Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00048 006689 14488983 na godz. na dobę w sumie
Gdy pojawia się rodzeństwo - ebook/pdf
Gdy pojawia się rodzeństwo - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 38
Wydawca: Colorful Media Język publikacji: polski
ISBN: 83-919772-6-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

W pewnym okresie u niektórych dzieci przychodzi etap zadawania dociekliwych pytań:

– Mamo, a kiedy do Twojego brzuszka wpadnie ziarenko?

– Mamo, a kiedy kupisz mi siostrzyczkę?

– Mamo, czy możemy mieć takiego samego dzidziusia jak moja koleżanka?

 

Różne są historie dzieci, które czekały lub nie na swoje rodzeństwo. Różne ich potrzeby i oczekiwania. Pojawienie się rodzeństwa na świecie jest tak szczególnym i psychologicznie skomplikowanym dla dziecka wydarzeniem, że nie powinno dziwić, iż wywołuje różne reakcje u dzieci.

Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie dziecka i przestrzeni, w której mieszkamy, na pojawienie się nowego członka rodziny.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Autor: Izabela Czaja-Antoszek Wydawca: Colorful Media Korekta: Marlena Fiedorow ISBN: 83-919772-6-9 Copyright © by COLORFUL MEDIA Poznań 2012 Okładka: Colorful Media Skład i łamanie: Colorful Media Colorful SKOO B Izabela Czaja-Antoszek Gdy pojawia sie rodzeństwo Colorful SKOO B Spis treści I Wstęp. O rodzeństwie ........................................................................................................................... 5 II Mamo, po co kupiłaś mi tego dzidziusia, czyli wartość psychologiczna posiadania rodzeństwa ....................................................................................................................................... 6 1. Rodzeństwo jako zasób psychologiczny ............................................................................. 6 2. O czym decyduje kolejność narodzin? ............................................................................... 7 3. Jak w główce sałaty, czyli jakim liściem jest nasze dziecko? ............................................. 7 Liść zewnętrzny – pierworodne dziecko ....................................................................... 7 Liść środkowy – średnie dziecko .................................................................................. 9 Pączek – najmłodsze dziecko ..................................................................................... 10 4. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 11 III Jak przygotować dziecko do narodzin rodzeństwa? .................................................................. 13 1. Będziesz mieć rodzeństwo – jak o tym powiedzieć starszemu dziecku? ......................... 14 2. Jak urządzić wspólny pokój dla rodzeństwa? ................................................................... 14 3. Wielki dzień, czyli powrót ze szpitala. Pierwsze dni z rodzeństwem ............................... 15 4. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 17 IV Zabawkami bawimy się na zmianę, czyli jak pomóc dziecku podzielić się z rodzeństwem ... 18 1. Współdziałania można się nauczyć .................................................................................. 18 2. Docenić każde z dzieci, czyli zmniejszamy rywalizację .................................................. 20 3. Gdy starsze dziecko jest zazdrosne o młodsze. Propozycje zabaw .................................. 21 4. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 23 V Nie chcę się z tobą bawić, czyli o konfliktach między rodzeństwem ......................................... 24 1. Dlaczego dochodzi do konfliktów między rodzeństwem? ................................................ 24 2. Rodzic mediatorem konfliktu, czyli kiedy warto podejmować się takiej roli ................... 25 3. Co i jak mówić do kłócących się dzieci? .......................................................................... 27 4. Zabawy uczące dzieci pokojowego rozwiązywania konfliktów ....................................... 29 5. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 29 VI Kochamy się, bo jesteśmy rodziną. Jak wzmacniać u dziecka więzi rodzinne? ...................... 31 1. Bogactwo rytuałów kluczem do poczucia przynależności ............................................... 31 2. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 33 VII Podsumowanie ............................................................................................................................... 34 Wskazówki praktyczne ................................................................................................................. 35 Bibliografia ..................................................................................................................................... 36 O autorce ........................................................................................................................................ 36 Gdy pojawia się rodzeństwo O rodzeństwie I Wstęp W pewnym okresie u niektórych dzieci przychodzi etap zadawania dociekliwych pytań: – Mamo, a kiedy do Twojego brzuszka wpadnie ziarenko? – Mamo, a kiedy kupisz mi siostrzyczkę? – Mamo, czy możemy mieć takiego samego dzidziusia jak moja koleżanka? Częściej robią to dziewczynki, które, wchodząc w okres zabaw tematycznych, chętnie przeobrażają się w ma- musie, opiekunki, przedszkolanki i odkrywają w sobie potrzebę obdarzania miłością, pielęgnowania, opieko- wania się małym dzieckiem. Malec jest postrzegany głównie jako żywa zabawka i często te czekające na niego dziewczynki spotyka rozczarowanie. Bo kiedy już pojawi się w domu, nie można go od razu nosić, samodzielnie przewijać i wkładać plastikowej butelki z mlekiem do buzi. Zupełnie inaczej niż robi się to z lalkami czy misia- mi. I taki brzdąc po pewnym czasie staje się nietrakcyjnym, a często wrogim nowym obiektem, bo poza tym, że nie można się nim i z nim bawić, „zawłaszczył” sobie mamę, która go cały czas nosi, karmi i przewija. Do tego zupełnie niespodziewanie zaskarbił sobie sympatię i uwagę pozostałej części rodziny, która podczas licz- nych wizyt zachwyca się maleńkimi nóżkami, rączkami i niebieskimi oczkami. Są także dzieci, które wcale o rodzeństwo nie pytają. Nawet go nie chcą, bo dobrze im jest samym w ich świecie. Wszystkie zabawki mają dla siebie, pokojem z nikim nie muszą się dzielić, a rodzice zwracają uwagę tylko na nie. Aż tu nagle się rodzi nowa istota... Krzyczy, nie umie nic powiedzieć, nie umie chodzić, nawet chwycić piłki i nią rzucić. Bezużyteczna, ale wszyscy ją kochają. Na domiar złego trzeba się nią zajmować! Różne są historie dzieci, które czekały lub nie na swoje rodzeństwo. Różne ich potrzeby i oczekiwania. Pojawienie się rodzeństwa na świecie jest tak szczególnym i psychologicznie skomplikowanym dla dziecka wydarzeniem, że nie powinno dziwić, iż wywołuje różne reakcje u dzieci. Jedno dziecko przyjmie nowego członka rodziny obojętnie, inne będzie się nim zachwycać, a jeszcze inne będzie się odnosić z wrogością i agresją. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie dziecka i przestrzeni, w której mieszkamy, na pojawienie się nowego członka rodziny. W ten sposób możemy złagodzić negatywne skutki zmiany i wyjść naprzeciw potrzebom naszego pierworodnego dziecka, by nie czuło się zagrożone, smutne i rozczarowane, a przede wszystkim by, potrafiło odnaleźć miłość do nowej siostry lub brata. Publikacja wskazuje, jak podjąć się takiego wyzwania. Dedykowana jest: • rodzicom dzieci, którym trudno jest zaakceptować pojawienie się w domu rodzeństwa, • rodzicom, którzy planują lub oczekują już potomstwa, i chcieliby jak najlepiej przygotować dziecko do roli starszego brata lub starszej siostry, • dzieciom, które stały się starszym bratem lub starszą siostrą, aby, korzystając przy pomocy rodziców z propo- nowanych zabaw, zaakceptowały swoją rolę i poczuły swoistą dumę. Izabela (mama dwojga dzieci, siostra dwóch braci) 5 II Mamo, po co kupiłaś mi tego dzidziusia, czyli wartość psychologiczna Izabela Czaja-Antoszek posiadania rodzeństwa Posiadanie rodzeństwa niesie ze sobą ogromny zasób korzyści psychologicznych, zwłaszcza emocjonalnych i społecznych. Siostry i bracia są jednymi z pierwszych osób znaczących, czyli obiektami, od których uczymy się emocji, postaw, zachowania. To oni kształtują naszą inteligencję emocjonalną – uczymy się od nich przy- jemnych i tych mniej przyjemnych emocji. To w relacji z rodzeństwem szukamy balansu między przyjaźnią a rywalizacją. Od rodzeństwa uczymy się wielu rzeczy: od jazdy na rowerze – do zachowania przy stole, od wyrażania miłości – do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Uczymy się albo sami jesteśmy nauczycie- lami i wzorami do naśladowania. W okresie dojrzewania rodzeństwo staje się powiernikiem sekretów i często sprzymierzeńcem w „walce” z rodzicami. Według wielu badań psychologicznych rodzeństwo ma wpływ na to, jakim człowiekiem się stajemy, jak kształtuje się nasza indywidualność, jakie są nasze relacje z innymi ludźmi. Nie oznacza to bynajmniej, że, będąc jedynakami, jesteśmy psychologicznie ubożsi i nie mamy szans na satysfakcjonujący rozwój własnej osoby oraz relacje społeczne. Niemniej posiadanie rodzeństwa w sposób istotny rozwija naszą osobowość, a w zależności od kolejności narodzin może w znaczący sposób wpłynąć również na nasz charakter i podejmowanie życiowej roli. 1. Rodzeństwo jako zasób psychologiczny Psychologia humanistyczna zakłada, że rodzeństwo może być traktowane jako psychologiczne i emocjonalne źródło osobistego rozwoju. Dorosłe rodzeństwo, nawet jeśli będzie się spotykać kilka razy w roku, może być dla siebie bogactwem, które będzie wykorzystywane nie tylko w przyjemnych, ale przede wszystkim trudnych mo- mentach jako źródło wsparcia. Rodzeństwo zarówno w dzieciństwie, jak i życiu dorosłym jest ważne, ponieważ: • to często osoby, które najwięcej wiedzą o nas i naszych korzeniach, a kiedy umierają rodzice, często jedno- czy się, wspomina, gromadzi pamiątki, rekonstruuje i tworzy historię rodziny, przekazując ją następnym pokoleniom, • daje możliwość spojrzenia na te same doświadczenia rodzinne i życiowe z innej strony (inna interpretacja wydarzeń, wyborów, rodzajów zachowania pozwala często nadać odmienny sens naszemu działaniu, nowe inne spojrzenie na nasze życie pomaga w zyskaniu dystansu, zwłaszcza do trudnych czy przykrych sytuacji), • upewnia o istnieniu bliskiego „przyjaciela”, który nas doskonale zna, a jednocześnie jest od nas inny (to ogromna szansa na dialog, w którym możemy się dowiedzieć wielu rzeczy o sobie – tutaj nawet krytyka ma szansę brzmieć konstruktywnie i pozwolić zobaczyć w oczach kogoś innego, do kogo jednocześnie mamy zaufanie, nasze trudne cechy i być może je kreatywnie zmienić), • stanowi grupę wsparcia w sytuacjach trudnych, zwłaszcza wtedy, gdy nie chcemy dzielić się przykrymi emocjami z obcymi osobami. Dodatkowo badania psychologiczne pokazują, że zdrowie emocjonalne osób starszych jest silnie związane z tym, czy mieli satysfakcjonujące, silne relacje z rodzeństwem w okresie dojrzewania. Rodzeństwo może być więc traktowane nie tylko jako powiększenie stadła rodzinnego, ale jako sprawca głębokiego i długotrwałego wpływu na rozwój poszczególnych jednostek. Zanim jednak nasze dzieci będą mogły korzystać z tego naturalnego rodzinnego wsparcia, muszą zaakcep- tować fakt pojawienia się rodzeństwa i nauczyć się dzielić z nim rodzicami, ich czasem i uwagą, przestrzenią, zabawkami czy zainteresowaniami. 6
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Gdy pojawia się rodzeństwo
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: