Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00054 007750 18414985 na godz. na dobę w sumie
Franciszek. Scenariusz przedstawienia - ebook/pdf
Franciszek. Scenariusz przedstawienia - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 41
Wydawca: Skene Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-63171-88-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> sztuka >> kino i teatr
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Przygotowujemy spektakl o życiu świętego Franciszka. Brzmi trochę nudno, prawda? Większość przypuszcza, że nasz bohater będzie błąkał się od wilków (głaskanie po głowie) do ptaków (głoszenie im kazań). Otóż nie. Spektaklowy Franciszek nie czyni powyższych, nie chodzi i nie przytula dzieci, a potem zwierząt, mówiąc z dobrocią o ekologii. I nie dlatego, że nie był nastawiony proekologicznie. Tekst scenariusza jest próbą odkurzenia postaci Franciszka spod legend, które często nadają lukrowany wygląd i biografię.

Francesco to człowiek z krwi i kości, który budził tyle miłości, co niechęci, żyjący w każdej chwili pełnia życia.

Prapremiera spektaklu miała miejsce 27 kwietnia 2014 roku, w kościele św. Stanisława w Żorach. Tekst scenariusza został wzbogacony wtedy muzyką i piosenkami, skomponowanymi na potrzeby spektaklu przez Tomasza Kozieła.

W tekście wykorzystano fragmenty tekstów świętego Franciszka – Pieśni słonecznej, Reguł oraz Testamentu.

Wydawca wyraża zgodę na kopiowanie tekstu oraz wystawienie przedstawienia przez kupującego scenariusz tylko w przypadku, jeżeli występ nie ma charakteru komercyjnego.

W przypadku chęci wystawienia przedstawienia w celach komercyjnych, prosimy o kontaktach z Pracownią w celu nabycia licencji.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

¦ Franciszek Scenariusz przedstawienia F^XaX¦ #$ ¦ Aneta Antosiak Franciszek SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 1 © Copyright by CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX¦ Aneta Antosiak Żory 2014 ISBN 978-83-63171-88-9 Zdjęcie na okładce: Dominik Gajda, Studio Fotografii „Focus Art” www.skene.com.pl e-mail: pracownia@skene.com.pl Wydawca wyraża zgodę na kopiowanie tekstu oraz wystawienie przedstawienia przez kupującego scenariusz tylko w przypadku, jeżeli występ nie ma charakteru komercyjnego. W przypadku chęci wystawienia przedstawienia w celach komercyjnych, prosimy o kontaktach z Pracownią w celu nabycia licencji. Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 2 Wstęp Przygotowujemy spektakl o życiu świętego Franciszka. Brzmi trochę nudno, prawda? Większość przypuszcza, że nasz bohater będzie błąkał się od wilków (głaskanie po głowie) do ptaszków (głoszenie im kazań). Otóż nie. Spektaklowy Franciszek nie czyni powyższych, nie chodzi i nie przytula dzieci, a potem zwierząt, mówiąc z dobrocią o ekologii. I nie dlatego, że nie wierzę w proekologiczne podejście do świata tego mieszkańca Asyżu. Pisząc scenariusz, starałam się wrócić do źródeł. Intuicyjnie czułam, że Franciszek budził tyle miłości, ile niechęci. Chciałam odkryć, co bym pomyślała o nim, żyjąc na początku XIII wieku. Sięgnęłam po pisma samego Franciszka, opisy tamtej epoki, a nawet spisane świadectwa, które miały być dowodem na procesie beatyfikacyjnym Klary. A ponieważ zachwycają mnie ludzie z charakterem, Francesco mnie urzekł. Mam wrażenie, że czerpał z życia pełnymi garściami. Najpierw imprezy, chęć uczestniczenia w wojnach, potem całkowite oddanie Bogu. Cokolwiek robił, żył na sto procent. I czasami myślę, że właśnie dlatego mógł działać w taki a nie inny sposób. Inny nawet od Klary. Ona, ciepła i dobra od początku, założyła klaryski (ciepło i dobro przelało się w modlitwę, życie w ukryciu), a pełen życia Franciszek założył franciszkanów (pełnia życia ewangelicznego). Duet w którym przyciągały się zarówno przeciwieństwa (Klara to dla mnie spokój, Francesco - burza ewangeliczna), jak i podobieństwa (iść na całość dla Boga). Zaintrygowała mnie sprawa napisania prze Franciszka dwóch Reguł, ten moment buduje napięcie w ostatnich scenach spektaklu. Człowiek, który ma wrażenie, że jest zupełnie pokorny i że oddał Bogu wszystko, odkrywa, że tak nie jest. Papież odrzuca jego spisaną Regułę, która wcześniej (w wersji ustnej) zatwierdził jego poprzednik. Francesco staje przed dylematem. Czuł, że postępuje zgodnie z wolą Bożą, zmuszając braci do pójścia na całość - na ekstremalne wręcz ubóstwo ewangeliczne (jedna szata, wiele postów, zakaz posiadania czegokolwiek...) , a okazuje się, że nie tylko bracia zaczynają protestować, nie dostaje zgody również od papieża. Moment odkrycia, że w swojej zbyt wielkiej pokorze, nie był w pełni pokorny, musiał być dla Biedaczyny z Asyżu wyjątkowo trudny. Prapremiera spektaklu miała miejsce 27 kwietnia 2014 roku, w kościele św. Stanisława w Żorach. Tekst scenariusza został wzbogacony muzyką i piosenkami, skomponowanymi na potrzeby spektaklu przez Tomasza Kozieła. W tekście wykorzystano fragmenty tekstów świętego Franciszka – Pieśni słonecznej, Reguł oraz Testamentu. Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 3 Występują: Franciszek Ojciec Franciszka, Pietro Bernardone Matka Franciszka, Pica Słudzy Bernard Piotr Eliasz Brat Kilkoro braci Klara Matka Klary, Ortolana Agnieszka Pacyfika Papież Innocenty III Biskup Asyżu, Gwidon Kardynał I Kardynał II Coletta Isabella Margherita Giacomo Gianna Marisa Bella Constanza Rosalia, kilkuletnia dziewczynka Caterina, kilkuletnia dziewczynka Ambrosio, kilkuletni chłopiec Domenico, kilkuletni chłopiec Trędowaty Mieszkańcy Asyżu Dobro Zło Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 4 Scenografia Akcja przedstawienia rozgrywa się w wielu miejscach (ulica Asyżu, kościół świętego Damiana, Rzym, Porcjunkula…) . Sposób ich ukazania można dostosować do możliwości danego miejsca. Podczas prapremiery tło stanowiła kilkumetrowa grafika średniowiecznego miasta. W momencie nawrócenia Franciszka na scenie pojawił się dodatkowo krzyż z kościoła świętego Damiana oraz kilka kamieni (ruiny kościoła), kolejne kamienie były wnoszone przez pomagających Świętemu w odbudowie. Mur rósł, a ostatni brakujący kamień był dokładany przez Franciszka chwilę przed śmiercią. Sąd nad bohaterem oraz spotkanie z papieżem zostały zasygnalizowane poprzez wniesienie krzeseł (odpowiednio – dla biskupa i dla papieża), z kolei podczas powrotu Franciszka od sułtana na scenę wniesiono stół i dwa krzesła (potrzebne do pisania reguł oraz rozmowy z Klarą). Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 5 Scena 1 Caterina, Rosalia, Marisa, Gianna, Bella, Constanza, Pietro Bernardone, służący, Ambrosio, Domenico, mieszkańcy Asyżu. Rosalia siedzi na scenie, wbiega Caterina z monetą w dłoni. Caterina Rosalio, zobacz, co znalazłam! Rosalio! Rosalia To chyba prawdziwa moneta. Caterina Ale musimy ją sprawdzić. Rosalia Ambrosio mówił mi, że się na tym zna. Caterina To musimy go znaleźć. Rosalia I będziemy mogły coś sobie kupić? Caterina Pewnie. Rosalia To go szukamy. Ambrosio! Caterina Ambrosio! Dziewczynki wybiegają, w tym samym czasie z dwóch stron nadchodzą Marisa i Gianna. Marisa Czemu te dzieciaki tak wrzeszczą? Mało to problemów na głowie? Jeszcze tego wrzasku trzeba słuchać. Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 6 Gianna A co ty masz za problemy? Twoje dzieciaki zdrowe, prawie wszystkie już pracują. W trakcie rozmowy z boku skrada się Bella, która patrzy w prawym kierunku. Marisa Ale i pieniędzy nie chcą do domu przynosić. Bella, a co ty tu robisz? Miałaś za pranie się brać. Bella Ale Pietro Bernardone nowe sukna z Paryża przywiózł i chciałam chociaż popatrzeć. Marisa I tak nic nie kupisz. Paryża jej się zachciewa. Ty nawet nie wiesz, czy kiedykolwiek poza Asyż pojedziesz. Bella To przynajmniej zobaczę, co w Paryżu ubierają. Marisa Już marsz do domu. Do wieczora masz z praniem się wyrobić. Bracia harują, a ty co? Już pannico, ruszaj. Już ja cię dopilnuję. Marisa wyprowadza Bellę. W tym samym czasie wchodzi Constanza. Constanza Co się tak denerwuje ta nasza Marisa? Gianna Teraz to wszyscy się denerwują. Wojna jak nic wisi w powietrzu. Constanza Bo po co mieszczanie atakują te domy szlacheckie? W końcu szlachta się zemści. Daliby już spokój, na chleb każdy w Asyżu ma, a jak nie ma, to użebra. Gianna Ale kupcom bardziej o władzę chodzi, pieniędzy mają aż za dużo. Nam biednym zawsze bieda będzie. A jeszcze jak Perugia poprze szlachtę naszą, to jak nic wojna będzie. No właśnie, o kupcach mowa. Wchodzi Pietro Bernardone. Kilku służących wnosi za nim bele materiału. Kobiety patrzą z zachwytem na materiały. Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 7 Gianna Witajcie, don Bernardone. Pietro schyla lekko głowę. Constanza Jakie cuda. Gianna Choć raz w życiu z czegoś takiego suknię mieć. Kobiety rozmawiają coraz ciszej. Wbiega czworo dzieci, dziewczynki gonią chłopców. Caterina To jest moje! Rosalia Oddajcie nam! Ambrosio Trzymaj, Domenico! Rzuca monetę do Domenica. Domenico (sprawdzając monetę zębami) Jest prawdziwa. Co za to kupimy? Rzuca monetę do Ambrosia. Dzieci się gonią. Wchodzą kolejne osoby – mieszkańcy Asyżu. Muzyka podkreślająca uliczny gwar. Postacie powoli rozchodzą się, światło dzienne zamienia się na wieczorne. Muzyka. Scena 2 Franciszek, Eliasz, Giacomo, Coletta, Isabella, Margherita, głos Pietro Bernardone. Cała szóstka skrada się z lampionami w ręce. Coletta Po co my się tak skradamy? Przecież i tak już cały Asyż śpi. Franciszek Może się skradamy, żeby kogoś przestraszyć? Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 8 Franciszek straszy Colettę, która zaczyna piszczeć, dołączają się pozostałe dziewczyny. Mężczyźni zatykają sobie uszy. Pietro Bernardone (zza kulis) Znikajcie stąd, złoczyńcy jedni. Porządnym ludziom spać nie dają! Cisza ma być albo straż wezwę. Cała szóstka śmieje się, uciszając się jednocześnie. Siadają na ziemi. Giacomo W takim razie rano czeka cię poważna rozmowa z ojcem. Franciszek Raczej nie. On myśli, że teraz śpię w swoim łożu. Eliasz Czyli nie wie, że znowu miałeś spotkanie z winem i przyjaciółmi? Franciszek Na szczęście nie. Isabella Mnie też służąca w domu kryje. Margherita Szkoda byłoby nie wyjść gdzieś. Co za cudowna noc! Coletta Takie piękne gwiazdy świecą tylko nad Asyżem. Franciszek Dla mnie to wy jesteście najpiękniejszymi gwiazdami Asyżu. Coletta Oj, Franciszku, sądząc po mowie, to rycerz szlachetny z ciebie wyrasta. Giacomo A nie kupiec? Syn kupca tylko kupcem zostać może. Eliasz To już inne czasy. Kupcom zdarzają się różne przygody w życiu. Margherita To kim Franciszku będziesz? Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 9 Franciszek Może rycerstwo mi pisane. Ojciec interesu ma pilnować, a mnie pozwala ruszyć do walki. Czekam tylko na odpowiedni moment. Wszyscy mówią, że Perugia wystąpi przeciwko nam. Isabella Ojciec nie boi się o ciebie? Franciszek Gdyby w młodości miał więcej pieniędzy, to sam by miecz dla siebie kupił. Teraz może go synowi podarować. A ty Isabello? Isabella Sama nie wiem. Jak tacy piękni młodzieńcy z Asyżu uciekają, to ja może benedyktynką się stanę. Wszyscy się śmieją. Coletta Z ciebie taka benedyktynka, jak z Franciszka benedyktyn. Franciszek Ale przecież ja bym się na zakonnika nadawał. (Wstaje, nakłada kaptur na głowę i udaje mnicha.) Carpe diem, quam minimum credula postero. Margherita (do Isabelli) Widzisz? Nawet modły już zna. Eliasz Które znaczą mniej więcej: korzystaj z chwili, jak najmniej ufając przyszłości. Franciszek (śpiew) Ref.: Dziś korzystaj z chwili Nie ufaj przyszłości. Bo tyle masz z życia, Ile w nim radości. Pozostałe postacie (recytują): Ciii, Asyż śpi. 1. Życie czerpać garściami codziennie I poznawać, jak słodki ma smak. Życie łapać, i trzymać, i sączyć, Aż w kielichu pokaże się dno. Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 10 Ref.: Dziś korzystaj z chwili Nie ufaj przyszłości. Bo tyle masz z życia, Ile w nim radości. Pozostałe postacie (recytują): Ciii, Asyż śpi. 2. Czego teraz nie złapiesz, ucieknie, Bo za moment już starość i ból, Więc wypijam z radością tę chwilę, Którą właśnie przynosi mi los. Ref.: Dziś korzystaj z chwili Nie ufaj przyszłości. Bo tyle masz z życia, Ile w nim radości. Głos Pietro Bernardone: Asyż śpi! Ciemność. Scena 3 Franciszek, Pietro Bernardone, słudzy, Pica. Na środku stoi Franciszek, obok Pietro. Dwaj słudzy kończą zakładać kolczugę na Franciszka, na końcu podają ojcu miecz, a ten wręcza go Franciszkowi. Franciszek Jest piękny, ojcze. Pietro Kiedyś nie pomyślałbym, że będzie mnie na to stać. Jestem dumny, że chcesz okazać swoją waleczność. Prawdziwy mężczyzna musi być waleczny. Przynieś chlubę naszemu rodowi. Franciszek Zrobię wszystko, by nie zawieść ciebie i matki. Pietro Wiesz, że ona wolałaby mieć cię w domu obok siebie. Ale nie jest przeznaczeniem mężczyzny grzać się przy ogniu. Franciszek Też to czuję, ojcze. Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 11 Pietro Perugia pożałuje, że wystąpiła przeciwko nam. Wchodzi wzruszona Pica. Pietro To już ten moment, żono. Pożegnaj naszego syna. Pica Pomyśl, może wolałbyś w sklepie pracować? A jak już cię nie zobaczę? Franciszek Matko, ja zamierzam wygrać, a nie zginąć. Pietro Słyszysz go? To prawdziwy mężczyzna! A ty byś chciała z niego niewiastę zrobić. Pica Będę stale modlić się za ciebie, mój synu. Bez przerwy, aż wrócisz. Pica przytula syna, ojciec ściska jego ramię. Muzyka. Ciemność. Aneta Antosiak, Franciszek © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ 12
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Franciszek. Scenariusz przedstawienia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: