Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00230 007799 10476847 na godz. na dobę w sumie
Fotografia cyfrowa w podróży. Przewodnik - książka
Fotografia cyfrowa w podróży. Przewodnik - książka
Autor: Liczba stron: 248
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-0813-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zatrzymaj wspomnienia dzięki fotografii

Z każdej, nawet najbliższej podróży przywozimy wspomnienia. Wspomnienia ludzi i miejsc, które aż proszą się o to, by uwiecznić je na zdjęciach. Dzięki fotografii cyfrowej stało się to o wiele prostsze -- nie musimy troszczyć się o zapas filmów, obawiać się, że lotniskowe skanery bagażu prześwietlą je podczas kontroli, a co najważniejsze -- możemy natychmiast po wykonaniu zdjęcia sprawdzić, czy jest ono dobre. Mimo to wykonanie perfekcyjnych zdjęć wcale nie jest takie proste -- musimy wziąć pod uwagę nie tylko zmieniające się warunki oświetleniowe, ale także lokalne zwyczaje i prawo, zakazy korzystania z lampy błyskowej obowiązujące w większości muzeów i galerii oraz wiele innych aspektów.

Dzięki książce 'Fotografia cyfrowa w podróży' staniesz się ekspertem w dziedzinie fotografii podróżniczej. Dowiesz się, jak w pełni wykorzystać możliwości oferowane przez aparat cyfrowy, jak dobrać parametry ekspozycji i jak pracować z lampą błyskową. Poznasz techniki fotografowania różnych motywów, nauczysz się korzystać ze światła zastanego i kreatywnie stosować możliwości zmiany ogniskowej obiektywu. Przeczytasz o fotografowaniu przyrody, zjawisk atmosferycznych, postaci i architektury. Znajdziesz tu również informacje o tym, jak archiwizować zdjęcia i publikować je w sieci.

Zachwycają Cię fotografie z magazynu 'National Geographic'?
Dzięki tej książce równie zachwycająco uwiecznisz każdą swą podróż!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Fotografia cyfrowa w podr(cid:243)¿y. Przewodnik Autor: David D. Busch T‡umaczenie: Zbigniew Wa(cid:156)ko ISBN: 978-83-246-0813-3 Tytu‡ orygina‡u: Digital Travel Photography Digital Field Guide Format: B5, stron: 248 oprawa twarda Zatrzymaj wspomnienia dziŒki fotografii (cid:149) Poznaj pe‡niŒ mo¿liwo(cid:156)ci swojego aparatu cyfrowego (cid:149) Opanuj techniki fotografowania w r(cid:243)¿nych sytuacjach (cid:149) Zarchiwizuj zdjŒcia i poka¿ je znajomym Z ka¿dej, nawet najbli¿szej podr(cid:243)¿y przywozimy wspomnienia. Wspomnienia ludzi i miejsc, kt(cid:243)re a¿ prosz„ siŒ o to, by uwieczni(cid:230) je na zdjŒciach. DziŒki fotografii cyfrowej sta‡o siŒ to o wiele prostsze (cid:150) nie musimy troszczy(cid:230) siŒ o zapas film(cid:243)w, obawia(cid:230) siŒ, ¿e lotniskowe skanery baga¿u prze(cid:156)wietl„ je podczas kontroli, a co najwa¿niejsze (cid:150) mo¿emy natychmiast po wykonaniu zdjŒcia sprawdzi(cid:230), czy jest ono dobre. Mimo to wykonanie perfekcyjnych zdjŒ(cid:230) wcale nie jest takie proste (cid:150) musimy wzi„(cid:230) pod uwagŒ nie tylko zmieniaj„ce siŒ warunki o(cid:156)wietleniowe, ale tak¿e lokalne zwyczaje i prawo, zakazy korzystania z lampy b‡yskowej obowi„zuj„ce w wiŒkszo(cid:156)ci muze(cid:243)w i galerii oraz wiele innych aspekt(cid:243)w. DziŒki ksi„¿ce (cid:132)Fotografia cyfrowa w podr(cid:243)¿y(cid:148) staniesz siŒ ekspertem w dziedzinie fotografii podr(cid:243)¿niczej. Dowiesz siŒ, jak w pe‡ni wykorzysta(cid:230) mo¿liwo(cid:156)ci oferowane przez aparat cyfrowy, jak dobra(cid:230) parametry ekspozycji i jak pracowa(cid:230) z lamp„ b‡yskow„. Poznasz techniki fotografowania r(cid:243)¿nych motyw(cid:243)w, nauczysz siŒ korzysta(cid:230) ze (cid:156)wiat‡a zastanego i kreatywnie stosowa(cid:230) mo¿liwo(cid:156)ci zmiany ogniskowej obiektywu. Przeczytasz o fotografowaniu przyrody, zjawisk atmosferycznych, postaci i architektury. Znajdziesz tu r(cid:243)wnie¿ informacje o tym, jak archiwizowa(cid:230) zdjŒcia i publikowa(cid:230) je w sieci. (cid:149) Kompletowanie niezbŒdnego sprzŒtu i akcesori(cid:243)w (cid:149) Najwa¿niejsze elementy aparatu cyfrowego (cid:149) Korzystanie z program(cid:243)w tematycznych i ustawieæ rŒcznych (cid:149) Regu‡y kompozycji ujŒcia (cid:149) Fotografowanie przy (cid:156)wietle zastanym i z lamp„ b‡yskow„ (cid:149) Techniki fotografowania w r(cid:243)¿nych warunkach (cid:149) Archiwizowanie zdjŒ(cid:230) Zachwycaj„ CiŒ fotografie z magazynu (cid:132)National Geographic(cid:148)? DziŒki tej ksi„¿ce r(cid:243)wnie zachwycaj„co uwiecznisz ka¿d„ sw„ podr(cid:243)¿! Wydawnictwo Helion ul. Ko(cid:156)ciuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl Spis treści Ciekawe obiekty architektoniczne i pomniki Dynamiczne sceny uliczne Niepozowane zdjęcia członków rodziny Plenerowe portrety rodzinne Szerokokątne ujęcia krajobrazów parkowych lub wiejskich Muzea — fotografowanie w pomieszczeniach Zbliżenia Część I Zaznajamianie się z aparatem fotograficznym zabieranym w podróż Rozdział 1 . Poznajemy swój aparat cyfrowy 23 25 25 25 26 27 27 29 31 O autorze Podziękowania Wprowadzenie Planowanie wycieczki pod kątem fotografowania Pięć rzeczy, które należy zabrać Aparat główny i dodatkowy Karty pamięci Baterie zapasowe i (lub) ładowarka Plastikowa torba zasuwana na zamek błyskawiczny Instrukcja obsługi aparatu, niniejsza książka i przewodnik turystyczny Wybieranie miejsc interesujących i wartych sfotografowania Wykonanie serii próbnych zdjęć o charakterze podróżniczym Miejsce wykonywania ćwiczeń 3 7 17 17 18 18 19 19 20 20 20 23 23 11 Część II Fotografowanie w podróży 53 Rozdział 3 . Podstawy fotografii 55 Kategorie cyfrowych aparatów fotograficznych Ocena posiadanego aparatu Proste sposoby udoskonalenia podróżniczego sprzętu fotograficznego Wybór nowego aparatu Rozdział 2 . Przed wyruszeniem w podróż 32 34 36 37 41 Kontrola funkcjonowania i przygotowanie sprzętu 41 42 Czyszczenie 42 Obiektywy Zewnętrzna powierzchnia aparatu 42 43 Wnętrze lustrzanki cyfrowej 45 Proste regulacje Eliminowanie gorących i martwych pikseli Modyfikowanie ustawień ekspozycji i kontrastu Regulacja dioptrażu Pasek Próba generalna Pakowanie Sprzęt podstawowy Sposoby pakowania Przejście przez kontrole i odprawy lotniskowe Sprawdzian umiejętności korzystania z podstawowych funkcji i ustawień aparatu Odtwarzanie zrobionych wcześniej zdjęć Ustawienia podstawowe 12 45 45 46 46 46 47 47 48 48 49 49 51 Korygowanie ekspozycji i ostrości w prostych aparatach cyfrowych Ustawianie ekspozycji i ostrości w aparatach zaawansowanych Co wpływa na ekspozycję? Ustawianie ekspozycji Ustalanie ilości światła 55 57 57 59 docierającego do obiektywu 59 60 Ustawianie przysłony Ustawianie czasu otwarcia migawki Ustawianie czułości Ustawianie właściwej ekspozycji Zakres tonalny Poprawianie ekspozycji Sterowanie ostrością Czym jest głębia ostrości? Elementy sterujące ostrością 62 63 64 65 68 68 68 70 Rozdział 4 . Światło w fotografii 73 Korzystanie ze światła dostępnego (ciągłego) Intensywność oświetlenia Fotografia nocna Słabo oświetlone wnętrza Miejsca bardzo jasne Balans bieli Praca z lampą błyskową Lampa błyskowa w praktyce zdjęciowej Tryby pracy lampy błyskowej Tryby wyznaczania ekspozycji 73 74 74 76 76 78 79 80 81 z lampą błyskową Kompensacja błysku 83 84 Stosowanie wbudowanej lampy błyskowej 84 Stosowanie zewnętrznej lampy błyskowej 85 Rozdział 5 . Akcesoria przydatne w fotografii podróżniczej 87 Niezbędne minimum Pamięć Torba fotograficzna Zestaw czyszczący Peleryna przeciwdeszczowa Dodatki bardziej zaawansowane 88 88 89 89 89 90 90 Bez zbędnego bagażu Dźwiganie statywu lub monopodu 93 94 Wybór lampy błyskowej Poszerzanie optycznych możliwości aparatów kompaktowych Dodatkowe obiektywy dla lustrzanek cyfrowych Wybór między obiektywem typu zoom a stałoogniskowym Obiektywy stałoogniskowe Obiektywy typu zoom Wybieranie obiektywu pod kątem podróży Poszerzanie pola widzenia za pomocą obiektywu szerokokątnego „Przybliżanie się” za pomocą teleobiektywu Rozdział 6 . Techniki fotografowania 95 95 99 99 99 99 100 101 103 Podstawy kompozycji Reguła trójpodziału Inne wskazówki dotyczące kompozycji Pułapki czyhające na fotografa podróżnika 104 106 108 110 13 Fotografia abstrakcyjna 113 114 Inspiracja Fotografia abstrakcyjna w praktyce 115 Fotografia abstrakcyjna Fotografia akcji i przygody — wskazówki dodatkowe 116 117 117 Inspiracja Fotografia akcji i przygody w praktyce 119 Fotografia akcji i przygody — wskazówki dodatkowe 121 Fotografowanie zwierząt i dzikiej przyrody 121 123 Inspiracja Fotografowanie zwierząt i dzikiej przyrody w praktyce 123 Fotografowanie zwierząt i dzikiej Fotografowanie architektury przyrody — wskazówki dodatkowe 125 126 127 Inspiracja Fotografowanie architektury w praktyce Fotografowanie architektury — wskazówki dodatkowe Fotografie niepozowane Inspiracja Zdjęcia niepozowane w praktyce Robienie zdjęć niepozowanych Fotografowanie dzieci — wskazówki dodatkowe 133 133 134 Inspiracja Fotografowanie dzieci w praktyce 135 Fotografowanie dzieci — wskazówki dodatkowe 136 Fotografowanie elementów kulturowych 137 138 Inspiracja Fotografowanie elementów kulturowych w praktyce 139 Fotografowanie uroczystości, zabaw i festynów 140 142 Inspiracja Fotografowanie imprez w praktyce 142 Fotografowanie imprez — wskazówki dodatkowe 144 Fotografowanie kwiatów, roślin i żywności 145 146 Inspiracja 14 128 129 130 131 131 Fotografowanie kwiatów, roślin i żywności w praktyce Fotografowanie kwiatów, roślin i żywności — wskazówki dodatkowe Fotografia grupowa Sceneria i oświetlenie Asystent fotografa Niespodziewane mrugnięcia, gesty i poruszenia Inspiracja Fotografia grupowa w praktyce Fotografia grupowa — wskazówki — wskazówki dodatkowe Fotografowanie smug świetlnych Inspiracja Fotografowanie smug świetlnych w praktyce Fotografowanie smug świetlnych — wskazówki dodatkowe Makrofotografia Inspiracja Makrofotografia w praktyce Makrofotografia — wskazówki dodatkowe Fotografowanie gór i dolin Inspiracja Fotografowanie gór i dolin w praktyce Fotografowanie w podczerwieni dodatkowe 155 155 156 Inspiracja Fotografia podczerwona w praktyce 157 Fotografowanie obiektów charakterystycznych Inspiracja Fotografowanie obiektów charakterystycznych w praktyce 160 Fotografowanie obiektów Fotografia krajobrazowa charakterystycznych — wskazówki dodatkowe 162 163 163 Inspiracja Fotografia krajobrazowa w praktyce 165 Fotografowanie krajobrazów 147 149 149 149 150 150 152 153 159 159 167 167 168 169 171 171 172 173 175 175 175 178 Fotografowanie w muzeach i galeriach Inspiracja Fotografowanie eksponatów muzealnych w praktyce Fotografowanie w muzeach i galeriach — wskazówki dodatkowe Fotografowanie po zachodzie słońca Inspiracja Fotografia wieczorna i nocna w praktyce 180 181 181 183 184 185 187 Fotografowanie po zachodzie Fotografia panoramiczna słońca — wskazówki dodatkowe 188 189 190 Inspiracja Fotografia panoramiczna w praktyce Fotografia panoramiczna — wskazówki dodatkowe Kompozycje deseniowe Inspiracja Fotografowanie deseni w praktyce Fotografowanie deseni — wskazówki dodatkowe Fotografia marynistyczna Inspiracja Fotografia marynistyczna w praktyce Fotografowanie krajobrazów morskich — wskazówki dodatkowe Fotografia uliczna Inspiracja Fotografia uliczna w praktyce Fotografia uliczna — wskazówki dodatkowe Fotografowanie wschodów i zachodów słońca Inspiracja Fotografowanie wschodów i zachodów słońca w praktyce Fotografowanie wschodów i zachodów słońca — wskazówki dodatkowe 191 192 193 193 194 196 196 197 198 200 200 200 202 204 204 205 207 208 Fotografowanie wody i odbić Inspiracja Fotografowanie wody i odbić w praktyce Fotografowanie wody i odbić — wskazówki dodatkowe Fotografowanie zjawisk pogodowych Inspiracja Fotografowanie zjawisk pogodowych w praktyce 209 209 210 212 212 212 214 Fotografowanie zjawisk pogodowych — wskazówki dodatkowe 216 Rozdział 7 . Archiwizowanie i publikowanie zdjęć 217 Archiwizowanie zdjęć podczas podróży 218 Przenośne urządzenia 218 magazynujące Przenośne nagrywarki CD i DVD 218 Przenośne odtwarzacze muzyczne Przenośne dyski twarde Laptop 219 220 221 15 Słowniczek 235 Lokalne usługi Nagrywanie płyt CD i DVD Biblioteki publiczne Kafejki internetowe Publikowanie zdjęć podczas podróży Wysyłanie zdjęć pocztą elektroniczną Wykorzystanie własnej witryny internetowej Korzystanie z systemów udostępniania zdjęć 221 221 221 222 223 224 224 225 Część III Dodatki 227 Skorowidz 241 Dodatek A Przydatne informacje 229 Witryny internetowe Polskie witryny internetowe Czasopisma Polskie czasopisma Książki Polskie książki 229 231 231 232 232 233 16 Poznajemy swój aparat cyfrowy Aparat, który już posiadamy, prawdopodobnie doskonale nadaje się do utrwalania wrażeń z podróży i potrzebujemy jedynie pewnych akcesoriów poszerzających jego możliwości w tym zakresie oraz ułatwiających nam fotografowanie. W takim przypadku polecam rozdziały 2. i 5., w których zamieściłem wskazówki dotyczące dodat- kowego wyposażenia. Celem niniejszego rozdziału jest zapoznanie się z tymi funkcjami cyfrowego aparatu fotograficznego, które są przydatne szczególnie podczas wykonywania zdjęć w trakcie podróży, wycieczki lub spaceru. Ci, którzy planują zakup nowszego lub lepszego aparatu, znajdą tu informacje o dostępnych obecnie kategoriach tego rodzaju sprzętu i jego możliwościach. Mimo że założenie, iż czytelnik jest już posiadaczem aparatu cyfrowego, wydaje się być całkiem uzasadnione, postanowiłem poświęcić klika stron na zaprezentowanie tych funkcji i możliwości współczesnego aparatu, które mają szczególne znaczenie w fotografii podróżniczej. Poza tym ktoś wybierający się na specjalną wyprawę prawdopodobnie będzie chciał kupić nowy, odpowiedni na tę podróż aparat. A może inni uczestnicy wycieczki również zechcą mieć aparaty, aby móc rejestro- wać swoje własne wrażenia. Dla większości z nas aparat cyfrowy nie jest inwestycją na całe życie. Podobnie jak komputer lub inne narzędzia wykorzystujące najnowszą technologię kupujemy go z pełną świadomością, że po pewnym czasie wymienimy go na mniejszy, lepszy, łatwiejszy w obsłudze i na dodatek tańszy model. Niniejszy rozdział może być pomocny dla wszyst- kich — weteranów fotografii cyfrowej, początkujących, tych, którzy z tą dziedziną jeszcze się nie zetknęli, właśnie kupili nowy aparat bądź dopiero zamierzają to zrobić. 11R O Z D Z I A Ł ✦ ✦ ✦ ✦ W tym rozdziale: Kategorie cyfrowych aparatów fotograficznych Wybór nowego aparatu ✦ ✦ ✦ ✦ 31 32  Część I  ✦  Zaznajamianie się z aparatem fotograficznym zabieranym w podróż Kategorie cyfrowych aparatów fotograficznych Do niedawna większość aparatów cyfrowych można było klasyfikować według oferowanej przez nie liczby pikseli, czyli rozdzielczości, jako że w większości przypadków od wartości tego parametru uzależnione było wyposażenie aparatu w dodatkowe elementy i funkcje. Jednak obecnie można nabyć aparat 6-megapikselowy, który może być zarówno prostym kompaktem, jak i wyrafinowaną lustrzanką z wymiennymi obiektywami. Ze względu na konstrukcję i liczbę dostępnych funkcji współczesne aparaty cyfrowe można podzielić na następujące kategorie: fów, którym zależy na uzyskiwaniu ostrych i czystych obrazów przy zachowaniu uni- wersalności aparatu. Zoom optyczny tych aparatów zawiera się w przedziale od trzy- do sześciokrotnego. Poza automatycznym trybem ustawiania ostrości i ekspozycji mogą również posiadać opcje ręcznego ustawiania niektórych parametrów. Może to być ustawianie czasu otwarcia migawki lub otworu przysłony, dopasowanie ekspo- zycji do konkretnych warunków oświetle- niowych, a nawet pełny tryb manualny. Za pomocą takiego aparatu praktycznie każdy może robić zdjęcia podróżnicze. ✦  Kompakty zaawansowane. Modele bar- dziej zaawansowane pociągają podróżników, którzy potrzebują więcej opcji i funkcji. Za kwotę 1500 – 2000 złotych można kupić aparat o rozdzielczości od 8 do 9 megapik- seli (a nawet więcej), z zoomem w zakresie od sześcio- do dwunastokrotnego (lub więcej), większą liczbą ustawień manu- alnych i wieloma dodatkowymi funkcjami. Po takie aparaty sięgają ci, którzy mają świa- domość, że do robienia lepszych i ciekaw- szych zdjęć potrzebują aparatu oferującego więcej opcji do wyboru. Aparaty takie mają mnóstwo wielofunkcyjnych przycisków i pokręteł, rozbudowane menu oraz grubą instrukcję obsługi. Znajdziemy tutaj takie udogodnienia, jak nagrywanie filmów, tryb zdjęć seryjnych (ang. burst mode) polegający na zarejestrowaniu od 6 do 10 kadrów w odstępach dwusekundowych lub nawet krótszych oraz możliwość obróbki zareje- strowanych obrazów. Te dodatkowe funkcje mogą być bardzo przydatne w sytuacji, gdy nie mamy dostępu do komputera. ✦  Aparaty dla entuzjastów fotografii. ✦  Proste modele kompaktowe. Zrobienie zdjęcia takim aparatem sprowadza się do skadrowania sceny za pomocą prostego wizjera optycznego lub małego wyświetlacza LCD i naciśnięcia spustu migawki. Decyzje dotyczące wszystkich innych ustawień podejmuje sam aparat. Modele takie kosz- tują od około 400 do 800 złotych i dys- ponują rozdzielczością w zakresie od 4 do 6 (a nawet więcej) megapikseli (milionów pikseli, czyli elementów obrazu). Zwykle są wyposażone w obiektyw z trzykrotnym zoomem. Przy tak małym zakresie zmiany ogniskowej nie uzyskamy dostatecznie sze- rokiego kąta widzenia, aby sfotografować ciekawą budowlę wtłoczoną między inne zabudowania. Zbliżenie odległych obiektów również jest niewielkie. Wbudowana lampa błyskowa może być skuteczna w zakresie od około 1 do 3 m. Ostrość jest ustawiana automatycznie, a jedyną opcją, jaką możemy wybrać, jest tryb makro. ✦  Kompakty średnio zaawansowane. Większość ludzi zabiera w podróż aparat należący do tej właśnie kategorii. Modele te zawierają przetworniki o rozdzielczości od 5 do 7 megapikseli i kosztują od 800 do 1500 złotych. Są kupowane zarówno przez osoby rzadko sięgające po aparat, jak i przez trochę poważniejszych fotogra- Zwykle określane są one mianem półprofe- sjonalnych i wyposażane są w niewymienne obiektywy o dużych zakresach zmiany ogniskowej, które często rozciągają się od wartości typowych dla obiektywów szero- kokątnych, na przykład 24 mm (w przeli- czeniu na standard 35 mm), aż do wartości charakterystycznych dla teleobiektywów, Rozdział 1 ✦ Poznajemy swój aparat cyfrowy 33 Rysunek 1.1. Aparaty przeznaczone dla entuzjastów fotografii mogą być wyposażone zarówno w duży wyświetlacz LCD, jak i wewnętrzny wizjer elektroniczny czyli 300 – 360 mm. Wydając od 2000 do 2500 złotych, otrzymamy aparat o rozdzielczości od 8 do 10 megapikseli z dużym 2,5-calowym wyświetlaczem LCD na tylnej ściance i drugim, wewnętrznym wyświetlaczem pełniącym rolę wizjera, który pokazuje niemal dokładnie to, co widzi obiektyw. Takie aparaty często kupują zaawansowani fotoamatorzy, bo dzięki ich niskiej cenie mogą sobie pozwolić na zakup dodatkowych akcesoriów. Także profe- sjonaliści czasami używają tych aparatów do robienia prywatnych zdjęć lub jako tani dodatkowy aparat będący uzupełnieniem ich profesjonalnego sprzętu. ✦  Cyfrowe lustrzanki jednoobiektywowe. Są to aparaty, jakich używają poważni fotograficy hobbyści i profesjonaliści. Wymienność obiektywów umożliwia więk- szą elastyczność optyczną tych aparatów — zawsze można zastosować obiektyw o szerszym kącie widzenia, dłuższej ogni- skowej, umożliwiający ustawienie ostrości dla mniejszej odległości lub fotografowanie w gorszych warunkach oświetleniowych. Lustrzanki cyfrowe charakteryzują się rów- nież większą szybkością działania, co przejawia się m.in. zmniejszeniem tego frustrującego opóźnienia, jakie wystę- puje między naciśnięciem spustu migawki a faktycznym zarejestrowaniem obrazu. Półprofesjonalna lustrzanka kosztuje od około 2000 do 3500 złotych (do tego należy dodać od 500 do 1000 złotych za obiektyw), a za model profesjonalny trzeba zapłacić od 3500 do 15 000 złotych lub jeszcze więcej. Rozdzielczości dostępne w tej kategorii aparatów zawierają się w przedziale od 6 do 16 megapikseli. Rysunek 1.2. Cyfrowe lustrzanki jednoobiektywowe charakteryzują się wymiennością obiektywów, szybkim działaniem i dużą liczbą dodatkowych funkcji wej obiektywu. Do sfotografowania dużego budynku lub pomnika potrzebny nam będzie obiektyw szerokokątny, a teleobiek- tyw „przybliży” nas do obiektu położonego w większej odległości. 34  Część I  ✦  Zaznajamianie się z aparatem fotograficznym zabieranym w podróż Ocena posiadanego aparatu Jeśli nawet wydaje się nam, że dobrze znamy swój aparat, warto dokonać przeglądu poszczególnych jego funkcji pod kątem przydatności dla fotogra- fii podróżniczej. Niniejszy podrozdział zawiera informacje pomocne w dokonaniu takiego właś- nie przeglądu. ✦  Rozdzielczość. Jest to liczba elementów obrazu (pikseli), jaką aparat jest w stanie zarejestrować. Zwykle jest ona wyra- żana w megapikselach. To ona decyduje o maksymalnych wymiarach zdjęcia, jakie możemy uzyskać za pomocą danego apa- ratu, oraz o tym, czy bez utraty jakości możemy obciąć fragment obrazu i pozo- stałą część powiększyć do wymaganych rozmiarów. Jeśli nie zamierzamy robić odbitek w dużych formatach, liczba mega- pikseli nie musi być duża (4 lub 5 megapik- seli w zupełności wystarczy), a z punktu widzenia oszczędności miejsca na kartach pamięci jest nawet wskazana. ✦  Ostrość. Jest to kolejna cecha charak- teryzująca aparat i zamontowany w nim obiektyw. Określa ona zdolność tworzenia ostrego obrazu w zależności od odległo- ści między aparatem a fotografowanym obiektem. Wszystkie aparaty cyfrowe i ich obiektywy mogą tworzyć ostre obrazy przy odległościach z przedziału od kilkudziesię- ciu centymetrów do nieskończoności, a dla niektórych zakres ten może rozpoczy- nać się już od jednego centymetra (licząc od przodu obiektywu). Daje to możliwość robienia dużych zbliżeń, czyli zdjęć typu makro. W najprostszych aparatach cyfro- wych stosowany jest automatyczny system ustawiania ostrości (autofokus) i nic w tych ustawieniach nie możemy zmienić. Bardziej zaawansowane aparaty umożliwiają nam wybranie fragmentu kadru, który ma być wykorzystany do ustawienia ostrości, a nawet pozwalają ustawić ją ręcznie. Ponieważ w fotografii podróżniczej wyko- nywane są zdjęcia zarówno obiektów odle- głych, jak i drobnych detali, szeroki zakres ustawiania ostrości i skuteczny autofokus są niezwykle pożądane. ✦  Obiektyw. Obiektyw decyduje o względ- nym powiększeniu rejestrowanego obrazu. Większość aparatów cyfrowych wyposa- żana jest w obiektywy typu zoom, czyli o zmiennej ogniskowej, które umożliwiają fotografowanie różnych obiektów bez konieczności zbliżania się lub oddalania od nich. Parametr określający tę funkcję nosi nazwę długość ogniskowej i jest wyra- żany w milimetrach. Najczęściej podawana jest równoważna długość ogniskowej, jaką dany obiektyw miałby po zamontowaniu go w tradycyjnym aparacie na film 35 mm. Obiektywy o równoważnej długości ogni- skowej mniejszej od 40 mm należą do kategorii szerokokątnych. Obiektywy normalne mają ogniskową w zakresie od 40 do 55 mm, a obiektywy o dłuższych ogniskowych zaliczane są do teleobiekty- wów. W przypadku cyfrowych lustrzanek jednoobiektywowych istnieje możliwość wymiany obiektywów. Dla fotografii podróżniczej istotne znaczenie ma zakres, w jakim możemy zmieniać długość ognisko- ✦  Ekspozycja. System automatycznego doboru parametrów ekspozycji zapobiega prześwietleniu lub niedoświetleniu zdjęć. Decyduje on zarówno o czasie naświetlania przetwornika (czas otwarcia migawki), jak i o ilości światła przepuszczanego przez obiektyw (przysłona). Systemy takie mogą być oparte na skomplikowanym matryco- wym pomiarze światła, ale mogą również umożliwiać nam wskazanie fragmentu kadru, w którym ten pomiar ma być doko- nany. Dobry system ustawiania ekspozycji powinien być na tyle elastyczny, aby umoż- liwić nam uzyskiwanie różnego rodzaju efektów, na przykład zdjęć sylwetkowych. Rozdział 1 ✦ Poznajemy swój aparat cyfrowy 35 ✦  System podglądu. W aparatach cyfro- wych stosowane są cztery rodzaje wizje- rów: wyświetlacz LCD ukazujący obraz taki, jaki zostanie zarejestrowany, optyczne okienko, z którego można skorzystać, gdy zbyt silne światło utrudnia obserwację obrazu na wyświetlaczu LCD, wizjer elek- troniczny podobny do wyświetlacza LCD, ale dobrze osłonięty od światła zewnętrz- nego, oraz optyczny wizjer ukazujący obraz pochodzący z obiektywu (system TTL — od ang. Through The Lens). Ten ostatni rodzaj stosowany jest w lustrzankach jed- noobiektywowych. Do skierowania światła w kierunku wizjera wykorzystywane jest lustro, które na czas otwarcia migawki odchyla się, umożliwiając naświetlenie przetwornika. Niektóre aparaty mają tylko wyświetlacz LCD, a jeszcze inne oprócz wyświetlacza mają okienko optyczne lub wizjer elektroniczny. W lustrzankach jednoobiektywowych podgląd kadru jest możliwy tylko w wizjerze optycznym — wyświetlacz LCD służy jedynie do przeglądania zrobionych zdjęć. Jako że większość zdjęć podróżniczych robiona jest w warunkach plenerowych, aparaty z wyświetlaczem LCD jako jedynym syste- mem podglądu nie są najlepszym wyborem. ✦  Szybkość działania. Ten parametr może mieć w fotografii podróżniczej duże zna- czenie, bo zazwyczaj wtedy nie mamy zbyt wiele czasu. Czasem możemy po prostu chcieć zrobić kilka zdjęć i szybko udać się w dalszą drogę, a innym razem, gdy zechcemy uchwycić jakiś szczególny moment, aparat działający zbyt wolno może nam to uniemożliwić. Szybkość działania aparatu oceniamy na podstawie czasu, jaki upływa od włączenia aparatu do chwili, kiedy możemy zrobić zdjęcie (w większości sytuacji podróżniczych czas wynoszący trzy sekundy lub więcej może okazać się zbyt długi). Ważny jest również czas, jaki aparat potrzebuje na „przygoto- wanie się” do kolejnego zdjęcia (oczeki- wanie przez dwie lub trzy sekundy może być niekiedy frustrujące). Nie mniej ważne są również szybkość działania systemów pomiaru światła i ustawiania ostrości, czas niezbędny do ponownego naładowania Rysunek 1.3. Aparat z dużym wyświetlaczem LCD, ale bez dodatkowego wizjera, świetnie nadaje się do przeglądania zdjęć, natomiast używanie go w silnym świetle słonecznym może być trudne 36  Część I  ✦  Zaznajamianie się z aparatem fotograficznym zabieranym w podróż lampy błyskowej oraz szybkość zapisywania obrazów na karcie pamięci (ma decydujący wpływ na częstotliwość rejestrowania zdjęć seryjnych). Wszystko to ma znacze- nie, kiedy się spieszymy, a czasem nawet wtedy, gdy nam się nie spieszy. ✦  Zasięg lampy błyskowej. Stosowanie elek- tronicznej lampy błyskowej wymaga pew- nego objaśnienia. Widok turysty biegającego z aparatem i ciągle błyskającego fleszem jest jednym z powodów wprowadzenia w wielu miejscach zakazu stosowania lamp błysko- wych. Prawdę mówiąc, zdjęcia zrobione z użyciem flesza rzadko należą do najlep- szych. Oczywiście w pewnych sytuacjach błysk lampy może być bardzo użyteczny, na przykład dla rozjaśnienia głębokich cieni spowodowanych silnym światłem słonecz- nym. Wówczas jednak będzie potrzebna lampa mogąca oświetlić obiekty położone w odległości co najmniej 3,5 m. Ogólnie jest tak, że im mniejszy aparat, tym słabszą ma wbudowaną lampę. Nie jest to spowodo- wane tym, że w małym aparacie nie zmieści się lampa o większej mocy, lecz tym, że taka lampa wymaga wyższego napięcia, a małe aparaty są zasilane mniejszą liczbą baterii. Jednak najistotniejszym powodem, dla któ- rego powinniśmy jak najrzadziej stosować lampę w fotografii podróżniczej, jest to, że zdjęcia zrobione przy oświetleniu natural- nym są… bardziej naturalne. Proste sposoby udoskonalenia podróżniczego sprzętu fotograficznego Oto kilka rzeczy, jakie możemy zrobić, aby zwięk- szyć możliwości naszego aparatu. Przedstawiam tu pięć łatwych sposobów na uzyskiwanie zdjęć lepszej jakości, a po dalsze wskazówki w tym zakresie odsyłam do rozdziału 5. ✦  Nasadki teleobiektywowe i szero- kokątne. Aparaty kompaktowe nie mają wymiennych obiektywów, ale na wielu z nich można zamontować nasadkę powodującą skrócenie lub wydłużenie ogniskowej głównego obiektywu. Nasadki tego typu są zakładane na przednią część obiektywu. Ich koszt z reguły nie przekra- cza 300 złotych. Jeśli nasz aparat nie jest wyposażony w obiektyw z „superzoomem” (czyli ośmio- do dwunastokrotnym), taka nasadka może być dobrą inwestycją, dzięki której może nawet będziemy mogli odłożyć zakup nowego aparatu. Rysunek 1.4. Taka nakładka nałożona na obiektyw aparatu kompaktowego zwiększa jego kąt widzenia ✦  Zewnętrzna lampa błyskowa. Zastosowanie zewnętrznej lampy błyskowej zapewnia lepsze oświetlenie fotografowanej sceny i pozwala na stosowanie kreatyw- nych technik fotografowania. Nie do każ- dego aparatu można podłączyć dodatkową lampę. Lustrzanki cyfrowe i większość zaawansowanych kompaktów mają odpo- wiednie złącza. Inne aparaty mogą współ- pracować z zewnętrzną lampą błyskową w trybie slave, jeśli jest ona wyposażona w odpowiedni układ wyzwalający. Rozdział 1 ✦ Poznajemy swój aparat cyfrowy 37 możemy chcieć ustawić aparat z włączo- nym samowyzwalaczem i szybko ustawić się przed obiektywem, aby znaleźć się na zdjęciu. Jeżeli chcemy uniknąć zabierania w podróż statywu, powinniśmy wziąć woreczek wypełniony grochem (taki, jakiego dzieci używają do zabawy). Aby ustawić aparat, wystarczy postawić go na woreczku położonym na jakimkolwiek stabilnym przedmiocie. Oczywiście należy zachować ostrożność, aby pozostawiony bez opieki woreczek wraz z aparatem nie znalazł nowego właściciela! ✦  Osłona obiektywu. Jednym ze sku- tecznych sposobów poprawienia jakości zdjęć, robionych aparatem zwróconym w stronę słońca lub innego silnego źródła światła, jest zakładanie na obiektyw osłony antyrefleksyjnej. Obiektywy montowane w lustrzankach są na ogół wyposażone w tego typu osłony, ale można również znaleźć osłony pasujące do wielu śred- nio i bardziej zaawansowanych aparatów kompaktowych. Osłona taka zmniejsza prawdopodobieństwo występowania flar i poprawia kontrast rejestrowanych obra- zów, a także stanowi w pewnym stopniu ochronę mechaniczną obiektywu. Wybór nowego aparatu To, jaki aparat będzie najodpowiedniejszy dla fotografii podróżniczej, zależy w dużej mierze od tego, kto będzie się nim posługiwał. Niektórzy podróżnicy wybierają aparat możliwie najmniej- szy, aby mieć go zawsze przy sobie, na przykład w kieszeni, na wypadek gdyby nagle nadarzyła się okazja sfotografowania interesującego obiektu lub zaskakującej sceny. Inni wolą aparat z moż- liwie największą liczbą megapikseli, ponieważ dzięki dużej rozdzielczości mogą swoje najlep- sze zdjęcia powiększyć do dużych rozmiarów, oprawić i powiesić w prywatnej fotogalerii. Duża Rysunek 1.5. Zewnętrzną lampę błyskową można zamontować na aparacie lub poza nim, łącząc oba urządzenia odpowiednim przewodem — takie rozwiązanie umożliwia oświetlenie obiektu pod innym kątem ✦  Osłona wyświetlacza LCD. Jeśli mamy problemy z oglądaniem obrazu na wyświet- laczu LCD przy silnym oświetleniu, możemy zastosować odpowiednio dopa- sowaną osłonę przeciwsłoneczną. Firma Hoodman (www.hoodmanusa.com1) oferuje łatwe w montażu osłony do większości aparatów i kamer cyfrowych. W sytuacji, gdy aparat nie ma dodatkowego wizjera poza wyświetlaczem LCD, zakup takiej osłony jest bardzo wskazany. ✦  Woreczek wypełniony grochem. Czasami konieczne jest stabilne ustawienie aparatu, na przykład gdy robimy zdjęcie przy słabym oświetleniu i stosujemy długi czas otwarcia migawki. Innym razem 1 Oficjalnym przedstawicielem firmy Hoodman w Polsce jest firma System Bank (www.systembank.pl) — przyp. tłum. 38  Część I  ✦  Zaznajamianie się z aparatem fotograficznym zabieranym w podróż rozdzielczość umożliwia także wybranie małego fragmentu z oryginalnej fotografii i powiększe- nie go do rozmiarów normalnej odbitki. W ten sposób można z jednego zdjęcia utworzyć kilka zupełnie nowych. Jeszcze inni mogą poszukiwać aparatu oferują- cego funkcje ułatwiające przesyłanie zdjęć drogą internetową. Są aparaty, które wystarczy podpiąć do komputera (na przykład w kafejce interne- towej) i nacisnąć kilka przycisków, aby zapisane w nich zdjęcia zostały przesłane na wskazany adres e-mailowy. Wybór aparatu idealnie pasującego do podróży może być bardzo trudny. Dobrym pomysłem jest maksymalne ograniczenie pola wyboru przez dokładne sprecyzowanie naszych wymagań. Jeśli chcemy unowocześnić nasz sprzęt i szukamy informacji na temat konkretnych modeli, możemy je znaleźć na stronach interneto- wych poświęconych testom i ocenom tego rodzaju sprzętu, na przykład www.dpreview.com lub www.cnet.com2. Aby idealnie utrafić z wyborem aparatu, musimy wcześniej sprecyzować, co chcemy osiągnąć w dziedzinie fotografii podróżniczej. Przedstawię teraz kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę. Jeśli jakieś pojęcie okaże się niezrozumiałe, objaś- nienia należy szukać w poprzednich częściach tego rozdziału. ✦  Czy rozmiary aparatu mają znaczenie? W poradnikach dla podróżujących można przeczytać, że bagaż powinien być jak najlżej- szy. W pewnym zakresie można to odnieść również do sprzętu fotograficznego. Jeśli ktoś naprawdę chce go zminimalizować, może wybrać aparat wyposażony we wszyst- kie niezbędne funkcje, a przy tym mniejszy od paszportu i niewiele od niego grubszy. Natomiast jeśli chce mieć aparat z obiekty- wem o większym zoomie (lub z wymiennymi obiektywami), silniejszą lampą błyskową i różnymi dodatkowymi funkcjami, musi liczyć się z tym, że jego bagaż będzie więk- szy. Wybierając aparat pod kątem fotografii podróżniczej, należy zatem ustalić, czy jego waga i rozmiary mają znaczenie. Rysunek 1.6. Mały aparat mieści się w każdej kieszeni, dzięki czemu może być zawsze pod ręką Istnieją również polskojęzyczne witryny internetowe o podobnej tematyce, na przykład www.megapixel.pl lub www. 1 digfoto.pl — przyp. tłum. Rozdział 1 ✦ Poznajemy swój aparat cyfrowy 39 ✦  Jakie będzie przeznaczenie wykonywa- nych zdjęć? Niektórzy podróżnicy robią odbitki swoich zdjęć najczęściej w stan- dardowym formacie 10×15 cm, a większy format stosują sporadycznie. Ci, którzy prezentują swoje najlepsze prace w róż- nych fotogaleriach, stosują duże formaty i oprawiają swoje zdjęcia. Wielu rozsyła zdjęcia drogą e-mailową lub prezentuje je w formie pokazu slajdów na ekranie monitora. Przeznaczenie zdjęć robionych podczas podróży może mieć wpływ na wybór aparatu. Przykładowo, jeśli nie prze- widujemy wykonywania dużych odbitek, nie musimy zabierać aparatu o bardzo dużej rozdzielczości (dużej liczbie megapikseli). ✦  Czy zdjęcia będą poddawane edycji? Wielu ludzi pozostawia zrobione przez sie- bie zdjęcia takimi, jakimi wyszły z aparatu bez poddawania ich żadnym istotnym zabie- gom w komputerze. Najbardziej satysfak- cjonuje ich uzyskiwanie dobrych zdjęć przy użyciu samego aparatu. Dla innych równie satysfakcjonujące jest modyfikowanie foto- grafii za pomocą programów służących do edycji obrazów cyfrowych — nawet jeśli polega to tylko na obcięciu zbędnego fragmentu lub usunięciu efektu czerwonych oczu. Różne aparaty tworzą obrazy różnej jakości. Niektóre z nich oferują funkcje poprawiające ekspozycję, kolorystykę i inne parametry zdjęcia. Z kolei inne umożli- wiają pobranie obrazu w postaci surowej (czyli nieprzetworzonej przez wewnętrzne układy aparatu), który następnie można poddać odpowiedniej obróbce za pomocą komputerowego programu edycyjnego. ✦  Czy fotografię traktujemy w sposób  twórczy? Może chodzi nam o coś więcej niż robienie ostrych i czystych zdjęć wier- nie przedstawiających ciekawe obiekty i wydarzenia. Może patrzymy na fotografię podróżniczą jak na sposób uprawiania twór- czości artystycznej i potrzebujemy aparatu wyposażonego w dodatkowe, specjalne funkcje lub elementy, takie jak: obiektyw o bardzo długiej lub bardzo krótkiej ogni- skowej, tryby zdjęć seryjnych i fotografii poklatkowej, możliwość ustawiania ostrości na bardzo małą odległość itp. ✦  Jak dużo zdjęć zamierzamy robić? Ekonomiczność fotografii cyfrowej sprawia, że zwykle robimy znacznie więcej zdjęć niż robilibyśmy, będąc zmuszeni płacić za film i jego wywołanie. Oczywiście są ludzie mimo to traktujący robienie zdjęć podczas podróży jako zajęcie drugorzędne, ale są też tacy, którzy usiłują uwiecznić na zdję- ciach niemal każdą napotkaną scenę i każde wydarzenie. Jeśli zaliczamy się do tej dru- giej kategorii, powinniśmy zwrócić uwagę na liczbę zdjęć, które będziemy mogli zapi- sać na jednej karcie pamięci oraz na możli- wość zwiększenia pojemności aparatu. ✦  Czy nowy aparat ma być inwesty- cją długoterminową? To, jaką kwotę wydamy dzisiaj na aparat cyfrowy, może zależeć od tego, czy planujemy za rok kupić nowszy i lepiej wyposażony model, czy też mamy zamiar używać go przez dwa, trzy lub więcej lat. Jeśli fundusze, które możemy przeznaczyć na ten cel, są ograniczone, to w pierwszym przypadku wybierzemy z pewnością model tańszy, a w drugim najprawdopodobniej zdecydu- jemy się na coś droższego. ✦  Czy mamy zamiar wymieniać się  akcesoriami? Przed podróżą zwykle kupujemy dodatkowe wyposażenie, takie jak zapasowe baterie, zewnętrzna lampa błyskowa lub, gdy używamy lustrzanki cyfrowej, obiektywy (co może oznaczać wydatek porównywalny z ceną samego aparatu). Jeśli planujemy wymieniać się tymi akcesoriami na przykład z innymi członkami rodziny lub zamierzamy używać ich z następnym, kupionym w przyszłości aparatem, to powinniśmy zadbać o to, aby ten sprzęt był kompatybilny — najlepiej, jeśli będzie pochodził od tego samego pro- ducenta. W ten sposób możemy zmniej- szyć wydatki, a w przypadku wspólnego korzystania z tych akcesoriów również przez pozostałych uczestników wyprawy, zredukujemy także bagaż.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia cyfrowa w podróży. Przewodnik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: