Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00095 006506 13236320 na godz. na dobę w sumie
Fotografia kulinarna dla blogerów - książka
Fotografia kulinarna dla blogerów - książka
Autor: Liczba stron: 196
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8085-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Wśród całej masy blogów poświęconych przeróżnym codziennym aktywnościom do najpopularniejszych należą te poświęcone przygodom kulinarnym. Wykonanie atrakcyjnej fotografii posiłku wymaga pomysłu, kunsztu, umiejętności i… silnej woli, żeby nie spałaszować fotografowanego obiektu przed zakończeniem sesji!

W tej książce znajdziesz najcenniejsze informacje dotyczące podstaw fotografii. Rodzaje oświetlenia, głębia ostrości, rodzaje aparatów i formaty plików - to tylko część zagadnień, z którymi zapoznasz się na kolejnych stronach. Nauczysz się planować kompozycję i wybierać odpowiednie ujęcie oraz poznasz potencjalne trudności. Dowiesz się, jak za pomocą perfekcyjnego ujęcia można wydobyć piękno nawet mało atrakcyjnych potraw. Ta książka to doskonałe źródło informacji, które sprawdzi się w rękach każdego kulinarnego blogera.

Dzięki tej książce:

Doskonały poradnik dla kulinarnych fotografów!


Patron medialny:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Focus On Food Photography for Bloggers Tłumaczenie: Piotr Cieślak Projekt okładki: Grzegorz Kalisiak | Pracownia Liternictwa i Grafiki Foto: ID 30255801 C Alena Ozerova | Dreamstime.com ID 23155277 C Ruth Black | Dreamstime.com ISBN: 978-83-246-8085-6 © 2013 Taylor Francis (text); Matt Armendariz (photographs) All rights reserved. Authorized translation from English language edition published by Routledge Inc., part of Taylor Francis Group LLC. © Helion 2014. All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/fotkub Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność ix Wstęp 1 Część I Elementarz 1 Rozdział 1. Krótka historia fotografii kulinarnej 5 Rozdział 2. Obiektywy, aparaty 6 i formaty plików Kompakty Lustrzanki 7 7 Mikro cztery trzecie 8 Telefony komórkowe 17 Rozdział 3. Głębia ostrości 25 Rozdział 4. Podstawy oświetlania 25 Różne rodzaje źródeł, różne rodzaje światła Pomiary światła: natężenie i temperatura Zmodyfikuj to światło! Zastawki, dyfuzory, twarde i mocne światło 27 27 33 37 Miejsce, miejsce, miejsce! 40 Zastosowanie różnych źródeł światła Spis treści 51 Rozdział 5. Sprzęt — korzystaj z tego, co masz! Kremowy dip z białej fasolki 52 59 Rozdział 6. Temperatura kolorów i balans bieli Zrozumieć balans bieli 59 81 Rozdział 7. Metody pracy 85 Postprocessing Reguła trójpodziału 93 Część II Kreatywność 93 Rozdział 8. Kompozycja 94 95 Wyśrodkowanie 96 98 Unikaj nadmiernych zbliżeń… 99 …chyba że warto je zrobić! 100 Aranżacja tematu i pustej przestrzeni Kąty i perspektywy Z góry Poziomo, na wysokości potrawy Trzy czwarte To samo danie z różnych perspektyw 100 101 102 103 111 Rozdział 9. Trudności i wyzwania Spis treści vii Kup książkęPoleć książkę 117 Część III Stylizacja 117 Rozdział 10. ABC stylizacji 118 Sprawdzone porady stylistyczne (w kontekście zdjęć do bloga) 127 Ugotować oddzielnie, połączyć później Talerze i miseczki 133 Rozdział 11. Wszystko o rekwizytach 133 136 Nakrycia stołu 137 Blaty 138 Szkło, kubki i sztućce Efekt skali Co zamierzasz przekazać? 139 141 145 Część IV Kruczki i sztuczki, czyli praktyka 145 Rozdział 12. Dziesięć porad Matta dla fotografów kulinarnych 149 Rozdział 13. Fotografowanie w restauracji 150 Bądź wcześnie na miejscu 152 153 Używaj jasnych obiektywów i zwiększ czułość 154 Nie wahaj się udać po pomoc… Zapytaj 159 Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić Zupy Ciastka, ryże, makarony 159 166 175 Mięso 183 Lody i napoje 189 Rozdział 15. Pomocy! Chcę sfotografować swój obiad! 189 Mise en Place 194 Skorowidz viii Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić Niedawno na swoim blogu zamieściłem ankie‑ tę z pytaniem, jakie potrawy są według moich czytelników najtrudniejsze do sfotografowa‑ nia; podobne pytanie zadałem też na Twitte‑ rze. Wśród kilkuset komentarzy i listów, jakie otrzymałem, co rusz powtarzały się te same dania, co pozwoliło mi na opracowanie listy rzeczy, których fotografowanie nawet mnie sprawia pewne kłopoty. Co to za rzeczy? Zupy. Wszelkie bezkształtne substancje. Ryż. Zapiekanki. Potrawki. Dania mokre. A także te kleiste, ciągnące i rzadkie. Oraz różne brunat‑ ności. Świetnie wiem, co czujesz. Choć niektóre te‑ maty, jak choćby misa soczyście kolorowych, apetycznych mandarynek satsuma, są urokli‑ we same w sobie, to z niektórych dań piękno trzeba dopiero wydobyć. I to zadanie należy do nas, profesjonalnych fotografów. Co ciekawe, wystarczy przestrzegać kilku kluczowych zaleceń, aby nawet saag paneer nie przypominało na zdjęciu jednolitej porcji brunatnozielonej brei. Zupy Zupy to numer jeden na liście potraw trud‑ nych do sfotografowania. Łatwo zgadnąć, dlaczego tak się dzieje. Pomyślmy. Zupa składa się z małych kawałków różności pływa‑ jących w cieczy podatnej na odblaski światła. Albo brązowawych kawałków, które łatwo idą na dno talerza z równie brązową jak one substancją… i tak, ta substancja również jest błyszcząca i odbija światło. Ale jest jeden trik. Rozwiązanie problemu z zupami oznacza, że nigdy już nie będziesz się musiał biedzić nad fotografowaniem gulaszy, owsianek i dipów. Zasadniczo wszystkie te potrawy stawiają przed fotografem podobne wyzwania, ale gdy nauczysz się panować nad sytuacją, robienie im zdjęć przestanie Ci spra‑ wiać problemy. Na kolejnym przykładzie pokazałem, co dzieje się z zupą, gdy oświetli się ją od tyłu jednym, głównym źródłem światła, w tym przypadku oknem. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 159 Kup książkęPoleć książkę Okno Klarowna zupa Aparat Jak widać, danie nie zostało wysty‑ lizowane, a na pierwszy rzut oka na zdjęciu zauważa się tylko wiel‑ ki, owalny odblask światła. W tej sytuacji żadne rekwizyty i dodatki nie zmieniłyby faktu, że nie widać, co znajduje się w talerzu. W jaki sposób możemy rozwiązać ten problem? Przesuńmy talerz w inne miejsce. 160 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę W tym przypadku ustawiłem aparat oraz danie w taki sposób, że światło pada na nie z prawej strony. Dzięki zmianie kierunku padania światła pozbyliśmy się białego, owalne‑ go odblasku światła, a zawartość talerza jest teraz dobrze widoczna. Zasadniczo jest więc lepiej, choć nie idealnie. Wróćmy teraz do pierwszego rodza‑ ju oświetlenia. Tym razem jednak przed zrobieniem zdjęcia wyjąłem z miski kilka składników zupy, opłukałem i ponownie umieściłem w talerzu, ale w taki sposób, by nie utonęły — zadbałem o to, aby miały się na czym oprzeć. W tym przypad‑ ku stylizacja potrawy to podstawa. Okno Klarowna zupa Mały ekran Aparat Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 161 Kup książkęPoleć książkę Choć podoba mi się ten kąt pada‑ nia światła, uważam, że odblaski na powierzchni zupy nadal są trochę za silne i odwracają uwagę od dania. W takich przypadkach niezmiernie przydaje się zastawka — na przy‑ kład kawałek czarnego podkładu do opraw zdjęć. Ustawiona poza obszarem kadru osłania ona zupę przed pewną ilością światła, dzięki czemu widzimy jej powierzchnię i pyszne składniki. Okno Czarna zastawka nad zupą Klarowna zupa Aparat 162 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę To samo ujęcie, lecz tym razem czar‑ ny ekran został odrobinę odsunięty do tyłu. Jak widać, od ustawienia ekranu zależy ilość oraz kształt od‑ blasków. Sprytne, prawda? A teraz, z czystej ciekawości, po‑ stanowiłem sfotografować zupę w położeniu pośrednim, pomię‑ dzy dwoma opisanymi wcześniej (aparat przestawiłem wraz z nią). Przyznam, że w tej wersji odblaski oraz oświetlenie zupy podobają mi się najbardziej. W talerzu dużo się dzieje, co akurat w przypadku zup jest ważną zaletą. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 163 Kup książkęPoleć książkę Oto duży talerz gęstej zupy rybnej. Na planie zdjęciowym o takich zupach mówimy „biała papka”. Oświetlenie z boku w tym przypadku się sprawdza, gdyż kremowa konsy‑ stencja nie odbija światła tak mocno jak rosołowy wywar, wystarczy więc odrobina stylizacji, by podpowie‑ dzieć widzowi, z czego przyrządzono danie. Dobór rekwizytów uważam za trafio‑ ny: odcienie niebieskiego kojarzą się z daniem z owoców morza i ziemnia‑ ków, ale sama zupa jest nieprzenik‑ nioną tajemnicą. Niedobrze. 164 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Okno Zupa krem Mały ekran Aparat Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 165 Kup książkęPoleć książkę Ten przykład ilustruje typową technikę sty‑ lizacji stosowaną w przypadku zup, gulaszy, potraw podsmażanych itp. Z gotowego dania należy wyjąć kilka większych składników, szybko je opłukać, a potem delikatnie omieść pędzelkiem umoczonym w rosole, wywarze lub sosie, w którym się gotowały. Powinny być omiecione na tyle delikatnie, by nie zatu‑ szować ich naturalnego koloru ani kształtu. Największą zaletą tej metody jest fakt, że ab‑ solutnie nie trzeba marnować jedzenia. A jeśli coś pójdzie nie tak, operację zawsze można powtórzyć. Oto zdjęcie gotowej potrawy z kawałkami ziemniaka delikatnie umoczonymi w kremo‑ wej zupie. Jej gładka, biała powierzchnia ma teraz urozmaiconą fakturę. Ciastka, ryże, makarony Kolejnymi wśród typów na najtrudniejszą do sfotografowania potrawę były produkty i dania bezpostaciowe albo o monotonnej kolorystyce. Biszkopt, tłuczone ziemniaki, ryż, ziarna, płatki owsiane… po prostu wszystko, co bezkształtne i (lub) beżowe. W takich przypadkach czasami trzeba wykorzystać oto‑ czenie, aby zaakcentować strukturę potrawy. Często stosuję w tym celu teorię barw i usta‑ wiam danie na powierzchni w kontrastującym kolorze. Także dobrze dobrane rekwizyty umożliwiają uatrakcyjnienie monotonnego produktu lub dania. 166 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Choć te domowe ciasteczka są pu‑ szyste i wyglądają smakowicie, to talerzyk w kolorze niewiele róż‑ niącym się od nich samych oraz blat w niemal identycznym odcieniu z pewnością się im nie przysłużyły. Ostrość oraz ekspozycja są popraw‑ ne, ale ciastka nie wyglądają tak, jak bym tego oczekiwał. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 167 Kup książkęPoleć książkę Okno Ciastka Aparat Duży ekran Oto te same ciastka sfotografowa‑ ne z tej samej perspektywy i w tym samym świetle, ale na innym blacie, zaś talerzyk został zastąpiony drew‑ nianą deską do krojenia. Zauważyłeś, o ile lepiej są teraz wyeksponowane wypieki? A wystarczyło kilka prostych zmian w doborze rekwizytów. 168 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Okno Ciastka Aparat Duży ekran Kto powiedział, że wszystko musi być podane na talerzu? Te same ciastka rewelacyjnie wyglądają na kratce do studzenia pieczonych potraw. Ciemnoszary blat i meta‑ liczna kratka tworzą z nimi silny, wyraźny kontrast. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 169 Kup książkęPoleć książkę Okno Miseczka brązowego ryżu Bez ekranu albo blendy Aparat Brązowy ryż kilkakrotnie pojawił się na mojej liście, a przecież nie musi być nudny. W zależności od przepisu oraz jego składników, cza‑ sami staram się ująć potrawę z tak bliska, jak się tylko da, aby pokazać ją z wszystkimi szczegółami. Jak widać, czasami im mniej środków wyrazu, tym lepiej — proste tło i nie‑ skomplikowane rekwizyty bywają zupełnie wystarczające. 170 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Okno Purée ziemniaczane Bez ekranu albo blendy Aparat A tłuczone ziemniaki? To kolejna bezpostaciowa, żółtobiała breja. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 171 Kup książkęPoleć książkę W fotografii kulinarnej naprawdę uwielbiam łagodne, równomierne światło, ale jeśli mam sfotografować potrawę w jasnym kolorze w białej miseczce i na białej powierzchni, to takie oświetlenie na ogół okazuje się niewystarczająco kontrastowe. W tym przypadku nałożyłem trochę potrawy do ciemniejszej miseczki, pokazałem całość z nieco mniej‑ szej odległości, dodałem szczyptę pieprzu i odrobinę roztopionego masła. Różnica jest bardzo wyraźna. Pamiętaj, rekwizyty to Twoi sprzy‑ mierzeńcy! 172 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Na tym przykładzie została pokaza‑ na ta sama miseczka z ziemniakami, lecz ujęta z szerszej perspektywy. Jak widać, scena jest oświetlona jednym, głównym źródłem świat‑ ła (dużym oknem przesłoniętym tkaniną). Obyło się bez ekranów doświetlających. Kluczem do robie‑ nia tego rodzaju zdjęć jest statyw; ze statywem można zrobić popraw‑ ne zdjęcie nawet w bardzo słabym świetle. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 173 Kup książkęPoleć książkę Kolejnym problematycznym w sty‑ lizacji i fotografowaniu daniem są makarony. Ale wcale nie musi tak być! Ponownie najważniejszy jest w tym przypadku dobór naczynia oraz kontrastującego z daniem tła. Zresztą makaron może być bardzo wdzięcznym tematem, jeśli nie prze‑ sadzisz ze zdobionymi talerzami. Liczy się umiar. Nawet jeśli przygoto‑ wałeś gigantyczną michę makaronu na obiad dla 12 ‑osobowej rodziny, to nie musisz pokazywać całości da‑ nia, aby je dobrze zaprezentować. Oto proste danie z makaronu lingui‑ ni z sosem alfredo. Niby nic specjal‑ nego, ale jeśli dobierzesz światło, tak by nie wyjałowić kolorów, to sukces masz w kieszeni. Na talerzu podano nieco mniej niż jedna typo‑ wa porcja; w każdym razie niewiele. Światło jest dobre, ale sama natura makaronu sprawia, że na talerzu wydaje się panować mały bałagan. Niestety, w tym przepisie nie ma żadnych charakterystycznych skład‑ ników, których można byłoby użyć do stylizacji. W takim przypadku należy się odwołać do planu B. Okno Makaron Mały ekran Aparat 174 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Skoro nie można było sięgnąć po składniki z przepisu, zdecydowałem, że przyozdobię makaron szczyptą świeżo zmielonego pieprzu i odrobi‑ ną ziół. To drobiazg, ale właśnie ta‑ kie detale czasami w głównej mierze decydują o sukcesie. Mięso Porozmawiajmy teraz o kolejnym przerażającym temacie zdjęć: mię‑ sie. Obok zup to jedno z najbar‑ dziej problematycznych dań. Z góry przepraszam moich wegetariań‑ skich i wegańskich przyjaciół za ten wywód, ale cóż — mięsiwo to mię‑ siwo i nigdy nie jest w tak oczywi‑ sty sposób piękne jak karczoch czy gruszka. Mięso jest martwe, brązo‑ we i optycznie ciężkie, co wymaga wyeksponowania jego walorów za pomocą specyficznych technik. Jak to zrobić? Przy użyciu oświetlenia oraz dzięki właściwemu przygotowa‑ niu. W celu wyeksponowania właś‑ ciwości, kształtu oraz faktury mięsa na ogół korzystam z odpowiednio zaaranżowanych odblasków świat‑ ła. Taki odblask to nic innego jak jaskrawa świetlna plama na po‑ wierzchni fotografowanego obiektu; w tym przypadku na błyszczącym kawałku mięsa. Choć w innych przy‑ padkach — na przykład na szklan‑ kach — odblaski mogą doprowadzić do szewskiej pasji, to jeśli chodzi Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 175 Kup książkęPoleć książkę o mięso, mają same zalety: umożli‑ wiają zaakcentowanie struktury da‑ nia i dynamiki kompozycji. Aby zilustrować zastosowanie odblasków światła na konkretnym przykładzie, wybrałem duży ka‑ wał pieczystego. Należy pamiętać, że o ile opisywane tutaj sposoby oświetlania należą do dość zaawan‑ sowanych, to mają uniwersalny charakter: można je zastosować do fotografowania steków, kiełbas, klopsów, pieczonych kurczaków itp. Za każdym razem gdy fotografujesz bezpostaciową, brązową bryłę, powinieneś zrobić wszystko, aby wydobyć z niej każdy szczegół. Przepis na tę pieczeń zakładał wstępne obsmażanie. Jest to dość typowy zabieg stosowany przy przy‑ gotowywaniu dań mięsnych, gdyż umożliwia uzyskanie bardzo sma‑ kowitej, zbrązowionej skórki jeszcze przed gotowaniem albo duszeniem. Sfotografowałem ten efekt, a nawet pokazałem surowe składniki użyte do przygotowania potrawy — w tym przypadku warzywa. Dlaczego? Ponieważ w poszczególnych eta‑ pach gotowania kryje się piękno. A poza tym przecież nie trzeba się ograniczać do fotografowania gotowych dań! 176 Fotografia kulinarna dla blogerów Po obsmażeniu mięso zostało umieszczone w brytfannie. Uznałem, że surowe warzywa i zioła wyglądają fantastycznie, postawiłem więc całe naczynie w taki sposób, by światło wpadające przez okno oświetlało je z boku, z prawej strony. Bez zbęd‑ nych komplikacji. Widzisz białe odblaski światła po prawej stronie sztuki mięsa, w głębi kadru? Właśnie na takich odblaskach mi zależy. Kup książkęPoleć książkę W ramach alternatywy lubię też ro‑ bić zdjęcia z góry. W wielu przypad‑ kach dobór perspektywy zmienia wszystko, zaś widok z góry pozwala na bardziej ilustracyjną prezentację potrawy. W fotografii kulinarnej nie ma czegoś takiego jak z gruntu zła albo dobra perspektywa. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 177 Kup książkęPoleć książkę To kolejne dwa warianty prezentacji tego samego naczynia z podsmażo‑ nym pieczystym i surowymi warzy‑ wami. Na zdjęciu po lewej stronie są widoczne odblaski światła, które mi się podobają; na zdjęciu po pra‑ wej ich nie widać. Zapewne świet‑ nie wiesz już, co miałem na myśli, pisząc, że danie może wyglądać bez‑ postaciowo, płasko i nudno? Wy‑ starczyło trochę za bardzo zasłonić światło, by pieczyste straciło blask. 178 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę A to już gotowe pieczyste, które wypełniło dom bukietem wspania‑ łych aromatów. Już się nie mogę doczekać, żeby go spróbować, ale najpierw trzeba przecież zrobić zdję‑ cie! Na szczęście mięso dobrze jest na krótką chwilę odstawić po upie‑ czeniu, aby ponownie wchłonęło cenne soki, które mogłyby wypłynąć z niego przy krojeniu. To dla mnie idealna okazja do zrobienia zdjęć. Muszę się spieszyć, gdyż wieprzo‑ wina i wołowina mają tendencję do obsychania i z upływem czasu szybko zmieniają kolor, a stygnięcie zmniejsza ich objętość. Ponieważ lu‑ bię fotografować prawdziwe dania, nadające się do jedzenia, tej okazji nie mogę przegapić. Dodam jesz‑ cze, że to tylko pewna wskazówka: na przykład mięsa długo duszone w tyglu i polane sosem są pod tym względem mniej wymagające. Odpoczywającą pieczeń ustawiłem tak, by główne światło (wpadające przez duże okno) znajdowało się po prawej stronie, i przyozdobiłem ją cebulami oraz czosnkiem, które pie‑ kły się wraz z nią. Odblaski światła akcentują soczystość, świeżość oraz kształt mięsa. Z tej perspektywy widać też ładne zróżnicowanie kolo‑ rów na powierzchni mięsiwa opró‑ szonego solą i pieprzem. Szczyptę przypraw rozsypałem też na desce przed pieczystym, smakowitym i gotowym do pokrojenia. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 179 Kup książkęPoleć książkę To ta sama pieczeń, lecz tym razem sfotografowana po zasłonięciu okna. W ten sposób chciałem za‑ demonstrować, jak płaskie i mdłe może się stać zdjęcie bez kierunko‑ wego oświetlenia. Położenie dania i okna nie uległy zmianie; jedynie zasłoniłem światło. Efekt? Monoton‑ ny, nieatrakcyjny kawał mięsa, który może nie wygląda zupełnie źle, ale brak mu dynamiki widocznej na po‑ przednim zdjęciu. Przy fotografo‑ waniu mięsa warto zwrócić uwagę na tego typu aspekty. 180 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Po kilku minutach odpoczynku pieczeń została pokrojona. Na tym finalnym zdjęciu doskonale widać kolor w środku pieczeni. Przed zrobieniem tej ostatniej fotografii zmieniłem położenie deski w taki sposób, aby główne światło znalazło się z tyłu. Dodatkowo za pomocą niewielkiego ekranu doświetliłem danie po lewej stronie. Następ‑ nie na zielonym blacie ustawiłem małą, czarną zastawkę z podkładu do opraw, aby przyciemnić tło: lubię akcentować różnice w jasności i ko‑ lorze. Po rozmieszczeniu wszystkie‑ go i zrobieniu zdjęcia przyszedł czas na jedzenie! Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 181 Kup książkęPoleć książkę Okno Czarna zastawka Gotowa, pokrojona pieczeń Aparat Tak wygląda aranżacja przykła‑ dowego zdjęcia pokazana z góry. Fotografia kulinarna wcale nie musi wymagać zastosowania tony sprzętu oświetleniowego — z powodzeniem można wykorzystać w niej akceso‑ ria, które mamy pod ręką. To mi się podoba! 182 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Lody i napoje A może coś słodkiego? Kilka osób pytało, w jaki sposób sfotografować lody, aby się nie stopiły. Moim zda‑ niem, jeśli się odrobinę rozpuszczą, to dobrze — w końcu to naturalna cecha lodów. W tym przypadku liczy się przede wszystkim czas. Aby uła‑ twić sobie sprawę, w studiu często posługujemy się prostym trikiem, polegającym na szczególnym sposo‑ bie nakładania lodów. Robimy kilka gałek i rozmieszcza‑ my na blasze do pieczenia, którą uprzednio trzymaliśmy przez pewien czas w zamrażarce. Chodzi o to, by nałożyć gałki na zimną blachę i z po‑ wrotem schować do zamrażalnika. Działaj szybko! Gdy wszystko będzie gotowe do fotografowania, nabierz zmrożoną gałkę, umieść w puchar‑ ku, miseczce albo innym naczyniu i zrób zdjęcie. To prosty trik, a przy tym wcale nie musisz rezygnować ze zjedzenia sfotografowanych lodów! Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 183 Kup książkęPoleć książkę Na koniec jeszcze kilka uwag do‑ tyczących koktajli oraz napojów i związanych z nimi trudności. No cóż, moim zdaniem to akurat jeden z najłatwiejszych tematów, zważyw‑ szy, że mamy do czynienia z płyna‑ mi. Owszem, zawsze można napot‑ kać problemy z odbiciami światła na powierzchni napoju, z którymi trzeba się jakoś uporać — ja zazwy‑ czaj radzę sobie z tym poprzez fo‑ tografowanie niemal bezpośred‑ nio na wprost, jak na pokazanych przykładach. A jeśli w drinku jest lód, to tym lepiej, gdyż kostki lodu stanowią bardzo ciekawy kształt, tworzący interesującą grę świateł. Aby wydobyć pełnię barw koktajlu, zwykle używam oświetlenia z tyłu. Oczywiście w ciemnym barowym wnętrzu nie zawsze jest to możli‑ we. Co się stanie, jeśli zrobimy zdję‑ cie w oświetleniu bocznym? Otrzy‑ mamy poprawną fotografię, ale bez światła przenikającego płyn w szkla‑ nym naczyniu. To jednak tylko kwe‑ stia gustu. Sam oceń, co Ci się naj‑ bardziej podoba. 184 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Ta sama perspektywa, te same drinki, to samo szkło. Zmiana kie‑ runku padania światła może mieć ogromny wpływ na kolorystykę drinka. Pięknie oświetlony drink Old Fashioned (w środkowej szklan‑ ce) bez dwóch zdań podoba mi się bardziej na zdjęciu po lewej stronie, ale z kolei do zdjęcia oświetlone‑ go z boku przekonuje mnie bar‑ dziej soczysty, żółty kolor koktajlu Lemon Drop. Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 185 Kup książkęPoleć książkę NAUCZ SIĘ AKCEPTOWAĆ „WYSTARCZAJĄCO DOBRE” EFEKTY Kiedy zaczynałem fotografować jedzenie, jakiś wewnętrzny głos bez przerwy szeptał: „No cóż, tak to po prostu wygląda”. Niezależ‑ nie od tego, ile wysiłku włożysz w stylizację i aranżację pewnych potraw, nie zmienisz ich prawdziwej natury. Czasami trzeba wiedzieć, kiedy jest już wystarczająco dobrze. Z zapie‑ kanki nie da się zrobić francuskich ciaste‑ czek, choćbyś nie wiem jak się starał. Przy fotografowaniu trudnych tematów czasami muszę się pogodzić z poprawną ekspozy‑ cją, akceptowalnym doborem rekwizytów i prawidłowym oświetleniem. Jutro wyjdzie lepiej! C h w w o ć a n p b n 186 Fotografia kulinarna dla blogerów t w d p a a y ł z a z a w e m bił o z r o z d zi ale r y m t w si ci a m u ę z d j nie o kie ł t w i a t ś j, ż e a t a mię p t le, ć y w ie b e m m o ż e ś y m d ł ó ź r e g j — l a m p o k a o n r z e z j y d u t s al b a k l a m p ó a t ł k k niki, z d z w a h ł c a o, ł t w i a ś o t o ł z a z a Ś w i a a a o z d zi ale, m o ż n o z d zi ale, m o ż n r r y m y m t t w w się się a. d ł ś ś e e ó ł ź r ł ol n w o nie m al d niu sie e g n y o t d ! a a t t s s t r o o e o o u s s s z y al n r p ć a r z y w o k o z n o z n nie d p p o k a o a y mi a a w w o o s s ć ć Kup książkęPoleć książkę Rozdział 14. Potrawy trudne do sfotografowania i jak sobie z nimi radzić 187 Kup książkęPoleć książkę 188 Fotografia kulinarna dla blogerów Kup książkęPoleć książkę Skorowidz A aparat fotograficzny, 5, 52, 53, 54, 55, 56 balans bieli, Patrz: balans bieli czułość, 153 dSLR, 6 kompaktowy, Patrz: kompakt lustrzanka, Patrz: lustrzanka mikro cztery trzecie, 6 tradycyjny, 6 Aperture, 60, 82 F flesz, 26, 112, 155 wbudowany, 38 format JPEG, 8 RAW, 6, 8, 61, 90 fotografia, Patrz też: zdjęcie kulinarna druk, 12 historia, 1 na blogu, 12 rodzaj, 6 B balans bieli, 59, 60, 61, 73, 76, 78, 85 otworkowa, 14 fotografowanie, 14 kalibrowanie, 60 ustawianie, 66 blenda, 29 bokeh, 17 C Capture One, 81 cień, 33 czas naświetlania, 12, 17, 22, 111 otwarcia migawki, Patrz: czas naświetlania D danie zastępcze, 125, 192 Digital Photo Professional, 81 dyfuzor, 33, 34 E ekran, 29, 142 czarny, 31 rozpraszający, 36 ekspozycja, 17 194 Skorowidz akcesoria, 126, 127 efekt skali, 122, 139 lodów, 183 makaronu, 174 metody pracy, Patrz: workflow mięsa, 175 na uwięzi, 81, 83 napojów, 184, 185 potraw o monotonnej kolorystyce, 159, 170, 171, 172, 174 rekwizyty, 133, 168, 169, 170 blaty, 137, 138 nakrycia stołu, 136, 138 szkło, 138 zastawa, 134, 135,138 stylizacja potraw, Patrz: stylizacja potraw tryb, 12 auto, 12, 13 krajobrazowy, 13 makro, 13 manualny, 12 nocny, 14 panoramiczny, 14 portretowy, 13 preselekcji migawki, 12 preselekcji przysłony, 12, 17 programowy, 12 sportowy, 13 tematyczny, 13, 14 w restauracji, 149 zup, 159 funkcja makro, 10, Patrz też: tryb makro G garnirunek, 118, 121 głębia ostrości, 13, 17, 21 H Hipstamatic, 14 I Instagram, 14 K kanwa, 28, 32 kelwin, 27, 59 kompakt, 6, 10 kontrast, 33, 85, 86, 87, 88, 89 L Lightroom, 59, 60, 81, 82, 85 Lowel Ego, 42, 113 lumen, 27 lustrzanka, 6, 153 M matrycy wielkość, 8, 12, Patrz też: rozdzielczość MFT, Patrz: aparat fotograficzny mikro cztery trzecie Mise en Place, 189 Kup książkęPoleć książkę N namiot bezcieniowy, 152 Nicéphore Niépce Joseph, 1 nouvelle cuisine, 120 O obiektyw, 6, 9 makro funkcja makro, Patrz: funkcja kompaktu, 10 lustrzanki, 10 ogniskowa, 10, 15 stałoogniskowy, 12 układ optyczny, 12 zmiennoogniskowy, Patrz: zoom obraz dynamika tonalna, 6 Olympus, 6 Olympus Viewer, 81 ostrość wybiórcza, 17 oświetlenie, Patrz: światło P Panasonic, 6 perspektywa, 21 Photoshop, 54, 59, 60, 73, 76, 85 piksel, 12, Patrz też: rozdzielczość plik, Patrz też: format rozmiar, 6 próbnik kolorów, 73 przysłona, 12, 17 pusta przestrzeń, 96, 97 R reguła trójpodziału, 94 rozmycie, 17 Z zastawka, 33, 142, 162 zbliżenie, 98, 99 zdjęcie, Patrz też: fotografia czarno-białe, 154 kompozycja, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 100, 107, 108, 118, 122, 123, 127, 131, 141, 142, 143 kontrast, Patrz: kontrast kopia zapasowa, 82, 85 niedoświetlone, 90 prześwietlone, 90 rozdzielczość, 82 zoom, 11, 12 S softboks, 27, 33 statyw, 27, 38, 51, 111, 173 stylizacja potraw, 117, 118, 120, 122, 123, 124, 127, 131, 161, 164, 165, 172, 175, 191 Ś światło, 21, 25, 36, 90, 112, 113, 142 dzienne, Patrz: światło naturalne kierunek padania, 37, 38, 53, 160, 161, 165, 174 łagodzenie, 27, 33, 162, 180 miekkie, 33 modyfikowanie, 27, 112, 157 natężenie, 27 naturalne, 26, 34, 40, 53, 59, 68, 66, 71, 112, 145, 186 rozpraszanie, 27, 33 słoneczne, Patrz: światło naturalne sztuczne, 26 temperatura, 27, 59 twarde, 33 źródło, 26, 27, 40 flesz, Patrz: flesz Lowel Ego, Patrz: Lowel Ego T telefon komórkowy, 8 tło, 13 W WB, Patrz: balans bieli white balance, Patrz: balans bieli workflow, 81, 82 X X-Rite ColorChecker Passport, 73 Skorowidz 195 Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia kulinarna dla blogerów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: