Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00407 010954 7497490 na godz. na dobę w sumie
Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła. Wydanie II - ebook/pdf
Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła. Wydanie II - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 272
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2491-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Niemal każdy z nas fotografuje potrawy. Niezależnie od tego, czy uwieczniamy piękny tort z białego marcepanu, czy prowadzimy bloga kulinarnego, czy po prostu przesyłamy fotkę na Facebooka, chcemy wykonać piękne zdjęcie, które w pełni odda charakter i smak potrawy. Nierzadko usiłujemy przy tym nadać fotografii własny, indywidualny styl, tak aby przykuła uwagę widza. Jednym zdaniem, fotografia potrawy ma wyglądać pięknie i nasuwać myśli o jej pysznym smaku!

Niniejsza książka jest drugim, zaktualizowanym wydaniem bestsellerowego poradnika tworzenia doskonałych zdjęć kulinarnych. Autorka niezwykle ciekawie i przystępnie przedstawia najważniejsze podstawy fotografii, prezentuje tajniki stylizacji i dekoracji potraw, a także wprowadza do metod korekcji zdjęć w programie Adobe Lightroom. Sporo miejsca poświęcono publikowaniu własnych prac, przygotowaniu profesjonalnego portfolio i budowaniu swojej pozycji jako twórcy pięknych zdjęć.

Najważniejsze zagadnienia:

Spraw, aby dzieła sztuki kulinarnej wyglądały jeszcze pyszniej!


Nicole S. Young jest zawodową fotografką, specjalizującą się w fotografii kulinarnej, podróżniczej i krajobrazowej. Swoje prace wystawia na sprzedaż za pośrednictwem serwisu Stocksy United. Bardzo chętnie dzieli się swoją wiedzą o sztuce fotografii, jest autorką kilku książek, wielu artykułów i poradników, z których wiele jest dostępnych w internecie. Jest właścicielką Nicolesy Store i regularnie pisuje na łamach serwisu Photofocus.com. Mieszka w pięknym Portlandzie, w stanie Oregon wraz z mężem i dwoma psami.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści WsTĘP RozDzIał 1. PoDsTaWy foTogRafII kulInaRnEj Narzędzia i techniki w cyfrowej fotografii kulinarnej Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Aparaty cyfrowe Ograniczenia aparatów kompaktowych Lustrzanki i bezlusterkowce Matryce: pełnoklatkowe czy mniejsze? Jaki aparat powinienem kupić? Obiektywy i ogniskowe Szeroki kąt Obiektywy standardowe Teleobiektywy Obiektywy makro Statywy i akcesoria Statywy Głowice statywów Wężyki spustowe Praca z plikami cyfrowymi RAW kontra JPEG Balans bieli Trzy składowe ekspozycji: przysłona, czas otwarcia migawki i czułość ISO Przysłona Czas otwarcia migawki Czułość ISO Obliczanie ogólnych wartości ekspozycji Rozdział 1. Wyzwania RozDzIał 2. oŚWIETlEnIE Techniki i sprzęt oświetleniowy w fotografii kulinarnej Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Rodzaje światła Światło naturalne Światło sztuczne X 3 4 6 8 8 11 12 14 15 15 16 17 17 21 21 21 22 23 23 24 26 27 27 30 32 35 37 38 40 42 42 42 s P I s T R E Ś C I v Poleć książkęKup książkę Akcesoria do modelowania światła Blendy Dyfuzory Charakter światła Barwa Intensywność Odległość Kierunek padania światła Oświetlenie z tyłu Oświetlenie z boku Oświetlenie z przodu Rozdział 2. Wyzwania RozDzIał 3. sTylIzaCja I REkWIzyTy Sztuka prezentacji potraw Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Rozważania nad stylizacją Korzystanie z usług stylisty Kwestia etyki Potrawy stylizowane a prawdziwe W trosce o jakość Używanie świeżych składników Przemyślane zakupy Podstawy stylizacji potraw Gadżety i narzędzia Korzystanie z zamienników Utrzymanie stanowiska pracy w czystości Stylizowanie z perspektywy aparatu Podążaj za instynktem Wskazówki i sztuczki Zwiększanie objętości Dekorowanie potraw Odrobina bałaganu nie zawadzi Lód prawdziwy a sztuczny Dodawanie ruchu Stylizacja z użyciem rekwizytów Prostota i właściwy dobór rekwizytów Naczynia i akcesoria Tkaniny i faktury Rozdział 3. Wyzwania vi f o T o g R a f I a k u l I n a R n a . o D z D j Ę C I a D o a R C y D z I E ł a 46 46 47 48 49 50 50 51 51 53 56 59 61 62 64 66 66 66 67 69 69 69 71 71 72 74 74 74 76 76 79 80 80 82 84 85 86 89 93 Poleć książkęKup książkę RozDzIał 4. kaDRoWanIE I komPozyCja Twórz lepsze zdjęcia dzięki starannie dobranej kompozycji Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie W poszukiwaniu harmonii Zasada trójpodziału Tło i pierwszy plan Trójkąty i trójki Perspektywa i kadrowanie Pionowo i poziomo Pod kątem z góry Z boku Z góry Ogniskowa, kompresja perspektywy i głębia ostrości Co to jest kompresja perspektywy? Dlaczego ogniskowa ma znaczenie? Ostrość Szukanie najlepszego miejsca do ustawienia ostrości Ostrzenie — sztuczki i wskazówki Kształty, linie i kolory Kształty Linie i rogi Kolory Rozdział 4. Wyzwania RozDzIał 5. Daj sIĘ Poznać Zabieganie o sukces w internecie Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Strona WWW to Twój dom w internecie Zakładanie strony internetowej i bloga Przygotowywanie portfolio Udostępnianie prac i budowanie sieci kontaktów Daj się poznać przez media społecznościowe Twórz listę mailingową Uczestnictwo w konferencjach Ochrona cyfrowych treści Rejestrowanie praw autorskich Umieszczanie znaków wodnych na zdjęciach Ochrona bloga Dobre rady Rozdział 5. Wyzwania 95 96 98 100 100 101 102 104 104 106 108 108 110 110 110 112 113 115 115 115 115 117 119 121 122 124 126 126 128 129 130 131 133 134 134 136 141 144 145 s P I s T R E Ś C I vii Poleć książkęKup książkę RozDzIał 6. EDyCja zDjĘć W PRogRamIE aDobE lIghTRoom Wydobywanie ze zdjęć tego, co najlepsze Omawiamy program Adobe Lightroom Przestrzeń robocza modułu Library (biblioteka) Omawiamy program Adobe Lightroom Przestrzeń robocza modułu Develop (przetwarzanie) Pierwsze kroki Kalibrowanie monitora Programy do edycji zdjęć Obsługa programu Adobe Lightroom Moduł Library (biblioteka) Tworzenie katalogu Importowanie plików Wskazówki organizacyjne Wybieranie najbardziej udanych zdjęć Moduł Develop (przetwarzanie) Kadrowanie i klonowanie Podstawowe poprawki Zastosowanie ustawień predefiniowanych Eksportowanie plików Przygotowanie do eksportowania Okno eksportowania plików Posługiwanie się ustawieniami eksportowania Rozdział 6. Wyzwania RozDzIał 7. za kulIsamI Fotografia kulinarna od A do Z Omawiamy zdjęcie Omawiamy zdjęcie Przekąski Rekwizyty i stylizacja Oświetlenie Obróbka Zielone smoothie z mango Rekwizyty i stylizacja Oświetlenie Obróbka 147 148 148 150 150 152 152 153 153 154 154 154 162 165 171 171 173 183 186 186 187 191 193 195 196 198 201 204 207 209 215 215 218 221 viii f o T o g R a f I a k u l I n a R n a . o D z D j Ę C I a D o a R C y D z I E ł a Poleć książkęKup książkę Sałatka z grejpfruta Rekwizyty i stylizacja Oświetlenie Obróbka Khao soi Rekwizyty i stylizacja Oświetlenie Obróbka PoDsumoWanIE skoRoWIDz 227 227 232 234 241 242 246 248 253 254 s P I s T R E Ś C I ix Poleć książkęKup książkę 3 Stylizacja i rekwizyty Sztuka prezentacji potraw Fotografię kulinarną uwielbiam między innymi dlatego, że ogromnie lubię pracować nad potrawą i stylizować ją, a kiedy słyszę, że moje zdjęcia wywołują u oglądających głód, traktuję to jako najwspanialszy komplement! Kiedy jemy, pracują wszystkie nasze zmysły — widzimy potrawę, możemy ją powąchać, dotknąć jej i posmakować — ale kiedy patrzymy na zdjęcie, możemy korzystać tylko ze wzroku. Stylizacja potrawy jest jednym ze sposobów uchwycenia jej smaku, aromatu i faktury oraz zasugerowania tych cech widzowi. Stworzenie niesamowicie wyglądającej potrawy (nieważne, czy do zjedzenia, czy sfotografowania) jest bez wątpienia sztuką. Danie można też poddać wielu drobnym zabiegom, które wyeksponują jego zalety i sprawią (miejmy nadzieję), że oglądającym zdjęcia pocieknie ślinka. 61 Poleć książkęKup książkę Podczas podróżowania po Tajlandii odkryłam nową ulubioną potrawę: khao soi. To pikantne danie typu curry z mnóstwem przypraw i aromatycznych dodat- ków, zwyczajowo ozdobione na wierzchu smażo- nymi kawałkami makaronu. Po powrocie do domu postanowiłam przerobić przepis tak, by był odro- binę zdrowszy. Zamiast kłaść na wierzch smażony makaron, ozdobiłam danie garstką drobnej zieleniny. Dzięki niej potrawa jest nie tylko zdrowsza, ale i bar- dziej kolorowa! 62 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a omawiamy zdjęcieW tle umieściłam niewielki talerz z drewnianą łyżką, aby zrównoważyć scenę.Canon 5D Mark III • ISO 100 • 0,5 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LPoleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 63 Za pomocą białego ekranu doświetliłam potrawę z boku.Użyłam bardzo małej miseczki, aby składniki potrawy wyglądały na większe, niż są w istocie.Poleć książkęKup książkę Kocham uwieczniać wszelkiego rodzaju naleśniki albo francuskie tosty. Dają one ogromne pole do popisu w zakresie doboru barw, stylów i faktur, często więc je fotografuję (i jem!). Te niewielkie naleśniki przyrządziłam z mączki kokosowej, polałam jogurtem i ozdobiłam drobnymi owocami, które dodają zdrowemu śniadaniu szczyptę słodyczy i koloru. 64 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Ustawiłam aparat na wysokości potrawy, aby optycznie zwiększyć objętość naleśników.Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1/45 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 Lomawiamy zdjęciePoleć książkęKup książkę r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 65 Użyłam białych talerzy i ustawiłam je na jasnym blacie, aby zaakcentować barwy potrawy.Akcent kolorystyczny w postaci ułożonego na wierzchu małego listka mięty.Poleć książkęKup książkę rozważania nad stylizacją Kiedy fotografujemy potrawy, chcemy, by wyglądały pięknie, apetycznie i przepysznie. Zanim jednak dasz się ponieść wyobraźni, powinieneś przemyśleć kilka kwestii. korzystanie z usług stylisty Styliści potraw to niezwykle uzdolnieni artyści, często mający doświadczenie kulinarne. Ich zadaniem jest sprawienie, by przed obiektywem potrawa wyglądała świeżo i apetycznie, muszą więc znać właściwości różnych dań. Styliści znają rozmaite sztuczki i techniki tworzenia przepięknie wyglądających potraw, a dzięki ich umiejętnościom danie wygląda tak pysznie, jak smakuje. Tylko czy każdy fotograf powinien pracować ze stylistą? To zależy. Jeśli zostałeś zatrudniony jako fotograf przy jakimś dużym przedsięwzięciu (dysponującym wielkim budżetem albo realizowanym dla renomowanej firmy), współpraca ze stylistą jest dobrym pomysłem. Nawet jeśli masz odwagę podjąć się stylizacji, to fotografowanie i stylizacja jednocześnie mogą być nieco przytłaczające. Zatrudnienie stylisty pozwala mieć pewność, że będziesz mógł się skupić na tym, co naj- ważniejsze: robieniu zdjęć. Stylizacja potraw na planie zdjęciowym to zajęcie dla jednej czy nawet dwóch osób, jeśli więc masz mało czasu (bądź musisz przygotować i sfotografować kilka potraw), lepiej będzie współpracować z profesjonalnym stylistą. Z drugiej strony, jeśli prowadzisz kulinarny blog lub fotografujesz potrawy dla przyjemności, prawdo- podobnie nie masz funduszy, by wynająć profesjonalnego stylistę. W takim wypadku musisz sam się nauczyć, jak stylizować potrawy, by nie tylko wyglądały apetycznie, lecz także dobrze prezentowały się przed obiektywem. W dalszej części tego rozdziału pokażę Ci moje ulubione narzędzia i techniki, które możesz wykorzystać do zaprezentowania potraw w pełnej krasie. kwestia etyki Stylizowanie potraw wiąże się z kilkoma kwestiami etycznymi, których musisz przestrzegać, szczególnie jeśli fotografujesz potrawy w celach komercyjnych. Podstawowa zasada mówi, że robiąc zdjęcie potrawy na potrzeby reklamy (na przykład lodów danego producenta), musisz fotografować prawdziwy produkt, czyli w danym przypadku lody. Innymi słowy, do reklamy lodów konkretnej marki nie wolno robić zdjęć sztucznych lodów i przedstawiać ich jako prawdziwych. Powiedzmy jednak, że fotografujesz posypki czy polewy, które serwuje się na lodach, a reklamowanym produktem w tym przypadku nie są lody. W takiej sytuacji nie powinno być problemu z wykorzystaniem sztucznych lodów, ponieważ prawdziwe są jednym z najtrudniejszych produktów do stylizacji i fotogra- fowania. Oczywiście, nie jestem prawnikiem, więc jeśli znajdziesz się w niejasnej sytuacji, najlepiej będzie skorzystać z fachowej porady prawnej. 66 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Poleć książkęKup książkę Potrawy stylizowane a prawdziwe Kiedy widzisz zdjęcie reklamowe hamburgera z sieci barów szybkiej obsługi, wiesz, że najpraw- dopodobniej fachowiec od stylizacji potraw aż do przesady starał się nadać temu hamburge- rowi tak soczysty, pełny i kusząco obfity kształt, jak to tylko możliwe. Jeśli jednak odwiedzisz bar i zamówisz reklamowanego hamburgera, zapewne będziesz rozczarowany wyglądem otrzymanego dania. Choć piękny hamburger na zdjęciu mógł rze- czywiście być „prawdziwym” jedzeniem (pracowicie wystylizowanym), to w żadnej mierze nie wyglądał naturalnie. Czym zatem jest stylizacja potraw? Według mnie ma wiele różnych definicji. Niektórzy uważają, że stylizacja to wszelkiego rodzaju „dziwaczne” zabiegi, jakim poddaje się potrawy, takie jak pryska- nie naleśników krochmalem w sprayu, smarowanie ich olejem silnikowym czy ozdabianie kawy albo bekonu pianą mydlaną. Przyczyna popularności takich technik wynika z tego, że zdają egzamin na zdjęciach, wyglądają naturalnie i pozwalają przedłużyć żywotność potrawy na planie. Moja osobista definicja jest nieco bardziej liberalna, ponieważ uważam, że każdy z nas stylizuje potrawy. Stylizujemy za każdym razem, gdy celowo poprawiamy wygląd jakiegoś dania — nieważne, czy przeznaczonego do zjedzenia, czy do sfoto- grafowania. Kiedy szefowie kuchni przygotowują dania w restauracjach, również stylizują swoje potrawy. Prezentacja potrawy jest niezwykle ważna, szczególnie jeśli danie ma być fotografowane: jeżeli nie możesz go powąchać, posłuchać, jak skwier- czy albo wziąć do ręki, to wszystko sprowadza się do wyglądu (zdjęcie 3.1 oraz 3.2). 3.1. Te zdjęcia dowodzą, że wyrównanie krawędzi małego sernika przy użyciu narzędzia tak pro- stego jak foremka do ciastek może w dużej mierze wpłynąć na wygląd potrawy. Samo danie nie zostało w żaden sposób spreparowane; chodziło tylko o pie- czołowite przygo- towanie go tak, by bardziej elegancko wyszło na zdjęciu Zdjęcie zrobione telefonem iPhone 6+ r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 67 Poleć książkęKup książkę Fakt zastosowania stylizacji nie oznacza, że potrawę trzeba sztucznie preparować albo zanieczyszczać ją nieorganicznymi składnikami pozwalającymi stworzyć oszałamiającą fotografię. Uważam, że nie ma nic piękniejszego niż prawdziwe jedzenie, bezsprzecznie trzeba jednak włożyć trochę pracy w to, by wyglą- dało dobrze na zdjęciu (zdjęcia 4.1 i 4.2). Możesz również przygotować kompletne danie i przeprowadzić drobną „edycję” już na talerzu. Poprawki mogą być bardzo subtelne i polegać jedynie na zamianie składni- ków miejscami czy po prostu na ich poprzesuwaniu w celu osiągnięcia jeszcze atrakcyjniejszego wyglądu. To, jak stylizujesz i prezentujesz potrawę, zależy wyłącznie od Ciebie. Istotny wpływ na to ma także doce- lowy sposób wykorzystania danego zdjęcia. Jeśli prowadzisz stronę internetową, na której przedstawiasz przepisy i potrawy, zapewne będziesz chciał pokazać je w sposób możliwie naturalny, wtedy zaś będziesz korygował i stylizował potrawę tylko na tyle, by wiernie i zarazem atrakcyjnie oddawała charakter prze- pisu. Jeśli natomiast uwielbiasz jedzenie i chcesz tworzyć przepiękne potrawy z zamiłowania do fotografii, przemycenie kilku „sztuczek” może być całkiem niezłym pomysłem. Nie ma ewidentnie złego czy dobrego sposobu na stylizowanie potraw; po prostu rób to, co pasuje do założonego celu i do Twojego stylu fotografowania. 68 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a 3.2. Do stylizacji tego dania użyłam foremki do ciastek. Naj-pierw za jej pomocą ukształtowałam ciasto, a potem ozdo-biłam je nasionami granatów i kan-dyzowaną skórką pomarańczowąCanon 5D Mark III • ISO 100 • 2 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LPoleć książkęKup książkę w trosce o jakość Kiedy przygotowujesz posiłek, sięgasz po najwyższej jakości składniki, by danie smakowało jak najle- piej, prawda? Podczas fotografowania potraw upewnij się, że kierujesz się tą samą zasadą — wygląd składnika jest tak samo ważny jak jego smak. To naprawdę bardzo proste — do zdjęć wybieraj tylko najpiękniejsze produkty. używanie świeżych składników Sekretem pięknie prezentujących się na zdjęciu potraw jest używanie możliwie najświeższych składników. Jedzenie zasadniczo szybko się psuje, ale jego uroda przemija o wiele szybciej niż smak czy świeżość. Zioła i warzywa przechowywane w lodówce mają ograniczoną trwałość, zaplanuj więc sesję zdjęciową wcześniej, a produkty kup w dniu bądź w przeddzień planowanej sesji. Aby zapewnić odpowiednią jakość moim potrawom, robię zakupy tylko w wybranych sklepach spo- żywczych i marketach. Wiem na przykład, że w niektórych sklepach będę miała naprawdę duży wybór owoców morza, więc udaję się do jednego z nich, kiedy potrzebuję właśnie tego składnika. Lubię również wybrać się na miejscowy targ, gdzie od rolników mogę kupić produkty sezonowe i owoce. Czasami już podczas zakupów jestem w stanie wyobrazić sobie wygląd potrawy na podstawie oglądanych świeżych produktów. Wolę również używać jedzenia świeżego niż z puszki, szczególnie jeśli chodzi o warzywa (od czasu do czasu używam jednak mrożonych warzyw, ponieważ po ugotowaniu dobrze zachowują swój kształt i kolor). Przestrzegam zasady, że jeśli mogę kupić coś świeżego, to wolę trzymać się z daleka od czegokol- wiek w puszce. Daje mi to również o wiele większą kontrolę nad kształtem, kolorem, rozmiarem i fakturą potrawy. Oczywiście, robię pewne wyjątki — na przykład wtedy, gdy potrzebuję konserwowych man- darynek albo kasztanów wodnych. Tak naprawdę wszystko sprowadza się do tego, by produkt wyglądał fotogenicznie, bez względu na to, czy pochodzi ze straganu, czy z puszki, torebki albo słoika. Przemyślane zakupy Kupując składniki do swojej potrawy, musisz być niezwykle wybredny. Wybór tych najpiękniejszych — głównych bohaterów zdjęcia — to podstawa świetnie wyglądającego dania. Zakup większej ilości niż potrzebna to też dobry pomysł (zawsze możesz zjeść to, co zostanie!). Posiadanie więcej niż jednej sztuki każdego składnika nie tylko daje Ci wybór, ale jest również zabezpieczeniem na wypadek, gdyby coś poszło nie tak za pierwszym razem. r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 69 Poleć książkęKup książkę Podczas kupowania składników zwróć uwagę na to, jak traktuje się je podczas skanowania przy kasie. Jeśli w sklepie jest kasa samoobsługowa, to warto skorzystać z tej opcji przy kupowaniu czegoś delikat- nego albo łatwego do uszkodzenia, takiego jak chleb albo miękkie owoce. W przeciwnym razie kulturalnie poinformuj sprzedawcę, że wybrałeś produkty specjalnie do fotografowania, i poproś, by na nie uważał. Kolejny trik polega na wzięciu niepotrzebnego kartonowego pudełka i pakowaniu do niego kupionych produktów, aby przypadkiem nie uległy zgnieceniu na dnie torby. Jednym z moich ulubionych miejsc, gdzie kupuję owoce i warzywa, jest miejscowy rynek (zdjęcie 3.3). Wystawione tam na sprzedaż towary nie tylko wyglądają fantastycznie, ale też mogę przebierać w nich do woli! Staram się bardzo uważnie dobierać składniki do fotografowanych potraw. Jeśli wiem, że jakiś konkretny składnik (na przykład karczoch) będzie dobrze wyeksponowany, to przebiorę wszystkie karczochy, aż znajdę kilka o kształcie i kolorze idealnie pasującym do planowanego zdjęcia. Jeśli kupuję coś na sto- isku mięsnym, to zwykle mam bardzo sprecyzowane oczekiwania i proszę rzeźnika, aby obchodził się z produktem z wyczuciem, bo zamierzam ów produkt sfotografować. A jeśli nie znajdziesz tego, czego szukasz, to zdecyduj się na inny produkt albo zmień sklep. Jeśli nie musisz, nigdy nie idź na kompromis w sprawach wyglądu jakiegokolwiek składnika. 70 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a 3.3. Lubię kupować owoce i warzywa na miejsco-wym rynku. Wszystko jest świeże i łatwo znaleźć ładne skład-niki do przyrządzania potrawFuji X-T1 • ISO 400 • 1/800 sekundy • f/2,8 • obiektyw Zeiss Touit 50 mm f/2,8Poleć książkęKup książkę Podstawy stylizacji potraw Nie istnieje jedyny słuszny (albo niesłuszny) sposób stylizowania potraw, są jednak pewne typowe zabiegi, jakie wykonują fotografowie i styliści, aby nadać potrawom jak najlepszy wygląd. Zanim przystąpię do omawiania metod, opowiem o przy- datnych akcesoriach. Zdjęcie 3.4 przedstawia kilka wybranych gadżetów i narzędzi, których używam (i Ty także możesz), aby ułatwić sobie pracę. gadżety i narzędzia Kiedy stylizuję potrawy, korzystam z wielu różnych narzędzi i gadżetów, ale większość z nich to zwykłe przybory kuchenne. Oto lista narzędzi, których używam tak często, że nie mogłabym się bez nich obejść: • Pęseta: Pęsety używam do nakładania na potrawę małych elementów (na przykład listków mięty bądź ziaren sezamu) lub do prze- kładania ich w inne miejsca na talerzu. 3.4. Oto wybrane narzędzia, którymi posługuję się podczas stylizacji potraw Canon 5D Mark III • ISO 400 • 1/10 sekundy • f/6,7 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L • Miseczki i kokilki: Są bardzo przydatne, bo dzięki nim różnego rodzaju dekoracje czy sosy są zawsze pod ręką. Można je również umieścić do góry dnem w innym naczyniu, co pomoże zwiększyć objętość przygotowanej potrawy. • Plastikowe łyżki: Przydają się do mieszania, jak również do nakładania sosów, kwaśnej śmietany bądź innych płynów. Ponieważ są bardzo lekkie i cienkie, operuje mi się nimi precyzyjniej niż metalowymi łyżkami. • Papierowe ręczniki: Kiedy stylizuję potrawę, zawsze mam pod ręką całą rolkę papierowych ręcz- ników. Używam ich do wycierania z talerzy przypadkowych chlapnięć; można je również podłożyć pod talerz podczas przygotowywania potrawy w miejscu, gdzie będzie fotografowana, by niechcący nie zabrudzić blatu. • Zraszacz: Przy użyciu zraszacza nanoszę delikatną mgiełkę kropel na produkty i potrawy takie jak sałatki, świeże owoce czy warzywa. • Tarka i nożyk do obierania: Wspaniałe narzędzia do przygotowywania dekoracji, na przykład z par- mezanu lub skórki cytryny. r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 71 Poleć książkęKup książkę korzystanie z zamienników Jeśli znasz się co nieco na technicznej stronie produkcji filmowych, wiesz na pewno, że przed każdą sceną ustawia się odpowiednie oświetlenie, a to może trochę potrwać. Kiedy więc oświetlenie jest rozstawiane i sprawdzane, miejsce aktorów stojących na planie zajmują ich dublerzy (ludzie zastępujący aktorów, zazwyczaj o podobnym do nich wyglądzie). Aktorzy w tym czasie mogą chwilę odpocząć, poduczyć się tekstu, poprawić makijaż bądź po prostu dalej wczuwać się w rolę. Podobną metodę stosuje się w fotogra- fii żywności. Kiedy stylizujesz i fotografujesz potrawy, musisz zazwyczaj pracować bardzo szybko, by zachować ich świeżość. Wszystkie produkty żywnościowe po jakimś czasie się psują, co widać jeszcze wyraźniej, kiedy te produkty fotografujemy. Błyszczące składniki tracą swój blask, oliwa i sosy wsiąkają w mięso, a zioła czy sałata więdną bardzo szybko (zdjęcie 3.5). Kiedy fotografuję żywność, zawsze używam zamienników. Robię to, by móc wcześniej dokładnie ustawić oświetlenie, zastanowić się nad kompozycją oraz rekwizytami, bo podczas wszystkich tych przygotowań potrawa mogłaby utracić swój blask. Dopóki nie ustawię oświetlenia, nawet nie zabieram się za gotowa- nie, stylizowanie czy inne przygotowania. Dzięki temu gotowe danie mogę szybko ustawić na miejscu, dokonać kilku drobnych poprawek i zacząć fotografować już kilka chwil po tym, jak potrawa pojawi się na planie. Rolę zamiennika może odgrywać dosłownie wszystko. Doskonale zdają egzamin produkty niewyma- gające przyrządzania (takie jak bułka do hamburgera). Można użyć właściwie dowolnego przedmiotu przypominającego kolorystyką fotografowaną potrawę (zdjęcia 3.6 oraz 3.7). Spróbuj poszukać czegoś o zbliżonym kształcie, szerokości czy wysokości, by móc odpowiednio zaaranżować kompozycję (szcze- gólnie jeśli używasz statywu). 3.5. Ta sekwencja zdjęć pokazuje, jak bardzo w ciągu godziny może się zmienić zwykłe zioło, takie jak bazylia — ze świeżego i zielonego staje się blade i pomarszczone Canon 5D Mark III • ISO 50 • 1/6 sekundy • f/6,7 • obiektyw Canon 24 – 70 mm f/2,8 L 72 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Poleć książkęKup książkę 3.6. Jako zamiennik jogurtu posłużyła mi tutaj zwinięta serwetka 3.7. Dubler nie musi być bardzo podobny do przyrządzanej potrawy. W tym przypadku położyłam na talerzu kawa- łek dzianiny, który odegrał rolę dania z makaronu r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 73 Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1/4 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LCanon 5D Mark III • ISO 100 • 0,3 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LCanon 5D Mark III • ISO 100 • 0,3 sekundy • f/6,7 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LCanon 5D Mark III • ISO 100 • 0,7 sekundy • f/6,7 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LPoleć książkęKup książkę utrzymanie stanowiska pracy w czystości Nawet najbardziej pieczołowicie przygotowaną scenę można łatwo zepsuć, jeśli się ją niechcący czymś zachlapie. Kiedy przygotowuję talerz z daniem, większość prac staram się wykonywać z dala od miejsca, gdzie zamierzam fotografować, zazwyczaj na blacie kuchennym bądź na stole stojącym gdzieś w pobliżu. Dzięki temu mam pod ręką nie tylko przygotowywaną potrawę, lecz także potrzebne narzędzia, składniki i dodatki i nie muszę się martwić, jeśli przy tym nabałaganię. Czasami nie da się jednak przygotować potrawy poza planem zdjęciowym i trzeba stylizować ją wprost przed obiektywem. W takich przypadkach powinieneś być szczególnie ostrożny i zabezpieczyć plan zdję- ciowy przed zabrudzeniami. Najprostszym rozwiązaniem będzie rozłożenie wokół kilku papierowych ręczni- ków, które mogą uratować Cię przed koniecznością odtwarzania całej aranżacji (zdjęcie 3.8). Zabezpieczenie planu pozwoli Ci również zwrócić większą uwagę na wygląd potrawy niż na utrzymanie porządku. Stylizowanie z perspektywy aparatu Podczas robienia zdjęcia potrawy jedynym jej fragmentem, na którym powinieneś się skupić, jest ten, który będzie fotografowany. Najlepszym rozwiązaniem jest oglądanie potrawy z punku widzenia aparatu i stylizowanie jej właśnie z takiej perspektywy. Jeśli fotografujesz przód dania, naprawdę nie ma znacze- nia, jak wygląda jego tył, pod warunkiem że nie będzie widoczny na zdjęciu. Kolejnym ułatwieniem podczas stylizowania potrawy (i przygotowywania całego planu zdjęciowego) jest zastosowanie funkcji podglądu na żywo w aparacie, czyli tak zwanego Live View (większość nowszych modeli lustrzanek jest wyposażona w taką funkcję). Korzystanie z funkcji Live View w znacznym stopniu ułatwia rozkładanie przedmiotów na planie, dekorowanie potraw, a nawet kadrowanie i komponowanie ujęcia. Tryb Live View niestety powoduje szybsze rozładowanie baterii niż w przypadku korzystania jedynie z wizjera. Może również czasami wywoływać zakłócenia w pracy radiowych wyzwalaczy lamp błyskowych. Jeśli przytrafi Ci się taki problem, na czas wciskania spustu migawki będziesz musiał wyłączać tryb Live View. Podążaj za instynktem Ogólnie biorąc, stylizowanie potraw polega w dużej części na wykorzystywaniu tego, co w danej sytu- acji sprawdza się najlepiej. Każdy efekt da się uzyskać na wiele sposobów, więc w zależności od tego, jak potrawa została przygotowana, bądź jak chcesz, żeby wyglądała, będziesz musiał w twórczy sposób podejść do kwestii stylizacji. Powinieneś również mieć na uwadze to, że Twoje podejście do przygotowywania potraw i kreowania ich wizerunku powinno być ze wszech miar celowe. Kiedy ja stylizuję potrawę, wszystko, co znajdzie się na zdjęciu, jest tam, ponieważ ja tego chciałam. Okruszek wyglądający tak, jakby zupełnie natu- ralnie spadł na talerz, mógł tam być ułożony za pomocą pęsety lub faktycznie spadł, a mnie spodobał się jego wygląd. Często zdarza się, że to właśnie małe i niepozorne rzeczy zmienią przeciętną fotkę w fantastyczną fotografię. 74 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Poleć książkęKup książkę 3.8. Podczas pracy z „bru-dzącymi” składni-kami, takimi jak ta owocowa ozdoba bru-schetty, rozłożenie dookoła papierowych ręczników pozwala zapobiec plamom i zaciekomCanon 5D Mark III • ISO 100 • 1/4 sekundy • f/6,7 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LPoleć książkęKup książkę 3.9. Dzięki umiesz- czeniu w misce odwróconego do góry dnem małego kubka mogłam ułożyć końcówki szparagów na powierzchni zupy. Gdyby nie kubek, szybko poszłyby na dno wskazówki i sztuczki Jest wiele technik, które można wykorzystywać do stylizacji potraw, by poprawić ich wygląd. Oto kilka prostych wskazówek i sztuczek, dzięki którym potrawy będą wyglądać świetnie podczas fotografowania. zwiększanie objętości Po umieszczeniu potrawy w miseczce drobne składniki często opadają na dno, a całość ulega spłaszczeniu (mam na myśli zwłaszcza potrawy takie jak makarony, gęste zupy czy gulasze). Istnieje kilka metod na zwięk- szenie objętości potrawy podanej w miseczce. Pierwszym sposobem jest przygotowanie styropianowej kopułki, ułożenie jej na dnie miseczki i obłożenie jej potrawą. Ta metoda sprawdza się najlepiej w przypadku śliskich potraw, które nie chcą pozostawać na miejscu. Wadą takiego rozwiązania jest to, że tak przygotowa- nej potrawy nie można później zjeść (chyba że styropianowe kulki w posiłku nie będą dla Ciebie przeszkodą). Zamiast styropianowej kopułki można użyć drugiej, mniejszej miseczki (na przykład do przystawek albo kokilki), ułożyć ją w ten sam sposób co kopułkę i również obłożyć przygotowanym jedzeniem (zdjęcie 3.9). 76 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Canon 60D • 1/20 sekundy • f/2 • obiektyw Canon 50 mm f/1,4Canon 60D • 1/20 sekundy • f/2 • obiektyw Canon 50 mm f/1,4Poleć książkęKup książkę Dzięki tym zabiegom potrawa będzie wyglądała świeżo i miała optycznie większą objętość. W przypadku zup sprawdza się jeszcze inny sposób — na dnie miseczki układa się garść przejrzystych szklanych kulek, które pomogą utrzymać na powierzchni wszelkie dodatki, takie jak makaron czy warzywa. Jeśli chcesz sfotografować danie, które jest z natury płaskie, i zamierzasz ułożyć je warstwami, warto czymś te warstwy rozdzielić, aby zwiększyć objętość potrawy. Podczas przygotowywania potrawy widocz- nej na zdjęciu 3.10 przed nałożeniem farszu i ozdób ułożyłam na sobie dwie tortille. Ale dwie warstwy tortilli wyglądały płasko, przedzieliłam je więc kawałkami kolejnej tortilli, aby trochę unieść ich brzegi i nadać im bardziej apetyczny wygląd. W celu uatrakcyjnienia potrawy między jej warstwy można wsunąć rozmaite akcesoria — kawałki tektury, wykałaczki, a nawet złożone papierowe ręczniki. r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 77 Canon 60D • 1/30 sekundy • f/2 • obiektyw Canon 50 mm f/1,4Canon 60D • 1/10 sekundy • f/2,5 • obiektyw Canon 50 mm f/1,4Poleć książkęKup książkę 3.10. Pomiędzy dwie tortille włożyłam kawałki trzeciej, aby zwiększyć objętość potrawy i uatrakcyjnić jej strukturę Canon 5D Mark III • ISO 100 • 0,5 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L 78 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Poleć książkęKup książkę dekorowanie potraw Urozmaicenie kolorystyki dania może zdziałać cuda. Osobiście często dodaję w tym celu listki świeżej bazylii, kolendry czy jakiegokolwiek innego zioła, które pasuje do potrawy i jej składników (zdjęcie 3.11). Tak jak dodawanie do przyrządzanej potrawy ziół i przypraw wzbogaca jej smak, tak umieszczenie ich na zdjęciu nadaje jej ciekawszy, bardziej apetyczny wygląd. Ta technika pomaga również skupić uwagę widza na określonym miejscu. Dekorując potrawę jasnym, kolorowym dodatkiem, przyciągasz do niej wzrok widza. Taki detal stanowi również doskonały punkt odniesienia przy ustawianiu ostrości (w rozdziale 5. przeczytasz więcej o kompozycji i ostrzeniu). 3.11. Dodatek zielonej cebuli i kolendry uatrakcyjnił kolorystykę tego zdjęcia r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 79 Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1/6 sekundy • f/8 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LCanon 5D Mark III • ISO 100 • 1/4 sekundy • f/8 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LPoleć książkęKup książkę odrobina bałaganu nie zawadzi Kiedy przygotowujesz potrawy, powinieneś pamiętać o tym, że nie zawsze muszą wyglądać perfekcyjnie. Kilka okruszków lub kropel leżących obok dania czy nawet widelec wbity w potrawę sprawiają, że całość wygląda dla widza bardziej realistycznie (zdjęcie 3.12). Takie podejście może nawet ułatwić uzyskanie harmonijnej kompozycji. Odrobina bałaganu jest dopuszczalna; trzeba jedynie zatroszczyć się o to, by okruszki albo krople zostały rozmieszczone tak, aby danie wyglądało atrakcyjnie i pysznie. 3.12. Odrobina bała- ganu, na przy- kład w postaci strużek soku spływających po tych brzoskwi- niach, zwiększa realizm zdjęcia Canon 5D Mark III • ISO 100 • 3 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L lód prawdziwy a sztuczny wskazówka Podczas nakładania lodu do szklanki warto wypełnić ją po brzegi, aby lód delikatnie wystawał ponad powierzchnię płynu. Prawdziwy lód pływa, ale sztuczny nie, napełnienie szklanki jest więc małym „oszustwem”, nadającym mu bardziej naturalny wygląd! Podczas fotografowania często posługuję się sztucznym lodem. W istocie prawie za każdym razem, gdy stawiam na scenie szklankę wody (zwykle w tle, by na zdjęciu wyszła nieostro), wypełniam ją sztucznym lodem. Ba, czasami nawet nie nalewam do niej wody (zdjęcie 3.13). Bardzo często używam sztucznego lodu, bo prawdziwy ma dwie wady: szybko się rozpuszcza, a na zdjęciach wychodzi w mlecznym kolorze. Sztuczny lód zachowuje swój kształt, połysk i kryształową przejrzystość (zdjęcie 3.14). 80 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Poleć książkęKup książkę 3.13. Przy fotografowaniu tego dania z makaronu chciałam umieścić w tle jakiś detal. Napełniłam więc szklankę sztucznym lodem i ustawiłam tak, by znalazła się w lewym górnym rogu kadru. Wiedziałam, że na zdję- ciu wyjdzie rozmyta tak silnie, że trudno będzie się domyślić, co to takiego. Lód urozmaica efekt i dodaje tłu odrobinę blasku, a zarazem nie przyciąga nad- miernie uwagi Canon 5D Mark III • ISO 100 • 0,7 sekundy • f/4,5 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L 3.14. Te dwa zdję- cia ilustrują różnice między lodem sztucz- nym (po lewej) a prawdziwym (po prawej) Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1/10 sekundy • f/8 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 81 Poleć książkęKup książkę Wielu producentów oferuje akrylowe kostki lodu, bardzo realistyczne i jednocześnie drogie. Lód, którego ja używam, jest stosunkowo tani, a zaopatruję się w niego przez internet. Jeśli robisz zdjęcia, na których musi się znaleźć lód, a masz nieco ograniczony budżet, zakup taniego lodu przez internet może być cał- kiem dobrym rozwiązaniem w Twojej sytuacji. dodawanie ruchu Kolejny sposób na uatrakcyjnienie zdjęć polega na uwiecznieniu na nich ruchu. Może to polegać na przy- kład na sfotografowaniu polewania francuskiej grzanki syropem, posypywania makaronu tartym serem albo na zaaranżowaniu sceny z nabieraniem odrobiny potrawy na sztućce (zdjęcie 3.15). Jedna z moich sztuczek z fotografowaniem dynamicznych scen polega na wykorzystaniu uchwytu Manfrotto Magic Arm (www.manfrotto.com). Dzięki umieszczeniu łyżki albo widelca w zacisku tego regulowanego uchwytu mogę uzyskać efekt naśladujący nabieranie przez kogoś kawałka potrawy (zdjęcia 3.16 oraz 3.17). Elastyczność uchwytu Magic Arm daje mi ogromną swobodę przy stylizowaniu i kadrowaniu sceny, pod- czas gdy sztuciec albo inny obiekt tkwi dokładnie tam, gdzie chcę (zdjęcie 3.18). 82 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a 3.15. Polewanie francu-skiej grzanki syropem to świetny sposób na ożywienie zdjęcia odrobiną ruchuCanon 5D Mark III • ISO 400 • 1/125 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LPoleć książkęKup książkę 3.16. Użyłam uchwytu Manfrotto Magic Arm, aby usta- wić widelec tak, jakby ktoś nabierał potrawę przed obiekty- wem Canon 5D Mark II • ISO 100 • 0,3 sekundy • f/8 • obiektyw Canon 70 – 200 mm f/4 L IS 3.17. Zdjęcie z mio- dem skapują- cym z czerpaka powstało przy użyciu uchwytu Manfrotto Magic Arm Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1/4 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L 3.18. Zakulisowa fotka, pokazu- jąca ustawienie uchwytu Man- frotto Magic Arm podczas robienia zdjęcia 3.17 Fuji X-T1 • ISO 2500 • 1/125 sekundy • f/3,6 • obiektyw Zeiss Touit 32 mm f/1,8 r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 83 Poleć książkęKup książkę Stylizacja z użyciem rekwizytów Podczas realizacji dużych projektów fotograficznych oprócz stylisty potraw na planie może się również znaleźć stylista odpowiedzialny za rekwizyty. Osoba ta odpowiada za talerze, serwetki, obrusy i wszystko inne, co powinno się znaleźć w kompozycji zdjęcia razem z samą potrawą. Jeśli fotografujesz własną potrawę i sam ją stylizujesz, dobór rekwizytów spada również na Twoje barki. Na początku może się wydawać, że rekwizyty są mało istotne, ale uwierz mi, że są w stanie przyczynić się zarówno do sukcesu, jak i porażki zdjęcia. To, jak ułożysz rekwizyty wokół potrawy, ma istotny wpływ na klimat i odbiór fotografii. Mogą one suge- rować miejsce, w którym powstało zdjęcie, porę dnia, porę roku, a nawet to, komu taka potrawa smako- wałaby najbardziej (zdjęcie 3.19). Można to osiągnąć za pomocą kolorów, faktur czy kształtów naczyń, wykorzystanych tkanin i innych dodatków. Możliwości są wręcz nieograniczone. 84 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a 3.19. Za blat posłużyły mi deski ze starej szopy, naśladujące wygląd stołu piknikowegoCanon 5D Mark III • ISO 100 • 0,3 sekundy • f/5,6 • obiektyw Canon 70 – 200 mm f/4 L ISPoleć książkęKup książkę Prostota i właściwy dobór rekwizytów Zanim dodasz do kompozycji jakiekolwiek rekwi- zyty, wyobraź sobie, że będziesz jadł danie, które zamierzasz fotografować. Wyobraź sobie wszelkie przybory kuchenne i naczynia, które mogłyby być rozłożone wokół Ciebie na stole i których faktycznie chciałbyś używać… a następnie wykorzystaj tę wizję do zaaranżowania kompozycji. Pamiętaj jednak, że jeżeli rekwizyty nie będą miały korzystnego wpływu na zdjęcie, to mogą niestety zadziałać niekorzystnie. Rekwizyty muszą być dobrane właściwie, a zarazem nie odciągać uwagi od głównego elementu zdjęcia. Ponieważ głównym bohaterem kompozycji ma być potrawa, scena powinna być nieprzeładowana i prosta. Do odpo- wiednich rekwizytów i dodatków umieszczonych na planie zdjęciowym możemy zaliczyć sztućce, półprodukty (na przykład dodatki do dania głów- nego bądź jego składniki), szklanki do napojów czy serwetki. Jeśli fotografujesz danie główne, powinieneś jednak unikać umieszczania w kadrze takich jego składników jak całe ziemniaki, papryki czy główki cebuli. Zamiast nich zastosuj produkty, które można jeść wraz z głównym daniem, albo takie, które do tego dania można dodać (zdję- cie 3.20). Jeśli nie jest to coś, co normalnie jadłbyś w całości (albo w stanie surowym), to zapewne nie będzie to wyglądało apetycznie obok głównego dania na zdjęciu. 3.20. W tle tego zdjęcia umieściłam rurki waflowe, bo jest to coś, co z chęcią schrupałbyś przy kawie na deser Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1,5 sekundy • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 85 Poleć książkęKup książkę naczynia i akcesoria Naczynia i przybory kuchenne do zdjęcia potrawy należy wybrać tak, by do niej pasowały. Dobór kolorów, naczyń i przyborów odzwierciedla zara- zem Twój osobisty styl. Kiedyś byłam zwolenniczką białych naczyń, ale od tamtej pory przestawiłam się na przedmioty metalowe, drewniane oraz ręcznie robioną ceramikę (zdjęcie 3.21). Lubię szperać po sklepach z bibelotami, starociami i po pchlich targach, aby znaleźć wyjątkowe naczynia i akce- soria (zdjęcie 3.22). Urządziłam sobie nawet małe studio garncarskie, gdzie tworzę własne naczynia. Dążę do tego, by tworzyć i stosować naczynia będące dopełnieniem fotografowanej potrawy, ale nigdy zbyt jaskrawe albo krzykliwe. Preferuję proste, przytłumione kolory i delikatne faktury. Zasadniczo doborem naczyń nie kierują jednak żadne konkretne zasady — wybierz po prostu takie, które pasują zarówno do Twojego stylu fotografo- wania, jak i do potrawy. Wielkość dania również ma znaczenie. W moich zbiorach naczyń znajdziesz wiele małych talerzy- ków i miseczek, których często używam do zdjęć. Układanie potraw na talerzach trochę mniejszych od tych, na których zazwyczaj się je podaje, optycz- nie powiększa danie (zdjęcie 3.23). Ułatwia to zara- zem skomponowanie zdjęcia, bo trudno o ładny kadr, kiedy talerz jest zapełniony tylko w połowie (albo mniej). Ta sama zasada sprawdza się w przy- padku sztućców — często układam obok potraw widelczyki deserowe i łyżeczki, by wywołać wraże- nie, że danie jest większe niż w rzeczywistości. 3.21. Oto niektóre spośród naczyń, jakich używam do fotografii kulinarnej; wiele z nich zostało zrobionych ręcznie Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1/4 sekundy • f/11 • obiektyw Canon 24 – 70 mm f/2,8 L 3.22. Uwielbiam chodzić po sklepach ze starociami i wynajdywać wyjątkowe, kunsztowne przybory kuchenne Canon 5D Mark III • ISO 1250 • 1/125 sekundy • f/6,7 • obiektyw Canon 24 – 70 mm f/2,8 L 86 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Poleć książkęKup książkę 3.23. Małe miseczki świet- nie sprawdzają się w fotografii kulinarnej, zwłaszcza jeśli chce się zaakcentować rozmiar drobnych produktów, takich jak borówki Canon 5D Mark III • ISO 100 • 1/8 sekundy • f/8 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 87 Poleć książkęKup książkę Naczynia, filiżanki i inne przybory kuchenne można znaleźć w naprawdę wielu miejscach. Osobiście nabywam takie dodatki w sklepach, w których można je kupować na sztuki (zazwyczaj korzystam tylko z jednego bądź dwóch takich samych naczyń w czasie fotografowania, więc nie mam potrzeby kupowa- nia całego zestawu). Wyprzedaże albo bazary również stanowią świetne okazje do nabycia wyjątkowych naczyń i akcesoriów za grosze. Lubię też robić zakupy w sklepach dla artystów. Czasem uda się tam zna- leźć ciekawe naczynia szklane lub akcesoria dekoracyjne (na przykład świece). Mimo że ich przeznaczenie jest często nieco inne, mogą posłużyć podczas fotografowania jako miseczki czy filiżanki. Zdarzało mi się też kupować zastawę bezpośrednio od restauratorów, jak w przypadku ciekawego metalowego talerza, na który natknęłam się w małej pizzerii (zdjęcie 3.24). 88 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a 3.24. Ten metalowy talerz kupiłam w małej pizzerii, bo bardzo spodobał mi się pod-czas posiłkuCanon 5D Mark III • ISO 100 • 6 sekund • f/8 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 LPoleć książkęKup książkę tkaniny i faktury Wprowadzenie interesujących faktur jest dobrym sposobem na uatrakcyjnienie sceny i zwiększenie jej realizmu. Faktury w fotografii kulinarnej można uzyskać na wiele sposobów. Mnie służą do tego blaty o ciekawej powierzchni oraz tkaniny, takie jak serwety i obrusy (rysunek 3.25). Mam duży wybór tkanin, a do moich ulubionych należą szale, które kupiłam podczas zamorskich podróży. Posługuję się też przed- miotami codziennego użytku, takimi jak gaza, która ma ciekawą fakturę, a podłożona pod naczynia nadaje zdjęciu staromodny wygląd (zdjęcie 3.26). Do aranżacji wielu scen często używam niewielkich serwetek. Jeśli przyjrzałbyś się uważnie moim fotogra- fiom, na wielu z nich dostrzegłbyś powtarzające się serwetki. Zdradzę Ci jeszcze jedną moją małą tajem- nicę: to nawet nie są prawdziwe serwetki! Tak naprawdę są to chusteczki, które znalazłam kiedyś w sklepie ze starociami. Ich wielkość sprawia, że stanowią świetny dodatek do zdjęć, a kilka ma na tyle neutralny wygląd, że mogę posługiwać się nimi przy wielu różnych okazjach. 3.25. To tylko niewielka próbka tkanin, jakich używam w fotografii kulinarnej. Nie- trudno zgadnąć, że jestem fanką niebieskiego! Canon 5D Mark III • ISO 1250 • 1/125 sekundy • f/6,7 • obiektyw Canon 24 – 70 mm f/2,8 L r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 89 Poleć książkęKup książkę 3.26. Gaza to świetne akcesorium w fotografii kuli- narnej; ma ona wyjątkową fak- turę, a zarazem stanowi tylko subtelne dopeł- nienie sceny Canon 5D Mark III • ISO 100 • 6 sekund • f/5,6 • obiektyw makro Canon 100 mm f/2,8 L 90 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a Poleć książkęKup książkę Chropawe drewniane blaty to kolejny przydatny dodatek w arsenale rekwizytów fotografa kulinarnego. Jeśli chcesz używać blatów mających oryginalną powierzchnię, możesz bardzo łatwo wykonać je sam. Jedyne, czego potrzebujesz, to cienki kawałek drewnianej płyty, na tyle duży, by mógł pełnić funkcję blatu stołu, i kilka różnokolorowych farb. Powierzchnię drewna możesz ponadto pomalować specjalną, postarzającą powłoką lakierniczą naśladującą spękania i rysy (wszystkie potrzebne rzeczy najprawdopo- dobniej znajdziesz w sklepach budowlanych). Możesz też rozejrzeć się za starymi drewnianymi drzwiami na pchlim targu lub w sklepach z antykami bądź po prostu przetrząsnąć dom w poszukiwaniu dużych kawałków starego drewna. Dawniej zdarzało mi się używać jako stołu desek z płotu. Kiedy indziej kupiłam w internecie deski odzyskane ze starego budynku. Jedne i drugie ciekawie wyglądały jako blaty. Teraz posługuję się głównie stołem przygotowanym specjalnie na potrzeby mojej fotografii kulinarnej (zdjęcie 3.27). W istocie jest to zestaw dwóch włożonych w siebie stołów — jeden służy do robienia zdjęć z boku i z naturalnej perspektywy, a drugi do fotografowania z góry. Mają one wymienne blaty, w tym jeden z podniszczonego drewna, inny z imitacji betonu, jeszcze inny z zardzewiałej blachy. Świetnie nadają się one do mojej pracy i ułatwiają zmianę stylistyki zdjęcia — wystarczy wymienić blat. 3.27. Ten stół został specjalnie zaprojektowany na potrzeby foto- grafii kulinarnej i skonstruowany przez firmę Kula Solutions z Por- tland (Oregon). Zestaw składa się z dwóch zagnieżdżonych stołów i pięciu wymiennych blatów Canon 5D Mark III • ISO 100 • ekspozycja HDR • obiektyw Canon 24 – 70 mm f/2,8 L r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 91 Poleć książkęKup książkę Jeśli dysponujesz ograniczoną przestrzenią albo po prostu nie chcesz borykać się z pełnowymiarowymi blatami, to możesz rozważyć użycie winylowych fototapet. Są to duże wydruki na tworzywie sztucznym, przedstawiające powierzchnie drewniane, metalowe i wiele innych. Można je nabyć w internecie albo poszukać studia fotograficznego, które oferuje usługi drukowania na folii, i przygotować własny projekt. Jedną z wad stosowania winylowych podkładów jest ich ochronna warstwa, która zmniejsza realizm fak- tury, zwłaszcza w przypadku zdjęć potraw w dużym zbliżeniu. Ponadto zwykle są one bardziej połyskliwe niż prawdziwe materiały, przez co powierzchnia mniej przypomina na przykład drewno (zdjęcie 3.28). Są też inne, podobne tworzywa, które można w tym celu wykorzystać, najlepiej więc sam poszukaj cze- goś, co się u Ciebie sprawdzi. 92 F o t o g r a F i a k u l i n a r n a . o d z d j ę c i a d o a r c y d z i e ł a 3.28. To danie zostało sfotografowane na winylowym tle, w oświetleniu pada-jącym z tyłu. Zwróć uwagę na odblaski na powierzchni stołu, których na prawdzi-wym drewnianym blacie by nie byłoFuji X-T1 • ISO 200 • 0,5 sekundy • f/5,6 • obiektyw Fuji XF 18 – 135 mm f/3,5 – 5,6R LM OIS WRPoleć książkęKup książkę Jest bardzo wiele sposobów na zmianę wyglądu zdjęć kulinarnych dzięki stylizacji i rekwizytom. Oto kilka propozycji na dobry początek. Zrób bałagan Przygotuj potrawę i zaaranżuj zdjęcie. Postaraj się, by potrawa i jej otoczenie wyglądały możliwie „steryl- nie”, i zrób kilka zdjęć. Potem dodaj kilka okruszków, rozpryśnij parę kropel albo rozmieść na talerzu garść drobnych dodatków (owoców, nasion, orzechów itp.). Zrób kilka zdjęć takiej aranżacji. Porównaj oba style fotografii, aby się przekonać, który z nich sprawia bardziej naturalne wrażenie. Pobaw się rekwizytami Przygotuj potrawę wymagającą użycia sztućców, takich jak łyżka albo widelec. Wypróbuj utensylia o różnej wielkości i wyglądzie, umieszczając je w scenie po jednym i robiąc zdjęcie potrawy po każdej takiej zmianie. Przejrzyj wykonane fotografie. Czy któreś z nich korzystnie się wyróżniają? Sztućce w jakim stylu i rozmia- rze sprawdziły się najlepiej? Zwiększ objętość Ugotuj zupę z makaronem, na przykład rosół albo japońską zupę udon, a potem przygotuj dwie miseczki — jedna powinna być pusta, a w drugiej umieść trochę szklanych kulek (tak, by sięgały mniej więcej do połowy wysokości naczynia). Nalej zupy do obu miseczek i zwróć uwagę, jak prezentuje się makaron w każdej z nich. Podziel się rezultatami w grupie Flickr tej książki! Tutaj możesz dołączyć do tej grupy: flickr.com/groups/foodphotographyfromsnapshotstogreatshots r o z d z i a ł 3 . S t y l i z a c j a i r e k w i z y t y 93 Rozdział 3. WyzwaniaPoleć książkęKup książkę SKOROWIDZ 500px, 129 A aberracja chromatyczna, 178 Adobe Lightroom, Patrz: Lightroom aparat bezlusterkowy, 8, 11 kompaktowy, 8, 11 lustrzanka, 8 matryca, Patrz: matryca smartfon, 10 z wymienną optyką, 8, 12 zakup, 14 B balans bieli, 23, 24, 25, 26, 49, 173, 222, 235 automatyczny, 24, 25, 26 kalibrowanie, 26 bezlusterkowiec, Patrz: aparat bezlusterkowy biuletyn, 131 blenda, 34, 45, 46, 218, 219, 233, 247 blog, 126, 127, 131 ochrona, 141, 142 Blogger.com, 126 C Camera Raw, 153 czas naświetlania, Patrz: migawka czas otwarcia czułość ISO, 26, 30, 33 D Digimarc Guardian for Images, 140, 144 DSLR, Patrz: aparat lustrzanka dyfuzor, 47, 48, 208, 246 254 F O t O G R A F I A K u l I n A R n A . O D Z D j ę C I A D O A R C y D Z I E ł A E ekran dyfuzyjny, 47, 218 ekspozycja, 8, 12, 26, 32, 33, Patrz też: migawka czas otwarcia, przysłona kompensacja, 33 etyka, 66, 67 F Facebook, 130 flesz, Patrz: lampa błyskowa Flickr, 129 Foodgawker, 129 format DNG, 157 JPEG, 23, 24, 26 RAW, 23, 24, 157 XMP, 157 fotografowanie kadrowanie, Patrz: kadrowanie kompozycja, Patrz: kompozycja składników, 19 zup, 244 G głębia ostrości, 8, 9, 15, 26, 27, 29, 30, 35, 110, 111, 112, 220 I Instagram, 130 K kadrowanie, 95, 106, 108, 171 głębia ostrości, Patrz: głębia ostrości pionowo, 104, 105 poziomo, 104, 105 kalibrator, 152 kanał RSS, 141, 142, 144 kompakt, Patrz: aparat kompaktowy Poleć książkęKup książkę kompozycja, 95, 100, 101, 102, 204, 207, 242 asymetria, 100 pierwszy plan, 101, 110 symetria, 100, 101 tło, 15, 16, 17, 29, 56, 101, 102, 110, 112, 117, 207, 208, 227, 231 kompresja perspektywy, 17, 110 konferencja branżowa, 133 l lampa błyskowa, 30, 42, 43, 50 czas synchronizacji błysku, 46 studyjna, 45 systemowa, 45 światła ciągłego, 45, 46 Lensbaby Composer Pro, Patrz: obiektyw Lensbaby Composer Pro Lightroom, 23, 135, 136 edycja zdjęć, 153, 171, 172, 173 eksportowanie plików, 186, 187, 191 etykieta, 165, 166, 170 flaga, 165, 170 gwiazdka, 165, 166, 170 importowanie zdjęć, 154, 155, 156, 161 katalog, 154 uporządkowanie, 162 kolekcja, 162, 164 inteligentna, 164 tworzenie, 163 zestaw, 164 moduł Develop, 150, 153, 171 Library, 148, 153, 154, 167, 186 narzędzie Crop, 171 Spot Removal, 172 panel Basic, 173, 210, 211, 212, 222, 235, 249 boczny, 148, 150, 168 Camera Calibration, 180 Detail, 178 Effects, 180 HSL, 177, 238 Lens Correction, 178 Presence, 175 Split Toning, 178 selekcjonowanie zdjęć, 165 synchronizowanie ustawień, 182 tryb Survey, 169 ustawienia eksportowania, 191 predefiniowane, 183, 184, 185 widok siatki, 167, 186 w powiększeniu, 167 lista mailingowa, 131 live view, Patrz: tryb podglądu na żywo lustrzanka, Patrz: aparat lustrzanka M Mailchimp, 131 makroobiektyw, 17 marketing bezpośredni, 131 matryca, 8, 12, 13, 27 czułość ISO, Patrz: czułość ISO niepełnoklatkowa, 12, 13, 14 pełnoklatkowa, 12, 13, 14, 17 media społecznościowe, 130 metadane, 135, 154 migawka czas otwarcia, 26, 27, 28, 30, 33 monitor kalibrowanie, 152 O obiektyw, 14, 15 głębia ostrości, 15 jasny, 27 Lensbaby Composer Pro, 20 o długiej ogniskowej, Patrz: teleobiektyw S K O R O W I D Z 255 Poleć książkęKup książkę obiektyw o krótkiej ogniskowej, Patrz: makroobiektyw ogniskowa, 8, 13, 15, 110 stałoogniskowy, 17 standardowy, 16 szerokokątny, 15 tilt-shift, 20 wymienny, Patrz: aparat z wymienną optyką zmiennoogniskowy, 17 zniekształcenia, 15, 16 ochrona własności intelektualnej, 134, 143 ostrość, 8, 12, 112, 113, 114, 115 głębia, Patrz: głębia ostrości oświetlenie, Patrz też: światło studyjne, 30, 45 tylne, 46, 51, 207, 232 dekorowanie, 79 stylizacja, 67, 68, 74, 76, 79, 80, 204, 227, 242 P parasolka, 46, 47, 48 Perfect Photo Suite, 153 perspektywa kompresja, Patrz: kompresja perspektywy Photoshop, 23, 136, 140 pliku format, Patrz: format portfolio, 128, 129, 131 potrawa akcesoria, 86 blaty, 84, 89, 91, 92, 205 faktury, 89, 215 gadżety, 71 kolory, 115, 117, 215 kształty, 115 lód, 80, 81 naczynia, 86, 88 rekwizyty, 84, 85 ruch, 82 tkaniny, 89 zwiększanie objętości, 76, 77 prawa autorskie, 134 metadane, 135 przysłona, 26, 27, 30, 33 R retusz, 147 S scraping, 142 serwer, 127 serwis fotograficzny, 129 składniki fotografowanie, Patrz: fotografowanie kupowanie, 69, 70 zamienniki, 72 smartfon, 10 softboks, 45, 46 Squarespace.com, 127 statyw, 21 strona internetowa, 126, 131, 141 tworzenie, 126 stylista, 66, 84 szum, 30, 31, 32 Ś światło, Patrz też: oświetlenie balans bieli, Patrz: balans bieli barwa, 49 charakter, 48 dzienne, 24, 25, 42, 49, 246 intensywność, 50 jarzeniowe, 24, 25 kierunek padania, 51, 52, 53, 218 naturalne, Patrz: światło dzienne odległość, 50 rozproszone, 42 sztuczne, 42 temperatura barwowa, 24, 173, 174 z boku, 53 z przodu, 56 światłomierz, 32 256 F O t O G R A F I A K u l I n A R n A . O D Z D j ę C I A D O A R C y D Z I E ł A Poleć książkęKup książkę t Tastespotting, 129 telekonwerter, 17 teleobiektyw, 17, 30 tryb manualny, 33 podglądu na żywo, 34, 74, 115 preselekcji przysłony, 33 Twitter, 130 W wężyk spustowy, 22 winieta, 178, 180, 225, 252 Wordpress.com, 126 Wordpress.org, 126, 127 y YouTube, 130 Z zasada trójpodziału, 100, 113 zdjęcie filtrowanie, 170 publikowanie w internecie, 121, 126, 129 retusz, Patrz: retusz selekcjonowanie etykieta, 165, 166, 170 flaga, 165, 170 gwiazdka, 165, 166, 170 sposób wykorzystania, 32 znak wodny, 136, 137, 138, 144, 190 Digimarc, Patrz: Digimarc Guardian for Images zoom, Patrz: obiektyw zmiennoogniskowy S K O R O W I D Z 257 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: