Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00225 005539 18760574 na godz. na dobę w sumie
Hardy. Jacka Kaczmarskiego zmagania wybrane - ebook/pdf
Hardy. Jacka Kaczmarskiego zmagania wybrane - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 280
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-226-3766-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biografie
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Bogata bibliografia, doskonałe rozpoznanie literatury przedmiotu zaświadczone licznymi przywołaniami w tekście, owocują błyskotliwą analizą twórczości, wspartą znajomością kontekstów biograficznych, społeczno-politycznych oraz kulturowych. To warunki konieczne do świadomej lektury dzieła Kaczmarskiego, twórcy tak silnie osadzonego we współczesności, a jednocześnie czerpiącego z artystycznej tradycji oraz historii Polski i Europy. Warunki w tej pracy spełnione. […\ książka świetnie napisana, prezentująca ciekawe interpretacje na podstawie rzetelnie udokumentowanych analiz. Jest to publikacja, która bez wątpienia wzbogaci stan wiedzy na temat twórczości najważniejszego polskiego barda, porządkując wiele dotychczasowych ustaleń oraz prezentując interesujące tezy własne Autorki.

Fragment recenzji prof. UAM dra hab. Krzysztofa Gajdy

 

Hardy zawiera analizy wybranych wątków twórczości Jacka Kaczmarskiego. Kolejne części książki dotyczą: skomplikowanych relacji między bardem a rewolucją oraz sposobów metaforyzowania sprzeciwu wobec systemu, zmagań z Bogiem uchwyconych w interpretacji kilku tekstów kluczowych dla kolejnych etapów tej trudnej relacji (Walka Jakuba aniołem, Konfesjonał, Śniadanie z Bogiem, Diabeł mój), twórczego nawiązywania przez Kaczmarskiego do istniejących dzieł literackich, gatunków (Testament ’95) czy najtragiczniejszych elementów własnej biografii (utwory o chorobie). To „zmagania wybrane”, bo zbiór jest niekompletny, obejmujący zaledwie kilka możliwych do literaturoznawczego podjęcia kwestii. Ale i „zmagania wybrane”, bo to zmagania w pewnym sensie przez Kaczmarskiego wybrane, odważnie przez niego podjęte. Takie ujęcie tematu wpisuje się ideę barda jako hardego, zbuntowanego, kontestującego artysty, będącego w kontrze do tego, co go uwiera, i wchodzącego w twórczy dialog z tym, co go inspiruje.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wstęp do zmagań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . CZĘŚĆ I. SYSTEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ubar(do)wiony . . Rewolucja pożera „własnych” bardów . . . . . . Ewolucje rewolucji . Głową w Mur(y) . . . „Solidarność, Solidarmość, Solimarność” . „Gęba narodowego barda” . . . . . . . . Wychowanie do życia w reżimie, czyli metafora szkoły . . . . . PRL to SZKOŁA – teoretycznie . . PRL to SZKOŁA – tekstowo . Nie tylko PRL to SZKOŁA? . . . Odbardowienie bez odbarwienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . CZĘŚĆ II. BÓG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przed bitwą – wprowadzenie . . . Przeciwnicy i arena – prezentacja . . Walka na słowa i czyny – przebieg . . Krajobraz po bitwie – konsekwencje . Zmagania nieuniknione? . . Spowolniony wolny, czyli walka i jej konsekwencje . . . . . . . . . . . Bez-bożna spowiedź, czyli nieudane rozmowy pokojowe . . . . . . . . . . . „Ucieczka od wolności” – w spowiedź . . (Nie)motywacje . . Rachunek sumienia . . Spowiedź bez Boga… …ale nie bez sensu . . Ludzki Bóg, czyli cena utrzymania pokoju . . . . . . . . Pytania przy śniadaniu . Ile w tym Bogu jest Boga?… . . Ile w tym Bogu jest człowieka? . Ile w tym Bogu jest Tajemnicy? . Bilans zysków i strat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Spis treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 15 21 21 24 32 39 42 42 46 62 65 71 75 75 81 88 96 104 104 107 112 119 124 128 128 129 134 142 145 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Spis treści . . . . . . . . . . . . . . . Dobre zło, czyli zmagania „w pigułce” . . . . . . . Dlaczego o diable właśnie teraz? . . . . Duża dawka dualizmu . . . Ogrom buntu… . . . …sporo samoświadomości… . . . …i odrobina nadziei na pokojowe rozwiązanie . . . . . . . . . . . . Co zmienne, co trwałe . . . Jak w życiu, jak w tekście . . . Wojna – sprowadzić wiarę do buntu . (Nie)pokój – sprowadzić bunt do wiary? . Wojna i (nie)pokój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . CZĘŚĆ III. INSPIRACJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Relacje o…, relacje z… . . Ze zdrowymi . . Z chorymi . . Z samym sobą . . . Z humorem . Między muzą a schematem. O Testamencie ’95 . . . Prze-twórca . „Sposób z refrenkiem”, czyli o śpiewanej „historii literatury” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nie tylko „klinek na spleenek” . . . Portret artysty z czasów dwudziestolecia . Dom Lalki – i innych lektur . . . Raperskie „bryki” i bardowskie reinterpretacje . . . Villon i urzędnik . . (Nie) zmieścić się w strukturze . . Bezbożny testament z widokami na przyszłość . . Sprzeciw w formie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Choroba twórcy – tworzywem tekstu . . . . . . . . . . . . . Żydzi, masoni i (w zastępstwie cyklistów) bard . . . . . . . . . . . . . . Zmagania bez zakończenia . . Nota bibliograficzna . Bibliografia . . . . . . Indeks nazwisk . . . . Streszczenie . . . Summary . Резюме . . . . . Bard . Zdiagnozować i opowiedzieć . Dopowiedzieć i obnażyć . . . . Powtórzenia ze zmianą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nie odtwórca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 151 152 155 159 165 170 170 172 174 175 181 187 187 190 200 204 207 207 209 214 218 220 220 221 224 227 230 232 233 234 236 237 239 241 245 247 265 273 275 277
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Hardy. Jacka Kaczmarskiego zmagania wybrane
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: