Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00432 007326 10472210 na godz. na dobę w sumie
Gitara basowa dla bystrzaków - książka
Gitara basowa dla bystrzaków - książka
Autor: Liczba stron: 296
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-7409-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> gry, zabawy, sport
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
'Metody przekazywania wiedzy stosowane przez Patricka pozwoliły mi połączyć różne moje umiejętności w jeden spójny styl grania'
Adam Clayton,
basista U2

Czas na bas!

Bas to serce muzyki. Basista zostawia środek sceny dla innych, ale to właśnie on wraz z perkusistą tworzy sekcję rytmiczną, musi też współbrzmieć melodycznie z wokalistą. Na koncercie publiczność zauważy go w dwóch przypadkach - kiedy wszyscy pozostali przestaną grać albo... kiedy on przestanie grać. Masz ochotę złapać za czterostrunowe wiosło i dać czadu? Bez względu na to, czy już szarpiesz druty, czy jesteś początkującym muzykiem, Gitara basowa dla bystrzaków to najlepsze źródło wiedzy, dzięki któremu od razu zagrasz jak z nut!

Dołączona płyta zawiera:

Wrzuć płytę do odtwarzacza i graj z całym zespołem!

Struny między kartkami. Znajdziesz tu:



Patrick Pfeiffer jest wykształconym basistą, kompozytorem, konsultantem i nauczycielem gry na basie w Nowym Jorku. Nagrywał z George...em Clintonem, Jimmy...m Normanem, Phoebe Snow i wieloma innymi uznanymi artystami. Jest także współzałożycielem Bass Remedies, Inc. (BassRemedies.com).

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginalny: Bass Guitar For Dummies® Tłumaczenie: Marcin Machnik ISBN: 978-83-246-7409-1 Original English language edition Copyright © 2003 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana. All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form. This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc. Oryginalne angielskie wydanie © 2003 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana. Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc. Translation copyright © 2014 by Helion S.A. Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for theRest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries. Used under License. Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji. Polish language edition published by Wydawnictwo Helion. Copyright © 2014. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/gibasb Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl WWW: http://dlabystrzakow.pl Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci O autorze .......................................................................................................................13 Podzi(cid:218)kowania od autora ..............................................................................................15 Przedmowa ....................................................................................................................17 Wprowadzenie ...............................................................................................................19 O ksi(cid:200)(cid:285)ce .........................................................................................................................................19 Konwencje u(cid:285)yte w tej ksi(cid:200)(cid:285)ce ............................................................................................................20 Nie a(cid:285) tak bardzo naiwne za(cid:239)o(cid:285)enia ....................................................................................................21 Jak podzielona jest ta ksi(cid:200)(cid:285)ka .............................................................................................................21 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: (cid:165)wiat wed(cid:239)ug basu ...........................................................................................................21 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II: Podstawy gry na basie .....................................................................................................21 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Przej(cid:258)cia i groove’y ........................................................................................................22 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV: Dopasowanie akompaniamentu do stylu muzyki ..............................................................22 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V: Opieka nad ukochan(cid:200), czyli jak dba(cid:202) o gitar(cid:218) basow(cid:200) .......................................................22 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VI: Przewodnik nabywcy: gdzie i jak kupi(cid:202) bas .....................................................................22 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VII: Dekalogi .....................................................................................................................22 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VIII: Dodatki .....................................................................................................................23 Ikony wykorzystane w ksi(cid:200)(cid:285)ce .............................................................................................................23 Co dalej ...........................................................................................................................................23 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: (cid:165)wiat wed(cid:239)ug basu .................................... 25 Rozdzia(cid:239) 1: Absolutne podstawy: po co w(cid:239)a(cid:258)ciwie jest bas? .......................................27 Odkrywanie ró(cid:285)nic mi(cid:218)dzy basem a jego wy(cid:285)ej strojonymi kuzynami .....................................................27 Wyja(cid:258)nienie funkcji basisty w zespole ..................................................................................................28 (cid:146)(cid:200)czenie harmonii z rytmem ..........................................................................................................28 Poruszanie si(cid:218) w utworze ..............................................................................................................28 Pilnowanie tempa .........................................................................................................................29 Ustalanie rytmów .........................................................................................................................29 Zimna krew .................................................................................................................................29 Anatomia gitary basowej ....................................................................................................................30 Szyjka ..........................................................................................................................................31 Korpus ........................................................................................................................................31 Wn(cid:218)trzno(cid:258)ci .................................................................................................................................32 Kup książkęPoleć książkę 6 Gitara basowa dla bystrzaków Elementarz basu: przygotowanie do gry ..............................................................................................32 Koordynowanie prawej i lewej r(cid:218)ki .................................................................................................33 Opanowanie struktury akordu durowego i molowego .......................................................................33 Strojenie basu ..............................................................................................................................33 (cid:146)(cid:200)czenie skal i akordów ................................................................................................................33 Skalowanie basu, czyli dodanie drugiej oktawy ....................................................................................34 Do góry nogami i na lew(cid:200) stron(cid:218): przewroty ...................................................................................34 Odnajdywanie w(cid:239)a(cid:258)ciwego d(cid:283)wi(cid:218)ku ................................................................................................34 Tworzenie linii basowych i riffów ...................................................................................................34 Podstawowe skale do solówek: bluesowa i pentatoniczna .................................................................35 Granie wype(cid:239)nie(cid:241) i solówek ...........................................................................................................35 Eksperymentowanie z ró(cid:285)nymi stylami muzycznymi .............................................................................35 Odrobina czu(cid:239)o(cid:258)ci i opieki dla Twojego basu ......................................................................................36 Wymiana strun .............................................................................................................................36 Czyszczenie basu ..........................................................................................................................36 Kupowanie sprz(cid:218)tu do gry na basie ....................................................................................................37 Kupowanie basu ...........................................................................................................................37 Wybór wzmacniacza .....................................................................................................................37 Wyposa(cid:285)enie dodatkowe ...............................................................................................................37 Rozdzia(cid:239) 2: Zabieramy si(cid:218) do gry: kluczowa wiedza i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci ............................. 39 Jak dobrze (za)(cid:239)apa(cid:202) bas ....................................................................................................................39 Trzymanie basu ................................................................................................................................40 Bas na pasku: strunami na zewn(cid:200)trz ...............................................................................................40 Voilà! Stanie z basem ...................................................................................................................41 Siedzenie z basem ........................................................................................................................41 W(cid:239)a(cid:258)ciwa pozycja d(cid:239)oni .....................................................................................................................43 Pozycja lewej d(cid:239)oni .......................................................................................................................43 Pozycja prawej d(cid:239)oni .....................................................................................................................44 Czytanie diagramu gryfu ....................................................................................................................49 Skale i akordy ..............................................................................................................................49 Diagram skali durowej i molowej ...................................................................................................51 Skale z otwartymi strunami ............................................................................................................51 Szukanie d(cid:283)wi(cid:218)ków na gryfie .........................................................................................................52 Identyfikowanie interwa(cid:239)ów: schemat jest zawsze taki sam ................................................................53 Strojenie gitary basowej .....................................................................................................................55 U(cid:285)ywanie d(cid:283)wi(cid:218)ku odniesienia przy samodzielnej grze ....................................................................55 D(cid:283)wi(cid:218)k odniesienia w grze zespo(cid:239)owej ............................................................................................57 Stosowanie fla(cid:285)oletów w strojeniu ..................................................................................................58 Strojenie strun basu wzgl(cid:218)dem siebie ..............................................................................................60 Rozdzia(cid:239) 3: Elementarz rytmiki i czytania nut ............................................................... 65 Czytanie nut: spokojnie, to nie gryzie ..................................................................................................65 Zapis akordowy ...........................................................................................................................66 Zapis nutowy: wskazywanie warto(cid:258)ci rytmicznych i d(cid:283)wi(cid:218)ków ..........................................................66 Tabulatura: struny, progi i sekwencja d(cid:283)wi(cid:218)ków ............................................................................67 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 7 Gdzie one s(cid:200)? Znajdywanie d(cid:283)wi(cid:218)ków ...............................................................................................67 Korzystanie z metronomu — wiesz, tego tykaj(cid:200)cego gad(cid:285)etu ................................................................71 Ustawianie metronomu .................................................................................................................71 Granie z metronomem ...................................................................................................................71 Podzia(cid:239) muzyki na frazy, takty i bity ...................................................................................................72 (cid:109)wier(cid:202)nuta ...................................................................................................................................73 Ósemka .......................................................................................................................................73 Szesnastka ...................................................................................................................................73 Pó(cid:239)nuta ........................................................................................................................................73 Ca(cid:239)a nuta .....................................................................................................................................74 Triola ..........................................................................................................................................74 Kropka: kropnijmy co(cid:258) ..................................................................................................................74 (cid:146)uk — nie strzela(cid:202)! ......................................................................................................................74 Pauza — tylko nie zacznij drzema(cid:202) ................................................................................................75 Elementarz czytania muzyki ...............................................................................................................75 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II: Podstawy gry na basie ............................. 77 Rozdzia(cid:239) 4: Rozgrzewka: przygotuj d(cid:239)onie do gry ...........................................................79 Wyja(cid:258)nienie sposobu powstawania d(cid:283)wi(cid:218)ku .........................................................................................79 Rozgrzewka prawej d(cid:239)oni ...................................................................................................................80 Uderzenia palcami prawej d(cid:239)oni w jedn(cid:200) strun(cid:218) ..............................................................................80 Kontrolowanie si(cid:239)y uderzenia palców: akcenty prawej d(cid:239)oni .............................................................82 Przejd(cid:283) na drug(cid:200) strun(cid:218): „chodzenie” palcami po ró(cid:285)nych strunach .................................................83 Koordynacja lewej i prawej d(cid:239)oni ........................................................................................................84 Permutacje palców ........................................................................................................................84 Co to za ha(cid:239)as? T(cid:239)umienie strun ....................................................................................................85 Podsumowanie .............................................................................................................................86 Rozdzia(cid:239) 5: Wyja(cid:258)nienie struktur durowych i molowych ...............................................89 Budowa skali durowej i molowej .........................................................................................................89 Skale durowe ...............................................................................................................................90 Skale molowe ...............................................................................................................................91 Budowa akordów — po jednym d(cid:283)wi(cid:218)ku na raz, prosz(cid:218) .......................................................................92 Triada: trzy najwa(cid:285)niejsze d(cid:283)wi(cid:218)ki akordu ......................................................................................92 Akordy septymowe: dope(cid:239)nienie triady ...........................................................................................95 Wzbogacanie brzmienia: siedem g(cid:239)ównych modusów (skal) ..................................................................95 Stosowanie chromatycznych d(cid:283)wi(cid:218)ków, czyli wszystkich pozosta(cid:239)ych .....................................................99 Chromatyczne d(cid:283)wi(cid:218)ki w obr(cid:218)bie „okna” ......................................................................................100 Chromatyczne d(cid:283)wi(cid:218)ki poza „oknem” ..........................................................................................101 O(cid:285)ywianie partii basu za pomoc(cid:200) martwych nut (dziwne, ale prawdziwe) ...........................................102 Przyk(cid:239)adowe akompaniamenty .........................................................................................................103 Kup książkęPoleć książkę 8 Gitara basowa dla bystrzaków Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Przej(cid:258)cia i groove’y ................................107 Rozdzia(cid:239) 6: Poszerzanie zakresu: si(cid:218)gnij do drugiej oktawy ....................................... 109 Gdy jedna to za ma(cid:239)o: granie w dwóch oktawach ...............................................................................109 Dwuoktawowa skala durowa .......................................................................................................110 Dwuoktawowa skala molowa .......................................................................................................112 Dwuoktawowe arpeggio durowe ..................................................................................................115 Dwuoktawowe arpeggio molowe ..................................................................................................118 Znajdywanie d(cid:283)wi(cid:218)ków w dowolnej oktawie ......................................................................................119 Fiko(cid:239)ki na gryfie, czyli o stosowaniu przewrotów ................................................................................121 Przewroty akordów durowych ......................................................................................................122 Przewroty akordów molowych .....................................................................................................122 Rozdzia(cid:239) 7: Tworzenie groove’u .................................................................................. 125 Anatomia groove’u: sk(cid:239)adanie razem wszystkich niezb(cid:218)dnych elementów .............................................125 Szkielet groove’u ........................................................................................................................126 Wybór w(cid:239)a(cid:258)ciwych d(cid:283)wi(cid:218)ków do groove’u .....................................................................................126 Tworzenie w(cid:239)asnego groove’u ..........................................................................................................129 Basowy fundament, czyli tworzenie groove’ów dominantowych, molowych i durowych .....................130 Przechodzenie z groove’em z akordu na akord ..............................................................................136 Szukanie idealnego uk(cid:239)adu: dopasowany groove ...........................................................................140 Granie z perkusist(cid:200) .........................................................................................................................142 Centrala .....................................................................................................................................142 Werbel ......................................................................................................................................142 Hi-hat ........................................................................................................................................143 Rozdzia(cid:239) 8: Wymiatanie, czyli solówki i wype(cid:239)nienia ................................................. 145 Solówka: Twój moment chwa(cid:239)y ........................................................................................................145 Granie w skali bluesowej: ulubiona przyprawa solowa ...................................................................146 Granie w pentatonice molowej: (cid:285)adnych z(cid:239)ych nut .........................................................................147 Stosowanie pentatoniki durowej: tak p(cid:239)ynne jak tylko mo(cid:285)na ..........................................................150 Zmiana akordu ..........................................................................................................................152 Robienie wype(cid:239)nie(cid:241) bez pomocy dentysty ..........................................................................................153 Boskie spajanie, czyli (cid:239)(cid:200)czenie wype(cid:239)nienia z groove’em .................................................................153 Synchronizacja wype(cid:239)nienia .........................................................................................................153 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV: Dopasowanie akompaniamentu do stylu muzyki ...................................................157 Rozdzia(cid:239) 9: Dobrze rockuj(cid:200)ca muzyka, czyli zg(cid:239)(cid:218)bianie stylów rockowych ................. 159 Rock and roll: zawsze gotowy ..........................................................................................................159 Rock: przej(cid:258)cie do czego(cid:258) nieco bardziej radykalnego .........................................................................164 Hard rock: szybko i w(cid:258)ciekle ............................................................................................................165 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 9 Rock progresywny: przekroczenie pewnych (lecz nie wszystkich) granic ..............................................167 Pop rock: wspieranie wokalu ............................................................................................................169 Blues rock: nieco bardziej zorganizowany ..........................................................................................170 Country rock: tu króluje wokal, a Ty siedzisz z ty(cid:239)u ...........................................................................173 Rozdzia(cid:239) 10: Swingujemy, czyli style bazuj(cid:200)ce na rytmach triolowych .......................175 Swing: bujaj(cid:200)ce i radosne tempo ......................................................................................................175 Jazz: idziemy na spacer ....................................................................................................................176 Jazzowy rytm dwójkowy: gdy dwie nuty odwalaj(cid:200) ca(cid:239)(cid:200) robot(cid:218) ..............................................................179 Bluesowe mieszanie, czyli zorganizowany spacer ...............................................................................180 Funkowe mieszanie: po(cid:239)(cid:200)czenie funku, bluesa i jazzu .........................................................................182 Rozdzia(cid:239) 11: Funkowe szale(cid:241)stwo, czyli odjazdowe groove’y na basie ......................185 R B, czyli rhythm and blues ...........................................................................................................185 Brzmienie Motown: groove z wariacjami ...........................................................................................187 Fusion: po(cid:239)(cid:200)czenie dwóch stylów w jeden ............................................................................................188 Funk: ci(cid:218)(cid:285)kie i g(cid:239)(cid:218)bokie brzmienie ....................................................................................................190 Disco: pulsuj(cid:200)cy bas i kr(cid:218)c(cid:200)ca si(cid:218) kula (cid:258)wietlna ..................................................................................192 Hip-hop: ci(cid:218)(cid:285)ki funk, ci(cid:218)(cid:285)kie palce ...................................................................................................194 Dance: muzyka jest dobra, gdy wprawia Ci(cid:218) w ruch ..........................................................................195 Rozdzia(cid:239) 12: Globalne próbki gry na basie, czyli style z ró(cid:285)nych zak(cid:200)tków (cid:258)wiata .....197 Bossa nova: wygrzewanie si(cid:218) w takt brazylijskich bitów ......................................................................197 Salsa: nie chodzi o sos (schowaj te nachos) .....................................................................................198 Reggae: zrelaksuj si(cid:218) „riddimem” akcentuj(cid:200)cym s(cid:239)ab(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) taktu .......................................................200 Soca: po(cid:239)(cid:200)czenie imprezowych brzmie(cid:241) ameryka(cid:241)skich i karaibskich ...................................................202 Po(cid:239)(cid:200)czenie reggae i rocka: charakterystyczne brzmienie ska ................................................................203 Po(cid:239)udniowa Afryka: eksperymentowanie z egzotycznymi groove’ami zaczynanymi na raz .....................204 Rozdzia(cid:239) 13: Granie w nietypowych metrach: nie tyle dziwne, co inne ni(cid:285) zwykle .....207 Nieparzysty, stary, ale jary: walc ......................................................................................................207 Co(cid:258) wi(cid:218)cej ni(cid:285) walc: poruszanie si(cid:218) w z(cid:239)o(cid:285)onych metrach nieparzystych ...............................................208 Metrum 5/4: to nie jest „mission impossible” ................................................................................209 Metrum 7/4: o dwa bity wi(cid:218)cej ....................................................................................................211 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V: Opieka nad ukochan(cid:200), czyli jak dba(cid:202) o gitar(cid:218) basow(cid:200) .............................. 215 Rozdzia(cid:239) 14: Wymiana strun w gitarze basowej ..........................................................217 Trzeba wiedzie(cid:202), kiedy ze sceny zej(cid:258)(cid:202) ...............................................................................................217 Jak pozby(cid:202) si(cid:218) starych: zdejmowanie strun .........................................................................................218 Nowe na pok(cid:239)ad: zak(cid:239)adanie strun ....................................................................................................219 Jak przed(cid:239)u(cid:285)y(cid:202) (cid:285)ycie swoim strunom ..................................................................................................223 Kup książkęPoleć książkę 10 Gitara basowa dla bystrzaków Rozdzia(cid:239) 15: Utrzymywanie basu w formie: konserwacja i drobne naprawy .............. 225 Czyszczenie basu kawa(cid:239)ek po kawa(cid:239)ku ..............................................................................................225 Korpus i szyjka ...........................................................................................................................225 Osprz(cid:218)t ......................................................................................................................................226 Przetworniki ...............................................................................................................................226 Gryf ..........................................................................................................................................226 Struny .......................................................................................................................................227 Wykonywanie drobnych napraw .......................................................................................................227 Poskramianie (cid:258)rubek ...................................................................................................................228 Dbanie o wierzchni(cid:200) warstw(cid:218) lakieru ............................................................................................228 Zostaw elektronik(cid:218) fachowcom ....................................................................................................228 Regulowanie gitary basowej .............................................................................................................229 Luzowanie pr(cid:218)ta napinaj(cid:200)cego .....................................................................................................229 Podnoszenie lub obni(cid:285)anie mostka ...............................................................................................230 Gromadzenie zestawu narz(cid:218)dzi do reperowania i czyszczenia basu .....................................................232 Przechowywanie gitary basowej ........................................................................................................233 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VI: Przewodnik nabywcy: gdzie i jak kupi(cid:202) bas ............................................235 Rozdzia(cid:239) 16: Mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) na ca(cid:239)e (cid:285)ycie czy przygoda na jedn(cid:200) noc? Kupowanie w(cid:239)a(cid:258)ciwego basu .................................................................................... 237 Szacowanie swoich potrzeb przed zakupem .......................................................................................237 My(cid:258)lenie d(cid:239)ugoterminowe: mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) na ca(cid:239)e (cid:285)ycie ................................................................................238 My(cid:258)lenie krótkoterminowe: zdobycz na jedn(cid:200) noc .........................................................................239 Ile strun to za du(cid:285)o? ...................................................................................................................239 Z progami czy bez — oto jest pytanie ..........................................................................................240 Potrzeby to jedno… ale jest jeszcze bud(cid:285)et .......................................................................................240 Czas na (cid:239)owy: gdzie szuka(cid:202) gitary basowej ........................................................................................241 Najazd na sklepy muzyczne .........................................................................................................241 Zakupy w sieci ...........................................................................................................................242 Sprawdzanie og(cid:239)osze(cid:241) w gazetach ................................................................................................243 Gdy pieni(cid:200)dze nie s(cid:200) problemem: zamawianie basu u lutnika .............................................................243 Rozdzia(cid:239) 17: Zdobywanie w(cid:239)a(cid:258)ciwego wyposa(cid:285)enia dla Twojego basu ..................... 245 Niech Ci(cid:218) us(cid:239)ysz(cid:200): przegl(cid:200)d wzmacniaczy i paczek ............................................................................245 Posi(cid:239)ek jednodaniowy kontra wielodaniowy, czyli combo lub g(cid:239)owa i paczka ...................................246 Tranzystor czy lampa? ................................................................................................................246 Wybór wielko(cid:258)ci g(cid:239)o(cid:258)nika ............................................................................................................247 Ustawianie brzmienia .................................................................................................................247 Potrzeby, pragnienia i zachcianki: uzupe(cid:239)nianie sprz(cid:218)tu .....................................................................248 Niezb(cid:218)dne .................................................................................................................................248 Przydatne, ale da si(cid:218) bez nich prze(cid:285)y(cid:202) ..........................................................................................250 Dodatki .....................................................................................................................................251 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 11 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VII: Dekalogi .............................................. 253 Rozdzia(cid:239) 18: Dziesi(cid:218)ciu innowacyjnych basistów, których powiniene(cid:258) zna(cid:202) .............255 Jack Bruce ......................................................................................................................................256 Jaco Pastorius .................................................................................................................................256 James Jamerson ...............................................................................................................................256 John Entwistle ................................................................................................................................256 Marcus Miller .................................................................................................................................256 Paul McCartney .............................................................................................................................257 Stanley Clarke ................................................................................................................................257 Victor Wooten ................................................................................................................................257 Will Lee .........................................................................................................................................257 X (wpisz w(cid:239)asny typ) ......................................................................................................................257 Rozdzia(cid:239) 19: Dziesi(cid:218)(cid:202) wybitnych sekcji rytmicznych (basistów i perkusistów) ..........259 Bootsy Collins i Jab’o Starks ............................................................................................................260 Donald Duck Dunn i Al Jackson jr(cid:17)(cid:3) .................................................................................................260 James Jamerson i Benny Benjamin ...................................................................................................260 John Paul Jones i John Bonham .......................................................................................................261 Joe Osborn i Hal Blaine ..................................................................................................................261 Jaco Pastorius i Peter Erskine ..........................................................................................................261 George Porter jr. i Zig Modeliste ....................................................................................................262 Francis Rocco Prestia i David Garibaldi ..........................................................................................262 Chuck Rainey i Bernard Purdie .......................................................................................................262 Robbie Shakespeare i Sly Dunbar ...................................................................................................263 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VIII: Dodatki .............................................. 265 Dodatek A: Jak korzysta(cid:202) z p(cid:239)yty .................................................................................267 Odniesienia do p(cid:239)yty w tek(cid:258)cie .........................................................................................................267 Naliczanie ..................................................................................................................................267 Aran(cid:285)acja stereofoniczna .............................................................................................................268 (cid:165)cie(cid:285)ki na p(cid:239)ycie .............................................................................................................................268 Dodatek B: Naprawd(cid:218) przydatne strony ......................................................................279 Skorowidz ...................................................................................................................289 Kup książkęPoleć książkę 12 Gitara basowa dla bystrzaków Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 2 Zabieramy si(cid:218) do gry: kluczowa wiedza i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci W tym rozdziale: (cid:377) W(cid:239)a(cid:258)ciwe trzymanie basu. (cid:377) Pozycja prawej i lewej d(cid:239)oni. (cid:377) Odczytywanie diagramów gryfu. (cid:377) Strojenie basu. W tym rozdziale stawisz czo(cid:239)a fundamentom gry na basie. Dowiesz si(cid:218), jak trzyma(cid:202) instrument, jak ustawi(cid:202) d(cid:239)onie, jak czyta(cid:202) diagram gryfu oraz jak stroi(cid:202) gitar(cid:218) basow(cid:200). Zakasuj wi(cid:218)c r(cid:218)kawy i do dzie(cid:239)a. Jak dobrze (za)(cid:239)apa(cid:202) bas Zanim zaczniemy, pozwól mi co(cid:258) wyja(cid:258)ni(cid:202). W tej ksi(cid:200)(cid:285)ce b(cid:218)d(cid:218) pisa(cid:239) o prawej i lewej d(cid:239)oni, lecz tak naprawd(cid:218) liczy si(cid:218) funkcja ka(cid:285)dej z nich. (cid:57) Prawa d(cid:239)o(cid:241) to d(cid:239)o(cid:241) uderzaj(cid:200)ca struny, czyli ta, któr(cid:200) uderzasz (lub tr(cid:200)casz) (cid:57) Lewa d(cid:239)o(cid:241) to d(cid:239)o(cid:241) przyciskaj(cid:200)ca progi, czyli przyciskaj(cid:200)ca struny do progów w celu poszczególne struny, aby wprawi(cid:202) je w drgania i uzyska(cid:202) d(cid:283)wi(cid:218)k. uzyskania okre(cid:258)lonej wysoko(cid:258)ci d(cid:283)wi(cid:218)ku. Progi to ma(cid:239)e metalowe paski zatopione w szyjce pod strunami (w gryfie). W basie zazwyczaj b(cid:218)dziesz mia(cid:239) od 20 do 24 progów. Aby przycisn(cid:200)(cid:202) jaki(cid:258) d(cid:283)wi(cid:218)k, doci(cid:258)nij strun(cid:218) do gryfu mi(cid:218)dzy dwoma progami. Na przyk(cid:239)ad: aby zagra(cid:202) strun(cid:218) na pi(cid:200)tym progu, przyci(cid:258)nij j(cid:200) palcem mi(cid:218)dzy czwartym i pi(cid:200)tym progiem, bli(cid:285)ej pi(cid:200)tego. Rysunek 2.1 przedstawia w(cid:239)a(cid:258)ciwy sposób przyciskania progów. Je(cid:258)li jeste(cid:258) lewor(cid:218)czny i postanowisz gra(cid:202) na basie na odwrót, instrukcje dla prawej r(cid:218)ki zastosuj do lewej, a te dla lewej — do prawej. Kup książkęPoleć książkę 40 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: (cid:165)wiat wed(cid:239)ug basu Rysunek 2.1. Przyciskanie progu Trzymanie basu W tym rozdziale w ko(cid:241)cu za(cid:239)o(cid:285)ysz swój instrument, co po przebrni(cid:218)ciu przez uwagi wst(cid:218)pne z rozdzia(cid:239)u 1. b(cid:218)dzie mile widzian(cid:200) odmian(cid:200). Obserwuj(cid:200)c innych basistów, czy to na (cid:285)ywo, czy w telewizji, zauwa(cid:285)ysz, (cid:285)e istnieje mnóstwo ró(cid:285)nych sposobów trzymania basu. Niektóre wygl(cid:200)daj(cid:200) zdecydowanie fajniej, lecz gdy instrument pa(cid:239)(cid:218)ta Ci si(cid:218) w okolicy kostek, mo(cid:285)esz mie(cid:202) problemy z uzyskaniem w(cid:239)a(cid:258)ciwej pozycji r(cid:218)ki w trakcie gry. Kompromis jest tu kluczem do sukcesu. Bas na pasku: strunami na zewn(cid:200)trz Gdy po raz pierwszy zak(cid:239)adasz bas z paskiem, polecam Ci zrobi(cid:202) to na siedz(cid:200)co. W ten sposób (cid:239)atwiej wyregulowa(cid:202) d(cid:239)ugo(cid:258)(cid:202) paska. Najlepiej, gdy struny b(cid:218)d(cid:200) przecina(cid:239)y lini(cid:218) brzucha i p(cid:218)pek, skierowane pod niewielkim k(cid:200)tem do góry (g(cid:239)ówk(cid:200)). Ta pozycja zapewnia optymalny dost(cid:218)p prawej i lewej d(cid:239)oni oraz sprawdza si(cid:218) zarówno na stoj(cid:200)co, jak i na siedz(cid:200)co. Aha, struny powinny by(cid:202) skierowane na zewn(cid:200)trz! Zak(cid:239)adanie basu b(cid:218)dzie dla Ciebie równie naturalne jak je(cid:285)d(cid:285)enie na rowerze lub chodzenie, lecz za pierwszym razem musisz przestrzega(cid:202) pewnych podstawowych zalece(cid:241), je(cid:258)li chcesz to zrobi(cid:202) dobrze. Je(cid:258)li podczas gry czujesz napi(cid:218)cie w lewej d(cid:239)oni, spróbuj zawiesi(cid:202) bas wy(cid:285)ej. Je(cid:258)li odczuwasz dyskomfort w prawej d(cid:239)oni, spróbuj obni(cid:285)y(cid:202) bas. Idealn(cid:200) kompromisow(cid:200) pozycj(cid:218) prawej i lewej d(cid:239)oni uzyskasz po wykonaniu nast(cid:218)puj(cid:200)cych punktów: 1. Przyczep gruby koniec paska do uchwytu (ma(cid:239)ej metalowej tulejki) na korpusie w pobli(cid:285)u gryfu. Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 2: Zabieramy si(cid:218) do gry: kluczowa wiedza i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci 41 2. Cienki koniec paska przyczep do uchwytu (zwanego tak(cid:285)e zaczepem) na dole korpusu. 3. Chwy(cid:202) pewnie bas za korpus lub gryf lew(cid:200) r(cid:218)k(cid:200), po czym prze(cid:239)ó(cid:285) pasek przez g(cid:239)ow(cid:218), prawe rami(cid:218) i praw(cid:200) r(cid:218)k(cid:218). Oprzyj pasek (z przyczepionym do niego basem) na lewym ramieniu w taki sposób, (cid:285)eby przechodzi(cid:239) po plecach i pod praw(cid:200) stron(cid:200) klatki piersiowej, a(cid:285) do dolnego zaczepu w korpusie. 4. Dopasuj d(cid:239)ugo(cid:258)(cid:202) paska, aby struny znalaz(cid:239)y si(cid:218) w obszarze mi(cid:218)dzy p(cid:218)pkiem a sprz(cid:200)czk(cid:200) paska i w takiej pozycji wyreguluj dok(cid:239)adnie jego pozycj(cid:218). By(cid:202) mo(cid:285)e znajdziesz inn(cid:200) pasuj(cid:200)c(cid:200) Ci pozycj(cid:218), lecz generalnie bas powinien spoczywa(cid:202) mniej wi(cid:218)cej w tym miejscu. Przyjrzyj si(cid:218) rysunkom 2.2 i 2.3, zwracaj(cid:200)c uwag(cid:218) na to, (cid:285)e ogólna pozycja basu jest taka sama niezale(cid:285)nie od tego, czy stoisz, czy siedzisz. Voilà! Stanie z basem A teraz wsta(cid:241)! Nadszed(cid:239) czas, aby przyj(cid:200)(cid:202) pozycj(cid:218) stoj(cid:200)c(cid:200) z basem. Oto jak tego dokona(cid:202). 1. Sprawd(cid:283), czy pasek jest dobrze przytwierdzony do zaczepów. Sprawd(cid:283) te(cid:285), czy pasek jest prosto i nie jest przekr(cid:218)cony na (cid:285)adnym z ko(cid:241)ców. 2. Pozwól instrumentowi swobodnie wisie(cid:202) na ramieniu. Trzymaj r(cid:218)k(cid:218) pod szyjk(cid:200), ale nie (cid:258)ciskaj jej. Niektóre basy troch(cid:218) przewa(cid:285)aj(cid:200) w stron(cid:218) g(cid:239)ówki, a inne s(cid:200) idealnie wywa(cid:285)one. Niezale(cid:285)nie od tego, jaki rodzaj basu masz, musisz przywykn(cid:200)(cid:202) do tego, jak go czujesz. 3. Ustaw d(cid:239)onie na basie. Lewa d(cid:239)o(cid:241) powinna móc swobodnie w(cid:218)drowa(cid:202) po ca(cid:239)ym gryfie od do(cid:239)u do góry bez konieczno(cid:258)ci podtrzymywania instrumentu. Prawa d(cid:239)o(cid:241) ma swobodnie dosi(cid:218)ga(cid:202) do ka(cid:285)dej struny. Pozycja stoj(cid:200)ca b(cid:218)dzie przypuszczalnie Twoj(cid:200) pozycj(cid:200) koncertow(cid:200) (zobacz rysunek 2.2). Siedzenie z basem W trakcie tych nieko(cid:241)cz(cid:200)cych si(cid:218) godzin (cid:202)wicze(cid:241) mo(cid:285)esz zapragn(cid:200)(cid:202) usi(cid:200)(cid:258)(cid:202) (zobacz rysunek 2.3). Polecam Ci korzystanie z taboretu lub wysokiego krzes(cid:239)a bez pod(cid:239)okietników. W ten sposób bas b(cid:218)dzie ustawiony podobnie jak w pozycji stoj(cid:200)cej. Poza tym Twoje uda powinny by(cid:202) co najmniej równolegle do pod(cid:239)ogi, ale staraj si(cid:218) siedzie(cid:202) tak, aby biodra by(cid:239)y wy(cid:285)ej ni(cid:285) kolana. Gdy usi(cid:200)dziesz, nie zdejmuj paska. By(cid:202) mo(cid:285)e odczujesz, (cid:285)e jest mniej napi(cid:218)ty, gdy gitara opiera si(cid:218) na udach, lecz powinien nadal trzyma(cid:202) j(cid:200) we w(cid:239)a(cid:258)ciwej pozycji. Lewa d(cid:239)o(cid:241) ma swobod(cid:218) ruchu po ca(cid:239)ym gryfie bez konieczno(cid:258)ci podtrzymywania instrumentu, a prawa d(cid:239)o(cid:241) bez trudu dosi(cid:218)ga do wszystkich strun. Kup książkęPoleć książkę 42 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: (cid:165)wiat wed(cid:239)ug basu Rysunek 2.2. Stanie z basem Rysunek 2.3. Siedzenie z basem Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 2: Zabieramy si(cid:218) do gry: kluczowa wiedza i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci 43 W(cid:239)a(cid:258)ciwa pozycja d(cid:239)oni Sekret w(cid:239)a(cid:258)ciwej pozycji obu d(cid:239)oni jest prosty: powinny by(cid:202) rozlu(cid:283)nione i zrelaksowane. Chcesz, aby uderzanie i przyciskanie strun wymaga(cid:239)o jak najmniejszego wysi(cid:239)ku. Odpowiednia pozycja umo(cid:285)liwia granie z du(cid:285)(cid:200) szybko(cid:258)ci(cid:200) i doskona(cid:239)(cid:200) precyzj(cid:200), a jednocze(cid:258)nie pozwala w znacznym stopniu panowa(cid:202) nad brzmieniem. Pozycja lewej d(cid:239)oni Ka(cid:285)dy palec lewej d(cid:239)oni powinien móc naciska(cid:202) inny próg bez nadmiernego napi(cid:218)cia. Gdy ka(cid:285)dy palec spoczywa na innym progu, d(cid:239)o(cid:241) jest w stanie zagra(cid:202) niemal ka(cid:285)d(cid:200) figur(cid:218) muzyczn(cid:200) bez przesuni(cid:218)(cid:202), czyli zmian pozycji w celu wydobycia d(cid:283)wi(cid:218)ku (figura to niezale(cid:285)na i autonomiczna fraza muzyczna, co(cid:258) w rodzaju zdania w mowie). Gdy przesuni(cid:218)cie jest konieczne, zazwyczaj wystarcza zmiana o jeden próg w jedn(cid:200) lub drug(cid:200) stron(cid:218). Sprawd(cid:283) na rysunku 2.4 w(cid:239)a(cid:258)ciw(cid:200) pozycj(cid:218) lewej d(cid:239)oni, a (cid:285)eby j(cid:200) uzyska(cid:202), wykonaj poni(cid:285)sze punkty. 1. Wyci(cid:200)gnij lew(cid:200) r(cid:218)k(cid:218) przed siebie. Nadgarstek i d(cid:239)o(cid:241) powinny zwisa(cid:202). 2. Nie zmieniaj(cid:200)c k(cid:200)ta nadgarstka, obró(cid:202) r(cid:218)k(cid:218) wn(cid:218)trzem d(cid:239)oni do góry i delikatnie zegnij palce. Ustaw kciuk naprzeciw palca wskazuj(cid:200)cego (lub przestrzeni mi(cid:218)dzy palcem wskazuj(cid:200)cym i (cid:258)rodkowym). 3. Przysuwaj (cid:239)okie(cid:202) do boku klatki piersiowej (nie ruszaj(cid:200)c d(cid:239)oni(cid:200)), a(cid:285) gryf znajdzie si(cid:218) w Twojej d(cid:239)oni. Pami(cid:218)taj: nie zamykaj d(cid:239)oni! 4. Po(cid:239)ó(cid:285) wierzcho(cid:239)ek kciuka na (cid:258)rodku tylnej strony szyjki (oczywi(cid:258)cie szyjki basu, a nie butelki z piwem). Pilnuj, aby koniuszki palców by(cid:239)y skierowane do góry. 5. Delikatnie roz(cid:239)ó(cid:285) palce nad strunami, ustawiaj(cid:200)c je kolejno w pobli(cid:285)u s(cid:200)siaduj(cid:200)cych progów. 6. Zegnij palce, aby ich ko(cid:241)ce znalaz(cid:239)y si(cid:218) na jednej ze strun. Pami(cid:218)taj, (cid:285)eby palce le(cid:285)a(cid:239)y blisko progów. Rysunek 2.4. Pozycja lewej d(cid:239)oni Kup książkęPoleć książkę 44 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: (cid:165)wiat wed(cid:239)ug basu Teraz jeste(cid:258) gotów, aby przycisn(cid:200)(cid:202) strun(cid:218) do progu i zagra(cid:202) d(cid:283)wi(cid:218)k. Chocia(cid:285) mo(cid:285)esz przyciska(cid:202) po(cid:285)(cid:200)dane nuty, brakuje nam jednak czego(cid:258), co wprawi strun(cid:218) w drgania i wydob(cid:218)dzie z niej d(cid:283)wi(cid:218)k. Do tego w(cid:239)a(cid:258)nie potrzebujesz prawej r(cid:218)ki. Pozycja prawej d(cid:239)oni Zapewne widzia(cid:239)e(cid:258) ró(cid:285)ne popularne techniki prawej d(cid:239)oni. Tak naprawd(cid:218) jest ich tak wiele, (cid:285)e mo(cid:285)na by o nich napisa(cid:202) osobn(cid:200) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218). Tutaj skupimy si(cid:218) na grze palcami, która jest najbardziej elastyczn(cid:200) i najcz(cid:218)(cid:258)ciej stosowan(cid:200) technik(cid:200) pozwalaj(cid:200)c(cid:200) zagra(cid:202) w niemal ka(cid:285)dym stylu muzyki. Sprzyja ona tak(cid:285)e rozwijaniu dynamiki (akcentowania okre(cid:258)lonych nut). W tej sekcji poka(cid:285)(cid:218) Ci tak(cid:285)e w(cid:239)a(cid:258)ciwe pozycje do grania piórkiem i grania kciukiem (tzw. klangu). Praw(cid:200) r(cid:218)k(cid:218) nazywam „r(cid:218)k(cid:200) uderzaj(cid:200)c(cid:200) struny”, a nie „tr(cid:200)caj(cid:200)c(cid:200)” czy „podrywaj(cid:200)c(cid:200)”. Wszystkie okre(cid:258)lenia s(cid:200) technicznie poprawne, ale ja wol(cid:218) uderzanie, gdy(cid:285) tr(cid:200)canie i podrywanie sugeruje, (cid:285)e powiniene(cid:258) odci(cid:200)ga(cid:202) strun(cid:218) od korpusu gitary, co prowadzi do uzyskania cienkiego brzmienia. Lepiej uderza(cid:202) strun(cid:218) w stron(cid:218) korpusu, a nie odci(cid:200)ga(cid:202) od niego. Pozycja prawej d(cid:239)oni do grania palcami Ta nazwa (granie palcami) oznacza korzystanie z palca wskazuj(cid:200)cego i (cid:258)rodkowego. Ten sposób wydobywania d(cid:283)wi(cid:218)ków us(cid:239)yszysz w country, rocku, jazzie, funku i niemal ka(cid:285)dym innym rodzaju muzyki. Jaco Pastorius, James Jamerson i Francis Rocco Prestia to zaledwie trzech spo(cid:258)ród niezliczonej rzeszy basistów graj(cid:200)cych t(cid:200) technik(cid:200). Poni(cid:285)sze punkty pomog(cid:200) Ci we w(cid:239)a(cid:258)ciwym u(cid:239)o(cid:285)eniu d(cid:239)oni, a potem porównaj uzyskany efekt z rysunkiem 2.5. Rysunek 2.5. W(cid:239)a(cid:258)ciwa pozycja prawej d(cid:239)oni 1. Podnie(cid:258) r(cid:218)k(cid:218) do góry, jakby(cid:258) pokazywa(cid:239) co(cid:258) w oddali. Nadgarstek, d(cid:239)o(cid:241) i palce powinny by(cid:202) rozlu(cid:283)nione. Zegnij nadgarstek pod k(cid:200)tem 45 stopni (oko(cid:239)o), ustaw kciuk naprzeciw palca wskazuj(cid:200)cego i delikatnie zegnij palce, kieruj(cid:200)c ich czubki w stron(cid:218) pod(cid:239)ogi. Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 2: Zabieramy si(cid:218) do gry: kluczowa wiedza i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci 45 2. Zacznij powoli zgina(cid:202) (cid:239)okie(cid:202), zachowuj(cid:200)c nieznaczny dystans od klatki piersiowej. 3. Pozwól d(cid:239)oni zbli(cid:285)a(cid:202) si(cid:218) do instrumentu, a(cid:285) kciuk dotknie podpórki kciuka (plastikowej lub drewnianej sztaby s(cid:239)u(cid:285)(cid:200)cej do opierania kciuka) lub przetwornika (magnetycznej sztaby, która wychwytuje wibracje strun). Trzymaj (cid:239)okie(cid:202) obok klatki piersiowej, a nie za ni(cid:200). 4. Oprzyj ci(cid:218)(cid:285)ar r(cid:218)ki na kciuku. By(cid:202) mo(cid:285)e b(cid:218)dziesz potrzebowa(cid:239) troch(cid:218) czasu, (cid:285)eby przywykn(cid:200)(cid:202) do tej pozycji, ale pozwala ona na maksymalne rozlu(cid:283)nienie r(cid:218)ki i ramienia. Kciuk s(cid:239)u(cid:285)y jako narz(cid:218)dzie pomiarowe dla palców i poszczególnych strun. W tej pozycji nie musisz patrze(cid:202), któr(cid:200) strun(cid:218) grasz, gdy(cid:285) wyczuwasz, gdzie jeste(cid:258). 5. Si(cid:218)gnij do najwy(cid:285)szej struny palcem wskazuj(cid:200)cym lub (cid:258)rodkowym (zobacz rysunek 2.6). Rysunek 2.6. Si(cid:218)ganie do najwy(cid:285)szej struny B(cid:218)dziesz musia(cid:239) nieco bardziej zgi(cid:200)(cid:202) kciuk i potraktowa(cid:202) go jak wysi(cid:218)gnik, na którym przesuniesz r(cid:218)k(cid:218) w stron(cid:218) wy(cid:285)szych strun. Okre(cid:258)lenia wysoka struna i niska struna odwo(cid:239)uj(cid:200) si(cid:218) do wysoko(cid:258)ci d(cid:283)wi(cid:218)ku strun, a nie do pozycji r(cid:218)ki. Wy(cid:285)sze struny to te, które s(cid:200) bli(cid:285)ej Twoich stóp, a ni(cid:285)sze struny to te, które s(cid:200) bli(cid:285)ej g(cid:239)owy. 6. Si(cid:218)gnij do najni(cid:285)szej struny. Teraz kciuk jest bardziej wyprostowany. Wsparta na nim r(cid:218)ka zbli(cid:285)a si(cid:218) do cia(cid:239)a, a d(cid:239)o(cid:241) do korpusu basu, jak wida(cid:202) na rysunku 2.7. Kup książkęPoleć książkę 46 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: (cid:165)wiat wed(cid:239)ug basu Pozycja prawej d(cid:239)oni do grania piórkiem Niektórzy basi(cid:258)ci wol(cid:200) wydobywa(cid:202) d(cid:283)wi(cid:218)ki piórkiem (ma(cid:239)ym trójk(cid:200)tnym kawa(cid:239)kiem plastiku mniej wi(cid:218)cej wielko(cid:258)ci pi(cid:218)cioz(cid:239)otówki), a nie palcami. Poniewa(cid:285) struny basu s(cid:200) znacznie grubsze ni(cid:285) w gitarze, piórko tak(cid:285)e musi by(cid:202) odpowiednio solidne. Piórko mo(cid:285)na trzyma(cid:202) na dwa sposoby: otwarty i zamkni(cid:218)ty. Aby zagra(cid:202) zamkni(cid:218)t(cid:200) d(cid:239)oni(cid:200), musisz wykona(cid:202) nast(cid:218)puj(cid:200)ce kroki. 1. Chwy(cid:202) piórko kciukiem i palcem wskazuj(cid:200)cym. 2. Zrób z d(cid:239)oni nie do ko(cid:241)ca zaci(cid:258)ni(cid:218)t(cid:200) pi(cid:218)(cid:258)(cid:202). 3. Przesuwaj palec wskazuj(cid:200)cy wzd(cid:239)u(cid:285) wewn(cid:218)trznej kraw(cid:218)dzi kciuka, a(cid:285) dotrzesz do jego pierwszego stawu. W tym miejscu powinno znale(cid:283)(cid:202) si(cid:218) piórko z widoczn(cid:200) tylko ko(cid:241)cówk(cid:200). Zobacz rysunek 2.8. Rysunek 2.7. Si(cid:218)ganie do najni(cid:285)szej struny Rysunek 2.8. Trzymanie piórka w za- mkni(cid:218)tej d(cid:239)oni Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 2: Zabieramy si(cid:218) do gry: kluczowa wiedza i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci 47 Od Carol Kaye do Paula McCartneya: krótki przegl(cid:200)d najs(cid:239)ynniejszych piórkuj(cid:200)cych basistów Granie piórkiem by(cid:239)o popularn(cid:200) technik(cid:200) w latach m(cid:239)odo(cid:258)ci gitary basowej (czyli latach pi(cid:218)(cid:202)dziesi(cid:200)- tych i sze(cid:258)(cid:202)dziesi(cid:200)tych, które by(cid:202) mo(cid:285)e nie s(cid:200) dla Ciebie latami m(cid:239)odo(cid:258)ci). Wielu basistów pierwszej generacji zamieni(cid:239)o gitar(cid:218) na bas i przenios(cid:239)o na niego technik(cid:218) gry piórkiem. Przyk(cid:239)adem mog(cid:200) by(cid:202) Joe Osborn i Carol Kaye, muzycy sesyjni i gitarzy(cid:258)ci, którzy po przej(cid:258)ciu na bas nadal grali piórkiem. Ostry atak piórka dawa(cid:239) nowy poziom wyrazisto(cid:258)ci i prezencji granych przez nich d(cid:283)wi(cid:218)ków. W ten sposób rozbite zosta(cid:239)o przekonanie (wyznawane wcze(cid:258)niej przez producentów i in(cid:285)ynierów d(cid:283)wi(cid:218)ku maj(cid:200)cych do czynienia z kontrabasem), (cid:285)e bas powinno si(cid:218) czu(cid:202), a nie s(cid:239)ysze(cid:202). Przyczyni(cid:239)o si(cid:218) to do rozpowszechnienia gitary basowej na ca(cid:239)ym (cid:258)wiecie. Partie Joego Osborna s(cid:239)ycha(cid:202) na wielu przebojach grupy Fifth Dimension, takich jak „Aquarius/Let The Sunshine In”, a Carol Kaye mi(cid:218)dzy innymi gra(cid:239)a na licznych hitach zespo(cid:239)u Beach Boys, takich jak „Good Vibrations”. Je(cid:258)li poszukasz w internecie informacji o tych s(cid:239)aw- nych basistach, odkryjesz, (cid:285)e ich (cid:258)wietne partie znajduj(cid:200) si(cid:218) w bardzo wielu s(cid:239)ynnych kawa(cid:239)kach. (cid:165)wietna partia basowa to linia basu, która wpra- wia w ruch i rozwija melodi(cid:218), ma wyj(cid:200)tkowe ce- chy definiuj(cid:200)ce utwór (pomy(cid:258)l o „Come Together” The Beatles) i nie zak(cid:239)óca ani melodii, ani wokali. Oczywi(cid:258)cie jednym z najs(cid:239)ynniejszych piórkuj(cid:200)cych basistów jest Paul McCartney, by(cid:239)y basista The Beatles. Paul w(cid:239)asnor(cid:218)cznie (tak dok(cid:239)adnie to piór- kiem) wyci(cid:200)gn(cid:200)(cid:239) gitar(cid:218) basow(cid:200) na pierwszy plan w muzyce popularnej, komponuj(cid:200)c po drodze jedne z najbardziej pami(cid:218)tnych linii basowych wszech czasów. Pos(cid:239)uchaj jego partii w „Penny Lane”, „Day Tripper” czy niesamowitym „Something”, a bardziej u(cid:258)wiadomisz sobie kluczow(cid:200) rol(cid:218) basu we wspó(cid:239)czesnej muzyce. Mo(cid:285)esz tak(cid:285)e gra(cid:202) piórkiem w otwartej d(cid:239)oni (zobacz rysunek 2.9). Piórko tak(cid:285)e trzyma si(cid:218) palcem wskazuj(cid:200)cym i kciukiem, lecz mi(cid:218)dzy palcami i wn(cid:218)trzem d(cid:239)oni zostawia si(cid:218) troch(cid:218) przestrzeni. By(cid:202) mo(cid:285)e spodoba Ci si(cid:218) wi(cid:218)ksza kontrola, jak(cid:200) daje oparcie palca serdecznego i ma(cid:239)ego o korpus gitary. Oba style wymagaj(cid:200) naprzemiennych skr(cid:218)tów nadgarstka r(cid:218)ki uderzaj(cid:200)cej struny. Rysunek 2.9. Piórko w otwar- tej d(cid:239)oni Gdy grasz piórkiem, mo(cid:285)esz uderza(cid:202) strun(cid:218) albo od góry, albo od do(cid:239)u. Niektórzy basi(cid:258)ci preferuj(cid:200) gr(cid:218) wy(cid:239)(cid:200)cznie uderzeniami w dó(cid:239), inni wy(cid:239)(cid:200)cznie uderzeniami w gór(cid:218). S(cid:200) te(cid:285) tacy, którzy (cid:239)(cid:200)cz(cid:200) oba rodzaje uderze(cid:241) w celu uzyskania jeszcze wi(cid:218)kszej szybko(cid:258)ci. Nie bój si(cid:218) eksperymentowa(cid:202) i sprawd(cid:283), która technika pasuje do Twojego stylu muzycznego. Kup książkęPoleć książkę 48 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: (cid:165)wiat wed(cid:239)ug basu Klang i kciukowanie Klang (ang. slap) sta(cid:239) si(cid:218) popularny w latach sie- demdziesi(cid:200)tych i osiemdziesi(cid:200)tych. Jednym z pierw- szych basistów graj(cid:200)cych t(cid:200) technik(cid:200) by(cid:239) Larry Graham (Sly and the Family Stone, Graham Central Station), a tacy muzycy jak Stanley Clarke rozwijali jego technik(cid:218). W(cid:258)ród popularniejszych wspó(cid:239)cze- snych basistów pos(cid:239)uguj(cid:200)cych si(cid:218) klangiem znaj- duj(cid:200) si(cid:218) Marcus Miller, Flea (Red Hot Chili Peppers) i Victor Wooten (Béla Fleck, The Flecktones). Granie piórkiem przesta(cid:239)o by(cid:202) konieczno(cid:258)ci(cid:200) ze wzgl(cid:218)dów d(cid:283)wi(cid:218)kowych (akustycznych). Technologia si(cid:218) rozwin(cid:218)(cid:239)a i zar(cid:218)czam Ci, (cid:285)e Twój bas bez piórka b(cid:218)dzie s(cid:239)yszalny równie dobrze. Pozycja prawej d(cid:239)oni do grania klangiem Granie klangiem lub slapem polega na uderzaniu niskich strun bokiem kciuka, co prowadzi do uzyskania perkusyjnego brzmienia (ostrego ataku i szybkiego wyciszenia nuty, podobnie jak w perkusji), a nast(cid:218)pnie podrywaniu wysokiej struny palcem wskazuj(cid:200)cym. Oto jak tego dokona(cid:202). 1. Zrób praw(cid:200) d(cid:239)oni(cid:200) nie do ko(cid:241)ca zaci(cid:258)ni(cid:218)t(cid:200) pi(cid:218)(cid:258)(cid:202). Podnie(cid:258) kciuk, aby by(cid:239) od niej oddalony, tak jak przy (cid:239)apaniu autostopu. 2. Rozlu(cid:283)nij palec wskazuj(cid:200)cy i zrób z niego hak. Palec wskazuj(cid:200)cy powinien wygl(cid:200)da(cid:202) tak, jakby(cid:258) poci(cid:200)ga(cid:239) za spust pistoletu. 3. Oprzyj przedrami(cid:218) na korpusie basu, aby prawa d(cid:239)o(cid:241) unosi(cid:239)a si(cid:218) nad strunami. 4. Wykonaj szybki skr(cid:218)t d(cid:239)oni w kostce i uderz kciukiem jedn(cid:200) z ni(cid:285)szych strun, trafiaj(cid:200)c j(cid:200) dok(cid:239)adnie na ko(cid:241)cu gryfu. Ten styl wymaga sporej pracy nadgarstka. Rysunek 2.10 (zdj(cid:218)cie z prawej) demonstruje poprawny sposób wykonywania tego ruchu. 5. Zahacz palec wskazuj(cid:200)cy o wysok(cid:200) strun(cid:218) i obracaj(cid:200)c nadgarstek w przeciwn(cid:200) stron(cid:218), poderwij j(cid:200), aby uderzy(cid:239)a o gryf. Zobacz, jak to zrobi(cid:202), na rysunku 2.10 (zdj(cid:218)cie po lewej). Rysunek 2.10. Uderzenie struny kciukiem (po prawej) i poderwanie struny palcem wskazuj(cid:200)cym (po lewej) Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 2: Zabieramy si(cid:218) do gry: kluczowa wiedza i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci 49 Pami(cid:218)taj o niezw(cid:239)ocznym oderwaniu kciuka od strun, aby d(cid:283)wi(cid:218)k móg(cid:239) zabrzmie(cid:202). Nie ci(cid:200)gnij zbyt mocno za cienkie struny, gdy(cid:285) mo(cid:285)esz je urwa(cid:202). Wystarczy niewielka si(cid:239)a. Czytanie diagramu gryfu W niektórych sytuacjach muzycy s(cid:200) zmuszeni do odczytywania muzyki, a nawet do dok(cid:239)adnego zagrania d(c
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Gitara basowa dla bystrzaków
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: