Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00404 007080 10177270 na godz. na dobę w sumie
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VIII - ebook/pdf
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VIII - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 344
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-63465-30-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Adobe Photoshop, kultowa aplikacja do edycji fotografii, jest potężnym, bardzo rozbudowanym i złożonym środowiskiem pracy, które oferuje ogromną liczbę funkcji i narzędzi. Możliwości Photoshopa wciąż się rozszerzają, oprogramowanie to ewoluuje i zmienia się wraz z postępem nauki o fotografii i obróbce obrazu. Graficy i fotografowie z upodobaniem z tego korzystają, jednak mało kto może poszczycić się znajomością pełni możliwości Photoshopa.

Trzymasz w dłoni zaktualizowane wydanie niezwykle popularnego podręcznika do nauki obsługi Photoshopa. Dzięki tej książce szybko nauczysz się najciekawszych, najpotrzebniejszych i najczęściej wykorzystywanych technik edycji zdjęć. W kolejnych rozdziałach pokazano krok po kroku techniki stosowane przez najlepszych światowych fotografików. Wskazano też konkretne ustawienia, wyjaśniając, kiedy należy je zastosować i dlaczego. Szczególną uwagę poświęcono korzystaniu z modułu Camera Raw. Co więcej, w każdym rozdziale zaprezentowano „kruczki i sztuczki” — podpowiedzi i wskazówki, dzięki którym oszczędzisz sobie czasu i nerwów.

Dzięki tej książce poznasz:

Koryguj, retuszuj, wyostrzaj i zmiękczaj — tak jak czynią to najlepsi!


Scott Kelby — jest fotografem, projektantem i wielokrotnie nagradzanym autorem kilkudziesięciu książek o fotografii. Od 1993 roku uczy innych posługiwania się Photoshopem. Jego znakiem firmowym stał się lekki, zajmujący i przyjemny sposób przekazywania wiedzy. Kelby jest również redaktorem naczelnym czasopisma „Photoshop User”, dyrektorem technicznym przy konwencie Photoshop World Conference i prezesem KelbyOne, serwisu społecznościowego dla fotografów i użytkowników Lightrooma oraz Photoshopa. Mieszka w rejonie Zatoki Tampa w stanie Floryda.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Adobe Photoshop CC Book for Digital Photographers (2017 release) Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-283-3464-9 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE ADOBE PHOTOSHOP CC BOOK FOR DIGITAL PHOTOGRAPHERS 2017 RELEASE by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc, publishing as New Riders Publishing. Copyright © 2017 by Scott Kelby. ; ISBN 0134545117; All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/fccc17 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Rozdział 1. 001 Raw and Un-Kutt Podstawy Camera Raw Otwieranie różnych formatów zdjęć w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 002 Tęsknisz za wyglądem zwykłych zdjęć JPEG? Wypróbuj działanie profili Camera Raw! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 005 Stosowanie Camera Raw w postaci filtra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 007 Ustawianie balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 008 Wyświetlanie podglądu przed/po w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .012 Automatyczna korekcja zdjęć w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 014 Ściąga ułatwiająca edytowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .017 Ustawianie punktów bieli i czerni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 018 Korygowanie ogólnej jasności zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 020 Zwiększanie kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 022 Radzenie sobie z prześwietleniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 023 Rozjaśnianie cieni (doświetlanie za pomocą suwaka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 025 Łączenie wszystkich zabiegów (szybka poprawka od A do Z) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 026 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 028 Rozdział 2. 031 Pojedynek na pustyni Camera Raw — nie tylko podstawy Jednoczesna edycja wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 032 Akcentowanie detali i tekstur przy użyciu suwaka Clarity (Przejrzystość) . . . . . . . . . . . . 035 Korekcja kontrastu przy użyciu krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 037 Wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 043 Korekcja poszczególnych zakresów barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 048 Usuwanie plamek, przebarwień i innych kłopotliwych detali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 050 Łatwe wyszukiwanie pyłków i plamek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 052 Usuwanie mgły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 053 Redukcja szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 054 viii kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI Kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 057 Zalety formatu Adobe DNG w odniesieniu do fotografii RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .061 Decydowanie o wyglądzie zdjęć RAW przeznaczonych do otwarcia w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 063 Kalibracja Camera Raw pod kątem posiadanego aparatu fotograficznego . . . . . . . . . . 066 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 067 Rozdział 3. 069 Ekipa dostosowawcza Narzędzia korekcyjne Camera Raw Rozjaśnianie, przyciemnianie i korekcja wybranych fragmentów zdjęcia . . . . . . . . . . . . 070 Retuszowanie portretów w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 076 Korekcja jasności nieba (i innych obiektów) przy użyciu filtra gradientowego . . . . . . . 079 Poprawianie kolorystyki (lub tworzenie efektów specjalnych) poprzez malowanie balansem bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 081 Usuwanie szumu tylko z obszarów cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 082 Jak wycisnąć więcej niż 100 z każdego suwaka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 083 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 084 Rozdział 4. 087 Lens Korygowanie wad obiektywu Automatyczna korekcja wad obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 088 Automatyczne korygowanie zniekształceń optycznych za pomocą narzędzia Upright . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 090 Prostowanie ze wspomaganiem — kiedy Camera Raw potrzebuje Twojej pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 094 Korygowanie efektu aberracji chromatycznej (to te kolorowe otoczki) . . . . . . . . . . . . . . 098 Korygowanie efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101 ix kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI Rozdział 5. 103 Special Effects Efekty specjalne w Camera Raw Dodawanie efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Tworzenie niestandardowych winiet i efektów świetlnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107 Montaż zdjęć panoramicznych w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Dwukrotne przetwarzanie zdjęcia, czyli próba uchwycenia niemożliwego . . . . . . . . . . .116 Efekty specjalne w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Mokre jezdnie i bruk uliczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Konwersja zdjęć na czarno-białe w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Tonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Bichromie — prościej się już nie da! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Zapisywanie własnych ustawień przetwarzania obrazu w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . 133 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Rozdział 6. 137 Kadr Skalowanie i kadrowanie zdjęć Podstawy kadrowania zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Kadrowanie do określonego rozmiaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Tworzenie własnych ustawień narzędzia Crop (Kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Tworzenie niestandardowych formatów dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Skalowanie cyfrowych fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151 Automatyczne skalowanie i zapisywanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Powiększanie zdjęć do rozmiarów plakatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Prostowanie przekrzywionych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Zmniejszanie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Skalowanie wybranych fragmentów zdjęcia z uwzględnieniem ich zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Potrzebujesz pomocy w znalezieniu czegoś? Wypróbuj nową wyszukiwarkę w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 x kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI Rozdział 7. 169 Layers of Light Warstwy, zaznaczanie i montaż zdjęć Obsługa warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Rysowanie kwadratowych, prostokątnych lub okrągłych zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Zapisywanie zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Rozmywanie ostrych krawędzi zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181 Łatwiejsze zaznaczanie dzięki narzędziu Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Tworzenie skomplikowanych zaznaczeń, na przykład włosów (i garść sztuczek z fotomontażem!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Rozdział 8. 197 HDR Tworzenie zdjęć o dużej rozpiętości tonalnej Tworzenie 16-bitowych zdjęć HDR w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Hiperrealistyczny efekt HDR dzięki tonowaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Tworzenie hybrydowego obrazu HDR — łączenie zalet obu rozwiązań . . . . . . . . . . . . . 205 Tworzenie efektu HDR na podstawie jednego zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Jak radzić sobie z „duszkami” na zdjęciach HDR? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211 Wyostrzanie zdjęć HDR filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .213 Techniki wykańczania obrazów HDR (winieta, wyostrzanie i łagodny blask) . . . . . . . . . .215 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217 xi kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI Rozdział 9. 219 Problem Child Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Retuszowanie odbić i odblasków w okularach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Prosty sposób na retuszowanie zdjęć grupowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Polecenie Liquify (Formowanie) można korygować po fakcie (i jest wyposażone w przydatne narzędzie!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Usuwanie obiektów za pomocą funkcji wypełniania z uwzględnieniem zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Przenoszenie obiektów bez pozostawiania pustych miejsc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Rozdział 10. 241 Wydanie specjalne Efekty specjalne dla fotografów Modne portrety o stonowanej kolorystyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Kontrastowy portret . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Efekt miękkiego rozmycia dla portretów i zdjęć krajobrazowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Efekt tilt-shift (uzyskany za pomocą galerii filtrów rozmywających) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Rozmycie pola i rozmycie przesłony (czyli jak naśladować głębię ostrości obiektywu 85 mm f/1,4) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Kolorowanie zdjęć mody za pomocą warstwy korekcyjnej Color Lookup (Wyszukiwanie kolorów) w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Modelowanie z użyciem udoskonalonego filtra Liquify (Formowanie) . . . . . . . . . . . . . . 260 Efekt flary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Błyskawiczne przekształcanie zdjęć na malowane obrazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Konwersja trzema kliknięciami, czyli moja metoda na czerń i biel w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271 Kwadrychromia i wspaniałe obrazy w skali szarości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Barwienie zdjęć (od sepii do dzielonego tonowania) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Coś dla miłośników najwyższej jakości czarno-białych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 xii kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI Rozdział 11. 283 Megaostry Techniki wyostrzania Najważniejsze informacje o wyostrzaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Najbardziej zaawansowane wyostrzanie w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291 Jeszcze inteligentniejsze wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Wyostrzanie filtrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Końcowe wyostrzanie w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Ratowanie rozmytych zdjęć za pomocą filtra Shake Reduction (Redukcja potrząśnięć) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Rozdział 12. 305 Brudna robota Mój proces edycji zdjęć krok po kroku Mój proces edycji zdjęć w Photoshopie CC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Photoshop — kruczki i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 xiii kelbyone.comFotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Problem Child Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Tym razem tytuły nasunęły mi się same. Aż dwa. Przypo- mniałem sobie jednak, że jeden z nich wykorzystałem już w jednej ze swoich książek poświęconych Lightroomowi, wybrałem więc właśnie Problem Child (to oryginalny tytuł filmu nakręconego w 1990 roku przez wytwórnię Universal Pictures z Johnem Ritterem, Amy Yasbeck i Jackiem Warde- nem w rolach głównych). Dlaczego zdjęcia przysparzają nam tylu problemów? Cóż, to nie nasza wina, tylko aparatu. Otóż aparaty fotograficzne tak naprawdę nie rejestrują tego sa- mego, co widzimy gołym okiem. Choć nowoczesne matryce cyfrowe stają się coraz lepsze, to nadal wiele, wiele im bra- kuje, by dorównały zakresowi tonalnemu ludzkiego wzroku. Nasze oczy są nieporównywalnie doskonalsze nawet od naj- lepszego, wyposażonego w największą liczbę megapikseli aparatu. Ludzkie oko to zaiste zadziwiający organ. Być może zaskoczy Cię jednak, że istnieje gatunek zwierząt, który potra- fi rejestrować kolor i przejścia tonalne bez porównania lepiej niż człowiek. Nic więc dziwnego, że producenci aparatów fotograficznych wydają grube miliony na zbadanie struktury oczu almika haitańskiego (Hispaniolan solenodon), gatunku endemicznego, występującego wyłącznie na wyspie Haiti. Uważa się, że w oczach almika kryje się sekret produkcji superczułych sensorów, które wyeliminują potrzebę bra- cketingu albo tworzenia zdjęć HDR, bo aparaty wyposażone w takie sensory będą doskonale naświetlać obiekty znajdują- ce się w cieniu i na słońcu jednocześnie. Mechanizm będzie podobny jak w przypadku ludzkiego wzroku, ale zarazem znacznie bardziej wyrafinowany. Koncern Sony poświęcił wiele czasu na zbadanie kanału Schlemma gałki ocznej ga- tunku H. solenodon, ale gdy japońskim inżynierom udało się opracować projekt matrycy, która jest nie tylko doskonalsza od wszystkich znanych obecnie rozwiązań, ale przewyższa możliwości ludzkiego wzroku, grupa niemieckich badaczy z firmy Leica dokonała przełomowego odkrycia. Wkrótce potem przedstawili oni działający prototyp sensora bazują- cego na budowie komory przedniej oka jelonka czubatego, występującego w górskich, podmokłych lasach Chin. A wte- dy pojawił się magiczny skrzat. Proszę, możesz kontynuować tę całkowicie wyssaną z palca historię. Zacznij od „A wtedy pojawił się magiczny skrzat…”, przyjrzyj się wyszukanemu w Google poglądowemu rysunkowi przedstawiającemu bu- dowę oka i użyj tylu trudnych terminów, ile dusza zapragnie. 219 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciamiPoleć książkęKup książkę Retuszowanie odbić i odblasków w okularach Liczba zapytań, jakie otrzymuję w sprawie retuszu tego rodzaju mankamentów, przekracza łączną liczbę wszystkich innych listów z pytaniami. Wszystko przez to, że tego rodzaju wad strasznie trudno się pozbyć. Jeśli masz szczęście, może uda Ci się to zrobić po godzinie pracochłonnego klonowania, ale często jest to po prostu niewykonalne. Mądry fotograf poświęci jednak dodatkowe 30 sekund i zrobi jedno zdjęcie modela bez okularów (a najlepiej jedno takie zdjęcie dla każdej pozy). Jeśli tak postąpisz, to dalsze poprawki w Photoshopie będą banalnie proste. Masz wrażenie, że szkoda zachodu na takie przygotowania? W takim razie chyba nigdy nie spędziłeś godziny na desperackim retuszowaniu odbić w okularach… Krok 1. Zanim przystąpię do omawiania tajników tej metody, chciałbym się upewnić, że przeczytałeś krótki wstęp do tego ćwiczenia. W przeciwnym razie będziesz bowiem zaskoczony rysunkiem ilustrującym jego 2. krok. Jak widać na tym zdjęciu, odblaski światła w okularach modela są bardzo wyraźne (zwłaszcza po lewej stronie; a choć po prawej są znacznie słab- sze, one też zdecydowanie wymagają poprawek). Po zrobieniu pierwszego zdjęcia najlepiej jest poprosić modela, aby przez chwilę się nie ruszał, podczas gdy Ty podejdziesz i zdejmiesz mu okulary (może je zdjąć także ktoś inny — przyjaciel lub asystent). Dzięki temu model nie zmieni pozy, co bez wątpienia zrobi, jeśli zdejmie sobie okulary sam. Potem szybko zrób drugie zdjęcie. To sytuacja idealna. Krok 2. W tym przypadku od razu się domyśliłem, że w oku- larach mężczyzny pojawią się odblaski, poprosiłem go więc, aby po pierwszym zdjęciu przez chwilę nie zmieniał pozy, a gdy asystent zdjął mu okulary, cyknąłem drugie zdjęcie. 220 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 3. Po otwarciu obydwu zdjęć w Photoshopie włącz na- rzędzie Move (Przesunięcie) (V), przytrzymaj klawisz Shift, a następnie kliknij i przeciągnij zdjęcie „bez oku- larów” do okna ze zdjęciem „w okularach” (tak jak na tym przykładzie). Jeśli przewidująco zrobisz zdjęcie w okularach i bez, jedno po drugim, będziesz mógł użyć polecenia Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw) do idealnego wyrównania fotografii. Naciśnij klawisz Ctrl (Command w Mac OS) i w panelu Layers (Warstwy) kliknij obydwie warstwy, aby je zaznaczyć (tak jak na tym przykładzie), a potem wybierz po- lecenie Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw) z menu Edit (Edycja). Pozostaw włączoną domyślną opcję Auto (Automatyczny) i kliknij przycisk OK, aby w ciągu kilku sekund otrzymać idealnie dopasowane warstwy. Jeśli odpowiednio przygotujesz źródłowe zdjęcia w studiu, to po tej operacji możesz od razu przejść do kroku 6. Jeśli jednak robiłeś zdjęcia z ręki, w dodatku w odstępie kilku minut, to nie będziesz mógł się posłużyć poleceniem Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw) — pozy modela będą się za bardzo różnić. W tej sytuacji trzeba je dopasować ręcznie (to kolejny powód, dla którego właściwe przygotowanie zdjęć w studiu naprawdę się opłaca). Zobaczmy, jak należy wtedy postąpić. Krok 4. Górna warstwa ze zdjęciem powinna być trochę prześwitująca, dzięki czemu będziesz widział oczy modela na dolnej warstwie (a tym samym łatwiej Ci będzie dopasować położenie warstw). Zacznij więc od zmniejszenia w panelu Layers (Warstwy) wartości parametru Opacity (Krycie) dla górnej warstwy do około 50 – 60 (jak na tym przykładzie). Następnie za pomocą narzędzia Move (Przesunięcie) ustaw górną warstwę tak, by oczy modela jak najlepiej pasowały do oczu na warstwie dolnej. Ciąg dalszy na następnej stronie Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 221 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 5. Jeśli model poruszył się między kolejnymi ujęciami (może pochylił głowę albo zmienił ułożenie ramion), to górne zdjęcie zapewne trzeba będzie trochę ob- rócić, aby lepiej dopasować położenie oczu. Naciśnij Ctrl+T (Command+T w Mac OS), aby wydać polecenie Free Transform (Przekształcanie swobodne), zmniejsz skalę podglądu (chodzi o to, by całe zdjęcie z dużym zapasem zmieściło się w oknie dokumentu) i ewen- tualnie powiększ okno z projektem, tak by wokół zdjęcia było widać sporo pustego, szarego miejsca (jak na tym przykładzie). Po ustawieniu kursora my- szy poza obrębem ramki przekształcenia przybierze on kształt podwójnej, wygiętej strzałki. Gdy tak się stanie, kliknij i przeciągnij po łuku, aby obrócić górną warstwę. (Uwaga: być może będziesz musiał potem ponownie ustawić kursor w środku ramki i odrobinę ją przeciągnąć, aby zmienić położenie górnej war- stwy względem dolnej). Krok 6. Gdy uda Ci się poprawnie dopasować obie fotografie, naciśnij klawisz Enter (Return w Mac OS), aby zatwier- dzić wszystkie przekształcenia, a potem przywróć do- myślną, 100-procentową wartość parametru Opacity (Krycie). Tak naprawdę wszystko, czego potrzebujemy od górnej warstwy, to fragment odpowiadający wnę- trzu oprawek. Przytrzymaj klawisz Alt (Option w Mac OS) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy), znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy). Górna, obrócona warstwa zostanie wów- czas całkowicie ukryta za pomocą czarnej maski (jak na tym rysunku). 222 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 7. Zmień kolor narzędzia na biały, włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), z przybornika na pasku opcji wybierz nie- wielką końcówkę o miękkich krawędziach, a potem zacznij zamalowywać szkło okularów po prawej stro- nie. W rezultacie będziesz powoli odsłaniał warstwę bez okularów (jak na tym przykładzie). Chodzi o to, by odkryć górną warstwę tylko w tych miejscach, w których jest potrzebna. Krok 8. Po zakończeniu pracy nad okiem po prawej stronie w analogiczny sposób wyretuszuj drugie szkło. Ko- niecznie użyj małej końcówki pędzla i uważaj, by przypadkiem nie zamalować oprawek. Ale nawet jeśli Ci się to przydarzy — nie ma problemu. Po prostu na- ciśnij klawisz X, aby zmienić kolor narzędzia na czarny, i zamaluj brakujące części oprawek, co pozwoli Ci je odtworzyć. Jeszcze raz podkreślę, że całe to zadanie będzie o wiele łatwiejsze (można byłoby w ogóle pominąć 4. i 5. krok!), jeśli zadbasz o właściwe przygo- towanie zdjęć źródłowych w studiu. Pamiętaj: poproś modela, aby się nie ruszał, zdejmij mu okulary i zrób drugie zdjęcie. Wtedy polecenie Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw) zaoszczędzi Ci mnóstwa czasu i pracy. Porównanie wyglądu zdjęcia przed retuszem i po jego wykonaniu możesz obejrzeć na następnej stronie. Ciąg dalszy na następnej stronie Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 223 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Przed retuszem (z odblaskami w okularach) Po retuszu (odblaski zniknęły bez śladu) 224 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Prosty sposób na retuszowanie zdjęć grupowych Zdjęcia grupowe stanowią spore wyzwanie dla każdego fotografa, zawsze bowiem znajdzie się jakiś bar… bardzo ruchliwy osobnik, który będzie psuł każde kolejne ujęcie (a przynajmniej takie odnoszę wrażenie, patrząc na moje rodzinne fotografie. No dobrze, żartuję!). Prawdziwy problem polega na tym, że któraś z fotografowanych osób mrugnie w niewłaściwym momencie, zapomni się uśmiechnąć, nie będzie patrzyła w kierunku aparatu itd. Oczywiście niekiedy można temu zaradzić, łącząc twarze i fragmenty kilku różnych zdjęć, lecz jest to żmudny i bardzo czasochłonny proces… chyba że użyje się polecenia Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw). Ono jest genialne! Krok 1. Oto fotografia grupowa, na której jeden z modeli (chłopiec stojący po prawej stronie) nie patrzy w stro- nę obiektywu. Krok 2. Oczywiście w przypadku zdjęć grupowych zwykle robi się ich tyle, ile tylko wytrzymają fotografowani. Na szczęście kilka chwil później udało mi się zrobić fotkę, na której chłopiec po prawej stronie wygląda świetnie. Szkopuł w tym, że to zdjęcie także nie jest idealne, bo z kolei mężczyzna po lewej się nie uśmie- cha, a jeden z pozostałych ma zamknięte oczy. Kon- cepcja polega na tym, by połączyć chłopca po prawej stronie tego zdjęcia z pozostałą częścią pierwszej fotografii. W rezultacie powinienem otrzymać jedno zdjęcie grupowe, na którym wszyscy się uśmiechają, mają otwarte oczy i patrzą w moim kierunku. Ciąg dalszy na następnej stronie Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 225 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 3. Rozpocznij od otwarcia obydwu zdjęć w Photoshopie i umieszczenia ich w jednym dokumencie: włącz na- rzędzie Move (Przesunięcie) (V), przytrzymaj klawisz Shift, a potem kliknij w oknie ze zdjęciem, na którym chłopiec wyszedł dobrze, i przeciągnij je ponad to, na którym nie patrzy w stronę aparatu. Przeniesione w ten sposób zdjęcie znajdzie się na oddzielnej war- stwie docelowego dokumentu; tak jak to ilustruje panel Layers (Warstwy) pokazany na rysunku obok. Krok 4. Naciśnięcie klawisza Shift przy przenoszeniu zdjęć na ogół wystarcza do dopasowania fotografii (zwłaszcza jeśli zdjęcia zostały zrobione aparatem zamontowa- nym na statywie), ale jeśli fotografowałeś z ręki albo jeśli modele trochę się poruszyli, możesz poprosić Photoshopa o precyzyjne wyrównanie fotogra- fii. W tym celu przytrzymaj klawisz Ctrl (Command w Mac OS), w panelu Layers (Warstwy) kliknij oby- dwie warstwy ze zdjęciami, aby je zaznaczyć (tak jak na tym przykładzie), a następnie wybierz polecenie Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw) z menu Edit (Edycja). W oknie dialogowym Auto-Align Layers (Auto-wyrównanie warstw), które się wówczas pojawi, możesz pozostawić domyślną opcję Auto (Automa- tyczny) i kliknąć przycisk OK. Photoshop postara się wtedy optymalnie dopasować zaznaczone warstwy (i na ogół wychodzi mu to wyśmienicie!). 226 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 5. Po wyrównaniu obydwu zdjęć kliknij górną warstwę w panelu Layers (Warstwy), aby ją uaktywnić. Następ- nie przytrzymaj klawisz Alt (Option w Mac OS) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy) znaj- dujący się w dolnej części tego panelu, aby ukryć górną warstwę (z tym zdjęciem, na którym chłopiec patrzy w stronę aparatu) za pomocą czarnej maski. Włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), z przybornika na pasku opcji wybierz średniej wielkości końcówkę o miękkich krawędziach i zamaluj na biało głowę chłopca. W miarę malowania będziesz odsłaniał tę dobrą wersję jego zdjęcia, na której chłopiec patrzy w moją stronę (jak na rysunku obok). Kontynuuj malowanie, aż cała głowa, marynarka i reszta postaci będą wyglądały naturalnie. Gdy skończysz, włącz narzędzie Crop (Kadrowanie) (C) i wykadruj projekt do żądanych rozmiarów. Efekt tych poprawek możesz obejrzeć poniżej. Przed: chłopiec nie patrzy w stronę aparatu Przed: mężczyzna po lewej stronie nie uśmiecha się i ma zamknięte oczy Po: doskonałe zdjęcie grupowe otrzymane na podstawie fragmentów obu fotografii Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 227 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Polecenie Liquify (Formowanie) można korygować po fakcie (i jest wyposażone w przydatne narzędzie!) Bardzo często retuszuję portrety (ba, napisałem nawet świetnie przyjętą książkę na ten temat, ale jeśli sądziłeś, że zareklamuję tutaj tom zatytułowany Professional Portrait Retouching Techniques for Photographers Using Photoshop, to… owszem, nie myliłeś się). Na liście życzeń chyba każdego retuszera była możliwość stosowania filtra Liquify (Formowanie) w postaci obiektu inteligentnego, tak by poprawki wprowadzone za pomocą tego filtra można było w każdej chwili anulować albo skorygować. Takiej możliwości doczekaliśmy się w Photoshopie w wersji Creative Cloud. Otrzymaliśmy ponadto coś, czego nikt się nie spodziewał — przydatne narzędzie o nazwie Smooth (Wygładzanie), które pomaga w zatuszowaniu poprawek wykonanych narzędziem Liquify (Formowanie). Krok 1. Aby użyć polecenia Liquify (Formowanie) w postaci filtra inteligentnego, zacznij od przekształcenia zwy- kłej warstwy obrazu na warstwę obiektu inteligen- tnego. Aby to zrobić, wybierz polecenie Convert for Smart Filters (Konwertuj na inteligentne filtry) z menu Filter (Filtr) albo w panelu Layers (Warstwy) kliknij pra- wym przyciskiem myszy warstwę Background (Tło) i z kontekstowego menu wybierz polecenie Convert to Smart Object (Konwertuj na obiekt inteligentny), tak jak na przykładowym rysunku. Krok 2. Wybierz polecenie Liquify (Formowanie) z menu Filter (Filtr) i wprowadź dowolne poprawki. W tym przy- padku proponuję wygładzić załamania na lewym rękawie marynarki modelki za pomocą narzędzia Forward Warp (Zawijanie w przód) (W) — odpowia- da mu pierwszy przycisk u góry na pasku narzędzi. Ustaw niewielką średnicę pędzla i przesuń fragmenty rękawa na zewnątrz albo do wewnątrz, aż uda Ci się je wyrównać (jak na pokazanym przykładzie). Gdy skoń- czysz, kliknij przycisk OK. Zastosowany filtr zostanie dodany do listy filtrów inteligentnych wyposażonych w oddzielną maskę (dzięki temu w razie potrzeby będziesz mógł częściowo ukryć wprowadzoną po- prawkę, zamalowując wybrane fragmenty maski na czarno). 228 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 3. W zwykłej wersji filtra Liquify (Formowanie), jeśli po fakcie nie byłbyś zadowolony z wprowadzonych w nim zmian, musiałbyś zacząć od początku. Ale ponieważ najpierw utworzyłeś obiekt inteligentny, to po ponownym otwarciu zdjęcia będziesz mógł dowolnie zmodyfikować wykonane poprawki. Aby to zrobić, po prostu dwukrotnie kliknij (oznaczoną na rysunku obok) nazwę filtra Liquify (Formowanie), widniejącą pod miniaturą warstwy inteligentnej w pa- nelu Layers (Warstwy). Na ekranie pojawi się okno filtra Liquify (Formowanie), w którym nie tylko będziesz mógł zapoznać się z wprowadzonymi zmianami, ale też je skorygować. Na przykład jeśli chciałbyś anulo- wać ostatnią poprawkę tylko częściowo (powiedzmy, że nie spodobały Ci się przeróbki w dolnej części rękawa), włącz narzędzie Reconstruct (Rekonstrukcja) (R; jest to drugie narzędzie od góry na pasku na- rzędzi programu) i zamaluj zmienione miejsce tak, by przywrócić mu oryginalny wygląd, nie naruszając innych zmian. Krok 4. To tyle, jeśli chodzi o kwestię obiektu inteligentne- go (proste, prawda?). Przyjrzyjmy się teraz narzędziu Smooth (Wygładzanie) (E; odpowiada mu trzeci przy- cisk od góry na pasku narzędzi). Zasadniczo przydaje się ono w sytuacji, gdy któreś z poprawek wprowa- dzonych innymi narzędziami wyszły nierówno albo nienaturalnie. Działanie narzędzia Smooth (Wygładza- nie) przypomina efekt użycia narzędzia Reconstruct (Rekonstrukcja), ale zamiast przywracać oryginalny wy- gląd zdjęcia w zamalowanych miejscach, odtwarza go tylko częściowo. Po pierwszym zamalowaniu zmo- dyfikowanego fragmentu retusz w pewnym stopniu zanika, a kolejne pociągnięcia stopniowo go tonują. Aby uzyskać bardziej realistyczny efekt, możesz użyć niewielkiej końcówki pędzla. Uwaga: do filtra Liquify (Formowanie) wrócimy jeszcze w rozdziale 10., gdzie wykorzystamy go do retuszu portretu. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 229 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Usuwanie obiektów za pomocą funkcji wypełniania z uwzględnieniem zawartości Kiedy ludzie wspominają o „magii Photoshopa”, na ogół mają na myśli funkcje takie jak wypełnianie z uwzględnieniem zawartości. Ja sam, choć już od kilku lat używam tej funkcji do usuwania niepożądanych elementów ze zdjęć, jestem pod wrażeniem tego, co można za jej pomocą zrobić. Łatwość użycia w połączeniu z ogromnymi możliwościami sprawiają, że jest to jedno z niezastąpionych narzędzi w przyborniku każdego fotografa. Krok 1. Na tym zdjęciu widzimy siedzących na kamieniach ludzi, którzy odwracają uwagę od głównego tematu — latarni morskiej. Byłoby znakomicie, gdyby udało się ich wyretuszować. Krok 2. W celu wyretuszowania sylwetek za pomocą funkcji wypełniania z uwzględnieniem zawartości najpierw włącz Lasso (L) albo dowolne inne narzędzie do two- rzenia zaznaczeń, którym lubisz się posługiwać — na przykład Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) albo Pen (Pióro) — i narysuj zaznaczenie wokół obu postaci. Po zakończeniu rysowania możesz ułatwić Photo- shopowi zadanie poprzez rozszerzenie zaznaczenia o mniej więcej 4 piksele. Wybierz więc polecenie Expand (Rozszerzanie) z menu Select/Modify (Zazna- czanie/Zmień), a gdy na ekranie wyświetli się okno dialogowe Expand Selection (Rozszerzanie zaznaczenia), zmień wartość parametru Expand By (Rozszerz o) na 4 piksele i kliknij przycisk OK, aby powiększyć zazna- czenie o podaną wartość. 230 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 3. Następnie wydaj polecenie Edit/Fill (Edycja/Wypełnij). Po wyświetleniu się okna dialogowego Fill (Wypeł- nienie) z listy Use (Użyj) wybierz opcję Content-Aware (Uwzględnianie zawartości), tak jak zostało to poka- zane na tym rysunku. Kliknij przycisk OK, a potem usiądź wygodnie i przygotuj się na niespodziankę (wiem, to niewiarygodne!). Spójrz tylko: ludzie zniknęli, a kamienista droga za nimi została niemal idealnie wypełniona odpowiednio dobraną teksturą. Właśnie dlatego omawiana opcja nosi nazwę Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) — uwzględnia ona to, co znajduje się wokół retuszowanego obiektu, i w bar- dzo sprytny sposób wypełnia zaznaczone miejsce (które w przypadku zwykłych narzędzi wypełniają- cych stałoby się pustą, białą dziurą). Naciśnij Ctrl+D (Command+D w Mac OS), aby anulować zbędne już zaznaczenie. Krok 4. Zauważ, że retusz niezupełnie udał się w miejscu, w którym wspornik panelu słonecznego był częś- ciowo zasłonięty przez jedną z siedzących osób. Ten defekt musimy skorygować ręcznie, przy użyciu na- rzędzia Clone Stamp (Stempel). Włącz je za pomocą pa- ska narzędzi lub klawisza S, a następnie przytrzymaj klawisz Alt (Option w Mac OS) i kliknij to, co zostało ze wspornika, a potem domaluj brakujący fragment (jak na rysunku obok, u góry; ja przy okazji poprawi- łem też fragmenty skał). Jeśli zakochałeś się w opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości), to musisz pogodzić się z faktem, że nie za każdym razem uzy- skasz idealny efekt. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli chodzi o usuwanie zbędnych detali, pozwala ona zaoszczędzić 70 – 80 pracy. Innymi słowy, ręcz- nie trzeba skorygować tylko pozostałe 20 (albo jakieś 3 , tak jak w tym przypadku), a to już naprawdę rewelacja. Zdarza się, że w ogóle nie trzeba niczego poprawiać, a to jeszcze lepiej, prawda? (Co za pyta- nie!) Podpowiem Ci, że im bardziej skomplikowany i losowy charakter ma tło za retuszowanym obiektem, tym lepszy efekt powinieneś uzyskać za pomocą funkcji wypełniania z uwzględnieniem zawartości. Ciąg dalszy na następnej stronie Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 231 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 5. Funkcja wypełniania z uwzględnieniem zawartości jest niesamowita… jeśli zadziała. Ale tak jak w przy- padku dowolnego innego narzędzia w Photoshopie, nie można na nią liczyć w 100 przypadków, na każ- dym zdjęciu i w każdej sytuacji. Ja na ogół używam polecenia opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawar- tości) w tandemie z narzędziem Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), gdyż ono także jest wy- posażone w algorytmy Content-Aware (Uwzględnia- nie zawartości). W najnowszych wersjach programu w te same algorytmy zostało wzbogacone narzędzie Patch (Łatka) — bliski kuzyn pędzla Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) — które lepiej nadaje się do retuszowania dużych obiektów. Otwórzmy teraz inne zdjęcie (pokazane obok) i spróbujmy użyć wymienionych narzędzi do wyretuszowania kratki wentylacyjnej, białego urządzenia pod spodem oraz rurki umocowanej obok okna. Krok 6. Na ogół nie trzeba tworzyć aż tak dokładnego za- znaczenia, jak to zrobiłem w przypadku sylwetek ludzi w poprzednim projekcie. Białe urządzenie na tym zdjęciu wystarczy z pewnym naddatkiem ob- rysować odręcznie zwykłym narzędziem Lasso (L), a potem wybrać polecenie Fill (Wypełnij) z menu Edit (Edycja). Po wyświetleniu się okna dialogowego Fill (Wypełnienie) z listy Use (Użyj) wybierz opcję Content- -Aware (Uwzględnianie zawartości) i kliknij przycisk OK. Gdy to zrobisz, anuluj zaznaczenie skrótem Ctrl+D (Command+D w Mac OS); na rysunku ilustrującym następny krok ćwiczenia możesz się przekonać, że wypełnienie wyszło znakomicie, a uzupełnione cegły wyglądają jak prawdziwe. Jeśli jakiś fragment wypeł- nionego obszaru nie wygląda najlepiej, po prostu zaznacz go i spróbuj jeszcze raz. 232 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 7. Przyjrzyj się miejscu, w którym znajdowało się białe urządzenie. Po prostu zniknęło! Włącz teraz narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) (J), aby usunąć rurkę znajdującą się obok okna. Zmień średnicę pędzla tak, aby była nieznacznie większa od szerokości rurki, i zamaluj obiekt, a Photoshop użyje technologii Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) do wypełnienia zamalowanego obszaru (po zwolnie- niu przycisku myszy rurka zniknie bez śladu!). Uwaga: zwykłe narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) — mam na myśli to, które wymaga pobrania próbki z klawiszem Alt (Option w Mac OS) — nie jest wypo- sażone w algorytmy Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). Mogą się nimi pochwalić tylko narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) oraz Patch (Łatka), tyle że w pierwszym przypadku są one domyślnie włączone, a w drugim zazwyczaj należy je włączyć samemu. Krok 8. Wypróbujmy teraz narzędzie Patch (Łatka), abyś mógł się zapoznać z jego działaniem — naciśnij Shift+J tyle razy, ile będzie trzeba, aby je włączyć. Pierwszy etap pracy przypomina obsługę narzędzia Lasso: trzeba odręcznie obrysować retuszowany obiekt (taki jak ta metalowa kratka wentylacyjna). Następnie należy kliknąć pośrodku zaznaczonego obszaru i przeciąg- nąć go ponad pobliski, „czysty” fragment zdjęcia (wewnątrz zaznaczenia będzie wyświetlany podgląd przyszłej łatki). Po zwolnieniu przycisku myszy za- znaczenie wróci na swoje miejsce, a kratka zostanie usunięta bez śladu. Narzędzia Patch (Łatka) używam do retuszowania większych obiektów, takich jak ten (użyłem go też do usunięcia cienia rzucanego przez wyretuszowany wcześniej biały obiekt). Jeśli chciałbyś, aby retusz został przeprowadzony za pomocą al- gorytmów Content-Aware (Uwzględnianie zawartości), to z listy Patch (Łatka) na pasku opcji wybierz opcję o takiej właśnie nazwie (patrz rysunek). Nawiasem mówiąc, tryb Content-Aware (Uwzględnianie zawarto- ści) nie zawsze musi się okazać lepszy od zwykłego trybu działania narzędzia Patch (Łatka) — wszystko zależy od zdjęcia. Jeśli nie spodoba Ci się efekt działa- nia jednego z trybów, wypróbuj drugi. Ale poczekaj… musimy dokończyć retuszowanie tego zdjęcia! Ciąg dalszy na następnej stronie Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 233 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 9. Tak wygląda efekt przeciągnięcia narysowanej łatki w prawą stronę i wyrównania wzoru cegieł. Po po- wrocie łatki na swoje miejsce, efekt okazał się bardzo dobry — w tym przypadku opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) sprawdziła się lepiej niż tryb Normal (Zwykły). Jeśli coś nie zadziała, najpierw naciśnij Ctrl+Z (Command+Z w Mac OS), aby anulo- wać tworzenie łatki, a następnie Ctrl+D (Command+D w Mac OS), aby usunąć zaznaczenie. Potem możesz wypróbować polecenie Fill (Wypełnij) z opcją Content- -Aware (Uwzględnianie zawartości) albo narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący). Krok 10. Zajmijmy się teraz ostatnim detalem. Ponownie włącz narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygu- jący) — naciśnij Shift+J tyle razy, ile będzie trzeba, aby to zrobić — a potem zamaluj cień w prawym górnym rogu zdjęcia (jak na rysunku obok). Wskazówka. Korygowanie nieudanych poprawek W przypadku tego zdjęcia mieliśmy sporo szczęścia, ale często zdarza się tak, że obiekty przeznaczone do wyretuszowania znajdują się tuż obok innych ważnych elementów kompozycji, które chciałbyś za- chować. W takich przypadkach, zamiast wypełnić za- znaczenie próbkami tła, program może pobrać próbki wprost z głównego tematu. Próba wyretuszowania na omawianym zdjęciu jakiegoś detalu z użyciem op- cji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) mogłaby na przykład spowodować powielenie fragmentów okna. (Takie sytuacje zdarzają się naprawdę często!) Aby uniknąć tego rodzaju błędów, obrysuj zazna- czeniem miejsca, z których Photoshop nie powinien pobierać próbek, a potem zapisz to zaznaczenie: wybierz polecenie Save Selection (Zapisz zaznaczenie) z menu Select (Zaznaczanie) i kliknij przycisk OK. Od tej pory program będzie unikał zaznaczonego fragmen- tu przy pobieraniu próbek do wypełniania. 234 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 11. Jak widać, w tym przypadku narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) i Patch (Łatka) świetnie poradziły sobie z retuszem ściany. Poniżej możesz się zapoznać z porównaniem wyglądu zdjęć przed modyfikacją i po jej wprowadzeniu. Przed Po Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 235 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Przenoszenie obiektów bez pozostawiania pustych miejsc Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) to kolejne zdumiewające narzędzie, którego działanie skłania do zastanowienia się nad niezwykłymi algorytmami umożliwiającymi zaznaczenie wybranego obiektu i przeniesienie go w inne miejsce w tak czarodziejski sposób, że miejsce po tym obiekcie jest automatycznie naprawiane i wypełniane przez Photoshopa. Oczywiście ta sztuczka nie zawsze wychodzi, a i samego narzędzia z pewnością nie będziesz używał na co dzień… ale jeśli już zdarzy Ci się go użyć i sprawdzi się ono bez zarzutu, to wierz mi — szczęka opadnie Ci z hukiem. No cóż, omawiane narzędzie rzeczywiście bywa krnąbrne, ale pokażę Ci kilka trików ułatwiających obejście niektórych problemów. Krok 1. Oto przykładowe zdjęcie, nad którym będziemy pra- cować. Nasze zadanie będzie polegało na przeniesie- niu lampy nieco bliżej drzwi. Krok 2. Za pomocą paska narzędzi włącz dowolne narzędzie zaznaczania, którym lubisz się posługiwać, i narysuj zaznaczenie obejmujące obiekt(y) do przesunięcia (w tym przypadku będzie to lampa, uchwyt, na którym jest zamocowana, oraz wtyczka i gniazdko). Zaznaczenie nie musi być idealne, ale postaraj się na- dać mu względnie dokładny kształt. Po narysowaniu zaznaczenia, aby algorytm Content-Aware (Uwzględ- nianie zawartości) dał lepsze efekty, dobrze jest roz- szerzyć zasięg tego zaznaczenia o jakieś 4 piksele. W tym celu wybierz polecenie Expand (Rozszerzanie) z menu Select/Modify (Zaznaczanie/Zmień), a gdy na ekranie pojawi się okno dialogowe Expand Selection (Rozszerzanie zaznaczenia), zmień wartość parametru Expand By (Rozszerz o) na 4 piksele i kliknij przycisk OK. Wskazówka. Rysowanie zaznaczenia narzędziem Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) Za pomocą narzędzia Content-Aware Move (Przesuwa- nie z uwzględnieniem zawartości) można narysować potrzebne zaznaczenie w analogiczny sposób jak narzędziem Lasso. 236 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Krok 3. Na pasku narzędzi odszukaj narzędzie Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) — jak widać na pokazanym rysunku, dzieli ono przycisk z narzędziami Healing Brush (Pędzel korygujący) oraz Patch (Łatka) — lub naciśnij Shift+J tyle razy, ile będzie trzeba, aby je włączyć. Następnie kliknij zaznaczone obiekty i przeciągnij je bliżej drzwi (jak na tym przy- kładzie). Obiekty te pozostaną na swoim dotychcza- sowym miejscu, dopóki nie zakończysz przesunięcia. Krok 4. Po zwolnieniu przycisku myszy i naciśnięciu klawisza Enter (Return w Mac OS) będziesz musiał chwilę od- czekać (jak długo? To zależy od rozmiarów zdjęcia). Gdy program skończy działanie, okaże się, że obiekty zostały przesunięte, a miejsce, w którym się znajdo- wały, jest wypełnione odpowiednią teksturą (patrz rysunek). Na razie nie usuwaj jeszcze zaznaczenia — zwłaszcza jeśli poprawka nie wyszła tak, jak się spodziewałeś — gdyż dopóki zaznaczenie jest ak- tywne, możesz zmienić sposób generowania tekstury i kolorów łatki przez Photoshopa. Można to zrobić za pomocą parametrów Structure (Struktura) oraz Color (Kolor) na pasku opcji programu. Dopóki nie anulujesz zaznaczenia, możesz dobierać różne kombinacje tych ustawień, a program za każdym razem zmodyfikuje wygląd projektu. W razie ewentualnych problemów po prostu zapoznaj się z działaniem obu parametrów i sprawdź, który wariant daje najlepszy efekt. Im wyż- sze wpiszesz wartości parametrów, tym dokładniej Photoshop będzie się starał dobrać teksturę i kolory- stykę do oryginalnego tła. W niektórych przypadkach efekt jest wtedy bardziej naturalny, ale bywa, że wy- gląda dziwnie, więc najlepiej po prostu poekspery- mentuj z większymi i mniejszymi wartościami. Uwaga: pamiętaj, że drobne błędy możesz w razie potrzeby skorygować za pomocą narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący). Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Rozdział 9. 237 Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę Photoshop — kruczki i sztuczki Jak posługiwać się poleceniem Shadows/Highlights (Cienie/Podświetlenia) tak jak warstwą korekcyjną? Z technicznego punktu widzenia nie będzie to warstwa korekcyjna, lecz jej działanie i obsługa będą ją przypominały do złudze- nia. Jeśli przed użyciem polecenia Shadows/ Highlights (Cienie/Podświetlenia) wybierzesz polecenie Convert for Smart Filters (Konwertuj na inteligentne filtry) z menu Filter (Filtr), zyskasz wiele korzyści typowych dla posługiwania się warstwami korekcyjnymi — w tym możliwość późniejszego zmodyfikowania ustawień i za- stosowania maski. Po dwukrotnym kliknięciu niewielkiej ikony z suwakami, znajdującej się po prawej stronie nazwy warstwy, na ekra- nie wyświetli się okienko, w którym możesz zmienić tryb mieszania i stopień krycia efektu; możesz też całkowicie go ukryć przez kliknię- cie ikony z symbolem oka (albo w dowolnej chwili usunąć). Zmiana położenia efektu flary Nie jesteś pewien, jaki tryb mieszania wybrać? Po prostu przejrzyj działanie kolejnych trybów przy użyciu skrótu Shift++ (plus) i wybierz ten, który uznasz za najlepszy. Jak zmienić kolejność końcówek pędzla w przyborniku? Wybierz polecenie Preset Manager (Menedżer ustawień domyślnych) z menu Edit (Edycja). W oknie dialogowym tego polecenia do- myślnie są wyświetlane wszystkie dostępne końcówki — przeciągnij ich miniatury, aby ułożyć je w kolejności, która Ci najbardziej odpowiada. Gdy skończysz porządkowanie, kliknij przycisk Done (Gotowe). Zmiana koloru linii pomocniczych Chciałbyś zmienić kolor linii pomocniczych (tych, które można przeciągnąć kursorem my- szy z miarek dokumentu)? Po prostu utwórz taką linię, a następnie dwukrotnie ją kliknij, aby wyświetlić okno dialogowe Preferences (Prefe- rencje) z ustawieniami Guides, Grid Slices (Linie Odblask utworzony przy użyciu filtra Lens Fla- re (Flara obiektywu) z menu Filter/Render (Filtr/ Renderowanie) jest domyślnie umieszczany na środku zdjęcia, lecz przed zatwierdzeniem uzyskanego efektu można go przesunąć w dowolne miejsce na miniaturowym pod- glądzie fotografii w oknie Lens Flare (Flara obiektywu), co zarazem ma dość istotny wpływ na wygląd samej flary. W celu zmia- ny położenia flary wystarczy przeciągnąć ją kursorem myszy w odpowiednie miejsce na podglądzie. Nawiasem mówiąc, najlepszy sposób na zastosowanie tego filtra polega na utworzeniu nowej warstwy, wypełnieniu jej czarnym kolorem, utworzeniu flary i zmianie trybu mieszania tak zmodyfikowanej warstwy na Screen (Ekran). W tym trybie mieszania czar- ne tło całkowicie zniknie, a Ty będziesz mógł wygodnie przesunąć flarę w dowolne miejsce na podglądzie zdjęcia (jeśli w którymś miejscu flara będzie się raptownie urywała, dodaj do takiej warstwy maskę i zamaluj ostrą krawędź przy użyciu bardzo dużego pędzla o miękkich krawędziach). 238 Rozdział 9. Rozwiązywanie typowych problemów ze zdjęciami Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęćPoleć książkęKup książkę pomocnicze, siatka i plasterki), wśród których znajdziesz między innymi opcje zmiany koloru wspomnianych linii. Inny sposób na wyświet- lenie tych ustawień polega na naciśnięciu Ctrl+K (Command+K w Mac OS) i kliknięciu pozycji Guides, Grid Slices (Linie pomocnicze, siatka i plasterki) na liście po lewej stronie. Do czego służy parametr Fill (Wypełnienie)? Tuż pod polem parametru Opacity (Krycie) w panelu Layers (Warstwy) znajduje się pole Fill (Wypełnienie), które pojawiło się w jednej ze starszych wersji Photoshopa, budząc nie- małe zdziwienie wśród wielu użytkowników: „A do czego to służy?”. Otóż ten tajemniczy parametr jest użyteczny wyłącznie wówczas, gdy do warstwy dokumentu dołączone są jakieś style, takie jak cienie czy efekty krawę- dzi. Przypuśćmy, że na warstwie znajduje się jakiś obiekt, do którego dodałeś efekt cienia. W takim przypadku zmniejszenie wartości pa- rametru Opacity (Krycie) sprawi, że zarówno obiekt, jak i cień będą bardziej przejrzyste, zaś zmniejszenie wartości parametru Fill (Wypeł- nienie) spowoduje zwiększenie przejrzystości obiektu, lecz jego cień pozostanie w 100 widoczny. Photoshop — kruczki i sztuczki Ukryty skrót służący do scalania warstw Teoretycznie polecenie Flatten Image (Spłaszcz obraz) nie ma przypisanego skrótu, lecz ja z powodzeniem posługuję się skrótem Ctrl+Shift+E (Command+Shift+E w Mac OS) przypisanym do innego polecenia — Merge Visible (Złącz widoczne) — które powoduje scalenie wszystkich widocznych warstw. Co prawda odniesie ono identyczny skutek tylko wówczas, gdy w projekcie nie ma żadnych ukrytych warstw, lecz ponieważ w moich pro- jektach takich warstw zwykle nie ma, mogę używać go bez przeszkód. Konfigurowanie podręcznego próbnika kolorów Photoshop jest wyposażony w podręczny próbnik kolorów, wyświetlany po naciśnięciu klawiszy Alt+Shift (Command+Option+Control w Mac OS) i kliknięciu prawym przyciskiem myszy (w Mac OS wystarczy zwykłe kliknię- cie). Czy wiesz, że możesz zmienić rozmiar i wygląd tego próbnika? Naciśnij Ctrl+K (Command+K w Mac OS), aby wyświetlić ok- no dialogowe Preferences (Preferencje), kliknij pozycję General (Ogólne) i wybierz jedną z opcji znajdujących się na liście HUD Color Picker (Próbnik kolorów HUD). Zmiana trybu mieszania pędzla podczas pracy Jeśli chciałbyś zmienić tryb mieszania pędz- la bez konieczności sięgania do paska opcji programu, naciśnij Shift (Shift+Ctrl w Mac OS) i kliknij prawym przyciskiem myszy (w Mac OS wystarczy zwykłe kliknięcie) w dowolnym miejscu dokumentu, aby wyświetlić listę do- stępnych trybów mieszania narzędzia Brush (Pędzel). Tworzenie perspektywicznych cieni W celu utworzenia cienia padającego pod pewnym kątem (a nie otaczającego kontury obiektu) najpierw dodaj do warstwy zwykły efekt Drop Shadow (Cień). Aby to zrobić, kliknij przycisk Add Layer Style (Dodaj styl warstwy) znajdujący się na dole panelu Layers (Warstwy), wybierz opcję Drop Shadow (Cień), skonfiguruj wstępne parametry cienia
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VIII
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: