Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00393 008658 10487748 na godz. na dobę w sumie
GIMP. Kreatywne techniki dla fotografów i grafików - książka
GIMP. Kreatywne techniki dla fotografów i grafików - książka
Autor: Liczba stron: 302
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-6416-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jednym z parametrów świadczących o jakości i wartości oprogramowania jest stosunek jakości do ceny. Ciężko w to uwierzyć, ale istnieją programy, w których ten parametr zmierza do nieskończoności! Wśród nich znajduje się właśnie GIMP. Ten rewelacyjny darmowy program graficzny jest w stanie z powodzeniem zastąpić wiele płatnych (i drogich) rozwiązań. Inwestycja w tę książkę prawdopodobnie pozwoli Ci zaoszczędzić całkiem konkretną kwotę!

Jakich informacji możesz się spodziewać? Są tu zawarte kompletny i szczegółowy opis narzędzi dostępnych w GIMP-ie oraz najlepsze techniki pracy z tym programem. W trakcie lektury nauczysz się korzystać z warstw, masek oraz błyskawicznego zaznaczania konkretnych obszarów. Znajdziesz też liczne przykłady z życia, które pozwolą Ci na doskonałe poznanie niuansów GIMP-a. Co jeszcze? Szczegółowy opis tego, jak wykorzystać program w procesie projektowania strony internetowej, z pewnością zyska Twoje uznanie. Książka ta jest obowiązkową pozycją dla każdego grafika, fotografa oraz projektanta stron internetowych. Musisz ją mieć!

Poznaj GIMP-a i:

GIMP - doskonała alternatywa dla drogich programów graficznych!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Artist s Guide to GIMP: Creative Techniques for Photographers, Artists, and Designers Tłumaczenie: Zbigniew Waśko ISBN: 978-83-246-6416-0 Original edition copyright © 2012 by Michael J. Hammel. All rights reserved. Published by arrangement with No Starch Press, Inc. Polish edition copyright © 2013 by Helion SA. All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/gimpkr Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność spis treści Podziękowania ............................................................................................................... xiii Wprowadzenie ................................................................................................................. xv Techniki podstawowe 1 1. 1.1. Rysowanie i malowanie ....................................................................................11 1.2. Warstwy i tryby mieszania ...............................................................................17 1.3. Tryby koloru .......................................................................................................... 24 Zaznaczenia .......................................................................................................... 27 1.4. Ścieżki ..................................................................................................................... 38 1.5. Rysowanie kształtów podstawowych ........................................................ 41 1.6. Desenie i gradienty............................................................................................ 45 1.7. 1.8. Praca z tekstem ...................................................................................................54 1.9. Cyfrowe aparaty fotograficzne ..................................................................... 58 1.10. Ćwiczenia podstawowe ................................................................................... 62 Efekty fotograficzne 69 2. 2.1. Miękkie ostrzenie ............................................................................................... 71 Zdjęcie jak odręczny szkic............................................................................... 75 2.2. Antykizowanie tonami sepii .......................................................................... 78 2.3. Zamiana kolorów ................................................................................................ 82 2.4. 2.5. Zmiana głębi ostrości ....................................................................................... 87 2.6. Odbicia na szkle .................................................................................................. 91 2.7. Odbicie w jeziorze ..............................................................................................96 2.8. Odnawianie zdjęć .............................................................................................100 2.9. Dodawanie światła padającego przez okno ..........................................106 2.10. Smugi światła ..................................................................................................... 110 2.11. Miniaturyzacja sceny ...................................................................................... 114 Wskazówki związane z efektami fotograficznymi ............................... 117 3. 3.1. 3.2. 3.3. 3.4. Grafika internetowa 119 Przyciski żelowe ................................................................................................122 Przyciski metaliczne ........................................................................................128 Zakładki ................................................................................................................132 Banery ...................................................................................................................137 3.5. 3.6. Proste logo ..........................................................................................................142 Ikony ......................................................................................................................148 Wskazówki związane z projektowaniem stron internetowych ......154 4. Reklama i efekty specjalne 157 4.1. Nieszablonowy projekt tekstowy ..............................................................161 Projektowanie opakowań .............................................................................166 4.2. 4.3. Odbicia na szklanej powierzchni................................................................ 174 Efekt przestrzenny ...........................................................................................181 4.4. Błyszczący emblemat .....................................................................................186 4.5. Butelka wina .......................................................................................................193 4.6. Koło zębate .........................................................................................................199 4.7. Tekturowe miasto .............................................................................................206 4.8. Pod wodą ............................................................................................................. 212 4.9. 4.10. Kolorowe oświetlenie .....................................................................................218 iPod ........................................................................................................................222 4.11. Wskazówki związane z reklamą i efektami specjalnymi ...................227 Efekty tekstowe 229 5. Tekst chromowany i metaliczny .................................................................232 5.1. Pismo żelowe .....................................................................................................242 5.2. 5.3. Tekst podniszczony .........................................................................................247 5.4. Oblodzenie .........................................................................................................251 5.5. Neony ....................................................................................................................257 5.6. Malowanie sprayem ........................................................................................262 Wskazówki związane z efektami tekstowymi .......................................266 6. Twórcze inspiracje 269 Ognista dziewczyna ........................................................................................271 6.1. 6.2. Kosmos .................................................................................................................278 6.3. Miłość w odcieniach creamsicle .................................................................286 6.4. Miasto gangsterów ..........................................................................................294 Skorowidz 300 GIMP.indb 5 2013-04-23 13:53:06 Poleć książkęKup książkę GIMP.indb 6 2013-04-23 13:53:06 Poleć książkęKup książkę szczegółowy spis treści Podziękowania xiii Wprowadzenie xv O czym jest ta książka? .................................................................................................... xv O czym ta książka nie jest? ............................................................................................xvi Układ książki .......................................................................................................................xvi Kilka dodatkowych wskazówek ..................................................................................xvi Pakiet użytecznych rozszerzeń ....................................................................xvii Kilka uwag o płótnie.........................................................................................xvii 1 1. Techniki podstawowe Tryb jednego okna lub wielu okien .............................................................................. 1 Przybornik .............................................................................................................................. 2 Okno dialogowe Tool Options (Opcje narzędzia) ..................................... 4 Próbki kolorów pierwszego planu i tła ......................................................... 4 Podglądy pędzla, desenia i gradientu ........................................................... 5 Podgląd aktywnego obrazu ............................................................................. 5 Dokowanie ............................................................................................................... 5 Okno obrazu .......................................................................................................................... 6 Menu .......................................................................................................................... 6 Inne funkcje okna obrazu................................................................................... 8 Okno dialogowe Preferences (Preferencje) ............................................................... 9 Skróty ......................................................................................................................... 9 Poziomy cofnięć i inne opcje w kategorii Environment (Środowisko) ..10 Foldery z zasobami GIMP-a .............................................................................10 1.1. Rysowanie i malowanie 11 Narzędzia malarskie i ich właściwości........................................................................ 11 Ołówek .................................................................................................................... 12 Pędzel....................................................................................................................... 12 Aerograf .................................................................................................................. 13 Gumka ..................................................................................................................... 13 Stalówka.................................................................................................................. 14 Końcówki narzędzi malarskich ..................................................................................... 14 Tworzenie końcówki zwykłej lub kolorowej ............................................. 14 Tworzenie końcówki parametrycznej ......................................................... 15 17 1.2. Warstwy i tryby mieszania Okno dialogowe Layers (Warstwy) ............................................................................. 17 Tryby malarskie ................................................................................................................... 19 Tryby warstwowe ...............................................................................................................21 Kolorowanie obrazu z zastosowaniem trybów mieszania warstw ................22 Kolorowanie obrazu z zastosowaniem maski warstwy ......................................22 Praktyczne wskazówki na temat warstw i ich trybów mieszania ...................23 1.3. Tryby koloru 24 1.4. Zaznaczenia 27 Narzędzia zaznaczające...................................................................................................27 Edycja zaznaczeń ...............................................................................................................27 Ograniczanie działania narzędzi zaznaczających .................................................28 Tryby zaznaczania .............................................................................................................29 Zaznaczanie kształtów nieregularnych ....................................................................30 Narzędzie Free Select (Odręczne zaznaczanie obszarów) ..................30 Narzędzie Fuzzy Select (Różdżka) ................................................................. 31 Narzędzie Select by Color (Zaznaczenie według koloru) ....................32 Narzędzie Scissors Select (Inteligentne nożyce) .....................................32 Narzędzie Foreground Select (Zaznaczenie pierwszego planu) ......32 Tworzenie masek na podstawie zaznaczeń.............................................................33 Zmiękczanie zaznaczenia ................................................................................33 Używanie szybkiej maski..................................................................................34 Usuwanie i zapisywanie zaznaczeń ............................................................................35 Zastosowania zaznaczeń ................................................................................................36 Praktyka zaznaczania .......................................................................................................37 1.5. Ścieżki 38 1.6. Rysowanie kształtów podstawowych 41 Rysowanie linii prostej ..................................................................................................... 41 Rysowanie prostych kształtów ..................................................................................... 41 Rysowanie kształtów nieregularnych ........................................................................42 Rysowanie kształtów predefiniowanych ..................................................................43 Wskazówki na temat tworzenia kształtów ..............................................................44 Szczegółowy spis treści   vii GIMP.indb 7 2013-04-23 13:53:06 Poleć książkęKup książkę 1.7. Desenie i gradienty 45 Desenie ..................................................................................................................................45 Tekstura betonu ...................................................................................................46 Imitacja tkaniny ....................................................................................................47 Tworzenie deseni powtarzalnych .................................................................48 Gradienty ..............................................................................................................................49 Kształty gradientów ...........................................................................................49 Edytor gradientów ..............................................................................................51 Wskazówki związane z projektowaniem deseni i gradientów .........................52 1.8. Praca z tekstem 54 Narzędzie Text (Tekst) ......................................................................................................54 Okno dialogowe Tool Options (Opcje narzędzia) .................................................55 Edytor tekstu .......................................................................................................................56 Tekst, ścieżki i menu kontekstowe ..............................................................................56 Wskazówki na temat tekstu ...........................................................................................57 1.9. Cyfrowe aparaty fotograficzne 58 Abecadło fotografii cyfrowej ........................................................................................58 Formaty plików ...................................................................................................................59 Metadane EXIF ....................................................................................................................59 Obróbka zdjęć w GIMP-ie ...............................................................................................60 Dodatkowe wskazówki dla posiadaczy aparatów cyfrowych .......................... 61 1.10. Ćwiczenia podstawowe 62 Chmury ..................................................................................................................................62 Filtr Plasma (Plazma) ..........................................................................................62 Filtr Solid Noise (Jednolity szum) ..................................................................63 Filtr Difference Clouds (Różnica chmur) .....................................................64 Filtr Fog (Mgła) .....................................................................................................64 Łączenie filtrów ....................................................................................................64 Symulowanie pary wodnej ..............................................................................65 Wskazówki na temat generowania chmur ................................................66 Rozdarcia i pęknięcia ........................................................................................................66 Targanie brzegów obrazu ................................................................................66 Wskazówki związane z efektem poszarpania ..........................................68 2. Efekty fotograficzne 69 2.1. Miękkie ostrzenie 71 Prace przygotowawcze ...................................................................................................71 Przygotowanie filtra górnoprzepustowego ............................................................72 Scalanie warstw ..................................................................................................................72 viii   Szczegółowy spis treści Korekta świateł i cieni na warstwie High Pass ........................................................73 Mieszanie warstw .............................................................................................................. 74 Drobne poprawki ............................................................................................................... 74 Inne zastosowania filtra górnoprzepustowego ..................................................... 74 2.2. Zdjęcie jak odręczny szkic 75 Zaczynamy ...........................................................................................................................75 Przekształcenie zdjęcia w odręczny szkic ................................................................75 Symulowanie głębi rysunku ..........................................................................................76 Prace wykończeniowe .....................................................................................................77 Inne możliwości ..................................................................................................................77 2.3. Antykizowanie tonami sepii 78 Zaczynamy ...........................................................................................................................78 Wzmacnianie średnich szarości....................................................................................79 Wprowadzenie tonów w odcieniach sepii ...............................................................80 Inne możliwości ..................................................................................................................81 82 2.4. Zamiana kolorów Zamiana kolorów — przypadek łatwy ......................................................................82 Wyodrębnienie obiektu ....................................................................................82 Wybór koloru docelowego ..............................................................................83 Zamiana kolorów — przypadek trudniejszy ...........................................................83 Tworzenie skomplikowanego zaznaczenia ...............................................84 Zmiana koloru szybkiej maski ........................................................................84 Malowanie zaznaczenia ....................................................................................85 Praca na kopii warstwy .....................................................................................86 Inne możliwości ..................................................................................................................86 2.5. Zmiana głębi ostrości 87 Zaczynamy ...........................................................................................................................87 Wydzielanie pierwszego planu ....................................................................................88 Tworzenie wrażenia głębi ...............................................................................................90 Inne możliwości ..................................................................................................................90 2.6. Odbicia na szkle 91 Zaczynamy ...........................................................................................................................91 Przygotowanie obrazu ....................................................................................................91 Tworzenie odbicia .............................................................................................................92 Imitacja powierzchni odbijającej .................................................................................93 Ustawianie odbicia ...........................................................................................................93 Dodawanie cienia ..............................................................................................................94 Inne możliwości ..................................................................................................................95 GIMP.indb 8 2013-04-23 13:53:06 Poleć książkęKup książkę 2.7. Odbicie w jeziorze 96 Zaczynamy ...........................................................................................................................96 Tworzenie zwykłego odbicia .........................................................................................97 Generowanie fałdek .........................................................................................................97 Dodawanie większych fal ...............................................................................................98 Inne możliwości ..................................................................................................................99 2.8. Odnawianie zdjęć 100 Zaczynamy .........................................................................................................................100 Korekta zeskanowanego zdjęcia ...............................................................................100 Naprawianie przy użyciu dużych łat ........................................................................101 Naprawianie przy użyciu wielu małych łat ............................................................102 Naprawianie uszkodzeń w obrębie twarzy ...........................................................103 Czyszczenie tła ..................................................................................................................104 Inne możliwości ................................................................................................................105 2.9. Dodawanie światła padającego przez okno 106 Zaczynamy .........................................................................................................................106 Przygotowanie maski cienia ........................................................................................106 Zwiększenie ilości światła .............................................................................................108 Inne możliwości ................................................................................................................109 2.10. Smugi światła 110 Zaczynamy .........................................................................................................................110 Dodawanie poświaty zewnętrznej ........................................................................... 111 Dodawanie poświaty wewnętrznej .......................................................................... 112 Dodawanie kolejnych smug ........................................................................................ 113 Inne możliwości ................................................................................................................ 113 2.11. Miniaturyzacja sceny 114 Zaczynamy .........................................................................................................................114 Miniaturyzacja przez rozmycie ................................................................................... 115 Inne możliwości ................................................................................................................116 Wskazówki związane z efektami fotograficznymi 117 Automatyczna korekta poziomów jasności .......................................................... 117 Wyostrzanie skanów ....................................................................................................... 117 Zaznaczenia, zaznaczenia, zaznaczenia ................................................................. 117 Więcej kontrastu .............................................................................................................. 117 Tryby Soft light (Miękkie światło) i Overlay (Pokrywanie) ............................... 117 Sepia oznacza brąz .......................................................................................................... 117 Temperatura barwowa .................................................................................................. 117 Eksperymentowanie ....................................................................................................... 117 3. Grafika internetowa 119 Medium docelowe ..........................................................................................................120 GIMP a projektowanie stron internetowych .........................................................120 3.1. Przyciski żelowe 122 Zaczynamy .........................................................................................................................122 Dodawanie warstw kolorowych ................................................................................123 Rozjaśnianie dołu .............................................................................................................124 Rozjaśnianie góry .............................................................................................................125 Poszerzanie odblasku górnego ..................................................................................126 Dodanie napisu na przycisku ......................................................................................127 Inne możliwości ................................................................................................................127 3.2. Przyciski metaliczne 128 Zaczynamy .........................................................................................................................128 Dodawanie kolejnych odblasków .............................................................................129 Kolorowanie .......................................................................................................................131 Inne możliwości ................................................................................................................131 3.3. Zakładki 132 Zaczynamy .........................................................................................................................132 Nakładanie gradientu ....................................................................................................133 Dodawanie trzeciego wymiaru ..................................................................................133 Kolor i odblaski .................................................................................................................134 Tworzenie napisu .............................................................................................................135 Dodawanie kolejnej zakładki ......................................................................................136 Inne możliwości ................................................................................................................136 3.4. Banery 137 Zaczynamy .........................................................................................................................137 Przycinanie grafiki stanowiącej tło ...........................................................................137 Dodanie efektu poświaty .............................................................................................138 Wstawienie grafiki na pierwszym planie ................................................................139 Kolorowanie laptopa ......................................................................................................139 Otwarcie okna na drzewa .............................................................................................140 Eksportowanie i zapisywanie ......................................................................................141 Inne możliwości ................................................................................................................141 Szczegółowy spis treści   ix GIMP.indb 9 2013-04-23 13:53:06 Poleć książkęKup książkę 3.5. Proste logo 142 Zaczynamy .........................................................................................................................142 Tworzenie tekstu ..............................................................................................................142 Obramowanie i grafika ..................................................................................................144 Wstawienie znaku wodnego .......................................................................................146 Ustawienie tekstu ............................................................................................................147 Inne możliwości ................................................................................................................147 3.6. Ikony 148 Zaczynamy .........................................................................................................................148 Gradientowe tło................................................................................................................149 Kratkowany deseń tła .....................................................................................................149 Pokrycie tła deseniem ....................................................................................................150 Maskowanie dołu ikony .................................................................................................151 Modelowanie kuli ............................................................................................................151 Dodawanie odblasków ..................................................................................................152 Dodanie identyfikatora aplikacji................................................................................153 Inne możliwości ................................................................................................................153 154 Wskazówki związane z projektowaniem stron internetowych Obrazy przygotuj za pomocą GIMP-a, a układ strony opracuj przy użyciu CSS .................................................................................................................154 Stosuj właściwe jednostki .............................................................................................154 Tam, gdzie jest to konieczne, zwiększ kontrast ...................................................154 Unikaj podkładów obfitujących w szczegóły .......................................................154 Rozsądnie wybieraj format pliku ...............................................................................154 Skanowanie na potrzeby internetu ..........................................................................155 Subtelne przejścia tonalne ...........................................................................................155 Przezroczystość na stronach internetowych ........................................................155 Wybór właściwych kolorów .........................................................................................155 Eksportowanie i zapisywanie plików .......................................................................156 4. Reklama i efekty specjalne 157 Do internetu czy na papier ..........................................................................................157 Obrazy stockowe .............................................................................................................158 Kolor, kontrast i odcienie szarości .............................................................................159 Wszystko zależy od Ciebie ...........................................................................................160 4.1. Nieszablonowy projekt tekstowy 161 Wybór obrazu ....................................................................................................................162 Wybór czcionki .................................................................................................................162 Dodanie winiety ...............................................................................................................162 Warstwa tekstowa ...........................................................................................................163 Tworzenie warstwy maskującej .................................................................................164 Inne możliwości ................................................................................................................165 4.2. Projektowanie opakowań 166 Przygotowanie przedniej ścianki pudełka .............................................................166 Tworzenie łaty ...................................................................................................................168 Umieszczenie tekstu na przedniej ściance ............................................................169 Projektowanie boków pudełka ..................................................................................170 Łączenie ścianek ..............................................................................................................171 Wykańczanie brzegów ..................................................................................................172 Inne możliwości ................................................................................................................173 4.3. Odbicia na szklanej powierzchni 174 Zaczynamy .........................................................................................................................174 Obramowanie ...................................................................................................................174 Tworzenie szklistej powierzchni ................................................................................176 Dodawanie odblasków po prawej stronie .............................................................177 Tworzenie odbicia po lewej stronie ..........................................................................178 Dodanie tekstu i cienia ..................................................................................................180 Inne możliwości ................................................................................................................180 181 4.4. Efekt przestrzenny Zaczynamy .........................................................................................................................181 Wyodrębnianie deskarza ..............................................................................................181 Wzmacnianie szczegółów deski ................................................................................182 Usuwanie resztek tła .......................................................................................................183 Dodawanie cienia ............................................................................................................184 Wymiana tła .......................................................................................................................184 Wstawienie tekstu ..........................................................................................................185 Inne możliwości ................................................................................................................185 4.5. Błyszczący emblemat 186 Zaczynamy .........................................................................................................................186 Metalowe obramowanie ...............................................................................................186 Tworzenie tła emblematu .............................................................................................188 Tworzenie obramowania wewnętrznego ..............................................................188 Wytłaczanie litery ............................................................................................................190 Inne możliwości ................................................................................................................192 4.6. Butelka wina 193 Rysowanie kształtu butelki ..........................................................................................193 Symulowanie odblasków ..............................................................................................195 x   Szczegółowy spis treści GIMP.indb 10 2013-04-23 13:53:07 Poleć książkęKup książkę Wykonanie białej etykiety ze złotą obwódką .......................................................196 Wykonanie niebieskiej opaski i złotego kapturka ...............................................197 Inne możliwości ................................................................................................................198 4.7. Koło zębate 199 Przygotowanie zębów ...................................................................................................199 Tworzenie pierścienia zewnętrznego ......................................................................201 Łączenie piasty z pierścieniem ...................................................................................203 Dodanie tekstury i głębi ............................................................................................... 204 Inne możliwości ............................................................................................................... 205 4.8. Tekturowe miasto 206 Zaczynamy ........................................................................................................................ 206 Front budynku ..................................................................................................................207 Konstruowanie całego budynku............................................................................... 208 Tworzenie kolejnych budynków ............................................................................... 208 Malowanie ......................................................................................................................... 209 Dodawanie odblasków ..................................................................................................210 Inne możliwości ................................................................................................................211 4.9. Pod wodą 212 Zaczynamy .........................................................................................................................212 Tworzenie fal ......................................................................................................................213 Światło rozproszone .......................................................................................................214 Promienie światła ............................................................................................................215 Intensyfikacja światła .....................................................................................................217 Inne możliwości ................................................................................................................217 4.10. Kolorowe oświetlenie 218 Zaczynamy .........................................................................................................................218 Światło ochładzające ......................................................................................................219 Światło ocieplające ......................................................................................................... 220 Dodanie odblasku .......................................................................................................... 220 Zmiękczenie obrazu .......................................................................................................221 Inne możliwości ................................................................................................................221 4.11. iPod 222 Zaczynamy ........................................................................................................................ 222 Modelowanie iPoda ....................................................................................................... 223 Umieszczenie iPoda w kieszeni ................................................................................. 225 Rysowanie słuchawek ................................................................................................... 225 Wygenerowanie cienia ..................................................................................................226 Inne możliwości ................................................................................................................226 Wskazówki związane z reklamą i efektami specjalnymi 227 Efekty 3D .............................................................................................................................227 Tekstura ...............................................................................................................................227 Tryby mieszania warstw ................................................................................................227 Odbicia a gradienty ........................................................................................................227 Łatwy sposób wytłaczania ...........................................................................................227 Eliminowanie schodków ...............................................................................................227 Wyrównywanie w poziomie ........................................................................................227 Rozmiar płótna..................................................................................................................227 5. Efekty tekstowe 229 Narzędzia tekstowe w GIMP-ie .................................................................................. 229 Gotowe efekty tekstowe .............................................................................................. 230 Tworzenie własnych efektów .....................................................................................231 232 5.1. Tekst chromowany i metaliczny Metal szczotkowany .......................................................................................................232 Przygotowanie tekstu......................................................................................232 Wytłaczanie tekstu za pomocą filtra Bump Map (Mapa wypukłości) ....................................................................233 Metaliczne wykończenie ............................................................................... 234 Metal ciężki .......................................................................................................................235 Przygotowanie tekstu..................................................................................... 236 Tworzenie głębi ................................................................................................. 236 Metaliczne wykończenie ................................................................................237 Metal ciekły ........................................................................................................................239 Przygotowanie tekstu......................................................................................239 Roztapianie liter .................................................................................................239 Dodawanie głębi i metalicznego połysku .............................................. 240 Inne możliwości ................................................................................................................241 5.2. Pismo żelowe 242 Przygotowanie tekstu ....................................................................................................242 Zaokrąglanie powierzchni tekstu ..............................................................................243 Dodawanie efektów świetlnych ................................................................................ 244 Rozjaśnianie tekstu i dodawanie cienia ..................................................................245 Inne możliwości ............................................................................................................... 246 Szczegółowy spis treści   xi GIMP.indb 11 2013-04-23 13:53:07 Poleć książkęKup książkę 5.3. Tekst podniszczony 247 Przygotowanie tekstu ....................................................................................................247 Warstwa z efektem postarzania .................................................................................247 Postarzenie tekstu .......................................................................................................... 250 Inne możliwości ............................................................................................................... 250 251 5.4. Oblodzenie Przygotowanie tła i tekstu ............................................................................................251 Wytłoczenie tekstu .........................................................................................................252 Czapy śniegu .................................................................................................................... 254 Sople .....................................................................................................................................255 Inne możliwości ............................................................................................................... 256 5.5. Neony 257 Eksperymenty z gotowym efektem neonowym .................................................257 Przygotowanie tła ............................................................................................................257 Modelowanie rur jarzeniowych ................................................................................ 258 Dodawanie poświaty..................................................................................................... 260 Symulowanie odblasków na rurach jarzeniowych .............................................261 Inne możliwości ................................................................................................................261 5.6. Malowanie sprayem 262 Przygotowanie tła ............................................................................................................262 Przygotowanie konturów tekstu ...............................................................................262 Symulowanie napisu malowanego sprayem ........................................................263 Inne możliwości ................................................................................................................265 Wskazówki związane z efektami tekstowymi 266 Łatwiejsze wyrównywanie .......................................................................................... 266 Wyszukiwanie odpowiednich czcionek ................................................................. 266 Instaluj tylko te czcionki, których używasz........................................................... 266 W projektach przeznaczonych do druku używaj dużych czcionek i stosuj wysoką rozdzielczość .................................................................................... 266 Pamiętaj, że w GIMP-ie każdy tekst jest rasteryzowany .................................. 266 Staraj się rozmieszczać tekst ręcznie .......................................................................267 Warstwy tekstowe modyfikuj z rozwagą................................................................267 Planuj swoje działania ....................................................................................................267 Twórz mapy czcionek .....................................................................................................267 xii   Szczegółowy spis treści 6. Twórcze inspiracje 269 6.1. Ognista dziewczyna 271 Oddzielenie dziewczyny od tła ..................................................................................271 Tworzenie warstw z wykrywanymi krawędziami ................................................272 Wkomponowanie elementów zdobniczych .........................................................273 Usuwanie zbędnych detali ...........................................................................................274 Kolorowanie płomieniami ............................................................................................275 Tworzenie ognistej korony ...........................................................................................276 Inne możliwości ................................................................................................................277 6.2. Kosmos 278 Na początek to, co małe ................................................................................................278 Produkcja większych gwiazd ......................................................................................279 Przejście do większej skali .......................................................................................... 280 Tworzenie kosmicznej pustki ......................................................................................281 Gromady, galaktyki i mgławice ..................................................................................282 Kolorowanie .......................................................................................................................283 Modyfikowanie najmocniejszych świateł ............................................................. 284 Dodawanie pyłu kosmicznego ...................................................................................285 Inne możliwości ................................................................................................................285 286 6.3. Miłość w odcieniach creamsicle Tworzenie własnego gradientu ................................................................................. 286 Wstępne przygotowanie wzgórz ..............................................................................287 Zachodzące słońce ..........................................................................................................287 Promienie słoneczne w stylu retro .......................................................................... 289 Sylwetki zakochanych ................................................................................................... 290 Wykańczanie trawiastych wzgórz .............................................................................292 Inne możliwości ................................................................................................................293 6.4. Miasto gangsterów 294 Zdjęcie główne ................................................................................................................ 294 Symulowanie deszczu ....................................................................................................295 Nowe tło — budynek i lampy uliczne ..................................................................... 296 Lampy uliczne i ich światła ...........................................................................................297 Czerwony krawat ............................................................................................................ 298 Inne możliwości ............................................................................................................... 299 Skorowidz 300 GIMP.indb 12 2013-04-23 13:53:07 Poleć książkęKup książkę 4.1. nieszablonowy projekt tekstowy GIMP jest programem służącym przede wszystkim do pracy z obrazami rastrowymi. Dlatego też zazwyczaj jest używany do obróbki zdjęć cyfro- wych, a gdy trzeba popracować z tekstem, sięgamy raczej po inne narzę- dzia, typu Inkscape czy Scribus. Jednak GIMP również na tym polu ra- dzi sobie całkiem nieźle i pozwala wykreować efekty, które, wydawałoby się, są możliwe do uzyskania tylko w programie do grafiki wektorowej. W tym ćwiczeniu pokażę krok po kroku, jak wykonać interesującą sztuczkę z tekstem, która wpadła mi w oko, gdy przeglądałem czasopi- sma dla grafików komputerowych. Trik polegał na zrzutowaniu obrazu na tekst, ale w taki sposób, że obraz był nadal rozpoznawalny. Autor dokładnie opisał, jak należy to zrobić, ale on posługiwał się potężnym narzędziem wektorowym, jakim niewątpliwie jest Adobe Indesign. Można w nim robić fantastyczne rzeczy, wykorzystując ramki tekstowe, ale okazuje się, że ten konkretny efekt można jeszcze łatwiej uzyskać w GIMP-ie. W projektach takich jak ten ważny jest nie tylko tekst, ale również pozostałe składniki. Ten akurat projekt wymaga obrazu o odpowiedniej kolorystyce i mocnym kontraście. Bez tych cech elementy obrazu nie będą rozpoznawalne po zrzutowaniu na tekst. Trzeba też dobrać odpowiednią czcionkę. Powinna być gruba i bez żadnych szeryfów. Czcionki szeryfowe wprowadziłyby tylko niepotrzeb- ny zamęt, a w większości przypadków, mimo że pogrubione, nie pozwo- liłyby wydobyć dostatecznej liczby szczegółów obrazu. Mogłyby nawet utrudnić odczytanie samego tekstu. Za pomocą narzędzi GIMP-a można taki efekt uzyskać w parę minut, bo wystarczy wykonać zaledwie kilka czynności. Jednak zanim do tego przejdziemy, przyjrzyjmy się pewnym pobocznym, ale również istotnym kwestiom. Przy niewielkiej pomocy ze strony GIMP-a zwyczajne stało się nadzwyczajne 4.1. Nieszablonowy projekt tekstowy   161 GIMP.indb 161 2013-04-23 13:53:57 Poleć książkęKup książkę Wybór obrazu Aby rozpocząć pracę, musisz mieć przygotowany odpowiedni obraz. Wybierz stosowny portret z jakiegoś serwisu stockowego — ten, który ja wybrałem, pochodzi z BigStockPhoto.com. Obraz powinien spełniać dwa ważne warunki. Po pierwsze, powinien mieć jednolite tło. Tło ko- lorowe lub przeładowane szczegółami utrudni wyodrębnienie głównego motywu przy kreowaniu efektu tekstowego. Po drugie, powinien mieć mocny kontrast. Obraz ciemny zadziała, ale rezultatem będzie po prostu tekst przyciemniony, a nie zupełnie czar- ny. Na potrzeby tego projektu wybrałem portret kobiety w czarnej sukni, licząc na to, że kontrast między ową suknią a jasną karnacją modelki będzie wystarczający. Pewien wpływ na ten kontrast będzie miała wpro- wadzona później łagodna winieta. Wybór czcionki Opisany tutaj efekt wygląda najlepiej, jeśli użyje się czcionki o prostych krawędziach (czcionki kaligraficzne nie ukazują dobrze obrazu, nawet gdy są pogrubione). Ja zdecydowałem się na ErgoeExtrabold Thin, ale dobra będzie również inna czcionka bezszeryfowa, na przykład Tahoma Bold. 1. Uaktywnij narzędzie Text (Tekst) i zwróć uwagę na trzy parametry w dolnej części okna Tool Options (Opcje narzędzia): Indent (Wcię- cie pierwszego wiersza), Line Spacing (Dopasowanie odstępu między wierszami) i Letter Spacing (Dopasowanie odstępu między literami). Pierwszego z nich nie będziemy używać, ale dwóch ostatnich jak najbardziej. 3. 2. Parametr Line Spacing (Dopasowanie odstępu między wierszami) służy do regulowania odległości między kolejnymi wierszami tek- stu. Zmniejszymy go (do wartości ujemnych), żeby wiersze maksy- malnie zbliżyły się do siebie — ale bez wzajemnego zakrywania się. Letter Spacing (Dopasowanie odstępu między literami) reguluje prześwity między literami. Pełni podobną rolę do kerningu, ale nie identyczną. Zawiłości techniczne z tym związane nie są w tym momencie istotne — nam po prostu będzie zależało na możliwie największym zbliżeniu liter i w tym celu będziemy zmniejszać war- tość tego parametru (również do wartości ujemnych). 162   Rozdział 4. Reklama i efekty specjalne Wszystkie trzy próbki tekstu zapisano różnymi czcionkami, ale o takim samym rozmiarze 51 pikseli. Tahoma Bold jest czcionką standardowo dostępną w systemach Windows, w Linuksie występuje po zainstalowaniu środowiska Wine, a poza tym zawsze można ją pobrać z darmowych banków czcionek, jakich jest pełno w internecie Dodanie winiety Po tym dość długim wstępie możemy rozpocząć ćwiczenie. Zaczniemy od wzbogacenia obrazu o łagodną winietę, która uczyni ostateczny ob- raz bardziej kolorowym, a jednocześnie nie zaburzy rozpoznawalności kształtów modelki. 1. Utwórz nową przezroczystą warstwę — Layer/New Layer (Warstwa/ Nowa warstwa) — i nazwij ją Vignette (winieta). 2. Z przybornika wybierz narzędzie Ellipse Select (Zaznaczenie elip- tyczne) i utwórz na płótnie owalne zaznaczenie wokół modelki. Następnie zmiękcz zaznaczenie o 100 pikseli — Select/Feather (Zaznaczenie/Zmiękcz). GIMP.indb 162 2013-04-23 13:53:57 Poleć książkęKup książkę 3. Kliknij próbkę koloru pierwszoplanowego, aby otworzyć okno Change Foreground Color (Zmiana aktywnego koloru), i ustaw w nim ciepły kolor, na przykład taki jak ten na rysunku — o warto- ściach R, G i B wynoszących odpowiednio 231, 127 i 35. 4. Z przybornika wybierz narzędzie Blend (Gradient). W oknie Tool Options (Opcje narzędzia) wybierz z listy Gradient opcję FG to Transparent (Kolor pierwszoplanowy na przezroczystość), a z listy Shape (Kształt) wybierz Radial (Promienisty). Przeciągnij myszą po płótnie, zaczynając w centrum zaznaczenia i kończąc tuż nad jego górną krawędzią. Zmień tryb mieszania warstwy Vignette na Multi- ply (Mnożenie). Na koniec kliknij OK, aby uruchomić filtr i zamknąć jego okno. Szum pojawi się tylko w obrębie zaznaczenia i wyłącznie w obsza- rach nieprzezroczystych. 6. Usuń zaznaczenie — Select/None (Zaznaczenie/Brak) — po czym scal warstwę winiety z warstwą obrazu — Image/Flatten Image (Obraz/Spłaszcz obraz). Winieta wprowadzi nieco więcej koloru do końcowego obrazu. Poeksperymentuj z rozmaitymi kolorami, aby zobaczyć, jaki będą miały wpływ na wygląd obrazu 5. W zależności od przyjętej koncepcji artystycznej możesz dodać odrobinę szumu albo nie. Jeśli zdecydujesz się na to, otwórz okno filtra HSV Noise (Szum HSV) — Filters/Noise/HSV Noise (Filtry/ Szum/Szum HSV) — ustaw Holdness (Wstrzymanie) na 2, Satu- ration (Nasycenie) na 255 i Value (Wartość) na 255. Domyślną wartość parametru Hue (Barwa) równą 3 pozostaw bez zmiany. Winieta wprowadzi dodatkowy kolor do finalnego obrazu. Szum jest dodatkiem opcjonalnym, a przy stosunkowo małej grubości czcionki może być w ogóle niewidoczny Warstwa tekstowa Tekst w tym ćwiczeniu może pochodzić z dowolnego źródła. Duża jego część będzie niewidoczna, więc trudno oczekiwać, że ktoś będzie chciał go czytać, chociaż pojedyncze litery, a nawet całe wyrazy będą czytelne. Tekst widoczny na rysunkach składa się z około 1500 wyrazów i pocho- dzi z generatora Lorem Ipsum, w którym wyłączono wstawianie znaków końca wiersza. Jeśli Twój tekst okaże się za krótki, po prostu skopiuj go, a następnie wklej jako przedłużenie oryginału. 1. Przy aktywnym oknie płótna wciśnij klawisz D, aby przywrócić domyślne kolory pierwszego planu i tła. Z przybornika wybierz 4.1. Nieszablonowy projekt tekstowy   163 GIMP.indb 163 2013-04-23 13:53:57 Poleć książkęKup książkę narzędzie Text (Tekst), a następnie przeciągnij myszą po płótnie, aby utworzyć ramkę tekstową. Za pomocą uchwytów w rogach i na bokach ramki ustal jej rozmiary, tak aby objęła całą postać modelki i całą winietę. Kliknij wewnątrz ramki i wklej skopiowany wcze- śniej tekst Lorem Ipsum. 2. W oknie Tool Options (Opcje narzędzia) ustaw czcionkę (np. ErgoeExtrabold Thin), jej rozmiar oraz odstępy między wierszami i literami zgodnie z podanymi wcześniej wskazówkami (zanim zaczniesz regulować odstępy, ustaw czcionkę i jej rozmiar). Ustaw też czarny kolor, aby tekst był dobrze widoczny. Odstępy między wierszami zmniejsz do -12, a między literami — do -3. Przy takich wartościach zagęszczenie tekstu zarówno w poziomie, jak i w pionie będzie wystarczające — oczywiście pod warunkiem, że czcionka i jej rozmiar będą takie, jakie zaproponowałem. 4. Za pomocą narzędzia Align (Wyrównanie) wyrównaj górę i lewy bok warstwy tekstowej z górą i lewym bokiem płótna obrazu. 5. Dopasuj wymiary warstwy tekstowej do wymiarów obrazu — Layer/Layer to Image Size (Warstwa/Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu). Po oddaleniu obrazu widać, że warstwa tekstowa jest większa od warstwy z oryginalnym obrazem Tworzenie warstwy maskującej W końcu możemy przystąpić do konstruowania maski, lecz inaczej niż w poprzednich ćwiczeniach, nie użyjemy tu tworzonej automatycznie przez GIMP-a maski warstwy, ale utworzymy ją własnoręcznie. Będzie to po prostu biała warstwa z wyciętym w niej tekstem. Jeśli umieścimy ją nad obrazem, ten będzie prześwitywał przez istniejące w niej otwory w kształcie tekstu. 1. Dodaj do obrazu białą warstwę — Layer/New Layer (Warstwa/Nowa warstwa) — i nazwij ją White (biała). W oknie Layers (Warstwy) Na początku tekst może być źle ustawiony względem obrazu,
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

GIMP. Kreatywne techniki dla fotografów i grafików
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: