Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00253 006874 18968790 na godz. na dobę w sumie
Infografika. Sztuka atrakcyjnego prezentowania treści - książka
Infografika. Sztuka atrakcyjnego prezentowania treści - książka
Autor: Liczba stron: 176
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4282-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Siła obrazu

Jedna, dobrze przygotowana grafika ma większą moc niż tysiąc słów. Ta moc wzrasta, gdy grafika zostaje wzbogacona dodatkowymi wyjaśnieniami, a pełnię osiąga, gdy odbiorcy prezentowany jest cały zbiór dobrze przygotowanych grafik, uzupełnionych trafnymi treściami. Tak powstają infografiki — najskuteczniejsza forma przekazywania informacji w zawsze cierpiącej na niedobór uwagi dobie internetu. Dzięki powszechnie dostępnym narzędziom online każdy może dziś opracować dobrą infografikę. Nie potrzeba do tego talentu plastycznego, wystarczy respektować kilka reguł podczas pracy.

Podstawą dobrej infografiki jest informacja. Projektowanie trzeba więc zacząć od wyselekcjonowania treści, które chce się przekazać użytkownikowi strony WWW lub mediów społecznościowych, uczestnikowi konferencji, klientowi na spotkaniu handlowym czy studentowi podczas wykładu. Kolejnym krokiem jest właściwe zredagowanie tekstu, czyli najczęściej skrócenie go! Następnie należy się zastanowić, jak przekaz ma zadziałać na odbiorcę: jakie emocje powinien wywołać, do jakich wniosków doprowadzić, ewentualnie — jakie działania sprowokować. Gdy cel jest określony, wybiera się odpowiedni, jednolity styl graficzny i już można zacząć projektować skuteczną infografikę.

Teoria brzmi prosto, a jak ma się do niej praktyka? Tego dowiecie się z książki.


Małgorzata Zimniak-Rucińska – projektantka infografik i ilustratorka. Z artystycznym zacięciem tworzy pomysłowe infografiki, które następnie są licznie udostępniane w internecie. Od 2011 r. pracuje jako freelancerka. Tworzyła infografiki m.in. dla Onetu, Onepressu, e-point SA, Kontrakt OSH, Time for Wax.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność spis treści cZĘŚĆ 1. wstęp 007 CZĘŚĆ 2. INFOGRAFIKI W BIZNESIE 029 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 008 O tym, jak zostałam popularyzatorką czytania książek… i projektantką infografik . . . . . . . 008 Rozdział 1 . Czym jest infografika? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 010 Definicja infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 010 Czym nie jest infografika? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 011 Rozdział 2 . Historia infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 012 Wczesne początki, czyli malarstwo jaskiniowe . . . . . . . 013 Pismo obrazkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 013 Obraz wspierający naukę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 014 Obraz wspierający przemiany społeczne . . . . . . . . . . . 016 Mapy jako przykład wizualizacji danych . . . . . . . . . . . . 018 Infografika w prasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 020 Współcześni twórcy infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 021 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 022 Rozdział 3 . Naukowe dowody skuteczności infografik . . . . 024 Nasz mózg jest stworzony do przetwarzania obrazu . . . 024 Widzenie poprzedza słowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 024 Nasz mózg nie lubi nudy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 024 Nasz mózg lubi emocje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 025 Człowiek w centrum uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 025 Lepiej zapamiętujemy obrazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 026 Rozdział 4 . Infografika i biznes — połączenie idealne . . . . . 030 Dwa rodzaje infografik biznesowych . . . . . . . . . . . . . . 030 Infografiki jako narzędzie content marketingu . . . . . . . 031 Powody stosowania infografik w biznesie . . . . . . . . . . . 034 Rozdział 5 . Rodzaje infografik, które sprawdzą się w biznesie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 040 Oś czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 040 Lista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 040 Porównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 043 Artykuł wizualizowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 043 Proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 044 Mapa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 045 Graficzne CV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 045 Infografika liczbowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 046 Anatomia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 047 Pomysły na kreatywne infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . 048 Infografiki animowane i interaktywne . . . . . . . . . . . . . 049 Rozdział 6 . Jak można wykorzystywać infografiki w biznesie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 051 Infografiki na stronę internetową . . . . . . . . . . . . . . . . . 051 Artykuł wizualizowany na blog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 051 Oferta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 051 Prezentacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 051 Poleć książkęKup książkę Wizualizacja wyników ankiet i statystyk . . . . . . . . . . . . 051 Promowanie jakiejś idei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 051 Dokumenty do pobrania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 052 Promocja eventu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 052 Infografiki do książki lub e-booka . . . . . . . . . . . . . . . . . 052 Infografiki do kursu online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 052 Informacje prasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 052 Reklama w prasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 053 Drukowane materiały marketingowe . . . . . . . . . . . . . . 053 Plakat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 054 Rozdział 7 . Dobra infografika, czyli jaka? . . . . . . . . . . . . . . 055 Przydatna dla odbiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 055 Skuteczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 056 Opowiadająca historię w sposób wizualny . . . . . . . . . . 056 Atrakcyjna wizualnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 056 Uwzględniająca zasadę KISS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 056 Unikalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 057 Promowana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 057 CZĘŚĆ 3. Wszystko, co musisz wiedzieć przed zaprojektowaniem infografiki 059 Kim są odbiorcy infografiki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 066 W jaki sposób infografika będzie wykorzystana? . . . . . . 067 Zdecyduj, kto będzie tworzył infografikę . . . . . . . . . . . 067 Rozdział 10 . Jak przygotować treści na infografikę? . . . . . . 070 Tekst w infografikach — gdzie się pojawia i jakie pełni funkcje? . . . . . . . . . . . 070 Jak przygotować treści na infografikę? . . . . . . . . . . . . . 070 Zasady webwritingu, które przydadzą się przy tworzeniu treści do infografiki . . . . . . . . . . . . 071 Chwytliwy, dobry tytuł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 071 Rozdział 11 . Jaki styl infografiki wybrać? . . . . . . . . . . . . . . 073 Style wizualne infografik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 073 Technika wykonywania infografik . . . . . . . . . . . . . . . . . 077 Rozdział 12 . Co jest potrzebne, żeby zaprojektować infografikę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 080 Zdolności artystyczne (?) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 080 Umiejętności projektowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 081 Program graficzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 081 Gotowe rozwiązania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 083 Rozdział 13 . Jak wygląda współpraca z projektantem? . . . . 084 Kto zajmuje się projektowaniem infografik? . . . . . . . . . 084 Co wziąć pod uwagę, wybierając projektanta? . . . . . . . 084 Kulisy współpracy z grafikiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 087 Kilka zasad dobrej współpracy z projektantem . . . . . . . 087 Rozdział 8 . Skąd wziąć pomysł i temat na infografikę? . . . . . 060 Kolejne dwa rodzaje infografik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 060 Gdzie szukać pomysłów na infografikę? . . . . . . . . . . . . 060 Jak sprawdzić, czy pomysł na infografikę jest dobry? . . . 064 Dokumentowanie pomysłów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 064 Rozdział 9 . Planowanie infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 066 Jakie są cele infografiki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 066 CZĘŚĆ 4. Projektowanie infografiki krok po kroku 091 Rozdział 14 . Zacznij od szkicu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 092 Zalety szkicowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 092 Jak szkicować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 092 Poleć książkęKup książkę Rozdział 15 . Jak wizualizować treści? . . . . . . . . . . . . . . . . . 094 Ilustruj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 094 Osadź w kontekście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 094 Stosuj schematy blokowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 096 Stwórz wizualną metaforę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 096 Myśl wizualnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 098 Rozdział 16 . Struktura i wymiary infografiki . . . . . . . . . . . . 100 Struktura infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Wymiary infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Rozdział 17 . Podstawy projektowania graficznego . . . . . . . 104 Projektowanie i psychologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Kompozycja i layout . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Pojęcia związane z projektowaniem graficznym . . . . . . 107 Praca z księgą identyfikacji wizualnej marki . . . . . . . . . 110 Rozdział 18 . Elementy graficzne wykorzystywane w infografikach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Tło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Ilustracje i/lub zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Ikony graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Wykresy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Rozdział 19 . Kolorystyka infografiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Dlaczego zagadnienie kolorystyki może przysparzać trudności? . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Funkcje kolorów w infografice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Wszystko, co musisz wiedzieć o kolorach, żeby zaprojektować infografikę . . . . . . . . . . . . . . . 126 Jak stworzyć paletę kolorystyczną dla infografiki? . . . . 129 Rozdział 20 . Typografia w infografice . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Problemy z nazewnictwem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Czym jest czytelność? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Podstawy typografii (potrzebne do stworzenia infografiki) . . . . . . . . . . . 136 Funkcje typografii w infografice . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Jak zestawiać ze sobą różne kroje pisma? . . . . . . . . . . . 140 Komponowanie tekstu w infografice . . . . . . . . . . . . . . 141 Formatowanie treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 „Słów cięcie-gięcie” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Relacje między tekstem a tłem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Praca z narzędziami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Typografia — czego nie robić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 CZęŚĆ 5. Publikacja i promocja infografik 151 Rozdział 21 . Publikacja infografik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Gdzie publikować infografikę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Zasady publikowania infografiki na stronie/blogu . . . . . 156 Jak tworzyć angażujące treści blogowe za pomocą infografik? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Rozdział 22 . Promocja infografik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Dobre praktyki w promocji infografiki . . . . . . . . . . . . . 159 Promocja w social mediach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Triki związane z promocją infografiki . . . . . . . . . . . . . . 164 Wskaźniki efektywności: skąd mam wiedzieć, że moja infografika odniosła sukces? . . . . . . . . . . . . 166 Przepis na viralową infografikę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Gdzie mnie znajdziesz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Poleć książkęKup książkę infografika Poleć książkęKup książkę infografika Część 1 | 5 WSTĘP Rozdział 1 . 010 Czym jest infografika? Rozdział 2 . 012 Historia infografiki Rozdział 3 . 024 Naukowe dowody skuteczności infografik Poleć książkęKup książkę Wstęp O TYM, JAK ZOSTAŁAM POPULARYZATORKĄ CZYTANIA KSIĄŻEK… I PROJEKTANTKĄ INFOGRAFIK Nie sądziłam, że publikując infografikę Zalety czytania książek, zaczynam moją wielką przygodę z projektowaniem info- grafik. Od tego czasu bowiem: Moją pierwszą infografikę zaprojektowa- łam pod koniec 2013 roku. Przedstawiłam na niej zalety czytania książek, a stworzy- łam ją z myślą o moim blogu. Chciałam po prostu urozmaicić zamieszczane tam treści, zrobić coś nowego, innego. Jako miłośniczka czytania książek uznałam, że temat ten jest bardzo ciekawy i ważny, chciałam przynajmniej zainspirować kogoś do sięgnięcia po książkę. Infografika ta zo- stała świetnie przyjęta i wciąż jest często udostępniana w internecie. Co więcej, co jakiś czas od bibliotek i nauczycieli dostaję e-maile z pytaniem, czy mogą ją wydruko- wać i stosować jako materiał edukacyjny dla uczniów. Wow! Nie sądziłam, że będę miała aż taki udział w krzewieniu kultury czytania! Historia ta pokazuje, jak wielka może być siła oddziaływania infografik. Obraz połą- czony z ciekawą treścią oraz inspirującym, wartościowym przekazem może sprawić, że chcemy się dzielić taką infografiką. Chcemy patrzeć na infografikę nie tylko w internecie, nie tylko w mediach społecz- nościowych, ale również wydrukowaną i wiszącą w miejscu pracy. • Stworzyłam setki infografik już nie tylko na potrzeby własne, ale i dla klientów, wśród których znalazły się takie firmy, jak: Onet, wydawnictwo OnePress, Time for Wax, e-point SA, Kontrakt OSH, Kontekst HR. • Uświadomiłam wielu osobom, że w ogóle istnieje coś takiego, jak infografika. Jeśli należysz do garstki osób, którym to pojęcie nie jest znane — spokojnie, w pierwszym rozdziale wszystko wytłumaczę. • Nieustannie upraszczam. Przede wszystkim każdą zawiłą treść i infor- macje, aby przedstawić je za pomocą infografik. Uprościłam też moją działal- ność zawodową, skupiając się wyłącz- nie na niszy, jaką jest projektowanie infografik. • Urodziłam dziecko (może to nie jest aż tak istotne w tej książce… chociaż nie… moje dziecko przecież też ma swoją infografikę!). Książka, którą trzymasz w rękach, jest zapisem moich doświadczeń w projekto- waniu infografik. Z książki dowiesz się, jak opracowywać treści do infografik, jak przekładać je na język obrazów, a gotowy projekt odpowiednio publikować i pro- mować. Przedstawiam pewne podejście do projektowania, oraz zasady, które pozwolą Ci skutecznie wykorzystywać ko- munikację wizualną w swoich działaniach biznesowych. Wiedzę tę możesz wyko- rzystać, projektując infografikę zarówno w profesjonalnym programie typu Adobe Illustrator, jak i w darmowej Canvie. Jest to poradnik dla osób, które chcą wy- korzystywać infografiki w komunikacji swojej marki i które chcą tworzyć atrakcyj- ne treści (wzbogacać o warstwę wizualną wszelkie raporty, prezentacje, komunika- cję w social mediach). Wiedza ta przyda się przedsiębiorcom, marketerom czy twór- com internetowym. Książka jest przezna- czona dla osób, które chciałyby samo- dzielnie zacząć tworzyć infografiki oraz atrakcyjne treści wizualne lub usprawnić współpracę z projektantem i po odebraniu od niego infografiki — właściwie ją wyko- rzystać. Ponieważ infografiki to twory in- terdyscyplinarne, książka zawiera wiedzę z zakresu komunikacji wizualnej, projekto- wania graficznego, copywritingu oraz con- tent marketingu. Przede wszystkim zaś książka ta powstała z wielkiej pasji do infografik. Moją przygodę z infografikami zaczyna- łam, wychwalając zalety czytania książek. A Ty jaką ideę chcesz wypromować? 008 CZęść 1 | WSTęP Poleć książkęKup książkę 009 Poleć książkęKup książkę Rozdział (cid:30). Czym jest infografika? DEFINICJA INFOGRAFIKI Przygotowując się do napisania tego rozdziału, zrobiłam mały research w po- szukiwaniu defi nicji pojęcia infografi ka. Chciałam przywołać kilka z nich, powołać się w tej kwestii na jakieś mądre słowniki. Stwierdziłam niestety, że tak naprawdę ciężko o dobrą defi nicję infografi ki. Dobrą, czyli nieskomplikowaną i zrozumiałą, od- dającą sedno tego, czym ona jest. Dlatego postanowiłam zdefi niować ją własnymi słowami. Infografi ka (czasami nazywana „grafi ką informacyjną”, „grafi ką objaśniającą”) to forma przedstawiania informacji w wi- zualny sposób. W infografi ce tekst i obraz współistnieją ze sobą — przenikają się i uzupełniają. Należy podkreślić, że obraz w infografi ce spełnia nie tylko funkcje dekoracyjne lub przyciągające oko. Tekst i obraz w równym stopniu biorą udział w wyjaśnianiu treści i ułatwianiu zrozumienia. Celem przed- stawiania treści za pomocą infografi k jest zapewnienie jak największej przejrzystości i czytelności informacji. Infografi ka wykorzystuje różne grafi czne środki przekazu: wykresy, diagramy, tabe- le, mapy, ikonki, ilustracje, zdjęcia. Duże znaczenie w kwestiach wizualnych ma tak- że kolorystyka lub charakter zastosowanej typografi i. W infografi ce unika się zbyt obszernych bloków tekstu. Słowo pisane na infografi ce to raczej krótkie akapity, hasła lub wypunktowania. Infografi ka stosowana współcześnie łączy w sobie kilka dziedzin. Są to: komunikacja wizualna, projektowanie grafi czne, copywriting, dziennikarstwo i marketing. Dlaczego? Infografi ka to nie tylko ładnie zaprojektowany obrazek z tekstem. Projektowanie infografi k i wykorzysty- wanie ich w komunikacji marki to proces obejmujący konkretne działania (rysu- nek 1.1). Najpierw jest sam pomysł i przygotowa- nie założeń infografi ki. O czym będzie infografi ka? Jaki ma być jej cel? Kto będzie jej odbiorcą? Zrozumienie tego pomoże w obraniu kierunku działań projektowych oraz ma wpływ na charakter infografi ki. Następnie trzeba zebrać informacje i od- powiednio je wyselekcjonować (muszą być wartościowe dla potencjalnego odbior- cy). Przygotowana pod infografi kę treść Rysunek 1 .1 Infografi ka biznesowa w 5 krokach. 010 CZęść 1 | WSTęP Poleć książkęKup książkę najpierw powinna być dobrze zredago- wana (przede wszystkim maksymalnie skrócona). Następnie przechodzimy do projektowa- nia, czyli stworzenia layoutu oraz cieka- wych i spójnych wizualizacji. Konieczne jest też nadanie infografice wizualnych znamion danej marki oraz zamieszczenie informacji firmowych. Stopka z logo i dany- mi kontaktowymi to podstawa! Gotową infografikę należy włączyć do strategii marketingowej marki lubfirmy, a następnie promować. O wszystkich tych aspektach będę pisać w tej książce. Infografika często publikowana jest przy artykułach. Na blogach czy w magazynach zawiera podsumowanie przedstawianej treści. Jednak dobra infografika powinna móc funkcjonować samodzielnie. Sama w sobie powinna stanowić zrozumiałą całość. Dlatego tak ważne są jej poszcze- gólne elementy: tytuł, krótkie wyjaśnia- jące wprowadzenie, rozwinięcie i zakoń- czenie — najczęściej z wezwaniem do działania i z informacjami na temat marki, która stworzyła i opublikowała infografikę. Z infografiką pewnie najczęściej masz do czynienia w internecie. Prawdopodobnie widziałeś jakąś infografikę na portalu internetowym, blogu czy na Facebooku. Nie da się ukryć, że obecnie głównym ob- szarem ekspansji infografiki jest internet. Trzeba jednak zaznaczyć, że infografika sprawdza się także w druku (gazety, maga- zyny, foldery), a jej historia (o której zaraz opowiem) sięga czasów przed komputera- mi. A nawet przed wynalezieniem papieru! Przybliżając pojęcie infografiki, nie sposób nie wspomnieć chociażby pokrótce o jej zastosowaniach i funkcjach (później będę jeszcze te kwestie opisywać szczegółowo). Infografiki mają naprawdę wiele różnorod- nych zastosowań. Za pomocą infografik można przedstawić: • wiedzę i informacje, • wyniki ankiety, • statystyki, • instrukcję, proces, • życiorys, • historię (na osi czasu), • ideę/wizję czegoś, • abstrakcyjne pojęcia (często kojarzymy infografiki z twardymi danymi, liczbami, statystykami, a obrazy świetnie nadają się do pokazywania abstrakcyjnych, często nieuchwytnych pojęć, idei). ROZDZIAŁ 1. CZYM JEST INFOGRAFIKA? CZYM NIE JEST INFOGRAFIKA? Warto też wspomnieć o tym, czym info- grafika nie jest, ponieważ czasami spoty- kam się z błędnymi określeniami lub wi- dzę, że infografiką nazywane jest coś, co infografiką zdecydowanie nie jest. Infografika nie jest obrazem doklejonym do tekstu (ani tekstem doklejonym do obrazu) . Jak już wspomniałam wcześ- niej, w infografice obraz i tekst powinny współgrać ze sobą, razem brać udział w wyjaśnianiu przekazu. Niestety, bardzo często natrafiam na infografiki, w których obraz w ogóle nie nawiązuje do tekstu. Infografika nie jest tekstem przedstawio- nym w formacie .jpg. Tekst plus kolorowe tło zapisane w formacie .jpg to nie jest infografika. Sporą rolę w infografice odgrywają obrazy czy ikonki. Komunikacja wizualna ma dużą moc oddziaływania na odbiorcę, pozwala również pokonywać bariery związane z językiem czy wykształceniem. Jest nawet takie powiedzenie, że obraz wart jest tysiąca słów. Należy jednak pamiętać, że infografika nie może być rebusem, dlatego poleganie na samej komunikacji wizualnej może się nie sprawdzić. Przekaz infografiki powinien być zrozumiały, dlate- go obrazowi — tam gdzie jest to koniecz- ne — powinien towarzyszyć tekst. 011 Poleć książkęKup książkę Rozdział 18. Elementy graficzne wykorzystywane w infografikach Diagramy, wykresy, mapy, ikonki, ilustra- cje, zdjęcia — to elementy, dzięki którym można opowiadać historie w sposób wizu- alny. warto podkreślić, że w infografikach nie są one wyłącznie dodatkiem, dekora- cją, ale powinny nieść znaczenie i pomagać w wyjaśnianiu treści. w tym rozdziale omówię poszczególne elementy graficzne, które wykorzystywa- ne są w infografikach. TŁO tło jest powierzchnią, na której umieszcza się elementy infografiki — zarówno teksty, jak i grafiki. Czasami tło jest traktowane po macoszemu i nie przykłada się do niego wagi (w końcu to „tylko” tło). otóż tło odgrywa ważną rolę — musi być dobrą oprawą tego, co chcemy pokazać. tło potrafi być problematyczne. z jednej strony powinno być ciekawe i nadawać kontekst, z drugiej jednak strony nie może konkurować z informacjami i pozostałymi elementami graficznymi. tło infografiki może być jednolite lub z teksturą. wszystko zależy od twoich potrzeb, od twojej marki i od charakteru infografiki. tło jednolite to najczęściej po prostu jakiś kolor. rzadko w swoich infografikach stosuję białe tło (chyba że jest taki wymóg lub zależy mi na bardzo minimalistycznym, spokojnym efekcie). wiele stron interne- towych ma białe tło i czasami nie chcę, aby infografika się z nią stapiała — chcę, aby miała wyraźnie zaznaczone granice. i tak naprawdę nie ma jakichś konkretnych ograniczeń co do kolorystyki tła. nie ma przykazania, że musi to być jakiś spokojny, najlepiej pastelowy kolor. Bardzo często kolor tła wynika z całej palety kolorystycz- nej zastosowanej w infografice. Czasami do tła możemy wykorzystać jakąś teksturę (wzór wielokrotnie powtórzony na powierzchni), niezbyt krzykliwą i nie- zbyt kontrastową. Ciekawym pomysłem jest stworzenie tła z fakturą. takie tło nadaje trójwymiarowości oraz buduje kontekst, np. coś leży na stole (rysunek 18.1), coś wisi na tablicy korkowej (rysu- nek 18.2). warto unikać zbędnego przyozdabia- nia tła i zapychania go przypadkowymi elementami. Przede wszystkim dlatego, że tło nie może rozpraszać. niech będzie możliwie czyste i nieskomplikowane. i co najważniejsze, powinien być zachowa- ny odpowiedni kontrast kolorystyczny między tłem a elementami graficznymi znajdującymi się na infografice. 112 Część 4 | Projektowanie infografiki krok Po kroku Rysunek 18.1. fragment infografiki z fakturą w tle — tablica korkowa Rysunek 18.2. fragment infografiki z fakturą w tle — drewno/stół Poleć książkęKup książkę rozDziaŁ 18. ELEMENTY GRAFICZNE WYKORZYSTYWANE W INFOGRAFIKACH ILUSTRACJE I/LUB ZDJĘCIA jak widzisz, wrzuciłam ilustracje oraz zdjęcia do jednego worka. z tego powodu, że właściwie ich funkcja na infografice jest bardzo podobna. jak już pisałam w rozdziale o stylach wizu- alnych (rozdział 11.), ilustracje mogą być tworzone komputerowo lub ręcznie (ja często wykonuję rysunki, które następ- nie obrabiam w programie graficznym). ilustracje mogą być zarówno realistyczne, jak i przerysowane (w stylu komiksowym). zaletą ilustracji i ich przewagą nad zdjęcia- mi jest to, że za pomocą ilustracji możemy przedstawić to, czego nie widać (rysunek 18.3). na zdjęciach ciężko to przedstawić (chyba że postawimy na fotograficzny kolaż). zdjęcia natomiast mają przewagę nad ilustracjami z tego powodu, że są bardzo realistyczne, co może się liczyć, gdy wymo- giem infografiki jest realizm, np. pokazuje- my zdjęcia konkretnych produktów czy osób. Rysunek 18.3. ilustracja przedstawiająca to, czego nie widać Co jest ważne przy korzystaniu z ilustracji i zdjęć podczas projektowania infografiki? Dobra jakość Materiały graficzne dobrej jakości będą świadczyły o profesjonalizmie całego projektu. Chodzi mi tutaj zarówno o dobrą jakość pod kątem wykonania (estetyka, przyjemne dla oka grafiki), jak i o jakość techniczną — dobra rozdzielczość i odpo- wiedni wymiar zdjęć czy ilustracji. Oryginalność Co mam na myśli, pisząc oryginalne? jest mnóstwo stron, gdzie wykupisz gotowe wysokiej jakości grafiki i zdjęcia. jasne, możesz z nich skorzystać, musisz tylko zdawać sobie sprawę, że wtedy trudniej o oryginalność. takie same grafiki mogą się powtarzać na innych projektach innych marek. wszystko zależy od tego, jakie są twoje priorytety. oryginalność zapewnią ilustracje stworzo- ne samodzielnie lub zlecone rysownikowi czy ilustratorowi. Charakter ważne jest, aby dopasować charakter grafik do charakteru całej infografiki oraz do osób, do których kierujemy nasz 113 Poleć książkęKup książkę rozDziaŁ 18. ELEMENTY GRAFICZNE WYKORZYSTYWANE W INFOGRAFIKACH projekt. należy się zastanowić, czy musimy zachować powagę, czy możemy pozwolić sobie na bardziej humorystyczne ilustracje i swobodny styl. Spójność również poszczególne grafiki wykorzysta- ne w jednym projekcie powinny mieć taki sam charakter. zachowujemy wtedy spój- ność (mam wrażenie, że się powtarzam z tą spójnością, ale jest ona bardzo ważna). Spójność najłatwiej uzyskać, określając jeden standard grafik wykorzystywanych w projektowaniu danej infografiki. Prawa autorskie jeśli korzystasz z płatnych lub darmowych baz zdjęć/grafik, upewnij się, że możesz je wykorzystać w zamierzony sposób. na przykład niektóre licencje umożliwiają wykorzystanie grafik w druku, ale w ogra- niczonej ilości. inne licencje zabraniają przekształcania swoich obrazów lub ma- nipulowania nimi (nie można stworzyć fo- tograficznego kolażu). nie będę podawała tutaj wszystkich licencji — zresztą bardzo często są one określone w miejscach, skąd pobieramy grafiki. koniecznie sprawdź! IKONY GRAFICZNE ikonki (nie mylić z ikonami, czyli obraza- mi sakralnymi) to proste znaki graficzne niosące ze sobą konkretny przekaz, znaczenie. ikonki otaczają nas na co dzień, zarówno w sferze internetowej, komputerowej, jak i offline (rysunek 18.4). Są tak powszechne w naszym otoczeniu, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo nam ułatwiają życie. ikonkami można nazwać znaki drogowe. ikonki zobaczysz, biorąc do ręki telefon. klikasz odpowiednią ikonkę: kopertę, jeśli chcesz wysłać e-maila, aparat, jeśli chcesz zrobić zdjęcie, koło zębate, gdy chcesz zmienić ustawienia. ikonki znajdziemy na stronach internetowych, w ofertach, czasami nawet w CV. Doskonale zaprojektowane ikonki prze- kraczają bariery językowe i kulturowe. gdy przebywamy za granicą, często po- magają nam w znalezieniu odpowiednich miejsc (takich jak: toaleta damska/męska, apteka, szpital itp.). ikonki pozwalają na szybką komunikację. z reguły do dobrze zaprojektowanych ikonek nie potrzeba słownych wyjaśnień. Są też sytuacje, gdzie bez problemu można używać ikonek zamiast słów. zazwyczaj 114 Część 4 | Projektowanie infografiki krok Po kroku Rysunek 18.4. ikonki w codziennym życiu. Źródło: Shutterstock Ciekawostka! Projektowanie i wykorzystywanie ikonek w projektach wywodzi się z dziedziny zwanej semiologią (nazwa ta funkcjonuje w europie, natomiast w Stanach zjednoczonych nosi nazwę semiotyka). Semiologia ma swoją etymologię w greckich słowach: sémeion — znak oraz lógos — rozum, traktat, nauka. Czym zajmuje się semiologia? Badaniem tego, w jaki sposób ikonka, symbol, piktogram nabierają znaczenia w konkretnym otoczeniu i dla danej społeczności. Semiologia bada też to, w jaki sposób przypisujemy znaczenie i nadajemy sens temu, co postrzegamy. Podwaliny pod tę dyscyplinę położyli języko- znawca — ferdinand de Saussure oraz filozof — Charles Sanders Peirce*. * elena gonzález-Miranda, tania Quindós, Projektowanie ikon i piktogramów, d2d, kraków 2016. Poleć książkęKup książkę rozDziaŁ 18. ELEMENTY GRAFICZNE WYKORZYSTYWANE W INFOGRAFIKACH jednak ikonki po prostu wspierają przekaz słowny. ikonki wykorzystywane są również w infografikach. niektóre komunikaty słowne warto zastąpić lub wzmoc- nić ikonką. ikonki mają też aspekt estetyczny. Przyciągają uwagę oraz pomagają w zbudowaniu pożądanego wizerunku. Rodzaje ikon graficznych Pewnie Cię nie zaskoczę, mówiąc, że jest wiele różnych rodzajów ikonek… Mogą różnić się one stylem wizual- nym, szczegółowością czy kształtem. Mam dla Ciebie mały przewodnik po ikonkach (rysunek 18.5). Podział ikonek ze względu na zasto- sowanie koloru: • jedna barwa — ikonka wykonana za pomocą wyłącznie jednego koloru, • dwie barwy — ikonka wykonana za pomocą dwóch kolorów, • kilka barw — ikonka wykonana z użyciem wielu kolorów, takie ikonki posiadają bardzo często cieniowanie i gradienty. Podział ikonek ze względu na ich szczegółowość: • realistyczne, • uproszczone, • symboliczne. Podział ikonek ze względu na sposób wykonania: • flat — ikonka jest wykonana minimalistycznie, bez cieniowania, tekstur, gradientów; • doodle, handdrawn — ikonki wykonane tak, aby wyglądały na rysowane odręcznie; • fotorealistyczne — ikonka jest wykonana realistycznie, posiada mnóstwo detali i cieniowanie; • outline — ikonka utworzona z kon- turów; • filledoutline — wypełniony kontur, ale bez użycia cieni i gradientów. Podział ikonek ze względu na ich kształt: • koło, • kwadrat, • kwadrat z zaokrąglonymi narożni- kami. Rysunek 18.5. rodzaje ikon graficznych 115 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Infografika. Sztuka atrakcyjnego prezentowania treści
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: