczywiście nie tak spektakularny jak płynne powiększanie). Black White. Jak tworzyć piękne czarno ‑białe zdjęcia? Rozdział 7. 209
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VI
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: