Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00306 005572 14856321 na godz. na dobę w sumie
Fotografia rodzinna. Zdjęcia przez pokolenia - książka
Fotografia rodzinna. Zdjęcia przez pokolenia - książka
Autor: Liczba stron: 119
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4344-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu!

Fotografowie spotykają się najczęściej z dwoma rodzajami zleceń: fotografią ślubną i rodzinną. W niniejszej książce szczególną uwagę przykłada się do tego drugiego typu zdjęć. Fotografia rodzinna wymaga od fotografa niezwykłego kunsztu oraz wyczucia, tak aby uwiecznić relacje pomiędzy fotografowanymi osobami.

W trakcie lektury poznasz najlepsze rozwiązania dla najczęściej spotykanych zleceń. Dowiesz się, jak atrakcyjnie sfotografować ciążę oraz dziecko w trakcie pierwszego roku życia. Nauczysz się angażować dzieci w sesje fotograficzne oraz realizować plan corocznych sesji urodzinowych. Ponadto zobaczysz, na co zwrócić uwagę w trakcie robienia tradycyjnego rodzinnego portretu, oraz przekonasz się, jakie portrety lubią nastolatki. Poza tematami stricte fotograficznymi znajdziesz tu dużo informacji na temat promocji swojej działalności, technik i sprzętu, które zapewnią Ci sukces. Co najważniejsze, odkryjesz, jak przez lata utrzymywać relacje z rodzinami.

Zobacz, jak najlepiej sfotografować:

Wykorzystaj najlepsze porady z tej książki i odnieś sukces na rynku fotografii rodzinnej!


 

 



Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Family Photography: The Digital Photographer s Guide to Building a Business on Relationships Tłumaczenie: Dominika Kurek ISBN: 978-83-246-4344-8 Copyright © 2011 by Christie Mumm. All rights reserved. All photographs by the author unless otherwise noted. Author photograph by Melissa Vossler (www.melissavossler.com). No part of this publication may be reproduced, stored, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopied, recorded or otherwise, without prior written consent from the publisher. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/fotrod Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Dedykacja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 WproWadzenie Rodzina to kamień węgielny naszego społeczeństwa � � � � � � � � � � � � � � � �9 Część pieRwsza podstawy prowadzenia studia portretowego 1� Narzędzia � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 14 Technika analogowa kontra cyfrowa . . . . . . . . . . . . 14 Wybór aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Obiektywy do fotografii rodzinnej . . . . . . . . . . . . . 17 Komputery i przechowywanie . . . . . . . . . . . . . . . 18 Oprogramowanie do edycji zdjęć . . . . . . . . . . . . . . 19 Przetwarzanie plików RAW . . . . . . . . . . . . . . . 19 Retusz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Oświetlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 WIELKA decyzja — interes w studio czy w domu? . . . 25 Rekwizyty, tła i inne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2� Technika� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 28 Znajdź swój styl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Styl odróżnia Cię od innych . . . . . . . . . . . . . . . 28 Jaki jest Twój styl? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Mój styl: Portret naturalny . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Praca w terenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Piękne światło, potem piękne tło . . . . . . . . . . . . 33 Wybór lokacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Praca w domach klientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Ocenianie światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Miejsca do wypróbowania . . . . . . . . . . . . . . . . 41 3� praca z rodzinami � � � � � � � � � � � � � � � � � � 42 Początek relacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Konsultacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Kwalifikacja klienta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Informowanie klientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Pobieranie zaliczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Dzielenie się swoją wizją . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Fotografowanie pod kątem oczekiwań klienta. . . . . . . 44  3 Część dRuga Wszystko ma swój czas prolog dlaczego (za bardzo) nie rozmawiamy o ślubach � � � � � � � � � � � � � �48 4� początki rodziny � � � � � � � � � � � � � � � � � � �49 Cud życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Marketing dla kobiet w ciąży . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Portale społecznościowe i kontakty towarzyskie . . . . .50 Kluby dziecięce i dla matek . . . . . . . . . . . . . . . .50 Usługi dla kobiet w ciąży. . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Internetowe portale społecznościowe . . . . . . . . . . .51 Planowanie sesji fotografii ciążowej . . . . . . . . . . . . .51 Ocenianie pragnień klientki . . . . . . . . . . . . . . . .51 Wybór ubrań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Rekwizyty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Lokacja i termin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Pozowanie odpowiednie dla sylwetki każdej przyszłej matki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Owijanie, drapowanie i tła . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Obróbka sesji fotografii ciążowej. . . . . . . . . . . . . . .57 Produkty dla przyszłych matek. . . . . . . . . . . . . . . .58 Albumy z podpisami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Kolaż zdjęć na płótnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Ogłoszenie o narodzinach dziecka . . . . . . . . . . . .59 Prezentacja sesji ciążowej . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Przedstawianie klientce Planu Dziecięcego . . . . . . . . .61 Fotografowanie narodzin: nisza usługowa. . . . . . . . . .61 5� pierwszy rok życia dziecka � � � � � � � � � � � � �63 Fotografia noworodków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 Praca ze świeżo upieczonymi rodzicami . . . . . . . . . .63 Wyposażenie do pozowania i uspokajania noworodków . . 65 Pozowanie noworodka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 Rekwizyty, ubrania, czapki, narzutki, koce itp. . . . . . . .69 Specjalne metody edycji zdjęć noworodków . . . . . . . .71 Przedstawianie zdjęć z sesji zdjęciowej noworodka . . . .71 Produkty na bazie portretów ciążowych i zdjęć noworodków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Łączenie zdjęć ciążowych i noworodków. . . . . . . . .71 4 Fotografiarodzinna Tworzenie Planu Dziecięcego. . . . . . . . . . . . . . . . 73 Produkty Planu Dziecięcego . . . . . . . . . . . . . . . 73 Wycenianie kolekcji Planu Dziecięcego. . . . . . . . . 75 Sprzedaż Planu Dziecięcego . . . . . . . . . . . . . . . 75 Planowanie sesji z pierwszego roku na bazie kamieni milowych . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Trzy do czterech miesięcy: chichoty i gaworzenie . . . 77 Sześć do ośmiu miesięcy: siedzenie i zabawy . . . . . 78 Jedenaście miesięcy do roku: stanie i chodzenie . . . . 79 Album z pierwszego roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 6� sesje typu „wspólne dorastanie”� � � � � � � � � 82 Marketing dla rodziców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Strony społecznościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Nagrody za polecenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Dystrybuowanie materiałów marketingowych . . . . . 83 Plan coroczny: portrety urodzinowe . . . . . . . . . . . . 83 Angażowanie małych dzieci w sesje portretowe . . . . . 84 Fotografowanie rodzeństwa i kuzynów . . . . . . . . . . 86 Tworzenie szczegółowego zapisu dzieciństwa . . . . . . 86 Fotografowanie małych dzieci i przedszkolaków . . . . . 88 Dzieci w wieku szkolnym: najwięcej zabawy!. . . . . . . 90 Sesja na słodką szesnastkę . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 7� portrety rodzinne � � � � � � � � � � � � � � � � � � 92 Marketing przez budowanie relacji . . . . . . . . . . . . . 92 Strony społecznościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Kartki z życzeniami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Biuletyny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Coroczne portrety rodzinne . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Sesje „dzień z życia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Fotografowanie dużych, rozszerzonych i wielopokoleniowych rodzin . . . . . . . . . . . . . . . 96 Stroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Pozowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Mniejsze grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Pozowanie dla rodzin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Reguła trójkątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Reguła linii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Reguła grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Portret naturalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100  5 Szczególne miejsca na sesje: wycieczki portretowe. . 102 Produkty dla rodzin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Prezentacja i sprzedaż zdjęć z sesji rodzinnej . . . . . 104 8� portret młodzieżowy� � � � � � � � � � � � � � 106 Marketing fotografii młodzieży. . . . . . . . . . . . . 106 Tajna broń marketingowa: przedstawiciel wśród młodzieży . . . . . . . . . . . 108 Uszczęśliwianie rodziców i dziecka . . . . . . . . . . 109 Kreatywne sesje młodzieżowe . . . . . . . . . . . . . .110 Wybór strojów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Rekwizyty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Lokalizacje do portretów młodzieży . . . . . . . . . . .113 Produkty na bazie fotografii młodzieżowej . . . . . . .113 Sesja prezentacyjna i sprzedaż . . . . . . . . . . . . . .114 9� Nieustający marketing partnerski� � � � � � 115 Obecność w Internecie, blogi i sieci społecznościowe . .115 Wydarzenia dla rodzin. . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Przyjęcia portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Coroczne promocje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Działania charytatywne . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 podSumoWanie Co dalej� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 123 dodatek sklepy � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 125 Szablony projektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Muzyka bez opłat licencyjnych . . . . . . . . . . . . . 125 Operacje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Oprogramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Blogi, strony internetowe itp. . . . . . . . . . . . . . . 125 Rekwizyty i tła do fotografii . . . . . . . . . . . . . . 125 Sklepy z produktami i laboratoria . . . . . . . . . . . 125 Fora i blogi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Automatyczne usługi wysyłania kartek i prezentów . . 125 6 Fotografiarodzinna Sesje typu „wspólne dorastanie” 6. Sesje typu „wspólne dorastanie” Marketing dla rodziców Strony społecznościowe. Nie tak dawno główny sposób reklamowania się po- tencjalnym klientom fotografii portretowej stanowiło wysyłanie reklam pocz- tą. Była to metoda bardzo droga i mająca generalnie niewielką skuteczność. Dzięki pojawieniu się internetowych stron społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter, marketing dla dużych grup potencjalnych klientów stał się znacznie tańszy — i skuteczniejszy. Żadna inna metoda reklamy nie prezentuje Twoich prac tak wielu przyszłym (i bieżącym) klientom jak umieszczanie „pró- bek” zdjęć na Facebooku i oznaczanie modeli na portretach. Napływ pochwał i wsparcia, które uzyskuję od znajomych moich klientów, kiedy tylko zobaczą nowy portret, zawsze mnie zadziwia. Nagrody za polecenia. Jestem zdania, że ukierunkowana reklama ustna jest najskuteczniejszym sposobem na docieranie do klientów i zyskiwanie warto- ściowych poleceń. W tym celu proponuję moim aktualnym klientom mającym dzieci specjalne nagrody za polecenia. Zyskują kredyty na odbitki za każde- go znajomego, którego do mnie skierują. Wielu klientów z chęcią rekomenduje mnie swoim przyjaciołom bez dodatkowej zachęty, dlatego kiedy ich za to do- datkowo nagradzam, są zachwyceni. Marketingdladużychgrup potencjalnychklientówstałsię znacznietańszy. Stworzone dla każdego klienta kartki na re- komendacje zawierające zdjęcia jego dzie- ci z przodu (i Twoje informacje kontaktowe ztyłu)pozwalająrodzicomchwalićsięswo- imidziećmiorazsprowadzaćnowychklien- tówdoTwojegostudio 82 Fotografiarodzinna Aby zachęcić klientów do polecania Cię znajomym, wy- starczy dać im niewielkie kartki, podobne do wizytówek, z pięknymi zdjęciami ich dzieci z przodu i swoimi danymi kontaktowymi z tyłu. Rozdając je, mogą chwalić się swoimi ślicznymi dziećmi i jednocześnie zachwalać swojego „świet- nego” fotografa. Dystrybuowanie materiałów marketingowych. Poza stro- nami społecznościowymi i nagrodami za polecenia możesz również skierować się do swojej docelowej grupy klientów przez umieszczanie materiałów marketingowych w miej- scach, w których bywają z dziećmi. Miejsca takie jak centra rozrywki dla dzieci i dmuchane zamki do skakania, place za- baw i ośrodki fitness oferujące rodzicom opiekę nad dziec- kiem, sklepy z ubrankami dziecięcymi i zabawkami to dosko- nałe miejsca, do których możesz zwrócić się z prośbą o udo- stępnianie Twoich materiałów marketingowych. Jeśli masz studio, możesz zaoferować tym miejscom współpracę, biorąc ich materiały promocyjne do siebie. plan coroczny: portrety urodzinowe Wielu moich klientów lubi fotografować swoje dzieci co roku w urodziny albo w ich okolicach. Uwielbiam ten plan, któ- ry pozwala mi zaprojektować sesję fotograficzną celebrują- cą dziecko. Większość dzieci lubi być w centrum uwagi i bę- dzie zachwycona, gdy sesja będzie kręcić się wokół nich. Jako matka widzę po twarzy mojej córki, jak szybko zmienia się i rośnie. Wiem, że istotne jest wykonywanie portretów poka- zujących nie tylko to, jak dziecko wyglądało w danym wie- ku, ale — co ważniejsze — odzwierciedlających to, jaki był jego charakter. Na koniec sesji można podarować dziecku prezencik albo smakowite ciastko jako nagrodę za ciężką pracę i w ramach świętowania urodzin. Pamiętam, że sama zawsze uwielbia- łam chodzić do dentysty — nie dlatego, że był szczególnie Większośćmoichklientówrobizdjęciaswoimdzieciomcorokuwuro- dzinylubwichpobliżu.Dziecirosnąizmieniająsiętakszybko,żece- lemtychsesjijestuwiecznienienietylkotego,jakwyglądają,aleteżjaki jestwdanymrokuichcharakter Sesjetypu„wspólnedorastanie” 83 przebranie, kostium księżniczki czy pelerynę superbohate- ra. Dzieci uwielbiają, gdy daje im się wybór, a kiedy będą uczestniczyć w decyzjach, bardziej zaangażują się w pro- ces wykonywania zdjęć, naprawdę otworzą się i pokażą Ci prawdziwych siebie. angażowanie małych dzieci w sesje portretowe Każde dziecko inaczej reaguje na swoją specjalną sesję, dla- tego dobrze jest rozpocząć ją z aparatem odłożonym albo przewieszonym przez ramię, zamiast od razu podtykać mu go pod nos. Proszę rodziców, by dali mi trochę swobody, abym mogła poznać dziecko i dać mu się polubić. Niektóre dzieci od razu pogrążają się w pozowaniu i zabawie z Tobą, inne potrzebują czasu, by Cię poznać i poczuć się swobod- nie. W trakcie „zapoznawczej” części sesji mogę pytać dziec- ko o szkołę, przyjaciół, zwierzątka domowe, ulubione zaję- cia czy postaci z kreskówek. Większość maluchów uwielbia opowiadać o swoich ulubionych filmach albo zabawkach, co może być doskonałą okazją do zbudowania kontaktu. Do zaangażowania dzieci konieczne jest zejście na ich poziom i słuchanie ich — tego, co mówią, i tego, co widać w ich mowie ciała. Maluchy mają podstawową potrzebę by- cia docenianymi. Jeśli chcesz wydobyć prawdziwy charak- ter małego modela i uchwycić go dla rodziców, musisz zy- skać jego zaufanie i szacunek. Dzieci mają potężną intu- icję, dlatego zachowuj się wobec nich autentycznie. Słuchaj ich i staraj się wchodzić z nimi w interakcję. Okazywanie dzieciom, że interesuje Cię to, co mają do powiedzenia i co chcą zrobić, jest istotne, jeśli mają wpuścić Cię do swoje- go świata. Kiedy mały model już się do mnie przekona i jest gotowy na rozpoczęcie fotografowania, zaczynam szukać światła (jeśli jesteśmy pod gołym niebem) oraz tła i delikatnie pro- wadzę go w miejsca, w których chcę wykonać zdjęcia. Jeśli znajdujemy się w parku, mogę zapytać, czy chce przejść Na sąsiedniej stronie: Większość dzieci uwielbia mówić o swoich ulubionychfilmachczyzabawkach,dlategotetematynadająsiędo „zapoznawczej”częścisesji.Zdobycieichzaufaniaiszacunkupo- możeCiuchwycićnasesjicharakterdziecka Zabawnerekwizyty—anawetrozmazanelody—mogąpomócdzie- ciomotworzyćsięnasesji przyjazny czy delikatny, ale dlatego, że po wizycie mogłam wybrać sobie nagrodę. Nie widzę powodu, dla którego dzie- ci moich klientów nie miałyby być nagradzane w podobny sposób. Ciekawym pomysłem na sesję urodzinową jest poprosze- nie klienta o przyniesienie dla dziecka garści balonów lub tortu do zabawy. Można także odwiedzić lokalną lodziar- nię i pozwolić mu wymazać sobie twarz (zazwyczaj na ko- niec sesji). Zachęcam też rodziców, by zaangażowali dziec- ko w wybór garderoby. Niech przyniesie swoje ulubione 84 Fotografiarodzinna Sesjetypu„wspólnedorastanie” 85 doskonałym sposobem na uzyskanie autentycznych uśmie- chów jest pozwolenie dzieciom na robienie dziwnych min i dokazywanie. Najszczersze uśmiechy i wyrazy twarzy po- jawiają się po tym, jak dziecku pozwoli się wygłupiać czy pajacować — kiedy śmieją się same do siebie. Jest to tylko część moich sztuczek i z pewnością powi- nieneś opracować własne taktyki. Każde dziecko jest pięk- ne i wyjątkowe. Naszym zadaniem jest wydobycie z każde- go z nich tej szczególnej iskry, która decyduje o jego nie- zwykłości, i uwiecznienie jej w sposób, który trafi do serc rodziców. Fotografowanie rodzeństwa i kuzynów Jedną sprawą jest zaangażowanie pojedynczego dziec- ka w proces fotografowania, a zupełnie inną, wymagają- cą szczególnych umiejętności, skłonienie do współpracy dwójki lub większej liczby małych dzieci. Gdy pracujesz z dziećmi w grupach — czy to z rodzeństwem, kuzynami, czy po prostu przyjaciółmi — istotne jest zaangażowanie wszystkich dzieci jednocześnie. W przypadku portretów, na których wszyscy powinni patrzeć w aparat, lubię zachęcać do śpiewania, konkursów na najgłośniejszy krzyk albo na najgroźniejszego potwora. Mówienie jednocześnie do całej grupy pomaga przyciągnąć wzrok i, miejmy nadzieję, wy- eksponować charakter wszystkich dzieci naraz. W przypadku bardziej stonowanych portretów dzieci (z przytulaniem się, rozmowami, uściskami i buziakami) od- dalam się i pozwalam modelom na interakcję. Sugerowanie, by dzieci robiły do siebie miny albo opowiadały sobie ta- jemnice, to doskonały sposób na zainspirowanie słodkich scen — i zdjęć, które spodobają się rodzicom. Tworzenie szczegółowego zapisu dzieciństwa Zachęcam klientów do wieszania swoich portretów na ścianach. Nie ma nic piękniejszego niż ściana wypełnio- na ekspresyjnymi, osobistymi portretami. Jednak nikt nie Na sąsiedniej stronie:Fotografowaniejednegodzieckapotrafibyć wyzwaniem—asprawajestjeszczetrudniejsza,gdypracujeszzgru- pami dzieci. W takich sytuacjach kluczowe jest zaangażowanie ich naraz,abymówićjednocześniedocałejgrupy Kiedy dziecko się do mnie przekona, zaczynam szukać dobrego oświetlenia i tła, na którym chcę je sfotografować. Jeśli ma własne pomysły,ichrównieżsłucham się ze mną na plac zabaw — większość dzieci uważa, że to strasznie śmieszne, kiedy dorośli próbują siadać na drabin- kach czy huśtawkach. Często proszę dzieci, by ze mną po- śpiewały. „Wlazł kotek na kwiatek” i „Stary tygrys mocno śpi” niemal z pewnością wymuszą naturalny śmiech z faktu, że mylisz słowa piosenki. Do innych sztuczek należy poproszenie dziecka, by uda- wało potwora i warknęło na mnie. Kiedy podskoczę ze strachu, dzieci zwykle wybuchają śmiechem. Kolejnym 86 Fotografiarodzinna Sesjetypu„wspólnedorastanie” 87 Przypominajrodzicom,żeczasmijabardzo szybko — łatwo przegapić istotne aspek- ty życia dziecka bez udokumentowania ich na zdjęciach, które można będzie oglądać zawielelat ma nieograniczonej ilości miejsca w domu, dlatego sugeru- ję klientom gromadzenie zdjęć w albumach. Jest to piękny sposób pokazywania wielu cennych fotografii wykonanych w trakcie sesji. Jeśli klient wybierze album z każdej sesji i będzie co roku przyprowadzał swoje dziecko na wykona- nie portretu, w przeciągu kilku lat uzyska piękny wieloto- mowy zapis rozwoju swojego dziecka — bezpiecznie scho- wany na półkach. Kiedy pracujesz z klientami, pamiętaj, by porozmawiać z nimi o możliwości upamiętniania rozwoju dziecka za po- mocą albumów z sesji i corocznych sesji portretowych. Dzielę się z klientami opowieściami o mojej własnej córecz- ce i o tym, jak szybko mija czas. Kiedy moja córka miała pięć latek, zaczęła ślicznie wzruszać ramionkami, kiedy nieszczerze się uśmiechała. Ostatnio przejrzałam wszyst- kie swoje stare zdjęcia, szukając jakiegoś przedstawiającego ten gest, ale żadnego nie znalazłam. Było mi smutno, kiedy zorientowałam się, że to urocze dziwactwo zachowało się tylko w mojej pamięci. Fotografowanie małych dzieci i przedszkolaków Większości ludzi uważa, że małe dzieci są w bardzo trud- nym wieku, i nie bez powodu. Małe dzieci i przedszkolaki odkrywają swoją niezależność, próbują przekraczać granice i uczą się interakcji z otaczającym je światem. Najlepszym Fotografujdalej,nawetjeślidzieckozaprezentujeupartąalbourażonąminę.Niektórzyrodziceuwielbiająwidziećtęstronęmalucha.Jakwidać nadrugimujęciu,skierowanieuwagidzieckanacośinnegoczęstoskutkujenatychmiastowązmianąnastroju.Zapytałamdziewczynkę,czy mogędoniejpodejśćiposkakaćnatrampolinie—zareagowałaentuzjastycznie 88 Fotografiarodzinna Zmałymidziećmijestmnóstwozabawy—za- czynająodkrywaćwłasnycharakteriwszystko jestdlanichzabawneiekscytujące Czasamidoożywieniamaluchapotrzebatyl- ko niewielkiej przerwy. Ta dziewczynka po- trzebowałatylkokubkagorącegokakaoibyła gotowa(całkowicietorozumiem!).Pozwalam dzieciom na tyle przerw i przekąsek, na ile mająochotę,żebybyłyzadowolone sposobem poznawania świata, swoich fizycznych i behawioralnych granic, są dosłowne próby ich przekroczenia. To właśnie robią. Zrozumienie sposobu my- ślenia małych dzieci i tego, dlaczego robią to, co robią, jest istotne, jeśli chcesz wiernie uchwycić ich charakter i piękno. Uważam, że dla małych dzieci idealne są sesje w plenerze. Danie im przestrzeni do zbadania i ciekawych rzeczy, któ- rym mogą się przyglądać, sprawi, że będą szczęśliwe i zaangażowane. Na sesji z aktywnymi dzieciakami musisz być gotowy na ruch. Będą biega- ły wokół niczym małe kłębki energii. Jeśli chcesz uchwycić ich śliczne twa- rzyczki, musisz za nimi nadążyć. Szybki zmiennoogniskowy teleobiektyw Sesjetypu„wspólnedorastanie” 89 (na przykład 70 – 200 mm f/2,8) to doskonałe narzędzie do uchwycenia co bardziej spontanicznych zachowań Twoich ma- łych przyjaciół. Obiektyw taki pozwoli na stworzenie z pewnej odległości uroczych zdjęć, pokazujących, jak dziecko eksploru- je swoje otoczenie. dzieci w wieku szkolnym: najwięcej zabawy! Mogę być tu trochę nieobiektywna, ponieważ w takim właśnie wieku jest w tym momencie moja córka, ale uwielbiam dzieci w wieku szkolnym. Lubię, gdy dorastają do okresu, w którym można się z nimi dogadać — i kiedy kochają opowiadać o swoim życiu, przyjaciołach i nauczycielach. Nie ma lepszego sposobu Wykonywanewszkołachzdjęciajakspodsztancynieukazujądynamiki ifascynującegocharakterudziecka.Jesttokluczowakwestia,którątrze- baporuszyćwrozmowiezrodzicamiotym,jakistotnejestfotografowa- niedzieciwwiekuszkolnym 90 Fotografiarodzinna Świętowaniesłodkiej(alboszalonej)szesnastkijestdlamłodzieżyekscytujące—imożeumożliwiaćwykonanieniesamowitychzdjęć na nawiązanie kontaktu z dziećmi niż zapytanie o kolegów. Dzieci w wieku szkolnym bardzo przejmują się przyjaźnia- mi i zaczynają rozwijać w sobie umiejętności społeczne. Często też bardzo chętnie występują przed aparatem. Rodzice dzieci w wieku szkolnym często nie przykłada- ją wagi do wykonywania portretów dzieci przez specjali- stę, ponieważ raz czy dwa razy do roku są one fotografowa- ne w szkole. Dlatego uważam, że należą do klientów, którym najtrudniej reklamować swoje usługi. Najlepszym sposo- bem na dotarcie do nich jest korzystanie z własnego kręgu znajomości. Kiedy rodzice mogą podzielić się swoimi cie- kawymi zdjęciami, ich przyjaciele i krewni zechcą mieć po- dobne portrety swoich dzieci. Sztuka polega na pokazaniu rodzicom, jak istotne jest uwiecznianie na zdjęciu unika- towych, wspaniałych osobowości ich dzieci. Wykonywane w szkole zdjęcia jak spod sztancy nie mogą ukazać dynami- ki i fascynującego charakteru ich syna czy córki. Danie dzieciom możliwości samodzielnego zaplanowa- nia stroju na sesję sprawia im w tym wieku wiele radości. Dzieci w wieku szkolnym zaczynają angażować się w za- jęcia dodatkowe — sportowe, muzyczne itp. — i zazwyczaj mają pomysł, jak włączyć swoje hobby w zdjęcia. Takie sesje są niezwykle przyjemne i swobodne, a fotografie, które mam okazję na nich wykonać, należą do moich ulubionych. sesja na słodką szesnastkę Czy jest coś lepszego niż szesnaste urodziny? Jakiż to eks- cytujący wiek. Dzieci przechodzą w nową życiową fazę mobilności zewnętrznej. Przy rosnącej popularności przy- jęć z okazji słodkiej szesnastki (a w przypadku chłopców — szalonej szesnastki) wielu rodziców decyduje się na udo- kumentowanie tego czasu również portretami. Zazwyczaj obsługuję przyjęcie i urządzam osobną sesję fotograficz- ną z nastolatkiem. Następnie tworzę pamiątkowy album ze zdjęciami. W marketingu takich sesji chodzi bardziej o nawiązanie kontaktu z dziećmi niż z rodzicami — tu ponownie przydat- ny okazuje się Facebook. Najważniejszą rzeczą, jaką wiem o nastolatkach, jest to, że chcą mieć to samo co ich przy- jaciele. Umieszczenie świetnych zdjęć i notki poświęconej solenizantowi pokaże jego lub jej zdjęcia wszystkim przyja- ciołom i zagwarantuje co najmniej kilka poleceń. Pamiętam też, by wysłać solenizantowi kartkę z upominkiem celebru- jącym jego niezależność, którą tak bardzo ceni! Sesjetypu„wspólnedorastanie” 91
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia rodzinna. Zdjęcia przez pokolenia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: