Dowiedz się więcej, i zostań gwiazdą rocka!
Przygotuj się na niezłą rock and roll'ową jazdę!
Gitara pojawiła się w Europie około XIII wieku i na dobre zadomowiła się w Hiszpanii, stając się tam instrumentem narodowym. W 1935 roku George Beauchamp używając prostych narzędzi, kawałków drutu oraz magnesów, skonstruował pierwszy przetwornik gitarowy. Czy wyobrażasz sobie największe przeboje Jimiego Hendrixa , Led Zeppelin, Pata Methen'ego, Pink Floyd, Metallicy, czy Carlosa Santany bez charakterystycznych dzwięków nie do podrobienia? Bez wyjątkowego brzmienia gitary elektrycznej?
Nie na darmo Stare Dobre Małżeństwo śpiewało Woli gitarę mieć za żonę, z gitarą bierze ślub. Gitara gra tak głośno, jak chcesz, możesz pożyczyć ją przyjacielowi i nie wychodzi z innymi gitarami na kręgle. Nie musisz mieć makijażu, by czule się do niej tulić, nigdy też nie boli jej wzmacniacz. Ponadto, nie jest żadnym obciachem korzystać z kursów gry na 'wiośle', a ta książka idealnie się do tego nadaje! Niezależnie od tego, czy planujesz karierę rockowego idola, czy po prostu chciałbyś poimprowizować trochę ze znajomymi -- ten podręcznik wraz z płytą stanowi najbardziej przystępny zestaw do nauki podstaw gry na gitarze elektrycznej.
Weź ją w ramiona:
działanie gitary, wzmacniacza i uzyskiwanie zamierzonych efektów,
od prostych akordów po soczyste, rozpalające riffy,
motywy w różnych stylach - klasyczny rock, heavy metal, hip-hop, rock południowoamerykański czy progresywny,
power chordy i figury rytmiczne,
solówki oraz bluesowa i rockandrollowa gitara prowadząca,
różne zagrywki, od rockabilly po rap rock,
konserwacja Twojego sprzętu.
Płyta CD zawiera:
riffy na gitarę prowadzącą
podkłady gry rytmicznej
DODATKI SPECJALNE:
Płyta z ćwiczeniami
Dwadzieścia cztery popularne otwarte akordy
Darmowy fragment publikacji:
Gitara rockowa
dla bystrzaków
Autor: Jon Chappell, Carl Verheyen
T³umaczenie: Marcin Machnik, Seweryn Wrona
ISBN: 978-83-246-2038-8
Tytu³ orygina³u: Rock Guitar for Dummies
Format: 180x235, stron: 336
Dowiedz siê wiêcej, i zostañ gwiazd¹ rocka!
Przygotuj siê na niez³¹ rock and roll ow¹ jazdê!
Gitara pojawi³a siê w Europie oko³o XIII wieku i na dobre zadomowi³a siê w Hiszpanii,
staj¹c siê tam instrumentem narodowym. W 1935 roku George Beauchamp u¿ywaj¹c
prostych narzêdzi, kawa³ków drutu oraz magnesów, skonstruowa³ pierwszy przetwornik
gitarowy. Czy wyobra¿asz sobie najwiêksze przeboje Jimiego Hendrixa , Led Zeppelin,
Pata Methen ego, Pink Floyd, Metallicy, czy Carlosa Santany bez charakterystycznych
dzwiêków nie do podrobienia? Bez wyj¹tkowego brzmienia gitary elektrycznej?
Nie na darmo Stare Dobre Ma³¿eñstwo œpiewa³o Woli gitarê mieæ za ¿onê, z gitar¹
bierze œlub. Gitara gra tak g³oœno, jak chcesz, mo¿esz po¿yczyæ j¹ przyjacielowi i nie
wychodzi z innymi gitarami na krêgle. Nie musisz mieæ makija¿u, by czule siê do niej
tuliæ, nigdy te¿ nie boli jej wzmacniacz. Ponadto, nie jest ¿adnym obciachem korzystaæ
z kursów gry na „wioœle”, a ta ksi¹¿ka idealnie siê do tego nadaje! Niezale¿nie od tego,
czy planujesz karierê rockowego idola, czy po prostu chcia³byœ poimprowizowaæ trochê
ze znajomymi -- ten podrêcznik wraz z p³yt¹ stanowi najbardziej przystêpny zestaw
do nauki podstaw gry na gitarze elektrycznej.
WeŸ j¹ w ramiona:
• dzia³anie gitary, wzmacniacza i uzyskiwanie zamierzonych efektów,
• od prostych akordów po soczyste, rozpalaj¹ce riffy,
• motywy w ró¿nych stylach — klasyczny rock, heavy metal, hip-hop,
rock po³udniowoamerykañski czy progresywny,
• power chordy i figury rytmiczne,
• solówki oraz bluesowa i rockandrollowa gitara prowadz¹ca,
• ró¿ne zagrywki, od rockabilly po rap rock,
• konserwacja Twojego sprzêtu.
P³yta CD zawiera:
• riffy na gitarê prowadz¹c¹
• podk³ady gry rytmicznej
Spis treĂci
O autorze ................................................................................................................................. 15
PodziÚkowania od autora ........................................................................................................ 17
Sïowo wstÚpne ....................................................................................................................... 19
Wprowadzenie ......................................................................................................................... 21
O ksiÈĝce .....................................................................................................................................................21
Nie aĝ tak bardzo naiwne zaïoĝenia ................................................................................................................22
Konwencje uĝyte w tej ksiÈĝce ........................................................................................................................22
Jak podzielona jest ksiÈĝka .............................................................................................................................23
CzÚĂÊ I: ChcÚ byÊ gwiazdÈ rock and rolla ...................................................................................................23
CzÚĂÊ II: Podstawowe techniki gry .............................................................................................................23
CzÚĂÊ III: Zaawansowane techniki, które zrobiÈ z Ciebie prawdziwego rockmana .........................................24
CzÚĂÊ IV: Róĝne style rocka ......................................................................................................................24
CzÚĂÊ V: W poszukiwaniu idealnego brzmienia ..........................................................................................24
CzÚĂÊ VI: Dekalogi ..................................................................................................................................24
Dodatek ...................................................................................................................................................24
Ikony wykorzystane w ksiÈĝce .........................................................................................................................25
Co dalej .......................................................................................................................................................25
CzÚĂÊ I: ChcÚ byÊ gwiazdÈ rock and rolla .......................27
Rozdziaï 1: To tylko gitara rockowa… ale tego wïaĂnie chcÚ! .............................................. 29
Róĝnice miÚdzy gitarÈ rockowÈ i akustycznÈ — to nie tylko gïoĂnoĂÊ ................................................................30
Tembr, czyli cechy brzmienia ....................................................................................................................30
Sygnaï .....................................................................................................................................................31
Przesterowanie i wybrzmienie ....................................................................................................................32
No i gïoĂnoĂÊ ............................................................................................................................................32
Przykïady do sïuchania .............................................................................................................................33
Poznawanie podstaw: Trio Mocy ...................................................................................................................34
Gitara elektryczna .....................................................................................................................................34
Wzmacniacz .............................................................................................................................................38
Efekty ......................................................................................................................................................39
ZrozumieÊ, jak dziaïa gitara elektryczna .........................................................................................................40
Drgania strun i wysokoĂÊ děwiÚku...............................................................................................................41
NaciÈg kontra dïugoĂÊ ...............................................................................................................................41
Twoje rÚce ...............................................................................................................................................42
Przetworniki i wzmocnienie .......................................................................................................................42
6 Gitara rockowa dla bystrzaków
Dodatki do Twojej gitary ...............................................................................................................................43
Kostki (piórka) .........................................................................................................................................43
Paski .......................................................................................................................................................44
Kable ......................................................................................................................................................44
Tunery ....................................................................................................................................................44
Rozdziaï 2: Weě jÈ w ramiona .................................................................................................. 45
Najpierw musisz jÈ chwyciÊ ............................................................................................................................45
Pozycja siedzÈca .......................................................................................................................................46
Pozycja stojÈca .........................................................................................................................................46
Pozycja lewej rÚki ..........................................................................................................................................47
Przyciskanie progów .................................................................................................................................48
Wkrocz do akcji ........................................................................................................................................48
Pozycja prawej rÚki .......................................................................................................................................49
Gra za pomocÈ piórka ...............................................................................................................................50
Gra za pomocÈ palców ..............................................................................................................................51
Waĝny jest wïaĂciwy strój: tuner elektroniczny .............................................................................................51
Co to wïaĂciwie jest? .................................................................................................................................51
Jak to dziaïa? ............................................................................................................................................52
Podstawy zapisu děwiÚków, które nie zrobiÈ Ci krzywdy ..................................................................................52
Czytanie diagramu akordu .........................................................................................................................53
Czytanie rytmicznych slashów ....................................................................................................................54
Czytanie tabulatury ...................................................................................................................................55
Tworzenie muzyki, czyli jak zagraÊ akord .......................................................................................................55
Palcowanie akordów .................................................................................................................................55
Uderzanie akordu .....................................................................................................................................56
Rozdziaï 3: Jej druga poïówka — wzmacniacz ....................................................................... 57
Jak dziaïa wzmacniacz ...................................................................................................................................58
¥cieĝka sygnaïu .............................................................................................................................................58
Przedwzmacniacz .....................................................................................................................................59
Regulacja barwy .......................................................................................................................................59
Efekty ......................................................................................................................................................60
Wzmacniacz mocy ....................................................................................................................................61
Krótka wycieczka po wnÚtrzu wzmacniacza .....................................................................................................61
Obudowa: wszystko na swoim miejscu ........................................................................................................61
Panel sterowania: przejmij kontrolÚ ................................................................................................................62
WejĂcia poszczególnych kanaïów ...............................................................................................................62
Gaïki przedwzmacniacza i wzmacniacza mocy ............................................................................................63
Gaïki barwy .............................................................................................................................................64
Wbudowane efekty ...................................................................................................................................65
Zawsze moĝesz wybraÊ inne wyjĂcie ...............................................................................................................66
Speaker out ..............................................................................................................................................67
WyjĂcie sïuchawkowe ................................................................................................................................67
Direct out .................................................................................................................................................67
PÚtla efektów ............................................................................................................................................67
WejĂcie liniowe .........................................................................................................................................68
Róĝne inne „otwory” ................................................................................................................................68
Ostatnie ogniwo: gïoĂnik ........................................................................................................................... 69
Spis treĂci 7
PodïÈczenie i wïÈczenie .................................................................................................................................69
Przede wszystkim bezpieczeñstwo ..............................................................................................................69
WïÈczanie i wyïÈczanie w szeĂciu krokach ...................................................................................................70
Pierwsze děwiÚki ...........................................................................................................................................71
Ustawianie gaïek ......................................................................................................................................71
PrzeïÈczanie kanaïów ................................................................................................................................73
Co zrobiÊ, gdy nie masz wzmacniacza .............................................................................................................73
PodïÈczenie gitary do zestawu stereo lub „boomboksa” ...............................................................................74
PodïÈczenie do wzmacniacza sïuchawkowego .............................................................................................75
Teraz to juĝ nie jest czarna magia ...................................................................................................................75
CzÚĂÊ II: Podstawowe techniki gry .................................77
Rozdziaï 4: CoĂ dla lewej rÚki: akordy .................................................................................... 79
Bez akordów siÚ nie obÚdzie ..........................................................................................................................79
Zacznij od otwartych akordów .......................................................................................................................80
WïÈcz do gry power chordy ...........................................................................................................................80
Ruchome power chordy ............................................................................................................................82
Power w praktyce .....................................................................................................................................83
Wejdě w barowy nastrój ................................................................................................................................84
Jak siÚ uporaÊ z akordami barowymi ...........................................................................................................84
Akordy barowe oparte na E ......................................................................................................................85
Przemieszczanie akordu E wzdïuĝ gryfu .....................................................................................................86
Inne rodzaje akordu E: molowe, septymowe, molowe septymowe i zawieszone ..............................................86
Akordy barowe oparte na A ......................................................................................................................88
Przemieszczanie akordu A ........................................................................................................................89
Inne rodzaje akordu A: molowe, septymowe, molowe septymowe, zawieszone i durowe septymowe ................89
Rozdziaï 5: W prawo patrz: techniki rytmiczne prawej rÚki .................................................... 91
Uderzanie w struny .......................................................................................................................................91
Uderzenia w dóï .......................................................................................................................................92
Uderzenia w górÚ .....................................................................................................................................93
Èczenie uderzeñ w górÚ i uderzeñ w dóï ...................................................................................................93
Èczenie pojedynczych děwiÚków i akordów ...................................................................................................96
Technika grania děwiÚków basowych z akordami ........................................................................................97
Bum-czik ..................................................................................................................................................97
Zmienna linia basu ...................................................................................................................................98
Zakïócenia rytmu: uderzenia synkopowane .....................................................................................................99
Odczytywanie synkopy: kropki i ïuki legato .................................................................................................99
Granie synkopowanych schematów rytmicznych ..........................................................................................99
Daj lewej rÚce chwilÚ przerwy ......................................................................................................................101
Tïumienie strun lewÈ rÚkÈ .......................................................................................................................101
Sugerowanie synkopowania .....................................................................................................................102
WróÊmy do prawej rÚki ...............................................................................................................................102
Tïumienie strun prawÈ rÚkÈ .....................................................................................................................102
Przeïam schemat gry akordowej: zmiany palcowania lewej rÚki w trakcie bicia .................................................103
8 Gitara rockowa dla bystrzaków
Prawa dïoñ to nie tylko piórko .....................................................................................................................104
Wprowadzenie do róĝnych styli gry rytmicznej ............................................................................................106
Prosty rytm na cztery ..............................................................................................................................107
„Two-beat” ............................................................................................................................................107
Rytm szesnastkowy .................................................................................................................................108
Metalowy galop ......................................................................................................................................108
Rytm reggae ...........................................................................................................................................108
Rytm na trzy ..........................................................................................................................................109
Rozdziaï 6: W Ăwietle reflektorów: wprowadzenie do gitary prowadzÈcej ........................... 111
Przejmij prowadzenie ..................................................................................................................................111
Jak trzymaÊ piórko? .....................................................................................................................................113
Przejdě do ataku .........................................................................................................................................113
Uderzanie pojedynczych strun w górÚ i w dóï ...................................................................................................113
Granie pojedynczych děwiÚków ....................................................................................................................113
Technika gry pojedynczych děwiÚków ......................................................................................................114
Naprzemienne piórkowanie .....................................................................................................................116
Granie melodii na róĝnych strunach .........................................................................................................116
Skale .....................................................................................................................................................116
Pasaĝe ...................................................................................................................................................118
Èczenie zmian o jeden stopieñ z pasaĝowymi przeskokami .......................................................................119
Zacznij od doïu: melodie na niĝszych děwiÚkach ...........................................................................................119
Droga na szczyt: melodie na wyĝszych děwiÚkach ..........................................................................................120
Pozycje na gryfie .........................................................................................................................................121
Otwarta pozycja .....................................................................................................................................121
Wyĝsze, zamkniÚte pozycje ......................................................................................................................121
Bliĝsze spotkanie z riffami na niĝszych rejestrach ...........................................................................................122
Czy moĝna to jakoĂ uproĂciÊ: skala pentatoniczna ..........................................................................................123
Skala pentatoniczna, czyli trzy sposoby grania solówek ..................................................................................124
Pentatonika w utworze o tonacji durowej ..................................................................................................125
Pentatonika w utworze o tonacji molowej ..................................................................................................126
Pentatonika w utworze o progresji bluesowej .............................................................................................126
Improwizowanie ..........................................................................................................................................128
Nuta koñcowa ............................................................................................................................................128
Rozdziaï 7: PorywajÈce riffy ................................................................................................... 131
Wejdě w klimat: najprostsze riffy ..................................................................................................................132
Riffy na caïych nutach i póïnutach ...........................................................................................................132
Riffy na ósemkach i ÊwierÊnutach .............................................................................................................132
Riffy szesnastkowe ..................................................................................................................................134
Synkopowanie ósemkowe ........................................................................................................................135
Co dwie nuty, to nie jedna: technika double-stop ...........................................................................................137
Èczenie riffów na pojedynczych nutach z akordami ......................................................................................138
Poszukiwanie wïasnego stylu ........................................................................................................................140
Spis treĂci 9
CzÚĂÊ III: Zaawansowane techniki,
które zrobiÈ z Ciebie prawdziwego rockmana ................141
Rozdziaï 8: Granie w wyĝszych pozycjach ............................................................................. 143
SiÚgaj wyĝej, czyli wÚdrówka w górÚ gryfu .....................................................................................................143
Pierwsze skoki na wyĝsze progi ................................................................................................................144
Technika double-stop w górze gryfu .........................................................................................................145
Skale do gry solowej w zamkniÚtych pozycjach ..............................................................................................146
Granie w okreĂlonej pozycji .........................................................................................................................146
Jak okreĂliÊ pozycjÚ .................................................................................................................................146
Jak wybraÊ pozycjÚ ..................................................................................................................................147
Stosowanie ruchomych skal pentatonicznych ...................................................................................................148
Pozycja wyjĂciowa ..................................................................................................................................148
WyjĂcie z pozycji wyjĂciowej ....................................................................................................................148
ZejĂcie poniĝej pozycji wyjĂciowej ............................................................................................................149
Poruszanie siÚ miÚdzy pozycjami .............................................................................................................150
W poszukiwaniu piÚciu pozycji skali pentatonicznej .......................................................................................151
Nie bój siÚ zmian ........................................................................................................................................153
Zagrywki podróĝnicze .............................................................................................................................153
Z otchïani na szczyt ................................................................................................................................153
SkÈd wiedzieÊ, gdzie zagraÊ .........................................................................................................................154
Pozycja a tonacja ....................................................................................................................................154
Wybór pozycji ........................................................................................................................................156
PiÚÊ pozycji w praktyce ...........................................................................................................................156
Rozdziaï 9: Ekspresja, czyli jak sprawiÊ, ĝe gitara zacznie „ĂpiewaÊ” ................................. 159
„Mïotkowanie”, czyli hammer-on .................................................................................................................160
Sztuka podrywania, czyli pull-off ..................................................................................................................161
Slide, czyli Ălizgawka ...................................................................................................................................162
PodciÈgnij siÚ w podciÈganiu .......................................................................................................................163
PodciÈganie i opuszczanie .......................................................................................................................164
PodciÈganie wstÚpne ...............................................................................................................................165
Wibrato, które wprawi CiÚ w drĝenie ............................................................................................................165
Flaĝolety, czyli muzyczna przyprawa ............................................................................................................166
Nie wahaj siÚ graÊ wajchÈ ............................................................................................................................167
A teraz wszystko naraz ................................................................................................................................168
CzÚĂÊ IV: Róĝne style rocka .........................................171
Rozdziaï 10: Wczesne lata rock and rolla ............................................................................. 173
KluczowÈ sprawÈ jest wïaĂciwy sposób uderzania w struny .............................................................................174
R B wychodzi na powierzchniÚ — Bo Diddley .........................................................................................174
Kiedy rock poznaï teksañskie brzmienie — Buddy Holly ...............................................................................175
Doo wop zdobywa rzesze fanów ...................................................................................................................176
I-vi-ii-V: 12/8 .........................................................................................................................................176
I-vi-IV-V: zwykïe ósemki .........................................................................................................................177
I-vi-ii-V: rytm mieszany ...........................................................................................................................177
10 Gitara rockowa dla bystrzaków
PoïÈczenie country z bluesem, czyli rytm rockabilly ........................................................................................179
Powstanie rockandrollowego stylu gry na gitarze — Chuck Berry ...................................................................181
Muzyka surfowa ..........................................................................................................................................182
NadciÈga brytyjska inwazja ..........................................................................................................................184
The Beatles „I Saw Her Standing There” ...............................................................................................185
Melodyjne riffy w stylu The Beatles .........................................................................................................186
Riffy na wysokich i niskich děwiÚkach ......................................................................................................187
Rozdziaï 11: Zïote lata klasycznego rocka ............................................................................ 189
Trudniejsze riffy i figury rytmiczne ...............................................................................................................189
Motyw rytmiczny oparty na riffie ..............................................................................................................189
Motyw rytmiczny oparty na akordach .......................................................................................................190
Studiowanie klasycznych mistrzów rocka .......................................................................................................192
Inwazja brytyjska ....................................................................................................................................192
Blues przebija siÚ na powierzchniÚ ...........................................................................................................195
Rock latynoski — Carlos Santana ...........................................................................................................200
Rock poïudniowy ....................................................................................................................................201
Wskrzeszenie dogorywajÈcego bluesa — Stevie Ray Vaughan ...................................................................204
Rock neoklasyczny — Aerosmith ............................................................................................................206
PoïÈczenie country i rockowego stylu grania gitary prowadzÈcej — The Eagles ...............................................206
The Edge nadaje muzyce epickÈ strukturÚ ....................................................................................................209
Rozdziaï 12: Heavy metal ....................................................................................................... 211
Pojawienie siÚ metalu ..................................................................................................................................211
Riffy Black Sabbath, które rozsadzÈ Ci czaszkÚ ........................................................................................212
Barokowa eksplozja Ritchiego Blackmore’a ..............................................................................................213
Era gwiazd, czyli rock stadionowy ................................................................................................................214
Kiss — makijaĝe i pïonÈce gitary .............................................................................................................214
Przyjazne dla radia riffy Bostonu .............................................................................................................214
Rewolucja děwiÚkowa Van Halena ..........................................................................................................216
Haïas barowy Angusa Younga ................................................................................................................216
PoczÈtki inwazji europejskiego metalu ..........................................................................................................218
Upychanie fanów na trybunach, czyli heavy metalowe hity lat osiemdziesiÈtych ...............................................219
Metalowy atak Randy’ego Rhoadsa .........................................................................................................219
Yngwie Malmsteen, szwedzki demon szybkoĂci .........................................................................................219
CiÚĝkie riffy Metalliki ..............................................................................................................................221
Z impetem w nowe stulecie ..........................................................................................................................221
Szalona szybkoĂÊ Dimebaga Darrella .......................................................................................................222
Alice in Chains ......................................................................................................................................222
Kornografia ............................................................................................................................................223
Rozdziaï 13: Rock progresywny i jazzrock ............................................................................. 225
Pierwsza fala rocka progresywnego ...............................................................................................................225
Powiedz tak! — Yes i eklektyczna wirtuozeria Steve’a Howe’a ..................................................................225
Upiorne gitary Genesis ...........................................................................................................................227
Wycieczki gitarowe Roberta Frippa .........................................................................................................228
Przestrzenny blues Pink Floyd ................................................................................................................229
Akustyczny art rock — Emerson, Lake Palmer ....................................................................................229
Spis treĂci 11
Unia dwóch styli — progresywny rock ïÈczy siÚ z metalem .............................................................................231
Na scenie z Alexem Lifesonem z Rush ....................................................................................................231
Piïowanie drewna — riffy Jethro Tull ......................................................................................................232
Jazzrock trafia na listy przebojów ..................................................................................................................233
Elegancki jazzpop grupy Steely Dan ........................................................................................................233
Uczuciowy jazz George’a Bensona ..........................................................................................................234
Wyszukany jazzpop Pata Metheny’ego ....................................................................................................235
Toto Steve’a Lukathera — rockowe monstrum .........................................................................................236
Legendy jazzrocka ......................................................................................................................................238
Czysta wirtuozeria — John McLaughlin i Al Di Meola ............................................................................239
Jazzowy powrót Jeffa Becka .....................................................................................................................240
CzÚĂÊ V: W poszukiwaniu idealnego brzmienia ...............243
Rozdziaï 14: W pogoni za sprzÚtem — jak znaleěÊ ten wymarzony ...................................... 245
Jak wydobyÊ z gitary to, czego oczekujesz ......................................................................................................245
Otaksuj jej ciaïo, czyli korpus gitary .........................................................................................................246
Sprawdzanie gryfu i podstrunnicy ............................................................................................................247
Dostrój siÚ do stroików, mostka i siodeïka .................................................................................................249
Sprawdzanie przetworników i elektryki .....................................................................................................250
Jaki rodzaj gitary wybraÊ? ........................................................................................................................253
Wybór najlepszego wzmacniacza, który oĝywi TwojÈ gitarÚ ............................................................................254
Konfiguracje wzmacniaczy .......................................................................................................................255
Najwaĝniejsze cechy ................................................................................................................................256
Podsumowanie ...........................................................................................................................................257
Rozdziaï 15: Dzikie i szalone brzmienia — efekty gitarowe ................................................. 259
Róĝne grupy efektów ...................................................................................................................................259
Wybór typu efektu .......................................................................................................................................260
Kostki ....................................................................................................................................................260
Multiefekty podïogowe ............................................................................................................................261
Efekty montowane w racku ......................................................................................................................261
Wbudowane efekty .................................................................................................................................261
Najwaĝniejsze pojÚcia zwiÈzane z efektami ....................................................................................................261
Efekty modyfikujÈce wzmocnienie — overdrive, distortion i fuzz .....................................................................262
Overdrive ...............................................................................................................................................263
Distortion ...............................................................................................................................................263
Fuzz ......................................................................................................................................................263
Podbijanie lub tïumienie, czyli regulacja dynamiki .........................................................................................264
Kompresory ...........................................................................................................................................264
Bramki szumów ......................................................................................................................................265
Granie ze sïuchu — efekty modyfikujÈce barwÚ .............................................................................................266
EQ, czyli equalizer .................................................................................................................................266
Filtry .....................................................................................................................................................268
Panuj nad natÚĝeniem děwiÚku, czyli inne efekty modyfikujÈce gïoĂnoĂÊ ..........................................................269
Pedaï gïoĂnoĂci .......................................................................................................................................269
Tremolo .................................................................................................................................................270
12 Gitara rockowa dla bystrzaków
Wyraěna zmiana, czyli efekty modulacyjne ....................................................................................................270
Chorus ...................................................................................................................................................270
Flanger ..................................................................................................................................................271
Phase shifter lub phaser ..........................................................................................................................272
Rotating speaker lub Leslie .....................................................................................................................272
Pitch shifter i octave divider .....................................................................................................................273
Dajcie mi wiÚcej przestrzeni, czyli czwarty rodzaj efektów ...............................................................................273
Delay lub echo .......................................................................................................................................274
Reverb ...................................................................................................................................................275
Projektowanie linii sygnaïu ..........................................................................................................................276
PrzenoĂny organizer, czyli skrzynka na efekty ..............................................................................................277
Rozdziaï 16: Konserwacja i opiekowanie siÚ gitarÈ elektrycznÈ .......................................... 279
NiezbÚdny zestaw narzÚdzi ..........................................................................................................................280
Podstawowe wyposaĝenie ........................................................................................................................280
Zaawansowane narzÚdzia .......................................................................................................................281
Wymiana strun ...........................................................................................................................................282
Wybór wïaĂciwych strun ..........................................................................................................................282
¥ciÈganie starych strun ............................................................................................................................284
Zakïadanie nowych strun ........................................................................................................................286
Czyszczenie poszczególnych elementów gitary ....................................................................................................288
Struny ...................................................................................................................................................289
Korpus, gryf i elementy osprzÚtu ..............................................................................................................289
Progi .....................................................................................................................................................289
Ukïad elektryczny ...................................................................................................................................290
Regulacja, czyli co zrobiÊ, ĝeby Twoja gitara graïa jak najlepiej ......................................................................290
Sygnaïy ostrzegawcze ..............................................................................................................................291
NapiÚcie sprÚĝyn mostkowych ..................................................................................................................293
RozwiÈzywanie mniejszych problemów z ukïadem elektrycznym .................................................................294
Naprawa wzmacniacza i efektów ..................................................................................................................295
Wymiana bezpiecznika ............................................................................................................................295
Czyszczenie i wymiana lamp próĝniowych ................................................................................................295
GïoĂniki .................................................................................................................................................295
RozwiÈzania najczÚstszych problemów .........................................................................................................296
Przechowywanie gitary ................................................................................................................................297
CzÚĂÊ VI: Dekalogi ..................................................... 299
Rozdziaï 17: DziesiÚciu gitarzystów rockowych, którzy zmienili historiÚ .............................. 301
Chuck Berry ...............................................................................................................................................301
Eric Clapton ...............................................................................................................................................302
Jimi Hendrix ...............................................................................................................................................302
Jeff Beck .....................................................................................................................................................302
Jimmy Page ................................................................................................................................................302
Eddie Van Halen .......................................................................................................................................303
Stevie Ray Vaughan ...................................................................................................................................303
Eric Johnson ...............................................................................................................................................303
Steve Vai ...................................................................................................................................................304
Kurt Cobain ...............................................................................................................................................304
Spis treĂci 13
Rozdziaï 18: DziesiÚÊ albumów rockowych, które musisz mieÊ ........................................... 305
The Beatles, Rubber Soul (1965) ...............................................................................................................305
Jimi Hendrix Experience, Are You Experienced (1967) ...............................................................................306
Led Zeppelin, Led Zeppelin II (1969) .......................................................................................................306
The Who, Who’s Next? (1971) ..................................................................................................................306
The Rolling Stones, Exile on Main Street (1972) ........................................................................................306
Jeff Beck, Blow by Blow (1975) ..................................................................................................................307
Van Halen, Van Halen (1978) ..................................................................................................................307
Joe Satriani, Surfing with the Alien (1987) ..................................................................................................307
Metallica, Metallica (The Black Album) (1991) ..........................................................................................308
Korn, Issues (1999) ....................................................................................................................................308
Rozdziaï 19: DziesiÚÊ klasycznych gitar rockowych ............................................................. 309
Fender Telecaster .......................................................................................................................................309
Gibson Les Paul .........................................................................................................................................310
Fender Stratocaster .....................................................................................................................................310
Gibson z serii ES ........................................................................................................................................310
Gibson Flying V .........................................................................................................................................310
Mosrite Ventures Model .............................................................................................................................311
Rickenbacker 360/12 ..................................................................................................................................311
Ibanez Iceman .............................................................................................................................................311
„Super Strat” .............................................................................................................................................311
Paul Reed Smith ........................................................................................................................................312
Dodatek Jak korzystaÊ z pïyty ....................................313
Jak znaleěÊ wïaĂciwÈ ĂcieĝkÚ .........................................................................................................................313
Naliczanie ..............................................................................................................................................313
Aranĝacja stereofoniczna .........................................................................................................................314
¥cieĝki na pïycie .........................................................................................................................................314
Skorowidz ............................................................................................................................ 321
Rozdziaï 6
W Ăwietle reflektorów:
wprowadzenie do gitary
prowadzÈcej
W tym rozdziale:
Ź Poznasz skale, arpeggia i typowe zagrywki.
Ź Nauczysz siÚ czytaÊ zapis nutowy.
Ź PoÊwiczysz riffy.
Ź Dowiesz siÚ, jak improwizowaÊ dobre solówki.
S
olówki stanowiÈ najbardziej widowiskowy i olĂniewajÈcy rockowy sposób gry na gitarze.
PotrafiÈ przekazaÊ peïnÈ gamÚ emocji — od ĝaïoĂci i sentymentalizmu po wrzaskliwÈ
i szalonÈ beztroskÚ — czasem w tym samym motywie. Podczas gdy riffy sÈ ugruntowane,
skomponowane i emanujÈ siïÈ za pomocÈ swej niewzruszonej staïoĂci, gitara prowadzÈca
wznosi siÚ na wyĝyny muzycznej boskoĂci, szybujÈc w bezkresnych przestrzeniach inspiracji.
Wszyscy najwiÚksi gitarzyĂci — od Erica Claptona i Jimiego Hendrixa po Eddiego Van Halena
i Stevego Vaia — potrafili siÚ w ten sposób wznosiÊ, ale oprócz tego byli zdyscyplinowanymi
mistrzami swoich instrumentów. Udaïo im siÚ rozwiÈzaÊ odwieczny artystyczny paradoks
i uzyskaÊ caïkowicie kontrolowanÈ absolutnÈ wolnoĂÊ.
Kiedy zaczniesz rozwijaÊ podstawowe techniki gry gitary prowadzÈcej, nie zapominaj o tym,
ĝe w Twojej muzyce kryje siÚ potencjaï wywoïywania potÚĝnych emocji. Uwaĝaj, ĝeby ich
nadmiar nie spaliï Twojego wzmacniacza!
W tym rozdziale skupimy siÚ na palcach lewej rÚki i precyzyjnym piórkowaniu. ZdradzÚ Ci
takĝe, dlaczego caïa ta gra jest warta Ăwieczki.
Przejmij prowadzenie
Musisz umieÊ zagraÊ wiele děwiÚków, aby wïaĂciwie wydobyÊ nieliczne.
To powiedzenie nieznanego (prawdopodobnie wschodniego) pochodzenia z pewnoĂciÈ
stosuje siÚ do rocka, poniewaĝ najlepiej by byïo, gdybyĂ najpierw nauczyï siÚ akordów (które
skïadajÈ siÚ z przynajmniej trzech děwiÚków), a potem zaczÈï graÊ pojedynczymi děwiÚkami,
co jest istotÈ gitary prowadzÈcej.
112 CzÚĂÊ II: Podstawowe techniki gry
Tak naprawdÚ nie musisz opanowaÊ gry akordowej, zanim zabierzesz siÚ do gitary prowadzÈcej.
Takie podejĂcie jest jednak uzasadnione chociaĝby z technicznego punktu widzenia — do
grania rytmu nie potrzebujesz aĝ tak precyzyjnych uderzeñ prawej rÚki. Dla wiÚkszoĂci
poczÈtkujÈcych gitarzystów trÈcanie wielu strun jest ïatwiejsze niĝ trafianie w pojedyncze.
Teraz jednak nadszedï czas na wyprawÚ w Ăwiat pojedynczych děwiÚków, w którym uderzasz
tylko jednÈ strunÚ jednoczeĂnie, a kluczowe znaczenie ma trafienie we wïaĂciwÈ. Wymaga on
takĝe znacznie wiÚkszej ruchliwoĂci lewej rÚki.
Pojedyncze děwiÚki moĝesz graÊ na róĝne sposoby. Cztery najwaĝniejsze to:
9 Melodia: to podstawowy sposób gry pojedynczymi děwiÚkami na gitarze. Moĝe stanowiÊ
skomponowany motyw lub improwizowany przerywniki, a takĝe solówkÚ, która
wykorzystuje melodiÚ jako punkt wyjĂcia.
9 Arpeggio: polega na graniu akordów rozïoĝonych na poszczególne děwiÚki, wiÚc takĝe
jest sposobem grania pojedynczych děwiÚków. Arpeggio moĝesz stosowaÊ jako rodzaj
akompaniamentu (tak jak w palcowanym przykïadzie z rozdziaïu 5.) lub jako gitarÚ
prowadzÈcÈ, co stosuje wielu hardrockowych i heavymetalowych gitarzystów, takich jak
Eddie Van Halen i Randy Rhoads. Wielu z nich wplata w swoje solówki kilka taktów
arpeggia, czego rezultaty bywajÈ niesïychanie emocjonujÈce.
9 Riff: to autonomiczna fraza muzyczna, skomponowana zazwyczaj z pojedynczych
děwiÚków i wykorzystywana jako strukturalna czÚĂÊ utworu lub jego czÚĂci. Èczy on
melodiÚ i gitarÚ rytmicznÈ, poniewaĝ ma wspólne cechy z jednym i drugim sposobem
grania. Jest zazwyczaj kilka razy powtarzany i w danej czÚĂci utworu sïuĝy jako motyw
akompaniujÈcy.
Przypomnij sobie wpadajÈce w ucho riffy z utworów Day Tripper i Birthday The Beatles,
Satisfaction The Rolling Stones, Walk This Way Aerosmith, Sunshine of Your Love Cream,
Whole Lotta Love i Black Dog Led Zeppelin, Crazy Train Ozzy’ego Osbourne’a oraz You
Give Love a Bad Name Bon Jovi. Wszystkie te piosenki opierajÈ siÚ na rozpoznawalnych
i ïatwych do zapamiÚtania motywach.
Riffy nie zawsze sÈ zbudowane z pojedynczych děwiÚków. Na przykïad w Smoke on the
Water Deep Purple i Iron Man Black Sabbath sÈ one zïoĝone z wieloděwiÚków granych
jednoczeĂnie. Riff moĝe byÊ takĝe zagrany w harmonii przez dwie lub wiÚcej gitar. Z takich
zagrywek sÈ znani The Allman Brothers i The Eagles.
9 Swobodna improwizacja: nie jest to uznany termin muzyczny, tylko fraza opisujÈca
dowolny fragment partii gitary prowadzÈcej, który niekoniecznie opiera siÚ na melodii.
Swobodna improwizacja nie musi nawet byÊ melodyjna. Przeskoki o duĝe interwaïy,
granie perkusyjne, efekty muzyczne i sekwencje děwiÚków (takie jak na przykïad schematy
szybko powtarzanych nut, a nawet jednej nuty) — wszystkie te Ărodki wyrazu mogÈ braÊ
udziaï w budowaniu ekscytujÈcej solówki lub pasaĝu.
Terminy gitara prowadzÈca, melodia, gïówny motyw, riff, solówka czy improwizacja oznaczajÈ róĝne
sposoby grania pojedynczymi děwiÚkami i sÈ czÚsto stosowane wymiennie. Fraza „granie
pojedynczymi děwiÚkami” jest nieco nieporÚczna, dlatego kaĝdy rodzaj grania, który nie jest
gitarÈ rytmicznÈ, moĝesz okreĂliÊ mianem gitary prowadzÈcej, nawet jeĂli bÚdzie to oznaczaïo riff.
¥ciĂle rzecz ujmujÈc, gitara prowadzÈca to gïówna gitara, której partia zazwyczaj opiera siÚ na
pojedynczych děwiÚkach. Lecz nie jest to reguïÈ, poniewaĝ moĝesz graÊ dwuděwiÚki technikÈ
double-stop. Dodatkowo termin gitara prowadzÈca pozwala na odróĝnienie jej od innej gitary
(lub gitar) w zespole, która gra partie rytmiczne.
Rozdziaï 6: W Ăwietle reflektorów: wprowadzenie do gitary prowadzÈcej 113
Czasami partia gïównej gitary moĝe siÚ skïadaÊ z akordów. Przerywnik gitarowy w Peggy Sue
Buddy’ego Holly’ego oraz riff otwierajÈcy utwór Pinball Wizard The Who to dwa najbardziej
znane przykïady gitary rytmicznej, która gra gïównÈ rolÚ.
Jak trzymaÊ piórko?
Sposób trzymania jest generalnie taki jak w przypadku gry rytmicznej. ChwyÊ je tak, aby koniec
wystawaï prostopadle z boku kciuka, i umieĂÊ dïoñ w pobliĝu struny, którÈ zamierzasz uderzyÊ.
Zalecany przeze mnie sposób trzymania piórka znajdziesz na rysunku 2.6.
Zapewne odkryjesz, ĝe trzymasz piórko nieco mocniej, szczególnie gdy bÚdziesz chciaï zagraÊ
gïoĂniej lub agresywniej. To normalne. Z czasem zaczniesz je postrzegaÊ jako naturalne
przedïuĝenie jednego z paznokci.
Przejdě do ataku
TrÈcanie lub uderzanie okreĂlonego děwiÚku jest okreĂlane jako atak. Nie oznacza to, ĝe
powinieneĂ graÊ agresywnie — jest to termin odróĝniajÈcy poczÈtek nuty od jej wybrzmiewania
(czyli tej czÚĂci, która nastÚpuje po pierwszym, perkusyjnym děwiÚku).
Aby zaatakowaÊ pojedynczÈ strunÚ, umieĂÊ piórko tak, aby dotykaïo jej od góry lub znajdowaïo
siÚ nieznacznie ponad niÈ, i trÈÊ jÈ szybkim, pïynnym ruchem. Uderz jÈ na tyle mocno, ĝeby
děwiÚk byï wyraěny, lecz aby nie zahaczyÊ przy okazji sÈsiedniej struny.
Ten ruch to uderzenie w dóï, które jest dokïadnie takie samo jak to, które opisaïem w rozdziale 5., tyle
ĝe tym razem trÈcasz tylko jednÈ strunÚ. Aby ude
Pobierz darmowy fragment (pdf)