Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00207 006175 13848358 na godz. na dobę w sumie
Fotografia daleko od domu - książka
Fotografia daleko od domu - książka
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2651-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Podróż - oszałamiająca mozaika inspirujących chwil, miejsc, ludzi, kolorów... To iskra rozpalająca wyobraźnię każdego, kto patrzy na świat przez pryzmat kadru. Każda sekunda kreuje wyjątkowe obrazy, zachęcające fotografa do twórczego dokumentowania. Jednak samo podążanie za ciekawą historią to nie wszystko. Równie ważna jest przecież jakość techniczna zdjęcia, co przy nie zawsze sprzyjających i komfortowych warunkach podróży jest prawdziwym wyzwaniem. Wyzwaniem, które podejmujesz już w chwili pakowania się, bowiem od Twojego przygotowania uzależniona będzie satysfakcja fotograficzna po powrocie do domu. Jak zatem sprawić, by żmudny obowiązek noszenia ciężkiego sprzętu podczas wyjazdu opłacił Ci się i został nagrodzony szeregiem zachwycających ujęć?

Zanim wyruszysz, sięgnij po tę książkę! Przeczytasz w niej, jak przygotować się do wyprawy z aparatem, jak skompletować optymalny pod względem możliwości technicznych i wygody noszenia zestaw sprzętu i akcesoriów oraz jak bezpiecznie to wszystko transportować. Poznasz styl pracy fotografa w podróży, opanujesz sprawdzone zasady kompozycji, ekspozycji i oświetlenia sceny. Dowiesz się, jak w niepowtarzalny sposób uchwycić ciekawych ludzi, magiczne krajobrazy czy intrygujące detale. Twój najcenniejszy ekwipunek w drodze stanowić jednak będą umiejętności fotografowania w różnych, najczęściej trudnych warunkach. Dzięki nim nic nie odbierze Ci radości i swobody robienia zdjęć. Autor dzieli się tu własnymi doświadczeniami oraz wieloma praktycznymi wskazówkami, które sprawią, że Twoje fotografie będą czymś więcej niż kroniką podróży - będą poruszającym i zachwycającym zapisem wrażeń!

Poznaj wszystkie aspekty fotografii podróżniczej - zamknij w kadrze fascynujący obraz świata!


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Fotografia daleko od domu Autor: Artur Chmielewski ISBN: 978-83-246-2651-9 Format: 200×230, stron: 240 • Dobierz niezbędny sprzęt i akcesoria na podróż • Poznaj zasady fotografowania ludzi i miejsc • Naucz się robić zdjęcia w trudnych warunkach Podróż – oszałamiająca mozaika inspirujących chwil, miejsc, ludzi, kolorów… To iskra rozpalająca wyobraźnię każdego, kto patrzy na świat przez pryzmat kadru. Każda sekunda kreuje wyjątkowe obrazy, zachęcające fotografa do twórczego dokumentowania. Jednak samo podążanie za ciekawą historią to nie wszystko. Równie ważna jest przecież jakość techniczna zdjęcia, co przy nie zawsze sprzyjających i komfortowych warunkach podróży jest prawdziwym wyzwaniem. Wyzwaniem, które podejmujesz już w chwili pakowania się, bowiem od Twojego przygotowania uzależniona będzie satysfakcja fotograficzna po powrocie do domu. Jak zatem sprawić, by żmudny obowiązek noszenia ciężkiego sprzętu podczas wyjazdu opłacił Ci się i został nagrodzony szeregiem zachwycających ujęć? Zanim wyruszysz, sięgnij po tę książkę! Przeczytasz w niej, jak przygotować się do wyprawy z aparatem, jak skompletować optymalny pod względem możliwości technicznych i wygody noszenia zestaw sprzętu i akcesoriów oraz jak bezpiecznie to wszystko transportować. Poznasz styl pracy fotografa w podróży, opanujesz sprawdzone zasady kompozycji, ekspozycji i oświetlenia sceny. Dowiesz się, jak w niepowtarzalny sposób uchwycić ciekawych ludzi, magiczne krajobrazy czy intrygujące detale. Twój najcenniejszy ekwipunek w drodze stanowić jednak będą umiejętności fotografowania w różnych, najczęściej trudnych warunkach. Dzięki nim nic nie odbierze Ci radości i swobody robienia zdjęć. Autor dzieli się tu własnymi doświadczeniami oraz wieloma praktycznymi wskazówkami, które sprawią, że Twoje fotografie będą czymś więcej niż kroniką podróży – będą poruszającym i zachwycającym zapisem wrażeń! • Przygotowania do wyjazdu • Wybór technologii – cyfrowa a analogowa • Selekcja niezbędnego sprzętu i akcesoriów • Styl i praktyczne aspekty pracy fotografa podróżniczego • Zasady fotografowania: ludzi, krajobrazów i detali • Fotografowanie w świetle zastanym i złych warunkach oświetleniowych • Budowanie nastroju światłem, ekspozycja i balans bieli • Fotografowanie w trudnych warunkach • Tworzenie fotoreportażu • Podróżowanie i fotografowanie z dziećmi • Opracowanie, edycja i archiwizacja zebranego materiału • Publikacja zdjęć w sieci • Przygotowanie i prezentacja portfolio Poznaj wszystkie aspekty fotografii podróżniczej – zamknij w kadrze fascynujący obraz świata! SpiS treści 1. ZAmIAST WSTępu, cZYlI DlAcZEgO DAlEkO OD DOmu FOTOgRAFujE SIę NAjlEpIEj?. . . 21 cZęść I pRZYgOTOWANIA DO WYjAZDu 2. WYbóR TEchNOlOgII — FIlm cZY cYFRA? . . . . . . . 27 3. FOTOgRAFIA cYFROWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Zasilanie sprZętu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 prZechowywanie Zdjęć, cZyli komputer w podróży. . 34 dobre praktyki fotografii cyfrowej. . . . . . . . . . . . . 39 4. FOTOgRAFIA ANAlOgOWA . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 wybór filmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 dobre praktyki fotografii analogowej . . . . . . . . . . 53 5. A mOżE INNY FORmAT? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Średni i wielki format . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 panoramy — sZerokie spojrZenie . . . . . . . . . . . . . . . 60 6. AkcESORIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 filtry i osłona prZeciwsłonecZna . . . . . . . . . . . . . . . 66 lampa błyskowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 statyw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 inne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 7. kWESTIA NIEZAWODNOścI SpRZęTu . . . . . . . . . . . 71 8. pRZYgOTOWANIA mERYTORYcZNE . . . . . . . . . . . . 75 5 SpIS TREścI cZęść II FOTOgRAF W pODRóżY 09. SAmOlOTY I lOTNISkA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 10. bEZpIEcZEńSTWO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 11. TORbA cZY plEcAk, cZYlI W cO TO WSZYSTkO ZApAkOWAć? . . . . . . . . . 91 tradycyjna torba fotograficZna . . . . . . . . . . . . . . . 92 plecak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 kufer transportowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 sakwy i uprZęże. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 12. kIlkA uWAg O pODRóżOWANIu „NA lEkkO” . . . . . . 99 cZęść III FOTOgRAFOWANIE DAlEkO OD DOmu 13. STYl pRAcY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 cZy robić dużo Zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 planowanie versus improwiZacja . . . . . . . . . . . . . . 111 samotnie cZy w towarZystwie? . . . . . . . . . . . . . . . . 112 spojrZenie od wewnątrZ — miejscowy prZewodnik . 116 dyscyplina, cZyli o Zaletach wcZesnego wstawania . 117 14. TEmATY FOTOgRAFIcZNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 ludZie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 krajobraZ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 detale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 różne różnoŚci, cZyli aparat jako wiZualny notatnik . . . . . . . . . . . 141 15. śWIATłO I EkSpOZYcjA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 ŚwiatłomierZ, cZyli stare, dobre sposoby pomiaru ekspoZycji. . . . 146 barwa Światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 fotografowanie w Świetle Zastanym i Złych warunkach oŚwietleniowych. . . . . . . . . . . . 155 Złota godZina i wsZystkie poZostałe pory dnia i nocy . . . . . . . . . . 157 budowanie nastroju Światłem . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Ze słońcem cZy pod słońce? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 flesZ — Światło (nie)kontrolowane . . . . . . . . . . . . 162 6 Spis treści 16. OpOWIADANIE hISTORII . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 jak Znaleźć temat? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 fotoreportaż i reportaż ilustrowany fotografią . . 168 Zbieraj dźwięki!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 17. kONFlIkTY I WYZWANIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 podróżowanie i fotografowanie Z dZiećmi . . . . . . . 176 podróż służbowa, cZyli Zdjęcia „prZy okaZji” . . . . . 177 cZy płacić Za Zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 fotografowanie w trudnych warunkach . . . . . . . . 179 cZęść IV pO pOWROcIE 18. OpRAcOWANIE mATERIAłu . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 wybór historii i budowanie opowieŚci. . . . . . . . . . . 194 prZygotowanie narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 technika — sprZęt i oprogramowanie . . . . . . . . . . . 198 19. pOkAż SWOjE ZDjęcIA! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 diaporama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 fotokast. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 blog i fotoblog. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 galeria internetowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 fotoksiążka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 20. ARchIWIZAcjA ZDjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Zdjęcia cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Zdjęcia analogowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 21. bIZNES, cZYlI jAk ZARAbIAć NA FOTOgRAFII pODRóżNIcZEj? . . . . . . . . . . . . . 229 prZygotowanie i preZentacja portfolio . . . . . . . . . 230 SpIS IluSTRAcjI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 7 R O Z D Z I A ł9 S a m o l o t y i l o t n S k a i FOTOgRAFIA DAlEkO OD DOmu przez lata producenci sprzętu do prześwietla- nia bagażu konsekwentnie podsycali wśród podróżujących fotografów atmosferę strachu i zagrożenia, naklejając na swoich maszynach znaczki z przekreślonym aparatem foto- graficznym. Potem, w obliczu rosnącego zagrożenia terroryzmem, służby graniczne odrzuciły troskę o wa- kacyjne fotki podróżnych, na tych samych maszynach naklejono nalepki: „Bezpieczne dla filmów” (ang. Film Safe) — i nakazano prześwietlanie wszystkiego, co pasażer wnosi na pokład samolotu. Jeżeli podróżujesz ze sprzętem analogowym i torbą pełną filmów, głównym zmartwieniem na każdym lotnisku będzie dla Ciebie kontrola bagażu pod- ręcznego. Jeszcze kilka lat temu można było uprosić służby lotniskowe o ręczną inspekcję torby z filmami, obecnie stało się to praktycznie niemożliwe. Na nie- których, zwłaszcza transatlantyckich trasach próba przekonania personelu, aby nie prześwietlał naszego sprzętu fotograficznego, może się dla proszącego skończyć odwetową — przykrą i bardzo szczegółową kontrolą osobistą. Argument funkcjonariusza obsłu- gującego maszynę do prześwietlania, poparty gestem wskazania na stosowną nalepkę, będzie zawsze ten sam: sprzęt nie jest szkodliwy dla filmów! Nie warto z nim dyskutować ani próbować przekonywać, że wieziesz same wysokoczułe filmy i przesiadasz się sie- dem razy, wszystko i tak trafi na taśmę prześwietlarki. Choć torbę z filmami, znikającą w czeluściach ma- szyny, obserwowałem zawsze ze ściśniętym gardłem, powtarzając sobie bez przekonania w myślach, że to dla mojego własnego bezpieczeństwa, muszę przyznać, że nigdy, nawet po kilku przesiadkach i identycznym rytuale w drodze powrotnej, nie zauważyłem na żad- nym z filmów śladów zadymienia czy zaświetlenia. Faktem jest, że przeważnie woziłem niskoczułą Velvię, ale kilka razy wziąłem też kontrolnie rolkę ultrawy- 82 sokoczułego negatywu Kodak TMZ P3200 o czułości 3200 ASA — przeszedł sześciokrotne prześwietlanie bez szwanku. Czasem może się zdarzyć, że jakiś wyjątkowo podejrz- liwy funkcjonariusz zechce, mimo prześwietlenia, i tak obejrzeć i dotknąć jeszcze wszystkich Twoich filmów, na przykład zdziwiony ich liczbą. Uprzejmie wytłumacz mu, że jesteś fotoamatorem poważnie traktującym swoje hobby i pokaż filmy, które, prze- widując taką ewentualność, zapakowałeś po kilka sztuk w przezroczyste, foliowe woreczki ze strunowym zamknięciem. Bez papierowych pudełek, bo i tak mu- siałbyś je wszystkie otwierać. Poza tym bez pudełek zajmują mniej miejsca i odpada problem śmieci, z któ- rymi na wyprawie nie ma co zrobić. Plastikowych ka- nisterków nie wyrzucaj — są doskonałą ochroną dla delikatnej kasetki z filmem, pamiętaj, by rolkę wyjmo- wać z pojemniczka tuż przed założeniem jej do apara- tu, a potem natychmiast chować ją tam z powrotem. Przy okazji: Kodak konfekcjonuje swoje filmy w czar- nych pudełkach, Fuji — w przezroczystych, znacznie wygodniejszych w przypadku ręcznej kontroli. Niech jednak nie przyjdzie Ci do głowy, że problem prześwietlania rozwiąże nadanie torby z filmami na bagaż (ang. check in). Każda walizka wjeżdżająca do luku bagażowego samolotu jest również prześwietlana — ze względu na grubość ścianek walizek lotniczych — znacznie silniejszą dawką promieniowania niż ba- gaż podręczny. Brzmi to wszystko paranoicznie? Niestety, takie są koszty zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów, a więc również Twojego. Trzeba się do tego przyzwyczaić i znosić to ze stoickim spokojem, denerwując się, na- tychmiast ściągniesz na siebie uwagę personelu bez- pieczeństwa. Samolot y i lotniska Nie znam się na budowaniu bomb, ale chyba używa się do tego baterii — niezmiennie bowiem, na każdym lotnisku, przyciągają one uwagę służb bezpieczeństwa. Jeżeli więc wieziesz baterie do lampy błyskowej czy aparatu, nie chowaj ich głęboko ani nie pakuj w żadne nieprzezroczyste opakowania — istnieje spore praw- dopodobieństwo, że będziesz wyciągać je do kontroli. Jeżeli wieziesz ze sobą sprzęt cyfrowy, kontrola bez- pieczeństwa nie stanowi problemu — jeszcze nikt nie skarżył się, by lotniskowe prześwietlarki wyczyściły mu karty pamięci. Dla personelu bezpieczeństwa zdecydo- wanie bardziej interesujący od Twojego aparatu będzie laptop — zapewne poproszą o włączenie go (naładuj przed wyjazdem baterię!) i położenie z otwartym ekra- nem na taśmociągu. 83 FOTOgRAFIA DAlEkO OD DOmu Niezależnie od tego, jaki sprzęt bierzesz ze sobą, aktu- alna jest jedna rada: podczas całej podróży nie spusz- czaj go z oka! Nigdy, pod żadnym pozorem, nie nadaj go na bagaż pakowany do luku. Prawdopodobieństwo, że zagubi się gdzieś w czeluściach lotniskowych taśmo- ciągów i poleci na ten kontynent, na który Ty wy- bierasz się dopiero w następne wakacje, jest niestety spore, a prawa Murphy’ego dowodzą, że rośnie wprost proporcjonalnie do wartości sprzętu. O tym, co perso- nel lotniskowy wyprawia z naszymi bagażami podczas pakowania ich i wypakowywania z samolotów, krążą legendy. Niestety, czasem mam wrażenie, że rzeczywi- stość jest od tych legend znacznie straszniejsza. Nawet jeżeli zapakujesz wszystko w niezniszczalną według zapewnień jej producenta walizę, oni i tak znajdą spo- sób, by ją jakoś uszkodzić. Połamano mi kiedyś bardzo solidny, przytroczony mocno do plecaka statyw. Nie mogłem go zabrać ze sobą do kabiny, a u celu podróży okazało się, że będę musiał się bez niego obejść, nie nadawał się bowiem do użytku. Pamiętaj więc: cały sprzęt fotograficzny zabierasz ze sobą do kabiny! Na szczęście linie lotnicze rozumieją troskę podróżnych o swój cenny dobytek i jeszcze ni- gdy nie spotkałem się z próbą przekonania mnie, bym tego całego złomu nie taszczył ze sobą jako bagażu podręcznego. Problemem może być za to co innego: istniejące wprawdzie od dawna, ale od niedawna dopiero egzekwowane ograniczenie liczby sztuk, wagi i wymiarów bagażu kabinowego. Jeszcze kilka lat temu udawało mi się wszystkie najcenniejsze rzeczy, łącznie oczywiście ze sprzętem fotograficznym i prezentami dla rodziny, pakować do czterdziestolitrowego plecaka, ważącego w efekcie jakieś 30 kg, który z nonszalancją zawieszałem sobie przed odprawą na jednym ramie- niu i czując, jak z wysiłku pot występuje mi na twarz, chwilę potem, dysząc ciężko, ładowałem do schowka nad fotelem, zastanawiając się, czy tenże schowek to wytrzyma. Wytrzymywał, a ja nie miałem stresu, że jakakolwiek część mojego sprzętu jedzie właśnie do innego samolotu. Niestety, wszystko wskazuje na to, że złote czasy się skończyły! Teraz, jeżeli przewoźnik mówi, że masz prawo wnieść na pokład samolotu jedną sztukę bagażu o maksymalnej wadze 5 kg i wy- miarach określonych przez specjalny ażurowy wzorzec stojący koło stanowiska odpraw, spodziewaj się, że zechce to wyegzekwować. A bądź tego pewny, jeżeli wybierasz się w podróż tak zwanymi tanimi liniami. Tam ewentualne przekroczenie dopuszczalnej nor- my będzie szczególnie rygorystycznie skontrolowane i kosztowne. Jest to poważny argument za tym, by zabierać jak najmniej sprzętu. W dalszej części tego rozdziału porozmawiamy jeszcze o innych zaletach podróżowania „na lekko”. I jeszcze jedno: przed wyjazdem przejrzyj jeszcze raz zawartość swojej torby fotograficznej. Pamiętaj, by wszystkie przedmioty, które służbom granicznym mogą się wydać podejrzane lub niebezpieczne (scyzo- ryki, śrubokręty, nożyczki niezależnie od rozmiarów itp.), umieścić w walizce bądź plecaku, który nadasz na bagaż. Niektóre przedmioty, jak na przykład aerozole czy puszki ze sprężonym powietrzem do przedmuchiwania wnętrza aparatu lub odkurzania matrycy, są zakazane i w ogóle nie wolno przewozić ich samolotem. Przepisy dotyczące transportu lotniczego stale się zmieniają — niestety, w jednym kierunku — są za- ostrzane. W odpowiedzi na każdy pomysł szaleńca, pragnącego pociągnąć Cię za sobą do raju (lub wysłać 84 Samolot y i lotniska do piekła, jak wolisz), będziesz poddawany coraz to wymyślniejszym procedurom, mającym Cię przed nim uchronić. A nam, fotografom, zawsze utrudniało to życie. Zanim więc wyruszysz w podróż, warto zasię- gnąć u przewoźnika informacji, czy nie pojawiły się jakieś nowe obostrzenia dotyczące bagażu. 85
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia daleko od domu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: