Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00217 007748 13856449 na godz. na dobę w sumie
Fotografia cyfrowa. Wydanie V - książka
Fotografia cyfrowa. Wydanie V - książka
Autor: Liczba stron: 600
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2880-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Radykalnie zmienione i rozszerzone wydanie światowego bestsellera

Aparaty cyfrowe zapoczątkowały nową erę zainteresowania fotografią. Ludzie wykorzystują łatwość, jaką przyniósł rozwój cyfrówek, i bawią się robieniem zdjęć przy każdej okazji. Ponieważ fotografia jest procesem odkrywania, wiele osób szybko przekonuje się, że posiadając odpowiednią wiedzę, można wykonywać prace znacznie ciekawsze, zarówno pod względem artystycznym, jak i technicznym. Jeśli Ty również masz ambicję zdobyć umiejętności, które posiada każdy wybitny fotograf, zapraszamy do lektury tego wyjątkowego podręcznika!

Książka 'Fotografia cyfrowa. Wydanie V' odkryje przed Tobą wszystkie tajemnice tej odmiany fotografii, począwszy od robienia zdjęć, przez ich obróbkę, na drukowaniu skończywszy. Dowiesz się, jak wybrać odpowiedni sprzęt, jak robić zdjęcia, jak je obrabiać i publikować. Poznasz także reguły komponowania kadru, metody eksponowania głównego motywu, sposoby operowania światłem i wiele innych zagadnień związanych z artystycznym aspektem fotografii. Ćwiczenia proponowane w poszczególnych rozdziałach pomogą Ci lepiej zrozumieć prezentowane zagadnienia i zwiększą Twoje umiejętności praktyczne. Najnowsze wydanie książki zostało radykalnie zmienione w stosunku do poprzednich edycji, inna jest jej struktura, ale również znacznie zwiększył się zasób nowych treści - przecież w ciągu ostatniej dekady fotografia cyfrowa przeszła rewolucyjne zmiany.

Zdobądź wiedzę teoretyczną oraz praktyczną i nie bój się eksperymentować!


Patroni medialni:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Fotografia cyfrowa. Wydanie V Autor: Ben Long Tłumaczenie: Alicja Szatkowska, Zbigniew Waśko ISBN: 978-83-246-2880-3 Tytuł oryginału: Complete Digital Photography, Fifth Edition Format: 164×239, stron: 600 Radykalnie zmienione i rozszerzone wydanie światowego bestsellera • Jak fotografować sport czy dokumentować wydarzenia kulturalne? • Jak wykonywać zdjęcia przy słabym oświetleniu? • Jak dokonywać lokalnych edycji i korekt? Aparaty cyfrowe zapoczątkowały nową erę zainteresowania fotografią. Ludzie wykorzystują łatwość, jaką przyniósł rozwój cyfrówek, i bawią się robieniem zdjęć przy każdej okazji. Ponieważ fotografia jest procesem odkrywania, wiele osób szybko przekonuje się, że posiadając odpowiednią wiedzę, można wykonywać prace znacznie ciekawsze, zarówno pod względem artystycznym, jak i technicznym. Jeśli Ty również masz ambicję zdobyć umiejętności, które posiada każdy wybitny fotograf, zapraszamy do lektury tego wyjątkowego podręcznika! Książka „Fotografia cyfrowa. Wydanie V” odkryje przed Tobą wszystkie tajemnice tej odmiany fotografii, począwszy od robienia zdjęć, przez ich obróbkę, na drukowaniu skończywszy. Dowiesz się, jak wybrać odpowiedni sprzęt, jak robić zdjęcia, jak je obrabiać i publikować. Poznasz także reguły komponowania kadru, metody eksponowania głównego motywu, sposoby operowania światłem i wiele innych zagadnień związanych z artystycznym aspektem fotografii. Ćwiczenia proponowane w poszczególnych rozdziałach pomogą Ci lepiej zrozumieć prezentowane zagadnienia i zwiększą Twoje umiejętności praktyczne. Najnowsze wydanie książki zostało radykalnie zmienione w stosunku do poprzednich edycji, inna jest jej struktura, ale również znacznie zwiększył się zasób nowych treści – przecież w ciągu ostatniej dekady fotografia cyfrowa przeszła rewolucyjne zmiany. • Metody działania zmysłu wzroku • Techniczne szczegóły funkcjonowania aparatu • Zasady zgrywania zdjęć z aparatu • Tajemnice ekspozycji dla początkujących i zaawansowanych • Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia • Modyfikacja światła za pomocą flesza i ekranów • Wady i zalety fotografowania w formacie RAW • Informacje na temat dopasowywania tonów • Przetwarzanie zdjęć czarno-białych Zdobądź wiedzę teoretyczną oraz praktyczną i nie bój się eksperymentować! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 SPiS treści CONTENTS 1 1 Oczy, mózg, światło i obraz 22 Eyes, Brains, Lights, and Images . . . . . . . . . . . .2 — czyli jak widzisz świat Understanding How You See Jak widzi nasze oko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 How Your Eyes See . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Przenoszenie koloru do mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Transmitting Color to the Brain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Jasny i ciemny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Light and Dark . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Summing Up . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Jak nauczyć się fotografowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 How to Learn Photography . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 22 2 2 10 GETTING TO KNOW YOUR CAMERA Poznaj swój aParat 30 Using Auto Mode for Snapshot Shooting Użycie trybu automatycznego do codziennego fotografowania Camera Basics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Point-and-Shoot or SLR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Obsługa aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Battery, Media Card, Power Switch. . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Kompakt czy lustrzanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Shooting in Auto Mode . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Baterie, karta pamięci i włącznik zasilania . . . . . . . . . 33 Setting Your Camera to Auto Mode. . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Fotografowanie w trybie automatycznym . . . . . . . . . . . . 34 Framing Your Shot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Przełączenie aparatu na tryb automatyczny . . . . . . . . 35 Focal Length . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 How to Press the Shutter Button . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Długość ogniskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Adjusting the Focus of the Viewfinder . . . . . . . . . . . . . . . 18 Jak wciskać spust migawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Practice Shots . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Dostosuj ostrość wizjera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Shutter Speed and Status . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Rób zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Reading Shutter Speed. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Czas naświetlania i ekran pomocniczy . . . . . . . . . . . . . . 39 When Shutter Speed Can’t Go Low Enough. . . . . . . . . . . . 22 Odczytywanie czasu naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . 40 Playing Back Your Images . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Kiedy czas naświetlania jest zbyt długi . . . . . . . . . . . 42 Using Scene Modes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Przeglądanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Snapshot Tips. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Używanie trybów sceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Pay Attention to Headroom—Fill the Frame . . . . . . . . . . . 26 Wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Don’t Be Afraid to Get in Close . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Lead Your Subject . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Remember: Your Knees Can Bend . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Watch the Background . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Watch Out for Backlighting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Understand Flash Range. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Coverage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Uważaj na niewykorzystaną przestrzeń — zapełnij kadr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Nie bój się podejść bliżej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Podążaj za spojrzeniem osoby na zdjęciu . . . . . . . . . 47 Pamiętaj: Twoje kolana mogą się zginać . . . . . . . . . . 48 Uważaj na tło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Uważaj na tylne oświetlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Zasięg lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Wielość ujęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 6 6 Spis treści Spis treści 3 anatomia aParatu 52 — jak obsługiwać i kontrolować aparat fotograficzny O kompaktach i lustrzankach raz jeszcze . . . . . . . . . . . . 53 Fantastyczne pudełko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Jak działa matryca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Budowa aparatu kompaktowego . . . . . . . . . . . . . . . 54 Konstrukcja lustrzanek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Części aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Obiektyw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Podstawowe elementy sterujące . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Wybór trybu fotografowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Pomocniczy wyświetlacz LCD . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Parametry fotografowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Aktywacja menu i nawigacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Lampa błyskowa (flesz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Przeglądanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Data i godzina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Rozmiar obrazu i kompresja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Format pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Parametry przetwarzania obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Inne opcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Jak trzymać aparat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Uchwyt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Stopy, łokcie i szyja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Więcej ćwiczeń w trybie automatycznym . . . . . . . . . . . . 75 Fotografuj ze stałą ogniskową . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Jak dbać o aparat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Akumulatory i zasilanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Czyszczenie obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Czyszczenie matrycy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Woda a aparaty cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Niskie temperatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Gorący klimat a aparaty cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Nośniki pamięci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Komputer przenośny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Przenośne dyski twarde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Netbooki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Czyste płyty CD-ROM, kable i adaptery kart PC . . . . . 86 4 5 Spis treści Spis treści 7 7 ImpOrtOwanIe zdjęć 88 Kompletowanie wyposażenia cyfrowej ciemni i pobieranie zdjęć Wybór komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Pamięć masowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Kopie zapasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Monitory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Przygotowanie monitora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Jeszcze kilka słów o kolorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Profilowanie i kalibracja monitora . . . . . . . . . . . . . . . 94 Dwie postawy wobec toku pracy . . . . . . . . . . . . . . . 96 Programy do przeglądania i katalogowania zdjęć . . . . 97 Programy do edycji zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Programy dedykowane do organizacji toku pracy . . . 101 Zgodność oprogramowania do konwersji plików RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Inne programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Importowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Czytniki kart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Importowanie zdjęć z urządzenia na komputer z systemem Windows . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Importowanie zdjęć z urządzenia na macintosha . . . 109 Ręczne przenoszenie obrazów przy użyciu systemu Windows lub Mac OS . . . . . . . . . . . . . . 110 Zmiana nazwy i organizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Do przodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 matryce 112 Jak układ scalony tworzy obraz Jak działa matryca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Liczenie fotonów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Szczypta teorii kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Interpolacja koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Zamiana danych w obraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Dopasowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Konwersja przestrzeni kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Korekcja gamma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Balans bieli i przetwarzanie obrazu . . . . . . . . . . . . . 123 Wyostrzanie i redukcja szumów . . . . . . . . . . . . . . . 123 Kompresja JPEG i zapis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Powrót do rzeczywistości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 8 8 Spis treści Spis treści 6 7 Podstawy eksPozycji 126 Podstawowa teoria ekspozycji Prześwietlenie i niedoświetlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Mechanizmy kontroli ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 ISO — trzeci parametr ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . 129 Wartość ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Przysłona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Po co dwa sposoby kontrolowania światła? . . . . . . . 132 Powrót do trybu automatycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 tryb automatyki Programowej 140 Kontrola ekspozycji, ostrzenia i innych parametrów Przejście na tryb automatyki programowej . . . . . . . . . . 141 Powrót do ostrzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Jak działa autofokus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Tryby autofokusa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Ocena ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Złota zasada ostrzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Balans bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Automatyczny i predefiniowany balans bieli . . . . . . . 156 Ręczny balans bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Ocena balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Przesunięcie balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Bracketing balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Unikaj zmartwień związanych z balansem bieli . . . . 159 Pomoce do ustawiania balansu bieli . . . . . . . . . . . . 159 Tryb zdjęć seryjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Fotografowanie w trybie zdjęć seryjnych . . . . . . . . . 164 Samowyzwalacz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Pilot zdalnego sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Ustawienia ręczne przy użyciu funkcji Shift (fleksji programu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Obliczanie bezpiecznego czasu naświetlania podczas fotografowania z ręki . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Stabilizacja i czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . 171 Czy naprawdę muszę obliczać bezpieczny czas naświetlania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Zmiana czułości ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Ułamkowe wartości ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 8 9 Spis treści Spis treści 9 9 Ekspozycja: poziom zaawansowany . . . . . 178 Więcej na temat pomiaru światła i elementów sterujących ekspozycji O pomiarze światła raz jeszcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Blokada ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 O czym informuje światłomierz? . . . . . . . . . . . . . . . 182 Ryzyko prześwietlenia i niedoświetlenia . . . . . . . . . 184 Ustawianie parametrów ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . 187 Kompensacja ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Sterowanie ekspozycją za pomocą światłomierza . . . 189 Tryby priorytetów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Tryb manualny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Której metody powinieneś używać? . . . . . . . . . . . . . 194 Histogram w aparacie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Definicja histogramu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Ocena kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Histogram z trzema kanałami kolorów . . . . . . . . . . . 199 Bracketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Auto-bracketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Ponownie o trybach scen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Ponownie o parametrach przetwarzania obrazu . . . . . . . 204 Koniec pstrykania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 wyszukiwaniE i komponowaniE tematu zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Nauka sztuki fotografii Patrzenie a widzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Ćwiczenia na widzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Znajdowanie tematu zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Fotografia jako abstrakcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Nie tylko dla artystów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Tworzenie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Wybór pozycji aparatu i długości ogniskowej . . . . . . 220 Fotografowanie z małą głębią ostrości . . . . . . . . . . . 223 Kompozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Równowaga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Reguła trójpodziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Powtórzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Geometria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Linie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Mieszanie i łączenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Pierwszy i drugi plan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Komponowanie jasnych i ciemnych tonów . . . . . . . . . . 237 Mniej znaczy więcej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Mieszanie, łączenie i ignorowanie . . . . . . . . . . . . . . . . 238 10 10 Spis treści Spis treści 10 11 Sześć sposobów na lepsze zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Zwracaj uwagę na obraz w wizjerze . . . . . . . . . . . . 239 Pracuj nad tematem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Tryb zdjęć seryjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Narracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Upraszczaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Nie bój się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Sprzęt nie ma znaczenia (zazwyczaj) . . . . . . . . . . . . . . 244 Łączenie rzemiosła i sztuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 OśwIetlenIe 246 Reflektory, lampy stroboskopowe i kontrolowanie oświetlenia Kontrolowanie światła zastanego . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Oświetlenie wąskie i szerokie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Fotografowanie z lampą błyskową . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Tryby pracy lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Balans bieli a światło lampy błyskowej . . . . . . . . . . 254 Używanie flesza przy słabym świetle . . . . . . . . . . . . 254 Użycie błysku dopełniającego przy jasnym świetle . . 257 Zewnętrzna lampa błyskowa . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Dalsza nauka oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 FotograFowanie w Formacie raw 264 Zyskaj więcej możliwości edycji zdjęcia dzięki formatowi RAW Czym jest format RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Dlaczego warto używać formatu RAW . . . . . . . . . . . . . 266 Możliwość edycji balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Odzyskiwanie świateł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Większy zakres ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Cyfrowy „negatyw” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Przetwarzanie wsadowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Edycja bezstratna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Wady formatu RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Pliki RAW zajmują więcej miejsca . . . . . . . . . . . . . 271 Inni mogą mieć problemy z odczytaniem Twoich plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Twój program może nie współpracować z Twoim aparatem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Organizacja toku pracy może być nieco bardziej skomplikowana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Konfiguracja ustawień formatu RAW . . . . . . . . . . . . . . 272 Ekspozycja plików RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Jak aparat rejestruje światło . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Asekuracja podczas prześwietlania . . . . . . . . . . . . . 274 12 Spis treści Spis treści 11 11 Wymagana odrobina edycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Jak bardzo prześwietlić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Nie do codziennego użytku . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Warto eksperymentować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 zdjęcIa specjalne 276 Funkcje aparatu i metody radzenia sobie w określonych sytuacjach zdjęciowych Fotografia czarno-biała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Ty mówisz „czerwony”, ja mówię „szary” . . . . . . . . . 279 Kolorowe widzenie, czarno-białe fotografowanie . . . . 280 Czarno-biała ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Fotografowanie w podczerwieni . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Stabilne fotografowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Fotografia krajobrazowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Uważaj na flary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Ekspozycja z ekstremalną głębią ostrości . . . . . . . . . 287 Zdjęcia panoramiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Przygotowanie aparatu do zdjęć panoramicznych . . . 292 Poprawne panoramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Ekspozycja zdjęć panoramicznych . . . . . . . . . . . . . 296 Fotografuj z uwagą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Kolaż . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Makrofotografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Optymalna długość ogniskowej . . . . . . . . . . . . . . . 300 Ustawianie ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Mała głębia ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Zwiększenie głębi ostrości w trybie makro . . . . . . . . 303 Zdjęcia z szerokim zakresem dynamiki (HDR) . . . . . . . 303 Fotografia HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Fotografowanie koncertów i przedstawień . . . . . . . . . . 305 Ustawienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Strategia doboru ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Komponowanie zdjęć z występu . . . . . . . . . . . . . . . 308 Fotografowanie wydarzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Fotografia sportowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Fotografia uliczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Coś w zamian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Użycie zdjęć ulicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Fotografia nocna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Fotografia podwodna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Fotografia reklamowa produktu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Korzystanie z filtrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Rodzaje filtrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Rozszerzenia obiektywu dla kompaktów . . . . . . . . . 322 Odkrywanie na własną rękę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 12 12 Spis treści Spis treści 13 14 tok Pracy 324 Zarządzanie zdjęciami i przygotowywanie ich do obróbki Postprodukcja, czyli przetwarzanie zrobionych zdjęć . . . 325 Importowanie i porządkowanie . . . . . . . . . . . . . . . 328 Znakowanie i przypisywanie słów kluczowych . . . . . 328 Selekcjonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Korygowanie i edytowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Nadawanie formy wyjściowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Archiwizowanie i tworzenie kopii bezpieczeństwa . . . 330 Katalogowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Elastyczność toku pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Ćwiczenie. Pierwsze kroki z programem Bridge . . . 332 Ćwiczenie. Wybieranie i ocenianie zdjęć w programie Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Ćwiczenie. Filtrowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . 341 Ćwiczenie. Grupowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . 342 Sortowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Metadane IPTC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Ćwiczenie. Tworzenie i stosowanie szablonów metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Słowa kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Tworzenie słów kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Przypisywanie słów kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . 347 Filtrowanie według słów kluczowych . . . . . . . . . . . . 347 Kolekcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Ćwiczenie. Tworzenie kolekcji . . . . . . . . . . . . . . 348 Kolekcje inteligentne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Ćwiczenie. Tworzenie kolekcji inteligentnej . . . . . 349 Jedno z zastosowań kolekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Otwieranie zdjęć w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Inne polecenia programu Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Nieważne, jakiego programu używasz, ważne, co możesz za jego pomocą zdziałać . . . . . . . . . . . . . 351 tok Pracy edycyjnej I pIerwsze czynnOścI 352 Omówienie znaczenia kolejności zabiegów edycyjnych i wykonanie wstępnych korekt Kolejność czynności edycyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 Powtórka z histogramów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 Ćwiczenie. Kadrowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . 357 Prostowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 Ćwiczenie. Prostowanie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . 361 Korekcja zniekształceń geometrycznych . . . . . . . . . . . . 364 Spis treści Spis treści 13 13 Ćwiczenie. Korygowanie zniekształceń poduszkowych i beczkowych w Photoshopie CS2 lub nowszym . . . . . . . . . . . . 365 Korekcja perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Ćwiczenie. Korygowanie perspektywy w Photoshopie CS2 lub nowszym . . . . . . . . . . 368 Korekcja aberracji chromatycznej . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Ćwiczenie. Korygowanie aberracji chromatycznej w Photoshopie CS2 lub nowszym . . . . . . . . . . 370 Usuwanie śladów pyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Ćwiczenie. Usuwanie śladów pyłu . . . . . . . . . . . 373 Usuwanie efektu czerwonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . 374 Zapisywanie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Polecenia Save (Zapisz) i Save As (Zapisz jako) . . . . 375 Idziemy dalej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 15 16 KOreKcja tOnalna 378 Ustalanie bieli, czerni i kontrastu na właściwym poziomie Na czym polega korekcja tonalna? . . . . . . . . . . . . . . . . 379 Poziomy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380 Ćwiczenie. Ustawianie poziomów wejściowych . . 381 Ćwiczenie. Korekcja poziomów w praktyce . . . . . 384 Czy należy martwić się utratą danych? . . . . . . . . . . . . . 389 Krzywe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390 Ćwiczenie. Korekcja tonów za pomocą krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 Nauka rozpoznawania prawdziwej czerni . . . . . . . . . . . 397 korekcja barw 400 Naprawianie, poprawianie i zmienianie kolorów Poziomy i krzywe a kolorystyka obrazu . . . . . . . . . . . . 401 Ćwiczenie. Usuwanie przebarwienia . . . . . . . . . 403 Ćwiczenie. Korygowanie barw za pomocą krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407 Korekcja barwy i nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Ćwiczenie. Korekcja nasycenia . . . . . . . . . . . . . 411 Jaskrawość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Co wiemy do tej pory? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 17 edycja plIKów raw 416 Korygowanie tonów i kolorów w plikach RAW Tok pracy w trybie RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417 Edycja plików RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 14    Spis treści 18 Edycja bezstratna  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 Wybór miejsca zapisu listy edycyjnej  . . . . . . . . . . . . 421 Podstawowe korekcje plików RAW  . . . . . . . . . . . . . . . 422 Ustawienia wstępne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423 Ćwiczenie.  Podstawowa edycja pliku RAW  . . . . . 423 Więcej o balansie bieli  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Ręczne ustawianie balansu bieli  . . . . . . . . . . . . . . . 427 Korygowanie balansu bieli na zdjęciach,     które nie zawierają elementów szarych  . . . . . . . . 428 Balans bieli a posteryzacja  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 Więcej o odzyskiwaniu świateł  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 Suwak Recovery (Odtwarzanie)  . . . . . . . . . . . . . . . 432 Jeszcze raz o strategii naświetlania w trybie RAW  . . . 432 Więcej o świetle wypełniającym  . . . . . . . . . . . . . . . . . 433 Narzędzia adaptacyjne w Aperture  . . . . . . . . . . . . . 435 Funkcja D-Lighting w Capture NX  . . . . . . . . . . . . . . 435 Pozostałe narzędzia korekcyjne w Camera Raw 4.0  . . . . 435 Opcje obiegu pracy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 436 Kopiowanie parametrów konwersji z jednego     obrazu do drugiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438 Kopiowanie edycji w Camera Raw  . . . . . . . . . . . . . 438 Kopiowanie edycji w Aperture  . . . . . . . . . . . . . . . . 439 Kopiowanie edycji w Lightroomie  . . . . . . . . . . . . . . 439 Kopiowanie edycji w Nikon Capture NX  . . . . . . . . . 440 Ćwiczenie.  Przygotowanie do rozdziału 18 . . . . . 440 Co dalej?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441 Maskowanie 442 Ograniczanie działania korekt za pomocą masek Narzędzia maskujące  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 Narzędzia do tworzenia zaznaczeń  . . . . . . . . . . . . . 444 Modyfikowanie krawędzi zaznaczeń  . . . . . . . . . . . . 449 Zapisywanie masek  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 450 Ograniczenia w działaniu narzędzi zaznaczających  . . 451 Ćwiczenie.  Tworzenie złożonych masek  . . . . . . . 452 Warstwy dopasowania (korekcyjne)  . . . . . . . . . . . . . . . 457 Ćwiczenie.  Warstwy dopasowania  . . . . . . . . . . . 459 Ćwiczenie.  Więcej o maskowaniu warstw  . . . . . . 464 Edycja selektywna w Camera Raw  . . . . . . . . . . . . . . . 469 Ćwiczenie.  Korekcja selektywna     w Camera Raw  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470 Korekta ukierunkowana  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 472 Maskowanie zaawansowane  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473 Ćwiczenie.  Zaawansowane maskowanie     w Photoshopie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 475 Jeszcze raz o zapisywaniu plików  . . . . . . . . . . . . . . . . 479 19 20 Spis treści 15 KOnwersja dO czernI I bIelI 480 Przekształcanie zdjęć kolorowych w czarno-białe Prosta konwersja do skali szarości . . . . . . . . . . . . . . . . 481 Funkcja Black White (Czarno-biały) w Photoshopie . . 482 Ćwiczenie. Stosowanie polecenia Black White (Czarno-biały) . . . . . . . . . . . . . 482 Warstwy dopasowania typu Black White (Czarno-biały) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 485 Inne techniki konwertowania do czerni i bieli . . . . . . . . 487 Mieszanie kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 487 Konwersja do luminancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 488 Redukcja nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 488 Konwersja do czerni i bieli w Camera Raw . . . . . . . . . . 489 Wyspecjalizowane pluginy do konwersji czarno-białej . . 490 Korygowanie obrazów czarno-białych . . . . . . . . . . . . . 491 Zdjęcia o słabym kontraście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492 warstwy, retuszowanie I efeKty specjalne 494 Dodatkowe narzędzia edycyjne i pomysły na poprawianie zdjęć Warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 495 Podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 496 Ćwiczenie. Komponowanie . . . . . . . . . . . . . . . . 497 Krycie i tryby mieszania warstw . . . . . . . . . . . . . . . 500 Pędzle i stemple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 502 Pędzle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 503 Stemple, czyli narzędzia do klonowania . . . . . . . . . 504 Narzędzia Patch (Łatka) i Healing Brush (Pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 505 Ćwiczenie. Malowanie światłem i cieniem . . . . . 506 Praktyczne techniki edycyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 507 Adaptacyjna korekcja świateł i cieni . . . . . . . . . . . . 507 Ćwiczenie. Korygowanie balansu bieli w pliku JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 510 Retuszowanie portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 514 Usuwanie szumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 516 Programy redukujące szum . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518 Ręczne usuwanie szumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518 Redukcja szumu za pomocą filtra Median (Mediana) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519 Maskowana redukcja szumu za pomocą filtra Median (Mediana) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 520 Redukcja szumów w trybie L*a*b . . . . . . . . . . . . . 522 16    Spis treści 21 Obiekty inteligentne w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . 523 Ćwiczenie.  Praca z obiektami inteligentnymi  . . . . 524 Co dalej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 528 Publikowanie fotografii cyfrowych 530 Nadawanie zdjęciom form papierowych i elektronicznych Skalowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 531 Rozdzielczość  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 531 Skalowanie obrazu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 532 Ćwiczenie. Zrozumieć,      czym jest rozdzielczość  . . . . . . . . . . . . . . . . . 534 Kiedy należy stosować ponowne próbkowanie?  . . . . 537 Wyostrzanie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 538 Jak działa wyostrzanie?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 538 Ostrość — nie zawsze znaczy to samo  . . . . . . . . . . 541 Malowanie ostrości  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 541 Ćwiczenie. Selektywne wyostrzanie portretu  . . . . 542 Publikowanie zdjęć w internecie  . . . . . . . . . . . . . . . . . 546 Przygotowanie plików elektronicznych  . . . . . . . . . . . . . 549 Wybór drukarki  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 550 Drukarki atramentowe  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 551 Drukarki laserowe  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 557 Drukarki termosublimacyjne  . . . . . . . . . . . . . . . . . 558 Wybór papieru  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 558 Wybór tuszu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559 Drukowanie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559 Wybór rozdzielczości  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559 Ćwiczenie. Podgląd wydruku w Photoshopie  . . . . 564 Ćwiczenie. Drukowanie      przy użyciu Photoshopa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 565 Poprawianie druku  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 567 Drukowanie za pośrednictwem internetu  . . . . . . . . . 571 Podsumowanie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 571 Dodatek a Słowniczek 572 SkorowiDz 587 9 WyszukiWanie i komponoWanie tematu zdjęcia Nauka sztuki fotografii Jak dotąd zajmowaliśmy się teorią dotyczącą różnych parametrów istotnych pod- czas tworzenia zdjęć, a także elementami sterującymi, które służą do zmiany po- szczególnych ustawień. Mówiłem, że jest to dziedzina rzemiosła. Sztuka fotografii to proces wykorzystania tych umiejętności rzemieślniczych do przedstawienia pewnych scen — takich jak portret, martwa natura, wydarzenie, krajobraz lub abstrakcja — w sposób, który częściowo odzwierciedla Twoje odczucia względem tematu zdjęcia. Możesz uczyć się teorii i wciskania przycisków do końca życia, ale jeżeli nie wiesz, jak rozpoznać potencjalne zdjęcie, a następnie jak je skomponować tak, aby przyciągało uwagę, Twoje umiejętności na nic się nie zdadzą. Podobnie nie jest ważne, czy potrafisz patrzeć fotograficznie, jeżeli nie wiesz, jakie znaczenie ma długość ogniskowej, pozycja aparatu, czas naświetlania, wielkość otworu przysłony i ogólna ekspozycja, ponieważ Twoje słownictwo fotograficzne będzie bardzo ograniczone. Pod tym względem sztuka i rzemiosło są równie ważne dla dobrego fotografowania. W tym rozdziale skupimy się na sztuce i na tym, jak znaleźć, zwizualizować i skomponować potencjalne zdjęcie. patrzenie a widzenie Znasz to? Spieszysz się, żeby wyjść z domu, ale nie możesz znaleźć kluczy (albo oku- larów przeciwsłonecznych, portfela, gogli, szpicruty czy czegokolwiek innego). Spraw- dzasz na biurku, w kieszeniach wszystkich płaszczy, które ostatnio nosiłeś, na stole w kuchni, w łazience — a potem jeszcze raz w tych samych miejscach. Próbujesz sobie przypomnieć, gdzie ostatnio widziałeś klucze. W końcu po 20 minutach coraz bardziej nerwowych poszukiwań znajdujesz je leżące na pełnym widoku na środku biurka — pierwszym miejscu, które sprawdzałeś. Takie frustrujące sytuacje mają miejsce, ponieważ patrzenie na świat nie sprawia nam kłopotów — o wiele gorzej jest z widzeniem. Chociaż zazwyczaj używamy tych dwóch pojęć wymiennie, z perspektywy fotografa istnieją między nimi duże różnice. Dlaczego patrzysz na biurko, na którym leżą szukane przez Ciebie klucze, ale nie widzisz ich? Odpowiedź ma wiele wspólnego z tym, czego się dowiedziałeś z rozdziału 1., „Oczy, mózg, światło i obraz”. Twoje oczy są czymś więcej niż prostym urządzeniem optycznym. Chociaż łatwo przyrównywać je do aparatu — mają soczewkę, tęczówkę, która działa jak przysłona irysowa, i światłoczułą płaszczyznę ogniskowej — różnią się od niego jednym, istotnym szczegółem — są połączone z mózgiem. Jak już wiesz z rozdziału 1., mózg w znacznym stopniu zmienia naszą percepcję, a pierwszorzędnym przykładem na to jest niedostrzeganie kluczy leżących przed Tobą na biurku. Może to być frustrujące, ale istnieje dobry powód, dla którego mózg nauczył się działać w ten sposób. Pomyśl o typowym załatwianiu spraw w mieście. Jeżdżąc lub chodząc w różnych miej- scach, będziesz świadomy obecności dziesiątków, a nawet setek samochodów i prawdo- podobnie dziesiątek lub setek ludzi, nie wspominając o rowerzystach, wózkach z dzieć- mi itd. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, będziesz mógł wymanewrować pomiędzy tymi przeszkodami lub zupełnie je ominąć, nie wpadając na żadną z nich. Chociaż staniesz się tym samym częścią bardzo skomplikowanej choreografii, kiedy wrócisz do domu, najprawdopodobniej nie będziesz pamiętał szczegółów dotyczących większości, jeżeli nie wszystkich, pojazdów i ludzi. Być może zwróciłeś uwagę na jeden czy dwa samochody (lub na kilkoro ludzi), po- nieważ wyglądały wyjątkowo atrakcyjnie lub niezwykle, ale na większość patrzyłeś jak na przedmiot z pewnej kategorii. Po powrocie do domu okaże się, że nie zapamiętałeś 208    Fotografia cyfrowa. Wydanie V nawet ich marek i zamiast tego oznajmisz domownikom, że dziś na drogach jest duży ruch. W pewnym sensie istota rzeczy przysłania szczegóły. Przetworzenie danych wizualnych wymaga niezwykle dużej przepustowości neuronal- nej, której Twój mózg potrzebuje do innych czynności, np. do skupienia się na spra- wach, które masz załatwić itp. Abyś nie został przeciążony ilością informacji wzroko- wych, mózg edytuje i skraca doświadczenia wzrokowe. Dzięki temu, przechodząc przez ulicę, nie widzisz wielkiego, metalowego pojazdu na czterech kołach z dużą, jasną szybą, sześcioma zdechłymi konikami polnymi na przednim zderzaku, z tablicą rejestracyjną z napisem KOCHAM NY i z brunetką w papilotach siedzącą za kierownicą — po prostu widzisz samochód. Upraszczając skomplikowany obraz dużego samochodu do zwykłego pojęcia i ikony, nie musisz ryzykować potrącenia, aby zarejestrować wszystkie szczegóły jego wyglądu. Mózg wybiera drogę na skróty, dzięki której możesz normalnie funkcjo- nować, choć przez to prawdopodobnie świat staje się mniej wizualnie interesujący. Wróćmy jednak do zgubionych kluczy. Kiedy patrzysz na biurko, mózg może stwierdzić, że już wie, jak ono wygląda, więc nie musi wysilać się, aby zarejestrować wszystkie szczegóły, które przecież już zna. Normalnie w tym miejscu nie leżą klucze, więc ich po prostu nie dostrzegasz. Dlatego też ktoś, kto nie przyzwyczaił się do widoku Twojego biurka, wejdzie do pokoju i od razu zauważy klucze. Dzieci działają inaczej. Ponieważ świat jest dla nich nowym miejscem, zauważają o wie- le więcej szczegółów. Muszą je widzieć, ponieważ nie nauczyły się jeszcze upraszczać skomplikowanych informacji wzrokowych do prostych symboli, takich jak biurko. Nie- stety wizualna złożoność świata stanowi surowiec, nad którym fotograf musi pracować. Dlatego też nie chcesz, aby mózg upraszczał to, czego doświadczasz, ponieważ chcesz dostrzegać każdy szczegół. Innymi słowy, musisz nauczyć się ponownie widzieć świat oczami dziecka. Kiedy starzejesz się, gromadzisz większą wiedzę na temat świata, więc mózg może po- zwolić sobie na wprowadzenie jeszcze większych uproszczeń, aby zaoszczędzić Ci proble- mów związanych z widzeniem. Co za tym idzie, jedną z najtrudniejszych umiejętności, którą musisz posiąść jako fotograf, jest poświęcanie mniejszej ilości czasu na patrzenie, a większej na widzenie. Kiedy już to opanujesz, będziesz wykonywał lepsze zdjęcia, na- wet jeżeli Twoje umiejętności techniczne pozostawiają jeszcze trochę do życzenia. Na szczęście, chociaż mózg często utrudnia nam dokładne widzenie, są pewne sposoby, dzięki którym możesz wyczulić swoje zmysły i nauczyć się zauważać interesujące rzeczy wokół Ciebie. Im częściej to robisz, tym częściej odkrywasz surowiec, który może zostać uformowany w fotografię. Ćwiczenia na widzenie Podobnie jak muzycy muszą ćwiczyć słuch, aby rozpoznawać tonacje, interwały i akor- dy, tak fotografowie muszą trenować swój wzrok, aby był bardziej otwarty i wrażliwy na świat. Innymi słowy, możesz ćwiczyć widzenie. Najprostszym sposobem na zwiększenie sprawności widzenia jest przypomnienie so- bie, jak to jest widzieć. Jednakże, jeżeli upłynęło dużo czasu, od kiedy Twój wzrok był naprawdę otwarty, możesz mieć trudności z określeniem, jaka jest różnica pomiędzy zwykłym patrzeniem a widzeniem. Jednym z najłatwiejszych sposobów na przywróce- nie wzrokowi dawnej sprawności jest pojechanie w nowe miejsce. Być może zauważyłeś to podczas podróży lub wyjazdu na urlop. Kiedy po raz pierwszy jesteś w miejscu, które wygląda bardzo obco lub jest dla Ciebie po prostu nowe, często zauważasz dużo różnych szczegółów. Jest to część mechanizmu przetrwania — jesteś nieco bardziej uważny niż zwykle i nieco bardziej czujny, przez co Twoje zmysły są bardziej aktywne. Ale dzieje się tak również dlatego, że masz dużo nowych rzeczy do zobaczenia — rzeczy, co do których Twój mózg nie wie jeszcze, jak je uprościć. Rozdział 9    Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia    209 Dlatego też wielu ludzi uważa, że musi gdzieś wyjechać, jeżeli chce fotografować. Za- uważyli już wcześniej, że kiedy podróżują, widzą więcej. Czasami dzieje się tak, ponie- waż są w wyjątkowo malowniczym miejscu, ale moim zdaniem jest to w dużym stopniu związane z tym, że zmysł wzroku pracuje wtedy na wyższych obrotach i jest bardziej efektywny. Kiedy następnym razem coś takiego przytrafi się Tobie, zwróć uwagę, jak się czujesz, ponieważ jest to dobry sposób na nauczenie się, jak to jest widzieć naprawdę. Zidentyfikowanie tego uczucia ułatwi Ci ponowne jego odnalezienie. Kolejną rzeczą, której musisz się nauczyć, jest to, że nie liczy się miejsce, ale to, jak je widzisz. Nie powinieneś podróżować w celu zrobienia interesujących zdjęć i nie powi- nieneś liczyć na to, że podróżowanie aktywuje Twój zmysł wzroku, ponieważ nie zawsze tak będzie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeżeli nie potrafisz zrobić dobrych zdjęć we własnym ogródku, to nie pomoże Ci podróż w egzotyczne miejsca, ponieważ dobre fotografie mają swoje źródło w dobrze wyćwiczonym zmyśle wzroku. Poniżej znajduje się kilka ćwiczeń, które pomogą Ci uaktywnić zmysł wzroku, i nie bę- dziesz musiał w tym celu podróżować. Rozgrzewka Nie zakładaj, że po całym dniu w pracy wyjdziesz z domu i nagle będziesz fotografem. Nie próbowałbyś ćwiczeń i gry na instrumencie bez rozgrzewki — Twój wzrok także może tego potrzebować. Chociaż akt widzenia nie jest męczący, jest to jednak czynność fizyczna, którą musisz wykonywać świadomie. Trochę czasu może upłynąć, zanim opad- nie z Ciebie stres po całym dniu i otworzysz się na wrażenia wzrokowe. Kiedy tylko wyjdziesz z domu, zrób zdjęcie. Nieważne czego — może to być zdjęcie sto- py, latarni po drugiej stronie ulicy, pokrywy studzienki kanalizacyjnej lub czegokolwiek innego. Krok ten uświadomi Ci fizyczność fotografowania. Poczujesz aparat w rękach i przypomnisz sobie, jak go trzymać. Najważniejsze jednak, abyś spojrzał przez wizjer i przypomniał sobie kształt kadru oraz jak wygląda świat przycięty do rozmiarów zdję- cia. Pomoże Ci to odciąć się od wszystkiego, co mogłoby Cię rozpraszać, dzięki czemu skupisz się na widzeniu i myśleniu o zdjęciach. Wymyśl sobie zadanie Fotografia wymaga ćwiczeń, które musisz wykonywać regularnie. Jeżeli będziesz odkła- dał robienie zdjęć na czas urlopu, to prawdopodobnie nie będziesz dużo fotografował. Jak już wspominałem, okazję do zrobienia dobrego zdjęcia możesz napotkać wszędzie, musisz mieć tylko oczy szeroko otwarte, aby jej nie przegapić, a takiej czujności można się nauczyć. Wymyślenie sobie zadania jest jednym ze sposobów na ćwiczenie i na tchnięcie życia w znajome miejsca. Możesz wybrać przedmiot — stare samochody, drzwi, kwiaty kwit- nące w okolicy — albo jakąś frazę lub słowo — zadowolenie, bez pracy nie ma kołaczy, ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka. Obrany przez Ciebie temat nie musi być zro- zumiały dla nikogo poza Tobą i możesz go zinterpretować tak, jak tylko zechcesz. Cho- dzi o to, żebyś spojrzał na znajomą okolicę z innej perspektywy. Spojrzenie pod innym kątem lub narzucenie sobie jakiegoś celu związanego z fotografią pomoże Ci zobaczyć Twoje otoczenie w innym świetle. Aktualnie realizuję trzy projekty: moja ulica, moje sąsiedztwo i San Francisco. Czasami, kiedy mam wolną chwilę, wybieram któryś z tych tematów i idę robić zdjęcia. Ograni- czenie się tylko do mojej ulicy stawia przede mną największe wymagania. Nieco łatwiej- sze jest fotografowanie sąsiedztwa, a najłatwiejsze — całego miasta. Jednakże skupienie się na jednej ulicy może być najbardziej interesujące, ponieważ wymaga to wyszukania niezwykłego oświetlenia lub kompozycji w bardzo znajomym otoczeniu (rysunek 9.1). 210    Fotografia cyfrowa. Wydanie V Rysunek 9.1. Zdjęcia wykonane w ramach projektu Moja ulica, Moje sąsiedztwo i San Francisco (w tej kolejności). Fotogra- fowanie w ramach projektu może uła- twić Ci wynajdowanie tematów Projekt może być jedynie pozornie mało pojemny. Wyznacz sobie ograniczone cele, aby nadać swoim działaniom kierunek, a następnie wykorzystaj w pełni możliwości, jakie Ci dają. Oglądaj zdjęcia innych fotografów Ostatnio, ucząc przyszłych fotografów, zauważyłem coś dziwnego: niewielu z nich zna historię fotografii. Chociaż osoby, które chcą zostać pisarzami, z łatwością wymienią swoich ulubionych autorów i ukochane książki, niewielu studentów fotografii ma ulu- bionego fotografa lub potrafi wymienić najsłynniejsze i najważniejsze zdjęcia. Jednakże zaznajomienie się z dziełami mistrzów w łatwy sposób może pomóc Ci w robieniu lep- szych zdjęć. Na szczęście w obecnych czasach łatwo jest uzyskać dostęp do najsłynniejszych i naj- bardziej cenionych fotografii w historii. Pójdź do biblioteki lub księgarni albo przeszukaj Google i znajdź prace największych mistrzów fotografii, takich jak Henri Cartier-Bres- son, Paul Strand, Ansel Adams, Elliot Erwitt, Diane Arbus, Alfred Stieglitz i Dorothea Lange. Poświęć trochę czasu na oglądanie ich dzieł, zarówno pod kątem tego, jaki mają wpływ na Ciebie, jak i techniki ich wykonania. Zwróć uwagę na kompozycję i zastanów się, co dany fotograf musiał zrobić (albo na co poczekać), aby uzyskać dany rezultat. Jakich parametrów ekspozycji mógł użyć? Być może uda Ci się wydedukować długość ogniskowej. Czy zdjęcie obejmuje szerokie pole widzenia? Jeżeli tak, to wiesz, że użyty został obiektyw szerokokątny. Jeżeli nie, to fotograf posłużył się dłuższym obiektywem. Kiedy już wiesz co nieco na temat ogniskowej, możesz zacząć się zastanawiać, jak bli- sko tematu zdjęcia znajdował się fotograf. Przeprowadzając tego typu analizę, możesz dowiedzieć się dużo na temat podejścia danego fotografa do tematu zdjęcia, wyborów, jakich dokonał, i decyzji, które musiał podjąć, aby uzyskać taki, a nie inny rezultat. Rozdział 9    Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia    211 Szkicuj i rysuj Oczywiście jest to książka na temat fotografii, ale fotografia jest formą sztuki wizual- nej i szkicowanie oraz rysowanie może pomóc Ci w pobudzeniu do działania zmysłu wzroku. Jeżeli jesteś podobny do mnie, to prawdopodobnie upierasz się, że nie umiesz rysować. Twoim celem nie jest jednak stworzenie dzieła godnego miejsca w galerii, ale zgranie się z własnym zmysłem wzroku. Nie musisz stworzyć idealnego obrazu, ani nawet dobrego. Rysując, musisz zwracać uwagę na każdy kształt i linie, które składają się na dany obiekt. Przestaniesz go widzieć jako całość, ale jako zbiór linii i kształtów. Czy uda Ci się dobrze je narysować, nie ma najmniejszego znaczenia, ponieważ proces ten potrafi doskonale aktywować Twój wzrok. Nawet 10 do 15 minut rysowania ze skupieniem pomoże Ci inaczej spojrzeć na świat. uważaj i rób to, co sprawdza się w twoim przypadku Jednym z najlepszych sposobów na nauczenie się, jak rozgrzać wzrok, jest zwracanie uwagi na to, jak się czujesz, kiedy widzisz efektywnie. Jak już będziesz wiedział, bę- dziesz mógł znaleźć swój własny sposób na dochodzenie do tego stanu. Nieważne jaki. Ważne, aby działał w Twoim przypadku. Na przykład czasami wychodzę fotografować i skupiam się tak bardzo na tym, aby moje poszukiwania zostały zwieńczone sukcesem, że zapędzam sam siebie w kozi róg. Kiedy daję się opętać myśli, że muszę zrobić dobre zdjęcia, to zaczynam się rozpraszać i prze- staję widzieć. Ostatnio więc wypróbowałem takie oto ćwiczenie: wyjmuję kartę pamięci z aparatu i wychodzę fotografować. Ponieważ nie mam nośnika pamięci, nie mam na czym zapisać zdjęć. Jedyne, co mogę zrobić, to wyszukiwać potencjalne zdjęcia i spraw- dzać, jak by wyglądały w wizjerze aparatu. Dzięki temu przypominam sobie, jak to jest po prostu widzieć, bez stresu związanego z tym, czy uda mi się zrobić dobre zdjęcia. Nie przejmuj się też, jeżeli uda Ci się zrobić rewelacyjne zdjęcie bez karty pamięci w apa- racie. Będziesz miał jeszcze wiele okazji do wykonania świetnych zdjęć. Ćwicz Tak, powtarzam to do znudzenia, ale jest to bardzo ważne, więc myślę, że wspomnę o tym jeszcze raz: ćwicz. Ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Nie tylko przyswoisz sobie dzięki temu wszystkie zagadnienia techniczne i teorię, które omówiliśmy jak dotąd, ale także będziesz sobie lepiej radzić z widzeniem i rozpoznawaniem potencjalnych zdjęć. Jeżeli chcesz, możesz również spróbować ekstremalnego podejścia stosowanego przez fotografa Joego Buissinka: gdy nie ma on przy sobie aparatu, a widzi potencjalne zdjęcie, które chciałby wykonać, mówi „klik” i pstryka palcami. Dzięki „fotografowaniu bez aparatu” nie wypada z wprawy w widzeniu fotograficznym, rozpoznając potencjalne zdjęcia i rozważając ich kompozycję. Ćwiczenie otwiera przed Tobą twórcze możliwości, a w przypadku fotografii nie polega ono tylko na zapamiętaniu, do czego służą czas naświetlania i liczba przysłony, ale także na ćwiczeniu kompozy- cji, widzenia i interpretacji. znajdowanie tematu zdjęcia Dobre zdjęcie musi mieć temat. Czasami będzie on oczywisty, ale zazwyczaj interesujące tematy są zakryte przed wzrokiem tych, którzy ich nie szukają. Fotograf często będzie widział materiał na zdjęcie w miejscu, które wydaje się być nudne. 212    Fotografia cyfrowa. Wydanie V Rozwijanie umiejętności widzenia pomoże Ci rozpoznać potencjał danej sceny i przed- stawić ją w jak najlepszy sposób. Wykorzystanie umiejętności kompozycyjnych, zrozu- mienie ekspozycji i innych aspektów fotografii pomoże Ci stworzyć zdjęcie, które sobie
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia cyfrowa. Wydanie V
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: