Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00460 006975 13418276 na godz. na dobę w sumie
Gimp 2.8. Praktyczne wprowadzenie - ebook/pdf
Gimp 2.8. Praktyczne wprowadzenie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 344
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-0562-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> gimp
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj możliwości darmowego programu graficznego!

Gimp to darmowy program do obróbki grafiki rastrowej, którego pierwsza wersja ujrzała światło dzienne w 1995 roku. Od tego momentu to świetne narzędzie jest bez przerwy rozwijane, a najnowsza edycja ma numer 2.8. Dwadzieścia lat rozwoju tego niesamowitego programu sprawiło, że w wielu obszarach nie ustępuje on innym, zaawansowanym i drogim narzędziom dla grafików. Wykorzystaj potencjał Gimpa!

Sięgnij po tę książkę i przekonaj się, jak korzystać z możliwości tego narzędzia. Na samym początku dowiesz się, jak zainstalować je na swoim komputerze, oraz zaznajomisz się z interfejsem użytkownika. Po tym wstępie przejdziesz do poznawania poszczególnych narzędzi i technik korygowania zdjęć. Ponadto nauczysz się pracować na warstwach, stosować efekty oraz pracować z filtrami. Na sam koniec zobaczysz, jak umieścić tekst na swojej grafice i nadać mu oczekiwany wygląd. Książka ta jest doskonałą lekturą dla wszystkich osób szukających bezpłatnej alternatywy dla drogich programów graficznych. Przekonaj się, jakie możliwości drzemią w Gimpie!

Dzięki tej książce:

Przekonaj się, jaki potencjał kryje Gimp!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: GIMP 2.8 Einstieg und Praxis Tłumaczenie: Wojciech Moch ISBN: 978-83-283-0559-5 © 2014 by MT Markt+Technik Verlag GmbH. Coverfoto © Eric Isselée – Fotolia.com. Polish edition copyright © 2015 by Helion S.A. All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/gi28pw Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Rozdział 1. Oto Gimp 7 Instalowanie GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Uruchamianie GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Interfejs programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Opcje widoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Rozdział 2. przenoszenie obrazów na komputer 35 Zdjęcia na nośniku danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Ładowanie obrazów do GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Skanowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Zarządzanie obrazami w programie XnView . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Rozdział 3. Ułatwienia pracy i ustawienia domyślne 47 Cofanie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Dostosowywanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Przypisywanie kombinacji klawiszowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Instalowanie programu UFRaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Instalowanie programu Script-Fu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Instalowanie programu FX-Foundry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Instalowanie dodatkowych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Rozdział 4. Szybkie korekty 67 Otwieranie i ocena obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Pierwsze korekty obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Optymalizowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Kadrowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Dostosowywanie wielkości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Poprawianie ostrości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Zapisywanie wyników prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 3 Kup książkęPoleć książkę 85 Rozdział 5. Złożone korekty Umiejętne kadrowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Poprawianie perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Wyrównywanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Optymalizowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Doskonałe wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Usuwanie efektu mory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Poprawianie części obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Redukowanie szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Rozdział 6. Wybieranie części obrazu 125 Narzędzia zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Zaznaczanie dowolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Stosowanie różdżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Zachowywanie i stosowanie obszarów zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . 146 Zaznaczanie pierwszego planu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Zamalowywanie zaznaczonego obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Inne opcje zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Wykorzystywanie obramowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Rozdział 7. Praca z warstwami 161 Jak pracować z warstwami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Różne rodzaje warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Efektowne składanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Praca z warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Dzielenie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Stosowanie masek warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Tworzenie kolażu z wykorzystaniem warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 209 Rozdział 8. Stosowanie efektów Efekt wyjścia poza obramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Miękkie obramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Tworzenie slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Podwójne obramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Symulowanie starych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 4 Spis treściKup książkęPoleć książkę Obrazy czarno-białe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Operacja c2g . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Zdjęcia w technice High-Key . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Rozdział 9. praca z filtrami 243 Praca z filtrami efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Wyostrzanie lub rozmywanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Zniekształcanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Efekty świetlne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Nakładanie szumów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Uwydatnianie krawędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 „Malowanie” obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Filtry odwzorowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Filtry renderujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Stosowanie filtrów animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 289 Rozdział 10. praca z tekstami Definiowanie atrybutów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Wprowadzanie i wyrównywanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Późniejsze formatowanie warstw tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Zniekształcanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Stosowanie przekształceń klatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Złożone efekty tekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Tworzenie nowych plików z efektami tekstowymi . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Tekst wypełniany obrazem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Zniekształcanie tekstu z wykorzystaniem ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Rozdział 11. prezentowanie wyników prac 321 Drukowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Przygotowywanie obrazów dla internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Dodawanie znaków wodnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Pokaz slajdów w programie XnView . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Słowniczek Skorowidz 331 339 5 Spis treściKup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Stosowanie efektów W GIMP-ie jest wiele różnych możliwości wprowadzania do edytowanych obrazów ciekawych efektów, które są niezwykle istotne podczas tworzenia ładnych prezentacji. Niektóre z tych efektów można uzyskać dopiero po wielu krokach, które musisz wykonać samodzielnie. Jest też wiele operacji, które GIMP wykonuje całkowicie automatycznie. W tym rozdziale zaprezentuję wszystkie sposoby pracy z efektami. Efekt wyjścia poza obramowanie Miękkie obramowanie Tworzenie slajdu Podwójne obramowanie Symulowanie starych zdjęć Obrazy czarno-białe Operacja c2g Zdjęcia w technice High-Key 210 218 223 226 229 232 237 241 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Efekt wyjścia poza obramowanie Tak zwany efekt wyjścia poza obramowanie (ang. out of bounds) jest aktualnie jednym z częściej używanych przez grafików. Polega on na tym, że niektórym elementom obrazu pozwala się na wystawanie poza obramowanie. W ten spo- sób zdjęcie zyskuje dodatkowy akcent. W tym podrozdziale zaprezentuję meto- dę umożliwiającą uzyskanie tego efektu. 1. Otwórz zdjęcie, nad którym chcesz pracować, i od razu wykonaj kopię war- stwy tła ❶. Nowo utworzona warstwa zostanie automatycznie zaznaczona. 2. Z przybornika wybierz narzędzie Kadrowanie ❷. W opcjach narzędzia włącz Tylko bieżąca warstwa ❸, ponieważ chcemy tu kadrować jedynie nowo utworzo- ną warstwę, a nie cały obraz. ❷ ❶ ❸ 3. Wyznacz ramkę kadrowania. Stosując metody znane z na- rzędzi do zaznaczania, przeciągaj jej krawę- dzie ❹, aż uzyskasz pożądany wycinek oryginalnego zdjęcia. Zatwierdź operację, kli- kając wewnątrz utwo- rzonego zaznaczenia. ❹ 210 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów Wielkość nowej warstwy rozpoznasz po czarno-żółtej linii granicznej (kolor odróżnia ją od czarno-białej linii kreskowanej zaznaczenia), która pojawia się po wybraniu tej warstwy. Oprócz nowej linii granicznej ❻ na ekranie początkowo nie zobaczysz żadnej różnicy. To całkiem normalne, ponieważ zawartość obu warstw jest identyczna. Różnią się jedynie wielkością. 4. Z menu kontekstowego warstwy ❺ wybierz Kanał alfa na zaznaczenie ❼, żeby załadować jedną z warstw jako zaznaczenie, które później będzie można wykorzystać. ❺ ❻ 211 5. Powyżej właśnie edytowanej warstwy utwórz nową warstwę. W sekcji Typ wypełnienia warstwy zaznacz opcję Przezroczysta ❽. ❼ ❽ Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. 6. Z menu wybierz Zaznaczenie/Powiększ ❿, a w otwartym oknie dialogowym wprowadź wielkość ❾, o jaką chcesz je powiększyć. W tym przykładzie najwła- ściwsza będzie wartość jednego piksela. ❾ ❿ 7. Teraz skorzystaj z funkcji Edycja/Rysuj według zaznaczenia ⓭ i w oknie dia- logowym podaj Szerokość linii wynoszącą 2 piksele ⓫. W ten sposób powstanie cienka linia w kolorze pierwszego planu. W tym przykładzie użyjemy standardowe- go koloru pierwszego planu, czyli czerni, ponieważ chcemy uzyskać obramowanie tej właśnie barwy. Wprowadzone dane zatwierdź, klikając przycisk Rysuj ⓬. ⓫ ⓬ ⓭ 212 Kup książkęPoleć książkę Przedstawiona powyżej procedura może być stosowana zamiennie z procedurą opisywaną już wcześniej, polegającą na utworzeniu obramowania z zaznaczenia i wypełnienia go dowolnym kolorem. 8. Zaznacz warstwę tła ⓮ i utwórz ponad nią nową, przezroczystą warstwę ⓯. Utworzona przed chwilą czarna linia obramowania ⓰ jest aktualnie ledwo wi- doczna, ponieważ jest naprawdę cieniutka. To jednak celowy zabieg. Poza tym zostaje ona częściowo przykryta przez linię zaznaczenia. 9. Ponownie powiększ aktualne za- znaczenie, jeszcze raz wykorzystując funkcję Zaznaczenie/Powiększ. Tym razem zastosuj jednak bardzo dużą war- tość 40 pikseli ⓱. 10. Powiększone zaznaczenie wypeł- nij kolorem, wywołując z menu funkcję Edycja/Wypełnij kolorem tła. Sprawdź wcześniej, czy kolor tła nadal jest stan- dardowo biały. ⓮ ⓯ ⓰ ⓱ 213 Stosowanie efektówKup książkęPoleć książkę Rozdział 8. W efekcie powstanie poniższy obraz pośredni. Wyróżnianie części obrazu Możemy teraz przystąpić do dalszych prac nad opracowywanym obrazem. Pro- stokątne zaznaczenie zostało celowo wyznaczone tak, żeby nie obejmować cał- kowicie muszki. Jej prawe skrzydło nie znalazło się w całości w zaznaczeniu i nie był to żaden przypadek. 1. Wyłącz wyświe- tlanie wszystkich warstw ❷ z wyjąt- kiem warstwy tła, a następnie użyj narzędzia Odręczne zaznaczanie obsza- rów do zaznaczenia obszaru ❶, który ma wystawać poza obramowanie. ❶ ❷ 214 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów 2. Zaznacz warstwę tła i skopiuj z niej zaznaczony właśnie obszar i umieść go w nowej warstwie, która musi znaleźć się na samej górze listy warstw ❹. Gdy te- raz ponownie włączysz wyświetlanie wszystkich pozostałych warstw, zobaczysz kolejny etap prac nad naszym obrazem. 3. Wybierz warstwę wypełnioną białym kolorem ❸ i odwróć w niej zaznacze- nie, wybierając z menu Zaznaczenie/Odwróć. Teraz po wybraniu warstwy tła masz wiele możliwo- ści ostatecznego kształtowania wy- glądu tworzonego obrazu. Na przykład po wypełnieniu ca- łej warstwy kolorem czarnym uzyskasz przedstawiony obok ❺ wynik. ❺ ❸ ❹ 215 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. 4. W przyborniku kliknij pole wyboru koloru pierwszego planu. W otwartym oknie dialogowym użyj przycisku z ikoną pipetki ❼, żeby pobrać jeden z kolo- rów ze zdjęcia. Kliknij w tym ❻ miejscu na obrazie, żeby pobrać z niego potrzeb- ny nam kolor. ❻ ❼ 5. Po wybraniu koloru pierwszego planu wybierz z menu Edycja/Wypełnij kolo- rem pierwszoplanowym ❿. Zauważ, że przed wspomnianą opcją menu ❾ widoczna jest ikona prezentująca aktualnie ustawiony kolor pierwszego planu. Tak oto tworzony obraz ❽ zaczyna wyglądać już całkiem interesująco. ❽ ❾ ❿ 216 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów 6. W oknie dialogowym Warstwy zaznacz warstwę wypełnioną białym kolo- rem, a następnie wybierz z menu Filtry/Światło i cień/Rzucanie cienia ⓫ i wyko- rzystaj w nim podane niżej parametry ⓬. W ten sposób powstaje ostateczna forma obrazu opracowywanego w tym przy- kładzie ⓭. ⓫ ⓬ ⓭ 217 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Miękkie obramowanie Obramowywanie zdjęć jest częstym zabiegiem stosowanym przy tworzeniu pre- zentacji, ponieważ powoduje on większe oddziaływanie zdjęcia na odbiorcę. GIMP udostępnia kilka różnych metod umieszczania obrazów w ramkach. Wszystkie one dostępne są jako skrypty. Poniższe zdjęcie ❶ zostanie w tym podrozdziale otoczone miękkim obramowaniem. ❶ ❷ 1. Wybierz z menu Filtry/Deko- racja/Poszarpana krawędź ❷. 2. W otwartym oknie dialogo- wym wprowadź wartości para- metrów pozwalające na uzyska- nie pożądanego efektu. Aktywuj też opcję Praca na kopii ❹, żeby oryginalny obraz pozostał bez zmian. Dodatkowo aktywuj też opcję Spłaszczanie obrazu ❺, tak żeby na zakończenie powstała 218 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów tylko jedna warstwa. Wybierz też Kolor ❷ biały, a dla parametru Rozmiar krawędzi ❸ maksymalną wartość 100. 3. Po wprowadzeniu parametrów kliknij przycisk OK ❼. GIMP zacznie wyko- nywać kolejno różne operacje. Całą procedurę włącznie z nazwami używanych funkcji możesz obserwować na pasku postępu ❻. ❹ ❺ ❷ ❸ ❻ ❼ Ocena uzyskanego obrazu Po zakończeniu pracy skryptu zauważysz pojawienie się nowej karty ❶, ozna- czającej powstanie nowego obrazu. Obraz oryginalny nie został przy tym naru- szony. Jeżeli przejdziesz do przypinanego okna dialogowego Historia działań ❷, to zauważysz, że przechowuje ono długą listę operacji — do utworzenia nowego obrazu były potrzebne 22 kroki ❸. ❷ ❸ ❶ 219 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Możesz sprawdzić krok po kroku, w jaki sposób skrypt pracował nad zdjęciem. Kliknięcie jednej z opcji w oknie Historia działań sprawia, że obraz przechodzi do powiązanego z nią stanu. Jednocześnie aktualizowana jest miniaturka obrazu ❹. A tak ❺ wygląda ostateczna postać obrazu z tego przykładu. ❹ ❺ 220 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów Skrypt Antique Photo Border Jeżeli chcesz przygotować dla swojego zdjęcia tylko „lekkie” obramowanie, to proponuję wypróbować funkcję Filtry/Dekoracja/Antique Photo Border ❶. ❶ ❷ Po wywołaniu tej funkcji zauważysz, że nie wszystkie skrypty Script-Fu działają w ten sam sposób. W otwartym oknie dialogowym znajdziesz co prawda całkiem sporo różnych opcji ❷, ale nie pozwalają one na pracę z kopią obrazu wyjściowego ani na zablokowanie auto- matycznego łączenia warstw wynikowe- go obrazu. Poza tym po zakończeniu pra- cy skryptu w oknie dialogowym Historia działań ❸ będzie brakować znanych z poprzedniego przykładu kolejnych kroków wykonanych przez skrypt. ❸ 221 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Ustawienia skryptu najlepiej pasujące do danego obrazu są zależne od jego wielko- ści. Im mniejszy ma być obraz wyjściowy, tym niższe wartości należy wprowadzać w oknie ustawień skryptu. Zaokrąglone rogi Jeżeli chcesz zaokrąglić rogi swojego zdjęcia, to do tego zadania najlepiej nadawać się będzie opcja Filtry/Dekoracja/Zaokrąglone rogi ❹. W ra- mach przykładu proponuję zastosować parametry przedstawione na rysunku ❶. W tym filtrze szcze- gólnie interesujące jest to, że daje on możliwość automatycznego wygenerowania cienia, dzięki czemu nie trzeba już później wywoływać opcji Rzucanie cienia. Musisz jednak pamiętać o zazna- czeniu opcji Dodanie tła ❷. Parametry samego cie- nia można z kolei zdefiniować w tym miejscu ❸. Skrypt samodzielnie utworzy dodatkową warstwę przechowującą sam obraz cienia ❺. ❺ ❶ ❷ ❸ ❹ 222 Kup książkęPoleć książkę A tak wygląda gotowy już obraz. Stosowanie efektów Wskazówka W przypadku opcji Rzucanie cienia tworzona jest dodatkowa warstwa, którą można wykorzystać w późniejszym etapie prac. Na przykład, jeżeli zdefiniowane początkowo przesunięcie okazuje się niewłaściwe, to możesz później przesunąć warstwę cienia o odpowiednią wartość. Dzięki temu, że krawędź cienia jest półprzezroczysta, możesz też wypełnić warstwę tła innym kolorem, a cień nadal będzie wyglądać dobrze. Tworzenie slajdu Jeżeli chcesz nadać swoim zdjęciom wygląd starego, analogowego slajdu, to w GIMP-ie znajdziesz od razu dwie interesujące funkcje. Jeden ze skryptów umieszcza zdjęcia w ramce symulującej pojedynczy slajd, a drugi tworzy taśmę filmową, w której może znaleźć się nawet kilka zdjęć. W tym podrozdziale zapre- zentuję działanie obu tych skryptów. 223 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Wybierz z menu Filtry/Dekoracja/Slajd ❷. W otwartym oknie dialogowym wpisz, jaki opis ❶ oraz numer ❸ mają znaleźć się na generowanym slajdzie. Na koniec zatwierdź wszystko, klikając przycisk OK ❹. ❶ ❶ ❷ ❸ ❹ W ten prosty sposób uzyskasz poniższy ciekawy obraz ❺. Chyba każdy przypomina sobie jeszcze stare, analogowe slajdy, które wyglądały bardzo podobnie do tego. ❺ 224 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów Tworzenie taśmy filmowej Druga opcja, jaką udostępnia nam GIMP pozwala na umieszczenie kilku zdjęć na taśmie filmowej. Jest to całkiem ciekawy wariant kolażu wykorzystującego wiele obrazów. Postępuj zgodnie z instrukcją: 1. Otwórz wszystkie zdjęcia ❶, które chcesz umieścić na taśmie filmowej, a następnie wybierz z menu opcję Filtry/Łączenie/Odcinek filmu ❷. ❶ ❷ 2. W otwartym oknie dialogowym zdefiniuj Wysokość ❸ tworzonego obrazu, wybierz czcionkę ❹ oraz kolor ❺. W lewej części listy Wybór obrazu ❻ zoba- czysz natomiast nazwy wszystkich otwartych aktualnie obrazów. 3. Zaznacz na liście obraz, który chcesz umieścić na taśmie filmowej, i kliknij przycisk Dodaj ❼. W ten sposób możesz po kolei przenieść wszystkie wybrane zdjęcia do kolażu. ❸ ❹ ❺ ❻ ❼ 225 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Na karcie Zaawansowane ❽ znaj- dziesz dodatkowe opcje pozwa- lające zdefiniować na przykład odstępy między obrazami. ❽ Gdy klikniesz przycisk OK, skrypt samodzielnie przygotuje widoczny poniżej obraz wynikowy ❾. ❾ Podwójne obramowanie Równie ciekawe efekty można uzyskać przez wielokrotne użycie tego samego filtra, choć z innymi ustawieniami. W tym podrozdziale zaprezentuję przykład takiego postępowania. 1. Wybierz z menu Kolory/Informacje/Śred- nia krawędzi... ❶. 226 ❶ Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów 2. W oknie dialogowym wprowadź Grubość ❷ obramowania. Gdy klikniesz przycisk OK, GIMP sam ustali średnią wartość koloru i wybierze ją jako kolor pierwszego planu ❸. 3. W przyborniku kliknij pole koloru pierwszego planu ❸ i zapisz sobie warto- ści RGB widoczne w oknie dialogowym ❹. ❷ ❸ ❹ 4. Wybierz z menu Filtry/Dekoracja/Dodaj krawędź ❺. Na początek utwórz tyl- ko cienkie, białe obramowanie o grubości 4 pikseli ❻. Kolor obramowania mo- żesz zmienić w specjalnym oknie dialogowym wywoływanym kliknięciem pola Kolor krawędzi ❼. ❺ ❻ ❼ ❽ 5. Ponownie wywołaj z menu tę samą funkcję. Możesz sobie ułatwić ten krok, wybierając z menu Filtry/Wyświetl ponownie „Dodaj krawędź” ❽. 227 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. 6. Tym razem wybierz znacznie większą grubość obramowania, na przy- kład 50 pikseli ❾. Kliknij pole Kolor krawędzi ❿, żeby ponownie zmienić kolor, a w otwartym oknie dialogowym wprowadź zapisane wcześniej wartości RGB ⓫. ❾ ❿ ⓫ W wyniku tych prac otrzymasz poniższy obraz. Obramowanie zdjęcia wygląda tutaj bardzo efektownie. W kolejnym przykładzie chciałbym zaprezentować nie- co inny efekt, jaki można uzyskać dzięki tej samej procedurze. 228 Kup książkęPoleć książkę Jeżeli wolisz, żeby obramowanie miało jednolity kolor, to w parametrze Przyrost wartości koloru wpisz wartość 0 ⓬. W ten sposób otrzymasz poniższą „uszlachetnioną” wersję obramowania. Stosowanie efektów ⓬ Symulowanie starych zdjęć Wielu osobom bardzo podobają się zdjęcia sprawiające wrażenie, jakby były naprawdę bardzo stare. Popularne są też obrazy o pewnym zabarwieniu. Jak mo- żesz się domyślać, GIMP również tutaj daje nam różnorakie możliwości realizacji projektów z tej rodziny. Musisz pamiętać o tym, że prezentowane efekty nie sprawdzają się równie dobrze przy każdym zdjęciu. Gorzej wypadają tu na przykład bardzo wyraźne zdjęcia. Lepiej zatem wyszukać zdjęcia zawierające wiele szczegółów. 229 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Ten przykład będę prezentować z wykorzystaniem poniższego zdjęcia: 1. Po otwarciu zdjęcia wybierz z menu Filtry/Dekoracja/Stara fotografia ❷. W oknach dialogowych skryptów Script-Fu dostępnych jest wiele opcji ❶ wpły- wających na ostateczny wygląd obrazu. ❶ ❷ 230 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów Przedstawione na poprzedniej stronie parametry ❶ powodują wygenerowanie poniższego obrazu ❸: ❸ Barwienie zdjęć Jeżeli chcesz zabarwić zdjęcie (barwienie zdjęć było powszechne w czasach czarno-białej fotografii ana- logowej), to wybierz z menu Kolory/Barwienie ❶. Posługując się suwakiem Barwa ❸, możesz przesunąć spektrum kolorów w kierunku wybranej barwy. ❶ Wskazówka Zauważ, że w oknie dialogowym Barwienie można też regulować intensywność za- barwienia zdjęcia, posługując się suwakiem Nasycenie. W tym przypadku zalecane jest stosowanie średnich wartości, ponieważ tylko w tym zakresie wyniki wyglądają realistycznie. Suwak Jasność przydaje się w sytuacji, gdy wskutek barwienia wynikowy obraz staje się zbyt jasny, a to zdarza się zadziwiająco często. 231 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Pozostaje tylko eksperymentować, żeby ostatecznie uzyskać dobrą wartość na- sycenia. Poniższy obraz wynikowy ❷ powstał przy zastosowaniu pokazanych obok ustawień. ❷ ❸ Obrazy czarno-białe Czarno-białe zdjęcia mają szczególną wymowę. Może to wynikać z faktu, że przez długi czas możliwe było wykonywanie wyłącznie takich zdjęć. Fotografia kolorowa pojawiła się dopiero w latach 30. ubiegłego wieku. Ale nawet dzisiaj wielu fotografów chętnie eksperymentuje z czarno-białymi wariantami swoich kolorowych zdjęć. W GIMP-ie nie mogło zatem zabraknąć różnych możliwości takiego przekształcania obrazów. Nie każde zdjęcie wygląda dobrze w wersji czarno-białej i jest to całkiem normalne. Zdję- cia, które „błyszczą” wieloma różnymi kolorami najczęściej nie nadają się do takiej prze- róbki. Z drugiej strony, świetnymi kandydatami są zdjęcia zawierające wiele szczegółów. 232 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów Najprostszą metodą przekształcenia zdjęcia na wersję czarno-białą jest wybranie z menu Obraz/Tryb/Odcienie szarości ❶. Musisz jednak pamiętać o tym, że wynik działania tej funkcji tworzy „prawdziwy” obraz w odcieniach szarości. Informacji o zawartych w nim kolorach nie da się już odtworzyć. Z tego właśnie powodu jest to najgorszy z dostępnych wariantów konwersji. ❶ Nieco więcej możliwości zyskujemy, wybierając z menu Kolory/Barwienie. Jeżeli w otwartym oknie dialogowym ustalisz wartość parametru Nasycenie ❸ na 0, to zyskasz możliwość ustalania jasności obrazu suwakiem Jasność. Oto obraz wyj- ściowy ❷ dla naszych eksperymentów. ❷ ❸ 233 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Zaletą tego wariantu jest to, że nadal mamy do czynienia z obrazem kolorowym, o czym można się przekonać po przejściu do okna dialogowego Kanały ❹. To bardzo ważna różnica, szczególnie gdy w trakcie dalszych prac będziesz potrzebować infor- macji o kolorach. Więcej na ten temat już za chwilę. ❹ Efektowna desaturacja Kolejny wariant to wykorzystanie opcji Kolory/Desaturacja ❶. Również w tym przypadku końcowy obraz pozostaje „kolorowy”, czyli składa się z trzech kanałów kolorystycznych, które można wykorzystać w nakładanych później efektach. W otwartym oknie dialogowym dostępne są trzy opcje pozwalające na „usunię- cie” koloru z obrazu. Każda z nich prowadzi do bardzo różnych wyników. Naj- pierw aktywuj opcję Podgląd ❷, żeby móc oceniać działanie tych funkcji bezpo- średnio w oknie obrazu. Stosowaną opcję desaturacji trzeba zawsze dobrać do konkretnego zdjęcia. W przypadku przykładowego zdjęcia najlepsze efekty pozwoliła uzyskać opcja Jaskrawość ❸. ❶ 234 ❸❷ Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów Jeszcze więcej możliwości zyskujesz po wybraniu z menu Kolory/Składowe/Mik- ser kanałów ❻. W otwartym oknie dialogowym zaznacz opcję Monochromatycz- ny ❺. Następnie ustal sposób, w jaki mają być „mieszane” poszczególne kanały kolorystyczne ❹. Poniższy obraz wynikowy ❼ powstał po zastosowaniu zapre- zentowanych tu ustawień. ❹ ❺ ❻ ❼ 235 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. Wykorzystanie operacji GEGL Po wybraniu z menu Narzędzia/Działanie biblioteki GEGL ❾ zyskasz jeszcze wię- cej możliwości działania. W tym miejscu muszę jednak zaznaczyć, że wspomnia- na biblioteka obróbki obrazu nie działa do końca stabilnie. Jej stosowanie może nieraz prowadzić do przerwania pracy programu. Na liście rozwijanej Działanie ❽ znajdziesz spory zbiór różnorodnych opcji. Wybierz z niej opcję mono-mixer ❿. Poniższy wynik ⓫ został uzyskany przy zastosowaniu przedstawionych obok parametrów. ❽ ❿ ❾ ⓫ 236 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów GEGL to skrót od Generic Graphical Library, czyli „biblioteka graficzna ogólnego przeznaczenia”. Biblioteka ta służy do obróbki grafiki z wykorzystaniem teorii grafów. Operacja c2g W tym podrozdziale pokażę, jak można wykorzystać działanie biblioteki GEGL, żeby uzyskać czarno-białą wersję wyjściowego obrazu z dodatkowym akcentem. 1. Wybierz z menu Narzędzia/ Operacje biblioteki GEGL, a na- stępnie z listy działań c2g ❶. 2. Na początek wypróbuj takie ustawienia ❸. Obraz pod- glądu tworzony jest po kawa- łeczku, co można zobaczyć na poniższym obrazku ❷. ❶ ❷ ❸ 237 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. W ten sposób uzyskasz przedstawiony poniżej czarno-biały obraz, który jest o tyle interesujący, że akcentuje wiele niuansów odcieni szarości. Zachowywanie „plam” kolorów Szczególnie interesujące wyniki można uzyskać przez umieszczanie kolorowych elementów w czarno-białych zdjęciach. Takie kolorowe plamy ściągają na siebie uwagę obserwatora. W tym punkcie zaprezentuję metodę pozwalającą uzyskać ten efekt. 1. Wykonaj kopię warstwy tła orygi- nalnego zdjęcia. Zaznacz skopiowaną warstwę ❶ i wybierz z menu Narzędzia/ Działania biblioteki GEGL. Uruchom bi- bliotekę, stosując ustawienia z poprzed- niego przykładu. ❶ 238 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów ❷ 2. Wybierz z przybornika narzędzie Zazna- czanie odręczne ❷. 3. Zaznacz na obrazie te ele- menty, które mają zachować swoje kolory ❸. 4. Na zakończe- nie odwróć wybra- ne zaznaczenie. 5. Z menu kontek- stowego skopiowa- nej warstwy ❺ wy- bierz Dodaj maskę warstwy ❹, a w otwartym oknie dialogowym zaznacz opcję Zaznaczenie ❻, żeby chronić zaznaczone wcześniej części obrazu. ❸ ❺ ❻ ❹ 239 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. W ten sposób uzyskasz poniższy ciekawy wynik ❼. W oknie dialogowym Warstwy zobaczysz w miniaturce czarny obszar ❽, sprawiający, że warstwa jest w tym miejscu przezroczysta, dzięki czemu widoczna jest za- wartość warstwy znajdującej się poniżej. ❽ ❼ Stosując zaprezentowaną tu metodę, możesz przygotować wiele różnych wariantów tego zdjęcia. Odwrócenie maski warstwy spowoduje, że kolorowa będzie większa część obrazu. Możesz też rozbudować widoczne części o kolejne elementy. Dodat- kowe możliwości powstają po zastosowaniu trybów łączenia barw; o trybach tych mówiłem w poprzednim rozdziale. Ich zastosowanie może prowadzić do powstania naprawdę zadziwiających efektów. Zachęcam do eksperymentowania! 240 Kup książkęPoleć książkę Stosowanie efektów Zdjęcia w technice High-Key Obrazy w technice High-Key cechują się bardzo wysoką zawartością jasnych war- tości tonalnych i niską zawartością tych ciemnych. Nie można tego efektu porów- nywać jednak z prześwietlonymi zdjęciami, ponieważ w obrazach High-Key chodzi o uzyskanie bardzo wysokiego kontrastu. Przeciwnością obrazów typu High-Key są tak zwane obrazy Low-Key, w których przewagę mają ciemne wartości tonalne. W tym podrozdziale zaprezentuję sposób łatwego tworzenia obrazów High-Key. 1. Otwórz zdjęcie wyjściowe i wykonaj kopię warstwy tła ❶. 2. Wybierz z menu Kolory/Inwersja ❷, żeby wygenerować negatyw ❸ skopio- wanej warstwy. Dla tej warstwy wybierz tryb mieszania barw Wydobycie ziarna. ❶ 241 ❷ ❸ Kup książkęPoleć książkę Rozdział 8. W ten sposób powstanie taki obraz ❹. Efekt możesz jeszcze bardziej wzmocnić, wybierając dla odwróconej warstwy opcję Kolory/Poziomy i zwiększenie kontra- stu przez wpisanie do pierwszego pola tekstowego ❺ wartości 20. ❹ ❺ 242 Kup książkęPoleć książkę Skorowidz A aerograf, 21 animacja, 253, 254, 285, 287 aparat fotograficzny, 36, 37, 332 B barwa, Patrz: kolor biblioteka GEGL, Patrz: GEGL bufor, 183 zachowywanie zawartości, 185 C cień, Patrz: warstwa cień CMYK, 332 czcionka, 26, 290 wielkość, 290 D DPI, 332 E efekt, 244, 332 barwienie zdjęć, 231 cień, Patrz: warstwa cień High-Key, 241 Low-Key, 241 miękkie obramowanie, 218 mory, 109, 110, 111 obramowanie podwójne, 226 soczewki, 246 wyjścia poza obramowanie, 210 zaokrąglone rogi, 222 zdjęcie czarno-białe, 232, 234, 235, 236, 237 stare, 229 ekranu zrzut, 44 EXIF, 332 F filtr, 244, 332 alfa na logo, 302, 304, 309 animacji, 285 Antique Photo Border, 221 338 artystyczny, 266 błysk soczewki, 257, 295 chrom, 304 chrom SOTA, 310, 311 deformacja, 252, 276 animacja, 253, 254 deseń, 279 dodaj krawędź, 227, 228, 229 efekt soczewki, 246 farba olejna, 269 film rysunkowy, 266 fotokopia, 267 FX-Foundry, 63, 244 gfigury, 247 GIMPresjonista, 268, 269 G-Kubista, 281 gwiazda, 310, 311 imigre-26, 310 kawałki papieru, 275 kopiowanie, 196 krawędź, 248 kreda, 308 kryształ, 310 labirynt, 280 lekki żar, 271 liquid water, 310 lśniące, 307 łaciate, 308 mapa wypukłości, 273 maska wyostrzająca, 80, 81, 106, 112, 124, 250 mozaika, 254 mroźne, 306 nałożenie płótna, 269 neon, 308 nieziemska poświata, 303 NL, 110, 123 Odcinek filmu, 224 Odplam, 123 odwzorowań, 272, 274, 275, 282 otoczka 3D, 302 plazma, 277 Kup książkęPoleć książkę płomień, 278 poszarpana krawędź, 218 Predator, 271 projektowanie sfery, 247, 283 proste, 305 przeglądarka fraktali, 282 przekształcenie w tkaninę, 270 puzzle, 281 renderujący, 277, 278, 279, 280, 281, rozmycie Gaussa, 111, 124, 129, 130 284, 335 różnicowe, 262 wybiórcze, 249 rozmycie ruchu, 249 rozżarzone, 307 skręcanie i zaciskanie, 251 slajd, 223 spyrogimp, 284 stara fotografia, 230 śledzenie fraktalne, 274 Van Gogh, 268 wykruszone, 308 wypalanie, 285 wytłoczenie, 256 zimny metal, 307 zniekształcenia macierzowe, 264 flara, 332 format, 335 BMP, 37 CR2, 57 EPS, 332 GIF, 37, 254, 287, 288, 323, 324, 332, 335 JPEG, 37, 83, 323, 325, 333, 335 NEF, 57 NRW, 57 PDF, 334 PEF, 57 RAW, 55, 57 TIFF, 37, 83, 172, 335, 336 XCF, 172 fraktal, 274, 282 Mandelbrota, 283 FX-Foundry, 63 Skorowidz G GEGL, 236, 237 GIMP cofanie operacji, 48 IMP, instalowanie, 8 maskotka, Patrz: Wilber menu, 12, 13, 14, 31, Patrz też: menu Edycja, 14, 15, 22 Filtry, 15, 16, 244 Kolory, 15, 16, 70, 74, 99, 231, 234 Narzędzia, 15, 16 Obraz, 14, 15, 187, 232 Okna, 16, 23 Plik, 14, 15 Pomoc, 16 Warstwa, 14, 15 Widok, 14, 15, 30, 33, 34, 79 Zaznaczanie, 14, 15 obszar roboczy, 12, 91, Patrz też: płótno trójdzielny, 12, 49 pasek tytułu, 12, 13 personalizacja, 53 tryb jednego okna, 11, 12, 49, 50 uruchamianie, 10 ustawienia domyślne, 50, 51, 52 wersja, 9 gradient, 21, 197, 333 gumka, 21 H histogram, 26, 68, 71, 333 HSV, 105, 108, 260 K kadrowanie, 21, 86, 87, 88, 89 kanał alfa, 146, 166, 335 karta pamięci SD, 36 klon perspektywy, 21, 119 klonowanie, 21, 114, 115 kolaż, 201, 333 kolor HSV, Patrz: HSV kontrast, 99, 241, 333 krzywe, 99, 100, 101, 102 modyfikowanie, 147 339 Kup książkęPoleć książkę Skorowidz kolor nasycenie, 73, 334 odcienie szarości, 233 optymalizowanie, 72 pierwszego planu, 17, 22 pobranie, Patrz: pobranie koloru RGB, Patrz: RGB tła, 17, 22, 26, 208 kompresja, 333 kontrast, Patrz: kolor kontrast L linijka, 30, 31 Ł łatka, 21, 116 M Mandelbrot Benoît, 283 maska, 167, 197, 200, 310, 312, 313, 334 szybka, 32, 33 tworzenie, 199 miarka, 21 N nachylenie, 21 narzędzie, 17 Kadrowanie, Patrz: kadrowanie Klon perspektywy, Patrz: klon perspektywy Klonowanie, Patrz: klonowanie Łatka, Patrz: łatka Obrót, Patrz: obrót Tekst, Patrz: tekst nożyce inteligentne, 20, 148 O obraz, 30 drukowanie, 322 dzielenie, 189 importowanie, 43 kadrowanie, 75, 76, 77, 86, 97, 333 kompresja, 333 korekta, 69, 85 340 mechanizm „przeciągnij i upuść”, 39, 40, 335 menu, Patrz: GIMP menu kontekstowe, 29, 146, 147 obrót, 21, 97 odbicie, 21 okno nasycenie barw, 73 negatyw, 102, 334 optymalizowanie, 80, 104, 165, 334 kolorów, 72, 99, 100 ostrość, 80, 250 otwieranie, 37, 39, 40, 68 podgląd, 335 zmiana wielkości, 164 pokaz slajdów, 328 muzyka, 330 przygotowanie dla internetu, 323 retuszowanie, 113, 115, 116, 117, 335 rozdzielczość, Patrz: rozdzielczość skanowanie, 40 składowe, 105 wielkość, 31, 77, 78, 91, 92 wyostrzanie, 104, 105, 108, 250, 337 wyrównywanie, 96 wyświetlanie, 33, 34 zapisywanie, 82, 83, 84 zmiana proporcji, 89 Bufory, 27, 184 Czcionki, 26, 27 dialogowe, 23, 24, 26, 28 dokowalne, Patrz: okno przypinane Histogram, 26, 27, 68 Historia działań, 48, 219 Nawigacja, 26, 27, 32 obrazu, 30, 31 pływające, 23 przypinane, 17, 18, 23 grupowanie, 24, 25 stopka, 31 Ustawienia narzędzia, 27 ołówek, 21 P perspektywa, 21, 193 poprawianie, 93 pędzel, 21 aktualnie wybrany, 22 instalowanie, 65 Kup książkęPoleć książkę roboczy pobranie koloru, 20 powiększenie, 21 preferencje, 22, 32 program FX-Foundry, Patrz: FX-Foundry Script-Fu, Patrz: Script-Fu UFRaw, Patrz: UFRaw XnView, Patrz: XnView przekształcenia klatki, 21, 300 przesunięcie, 21 przezroczystość, Patrz: kanał alfa przybornik, 17 piksel, 334 plik tekstowy, 60 płótno, 89, 90, 91, Patrz też: GIMP obszar aerograf, Patrz: aerograf dostosowywanie, 18, 19, 20 gradient, Patrz: gradient gumka, Patrz: gumka inteligentne nożyce, Patrz: inteligentne kadrowanie, Patrz: kadrowanie klon perspektywy, Patrz: klon perspek- nożyce tywy klonowanie, Patrz: klonowanie łatka, Patrz: łatka miarka, Patrz: miarka nachylenie, Patrz: nachylenie obrót, Patrz: obrót odbicie, Patrz: odbicie ołówek, Patrz: ołówek perspektywa, Patrz: perspektywa pędzel, Patrz: pędzel pobranie koloru, Patrz: pobranie koloru powiększenie, Patrz: powiększenie przekształcenie klatki, Patrz: przekształ- cenie klatki przesunięcie, Patrz: przesunięcie rozjaśnianie lub przyciemnianie, Patrz: rozjaśnianie, przyciemnianie rozmywanie lub wyostrzanie, Patrz: roz- mywanie, wyostrzanie rozsmarowywanie, Patrz: rozsmarowy- wanie Skorowidz różdżka, Patrz: różdżka skalowanie, Patrz: skalowanie stalówka, Patrz: stalówka ścieżki, Patrz: ścieżka tekst, Patrz: tekst wypełnienie kubełkiem, Patrz: wypeł- nienie kubełkiem wyrównanie, Patrz: wyrównanie zaznaczenie eliptyczne, Patrz: zaznaczenie elip- tyczne odręczne, Patrz: zaznaczenie odręczne pierwszego planu, Patrz: zaznaczenie pierwszego planu prostokątne, Patrz: zaznaczenie pro- stokątne według koloru, Patrz: zaznaczenie według koloru przyciemnianie, 21 punkt bieli, 72 czerni, 72 R RGB, 227, 260, 336 rozdzielczość, 106, 201, 202, 332, 335 rozjaśnianie, 21 rozmywanie, 21 rozsmarowywanie, 21 różdżka, 20, 138, 139, 336 S schowek, 43, 183, Patrz też: bufor Script-Fu, 60, 62, 194 skalowanie, 21 skaner, 41, 336 skrót klawiszowy, 53, 333 definiowanie, 53, 54 skrypt, 60, 61, 62, 218, 245 Antique Photo Border, 221 slajd, 223 stalówka, 21 szum, 122, 260 HSV, 260 RGB, 260 wykrywanie krawędzi, 262 341 Kup książkęPoleć książkę Skorowidz Ś ścieżka, 20, 319, 320, 336 tekstu, 318 zniekształcanie, 316 T tekst, 21, 290 efekty, 293, 302, 304, 308, 309 formatowanie, 295 wprowadzanie, 291 wypełniany obrazem, 311, 312, 313 wyrównywanie, 291, 292 zamiana na ścieżkę, 300, 319 zniekształcanie, 298 z wykorzystaniem ścieżki, 316 tło, 104, 135, 190, 193, kolor, Patrz: kolor tła zmiana, 142 tryb mieszania, 174, 176, 178, 180, 267 TWAIN, 41, 42, 336 U UFRaw, 55, 56, 58, 59 W warstwa, 83, 162, 181, 336 cień, 194, 195, 207, 222, 223, 294, 298, 299, 315, 332 grupowanie, 171 zagnieżdżanie, 173 kolejność, 172 kopiowanie, 104, 143 krycie, 174 łączenie, 168 maska, Patrz: maska nazwa, 170 obramowanie, 191 oderwane zaznaczenie, 135, 167, 168 przekształcenie perspektywiczne, rodzaj, 165 tekstowa, 169, 292 transformacja, 185, 186, 187 tryb mieszania, Patrz: tryb mieszania 342 tworzenie, 169 z zaznaczenia, 134 wyrównywanie, 203 automatyczne, 205 wartość gamma, 336 tonalna, 337 Wilber, 10 wtyczka, Patrz: skrypt wyostrzanie, 21 wypełnienie gradientem, Patrz: gradient kolorem pierwszoplanowym, 137 kubełkiem, 21 wyrównanie, 21 X XnView, 45 obszar roboczy, 46 pokaz slajdów, 328 muzyka, 330 Z zaznaczenie, 126, 156, 337 eliptyczne, 20, 131 narzędzia malarskie, 153 obramowanie, 159 oderwane, Patrz: warstwa oderwane zaznaczenie odręczne, 20, 133 pierwszego planu, 20, 150, 151 prostokątne, 20, 126 według koloru, 20, 145 wygładzanie, 126 zachowywanie, 146 zaokrąglanie, 160 zmiana wielkości, 158 zmiękczanie krawędzi, 133 znak copyright, 326 wodny, 326 zrzut ekranu, 44 Kup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Gimp 2.8. Praktyczne wprowadzenie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: