Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00084 012539 13632221 na godz. na dobę w sumie
Fotografowanie modelek. Techniki oświetleniowe - książka
Fotografowanie modelek. Techniki oświetleniowe - książka
Autor: Liczba stron: 128
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3969-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Świetnie dobrane oświetlenie to podstawa udanego zdjęcia!

Sztuka fotografii nie ogranicza się do kupienia aparatu i pstrykania fotek. Dobry fotograf musi mieć przekrojową wiedzę z różnych dziedzin - musi być nie tylko artystą, ale także matematykiem, chemikiem, fizykiem, a przede wszystkim całkiem niezłym psychologiem, aby umieć sobie radzić z modelkami, agencjami, zleceniodawcami i asystentami o najróżniejszych osobowościach. Książka ta poświęcona jest fotografii pozowanej oraz technikom oświetleniowym wykorzystywanym podczas robienia zdjęć modelkom. Przybliży Ci ona proces myślowy towarzyszący tworzeniu fotografii, z uwzględnieniem wszystkiego, co należy wziąć pod uwagę.

Od autora książki, Billy...ego Pegrama, dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć, aby umieć przedstawić modelki w korzystnym świetle. Nauczysz się tuszować ewentualne niedostatki urody i eksponować osobowość - wszystko po to, by zdjęcia idealnie trafiały w gust przyszłych zleceniodawców. Zapoznasz się z przekrojowymi analizami i opisami prawdziwych sesji zdjęciowych. Ta niezwykła książka, po brzegi wypełniona przyciągającymi wzrok zdjęciami, poprowadzi Cię przez cały proces powstawania fantastycznie oświetlonych fotografii, dzięki którym Twoje modelki (i Twoja praca!) z pewnością zostaną dostrzeżone.

O czym przeczytasz?

Poznaj rolę światła w fotografowaniu modelek!


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 (To nie jest) kwestia sprzętu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1 Teoria i pasja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1 Fotografowanie modelek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 Zalety fotografii pozowanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 Kreatywność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13 Podróże . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Zarobki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Pozytywny wpływ na życie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Wyzwania związane z fotografią pozowaną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4 Kwestie zewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Wyzwania techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Co wyeksponować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Praca z ludźmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Rozpocznij od fotografii portretowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 6 1. Najważniejsze zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 9 Umiejętność wizualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 9 Wzoruj się na sukcesach innych fotografów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Pracuj z wyobraźnią . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Jasno wyrażaj swoje oczekiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 SpiS treści 3 Cele sesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Tworzenie nurtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Skupianie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Przybornik fotografa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Linie proste . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Kompozycja i kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Perspektywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Tonacja i kolorystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Zastosowanie statywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 2. Właściwości fizyczne światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Czym jest światło? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Właściwości światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Odbicie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Ugięcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Absorpcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Rodzaje światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Rozmiar źródła światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33 Światło naturalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33 Kierunek światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Z przodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36 Z boku i pod kątem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36 Z tyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Światło i kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Temperatura barwowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Praktyczny przykład: różnicowanie zdjęć przy użyciu balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 Natężenie światła oraz jego pomiar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 3. Rozmieszczenie źródeł światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Określenie celu sesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Główne światło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Praktyczny przykład: oświetlanie twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 Światło wypełniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Oświetlenie włosów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Oświetlenie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Światła konturowe (kontry) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Oświetlenie studyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Oświetlenie w plenerze i na sesjach u klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 4. Rodzaje źródeł światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Światło naturalne kontra sztuczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Światło słoneczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Bezpośrednie światło słoneczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55 Pochmurny dzień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Praktyczny przykład: jaskrawe światło słoneczne . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Praktyczny przykład: światło poranka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Praktyczny przykład: korzystaj z tego, co masz do dyspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 4 fotografowanie modelek. techniki oświetleniowe Oświetlenie żarowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Praktyczny przykład: długi czas naświetlania, wysoka czułość ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 Oświetlenie jarzeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Flesze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Praktyczny przykład: flesz jako światło wypełniające . . . . . . . . . . . . . . 65 Studyjne lampy błyskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Praktyczny przykład: powtarzalność efektów dzięki zastosowaniu lamp błyskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 5. Modyfikatory światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Blendy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Powierzchnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69 Kształt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69 Światło wypełniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Praktyczny przykład: światło wypełniające na sesji poza studiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69 Praktyczny przykład: naturalne ekrany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Osłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Praktyczny przykład: zasłanianie światła kontr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Praktyczny przykład: osłona chroniąca przed efektem flary . . . . . . . . . .73 Ekrany dyfuzyjne (rozpraszające) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Nieosłonięte żarówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Reflektory paraboliczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Praktyczny przykład: reflektor w roli oświetlenia tylnego . . . . . . . . . . . .76 Reflektory beauty dish . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Dyfuzory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Wrota . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Reflektory punktowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Siatki typu „plaster miodu” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Strumienice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Parasole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Softboksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Praktyczny przykład: miękki, piękny portret . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Praktyczny przykład: portret o wesołej, zwariowanej stylistyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Barwne filtry żelowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 6. Dobór światła do charakteru zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Określanie docelowej grupy klientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Wiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Wzrost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86 Ogólny wygląd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86 Reklama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Praktyczny przykład: wytwórnia Mariposa Films . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Moda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Glamour . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Bielizna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Modelki o pełniejszych kształtach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 SpiS treści 5 Prasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Ćwiczenia fizyczne i sport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Katalogi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Kostiumy kąpielowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Praktyczny przykład: pustynia i dwa rodzaje zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . .100 Wyjątkowe zalety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 7. Kreatywne techniki fotografowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Kreatywne efekty przedłużania ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Regulowanie oświetlenia tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Miej oczy szeroko otwarte! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Stwórz scenopis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Efekt flary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Ekstremalne zbliżenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Praca z aktorami i performerami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Praktyczny przykład: impreza „Emerald Dream Ball” . . . . . . . . . . . . .116 Praktyczny przykład: Headlights and Tailpipes . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 6 fotografowanie modelek. techniki oświetleniowe Eksponowanie wybranego elementu ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Zastosowanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Praktyczny przykład: AK-47 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Praktyczny przykład: gazety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 8. Dodatkowe wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Agencje modelek: amerykańskie, europejskie i azjatyckie . . . . . . . . . . . . 122 Agencje amerykańskie i europejskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Agencje azjatyckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Fotograficzne wizytówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Komfort psychiczny modelek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Ubranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Mężczyźni i kobiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Jakość zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 SpiS treści 7 Przedmowa Loa Andersen Billy’ego Pegrama poznałam w Seattle podczas fotografowania mody. Były to moje pierwsze kroki w agencji modelek. Szybko nawiązaliśmy doskonałą współpracę: on przedstawiał mnie klientom, ja umawiałam z nim modelki, które reprezentowałam. Od tamtej chwili minęły już trzy dekady. W tym czasie bardzo dobrze się poznaliśmy i zaprzyjaźniliśmy. Od zawsze podziwiałam jego kreatywność, prowadziłam długie dysputy o tym, jaki ro- dzaj zdjęć powinien trafiać do portfolio modelek, śmiałam się z jego nie- mądrych dowcipów, a zarazem byłam pod wrażeniem jego profesjonalizmu. Jednak dopiero od chwili, gdy zajęłam się czytaniem, redagowaniem i kory- gowaniem jego książek, zaczęłam doceniać ogromną wiedzę Billy’ego o roz- maitych aspektach fotografii. Dziś krzywię się na samą myśl o nazywaniu zawodowców z tej branży fotografami. Fotografia nie ogranicza się bowiem do kupienia aparatu i pstrykania fotek. Dobry fotograf musi mieć przekrojową wiedzę z różnych dziedzin. Powinien być nie tylko artystą, lecz także matematykiem, chemikiem, fizykiem — i oczy- wiście całkiem niezłym psychologiem, aby umieć sobie radzić z modelkami, agencjami, zleceniodawcami i asystentami o najróżniejszych osobowościach. Z pewnością nie zaszkodzi mu też umiejętność prowadzenia biznesu. Billy Pegram to skarbnica wiedzy z tych i wielu innych dziedzin. Jego wy- kształcenie to kompilacja rozmaitych kierunków. Już jako nastolatek zdobywał nagrody za swoje zdjęcia, ale poszedł do koledżu sportowego z myślą o złoże- niu papierów do Akademii Marynarki Wojennej w Annapolis, choć wcześniej przygotowywał się do studiów medycznych. Gdy złamana noga uniemożliwiła mu dalsze kształcenie w wybranym koledżu, Billy wstąpił do wojska. Udało mu się dostać do agencji NASA, a ściślej do Navy Aerospace Medical Research Lab, gdzie nie tylko prowadził laboratorium, lecz także bił rekordy na rakieto- wej platformie do testów szybkościowo-obciążeniowych (sześćdziesiąt cztery próby i maksymalne przeciążenie 16,7 G). Później, już w cywilu, otrzymywał najrozmaitsze oferty pracy — począwszy od dyrektora laboratorium badawczego, przez specjalistę od sztuki przetrwa- nia, aż do trenera raftingu (że nie wspomnę o kilku bardziej prozaicznych). Do dziś jest honorowo tytułowany doktorem, specjalistą od badań medycznych i miał możliwość ukończenia studiów w tym kierunku. Billy konsekwentnie odrzucał jednak wszystkie te propozycje, by zostać zawodowym fotografem, gdyż, jak sam powiedział, „to stanowi większe wyzwanie”. Billy Pegram jest urodzonym nauczycielem, perfekcjonistą, ekspertem w swoim fachu i geniuszem kreatywności, a jego teksty świetnie się czyta. Wiele modelek i początkujących fotografów widzi w nim mentora i bratnią duszę. Ponad wszystko Billy uwielbia wyzwania. Krótko mówiąc — jest fotografem absolutnym. 8 fotografowanie modelek. techniki oświetleniowe Wstęp Kiedy wydawnictwo Amherst Media poprosiło mnie o napisanie podręcz- nika poświęconego oświetleniu w fotografii, miałem pewne wątpliwości co do tego pomysłu. Jest przecież tyle dobrych książek na ten temat. Po przej- rzeniu sporej liczby dostępnych publikacji przekonałem się jednak, że tylko nieliczne przedstawiają kwestię oświetlenia od strony praktycznej i opisują ją w przystępny sposób. Zaproponowałem więc stworzenie książki, która przybli- W.1. Jeśli modelka wygląda oszałamiająco, a zdjęcie urzeka jakością, nikomu nie przyj- dzie do głowy dociekać, jakiego oświetlenia użył fotograf wStęp 9 W.2. Aby odnieść sukces w fotografii, powi- nieneś wybrać taki jej nurt, który szczególnie Cię pasjonuje i motywuje do kreatywnego działania Ten nurt fotografii obejmuje zdjęcia wykonywane do portfolio modelek oraz na konkretne zlecenie… żałaby nie tylko techniczne aspekty oświetlenia, lecz także proces myślowy kie- rujący tworzeniem fotografii, z uwzględnieniem wszystkiego, co należy wziąć przy tym pod uwagę. Ponadto postanowiłem, że rozważania zawarte w tej książce przedstawię w kontekście fotografii pozowanej, a konkretnie zdjęć mo- delek. Ten nurt fotografii obejmuje zdjęcia wykonywane do portfolio oraz na konkretne zlecenie (spośród których przynajmniej część niejednokrotnie rów- nież trafia do promocyjnego albumu modelki). 10 fotografowanie modelek. techniki oświetleniowe (To nie jest) kwestia sprzętu Niniejsza książka nie ma na celu skłonienia Cię do zakupu najnowszego i naj- droższego sprzętu oświetleniowego. Opracowałem ją w taki sposób, by nauczyć Cię w pełni wykorzystywać dostępne narzędzia tak, aby udało Ci się osiągnąć zamierzony cel (zdjęcie W.3). Tak naprawdę liczy się przecież tylko końcowy efekt. Jeśli poza modelki albo wyraz jej twarzy nie wyglądają atrakcyjnie, to nikt nie będzie się zastanawiał, czy była to wina użytego sprzętu. Na tej samej zasadzie, jeśli fotografia jest dobrze skomponowana, modelka ma atrakcyjny wyraz twarzy, a całość doskonale komponuje się z reklamowanym produktem, zleceniodawca z pewnością nie będzie się zastanawiał, czy osiągnąłeś taki efekt przy zastosowaniu białego ekranu, markowej blendy, czy zwykłej, jasnej ściany użytej do odbicia światła (zdjęcie W.1). Teoria i pasja Nie jest to także książka poświęcona zagadnieniom czysto teoretycznym — powiem więcej: obawiam się, że wielu teoretyków nie zgodzi się z zawartymi w niej poradami. Zawarłem w niej praktyczne wskazówki i informacje, opra- cowane na podstawie mojego dwudziestopięcioletniego doświadczenia w pracy z modelkami i klientami. Starałem się przekazać je w takiej formie, by pomóc zarówno doświadczonym fotografom, jak i amatorom w tworzeniu lepszych, atrakcyjniejszych zdjęć. Wierz mi: klienci naprawdę nie dbają o parametry lamp i techniczną otoczkę. Ich oczekiwania sprowadzają się do prostych pytań: „Czy to oświetlenie przedstawia mój produkt w korzystny sposób? Czy gotowy projekt spełnia moje oczekiwania?”. Niektórzy fotografowie do tego stopnia przejmują się kwestiami teoretycz- nymi i suchą wiedzą techniczną, że tracą zapał do robienia zdjęć. Za wyjąt- kiem fotografii do poglądowego katalogu i innych mających na celu wyłącznie W.3. Robienie dobrych zdjęć nie wymaga zastosowania najnowszych, wysublimowa- nych akcesoriów i urządzeń. Chodzi raczej o to, by za pomocą posiadanego sprzętu uzyskać dokładnie taki efekt, jaki sobie wy- obrazisz wStęp 11 12 fotografowanie modelek. techniki oświetleniowe
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografowanie modelek. Techniki oświetleniowe
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: