Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00059 006987 14280594 na godz. na dobę w sumie
GIMP 2.6 dla fotografów - techniki cyfrowej obróbki zdjęć. Od inspiracji do obrazu - książka
GIMP 2.6 dla fotografów - techniki cyfrowej obróbki zdjęć. Od inspiracji do obrazu - książka
Autor: Liczba stron: 384
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3429-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> gimp
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Doskonal swój warsztat w cyfrowej ciemni

Edycja cyfrowych zdjęć stanowi niezwykle istotny element pracy każdego fotografa. Dokonywanie profesjonalnej obróbki prac nie musi się jednak wiązać z wielkimi wydatkami. Doskonałym odpowiednikiem popularnego (niestety drogiego) programu Adobe Photoshop i jedynym liczącym się w tej dziedzinie programem darmowym jest GIMP, który rozwinął się w potężny system, działający na platformach Linux, Mac OS X i Microsoft Windows. Używają go fotograficy na całym świecie i osiągają niezwykłe rezultaty!

Tematyka książki jest bardzo szeroka: obejmuje zarówno podstawy edycji obrazów, jak i zagadnienia zaawansowane, włącznie ze sklejaniem panoram, opracowywaniem wysokiej jakości obrazów czarno-białych oraz technikami wymagającymi stosowania warstw i masek. Bez wątpienia docenisz też fakt, iż najważniejsze funkcje edycyjne są ilustrowane łatwymi do wykonania ćwiczeniami. Każda operacja jest opisana krok po kroku, a każde narzędzie objaśnione prostym i zrozumiałym językiem. Z tą książką poznasz podstawy edycji cyfrowej, nauczysz się posługiwać odpowiednimi narzędziami i zdobędziesz praktyczną wiedzę na temat funkcjonowania programu GIMP 2.6.

Książka przybliży Ci dziesiątki praktycznych zagadnień, w tym:

Kreuj doskonałe cyfrowe światy dzięki profesjonalnemu i darmowemu oprogramowaniu!


Klaus Gölker jest architektem i fotografem. Mieszka i pracuje w Monachium. Jest także wykładowcą w miejscowej szkole artystycznej - uczy edycji obrazów cyfrowych. Jako pomoc dydaktyczną wybrał GIMP-a, ponieważ jest to program darmowy, a jednocześnie wystarczająco zaawansowany, aby umożliwiać wykonywanie poważnych prac edytorskich.






Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: GIMP 2.6 for Photographers: Image Editing with Open Source Software Tłumaczenie: Zbigniew Waśko ISBN: 978-83-246-3429-3 Copyright © 2009 by dpunkt.verlag GmbH, Heidelberg, Germany. Title of the German original: Fotobearbeitung und Bildgestaltung mit GIMP 2.6 ISBN 978-3-89864-556-0 Translation Copyright © 2011 by Grupa Wydawnicza Helion SA All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej¬szej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz¬ną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/gi26fo Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność 4 S P IS T R E Ś C I Spis treści Rozdział 1. Podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.1. Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego . . . . . . . . . . . 16 1.2. Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1.2.1. Kilka słów o GIMP-ie i zawartości książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 1.2.2. GIMP 2.6 . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1.3. Wprowadzenie do edycji obrazów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . 19 1.3.1. Specy(cid:26)ka obrazów pikselowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 1.3.2. Rozdzielczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 1.3.3. Kolory ekranowe — modele kolorów i nowa biblioteka gra(cid:26)czna GEGL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 1.3.4. Formaty plików, które warto znać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 1.4. Przenoszenie zdjęć na komputer i zarządzanie nimi . . . . . . . . . 30 1.4.1. Importowanie zdjęć za pomocą systemowych narzędzi zarządzania plikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 1.4.2. Importowanie zdjęć za pomocą kreatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33 1.4.3. Organizowanie kolekcji zdjęć za pomocą systemowych funkcji zarządzania plikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 1.4.4. Programy wspomagające zarządzanie obrazami w systemach Windows, Mac OS X i Linux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35 1.4.5. Konwertowanie plików RAW w systemach Windows, Mac OS X i Linux — programy darmowe i plug-iny . . . . . . . . . . . . . . . . .36 Kup książkę Poleć książkę S P IS T R E Ś C I 5 1.5. Przygotowanie GIMP-a do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 1.5.1. Jak zdobyć GIMP-a? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 1.5.2. Instalacja GIMP-a i plug-inów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 1.5.3. Pierwsze uruchomienie GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 1.5.4. Czy GIMP jest stabilny? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 1.5.5. Okna programu GIMP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 1.5.6. Główny interfejs GIMP-a — okno obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 1.5.7. Pomoc rzeczywista a funkcja Help (Pomoc) GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Rozdział 2. Używanie GIMP-a — korygowanie i retuszowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 2.1. JPEG kontra RAW. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 2.2. Otwieranie i wywoływanie w GIMP-ie plików RAW, czyli negatywów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 2.2.1. Otwieranie zdjęcia w UFRaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 2.2.2. Elementy głównego okna programu UFRaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69 2.2.3. Wywoływanie zdjęć RAW w programie RAWTherapee . . . . . . . . . . . . . .87 2.3. Edycja obrazów w GIMP-ie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 2.3.1. Otwieranie, mody(cid:26)kowanie i przechowywanie — etapy . . . . . . . . . . . .89 2.3.2. Otwieranie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90 2.3.3. Okno obrazowe — miejsce pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 2.3.4. Obracanie obrazu o ustalony kąt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97 2.3.5. Zmiana skali widoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 2.3.6. Ustalanie wymiarów i rozdzielczości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 2.3.7. Ustalanie rozmiaru wydruku — zależność między wymiarami obrazu a jego rozdzielczością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Kup książkę Poleć książkę 6 S P IS T R E Ś C I 2.3.8. Kadrowanie (przycinanie) obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 2.3.9. Zapisywanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 2.3.10. Przed drukowaniem — kalibracja monitora i zarządzanie kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 2.3.11. Drukowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 2.4. Praca z obrazami skanowanymi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 2.4.1. Czynności wstępne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 2.4.2. Jak działa skaner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 2.4.3. Problemy ze skanowaniem dokumentów drukowanych — efekt mory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 2.4.4. Obliczenia, które warto wykonać przed skanowaniem . . . . . . . . . . . . 119 2.5. Skanowanie i edycja obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122 2.5.1. Procedura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 2.5.2. Skanowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 2.5.3. Edycja zeskanowanego obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 2.5.4. Ustalanie kąta obrotu niezbędnego do wyprostowania obrazu . . . . . .126 2.5.5. Obracanie obrazu — posługiwanie się narzędziem Rotate (Obrót) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 2.5.6. Przycinanie obrazu — narzędzie Crop (Kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . 129 2.5.7. Usuwanie efektu mory za pomocą (cid:26)ltra Gaussian Blur (Rozmycie Gaussa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 2.5.8. Korekcja kontrastu i jasności za pomocą narzędzia Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 2.5.9. Korekta kontrastu, jasności i kolorystyki — Curves (Krzywe) . . . . . . 135 2.5.10. Korygowanie barwy i nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 2.5.11. Krótki przegląd najważniejszych poleceń z menu Colors (Kolory) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 2.5.12. Zapisywanie obrazu w formacie kompresującym (JPG/JPEG) dla celów internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Kup książkę Poleć książkę S P IS T R E Ś C I 7 2.6. Prace retuszerskie 1 — usuwanie zabarwienia. . . . . . . . . . . . . .148 2.6.1. Na czym polega retuszowanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 2.6.2. Możliwości korygowania barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 2.6.3. Usuwanie zabarwienia przy użyciu narzędzia Levels (Poziomy). . . . 149 2.6.4. Druga metoda usuwania zabarwień — balans kolorów . . . . . . . . . . . 152 2.7. Prace retuszerskie 2 — usuwanie plam, śladów pyłu i zadrapań . . . . . . . . . . . . . . . . .154 2.7.1. Do czego potrzebne są miękkie pędzle — narzędzie Clone (Klonowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 2.7.2. Tworzenie pędzli w GIMP-ie i importowanie ich z programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 2.7.3. Ustawianie opcji narzędzia Clone (Klonowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 2.7.4. Retuszowanie przy użyciu narzędzia Clone (Klonowanie) . . . . . . . . . 158 2.7.5. Narzędzie Healing (Łatka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 2.8. Sztuczki magiczne, czyli edycja zdjęć za pomocą (cid:26)ltrów gra(cid:26)cznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 2.8.1. Wyostrzanie obrazów i ich elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 2.8.2. Redukowanie szumów i „wygładzanie” obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 2.8.3. Symulowanie ziarnistości (cid:26)lmu — zakrywanie skaz szumem . . . . . . 173 Kup książkę Poleć książkę 8 S P IS T R E Ś C I Rozdział 3. Maski, warstwy i narzędzia malarskie. . . . . . . . . . . . . . . . . 178 3.1. Wprowadzenie do masek i zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180 3.1.1. Przegląd narzędzi służących do zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 3.1.2. Posługiwanie się narzędziami zaznaczającymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 3.1.3. Menu Select (Zaznaczenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 3.1.4. Menu Edit (Edycja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 3.2. Prace retuszerskie 3 — usuwanie efektu czerwonych oczu . . . .187 3.2.1. Zapobieganie powstawaniu efektu czerwonych oczu — właściwe używanie lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 3.2.2. Eliminowanie efektu czerwonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 3.3. Wstępne informacje o warstwach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190 3.3.1. Okno dialogowe Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 3.3.2. Menu kontekstowe listy warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 3.3.3. Tło, czyli warstwa bez kanału alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 3.3.4. Praca z wieloma obrazami — wstawianie warstw z innych obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 3.4. Prace retuszerskie 4 — korygowanie zdjęć prześwietlonych i niedoświetlonych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198 3.4.1. Ustawienie Mode (Tryb) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 3.4.2. Korygowanie zdjęcia prześwietlonego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 3.4.3. Korygowanie zdjęcia niedoświetlonego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Kup książkę Poleć książkę S P IS T R E Ś C I 9 3.5. Prace retuszerskie 5 — korygowanie perspektywy. . . . . . . . . .201 3.5.1. Jak robić zdjęcia, aby zminimalizować zbieżność linii pionowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 3.5.2. Krótki opis procedury korygowania perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 3.5.3. Korygowanie zbieżności pionowych linii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 3.5.4. Opcje narzędzi transformacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 3.5.5. Korygowanie perspektywy, zniekształceń geometrycznych i winietowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 3.5.6. Narzędzie Perspective Clone (Klon perspektywy) . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 3.6. Prace retuszerskie 5 — ożywianie ponurego nieba . . . . . . . . .213 3.6.1. Krótki opis ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 3.6.2. Etap 1. Zaznaczanie nieba, usuwanie go i zastępowanie go kolorowym wypełnieniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 3.6.3. Etap 2. Tworzenie i ustawianie obiektu na nowej warstwie . . . . . . . . 223 3.6.4. Etap 3. Tworzenie kolorowego nieba — narzędzie Blend (Gradient) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 3.6.5. Etap 4. Wstawianie nowego obiektu (nieba) do obrazu . . . . . . . . . . . 230 3.7. Pisanie w GIMP-ie — dodawanie tekstu do obrazu. . . . . . . . . .235 3.7.1. Kilka słów o czcionkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 3.7.2. Pisanie w GIMP-ie — narzędzie Text (Tekst) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 3.7.3. Wprowadzanie tekstu i ustawianie jego właściwości . . . . . . . . . . . . . . 237 3.7.4. Tworzenie tekstu trójwymiarowego i dodawanie cienia . . . . . . . . . . . 240 3.8. Tworzenie własnych ramek obrazu oraz winiet . . . . . . . . . . . . .243 3.8.1. Jednobarwne ramki obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 3.8.2. Tworzenie ramki wypełnionej deseniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 3.8.3. Winietowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Kup książkę Poleć książkę 0 1 S P IS T R E Ś C I 3.9. Tworzenie i edycja elementów obrazu — efekty świetlne i warstwy cieni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .249 3.9.1. Omówienie części 1. Tworzenie nowego obrazu i nowych elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 3.9.2. Tworzenie nowego obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 3.9.3. Przekształcanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 3.9.4. Stosowanie narzędzia Paintbrush (Pędzel) do tworzenia efektów światła i cienia — malowanie techniką laserunkową . . . . . 252 3.9.5. Omówienie części 2. Wstawianie, kopiowanie i kolorowanie obiektów obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 3.9.6. Zmiana koloru obiektu — narzędzie Hue-Saturation (Odcień i nasycenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 3.10. Wyodrębnianie obiektów za pomocą narzędzi do zaznaczania i maskowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256 3.10.1. Narzędzie Free Select (Zaznaczenie odręczne) jako lasso wielokątne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 3.10.2. Wyodrębnianie kieliszka z winem za pomocą lassa wielokątnego . . . 257 3.10.3. Tworzenie zaznaczeń lassem wielokątnym na podstawie konturów obiektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 3.11. Wykorzystanie narzędzia Paths (Ścieżki) do maskowania oraz tworzenie efektów świetlnych za pomocą (cid:26)ltrów . . . . . .261 3.11.1. Kopiowanie kieliszka i dodawanie efektu rzucania cienia — krótki opis niezbędnych czynności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 3.11.2. Tworzenie i edycja ścieżek w trybie Design (Projektowanie) . . . . . . . 262 3.11.3. Tryb edycji ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 3.11.4. Okno dialogowe Paths (Ścieżki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 3.11.5. Przekształcanie ścieżek — narzędzie Shear (Nachylenie) . . . . . . . . . . 265 3.11.6. Efekty świetlne — tworzenie odbić światła za pomocą ścieżek, pędzli i (cid:26)ltrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 3.11.7. Ścieżki i tekst. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Kup książkę Poleć książkę S P IS T R E Ś C I 1 1 3.12. Wykorzystanie warstw, masek i ścieżek do tworzenia obiektów trójwymiarowych — warstwy cienia . . . . . . . . . . . . .273 3.12.1. Tworzenie i przekształcanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 3.12.2. Wyrównywanie obrazów — narzędzie Alignment (Wyrównanie) . . . .283 3.13. Łączenie obrazów przy użyciu masek i zaznaczeń . . . . . . . . . .285 3.13.1. Łączenie obrazów — część 1. Łączenie dwóch zdjęć o różnej tematyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 3.13.2. Łączenie obrazów — część 2. Składanie panoram . . . . . . . . . . . . . . . . 288 3.13.3. Programy do automatycznego składania panoram . . . . . . . . . . . . . . . 293 3.14. Kolaże — stosowanie masek i zaznaczeń do wycinania i wklejania elementów obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294 3.14.1. Kopiowanie elementów obrazu przy użyciu zaznaczeń i wklejanie ich do innego obrazu — procedura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 3.14.2. Tryby mieszania warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 3.14.3. Narzędzie Foreground Select (Zaznaczenie pierwszego planu) — automatyczne wyodrębnianie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 3.14.4. Konstruowanie maski o zróżnicowanych krawędziach przy użyciu narzędzi malarskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 3.15. GIMP a HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308 3.15.1. Co to jest HDR? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 3.15.2. Oprogramowanie HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 3.15.3. Łączenie obrazów — część 3. Tworzenie obrazów pseudo-HDR . . . . . .310 3.15.4. Krótkie wprowadzenie do maskowania warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 3.15.5. Tworzenie obrazów HDR przy użyciu odpowiednich programów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Kup książkę Poleć książkę 2 1 S P IS T R E Ś C I Rozdział 4. Przetwarzanie obrazów czarno-białych i kolorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 4.1. Konwertowanie obrazów kolorowych do skali szarości . . . . .326 4.1.1. Tryby Grayscale (Odcienie szarości) i RGB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 4.1.2. Usuwanie koloru całkowicie lub częściowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327 4.1.3. Wywoływanie zdjęć czarno-białych przy użyciu miksera kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 4.1.4. Biblioteka GEGL — wywoływanie obrazów czarno-białych za pomocą operacji GEGL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 4.1.5. Przekształcanie obrazów kolorowych w czarno-białe gra(cid:25)ki . . . . . . 332 4.1.6. Praktyczny przykład manipulowania odcieniami szarości . . . . . . . . . 333 4.2. Korygowanie obrazów czarno-białych — poziomy, jasność, kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335 4.3. Oddzielanie włosów od tła — trudne zadanie . . . . . . . . . . . . . .336 4.3.1. Funkcja Threshold (Progowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 4.3.2. Zastosowanie funkcji Threshold (Progowanie) do wydzielania włosów — zadanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 4.3.3. Wyodrębnianie obiektu z tła przy użyciu kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . 340 4.4. Kolorowanie zdjęć czarno-białych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .347 4.4.1. Kolorowanie zdjęcia przy użyciu funkcji Colorize (Barwienie) . . . . . 347 4.4.2. Zabarwianie obrazu przy użyciu funkcji Levels (Poziomy) . . . . . . . . . 348 4.4.3. Zabarwianie jednym lub wieloma kolorami przy użyciu funkcji Curves (Krzywe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 4.4.4. Kolorowanie zdjęć przy użyciu (cid:25)ltra Colorify (Koloryzacja) . . . . . . . . 350 Kup książkę Poleć książkę S P IS T R E Ś C I 1 3 4.4.5. Ograniczanie działania funkcji Colorize (Barwienie) do obszarów o określonych poziomach jasności . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 4.4.6. Kolorowanie czarno-białych zdjęć przy użyciu funkcji Sample Colorize (Barwienie próbek) . . . . . . . . . . 352 4.4.7. Manipulowanie zdjęciami przy użyciu (cid:26)ltrów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 4.5. „Ręcznie malowane” kolaże ze zdjęć czarno-białych . . . . . . . .356 Rozdział 5. Dodatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 5.1. Filtr IWarp (Deformowanie) — ostatnie wskazówki . . . . . . . . . .362 5.2. Co dalej?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .363 5.3. Kilka uwag na temat GIMP-a 2.8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .363 5.3.1. Zmiany w GIMP-ie 2.8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 5.3.2. Pobieranie i instalowanie GIMP-a 2.7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 5.4. Dziękuję! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367 5.5. Lektura obowiązkowa na temat GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367 5.6. Zawartość DVD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .368 5.7. Formaty plików obsługiwane przez GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . .370 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Kup książkę Poleć książkę 8 9 1 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E 3.4. Prace retuszerskie 4 — korygowanie zdjęć prześwietlonych i niedoświetlonych Proponowane tutaj ćwiczenia są w zasadzie kontynuacją przykładów prezentowa- nych w punkcie 2.5.8, gdzie poprawialiśmy kontrast i jasność obrazów. Zaczynamy od takich ćwiczeń, ponieważ umiejętność operowania jasnością warstw ma istotne zna- czenie dla sprawnego posługiwania się nimi. 3.4.1. Ustawienie Mode (Tryb) Za pomocą ustawienia Mode (Tryb) (patrz rysunek 3.11) określa się sposób, w jaki dana warstwa reaguje na zawartość warstw leżących niżej. W domyślnym trybie Normal (Zwykły) warstwa wierzchnia zakrywa warstwy dolne i w ogóle nie uwzględnia ich za- wartości. We wszystkich innych trybach warstwa ta zmienia swoją jasność, kontrast i kolorystykę w zależności od tego, co jest niżej. O działaniu poszczególnych trybów można wnioskować na podstawie ich nazw. W większości symulują one efekty sto- sowane w tradycyjnej ciemni podczas wywoływania zdjęć z wielokrotną ekspozycją. Ostateczny rezultat w dużej mierze zależy od konkretnych właściwości nakładających się warstw i nie zawsze da się przewidzieć, jak warstwy zmieszają się ze sobą. Po prostu trzeba eksperymentować. Podobne tryby mieszania są dostępne również dla narzędzi malarskich i wypełniających, a także dla narzędzia Clone (Klonowanie). Spróbujemy teraz wykorzystać tryby mieszania warstw do korygowania zdjęć prześwietlonych i niedoświetlonych. 3.4.2. Korygowanie zdjęcia prześwietlonego Nie wyrzucaj od razu zdjęć, które wyglądają na prześwietlone. Często można je urato- wać za pomocą takich narzędzi jak Levels (Poziomy) czy Curves (Krzywe), ale najszybciej i najskuteczniej zrobisz to przy użyciu warstw i odpowiednich trybów mieszania. Aby przećwiczyć to w praktyce, otwórz jedno ze swoich prześwietlonych zdjęć lub wykorzystaj obraz ćwiczeniowy z płyty dołączonej do książki. Odpowiedni będzie ten zapisany w pliku overexposed.png. Znajdziesz go w folderze sampleimages. Gdy już otworzysz zdjęcie w GIMP-ie, zostanie ono wyświetlone w oknie obra- zu, a w oknie Layers (Warstwy) pojawi się warstwa o nazwie Background (Tło). Skopiuj tę warstwę — kliknij ją prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz polecenie Duplicate Layer (Duplikuj warstwę). GIMP umieści kopię nad warstwą orygi- nalną. Rysunek 3.11. Tryby mieszania warstw Kup książkę Poleć książkę 3.4. P R A C E R E T U S Z ER S K I E 4  K OR Y G O W A N I E Z D J Ę Ć PR Z E Ś W I E T L O N Y C H I N I E D O Ś W I E T L O N Y C H 1 9 9 Uaktywnij tę nową warstwę i zmień jej tryb mieszania z Normal (Zwykły) na Multiply (Mnożenie). Wartości obu warstw zostaną pomnożone i w rezultacie obraz stanie się ciemniejszy i bogatszy w szczegóły. Jeśli obraz nadal jest zbyt jasny, zrób duplikat kopii. W razie potrzeby powtórz tę czynność kilka razy. Kolejne kopie będą tworzone z przypisanym już trybem Multiply (Mnożenie). Powielanie warstw możesz wykonać również za pomocą odpowiedniego przycisku w dolnej części okna Layers (Warstwy). Jeśli ostatnia kopia przyciemnia obraz zbyt mocno, po prostu zmniejsz jej poziom krycia (patrz rysunek 3.12). W ten sposób możesz bardzo dokładnie wyregulować jas- ność i kontrast zdjęcia. Gdy już będziesz zadowolony z uzyskanego rezultatu, kliknij na liście warstw prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz polecenie Merge Visible Layers (Połącz widoczne warstwy). Rysunek 3.12. Skorygowany obraz i zastosowane ustawienia w oknie Layers (Warstwy) Kup książkę Poleć książkę 0 0 2 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E 3.4.3. Korygowanie zdjęcia niedoświetlonego Zdjęcia niedoświetlone korygujemy podobnie jak prześwietlone. Do wykonania ćwi- czenia będzie Ci potrzebne jakieś ciemne zdjęcie. Możesz też wykorzystać obraz un- derexposed.png zamieszczony w folderze sampleimages na płycie dołączonej do książki. Procedura, którą teraz pokażę, sprawdza się nawet przy mocno niedoświetlonych zdjęciach. Po otwarciu obrazu zduplikuj warstwę tła. Tym razem zastosuj tryb mieszania Screen (Przesiewanie). Kontynuuj powielanie kopii do momentu, aż uzyskasz obraz prześwietlony. Teraz zmniejsz jasność za pomocą suwaka Opacity (Krycie). Wartość 100 oznacza jasność maksymalną, a przy 50 zmniejszysz ją o połowę. Znajdź usta- wienie optymalne, a następnie scal wszystkie warstwy w jedną (patrz rysunek 3.13). Rysunek 3.13. Skorygowany obraz i zastosowane ustawienia w oknie Layers (Warstwy) Kup książkę Poleć książkę 3.5. P R A C E R E T U S Z ER S K I E 5  K OR Y G O W A N I E P ER S P E K T Y W Y 2 0 1 3.5. Prace retuszerskie 5 — korygowanie perspektywy 3.5.1. Jak robić zdjęcia, aby zminimalizować zbieżność linii pionowych Warstwy przydają się także do korygowania zbieżności pionowych linii na zdjęciach. Zbieżność pionowych linii często występuje na zdjęciach obiektów architektonicz- nych, gdy aparat kierujemy w górę i ogniskujemy go na obiekcie zawierającym piono- we krawędzie. Pionowe linie, na przykład krawędzie budynku, dążą wtedy do przecię- cia się w trzecim punkcie zbiegu. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uniknąć lub przynajmniej zminimalizować tego typu wady obrazu: • • • Im większa odległość od pionowego obiektu (na przykład wieżowca), tym mniej- sza zbieżność pionowych linii. Staraj się nie używać obiektywów szerokokątnych, ponieważ wprowadzają do- datkowe zniekształcenia (wybrzuszenie obrazu). Im dłuższa ogniskowa, tym mniej dodatkowych deformacji. Jeśli dysponujesz aparatem z wymienną optyką, zastosuj obiektyw typu „shift”. Obiektyw taki umożliwia przesuwanie osi optycznej równolegle do płaszczyzny obrazu (matrycy aparatu), co pozwala zredukować niepożądany efekt zbieżności pionowych linii. Przestrzeganie powyższych zaleceń nie gwarantuje sukcesu w każdych warun- kach, dlatego większość programów edycyjnych oferuje rozmaite metody prostowa- nia pionowych linii na zdjęciach. Kup książkę Poleć książkę 2 0 2 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E 3.5.2. Krótki opis procedury korygowania perspektywy Główne etapy postępowania są następujące: • prostujemy zdjęcie za pomocą narzędzia transformacyjnego o nazwie Perspective: Change perspective of the layer, selection or path (Perspektywa: Zmienia perspektywę warstwy, zaznaczenia lub ścieżki), • wprowadzamy przezroczystość warstwy tła, przydzielając jej kanał alfa. Obraz convergingverticals.png ma pionowy punkt zbiegu, o czym świadczą po- chylone ku środkowi pionowe krawędzie budynków. Wyprostujemy je przy użyciu narzędzia transformacyjnego. 3.5.3. Korygowanie zbieżności pionowych linii • • • Aby skorygować zbieżność pionowych linii na przykładowym zdjęciu, wykonaj nastę- pujące czynności: • Otwórz plik convergingverticals.png z folderu sampleimages umieszczonego na płycie dołączonej do książki. Ustaw dwie pionowe prowadnice wzdłuż zewnętrznych krawędzi budynku i jed- na poziomą na wysokości okapu. Za pomocą narzędzia Zoom (Powiększenie) zmniejsz nieco skalę widoku albo po- większ okno obrazu, by poszerzyć obszar roboczy wokół zdjęcia. Z przybornika wybierz narzędzie Perspective (Perspektywa) i kliknij obraz. Przeciągnij górne uchwyty ramki transformacji tak, aby okap i pionowe krawę- dzie budynku były równoległe do prowadnic (patrz rysunek 3.14). W rezultacie obraz może się mocno rozciągnąć w kierunku poziomym. Jeśli do tego dojdzie, rozciągnij go w pionie za pomocą narzędzia Scale (Skalowanie). W razie potrzeby wybierz polecenie Image/Canvas Size (Obraz/Wymiary płótna) (patrz punkt 3.13.2) i zwiększ powierzchnię płótna. • Wybierz polecenie Layer/Layer to Image Size (Warstwa/Dopasuj wymiary warstwy do obrazu), aby warstwie nadać wymiary zgodne z wymiarami obrazu. Zapisz obraz pod nową nazwą w folderze roboczym. • Kup książkę Poleć książkę 3.5. P R A C E R E T U S Z ER S K I E 5  K OR Y G O W A N I E P ER S P E K T Y W Y 2 0 3 Narzędzie Perspective (Perspektywa) mogłoby się nazywać Free transformation (transformacja dowolna) albo Free distortion (deformacja dowolna), gdyby nie pewne ograniczenia w jego działaniu. Wprawdzie umożliwia korygowanie obiektów z nie- właściwą perspektywą, ale można to robić tylko przez przesuwanie narożników ram- ki transformacji. Nie może deformować obrazów tak jak niektóre narzędzia w innych programach gra(cid:23)cznych. Jednak w prostych przypadkach takich jak ten, z którym mamy do czynienia w ćwiczeniu, narzędzie to jest wystarczające. Rysunek 3.14. Korygowanie perspektywy przy użyciu narzędzia Perspective (Perspektywa). Linia przerywana wyznacza obszar obrazu oryginalnego. Aby wyprostować budynek trzeba było nadać ramce transformacji kształt trapezoidalny Kup książkę Poleć książkę 4 0 2 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E 3.5.4. Opcje narzędzi transformacyjnych Po wybraniu narzędzia Perspective (Perspektywa) zwróć uwagę na jego ustawienia. Dostępne są następujące opcje: • Transform (Przekształcenie) — tak jak przy innych transformacjach (zmianach formy i rozmiaru) możesz wybrać, czy chcesz przekształcać warstwę, zaznaczenie, czy ścieżkę. Direction (Kierunek) — opcja Normal (Forward) (Normalne (przednie)) oznacza transformację w kierunku zgodnym z wykonywanym przez nas ruchem. Opcja Corrective (Backward) (Korekcyjne (tylne)) uruchamia transformację w kierunku przeciwnym; może służyć do korygowania wcześniejszej transformacji. Interpolation (Interpolacja) — umożliwia wybór metody interpolacyjnej, jaka zostanie zastosowana przy przeliczaniu pikseli deformowanego obrazu. Wybieraj Cubic (Sześcienna) lub Sinc. Obie opcje są czasochłonne, ale też najlepsze pod względem jakości generowanego obrazu. Clipping (Przycinanie) — pozwala wybrać sposób, w jaki rezultat transformacji ma być przycięty: • Adjust (Dostosowanie) — przycina zgodnie z wymiarami płótna warstwy; rezultat transformacji jest odpowiednio powiększany lub pomniejszany bez względu na rozmiary rzeczywistego obrazu lub warstwy, Clip (Przytnij) — rezultat transformacji jest przycinany lub powiększany zgodnie z pierwotnymi rozmiarami warstwy; jeśli warstwa miała wymiary obrazu, a podczas transformacji została zmniejszona, ostatecznie otrzyma wymiary obrazu3, Crop to result (Kadruj do wyniku) — warstwa i jej zawartość są przycinane do prostokąta wpisanego w ramkę transformacji; może powodować odcię- cie części warstwy (patrz rysunek 3.15), Crop with aspect (Kadruj z proporcjami) — rezultat transformacji jest przy- cinany do prostokąta o proporcji boków pierwotnej warstwy; rozmiary koń- cowe określa ramka transformacji. • • • • • • • Preview (Podgląd) — oferuje cztery rodzaje podglądu, z których można korzy- stać podczas przekształcania warstwy: • Outline (Obwódka) — wyświetla ramkę transformacji z uchwytami w naroż- • • nikach, Grid (Siatka) — wyświetla siatkę transformacji z uchwytami w narożnikach, Image (Obraz) — na obraz oryginalny nakłada obraz przekształcony; bardzo pomocne jest ustawienie odpowiedniej wartości parametru Opacity (Krycie); przy 70 można obserwować obraz zarówno w stanie oryginalnym, jak i przekształconym; to samo dotyczy opcji Image + Grid (Obraz + siatka), • UWAGA W każdej chwili możesz powięk- szyć warstwę do rozmiarów obrazu za pomocą polecenia Layer/Layer to Image Size (Warstwa/Dopasuj wymiary warstwy do obrazu), a za pomocą polecenia Layer/Autocrop Layer (Warstwa/Przytnij warstwę) możesz jej nadać wymiary pro- stokąta obejmującego wszystkie piksele nieprzezroczyste. 3 Tak naprawdę opcja Clipping (Przytnij) wcale nie powiększa przekształcanej warstwy. Po prostu odcina te fragmenty, które wystają poza krawędzie warstwy oryginalnej — przyp. tłum. Kup książkę Poleć książkę 3.5. P R A C E R E T U S Z ER S K I E 5  K OR Y G O W A N I E P ER S P E K T Y W Y 2 0 5 • Image + Grid (Obraz + siatka) — wyświetla zarówno przekształcany obraz, jak i siatkę transformacji z uchwytami w czterech narożnikach; początkowo obraz przekształcany pokrywa się z oryginałem. Rysunek 3.15. Warstwa oryginalna, ramka transformacji i warstwa przycięta po transformacji Dla podglądu z siatką możesz regulować liczbę linii siatki lub odstępy między nimi. Ustawienia te możesz wybrać z rozwijanej listy znajdującej się pod listą Preview (Podgląd). • UWAGA Opisane tutaj opcje są dostępne dla wszystkich narzędzi transfor- macyjnych. 3.5.5. Korygowanie perspektywy, zniekształceń geometrycznych i winietowania Na zdjęciu z poprzedniego ćwiczenia mimo skorygowania perspektywy nadal widocz- ne jest zniekształcenie beczkowe — krawędzie budynku są wyraźnie wygięte na ze- wnątrz. Zniekształcenie to jest rezultatem zastosowania obiektywu szerokokątnego. Poza tym zdjęcie jest panoramą złożoną z kilku mniejszych kadrów, w związku z czym zauważalne jest istnienie dwóch punktów zbiegu po lewej i prawej stronie. Do korygowania tego typu zniekształceń GIMP oferuje (cid:23)ltry Lens Distortion (Zniekształcenia geometryczne) i Curve Bend (Wyginanie), za pomocą których można skorygować nie tylko błędy perspektywy, ale także zniekształcenia typu beczka lub poduszka wynikające z niedoskonałości optycznej obiektywu. Możesz również pójść w drugą stronę i zdeformować obraz jeszcze bardziej, nadając mu wygląd zdjęcia zro- bionego obiektywem typu rybie oko (o bardzo krótkiej ogniskowej). Niektóre obiek- tywy, zwłaszcza szerokokątne, mają tendencję do przyciemniania brzegów obrazu. Efekt ten jest nazywany winietowaniem i również można go korygować. Filtry Lens Distortion (Zniekształcenia geometryczne) i Curve Bend (Wyginanie) znajdziesz w menu Filters/Distorts (Filtry/Zniekształcenia). Kup książkę Poleć książkę 6 0 2 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E Jeśli chcesz zobaczyć, jak te (cid:23)ltry działają, otwórz ponownie obraz converging- verticals.png z folderu sampleimages. Najpierw wypróbujemy (cid:23)ltr Lens Distortion (Zniekształcenia geometryczne). Jeśli posłużysz się nim umiejętnie, możesz w zasadzie skorygować wszystkie zniekształcenia przy jednym podejściu. Gdy wybierzesz polecenie Filters/Distorts/Lens Distortion (Filtry/Zniekształcenia/ Zniekształcenia geometryczne), otworzy się okno z sześcioma suwakami. Main (Główne) i Edge (Krawędź) działają bardzo podobnie. Gdy zwiększamy war- tość któregokolwiek z nich, obraz staje się wypukły (powstaje efekt beczki lub rybiego oka), a gdy zmniejszamy — obraz staje się wklęsły (efekt poduszki). Różnica między tymi suwakami polega jedynie na tym, że pierwszy działa na cały obraz, a drugi tylko na brzegi. Przez dobór odpowiednich wartości tych suwaków możesz skutecznie wy- eliminować wszelkie wypukłości lub wklęsłości obrazu, czyli skorygować zniekształ- cenia typu beczka lub poduszka. Zdjęcie przykładowe należy korygować suwakiem Main (Główne). Rysunek 3.16. Okno dialogowe (cid:23)ltra Lens Distortion (Zniekształcenia geometryczne) z sugerowanymi ustawieniami dla obrazu ćwiczeniowego Kup książkę Poleć książkę 3.5. P R A C E R E T U S Z ER S K I E 5  K OR Y G O W A N I E P ER S P E K T Y W Y 2 0 7 Suwak Zoom (Powiększenie) zmienia skalę wyświetlania obrazu. Imituje działa- nie obiektywu o zmiennej ogniskowej. Przydaje się na przykład do zmniejszania obra- zu przy tworzeniu efektu rybiego oka. Brighten (Jasność) odpowiada za efekt winietowania — rozjaśnia lub przyciem- nia brzegi obrazu4. X shift (Przesunięcie X) obraca obraz wokół osi pionowej, przy czym efekt jest za- leżny od położenia suwaków Main (Główne) i Edge (Krawędź). Y shift (Przesunięcie Y) również obraca obraz, ale wokół osi poziomej — może służyć do korygowania per- spektywy obrazu. Na rysunku 3.16 pokazane są wartości, jakie należy zastosować przy korygowaniu zdjęcia convergingverticals.png. Rysunek 3.17. Okno dialogowe (cid:23)ltra Curve Bend (Wyginanie) Po zastosowaniu (cid:23)ltra Lens Distortion (Zniekształcenia geometryczne) możesz jeszcze poprawić prostowanie obrazu przy użyciu techniki opisanej w punkcie 3.5.3. Niestety za pomocą tych metod nie uda Ci się wyprostować budynku całkowicie. Nadal widoczne jest wyraźne wybrzuszenie obrazu. Spróbujmy je skorygować za pomocą (cid:23)ltra Curve Bend (Wyginanie) — Filters/Distorts/Curve Bend (Filtry/Zniekształcenia/ 4 Manipulowanie suwakiem Brighten (Jasność) daje widoczny efekt dopiero wtedy, gdy przynaj- mniej jeden z suwaków Main (Główne) i Edge (Krawędź) ma wartość niezerową — przyp. tłum. Kup książkę Poleć książkę 8 0 2 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E Wyginanie). W oknie dialogowym Curve Bend (Wygięcie) na razie pozostaw ustawienia domyślne, ale włącz opcję Automatic preview (Automatyczny pod- gląd), aby móc na bieżąco obserwować skutki wprowadzanych zmian (patrz rysunek 3.17). Nie musisz obracać obrazu, więc pozostaw zerową wartość parametru Rotate (Obrót). Wybrzuszenie jest najmocniejsze w górnej części obrazu, więc w sekcji Curve for Border (Krzywa do krawędzi) włącz opcję Upper (Górnej). W środ- kowej części panelu Modify Curves (Mody(cid:24)kacje krzywej) widoczna jest pozioma linia z uchwytami na końcach. Kliknij ją w połowie i przeciągnij lekko w dół, tak jak pokazano na rysunku 3.17. Sprawdź rezultat w panelu z podglądem obrazu. Jeśli uznasz, że budynek wygląda lepiej, kliknij przycisk OK. Posługując się prowadnicami, sprawdź prostoliniowość poziomych kra- wędzi obrazu. Ja stwierdziłem, że muszę podnieść prawy górny narożnik bu- dynku (widoczny tam fragment rynny znajdował się znacznie niżej niż taki sam fragment po lewej stronie). Użyłem do tego celu narzędzia Perspective (Perspektywa). Użyłem też narzędzia Scale (Skalowanie), aby nieco rozciągnąć pionowe linie. Ostatecznie nasz secesyjny budynek odzyskał kąty proste, a całe zdjęcie zostało całkowicie wyprostowane. Na rysunku 3.18 pokazane jest zdjęcie oryginalne, a na rysunku 3.19 mo- żesz zobaczyć to samo zdjęcie, ale po korekcji zniekształceń geometrycznych. Z kolei rysunek 3.20 przedstawia symulację efektu rybiego oka. Zniekształcenie tego typu jest konieczne, gdy obraz ma się odbijać na wklęsłej powierzchni. Aby uzyskać taki efekt, zastosowałem kilka razy (cid:23)ltr Lens Distortion (Zniekształcenia geometryczne) z maksymalną wartością parametru Edge (Krawędź). Opisana technika może nie zadziałać w przypadku zniekształceń, jakie powstają podczas fotografowania bardzo wysokich budynków. Żeby taki bu- dynek po korekcie nie utracił swych proporcji, należałoby całe zdjęcie mocno wydłużyć, a to grozi zakłóceniem perspektywy otworów okiennych. 3.5.6. Narzędzie Perspective Clone (Klon perspektywy) Kiedyś, aby wstawić do obrazu nowy element gra(cid:23)czny z zachowaniem właś- ciwej perspektywy, należało używać narzędzi transformacyjnych, takich jak Perspective (Perspektywa). Od wersji 2.4 GIMP oferuje narzędzie o nazwie Perspective Clone (Klon perspektywy), za pomocą którego można kopiować fragmenty obrazu i wstawiać je w inne miejsca tego samego lub innego obra- zu zgodnie z perspektywą obowiązującą w miejscu docelowym. Narzędzie to najczęściej używane jest do zakrywania niepożądanych ele- mentów obrazu, gdy istotne jest zachowanie przy tym oryginalnej perspekty- wy naprawianego miejsca. Rysunek 3.18. Dla porównania zdjęcie oryginalne Rysunek 3.19. Rezultat korekcji zniekształceń geometrycznych Rysunek 3.20. Deformacja typu rybie oko Kup książkę Poleć książkę 3.5. P R A C E R E T U S Z ER S K I E 5  K OR Y G O W A N I E P ER S P E K T Y W Y 2 0 9 Kopiowanie fragmentów obrazu i wstawianie ich z zachowaniem właściwej perspektywy Narzędzie Perspective Clone (Klon perspektywy) wymaga dużej precyzji i trzeba po- święcić trochę czasu, aby nauczyć się nim posługiwać w sposób właściwy. Pracować możesz w danej chwili tylko na jednej płaszczyźnie perspektywy. W przykładowym obrazie jest to fragment ściany budynku zasłonięty billboardem. Aby zachować ory- ginalną perspektywę miejsca retuszowanego, musisz bardzo starannie dobierać za- równo materiał klonowany, jak i miejsce, w którym ma być wstawiany. Często trzeba wykonać kilka prób, zanim uzyska się pożądany rezultat. Procedura Otwórz obraz perspective_clone.png z płyty dołączonej do książki (znajdziesz go w fol- derze sampleimages). Twoim zadaniem będzie usunięcie billboardu z fasady wieżow- ca (patrz rysunek 3.21). Najpierw musisz zde(cid:23)niować perspektywę obszaru retuszowanego. Wybierz z przybornika narzędzie Perspective Clone (Klon perspektywy), pozostaw domyślne ustawienie Modify Perspective (Mody(cid:24)kuje perspektywę) i kliknij w obrębie obrazu. W narożnikach zobaczysz uchwyty, które możesz przesuwać za pomocą myszy. Rysunek 3.21. Obraz oryginalny Kup książkę Poleć książkę 0 1 2 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E Rysunek 3.22. W celu ustalenia perspektywy obszaru retuszowanego należy wskazać odpowiednie punkty będące narożnikami tego obszaru — tutaj zaznaczone kolorem czerwonym W ustalaniu perspektywy pomocne są krawędzie budynku, okapy i inne tego typu elementy. W przykładowym obrazie możesz wykorzystać regularną siatkę okien na czo- łowej ścianie budynku. Pamiętaj przy tym, że budynek ma poziome i pionowe punkty zbiegu. Najlepiej zrobisz, jeśli wspomniane uchwyty ustawisz w narożnikach obszaru naprawianego. Na rysunku 3.22 narożniki te są oznaczone kolorem czerwonym. Po zde(cid:23)niowaniu perspektywy włącz opcję Perspective Clone (Klon perspekty- wy). Wybierz odpowiedni pędzel, w sekcji Source (Źródło) włącz Image (Obraz) i z listy Alignment (Wyrównanie) wybierz Aligned (Wyrównany). Jeśli chcesz wstawić fragment innego obrazu, musisz o tym poinformować pro- gram. Po prostu przytrzymaj wciśnięty klawisz Ctrl i kliknij obraz, z którego mate- Kup książkę Poleć książkę 3.5. P R A C E R E T U S Z ER S K I E 5  K OR Y G O W A N I E P ER S P E K T Y W Y 2 1 1 Rysunek 3.23. Precyzja w ustalaniu miejsc źródłowego i docelowego jest bardzo ważna. Źródło jest tutaj oznaczone kolorem żółtym, a miejsce docelowe — czerwonym riał ma być pobierany. Jednak takie klonowanie z jednego obrazu do drugiego jest niewygodne. Lepszym rozwiązaniem jest skopiowanie odpowiedniego fragmentu i wklejenie go do głównego obrazu, a następnie dopasowanie za pomocą narzędzia Perspective (Perspektywa). W naszym przykładzie będziemy pracować w obrębie jednego obrazu. Kliknij pa- sek tytułowy okna ze zdjęciem budynku, aby je ponownie uaktywnić. Teraz musisz użyć narzędzia, aby pobrać odpowiednie dane obrazowe. Działa ono tak samo jak na- rzędzie Clone (Klonowanie). Pobierasz dane z jednego miejsca i wstawiasz je w innym. Ustaw kursor na przecięciu poziomej i pionowej linii okien frontowej ściany wie- żowca. Kursor ma postać kółka z białą strzałką wskazującą środek, co ułatwia pre- Kup książkę Poleć książkę 2 1 2 R O Z D Z I A Ł 3 M A S K I , W AR S T WY I N A R Z Ę D Z I A M A L AR S K I E cyzyjne ustalanie jego położenia. Podobnie jak przy operowaniu narzędziem Clone (Klonowanie), żeby wskazać punkt źródłowy, wciskasz klawisz Ctrl, klikasz odpowied- nie miejsce obrazu, a następnie zwalniasz klawisz. Po zde(cid:23)niowaniu źródła musisz ustalić miejsce docelowe, gdzie dane pobierane z obszaru źródłowego będą wstawiane (patrz rysunek 3.23). Ustaw tam kursor, wciśnij lewy przycisk myszy i zacznij malować. Pędzel będzie nakładał materiał kopiowany ze źródła. Jeśli dobrze wyznaczyłeś perspektywę obszaru retuszowanego, możesz go po prostu w całości zamalować. Ale jeśli widzisz, że w miarę malowania tworzy się jakiś nieregularny wzorek, spróbuj ponownie wyznaczyć miejsca źródłowe i docelowe. Spróbuj na przykład pobierać materiał klonowany z górnych partii budynku, nad billboardem. Jeśli to nie przynosi poprawy, cofnij wszystkie czynności — skorzystaj z funkcji Undo History (Historia operacji) i skoryguj perspektywę obszaru naprawia- nego. Ostatecznie powinieneś uzyskać obraz zbliżony do tego, jaki pokazano na ry- sunku 3.24. Rysunek 3.24. Obraz wyretuszowany Kup książkę Poleć książkę 4 7 3 S K O R O W I D Z Skorowidz A About, Patrz: O programie ACDSee, 35 Add Bevel, Patrz: Dodaj fazę Add Border, Patrz: Dodaj Krawędź Add Tab, Patrz: Dodaj kartę Adobe Illustrator, 20 Adobe Photoshop Elements, 35 Aerograf, 58 AHD interpolation, Patrz: Interpolacja AHD Airbrush, Patrz: Aerograf aktywny pędzel, 53 aliasing, 20 Alignment, Patrz: Wyrównanie Alpha trimmed mean, Patrz: Średnia przycięta do alfy Angle, Patrz: Kąt animacja, 18, 28, 362 Antialiasing, Patrz: Wygładzaj Apply Canvas, Patrz: Nakładanie na płótno aspect ratio, Patrz: stosunek boków Auto adjust black point, Patrz: Automatycznie dopasuj punkt czerni Auto adjust curve (Flatten histogram), Patrz: Automatycznie dopasuj krzywą (spłaszcz histogram) Auto adjust exposure, Patrz: Autodopasowanie ekspozycji Autodopasowanie ekspozycji, 72 Automatycznie dopasuj krzywą (spłaszcz histogram), 81 Automatycznie dopasuj punkt czerni, 81 Autostitch, 293 B Background, Patrz: Tło Balans bieli, 71, 73, 143, 335 punktowy, 74 kolorów, 142, 148, 152, 335 Barwienie, 142, 222, 335, 347, 351 Barwienie próbek, 352 Base curve, Patrz: Krzywa bazowa Bezstratna kompresja TIFF, 85 biblioteka, GEGL, 313, 330 GTK+, 37, 48 SANE, 117 bichromia, 25 Blend, Patrz: Gradient Blur/Sharpen, Patrz: Rozmywanie/wyostrzanie Border, Patrz: Obramuj bracketing ekspozycji, 308, 317 Brightness-Contrast, Patrz: Jasność i kontrast Brush Editor, Patrz: Edytor pędzli Brushes, Patrz: Pędzle Bucket Fill, Patrz: Wypełnienie kubełkiem C CalibrationAider, 113 Canvas Size, Patrz: Wymiary płótna Change Background Color, Patrz: Zmiana koloru tła Change Foreground Color, Patrz: Zmiana aktywnego koloru Channel Mixer, Patrz: Mikser kanałów Channels, Patrz: Kanały Character Map, Patrz: Tablica znaków Check style, Patrz: Wygląd pola szachownicy cień, 240, 241 Cinepaint, 41, 309, 317 Clone, Patrz: Klonowanie Close Tab, Patrz: Zamknij kartę CMYK, 24, 29, 41, 221, 340, 344 Co(cid:23)n Dave, 37 Color Balance, Patrz: Balans kolorów Color matrix, Patrz: Macierz kolorów Color Picker, Patrz: Pobranie koloru Colorify, Patrz: Koloryzacja Colorize, Patrz: Barwienie CompuPic, 35 Kup książkę Poleć książkę Concave, Patrz: Wklęsłość Con(cid:22)gure this tab, Patrz: Kon(cid:22)guruj tę kartę Context Help, Patrz: Pomoc kontekstowa Corel Draw, 20 Corrections, Patrz: Korekta luminancji, Dokowalne okna dialogowe, 192 Dopasuj płótno do warstw, 108 dpi, 21 Drop Shadow, Patrz: Rzucanie cienia Druk czterokolorowy, 21 saturacji Crop, Patrz: Kadrowanie Curve Bend, Patrz: Wyginanie Curves, Patrz: Krzywe czcionka, bezszeryfowa, 235 fantazyjna, 235 ozdobna, 235 rozmiar, 235, 238 szeryfowa, 235 D dcraw, 37 DCT Method, Patrz: Metoda DCT Decompose, Patrz: Rozłożenie deformacja dowolna, 203 Deformowanie, 362 Denoise, Patrz: Odszumianie Desaturacja, 143, 189, 327, 335 Desaturate, Patrz: Desaturacja Desenie, 48, 51, deseń, 53 Design, Patrz: Projektowanie Despeckle, Patrz: Odplamianie Di(cid:20)erence Clouds, Patrz: Różnica chmur Digikam, 33 Display, Patrz: Wyświetlanie Distort, Patrz: Zniekształcenie obwodu dithering, 228, 332 Dockable Dialogs, Patrz: Dokowalne okna dialogowe Dodaj fazę, 240 Dodaj kartę, 52 Dodaj Krawędź, 243, 245 dodatek RawPhoto, 37, 65 Separate+, 25 UFRaw, 29, 37, 65, 68, 69 Dodge/Burn, Patrz: Rozjaśnianie/Wypalanie dok, 48, 51 Kup książkę E Edge enhancement, Patrz: Uwydatnianie krawędzi Edit, Patrz: Edycja edycja destrukcyjna, 313 zachowawcza, 313 Edycja, 185 Edytor gradientów, 225 Edytor pędzli, 156, 253, 268 edytor tekstowy, 237 efekt czerwonych oczu, Patrz: 187 mory, 117, 125, 130, 167 solaryzacji, 139 świetlny, 268 efekty, 243 ekspozycja, 71 Ellert Mattias, 117 Ellipse Select, Patrz: Zaznaczenie eliptyczne Environment, Patrz: Środowisko Eraser, Patrz: Gumka Exchangeable Image File Format, Patrz: EXIF EXIF, 85 ExifTool, 85 Exposure Bracketing, Patrz: bracketing ekspozycji Exposure compensation in EV, Patrz: Korekta ekspozycji w EV F Farba olejna, 175 FDRTools, 310 FDRTools Basic, 310, 317 Feather, Patrz: Zmiękcz FilmGIMP, 41 Filters, Patrz: Filtry (cid:22)ltr Bayera, 75 S K O R O W I D Z 3 7 5 Poleć książkę 6 7 3 S K O R O W I D Z (cid:22)ltr Colorify, Patrz: Koloryzacja Old Photo, Patrz: Stara fotogra(cid:22)a Apply Canvas, 176 artystyczny, 163 gra(cid:22)czny, 163 IWarp, Patrz: Deformowanie nieliniowy, Patrz: (cid:22)ltr NL NL, 170 Oilify, 175 Pencil drawing from photo, 354 Photocopy, Patrz: Fotokopia Pixelize, 177 Quick sketch, 354, 355 Red Eye Removal, Patrz: Usuwanie czerwonych oczu 160, 175, 354 Di(cid:20)erence Clouds, Patrz: Różnica chmur Gradient Map, Patrz: Odwzorowywanie gradientu Supernova, Patrz: Supernowa Filtry, 54, 162, 243, 245 (cid:22)nt, Patrz: czcionka Fit Canvas to Layers, Patrz: Dopasuj płótno do warstw Flara obiektywu, 269 Flatten Image, Patrz: Spłaszcz obraz Flip, Patrz: Odbicie Floating Selection, Patrz: Oderwane zaznaczenie Foreground Select, Patrz: Zaznaczenie pierwszego planu format ARW, 85 AVI, 18 BMP, 28 CAM, 38 CRW, CRW2, 38, 85 DCR, 38 DNG, 29, 30, 85 GIF, 18, 28, 32 HDR, 308 ICC, 79 ICM, 79 JPG (JPEG), 26, 32, 37, 64, 65, 84, 88, 144, 146, 193 KDC, 38 MPEG, 18 MRW, 38, 85 NEF, 38, 78, 85 OpenEXR, 308, 309 ORF, 38 PCD, 38 PEF, 38, 85 PNG, 27, 32, 37, 65, 84, 88, 109 PPM, 65, 83 PSD, 26, 109, 190 RAF, 38, 85 RAW, 29, 32, 36, 38, 64, 71, 321 SR2, 85 SRF, 38 TIF (TIFF), 29, 32, 37, 65, 84, 85, 88, 109, 125 TIFF z kodowaniem LogLuv, 308 X3F, 38 XCF, 26, 109, 125, 190, 341, 362 Fotokopia, 354 Free distortion, Patrz: deformacja dowolna Free Select, Patrz: Zaznaczenie odręczne Free transformation, Patrz: transformacja dowolna Fuchs Udi, 80 Fuzzy Select, Patrz: Zaznaczenie rozmyte G GammaToggle, 112 GAP, 18, 44 Gaussian Blur, Patrz: Rozmycie Gaussa GEGL, 16 GEGL Operation, Patrz: Operacja GEGL-a GFIG, 18 GhostScript, 40, 42 GhostScriptViewer, 40, 42 GimPad, 41 GimPhoto, 41 Gimpprint, Patrz: Gutenprint GIMPshop, 40 Głębia koloru, 23, 25 ostrości, 163 gorące piksele, 76 gPhoto, 33 gradient, 53, 223 tworzenie, 225 Kup książkę Poleć książkę Gradient, 48, 51, 58, 224, 225, 228, 229 Gradient Editor, Patrz: Edytor gradientów Gradient Map, Patrz: Odwzorowywanie gradientu Gradients, Patrz: Gradient Grayscale, Patrz: Skala szarości, odcienie interpolacja, 21, 75, 101, 144 Invert, Patrz: Inwersja Inwersja, 143, 335 IrfanView, 35, 38 ISO, 166 IWarp, Patrz: Deformowanie szarości Grow, Patrz: Powiększ gThumb, 35 Gumka, 58, 220 Gutenprint, 115 Gutenprint 43, 115 H Harvey Phil, 85 HDR, 308, 319 HDRsoft, 310 Heal, Patrz: Łatka Help, Patrz: Pomoc High Dynamic Range, Patrz: HDR Hinting, 238 histogram liniowy, 134, 136, 336 logarytmiczny, 132, 134, 136, 319, 336 RAW, 71, 85, Historia operacji, 48, 51, 55, 56, 160, 186, 192 HSV, 221 HSV Noise, Patrz: Szum HSV Hue, Patrz: Odcień Hue-Saturation, Patrz: Odcień i nasycenie Hugin, 293 I ImageMagick, 35 Images, Patrz: Obrazy ImgSeek, 35 importowanie zdjęć, 30 Indent, Patrz: Wcięcie pierwszego wiersza Ink, Patrz: Stalówka Inkscape, 20 Inteligentne nożyce, 181, 182 Interpolacja AHD, 75 PPG, 75 VNG, 75 Kup książkę J jasność, 132, 142 Jasność i kontrast, 142, 189, 335 Jednolite chmury, 222 Jochym Paweł, 37 JPEG progressive encoding, Patrz: Kodowanie progresywne JPEG Justify, Patrz: Justowanie Justowanie, 238 K Kadrowanie, 57, 104, 129 Kadrowanie i obrót, 83 kalibracja monitora, 111 kanał, 340 alfa, 26, 111, 195, 196, 216, 312, 344 Kanały, 48, 51, 54, 134, 149, 192, 340 Kąt, 127 kąt obrotu, 126 kierunku pisania tekstu, 237 Klon perspektywy, 58, 208 Klonowanie, 58, 154, 157, 158, 160, 169, 198, 296 kodowanie długich serii, 130 Kodowanie progresywne JPEG, 84 kolaż, 294, 356 kolor indeksowany, 24, 332, 341 pierwszego planu, 53, 58, 221 pro(cid:22)l, 112 tła, 53, 58 zarządzanie, 79, 113 Koloryzacja, 350 kompresja bezstratna, 26, 27 stratna, 27, 146 LZW, Patrz: kompresja TIFF, kompresja bezstratna S K O R O W I D Z 3 7 7 Poleć książkę 8 7 3 S K O R O W I D Z Kon(cid:22)guruj tę kartę, 56 kontrast, 132 Kontrola wyświetlania obrazu, 96, 258 Korekta ekspozycji w EV, 71 Korekta luminancji, saturacji, 80, 81 Koren Norman, 112 Krita, 41, 309, 317 kroplomierz, 74, 134, 150 krój pisma proporcjonalny, 235 stały, 235 Krycie, 191 Krzywa bazowa, 78 krzywa gradacyjna, 136 Krzywe, 132, 134, 138, 142, 198, 335, 349 KuickShow, 35 KView, 35 L LAB, 41, 255 Lasso, 57, 181 Lasso wielokątne, 57, 181, 257 layerfx.scm, 243 Layers, Patrz: Warstwy Lens Distortion, Patrz: Zniekształcenia geometryczne Lens Flare, Patrz: Flara obiektywu Levels, Patrz: Poziomy Lightness, Patrz: Jasność Lightness Adjustments, Patrz: Poprawki jasności Linearity, Patrz: Liniowość linijka, 95 Liniowość, 80 Linux, 33 Load dark frame, Patrz: Wczytaj ciemną klatkę Luminance HDR, 310 luminancja, 71, 153 Ł Łatka, 58, 161 łączenie obrazów, 285, 288 M Macierz kolorów, 80 Magic Wand, Patrz: Różdżka Map, Patrz: Odwzorowania mapowanie tonów, 309, 319, 320 maska, 180, 195, 253, 285, 297, 298, 302, 303, 313 warstwy, 313 Maska wyostrzająca, 160, 163, 164, 169 MCW Monitor C Calibration Wizard, 113 Measure, Patrz: Miarka Merge Visible Layers, Połącz widoczne warstwy Metoda DCT, 146 Miarka, 57, 96, 126 mieszanie kolorów, 198 warstw, 198, 296 Mikser kanałów, 153, 328 Mode, Patrz: Tryb model addytywny, 22 subtraktywny, 25 mora, Patrz: efekt mory mor(cid:22)ng, 362 Moschella Scott , 40 Motyw, 53 Move, Patrz: Przesunięcie Moove, Patrz: Przesunięcie N Nachylenie, 57, 265 Nakładanie na płótno, 176 Nasycenie, 140, 142 Nasycony, 80, 81 Navigate the image display, Patrz: Kontroluje wyświetlanie obrazu negatyw cyfrowy, Patrz: RAW NL (cid:22)lter, Patrz: (cid:22)ltr NL Noise, Patrz: Szum Normalize, Patrz: Normalizuj Normalizuj, 143 Nożyczki, 57 Kup książkę Poleć książkę O O programie, 61 obiektyw rybie oko, 205 szerokokątny, 201, 205 typu „shift”, 201 obracanie, 97 Obramuj, 184 obraz bitmapowy, Patrz: obraz bitmapowy pikselowy, 19, 20 Obrót, 57, 127, 128 Odbicie, 58, 181 Odcienie szarości, 326, 335 Odcień, 142 Odcień i nasycenie, 140, 142, 169, 255, 327, 335 odejmowanie ciemnej klatki, 76 Oderwane zaznaczenie, 260 Odplamianie, 164, 167, 172 Odszumianie, 76 Odwrócenie wartości, 143, 335 Odwzorowania, 352 Odwzorowywanie gradientu, 229 ogniskowa, 201 Oilify, Patrz: Farba olejna okno informacyjne, 126 obrazu, 53, 94 programu, 48, 49 Old Photo, Patrz: Stara fotogra(cid:22)a Ołówek, 58 Opaque, Patrz: Krycie Opcje narzędzia, 50, 52, 56 Operacja GEGL-a, 330, 332 Optimal estimation, Patrz: Optymalne przewidywanie Optymalne przewidywanie, 170 oś optyczna obiektywu, 201 P Paintbrush, Patrz: Pędzel Pandora, 293 panoramowanie, 258, 288, 293, PanoTools, 293 Kup książkę pasek stanu, 96, 126 Paste, Patrz: Wklej Path from Text, Patrz: Ścieżka z tekstu Paths, Patrz: Ścieżki Patterned Pixel Grouping interpolation, Patrz: Interpolacja PPG Patterns, Patrz: Desenie Pencil, Patrz: Ołówek Pencil drawing from photo, 354, 355 perpektywa, 202, 205 Perspective, Patrz: Perspektywa Perspective Clone, Patrz: Klon perspektywy Perspektywa, 57, 202, 203 pędzel, gwiazdkowy, 268 Pędzel, 58, 252 Pędzle, 48, 51, 154, 155 Photocopy, Patrz: Fotokopia Photomatix Pro, 310 Photoshop, 26, 29, 40, 41, 47, 48, 156, 243, 310, 313 Photoshop Elements, 35, 156 pica, 235 piksel, 19, 21 Pikselizacja, 177 Pixelize, Patrz: Pikselizacja plug-in, Patrz: dodatek Plug-in Browser, Patrz: Przeglądarka wtyczek Pobranie koloru, 23, 24, 57, 217, 218 Podgląd, 32 podgląd wydruku, 25 Podpróbkowanie, 146 Podręcznik użytkownika, 61 pokaz slajdów, 35 Polygon Lasso, Patrz: Lasso wielokątne Polygonal, Patrz: Wielokąt Połącz widoczne warstwy, 160 Pomoc, 59, 61 Pomoc kontekstowa, 59 Poprawki jasności, 82 Porada dnia, 60 Posterize, Patrz: Redukcja kolorów Powiększ, 184, 215 Powiększenie, 57 Poziomy, 132, 133, 142, 148, 198, 335, 348 PPG interpolation, Patrz: Interpolacja PPG Preferences, Patrz: Preferencje S K O R O W I D Z 3 7 9 Poleć książkę 0 8 3 S K O R O W I D Z Kup książkę Preferencje, 50, 53, 55, 160 Procedure Browser, Patrz: Przeglądarka procedur pro(cid:22)l, Adobe RGB, 79, 80 pro(cid:22)l, sRGB, 79, 111, 112, 113 Progowanie, 142, 332, 335, 336 Projektowanie, 262, 272 prowadnica, 96, 126 Próg, 164, 165, 189, 215 Przeglądarka procedur, 61 Przeglądarka wtyczek, 61 Przekształcenie, 128, 204 Przekształć na ścieżkę, 185 przeplot, 27, 28 Przesunięcie, 57, 181, 223 przetwarzanie wsadowe, 35 Przybornik, 48, 50, 53, 56 PTGui, 293 punkt kontrolny, 263, 264 punkty, 235 Q Quick View, 32 QuickGamma, 113 R RawTherapee, 37, 67, 87 Rectangle Select, Patrz: Zaznaczenie prostokątne Red Eye Removal, Patrz: Usuwanie czerwonych oczu Redukcja kolorów, 143, 335 Reset exposure to default, Patrz: Ustawienie domyślnej korekty ekspozycji Reset white balance, Patrz: Ustaw początkową wartość balansu bieli Resize layers, Patrz: Zmiana rozmiaru warstw retusz, 148, 154, 158, 187, 198, 200, 201, 213 konstruktywny, 148, 154 RGB, 22, 41, 221, 250, 326, 335, 340, 347 RGB Noise, Patrz: Szum RGB RGBA, 344 RLE, Patrz: kodowanie długich serii Robinson Alastair M. , 25 Rotate, Patrz: Obrót Rounded Rectangle, Patrz: Zaokrąglenie rozdzielczość, 19, 21, 100, 119, 120 Rozjaśnianie/Wypalanie, 58, 218 Rozłożenie, 25, 344 Rozmycie Gaussa, 119, 122, 130, 131, 162, 168, 171, 173 Rozmywanie/wyostrzanie, 58 Rozrzucenie, 175 Rozsmarowywanie, 58, 164 Różdżka, 57, 181 Różnica chmur, 222 Run-Length Encoding, Patrz: kodowanie długich serii rysunek, wektorowy, 20 Rzucanie cienia, 241, 242 S Sample Colorize, Patrz: Barwienie próbek Saturation, Patrz: Nasycony, Nasycenie Save as Template, Patrz: Zapisz jako szablon Save to Channel, Patrz: Zapisz do kanału Scale, Patrz: Skaluj, Skalowanie Scale Image, Patrz: Skalowanie Scale layer, Patrz: Skaluj warstwę Scissors Select, Patrz: Nożyczki, Inteligentne nożyce script-fu, 44, 240 Select by Color, Patrz: Zaznaczenie według koloru Selection, Patrz: Zaznaczenie separacja, 25 Separate, Patrz: separacja Set Image Canvas Size, Patrz: Ustawienie wymiarów płótna obrazu Sharpen, Patrz: Wyostrzanie, Wyostrz Shear, Patrz: Nachylenie Shrink, Patrz: Zmniejsz Shrink factor, Patrz: Zmniejszenie skala szarości, 23, 77, 326 skala widoku, 98 Skalowanie, 20, 57, 61, 100, 102, 103, 144, 232, 233, 266 skalowanie, 232 Skaluj, 231, 323 Skaluj warstwę, 232 Poleć książkę skanowanie, 117, 122, 123 skrypt, layerfx
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

GIMP 2.6 dla fotografów - techniki cyfrowej obróbki zdjęć. Od inspiracji do obrazu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: