Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00034 007211 12429712 na godz. na dobę w sumie
Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła - książka
Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła - książka
Autor: Liczba stron: 288
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3859-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Uwiecznij swoje osiągnięcia kulinarne!

Gdy otworzysz jakąkolwiek książkę kucharską, natkniesz się na atrakcyjne zdjęcia gotowych posiłków. Z pewnością ich autorzy muszą mieć silną wolę, skoro nie pałaszują fotografowanego przedmiotu, zanim nie skończą sesji. Ale silna wola nie wystarczy, żeby zrobić dobre zdjęcie. Co jeszcze jest potrzebne do osiągnięcia rewelacyjnego efektu?

W tej książce znajdziesz bogate menu najlepszych porad, dzięki którym osiągniesz swój cel. Wybierzesz odpowiedni sprzęt, oświetlenie oraz rekwizyty. Ponadto zapoznasz się z możliwościami programu Adobe Photoshop w zakresie obróbki zdjęć oraz technikami maskowania niedoskonałości przygotowanych posiłków. Ta książka jest idealną pozycją dla Ciebie, niezależnie od tego, czy potrzebujesz zdjęć do swojego bloga kulinarnego, czy też chcesz pochwalić się własnymi osiągnięciami przed znajomymi na Facebooku. Jedno jest pewne - jeśli zastosujesz się do porad z tej książki, Twoje zdjęcia sprawią, że wszystkim przyjaciołom ślinka pocieknie wprost na klawiaturę!

Obejrzyj recenzję video od Ziołowy Zakątek:


 

i od Kotlet.tv:

 

 

 

 

 

Wszystko, co musisz wiedzieć na temat fotografowania żywności:

Pamiętaj o jednej zasadzie - najpierw zdjęcia, potem uczta!


Patroni medialni:


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Food Photography: From Snapshots to Great Shots Tłumaczenie: Marek Kania ISBN: 978-83-246-3859-8 Authorized translation from the English language edition, entitled: FOOD PHOTOGRAPHY: FROM SNAPSHOTS TO GREAT SHOTS; ISBN 0321784111; by Nicole S. Young; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press, Copyright © 2012 by Pearson Education, Inc. All rights reserved. No part of this book may by reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2012. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/fotzyw Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści WSTĘP ROZDZIAŁ 1: PODSTAWY FOTOGRAFII Zrozumieć podstawowe zasady fotogra(cid:29)i cyfrowej Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Typy plików: RAW iJPEG Balans bieli Trzy składowe ekspozycji: przysłona, czas otwarciamigawki iczułość ISO Zadania nakoniec rozdziału ROZDZIAŁ 2: SPRZĘT FOTOGRAFICZNY Narzędzia pracy Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Aparaty cyfrowe Obiektywy iogniskowe Statywy iakcesoria Sprzęt oświetleniowy Zadania nakoniec rozdziału ROZDZIAŁ 3: OŚWIETLENIE Techniki oświetlania żywności Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Zobacz światło Charakter światła Światło tylne jest najlepsze Rodzaje światła Akcesoria domodelowania światła Zadania nakoniec rozdziału ROZDZIAŁ 4: STYLIZACJA IREKWIZYTY Sztuka prezentacji potraw Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Cowziąć pod uwagę podczas stylizacji 7 11 11 12 14 16 19 23 31 33 33 34 36 38 43 48 50 53 55 55 56 58 60 61 66 74 79 86 89 89 90 92 94 Fotografia_kulinarna.indb 5 2012-03-14 20:06:46 S P I S T R E Ś CI 5 Zapewnić najlepszą jakość Podstawy stylizacji potraw Wskazówki isztuczki Stylizacja zużyciem rekwizytów Zadania nakoniec rozdziału ROZDZIAŁ 5: KADROWANIE IKOMPOZYCJA Udoskonalaj zdjęcia poprzezdobrą kompozycję Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Odnajdywanie równowagi Perspektywa ikadrowanie Ogniskowa, kompresja perspektywy igłębia ostrości Ostrość Kształty, linie ikolory Zadania nakoniec rozdziału ROZDZIAŁ 6: OBRÓBKA ZDJĘĆ WPROGRAMIE ADOBE®PHOTOSHOP® Uwydatnianie najlepszych fragmentów zdjęcia Omawiamy Adobe Photoshop Rozpoczęcie pracy Praca zplikami RAW Podstawy Photoshopa Sztuczki itriki wPhotoshopie Ostatnie poprawki Zadania nakoniec rozdziału ROZDZIAŁ 7: ZA KULISAMI Fotogra(cid:29)a żywności od początku do końca Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Małże zmakaronem linguine Czekoladowe fondue Koszyk zwiśniami Chleb bananowy Sajgonki zkrewetkami Tosty francuskie Pierożki zfarszem wieprzowym Makaron na widelcu Podsumowanie SKOROWIDZ 96 99 104 116 123 125 125 126 128 130 134 142 146 149 155 157 157 158 162 164 179 192 203 209 211 211 212 214 217 225 233 243 249 257 265 273 281 282 6 F O T O G R A F I A K U L I N A R N A . O D Z D J Ę C I A D O A RC Y D Z I E Ł A Fotografia_kulinarna.indb 6 2012-03-14 20:06:46 ZOBACZ ŚWIATŁO Kiedy tworzysz fotogra(cid:29)ę, tak jak podczas gotowania, im lepsze składniki, tym lepsze rezultaty. Jednym ztakich składników jest światło. Jeśli będziesz używał światła wysokiej jakości, masz owiele większe szanse otrzymać piękną fotogra(cid:29)ę. Oświetlanie potraw wfotogra(cid:29)i nie jest czymś nadzwyczaj skomplikowanym. Jeśli stawiasz pierwsze kroki wfotogra(cid:29)i, ten temat może wydawać Ci się zniechęcający izagmatwany, jednak uwierz mi— nie jest. Napoczątku światło nafotogra(cid:29)i można łatwo przeoczyć. Ponieważ widzimy jekażdego dnia, przyjmu- jemy jetakim, jakie jest, inie zwracamy większej uwagi nacienie, kierunek, intensywność, barwę itak dalej. Nasz mózg uzupełnia sobie szczegóły isprawia, żewszystko wygląda świetnie, wzwiązku ztym nazdjęciach możemy poprostu przegapić pewne rzeczy, jak naprzykład niechciane cienie czy jasne plamy światła. Pamiętam, żenajwiększy postęp wkarierze zrobiłam, kiedy zaczęłam widzieć światło. Widziałam nie tyle rzeczy, naktóre padało, czy to, jak jasne było — widziałam, gdzie padało natwarzach ludzi, skąd docho- dziło, wjaki sposób się ściemniało ijak zmiękczało krawędzie cieni czy odbijało się odfasad budynków. Poczułam, jakbym dopiero pierwszy raz zaczęła naprawdę używać oczu. Kiedy już Twoje oczy będą wyćwiczone natyle, bywszędzie widzieć światło, oświetlenie zdjęcia stanie się mniej skomplikowane itajemnicze. Zaczniesz zauważać tęzłotą poświatę, jaką dodaje natwarzy światło słoneczne na20 minut przed zachodem, czy też tęniesamowitą ilość światła, jaką można znaleźć pozacienionych stronach budynków. Kiedy będziesz widzieć światło, „skomplikowane” techniki oświetle- niowe, takie jak łączenie kilku lamp zzachowaniem proporcji mocy światła, wydadzą się mniej onieśmie- lające. Kiedy światło stanie się (cid:29)zycznie widocznym składnikiem Twoich fotogra(cid:29)i, który potraktujesz jako zupełnie osobną całość, będziesz wstanie wdużo bardziej efektywny sposób zapanować nad wyglądem swoich zdjęć. Wfotogra(cid:29)i żywności, tak jak winnych gatunkach fotogra(cid:29)i, istnieją różne style isposoby oświetlania zdjęcia. Wtym rozdziale zamierzam zapoznać Cię zmożliwie największą liczbą narzędzi, które będziesz mógł wykorzystać zgodnie zwłasnymi upodobaniami. Mój styl oświetlania potraw pomaga miuzyskać jasny, czysty wygląd dania, ale tooczywiście nie oznacza, żepowinieneś oświetlać potrawy dokładnie tak jak ja. Wypracowanie mojego obecnego stylu pochłonęło miwiele czasu iwymagało eksperymentowania, jednak staram się go stale rozwijać iulepszać techniki oświetlania. Gorąco zachęcam Cię dospróbowania tego samego, byś mógł tworzyć swoje własne niezwykłe fotogra(cid:29)e. 60 F O T O G R A F I A K U L I N A R N A . O D Z D J Ę C I A D O A RC Y D Z I E Ł A Fotografia_kulinarna.indb 60 2012-03-14 20:09:01 CHARAKTER ŚWIATŁA Każdy typ światła jest inny. Światło, które widać wśrodku dnia, jest zupełnie inne niż ciepłe światło, które widzimy nagodzinę przed zachodem słońca. Światło ześwietlówki wkuchni nie jest takie samo jak światło zezwykłej żarówki wolframowej Twojej lampki nocnej. Różne źródła światła tworzą różne kolory inastrój, mają też różną intensywność. Tooczywiście nie oznacza, żejeden typ światła jest lepszy niż drugi, ale prawdą jest, żepewne źródła światła są lepsze dla pewnych typów fotogra(cid:29)i. Wfotogra(cid:29)i portretowej ikrajobrazowej idealne świa- tło wplenerze jest nagodzinę przed zachodem słońca inagodzinę ponim, afotografowie pracujący wstudiu znają sposoby manipulowania światłem lamp błyskowych dla uzyskania naswoich fotogra(cid:29)ach odpowiedniej dramaturgii lub delikatności. Każdy ztych typów światła wprowadza inny nastrój, coczęsto określa się jako charakter światła. BARWA Barwa używanego wfotogra(cid:29)i żywności światła jest niezwykle ważna. Szczerze radzę trzymać się barw zbliżonych doświatła dziennego, takich jak barwa światła słonecznego bądź lampy błyskowej. Wroz- dziale1. omówiłam, jak „temperatura” światła wpływa nakolor iwygląd fotogra(cid:29)i ijak należy go kompen- sować, dostosowując balans bieli bądź fotografując wformacie RAW idostosowując balans bieli podczas postprodukcji (zdjęcie3.1). Jeśli fotografujesz wformacie JPEG, musisz być bardzo ostrożny wkwestii ustawienia balansu bieli. Jeśli kolor jest niewłaściwy, bardzo prawdopodobne jest, żenazdjęciu pozo- stanie pomarańczowoczerwonawy odcień wywołany przez — powiedzmy — zwykłą żarówkę. Dziwny inietypowy odcień nafotogra(cid:29)i potrawy poprostu nie jest apetyczny. Używanie najpiękniejszego (inaj- właściwszego) wswoim charakterze typu światła wpołączeniu zpoprawnie ustawionym balansem bieli zapewni najlepsze możliwe kolory nafotogra(cid:29)ach. Fotografia_kulinarna.indb 61 2012-03-14 20:09:01 R O ZD Z I A Ł 3 : O Ś W I E T L E N I E 61 Canon 5D Mark II ISO 100 0,3 sekundy f/5,6 obiektyw 70 – 200mm 3.1 Tozdjęcie zostało zrobione wfor- macie RAW zwykorzystaniem padającego zgóry światła zwykłej żarówki. Nazdję- ciu zlewej widać efekt, jaki uzyska- libyśmy, ustawiając waparacie balans bieli Tungsten (Światło żarowe). Zdjęcie popra- wej przedstawia wersję pokorekcie kolorów wpro- gramie doedycji plikówRAW Jeśli chodzi obarwę światła, pamiętaj, żenafotogra(cid:29) i powinien się znaleźć tylko jeden typ światła. Naprzykład jeśli oświetlasz potrawę światłem zokna, awpobliżu znajduje się inne silne źródło świa- tła — wystarczająco jasne, by„zanieczyścić” główne światło padające nascenę — możesz uzyskać dziwaczną mieszankę kolorów, która będzie bardzo trudna dokorekty. Ponieważ waparacie można ustawić tylko jeden rodzaj balansu bieli, najlepiej upewnić się, żetylko jedna barwa światła oświetla fotografowanąpotrawę. INTENSYWNOŚĆ Wybierając źródło światła dozdjęcia potrawy, weź pod uwagę jego intensywność. Niektóre źródła światła są silniejsze niż inne, wzwiązku ztym ważne jest, bywiedzieć, jak pracować zwykorzystywanymświatłem. Jeśli fotografujesz wrozproszonym świetle słonecznym, nie masię coprzejmować intensywnością światła, ponieważ bardzo możliwe, żejest dość miękkie. Musisz sobie jednak zdawać ztego sprawę, fotografując zwykorzystaniem lamp studyjnych (błyskowych). Jeśli planujesz wykorzystanie dużego otworu przysłony dla rozmycia tła iwybierzesz przy tym „największą, najfajniejszą inajmocniejszą” lampę, jaką zdołasz znaleźć, możesz dojść downiosku, żedoTwoich potrzeb jest zbyt mocna. Jak dowiesz się wdalszej części tego rozdziału, lampy błyskowe wymuszają ustawienie określonego czasu naświetlania, zwanego 62 F O T O G R A F I A K U L I N A R N A . O D Z D J Ę C I A D O A R C Y D Z I E Ł A Fotografia_kulinarna.indb 62 2012-03-14 20:09:14 czasem synchronizacji błysku (maksymalna wartość tomniej więcej 1/250 sekundy). Jeśli lampa maustawioną najsłabszą moc błysku, aitak okazuje się zbyt mocna (ustawiłeś również ISO 100 waparacie), wtedy jedyną wartością, jaką możesz zmienić, jest przysłona. Jeśli Twoim celem jest rozmycie tła, raczej nie będziesz chciał fotografować zmniejszym otworem przysłony. Jeśli zdarzy się, żeTwoja lampa będzie zbyt mocna, możesz zmiękczyć jej światło, tak bymóc jąwykorzystać podczas fotografowania potraw. Jednym zesposobów jest rozproszenie światła. Możesz tozrobić, wykorzy- stując dowolny mody(cid:29)kator, naprzykład softboks lub białą parasolkę dyfu- zyjną, lub poprostu zasłaniając źródło światła białym, półprzezroczystym materiałem. Jeśli będziesz fotografował przy oknie, przez które wpada tylko ostre światło słoneczne, możesz spróbować zasłonić okno białym, półprzezroczystym pergaminem lub specjalnym rozpraszaczem światła, który wistocie jest swego rodzaju przepuszczalną, rozpraszającą światło siateczką. Wten sposób zmiękczysz izablokujesz ostre światło słoneczne (zdjęcie3.2). 3.2 Pousunięciu wierzchniej części materiału ztej blendy (zwanej blendą „5 w1”) odsłania się przezroczysta siateczka nastelażu, która sku- tecznie rozprasza ostre światło słoneczne ODLEGŁOŚĆ Umiejscowienie iodległość źródła światła odfotografowanego przedmiotu odgrywa kluczową rolę wokreśleniu, jak miękkie czy ostre jest światło. Jedna podstawowa zasada mówi, żeim większe jest źródło światła iim bliżej przedmiotu się znajduje, tym bardziej miękkie ono będzie. Jeśli chcesz uzyskać miękkie cienie, możesz (cid:29)zycznie powiększyć źródło światła, korzystając zróżnych mody(cid:29)katorów, naprzykład znamiotu bezcieniowego czy parasolki dyfuzyjnej; pomogą one rozproszyć światło. Wtedy możesz umieścić duże źródło światła blisko fotografowanego przedmiotu iuzyskać miękkie światło zminimalną ilościącieni. Najlepszym sposobem nazrozumienie tej zasady będzie wykorzystanie słońca jako przykładu. Słońce tooczywiście naprawdę wielkie źródło światła, ale również znajduje się bardzo daleko. Wyobraź sobie, żemamy słoneczny dzień, jest godzina trzynasta, aTystoisz właśnie nachodniku przed domem. Patrzysz pod nogi naswój cień. Cowidzisz? Ładny, wyraźny, czarny cień, prawda? Teraz wyobraź sobie wtej samej sytuacji niebo zachmurzone. Jak teraz wygląda Twój cień? Jeśli wogóle go widać, jest nieco wyblakły imiękki, możliwe też, żewcale go nie ma. Wspomniane chmury zamieniły niebo wgigantyczny softboks irozproszyły światło. Tojest niezwykle ważne pojęcie inależy jedobrze zrozumieć. Jeśli chcesz uzyskać miękkie światło, niemal bez cieni, będziesz musiał jerozproszyć iumieścić jego źródło możliwie najbliżej fotografowanego przed- miotu, adla zrównoważenia ekspozycji możesz zmniejszyć jego intensywność. Jeśli szukasz ostrych cieni, mocnego, nastrojowego światła, wystarczy, żeodsuniesz źródło światła nieco dalej odfotografowanego przedmiotu. Fotografia_kulinarna.indb 63 2012-03-14 20:09:16 R O ZD Z I A Ł 3 : O Ś W I E T L E N I E 63 OBSERWOWANIE PRZEŚWIETLEŃ Fotografując potrawy, należy być bardzo ostrożnym, aby nie prześwietlić, innymi słowy, nie „przepalić” fragmentów obrazu, aszczególnie elementów samej potrawy. Jeśli próbujesz stworzyć wyjątkowo jasny obraz zmnóstwem bieli, prześwietlenie zdjęcia, awkonsekwencji utrata cennych detali, może się okazać niezwykle łatwe. Upewnij się, żebiałe obszary są nazdjęciu faktycznie białe, jednak postaraj się nie prze- sadzać zintensywnością światła, bynie stracić szczegółów wcieniach igłębi wjasnych obszarach zdjęcia. Jest kilka sposobów nauniknięcie prześwietleń nazdjęciach. Pierwszym sposobem jest włączenie waparacie funkcji ostrzegania oprześwietleniach podczas przeglądania zdjęć nawyświetlaczu apa- ratu. Niewszystkie aparaty są takie same, ale większość zapewne mataką opcję. Ostrzeżenie tosprawia, żepodczas przeglądania zdjęcia obszary, które są czysto białe (255, 255, 255 wprzestrzeni barw RGB), migają. Jeśli nie wiesz, jak włączyć tęopcję, zajrzyj doinstrukcji obsługi aparatu lub poproś opomoc życzliwegokolegę. Kolejnym sposobem jest obejrzenie histogramu nawyświetlaczu aparatu. Jeśli jakiekolwiek białe obszary zostały prześwietlone, wykres histogramu zostanie zepchnięty mocno wprawą stronę ibędzie wyglądał tak, jakby miał wyjść poza ekran. Rysunek 3.3 pokazuje różnice między histogramem prześwietlonego zdjęcia zprzepalonymi światłami ahistogramem poprawnie naświetlonej fotogra(cid:23)i. Jeśli zauważysz, żenaTwoim zdjęciu są przepalone obszary, możesz wykorzystać kilka sposobów odzy- skiwania szczegółów: możesz zmniejszyć ilość światła oświetlającego scenę, zwiększyć wartość przysłony, skrócić czas otwarcia migawki albo zmniejszyć wartość ISO. Właściwy wybór spośród podanych rozwią- zań naprawdę zależy odrodzaju używanego oświetlenia ioczywiście odTwojej twórczej wizji produktu końcowego, fotogra(cid:23)i. 64 F O T O G R A F I A K U L I N A R N A . O D Z D J Ę C I A D O A RC Y D Z I E Ł A Fotografia_kulinarna.indb 64 2012-03-14 20:09:17 Canon 7D ISO 100 1/15 sekundy f/5,6 obiektyw 70 – 200mm Canon 7D ISO 100 1/30 sekundy f/5,6 obiektyw 70 – 200mm 3.3 Obydwa zdjęcia pochodzą prosto zaparatu — tak zostały zrobione, nie poddano ich późniejszej obróbce nakomputerze. Zdjęcie polewej maprzepalone światła, nacowskazują czerwone obszary nafotografi i. Patrząc powyżej nahistogram dla tego zdjęcia, widzimy, żewykres został zepchnięty naprawą stronę, cooznacza, żenazdjęciu występują obszary absolutnie białe (255, 255, 255). Wprześwietlonych obszarach doszło doutraty szczegółów obrazu, których zapewne nie da się odzy- skać. Zdjęcie poprawej mapoprawną ekspozycję inie obserwujemy tutaj utraty detali. Jestodro- binę ciemne, ale można jełatwo rozjaśnić wprogramie doedycji zdjęć Fotografia_kulinarna.indb 65 2012-03-14 20:09:17 R O Z D Z I A Ł 3 : O Ś W I E T L E N I E 65 ŚWIATŁO TYLNE JEST NAJLEPSZE Większość fotografów żywności zgodnie twierdzi, żenajlepszym światłem dofotografowania potraw jestświatło tylne. Dla uzyskania przyjemnego efektu oświetlenia tylnego umieść źródło światła dokładnie zafotografowanym przedmiotem (rysunek 3.4) bądź ztyłu izarazem nieco zboku (rysunek 3.5). ŚWIATŁO SŁONECZNE CZY LAMPA BŁYSKOWA Możliwe, żeprzeglądając zdjęcia wtej książce, zastanawiasz się, jakiego rodzaju światło zastało użyte. Dosłownie dokażdego zdjęcia potrawy używam światła słonecznego bądź lampy błyskowej (zazwy- czaj studyjnej). Ponieważ nie dołączam takiej informacji dokażdego zdjęcia, oto wskazówka, dzięki której sam dotego dojdziesz: spójrz naczas otwarcia migawki. Jeśli jest naprawdę długi (naprzy- kład 1/8 czynawet 1/30 sekundy), wtedy najprawdopodobniej korzystałam zeświatła słonecznego. Jeślijest owiele krótszy (naprzykład 1/125 ikrótszy), jest duże prawdopodobieństwo, żeużyłam lampbłyskowych. Światło tylne uwydatnia strukturę potrawy idodaje fotogra(cid:29)i głębi, cowięcej (moja ulubiona zaleta), oświetla krawędzie fotografowanego przedmiotu irozjaśnia niektóre dodatki, jak naprzykład listki mięty czy plasterki cytryny (zdjęcie 3.6). Pamiętaj, żechoć czasem dobrze jest zmiękczyć światło, cienie nazdję- ciu niekoniecznie są czymś złym. Nie obawiaj się wprowadzenia odrobiny kontrastu; upewnij się, żemasz bez przerwy świadomość tego, jak światło będzie wpływać nafotografowany przedmiot. Trzeba pamiętać ojednej bardzo ważnej sprawie. Jeśli Twoje fotogra(cid:29)e mają być wyraziste ibogate wszczegóły, proszę Cię, byś trzymał się zdaleka odjakiegokolwiek źródła ostrego oświetlenia przedniego, naprzykład wbudowanej lampy błyskowej, które daje niezwykle płaskie światło (zdjęcia 3.7 i3.8). Niezależnie odmiejsca, zktórego dochodzi światło, ważne jest, byobserwować wszystko, cooświetla naTwoim zdjęciu. Nazdjęciu 3.9 widać, żeskorzystałam zpodkładki bambusowej, bydodać ciekawą fak- turę, linie ikolor dotła fotogra(cid:29)i. Światło główne znajdowało się zapotrawą, nieznacznie zboku. Zauwa- żyłam, żeświatło mocno odbijało się wpodkładce. Wypróbowałam różne kąty padania światła idoszłam downiosku, żewystarczyło delikatnie obrócić podkładkę, bypozbyć się brzydkich re(cid:19)eksów (zdjęcie3.10). Tasama zasada obowiązuje przy naczyniach, sztućcach itym podobnych. 66 F O T O G R A F I A K U L I N A R N A . O D Z D J Ę C I A D O A RC Y D Z I E Ł A Fotografia_kulinarna.indb 66 2012-03-14 20:09:17 Canon 5D Mark II ISO 100 1/30 sekundy f/5,6 obiektyw 70 – 200mm A B 3.4 Zakulisami: Oświetlenie tylne A Okno napółnocną stronę, B Biała pianka PCW C Srebrna blenda ośrednicy 107cm D Canon 5D Mark II rozproszone światło słoneczne C D Fotografia_kulinarna.indb 67 2012-03-14 20:09:24 R O Z D Z I A Ł 3 : O Ś W I E T L E N I E 67 SKOROWIDZ .CR2, 16 .NEF, 16 A A, tryb, 30 Adjustment Brush, narzędzie, 174 Adjustments, panel, 184, 185 Adobe Bridge, 164 otwieranie wielu plików, 176 zaznaczanie kilku plików, 176 Adobe DNG, 17 Adobe Photoshop, Patrz Photoshop aparat, 38 akcesoria, 48 kompakt, 38, 39 lustrzanka, 38, 39 obiektywy, 43 podłączanie do komputera, 148 wybór, 42 Apple Aperture, 163 APS-C matryca, 40, 42 Auto, balans bieli, 21 Auto, tryb, 30 automatyczny, tryb, 30 automatyka programowa, tryb, 30 Av, tryb, 30 B B, tryb, 30 balans bieli, 18, 19, 21 a temperatura barwowa, 22 dostosowywanie, 166 porównanie zdjęć, 20 standardowe ustawienia, 21 barwa światła, 61, 62 Blacks, suwak, 172 blendy, 51, 79, 80 błysk, czas synchronizacji, 63, 77 bokeh, 144 Brightness, suwak, 172 bulb, tryb, 30 Burn, narzędzie, 198 C Camera RAW, 158 Adjustment Brush, narzędzie, 174 balans bieli, 166, 167 Blacks, suwak, 172 Brightness, suwak, 172 Clarity, suwak, 173 Exposure, suwak, 170 Fill Light, suwak, 171 korzystanie z podglądu, 167 opcje obiegu pracy, 178 ostrzeżenia o odcinaniu, 168 otwieranie pliku, 164, 165 podstawowe poprawki, 169, 170 Recovery, suwak, 171 Saturation, suwak, 174 synchronizacja ustawień, 176, 177 ustawienia dla kilku zdjęć, 176, 177 ustawienia preferencji, 166 Vibrance, suwak, 173 Work(cid:24)ow Options, okno, 178 zapisywanie zmian, 177 zerowanie ustawień, 175 Cień, balans bieli, 21 Clarity, suwak, 173 Clone Stamp, narzędzie, 201, 202 cyfrowy negatyw, 16 czas naświetlania, 25 czas otwarcia migawki, 25, 26 czas synchronizacji błysku, 63, 77 czułość ISO, 26 D dekorowanie potraw, 108, 109 DNG, 17 Dodge, narzędzie, 198 dopełniające kolory, 153 dublerzy, 100, 101 E edycja wsadowa, 176, 177 edycja zdjęć, oprogramowanie, 163 ekspozycja, 28 kompensacja, 29 składowe, 23 tryby, 30 zwrotna, 28 etyka, 94 Exposure, suwak, 170 282 F O T O G R A F I A K U LI N A RN A . O D Z D J Ę C IA D O A R C Y D Z I EŁ A PL 08_FoodPhoto.indd 282 2012-03-16 17:38:00 F Fill Light, suwak, 171 formaty plików, 16 bezstratne, 19 DNG, 17 JPEG, 17, 18, 19 RAW, 16, 17, 19, 163, 164 stratne, 19 G głębia ostrości, 24 głowice statywów, 49 H High Pass, (cid:23)ltr, 204 histogram, 64, 65 Photoshop, 190 I ISO, 26 J JPEG, 16, 17, 18, 19 K kadrowanie, 134, 137 kąt widzenia, 137, 139 widok z góry, 139 kalibracja monitora, 162 Kelvina, skala, 22 kolory dopełniające, 153 jaskrawe, 152 koło barw, 153 powtarzające się, 154 uwydatnianie w Photoshopie, 197 żywe, 116 kolorymetr, 162 koło barw, 153 kompakt, 38, 39 kompensacja ekspozycji, 29 kompozycja, 130 kształty, 149, 150 linie i rogi, 150 metoda trójkąta, 133 pierwszy plan, 132 tło, 132 zasada trójpodziału, 130 kompresja perspektywy, 142, 144 komputer, podłączanie aparatu, 148 kostki lodu, 110, 111 kształty, 149, 150 L Lampa błyskowa, balans bieli, 21 lampy błyskowe, 52, 66, 76 światła ciągłego, 52, 78 Layers, panel, 179 Lensbaby, obiektyw, 48 Live View, 103, 148 lód kostki, 110, 111 sztuczny, 110, 111 lustrzanka, 38, 39 M M, tryb, 30 makro, obiektywy, 45 manualny, tryb, 29, 30 maskowanie, Photoshop, 181, 182 matryca, 25 APS-C, 40, 42 pełnoklatkowa, 40, 42 metoda trójkąta, 133 migawka, 25 czas otwarcia, 25, 26 monitor, kalibracja, 162 N naczynia, 118 O obiektywy, 43 Lensbaby, 48 makro, 45 specjalistyczne, 47 stałoogniskowe, 45 standardowe, 45 szerokokątne, 43 teleobiektywy, 46 tilt-shi(cid:22), 47 zmiennoogniskowe, 45 ogniskowa, 142 znaczenie, 142 oprogramowanie, 163 ostrość, 146 najlepszy punkt ostrości, 146 ustawianie, 148 PL 08_FoodPhoto.indd 283 2012-03-16 17:38:00 S K O R O W I D Z 283 oświetlenie, 52, 60 chleb bananowy, 245 czekoladowe fondue, 228 koszyk z wiśniami, 237, 238 makaron na widelcu, 276, 277 małże z makaronem linguine, 221 pierożki z farszem wieprzowym, 267, 268 sajgonki z krewetkami, 251 sprzęt, 50 tosty francuskie, 260 P P, tryb, 30 para, dodawanie, 115 parasolki, 83 dyfuzyjne, 83 odbijające, 83 pełnoklatkowa matryca, 40, 42 perspektywa, 134, 139 kompresja, 142, 144 Photoshop, 158, 160, 163 Adjustments, panel, 184, 185 Burn, narzędzie, 198 Clone Stamp, narzędzie, 201, 202 Dodge, narzędzie, 198 Elements, 163 High Pass, (cid:23)ltr, 204 histogram, 190 Layers, panel, 179 maskowanie, 181, 182 ostrzeżenia o odcinaniu, 190 rozjaśnianie, 192, 198 sRGB, 208 ściemnianie, 198 tryby mieszania warstw, 183, 184 uwydatnianie kolorów, 197 warstwy, 179, 180 wyostrzanie, 203 zapisywanie, 206, 207, 208 zmiana rozmiaru pliku, 207 pierwszy plan, 132 pliki DNG, 17 formaty, 16, 17, 18, 19 JPEG, 16, 17, 18, 19 RAW, 16, 17, 19, 163, 164 Pochmurno, balans bieli, 21 PocketWizard, 78 potrawy dekorowanie, 108, 109 dublerzy, 100, 101 jakość, 96 markowanie śladów rusztu, 112 stylizacja, 94, 95, 99 świeże składniki, 96, 97 zakupy, 97 zwiększanie objętości, 104, 105, 106, 107 żywe kolory, 116 priorytet migawki, tryb, 29, 30 priorytet przysłony, tryb, 29, 30 prześwietlenia, 64, 65 przysłona, 23 R RAW, 16, 17, 19 edycja, 164 oprogramowanie do edycji, 163 Recovery, suwak, 171 rekwizyty, 116 blat, 120, 121 dobór, 117 naczynia, 118 tkaniny, 120, 121 restauracja, 75 rozmycie tła, 144 S S, tryb, 30 Saturation, suwak, 174 skala Kelvina, 22 so(cid:22)boksy, 81 parasolki, 83 spektrum widzialne światła, 22 sprzęt, 33, 38 oświetleniowy, 50 stałoogniskowe, obiektywy, 45 standardowe, obiektywy, 45 statywy, 48, 49 głowice, 49 styliści potraw, 94 stylizacja potraw, 94, 95, 96, 99 chleb bananowy, 243, 244 czekoladowe fondue, 225, 226, 227 czystość, 103 dekorowanie, 108, 109 dodawanie pary, 115 284 F O T O G R A F I A K U LI N A RN A . O D Z D J Ę C IA D O A R C Y D Z I EŁ A PL 08_FoodPhoto.indd 284 2012-03-16 17:38:00 dublerzy, 100, 101 gadżety i narzędzia, 99 koszyk z wiśniami, 233, 234, 235, 236 makaron na widelcu, 273, 274, 275 małże z makaronem linguine, 217, 218, 219 markowanie śladów rusztu, 112 pierożki z farszem wieprzowym, 265, 266 pod kątem obiektywu, 103 realizm, 109 rekwizyty, 116, 117 sajgonki z krewetkami, 249, 250 tosty francuskie, 257, 258, 259 zwiększanie objętości, 104, 105, 106, 107 żywe kolory, 116 Światło dzienne, balans bieli, 21 światłomierz, 28 Świetlówka, balans bieli, 21 szara karta wzorcowa, 21 szerokokątne, obiektywy, 43 sztuczny lód, 110, 111 szum, 26 Ś światło, 60, 61 barwa, 61, 62 blokowanie, 72 ciągłe, 78, 79 intensywność, 62 modelowanie, 79 naturalne, 74 odległość, 63 rodzaje, 74 rozproszone, 74 słoneczne, 66, 74 tylne, 66 w restauracji, 75 T telekonwertery, 46 teleobiektywy, 46 temperatura barwowa, 19, 22 tilt-shi(cid:22), obiektyw, 47 tkaniny, 120, 121 tło, 132 rozmycie, 144 trójkąta, metoda, 133 trójpodziału zasada, 130 tryb automatyczny, 30 automatyka programowa, 30 bulb, 30 manualny, 29, 30 migawki, 30 priorytet migawki, 29 priorytet przysłony, 29, 30 Tv, tryb, 30 V Vibrance, suwak, 173 W warstwy, Photoshop, 179, 180 wężyki spustowe, 50 Work(cid:24)ow Options, okno, 178 wyostrzanie, Photoshop, 203 wyzwalacze radiowe, 78 PocketWizard, 78 Z zasada trójpodziału, 130 zmiennoogniskowe, obiektywy, 45 Ż Żarówka, balans bieli, 21 PL 08_FoodPhoto.indd 285 2012-03-16 17:38:00 S K O R O W I D Z 285
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: