Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00393 007625 11069983 na godz. na dobę w sumie
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VII - książka
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VII - książka
Autor: Liczba stron: 446
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-6812-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Zanurz się w świat Photoshopa z najlepszym przewodnikiem!

Scott Kelby, najczęściej wybierany przez czytelników autor książek o fotografii oraz programach graficznych, przygotował ucztę dla wszystkich miłośników narzędzia Photoshop - zaktualizowaną wersję swojej kultowej książki, poświęconej wyjątkowemu narzędziu. Najnowsze wydanie zostało poprawione i uzupełnione o nowości z wersji CS6. A wśród tych nowości znajdziesz takie perełki, jak mocno rozwinięta funkcja przesuwania elementów w kadrze oraz zaznaczanie obszarów o kolorze skóry wraz z pomocą w rozpoznawaniu twarzy. Sprawdź możliwości najnowszej wersji Photoshopa!

Scott, z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru i lekkością, wprowadzi Cię w świat najbardziej rozpoznawalnego programu graficznego. W trakcie lektury w mig zrozumiesz, dlaczego Photoshop zdobył takie uznanie wśród profesjonalistów oraz dlaczego tak chętnie używają go amatorzy. Dzięki przejrzystym instrukcjom krok po kroku poznasz techniki zarządzania zbiorem fotografii oraz narzędziem Camera RAW. Ponadto opanujesz tworzenie pięknych czarno-białych zdjęć czy korzystanie z efektu HDR oraz nauczysz się rozwiązywać typowe problemy z fotografiami. To tylko część zagadnień, na które zwraca uwagę Scott Kelby w tym fantastycznym podręczniku. Został on stworzony dla osób ceniących sobie konkretne i rzeczowe informacje! Czyli właśnie dla Ciebie!

Sprawdź, jak mistrz Scott Kelby:

Twoje zdjęcia będą jeszcze lepsze!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści ROZDZIAł 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Minimum. Obsługa Mini Bridge w Photoshopie CS6 Wyszukiwanie zdjęć przy użyciu Mini Bridge . . . . . . . . . . . Przeglądanie zdjęć w panelu Mini Bridge . . . . . . . . . . . . . . Wybieranie najlepszych zdjęć 1 2 4 w trybie pełnoekranowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Sortowanie i porządkowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Wyszukiwanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 ROZDZIAł 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 WWF Raw. Najważniejsze informacje o module Camera Raw Obsługa modułu Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Tylko dla użytkowników CS4/CS5: nowe suwaki Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Aktualizacja do najnowszych funkcji Camera Raw . . . . . . . 22 Tęsknisz za wyglądem zwykłych zdjęć JPEG? Wypróbuj działanie profili Camera Raw! . . . . . . . . . . . . 24 Podstawowe poprawki: balans bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Podstawowe poprawki: ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Automatyczna korekcja zdjęć w module Camera Raw . . . . 35 Jak zaakcentować detale zdjęcia przy użyciu suwaka Clarity (Przejrzystość)? . . . . . . . . . . 36 Korekcja kontrastu przy użyciu krzywych . . . . . . . . . . . . . . 38 Kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 viii Spis treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Surowa spRAWiedliwość. Moduł Camera Raw dla zaawansowanych Dwukrotne przetwarzanie zdjęcia, czyli próba uchwycenia niemożliwego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Jednoczesna edycja wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Automatyczna korekcja wad obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . 66 Korygowanie efektu aberracji chromatycznej (to te kolorowe otoczki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Korygowanie lub tworzenie efektu winiety . . . . . . . . . . . . 76 Zalety formatu Adobe DNG w odniesieniu do fotografii RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Korekcja poszczególnych zakresów barw . . . . . . . . . . . . . . 82 Prosty retusz obrazu w module Camera Raw . . . . . . . . . . . 84 Kalibracja Camera Raw pod kątem posiadanego aparatu fotograficznego . . . . . . . . . . . . . 87 Redukcja szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Zmiana rozdzielczości, rozmiarów, przestrzeni i głębi kolorów zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Przywracanie suwaka Fill Light (Światło wypełnienia) . . . . 94 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 ROZDZIAł 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Pod kontrolą. Narzędzia do korekcji zdjęć w module Camera Raw Rozjaśnianie, przyciemnianie i korekcja wybranych fragmentów zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Retuszowanie portretów w module Camera Raw . . . . . . . . 106 Korekcja jasności nieba (i innych obiektów) przy użyciu filtra gradientowego . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Efekty specjalne w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . 111 Poprawianie kolorystyki (lub tworzenie efektów specjalnych) poprzez malowanie balansem bieli . . . . . 115 Usuwanie szumu tylko z obszarów cieni . . . . . . . . . . . . . . . 116 Jak wycisnąć więcej niż 100 z każdego suwaka? . . . . . . . 117 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Spis treści ix Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Piła. Skalowanie i kadrowanie zdjęć Podstawy kadrowania zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Kadrowanie do określonego rozmiaru . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Tworzenie własnych ustawień narzędzia Crop (Kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Tworzenie niestandardowych formatów dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Skalowanie cyfrowych fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Automatyczne skalowanie i zapisywanie zdjęć . . . . . . . . . . 137 Powiększanie zdjęć do rozmiarów plakatu . . . . . . . . . . . . . 139 Prostowanie przekrzywionych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Zmniejszanie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Skalowanie wybranych fragmentów zdjęcia z uwzględnieniem ich zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 ROZDZIAł 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Black White. Jak tworzyć piękne czarno-białe zdjęcia? Konwersja zdjęć na czarno-białe w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Konwersja trzema kliknięciami, czyli moja metoda na czerń i biel w Photoshopie . . . . . 158 Tonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Bichromie — prościej się już nie da! . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Zapisywanie własnych ustawień przetwarzania obrazu w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . 167 Coś dla miłośników najwyższej jakości czarno-białych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 x Spis treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 We Are HDR. Tworzenie obrazów HDR Konfigurowanie aparatu fotograficznego pod kątem zdjęć HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Tworzenie zdjęć HDR metodą Scotta, czyli „na szybko” (tylko sześć kliknięć!) . . . . . . . . . . . . . 175 HDR Pro w Photoshopie CS6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Tworzenie fotorealistycznych zdjęć HDR . . . . . . . . . . . . . . . 187 Wyostrzanie zdjęć HDR filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Tworzenie efektu HDR na podstawie jednego zdjęcia . . . . 192 Jak radzić sobie z „duszkami” na zdjęciach HDR? . . . . . . . . 196 łączenie obrazu HDR i zwykłego zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . 198 Techniki wykańczania obrazów HDR (winieta i łagodny blask) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 ROZDZIAł 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Drobne problemy. Korygowanie typowych wad zdjęć Rozjaśnianie niedoświetlonych obiektów na fotografii . . . . 212 Poprawianie brzydkiego, szarego nieba . . . . . . . . . . . . . . . 215 Przyciemnianie i rozjaśnianie fragmentów zdjęcia . . . . . . . 219 Retuszowanie odbić i odblasków w okularach . . . . . . . . . . 223 Prosty sposób na retuszowanie zdjęć grupowych . . . . . . . 228 Tworzenie skomplikowanych zaznaczeń, na przykład włosów (i garść sztuczek z fotomontażem!) . . . . . . . . . 231 Korygowanie straszliwie zdeformowanych zdjęć zrobionych obiektywem szerokokątnym . . . . . . . . . . . 241 Korygowanie wad optycznych obiektywu . . . . . . . . . . . . . 248 Rozciąganie obiektów za pomocą funkcji skalowania z uwzględnieniem zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Usuwanie obiektów za pomocą funkcji wypełniania z uwzględnieniem zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Przenoszenie obiektów bez pozostawiania pustych miejsc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Spis treści xi Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Modne portrety o stonowanej kolorystyce . . . . . . . . . . . . . 270 Sztuczka ze zwiększaniem kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Efekt brudnego, kontrastowego zdjęcia w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Efekt miękkiego rozmycia dla portretów i zdjęć krajobrazowych . . . . . . . . . . . . . . 278 Instagram w pigułce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Zdjęcia panoramiczne: prościej się już nie da! . . . . . . . . . . 284 Błyskawiczne przekształcanie zdjęć na malowane obrazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Efekt tilt-shift (i nowe filtry rozmywające) . . . . . . . . . . . . . . 295 Rozmycie pola i rozmycie przesłony (czyli jak naśladować głębię ostrości obiektywu 85 mm f/1,4) . . . . . . . . . . . . 299 Nadawanie dramaturgii za pomocą światła . . . . . . . . . . . . 305 Efekty tonowania zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Tworzenie efektów za pomocą warstw Color Lookup (Wyszukiwanie kolorów) . . . . . . . . . . . . . 314 Modelowanie sylwetki za pomocą ulepszonego filtra Liquify (Skraplanie) . . . . . . . . . . . . . 316 Trik ze światłami miasta w tle zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 ROZDZIAł 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327 Pod kątem ostrym. Techniki wyostrzania obrazu Najważniejsze informacje o wyostrzaniu . . . . . . . . . . . . . . 328 Wyostrzanie w trybie Luminosity (Jasność) . . . . . . . . . . . . . 335 Najbardziej zaawansowane wyostrzanie w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 W jakich sytuacjach warto użyć filtra Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzenie)? . . . . . . . . . 344 Wyostrzanie filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . 347 Końcowe wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . 349 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 xii Spis treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 Fotografia. Drukowanie i zarządzanie kolorem krok po kroku Konfigurowanie przestrzeni kolorów w aparacie fotograficznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Rozdzielczość druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Konfigurowanie przestrzeni kolorów w Photoshopie . . . . . 356 Wyostrzanie na potrzeby druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Wysyłanie zdjęć do laboratorium fotograficznego . . . . . . . 360 Najpierw najważniejsze: musisz skalibrować monitor . . . . 361 Jak uzyskać profesjonalne odbitki, czyli kolejny sekret zawodowców . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Drukowanie (czyli cel całej wyprawy) . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Próby ekranowe w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Co zrobić, jeśli wygląd wydruku odbiega od podglądu na ekranie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Tworzenie stykówek (tak, stykówki wróciły!) . . . . . . . . . . . . 377 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379 ROZDZIAł 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381 Wideodrom. Edytowanie filmów z lustrzanek cyfrowych w Photoshopie Cztery sprawy dotyczące tworzenia filmów w Photoshopie CS6, o których warto wiedzieć . . . . . . . 382 Otwieranie wideoklipów w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . 384 Najważniejsze kontrolki do edytowania wideo . . . . . . . . . . 386 Edytowanie (przycinanie) wideoklipów . . . . . . . . . . . . . . . 390 Obsługa ścieżek dźwiękowych i dodawanie muzyki w tle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Dodawanie przejść między wideoklipami oraz efektów narastania i zanikania . . . . . . . . . . . . . . . 396 Tworzenie podpisów (i dodawanie logo) . . . . . . . . . . . . . . 398 Stosowanie filtrów i warstw korekcyjnych Photoshopa . . . . . 402 Napisy i praca z tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 Stylizowanie filmów za pomocą trybów mieszania . . . . . . . 411 Projekt od A do Z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423 ROZDZIAł 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427 Proces. Proces edycji zdjęć krok po kroku Mój proces przetwarzania zdjęć w Photoshopie CS6 . . . . . 428 SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 Spis treści xiii Poleć książkęKup książkę Autor: Scott Kelby Czas naświetlania: 1/125 s Ogniskowa: 70 mm Przysłona: f/14 Przysłona: f/2,8 Poleć książkęKup książkę Jeśli jesteś ciekaw, to taki tytuł nosi film krótkometrażowy z 2009 roku. (W serwisie iTunes można go kupić za zaledwie 1,99 dol. Przypuszczam, że tak niska cena jest podyktowana długością, gdyż całość trwa niecałe 20 minut. Z drugiej strony nie ma co się dziwić — ile może kosztować film, w którym nie ma ani jednego zombie?) Fabuła została streszczona nastę- pująco (odchrząknij i przeczytaj to głębokim, mosiężnym Efekty uboczne Efekty specjalne dla miłośników fotografii głosem, jakim zwykle posługują się lektorzy w zwiastunach): „Zwykły mężczyzna nagle staje się przedmiotem eksperymen- tów w ramach badań nad nowym lekiem, a potem spotyka kobietę swojego życia…”. Pestka. Każdemu z nas przytrafiają się takie historie. A eksperymenty farmaceutyczne to już w ogóle codzienność. Rzuciłem okiem na plakat promujący ten obraz. Główny bohater na pierwszym planie ma przerażającą, sinozieloną skórę, która nie świadczy najlepiej o jego stanie zdrowia, lecz jego towarzyszka wygląda kwitnąco — piękna cera, ciepła karnacja. Wówczas zrozumiałem, dlaczego ten mężczyzna znalazł kobietę swojego życia: to proste — nie miała tego okropnego, sinawego koloru. Pomyśl tylko: jeśli otaczałyby Cię kobiety, które już z daleka straszyłyby karnacją świad- czącą o poważnych problemach z balansem bieli, a któregoś dnia spotkałbyś cudownie poprawną kolorystycznie istotę, noszącą ze sobą szarą kartę wzorcową i wyglądającą dzięki niej olśniewająco (w każdych warunkach oświetleniowych!), to byś się nie zakochał? Oczywiście, że tak. Założę się, że na 10 minut przed końcem filmu główny bohater rozkręca własny biznes polegający na świadczeniu usług korygowania balansu bieli dla użytkowników portali randkowych i serwisów społecznościo- wych. „Sine, zielone, niebieskie przebarwienia usuwam ze zdjęć w profilach skutecznie i bez śladu. Przystępne ceny”. Interes się kręci, wszystko wydaje się zmierzać do szczęśliwego finału, gdy nagle, około 18. minuty filmu, eksperymentalny lek prze- staje działać. Okazuje się, że mężczyzna jest w rzeczywistości zamknięty w wilgotnym, mrocznym pomieszczeniu, tkwi przed ekranem komputera i do późnej nocy musi pisać bezsensowne wstępy do rozdziałów. W ostatnich sekundach filmu do pokoju wchodzi jego żona ze słowami: „Kochanie, chodź już spać”; on odwraca się i zauważa jej niezdrową, sinozieloną cerę… Przysłona: f/2,8 Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii 269 asd;lafkja;skdjf Rozdział 9.Poleć książkęKup książkę Modne portrety o stonowanej kolorystyce To chyba jedna z najchętniej używanych ostatnio technik przetwarzania zdjęć portretowych — można natknąć się na nią niemal wszędzie, od kolorowych czasopism do okładek płyt CD, od reklam do plakatów fi lmowych, od zdjęć w czasopis- mach do ulicznych billboardów. Mam wrażenie, że pyta o nią co drugi klient… Warto się zatem zapoznać z bardzo prostym sposobem na uzyskanie tego efektu. Tak prostym, że przero- bienie oryginalnego zdjęcia nie zajmie Ci więcej niż minutę! Y B L E K T T O C S © Krok 1. Otwórz zdjęcie portretowe, któremu chciał- byś nadać modny, kontrastowy wygląd. Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby powielić warstwę tła, a następnie skopiuj ją raz jeszcze, używając tego samego skrótu (innymi słowy, po zakończeniu tej operacji dokument powinien się składać z trzech identycznych warstw — tak jak na rysunku). Krok 2. Kliknij środkową warstwę w panelu Layers (Warstwy) — będzie ona nosić nazwę Layer 1 (Warstwa 1) — aby wybrać ją do edycji, a następnie naciśnij Ctrl+Shift+U (Mac OS: Command+Shift+U), by wydać polecenie Desaturate (Zmniejsz nasyce- nie) i tym samym całkowicie pozbawić tę warstwę barw. Następnie zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) dla tej warstwy do 80 , aby nieznacznie prześwitywała przez nią kolorowa warstwa znajdująca się pod spodem. Choć wygląd dokumentu nie zmieni się ani odrobinę (w oknie projektu nadal będzie widoczne zwykłe, kolorowe zdjęcie), gdyż ponad edytowaną warstwą znajduje się jeszcze jedna, na którą opisana operacja nie miała przecież żadnego wpływu, to o skuteczności tego zabiegu świadczy wygląd miniatur w panelu Layers (Warstwy). Jeśli przyjrzysz im się uważnie, to z pewnością zauważysz, że miniatura środkowej warstwy stała się czarno-biała (jak na tym rysunku). 270 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 3. Kliknij górną warstwę w panelu Layers (War- stwy) — nosi ona nazwę Layer 1 copy (War- stwa 1 kopia) — a następnie zmień jej tryb mieszania z Normal (Zwykły) na Soft Light (Łagodne światło). Już ta prosta zmiana umożliwia uzyskanie bardzo atrakcyjnego efektu, lecz jeśli chciałbyś dodatkowo po- głębić kontrast i zaakcentować detale por- tretu, to zamiast trybu Soft Light (Łagodne światło) użyj trybu Overlay (Nakładka). Jeżeli po wybraniu tego trybu efekt wyda Ci się zbyt intensywny, to spróbuj nieznacznie zmniejszyć stopień krycia zmodyfi kowanej warstwy — ja na ogół pozostaję przy trybie Soft Light (Łagodne światło). Krok 4. Ostatni krok będzie polegał na ograniczeniu zasięgu efektu do samej skóry modela (oczy- wiście jeśli całość wygląda dobrze, możesz zostawić portret w takiej postaci, ja jednak zazwyczaj decyduję się na zmodyfi kowanie samej skóry. Innymi słowy, jeśli już teraz po- doba Ci się uzyskany efekt, możesz pominąć dalszą część tego kroku). W tym celu naciśnij Ctrl+Alt+Shift+E (Command+Option+Shift+E w Mac OS), aby na samej górze listy warstw utworzyć nową, scaloną warstwę projektu (czyli taką, która wygląda jak spłaszczona wersja całego dokumentu). Ponieważ dwie warstwy pod spodem nie są już potrzebne, możesz kliknąć ikony oka znajdujące się obok ich miniatur, aby je ukryć (jak na tym przykładzie), lub po prostu je usuń. Gdy to zrobisz, przytrzymaj klawisz Alt (Option w Mac OS) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy), znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), aby ukryć bieżącą warstwę za pomocą czarnej maski. Następnie zmień kolor narzędzia na biały klawiszem D, włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), z przybornika na pasku opcji wy- bierz średniej wielkości końcówkę o miękkich krawędziach i zamaluj twarz oraz dłonie mo- dela (a także każdy inny odsłonięty fragment skóry), aby dokończyć pracę. Jeśli uznasz, że efekt jest zbyt intensywny, po prostu zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) dla zmodyfi kowanej warstwy, aż uzyskasz satysfakcjonujący rezultat. I to wszystko! Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 271 Poleć książkęKup książkę Sztuczka ze zwiększaniem kontrastu Efekt polegający na silnym zwiększeniu kontrastu i zmniej- szeniu nasycenia barw święci ostatnio triumfy popularności, a choć istnieje kilka rozszerzeń (pluginów) Photoshopa, które ułatwiają tworzenie tego typu efektów, a prócz tego można go z powodzeniem uzyskać w module Camera Raw (o czym będę jeszcze pisał w dalszej części tego rozdziału), to posta- nowiłem zamieścić tu przepis, którym podzielił się ze mną na blogu (http://www.scottkelby.com) niemiecki spec od retuszu zdjęć, Calvin Hollywood. Olbrzymią zaletą techniki proponowanej przez Calvina jest możliwość zapisania jej w postaci operacji (którą można uruchomić jednym kliknięciem) oraz całkowita niezależność od zewnętrznych, płatnych rozszerzeń Photoshopa. Bardzo dziękuję Calvinowi za możliwość podzielenia się tą sztuczką z moimi Czytelnikami. Y B L E K T T O C S © Krok 1. Otwórz zdjęcie, któremu chciałbyś nadać wygląd opisany we wstępie. Ponieważ wspominałem o możliwości zarejestro- wania tej sztuczki w postaci operacji, proponuję, abyś zaczął ją nagrywać od samego początku, dzięki czemu będziesz mógł ją potem wypróbować na dowolnej fotografi i. Otwórz panel Actions (Operacje), kliknij przycisk Create New Action (Utwórz nową operację), znajdujący się w dolnej części tego panelu, i wpisz nazwę „High- -Contrast Look” (kontrastowy wygląd) w oknie dialogowym New Action (Nowa operacja), które się wówczas pojawi. Od tej chwili Photoshop będzie śledził każdy Twój ruch (i niczym Wielki Brat uważnie patrzył na wszystkie Twoje poczynania… strzeż się! Żartuję, oczywiście). Krok 2. Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby powielić warstwę tła, i zmień tryb mie- szania otrzymanego duplikatu na Vivid Light (Światło jaskrawe). (Wiem, że na tym etapie pracy zdjęcie wcale nie będzie się prezentowało zbyt dobrze, lecz już za chwilę jego wygląd ulegnie zdecydowanej poprawie). 272 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 3. Naciśnij Ctrl+I (Mac OS: Command+I), aby utworzyć negatyw bieżącej warstwy doku- mentu (co prawda wskutek wcześniejszej zmiany trybu mieszania obraz stanie się niemal zupełnie szary, lecz na razie się tym nie przejmuj). Wybierz polecenie Surface Blur (Rozmycie powierzchniowe) z menu Filter/Blur (Filtr/Rozmycie). W oknie dialo- gowym, które się wówczas pojawi, zmień wartość parametrów Radius (Promień) i Threshold (Próg) na 40 i kliknij przycisk OK (przetworzenie zdjęcia przy użyciu tego fi ltra może zająć dłuższą chwilę. Jeśli jest to fotografi a o głębi 16 bitów na kanał, to być może nadszedł dobry moment, żeby zaparzyć sobie kawę. I zjeść kanapkę). Krok 4. Uzyskanie potrzebnego efektu wymaga zastosowania jeszcze jednego trybu mieszania, lecz nie możemy zmienić trybu Vivid Light (Światło jaskrawe) dla bieżącej warstwy, gdyż zniweczymy nasze dotych- czasowe starania. Rozwiązanie polega na utworzeniu kolejnej warstwy dokumentu, odzwierciedlającej jego dotychczasową zawartość, i umieszczeniu jej na samej górze stosu warstw. Dzięki temu zmiana trybu mieszania przyniesie oczekiwane efekty. Opisaną operację (czyli tworzenie warstwy będącej scaloną kopią dotych- czas istniejących) można wykonać przy użyciu skrótu Ctrl+Alt+Shift+E (Mac OS: Command+Option+Shift+E). Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 273 ciąg dalszy na następnej stronie Poleć książkęKup książkę Krok 5. Teraz możesz już usunąć środkową warstwę dokumentu, czyli tę, którą poddałeś działa- niu fi ltra Surface Blur (Rozmycie powierzch- niowe) — przeciągnij ją ponad przycisk z symbolem kosza, znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy). W celu rozwiązania problemu z przejaskrawionymi, neonowymi krawędziami na zmodyfi kowa- nej warstwie dokumentu możemy po pro- stu usunąć z niej cały kolor. Aby to zrobić, wybierz polecenie Desaturate (Zmniejsz nasycenie) z menu Image/Adjustments (Obraz/Dopasowania) — warstwa stanie się wówczas szara. Następnie zmień tryb mie- szania scalonej warstwy dokumentu — po- winna ona nosić nazwę Layer 2 (Warstwa2) — na Overlay (Nakładka). Od tej chwili planowany efekt zacznie nabierać kształ- tów. Jeśli chcesz, możesz na tym zakończyć (ja tak na ogół postępuję), ale jeżeli masz wrażenie, że jeszcze silniejsze zwiększenie kontrastu wcale by nie zaszkodziło (to możliwe; wszystko zależy od zdjęcia oraz od tego, jak bardzo chciałbyś zaakcentować faktury i detale), to możesz dać więcej czadu (przepraszam, ale musiałem nawiązać do tytułu tego popularnego kiedyś fi lmu!). Krok 6. Wybierz polecenie Shadows/Highlights (Cienie/Podświetlenia) z menu Image/ Adjustments (Obraz/Dopasowania). W oknie dialogowym tego polecenia przeciągnij suwak Amount (Ilość) w sekcji Shadows (Cienie) do 0. Następnie zaznacz opcję Show More Options (Pokaż więcej opcji), aby wyświetlić dodatkowe ustawienia w tym oknie. Kolejny etap pracy będzie polegał na zwiększeniu kontrastu warstwy w trybie Overlay (Nakładka) w sposób naśladujący działanie suwaka Clarity (Przejrzystość) w module Camera Raw. Posłuży do tego suwak Midtone Contrast (Kontrast półcieni) — przeciągnij go w prawą stronę i obserwuj wzrost wyrazistości detali zdjęcia. Im dalej w prawo, tym bardziej kłujące staną się detale (kłujące w tym dobrym znaczeniu, lecz uważaj, by nie przesadzić, ponieważ zdjęcie i tak będzie jeszcze później wyostrzane). Kliknij przycisk OK. Kolejny krok jest zupełnie opcjonalny, więc jeśli nie chcesz go wykonywać, wybierz polecenie Flatten Image (Spłaszcz obraz) z menu panelu Layers (Warstwy) i nie zapomnij zatrzymać rejestrowania operacji. 274 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 7. Omawiany efekt zazwyczaj wygląda zna- komicie, ale na rozmytych, miękkich tłach prezentuje się znacznie gorzej (i sprawia, że całe zdjęcie wydaje się sztuczne). Z taką sytuacją mamy do czynienia w tym przypadku. Byłoby lepiej, gdyby ograniczyć wzrost kontrastu do głównego tematu, a tło pozostawić bez zmian. Oto jak należy to zrobić: najpierw przytrzymaj klawisz Alt (Option w Mac OS) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy), znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), aby ukryć kontrastową warstwę za pomocą czar- nej maski (w ten sposób cały efekt zniknie). Włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B) i za po- mocą średniej wielkości pędzla o miękkich krawędziach zamaluj na biało twarz mężczy- zny, aby przywrócić w tym miejscu wysoki kontrast obrazu. Następnie na pasku opcji zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) do 70 (aby efekt nie był tak intensywny) i za- maluj turban oraz ubranie mężczyzny. Dzięki temu kontrast rozmytego tła w ogóle nie ulegnie zmianie. Na koniec sięgnij do panelu Layers (Warstwy) i zmniejsz wartość parame- tru Opacity (Krycie) dla bieżącej warstwy na tyle, by całość wyglądała naturalnie (tutaj ustawiłem ją na poziomie 67 ). Teraz możesz spłaszczyć wszystkie warstwy i wyostrzyć obraz za pomocą fi ltra Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) według wskazówek podanych w rozdziale 10. Tutaj użyłem następujących ustawień: Amount (Ilość) — 120, Radius (Promień) — 1, Threshold (Próg) — 3. Przed retuszem… …i po nim Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 275 Poleć książkęKup książkę Efekt brudnego, kontrastowego zdjęcia w module Camera Raw Jeżeli za pomocą modułu Camera Raw chciałbyś uzyskać modny ostatnio efekt w postaci zwiększenia kontrastu i charak- terystycznego „przybrudzenia” obrazu, to wierz mi, że nie ma nic prostszego: wystarczy odpowiednio skonfi gurować kilka suwaków w panelu Basic (Podstawowe). Jeśli na pewnym eta- pie zdecydujesz, że chciałbyś wykonać jeszcze kilka poprawek w Photoshopie, to koniecznie spróbuj poddać takie zdjęcie wyostrzaniu fi ltrem High Pass (Górnoprzepustowy). Fotografi e z dużą ilością wyrazistych tekstur, odrapanych metalowych ele- mentów i detali doskonale poddają się tego typu przeróbkom, więc warto wypróbować tę metodę. Nie wyprzedzajmy jednak faktów — zacznijmy od tytułowego efektu. Y B L E K T T O C S © Krok 1. Otwórz zdjęcie w module Camera Raw. To jeden z tych efektów, które wymagają od- powiedniej fotografi i, by w pełni rozwinęły skrzydła. Najlepszym materiałem są kontra- stowe fotografi e zawierające mrowie detali, chropawych tekstur i metalowych obiektów (opisywany efekt zupełnie nieźle wygląda także na zdjęciach sportowych — takich jak przykładowa fotografi a — motoryzacyj- nych, a nawet na niektórych krajobrazach. Krótko mówiąc, raczej nie stosowałbym go w przypadku zdjęć pluszowego, puchatego króliczka). Oto oryginalne zdjęcie RAW otwarte w module Camera Raw. (Uwaga: odnoszę wrażenie, że ta sztuczka lepiej się sprawdza w przypadku zdjęć RAW, zaś na fotografi ach JPEG i TIFF — nieco słabiej, lecz nie ma żadnych przeciwwskazań do stosowania jej w którymś z tych formatów). Krok 2. Przeciągnij suwaki Contrast (Kontrast), Shadows (Cienie) oraz Clarity (Przejrzystość) do oporu w prawą stronę, czyli do wartości 100 . W zależności od zdjęcia obraz może się stać trochę zbyt jasny, a barwy mogą ulec wy- jałowieniu (w tym przypadku twarz modela uległa dość silnemu rozjaśnieniu, zaś kolory zdjęcia stały się trochę wyblakłe). W razie potrzeby możesz skorygować jasność zdjęcia za pomocą suwaka Exposure (Ekspozycja) — po prostu przeciągnij go w lewą stronę na tyle daleko, aby je trochę przyciemnić. Akurat w tym przypadku nie musiałem tego robić; po prostu na wszelki wypadek podpowia- dam, jak postąpić w tego typu sytuacji. 276 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 3. Aby uniknąć nadmiernego spadku nasyce- nia barw w najgłębszych obszarach cieni, przeciągnij suwak Blacks (Czarne) w lewą stronę, aż tonacja fotografi i nabierze harmonijnego charakteru (tak jak w tym przypadku, gdzie przeciągnąłem go do położenia –54). Ponadto w celu silnego przytłumienia świateł (to jeden z charakte- rystycznych aspektów omawianego efektu) przeciągnij suwak Highlights (Światła) do końca w lewą stronę, do wartości –100. Powoli zbliżamy się do celu… Krok 4. Przeciągnięcie suwaka Blacks (Czarne) w sposób opisany w poprzednim kroku ćwiczenia na ogół sprawia, że kolory nabierają intensywności i blasku, ale nie do końca o to nam chodzi: przypominam, że jeden z elementów omawianego efektu polega na „przybrudzeniu” i zmniejszeniu nasycenia barw. Aby to osiągnąć, zmniejsz wartość parametru Vibrance (Jaskrawość), aż barwy ulegną zauważalnemu przy- tłumieniu — w tym przypadku zreduko- wałem go do –64. Na koniec, jeśli zdjęcie stanie się trochę zbyt ciemne, spróbuj wyeksponować najjaśniejsze światła poprzez przeciągnięcie suwaka Whites (Biele) w prawą stronę (naprawdę nieznacznie, tak jak postąpiłem w tym przypadku, gdzie ustawiłem go w położeniu +25). Nie każde zdjęcie będzie wymagało takich kosme- tycznych poprawek, ale jeżeli będziesz chciał trochę zintensyfi kować zakres świateł, to przeciągnięcie suwaka Whites (Białe) powinno przynieść oczekiwany efekt. Poniżej mo- żesz obejrzeć porównanie wyglądu zdjęcia przed przeróbką i po jej wykonaniu. I jeszcze jedno: ta fotografi a aż się prosi o wyostrzenie za pomocą fi ltra High Pass (Górnoprzepu- stowy)! (O tym, jak to zrobić, przeczytasz na stronie 347). Przed retuszem… …i po nim Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 277 Poleć książkęKup książkę Efekt miękkiego rozmycia dla portretów i zdjęć krajobrazowych O ten efekt jestem pytany bardzo często… gdyż bardzo często go używam. Konkretnie widzowie pytają mnie: „W jaki sposób udaje ci się uzyskać taką ostrość obrazu przy takiej miękkości konturów?”. Rozwiązanie tej zagadki jest naprawdę bardzo proste, ale nie mów o tym nikomu, gdyż wolałbym, żeby ludzie myśleli, że takie efekty wymagają niesamowitej znajomości Photoshopa ;-) Y B L E K T T O C S © Krok 1. Ostrość obrazu poddanego tej przeróbce wynika z tego, że zaczynam ją właśnie od wyostrzania. Z tego względu zazwyczaj odkładam utworzenie tego efektu na sam koniec, przed zapisaniem gotowego pliku (chodzi o to, żeby wyostrzanie było ostatnim etapem pracy nad projektem, ale w tym przypadku po wyostrzaniu trzeba przeprowadzić jeszcze jedną operację, więc musimy od niego zacząć). Wybierz polecenie Unsharp Mask (Maska wy- ostrzająca) z menu Filter/Sharpen (Filtr/ Wyostrzanie). W oknie dialogowym fi ltra zmień wartość parametru Amount (Ilość) na 120 , parametru Radius (Promień) na 1, zaś parametrowi Threshold (Próg) nadaj wartość 3, aby poddać zdjęcie dość intensywnemu wyostrzaniu. Kliknij przycisk OK. Krok 2. Naciśnij Ctrl+J (Command+J w Mac OS), aby powielić wyostrzoną warstwę. 278 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 3. Wybierz polecenie Gaussian Blur (Rozmy- cie gaussowskie) z menu Filter/Blur (Filtr/ Rozmycie). W oknie dialogowym fi ltra zmień wartość parametru Radius (Promień) na 25 pikseli (w przypadku zdjęć z aparatu z matrycą o rozdzielczości 24 megapikseli lub większej być może będziesz musiał zwiększyć wartość promienia do 35 mega- pikseli. Nie troszcz się jednak o konkretną wartość, ale o to, by zdjęcie było w rezulta- cie rozmyte przynajmniej tak silnie jak to na przykładzie obok). Kliknij przycisk OK. Krok 4. Na koniec sięgnij do panelu Layers (War- stwy) i zmień wartość parametru Opacity (Krycie) dla rozmytej warstwy do 30 (jak na tym przykładzie). I gotowe. Wiem, co so- bie teraz pomyślałeś: „Scott. Poważnie to już wszystko?”. Tak — i właśnie dlatego lepiej będzie, jeśli to zostanie między nami ;-) Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 279 Poleć książkęKup książkę Instagram w pigułce Oto prosty i szybki sposób na nadanie zdjęciu wyglądu naśla- dującego efekty w programie Instagram, święcącym ostatnio triumfy popularności. Oczywiście, tak naprawdę nie ma „jednego efektu Instagram”, gdyż ta aplikacja oferuje ich przynajmniej pięt- naście, ale na podstawie tego ćwiczenia z grubsza dowiesz się, na czym to polega. I jeszcze jedno: zastanawiasz się pewnie, czy ludzie rzeczywiście chcą używać Photoshopa do naśladowania efektów dostępnych w aplikacjach na smartfony? No cóż — tak. Jest to jedna z tych sztuczek, o które ludzie pytają ostatnio najczęściej (nawet mnie nie denerwuj…). Na szczęście trik jest prosty, zaś stylistyka obrazu bazuje na zabiegach stosowanych w tradycyjnej ciemni. A skoro tak, to nie będę narzekał. Y B L E K T T O C S © Krok 1. Rozpocznij od otwarcia zdjęcia w module Camera Raw. Jednym z charakterystycz- nych aspektów zdjęć Instagram są ich kwa- dratowe proporcje, zacznijmy więc właśnie od tego. Kliknij przycisk narzędzia Crop (Ka- drowanie) na pasku narzędzi i przytrzymaj przycisk myszy. Po chwili na ekranie pojawi się menu z różnymi ustawieniami kadrowa- nia (patrz rysunek). Wybierz z niego opcję 1 to 1 (1 do 1), która umożliwia przycięcie zdjęcia do kwadratowego kształtu. Krok 2. Rozciągnij ramkę kadrowania ponad tą częścią fotografi i, którą chciałbyś poddać omawianemu efektowi (w tym przypadku fragment przeznaczony do dalszej obróbki narzuca się sam). Po ustawieniu ramki w oczekiwanym miejscu naciśnij klawisz Enter (Return w Mac OS), aby zatwierdzić kadrowanie. Od tej chwili wszystko będzie bardzo proste — wystarczy poprzesuwać kilka suwaków i skonfi gurować garść dro- biazgów. Do dzieła. 280 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 3. Kolejną charakterystyczną cechą zdjęć Instagram jest ich niewielki kontrast (wynikający z tego, że naśladują one stare, tradycyjne odbitki). Rozpocznij więc od przeciągnięcia suwaka Contrast (Kontrast) do końca w lewą stronę, do wartości –100. Następnie zwiększ wartość parametru Vibrance (Jaskrawość) do maksimum, do +100. Teraz powinniśmy w pewnym stop- niu przywrócić oryginalny kontrast obrazu za pomocą suwaka Whites (Biele). Przeciąg- nij go w prawo, aby trochę zaakcentować najjaśniejsze partie świateł (tutaj ustawiłem go na poziomie +55). Następnie przeciągnij suwak Blacks (Czarne) w lewo, aby poprawić kolorystykę najgłębszych cieni (tu przeciąg- nąłem go do wartości –70). Na tym etapie zdjęcie ma żółtawe zabarwienie. Ale to długo nie potrwa. Krok 4. Kliknij ikonę zakładki Tone Curve (Krzywa tonalna) — jest to druga ikona od lewej w obszarze paneli — a następnie otwórz zakładkę Point (Punktowo). Gdy to zrobisz, z listy Channel (Kanał) wybierz opcję Green (Zielony). Nie martw się: nawet jeśli nigdy wcześniej nie używałeś krzywej tonalnej, to na pewno sobie poradzisz. Widzisz ukośną linię biegnącą od lewego dolnego do prawego górnego rogu diagramu? Kliknij punkt znajdujący się na początku tej linii, po lewej stronie na dole, i przeciągnij go nieznacznie w górę (jak na tym przykła- dzie), aby zabarwić zdjęcie na zielono. Łatwe, prawda? Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 281 ciąg dalszy na następnej stronie Poleć książkęKup książkę Krok 5. Skoro już się trochę oswoiłeś z edytowa- niem krzywych tonalnych, wybierz opcję Blue (Niebieski) z menu Channel (Kanał). Kliknij ten sam punkt co poprzednio (czyli ten w lewym dolnym rogu) i przeciągnij w górę. Tym razem jednak przesuń go znacznie wyżej, za poziomą linię środkową, mniej więcej w połowie trzeciego kwadratu (jak na tym przykładzie). Następnie kliknij punkt w prawym górnym rogu i przeciągnij go odrobinę w dół, o włos (albo dwa…) za połowę pierwszego kwadratu (patrz rysunek). W rezultacie zdjęcie nabierze niebiesko-żółtej kolorystyki. Wskazówka. Dodawanie ziarna naśladującego tradycyjny film Jeśli chciałbyś uzyskać efekt przypominający tradycyjny fi lm fotografi czny, kliknij ikonę zakładki E(cid:21) ects (Efekty) w Camera Raw (jest to czwarta ikona od prawej) i przeciągnij suwak Amount (Ilość) w sekcji Grain (Ziarno) w prawą stronę. Ten suwak umożliwia uzyskanie efektu naśladującego ziarno błony fi lmowej, ale możesz go użyć także do doda- nia odrobiny ziarna do fotek à la Instagram. Krok 6. Następnie w obszarze paneli kliknij piątą ikonę od lewej strony, aby otworzyć panel o nazwie Split Toning (Rozdziel tonowanie). Za pomocą ustawień w tym panelu można zabarwić najjaśniejsze obszary zdjęcia jednym odcieniem, najciemniejsze innym, a następnie wyregulować wzajemne proporcje między tymi odcieniami. Roz- poczniemy od zakresu świateł, przeciągnij więc suwak Saturation (Nasycenie) w sekcji Highlights (Światła) do 37. (Dobrze jest zacząć od suwaka Saturation (Nasycenie), aby ułatwić sobie wybranie właściwej barwy. Przy ustawieniach domyśl- nych zmiana położenia suwaka Hue (Barwa) nie ma żadnego wpływu na wygląd obrazu). Potem przeciągnij suwak Hue (Barwa) do 47, aby nadać zakresowi świateł wyraźny, żółty odcień. Następnie zwiększ wartość parametru Saturation (Nasycenie) w sekcji Shadows (Cienie) do 100 i w tej samej sekcji przesuń suwak Hue (Barwa) do 273, aby zabarwić cienie na niebiesko. Na koniec przeciągnij suwak Balance (Balans) w prawą stronę, do +65, aby niebieskie cienie wyraźnie dominowały nad żółtymi świat- łami (jak na tym rysunku). 282 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 7. Kolejny krok będzie polegał na utworzeniu efektu ramki — można to zrobić wprost w module Camera Raw, a efekt jest bardzo podobny do jednej z ramek dostępnych w programie Instagram. Kliknij ikonę panelu E(cid:21) ects (Efekty) — jest to czwarta ikona od prawej — a następnie przeciągnij suwak Amount (Ilość) w sekcji Post Crop Vignetting (Winietowanie po kadrowaniu) do końca w lewą stronę, do wartości –100, aby uzyskać idealnie czarną winietę (jak na tym przykładzie). Potem zaś przeciągnij wszyst- kie trzy pozostałe suwaki do końca w lewo, aby uzyskać zaokrągloną ramkę o ostrych konturach, taką jak tutaj. Krok 8. Instagram umożliwia tworzenie także białych ramek — i takie również można uzyskać w Camera Raw. Aby to zrobić, z listy Style (Styl warstwy) w sekcji Post Crop Vignetting (Winietowanie po kadro- waniu) trzeba wybrać opcję Paint Overlay (Nakładka farby) i przeciągnąć suwak Amount (Ilość) do końca w prawą stronę (do +100). W rezultacie powstanie biała, kryjąca ramka, pokazana na przykłado- wym rysunku. Przy okazji, jeśli chciałbyś nadać zdjęciu nieco inną kolorystykę, ponownie otwórz panel Tone Curve (Krzywa tonalna), wyświetl kanał Blue (Niebieski) i przeciągnij punkt kontrolny po lewej stronie z powrotem do lewego dolnego rogu (jak na środkowym rysunku obok). W analogiczny sposób zmień układ krzywej w kanale Green (Zielony), a potem nie- znacznie zredukuj kontrast zdjęcia poprzez zmniejszenie wartości parametru Whites (Białe) do –100. Na koniec przesuń suwak Exposure (Ekspozycja) odrobinę w prawo. W rezultacie powinieneś otrzymać fotkę o bursztynowej tonacji, przypominającą tę z rysunku obok, na dole. Po skonfi gurowaniu tylu suwaków i parametrów moim zdaniem nadszedł doskonały moment na to, by zapisać je w postaci ustawienia (które można będzie błyskawicz- nie odtworzyć w przyszłości). Kliknij ikonę zakładki Presets (Ustawienia domyślne) — jest to druga ikona po prawej — a potem przycisk przypomi- nający kartkę z zagiętym rogiem (podobny do przycisku tworzenia nowej warstwy w Photoshopie) i zapisz wybrane ustawienia. (Więcej o zapisywa- niu ustawień możesz przeczytać na stronie 167). Zrobione! Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 283 Poleć książkęKup książkę Zdjęcia panoramiczne: prościej się już nie da! Jeszcze niedawno prowadziłem długie wykłady poświęcone tworzeniu zdjęć panoramicznych, na których omawiałem siedem zasad postępowania, których trzeba było przestrzegać, aby Photoshop mógł idealnie połączyć zdjęcia. Jednak pro- gramiści fi rmy Adobe udoskonalili polecenie Photomerge do tego stopnia, że teraz trzeba pamiętać już tylko o jednej prostej kwestii: każde kolejne zdjęcie musi zachodzić na poprzednie o około 20 (innymi słowy, jeśli fotografujesz na pustyni od strony lewej do prawej, to kamień znajdujący się po prawej stronie pierwszego kadru powinien być widoczny po lewej stronie następnego). To wystarczy, żeby Photoshop bez trudu połączył źródłowe zdjęcia. Co więcej, zdjęcia do panoramy można robić z ręki, a i tak zostaną doskonale dopasowane! Y B L E K T T O C S © Krok 1. Najpierw wspomnę o jednej kwestii, która nie ma wprawdzie nic wspólnego z Photo- shopem, lecz z pewnością ułatwi Ci przygo- towanie do tworzenia dowolnej fotografi i panoramicznej. Otóż przed przystąpieniem do wykonania pierwszego zdjęcia mają- cego wejść w skład panoramy umieść palec wskazujący przed obiektywem i sfotografuj go. Dalszy ciąg fotografowania powinien przebiegać zupełnie normalnie — wykonaj wszystkie niezbędne zdjęcia składowe, a gdy skończysz, wysuń dwa palce przed obiektyw i sfotografuj je. Po co to wszystko? To proste — po zaimportowaniu wszystkich wykonanych zdjęć może się okazać, że kilka fotek przeznaczonych do połączenia w panoramę zginie w panelu Mini Bridge w gąszczu dziesiątek albo i setek innych fotografi i (szczególnie jeśli wróciłeś właśnie z wakacji i hurtowo zaimportowałeś wszyst- kie wykonane zdjęcia). Sposób, który przed chwilą opisałem, umożliwia błyskawiczne wyodrębnienie zdjęć przeznaczonych do połączenia — wystarczy, że zauważysz fotografi ę z palcem (nawiasem mówiąc, jeśli jesteś nastolatkiem albo chcesz zaprezentować światu swoją nonkonformistyczną postawę, to wcale nie musisz używać akurat wskazującego…). Zdjęcia z palcami nie tylko sygnalizują obecność zestawu fotografi i do stworzenia panoramy, lecz ułatwiają znalezienie całej ich sekwencji, od pierwszego do ostatniego (jak na rysunku obok). Wiem, że to brzmi głupio, lecz jeśli tego nie zrobisz, możesz z łatwością je przegapić, zastanawiając się przy tym: „Cóż ja u licha chciałem pokazać na tych fotkach?”. Przy- darzyło się to i mnie, i wielu moim znajomym, ale odkąd posługujemy się tą sztuczką, nigdy nie zapominamy o naszych panoramach! W porządku, przytrzymaj teraz klawisz Ctrl (Command w Mac OS) i kliknij miniatury zdjęć znajdujące się pomiędzy fotkami „z palcami” (patrz rysunek). 284 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 2. Przed przystąpieniem do tworzenia pano- ramy chcę Ci coś zasugerować. Otóż gotowa panorama jest zwykłym obrazem o głębi 8 bitów na kanał (innymi słowy, nie jest to już zdjęcie RAW). Z tego względu wolę wstępnie skorygować źródłowe fotografi e jeszcze w postaci RAW, zanim przekształcę je na panoramę i otworzę w Photoshopie. Zróbmy to więc, zwłaszcza że potrzebne miniatury zostały już zaznaczone — wystarczy dwu- krotnie kliknąć dowolną z nich, aby otworzyć je wszystkie w module Camera Raw (jak na tym rysunku). Naciśnij Ctrl+A (Command+A w Mac OS), aby zaznaczyć otwarte zdjęcia (dzięki temu dowolne zmiany, jakim poddasz jedną fotografi ę, będą automatycznie powielane na pozostałych). Zwiększ wartość parametru Exposure (Ekspozycja) — tutaj ustawiłem ją na poziomie +0,10 — oraz para- metru Contrast (Kontrast) — tutaj zmieniłem go na +39. Zmniejsz wartość parametru Highlights (Światła) do –66, aby nieco lepiej wyeksponować detale nieba i poprawić jego plastyczność, suwak Shadows (Cienie) przesuń w prawo, do wartości +78, aby poprawić czytelność obszarów cieni, a potem ustaw suwak Clarity (Przejrzystość) na +81, zaś suwak Vibrance (Jaskrawość) na +24. To wszystko… ale nie klikaj przycisku Open Images (Otwórz obrazy), tylko przycisk Done (Gotowe)! Krok 3. W panelu Mini Bridge miniatury zdjęć będą opatrzone niewielką, okrągłą ikoną, sym- bolizującą poprawki wykonane w module Camera Raw. Upewnij się, że wszystkie po- trzebne zdjęcia są nadal zaznaczone (czyli wszystkie pomiędzy fotkami z palcami), a potem kliknij prawym przyciskiem myszy dowolną z nich i z kontekstowego menu, z podmenu Photoshop, wybierz polecenie Photomerge (jak na rysunku obok). Uwaga: jeśli chcesz zmontować zdjęcia otwarte w Photoshopie, to możesz wybrać polece- nie Photomerge z menu File/Automate (Plik/ Automatyzuj). Niezależnie od wybranej metody fotografi e trafi ą w to samo miejsce (ale jak już wspomniałem, ja wolę używać źródłowych zdjęć w postaci RAW). ciąg dalszy na następnej stronie Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 285 Poleć książkęKup książkę Krok 4. Po wykonaniu czynności opisanych w po- przednim kroku ćwiczenia na ekranie pojawi się okno dialogowe Photomerge, pokazane na rysunku obok. Uwaga: jeśli wybrałeś drugą spośród opisanych metod, to kliknij przycisk Add Open Files (Dodaj otwarte pliki), aby wczytać zdjęcia przeznaczone do połączenia. Ich nazwy zostaną wyświetlone w pionowej kolumnie, pośrodku omawianego okna. Sekcję Layout (Układ) opiszę w dalszej części ćwiczenia, tymczasem zaś chciałbym napisać kilka słów na temat opcji zgromadzonych pod listą wybranych zdjęć. Opcja Blend Ima- ges Together (Mieszaj obrazy) powinna zostać zaznaczona — to najważniejsze ustawienie w tym oknie. Pozostałe dwie opcje mogą być potrzebne, lecz nie muszą, w zależności od spe- cyfi ki i rodzaju zdjęć składowych. Otóż jeśli na poszczególnych fotografi ach widoczny jest efekt winiety (polegający na nieznacznym przyciemnieniu zewnętrznych krawędzi fotografi i), włącz opcję Vignette Removal (Usuwanie winiet). Choć spowoduje to niewielkie wydłużenie czasu przetwarzania panoramy, to powinno zaowocować zdecydowanie wyższą jakością uzyskanego obrazu (muszę przyznać, że ta opcja jest bardzo skuteczna). Jeżeli do wykonania zdjęć użyłeś obiektywów typu rybie oko (takie obiektywy są dostępne w ofercie wielu producentów — na przykład Nikona, Sigmy czy Canona), zaznacz opcję Geometric Distortion Correction (Poprawka zniekształcenia geometrycznego), która umożliwia zniwelowanie zniekształceń fotografi i. Krok 5. W sekcji Layout (Układ) po lewej stronie okna Photomerge (patrz rysunek ilustrujący 4. krok tego ćwiczenia) jest domyślnie włą- czona opcja o nazwie Auto (Automatyczny) — i w przypadku tradycyjnej, szerokiej panoramy zalecam jej pozostawienie. Pięć kolejnych opcji znajdujących się poniżej opcji Auto (Automatyczny) — Perspective (Perspektywa), Cylindrical (Cylindryczny), Spherical (Sferyczne), Collage (Kolaż) oraz Reposition (Zmień pozycję) — daje bardzo… specyfi czne rezultaty (trudno mi znaleźć lepsze określenie). Dość powiedzieć, że otrzymane przy ich użyciu panoramy od- biegają od tego, czego oczekuje większość z nas. Krótko mówiąc, kliknij przycisk OK i poczekaj kilka minut (w zależności od liczby fotografi i składowych), aż wszystkie elementy kompozycji zostaną elegancko połączone (jak na tym przykładzie). W pa- nelu Layers (Warstwy) pojawią się maski, które wygenerował Photoshop w celu zmontowania panoramy. 286 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 6. Uzyskanie poprawnie zmontowanego ujęcia panoramicznego wymaga zazwyczaj dość daleko idących zmian i poprawek w perspektywie oraz ułożeniu zdjęć, wsku- tek czego kontury kompozycji otrzymanej w wyniku działania polecenia Photomerge wymagają wyrównania — najlepiej po- przez wykadrowanie projektu (to już należy do nas, ale akurat ta część zadania jest na szczęście bardzo prosta: cała operacja nie powinna zająć Ci więcej niż 10 sekund). Włącz zatem narzędzie Crop (Kadrowanie) (C), aby wyświetlić ramkę kadrowania (taką jak na przykładowym rysunku), i dopasuj ją tak, by pozbyć się większości pustych krawędzi. Nie przejmuj się przezroczy- stymi narożnikami — za chwilę się z nimi rozprawimy. Krok 7. Po naciśnięciu klawisza Enter (Mac OS: Return) fotografi a zostanie wykadrowana (patrz rysunek obok). Jak widać, zdecydo- wałem się pozostawić puste miejsca w na- rożnikach projektu (a także dwie bardzo malutkie luki wzdłuż górnej krawędzi, po jej prawej stronie. Takie drobiazgi można bę- dzie łatwo skorygować później za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel) — na razie zajmijmy się rogami). Najpierw z menu panelu Layers (Warstwy) wybierz polecenie Merge Visible (Scal widoczne), aby scalić wszystkie warstwy i pozostawić przezro- czyste tło. Następnie włącz narzędzie Magic Wand (Różdżka) za pomocą skrótu Shift+W — być może trzeba go będzie użyć kilkakrotnie — i kliknij w pustym miejscu w lewym górnym rogu panoramy, a potem przytrzymaj klawisz Shift i kliknij w pozostałych narożnikach (naciś- nięcie klawisza Shift umożliwia dodawanie kolejnych fragmentów projektu do bieżącego zaznaczenia). Puste miejsca wypełnimy za pomocą polecenia Fill (Wypełnij) z opcją Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). To polecenie spisuje się jednak najlepiej, jeśli rozszerzy się zaznaczenie o 4 piksele, aby dać mu trochę więcej materiału źródłowego do pobrania próbek. Wybierz zatem polecenie Expand (Rozszerzanie) z menu Select/Modify (Zaznacz/Zmień), zmień wartość parametru Expand By (Rozszerz o) na 4 piksele (jak na rysunku) i kliknij przycisk OK. Teraz wszystko jest już gotowe, by opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) zaprezentowała swoje czarodziejskie właściwości. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 287 ciąg dalszy na następnej stronie Poleć książkęKup książkę Krok 8. Wybierz polecenie Fill (Wypełnij) z menu Edit (Edycja), a gdy na ekranie pojawi się jego okno dialogowe, z listy Use (Użyj) wybierz opcję Content-Aware (Uwzględ- nianie zawartości) i kliknij przycisk OK. A potem usiądź wygodnie i przygotuj się na szok (miły!). W większości przypadków efekt zastosowania tej opcji jest po prostu niewiarygodny. Raz na jakiś czas zdarzają się jakieś większe wpadki, a wtedy trzeba obrać inną strategię działania. Ale jeśli chodzi o uzupełnianie pustych miejsc na niebie, brakujących fragmentów pustyni albo wszelkich innych obiektów o losowych fakturach — to wypełnianie z uwzględ- nieniem zawartości po prostu czyni cuda. W przypadku tego zdjęcia rezultat jest znakomity (jak widać na pokazanym obok przykładzie). Naciśnij Ctrl+D (Command+D w Mac OS), aby anulować zaznaczenie. Krok 9. Pora na kilka kosmetycznych zabiegów wy- kańczających. W przypadku takich panoram zwykle stosuję efekt naśladujący fi ltr połów- kowy, aby przyciemnić niebo (w rozdziale 4. opisałem podobny zabieg w module Camera Raw), który w Photoshopie jest bardzo prosty do wykonania. Kliknij przycisk Create New Fill or Adjustment Layer (Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną), znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), i wybierz polecenie Gradient. Po wyświetleniu się okna dialogowego Gradient Fill (Wypełnienie gradientem) zaznacz opcję Reverse (Odwrotnie) — w przeciwnym razie efekt będzie odwrotny do zamierzonego: zamiast nieba przyciemnieniu ulegnie pierwszy plan. Następnie kliknij miniaturę gradientu, aby otworzyć okno dialogowe Gradient Editor (Edytor gradientów). Kliknij ostatni gradient na liście domyślnych gradientów, o nazwie Neutral Density (Neu- tralna gęstość). Aby określić zasięg gradientu w dół zdjęcia, kliknij i przeciągnij biały znacznik przezroczystości (oznaczony kółkiem na rysunku) w lewą stronę. Im dalej go przesuniesz, tym krótszy będzie gradient. Ja na ogół staram się usta- wić znacznik tak, aby gradient obejmował od ¼ do 1⁄3�nieba. Na koniec kliknij dwa kolejne przyciski OK, a potem w panelu Layers (Warstwy) zmień tryb mieszania bieżącej warstwy na Overlay (Nakładka). 288 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 10. W celu poprawienia nasycenia barw można zapisać gotową panoramę w formacie JPEG, TIFF albo PSD, a potem otworzyć ją w module Camera Raw i zwiększyć wartość parametru Vibrance (Jaskrawość). Jeśli masz wrażenie, że to raczej pracochłonne rozwiązanie, wypróbuj inne: naciśnij Ctrl+E (Command+E w Mac OS), aby scalić obydwie warstwy obrazu, a potem wybierz polecenie Lab Color (Lab) z menu Image/ Mode (Obraz/Tryb). (Bez obaw, ten zabieg nie powoduje spadku jakości obrazu). Na- stępnie ponownie sięgnij do menu Image (Obraz) i wybierz z niego polecenie Apply Image (Zastosuj obraz). W oknie dialo- gowym pokazanym obok z listy Blending (Mieszanie) wybierz tryb mieszania Soft Light (Łagodne światło), który powoduje zwiększenie kontrastu obrazu. Następnie z listy Channel (Kanał) wybierz kolejno kanały Lab, a oraz b, aby wypróbować ich działanie (kanał Lightness (Jasność) możesz zignorować — do tego celu się nie nadaje), a potem zdecyduj się na ten, który Twoim zdaniem daje najciekawszy efekt. W tym przypadku użyłem kanału a, który spowodował zdecydowane ocieplenie pierwszego planu oraz formacji skalnych w tle. Gdy będziesz zadowolony z re- zultatu, kliknij przycisk OK, a potem wybierz polecenie RGB Color (RGB) z menu Image/Mode (Obraz/Tryb). Na koniec możesz wyostrzyć projekt: wybierz polece- nie Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) z menu Filter/Sharpen (Filtr/Wyostrza- nie) i skonfi guruj parametry tak, by efekt wyostrzenia był wyraźnie widoczny. Ja użyłem następujących ustawień: Amount (Ilość) — 120, Radius (Promień) — 1,2, Threshold (Próg) — 3. Kliknij przycisk OK, aby zakończyć pracę nad panoramą (pokazaną poniżej). Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 289 Poleć książkęKup książkę Błyskawiczne przekształcanie zdjęć na malowane obrazy Możliwość łatwego przekształcania zwykłych kolorowych zdjęć na obrazy przypominające odręcznie malowane dzieła była na listach życzeń i marzeń wielu miłośników fotografi i już od dłuższego czasu (ten efekt jest szczególnie popu- larny wśród zawodowców zajmujących się fotografi ą ślubną i portretową). Po latach stosowania praco- i czasochłonnych technik, które i tak potrafi ły rozczarować, w Photoshopie CS6 da się to zrobić jednym kliknięciem. Nie przesadzam: wystar- czy uruchomić fi ltr Oil Paint (Farba olejna) — zanim zdążysz dotknąć jakiegokolwiek suwaka, zdjęcie zamieni się w malowidło. Ale bez obaw, suwakami też się można pobawić — i właśnie dlatego poniższe ćwiczenie nie zmieściło się na jednej stronie. Tak czy owak, założę się, że pokochasz ten trik za prostotę. Y B L E K T T O C S © Krok 1. Otwórz zdjęcie, które chciałbyś przerobić na obraz przypominający olejne malowidło. Przykładowe zdjęcie przedstawia londyńską restaurację Byron Hamburgers (mmm… hamburgery…), zrobione na wakacjach, nocą (w trakcie nocnej wyprawy po hamburgera). Wcześniej poddałem to zdjęcie subtelnej przeróbce w stylu HDR (jeśli w przypadku efektów HDR można w ogóle mówić o subtel- ności), a teraz błyskawicznie przekształcimy je na „ręcznie malowany” obraz. Z kompletnie niezrozumiałych dla mnie powodów w oknie fi ltra Oil Paint (Farba olejna) nie ma opcji Pre- view (Podgląd), zazwyczaj zaczynam więc od powielenia warstwy Background (Tło) ze zdję- ciem za pomocą skrótu Ctrl+J (Command+J w Mac OS), aby ułatwić sobie późniejsze porównanie obrazu przed przeróbką i po niej (patrz rysunek). Krok 2. Wybierz polecenie Oil Paint (Farba olejna) z menu Filter (Filtr) — znajdziesz je niemal na samej górze tego menu — i… już. Obraz olejny gotowy. Aby lepiej przyjrzeć się rezul- tatom działania fi ltra, powiększ podgląd zdję- cia do 100 (jak na tym przykładzie). Zauważ, że fi ltr ma naprawdę niesamowite właściwo- ści: otrzymany obraz jest bardzo szczegółowy, a zarazem ma niezwykle plastyczny, malarski charakter. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś już teraz kliknął przycisk OK i zakończył prze- róbkę, ale uważam, że warto się zapoznać z ustawieniami decydującymi o wyglądzie otrzymanego obrazu (nawiasem mówiąc, eksperymentowanie z suwakami w oknie tego fi ltra sprawia ogromną frajdę, co także przemawia za ich bliższym poznaniem). 290 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 3. Zapoznam Cię teraz z poszczególnymi suwakami i wyjaśnię, w jaki sposób każdy z nich wpływa na wygląd obrazu. Dla jasności działanie każdego z nich zilu- strowałem na odpowiednim przykładzie. W górnej części okna znajduje się sekcja Brush (Pędzel), a pierwszy suwak w tej sekcji nosi nazwę Stylization (Stylizacja) i służy do zmiany charakteru pociągnięć pędzla. Jeśli przeciągniesz go do końca w lewą stronę (do wartości 0,1), pociągnięcia staną się bardzo drobne i wąskie, a rezultat będzie przypominał ten z rysunku obok, u góry (mnie kojarzy się on z farbą strukturalną albo sztukaterią). Jeśli przeciągniesz go do końca w prawo, pociągnięcia staną się dłuższe, a obraz nabierze specyfi cznej płyn- ności i gracji (cisną mi się pod klawiaturę skojarzenia z van Goghiem…). Mnie zazwy- czaj bardziej podobają się efekty uzyskane przy umiarkowanych lub dużych wartoś- ciach tego parametru, a choć oczywiście wszystko zależy od zdjęcia, to jeszcze nie natknąłem się na takie, przy którym chciał- bym zmniejszyć go do minimum, czyli 0,1. Krok 4. Drugi suwak moim zdaniem powinien się nazywać „szczegółowość” — ale wtedy od razu domyślilibyśmy się, do czego służy, został więc nazwany Cleanliness (Czystość). Jeśli chciałbyś, aby otrzymany obraz był bardziej szczegółowy i wyrazisty (albo inaczej: bardziej realistyczny), przeciągnij ten suwak w lewą stronę. Jeżeli zależy Ci na miękkim, malarskim odwzorowaniu zdjęcia (takim jak na rysunku obok, na dole), przeciągnij go w prawo. Zauważ, że na potrzeby tych przykładów suwak Stylization (Stylizacja) ustawiłem dokładnie pośrodku, na wartości 5. W analogiczny sposób będę postępował przy omawianiu kolejnych suwaków. Sekcja Brush (Pędzel), suwak Stylization (Stylizacja): 0,1 Sekcja Brush (Pędzel), suwak Stylization (Stylizacja): 10 Sekcja Brush (Pędzel), suwak Cleanliness (Czystość): 0,1 Sekcja Brush (Pędzel), suwak Cleanliness (Czystość): 10 Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Rozdział 9. 291 ciąg dalszy na następnej stronie Poleć książkęKup książkę Krok 5. Suwak Scale (Skala) decyduje o rozmiarze pędzla: przeciągnięcie go w lewą stronę sprawia, że obraz na podstawie zdjęcia jest malowany bardzo cienką końcówką pędzla, zaś przeciągnięcie do końca w prawo sprawia, że pociągnięcia są bardzo grube. Przyjrzyj się przykładowi u góry i zobacz, jak delikatne i szczegółowe są pociągnięcia pędzla w porównaniu z tymi, które po- wstają po przesunięciu suwaka Scale (Skala) daleko w prawą stronę. Efekt jest naprawdę zupełnie inny. Krok 6. Ostatni suwak w sekcji Brush (Pędzel) powi- nien się moim zdaniem nazywać „ostrość”, gdyż decyduje on o tym, jak miękki albo ostry jest otrzymany obraz. Przeciągnięcie go w lewą stronę zmniejsza szczegółowość pociągnięć, które nabierają miękkiego, gładkiego charakteru (tak jak na rysunku obok, u góry). Z kolei przeciągnięcie go w prawą stronę nadaje pociągnięciom pewną twardość, przekładającą się na większą szczegółowość obrazu. Plamy cy- frowej farby sprawiają takie wrażenie, jakby było w nich widać każdy włosek szczeciny pędzla. Nawiasem mówiąc, bardzo się cie- szę, że w tej sekcji są tylko cztery suwaki ;-) Teraz zajmijmy się dwoma suwakami zwią- zanymi z oświetleniem. Sekcja Brush (Pędzel), suwak Scale (Skala): 0,1 Sekcja Brush (Pędzel), suwak Scale (Skala): 10 Sekcja Brush (Pędzel), suwak Bristle Detail (Szczegóły szczeciny): 0 Sekcja Brush (Pędzel), suwak Bristle Detail (Szczegóły szczeciny): 10 292 Rozdział 9. Efekty uboczne. Efekty specjalne dla miłośników fotografii Poleć książkęKup książkę Krok 7. W sekcji Lighting (Oświetlenie) znajdują się dwa suwaki. Pierwszy nosi nazwę Angular Direction (Kierunek kątowy) i decyduje o ką- cie padania światła na otrzymany obraz. Kierunek padania światła w programach fi rmy Adobe zazwyczaj ustawia się za pomocą
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VII
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: