Darmowy fragment publikacji:
Żaklina Jabłońska – Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania
Katedra Strategii i Zarządzania Wartością Przedsiębiorstwa, 90-237 Łódź, ul. Matejki 22/26
RECENZENT
Jolanta Chluska
REDAKTOR INICJUJĄCY
Monika Borowczyk
OPRACOWANIE REDAKCYJNE
Magdalena Czarnecka
SKŁAD I ŁAMANIE
Munda – Maciej Torz
KOREKTA TECHNICZNA
Leonora Gralka
PROJEKT OKŁADKI
Agencja Reklamowa efectoro.pl
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © Depositphotos.com/carloscastilla
© Copyright by Żaklina Jabłońska, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09652.19.0.M
Ark. wyd. 7,3; ark. druk. 9,125
ISBN 978-83-8220-107-9
e-ISBN 978-83-8220-108-6
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
tel. 42 665 58 63
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział I
Istota i klasyfikacja franczyzy
1.1. Istota franczyzy – podstawowe założenia
1.2. Rodzaje franczyzy
1.3. Międzynarodowe i krajowe podstawy prawne regulujące prowadzenie
działalności franczyzowej
1.4. Franczyza a inne międzyorganizacyjne formy współpracy gospodarczej
Rozdział II
Systemy franczyzowe w świetle wybranych teorii ekonomii
i zarządzania
2.1.
Nowa ekonomia instytucjonalna wobec franczyzowej formy prowadzenia
działalności
2.2. Franczyza wobec organizacji sieciowych
Rozdział III
Rozwój franczyzy w Polsce na tle innych krajów (ze szczególnym
uwzględnieniem branży gastronomicznej)
3.1. Rozwój koncepcji franczyzy w wybranych krajach
3.2. Rozwój franczyzy w Polsce
3.3. Charakterystyka gastronomicznych systemów franczyzowych na tle sektora
gastronomicznego w Polsce
Rozdział IV
Franczyza jako szczególny model biznesu determinujący wartość
przedsiębiorstwa franczyzodawcy
4.1. Rola współczesnych modeli biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem
4.2. Mechanizmy kluczowe dla rozwoju systemów franczyzowych
4.3. Wpływ aktywów niematerialnych na wartość przedsiębiorstwa franczyzodawcy
7
13
13
16
21
26
31
31
39
45
45
48
53
59
59
75
80
6
Spis treści
Rozdział V
Systemy franczyzowe a wartość przedsiębiorstwa – wyniki badań
własnych
5.1. Próba badawcza i metodyka badania
5.2. Wpływ franczyzy na wartość przedsiębiorstwa franczyzodawcy
5.3. Franczyza a alokacja ryzyka i kontroli
5.4. Budowanie marki a franczyza
5.5. Lojalność klientów
5.6. Franczyza a zdolności zakupowe przedsiębiorców
5.7. Franczyza a ekspansja zagraniczna
5.8. Analiza przypadku – restauracje Sphinx
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
93
93
98
103
108
110
112
115
117
129
133
143
145
Wprowadzenie
Uzasadnienie wyboru tematu
Franczyza w literaturze przedmiotu najczęściej określana jest jako sposób na prowa-
dzenie własnej działalności gospodarczej opartej na cudzym, sprawdzonym pomyśle.
Jej istotę stanowi długookresowa współpraca między prawnie i finansowo nieza-
leżnymi partnerami biznesowymi – franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Ten pierw-
szy, poza użyczeniem marki, przez cały okres obowiązywania umowy przekazuje
franczyzobiorcy know-how, procedury operacyjne, techniczne i inne składniki praw
własności. Drugi z nich zobowiązuje się zaś do uiszczania na rzecz franczyzodaw-
cy opłat franczyzowych lub innych uzgodnionych świadczeń, a także do działania
zgodnie z koncepcją biznesową wytyczoną dla danego systemu franczyzowego.
W literaturze polskiej temat franczyzy jest szeroko opisany, jednak przedstawio-
na problematyka najczęściej skupia się wokół wykorzystywania niekonwencjonal-
nych form finansowania. Autorzy wielu opracowań podejmują problem, „jak sko-
rzystać z franczyzy” (czyli jak zostać franczyzobiorcą), a nie zastanawiają się nad
tym, jak budować za jej pomocą przewagę konkurencyjną (czyli jak zostać efektyw-
nym franczyzodawcą), co okazuje się znacznie bardziej istotne dla rozwoju polskiej
przedsiębiorczości. Tymczasem zagraniczna literatura przedstawia o wiele szerszy
obraz tego zagadnienia, udowadniając, że franczyza może być nie tylko wykorzysty-
wana przez mniejsze firmy1 o ograniczonych zasobach, ale równie dobrze sprawdza
się jako forma ekspansji na zagraniczne rynki. Integracja gospodarcza na świecie,
poprawa komunikacji i transportu, zmniejszenie barier w handlu i wzrost znaczenia
inwestycji zagranicznych to tylko niektóre z trendów sprzyjających rozwojowi mię-
dzynarodowych systemów franczyzowych. Tworzenie sieci franczyzowych służy
rozpoznawalności na rynku i jawi się jako atrakcyjne dla zagranicznych inwestorów.
Opis relacji biznesowych występujących w ramach kontraktów franczyzowych
może być przedstawiany w aspekcie rozważań teoretycznych prowadzonych na
gruncie różnych teorii nowej ekonomii instytucjonalnej. W niniejszej książce
1 Terminy „firma” oraz „przedsiębiorstwo” używane będą zamiennie z uwagi na istotę ekono-
miczną pojęcia „firma”.
8
Wprowadzenie
podjęta została próba powiązania franczyzy z wybranymi teoriami tego nurtu, gdyż
doskonale dopasowują się one do działania systemów franczyzowych, a ich prak-
tyczne zastosowanie może przyczyniać się do zmniejszania dysproporcji korzyści
między stronami umowy franczyzowej. W systemach franczyzowych znajdują za-
stosowanie dwie teorie – agencji i kosztów transakcyjnych. Transfer praw własno-
ści, który stanowi istotę transakcji franczyzowej, to przykład działań łagodzących
tzw. problem agenta przejawiający się m.in. w postaci negatywnej selekcji i pokusy
nadużycia. Franczyza jest formą prowadzenia działalności gospodarczej łączącą
dwa mechanizmy koordynacji – rynkowy i hierarchiczny. Wybór jednej z następu-
jących koncepcji biznesowych – wertykalnej integracji (własne kanały dystrybucji)
lub wertykalnej separacji (franczyza) – determinuje koszty transakcyjne, genero-
wane przez każdy z tych mechanizmów koordynacji. Ponadto tworzenie wszelkich
relacji utożsamianych z marką i jej wartościami pozwala przedsiębiorstwom bu-
dować ich strategiczne zasoby i kształtować umiejętności w celu maksymalizacji
zysków i kreacji istotnej wartości dodanej, zapewniającej im przewagę konkuren-
cyjną. W niniejszej książce podjęto próbę osadzenia opisu procesów związanych
z franczyzą w tak zarysowanych rozważaniach teoretycznych.
W Polsce działalność franczyzowa najczęściej jest wykorzystywana przez fran-
czyzobiorców jako sposób na „sprawdzony biznes”, gwarantujący łatwiejsze zdoby-
cie rynku oraz niższe ryzyko upadłości. Doskonale sprawdziła się również w czasie
kryzysu, co spowodowało wzrost zainteresowania tego typu działalnością, pobudza-
jąc jednocześnie aktywność franczyzodawców. Przedsiębiorstwa, działając we fran-
czyzie, w znacznie krótszym okresie są w stanie wykreować swoją wartość (zyskując
udział w rynku, rozpoznawalną markę, lojalnych klientów, korzystniejsze warunki
zakupowe). W polskiej literaturze istnieje luka badawcza dotycząca wpływu fran-
czyzy na wartość przedsiębiorstwa franczyzodawcy, ponieważ nie prowadzi się od-
powiednich analiz w tym obszarze. Pojawia się więc potrzeba ich zainicjowania,
a także prezentacji mechanizmów działających za granicą. Mogą one bowiem rów-
nież dla polskich firm okazać się główną strategią umożliwiającą rozkwit na rodzi-
mym rynku i pozwolić im na międzynarodową ekspansję. Rozwój teorii franczyzy
poparty sprawdzonymi w innych państwach mechanizmami mógłby się przyczynić
do efektywniejszego wykorzystania franczyzy w Polsce.
Cele, hipotezy i metody badawcze
Głównym celem podjętych rozważań jest ocena wpływu franczyzowego modelu
prowadzenia biznesu na wartość przedsiębiorstwa franczyzodawcy na przykła-
dzie polskich przedsiębiorstw sektora gastronomicznego.
Wprowadzenie
9
Cele szczegółowe:
• wyjaśnienie istoty franczyzy i przedstawienie rozwoju systemów franczyzo-
• identyfikacja norm prawnych regulujących działalność franczyzową w Pol-
wych;
sce i na świecie;
• określenie z punktu widzenia dawcy systemu franczyzowego korzyści wy-
nikających ze współpracy franczyzowej, a także istniejących barier dla jej
rozwoju;
• identyfikacja korzyści płynących z zastosowania systemów franczyzowych
w stosunku do innych modeli biznesu z punktu widzenia wartości przedsię-
biorstwa franczyzodawcy.
Bazując na studiach literaturowych oraz obserwacjach praktycznych, posta-
wiono następujące hipotezy badawcze:
H0: Przedsiębiorstwa, które wykorzystują systemy franczyzowe, budują wyższą
wartość przedsiębiorstwa (franczyzodawcy) w porównaniu z przedsiębiorstwami
niefranczyzowymi.
H1: Przedsiębiorstwa stosujące systemy franczyzowe mają bardziej rozpozna-
H2: Przedsiębiorstwa stosujące systemy franczyzowe uzyskują wyższą lojalność
walną markę na rynku.
klientów.
H3: Przedsiębiorstwa stosujące systemy franczyzowe dzięki wykorzystywaniu
efektu skali zajmują silniejszą pozycję negocjacyjną wobec dostawców.
H4: Przedsiębiorstwa stosujące systemy franczyzowe dzięki wykorzystywaniu
redystrybucji kosztów mają silniejszą pozycję negocjacyjną wobec dostawców.
H5: Stosując systemy franczyzowe, franczyzodawcy obniżają ryzyko związane
z prowadzeniem swojej działalności.
H6: Wykorzystanie systemów franczyzowych przyspiesza ekspansję przedsię-
biorstw na rynki zagraniczne.
następujące metody badawcze:
Aby zweryfikować hipotezy oraz realizację wyznaczonych celów, wykorzystano
• przegląd i krytyczną analizę piśmiennictwa umożliwiającą ocenę dorobku
naukowego dotyczącego wpływu systemów franczyzowych na tworzenie
wartości przedsiębiorstwa;
• komparatywną analizę modeli biznesu wykorzystywanych w polskich przed-
siębiorstwach;
• analizę statystyczną pozwalającą określić wpływ zdefiniowanych zmien-
nych (tj. lojalność klientów, ryzyko, koszty zakupów, koszty monitoringu)
na wartość przedsiębiorstwa.
Struktura niniejszej książki została podporządkowana realizacji celu oraz we-
ryfikacji postawionych hipotez. Przedmiotem dyskusji przedstawionej w pięciu
rozdziałach publikacji są przeprowadzone studia literaturowe oraz badania em-
piryczne.
10
Wprowadzenie
W pierwszym rozdziale opisano różnorodne definicje i typologie franczyzy, bę-
dące przedmiotem dalszych rozważań. Przedstawiono podstawy prawne regulu-
jące prowadzenie działalności franczyzowej, które uporządkowane zostały tak, by
uwypuklić różnice pomiędzy regulacjami prawnymi w Polsce i za granicą. Dodat-
kowo ukazano franczyzę na tle innych międzyorganizacyjnych form działalności
gospodarczej.
Celem rozdziału drugiego jest przedstawienie działalności franczyzowej
w świetle współczesnych teorii ekonomii instytucjonalnej oraz teorii zarządza-
nia. W pierwszej kolejności omówiono teorię praw własności podkreślającą ich
znaczenie jako determinanty zachowań i motywacji dla dawców oraz biorców
licencji franczyzowych. Następnie przedstawiono teorię agencji, która dotyczy
współpracy stron mających różne cele i podziały pracy, a tym samym wyjaśnio-
no zasadność stosowania systemów franczyzowych w celu łagodzenia konfliktów
interesów. Za pomocą teorii kosztów transakcyjnych ukazano specyfikę alokacji
zasobów (w tym również aktywów niematerialnych) oraz towarzyszące temu pro-
cesowi oportunistyczne postawy obu stron umowy. W dalszej części rozdziału
w świetle podejścia sieciowego oraz teorii zasobów omówiono znaczenie budo-
wania wszelkich relacji utożsamianych z marką, a także rolę unikalnych zasobów
niezbędnych do tworzenia wartości dodanej.
Rozdział trzeci prezentuje rozwój koncepcji franczyzy na świecie i w Polsce.
Przedstawiono w nim również systemy franczyzowe w ujęciu sektorowym. Na-
stępnie szczegółowo omówiono sektor gastronomiczny jako największy i najistot-
niejszy z punktu widzenia rozwoju franczyzy w Polsce.
Celem czwartego rozdziału jest ukazanie przewagi franczyzy na tle innych mo-
deli biznesu. Z tego względu wskazano na problemy w zarządzaniu ówczesnymi
przedsiębiorstwami, istotę procesu uczenia się i szybkiej adaptacji do nowych wa-
runków. Następnie omówiono współczesne modele biznesu. Jako przykład przed-
siębiorstw opierających swoje działania na wiedzy wskazano firmy wykorzystujące
modele franczyzowe i przedstawiono główne motywy ich tworzenia. Poruszono
również kwestię kontroli i autonomii przedsiębiorców działających we franczyzie
i wskazano jej wpływ na internacjonalizację. Następnie scharakteryzowano spe-
cyfikę kontraktów franczyzowych uwzględniającą rolę aktywów niematerialnych
i ich wykorzystanie w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa.
W rozdziale piątym została podjęta próba weryfikacji hipotezy głównej i hi-
potez cząstkowych na podstawie wyników przeprowadzonych badań własnych.
Głównym celem przedstawionych w nim rozważań było wskazanie, w jaki spo-
sób efektywne połączenie specyficznych zasobów udostępnianych przez fran-
czyzodawców z zasobami lokalnych przedsiębiorców może stać się czynnikiem
kreacji wartości. Najważniejszym zadaniem badawczym była próba kwantyfikacji
kluczowych zmiennych opisujących istotę kontraktu franczyzowego i wskazanie
związków przyczynowo-skutkowych występujących między nimi. W szczególno-
ści chodziło o pomiar takich zjawisk jak wartość praw i aktywów niematerialnych
Wprowadzenie
11
franczyzodawcy (znana marka, lojalność klientów, pozycja na rynku, liczba lokali
własnych, okres obecności), ryzyko ponoszone przez strony kontraktu, przykłady
oportunistycznych zachowań.
Źródłem danych wykorzystanych w badaniach były ogólnie dostępne raporty
i periodyki branżowe, raporty polskich spółek publicznych prowadzących działal-
ność franczyzową, własne badania ankietowe oraz analiza przypadku największej
polskiej gastronomicznej sieci franczyzowej Restauracji Sphinx. Ta ostatnia meto-
da polegała na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów, analizie dokumentacji
i źródeł internetowych.
W zakończeniu skonfrontowano postawione we wprowadzeniu hipotezy z wy-
nikami przeglądu literatury oraz przeprowadzonych badań empirycznych.
Odniesiono się również do ograniczeń wynikających z zastosowanej metody ba-
dawczej, a także zamieszczono sugestie dotyczące kierunków dalszych badań.
Rozdział I
Istota i klasyfikacja franczyzy
1.1. Istota franczyzy – podstawowe założenia
Wykorzystywanie franczyzy w wielu dziedzinach działalności gospodarczej
sprawia, że ma ona bardzo różnorodny charakter, przez co trudno sformułować
jej precyzyjną definicję. To z kolei powoduje problemy z wprowadzeniem prze-
pisów szczegółowo regulujących franczyzę1. Choć korzenie tej formy współpra-
cy na świecie sięgają kilkuset lat, to jej zdefiniowanie nie jest proste. W litera-
turze ekonomii i zarządzania, w zależności od badanej problematyki, franczyzę
przedstawia się jako koncepcję prowadzenia biznesu, finansowania działalności,
sprzedaży produktów i usług, współpracy gospodarczej czy też internacjonali-
zacji działalności. Jej różnorodne definicje uwarunkowane są tym, czy patrzy-
my na nią przez pryzmat dawcy czy biorcy licencji, a także rolą, jaką pełni dla
danego podmiotu2.
Według J.G. Combsa, S.C. Michaela i G.J. Castrogiovanniego franczyza po-
lega na długookresowej, umownej współpracy między niezależnymi przedsię-
biorcami, franczyzodawcą i franczyzobiorcą, podczas której ten pierwszy uży-
cza marki oraz przekazuje franczyzobiorcy know-how (czyli wiedzę na temat
tego, jak prowadzić przedsiębiorstwo) w sposób ciągły, przez cały okres obo-
wiązywania umowy. Z kolei franczyzobiorca zobowiązuje się na rzecz franczy-
zodawcy do uiszczania opłat franczyzowych lub innych uzgodnionych świad-
czeń oraz do podejmowania działań zgodnych z wytycznymi danego systemu
franczyzowego3.
1 A. Sokół, Franchising w rozwoju nowych rynków zbytu, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębior-
stwa” 2009, nr 3, s. 23.
2 A. Antonowicz, P. Antonowicz, Koncepcja franczyzy jako strategii restrukturyzacji zadłuże-
nia upadłego przedsiębiorstwa – case study, „Zarządzanie i Finanse” 2013, r. 11, nr 4, cz. 3,
s. 207.
3 J.G. Combs, S.C. Michael, G.J. Castrogiovanni, Institutional Influences on the Choice of Organi-
zational Form: The Case of Franchising, „Journal of Management” 2009, vol. 35(5).
14
„W polskiej literaturze franczyzę traktuje się jako4:
• metodę prowadzenia działalności gospodarczej5,
• formę dystrybucji towarów i usług6,
• metodę wspomagającą uruchamianie i prowadzenie działalności gospodarczej7,
• alternatywną formę finansowania przedsięwzięć gospodarczych8,
• prawo do utworzenia przedsiębiorstwa i jego prowadzenia zgodnie z pomy-
słem, wiedzą i technologią dawcy franczyzy, przekazane franczyzobiorcy9”10.
B. Pokorska11 wskazuje, że najbardziej znane definicje franczyzy wynikają z dwóch
typów uregulowań, tj. kodeksów etycznych stowarzyszeń franczyzy oraz prawa
antymonopolowego.
Według Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy franczyzodawca nakłada na
franczyzobiorców obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją
w ramach sporządzonej na piśmie umowy franczyzowej oraz w zamian za świad-
czenia finansowe. Przed rozpoczęciem budowy sieci franczyzowej franczyzodaw-
ca powinien prowadzić działalność przynajmniej w jednej placówce, odnosząc
sukces. Ważne też, aby był właścicielem swojej sieci lub miał tytuł prawny do ko-
rzystania z jej nazwy handlowej, znaku towarowego lub innych wyróżniających ją
oznaczeń. Ponadto powinien zapewnić indywidualnemu franczyzobiorcy szkole-
nie wstępne i dalsze wsparcie handlowe oraz techniczne przez cały czas obowiązy-
wania umowy. Franczyzobiorca zyskuje prawo do korzystania z nazwy handlowej
franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, know-how, metod pro-
wadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemu postępowania
i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do stałej pomocy
handlowej i technicznej franczyzodawcy12.
Polska Organizacja Franczyzodawców w swoim statucie w celu odróżnienia
prowadzonej działalności w oparciu o franczyzę od innych systemów dystrybucji
4 A. Rzeczycka, G. Golawska-Witkowska, Franchising jako instrument aktywizacji ekonomicznej
podmiotów na rynku, „Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce – Teoria i Praktyka”
2014, nr 1, s. 40–41.
5 G. Kolarski, Franchising, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1992, s. 15.
6 R. Kośmider, I. Steinerowska, Franchising jako metoda działalności gospodarczej i jego przy-
datność w polskich warunkach gospodarczych, [w:] Społeczno-ekonomiczne aspekty prze-
kształceń ustrojowych w gospodarce kraju i regionu, Politechnika Opolska WSEiA w Bytomiu,
Bytom 1998, s. 126.
7 B. Pokorska, Przedsiębiorca w systemie franczyzowym, PARP, Warszawa 2004, s. 12.
8 G. Golawska-Witkowska, A. Rzeczycka, H. Zalewski, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa,
Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2006, s. 271.
9 H. Zadora, Finanse małego przedsiębiorstwa w teorii i praktyce zarządzania, C.H. Beck, War-
szawa 2009, s. 195.
ny” 2017, nr 6(371), s. 398.
10 J. Wrzesińska-Kowal, Franczyza jako alternatywa tradycyjnego handlu, „Handel Wewnętrz-
11 B. Pokorska, Przedsiębiorca w systemie..., s. 9–12.
12 The European Code of Ethics for Franchising its national Extension Interpretations, Euro-
pean Franchise Federation, s. 6, www.eff-franchise.com (dostęp: 13.10.2017).
Franczyza w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa franczyzodawcy...Istota i klasyfikacja franczyzy
15
oraz rozróżnienia franczyzodawców od pozostałych przedsiębiorców przyjęła, że
cechami ją wyróżniającymi są13:
• „trwały, kontraktowy stosunek umowny łączący franczyzodawcę i fran-
czyzobiorcę, z którego wynika obowiązek franczyzodawcy przekazywania
franczyzobiorcy «know-how» w sposób ciągły przez cały okres obowiązy-
wania umowy i który nakłada na franczyzobiorcę obowiązek uiszczania na
rzecz franczyzodawcy opłat franczyzowych lub innych świadczeń w sposób
uzgodniony pomiędzy stronami;
• niezależność gospodarcza, prawna oraz organizacyjna franczyzobiorcy
względem franczyzodawcy (czego odzwierciedleniem na gruncie polskiego
systemu prawnego jest m.in. w przypadku działalności w ramach franczyzy
adresowanej do konsumentów – posiadanie własnych kas rejestrujących)”.
Autorzy tacy jak J.N. Adams i K.V. Prichard Jones oraz S. Jędrzejewski dopatru-
ją się dwóch znaczeń terminu „franczyza”14. W wąskim znaczeniu jest to umowa
dystrybucyjna uzupełniona o prawo używania przez dystrybutora jej znaku han-
dlowego producenta. W szerszym sensie uznaje się ją za umowę, na mocy której
jedna strona przekazuje prawo posługiwania się nazwą handlową drugiej, udziela
jej wsparcia i porad w prowadzeniu przedsiębiorstwa oraz nadzoruje jej działal-
ność z zachowaniem odrębności obu tych podmiotów15. A. Antonowicz wskazuje
na rolę franczyzy jako współdziałania przedsiębiorstw w ramach systemu franczy-
zowego będącego elementem strategii marketingowej, polegającej na zdobywaniu
nowych rynków przy niewielkim lub zerowym zaangażowaniu kapitału własnego.
Metodą bezkapitałowego rozwoju rynku nazywała też franczyzę L. Lewandow-
ska16. Stąd w teorii spotyka się określenia franczyzy jako „systemu marketingu
kooperacyjnego” oraz „formy marketingowej kooperacji pionowej”, gdzie cechą
charakterystyczną jest sprzedaż kompletnego systemu marketingowego przed-
siębiorstwa17. Franczyzę uważa się za jedną z najefektywniejszych form koope-
racji przedsiębiorstw. Dzięki ich łączeniu i używaniu wspólnej marki ułatwia ona
rozwój i walkę z konkurencją. Wytworzenie więzi pomiędzy franczyzobiorcami
i dawcą systemu stwarza poczucie identyfikacji z całą marką przy jednoczesnym
zachowaniu niezależności. Współpraca ta daje również większe możliwości nego-
cjacyjne, zakupowe, logistyczne i rozwojowe, budując trwałą przewagę konkuren-
cyjną18. J. Libava uznał, że model franczyzowy to „największy model biznesu, jaki
13 Statut Polskiej Organizacji Franczyzodawców, rozdz. I § 8.
14 A. Wieczorek, Definicja franczyzy, 18.07.2008, www.franchising.pl (dostęp: 24.02.2017).
15 Ż. Jabłońska, P. Miszczyński, Analiza franczyzy w Polsce na przykładzie branży gastronomicz-
nej: franczyza w kontekście teorii kosztów transakcyjnych, [w:] J. Sokołowski, M. Sosnowski,
A. Żabiński (red.), Polityka ekonomiczna, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 220.
16 L. Lewandowska, Niekonwencjonalne formy finansowania przedsiębiorczości, ODDK, Gdańsk
1999, s. 65.
17 A. Antonowicz, P. Antonowicz, Koncepcja franczyzy..., s. 208.
18 M.J. Ziółkowska, Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa 2010, s. 7–11.
16
kiedykolwiek wymyślono”, gdyż dzięki niemu ludzie na całym świecie mogą mieć
firmy, o jakich marzyli19.
Franczyza dotyczy wartości marki franczyzodawcy, sposobu, w jaki ten wspiera
swoich franczyzobiorców, a także w jaki franczyzobiorca wypełnia swoje zobowią-
zania do dostarczania produktów i usług, dopasowując się do standardów marki
systemu. Kluczowa jest tu jednak relacja łącząca te dwie współpracujące ze sobą
strony. Na postawie ankiety przeprowadzonej w 2014 r. przez Franchise Business
Review na temat relacji franczyzobiorców z ich franczyzodawcami ustalono, że:
• 90 z nich lubi prowadzić działalność,
• 88 franczyzobiorców lubi być częścią wybranej organizacji,
• 85 swoją przynależność do franczyzodawcy odbiera pozytywnie,
• 83 szanuje franczyzodawcę,
• 80 uważa, że ich franczyzodawca działa na wysokim poziomie uczciwości,
• 78 poleciłoby swoją markę franczyzy innym,
• 73 „zrobiłoby to ponownie”, gdyby miało taką możliwość20.
Coraz częściej franczyza bywa również wykorzystywana jako remedium na re-
cesję i załamania gospodarcze21. Przedsiębiorcy przekształcają dotychczas prowa-
dzoną działalność w system franczyzowy, łącząc swoje priorytety z wymaganiami
rynków międzynarodowych. Jest to przejaw strategii dostosowawczej, umożliwia-
jącej szybką ekspansję rynkową przy dość niskim zaangażowaniu kapitałowym22.
Dla rozwoju teorii franczyzy w polskiej literaturze ważne jest położenie nacisku
na jej spopularyzowanie od strony franczyzodawcy (a nie biorcy, jak to było do-
tychczas). Uwypuklanie korzyści, jakie w procesie budowy rozpoznawalnej marki
franczyzodawcy daje taka forma współpracy, umacniania pozycję tej marki na
rynku, a co za tym idzie – tworzenie wartości całego przedsiębiorstwa franczyzo-
dawcy okazuje się korzystne dla rozwoju polskiej gospodarki.
1.2. Rodzaje franczyzy
Szerokie zastosowanie franczyzy spowodowało jej różnorodne klasyfikacje wy-
nikające z odmiennych kryteriów. J. Ignaczewski23 podzielił ją według segmen-
tów rynku, na którym organizuje się sieć. Wyróżnił cztery segmenty: usługowy,
19 J. Libava, The History of Franchising As We Know It, www.articles.bplans.com (dostęp: 4.04.2019).
20 What is a Franchise?, www.franchising.org (dostęp: 20.02.2017).
21 B. Pokorska, Franchising w rozwoju procesów integracji w handlu, „Handel Wewnętrzny”
22 A. Antonowicz, Franchising na świecie, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2009,
2003, nr 4–5, s. 99.
nr 1, s. 27.
23 J. Ignaczewski, Umowy nienazwane, C.H. Beck, Warszawa 2004, s. 186.
Franczyza w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa franczyzodawcy...
Pobierz darmowy fragment (pdf)