Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00627 008283 10500682 na godz. na dobę w sumie
Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie - książka
Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie - książka
Autor: , Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8327-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> biznes it >> marketing
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Reklama dźwignią sukcesu!

Rozwiązywanie problemów, testowanie, dopieszczanie aplikacji - to jest to, co lubi każdy deweloper! Po zakończeniu prac przychodzi moment zaprezentowania produktu szerszemu gronu i oczekiwanie na pierwsze recenzje. Niestety, bez podjęcia odpowiednich działań promocyjnych można się ich nie doczekać. Przytłaczająca liczba powstających aplikacji wymaga ukierunkowanych i dobrze przygotowanych akcji promocyjnych w celu dotarcia do świata mediów.

Ta książka to zbiór porad i instrukcji, które każdemu deweloperowi pomogą odnieść sukces na rynku. W trakcie lektury dowiesz się, w jaki sposób zdobyć recenzje Twojej aplikacji i jak dotrzeć do potencjalnych klientów. Książka oparta jest na cennych przykładach, zebranych przez autorów w toku ich własnej praktyki. Pozwolą Ci one zorientować się, jakie błędy najczęściej popełnia się w tej branży oraz jak ich uniknąć. Niniejsza publikacja jest doskonałą inwestycją - pokaże Ci, jak tanio i skutecznie zareklamować Twój nowy produkt. Nie możesz zmarnować takiej okazji!

Dzięki tej książce:

Bezcenne źródło informacji niezbędnych do odniesienia sukcesu!


Patroni medialni:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Pitch Perfect: The Art of Promoting Your App on the Web Tłumaczenie: Marta Najman ISBN: 978-83-246-8327-7 Authorized translation from the English edition, entitled: PITCH PERFECT: THE ART OF PROMOTING YOUR APP ON THE WEB; ISBN 0321917618; by Erica Sadun; and by Steve Sande; published by Pearson Education, Inc, publishing as Addison Wesley. Copyright © 2013 by Erica Sadun and Steve Sande. All rights reserved. No part of this book may be reproduced od transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/iderek Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści 1 Podziękowania ....................................................................................................................15 O autorach .............................................................................................................................17 Przedmowa ...........................................................................................................................19 Wprowadzenie .....................................................................................................................21 Jak funkcjonują blogi? .............................................................................. 27 Typowy dzień ważnego blogera ...................................................................................28 Prośby o recenzje ........................................................................................................28 Mniejsze blogi ..............................................................................................................30 Robienie kiełbasek: Jak powstają recenzje ................................................................30 Czego szukają blogerzy? ..........................................................................................31 Dlaczego blogerzy piszą recenzje? .......................................................................33 Przyciąganie uwagi czytelnika ...............................................................................34 Krytyka ............................................................................................................................34 W jaki sposób blogerzy dokonują oceny? ..........................................................35 Pisanie recenzji ....................................................................................................................36 Co z gadżetami i sprzętem? ....................................................................................38 Elementy recenzji ...............................................................................................................38 Grafika i design ............................................................................................................40 Interfejs użytkownika ................................................................................................41 Wartość ...........................................................................................................................42 Użyteczność ..................................................................................................................42 Ustawienia .....................................................................................................................43 Opcje ................................................................................................................................43 Wyróżniki .......................................................................................................................44 Ostateczny szlif ............................................................................................................45 Ile czasu poświęca się na recenzję danego produktu? .........................................46 Czy recenzentów obowiązują limity czasowe? ................................................47 Ile czasu potrzeba, by wykryć cytrynę? ...............................................................48 Jakiego typu recenzje piszą blogerzy? ........................................................................49 Pierwszy rzut oka .........................................................................................................49 Przegląd ..........................................................................................................................49 Test praktyczny ............................................................................................................50 Szczegółowa analiza ..................................................................................................50 Wybór typu recenzji ...........................................................................................................50 Dlaczego recenzje na blogach mają znaczenie? .....................................................51 Realia marketingowe .........................................................................................................53 Podsumowanie ....................................................................................................................55 Kup książkęPoleć książkę 8 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie 2 Atrakcyjny produkt ................................................................................... 57 Definicja produktu .............................................................................................................58 Kim jest Twój klient? ..................................................................................................58 Jakie zadanie rozwiązuje Twój produkt? ............................................................59 Co go wyróżnia? ..........................................................................................................60 Co sprawia, że produkt jest dobry? ..............................................................................61 Ma wspaniały i łatwy w obsłudze interfejs użytkownika ..............................61 Umożliwia użytkownikom zrobienie czegoś ....................................................62 Zmienia się, by sprostać potrzebom użytkownika .........................................63 Deweloperzy odnoszący sukcesy znają się na marketingu .........................63 Jest dopracowany .......................................................................................................64 Jest aktualny .................................................................................................................65 Jest istotny .....................................................................................................................65 Dlaczego projekt dobrego interfejsu ma znaczenie? ............................................65 Udoskonalanie produktu .................................................................................................67 Beta-testy aplikacji ......................................................................................................69 Zakochiwanie się w swoim produkcie ........................................................................70 Umowa o poufności, embargo, wyłączność .............................................................71 Konkurowanie z największymi .......................................................................................73 Rozwijanie autopromocji .................................................................................................74 Podsumowanie ....................................................................................................................76 3 Tworzenie reklamy ................................................................................... 77 Projektowanie reklamy .....................................................................................................78 Niezbędne elementy reklamy ........................................................................................79 Motywujący temat wiadomości ............................................................................79 Nazwa produktu ..........................................................................................................79 Cena produktu .............................................................................................................80 Linki ..................................................................................................................................81 Zrzuty ekranu ...............................................................................................................81 Wideo ..............................................................................................................................83 Opis ..................................................................................................................................85 Lista wyróżników .........................................................................................................86 Informacje kontaktowe .............................................................................................86 Przykładowa wiadomość reklamowa ..........................................................................86 Przypomnij nam, kim jesteś ............................................................................................88 Przyciąganie uwagi za pomocą tematu .....................................................................89 Rola tematu ...................................................................................................................89 Przykłady dobrych tematów ...................................................................................90 Dlaczego temat zawodzi? ........................................................................................91 Tematy wiadomości niezwiązanych z recenzowaniem ................................93 Kup książkęPoleć książkę Spis treści 9 Kody promocyjne ...............................................................................................................94 Jak wysyłać kody promocyjne? ..............................................................................96 Tworzenie linku produktu ........................................................................................97 Tworzenie linku firmy ................................................................................................98 Tokens for Mac .............................................................................................................99 Darmowa aplikacja .................................................................................................. 100 Różnice między reklamą oprogramowania a reklamą sprzętu ........................101 Design .......................................................................................................................... 102 Wartość ........................................................................................................................ 103 Funkcjonalność ......................................................................................................... 104 Ceny sprzętu .......................................................................................................................104 Bezcenny film .....................................................................................................................105 Logistyka recenzji sprzętu .............................................................................................106 Testy wydajności ...............................................................................................................107 Kilka słów na temat Kickstartera .................................................................................108 Analiza przykładu: Wideo Une Bobine ............................................................. 109 Popularne kategorie sprzętu ........................................................................................110 Pokrowce .................................................................................................................... 110 Słuchawki .................................................................................................................... 112 Stacje dokujące ......................................................................................................... 112 Głośniki ........................................................................................................................ 113 Dyski .............................................................................................................................. 114 Zasilanie (akumulatory, ładowarki, ładowarki samochodowe) ............... 115 Gadżety fotograficzne ............................................................................................ 115 Książki/e-booki .......................................................................................................... 116 Przewody i pozostałe gadżety ............................................................................. 117 Wiadomości reklamowe dotyczące sprzętu ...........................................................118 Podsumowanie ..................................................................................................................119 4 Reklamowe „tak” i „nie” ......................................................................... 121 Znaj stronę ..........................................................................................................................122 TAK: Adresuj swoje oferty do konkretnych blogerów ................................ 122 TAK: Celuj w cykl wpisów ...................................................................................... 124 TAK: Rozważ gościnny występ w podcaście .................................................. 125 TAK: Rozważ wpis niebędący recenzją ............................................................. 125 Planuj ....................................................................................................................................127 TAK: Podawaj konkretne daty i przedziały czasowe .................................... 127 TAK: Wspomnij o wyłączności na tekst z pierwszymi wrażeniami ......... 128 NIE: Nie rób falstartu ............................................................................................... 129 Wykorzystaj osobowość .................................................................................................129 TAK: Oferuj dostęp ................................................................................................... 130 NIE: Nie zawłaszczaj konwersacji, by reklamować swoją aplikację ........ 130 Kup książkęPoleć książkę 10 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie TAK: Słuchaj, kiedy bloger oferuje swoje uwagi ........................................... 131 TAK: Bądź przyjazny ................................................................................................ 131 NIE: Nie dodawaj nas do osobistej listy mailingowej .................................. 132 Dobrze się komunikuj .....................................................................................................133 TAK: Wykorzystuj sukces ....................................................................................... 133 NIE: Nie posługuj się nazwiskami celebrytów, o ile nie są Twoimi inwestorami ...................................................................... 134 NIE: Nie donoś na konkurentów ......................................................................... 134 TAK: Wiedz, do kogo piszesz ................................................................................ 134 TAK: Unikaj scenariusza „brzydkiej siostry” .................................................... 136 TAK: Proś rodzimego użytkownika języka o sprawdzenie ........................ 136 Sprawdzanie .......................................................................................................................137 NIE: Nie napastuj blogera ...................................................................................... 138 NIE: Nie zasypuj blogerów spamem .................................................................. 138 NIE: Nie zakładaj, że prośba o kod promocyjny skończy się recenzją ...... 140 TAK: Zakładaj, że poproszenie o namacalny produkt skończy się napisaniem tekstu ........................................................................ 140 NIE: Nie spodziewaj się odpowiedzi .................................................................. 141 TAK: Wykorzystuj odpowiedzi ............................................................................. 141 NIE: Nie wysyłaj ponownie swojej oferty ......................................................... 142 Wyczucie czasu ..................................................................................................................142 TAK: Dostosowuj się do aktualnych wydarzeń .............................................. 142 TAK: Twórz okazje .................................................................................................... 143 Oszukiwanie systemu ......................................................................................................144 NIE: Nie uprawiaj astroturfingu ........................................................................... 144 NIE: Nie oferuj zapłaty za (szybsze) zrecenzowanie Twojego produktu ............................................................................................... 144 NIE: Nie próbuj wzbudzić w nas współczucia ................................................ 146 NIE: Nie udawaj, że jesteś „tylko klientem” opowiadającym o programie, który „właśnie odkryłeś” .......................................................... 146 NIE: Nie cytuj fragmentów recenzji wyrwanych z kontekstu ................... 147 NIE: Nie określaj „warunków” pisania recenzji ............................................... 147 NIE: Nie kłam i nie zwódź ...................................................................................... 147 Unikaj obrażania innych .................................................................................................148 NIE: Nie bądź rasistą, seksistą itp. ....................................................................... 148 NIE: Nie pal za sobą mostów ................................................................................ 149 Składanie ofert różnymi kanałami ..............................................................................149 Wyjątki pozwalające na ominięcie reguł ......................................................... 150 Kiedy należy się reklamować? ......................................................................................151 Radzenie sobie z problemami podczas procesu akceptowania aplikacji przez Apple’a ........................................................... 152 Podsumowanie ..................................................................................................................155 Kup książkęPoleć książkę Spis treści 11 5 Analizy przykładów ................................................................................ 157 Analiza przykładu: Krótki, ale uroczy .........................................................................158 Analiza przykładu: Rzetelne zapytanie .....................................................................159 Analiza przykładu: Profesjonalna reklama ...............................................................160 Analiza przykładu: Stracona okazja świąteczna .....................................................161 Analiza przykładu: Reklama nijaka .............................................................................162 Analiza przykładu: Reklama całkowicie nie na miejscu, która wywołała nasz uśmiech ...................................................................................163 Analiza przykładu: Zwycięski urok osobisty ............................................................164 Analiza przykładu: Całkowite przegapienie znaków ...........................................165 Analiza przykładu: Niebezpieczna autokorekta ....................................................166 Analiza przykładu: Modne słowa ................................................................................167 Analiza przykładu: Niewystarczająca liczba szczegółów ....................................168 Analiza przykładu: Co my właściwie reklamujemy? .............................................170 Analiza przykładu: Reklama, która umknęła ...........................................................170 Analiza przykładu: Nie publikuj próśb o recenzję wielu produktów równocześnie ..............................................................................171 Analiza przykładu: Tłumaczenie maszynowe .........................................................172 Analiza przykładu: Unikaj niesprecyzowanych wypunktowań ........................173 Analiza przykładu: Idealna odpowiedź .....................................................................174 Analiza przykładu: Ponowne zredagowanie wiadomości reklamowej .........175 Oryginalna wiadomość .......................................................................................... 176 Wiadomość po ponownym zredagowaniu .................................................... 178 Analiza przykładu: Pamiętaj, że to aplikacja jest bohaterem ............................178 Analiza przykładu: Reklama na Twitterze ................................................................180 Wskazówki końcowe: Unikaj pretensjonalności ....................................................180 Podsumowanie ..................................................................................................................182 6 Przygotowywanie PR .............................................................................. 185 Ukończ produkt .................................................................................................................185 Przygotuj swój tekst marketingowy ..........................................................................187 Wybieraj dla marki odpowiednie znaki firmowe ..................................................188 Kluczowe elementy witryny internetowej ..............................................................188 Dodaj link „Skontaktuj się z nami” ..................................................................... 190 Ostrożnie obchodź się ze znakami firmowymi ............................................. 191 Tworzenie poradnika dla recenzenta ........................................................................192 Tao poradników dla recenzenta ......................................................................... 194 O materiałach prasowych ..............................................................................................196 Kup książkęPoleć książkę 12 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie Przygotowanie niezwykle ważnej filmowej prezentacji produktu ................197 Nagrywanie filmów ................................................................................................. 197 Dobra jakość filmów demonstracyjnych ......................................................... 199 Edytowanie filmów .................................................................................................. 199 Dopracowywanie filmu reklamowego ............................................................. 200 Muzyka w filmie ........................................................................................................ 202 Publikowanie filmów .............................................................................................. 202 Demonstracja na żywo ........................................................................................... 203 Przygotowywanie materiałów do recenzji ..............................................................205 Czy chcesz odzyskać swój produkt? .................................................................. 205 Czy w opakowaniu powinny znaleźć się inne przedmioty? ..................... 205 Czy powinieneś dostarczyć pełny egzemplarz, czy ograniczone czasowo demo? ................................................................... 205 Media społecznościowe .................................................................................................206 Bądź interaktywny ................................................................................................... 206 Bądź dyplomatyczny ............................................................................................... 207 Nie bądź wrogi .......................................................................................................... 207 Bądź ludzki .................................................................................................................. 208 Bądź skoncentrowany ............................................................................................ 208 Bądź źródłem informacji ........................................................................................ 208 Bądź aktywny ............................................................................................................. 208 Korzystaj z narzędzi do automatycznej publikacji wpisów ...................... 208 Działaj we wszystkich możliwych miejscach ................................................. 209 Bądź szczodry ............................................................................................................ 209 Podsumowanie ..................................................................................................................209 Instrukcja obsługi blogera ..................................................................... 211 Nawiązywanie relacji z blogerem ...............................................................................211 Bądź cierpliwy i wytrwały ...................................................................................... 212 Bądź wyrozumiały .................................................................................................... 212 Uprzejmie akceptuj krytykę ................................................................................. 213 Wspieraj sam siebie ................................................................................................. 213 Bądź ludzki .................................................................................................................. 214 Bądź dostępny ........................................................................................................... 214 Bądź świadomy zainteresowań blogera .......................................................... 214 Zasada „Bądź przyzwoitą istotą ludzką” ...................................................................215 Reagowanie na recenzje — pozytywne i negatywne .........................................216 Reagowanie na pozytywne recenzje ................................................................ 217 Reagowanie na negatywne recenzje ................................................................ 217 Sprzeczne recenzje .................................................................................................. 218 Błędy rzeczowe ......................................................................................................... 218 Korzystanie z komentarzy ..................................................................................... 219 Dlaczego mój produkt nie został zrecenzowany? ................................................220 Podsumowanie ..................................................................................................................222 7 Kup książkęPoleć książkę Spis treści 13 8 Ćwiczenia i listy kontrolne ..................................................................... 223 Znaj swojego klienta: Tworzenie profilu klienta ...................................................223 Ćwiczenie 1.: Prawdopodobny profil klienta ................................................. 224 Analiza konkurencji ..........................................................................................................225 Ćwiczenie 2.: Ocena konkurencji ........................................................................ 226 Obliczanie potencjalnego rozmiaru rynku ..............................................................226 Ćwiczenie 3.: Obliczanie rozmiaru rynku ......................................................... 230 Listy kontrolne wiadomości reklamowych ..............................................................230 Ćwiczenie 4.: Sprawdzenie tematu wiadomości .......................................... 231 Ćwiczenie 5.: Sprawdzenie wiadomości reklamowej ................................. 231 Lista kontrolna poradnika dla recenzenta ...............................................................232 Ćwiczenie 6.: Konieczne elementy poradnika dla recenzenta ................ 232 Baza danych relacji z blogerami ..................................................................................233 Ćwiczenie 7.: Dane kontaktowe blogerów ..................................................... 233 Podsumowanie ..................................................................................................................233 Skorowidz ................................................................................................ 235 Kup książkęPoleć książkę 14 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie Kup książkęPoleć książkę 4 Reklamowe „tak” i „nie” Reklamowanie się na stronach internetowych jest sztuką: trzeba zdobyć pewne umiejętności i unikać określonych błędów. Podobnie jak w przypadku każdego zadania pisemnego, tworzenie rekomendacji wymaga czasu, myślenia, planowania i udoskonalania. Niniejszy rozdział oprowadzi Cię po pożądanych i niepożądanych zachowaniach związanych z przygotowaniem materiałów marketingowych. Istnieje wiele drobnych elementów, które mogą przesądzić o porażce reklamy, a zarazem wiele ważnych działań, jakie możesz podjąć, by wzmocnić swoją wiadomość. W tym rozdziale udzielimy Ci różnorakich rad, począwszy od wybierania adresatów, po zasady etykiety, mające pomóc Ci w Twoich poczynaniach. Jako deweloper prawdopodobnie nie chcesz zaleźć blogerom za skórę. Jeśli staniesz się niemile widziany na swoim ulubionym blogu, trudno będzie Ci odwrócić ten stan rzeczy. Co gorsza, lepiej nie zrobić tego „specjalnego czegoś”, co zapewni Ci złą sławę w blogosferze. Wieści szybko się rozchodzą — na Twitterze, w podcastach i bezpośrednich rozmowach, a Ty nie chcesz być znany jako „ta osoba”. Co możesz zrobić, by uniknąć popełnienia błędów, które mogą zmienić Cię w osobę podpierającą ściany na imprezie w App Store czy na wieczorku sprzętu? W tym rozdziale opisujemy najpopularniejsze pomyłki popełniane czasami przez deweloperów podczas reklamowania produktów blogerom, Kup książkęPoleć książkę 122 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie a także radzimy, jak wystrzegać się podobnych gaf. Wystarczy odrobina wiedzy na temat przeszłości innych osób, by upewnić się, że przed Tobą rysuje się świetlana przyszłość. Traktuj blogerów jak swoich partnerów. W tym samym stopniu, w jakim Ty chcesz, by napisali o Twoim produkcie, oni pragną trafić na nową, ekscytującą rzecz. Blogerzy chętnie będą z Tobą współpracować, by pomóc w promowaniu wartościowej pracy. Nawet jeśli stworzyłeś najlepszy produkt, jaki kiedykolwiek istniał, możesz zdenerwować blogerów nieprzestrzeganiem podstawowych zasad etykiety. I w drugą stronę — czasami jesteś w stanie zapewnić sobie pozytywną recenzję, będąc fajnym gościem. Unikaj odstręczających zwyczajów i twórz swoją reklamę w taki sposób, by osiągnąć najlepszy możliwy efekt. Znaj stronę Tworząc reklamę, umieść ją w kontekście. Im lepiej opiszesz swój produkt, jego niszę i mocne strony oraz powiążesz go z zainteresowaniami blogera, tym większa szansa, że przyciągnie on uwagę i doczeka się wpisu. Nie każdy blog będzie pasować do Twojego produktu — i nie każdy bloger będzie dobrym kandydatem na recenzenta. Zorientowanie się w temacie pomoże Ci w skuteczniejszym doborze adresatów. Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek. TAK: Adresuj swoje oferty do konkretnych blogerów Jeśli wiesz o tym, że dany bloger szczególnie interesuje się grupą produktów, do których zalicza się Twój towar, wykorzystaj tę wiedzę. W przypadku oprogramowania niektórzy blogerzy specjalizują się w grach strategicznych, inni w aplikacjach do nawigacji, jeszcze inni w grach logicznych, a kolejni w aplikacjach do planowania zadań. Osobna grupa blogerów technologicznych koncentruje się na sprzęcie i gadżetach (patrz rysunek 4.1), a oprogramowanie niezbyt ich pociąga i nie należy do ich mocnych stron. Jeżeli działasz na polu tworzenia kreatywnych akcesoriów, mogą zainteresować się nimi blogerzy zajmujący się cosplayem w klimatach fantasy; inne rzeczy spodobają się miłośnikom science fiction lub mangi. Autorzy książek powinni zwracać się do specjalistów danego nurtu — romansu, fantastyki, filozofii politycznej czy biografii. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 4 (cid:176) Reklamowe „tak” i „nie” 123 Rysunek 4.1. Steven Sande zajmuje się recenzowaniem sprzętu na TUAW Wyszukuj potrzebne informacje i kieruj swoją ofertę bezpośrednio do tej osoby, która z największym prawdopodobieństwem odpowie na nią pozytywnie. Choć prawie każdy blog udostępnia podstawowe informacje na temat swoich redaktorów, istnieje prosty sposób, by dokładnie poznać zainteresowania i doświadczenia blogera — prześledź jego ostatnie artykuły. Osobiście sformułowane reklamy są dobrym pomysłem, zwłaszcza gdy możesz wykazać się zdobytymi informacjami. Na przykład: „Droga Erico, wiem, że interesujesz się niemieckimi grami planszowymi, mam więc dla Ciebie produkt, który powinien Ci się spodobać”. Odnieś się do poprzedniej recenzji, jeśli jesteś w stanie powiązać swój produkt z ostatnimi tematami poruszanymi przez blogera. „Drogi Stevie, wpadła mi w oko Twoja świetna recenzja Organize Lite. Moja stacja dokująca jest dość podobnym produktem, ale wnosi — także dosłownie! — jeszcze więcej…”. Nawiązywanie bezpośredniej relacji z ludźmi, o ile nie jest natarczywe czy nie ociera się o prześladowanie, jest miłe i zachęcające. Pamiętaj jednak, by nie wysyłać tej samej wiadomości do kilku blogerów z danej witryny. Jeśli więcej niż jeden recenzent podchwyci temat, spowoduje to wiele problemów, zaowocuje zduplikowanymi publikacjami i wywoła złe emocje. Zastanawia Cię, co mamy na myśli, pisząc o „zachowaniu natarczywym czy prześladowaniu”? Steve otrzymał serię wiadomości na Twitterze od dewelopera reklamującego nową aplikację na Maca. Zdecydował się sprawdzić, co twórca chce mu zaoferować, i odpowiedział. Obecnie Steve jest zasypywany kolejnymi tweetami z zapytaniem, czemu jeszcze Kup książkęPoleć książkę 124 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie nie zrecenzował aplikacji. Co jest tego przyczyną? Nie zachwycił go program, powielający funkcje istniejące już na Mac OS X. Obecnie nie zachwyca go także postawa zbyt natarczywego dewelopera. TAK: Celuj w cykl wpisów Im bardziej będziesz zaznajomiony ze stroną, tym lepiej możesz powiązać swoją reklamę ze sposobem, w jaki funkcjonuje dany portal. Wgląd w witrynę pomoże w promowaniu materiałów dotyczących produktu, czy to recenzji, wpisów „jak zrobić”, czy newsów. Wpasowanie swojego produktu w ramy bloga sprawi, że Twoja reklama zyska istotny kontekst. Wyjaśni, w jaki sposób produkt pasuje do strony. Na przykład typowe cykle wpisów obecne na TUAW to „Produkt dnia” (jak „Aplikacja dnia” na iPhone’a); w przypadku innych witryn może to być „T-shirt tygodnia”, „Przytulanka dnia”, „Przewodnik po prezentach świątecznych” (patrz rysunek 4.2), „N rozwiązań” jakiegoś problemu (np. „10 wspaniałych klawiatur przenośnych do iPada” albo „5 tanich kremów nawilżających do skóry wrażliwej”) i wiele innych. Rysunek 4.2. Większość blogów prowadzi regularne cykle artykułów, oferujące możliwości wykraczające poza zwykłe recenzje Jeśli możesz wstrzelić się ze swoim produktem w jakąś serię artykułów (jak Biblioteczka TUAW czy poświęcona deweloperom seria DevJuice itp.), zwiększasz jego szansę pojawienia się na danej stronie. Po prostu upewnij się, że to dobre dopasowanie, a nie jedynie próba zdobycia materiału za wszelką cenę. Zasugerowanie publikacji w jakimś cyklu sprawia, że bloger przychylniejszym okiem spogląda na Twój towar i jego potencjał tekstotwórczy. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 4 (cid:176) Reklamowe „tak” i „nie” 125 „Sądzę, że mój produkt świetnie pasowałby do cyklu Tanie rozwiązania biznesowe” — taki komunikat przekazuje blogerowi, że (1) jesteś zaznajomiony z jego stroną oraz (2) przemyślałeś, w jaki sposób najlepiej wyeksponować swój produkt. TAK: Rozważ gościnny występ w podcaście Choć większość dużych blogów koncentruje się przede wszystkim na tekście i ilustracjach, nie zapominaj o tym, że wielu z nich towarzyszą także podcasty i filmy, będące dodatkową formą medialnego przekazu. Zaoferowanie gościnnego występu podczas podcastu może być dobrym sposobem, by rozreklamować swój produkt. Podcasty mogą mieć formę audio lub wideo, zwykle prowadzi je stały gospodarz lub grupa gospodarzy. Poświęcenie dziesięciu czy więcej minut na opowiedzenie słuchaczom czy widzom podcastu o swojej aplikacji może być skutecznym sposobem szerzenia wieści na jej temat. Gospodarze podcastów szukają zwykle materiałów do kolejnych odcinków programu i zazwyczaj są wdzięczni, gdy ktoś zgłasza się na ochotnika, by opowiedzieć o procesie tworzenia produktu czy przeprowadzić demonstrację na żywo. Jeśli w tym samym czasie blog organizuje czat na żywo, zaoferuj także udzielanie odpowiedzi. TAK: Rozważ wpis niebędący recenzją Blogerzy zawsze wezmą pod uwagę Twoją sugestię napisania innego tekstu na temat produktu niż recenzja. Rozważ swoje możliwości promocyjne, oferując rozsądne i przemyślane sugestie dotyczące idealnego typu publikacji poświęconych produktowi. Wykorzystując wiedzę na temat strony i jej artykułów, zarekomenduj alternatywne podejście do Twojego produktu. Na przykład: „Widziałem, jak omawiacie zastosowanie [nazwa produktu] do [określenie zadania]. Naszym zdaniem możemy zaproponować jeszcze lepsze rozwiązanie, mianowicie…”. Przedstawienie swojego towaru w kontekście istniejącej publikacji umożliwi blogerom kontynuowanie opowiadanej historii przy użyciu świeżego materiału. Nie zapomnij zareklamować swojego produktu w ramach publikacji „jak zrobić” czy opisującej aktualną modę, na przykład: „Pięć sposobów na wiosenne porządki na dysku twardym” czy „Nowe trendy w interfejsach spowodowane odejściem projektantów od skeumorfizmu”. Takie podejście pomaga Ci na trzy różne sposoby. Po pierwsze, dodaje nowe możliwości Kup książkęPoleć książkę 126 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie w kwestii opisania produktu. Po drugie, Twoja aplikacja ma większe szanse, by doczekać się publikacji o pozytywnym/niekrytycznym wydźwięku. Po trzecie, oglądalność wpisów typu „jak zrobić” często przewyższa oglądalność recenzji. Tekst, który zwiastuje „Oto rozwiązanie twojego problemu” otrzymuje zwykle więcej uwagi niż „Testujemy [nazwa produktu]”. Jeśli możesz powiązać swój produkt z aktualnym głośnym wydarzeniem, tym lepiej. Kiedy Spotify, pierwsza darmowa aplikacja służąca do słuchania muzyki z internetu, zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych, Erica zainstalowała ją i stwierdziła, że wbudowana w nią kontrola dźwięku nie jest satysfakcjonująca. Po zgłębieniu tematu napisała tekst o tym, jak użyć programu Audio Hijack Pro autorstwa Rogue Amoeba (patrz rysunek 4.3), by własnoręcznie dostosować poziom wysokich i niskich tonów. Artykuł cieszył się dużą popularnością i okazał się wspaniałą promocją dla Rogue Amoeba. Prezes zarządu studia chętnie przysłał nam kod licencyjny i pomagał podczas pisania tekstu. Rysunek 4.3. Twoja aplikacja może pojawić się w tekstach typu „jak zrobić”, a nie tylko w recenzjach. Powyższy artykuł dotyczy wykorzystania programu Audio Hijack Pro, by poprawić poziom wysokich i niskich tonów w aplikacji Spotify Artykuł „jak zrobić”, wyjaśniający konsumentom, w jaki sposób mogą wykorzystać Twój produkt, by rozwiązać problem związany z aktualnym wydarzeniem (jak nowo uruchomiony serwis, rozliczanie się z podatków, przejście huraganu itp.), jest atrakcyjnym wabikiem na zainteresowanych tematem. Jeśli masz z powyższych rozważań wyciągnąć jakiś wniosek, to brzmi on następująco: recenzje to nie jedyny środek strategii marketingowej produktu. Każdy materiał będzie dobry, o ile zaprezentuje odbiorcom Twój towar w pozytywnym świetle. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 4 (cid:176) Reklamowe „tak” i „nie” 127 Planuj Blogerzy uwielbiają planować do przodu, ale tylko do pewnego punktu. Nasz plan aktualizacji sięga zwykle tygodnia lub dwóch, ale raczej nie wybiega dalej w przyszłość. Każdego dnia szukamy świeżych, godnych wzmianki informacji. Jeśli Twój produkt ma mieć premierę za trzy miesiące czy później, prawdopodobnie nie będziemy zainteresowani pisaniem jego recenzji już teraz. (Ale możemy opublikować zapowiedź, więc nie jesteś zupełnie bez szans). W przypadku wczesnych recenzji najlepiej zgłaszać się do nas tydzień czy dwa wcześniej, zwłaszcza jeśli na publikację materiału nałożono embargo. Wówczas wpis zostanie upubliczniony w chwili premiery produktu. Wcześniejszy dostęp zapewnia blogerom dodatkowy czas na przeprowadzenie testów produktu i umożliwia im napisanie bardziej pogłębionej recenzji niż w przypadku tekstu powstającego na ostatnią chwilę. Jeśli to możliwe, uwzględnij ten zapas czasowy w grafiku wydawania aplikacji, dzięki czemu blogerzy będą mogli nie spieszyć się przy pisaniu recenzji. TAK: Podawaj konkretne daty i przedziały czasowe Aby doczekać się recenzji, musisz podzielić się z nami konkretnymi datami i planami, byśmy mogli wygospodarować czas na testy, pisanie tekstu czy pracę z produktami objętymi embargiem. Unikaj sformułowań w stylu „właśnie udostępniliśmy ten produkt do recenzji”, w których przedział czasowy nie jest jasno określony lub zależy od osób trzecich. Nie zliczymy, ile razy stworzyliśmy recenzję produktu, który wydawał się nam ekscytujący, a potem musieliśmy czekać z publikacją wpisu przez kilka tygodni czy miesięcy z uwagi na trudności związane z jego wejściem na rynek. Zapamiętaj jedno: wielu blogerów nie otrzymuje wynagrodzenia, dopóki ich tekst nie pojawi się na stronie. Może to brzmieć nieco samolubnie, ale wolimy, żebyś Ty poczekał z wysyłaniem swojej oferty, niż żebyśmy to my czekali z publikacją napisanego tekstu. Kup książkęPoleć książkę 128 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie Steve wspomina niedawną sytuację, kiedy w lipcu przysłano mu do recenzji egzemplarz urządzenia wyglądającego całkiem interesująco i obiecująco. Właśnie miał zamiar pisać recenzję, kiedy otrzymał powiadomienie od firmy PR producenta z prośbą o poczekanie do sierpnia. Powtarzające się opóźnienia sprawiły, że recenzja pojawiła się w grudniu, kiedy to firma PR poinformowała Steve’a: „możesz napisać recenzję, ale podkreśl w niej, że nie wiemy, kiedy produkt będzie dostępny w sprzedaży”. Chyba nie musimy dodawać, że opóźnienia po stronie producenta stały się jednym z tematów omówionych w recenzji produktu. TAK: Wspomnij o wyłączności na tekst z pierwszymi wrażeniami Blogerzy uwielbiają wyłączność, zwłaszcza gdy tekst z pierwszymi wrażeniami pojawia się przed premierą aplikacji i publikacją innych artykułów. Dzięki pierwszym wrażeniom strona internetowa zyskuje prestiż, a zarazem zapewniają one większą widzialność Twojemu produktowi. Taki tekst najlepiej sprawdza się jednak w przypadku prestiżowych aplikacji i sprzętu — a nie dla kolejnego miliona drobnych aplikacji, gier w stylu Tetrisa, latarek czy wzmacniaczy akumulatorów. Jeśli wybrałeś swój cel, spróbuj zbudować relację z ulubionym blogerem, zamiast zmieniać zasady embarga przy premierze każdego produktu. Jest zrozumiałe, że czasami to „Blog X” zawsze otrzymuje materiały od danej firmy na wyłączność — oczywiście chcielibyśmy być na miejscu Bloga X — ale nie obnoś się za bardzo z tą koncepcją. Ogólnie przyjęte jest, że albo tworzysz uniwersalne embargo obowiązujące w całej blogosferze, albo budujesz trwałą więź z jedną czy kilkoma wybranymi stronami, które przed wszystkimi innymi publikują pierwsze materiały. Niezależnie od tego, co postanowisz, nigdy nie oferuj „wyłączności” więcej niż jednemu blogowi. To szybka droga, by stać się nielubianym, a nawet zostać wyrzuconym ze środowiska. Jeśli zapowiedź na wyłączność zostanie zaproponowana więcej niż jednemu blogerowi, to nie będzie to już wyłączność. Definicja wyłączności: wykluczenie lub niedopuszczenie innych rzeczy, z zastrzeżeniem lub ograniczeniem do jednej grupy czy osoby. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 4 (cid:176) Reklamowe „tak” i „nie” 129 NIE: Nie rób falstartu Zeszłej jesieni skontaktował się z nami deweloper oferujący wcześniejszy wgląd w swoją nadchodzącą aplikację. Bardzo podobały nam się niektóre z jego wcześniejszych prac, więc chętnie skorzystaliśmy z okazji. Kiedy Apple zaakceptował program wcześniej, niż się spodziewano, deweloper zdecydował się na jego natychmiastową publikację. W ciągu weekendu. Mimo że wcześniej obiecał nam przedpremierową wyłączność. Jako że Apple tak szybko zaakceptował [nazwa aplikacji], uznaliśmy za istotne, by wypuścić grę tak prędko, jak to możliwe. Okazało się, że lista „Najnowszych premier” nie sortuje programów według ich daty dostępności, ale daty akceptacji! Twórcy po zrezygnowaniu z wykorzystania obszernego materiału przedpremierowego, na który mieliśmy wyłączność, spotkali się ze skromnym zainteresowaniem odbiorców i niewyróżniającą się publikacją w cyklu „Aplikacja dnia” pod koniec tego samego tygodnia. To stracona okazja zarówno dla dewelopera, jak i dla nas, było nam więc przykro z tego powodu. Wykorzystaj osobowość Będziemy powtarzać do znudzenia: po drugiej stronie znajdują się ludzie. Sam bądź więc człowiekiem. Urok osobisty, ciepło i humor potrafią zdziałać cuda, zwłaszcza w komunikacji elektronicznej. Niech Twoja osobowość błyszczy równie mocno jak Twój produkt. Tak jak w Twoim przypadku, to nasza praca. Kiedy odpowiadamy na e-mail, odbieramy telefon lub rozpoczynamy rozmowę na komunikatorze, chcemy współpracować z sympatycznymi ludźmi. Życzliwość i uprzejmość to istotne elementy interakcji społecznych. Nie oczekujemy, że będziesz robotem, sami nimi nie jesteśmy. Im bardziej ludzki wydasz się nam podczas rozmowy, tym lepiej ułoży się nasza współpraca. Nie oznacza to, że przyjazne kontakty nie mają wad. Ostatnio recenzowaliśmy aplikację otrzymaną od przeuroczego człowieka, z którym bardzo miło nam się komunikowało. Niestety jego produkt nie spełnił naszych oczekiwań i musieliśmy napisać negatywną recenzję. Wiadomości od niego urwały się, tak jakbyśmy zakręcili kran. To było smutne. Polubiliśmy go i chętnie utrzymywalibyśmy dalszą relację, by zobaczyć, co stworzy w przyszłości. Negatywna recenzja nie oznacza, że nie polubiliśmy Cię jako osoby. Kup książkęPoleć książkę 130 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie TAK: Oferuj dostęp Zapewnij dostęp do swojego zespołu projektantów, dyrektorów firmy i inżynierów. Recenzenci lubią wiedzieć więcej o aplikacji i kryjącej się za nią historii. Nie przesadź jednak ze swoimi ofertami. Wysyłanie co miesiąc lub co tydzień zaproszeń do rozmów z prezesem zarządu lub „ekspertami z branży” nie będzie skuteczne. Po prostu uwzględnij taką opcję kontaktu w wiadomości reklamowej — „Macie jakieś pytania? Chętnie umówimy was na rozmowę z prezesem zarządu lub zespołem deweloperskim, jeśli dacie nam znać”. NIE: Nie zawłaszczaj konwersacji, by reklamować swoją aplikację Rozpoczynanie udawanej rozmowy na temat wpisu, który przeczytałeś na jakiejś stronie internetowej „i pokochałeś”, tylko po to, by zareklamować swoją aplikację w zawoalowany sposób, jest w złym tonie. Wysyłaj wiadomości reklamowe poprzez tradycyjne, odpowiednie do tego kanały. Jeśli utrzymujesz długotrwałą relację z blogerem, śmiało informuj go z wyprzedzeniem o swoich planach. Ale nie wykorzystuj tej więzi, by wymusić recenzję. Nie zliczymy, ile razy podczas odpowiadania na pytanie z serii „Zapytaj ciocię TUAW” nasz rozmówca reagował słowami „Dzięki za informację, a tak przy okazji, moja aplikacja…”. Nie rób tego. Brzmi podstępnie, niegrzecznie i niegodnie. Jeśli ktoś z redakcji odpisuje Ci, by odpowiedzieć na pytanie, nie próbuj przekształcić tej rozmowy w okazję do zareklamowania się. To i tak nie działa. Cześć, Erico, wspaniały wpis na TUAW poświęcony klęsce oferty AT T (5 dolarów za miesiąc danych). Zawsze zastanawiałem się, dlaczego operatorzy sieci komórkowych nie chcą stworzyć oferty przeznaczonej dla deweloperów aplikacji. W każdym razie, stworzyliśmy aplikację opublikowaną niedawno w App Store o nazwie [wycięte]. Chętnie przeczytalibyśmy, co sądzą na jej temat weterani branży, tacy jak Ty. Załączam link do aplikacji w App Store. Czy mogłabyś dostarczyć nam swoją opinię? [Informacje o produkcie i dalsza reklama]. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 4 (cid:176) Reklamowe „tak” i „nie” 131 TAK: Słuchaj, kiedy bloger oferuje swoje uwagi Jeżeli bloger postrzega Twój produkt jako obiecujący, ale w jakimś zakresie wadliwy, może skontaktować się z Tobą i zaoferować swoje uwagi. Wynika to wyłącznie z uprzejmości blogera, który najczęściej poświęca Ci swój wolny czas. Jeśli tak się zdarzy, wysłuchaj go. Możesz nie zgadzać się z jego opiniami, ale nie przekonasz go, że jest w błędzie, choćbyś nie wiadomo jak długo się z nim spierał. Proszę, nie kłóć się, nie dręcz, nie krzycz i nie poniżaj blogerów. Może to oczywiste, ale bądź na tyle uprzejmy, na ile tylko jesteś w stanie, a z opiniami zrobisz, co zechcesz. Niektóre z nich mogą okazać się przydatne, inne nie. Taka jest rzeczywistość. Blogerzy są stronniczy i subiektywni. Gdyby tak nie było, nie byliby blogerami. Kulturalna odpowiedź daleko Cię zaprowadzi, zwłaszcza w przypadku osób, z którymi możesz współpracować w przyszłości. Wykonanie telefonu, by przekazać swoje uwagi, to wyłącznie uprzejmość ze strony blogera. Oferuje Ci bardziej pogłębione opinie niż w przypadku zwykłej recenzji, zwłaszcza jeśli bloger nie zdecydował się na napisanie tekstu. Jeśli nie potrzebujesz takich informacji, zawsze możesz powiedzieć „Nie, dziękuję”. Jeżeli bloger zachowuje się wyjątkowo wstrętnie, przerwij rozmowę („Muszę kończyć! Dziękuję!”). Jako deweloperzy (a zarazem jako blogerzy) musimy przyznać, że najbardziej krytycznie nastawieni użytkownicy mogą okazać się najbardziej wartościowi, a blogerzy podchodzą do produktów z nastawieniem krytycznym i pragną poddać je ocenie. TAK: Bądź przyjazny Blogerzy są ludźmi, zazwyczaj przyjaznymi. Ton konwersacji wiele znaczy podczas nawiązywania relacji między Tobą a blogerem. Nie musisz być nad wyraz formalny, ale równocześnie nie warto odstawiać komedii. Pisząc, używaj ogólnie przyjętych zwrotów, swojego naturalnego „głosu”, jak gdybyś formułował e-mail do przyjaciela. Nigdy nie zaszkodzi zacząć e-maila od „cześć, Stevie” czy „hej, Erico”. Nie trzeba zwracać się do nas per „panie Sande” czy „doktor Sadun” (lub, co jeszcze częstsze i dość zabawne, „panie Sadun”). Jeśli spotkaliśmy się wcześniej, śmiało wspomnij o tym w wiadomości, ale potem przejdź do reklamy. Kup książkęPoleć książkę 132 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie Na całym świecie obowiązują różne normy kulturowe. Większość blogerów porozumiewa się w sposób wyluzowany. Najbardziej formalne wiadomości przychodzą do nas z Azji. Często otrzymujemy zapytania poprzedzające właściwą reklamę, jak to poniższe. W odpowiedzi odsyłamy nadawcę do naszych wytycznych i prosimy o pełną wersję opisu produktu. Chciałbym pokrótce się przedstawić — piszę w imieniu firmy [nazwa] zajmującej się wydawaniem gier mobilnych znajdującej się w Seulu, w Korei Południowej. Jesteśmy bardzo zainteresowani wypromowaniem naszej gry mobilnej na Waszej stronie z recenzjami. Możemy pochwalić się bogatym doświadczeniem w wydawaniu gier na Androida na rynku koreańskim. Wcześniej nie prowadziliśmy jednak marketingu globalnego w przypadku gier na iOS. Jako że TUAW jest stroną z recenzjami gier o światowej sławie, pragniemy zaprezentować na niej grę naszej firmy oraz otrzymać pozytywne i przynoszące korzyści artykuły dotyczące naszych gier. Nasza gra mobilna miała już premierę w Korei i na tamtejszym rynku zdobyła pierwsze miejsce. [nazwa firmy] planuje wypuścić ją na rynek globalny na początku grudnia. Stworzyliśmy już wersję [nazwa produktu] na iOS i czeka ona na premierę. Załączam kilka zrzutów ekranu i oficjalny trailer naszej gry [nazwa produktu]. Jeśli spodobała się Wam, chcielibyśmy wiedzieć, jakie dalsze kroki musimy podjąć, by jej recenzja ukazała się na stronie. Z niecierpliwością czekamy na pozytywną odpowiedź od TUAW. Dziękujemy. NIE: Nie dodawaj nas do osobistej listy mailingowej Cieszymy się, jeśli deweloperzy uważają, że pomogliśmy im w odniesieniu sukcesu. Nasz entuzjazm nieco maleje, gdy dodają nas do listy odbiorców e-maili, które wysyłają do rodziny i znajomych, by poinformować ich o swoich ostatnich osiągnięciach. Lubimy Was, ale prosimy — nie bombardujcie nas rozentuzjazmowanymi e-mailami: Drodzy przyjaciele, rodzino i pozostali, którzy poświęciliście swój czas, by nam pomóc, dzięki Wam, Waszemu wsparciu, wskazówkom i miłości zaczęliśmy odnosić sukces. Przeczytajcie najnowszy artykuł poświęcony naszym produktom na [nazwa bloga]. Napisano też o nas na [nazwa bloga]. Jesteśmy przeszczęśliwi z tego powodu. Chcieliśmy się tym z Wami podzielić. :) Lub Rozprzestrzeniajcie o nas wieści!!! Zbieramy ruch w App Store i możecie nam pomóc! Kup książkęPoleć książkę Rozdział 4 (cid:176) Reklamowe „tak” i „nie” 133 Lub Omójboże! Właśnie napisano o nas kolejny artykuł, tym razem na [nazwa bloga]! Lub Brawa dla wszystkich za Wasz wkład! Chyba zaczyna być o nas głośno!!! Wystarczy proste podziękowanie, takie jak: Bardzo dziękujemy za Wasz artykuł. Sprawił, że zaczęło być o nas głośno. Po Waszym wpisie napisano o nas na [nazwa bloga], [nazwa bloga] i [nazwa bloga], a także w wielu innych miejscach. Cieszy nas Twój sukces i chętnie o nim usłyszymy. Pamiętaj tylko, że do dobrych wieści daleka droga. Dobrze się komunikuj Jeśli Twoja reklama przyciągnie wzrok blogera, ale nie zrozumie on w pełni zasad jej działania, rozwiej jego wątpliwości przez e-mail lub telefon. Nigdy nie zakładaj, że Twoja informacja prasowa jest idealna i w perfekcyjny sposób przekazuje, co robi aplikacja oraz jaką pozycję zajmuje na rynku. Lepiej też nie wychodzić z założenia, że bloger zajmujący się Twoim produktem będzie znał Twoje przeszłe dokonania. Odpowiedź blogera na swój e-mail przyjmuj za dobrą monetę i nie skreślaj go za to, że nie wie wszystkiego o dotyczącym Cię rynku. Wyjaśniaj i powtarzaj, jeśli trzeba. Daj blogerom tyle czasu, ile potrzebują, by zrozumieć Twój produkt i napisać o nim w sposób spójny. Istnieje kilka innych zachowań związanych z dobrą komunikacją i opowiadaniem o swoim produkcie. TAK: Wykorzystuj sukces Ta zasada dotyczy szczególnie sukcesu na innych rynkach (na przykład poza USA) czy na innych platformach (jak Android). Jeśli bloger nie słyszał wcześniej o Twoim produkcie, wspomnienie o jego osiągnięciach może znacznie wzmocnić przekaz Twojej reklamy. Nie zapomnij wymienić nazw Twoich poprzednich „zwycięskich” aplikacji czy sprzętu, które odniosły sukces. Jeżeli możemy powiązać z Tobą popularną rzecz czy inną pozytywną historię, od razu wzbudzasz w nas większe zainteresowanie. Kup książkęPoleć książkę 134 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie NIE: Nie posługuj się nazwiskami celebrytów, o ile nie są Twoimi inwestorami Jesteśmy przekonani, że współzałożyciel Apple’a i legendarna osoba w tej branży, Steve Wozniak, jest miłym człowiekiem. Równocześnie dobrze zdajemy sobie sprawę z faktu, że współfinansuje on wiele obiecujących projektów. To, że na Kickstarterze Wozniak dołożył się do Twojego projektu, nie oznacza, że automatycznie popiera on czy promuje Twoje przedsięwzięcie. Często w otrzymywanych przez nas e-mailach pojawia się wzmianka „Widzieliście? Steve Wozniak jest jednym z moich sponsorów”. Nie sprawia to, że patrzymy na Twój produkt przychylniej, a często wręcz działa na Twoją niekorzyść. Jedyna sytuacja, gdy powinieneś wspominać o jakiejś osobistości, ma miejsce wtedy, gdy znana persona zainwestowała w działalność Twojej firmy, jej wkład jest znaczny, a ona sama jest gotowa wystosować oświadczenie, w którym to potwierdzi. W innych przypadkach — nie podpieraj się nazwiskami celebrytów. NIE: Nie donoś na konkurentów Może i konkurenci „przemycili coś w recenzji aplikacji”, ale nie będzie to o Tobie dobrze świadczyć, jeśli zaczniesz donosić o wszystkim znanym blogom technologicznym. Wybierz trudniejszą drogę i zachowaj swoją godność. TAK: Wiedz, do kogo piszesz Nigdy nie zapominaj o tym, do którego bloga piszesz i czym się on zajmuje. Mało co potrafi rozbawić blogerów bardziej niż otrzymanie źle zaadresowanego materiału, świadczącego o braku podstawowego zorientowania nadawcy, niemającego pojęcia o stronie i jej profilu. (cid:120) „Drogi TUAW, jesteś liderem wśród serwisów o Androidzie…”. (cid:120) „Drogi MacObserver, uwielbiam Was, jesteście znacznie lepsi niż TUAW…”. (cid:120) „Robimy najlepsze na rynku pokrowce na Blackberry!”. Niektóre z najzabawniejszych e-maili, jakie otrzymaliśmy, zaczynały się od „Drogi zespole Engadget”, „Droga Ars Technico”, czy „Drogi zespole Leandra”. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 4 (cid:176) Reklamowe „tak” i „nie” 135 Zaadresowanie swojej wiadomości reklamowej do złej strony nie zjedna Ci sympatii blogera. Taka strona nie skasuje od razu Twojego e-maila ani celowo nie zdyskredytuje aplikacji, ale nie będzie to dobry początek znajomości. Jeśli nie potrafisz wysilić się na tyle, by sprawdzić, do kogo piszesz, to trudno spodziewać się, że Twoja aplikacja była tworzona z większą dbałością i uwagą. Jeden z naszych ulubionych przykładów zaczął się od słów: „Bardzo ucieszyłaby nas recenzja na VentureBeat”. Nadawca wspomniał także, że deweloper aplikacji osobiście czyta naszą stronę od dwóch lat. Z grzeczności przekazaliśmy tę wiadomość VentureBeat. Bardzo uważaj, tworząc szablony wiadomości. „Drogi $website_name_primary” (sic) czy „Pragnę podziękować ci za bardzo interesujący materiał poświęcony $opportunity_name_alt!” (również sic) nie są dobrym sposobem na przedstawienie siebie i swojego produktu, w który zainwestowałeś dużo czasu. Nie zaniedbuj wyszukiwania informacji. Jeśli piszesz do takiego portalu jak TUAW, raczej nie chcesz wysłać wiadomości dotyczącej „[Technologia] Code Pal — skaner Android [technologia], teraz dostępny za DARMO!”. To strata czasu blogera i dobrych elektronów. To, że jakaś strona znajduje się na Twojej liście dystrybucji e-maili, nie oznacza, że trzeba wysyłać do niej każdą wiadomość. Kieruj się zdrowym rozsądkiem, a nie wylądujesz na liście nadawców, których wiadomości od razu trafiają do kosza. Oczywiście źle zaadresowane e-maile to nie tylko reklamy produktów. Przyjrzyj się choćby następującym wiadomościom: Temat: Akumulator (Mac Book Pro) Jaki jest Twój adres i numer telefonu w HCMC. Potrzebuję akumulatora do mojego Mac Book Pro. Masz jakiś (albo będziesz mieć do czwartku 17 maja)? Ile kosztuje? Proszę nie wysyłać mi reklam — dziękuję. Dzięki, dick k. UWAGA Każda strona internetowa ma własną politykę dotyczącą zgłaszania treści. Zawsze warto grzecznie zapytać o to, jak rekomendować swój produkt danej witrynie. Kup książkęPoleć książkę 136 Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie TAK: Unikaj scenariusza „brzydkiej siostry” Pochwalenie się udanym startem jest dobrym pomysłem, ale nigdy nie dopuść do tego, by dana strona „poczuła się” drugorzędnym wyborem. Twoja aplikacja doczekała się entuzjastycznej recenzji od iMore czy iLounge? To świetnie, ale nie wspominaj o tym w swoim e-mailu. Napisanie, że Twoja aplikacja została umieszczona na liście „Nowych i godnych uwagi” w iTunes i otrzymała kilka pięciogwiazdkowych recenzji, jest w porządku. Ale wzmianka o tym, że pochwalono ją w artykułach na takich portalach, jak [tu wstaw nazwę], przyniesie skutki odwrotne do zamierzonych. Unikaj wymieniania nazw innych witryn. Nikt nie chce być Twoim drugim wyborem. Ty usiłujesz nam zakomunikować: „Nasz produkt został dobrze odebrany, sądzimy, że tobie też się spodoba”. My zaś słyszymy: „Nie jesteśmy według ciebie zbyt ważni, by nas uwzględnić w pierwszej serii e-maili marketingowych”. Smutne, ale prawdziwe. Nieco bardziej bezstronne formułowanie wypowiedzi może sprawić, że Twoja wiadomość zostanie pozytywnie odebrana, a dany bloger nie poczuje się jak drugorzędny wybór. TAK: Proś rodzimego użytkownika języka o sprawdzenie Jeżeli planujesz zrobić użytek z amerykańskiego App Store, upewnij się, że Twoją reklamę, opis aplik
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Idealna reklama. Sztuka promowania aplikacji w internecie
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: