Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: The Adobe Photoshop CC Book for Digital Photographers (2017 release)
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-283-3464-9
Authorized translation from the English language edition, entitled:
THE ADOBE PHOTOSHOP CC BOOK FOR DIGITAL PHOTOGRAPHERS 2017 RELEASE
by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc, publishing as New Riders Publishing.
Copyright © 2017 by Scott Kelby.
; ISBN 0134545117;
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/fccc17
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
Rozdział 1.
001
Raw and Un-Kutt
Podstawy Camera Raw
Otwieranie różnych formatów zdjęć w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 002
Tęsknisz za wyglądem zwykłych zdjęć JPEG?
Wypróbuj działanie profili Camera Raw! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 005
Stosowanie Camera Raw w postaci filtra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 007
Ustawianie balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 008
Wyświetlanie podglądu przed/po w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .012
Automatyczna korekcja zdjęć w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 014
Ściąga ułatwiająca edytowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .017
Ustawianie punktów bieli i czerni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 018
Korygowanie ogólnej jasności zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 020
Zwiększanie kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 022
Radzenie sobie z prześwietleniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 023
Rozjaśnianie cieni (doświetlanie za pomocą suwaka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 025
Łączenie wszystkich zabiegów (szybka poprawka od A do Z) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 026
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 028
Rozdział 2.
031
Pojedynek na pustyni
Camera Raw — nie tylko podstawy
Jednoczesna edycja wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 032
Akcentowanie detali i tekstur przy użyciu suwaka Clarity (Przejrzystość) . . . . . . . . . . . . 035
Korekcja kontrastu przy użyciu krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 037
Wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 043
Korekcja poszczególnych zakresów barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 048
Usuwanie plamek, przebarwień i innych kłopotliwych detali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 050
Łatwe wyszukiwanie pyłków i plamek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 052
Usuwanie mgły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 053
Redukcja szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 054
viii
kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęSPIS TREŚCI
Kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 057
Zalety formatu Adobe DNG w odniesieniu do fotografii RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .061
Decydowanie o wyglądzie zdjęć RAW przeznaczonych
do otwarcia w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 063
Kalibracja Camera Raw pod kątem posiadanego aparatu fotograficznego . . . . . . . . . . 066
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 067
Rozdział 3.
069
Ekipa dostosowawcza
Narzędzia korekcyjne Camera Raw
Rozjaśnianie, przyciemnianie i korekcja wybranych fragmentów zdjęcia . . . . . . . . . . . . 070
Retuszowanie portretów w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 076
Korekcja jasności nieba (i innych obiektów) przy użyciu filtra gradientowego . . . . . . . 079
Poprawianie kolorystyki (lub tworzenie efektów specjalnych)
poprzez malowanie balansem bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 081
Usuwanie szumu tylko z obszarów cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 082
Jak wycisnąć więcej niż 100 z każdego suwaka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 083
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 084
Rozdział 4.
087
Lens
Korygowanie wad obiektywu
Automatyczna korekcja wad obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 088
Automatyczne korygowanie zniekształceń optycznych
za pomocą narzędzia Upright . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 090
Prostowanie ze wspomaganiem — kiedy Camera Raw
potrzebuje Twojej pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 094
Korygowanie efektu aberracji chromatycznej (to te kolorowe otoczki) . . . . . . . . . . . . . . 098
Korygowanie efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
ix
kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęSPIS TREŚCI
Rozdział 5.
103
Special Effects
Efekty specjalne w Camera Raw
Dodawanie efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Tworzenie niestandardowych winiet i efektów świetlnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Montaż zdjęć panoramicznych w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Dwukrotne przetwarzanie zdjęcia, czyli próba uchwycenia niemożliwego . . . . . . . . . . .116
Efekty specjalne w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Mokre jezdnie i bruk uliczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Konwersja zdjęć na czarno-białe w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Tonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Bichromie — prościej się już nie da! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Zapisywanie własnych ustawień przetwarzania obrazu w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . 133
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Rozdział 6.
137
Kadr
Skalowanie i kadrowanie zdjęć
Podstawy kadrowania zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Kadrowanie do określonego rozmiaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Tworzenie własnych ustawień narzędzia Crop (Kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Tworzenie niestandardowych formatów dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Skalowanie cyfrowych fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
Automatyczne skalowanie i zapisywanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Powiększanie zdjęć do rozmiarów plakatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Prostowanie przekrzywionych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Zmniejszanie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Skalowanie wybranych fragmentów zdjęcia
z uwzględnieniem ich zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu czegoś?
Wypróbuj nową wyszukiwarkę w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
x
kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęSPIS TREŚCI
Rozdział 7.
169
Layers of Light
Warstwy, zaznaczanie i montaż zdjęć
Obsługa warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Rysowanie kwadratowych, prostokątnych lub okrągłych zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . .174
Zapisywanie zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Rozmywanie ostrych krawędzi zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181
Łatwiejsze zaznaczanie dzięki narzędziu Quick Selection
(Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Tworzenie skomplikowanych zaznaczeń, na przykład włosów
(i garść sztuczek z fotomontażem!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Rozdział 8.
197
HDR
Tworzenie zdjęć o dużej rozpiętości tonalnej
Tworzenie 16-bitowych zdjęć HDR w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Hiperrealistyczny efekt HDR dzięki tonowaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Tworzenie hybrydowego obrazu HDR — łączenie zalet obu rozwiązań . . . . . . . . . . . . . 205
Tworzenie efektu HDR na podstawie jednego zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Jak radzić sobie z „duszkami” na zdjęciach HDR? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211
Wyostrzanie zdjęć HDR filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .213
Techniki wykańczania obrazów HDR (winieta, wyostrzanie i łagodny blask) . . . . . . . . . .215
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
xi
kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęSPIS TREŚCI
Rozdział 9.
219
Problem Child
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Retuszowanie odbić i odblasków w okularach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Prosty sposób na retuszowanie zdjęć grupowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Polecenie Liquify (Formowanie) można korygować po fakcie
(i jest wyposażone w przydatne narzędzie!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Usuwanie obiektów za pomocą funkcji wypełniania
z uwzględnieniem zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Przenoszenie obiektów bez pozostawiania pustych miejsc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Rozdział 10.
241
Wydanie specjalne
Efekty specjalne dla fotografów
Modne portrety o stonowanej kolorystyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Kontrastowy portret . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Efekt miękkiego rozmycia dla portretów i zdjęć krajobrazowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Efekt tilt-shift (uzyskany za pomocą galerii filtrów rozmywających) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Rozmycie pola i rozmycie przesłony (czyli jak naśladować
głębię ostrości obiektywu 85 mm f/1,4) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Kolorowanie zdjęć mody za pomocą warstwy korekcyjnej
Color Lookup (Wyszukiwanie kolorów) w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Modelowanie z użyciem udoskonalonego filtra Liquify (Formowanie) . . . . . . . . . . . . . . 260
Efekt flary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Błyskawiczne przekształcanie zdjęć na malowane obrazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Konwersja trzema kliknięciami, czyli moja metoda
na czerń i biel w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Kwadrychromia i wspaniałe obrazy w skali szarości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Barwienie zdjęć (od sepii do dzielonego tonowania) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Coś dla miłośników najwyższej jakości czarno-białych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
xii
kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęSPIS TREŚCI
Rozdział 11.
283
Megaostry
Techniki wyostrzania
Najważniejsze informacje o wyostrzaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Najbardziej zaawansowane wyostrzanie w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Jeszcze inteligentniejsze wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
Wyostrzanie filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
Końcowe wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
Ratowanie rozmytych zdjęć za pomocą filtra Shake Reduction
(Redukcja potrząśnięć) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302
Rozdział 12.
305
Brudna robota
Mój proces edycji zdjęć krok po kroku
Mój proces edycji zdjęć w Photoshopie CC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319
xiii
kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęProblem Child
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Tym razem tytuły nasunęły mi się same. Aż dwa. Przypo-
mniałem sobie jednak, że jeden z nich wykorzystałem już
w jednej ze swoich książek poświęconych Lightroomowi,
wybrałem więc właśnie Problem Child (to oryginalny tytuł
filmu nakręconego w 1990 roku przez wytwórnię Universal
Pictures z Johnem Ritterem, Amy Yasbeck i Jackiem Warde-
nem w rolach głównych). Dlaczego zdjęcia przysparzają nam
tylu problemów? Cóż, to nie nasza wina, tylko aparatu. Otóż
aparaty fotograficzne tak naprawdę nie rejestrują tego sa-
mego, co widzimy gołym okiem. Choć nowoczesne matryce
cyfrowe stają się coraz lepsze, to nadal wiele, wiele im bra-
kuje, by dorównały zakresowi tonalnemu ludzkiego wzroku.
Nasze oczy są nieporównywalnie doskonalsze nawet od naj-
lepszego, wyposażonego w największą liczbę megapikseli
aparatu. Ludzkie oko to zaiste zadziwiający organ. Być może
zaskoczy Cię jednak, że istnieje gatunek zwierząt, który potra-
fi rejestrować kolor i przejścia tonalne bez porównania lepiej
niż człowiek. Nic więc dziwnego, że producenci aparatów
fotograficznych wydają grube miliony na zbadanie struktury
oczu almika haitańskiego (Hispaniolan solenodon), gatunku
endemicznego, występującego wyłącznie na wyspie Haiti.
Uważa się, że w oczach almika kryje się sekret produkcji
superczułych sensorów, które wyeliminują potrzebę bra-
cketingu albo tworzenia zdjęć HDR, bo aparaty wyposażone
w takie sensory będą doskonale naświetlać obiekty znajdują-
ce się w cieniu i na słońcu jednocześnie. Mechanizm będzie
podobny jak w przypadku ludzkiego wzroku, ale zarazem
znacznie bardziej wyrafinowany. Koncern Sony poświęcił
wiele czasu na zbadanie kanału Schlemma gałki ocznej ga-
tunku H. solenodon, ale gdy japońskim inżynierom udało się
opracować projekt matrycy, która jest nie tylko doskonalsza
od wszystkich znanych obecnie rozwiązań, ale przewyższa
możliwości ludzkiego wzroku, grupa niemieckich badaczy
z firmy Leica dokonała przełomowego odkrycia. Wkrótce
potem przedstawili oni działający prototyp sensora bazują-
cego na budowie komory przedniej oka jelonka czubatego,
występującego w górskich, podmokłych lasach Chin. A wte-
dy pojawił się magiczny skrzat. Proszę, możesz kontynuować
tę całkowicie wyssaną z palca historię. Zacznij od „A wtedy
pojawił się magiczny skrzat…”, przyjrzyj się wyszukanemu
w Google poglądowemu rysunkowi przedstawiającemu bu-
dowę oka i użyj tylu trudnych terminów, ile dusza zapragnie.
219
Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciamiPoleć książkęKup książkęRetuszowanie odbić i odblasków w okularach
Liczba zapytań, jakie otrzymuję w sprawie retuszu tego rodzaju mankamentów, przekracza łączną liczbę wszystkich innych listów z pytaniami.
Wszystko przez to, że tego rodzaju wad strasznie trudno się pozbyć. Jeśli masz szczęście, może uda Ci się to zrobić po godzinie pracochłonnego
klonowania, ale często jest to po prostu niewykonalne. Mądry fotograf poświęci jednak dodatkowe 30 sekund i zrobi jedno zdjęcie modela
bez okularów (a najlepiej jedno takie zdjęcie dla każdej pozy). Jeśli tak postąpisz, to dalsze poprawki w Photoshopie będą banalnie proste.
Masz wrażenie, że szkoda zachodu na takie przygotowania? W takim razie chyba nigdy nie spędziłeś godziny na desperackim retuszowaniu
odbić w okularach…
Krok 1.
Zanim przystąpię do omawiania tajników tej metody,
chciałbym się upewnić, że przeczytałeś krótki wstęp
do tego ćwiczenia. W przeciwnym razie będziesz
bowiem zaskoczony rysunkiem ilustrującym jego
2. krok. Jak widać na tym zdjęciu, odblaski światła
w okularach modela są bardzo wyraźne (zwłaszcza
po lewej stronie; a choć po prawej są znacznie słab-
sze, one też zdecydowanie wymagają poprawek). Po
zrobieniu pierwszego zdjęcia najlepiej jest poprosić
modela, aby przez chwilę się nie ruszał, podczas gdy
Ty podejdziesz i zdejmiesz mu okulary (może je zdjąć
także ktoś inny — przyjaciel lub asystent). Dzięki temu
model nie zmieni pozy, co bez wątpienia zrobi, jeśli
zdejmie sobie okulary sam. Potem szybko zrób drugie
zdjęcie. To sytuacja idealna.
Krok 2.
W tym przypadku od razu się domyśliłem, że w oku-
larach mężczyzny pojawią się odblaski, poprosiłem
go więc, aby po pierwszym zdjęciu przez chwilę
nie zmieniał pozy, a gdy asystent zdjął mu okulary,
cyknąłem drugie zdjęcie.
220
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 3.
Po otwarciu obydwu zdjęć w Photoshopie włącz na-
rzędzie Move (Przesunięcie) (V), przytrzymaj klawisz
Shift, a następnie kliknij i przeciągnij zdjęcie „bez oku-
larów” do okna ze zdjęciem „w okularach” (tak jak na
tym przykładzie). Jeśli przewidująco zrobisz zdjęcie
w okularach i bez, jedno po drugim, będziesz mógł
użyć polecenia Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie
warstw) do idealnego wyrównania fotografii. Naciśnij
klawisz Ctrl (Command w Mac OS) i w panelu Layers
(Warstwy) kliknij obydwie warstwy, aby je zaznaczyć
(tak jak na tym przykładzie), a potem wybierz po-
lecenie Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw)
z menu Edit (Edycja). Pozostaw włączoną domyślną
opcję Auto (Automatyczny) i kliknij przycisk OK, aby
w ciągu kilku sekund otrzymać idealnie dopasowane
warstwy. Jeśli odpowiednio przygotujesz źródłowe
zdjęcia w studiu, to po tej operacji możesz od razu
przejść do kroku 6. Jeśli jednak robiłeś zdjęcia z ręki,
w dodatku w odstępie kilku minut, to nie będziesz
mógł się posłużyć poleceniem Auto-Align Layers
(Auto-wyrównanie warstw) — pozy modela będą się
za bardzo różnić. W tej sytuacji trzeba je dopasować
ręcznie (to kolejny powód, dla którego właściwe
przygotowanie zdjęć w studiu naprawdę się opłaca).
Zobaczmy, jak należy wtedy postąpić.
Krok 4.
Górna warstwa ze zdjęciem powinna być trochę
prześwitująca, dzięki czemu będziesz widział oczy
modela na dolnej warstwie (a tym samym łatwiej Ci
będzie dopasować położenie warstw). Zacznij więc
od zmniejszenia w panelu Layers (Warstwy) wartości
parametru Opacity (Krycie) dla górnej warstwy do
około 50 – 60 (jak na tym przykładzie). Następnie
za pomocą narzędzia Move (Przesunięcie) ustaw górną
warstwę tak, by oczy modela jak najlepiej pasowały
do oczu na warstwie dolnej.
Ciąg dalszy na następnej stronie
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
221
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 5.
Jeśli model poruszył się między kolejnymi ujęciami
(może pochylił głowę albo zmienił ułożenie ramion),
to górne zdjęcie zapewne trzeba będzie trochę ob-
rócić, aby lepiej dopasować położenie oczu. Naciśnij
Ctrl+T (Command+T w Mac OS), aby wydać polecenie
Free Transform (Przekształcanie swobodne), zmniejsz
skalę podglądu (chodzi o to, by całe zdjęcie z dużym
zapasem zmieściło się w oknie dokumentu) i ewen-
tualnie powiększ okno z projektem, tak by wokół
zdjęcia było widać sporo pustego, szarego miejsca
(jak na tym przykładzie). Po ustawieniu kursora my-
szy poza obrębem ramki przekształcenia przybierze
on kształt podwójnej, wygiętej strzałki. Gdy tak się
stanie, kliknij i przeciągnij po łuku, aby obrócić górną
warstwę. (Uwaga: być może będziesz musiał potem
ponownie ustawić kursor w środku ramki i odrobinę
ją przeciągnąć, aby zmienić położenie górnej war-
stwy względem dolnej).
Krok 6.
Gdy uda Ci się poprawnie dopasować obie fotografie,
naciśnij klawisz Enter (Return w Mac OS), aby zatwier-
dzić wszystkie przekształcenia, a potem przywróć do-
myślną, 100-procentową wartość parametru Opacity
(Krycie). Tak naprawdę wszystko, czego potrzebujemy
od górnej warstwy, to fragment odpowiadający wnę-
trzu oprawek. Przytrzymaj klawisz Alt (Option w Mac
OS) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę
warstwy), znajdujący się w dolnej części panelu Layers
(Warstwy). Górna, obrócona warstwa zostanie wów-
czas całkowicie ukryta za pomocą czarnej maski (jak
na tym rysunku).
222
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 7.
Zmień kolor narzędzia na biały, włącz narzędzie Brush
(Pędzel) (B), z przybornika na pasku opcji wybierz nie-
wielką końcówkę o miękkich krawędziach, a potem
zacznij zamalowywać szkło okularów po prawej stro-
nie. W rezultacie będziesz powoli odsłaniał warstwę
bez okularów (jak na tym przykładzie). Chodzi o to,
by odkryć górną warstwę tylko w tych miejscach,
w których jest potrzebna.
Krok 8.
Po zakończeniu pracy nad okiem po prawej stronie
w analogiczny sposób wyretuszuj drugie szkło. Ko-
niecznie użyj małej końcówki pędzla i uważaj, by
przypadkiem nie zamalować oprawek. Ale nawet jeśli
Ci się to przydarzy — nie ma problemu. Po prostu na-
ciśnij klawisz X, aby zmienić kolor narzędzia na czarny,
i zamaluj brakujące części oprawek, co pozwoli Ci je
odtworzyć. Jeszcze raz podkreślę, że całe to zadanie
będzie o wiele łatwiejsze (można byłoby w ogóle
pominąć 4. i 5. krok!), jeśli zadbasz o właściwe przygo-
towanie zdjęć źródłowych w studiu. Pamiętaj: poproś
modela, aby się nie ruszał, zdejmij mu okulary i zrób
drugie zdjęcie. Wtedy polecenie Auto-Align Layers
(Auto-wyrównanie warstw) zaoszczędzi Ci mnóstwa
czasu i pracy. Porównanie wyglądu zdjęcia przed
retuszem i po jego wykonaniu możesz obejrzeć na
następnej stronie.
Ciąg dalszy na następnej stronie
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
223
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęPrzed retuszem (z odblaskami w okularach)
Po retuszu (odblaski zniknęły bez śladu)
224
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęProsty sposób na retuszowanie zdjęć grupowych
Zdjęcia grupowe stanowią spore wyzwanie dla każdego fotografa, zawsze bowiem znajdzie się jakiś bar… bardzo ruchliwy osobnik, który będzie
psuł każde kolejne ujęcie (a przynajmniej takie odnoszę wrażenie, patrząc na moje rodzinne fotografie. No dobrze, żartuję!). Prawdziwy problem
polega na tym, że któraś z fotografowanych osób mrugnie w niewłaściwym momencie, zapomni się uśmiechnąć, nie będzie patrzyła w kierunku
aparatu itd. Oczywiście niekiedy można temu zaradzić, łącząc twarze i fragmenty kilku różnych zdjęć, lecz jest to żmudny i bardzo czasochłonny
proces… chyba że użyje się polecenia Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw). Ono jest genialne!
Krok 1.
Oto fotografia grupowa, na której jeden z modeli
(chłopiec stojący po prawej stronie) nie patrzy w stro-
nę obiektywu.
Krok 2.
Oczywiście w przypadku zdjęć grupowych zwykle
robi się ich tyle, ile tylko wytrzymają fotografowani.
Na szczęście kilka chwil później udało mi się zrobić
fotkę, na której chłopiec po prawej stronie wygląda
świetnie. Szkopuł w tym, że to zdjęcie także nie jest
idealne, bo z kolei mężczyzna po lewej się nie uśmie-
cha, a jeden z pozostałych ma zamknięte oczy. Kon-
cepcja polega na tym, by połączyć chłopca po prawej
stronie tego zdjęcia z pozostałą częścią pierwszej
fotografii. W rezultacie powinienem otrzymać jedno
zdjęcie grupowe, na którym wszyscy się uśmiechają,
mają otwarte oczy i patrzą w moim kierunku.
Ciąg dalszy na następnej stronie
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
225
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 3.
Rozpocznij od otwarcia obydwu zdjęć w Photoshopie
i umieszczenia ich w jednym dokumencie: włącz na-
rzędzie Move (Przesunięcie) (V), przytrzymaj klawisz
Shift, a potem kliknij w oknie ze zdjęciem, na którym
chłopiec wyszedł dobrze, i przeciągnij je ponad to,
na którym nie patrzy w stronę aparatu. Przeniesione
w ten sposób zdjęcie znajdzie się na oddzielnej war-
stwie docelowego dokumentu; tak jak to ilustruje
panel Layers (Warstwy) pokazany na rysunku obok.
Krok 4.
Naciśnięcie klawisza Shift przy przenoszeniu zdjęć na
ogół wystarcza do dopasowania fotografii (zwłaszcza
jeśli zdjęcia zostały zrobione aparatem zamontowa-
nym na statywie), ale jeśli fotografowałeś z ręki albo
jeśli modele trochę się poruszyli, możesz poprosić
Photoshopa o precyzyjne wyrównanie fotogra-
fii. W tym celu przytrzymaj klawisz Ctrl (Command
w Mac OS), w panelu Layers (Warstwy) kliknij oby-
dwie warstwy ze zdjęciami, aby je zaznaczyć (tak jak
na tym przykładzie), a następnie wybierz polecenie
Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw) z menu
Edit (Edycja). W oknie dialogowym Auto-Align Layers
(Auto-wyrównanie warstw), które się wówczas pojawi,
możesz pozostawić domyślną opcję Auto (Automa-
tyczny) i kliknąć przycisk OK. Photoshop postara się
wtedy optymalnie dopasować zaznaczone warstwy
(i na ogół wychodzi mu to wyśmienicie!).
226
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 5.
Po wyrównaniu obydwu zdjęć kliknij górną warstwę
w panelu Layers (Warstwy), aby ją uaktywnić. Następ-
nie przytrzymaj klawisz Alt (Option w Mac OS) i kliknij
przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy) znaj-
dujący się w dolnej części tego panelu, aby ukryć
górną warstwę (z tym zdjęciem, na którym chłopiec
patrzy w stronę aparatu) za pomocą czarnej maski.
Włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), z przybornika na
pasku opcji wybierz średniej wielkości końcówkę
o miękkich krawędziach i zamaluj na biało głowę
chłopca. W miarę malowania będziesz odsłaniał tę
dobrą wersję jego zdjęcia, na której chłopiec patrzy
w moją stronę (jak na rysunku obok). Kontynuuj
malowanie, aż cała głowa, marynarka i reszta postaci
będą wyglądały naturalnie. Gdy skończysz, włącz
narzędzie Crop (Kadrowanie) (C) i wykadruj projekt do
żądanych rozmiarów. Efekt tych poprawek możesz
obejrzeć poniżej.
Przed: chłopiec nie patrzy w stronę aparatu
Przed: mężczyzna po lewej stronie nie uśmiecha się
i ma zamknięte oczy
Po: doskonałe zdjęcie grupowe otrzymane na podstawie fragmentów obu fotografii
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
227
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęPolecenie Liquify (Formowanie) można korygować po fakcie
(i jest wyposażone w przydatne narzędzie!)
Bardzo często retuszuję portrety (ba, napisałem nawet świetnie przyjętą książkę na ten temat, ale jeśli sądziłeś, że zareklamuję tutaj tom
zatytułowany Professional Portrait Retouching Techniques for Photographers Using Photoshop, to… owszem, nie myliłeś się). Na liście życzeń chyba
każdego retuszera była możliwość stosowania filtra Liquify (Formowanie) w postaci obiektu inteligentnego, tak by poprawki wprowadzone za
pomocą tego filtra można było w każdej chwili anulować albo skorygować. Takiej możliwości doczekaliśmy się w Photoshopie w wersji Creative
Cloud. Otrzymaliśmy ponadto coś, czego nikt się nie spodziewał — przydatne narzędzie o nazwie Smooth (Wygładzanie), które pomaga
w zatuszowaniu poprawek wykonanych narzędziem Liquify (Formowanie).
Krok 1.
Aby użyć polecenia Liquify (Formowanie) w postaci
filtra inteligentnego, zacznij od przekształcenia zwy-
kłej warstwy obrazu na warstwę obiektu inteligen-
tnego. Aby to zrobić, wybierz polecenie Convert for
Smart Filters (Konwertuj na inteligentne filtry) z menu
Filter (Filtr) albo w panelu Layers (Warstwy) kliknij pra-
wym przyciskiem myszy warstwę Background (Tło)
i z kontekstowego menu wybierz polecenie Convert
to Smart Object (Konwertuj na obiekt inteligentny), tak
jak na przykładowym rysunku.
Krok 2.
Wybierz polecenie Liquify (Formowanie) z menu Filter
(Filtr) i wprowadź dowolne poprawki. W tym przy-
padku proponuję wygładzić załamania na lewym
rękawie marynarki modelki za pomocą narzędzia
Forward Warp (Zawijanie w przód) (W) — odpowia-
da mu pierwszy przycisk u góry na pasku narzędzi.
Ustaw niewielką średnicę pędzla i przesuń fragmenty
rękawa na zewnątrz albo do wewnątrz, aż uda Ci się je
wyrównać (jak na pokazanym przykładzie). Gdy skoń-
czysz, kliknij przycisk OK. Zastosowany filtr zostanie
dodany do listy filtrów inteligentnych wyposażonych
w oddzielną maskę (dzięki temu w razie potrzeby
będziesz mógł częściowo ukryć wprowadzoną po-
prawkę, zamalowując wybrane fragmenty maski na
czarno).
228
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 3.
W zwykłej wersji filtra Liquify (Formowanie), jeśli po
fakcie nie byłbyś zadowolony z wprowadzonych
w nim zmian, musiałbyś zacząć od początku. Ale
ponieważ najpierw utworzyłeś obiekt inteligentny,
to po ponownym otwarciu zdjęcia będziesz mógł
dowolnie zmodyfikować wykonane poprawki. Aby
to zrobić, po prostu dwukrotnie kliknij (oznaczoną
na rysunku obok) nazwę filtra Liquify (Formowanie),
widniejącą pod miniaturą warstwy inteligentnej w pa-
nelu Layers (Warstwy). Na ekranie pojawi się okno filtra
Liquify (Formowanie), w którym nie tylko będziesz
mógł zapoznać się z wprowadzonymi zmianami, ale
też je skorygować. Na przykład jeśli chciałbyś anulo-
wać ostatnią poprawkę tylko częściowo (powiedzmy,
że nie spodobały Ci się przeróbki w dolnej części
rękawa), włącz narzędzie Reconstruct (Rekonstrukcja)
(R; jest to drugie narzędzie od góry na pasku na-
rzędzi programu) i zamaluj zmienione miejsce tak,
by przywrócić mu oryginalny wygląd, nie naruszając
innych zmian.
Krok 4.
To tyle, jeśli chodzi o kwestię obiektu inteligentne-
go (proste, prawda?). Przyjrzyjmy się teraz narzędziu
Smooth (Wygładzanie) (E; odpowiada mu trzeci przy-
cisk od góry na pasku narzędzi). Zasadniczo przydaje
się ono w sytuacji, gdy któreś z poprawek wprowa-
dzonych innymi narzędziami wyszły nierówno albo
nienaturalnie. Działanie narzędzia Smooth (Wygładza-
nie) przypomina efekt użycia narzędzia Reconstruct
(Rekonstrukcja), ale zamiast przywracać oryginalny wy-
gląd zdjęcia w zamalowanych miejscach, odtwarza
go tylko częściowo. Po pierwszym zamalowaniu zmo-
dyfikowanego fragmentu retusz w pewnym stopniu
zanika, a kolejne pociągnięcia stopniowo go tonują.
Aby uzyskać bardziej realistyczny efekt, możesz użyć
niewielkiej końcówki pędzla. Uwaga: do filtra Liquify
(Formowanie) wrócimy jeszcze w rozdziale 10., gdzie
wykorzystamy go do retuszu portretu.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
229
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęUsuwanie obiektów za pomocą funkcji wypełniania
z uwzględnieniem zawartości
Kiedy ludzie wspominają o „magii Photoshopa”, na ogół mają na myśli funkcje takie jak wypełnianie z uwzględnieniem zawartości.
Ja sam, choć już od kilku lat używam tej funkcji do usuwania niepożądanych elementów ze zdjęć, jestem pod wrażeniem
tego, co można za jej pomocą zrobić. Łatwość użycia w połączeniu z ogromnymi możliwościami sprawiają, że jest to jedno
z niezastąpionych narzędzi w przyborniku każdego fotografa.
Krok 1.
Na tym zdjęciu widzimy siedzących na kamieniach
ludzi, którzy odwracają uwagę od głównego tematu
— latarni morskiej. Byłoby znakomicie, gdyby udało
się ich wyretuszować.
Krok 2.
W celu wyretuszowania sylwetek za pomocą funkcji
wypełniania z uwzględnieniem zawartości najpierw
włącz Lasso (L) albo dowolne inne narzędzie do two-
rzenia zaznaczeń, którym lubisz się posługiwać — na
przykład Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) albo Pen
(Pióro) — i narysuj zaznaczenie wokół obu postaci.
Po zakończeniu rysowania możesz ułatwić Photo-
shopowi zadanie poprzez rozszerzenie zaznaczenia
o mniej więcej 4 piksele. Wybierz więc polecenie
Expand (Rozszerzanie) z menu Select/Modify (Zazna-
czanie/Zmień), a gdy na ekranie wyświetli się okno
dialogowe Expand Selection (Rozszerzanie zaznaczenia),
zmień wartość parametru Expand By (Rozszerz o) na
4 piksele i kliknij przycisk OK, aby powiększyć zazna-
czenie o podaną wartość.
230
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 3.
Następnie wydaj polecenie Edit/Fill (Edycja/Wypełnij).
Po wyświetleniu się okna dialogowego Fill (Wypeł-
nienie) z listy Use (Użyj) wybierz opcję Content-Aware
(Uwzględnianie zawartości), tak jak zostało to poka-
zane na tym rysunku. Kliknij przycisk OK, a potem
usiądź wygodnie i przygotuj się na niespodziankę
(wiem, to niewiarygodne!). Spójrz tylko: ludzie zniknęli,
a kamienista droga za nimi została niemal idealnie
wypełniona odpowiednio dobraną teksturą. Właśnie
dlatego omawiana opcja nosi nazwę Content-Aware
(Uwzględnianie zawartości) — uwzględnia ona to, co
znajduje się wokół retuszowanego obiektu, i w bar-
dzo sprytny sposób wypełnia zaznaczone miejsce
(które w przypadku zwykłych narzędzi wypełniają-
cych stałoby się pustą, białą dziurą). Naciśnij Ctrl+D
(Command+D w Mac OS), aby anulować zbędne już
zaznaczenie.
Krok 4.
Zauważ, że retusz niezupełnie udał się w miejscu,
w którym wspornik panelu słonecznego był częś-
ciowo zasłonięty przez jedną z siedzących osób. Ten
defekt musimy skorygować ręcznie, przy użyciu na-
rzędzia Clone Stamp (Stempel). Włącz je za pomocą pa-
ska narzędzi lub klawisza S, a następnie przytrzymaj
klawisz Alt (Option w Mac OS) i kliknij to, co zostało
ze wspornika, a potem domaluj brakujący fragment
(jak na rysunku obok, u góry; ja przy okazji poprawi-
łem też fragmenty skał). Jeśli zakochałeś się w opcji
Content-Aware (Uwzględnianie zawartości), to musisz
pogodzić się z faktem, że nie za każdym razem uzy-
skasz idealny efekt. Z mojego doświadczenia wynika,
że jeśli chodzi o usuwanie zbędnych detali, pozwala
ona zaoszczędzić 70 – 80 pracy. Innymi słowy, ręcz-
nie trzeba skorygować tylko pozostałe 20 (albo
jakieś 3 , tak jak w tym przypadku), a to już naprawdę
rewelacja. Zdarza się, że w ogóle nie trzeba niczego
poprawiać, a to jeszcze lepiej, prawda? (Co za pyta-
nie!) Podpowiem Ci, że im bardziej skomplikowany
i losowy charakter ma tło za retuszowanym obiektem,
tym lepszy efekt powinieneś uzyskać za pomocą
funkcji wypełniania z uwzględnieniem zawartości.
Ciąg dalszy na następnej stronie
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
231
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 5.
Funkcja wypełniania z uwzględnieniem zawartości
jest niesamowita… jeśli zadziała. Ale tak jak w przy-
padku dowolnego innego narzędzia w Photoshopie,
nie można na nią liczyć w 100 przypadków, na każ-
dym zdjęciu i w każdej sytuacji. Ja na ogół używam
polecenia opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawar-
tości) w tandemie z narzędziem Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygujący), gdyż ono także jest wy-
posażone w algorytmy Content-Aware (Uwzględnia-
nie zawartości). W najnowszych wersjach programu
w te same algorytmy zostało wzbogacone narzędzie
Patch (Łatka) — bliski kuzyn pędzla Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygujący) — które lepiej nadaje
się do retuszowania dużych obiektów. Otwórzmy
teraz inne zdjęcie (pokazane obok) i spróbujmy użyć
wymienionych narzędzi do wyretuszowania kratki
wentylacyjnej, białego urządzenia pod spodem oraz
rurki umocowanej obok okna.
Krok 6.
Na ogół nie trzeba tworzyć aż tak dokładnego za-
znaczenia, jak to zrobiłem w przypadku sylwetek
ludzi w poprzednim projekcie. Białe urządzenie na
tym zdjęciu wystarczy z pewnym naddatkiem ob-
rysować odręcznie zwykłym narzędziem Lasso (L),
a potem wybrać polecenie Fill (Wypełnij) z menu Edit
(Edycja). Po wyświetleniu się okna dialogowego Fill
(Wypełnienie) z listy Use (Użyj) wybierz opcję Content-
-Aware (Uwzględnianie zawartości) i kliknij przycisk OK.
Gdy to zrobisz, anuluj zaznaczenie skrótem Ctrl+D
(Command+D w Mac OS); na rysunku ilustrującym
następny krok ćwiczenia możesz się przekonać, że
wypełnienie wyszło znakomicie, a uzupełnione cegły
wyglądają jak prawdziwe. Jeśli jakiś fragment wypeł-
nionego obszaru nie wygląda najlepiej, po prostu
zaznacz go i spróbuj jeszcze raz.
232
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 7.
Przyjrzyj się miejscu, w którym znajdowało się białe
urządzenie. Po prostu zniknęło! Włącz teraz narzędzie
Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) (J),
aby usunąć rurkę znajdującą się obok okna. Zmień
średnicę pędzla tak, aby była nieznacznie większa od
szerokości rurki, i zamaluj obiekt, a Photoshop użyje
technologii Content-Aware (Uwzględnianie zawartości)
do wypełnienia zamalowanego obszaru (po zwolnie-
niu przycisku myszy rurka zniknie bez śladu!). Uwaga:
zwykłe narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący)
— mam na myśli to, które wymaga pobrania próbki
z klawiszem Alt (Option w Mac OS) — nie jest wypo-
sażone w algorytmy Content-Aware (Uwzględnianie
zawartości). Mogą się nimi pochwalić tylko narzędzia
Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) oraz
Patch (Łatka), tyle że w pierwszym przypadku są one
domyślnie włączone, a w drugim zazwyczaj należy
je włączyć samemu.
Krok 8.
Wypróbujmy teraz narzędzie Patch (Łatka), abyś mógł
się zapoznać z jego działaniem — naciśnij Shift+J tyle
razy, ile będzie trzeba, aby je włączyć. Pierwszy etap
pracy przypomina obsługę narzędzia Lasso: trzeba
odręcznie obrysować retuszowany obiekt (taki jak
ta metalowa kratka wentylacyjna). Następnie należy
kliknąć pośrodku zaznaczonego obszaru i przeciąg-
nąć go ponad pobliski, „czysty” fragment zdjęcia
(wewnątrz zaznaczenia będzie wyświetlany podgląd
przyszłej łatki). Po zwolnieniu przycisku myszy za-
znaczenie wróci na swoje miejsce, a kratka zostanie
usunięta bez śladu. Narzędzia Patch (Łatka) używam
do retuszowania większych obiektów, takich jak ten
(użyłem go też do usunięcia cienia rzucanego przez
wyretuszowany wcześniej biały obiekt). Jeśli chciałbyś,
aby retusz został przeprowadzony za pomocą al-
gorytmów Content-Aware (Uwzględnianie zawartości),
to z listy Patch (Łatka) na pasku opcji wybierz opcję
o takiej właśnie nazwie (patrz rysunek). Nawiasem
mówiąc, tryb Content-Aware (Uwzględnianie zawarto-
ści) nie zawsze musi się okazać lepszy od zwykłego
trybu działania narzędzia Patch (Łatka) — wszystko
zależy od zdjęcia. Jeśli nie spodoba Ci się efekt działa-
nia jednego z trybów, wypróbuj drugi. Ale poczekaj…
musimy dokończyć retuszowanie tego zdjęcia!
Ciąg dalszy na następnej stronie
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
233
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 9.
Tak wygląda efekt przeciągnięcia narysowanej łatki
w prawą stronę i wyrównania wzoru cegieł. Po po-
wrocie łatki na swoje miejsce, efekt okazał się bardzo
dobry — w tym przypadku opcja Content-Aware
(Uwzględnianie zawartości) sprawdziła się lepiej niż
tryb Normal (Zwykły). Jeśli coś nie zadziała, najpierw
naciśnij Ctrl+Z (Command+Z w Mac OS), aby anulo-
wać tworzenie łatki, a następnie Ctrl+D (Command+D
w Mac OS), aby usunąć zaznaczenie. Potem możesz
wypróbować polecenie Fill (Wypełnij) z opcją Content-
-Aware (Uwzględnianie zawartości) albo narzędzie Spot
Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący).
Krok 10.
Zajmijmy się teraz ostatnim detalem. Ponownie włącz
narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygu-
jący) — naciśnij Shift+J tyle razy, ile będzie trzeba, aby
to zrobić — a potem zamaluj cień w prawym górnym
rogu zdjęcia (jak na rysunku obok).
Wskazówka. Korygowanie
nieudanych poprawek
W przypadku tego zdjęcia mieliśmy sporo szczęścia,
ale często zdarza się tak, że obiekty przeznaczone
do wyretuszowania znajdują się tuż obok innych
ważnych elementów kompozycji, które chciałbyś za-
chować. W takich przypadkach, zamiast wypełnić za-
znaczenie próbkami tła, program może pobrać próbki
wprost z głównego tematu. Próba wyretuszowania
na omawianym zdjęciu jakiegoś detalu z użyciem op-
cji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) mogłaby
na przykład spowodować powielenie fragmentów
okna. (Takie sytuacje zdarzają się naprawdę często!)
Aby uniknąć tego rodzaju błędów, obrysuj zazna-
czeniem miejsca, z których Photoshop nie powinien
pobierać próbek, a potem zapisz to zaznaczenie:
wybierz polecenie Save Selection (Zapisz zaznaczenie)
z menu Select (Zaznaczanie) i kliknij przycisk OK. Od tej
pory program będzie unikał zaznaczonego fragmen-
tu przy pobieraniu próbek do wypełniania.
234
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 11.
Jak widać, w tym przypadku narzędzia Spot Healing
Brush (Punktowy pędzel korygujący) i Patch (Łatka)
świetnie poradziły sobie z retuszem ściany. Poniżej
możesz się zapoznać z porównaniem wyglądu zdjęć
przed modyfikacją i po jej wprowadzeniu.
Przed
Po
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
235
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęPrzenoszenie obiektów bez pozostawiania pustych miejsc
Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) to kolejne zdumiewające narzędzie, którego działanie skłania do zastanowienia
się nad niezwykłymi algorytmami umożliwiającymi zaznaczenie wybranego obiektu i przeniesienie go w inne miejsce w tak czarodziejski sposób,
że miejsce po tym obiekcie jest automatycznie naprawiane i wypełniane przez Photoshopa. Oczywiście ta sztuczka nie zawsze wychodzi,
a i samego narzędzia z pewnością nie będziesz używał na co dzień… ale jeśli już zdarzy Ci się go użyć i sprawdzi się ono bez zarzutu, to wierz
mi — szczęka opadnie Ci z hukiem. No cóż, omawiane narzędzie rzeczywiście bywa krnąbrne, ale pokażę Ci kilka trików ułatwiających obejście
niektórych problemów.
Krok 1.
Oto przykładowe zdjęcie, nad którym będziemy pra-
cować. Nasze zadanie będzie polegało na przeniesie-
niu lampy nieco bliżej drzwi.
Krok 2.
Za pomocą paska narzędzi włącz dowolne narzędzie
zaznaczania, którym lubisz się posługiwać, i narysuj
zaznaczenie obejmujące obiekt(y) do przesunięcia
(w tym przypadku będzie to lampa, uchwyt, na
którym jest zamocowana, oraz wtyczka i gniazdko).
Zaznaczenie nie musi być idealne, ale postaraj się na-
dać mu względnie dokładny kształt. Po narysowaniu
zaznaczenia, aby algorytm Content-Aware (Uwzględ-
nianie zawartości) dał lepsze efekty, dobrze jest roz-
szerzyć zasięg tego zaznaczenia o jakieś 4 piksele.
W tym celu wybierz polecenie Expand (Rozszerzanie)
z menu Select/Modify (Zaznaczanie/Zmień), a gdy na
ekranie pojawi się okno dialogowe Expand Selection
(Rozszerzanie zaznaczenia), zmień wartość parametru
Expand By (Rozszerz o) na 4 piksele i kliknij przycisk OK.
Wskazówka. Rysowanie zaznaczenia
narzędziem Content-Aware Move
(Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości)
Za pomocą narzędzia Content-Aware Move (Przesuwa-
nie z uwzględnieniem zawartości) można narysować
potrzebne zaznaczenie w analogiczny sposób jak
narzędziem Lasso.
236
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęKrok 3.
Na pasku narzędzi odszukaj narzędzie Content-Aware
Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) — jak
widać na pokazanym rysunku, dzieli ono przycisk
z narzędziami Healing Brush (Pędzel korygujący) oraz
Patch (Łatka) — lub naciśnij Shift+J tyle razy, ile będzie
trzeba, aby je włączyć. Następnie kliknij zaznaczone
obiekty i przeciągnij je bliżej drzwi (jak na tym przy-
kładzie). Obiekty te pozostaną na swoim dotychcza-
sowym miejscu, dopóki nie zakończysz przesunięcia.
Krok 4.
Po zwolnieniu przycisku myszy i naciśnięciu klawisza
Enter (Return w Mac OS) będziesz musiał chwilę od-
czekać (jak długo? To zależy od rozmiarów zdjęcia).
Gdy program skończy działanie, okaże się, że obiekty
zostały przesunięte, a miejsce, w którym się znajdo-
wały, jest wypełnione odpowiednią teksturą (patrz
rysunek). Na razie nie usuwaj jeszcze zaznaczenia
— zwłaszcza jeśli poprawka nie wyszła tak, jak się
spodziewałeś — gdyż dopóki zaznaczenie jest ak-
tywne, możesz zmienić sposób generowania tekstury
i kolorów łatki przez Photoshopa. Można to zrobić za
pomocą parametrów Structure (Struktura) oraz Color
(Kolor) na pasku opcji programu. Dopóki nie anulujesz
zaznaczenia, możesz dobierać różne kombinacje tych
ustawień, a program za każdym razem zmodyfikuje
wygląd projektu. W razie ewentualnych problemów
po prostu zapoznaj się z działaniem obu parametrów
i sprawdź, który wariant daje najlepszy efekt. Im wyż-
sze wpiszesz wartości parametrów, tym dokładniej
Photoshop będzie się starał dobrać teksturę i kolory-
stykę do oryginalnego tła. W niektórych przypadkach
efekt jest wtedy bardziej naturalny, ale bywa, że wy-
gląda dziwnie, więc najlepiej po prostu poekspery-
mentuj z większymi i mniejszymi wartościami. Uwaga:
pamiętaj, że drobne błędy możesz w razie potrzeby
skorygować za pomocą narzędzia Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygujący).
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Rozdział 9.
237
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkęPhotoshop — kruczki i sztuczki
Jak posługiwać się poleceniem
Shadows/Highlights
(Cienie/Podświetlenia)
tak jak warstwą korekcyjną?
Z technicznego punktu widzenia nie będzie
to warstwa korekcyjna, lecz jej działanie
i obsługa będą ją przypominały do złudze-
nia. Jeśli przed użyciem polecenia Shadows/
Highlights (Cienie/Podświetlenia) wybierzesz
polecenie Convert for Smart Filters (Konwertuj
na inteligentne filtry) z menu Filter (Filtr), zyskasz
wiele korzyści typowych dla posługiwania się
warstwami korekcyjnymi — w tym możliwość
późniejszego zmodyfikowania ustawień i za-
stosowania maski. Po dwukrotnym kliknięciu
niewielkiej ikony z suwakami, znajdującej się
po prawej stronie nazwy warstwy, na ekra-
nie wyświetli się okienko, w którym możesz
zmienić tryb mieszania i stopień krycia efektu;
możesz też całkowicie go ukryć przez kliknię-
cie ikony z symbolem oka (albo w dowolnej
chwili usunąć).
Zmiana położenia efektu flary
Nie jesteś pewien, jaki tryb mieszania
wybrać?
Po prostu przejrzyj działanie kolejnych trybów
przy użyciu skrótu Shift++ (plus) i wybierz ten,
który uznasz za najlepszy.
Jak zmienić kolejność końcówek pędzla
w przyborniku?
Wybierz polecenie Preset Manager (Menedżer
ustawień domyślnych) z menu Edit (Edycja).
W oknie dialogowym tego polecenia do-
myślnie są wyświetlane wszystkie dostępne
końcówki — przeciągnij ich miniatury, aby
ułożyć je w kolejności, która Ci najbardziej
odpowiada. Gdy skończysz porządkowanie,
kliknij przycisk Done (Gotowe).
Zmiana koloru linii pomocniczych
Chciałbyś zmienić kolor linii pomocniczych
(tych, które można przeciągnąć kursorem my-
szy z miarek dokumentu)? Po prostu utwórz
taką linię, a następnie dwukrotnie ją kliknij, aby
wyświetlić okno dialogowe Preferences (Prefe-
rencje) z ustawieniami Guides, Grid Slices (Linie
Odblask utworzony przy użyciu filtra Lens Fla-
re (Flara obiektywu) z menu Filter/Render (Filtr/
Renderowanie) jest domyślnie umieszczany
na środku zdjęcia, lecz przed zatwierdzeniem
uzyskanego efektu można go przesunąć
w dowolne miejsce na miniaturowym pod-
glądzie fotografii w oknie Lens Flare (Flara
obiektywu), co zarazem ma dość
istotny
wpływ na wygląd samej flary. W celu zmia-
ny położenia flary wystarczy przeciągnąć ją
kursorem myszy w odpowiednie miejsce na
podglądzie. Nawiasem mówiąc, najlepszy
sposób na zastosowanie tego filtra polega na
utworzeniu nowej warstwy, wypełnieniu jej
czarnym kolorem, utworzeniu flary i zmianie
trybu mieszania tak zmodyfikowanej warstwy
na Screen (Ekran). W tym trybie mieszania czar-
ne tło całkowicie zniknie, a Ty będziesz mógł
wygodnie przesunąć flarę w dowolne miejsce
na podglądzie zdjęcia (jeśli w którymś miejscu
flara będzie się raptownie urywała, dodaj do
takiej warstwy maskę i zamaluj ostrą krawędź
przy użyciu bardzo dużego pędzla o miękkich
krawędziach).
238
Rozdział 9.
Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkępomocnicze, siatka i plasterki), wśród których
znajdziesz między innymi opcje zmiany koloru
wspomnianych linii. Inny sposób na wyświet-
lenie tych ustawień polega na naciśnięciu
Ctrl+K (Command+K w Mac OS) i kliknięciu
pozycji Guides, Grid Slices (Linie pomocnicze,
siatka i plasterki) na liście po lewej stronie.
Do czego służy parametr
Fill (Wypełnienie)?
Tuż pod polem parametru Opacity (Krycie)
w panelu Layers (Warstwy) znajduje się pole
Fill (Wypełnienie), które pojawiło się w jednej
ze starszych wersji Photoshopa, budząc nie-
małe zdziwienie wśród wielu użytkowników:
„A do czego to służy?”. Otóż ten tajemniczy
parametr jest użyteczny wyłącznie wówczas,
gdy do warstwy dokumentu dołączone są
jakieś style, takie jak cienie czy efekty krawę-
dzi. Przypuśćmy, że na warstwie znajduje się
jakiś obiekt, do którego dodałeś efekt cienia.
W takim przypadku zmniejszenie wartości pa-
rametru Opacity (Krycie) sprawi, że zarówno
obiekt, jak i cień będą bardziej przejrzyste, zaś
zmniejszenie wartości parametru Fill (Wypeł-
nienie) spowoduje zwiększenie przejrzystości
obiektu, lecz jego cień pozostanie w 100
widoczny.
Photoshop — kruczki i sztuczki
Ukryty skrót służący
do scalania warstw
Teoretycznie polecenie Flatten Image (Spłaszcz
obraz) nie ma przypisanego skrótu, lecz ja
z powodzeniem posługuję się skrótem
Ctrl+Shift+E (Command+Shift+E w Mac OS)
przypisanym do innego polecenia — Merge
Visible (Złącz widoczne) — które powoduje
scalenie wszystkich widocznych warstw. Co
prawda odniesie ono identyczny skutek tylko
wówczas, gdy w projekcie nie ma żadnych
ukrytych warstw, lecz ponieważ w moich pro-
jektach takich warstw zwykle nie ma, mogę
używać go bez przeszkód.
Konfigurowanie podręcznego
próbnika kolorów
Photoshop jest wyposażony w podręczny
próbnik kolorów, wyświetlany po naciśnięciu
klawiszy Alt+Shift (Command+Option+Control
w Mac OS) i kliknięciu prawym przyciskiem
myszy (w Mac OS wystarczy zwykłe kliknię-
cie). Czy wiesz, że możesz zmienić rozmiar
i wygląd tego próbnika? Naciśnij Ctrl+K
(Command+K w Mac OS), aby wyświetlić ok-
no dialogowe Preferences (Preferencje), kliknij
pozycję General (Ogólne) i wybierz jedną
z opcji znajdujących się na liście HUD Color
Picker (Próbnik kolorów HUD).
Zmiana trybu mieszania
pędzla podczas pracy
Jeśli chciałbyś zmienić tryb mieszania pędz-
la bez konieczności sięgania do paska opcji
programu, naciśnij Shift (Shift+Ctrl w Mac OS)
i kliknij prawym przyciskiem myszy (w Mac
OS wystarczy zwykłe kliknięcie) w dowolnym
miejscu dokumentu, aby wyświetlić listę do-
stępnych trybów mieszania narzędzia Brush
(Pędzel).
Tworzenie perspektywicznych cieni
W celu utworzenia cienia padającego pod
pewnym kątem (a nie otaczającego kontury
obiektu) najpierw dodaj do warstwy zwykły
efekt Drop Shadow (Cień). Aby to zrobić, kliknij
przycisk Add Layer Style (Dodaj styl warstwy)
znajdujący się na dole panelu Layers (Warstwy),
wybierz opcję Drop Shadow (Cień), skonfiguruj
wstępne parametry cienia
Pobierz darmowy fragment (pdf)