Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00045 000933 12921534 na godz. na dobę w sumie
Gospodarka i społeczeństwo w europejskiej perspektywie - ebook/pdf
Gospodarka i społeczeństwo w europejskiej perspektywie - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron:
Wydawca: E-bookowo Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-89113-75-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> naukowe i akademickie >> nauki społeczne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Współczesne organizacje sektora prywatnego i publicznego funkcjonują w warunkach globalizacji, wysokiej dynamiki zmian otoczenia, nasilonej konkurencji, powodującej m.in. wzrost oczekiwań klientów w zakresie jakości oferowanych produktów i usług. Muszą więc zwielokrotnić swój wysiłek w celu osiągnięcia określonego poziomu rozwoju, zwiększenia satysfakcji klientów i zbudowania przewagi konkurencyjnej. Tę przewagę może zapewnić m.in.: dogodny dostęp do zasobów naturalnych, infrastruktura techniczna, korzystne położenie geograficznie i geopolityczne, jakość zasobów ludzkich, innowacje produktowe, nowe technologie. Zestaw przemyślanych działań, umożliwiających optymalne wykorzystanie wymienionych zasobów w istniejących uwarunkowaniach, określa się jako zarządzanie.

Zarządzający organizacjami dążą do ich rozwoju i w konsekwencji wzrostu gospodarczego. Działania te polegają na podejmowaniu decyzji ukierunkowanych na sterowanie zasobami, procesami, informacjami w celu osiągnięcia zakładanych efektów. Sterowanie to winno prowadzić do wzrostu wydajności i oszczędności, zgodnie z zasadą racjonalności działań. Zarządzanie jest sztuką koordynacji działań w organizacji, która w XXI wieku musi być szczególnie podatna na zmiany, elastyczna i „zwinna”, nastawiona na globalną konkurencję i potrzeby klienta. Kluczem do sukcesu w obecnych uwarunkowaniach stało się maksymalne skrócenie czasu między odczuciem potrzeby przez klienta a jej zaspokojeniem, przy zachowaniu indywidualnego podejścia do tych potrzeb. Między innymi stąd wynika wzrost znaczenia innowacji, przedsiębiorczego myślenia i działania oraz konieczność monitorowania oczekiwań odbiorców, sprawnego komunikowania się wewnątrz i na zewnątrz organizacji.

Współczesne zarządzanie, nazywane niekiedy „zarządzaniem na krawędzi”, oznacza zdolność do szybkiego reagowania, przewodzenia zmianie, antycypowania przyszłości, właściwego wykorzystania ekspansji informacji i nowych technologii. Od organizacyjnych liderów wymaga ono wszechstronnej wiedzy, umiejętności społecznych i autorytetu. Często jest to zarządzanie o charakterze wielokulturowym, integrujące to, co złożone i zróżnicowane, bazujące na szybkim przepływie informacji i coraz sprawniejszej komunikacji międzyludzkiej, bo tylko wtedy jest możliwa koordynacja wysiłków wszystkich uczestników organizacji, prowadząca do optymalnego wykorzystania posiadanych przez nią zasobów.

Umiejętne wykorzystanie posiadanych zasobów oraz pojawiających się szans w otoczeniu może wpływać na tempo rozwoju przedsiębiorstwa czy też organizacji o charakterze publicznym. Aby tak się stało, konieczna jest znajomość zasad zarządzania strategicznego, rozumianego jako proces planowania zorientowany na przyszłość, sposób porządkowania i projektowania rzeczywistości zgodny z przyjętymi celami i prowadzący do wzmocnienia konkurencyjności danej organizacji.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

GOSPODARKA I SPOŁECZEŃSTWO W EUROPEJSKIEJ PERSPEKTYWIE WSPÓŁCZESNE ZARZĄDZANIE – UWARUNKOWANIA, KIERUNKI ROZWOJU, PERSPEKTYWY Redakcja Wiesław Golnau Izabela Seredocha ELBLĄSKA UCZELNIA HUMANISTYCZNO-EKONOMICZNA Elbląg 2011 Recenzenci: Dr hab. Teresa Czerwińska, prof. Uniwersytetu Gdańskiego Dr hab. Małgorzata Juchniewicz, prof. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Prof. dr hab. Jurij Głazunow, Politechnika Gdańska Korekta, skład i opracowanie graficzne: Edytor.org Lidia Ciecierska Zofia Ciecierska Wydawca: Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna ul. Lotnicza 2, 82-300 Elbląg tel. 0-55 239 38 02, fax 0-55 239 38 01 www: euh-e.edu.pl © Copyright by Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2011 ISBN 978-83-89113-47-4 druk ISBN 978-83-89113-75-7 on-line pdf Druk i oprawa: TOLDRUK Cyfrowa Drukarnia Dziełowa tel. 55 612 90 96 www.toldruk.pl Książka powstała dzięki wsparciu finansowemu Elbląskiego Towarzystwa Naukowego, Elbląskiej Fundacji Akademickiej oraz elbląskiej firmy Pośrednictwo Finansowe i Ubezpieczeniowe PERFECT Stanisław Jasina Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 CZĘŚĆ I MAKRO- I MIKROEKONOMICZNE UWARUNKOWANIA ZARZĄDZANIA . . . . . . 13 1. Jurij Głazunow, Aleksandr Erszow, Andrej Kibitkin, Stabilność układów gospodarczych jako podstawa ekonomii XXI stulecia . . . . . . . . . . . . . . . . 15 2. Włodzimierz Gawrylczyk, Uwarunkowania prawne w zarządzaniu przedsiębiorstwem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 3. Olga Lutsiv, Теоретичні засади визначення 4. конкурентоспроможності підприємства (Teoretyczne zasady wyznaczania konkurencji przedsiębiorstwa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Irina Bresławiec, Jurij Głazunow, Andrej Kibitkin, Siergiej Koźmienko, Regionalne warunki zagospodarowania morskich zasobów biologicznych w Arktyce Zachodniej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 CZĘŚĆ II WYBRANE ELEMENTY ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO I FINANSOWEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 1. Edyta Maria Pieniacka, Efektywność strategii dywersyfikacji w okresie spowolnienia gospodarczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Jarosław Bień, Uwarunkowania rozwoju rynku producentów stali . . . . . . . . . . . 98 Jan Michalewski, Analiza rozwoju branży handlu elektronicznego w USA w warunkach turbulentnego otoczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 2. 3. 6 Spis treści 4. Bożena Pawłowska, Katarzyna Chrobocińska, Strategia orientacji na klienta w sektorze MSP w województwie warmińsko-mazurskim . . . . . . 124 5. Łukasz Gawroński, Zarządzanie adaptacyjne w procesie wytwórczym oprogramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 6. Adam Żwirbla, Próg rentowności jako narzędzie wspomagające zarządzanie finansami małych i średnich przedsiębiorstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Joanna Dmitruk, Wykorzystanie relacji inwestorskich jako narzędzia komunikacji spółek na rynku giełdowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 7. 8. Paweł Galiński, Kredytowanie projektów unijnych przez banki komercyjne i spółdzielcze w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 CZĘŚĆ III ZNACZENIE ZASOBÓW LUDZKICH WE WSPÓŁCZESNYM ZARZĄDZANIU . . . 185 1. Albert Mnacakanian, Wasiliew Igor Wiktorowicz, Социально- экономическая сущность человеческого капитала (Społeczno- ekonomiczna istota kapitału ludzkiego) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 2. Gabriela Czapiewska, Rola i znaczenie zasobów ludzkich oraz zarządzanie nimi we współczesnej gospodarce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 3. Wiesław Golnau, Ewolucja audytu zasobów ludzkich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 4. Lech Nieżurawski, Bożena Pawłowska, Joanna Nieżurawska, Międzynarodowe zarządzanie personelem a instrumenty motywacji pracowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 5. Rafał Borkowski, Motywowanie przez rozwój podstawą wdrażania innowacji w organizacjach sektora MSP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 6. Beata Sadowska, Zarządzanie wiedzą i kapitałem ludzkim w sektorze usług komunalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 7. Katarzyna Hebel, Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach transportu miejskiego na przykładzie Gdyni . . . . . . . . 266 CZĘŚĆ IV ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM I PROCESAMI LOGISTYCZNYMI . . . . . . . . . . . . . . 277 1. Krzysztof Luks, Transport w strategii rozwoju polskich obszarów nadmorskich – propozycje kierunków działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 2. Hubert Kołodziejski, Ewolucja i uwarunkowania zarządzania transportem miejskim w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 3. Krzysztof Grzelec, Uwarunkowania zarządzania usługami publicznymi na przykładzie transportu miejskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Spis treści 7 4. Dariusz Tłoczyński, Przewoźnicy niskokosztowi jako element rynku usług lotniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 5. Andrzej Jezierski, Społeczno-gospodarcze wartości w logistyce . . . . . . . . . . . . 325 6. Alicja Leszczyńska, Zarządzanie logistyczną obsługą klienta w globalnych łańcuchach dostaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 7. Anna Strychalska-Rudzewicz, Eliza Nowicka, Systemy informatyczne w logistyce przedsiębiorstw przemysłu spożywczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 CZĘŚĆ V NIEKTÓRE ASPEKTY ZARZĄDZANIA W SEKTORZE PUBLICZNYM . . . . . . . . . . . 361 1. Helena Kościelniak, Ewa Książek, Źródła finansowania rozwoju w jednostkach samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 2. Maria Jastrzębska, Finansowanie projektów europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 3. Henryk Gawroński, Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 4. Sebastian Szabroński, Budżet zadaniowy w zarządzaniu 5. finansami publicznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427 Izabela Seredocha, Zmiany w kulturze organizacyjnej jednostek administracji samorządowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441 6. Andżelika Kochan, Проблемы и перспективы социально- экономического развития Калининградской области как приграничной территории (Perspektywy społeczno-ekonomicznego rozwoju obwodu kaliningradzkiego jako terytorium przygranicznego) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457 Wykaz autorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473 Wstęp Współczesne organizacje sektora prywatnego i publicznego funkcjonują w warunkach globalizacji, wysokiej dynamiki zmian otoczenia, nasilonej kon- kurencji, powodującej m.in. wzrost oczekiwań klientów w zakresie jakości ofe- rowanych produktów i usług. Muszą więc zwielokrotnić swój wysiłek w celu osiągnięcia określonego poziomu rozwoju, zwiększenia satysfakcji klientów i zbudowania przewagi konkurencyjnej. Tę przewagę może zapewnić m.in.: dogodny dostęp do zasobów naturalnych, infrastruktura techniczna, korzystne położenie geograficznie i geopolityczne, jakość zasobów ludzkich, innowacje produktowe, nowe technologie. Zestaw przemyślanych działań, umożliwiają- cych optymalne wykorzystanie wymienionych zasobów w istniejących uwa- runkowaniach, określa się jako zarządzanie. Zarządzający organizacjami dążą do ich rozwoju i w konsekwencji wzrostu gospodarczego. Działania te polegają na podejmowaniu decyzji ukierunkowanych na sterowanie zasobami, procesami, informacjami w celu osiągnięcia zakładanych efektów. Sterowanie to winno prowadzić do wzro- stu wydajności i oszczędności, zgodnie z zasadą racjonalności działań. Za- rządzanie jest sztuką koordynacji działań w organizacji, która w XXI wieku musi być szczególnie podatna na zmiany, elastyczna i „zwinna”, nastawiona na globalną konkurencję i potrzeby klienta. Kluczem do sukcesu w obecnych uwarunkowaniach stało się maksymalne skrócenie czasu między odczuciem potrzeby przez klienta a jej zaspokojeniem, przy zachowaniu indywidualne- go podejścia do tych potrzeb. Między innymi stąd wynika wzrost znaczenia innowacji, przedsiębiorczego myślenia i działania oraz konieczność monito- rowania oczekiwań odbiorców, sprawnego komunikowania się wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Współczesne zarządzanie, nazywane niekiedy „zarządzaniem na kra- wędzi”, oznacza zdolność do szybkiego reagowania, przewodzenia zmianie, 10 Izabela Seredocha, Wiesław Golnau antycypowania przyszłości, właściwego wykorzystania ekspansji informacji i nowych technologii. Od organizacyjnych liderów wymaga ono wszechstron- nej wiedzy, umiejętności społecznych i autorytetu. Często jest to zarządzanie o charakterze wielokulturowym, integrujące to, co złożone i zróżnicowane, bazujące na szybkim przepływie informacji i coraz sprawniejszej komunikacji międzyludzkiej, bo tylko wtedy jest możliwa koordynacja wysiłków wszystkich uczestników organizacji, prowadząca do optymalnego wykorzystania posia- danych przez nią zasobów. Umiejętne wykorzystanie posiadanych zasobów oraz pojawiających się szans w otoczeniu może wpływać na tempo rozwoju przedsiębiorstwa czy też organizacji o charakterze publicznym. Aby tak się stało, konieczna jest znajomość zasad zarządzania strategicznego, rozumianego jako proces pla- nowania zorientowany na przyszłość, sposób porządkowania i projektowania rzeczywistości zgodny z przyjętymi celami i prowadzący do wzmocnienia kon- kurencyjności danej organizacji. Podejmowanie właściwych decyzji zarządczych, w tym decyzji strate- gicznych, docelowo prowadzi do wypracowanie wyraźnej transparentności walorów przedsiębiorstwa i oferowanych przez nie produktów na globalnej mapie podmiotów gospodarczych. Unikatowa konfiguracja posiadanych za- sobów powinna sukcesywnie zwiększać wartość przedsiębiorstwa poprzez wzrost jakości produktów lub usług oraz satysfakcję klientów. Tym właśnie złożonym problemom współczesnego zarządzania poświęcono niniejszą pu- blikację. Zawarty w niej zbiór opracowań adresowany jest zarówno do prakty- ków, jak i teoretyków zarządzania. Może również stanowić przydatne źródło wiedzy dla studentów. Publikacja składa się z pięciu części. Pierwszą z nich poświęcono ma- kroekonomicznym i mikroekonomicznym uwarunkowaniom zarządzania, w tym tak istotnym zagadnieniom, jak problem prognozowania sytuacji kry- zysowych i opracowania sposobów ich przezwyciężenia w celu zapewnienia przedsiębiorstwom możliwości dalszego rozwoju czy też zagospodarowania morskich zasobów biologicznych w Arktyce Zachodniej w kontekście polityki morskiej Rosji. Ważnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie przedsiębiorstw jest obowiązujący system prawny regulujący rozpoczęcie, prowadzenie i za- kończenie działalności gospodarczej. Wiedza o prawnych uwarunkowaniach działalności gospodarczej, równie ważna jak wiedza ekonomiczna, pozwala podejmować właściwe decyzje i unikać sporów gospodarczych. Dlatego pro- blematyce tej poświęcono kolejne opracowanie. Współczesne zarządzanie wymaga też stałego monitorowania konkurencyjności przedsiębiorstwa i zna- jomości metod jej szacowania, o czym traktuje artykuł pt. Teoretyczne zasady wyznaczania konkurencji przedsiębiorstwa. Część drugą publikacji poświęcono wybranym aspektom zarządzania strategicznego i zarządzania finansami w przedsiębiorstwie, w tym efektyw- ności strategii dywersyfikacji w okresie spowolnienia gospodarczego, a więc w okresie szczególnie trudnym dla podmiotów gospodarczych. Zdywersyfiko- Wstęp 11 wana działalność może nie tylko uchronić przed bankructwem, ale też umoc- nić pozycję przedsiębiorstwa, co ilustrują zamieszczone w tekście przykłady. W tej części publikacji zawarto także analizę strategii producentów stali dzia- łających na oligopolistycznym rynku, na którym na przestrzeni kilkunastu lat odnotowano szereg turbulencji, co skłoniło ich do wdrożenia wielu nowych rozwiązań. Turbulentne otoczenie stało się też punktem wyjścia do analizy rozwoju handlu elektronicznego w USA. Pojawiające się wyzwania rynkowe skłaniają podmioty gospodarcze do samodzielnego, regularnego monitorowania potrzeb i oczekiwań klientów, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w decyzjach zarządczych i stanowić pod- stawę budowania trwałej przewagi konkurencyjnej. Dlatego też w publikacji znalazło się opracowanie poświęcone strategii orientacji na klienta w sektorze MSP województwa warmińsko-mazurskiego. Część druga publikacji zawiera także rozważania poświęcone takim na- rzędziom kształtowania wartości przedsiębiorstwa, jak relacje inwestorskie czy próg rentowności wspomagający zarządzanie finansami w małych i średnich przedsiębiorstwach. W tej części zaprezentowano również zasady kredytowa- nia projektów unijnych przez banki komercyjne i spółdzielcze, w kontekście wyników badań dotyczących biznesu i ryzyka banków w obsłudze tych projek- tów w latach 2009-2014. W gospodarce opartej na wiedzy szczególnego znaczenia nabiera zarzą- dzanie kapitałem ludzkim, traktowanym jako podstawowy zasób organizacji. Jakość kapitału ludzkiego jest kształtowana przez wiele działań z zakresu za- rządzania zasobami ludzkimi. Ze względu na wagę zagadnienia część trze- cią publikacji poświęcono tej problematyce, w tym społeczno-ekonomicznym aspektom zarządzania kapitałem ludzkim, roli i znaczeniu zasobów ludzkich we współczesnej gospodarce, międzynarodowemu zarządzaniu kadrami z uwzględnieniem instrumentów motywacji oraz wybranym elementom za- rządzania zasobami ludzkimi w sektorze usług komunalnych. W tej części publikacji omówiono także audyt jako jedno z narzędzi wykorzystywanych w diagnostycznych systemach kontroli zasobów ludzkich. Część czwarta niniejszej publikacji traktuje o problemach transportu i procesach logistycznych. Rozpoczyna ją opracowanie poświęcone roli i zna- czeniu transportu w strategii rozwoju polskich obszarów nadmorskich. Na- czelną zasadą przyjętą przy tworzeniu i realizacji strategii – jak postuluje autor – powinna być zasada harmonijnego rozwoju, co oznacza równorzędność celów ekonomicznych, społecznych i ekologicznych. Wykorzystanie szans, jakie stwarza nadmorskie położenie, wymaga zapewnienia wydajnych połą- czeń komunikacyjnych między ośrodkami osadniczymi, a zwłaszcza portami morskimi. Modernizacja infrastruktury transportowej jest więc podstawowym warunkiem powodzenia strategii rozwoju obszarów nadmorskich i prowadzi do osiągnięcia wyższego poziomu rozwoju cywilizacyjnego i zamożności mieszkańców – wynika z artykułu. Kolejne opracowania poświęcono ewolucji i uwarunkowaniom zarządza- nia transportem miejskim w kontekście założenia, iż jakość życia mieszkańców 12 Izabela Seredocha, Wiesław Golnau obszarów zurbanizowanych jest determinowana przez sprawnie funkcjonują- cy i dostosowany do specyfiki danego miasta system transportu. W tej części publikacji omówiono także uwarunkowania oraz perspektywy rozwoju lotni- czych przewoźników niskokosztowych w Polsce i zaprezentowano wybrane poglądy na społeczno-gospodarcze wartości w logistyce, w tym sposoby ich porządkowania w ramach interdyscyplinarnego podejścia metodologicznego. Tu także zdiagnozowano problemy zarządzania logistyczną obsługą klienta w globalnych łańcuchach dostaw, której specyfika wynika z różnorodnych czynników i uwarunkowań, w tym z rozbudowanych procesów logistycznych, realizowanych przez wiele podmiotów, dużej zmienności, niepewności i ry- zyka. Omówiono też rolę informacji i systemów informatycznych w logistyce przedsiębiorstw. Część piąta publikacji dotyczy wybranych aspektów zarządzania w sektorze publicznym, w tym korzyści płynących z nowej formy współpra- cy pomiędzy sektorem publicznym a sektorem prywatnym w realizacji zadań publicznych, wpływających na konkurencyjność regionu oraz służących za- spokajaniu potrzeb społeczności lokalnej. Zmiany w finansowaniu inwestycji publicznych poprzez alokację kapitału prywatnego do sektora publicznego sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i lokalnemu. W kolejnym artykule omówiono zasady i uwarunkowania finansowania projektów europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego w kontek- ście głównych założeń krajowych i regionalnych programów operacyjnych związanych z realizacją celów polityki spójności UE. Tu także przedstawiono organizację systemu kontroli zarządczej w jednostce samorządu terytorial- nego na tle interpretacji przepisów o finansach publicznych (wprowadzonych w 2010 roku) oraz zaprezentowano modelowy system kontroli zarządczej. Kolejne opracowanie poświęcono specyfice budżetu zadaniowego i jego zna- czeniu w zarządzaniu finansami publicznymi, jak również koniecznym zmia- nom w kulturze organizacyjnej jednostek administracji samorządowej oraz czynnikom kształtującym tę kulturę. Całość opracowania zamyka artykuł po- święcony społeczno-ekonomicznym perspektywom rozwoju obwodu kalinin- gradzkiego jako obszaru przygranicznego, wskazujący kierunki współpracy transgranicznej z Polską. Izabela Seredocha Wiesław Golnau
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Gospodarka i społeczeństwo w europejskiej perspektywie
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: