Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00060 006195 12446880 na godz. na dobę w sumie
Fotografia cyfrowa. Pierwsza pomoc. Wydanie II - książka
Fotografia cyfrowa. Pierwsza pomoc. Wydanie II - książka
Autor: Liczba stron: 104
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2623-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zamierzasz kupić swój pierwszy aparat cyfrowy i zacząć przygodę z fotografią? A może już go masz, zrobiłeś pierwsze zdjęcia, zacząłeś nawet przymierzać się do ich obróbki, lecz... brakuje Ci specjalistycznej wiedzy na ten temat? Efekty Twojej pracy są dalekie od ideału, a z mnóstwa wykonanych fotografii tylko kilkoma chciałbyś się pochwalić? Nie martw się, pierwsza pomoc jest już w drodze! Jeśli chcesz nauczyć się robić lepsze zdjęcia, trafiłeś pod właściwy adres. Książka ta szybko wprowadzi Cię w tajniki sztuki fotografii, dostarczając mnóstwa cennych wskazówek i porad na temat sprzętu, techniki fotograficznej, zasad kompozycji oraz oprogramowania, które pomoże Ci osiągnąć zamierzone efekty.

Naucz się robić doskonałe zdjęcia w każdych warunkach!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Fotografia cyfrowa. Pierwsza pomoc. Wydanie II Autor: Aleksandra Tomaszewska ISBN: 978-83-246-2623-6 Format: 140×208, stron: 104 • Wybierz odpowiedni sprzęt • Poznaj sposoby fotografowania różnych obiektów • Opanuj zasady cyfrowej obróbki zdjęć • Dowiedz się, jak opublikować swoje prace w sieci Zamierzasz kupić swój pierwszy aparat cyfrowy i zacząć przygodę z fotografią? A może już go masz, zrobiłeś pierwsze zdjęcia, zacząłeś nawet przymierzać się do ich obróbki, lecz… brakuje Ci specjalistycznej wiedzy na ten temat? Efekty Twojej pracy są dalekie od ideału, a z mnóstwa wykonanych fotografii tylko kilkoma chciałbyś się pochwalić? Nie martw się, pierwsza pomoc jest już w drodze! Jeśli chcesz nauczyć się robić lepsze zdjęcia, trafiłeś pod właściwy adres. Książka ta szybko wprowadzi Cię w tajniki sztuki fotografii, dostarczając mnóstwa cennych wskazówek i porad na temat sprzętu, techniki fotograficznej, zasad kompozycji oraz oprogramowania, które pomoże Ci osiągnąć zamierzone efekty. • Wyposażenie prawdziwego fotografa • Techniki fotografowania różnych obiektów • Konfiguracja aparatu i jej wpływ na osiągane efekty • Komponowanie obrazu i wykorzystanie oświetlenia • Wpływ parametrów ekspozycji na zdjęcia • Wykorzystanie kontrastu i głębi ostrości • Podstawy obróbki zdjęć cyfrowych • Drukowanie fotografii, zarządzanie zbiorami i publikowanie prac w sieci Naucz się robić doskonałe zdjęcia w każdych warunkach! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Fotografia cyfrowa Spis treści Wstęp / 5 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Różnica między fotografią cyfrową a analogową / 7 Wyposażenie dodatkowe / 10 Wyposażenie — co zabrać ze sobą / 12 Filtry / 15 Lampa błyskowa / 17 Makrofotografia / 19 Fotografowanie roślin / 21 Zdjęcia architektury / 23 Krajobrazy / 25 10. Pora roku ma znaczenie / 27 11. Fotografowanie zwierząt / 29 12. Domowi pupile / 31 13. Fotografia portretowa / 33 14. Fotografowanie dzieci / 35 15. Fotografia sportowa / 37 16. Fotografowanie ruchu / 39 17. Konfiguracja aparatu — jak uniknąć podstawowych błędów / 41 18. Konfiguracja aparatu — balans bieli / 42 19. Konfiguracja aparatu — szum cyfrowy / 43 20. Kompozycja / 45 21. Oświetlenie / 46 22. Lepsze kadry / 48 23. Równowaga / 50 24. Efektowne kadrowanie / 52 25. Metody pomiaru światła — właściwe naświetlenie / 55 26. Optymalne ustawienia aparatu — dobór czasu i przysłony / 57 Spis treści 3 Fotografia cyfrowa 27. Czas ekspozycji / 59 28. Szum cyfrowy — co to jest i jak z nim walczyć / 61 29. Użycie koloru / 62 30. Jeszcze o kolorze / 64 31. Ekspozycja i pomiar światła / 66 32. Asekuracja w naświetlaniu / 67 33. Kontrast / 68 34. Głębia ostrości / 70 35. Podstawy retuszu zdjęć / 71 36. Obróbka zdjęć — kadrowanie / 73 37. Obróbka zdjęć — prostowanie horyzontu / 75 38. Obróbka zdjęć — wypełnienie światłem / 76 39. Eksportowanie zdjęć / 78 40. Korekcja zdjęć — wyostrzanie / 80 41. Obróbka zdjęć — zmiana kolorystyki / 81 42. Obróbka zdjęć — wprowadzanie nieostrości / 85 43. Obróbka zdjęć — kopiowanie efektów / 87 44. Tworzenie kolażu / 88 45. Analiza histogramów / 90 46. Drukowanie zdjęć z systemu Windows / 92 47. Drukowanie zdjęć — Google Picasa / 94 48. Porządkowanie zdjęć / 96 49. Udostępnianie zdjęć w sieci — Picasa Web Albums / 97 50. Prezentacja zdjęć w sieci — fotogaleria internetowa / 99 4  Spis treści Fotografi a cyfrowa 13. Fotografi a portretowa Portret należy do najbardziej fascynujących rodzajów foto- grafi i, jednak udane przedstawienie człowieka wymaga sporych umiejętności i praktyki. Pewnie Cię to zaskoczy, ale robienie zdjęć portretowych należy rozpocząć od przeprowa- dzenia rozmowy z modelem, gdyż dobry portret powinien oddawać charakter fotografowanej osoby. Jedna z najbardziej znanych portrecistek — Annie Leibowitz — spędza dużo czasu, często dni, a nawet tygodnie, z fotografowanym mode- lem, aby poznać jego zwyczaje, wczuć się w rytm jego życia i przyzwyczaić go do obecności aparatu i fotografa. Wykonuj kolejne zdjęcia, koncentrując się na najbardziej istot- nych cechach modela. Pozostaw maksymalnie otwartą przysłonę. Dzięki temu tło będzie rozmyte, a niewielka głębia ostrości uwydatni charakter fotografowanej osoby. Uważaj jednak na automatyczne ustawienia, gdyż przy słabym oświetleniu aparat może automatycznie zwiększyć czułość, co spowoduje powstanie szumów. Szum cyfrowy na zdjęciu portretowym wpływa bar- dzo niekorzystnie na fakturę skóry i konieczna będzie znaczna korekcja zdjęcia w programie grafi cznym (rysunek 13.1). Proste, bezcieniowe oświetlenie wprowadza na fotografi i spokój i łagodny nastrój. Podobny efekt uzyskasz, umieszczając w tle pokryte chmurami niebo (rysunek 13.2). Rysunek 13.1. Podstawą fotografi i portretowej jest mała głębia ostro- ści, która koncentruje uwagę na twarzy modela (parametry zdjęcia: F/6,3, 1/400 s, ISO-200) 33 Fotografi a cyfrowa Rysunek 13.2. Jeśli wykorzystasz proste, bezcieniowe oświetle- nie, to sprawisz, że na fotografi i będzie panował spokój i łagodny nastrój (parametry zdjęcia: F/5,6, 1/40 s, ISO-100) Pamiętaj, że portret nie musi obejmować całej twarzy. Cza- sem wystarczy ujęcie jedynie jej fragmentu — wycinek z okiem, nosem czy ustami często nadaje fotografi i artystyczny wyraz. Jeśli jednak chcesz przekazać więcej informacji na temat danej osoby, sfotografuj ją w odpowiednim otoczeniu — kolegę, którego pasją jest modelarstwo, sfotografuj w warsztacie przy pracy, a babcię, która lubi szydełkować, sfotografuj w fotelu z robótką w rękach. 34  13. Fotografi a portretowa Dzieci są jednymi z najtrudniejszych obiektów do foto- grafowania, jeśli chodzi o fotografi ę portretową, ale są również najwdzięczniejszym tematem fotografi i (rysunek 14.1). Robienie im zdjęć wymaga dużej cierpliwości oraz podstawo- wej znajomości ich psychiki. Na początku dobrze jest wzbudzić w dziecku zaufanie, jeśli nie znamy go dobrze. Należy jednak zawsze pytać o zgodę rodziców, jeśli chcemy wykonać zdjęcie nieznajomego dziecka. Fotografi a cyfrowa 14. Fotografowanie dzieci Rysunek 14.1. Dzieci są jednymi z najtrud- niejszych, ale również najwdzięczniejszych obiektów do fotogra- fowania (parametry zdjęcia: F/2,8, 1/125 s, ISO-200) Niezmiernie trudnym zadaniem jest ustawienie dzieci do zdjęcia. Początkowo są zainteresowane tą nową aktywnością, szybko jednak się nudzą i przestają współpracować. Dlatego najlepsze zdjęcia dzieci to takie, na których są one czymś zajęte. Pozwala to wykonać całą serię naturalnych fotografi i. Będą z pewnością dużo lepsze niż zdjęcia pozowane. Warto rów- nież starać się fotografować dzieci w miejscach wystarczająco oświetlonych, gdyż błysk fl esza zwykle przerywa zabawę, co pozbawia scenę naturalności (rysunek 14.2). 35 Fotografi a cyfrowa Rysunek 14.2. Najlepiej fotografować dzieci, gdy są zajęte zabawą Aby uzyskać najlepsze ujęcie, należy fotografować dzieci szybko i bez zastanowienia. Jeśli jednak apa- rat, którego używasz, ma duże opóźnienie, skorzystaj z funkcji zdjęć seryjnych. Robiąc pierwsze zdjęcie, będziesz potrzebował trochę więcej czasu, ale za to podczas wykonywania kolejnych aparat nie będzie na nowo obliczał wszystkich parametrów i czas opóźnienia migawki znacznie się skróci. Dzieci są przeważnie bardzo ruchliwe, dlatego warto skrócić czas otwarcia migawki kosztem ustawienia większego otworu przysłony, aby zdjęcie nie wyszło rozmazane. Bardzo małe dzieci dobrze jest fotografować w ramio- nach innej osoby. Można próbować uchwycić na zdjęciu wyrażane przez nie emocje. Dobrze jest mieć aparat w pogotowiu, aby uwiecznić ziewnięcie, kichnięcie lub uśmiech. Na dziecięcych twarzach bardzo wyraźnie malują się emocje, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Dzieci są bardzo żywiołowe i szybko przechodzą od smutnej miny do szerokiego, naturalnego uśmiechu. Dzięki temu będziesz mógł w krótkim czasie uzyskać wiele różnych portretów. 36  14. Fotografowanie dzieci Fotografi a cyfrowa 15. Fotografi a sportowa Fotografowanie sportu wymaga znajomości zasad i przebiegu rywalizacji. Jedynie fotograf, który potrafi przewidzieć, co się za chwilę zdarzy, będzie w stanie uchwycić najciekawszy moment akcji. Często już dokonując wyboru aparatu fotografi cznego, musisz podjąć decyzję, czy zamierzasz wykonywać zdjęcia sportowe. Czas opóźnienia migawki w aparacie, z którego będziesz korzystać do robienia zdjęć sportowych, powinien być możliwie jak najkrótszy. Do fotografowania sportu najlepiej używać obiektywów o średniej i długiej ogniskowej, gdyż naj- częściej ma się do czynienia z odległymi obiektami. Wykonanie zdjęcia takim obiektywem daje wrażenie, że aparat znajdował się tuż obok akcji (rysunek 15.1). Fotograf musi również rozważyć, czy chce zatrzymać akcję, korzystając z krótkiego czasu naświetlania, czy oddać atmosferę przez lekkie zamazanie poruszających się obiektów. Cieka- wy efekt — zamazanego tła — daje również wprowadzenie obiektywu w ruch. Niektóre dyscypliny sportowe można fotografować ze sta- tywu, podczas gdy inne bezwzględnie wymagają robienia zdjęć „z ręki”, ponieważ akcja nieustannie przenosi się z miejsca na miejsce. Na szczęście w wypadku aparatów cyfrowych nie Rysunek 15.1. Bardzo krótki czas otwarcia przysłony daje efekt za- mrożenia ruchu (parametry zdjęcia: F/5, 1/4000 s, ISO-200) 37 Fotografi a cyfrowa Rysunek 15.2. W niektórych dyscy- plinach konieczne jest wykonywa- nie zdjęć „z ręki”, ponieważ akcja nieustannie przenosi się z miejsca na miejsce musisz nieustannie wpatrywać się w wizjer (wystarczy, że spo- glądasz na wyświetlacz), dzięki czemu możesz przez cały czas kontrolować akcję (rysunek 15.2). Pamiętaj, że jeśli wcześniej wybierzesz punkt, w którym zrobisz zdjęcie, możesz ręcznie dobrać ekspozycję. Podczas fotografowania sportu nieoceniony okazuje się tryb zdjęć seryj- nych, który pozwala uchwycić naprawdę zaskakujące sytuacje. 38  15. Fotografi a sportowa
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia cyfrowa. Pierwsza pomoc. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: