Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00587 007375 13583211 na godz. na dobę w sumie
GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II - książka
GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II - książka
Autor: Liczba stron: 448
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2572-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> gimp
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj darmowego konkurenta Photoshopa!

Program GIMP, służący do obróbki obrazów cyfrowych, nie jest tak popularny jak Photoshop, ponieważ wciąż niewiele osób wie, że jest równie potężny jak jego komercyjny odpowiednik. Jednak od niedawna z coraz większym impetem przebija się on do świadomości licznych miłośników poprawiania i przetwarzania zdjęć czy grafiki rastrowej. GIMP jest nie tylko znakomitej jakości, kompletną i bardzo użyteczną aplikacją, ale także poważnym zagrożeniem dla sztandarowego produktu firmy Adobe - ze względu na swoją dostępność oraz ogromne możliwości, obejmujące korekcję kolorów i jasności, pracę z warstwami, skalowanie, obracanie i mnóstwo filtrów. Jeśli szukasz programu, który nie obciąży Twojej kieszeni, a pozwoli na uzyskanie doskonałych rezultatów, GIMP będzie właściwym rozwiązaniem.

Książka 'GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II' to zbiór ponad 100 ćwiczeń, które pomogą Ci zrozumieć działanie programu i opanować jego narzędzia. Podczas każdego z nich będziesz pracować nad przykładowymi fotografiami, które znajdują się na płycie DVD dołączonej do tej książki, i poznasz kilkadziesiąt sposobów na poprawienie ich jakości. Autor wytłumaczy Ci, jak wykorzystywać warstwy i gradienty, kadrować i skalować, pracować ze ścieżkami i zaznaczeniami, rozmywać i wyostrzać obraz oraz dodawać fantazyjne napisy. W dodatku dostaniesz do dyspozycji i dowolnego (w tym komercyjnego) wykorzystania bazę około 3 tysięcy znakomitych zdjęć.

GIMP - odkryj dla siebie ten świetny program!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2010 GIMP. Praktyczne projekty Autor: Włodzimierz Gajda ISBN: 978-83-246-2572-7 Format: 168×237, stron: 448 Poznaj darmowego konkurenta Photoshopa! • Interfejs, przybornik i okna dialogowe, czyli jak zacząć pracę z programem • Zmiana kolorów, skali i jasności fotografii, czyli co zrobić w pierwszej kolejności • Zaznaczenia, warstwy i maski, czyli jak radykalnie poprawić jakość zdjęcia Program GIMP, służący do obróbki obrazów cyfrowych, nie jest tak popularny jak Photoshop, ponieważ wciąż niewiele osób wie, że jest równie potężny jak jego komercyjny odpowiednik. Jednak od niedawna z coraz większym impetem przebija się on do świadomości licznych miłośników poprawiania i przetwarzania zdjęć czy grafiki rastrowej. GIMP jest nie tylko znakomitej jakości, kompletną i bardzo użyteczną aplikacją, ale także poważnym zagrożeniem dla sztandarowego produktu firmy Adobe – ze względu na swoją dostępność oraz ogromne możliwości, obejmujące korekcję kolorów i jasności, pracę z warstwami, skalowanie, obracanie i mnóstwo filtrów. Jeśli szukasz programu, który nie obciąży Twojej kieszeni, a pozwoli na uzyskanie doskonałych rezultatów, GIMP będzie właściwym rozwiązaniem. Książka „GIMP. Praktyczne projekty” to zbiór ponad 100 ćwiczeń, które pomogą Ci zrozumieć działanie programu i opanować jego narzędzia. Podczas każdego z nich będziesz pracować nad przykładowymi fotografiami, które znajdują się na płycie DVD dołączonej do tej książki, i poznasz kilkadziesiąt sposobów na poprawienie ich jakości. Autor wytłumaczy Ci, jak wykorzystywać warstwy i gradienty, kadrować i skalować, pracować ze ścieżkami i zaznaczeniami, rozmywać i wyostrzać obraz oraz dodawać fantazyjne napisy. W dodatku dostaniesz do dyspozycji i dowolnego (w tym komercyjnego) wykorzystania bazę około 3 tysięcy znakomitych zdjęć. • Przybornik i okna dialogowe • Tekst i praca z warstwami • Modyfikacja kolorów i rozjaśnianie fotografii • Rozmycie i wyostrzanie • Kopiowanie i wklejanie całych obrazów • Obramowanie i maska warstwy • Obwiednia i poświata napisu • Filtry, gradienty i ścieżki • Selekcja i operacje na zaznaczeniach • Narzędzia do przekształcania warstw, ścieżek i zaznaczeń • Narzędzia rysowania, retusz zdjęć i wtyczki • Dostosowywanie GIMP-a do własnych potrzeb GIMP – odkryj dla siebie ten świetny program! Spis treści Wstęp ............................................................................................................ 11 Rozdział 1. Tekst i warstwy .............................................................................13 Projekt 1.1. Żółta Turnia ................................................................................................................14 Przybornik i okna dialogowe .........................................................................................................23 Projekt 1.2. Księżyc .........................................................................................................................25 Projekt 1.3. Orzeł przedni ..............................................................................................................28 Projekt 1.4. Ważka ..........................................................................................................................30 Projekt 1.5. Magnolia ......................................................................................................................31 Projekt 1.6. Słonecznik ...................................................................................................................33 Projekt 1.7. Autoholowanie ...........................................................................................................35 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ........................................................................37 Rozdział 2. Modyfikacja kolorów fotografii ........................................................ 39 Projekt 2.1. Kozi Wierch ................................................................................................................39 Projekt 2.2. Chmury ........................................................................................................................41 Projekt 2.3. Zamość .........................................................................................................................43 Projekt 2.4. Zima .............................................................................................................................46 Projekt 2.5. Wypluwki ....................................................................................................................48 Projekt 2.6. Czołg ............................................................................................................................50 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ........................................................................53 Rozdział 3. Rozjaśnianie fotografii .................................................................... 55 Projekt 3.1. Autonaprawa ...............................................................................................................56 Projekt 3.2. Pióro .............................................................................................................................59 Projekt 3.3. Kamień .........................................................................................................................61 Projekt 3.4. Transport samochodowy XXI wieku .......................................................................64 Projekt 3.5. Energetyka XXI wieku ...............................................................................................67 Projekt 3.6. Znak wodny ................................................................................................................68 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ........................................................................69 6 GIMP. Praktyczne projekty Rozdział 4. Rozmycie i wyostrzanie ..................................................................71 Projekt 4.1. Czas siewu ...................................................................................................................71 Projekt 4.2. Maszynopisanie ..........................................................................................................73 Projekt 4.3. Automobil ...................................................................................................................75 Projekt 4.4. Antyk ............................................................................................................................77 Projekt 4.5. Kościelec ......................................................................................................................78 Projekt 4.6. Czołg ............................................................................................................................80 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ........................................................................82 Rozdział 5. Kopiowanie i wklejanie całych obrazów ............................................ 83 Projekt 5.1. Lublin ...........................................................................................................................83 Projekt 5.2. Łabędzie .......................................................................................................................86 Projekt 5.3. Mieszkańcy polskich lasów .......................................................................................90 Projekt 5.4. Letnia szkoła rysunku ................................................................................................91 Projekt 5.5. Misiek ...........................................................................................................................93 Projekt 5.6. Zalew Zemborzycki i okolice ....................................................................................95 Projekt 5.7. Lalka .............................................................................................................................98 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ........................................................................99 Rozdział 6. Wyrównywanie warstw ............................................................... 101 Projekt 6.1. Ulica Dominikańska ................................................................................................101 Projekt 6.2. Żmija zygzakowata ...................................................................................................106 Projekt 6.3. Antykwariat ...............................................................................................................108 Projekt 6.4. Jenot ...........................................................................................................................111 Projekt 6.5. Zwierzęta okolic Lublina .........................................................................................114 Etap pierwszy: cztery zdjęcia z pierwszego wiersza ............................................................114 Etap drugi: cztery zdjęcia z lewej kolumny ..........................................................................116 Etap trzeci: cztery zdjęcia z drugiego wiersza ......................................................................119 Pozostałe etapy ........................................................................................................................120 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................120 Rozdział 7. Selekcja ....................................................................................... 121 Projekt 7.1. Cytrusy .......................................................................................................................122 Projekt 7.2. Ptaki Polski ................................................................................................................125 Projekt 7.3. Elektronik ..................................................................................................................130 Projekt 7.4. Kup mnie ...................................................................................................................134 Projekt 7.5. Money ........................................................................................................................136 Projekt 7.6. Mewa ..........................................................................................................................138 Pierwszy etap rozmywania tła ...............................................................................................140 Drugi etap rozmywania tła ....................................................................................................140 Trzeci etap rozmywania tła ....................................................................................................141 Czwarty etap rozmywania tła ................................................................................................141 Piąty etap rozmywania tła ......................................................................................................141 Spis treści 7 Projekt 7.7. Żarówki ......................................................................................................................143 Krok pierwszy: element ..........................................................................................................143 Krok drugi: projekt .................................................................................................................146 Projekt 7.8. BMX Quest ................................................................................................................148 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................150 Rozdział 8. Prostokąty, kwadraty i koła ..........................................................153 Projekt 8.1. Zenit ...........................................................................................................................153 Projekt 8.2. Fotografia ..................................................................................................................154 Projekt 8.3. Muzeum Kolejnictwa ...............................................................................................156 Projekt 8.4. Wspomnienia ............................................................................................................159 Projekt 8.5. Giewont .....................................................................................................................160 Projekt 8.6. Korepetycje ................................................................................................................162 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................167 Rozdział 9. Obramowanie warstwy ................................................................169 Projekt 9.1. Tatry ...........................................................................................................................169 Projekt 9.2. Auto tuning ...............................................................................................................172 Projekt 9.3. Zaskrońce ..................................................................................................................174 Projekt 9.4. Żaby i ropuchy ..........................................................................................................175 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................178 Rozdział 10. Obwiednia i poświata napisu .........................................................179 Projekt 10.1. Lokata prima ...........................................................................................................179 Projekt 10.2. Chwilówki ...............................................................................................................181 Projekt 10.3. Sosnowica ................................................................................................................183 Projekt 10.4. X developer .............................................................................................................184 Projekt 10.5. Aqua .........................................................................................................................188 Etap pierwszy: poświata zdjęcia ............................................................................................189 Etap drugi: przekrojony na pół napis aqua ..........................................................................190 Etap trzeci: biały napis z wypełnionymi literami ................................................................191 Etap czwarty: obwiednia napisu ............................................................................................192 Etap piąty: usuwamy fragmenty zdjęcia z wnętrza liter .....................................................192 Etap szósty: dodajemy obwiednię zdjęcia ............................................................................194 Etap siódmy: kropelki .............................................................................................................194 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................195 Rozdział 11. Linijki, prowadnice i miarka ..........................................................197 Projekt 11.1. V8 .............................................................................................................................198 Projekt 11.2. Kursy żeglarskie ......................................................................................................204 Projekt 11.3. Padalec .....................................................................................................................207 Projekt 11.4. Bryza ........................................................................................................................208 Projekt 11.5. Kwiaty ......................................................................................................................213 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................218 8 GIMP. Praktyczne projekty Rozdział 12. Skalowanie i kadrowanie obrazów ................................................219 Projekt 12.1. Żółw czerwonolicy .................................................................................................220 Projekt 12.2. Kazimierz Dolny .....................................................................................................222 Projekt 12.3. Żmija i zaskroniec ..................................................................................................225 Projekt 12.4. Rzekotka ..................................................................................................................227 Projekt 12.5. Kaczka ......................................................................................................................230 Projekt 12.6. Szczupaki .................................................................................................................232 Projekt 12.7. Orzechy ....................................................................................................................233 Projekt 12.8. Zdjęcia do legitymacji ............................................................................................235 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................239 Rozdział 13. Filtry .........................................................................................241 Projekt 13.1. Filtr Zniekształcenia/Faluj ....................................................................................241 Projekt 13.2. Filtr Zniekształcenia/Skręcanie i zaciskanie .......................................................242 Projekt 13.3. Filtr Artystyczne/Kubizm .....................................................................................243 Projekt 13.4. Filtr Szum/Rozrzucenie .........................................................................................244 Projekt 13.5. Filtr Światło i cień/Soczewka ................................................................................245 Projekt 13.6. Filtr Odwzorowania/Zniekształcenie fraktalne ..................................................246 Projekt 13.7. Filtr Odwzorowania/Odwzorowanie obiektu ....................................................247 Projekt 13.8. Filtr Łączenie/Odcinek filmu ................................................................................249 Projekt 13.9. Filtr Łączenie/Łączenie głębi ................................................................................250 Projekt 13.10. Nieruchomości .....................................................................................................252 Projekt 13.11. Filtry z grupy Alfa na logo ..................................................................................255 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................256 Rozdział 14. Gradient ................................................................................... 259 Projekt 14.1. Samochód ................................................................................................................260 Projekt 14.2. Orzechy ....................................................................................................................262 Projekt 14.3. Przycisk ....................................................................................................................263 Etap pierwszy: wykonanie pustego przycisku .....................................................................263 Etap drugi: nałożenie napisu .................................................................................................268 Projekt 14.4. Żaglówka .................................................................................................................269 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................273 Rozdział 15. Maska warstwy ........................................................................ 275 Projekt 15.1. Winyl ........................................................................................................................275 Projekt 15.2. Elektro ......................................................................................................................280 Projekt 15.3. Antykwariat .............................................................................................................286 Projekt 15.4. Konie ........................................................................................................................291 Etap pierwszy: przygotowanie zdjęcia ..................................................................................292 Etap drugi: maskowanie zdjęcia napisem ............................................................................296 Projekt 15.5. Vincent van Gogh: Most Langlois (z piorącymi kobietami) ............................297 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................302 Spis treści 9 Rozdział 16. Ścieżki ...................................................................................... 303 Projekt 16.1. Wycięty samochód .................................................................................................304 Projekt 16.2. Miejski Dom Kultury w Paryżu ............................................................................311 Projekt 16.3. Pocztówka z wakacji ..............................................................................................315 Projekt 16.4. Kalendarz .................................................................................................................318 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................322 Rozdział 17. Operacje na zaznaczeniach .......................................................... 325 Projekt 17.1. Maszynopisanie ......................................................................................................329 Projekt 17.2. I love Lublin ............................................................................................................338 Projekt 17.3. Aqua .........................................................................................................................340 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................344 Rozdział 18. Narzędzia do przekształcania warstw, ścieżek i zaznaczeń ............ 345 Projekt 18.1. Wielkie sprzątanie świata ......................................................................................347 Projekt 18.2. Fotoamator ..............................................................................................................349 Projekt 18.3. Winyl ........................................................................................................................351 Projekt 18.4. Tulipan .....................................................................................................................355 Projekt 18.5. Flaszka ......................................................................................................................356 Projekt 18.6. Koguty Lublin .........................................................................................................359 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................362 Rozdział 19. Narzędzia rysowania ................................................................. 363 Projekt 19.1. Egon .........................................................................................................................363 Projekt 19.2. Tęczowa papuga .....................................................................................................367 Projekt 19.3. Kaczki .......................................................................................................................373 Projekt 19.4. Żyrafy .......................................................................................................................378 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................382 Rozdział 20. Retusz zdjęć ............................................................................. 383 Projekt 20.1. Kazimierz Dolny .....................................................................................................384 Projekt 20.2. W drodze .................................................................................................................389 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................395 Rozdział 21. Wtyczki ................................................................................... 397 Projekt 21.1. Towarzystwo Ornitologiczne ...............................................................................398 Projekt 21.2. Encyklopedia ptaków .............................................................................................406 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................408 Rozdział 22. Dostosowywanie GIMP-a do własnych potrzeb ............................ 409 Pędzle ..............................................................................................................................................409 Projekt 22.1. Smile .........................................................................................................................411 Projekt 22.2. Hey, Hey, Hey .........................................................................................................413 Projekt 22.3. Towarzystwo Ornitologiczne ...............................................................................415 10 GIMP. Praktyczne projekty Tekstury ..........................................................................................................................................417 Projekt 22.4. Test tekstur ..............................................................................................................417 Projekt 22.5. Tekstura rdza ..........................................................................................................418 Palety ...............................................................................................................................................422 Gradienty ........................................................................................................................................424 Czcionki ..........................................................................................................................................426 Przybornik ......................................................................................................................................426 Menu kontekstowe okien dialogowych ......................................................................................428 Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? ......................................................................429 Skorowidz ....................................................................................................431 Rozdział 15. Maska warstwy Każda warstwa obrazu może mieć własną maskę. Maska jest specjalnym, czarno- -białym obrazem, który modyfikuje widoczność warstwy. Fragmenty narysowane białym kolorem na masce są widoczne normalnie, natomiast obszary wypełnione czernią — znikają (są niewidoczne). Kolory pośrednie, czyli szary o różnym stopniu nasycenia, powoduje częściową przezroczystość. Za pomocą maski możemy między innymi spowodować stopniowe znikanie zdjęcia. Rola maski jest nieco zbliżona do roli suwaka ustalającego krycie warstwy. Przy uży- ciu suwaka Krycie możemy zmieniać stopień przezroczystości wszystkich pikseli warstwy naraz, maska natomiast umożliwia modyfikowanie przezroczystości pikseli czarno-białym obrazem. W ten sposób niektóre piksele warstwy pozostaną w pełni widoczne (będą miały krycie 100), inne znikną zupełnie (krycie 0), jeszcze inne będą częściowo przezroczyste (krycie większe od 0, a mniejsze od 100). Projekt 15.1. Winyl W projekcie pt. Winyl przygotujemy znikające zdjęcie płyty gramofonowej. Skoń- czony projekt zaprezentowano na rysunku 15.1, wykorzystane zdjęcie zaś — na rysunku 15.2. Otwórz plyta.jpg. Całe zdjęcie skopiuj i wklej do nowego, pustego obrazu o wy- miarach 800×600. Wklejony element przesuń tak, by otrzymać efekt przedstawiony na rysunku 15.3. Z menu kontekstowego w oknie warstw wybierz opcję Dodaj maskę warstwy. Zwróć uwagę, by warstwą bieżącą była warstwa z wklejonym zdjęciem płyty, jak to zilu- strowano na rysunku 15.4. 276 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.1. Projekt pt. Winyl Rysunek 15.2. Zdjęcie wykorzystane w projekcie 15.1 Rysunek 15.3. Duże zdjęcie wklejone do małego obrazu możemy przesuwać tak, by pokazać odpowiedni fragment Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 277 Rysunek 15.4. Dodawanie maski warstwie przedstawiającej zdjęcie płyty gramofonowej W oknie dialogowym widocznym na rysunku 15.5 pozostaw domyślnie zaznaczoną opcję Biała (bez przezroczystości). Pamiętaj, że wypełnienie całej maski kolorem białym powoduje, że warstwa jest widoczna w niezmienionej postaci. Wypełnienie maski czarnym kolorem spowoduje natomiast, że warstwa będzie zupełnie nie- widoczna. Po dodaniu maski przejdź do okna warstw. Zaszła w nim istotna zmiana. Poja- wiła się ikona maski. Musisz teraz zwracać pilną uwagę nie tylko — jak dotych- czas — na bieżącą warstwę, ale także na maski. Okno warstw po dodaniu maski przedstawiono na rysunku 15.6. Teraz należy maskę wypełnić czarno-białym gradientem. Kliknij ikonę maski wskazaną strzałką na rysunku 15.6. Następnie wybierz narzędzie do wypełniania gradientem koloru (skrót l), po czym wykonaj gradient widoczny na rysunku 15.7. 278 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.5. Właściwości nowej maski Rysunek 15.6. Okno warstw po dodaniu maski (strzałka wskazuje ikonę maski warstwy płyta) Czarny kolor powoduje zniknięcie pikseli warstwy, dlatego po zastosowaniu takiej maski fotografia będzie stopniowo znikała w kierunku lewego górnego narożnika. Po wykonaniu gradientu fotografia płyty będzie wyglądała tak, jak to pokazano na rysunku 15.8. Przejdź teraz do okna warstw i przyjrzyj się uważnie wszystkim ikonom. Obraz ma dwie warstwy: Tło oraz płyta. Warstwa o nazwie płyta posiada maskę. Wygląd warstw oraz ich masek przedstawiono — w znacznym pomniejszeniu — w postaci ikon w oknie warstw. Każdą z tych ikon możesz wybrać jako aktywną. Aktywna może być warstwa Tło, warstwa płyta lub maska warstwy płyta. Ikona bieżącej warstwy lub maski jest otoczona białą obwódką widoczną na rysunku 15.9. Kiedy zaczniesz dodawać maski warstwom, to w oknie warstw powinieneś zwracać uwagę nie tylko na szare podkreślenie bieżącej warstwy, ale także na białą obwódkę otaczającą ikonę warstwy lub maski. Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 279 Rysunek 15.7. Gradient, jakim należy wypełnić maskę Rysunek 15.8. Zdjęcie płyty po wypełnieniu maski gradientem 280 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.9. Biała obwódka otaczająca ikonę maski oraz warstwy Po uzyskaniu obrazu widocznego na rysunku 15.8 dodaj do niego napisy i zapisz w pliku. W projekcie tym wykorzystałem czcionki Big Apple oraz Georgia Bold. Projekt 15.2. Elektro W drugim projekcie wykorzystującym maskowanie warstwy wykonamy efekt dwu- kierunkowego znikania zdjęcia oraz zmienimy krycie warstwy mającej maskę. Skończony projekt jest przedstawiony na rysunku 15.10, a wykorzystane zdjęcie — na rysunku 15.11. Rysunek 15.10. Projekt pt. Elektro Otwórz zdjęcie elektronika.jpg. Usuń kolory zdjęcia (polecenie Kolory/Desaturacja), a następnie zmień zabarwienie zdjęcia (polecenie Kolory/Barwienie). Ustal nastę- pujące parametry barwienia: ♦ Odcień 180. ♦ Nasycenie 50. ♦ Jasność 25. Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 281 Rysunek 15.11. Zdjęcie wykorzystane w projekcie 15.2 Następnie zmniejsz krycie warstwy do 60 i dodaj pod spodem warstwę koloru białego. Wykonaj dwukrotnie filtr Uwydatnianie/Wyostrzanie z parametrem 30. Otrzymasz dwuwarstwowy obraz, który przedstawiono na rysunku 15.12. Rysunek 15.12. Zdjęcie obwodów elektronicznych po wyostrzeniu, zmianie kolorystyki, zmniejszeniu krycia i umieszczeniu nad białą warstwą 282 GIMP. Praktyczne projekty Za pierwszym razem filtr wyostrzania wykonaj, wybierając opcję menu Filtry/Uwydatnianie/Wyostrzanie. Do powtórzenia filtra użyj skrótu Ctrl+F. Umieść w obrazie dwie prostopadłe prowadnice, a następnie dodaj maskę warstwy przedstawiającej zdjęcie. Maskę wypełnij — używając prowadnic — dwuliniowym, czarno-białym gradientem widocznym na rysunku 15.13. Po zastosowaniu maski obraz będzie wyglądał tak, jak pokazano na rysunku 15.14. Pobierz ze zdjęcia ciemnozielony kolor, a następnie dodaj do obrazu warstwę przy- słaniającą wypełnioną tym kolorem. Zmniejsz krycie warstwy do 8. Zadaniem tej warstwy jest nadanie obrazowi jednolitego odcienia we wszystkich obszarach. Zwróć uwagę, że obraz widoczny na rysunku 15.15 nie ma białych obszarów w miejscu znikania fotografii. Na zakończenie dodaj do obrazu napisy wykonane czcionkami szlichta07 Medium i Typewriter oraz przesuń zdjęcie trochę do dołu. Zwróć uwagę, że podczas przesu- wania zdjęcia maska jest przesuwana w identyczny sposób. W skończonym projekcie sprawdź możliwość wyłączania działania maski oraz pod- glądania samej maski. Kliknij ikonę maski, przytrzymując przycisk Ctrl. Działanie maski zostanie wyłączone, ujrzysz obraz pokazany na rysunku 15.16, a ikona maski zostanie otoczona czerwoną obwódką. To samo zadanie możesz wykonać, wybie- rając z menu kontekstowego okna warstw opcję Wyłączenie maski warstwy. Ponowne kliknięcie ikony maski z przytrzymanym przyciskiem Ctrl włącza działa- nie maski. Jeżeli natomiast przytrzymasz przycisk Alt, możesz zobaczyć wygląd samej maski. Zmień widoczność warstw tak, by widoczna była jedynie warstwa przedstawiająca zdjęcie układów elektronicznych. Przytrzymaj przycisk Alt i kliknij ikonę maski w oknie warstw. Ujrzysz obraz przedstawiony na rysunku 15.17, ikona maski zaś zostanie otoczona zieloną obwódką. Kliknięcie maski z przytrzymanym przyciskiem Alt odpowiada opcji Wyświetl maskę warstwy w menu kontekstowym okna warstw. Ikonę maski warstwy możesz kliknąć, przytrzymując przyciski Ctrl oraz Alt. Przycisk Ctrl włącza i wyłącza działanie maski, a przycisk Alt przechodzi do trybu wyświetlania maski. Opcje odpowiadające tym operacjom nazywają się Wyświetl maskę warstwy oraz Wyłączenie maski warstwy. Znajdziesz je w menu kontekstowym widocznym na rysunku 15.4. Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 283 Rysunek 15.13. Dwuliniowy gradient, jakim należy wypełnić maskę Rysunek 15.14. Zdjęcie obwodów elektronicznych po zastosowaniu maski 284 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.15. Dodanie warstwy przysłaniającej powoduje, że dolna i górna część obrazu ma kolor zielonkawy, a nie — jak na rysunku 15.14 — biały Rysunek 15.16. Obraz po wyłączeniu działania maski Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 285 Rysunek 15.17. Wygląd obrazu po włączeniu edycji maski Ponowne kliknięcie maski z przytrzymanym przyciskiem Alt usunie zieloną obwódkę i przywróci poprzedni wygląd obrazu. Na rysunku 15.18 zilustrowano miejsce, w którym jest wyświetlana zielona, czerwona lub biała obwódka. Rysunek 15.18. Miejsce, w którym pojawia się czerwona, zielona lub biała obwódka 286 GIMP. Praktyczne projekty Znaczenie koloru obwódki jest następujące: ♦ Biały — maska jest bieżącą warstwą; operacje edycyjne, np. wypełnianie kolorem czy rozmywanie, działają na masce (opcja Modyfikacja maski warstwy w menu kontekstowym okna warstw). ♦ Czerwony — działanie maski jest wyłączone (opcja Wyłączenie maski warstwy w menu kontekstowym okna warstw). ♦ Zielony — w oknie obrazu wyświetlany jest wygląd maski (opcja Wyświetl maskę warstwy w menu kontekstowym okna warstw). Pamiętaj, że maska zachowuje się jak zwykła warstwa obrazu. Możesz na niej wykonywać niemal wszystkie operacje, jakie wykonywałeś w przypadku zwykłych warstw. Przykładami takich operacji są rozmywanie, wypełnianie kolorem czy wy- pełnianie gradientem. Projekt 15.3. Antykwariat W kolejnym projekcie nauczysz się, w jaki sposób maskę poddać operacji rozmy- wania. Ukończony projekt pt. Antykwariat jest widoczny na rysunku 15.19. Projekt powstał na bazie zdjęcia widocznego na rysunku 15.20. Rysunek 15.19. Projekt pt. Antykwariat Otwórz plik ksiazki.jpg, po czym wykonaj na nim następujące przekształcenia: ♦ usuń kolor; ♦ zmień zabarwienie fotografii na jasnobrązowe: odcień 30, nasycenie 60, jasność 30; Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 287 Rysunek 15.20. Zdjęcie wykorzystane w projekcie 15.3 ♦ zmniejsz krycie zdjęcia do 80; ♦ dodaj białą warstwę poniżej zdjęcia. Powinieneś otrzymać obraz widoczny na rysunku 15.21. Rysunek 15.21. Zdjęcie w brązowej kolorystyce Przejdź do okna dialogowego właściwości gradientu i ustal gradient prostokątny, tak jak to pokazano na rysunku 15.22. 288 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.22. Gradient prostokątny Następnie dodaj do obrazu prowadnicę poziomą i pionową. Prowadnice umieść na środku obrazu. Dołącz maskę warstwy ze zdjęciem, po czym wypełnij maskę gradientem przedstawionym na rysunku 15.23. Rysunek 15.23. Maska wypełniona gradientem Gradient widoczny na rysunku 15.23 zawiera bardzo wyraźny biały krzyż bie- gnący wzdłuż przekątnych obrazu. W celu usunięcia białego krzyża zastosuj filtr Rozmycie Gaussa. Wybierz maskę jako warstwę bieżącą, po czym wybierz opcję Filtry/Rozmycie/Rozmycie Gaussa o promieniu 200. Otrzymasz maskę pokazaną na rysunku 15.24. Nie widać na niej białego krzyża. Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 289 Rysunek 15.24. Maska po rozmyciu filtrem Rozmycie Gaussa o promieniu 200 Jeżeli wykonaną w ten sposób maskę zastosujesz do zdjęcia książek, otrzymasz obraz zaprezentowany na rysunku 15.25. Jak widzisz, kolory w środku obrazu są nieco intensywniejsze od kolorów na zewnątrz. W celu usunięcia tego mankamentu dodaj do obrazu biały, rozmyty kwadrat widoczny na rysunku 15.26. Prostokąt z rysunku 15.26 wykonaj następująco: ♦ zaznacz prostokąt o wielkości przedstawionej na rysunku 15.26; ♦ zaznaczenie zmiękcz, podając promień 100; ♦ skopiuj zaznaczony fragment z białego tła i wklej na nową warstwę; ♦ zmniejsz krycie wklejonego rozmytego prostokąta do 30. Po dodaniu białego prostokąta zdjęcie będzie w bardziej równomierny sposób nasycone kolorami, co pokazano na rysunku 15.27. Na zakończenie dodaj do obrazu napisy wykonane kolorem brązowym. Czcionki wykorzystane w tym projekcie nazywają się GangueOuais oraz AntsyPants. Szlaczek tworzy seria znaków * w kroju AntsyPants. Kolor brązowy pobierz ze zdjęcia za pomocą pipety do pobierania koloru z obrazu (skrót o). Na wierzchołku stosu dodaj warstwę brązową o niewielkim kryciu. Nada ona jednolity ton całemu obrazowi. 290 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.25. Po zastosowaniu maski kolory w środku obrazu są bardziej intensywne niż kolory na zewnątrz Rysunek 15.26. Biały prostokąt, który ma przywrócić równowagę zabarwienia obrazu Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 291 Rysunek 15.27. Biały prostokąt przywrócił równowagę nasycenia kolorami Projekt 15.4. Konie Przedstawiony na rysunku 15.28 projekt pt. Konie został wykonany przy użyciu zdjęcia z rysunku 15.29. W projekcie tym maska została wykonana z wykorzy- staniem tekstu i prostokąta. Rysunek 15.28. Projekt pt. Konie 292 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.29. Zdjęcie wykorzystane w projekcie 15.4 Etap pierwszy: przygotowanie zdjęcia Pracę rozpoczniemy od wydłużenia nieba nad głowami koni. Otwórz zdjęcie konie.jpg, przesuń tło do dołu, dodaj pod spodem białą warstwę, oraz zakrapla- czem pobierz kolor narzędzia i kolor tła z punktów wskazanych na rysunku 15.30 strzałkami A i B. Rysunek 15.30. Punkty, z których należy pobrać kolor narzędzia i kolor tła Dodaj do obrazu nową warstwę i wypełnij ją gradientem przedstawionym na ry- sunku 15.31. Rysunek 15.31. Gradient imitujący niebo Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 293 Wykonaj odręczne zaznaczenie przedstawione na rysunku 15.32. Rysunek 15.32. Ręczne zaznaczenie obejmujące górną część zdjęcia 294 GIMP. Praktyczne projekty Dodaj do obrazu nową białą warstwę o nazwie maska. Zmiękcz zaznaczenie o 150 pikseli i wypełnij czarnym kolorem na warstwie maska. Otrzymasz warstwę taką jak na rysunku 15.33. Rysunek 15.33. Warstwa maska otrzymana po zmiękczeniu i wypełnieniu czarnym kolorem selekcji z rysunku 15.32 Maskę z rysunku 15.33 należy teraz zastosować do zdjęcia. Kolejno: ♦ przejdź do warstwy maska; ♦ zaznacz całą warstwę (Ctrl+A); ♦ skopiuj zaznaczony obraz (Ctrl+C); ♦ przejdź do warstwy ze zdjęciem; ♦ dodaj maskę warstwy; ♦ wybierz maskę warstwy, by była aktywna (tj. kliknij ikonę maski; ikona maski otrzyma białą obwódkę); ♦ wklej obraz ze schowka (Ctrl+V); ♦ umieść wklejony obraz na masce. Do umieszczania wklejonego obrazu na aktywnej warstwie służy przycisk zaznaczo- ny na rysunku 15.34. Jeśli aktywną warstwą jest maska, to wklejony obraz zostanie na niej umieszczony. Jest to jedyna metoda umieszczenia wklejonego obrazu na Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 295 Rysunek 15.34. Przycisk zakotwiczający wklejony obraz na aktywnej warstwie masce. W przypadku gdy aktywną warstwą jest maska, przycisk Nowa warstwa jest zablokowany. Po zastosowaniu maski i dodaniu białej warstwy pod spodem warstwa ze zdję- ciem będzie wyglądała tak jak na rysunku 15.35. Rysunek 15.35. Zdjęcie po dodaniu maski rozmywającej górną krawędź Włącz widoczność dwóch warstw: niebieskiego gradientu z rysunku 15.31 oraz zdję- cia poddanego maskowaniu z rysunku 15.35. Zaznacz cały obraz, wykonaj operacje: ♦ Edycja/Skopiuj widoczne (Ctrl+Shift+C). ♦ Edycja/Wklej jako/Nowy obraz (Ctrl+Shift+V). 296 GIMP. Praktyczne projekty Etap drugi: maskowanie zdjęcia napisem W nowym obrazie wykonaj warstwę zawierającą czarno-biały obraz przedstawiony na rysunku 15.36. Wykorzystana czcionka nazywa się Fancy Pants. Warstwę taką wykonasz następująco: ♦ dodaj do obrazu biały napis KONIE; ♦ dodaj do obrazu nową czarną warstwę; ♦ zaznacz prostokąt obejmujący zdjęcie poniżej napisu; ♦ skopiuj prostokąt z czarnego tła i wklej na nową warstwę; ♦ wykonaj inwersję kolorów prostokąta (prostokąt stanie się biały); ♦ wyrównaj napis i prostokąt; ♦ połącz warstwy napis, biały prostokąt i czarne tło w jedną warstwę; ♦ otrzymaną warstwę nazwij maska. Rysunek 15.36. Maska do wykonania projektu 15.4 Następnie poddaj maskowaniu warstwę ze zdjęciem: ♦ skopiuj warstwę maska do schowka; ♦ przejdź do okna warstw; Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 297 ♦ dodaj maskę warstwy ze zdjęciem; ♦ wklej skopiowaną maskę; ♦ umieść wklejony obraz na masce. Otrzymasz obraz taki jak na rysunku 15.37. Rysunek 15.37. Przerobione zdjęcie poddane maskowaniu Projekt zakończ, dodając białą warstwę poniżej warstwy ze zdjęciem. Projekt 15.5. Vincent van Gogh: Most Langlois (z piorącymi kobietami) W ostatnim z projektów maska zostanie wykonana do płynnego połączenia dwóch obrazów. Rysunek 15.39 prezentuje dwa fragmenty obrazu Vincenta van Gogha. Należy je połączyć w jeden obraz, usuwając widoczne na skanach zszywki oraz zagięcie papieru. Obraz widoczny na rysunku 15.38 otrzymamy, maskując płynnie krawędzie, które należy połączyć. 298 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.38. Projekt pt. Vincent van Gogh: Most Langlois (z piorącymi kobietami) Rysunek 15.39. Obrazy wykorzystane w projekcie 15.5 Otwórz pliki skan-1.jpg oraz skan-2.jpg. Najszybciej to wykonasz, zaznaczając oba obrazy w oknie eksploratora i wybierając z menu kontekstowego operację Edit with GIMP, jak to zostało pokazane na rysunku 15.40. Rysunek 15.40. W otwieranie kilku plików naraz pomaga menu kontekstowe Skopiuj cały plik skan-1.jpg i wklej na nową warstwę do pliku skan-2.jpg. Otrzymany obraz ma zbyt małe rozmiary, by pomieścić oba obrazy. Przejdź do okna dialogo- wego Obraz/Wymiary płótna, rozłącz spinacz łączący szerokość i wysokość obrazu, ustal szerokość obrazu na 3000 i naciśnij przycisk Zmień rozmiar. W otrzymanym obrazie dodaj białą warstwę i rozsuń dwa fragmenty obrazu, tak jak na rysunku 15.41. Przejdź do okna warstw i dodaj lewemu fragmentowi maskę. Powiększ wielo- krotnie widok obrazu i wypełnij maskę gradientem takim jak na rysunku 15.42. Gradient ten ma usunąć z obrazu fragment, na którym występuje zagięcie kartki oraz zszywki. Otrzymany obraz powinien wyglądać tak jak na rysunku 15.43. Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 299 Rysunek 15.41. Dwa fragmenty wklejamy do jednego obrazu Rysunek 15.42. Maska użyta do zmiękczenia krawędzi lewego fragmentu Przejdź do prawego fragmentu i dodaj mu maskę przedstawioną na rysunku 15.44. Prawy fragment będzie wyglądał tak jak na rysunku 15.45. Włącz widoczność obu fragmentów, dodaj pod spodem białą warstwę i narzę- dziem do przesuwania zbliż oba fragmenty do siebie. Wykorzystując klawiaturę, przesuń fragmenty tak, by miejsce połączenia było jak najmniej widoczne. Ja- kość połączenia oceniaj na powiększonym widoku obrazu. Dzięki temu, że obie krawędzie stopniowo znikają, otrzymamy płynne połączenie dwóch obrazów. 300 GIMP. Praktyczne projekty Rysunek 15.43. Lewy fragment po zastosowaniu maski z rysunku 15.42 Rysunek 15.44. Maska zmiękczająca lewą krawędź prawego fragmentu Mankamentem takiego rozwiązania jest to, że wynikowy obraz zawiera lekko wi- doczne pionowe przebarwienie oraz to, że część obiektów, na przykład widoczne na rysunku 14.46 sznurki, będzie zawierała załamanie. Rozdział 15. (cid:139) Maska warstwy 301 Rysunek 15.45. Lewa krawędź prawego fragmentu po zastosowaniu maski z rysunku 15.44 Rysunek 15.46. Przebarwienie i załamania widoczne w wynikowym obrazie Otrzymany obraz wykadruj, by z żadnej strony nie zawierał białego marginesu. 302 GIMP. Praktyczne projekty Czego powinieneś się nauczyć z tego rozdziału? W rozdziale tym poznałeś maski warstw. Pamiętaj, że ♦ Maska jest czarno-białym obrazem, który steruje widocznością poszczególnych pikseli warstwy. ♦ Kolor biały umieszczony na masce włącza widoczność fragmentu warstwy. ♦ Kolor czarny umieszczony na masce wyłącza widoczność fragmentu warstwy. ♦ Każda warstwa może mieć swoją maskę. Maskę warstwy możesz dodać oraz usunąć. Służą do tego opcje: ♦ Dodaj maskę warstwy, ♦ Usuń maskę warstwy, dostępne w menu kontekstowym okna warstw. Pamiętaj również, by zwracać uwagę na to, czy wybranym elementem jest warstwa, czy jej maska. Informuje Cię o tym biała obwódka otaczająca ikonę warstwy lub jej maskę. Obwódka ta może dodatko- wo przybierać kolor czerwony oraz zielony. Znaczenie kolorów jest następujące: ♦ Biały kolor obwódki — wybranym elementem jest maska; operacje edycyjne dotyczą maski; stan ten osiągniesz przez kliknięcie ikony maski lub wybranie opcji Modyfikacja maski warstwy w menu kontekstowym okna warstw. ♦ Czerwony kolor obwódki — działanie maski jest wyłączone; stan ten osiągniesz przez kliknięcie ikony maski z przytrzymanym przyciskiem Ctrl lub wybranie opcji Wyłączenie maski warstwy w menu kontekstowym okna warstw. ♦ Zielony kolor obwódki — w oknie obrazu wyświetlany jest wygląd maski; stan ten osiągniesz przez kliknięcie ikony maski z przytrzymanym przyciskiem Alt lub wybranie opcji Wyświetl maskę warstwy w menu kontekstowym okna warstw. Maskę możesz na stałe zastosować do warstwy. Służy do tego operacja Zastosuj maskę warstwy, która jest dostępna w menu kontekstowym okna warstw.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: