Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00050 004955 18973009 na godz. na dobę w sumie
Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu - ebook/pdf
Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu - ebook/pdf
Autor: , , Liczba stron: 288
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5405-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> twoja kariera
Porównaj ceny (książka, ebook (-40%), audiobook).

Świat jest bardzo interesujący, ale też wymaga dostosowania się do szalonego tempa i ogarnięcia mnóstwa najrozmaitszych spraw. Współczesny młody człowiek najczęściej uczy się, utrzymuje kontakty z rodziną i przyjaciółmi, uprawia sport, być może angażuje się w działalność społeczną, pierwszy raz się zakochuje i przeżywa miłosne rozterki. Równocześnie cały czas jest on-line, co wiąże się z konsekwencjami. W jednej chwili pojedynczy sygnał w formie komentarza, zdjęcia lub filmiku, odebrany za pomocą telefonu, może całkowicie odmienić jego nastrój i wywrócić priorytety do góry nogami. Młody człowiek musi sobie z tym radzić, a przy tym nie zaniedbać żadnej z tysięcy ważnych spraw, które akurat ma na głowie.

Ta książka jest znakomitym poradnikiem prezentującym nowe spojrzenie na GTD, kultową metodę Davida Allena. Została opracowana z myślą o młodych ludziach, którzy muszą sobie radzić z niespotykanym przez nich nigdy wcześniej zalewem informacji i spraw wymagających częstego podejmowania decyzji. Zaprezentowano tu bogaty zestaw narzędzi, dzięki którym ograniczanie stresu i koncentracja stają się dużo łatwiejsze. Poszczególne techniki zostały przedstawione w prosty, a przy tym niebanalny i interesujący sposób. Liczne wskazówki i dodatkowe wyjaśnienia sprawiają, że korzystanie z tych technik w praktyce przychodzi niemal niezauważalnie, w bardzo naturalny i oczywisty sposób. W rezultacie zwiększa się kreatywność, odporność na stres, pewność siebie i... radość z każdego nadchodzącego dnia.

Dzięki tej książce nauczysz się:

Panuj nad swoim umysłem - albo on zapanuje nad Tobą!

Partnerem merytorycznym jest wyłączny dostawca rozwiązań Getting Things Done(R) na rynku polskim, firma ProOutcome Sp. z o.o., prowadząca warsztaty i działania wspierające wdrożenie metody na bazie licencji i know-how David Allen Company.

Więcej informacji o warsztatach i innych formach wsparcia wdrożenia GTD(R) na stronie partnera:
www.gettingthingsdone.com.pl

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Przedmowa Słowo wstępne dla rodziców, nauczycieli i dorosłych opiekunów Słowo wstępne dla nastolatków xiii xvii xxi Zanim rozpoczniesz 1 Część 1. Sztuka stosowania metody GTD 13 5 kroków Mapa planowania Poziomy skupienia GTDfTeens_PL_do_druku.indd 6 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 6 2019-11-09 12:49:15 2019-11-09 12:49:15 Poleć książkęKup książkę Część 2. Metoda GTD w praktyce 49 Część 3. Laboratorium 191 5 KROKÓW HORIZONS OF FOCUS NATURAL PLANNING MODEL 5 STEPS MAPA PLANOWANIA HORIZONS OF FOCUS Słowniczek Źródła danych 235 239 5 STEPSPOZIOMY SKUPIENIAMAPA PLANOWANIA5 KROKÓWPOZIOMY SKUPIENIANATURAL PLANNING MODELPoleć książkęKup książkę Przedmowa „A niech to, szkoda, że nie nauczono mnie tego w szkole — moje życie wyglądałoby teraz inaczej!”. „Jak mogę to przekazać swoim dzieciom?!”. W ciągu ostatnich 30 lat słyszałem takie słowa niezliczoną ilość razy podczas moich wykładów na temat metody organizacyjnej znanej w świecie pod nazwą GTD, a opisanej w mojej książce Getting Things Done. Ci z Was, którzy znają wspomnianą metodę, prawdopodobnie mają podobne odczucia, a ci, którzy jeszcze się z nią nie zetknęli, będą mogli dzięki niniejszej książce doświadczyć czegoś, co powinni znać od dzieciństwa. Jest to prosty, ale niezwykle skuteczny sposób radzenia sobie ze sprawami angażującymi naszą uwagę, dzięki czemu jesteśmy w stanie nad nimi zapanować, zamiast im ulegać. Pragnienie znalezienia sposobu na przekazanie tej cennej wiedzy młodemu pokoleniu, i to jak najszybciej, było mi zgłaszane przez rodziców, nauczycieli, administratorów szkół, księży i psy- chologów szkolnych — ludzi, których rolą jest przygotowywanie młodzieży do dalszego życia. Nie jestem rodzicem ani nauczycielem pracującym w tradycyjnym systemie edukacji. Mo- im wieloletnim dorobkiem jest zestaw najlepszych praktyk organizacyjnych, a ich nauczanie i wdrażanie, głównie w świecie korporacyjnym, stało się moją profesją. To szczególnie tam ludzie byli bombardowani e-mailami, internetem i coraz szybciej zachodzącymi zmianami i właśnie tam najpilniej potrzebowali pomocy. GTDfTeens_PL_do_druku.indd 13 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 13 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 xiii Poleć książkęKup książkę Od samego początku wiedziałem, że moje odkrycie będzie bardzo przydatne dla każdego, kto prowadzi aktywne życie, począwszy od studentów i artystów, skończywszy na rodzicach wy- chowujących dzieci. Na początku swojej kariery nie znałem jednak sposobu na skuteczne do- tarcie do tak szerokiego grona odbiorców. Nie wiedziałem też, jak przełożyć opracowaną przez siebie metodę na format zrozumiały przez nastolatków i dostosowany do ich potrzeb. Zawsze jednak uważałem, że jeśli moja praca ma przynosić długofalowe rezultaty, a byłem przekonany, że tak może być, to trzeba zacząć od dzieci. Osiągnięcie wysokiego poziomu wy- dajności i uwolnienie się od związanego z tym stresu wymaga niełatwej w wieku dorosłym zmiany pewnych przyzwyczajeń, np. przeniesienia wszystkich czekających na załatwienie spraw — i ważnych, i tych błahych — z głowy do solidnego systemu zewnętrznego. Ten prosty, ale jakże oczyszczający zabieg pozwala zoptymalizować myślenie i dopuścić do głosu naszą kreatywność. Większość ludzi dorosłych ma z tym jednak kłopot, mimo zdawania sobie spra- wy, że tak byłoby lepiej. Takie są moje obserwacje. Dzieciom przychodzi to dużo łatwiej. To też wynika z moich obserwacji. Ludzie dorośli na ogół sądzą, że wiedzą, co myśleć. Dzieci są na etapie uczenia się. Nie wiedziałem, jak (i czy w ogóle) dotrzeć do młodego odbiorcy, choć zawsze było to na mojej liście „kiedyś/może”. Moje pobożne życzenia w tej dziedzinie zaczęły się zmieniać w coś real- nego, gdy poznałem Mike’a Williamsa i Marka Wallace’a. O Mike’u usłyszałem w związku z jego udaną próbą zastosowania mojej metody w uspraw- nianiu zarządzania jednym z oddziałów firmy General Electric. Później natrafiłem na jego blog, w którym opisywał próby zaprezentowania metody GTD swoim dzieciom! Nawiązałem z nim kontakt i ostatecznie został członkiem zarządu mojej firmy, a pracownicy mający z nim kontakt mówili: „Chciałbym mieć takiego ojca!”. Obaj uznaliśmy, że warto by napisać nową książkę na temat GTD, tym razem skierowaną do ludzi młodych. Liczyłem na znaczący wkład Mike’a w to przedsięwzięcie. Później usłyszałem o Marku Wallasie, nauczycielu z Minneapolis zachwyconym metodą GTD, który podjął próbę spopularyzowania jej zasad wśród uczniów szkoły podstawowej. Miałem okazję uczestniczyć w prowadzonych przez niego zajęciach, podczas których uczniowie wyko- nywali podstawową praktykę bezstresowej produktywności — to, co nazywamy przeglądem tygodniowym. Osoby znające moją metodę zdają sobie sprawę, że jest to czynność o kluczowym xiv P r z e D Mo W A GTDfTeens_PL_do_druku.indd 14 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 14 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 Poleć książkęKup książkę znaczeniu, ale tylko niewielu wykonuje ją z zadowalającą konsekwencją. U Marka cała 30-oso- bowa klasa robiła to z pełnym zaangażowaniem, a przecież żadne z tych dzieci nie miało jesz- cze ukończonych 12 lat! To oczywiste, że Mark musiał dołączyć do naszego zespołu. Wpływ Mike’a i Marka na ostateczny kształt książki jest niebagatelny. Ich nazwiska zwiększyły też wiarygodność przedsięwzięcia w oczach młodego czytelnika. Ale przede wszystkim ich do- świadczenie zawodowe pozwoliło wzmocnić walory edukacyjne książki — zarówno z punktu widzenia czytelnika młodego, jak i dorosłego. Nasza książka jest doskonałym przykładem „wyższości prostoty nad złożonością”, o czym czę- sto mówił Oliver Wendell Holmes. Jeśli jesteś gotów, przestudiuj ją, aby odmienić swoje życie w naprawdę fajny sposób. Jeśli uważasz, że to Cię nie dotyczy, przestań się oszukiwać. — David Allen GTDfTeens_PL_do_druku.indd 15 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 15 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 P r z e D M o W A xv Poleć książkęKup książkę GTDfTeens_PL_do_druku.indd 16 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 16 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 Poleć książkęKup książkę Słowo wstępne dla rodziców, nauczycieli i dorosłych opiekunów Witajcie! Skoro czytacie tę książkę, to zapewne jesteście dorosłymi opiekunami (rodzicami, nauczycielami, członkami rodziny, przyjaciółmi, księżmi lub mentorami), którzy chcą ułatwić nastolatkom zaadaptowanie się we współczesnym świecie. Co już wiecie o tych młodych ludziach? • Czy ich brak koncentracji, stres i obawy nasilają się, czy maleją? • Czy wiecie, co zaprząta ich uwagę? • Czy wiecie, co ich rzeczywiście interesuje (o czym rozmawiają w szkole na przerwach, w autobusie lub w mediach społecznościowych)? • Czy zauważyliście dobrze zapowiadający się talent lub pasję, które wymagałyby lekkiego ukierunkowania i wsparcia? Teraz macie okazję spełnić się jako przewodnicy pomagający swoim podopiecznym w poru- szaniu się wśród spraw szkolnych i życiowych. W ciągu zaledwie paru lat będą musieli zdobyć podstawy do samodzielnego radzenia sobie z wolnością, rosnącą złożonością spraw i nieokieł- znaną naturą życia. Czyż nie byłoby wspaniale, gdybyście mogli ich nauczyć tego wszystkiego tak, jak uczyliście ich jazdy na rowerze, uprawiania sportu, gry na jakimś instrumencie czy prowadzenia samochodu? Mamy dla Was dobre wieści! Opracowaliśmy tę książkę w taki sposób, aby mogła służyć za źródło zasobów pomocnych nastolatkom w nabywaniu umiejętności właściwego radzenia sobie w życiu. Chodzi o umiejętności, dzięki którym będą mogły zmniejszyć poczucie przytłoczenia i stresu, a zwiększyć pewność siebie, produktywność, kreatywność i radość z życia. GTDfTeens_PL_do_druku.indd 17 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 17 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 xvii Poleć książkęKup książkę Metoda Getting Things Done (GTD) jest stosowana na całym świecie. Najpierw została wy- praktykowana przez ludzi dorosłych (artystów, biznesmenów, dyrektorów, naukowców, le- karzy, nauczycieli, księży, matki, ojców itd.), którzy zamieniali dotychczasowe nieefektywne nawyki na nowe, wydajniejsze. Ci, którym ta zmiana się udała, często powtarzali: „Szkoda, że nie nauczono mnie tego w szkole!”. Dlatego napisaliśmy tę książkę jako podręcznik potrzebne- go, ale brakującego przedmiotu szkolnego. Zanim zaczniecie podróż przez życie ze swoim nastolatkiem (lub nastolatkami), wróćcie na chwilę do czasów swojej młodości. Czy pamiętacie, gdy po raz pierwszy: • wykonywaliście swoje pierwsze poważne zadanie szkolne? • musieliście sami dopilnować, aby odrobić lekcje w wyznaczonym terminie? • próbowaliście dołączyć do jakiegoś zespołu? • usiedliście za kierownicą samochodu podczas kursu na prawo jazdy? • poczuliście smak wolności po opuszczeniu domu rodzinnego, aby studiować lub żyć na własną rękę? Jakie były te Wasze pierwsze doświadczenia? Jeśli takie jak w przypadku większości ludzi, to łatwo nie mieliście. Dopiero potem, w miarę nabywania doświadczenia, zaczynaliście radzić sobie coraz lepiej. Często to, co na początku było bardzo trudne, po pewnym czasie stawało się całkiem łatwe. Gdy razem ze swoimi podopiecznymi będziecie korzystać z tej książki, oni też wiele razy prze- żyją swój „pierwszy raz”. Jako dojrzali opiekunowie z pewnością będziecie się wahać pomiędzy krótkowzroczną pokusą natychmiastowego poprawiania ich błędów a roztropnym wyczekiwa- niem, aż sami odkryją, że popełnili błąd, i go naprawią. W książce znajdziecie podpowiedź, jak za pomocą metody GTD sprawić, by przy udzielaniu pomocy doraźnej wyrabiać u nastolatka takie zachowania, które będą mu pomocne również w przyszłości. Książkę możecie traktować jak zbiór zawsze aktualnych zasad i przepisów. Są proste, łatwo przyswajalne i ponadczasowe. Jeśli nie znacie jeszcze metody Getting Things Done, poświęćcie chwilę na pobieżne przejrze- nie całej książki. Do gruntownego studiowania jej treści przystąpcie razem ze swoimi nasto- latkami — wspólna nauka może się okazać korzystna również dla Was. xviii S ł o W o W S T ę P n e D L A r o D z i C ó W, n A u C z y C i e L i i D o r o S ły C h o P i e k u n ó W GTDfTeens_PL_do_druku.indd 18 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 18 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 Poleć książkęKup książkę Mamy nadzieję, że ta książka stanie się dla Was i Waszych dzieci źródłem praktycznych porad pomocnych w właściwym kształtowaniu młodych ludzi. Spodziewamy się, że gdy Wasze dzieci zaczną wkraczać w świat dorosłych, będą wiedziały, jak spełniać swoje marzenia i radzić sobie z tym wszystkim, co życie im zgotuje. Powodzenia. S ł o W o W S Tę P n e D L A r o D z i C ó W, n A u C z y C i e L i i D o r o S ły C h o P i e k u n ó W xix GTDfTeens_PL_do_druku.indd 19 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 19 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 Poleć książkęKup książkę GTDfTeens_PL_do_druku.indd 20 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 20 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 Poleć książkęKup książkę Słowo wstępne dla nastolatków Witajcie! Jakimś sposobem trafiliście na tę książkę (albo ona na Was). Jeśli nie macie nic innego do roboty, poświęćcie kilka sekund na jej szybkie przewertowanie od pierwszej do ostatniej strony. Nie jest to zwykła książka. To poradnik i zarazem przybornik z narzędziami ułatwiającymi życie — również Wasze. Żyjecie w interesujących czasach i macie do czynienia z mnóstwem najrozmaitszych spraw. Wasi rodzice lub nauczyciele mogą znać niektóre z nich, ale tylko Wy wiecie o wszystkim. Macie na głowie szkołę, uprawianie sportu, działalność społeczną, kontakty z rodziną i przyjaciółmi oraz wiele innych spraw. Żyjecie w świecie powszechnej łączności. W jednej chwili Wasz nastrój może zostać całkowicie odmieniony przez sygnał w formie komentarza, zdjęcia lub filmiku odebrany za pomocą telefonu bądź komputera. Może to być coś ekscytującego lub przygnębiają- cego, ale w obu przypadkach Wasza uwaga jest angażowana i jakoś musicie sobie z tym poradzić niezależnie od innych spraw, które i tak macie do załatwienia. Jak to wszystko ogarnąć? Podpowiedzi i stosowne narzędzia znajdziecie w tej książce. Ona pomoże Wam zmniejszyć stres i obawy. Dzięki niej łatwiej poradzicie sobie z nawałem spraw i zyskacie więcej czasu na kontakty z przyjaciółmi lub po prostu odpoczynek i nicnierobienie. Możecie studiować tę książkę sami albo z przyjacielem, mentorem lub rodzicem. Sprawdzajcie w praktyce, czy proponowane przez nas rozwiązanie zadziała w danej sytuacji, czy nie. Wycią- gajcie wnioski na przyszłość. Gdy świat wokół stanie się bardziej skomplikowany, przestudiuj- cie książkę od nowa, gdyż zawiera pomysły przydatne na różnych etapach życia. Ahoj, przygodo! GTDfTeens_PL_do_druku.indd 21 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 21 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 xxi Poleć książkęKup książkę GTDfTeens_PL_do_druku.indd 22 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 22 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 Poleć książkęKup książkę Zanim rozpoczniesz PRZYGOTOWANY? „Przygotowany do szkoły?”. „Przygotowany do szkoły średniej?”. „Przygotowany do studiów?”. „Przygotowany do egzaminu?”. „Przygotowany do prezentacji?”. „Przygotowany do kolejnego ruchu?”. Czy te pytania brzmią znajomo? Niektóre są poważnymi pytaniami życiowymi, a inne mają mniejszą rangę. Tym, co je łączy, jest zmiana. Bycie nastolatkiem nie jest wcale takie proste. Niekiedy można odnieść wrażenie, że ciągle stajesz przed jakimś wyzwaniem i słyszysz pytanie: „Czy jesteś przygotowany?”. Co odpo- wiadasz? Zatrzymaj się na kilka sekund, pomyśl o swoim bieżącym życiu i o tym, co Cię czeka w naj- bliższej przyszłości, a następnie zapytaj sam siebie tak naprawdę, czy jesteś… przygotowany. GTDfTeens_PL_do_druku.indd 1 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 1 2019-11-09 12:49:16 2019-11-09 12:49:16 1 Poleć książkęKup książkę Jeśli jeszcze nie umiesz odpowiedzieć na to pytanie, nic nie szkodzi. Ta książka ma Ci pomóc w znalezieniu właściwej odpowiedzi. J e s t e m p r z y g o t o w a n y ! POSŁUGIWANIE SIĘ PORADNIKIEM Getting Things Done dla nastolatków to poradnik pełen reguł, przepisów i wskazówek przy- datnych w różnych sytuacjach życiowych. Opracowaliśmy go z myślą o Tobie. Jako że nie ma dwóch ludzi takich samych i każdy ma inny styl uczenia się, zaprojektowaliśmy taki układ książki, aby mogła być używana na różne sposoby. Książka zawiera elementy wizualne i interaktywne. Znajdziesz w niej rozmaite postaci i mapy przedstawiające określone obszary. Postaci będą reprezentowały istotne pojęcia, a mapy będą nadawały tym pojęciom formę praktyczną. Nie- które mapy pomogą Ci w trenowaniu nowych sposobów myślenia, a inne przydadzą się do rejestrowania myśli i właściwej organizacji myślenia. Przygotowaliśmy także ćwiczenia, dzięki którym będziesz w stanie określić, które reguły są dla Ciebie najlepsze. Przykłady zostały zaczerpnięte z życia prawdziwych ludzi i chętnie dowiemy się, jak Ty stosujesz opisywane przez nas metody w swoim świecie. 2 z A n i M r o z P o C z n i e S z GTDfTeens_PL_do_druku.indd 2 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 2 2019-11-09 12:49:17 2019-11-09 12:49:17 Poleć książkęKup książkę UKŁAD KSIĄŻKI Część 1. to spojrzenie na codzienne życie i wszystko, co się wo- kół Ciebie dzieje. Na jakie nowe i ekscytujące możliwości możesz liczyć? Na jakie przeszkody możesz natrafić? Część 2. wprowadzi Cię w świat zasad, praktyk i narzędzi, któ- rych możesz używać, aby ułatwić sobie codzienne życie. Przez to wyrobisz sobie nawyki pozwalające na osiągnięcie tego, co nazy- wamy stanem gotowości. Część 3. jest przeznaczona na testowanie tych wszystkich za- sad, praktyk i narzędzi. Tutaj czekają Cię zabawy, eksperymen- ty i ćwiczenia, podczas których będziesz mógł sprawdzić, co się w Twoim przypadku sprawdza, a co nie. Teraz, gdy już wiesz, co zawierają poszczególne części książki, możemy wyjaśnić, co rozumiemy pod pojęciem przygotowany. K alendarz Kiedyś/może Zbadać…Zaprojektować… Utworzyć… Zbudować… Z P r oje k t y b a d a ć … Z a pr oje k t o o r z U t w o u d b Z N a u c z w ać … y ć … w a ć … y ć się … Najbliższe działania Zak ończyć ysłać e- onić ail… wać o w m … … … … W O Z Zadz organiz dszukać ZNACZENIE SŁOWA „PRZYGOTOWANY” Przymiotnik (lepiej przygotowany, najlepiej przygotowany) — będący w stanie odpo- wiednim dla jakiejś sytuacji lub działania; gotów do czegoś. Czasownik (przygotować, przygotować się) — przysposobić kogoś, coś lub siebie do reali- zacji jakiegoś zadania. Istnieje kilka definicji słowa „przygotowany”, ale co dokładnie ono oznacza? Co Ci przychodzi na myśl, gdy słyszysz słowo przygotowany? Czy są to słowa matki pytającej: „Czy jesteś już przygotowany?”. Czy jest to dźwięk gwizdka sędziowskiego oznaczający początek meczu? Czy to obraz kurtyny rozsuwającej się na początku spektaklu? Czy to głos nauczyciela pytającego: „Gotowi? To zaczynamy sprawdzian”. GTDfTeens_PL_do_druku.indd 3 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 3 2019-11-09 12:49:18 2019-11-09 12:49:18 z A n i M r o zP o C z n i e S z 3 Poleć książkęKup książkę Bycie przygotowanym może oznaczać różne rzeczy, lecz w tej książce będziemy przez to rozu- mieli kombinację następujących czterech czynników: 1. PRZYGOTOWANIE do chwili bieżącej. 2. PRZYGOTOWANIE do tego, co ma nastąpić. 3. PRZYGOTOWANIE do zmiany. 4. PRZYGOTOWANIE do czegokolwiek. Przyjrzyjmy się każdemu z nich nieco dokładniej. Czy jesteś przygotowany do chwili bieżącej? Bycie przygotowanym do chwili bieżącej oznacza bycie obecnym tu i teraz. Jaki jest to rodzaj przygotowania? Jest to zdolność do pełnej koncentracji na jednej sprawie — jak czytanie tego zdania. Oto kilka przykładów bycia przygotowanym do chwili bieżącej: • Czy jesteś przygotowany do przeczytania tej książki? • Czy jesteś przygotowany do zagrania na tym instrumencie? • Czy jesteś przygotowany do spotkania z przyjaciółmi? • Czy jesteś przygotowany do umówienia się z kimś? • Czy jesteś przygotowany do odrabiania lekcji? • Czy jesteś przygotowany do wysłuchania kolegi, który ma Ci coś do powiedzenia? Czy jesteś przygotowany do tego, co ma nastąpić? Bycie przygotowanym do tego, co ma nastąpić, oznacza bycie w pełni świadomym tego wszyst- kiego, co należy zrobić w określonym przedziale czasu. Jaki jest to rodzaj przygotowania? Jest to intuicja towarzysząca wiedzy na temat tego, co trzeba zrobić, i poczucie pewności co do czasu i miejsca, w którym należy to zrobić. 4 z A n i M r o z P o C z n i e S z GTDfTeens_PL_do_druku.indd 4 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 4 2019-11-09 12:49:18 2019-11-09 12:49:18 Poleć książkęKup książkę Oto kilka przykładów bycia przygotowanym do tego, co ma nastąpić: • Czy jesteś przygotowany do następnej lekcji z matematyki? • Czy jesteś przygotowany do dzisiejszego treningu piłkarskiego? • Czy jesteś przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej? • Czy jesteś przygotowany do weekendowej wycieczki? Czy jesteś przygotowany do zmiany? Bycie przygotowanym do zmiany oznacza zdolność do zmodyfikowania kluczowego obszaru swojego życia. Jaki jest to rodzaj przygotowania? Jest to zdolność efektywnego reagowania na zachodzące zmiany. Do znaczących zmian w obowiązkach spadających na młodego człowieka dochodzi przy przejściu ze szkoły podstawowej do średniej. Jest to czas niezwykle ekscytujący i dyna- miczny, ale można się do takiego przejścia przygotować. Oto kilka przykładów bycia przygotowanym do ważnych zmian: • Czy jesteś przygotowany do przejścia ze szkoły podstawowej do średniej? • Czy jesteś przygotowany do przejścia ze szkoły średniej do wyższej? • Czy jesteś przygotowany do przejścia od rekreacyjnego uprawiania sportu do wyczynowego? • Czy jesteś przygotowany do zmiany swojego statusu z uczniowskiego na pracowniczy? • Czy jesteś przygotowany do rozpoczęcia pracy na pełny etat zaraz po ukończeniu studiów? • Czy jesteś przygotowany do rozpoczęcia życia na własny rachunek? Czy jesteś przygotowany do czegokolwiek? Bycie przygotowanym do czegokolwiek oznacza bycie zrelaksowanym i gotowym na zmierze- nie się ze wszystkim, co nam stanie na drodze. Jaki jest to rodzaj przygotowania? Jest to uczucie wynikające z umiejętności panowania nad sytuacją i patrzenia na świat z właściwej perspektywy. Istotne w byciu przygotowanym jest GTDfTeens_PL_do_druku.indd 5 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 5 2019-11-09 12:49:18 2019-11-09 12:49:18 z A n i M r o zP o C z n i e S z 5 Poleć książkęKup książkę poczucie przygotowania. Chodzi o wewnętrzne przekonanie, że potrafimy żyć pełnią życia, podejmować ryzyko i odnosić sukcesy. Oto kilka przykładów bycia przygotowanym do czegokolwiek: • Czy jesteś przygotowany do spróbowania czegoś nowego? • Czy jesteś przygotowany do podjęcia naprawdę trudnego wyzwania i ewentualnego po- niesienia klęski? • Czy jesteś przygotowany do podjęcia próby spełnienia swojego marzenia? • Czy jesteś przygotowany do odbycia ważnej rozmowy z _____________? • Czy jesteś przygotowany do przeprowadzenia się z domu do akademika? Ta książka ma Ci pomóc w zyskaniu poczucia gotowości i pewności siebie w każdej sytuacji. A zatem… czy jesteś przygotowany do rozpoczęcia lektury? Rezultaty uczenia się tego wszystkiego będą lepsze, jeśli przynajmniej pobieżnie poznasz pro- cesy zachodzące w Twojej głowie każdego dnia, w każdej minucie, w każdej chwili. Twój mózg jest najpotężniejszym i najbardziej skomplikowanym narzędziem, jakim dysponujesz, więc za- czniemy od opisania niektórych jego możliwości i ograniczeń, a także sygnałów, które wysyła (nie będzie to prezentacja aktualnego stanu wiedzy na temat budowy i funkcjonowania ludz- kiego mózgu, ale jeśli interesuje Cię ta tematyka, to jako dodatkową lekturę polecamy książkę The Organized Mind Daniela J. Levitina lub BrainChains Theo Compernolle’a). 6 z A n i M r o z P o C z n i e S z GTDfTeens_PL_do_druku.indd 6 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 6 2019-11-09 12:49:18 2019-11-09 12:49:18 Poleć książkęKup książkę MÓZG CZŁOWIEKA Na razie skupimy się na dwóch obszarach ludzkiego mózgu, z których jeden odpowiada za szybkie odruchy, a drugi za pogłębione myślenie i podejmowanie decyzji. Pewna, elementar- na wiedza na ich temat jest konieczna do zrozumienia i należytego stosowania opisywanych w książce zasad. Aby Ci ułatwić zrozumienie opisywanych zagadnień, wprowadzamy dwie postaci reprezentujące każdy z tych obszarów. Poznaj małpkę Myggy i sowę Cortland Pierwszą ważną z naszego punktu widzenia częścią mózgu jest tzw. ciało migdałowate. Ciało migdałowate Ciało migdałowate jest tą częścią mózgu, która jako pierwsza podejmuje decyzje obronne i na- kazuje nam podjęcie walki lub ucieczkę. Działa jak czujnik reagujący na każde zagrożenie, jakie pojawia się w naszym otoczeniu. Jest jak autopilot ciągle śledzący wszystkie parametry z A n i M r o zP o C z n i e S z 7 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 7 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 7 2019-11-09 12:49:19 2019-11-09 12:49:19 Poleć książkęKup książkę lotu. Jeśli wykryje jakieś zagrożenie, natychmiast wysyła alarmujące sygnały do całego ciała, wywołując strach, obawę, bezsenność, zwiększenie poziomu adrenaliny lub inny objaw stresu. Przestawia organizm na wyższy bieg i utrzymuje go w tym stanie, dopóki czynnik niepokojący nie zostanie zneutralizowany. Jeśli w Twoim kierunku jedzie samochód, ciało migdałowate każe Ci uskoczyć w bok. Jeśli wi- dzisz przed sobą lecącą piłkę, ciało migdałowate kieruje Twoim ciałem i wykonujesz spektaku- larny chwyt. Jeśli przyjaciel jest w niebezpieczeństwie, ciało migdałowate podnosi Ci poziom adrenaliny i ruszasz z pomocą. Ta część mózgu działa szybko i wtedy, gdy uznaje za konieczne. Częste alarmy wysyłane przez ciało migdałowate mogą wywołać uczucie, jakby w Twojej gło- wie siedziała ciągle paplająca i rozdrażniona małpa. Niektórzy nawet nazywają taki stan umy- słu małpim rozumem. Na potrzeby tej książki przyjmiemy więc, że symbolem działającego ciała migdałowatego będzie małpka o imieniu Myggy. 8 z A n i M r o z P o C z n i e S z GTDfTeens_PL_do_druku.indd 8 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 8 2019-11-09 12:49:19 2019-11-09 12:49:19 Poleć książkęKup książkę Ciało migdałowate Egocentryk Brak poczucia czasu, liczy się tylko chwila bieżąca Chaotyczność Niezwykła szybkość ruchów Silna reaktywność Myggy Małpka uosabiająca ciało migdałowate GTDfTeens_PL_do_druku.indd 9 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 9 2019-11-09 12:49:19 2019-11-09 12:49:19 z A n i M r o zP o C z n i e S z 9 Poleć książkęKup książkę Drugą ważną częścią mózgu jest kora przedczołowa znajdująca się w płacie czołowym. Kora przedczołowa Jej funkcjami są analityczne myślenie i podejmowanie decyzji. Odpowiada za rozwiązywanie problemów i nadawanie znaczenia temu wszystkiemu, co widzimy, słyszymy i robimy. Kora przedczołowa ma kluczowe znaczenie dla uczenia się, tworzenia, rozwijania wyobraź- ni, nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi ludźmi i ogólnie dla naszej aktywności. W przeciwieństwie do ciała migdałowatego kora przedczołowa wcale nie przypomina autopilo- ta. Uaktywnia się, gdy zwalniamy i zaczynamy myśleć, a także gdy nasz umysł odpoczywa i ma czas na błądzenie myślami. Do efektywnego działania wymaga czasu, przestrzeni i energii, a jej efektywność można zwiększać przez odpowiedni trening. Kora przedczołowa jest jak stara mądra sowa obserwująca z uwagą nasze życie, myśląca i wy- ciągająca wnioski z dotychczasowych doświadczeń, aby chronić nas przed popełnianiem tych samych błędów. Postacią uosabiającą tę część mózgu będzie właśnie sowa o imieniu Cortland. 10 z An i M r o z P o C z n i e S z GTDfTeens_PL_do_druku.indd 10 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 10 2019-11-09 12:49:19 2019-11-09 12:49:19 Poleć książkęKup książkę Kora przedczołowa Mądrość i empatia Analityczność i sekwencyjność Proaktywność Powolność, rozwaga Nieograniczone możliwości, pomysłowość, kreatywność Cortland Mądra sowa uosabiająca korę przedczołową GTDfTeens_PL_do_druku.indd 11 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 11 2019-11-09 12:49:19 2019-11-09 12:49:19 z A n i M r o zP o C z n i e S z 11 Poleć książkęKup książkę Jeśli masz być przygotowany (w opisanym przez nas sensie), musisz poznać i okiełznać moc tkwiącą w obu tych obszarach Twojego mózgu. Myggy szybko gada i wysyła sygnały, a Cort- land słucha i z namysłem odpowiada. Gdy między nimi zachodzi takie właśnie współdziałanie, przygotowanie jest możliwe. W przeciwnym razie może dojść do ukształtowania się niezdrowych i nieproduktywnych na- wyków. A zatem jak się przygotować? Co należy zrobić? Co będziesz z tego mieć? Dlaczego nie możesz zrobić tego tak po prostu, naturalnie? Jaki to wszystko będzie miało wpływ na Ciebie? Czy w ogóle powinieneś się tym zajmować? Pozostań z nami. Dopiero zaczynamy. Panuj nad swoim umysłem albo on zapanuje nad tobą. — horACy GTDfTeens_PL_do_druku.indd 12 GTDfTeens_PL_do_druku.indd 12 2019-11-09 12:49:19 2019-11-09 12:49:19 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: