Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00073 005886 13638231 na godz. na dobę w sumie
Gitara dla bystrzaków. Wydanie III - książka
Gitara dla bystrzaków. Wydanie III - książka
Autor: , Liczba stron: 384
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-7985-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> przewodniki >> świat
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Sześć muzycznych strun:

Graj razem z filmami i muzyką z interaktywnego DVD!

Mark Phillips dyrektor muzyczny Cherry Lane Music

Jon Chappell nagradzany gitarzysta, wirtuoz

Lubię grywać na gitarze
W rytmie salsy śpiewam wciąż
Tłum mi zawsze towarzyszy
Kiedy śpiewam piosnkę mą
DESPERADO

Kiedy w pierwszych scenach Desperado tajemniczy El Mariachi pojawia się z futerałem pełnym broni, równie dobrze mógłby pozostawić w środku swój instrument. Bo gitara jest czadowa! Zarówno ta z solówek największych hitów, jak i ta rozbrzmiewająca na rockowych i bluesowych koncertach, podczas jazzowych jam sessions czy w czasie górskich wycieczek. Granie na gitarze może zmienić całe Twoje życie. Może zrobić z Ciebie lidera drugiej Metalliki albo zwiewną romantyczkę zakochaną w poezji śpiewanej. Jednak przede wszystkim gitara uwolni muzykę Twojej duszy i stanie się wartościową pasją.

Książka zawiera DVD!

Na płycie znajdziesz ponad 50 filmików, które pokażą Ci, jak grać podstawowe ćwiczenia, ponad 150 nagrań audio zawierających nieznane piosenki i wielkie hity, a także puste diagramy akordów i tabulatury do wydrukowania. Wymagania systemowe znajdziesz w dodatku poświęconym DVD na końcu książki. Po to masz gitarę, żeby na niej grać!

Mark Phillips jest dyrektorem muzycznym Cherry Lane Music. Redagował i aranżował śpiewniki z utworami takich artystów, jak John Denver, Van Halen, Guns N’Roses i Metallica.

Jon Chappell jest nagradzanym multistylowym gitarzystą, aranżerem, autorem książek i byłym redaktorem naczelnym magazynów „Guitar” i „Home Recording”.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginalny: Guitar For Dummies®, 3rd Edition Tłumaczenie: Marcin Machnik ISBN: 978-83-246-7985-0 Original English language edition Copyright © 2012 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, New Jersey. All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form. This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc. Oryginalne angielskie wydanie © 2012 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, New Jersey. Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc. Translation copyright © 2014 by Helion S.A. Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries. Used under License. Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji. Polish language edition published by Wydawnictwo Helion. Copyright © 2014. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/gitby3 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl WWW: http://dlabystrzakow.pl Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci O autorach ....................................................................................................................15 Podzi(cid:218)kowania od autorów ...........................................................................................17 Wst(cid:218)p ............................................................................................................................19 O ksi(cid:200)(cid:285)ce .........................................................................................................................................19 Konwencje zastosowane w ksi(cid:200)(cid:285)ce ......................................................................................................21 Czego nie czyta(cid:202) ...............................................................................................................................22 Naiwne za(cid:239)o(cid:285)enia ..............................................................................................................................22 Jak podzielona jest ksi(cid:200)(cid:285)ka .................................................................................................................22 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Wi(cid:218)c chcia(cid:239)by(cid:258) gra(cid:202) na gitarze ..........................................................................................23 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II: Zaczynamy gra(cid:202) — podstawy .........................................................................................23 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Ponad podstawy — zaczynasz brzmie(cid:202) ...........................................................................23 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV: Rozmaito(cid:258)(cid:202) stylów ........................................................................................................23 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V: Zakup gitary i dbanie o ni(cid:200) .............................................................................................24 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VI: Dekalogi ......................................................................................................................24 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VII: Dodatki ......................................................................................................................24 Ikony wykorzystane w ksi(cid:200)(cid:285)ce .............................................................................................................24 Co dalej ...........................................................................................................................................25 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I. Wi(cid:218)c chcia(cid:239)by(cid:258) gra(cid:202) na gitarze ................... 27 Rozdzia(cid:239) 1. Podstawowa wiedza o gitarze ....................................................................29 Anatomia gitary ................................................................................................................................29 Jak dzia(cid:239)a gitara ................................................................................................................................32 Drgania i d(cid:239)ugo(cid:258)(cid:202) strun .................................................................................................................32 Co dwie d(cid:239)onie, to nie jedna ..........................................................................................................33 D(cid:283)wi(cid:218)ki na gryfie: progi i pó(cid:239)tony ..................................................................................................33 Porównanie brzmienia gitary akustycznej i elektrycznej ....................................................................34 Rozdzia(cid:239) 2. Strojenie gitary ...........................................................................................35 Zanim zaczniesz: krótko o strunach i progach .....................................................................................35 Strojenie gitary wzgl(cid:218)dem niej samej metod(cid:200) pi(cid:200)tego progu ..................................................................36 Strojenie gitary do zewn(cid:218)trznego punktu odniesienia ............................................................................38 Klawisz wszystko wy(cid:258)piewa ...........................................................................................................38 Stroik ustny, czyli jak uwolni(cid:202) r(cid:218)ce .................................................................................................38 Kup książkęPoleć książkę 6 Gitara dla bystrzaków Twój przyjaciel kamerton ..............................................................................................................39 Tuner elektroniczny, czyli szybko i sprawnie ...................................................................................40 D(cid:283)wi(cid:218)ki z p(cid:239)yty DVD ...................................................................................................................41 Rozdzia(cid:239) 3. Przygotowanie do gry ................................................................................. 43 U(cid:239)o(cid:285)enie r(cid:200)k i postawa ......................................................................................................................43 Przybieranie pozycji siedz(cid:200)cej ........................................................................................................43 Pozycja stoj(cid:200)ca .............................................................................................................................45 Pozycja lewej r(cid:218)ki i przyciskanie progów .........................................................................................46 Pozycja prawej d(cid:239)oni .....................................................................................................................48 Wst(cid:218)p do czytania d(cid:283)wi(cid:218)ków gitarowych .............................................................................................50 Diagram akordu ...........................................................................................................................50 Rzut oka na tabulatur(cid:218) ..................................................................................................................51 Odczytywanie zapisu rytmicznego ..................................................................................................52 Jak gra(cid:202) akordy .................................................................................................................................52 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II. Zaczynamy gra(cid:202) — podstawy ....................55 Rozdzia(cid:239) 4. Akordy durowe i molowe ............................................................................ 57 Akordy z rodziny A ..........................................................................................................................57 Palcowanie akordów z rodziny A ..................................................................................................58 Uderzanie akordów z rodziny A ....................................................................................................59 Akordy z rodziny D ..........................................................................................................................61 Palcowanie akordów z rodziny D ...................................................................................................61 Uderzanie akordów z rodziny D ....................................................................................................62 Akordy z rodziny G ..........................................................................................................................63 Palcowanie akordów z rodziny G ..................................................................................................63 Uderzanie akordów z rodziny G ....................................................................................................63 Akordy z rodziny C ..........................................................................................................................64 Palcowanie akordów z rodziny C ...................................................................................................64 Uderzanie akordów z rodziny C ....................................................................................................65 Granie piosenek z u(cid:285)yciem podstawowych akordów durowych i molowych ............................................66 Kumbaya .....................................................................................................................................68 Swing Low, Sweet Chariot ...........................................................................................................69 Auld Lang Syne ..........................................................................................................................70 Michael, Row the Boat Ashore .....................................................................................................71 Zabawa z podstawowymi akordami durowymi i molowymi — progresja „szlagierowa” ..........................72 Rozdzia(cid:239) 5. Granie melodii bez czytania nut ................................................................. 75 Czytanie tabulatury ...........................................................................................................................75 Z góry na dó(cid:239) ...............................................................................................................................76 Z lewej na praw(cid:200) ..........................................................................................................................76 Jak rozszyfrowa(cid:202) palcowanie lewej r(cid:218)ki ................................................................................................77 Naprzemienne kostkowanie ................................................................................................................78 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 7 Granie piosenek z prostymi melodiami ................................................................................................79 Little Brown Jug ...........................................................................................................................81 On Top of Old Smoky .................................................................................................................82 Swanee River (Old Folks at Home) ..............................................................................................83 Rozdzia(cid:239) 6. Odrobina pikanterii — podstawowe akordy septymowe ...........................85 Dominantowe akordy septymowe .......................................................................................................85 D7, G7 i C7 ................................................................................................................................86 E7 i A7 .......................................................................................................................................87 E7 (wersja czteropalcowa) i H7 ....................................................................................................87 Molowe akordy septymowe — d7, e7 i a7 ..........................................................................................88 Durowe akordy septymowe — Cmaj7, Fmaj7, Amaj7 i Dmaj7 ...........................................................89 Granie piosenek przy u(cid:285)yciu akordów septymowych .............................................................................90 Home on the Range .....................................................................................................................92 All Through the Night .................................................................................................................93 Over the River and Through the Woods ........................................................................................94 It s Raining, It s Pouring ...............................................................................................................95 Oh, Susanna ................................................................................................................................96 Zabawa z akordami septymowymi — 12-taktowy blues .......................................................................97 Granie 12-taktowego bluesa ..........................................................................................................97 Pisanie w(cid:239)asnej bluesowej piosenki .................................................................................................98 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III. Ponad podstawy — zaczynasz brzmie(cid:202) ..... 99 Rozdzia(cid:239) 7. Granie w wy(cid:285)szych pozycjach ...................................................................101 Granie skal i (cid:202)wicze(cid:241) w wy(cid:285)szych pozycjach ......................................................................................101 Granie w wy(cid:285)szej pozycji a granie z pustymi strunami ...................................................................102 Granie (cid:202)wicze(cid:241) w pozycji ............................................................................................................102 Zmiana pozycji ..........................................................................................................................104 Tworzenie w(cid:239)asnych (cid:202)wicze(cid:241) wyrabiaj(cid:200)cych si(cid:239)(cid:218) i zr(cid:218)czno(cid:258)(cid:202) ...........................................................105 Granie piosenek w wy(cid:285)szych pozycjach .............................................................................................105 Simple Gifts ...............................................................................................................................108 Turkey in the Straw ....................................................................................................................109 Rozdzia(cid:239) 8. Podwójna moc dwud(cid:283)wi(cid:218)ków ...................................................................111 Podstawy grania dwud(cid:283)wi(cid:218)ków ........................................................................................................111 Definicja dwud(cid:283)wi(cid:218)ku .................................................................................................................111 (cid:109)wiczenia na dwud(cid:283)wi(cid:218)ki ...........................................................................................................112 Granie piosenek z dwud(cid:283)wi(cid:218)kami .....................................................................................................113 Aura Lee ...................................................................................................................................115 The Streets of Laredo .................................................................................................................116 Double-Stop Rock ......................................................................................................................117 Kup książkęPoleć książkę 8 Gitara dla bystrzaków Rozdzia(cid:239) 9. Rozci(cid:200)ganie, czyli chwyty barowe ............................................................ 119 Durowe akordy barowe bazuj(cid:200)ce na E ..............................................................................................119 Zacznij od otwartego akordu E ...................................................................................................120 Znajdowanie odpowiedniego progu .............................................................................................121 Granie progresji z u(cid:285)yciem durowych akordów barowych na bazie akordu E ...................................122 Akordy barowe molowe, molowe septymowe i septymowe dominantowe, bazuj(cid:200)ce na E .......................123 Akordy molowe ..........................................................................................................................123 Akordy dominantowe septymowe .................................................................................................125 Akordy molowe septymowe .........................................................................................................125 (cid:146)(cid:200)czenie akordów barowych bazuj(cid:200)cych na E ...............................................................................126 Durowe akordy barowe bazuj(cid:200)ce na A .............................................................................................127 Palcowanie durowego akordu barowego bazuj(cid:200)cego na A ..............................................................127 Znajdowanie odpowiedniego progu dla ka(cid:285)dego akordu barowego bazuj(cid:200)cego na A .......................128 Progresje z wykorzystaniem durowych akordów barowych bazuj(cid:200)cych na A ....................................129 Barowe akordy molowe, dominantowe septymowe, molowe septymowe i durowe septymowe bazuj(cid:200)ce na A .................................................................130 Akordy molowe ..........................................................................................................................131 Dominantowe akordy septymowe .................................................................................................131 Molowe akordy septymowe ..........................................................................................................132 Durowe akordy septymowe ..........................................................................................................132 Power chordy .................................................................................................................................134 Palcowanie power chordów .........................................................................................................134 Kiedy u(cid:285)ywa(cid:202) power chordów .....................................................................................................136 Granie piosenek z akordami barowymi i power chordami ...................................................................137 We Wish You a Merry Christmas ...............................................................................................139 Three Metal Kings .....................................................................................................................140 Rozdzia(cid:239) 10. Techniki artykulacji — niech gitara przemówi ...................................... 141 Technika hammer-on ......................................................................................................................141 Hammer-on w praktyce ...............................................................................................................142 Trening techniki hammer-on ........................................................................................................144 P(cid:239)ynne brzmienie, czyli pull-off ........................................................................................................145 Granie pull-offów .......................................................................................................................146 Trening techniki pull-off ..............................................................................................................148 Slide, czyli (cid:258)lizg ..............................................................................................................................149 Granie slide’ów ..........................................................................................................................149 Charakterystyczne zagrywki z u(cid:285)yciem slide’ów .............................................................................151 Podci(cid:200)ganie strun ...........................................................................................................................152 Granie podci(cid:200)gni(cid:218)(cid:202) .....................................................................................................................153 Charakterystyczne zagrywki z podci(cid:200)ganiem struny .......................................................................154 Urozmaicenie brzmienia za pomoc(cid:200) wibrato .....................................................................................158 Przegl(cid:200)d sposobów uzyskiwania wibracji ......................................................................................158 Trening wibrato .........................................................................................................................159 T(cid:239)umienie strun ..............................................................................................................................160 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 9 Uzyskiwanie grubego, rytmicznego brzmienia ....................................................................................160 Zapobieganie niechcianym ha(cid:239)asom ze strun .................................................................................161 Granie charakterystycznych zagrywek wykorzystuj(cid:200)cych t(cid:239)umienie ..................................................161 Granie piosenki z urozmaicon(cid:200) artykulacj(cid:200) ........................................................................................162 The Articulate Blues ..................................................................................................................163 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV. Rozmaito(cid:258)(cid:202) stylów ................................. 165 Rozdzia(cid:239) 11. Rock ........................................................................................................167 Klasyczny rock’n’roll .......................................................................................................................167 Gitara rytmiczna .........................................................................................................................168 Gitara prowadz(cid:200)ca .....................................................................................................................169 Nowoczesny rock ............................................................................................................................179 Akordy zawieszone (sus) i z dodanym d(cid:283)wi(cid:218)kiem (add) ................................................................179 Akordy (cid:239)amane ...........................................................................................................................180 Strojenie alternatywne .................................................................................................................181 Gitara solowa w country rocku i rocku z Po(cid:239)udnia .........................................................................183 Granie piosenek w stylu rockowym ...................................................................................................185 Chuck’s Duck ............................................................................................................................187 Southern Hospitality ...................................................................................................................189 Rozdzia(cid:239) 12. Niebieski odcie(cid:241) smutku, czyli podstawy bluesa ...................................191 Blues elektryczny .............................................................................................................................191 Rytmiczna gitara bluesowa ..........................................................................................................192 Bluesowa gitara prowadz(cid:200)ca ........................................................................................................196 Powrót do korzeni, czyli blues akustyczny .........................................................................................203 Ogólne za(cid:239)o(cid:285)enia ........................................................................................................................203 Specyficzne techniki ....................................................................................................................205 Nawroty .....................................................................................................................................207 Granie bluesowych piosenek ............................................................................................................209 Chicago Shuffle ..........................................................................................................................210 Mississippi Mud .........................................................................................................................211 Rozdzia(cid:239) 13. Wokó(cid:239) ogniska: gitara folkowa ...............................................................213 Gra palcami ....................................................................................................................................213 Technika gry palcami ..................................................................................................................214 Pozycja prawej r(cid:218)ki .....................................................................................................................214 U(cid:285)ycie kapodastra ...........................................................................................................................215 Arpeggio ........................................................................................................................................217 Granie arpeggio ..........................................................................................................................217 Schemat „ko(cid:239)ysanki” ...................................................................................................................219 Kciuk z przeci(cid:200)ganiem po strunach ...................................................................................................219 Styl Cartera ....................................................................................................................................220 Kup książkęPoleć książkę 10 Gitara dla bystrzaków Styl Travisa ....................................................................................................................................221 Podstawowy schemat ..................................................................................................................221 Akompaniament w stylu Travisa ..................................................................................................223 Styl solowy Travisa .....................................................................................................................224 Strój otwarty ..............................................................................................................................225 Granie folkowych piosenek ..............................................................................................................226 House of the Rising Sun .............................................................................................................229 The Cruel War Is Raging ...........................................................................................................231 Gospel Ship ...............................................................................................................................232 All My Trials ............................................................................................................................233 Freight Train .............................................................................................................................235 Rozdzia(cid:239) 14. Maestro, trzy, cztery: podstawy gitary klasycznej .................................. 237 Przygotowanie do gry na gitarze klasycznej .......................................................................................238 Sposób siedzenia ........................................................................................................................238 Co zrobi(cid:202) z praw(cid:200) d(cid:239)oni(cid:200) ............................................................................................................239 Pozycja lewej d(cid:239)oni .....................................................................................................................241 Uderzenia swobodne i z podparciem ................................................................................................242 Uderzenia swobodne ..................................................................................................................243 Uderzenia z podparciem .............................................................................................................244 Arpeggio i kontrapunkt ...................................................................................................................246 (cid:146)(cid:200)czenie uderze(cid:241) swobodnych i z podparciem w arpeggiach ..........................................................246 (cid:109)wiczenie kontrapunktowe ..........................................................................................................246 Granie utworów klasycznych ............................................................................................................248 Romanza ...................................................................................................................................250 Bourrée e-moll ............................................................................................................................252 Rozdzia(cid:239) 15. Ciemne okulary i beret, czyli jazz ........................................................... 253 Wst(cid:218)p do zupe(cid:239)nie nowej harmonii ...................................................................................................253 Rozszerzone akordy ....................................................................................................................254 Akordy zmodyfikowane ...............................................................................................................254 Podpora melodii, czyli akompaniament jazzowy ................................................................................255 Akordy wewn(cid:218)trzne ....................................................................................................................255 Akordy zewn(cid:218)trzne .....................................................................................................................256 Pe(cid:239)ne akordy ..............................................................................................................................258 Granie solówek — styl chord-melody ...............................................................................................258 Substytuty ..................................................................................................................................258 Pozorowanie jazzu trzema akordami ............................................................................................259 Przejmowanie prowadzenia — melodia jazzowa ................................................................................260 Wprowadzanie alternatywnych d(cid:283)wi(cid:218)ków .....................................................................................260 Podchodzenie do docelowych d(cid:283)wi(cid:218)ków .......................................................................................260 Tworzenie melodii z akordów arpeggio ........................................................................................262 Granie utworów jazzowych ..............................................................................................................262 Greensleeves ..............................................................................................................................264 Swing Thing ..............................................................................................................................265 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 11 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V. Zakup gitary i dbanie o ni(cid:200) ..................... 267 Rozdzia(cid:239) 16. Uderzamy na sklepy po gitar(cid:218) .................................................................269 Zanim wyjmiesz portfel: planowanie zakupu .....................................................................................270 Gitary dla pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cych ................................................................................................................271 Modele instrumentów dopasowane do konkretnego stylu muzycznego .................................................272 Druga (i trzecia...) gitara .................................................................................................................274 Konstrukcja i rodzaj korpusu .......................................................................................................275 Materia(cid:239)y ...................................................................................................................................276 Fachowo(cid:258)(cid:202) .................................................................................................................................278 Dodatki (kosmetyka) ..................................................................................................................278 Zanim podejmiesz decyzj(cid:218): o procesie zakupu ...................................................................................279 Sklepy internetowe a tradycyjne ...................................................................................................279 Zasi(cid:218)gni(cid:218)cie rady eksperta ..........................................................................................................280 Negocjacje ze sprzedawc(cid:200) ...........................................................................................................280 Dobijanie targu ..........................................................................................................................281 Rozdzia(cid:239) 17. Wzmacniacze, efekty, futera(cid:239)y i inne akcesoria ......................................283 Wzmacniacze ..................................................................................................................................283 Zacznijmy od wzmacniacza do (cid:202)wicze(cid:241) ........................................................................................284 Niech moc b(cid:218)dzie z Tob(cid:200) — wzmacniacz koncertowy ...................................................................285 Kostki i inne rodzaje efektów ............................................................................................................287 Przegl(cid:200)d dost(cid:218)pnych kostek .........................................................................................................287 Multiefekty .................................................................................................................................289 Futera(cid:239) ...........................................................................................................................................289 Hard case, czyli sztywny futera(cid:239) ...................................................................................................290 Futera(cid:239)y mi(cid:218)kkie .........................................................................................................................290 Pokrowce ...................................................................................................................................290 Akcesoria, czyli inne niezb(cid:218)dne dodatki ............................................................................................291 Struny .......................................................................................................................................291 Piórka (kostki) ...........................................................................................................................292 Kable ........................................................................................................................................292 Tunery elektroniczne ..................................................................................................................292 Paski .........................................................................................................................................293 Kapodastry ................................................................................................................................294 Inne przydatne drobiazgi .................................................................................................................295 Rozdzia(cid:239) 18. Wymiana strun ........................................................................................299 Strategie wymiany strun ...................................................................................................................299 Zdejmowanie starych strun ..............................................................................................................300 Zak(cid:239)adanie metalowych strun do gitary akustycznej ...........................................................................300 Zmiana strun krok po kroku ........................................................................................................301 Strojenie ....................................................................................................................................303 Zak(cid:239)adanie nylonowych strun do gitary klasycznej .............................................................................304 Zmiana strun krok po kroku ........................................................................................................304 Strojenie ....................................................................................................................................306 Kup książkęPoleć książkę 12 Gitara dla bystrzaków Zak(cid:239)adanie strun do gitary elektrycznej .............................................................................................307 Zmiana strun krok po kroku ........................................................................................................307 Strojenie ....................................................................................................................................308 Gitary z ruchomym mostkiem ......................................................................................................309 Rozdzia(cid:239) 19. Gitarowy fitness, czyli podstawowe czynno(cid:258)ci konserwacyjne ............. 311 Utrzymywanie gitary w czysto(cid:258)ci ......................................................................................................312 Usuwanie brudu i osadu .............................................................................................................312 Dbanie o powierzchni(cid:218) gitary ......................................................................................................314 Zabezpieczanie gitary ......................................................................................................................314 W trasie .....................................................................................................................................314 W domu ....................................................................................................................................315 Zapewnianie zdrowego otoczenia .....................................................................................................315 Zakres temperatur ......................................................................................................................315 Wilgotno(cid:258)(cid:202) .................................................................................................................................316 Samodzielne naprawy ......................................................................................................................316 Dokr(cid:218)canie lu(cid:283)nych po(cid:239)(cid:200)cze(cid:241) .......................................................................................................317 Regulacja gryfu i mostka .............................................................................................................317 Wymiana zu(cid:285)ytych lub uszkodzonych elementów ..........................................................................319 Kompletowanie w(cid:239)a(cid:258)ciwych narz(cid:218)dzi ................................................................................................322 Rzeczy, których nie powiniene(cid:258) robi(cid:202) samemu ...................................................................................323 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VI. Dekalogi ...............................................325 Rozdzia(cid:239) 20. Dziesi(cid:218)ciu (oko(cid:239)o) gitarzystów, których powiniene(cid:258) zna(cid:202) ..................... 327 Andrés Segovia (1893 – 1987) ......................................................................................................327 Django Reinhardt (1910 – 1953) ...................................................................................................327 Charlie Christian (1916 – 1942) .....................................................................................................328 Chet Atkins (1924 – 2001) ............................................................................................................328 Wes Montgomery (1923 – 1968) ....................................................................................................328 B.B. King (ur. 1925) .....................................................................................................................328 Chuck Berry (ur. 1926) ..................................................................................................................329 Jimi Hendrix (1942 – 1970) ...........................................................................................................329 Jimmy Page (ur. 1944) ...................................................................................................................329 Eric Clapton (ur. 1945) ..................................................................................................................329 Stevie Ray Vaughan (1954 – 1990) ...............................................................................................330 Eddie Van Halen (ur. 1955) ..........................................................................................................330 Rozdzia(cid:239) 21. Dziesi(cid:218)(cid:202) piosenek gitarowych wszech czasów ...................................... 331 „Minor Swing” Django Reinhardta .................................................................................................331 „Walk, Don’t Run” The Ventures ...................................................................................................332 „Crossroads” Cream .......................................................................................................................332 „Stairway to Heaven” Led Zeppelin ...............................................................................................333 „Gavotte I” i „Gavotte II” Christophera Parkeninga .........................................................................334 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 13 „Hotel California” The Eagles ........................................................................................................334 „Eruption” Van Halena ..................................................................................................................335 „Texas Flood” Steviego Raya Vaughana .........................................................................................336 „Surfing with the Alien” Joego Satrianiego .......................................................................................337 „One” Metalliki ..............................................................................................................................338 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VII. Dodatki ............................................... 339 Dodatek A. Jak czyta(cid:202) nuty .........................................................................................341 Elementy zapisu muzycznego ...........................................................................................................342 Odczytywanie wysoko(cid:258)ci d(cid:283)wi(cid:218)ku ................................................................................................343 Odczytywanie czasu wybrzmienia ................................................................................................344 Ekspresja, artykulacja oraz inne terminy i symbole ........................................................................346 Znajdowanie d(cid:283)wi(cid:218)ków na gitarze ....................................................................................................347 Dodatek B. 96 popularnych akordów ..........................................................................351 Dodatek C. Jak korzysta(cid:202) z p(cid:239)yty DVD .........................................................................355 Odnoszenie tekstu ksi(cid:200)(cid:285)ki do p(cid:239)yty DVD .........................................................................................355 Wymagania sprz(cid:218)towe .....................................................................................................................356 Korzystanie z DVD ........................................................................................................................357 Co znajdziesz na p(cid:239)ycie ....................................................................................................................357 (cid:165)cie(cid:285)ki audio ..............................................................................................................................357 Filmy .........................................................................................................................................363 Muzyka cyfrowa .........................................................................................................................365 Materia(cid:239)y do tworzenia w(cid:239)asnej muzyki i zapisywania akordów ......................................................365 Rozwi(cid:200)zanie typowych problemów ...................................................................................................366 Skorowidz ...................................................................................................................369 Kup książkęPoleć książkę 14 Gitara dla bystrzaków Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 1: Podstawowa wiedza o gitarze 29 Rozdzia(cid:239) 1 Podstawowa wiedza o gitarze W tym rozdziale: (cid:377) Identyfikowanie poszczególnych cz(cid:218)(cid:258)ci gitary. (cid:377) Zrozumienie dzia(cid:239)ania gitary. W szystkie gitary — czy to purpurowe z namalowanymi sprayem czaszkami i b(cid:239)yskawicami, czy wykonane z naturalnego drewna o widocznym rysunku s(cid:239)ojów i wyko(cid:241)czone bezbarwnym lakierem — maj(cid:200) pewne wspólne cechy fizyczne, które sprawiaj(cid:200), (cid:285)e zachowuj(cid:200) si(cid:218) one jak gitara, a nie jak skrzypce czy kontrabas. Je(cid:258)li nie jeste(cid:258) pewien, czym ró(cid:285)ni si(cid:218) g(cid:239)ówka gryfu od przetwornika, lub zastanawiasz si(cid:218), któr(cid:200) stron(cid:218) gitary trzyma(cid:202) pod brod(cid:200), ten rozdzia(cid:239) jest dla Ciebie. Poni(cid:285)ej opiszemy ró(cid:285)nice pomi(cid:218)dzy rozmaitymi cz(cid:218)(cid:258)ciami gitary oraz wyja(cid:258)niamy, jak(cid:200) rol(cid:218) pe(cid:239)ni(cid:200) poszczególne cz(cid:218)(cid:258)ci. Napiszemy tak(cid:285)e, jak w(cid:239)a(cid:258)ciwie trzyma(cid:202) instrument oraz dlaczego gitara brzmi w(cid:239)a(cid:258)nie tak, a nie inaczej. No i — je(cid:258)li przypadkiem potraktowa(cid:239)e(cid:258) nas powa(cid:285)nie — nie trzyma si(cid:218) gitary pod brod(cid:200) — oczywi(cid:258)cie o ile nie jeste(cid:258) Hendriksem. Anatomia gitary Gitary dziel(cid:200) si(cid:218) na dwie podstawowe odmiany: elektryczn(cid:200) i akustyczn(cid:200). Ze sprz(cid:218)towego punktu widzenia elektryczne gitary sk(cid:239)adaj(cid:200) si(cid:218) z wi(cid:218)kszej ilo(cid:258)ci cz(cid:218)(cid:258)ci i wihajstrów ni(cid:285) akustyczne. Mimo to producenci gitar ogólnie zgadzaj(cid:200) si(cid:218), (cid:285)e trudniej wykona(cid:202) gitar(cid:218) akustyczn(cid:200) ni(cid:285) elektryczn(cid:200). Z tego powodu gitary akustyczne kosztuj(cid:200) zazwyczaj tyle samo lub nawet wi(cid:218)cej ni(cid:285) ich elektryczne odpowiedniki (kiedy ju(cid:285) b(cid:218)dziesz gotowy, by i(cid:258)(cid:202) na gitarowe lub akcesoryjne zakupy, mo(cid:285)esz zerkn(cid:200)(cid:202) odpowiednio do rozdzia(cid:239)u 16. lub 17.). Jednak obydwa typy wymagaj(cid:200) tego samego podej(cid:258)cia do podstawowych zagadnie(cid:241), takich jak konstrukcja gryfu czy napi(cid:218)cie strun. Dlatego w(cid:239)a(cid:258)nie akustyczne i elektryczne gitary maj(cid:200) bardzo podobn(cid:200) konstrukcj(cid:218), pomimo czasami drastycznych ró(cid:285)nic w emitowanym d(cid:283)wi(cid:218)ku (chyba (cid:285)e wed(cid:239)ug Ciebie Segovia i Metallica s(cid:200) nie do odró(cid:285)nienia). Na rysunkach 1.1 i 1.2 pokazane s(cid:200) ró(cid:285)ne cz(cid:218)(cid:258)ci gitary akustycznej i elektrycznej. Poni(cid:285)sza lista wyja(cid:258)nia funkcje poszczególnych cz(cid:218)(cid:258)ci gitary: (cid:57) P(cid:239)yta dolna — spód (tylko gitary akustyczne): cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) pud(cid:239)a rezonansowego, która (cid:57) Wajcha (tylko gitary elektryczne): metalowy pr(cid:218)t doczepiony do mostka, który pozwala na zmian(cid:218) napi(cid:218)cia strun poprzez wychylanie mostka w przód i w ty(cid:239). Nazywana tak(cid:285)e wajch(cid:200) tremolo lub wajch(cid:200) wibrato. podtrzymuje boki na miejscu. Wykonana z dwóch lub trzech kawa(cid:239)ków drewna. Kup książkęPoleć książkę 30 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Wi(cid:218)c chcia(cid:239)by(cid:258) gra(cid:202) na gitarze Rysunek 1.1. Typowa gitara akustyczna z oznaczonymi najwa(cid:285)niejszymi cz(cid:218)(cid:258)ciami Dzi(cid:218)ki uprzejmo(cid:258)ci Taylor Guitars (cid:57) Korpus (gitary elektryczne) lub pud(cid:239)o rezonansowe (gitary akustyczne): co(cid:258), do czego przytwierdza si(cid:218) gryf i mostek, czy te(cid:285) miejsce, w którym prawa d(cid:239)o(cid:241) uderza struny. Pud(cid:239)o rezonansowe gitary akustycznej to wzmacniaj(cid:200)ca d(cid:283)wi(cid:218)k komora, która nadaje gitarze brzmienie. W gitarze elektrycznej do korpusu przytwierdza si(cid:218) mostek i elektronik(cid:218) (przetworniki oraz potencjometry tonu i g(cid:239)o(cid:258)no(cid:258)ci). akustycznych) podstawa mocuj(cid:200)ca struny do korpusu. plastikowe lub drewniane ko(cid:239)ki, które mocuj(cid:200) struny do mostka. (cid:57) Mostek: metalowa (w gitarach elektrycznych) lub drewniana (w gitarach (cid:57) Ko(cid:239)ki mostka (tylko gitary akustyczne): umieszczone w otworach w mostku (cid:57) Mocowanie paska: metalowy bolec, miejsce, gdzie mo(cid:285)na zamocowa(cid:202) jeden koniec pasa gitarowego. W elektroakustykach (gitarach akustycznych z wbudowanymi przetwornikami i elektronik(cid:200)) mocowanie to spe(cid:239)nia cz(cid:218)sto podwójn(cid:200) rol(cid:218) — s(cid:239)u(cid:285)y równie(cid:285) za gniazdo jack, do którego wpinasz kabel gitarowy. (cid:57) Gryf: p(cid:239)aski, deskopodobny kawa(cid:239)ek drewna zamocowanego na powierzchni szyjki, gdzie stawiasz palce lewej r(cid:218)ki, by uzyskiwa(cid:202) d(cid:283)wi(cid:218)ki i akordy, zwany tak(cid:285)e podstrunnic(cid:200). Na gryfie zamocowane s(cid:200) progi. Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 1: Podstawowa wiedza o gitarze 31 Rysunek 1.2. Typowa gitara elektryczna z oznaczonymi najwa(cid:285)niej- szymi cz(cid:218)- (cid:258)ciami Dzi(cid:218)ki uprzejmo(cid:258)ci PRS Guitars (cid:57) Progi: cienkie metalowe druciki lub sztabki biegn(cid:200)ce prostopadle do strun, maj(cid:200)ce za zadanie skraca(cid:202) wibruj(cid:200)c(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) struny w celu uzyskania wy(cid:285)szych d(cid:283)wi(cid:218)ków. mo(cid:285)e umie(cid:258)ci(cid:202) swoje logo. (cid:57) G(cid:239)ówka: miejsce, gdzie mocowane s(cid:200) stroiki (czyli osprz(cid:218)t) oraz gdzie producent (cid:57) Szyjka: d(cid:239)ugi, pa(cid:239)kopodobny kawa(cid:239)ek drewna, który (cid:239)(cid:200)czy g(cid:239)ówk(cid:218) z korpusem. (cid:57) Siode(cid:239)ko: (cid:285)(cid:239)obiona cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) wykonana ze srebra, stali, twardego nylonu lub innej syntetycznej substancji, która powstrzymuje struny od drgania poza obszarem gryfu. Struny prowadzone s(cid:200) poprzez (cid:285)(cid:239)obienia na drug(cid:200) stron(cid:218) siode(cid:239)ka do stroików umieszczonych na g(cid:239)ówce. Siode(cid:239)ko wyznacza jedn(cid:200) z granic dla wibruj(cid:200)cej cz(cid:218)(cid:258)ci struny (drug(cid:200) jest mostek). (cid:57) Gniazdo jack (tylko gitary elektryczne): miejsce, gdzie wpinamy wtyczk(cid:218) jack kabla (cid:239)(cid:200)cz(cid:200)cego gitar(cid:218) ze wzmacniaczem lub innym urz(cid:200)dzeniem elektronicznym. za pomoc(cid:200) którego uaktywniamy poszczególne przetworniki. (cid:57) Prze(cid:239)(cid:200)cznik wyboru przetwornika (tylko gitary elektryczne): prze(cid:239)(cid:200)cznik, (cid:57) Przetworniki (tylko gitary elektryczne): sztabkowe magnesy wytwarzaj(cid:200)ce pr(cid:200)d (cid:57) Siode(cid:239)ko mostka: w gitarach akustycznych cienka plastikowa sztabka znajduj(cid:200)ca elektryczny, który jest przetwarzany przez wzmacniacz na d(cid:283)wi(cid:218)k. si(cid:218) w wy(cid:285)(cid:239)obieniu mostka, która odpowiada za przenoszenie drga(cid:241) strun na mostek. W gitarach elektrycznych na mostku znajduj(cid:200) si(cid:218) oddzielne metalowe siode(cid:239)ka dla ka(cid:285)dej struny. Kup książkęPoleć książkę 32 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Wi(cid:218)c chcia(cid:239)by(cid:258) gra(cid:202) na gitarze (cid:57) Boki (tylko gitary akustyczne): oddzielne gi(cid:218)te elementy drewniane pud(cid:239)a (cid:57) Struny: sze(cid:258)(cid:202) metalowych (w gitarach elektrycznych i akustycznych (cid:239)(cid:200)cz(cid:200)ce p(cid:239)yt(cid:218) górn(cid:200) i doln(cid:200). przystosowanych do metalowych strun) lub nylonowych (w gitarach klasycznych) drutów, które s(cid:200) naci(cid:200)gni(cid:218)te i wytwarzaj(cid:200) d(cid:283)wi(cid:218)ki gitary. Cho(cid:202) nie s(cid:200) zasadniczo cz(cid:218)(cid:258)ci(cid:200) sk(cid:239)adow(cid:200) gitary (mo(cid:285)esz je samodzielnie zdejmowa(cid:202) lub zak(cid:239)ada(cid:202)), stanowi(cid:200) integraln(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) ca(cid:239)ego systemu, a konstrukcja i struktura gitary pozwalaj(cid:200) strunom rado(cid:258)nie wybrzmiewa(cid:202) (zajrzyj do rozdzia(cid:239)u 18., by dowiedzie(cid:202) si(cid:218) wi(cid:218)cej o wymianie strun). (cid:57) P(cid:239)yta górna: twarz gitary. W gitarze akustycznej pe(cid:239)ni rol(cid:218) p(cid:239)yty rezonansowej, która niemal wy(cid:239)(cid:200)cznie decyduje o jako(cid:258)ci brzmienia instrumentu. W gitarze elektrycznej wierzch korpusu jest zaledwie kosmetycznym lub dekoracyjnym dodatkiem okrywaj(cid:200)cym drewno korpusu. (cid:57) Stroiki: zespolone mechanizmy umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce zwi(cid:218)kszanie i zmniejszanie napi(cid:218)cia strun, dzi(cid:218)ki czemu brzmi(cid:200) one z okre(cid:258)lon(cid:200) wysoko(cid:258)ci(cid:200) d(cid:283)wi(cid:218)ku. Struna owini(cid:218)ta jest ciasno na ko(cid:239)ku wystaj(cid:200)cym ponad powierzchni(cid:218) g(cid:239)ówki. Ko(cid:239)ek ten przechodzi na wylot przez g(cid:239)ówk(cid:218) i osadzony jest w mechanizmie (cid:239)(cid:200)cz(cid:200)cym go z obrotow(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)ci(cid:200), któr(cid:200) regulujemy napi(cid:218)cie struny. Stroiki nazywane s(cid:200) te(cid:285) maszynkami, ko(cid:239)kami, kluczami. (cid:57) Potencjometry g(cid:239)o(cid:258)no(cid:258)ci i tonu (tylko gitary elektryczne): ga(cid:239)ki pozwalaj(cid:200)ce kontrolowa(cid:202) g(cid:239)o(cid:258)no(cid:258)(cid:202) gitary oraz zawarto(cid:258)(cid:202) basowych i sopranowych cz(cid:218)stotliwo(cid:258)ci w brzmieniu. Jak dzia(cid:239)a gitara Je(cid:258)li potrafisz ju(cid:285) rozpoznawa(cid:202) podstawowe cz(cid:218)(cid:258)ci gitary (poprzednia cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) rozdzia(cid:239)u Ci w tym pomo(cid:285)e), chcia(cid:239)by(cid:258) pewnie zrozumie(cid:202), w jaki sposób te cz(cid:218)(cid:258)ci wspó(cid:239)dzia(cid:239)aj(cid:200) ze sob(cid:200) przy powstawaniu d(cid:283)wi(cid:218)ku (na wypadek gdyby zdarzy(cid:239)o Ci si(cid:218) dosta(cid:202) pytanie z kategorii „Cz(cid:218)(cid:258)ci gitary” w teleturnieju Jeden z dziesi(cid:218)ciu albo wpa(cid:258)(cid:202) w wir powa(cid:285)nej dyskusji na temat drga(cid:241) i d(cid:239)ugo(cid:258)ci strun z innym gitarzyst(cid:200)). Prezentujemy te informacje tylko po to, (cid:285)eby(cid:258) wiedzia(cid:239), dlaczego gitara brzmi w(cid:239)a(cid:258)nie tak, jak brzmi, a nie na przyk(cid:239)ad jak kazoo czy akordeon. Musisz jednak pami(cid:218)ta(cid:202), (cid:285)e gitara tworzy d(cid:283)wi(cid:218)k, ale to Ty tworzysz muzyk(cid:218). Drgania i d(cid:239)ugo(cid:258)(cid:202) strun Ka(cid:285)dy instrument musi posiada(cid:202) cz(cid:218)(cid:258)ci poruszaj(cid:200)ce si(cid:218) w regularny, powtarzalny sposób, które wytwarzaj(cid:200) d(cid:283)wi(cid:218)k (ci(cid:200)g(cid:239)y ton o okre(cid:258)lonej wysoko(cid:258)ci). W przypadku gitary ta cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) to drgaj(cid:200)ca struna. Struna, której nadajesz odpowiednie napi(cid:218)cie, a potem wprawiasz w ruch (poprzez czynno(cid:258)(cid:202) szarpania), daje d(cid:283)wi(cid:218)k o przewidywalnej wysoko(cid:258)ci — na przyk(cid:239)ad ton A. Gdy naci(cid:200)gasz lub poluzowujesz strun(cid:218), uzyskujesz d(cid:283)wi(cid:218)ki o ró(cid:285)nej wysoko(cid:258)ci. Im mocniej naci(cid:200)gni(cid:218)ta struna, tym wy(cid:285)szy d(cid:283)wi(cid:218)k. Nie by(cid:239)by(cid:258) w stanie zrobi(cid:202) zbyt wiele z gitar(cid:200), gdyby jedynym sposobem na zmian(cid:218) tonu by(cid:239)o szale(cid:241)cze kr(cid:218)cenie stroikiem przed ka(cid:285)dym uderzeniem struny. Dlatego gitarzy(cid:258)ci u(cid:285)ywaj(cid:200) innego sposobu zmiany wysoko(cid:258)ci d(cid:283)wi(cid:218)ku — skracaj(cid:200) drgaj(cid:200)c(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) struny. Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 1: Podstawowa wiedza o gitarze 33 Robi(cid:200) to, stawiaj(cid:200)c palce na progach — o ile oczywi(cid:258)cie kto(cid:258) zostawi im otwarte drzwi. (cid:191)artujemy oczywi(cid:258)cie — nikt w obecno(cid:258)ci gitarzysty nie zostawia otwartych drzwi do pokoju, w którym on (cid:202)wiczy. A w (cid:285)argonie gitarowym stawianie palców na progach oznacza dociskanie palcami strun do p
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Gitara dla bystrzaków. Wydanie III
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: