Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00139 007728 10468284 na godz. na dobę w sumie
Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie - książka
Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie - książka
Autor: Liczba stron: 184
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8069-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Przedmowa autorstwa Guya Kawasakiego!


Infografika jest dziś najlepszym sposobem na... wszystko! Dlaczego? Ponieważ infografiki:

Możesz wizualizować:

Przy pomocy infografik można:

Naucz się tworzyć infografiki. To proste, zobaczysz!


Mark Smiciklas - twórca ds. strategii Intersection Consulting. Uznany wizualizator i orędownik infografiki (zna się na rzeczy jak nikt). Ponad osiemnaście lat doświadczenia w roli starszego specjalisty ds. marketingu (B2B, B2C i reszta).


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect With Your Audiences Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski ISBN: 978-83-246-8069-6 Authorized translation from the English language edition: THE POWER OF INFOGRAPHICS: USING PICTURES TO COMMUNICATE AND CONNECT WITH YOUR AUDIENCES; ISBN 0789749491; by Mark Smiciklas; published by Pearson Education, Inc, publishing as QUE Publishing. Copyright © 2012 by Pearson Education, Inc. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2013. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/infogr Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TRE(cid:165)CI CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) I: KOMUNIKACJA WIZUALNA 1 PODSTAWY INFOGRAFIKI ..................................................................................13 Czym jest infografika? ...........................................................................................................................13 Definicja infografiki .........................................................................................................................13 Historia infografiki ...........................................................................................................................15 Teoria wizualizacji ...................................................................................................................................18 Warunki biologiczne .......................................................................................................................18 Wygoda dla umysłu .........................................................................................................................18 Wizualne przyswajanie informacji ..............................................................................................20 Dlaczego infografiki sprawdzają się w biznesie? .........................................................................21 Łatwość przetwarzania ..................................................................................................................22 Łatwość przekazu informacji .......................................................................................................24 Odlotowość ........................................................................................................................................24 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) II: INFORMACJE BIZNESOWE 2 3 WIZUALIZACJA LICZB I KONCEPTÓW ..............................................................29 Statystyki ...................................................................................................................................................29 Opowiadanie historii danymi ......................................................................................................29 Zalety wizualizacji wyników badań ...........................................................................................32 Potencjalne trudności ....................................................................................................................32 Idee i koncepty ........................................................................................................................................34 Wykorzystanie metafor wizualnych ...........................................................................................34 Prezentowanie idei przy użyciu karykatur ...............................................................................36 Studium przypadku: seria komiksów Time Well Spent firmy Kronos ...............................38 WIZUALIZACJA RELACJI I FUNKCJI ..................................................................41 Proces .........................................................................................................................................................41 Problem z żargonem .......................................................................................................................42 Infografiki tłumaczą, czym się zajmujesz .................................................................................43 Kup książkęPoleć książkę 4 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE Hierarchia ..................................................................................................................................................46 Hierarchie biznesowe .....................................................................................................................46 Relacje ........................................................................................................................................................50 Ułatwione myślenie systemowe .................................................................................................51 Modele biznesowe ..........................................................................................................................53 4 WIZUALIZACJA: KTO, KIEDY I GDZIE ................................................................59 Tożsamość .................................................................................................................................................59 Humanizacja marki ..........................................................................................................................60 Infografiki jako CV ............................................................................................................................62 Chronologia ..............................................................................................................................................66 Biznesowe osie czasu .....................................................................................................................66 Geografia ...................................................................................................................................................69 Mapy biznesowe ..............................................................................................................................69 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) III: TWORZENIE INFOGRAFIK 5 6 7 PRZYGOTOWANIA ..............................................................................................73 Cel ................................................................................................................................................................73 Rozpoznanie potrzeb informacyjnych odbiorców ...............................................................73 Analiza grup docelowych ..............................................................................................................75 Określanie zadań infografik ..........................................................................................................76 Sztuka obserwacji ...................................................................................................................................79 Wzrok ...................................................................................................................................................79 Słuch .....................................................................................................................................................79 PRACA KONCEPCYJNA ......................................................................................83 Zapisywanie pomysłów ........................................................................................................................83 Przecież nie jestem artystą! ..........................................................................................................83 Różne rodzaje dokumentacji .......................................................................................................84 Synteza .......................................................................................................................................................86 Sześć pytań ........................................................................................................................................90 PROJEKTOWANIE INFOGRAFIK ........................................................................95 Krytyka ........................................................................................................................................................95 Infografika — zrób to sam ...................................................................................................................96 Tyrada o infografice ........................................................................................................................96 Przepis na własną infografikę ......................................................................................................96 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci 55 Outsourcing ........................................................................................................................................... 103 Pełny profesjonalizm ................................................................................................................... 104 Współpraca ze studentami ........................................................................................................ 105 8 PUBLIKACJA INFOGRAFIK ...............................................................................115 Badania grupy docelowej ................................................................................................................. 115 Publikacja online .................................................................................................................................. 115 Baza infograficzna ......................................................................................................................... 116 Infograficzne posterunki ............................................................................................................ 122 Publikacje offline ................................................................................................................................. 127 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) IV: WARTO(cid:165)(cid:109) BIZNESOWA 9 KOMUNIKACJA WEWN(cid:125)TRZNA I ZEWN(cid:125)TRZNA ...........................................131 Zastosowanie infografik do budowania marki .......................................................................... 131 Infografiki w biznesie ................................................................................................................... 132 Marketing treści ............................................................................................................................. 133 Promocja infografik ...................................................................................................................... 139 Infografika w organizacji ................................................................................................................... 145 Włączenie infografik do obiegu pracy ................................................................................... 145 Zastosowanie w komunikacji wewnętrznej ......................................................................... 146 10 ZWROT Z INWESTYCJI .....................................................................................149 Pomiar wartości infografik ................................................................................................................ 150 Korzyści kwantyfikowalne .......................................................................................................... 151 Korzyści niekwantyfikowalne .................................................................................................... 154 11 MATERIA(cid:146)Y INFOGRAFICZNE ..........................................................................155 Przewodnik po elementach graficznych ..................................................................................... 155 Narzędzia infograficzne ..................................................................................................................... 155 Narzędzia do wizualizacji ........................................................................................................... 155 Elementy graficzne ....................................................................................................................... 168 Inne źródła ............................................................................................................................................. 168 Narysuj swoje myśli. Jak skutecznie prezentować i sprzedawać pomysły na kartce papieru ....................................................................................................................... 169 Creating More Effective Graphs .................................................................................................. 169 Envisioning Information ............................................................................................................... 169 Graph Design for the Eye and Mind ........................................................................................... 169 Kup książkęPoleć książkę 6 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE Information Graphics: A Comprehensive Illustrated Reference ......................................... 169 Information Visualization: Perception for Design .................................................................. 169 Marks and Meaning, Version Zero ............................................................................................. 170 Now You See It: Simple Vizualization Techniques for Quantitative Analysis .................. 170 Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji ......................................... 170 Visual Language: Global Communication for the 21st Century ......................................... 170 The Wall Street Journal Guide to Information Graphics: The Dos and Don’ts of Presenting Data, Facts and Figures .................................................................................. 170 Projektanci informacji, konsultanci i agencje ............................................................................ 170 Agencje ............................................................................................................................................ 171 Freelancerzy .................................................................................................................................... 173 Konsultanci ..................................................................................................................................... 175 SKOROWIDZ ......................................................................................................177 Kup książkęPoleć książkę Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie 4 T woich odbiorców mogą interesować także inne informacje dotyczące Twojej organizacji: czym jest, co reprezentuje, historia firmy czy kwestie związane z lokalizacją. Infografiki w różny sposób pozwalają na uczłowieczenie firmy: (cid:120) dając wgląd w „osobowość” i wartości organizacji, (cid:120) budując zaufanie poprzez zwizualizowanie produktu, usługi lub historii firmy, (cid:120) przedstawiając na mapach punkty i obszary geograficzne. TO(cid:191)SAMO(cid:165)(cid:109) Każda organizacja jest wyjątkowa za sprawą swojej tożsamości lub stylu. Jednak nawet w czasach, kiedy technologia i internet zapewniają różne ciekawe sposoby na wyrażanie swojej tożsamości, organizacje zdają się prezentować w sieci mniej wyraziście niż kiedykolwiek wcześniej. W poprzednim rozdziale stwierdzono, że stosowanie żargonu utrudnia komunikację. Widać to w szczególności po tym, jak organizacje opowiadają o sobie, swojej kulturze i ofercie. Pisarz David Meerman Scott zwrócił na to uwagę w swoich badaniach na temat wykorzystania żargonu i słów wytrychów w firmowych komunikatach prasowych. W toku badań spostrzegł, że organizacje ciągle używały takich terminów jak „światowej klasy”, „rynkowy lider” i „ultranowoczesny” do opisu firm, produktów i usług. Meerman Scott uważa, że takie „ogólne wodolejstwo” w komunikacji rozmywa wizerunek marki. Proponuje skorzystanie z następującego testu, który pomaga ocenić sprawność opisu organizacji: „Weź opracowaną przez twoich marketingowców wypowiedź i w miejsce nazwy firmy lub produktu podaj nazwę konkurenta. Czy wypowiedź zachowuje sens? Kup książkęPoleć książkę 60 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE Język marketingowy, który można odnieść do innych firm, nie tłumaczy nabywcy odpowiednio, dlaczego twoja firma jest właściwym wyborem”1. Do problemu z żargonem trzeba dodać fakt, że wiele organizacji produkuje kiepskie materiały przeznaczone do umieszczenia w internecie, czego rezultatem jest monotonia i utrata zainteresowania ze strony odbiorców. HUMANIZACJA MARKI Sposobem na przełamanie monotonii i zwrócenie uwagi odbiorców jest wykorzystanie infografiki do „uczłowieczenia” marki. Coś takiego zrobiła organizacja o nazwie Calliope Learning, mała agencja konsultingowa z siedzibą w Victorii (Kanada). Zamiast rozpisywać się na temat fundamentalnych wartości firmy, Calliope zdecydowała się wykorzystać infografikę zestawioną z odrobiną tekstu i cytatami swoich klientów, co widać na rysunku 4.1. Tammy Dewar, jedna ze wspólniczek firmy, uważa, że ta infografika uczłowiecza markę w przestrzeni elektronicznej. Jak twierdzi: „Dzięki niej ludzie mogą szybciej i łatwiej nawiązać z nami kontakt, niż gdyby mieli do czynienia z czystym tekstem”2. Firma była również w stanie wykorzystać infografikę ze swoim opisem wartości w innych celach. „Przy jej użyciu przedstawiamy się na początku niektórych z naszych sesji szkoleniowych i konsultacyjnych — kontynuuje Dewar. — W ten sposób od razu jasno dajemy do zrozumienia, kim jesteśmy”. Styl witryny Infografikami można też dodać swoim materiałom charakteru. Rodzaj treści, które zamieszczasz na swojej witrynie lub blogu, może bardzo dużo powiedzieć czytelnikom o tożsamości — czy to Twojej własnej, czy całej firmy. Mark Schaefer, właściciel Schaefer Marketing Solutions LLC i bloga {grow} znajdującego się w rankingu 150 blogów Ad Age Power3, stanowczo twierdzi, że treści muszą być wyraziste, by organizacja mogła się wyróżnić z tłumu. Na jego blogu znajduje się seria publikowanych cotygodniowo komiksów Growtoons, które dobrze realizują tę koncepcję w praktyce. Jak mówi Schaefer: „Opłacam dwóch rysowników, którzy prezentują swoją artystyczną interpretację bieżących spraw związanych z marketingiem i biznesem. To, jak rozwija się ten komiks, jest bardzo ciekawe, ponieważ rysownicy mogą spokojnie ukazać pewne spostrzeżenia, na które nie mógłbym sobie pozwolić w swoich artykułach na blogu!”4. 1 David Meerman Scott, The Gobbledygook Manifesto, http://bitly.com/sIe2TA. 2 Tammy Dewar, wywiad przeprowadzony przez autora, grudzień 2011. 3 Blog {grow}: http://www.businessesgrow.com/blog/. 4 Mark Schaefer, wywiad przeprowadzony przez autora, grudzień 2011. Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie 661 RYSUNEK 4.1. Fundamentalne wartości. Calliope Learning, mała, niezależna agencja oferująca konsultacje z zakresu przywództwa, przy użyciu tej infografiki opowiedziała klientom i potencjalnym klientom o swojej tożsamości i fundamentalnych wartościach. (Źródło: CalliopeLearning.com) Schaefer dodaje, że nie przejmuje się szczególnie, jeśli w statystykach komiksy wypadają gorzej niż standardowe posty na blogu. „Są częścią materiałów rozrywkowych, stylu bloga — utrzymuje. — Są jedną z rzeczy, które odróżniają {grow} od wszystkich innych blogów marketingowych na świecie”. Kup książkęPoleć książkę 62 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE INFOGRAFIKI JAKO CV Ewolucja brandingu osobistego i tożsamości cyfrowej w połączeniu z ciągłą potrzebą bycia dostrzeżonym przez pracodawców napędziła rozwój nowego medium infograficznego — wizualnych życiorysów (rysunek 4.2). RYSUNEK 4.2. Infograficzne CV Michaela Andersona. Michael Anderson zaprojektował i opublikował swoje wzorcowe CV infograficzne w 2008 roku. Wprawdzie nie jest to zapewne pierwsze takie CV, ale z całą pewnością stało się najsławniejsze. Zyskało sławę za sprawą przekazywania go dalej za pośrednictwem mediów społecznościowych i publikacji na stronach takich jak FastCompany.com. (Źródło: Michael Anderson, designer, Michael Anderson Design) Niszę tę zagospodarował szereg dostawców zajmujących się tworzeniem wizualnych CV w oparciu o popularny serwis społecznościowy dla profesjonalistów LinkedIn (rysunek 4.3). Mają one pomagać kandydatom w wyróżnieniu się, jednocześnie dając osobom zajmującym się rekrutacją możliwość szybkiego wyłonienia potencjalnych pracowników. Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie 663 RYSUNEK 4.3. Moje wizualne CV. Oto zwięzła, infograficzna wersja mojego profilu na LinkedIn, stworzona przy użyciu http://www.re.vu Kup książkęPoleć książkę 64 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE Wraz z rozwojem osobistych marek w sieci coraz więcej pracowników zajmujących się zasobami ludzkimi zaczyna korzystać z sieci społecznościowych w rodzaju LinkedIn do zapoznawania się z potencjalnymi kandydatami. Czy graficzne CV są naturalnym wynikiem tego rozwoju, czy jedynie mającą przyciągnąć uwagę błyskotką? Korzy(cid:258)ci Do pojawiających się na rynku serwisów opracowujących infograficzne CV należy re.vu, projekt stworzony w San Francisco, którego celem jest zapewnienie ludziom większego zakresu możliwości prezentowania się potencjalnym pracodawcom. Na tej darmowej witrynie można znaleźć różne widżety, motywy i parametry, pozwalające użytkownikom na tworzenie spersonalizowanych, dynamicznych, wizualnych CV. Mike Harding, współzałożyciel i członek zarządu re.vu, uważa, że we współczesnym systemie zatrudniania jest miejsce na infograficzne życiorysy. Przed wyłożeniem wszystkich korzyści, wynikających z utworzenia infograficznego życiorysu, zwraca jednak uwagę na konieczność zrozumienia jego ogólnego charakteru: „Kiedy ktoś szuka pracy, jego życiorys ma wystarczająco zainteresować osobę prowadzącą rekrutację, by zechciała nawiązać z nim kontakt — stwierdza Harding. — CV ma pozwolić jej na szybkie odnalezienie najlepszych i najbardziej uzdolnionych ludzi, którzy mogą organizacji w czymś pomóc”5. Harding uważa, że zarówno poszukujący pracy, jak i osoby rekrutujące pracowników zapomnieli o rzeczywistej funkcji CV. Poszukujący pracy zwykle przeładowują swoje życiorysy informacjami, by przypadkiem nie pominąć czegoś istotnego. Pracownicy działów HR muszą w takiej sytuacji przeglądać setki przepełnionych tekstem życiorysów, żeby opracować krótką listę poważnych kandydatów. „Problem widać jak na dłoni — kontynuuje Harding. — Kandydat nie wyróżnia się z tłumu, a osoba rekrutująca pracowników nie ma możliwości stwierdzenia na pierwszy rzut oka, czy warto się daną osobą zainteresować”. W dalszej kolejności wspomina o tym, że CV infograficzne są dobrym sposobem na ustosunkowanie się do tego dylematu, ponieważ wizualizacja pozwala na łatwiejsze uwypuklenie istotnych informacji. „Kandydat korzysta na tym, ukazując opowieść o swojej karierze w bardziej efektywny i treściwy sposób. Osoba rekrutująca pracowników z kolei może dzięki temu na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy w ogóle warto odezwać się do danego kandydata, bez ograniczania puli zainteresowanych w przypadkowy sposób”. Wyzwania i zagro(cid:285)enia Jako że infograficzne życiorysy są nowością i dopiero się rozwijają, muszą najpierw pokonać pewne uprzedzenia, zanim zostaną zaakceptowane. 5 Mike Harding, wywiad przeprowadzony przez autora, styczeń 2012. Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie 665 Poza zgrzytami związanymi z powolnym przyswajaniem nowości trzeba uwzględnić również kulturę korporacyjną. Ocena wizualnego przedstawienia Twojej kariery, umiejętności i zainteresowań będzie się różnić w zależności od organizacji. Konserwatywna firma działająca w ugruntowanej od dawna branży może nie potraktować infograficznego CV poważnie, ale początkująca organizacja z rozwijającej się branży może je przyjąć z otwartymi ramionami. Koniecznie trzeba też pamiętać, że narzędzia w rodzaju re.vu są w istocie rzeczy zaledwie narzędziami. To treść pozwoli Ci się wyróżnić. Jeśli Twoja historia zawodowa odznacza się niespójnością albo musisz dopracować CV papierowe, opowiedzenie historii swojej kariery przy użyciu infografiki może nie być dobrym rozwiązaniem. Kolejne wyzwanie wiąże się ze sposobem, w jaki organizacje przetwarzają życiorysy. Jeżeli ktokolwiek ogląda CV przed osobą rekrutującą, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój infograficzny życiorys okaże się zbyt niekonwencjonalny, aby przejść przez wstępny odsiew. W takich przypadkach nie zdobędziesz lepszej pozycji, niż gdybyś przekazał tradycyjne CV. Harding zaleca, by przyjmować metodyczne podejście do korzystania z re.vu i wszelkich innych narzędzi: „Poświęć odpowiednio dużo czasu na zorientowanie się w fundamentalnych zasadach, którymi kierujesz się w życiu osobistym i zawodowym — stwierdza. — Zrozum, że te zasady pomogą ci w nadaniu kształtu twojej opowieści. Zastanów się poważnie nad tym, co potencjalny pracodawca może dzięki tobie zyskać”. Harding dodaje, że narzędzia są jedynie środkami do celu. „Wyniki ich nieprawidłowego zastosowania mogą być bardzo szkodliwe — ostrzega. — Zalecam, by zachować ostrożność, uważnie planować i mieć świadomość celu przy stosowaniu wszelkich nowych narzędzi w odniesieniu do osobistej marki”. Przysz(cid:239)o(cid:258)(cid:202) infograficznych CV Wizualne życiorysy mogą nie pasować do każdego kandydata albo nie być mile widziane przez wszystkie osoby rekrutujące pracowników. Wygląda jednak na to, że staną się w niektórych sytuacjach w pełni sprawną formą przekazu informacji związanych z osobistą marką. Harding patrzy optymistycznie na przyszłość infograficznych życiorysów w charakterze narzędzia do prowadzenia opowieści: „Oczywiście kusi, by powiedzieć coś w rodzaju »tradycyjne CV to przeżytek«. Brzmi to atrakcyjnie. W rzeczywistości jednak tradycyjne, tekstowe życiorysy zawsze będą w użyciu, choć sądzę, że będą miały mniejsze znaczenie w nadciągającej przyszłości. Między innymi z tego względu nasz produkt daje możliwość zapisania i przedstawienia tradycyjnego CV na stronie docelowej z infografiką”. Harding przypomina, że infograficzne życiorysy opracowano z myślą o tym, by pomóc osobom rekrutującym pracowników lepiej zrozumieć kandydatów oraz aby sami kandydaci mogli się sprawniej prezentować. Kup książkęPoleć książkę 66 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE „W żadnym wypadku nie twierdzę, że takie narzędzie jest jedynym lub najlepszym sposobem na usprawnienie rekrutacji w każdej sytuacji. Wierzę jednak, że infograficzne życiorysy, a w szczególności re.vu, dają poszukującym pracę, a osobom rekrutującym lepsze możliwości uniknięcia zalewu nudnego tekstu”. CHRONOLOGIA Chronologia polega na udokumentowaniu i przedstawieniu serii wydarzeń w kolejności, w jakiej po sobie następowały. Znajomym przykładem jest zapis i analiza historii ludzkiej. Ukazywanie chronologii ma dość oczywiste zastosowanie w nauce, ale jest ono istotne także w świecie biznesu. Historia pomaga zaspokoić pewne potrzeby odbiorców, odpowiedzieć na pytania w sprawie zakupu oraz przedstawić opowieść o swojej organizacji. Infografiki są skutecznym sposobem na podzielenie się historią związaną z wydarzeniami, produktami, usługami, pracownikami i relacjami firmy bądź organizacji non profit. BIZNESOWE OSIE CZASU Osie czasu są najczęściej występującymi wizualizacjami chronologii. Oś czasu jest graficznym przedstawieniem serii wydarzeń lub dat. Jak nazwa wskazuje, oś czasu przedstawia jakiś wycinek czasu, zazwyczaj w postaci linii. Przedstawienie historii organizacji może być skomplikowane i wiązać się z ukazaniem wielu różnych zwrotów, meandrów czy nieuchwytnych wątków. Przekazywanie chronologii organizacji na infograficznej osi czasu nadaje treści porządek, prostotę i charakter, ułatwiając jej przyswajanie i zrozumienie. Rodzaje tre(cid:258)ci osi czasu Osie czasu pozwalają odbiorcom na natychmiastowe zapoznanie się z informacjami chronologicznymi. Na osi czasu można przedstawić następujące rodzaje danych: (cid:120) Historia firmy. Podzielenie się historią jest świetnym sposobem na przedstawienie konsumentom, co dzieje się za kulisami Twojej organizacji. Jeśli natomiast Twoja spółka działa już od jakiegoś czasu, opowiedzenie jej historii może pomóc w zwiększeniu jej wiarygodności na rynku i w branży. Jakie punkty na Twojej osi czasu ukazują ciekawe i adekwatne informacje o organizacji? Użyj osi czasu do przedstawienia, kiedy wprowadzano innowacje, prowadzono ekspansję, skoncentrowano się na wybranym sektorze, dokonano przejęcia, zdobyto nagrodę, fetowano osiągnięcie jakiegoś kamienia milowego bądź zatrudniono ważnego pracownika (rysunek 4.4). (cid:120) Produkty i usługi. Opublikowanie chronologii produktu lub usługi jest świetnym sposobem na zaprezentowanie całej oferty. Co więcej, taka oś czasu zwraca uwagę na historię organizacji pod względem zmian, wdrażania nowości i spełniania wymogów rynku. Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie 667 RYSUNEK 4.4. Firmowa oś czasu. Przedstawiona graficznie chronologia pozwala osobom oglądającym stronę szybko przejrzeć historię firmy. (Źródło: Miovision Technologies Inc., Miovision.com) (cid:120) Informacje branżowe. Użyj osi czasu do zaprezentowania istotnych wydarzeń z historii branży. Taka wizualizacja pozwala odpowiedzieć na pytania dotyczące branży i pozycji organizacji. Ponadto rozważ przedstawienie na osi branży kluczowych decyzji, osiągnięć i działań podjętych przez firmę. Zaprezentowany w ten sposób kontekst pomoże odbiorcom zrozumieć położenie Twojej organizacji w branży i zwróci uwagę na jej przywództwo rynkowe bądź intelektualne. (cid:120) Harmonogramy projektów. Projekty firmy lub klientów mogą się stać skomplikowane i niejasne. Mapowanie projektów przy użyciu osi czasu pomaga odbiorcom w mgnieniu oka zrozumieć wszystkie parametry. Co więcej, wizualizacja chronologii projektu pomaga w sprawniejszym zarządzaniu oczekiwaniami interesariuszy z organizacji i spoza niej. Używaj osi czasu do uchwycenia ogólnej skali projektów, czasu trwania poszczególnych modułów, ról, obowiązków, rezultatów, zadań i oczekiwań, tak jak widać to na rysunku 4.5. Kup książkęPoleć książkę 68 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE RYSUNEK 4.5. Harmonogram projektu. Wizualizacja harmonogramu opracowania witryny ułatwia ukazanie skali projektu, zadań i obowiązków. (Źródło: IntersectionConsulting.com) Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie 669 GEOGRAFIA Od zarania dziejów tworzyliśmy wizualizacje danych geograficznych z pomocą kartografii, sztuki i techniki tworzenia map. Z perspektywy biznesowej mapy w oczywisty sposób przydają się do ukazywania interesariuszom danych związanych z lokalizacją. Jakie jeszcze informacje geograficzne można przedstawić odbiorcom? MAPY BIZNESOWE Mapy są z natury wizualnym środkiem przekazu, więc siłą rzeczy ukazują informacje w przystępny sposób. Ponadto wizualizacje geograficzne mogą zwracać uwagę na interesujące dane, wzorce i trendy, które trudno byłoby uchwycić samymi liczbami. Rodzaje danych geograficznych Mapy dają odbiorcom z organizacji i spoza niej wgląd w geograficzne dane, które mogą im być potrzebne przy podejmowaniu decyzji. Rozważ przekazanie następujących rodzajów informacji biznesowych przy użyciu map: (cid:120) Informacje o firmie. Mapy są świetnym środkiem do prezentowania różnorakich informacji o firmie. Rozważ wykorzystanie wizualizacji geograficznych do ukazywania różnych lokalizacji, zróżnicowania produktów i usług, oddziałów i filii, punktów obsługi, przedstawicieli handlowych i kluczowych pracowników. (cid:120) Statystyki. Mapy sprawdzają się dobrze w jasnym ukazywaniu różnic w wynikach w zależności od miejsca. Używaj map do wskazywania i omawiania geograficznych wariacji dochodów, kosztów, produktywności, wydajności obsługi i udziału w rynku. (cid:120) Badania i dane. Używaj map do przedstawiania wyników badań, istotnych dla lokalnych interesariuszy. Tego rodzaju treści infograficzne pomagają w zwiększaniu widoczności marki (rysunki 4.6 i 4.7). (cid:120) Dystrybucja. Wizualizacja informacji o dostawach pozwala odbiorcom szybko sprawdzić, gdzie i jak Twoja organizacja dostarcza produkty i usługi. Używaj map do opisywania tras dostawczych, centrów dystrybucyjnych, metod transportu i regionalnych wskaźników przewozu. Kup książkęPoleć książkę 70 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE RYSUNEK 4.6. Statystyki naboru zawodników do NHL. Powyższa infografika przedstawia dane statystyczne naboru zawodników do NHL w 2011 roku według kraju. (Źródło: Dan Gustafson, SixteenWins.com) RYSUNEK 4.7. Światowe statystyki oświaty. Powyższa wizualizacja geograficzna jest częścią ogólniejszej infografiki dotyczącej edukacji na świecie. (Źródło: Column Five Media, ColumnFiveMedia.com) Kup książkęPoleć książkę Skorowidz A administracja, Patrz proces kategorie aktywne słuchanie, 81 metody, 81 system nasłuchiwania, 81 wykorzystanie zasobów, 81 architektura informacji, 13 B baza, 116 blog, 116, 118 aktywność, 118 baza infograficzna, 118 efektywność infografik, 152 elastyczność, 118 historia, 118 optymalizacja dla wyszukiwarek (SEO), 118 promocja infografik, 144 przykład infografiki, 119 publikacja infografik, 92 styl, 60 wewnętrzny, 116, 122 wyszukiwanie narzędzia, 123 Brogan Chris, 116 budowanie marki, 131 C Chartle, 155 chronologia, 66 osie czasu, 66 harmonogramy projektów, 67 historia firmy, 66 informacje branżowe, 67 produkty i usługi, 66 rodzaje, 66 Creately, 165 D dane geograficzne, 69 mapy biznesowe, 69 rodzaje, 69 badania i dane, 69 dystrybucja, 69 informacje o firmie, 69 statystyki, 69 Diagram.ly, 165 diagramy, 160, 163 DIY Chart, 165 działalność operacyjna, Patrz proces:kategorie E Elance, 110 elementy graficzne, 155, 168 Open Clipart, 168 witryna The Non Project, 168 esencja przekazu, 90 Evernote, 85 F Facebook, 116, 122 multimedialność, 124 pomiar wartości infografik, 153 promocja infografiki, 143 współdzielenie treści, 124 Falls Jason, 24 Kup książkęPoleć książkę 178 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE Flickr, 124 licencja Creative Commons, 125 ochrona praw autorskich, 126 wskazówki przy publikacji infografik, 126 wyszukiwanie infografik, 126 Fliptop, 115 G GIMP, 165 Gliffy, 165 gospodarka uwagi, 22 grafika informacyjna, Patrz infografika grupy docelowe, 75, 90 analiza, 75 badanie, 115 ankiety, 115 uzupełnianie bazy e-mailowej, 115 kandydaci, 75 klienci, 75 media, 76 partnerzy, 76 potencjalni klienci, 75 pracownicy, 75 H I hierarchia, 46 konceptualna, 50 Hohli, 166 humanizacja marki, 60 ikony, 164 infodesigner, 105 infograficzne CV, 62 infografika, 13, 14, 79 biznesowe osie czasu, 66 cele, 90 efektywność, 132 historia, 15, 159 komiksy, 36, 60, 136 korzyści w przekazie, 20, 21, 60, 64 miejsce w rankingach wyszukiwarek, 137 narzędzia, 155 narzędzie komunikacji biznesowej, 131, 132, 139, 145 objaśnianie modeli biznesowych, 54 ograniczenia, 57, 91 plakaty, 92 pomiar efektywności, 149, 150 procesy i struktury biznesowe, 41, 47, 160 promocja, 139 przedstawianie danych, 30 SEO, 137 skuteczność, 22, 24, 29, 31, 34, 41, 49, 60, 66, 151 statystyczna, 29, 70, 92 trudności, 32 w informacji o firmie, 59 w komunikacji wewnątrzorganizacyjnej, 15, 43, 128, 145, 146, 154 z klientami, 15, 46, 49, 50 w komunikatach, 34 w myśleniu systemowym, 52 w organizacji, 145 w rekrutacji, 62 uprzedzenia, 64 włączenie do obiegu pracy, 145 zastosowanie, 14, 15, 18 podejmowanie decyzji, 146 szkolenia, 147 wymiana pomysłów, 147 zrób to sam, 96 informacje biznesowe, 15 ceny, 49 chronologia, 15, 66 geografia, 15, 69 hierarchia, 15, 46 myśli, 15 osobowość, 15 procesy, 15, 41 relacje, 15, 50 skład, 15 statystyki, 15, 29 struktura organizacyjna, 46 Inkscape, 166 intranet, 116, 122 baza inforgaficzna, 122 informacje o firmie, 122 o procesach, 122 rozrywka, 122 Kup książkęPoleć książkę K komiks Time Well Spent, 38, 136 komunikacja, 131 aktywne słuchanie, 81 kanały, 116 marketingowa, 132, 133 myślenie wizualne, 84 strategia, 131, 133 utrudnienia, 42, 59 w biznesie, 135 w organizacji, 145 w sieci ciągła podzielność uwagi, 22 szeptanie myszką, 24 wizualna, 13, 21, 29 materiały do nauki, 168 optymalizowanie efektywności, 73, 76 komunikaty biznesowe, 43 koncentracja odbiorcy, 23 kontrola konsumpcji informacji, 133 kreowanie marki, 42 krytyka, 95 L linki przychodzące pomiar watrości infografik, 152 Lovely Charts, 166 M Many Eyes, 166 marka budowanie, 131 dziennikarstwo, 134 humanizacja, 60 wartość, 131 zwiększenie widoczności, 136 Eloqua, 137 marketing, Patrz proces kategorie dziennikarstwo marki, 134 koszt a efektywność infografik, 149 polityka ROI, 150 tradycyjny, 133 treści, 133, 134, 138 cel, 135 kanały, 136 SKOROWIDZ 179 materiały infograficzne, 155 outsourcing, 170 źródła, 168 metafora, 34 wizualna, 34, 35, 157 metoda SMART, 77 cele, 77 Microsoft Publisher, 166 modele biznesowe, 53 myślenie systemowe, 51 wizualne, 84, 91 N narzędzia infograficzne, 155 Chartle, 155 Creately, 165 Diagram.ly, 165 DIY Chart, 165 do wizualizacji, 155 GIMP, 165 Gliffy, 165 Hohli, 166 Inkscape, 166 Lovely Charts, 166 Many Eyes, 166 Microsoft Publisher, 166 SmartDraw, 167 StatPlanet, 167 Visual.ly, 167 Word SmartArt, 167 Wordle, 167 netykieta korzystania ze źródeł, 145 Nielsen Jakob, 22 O odbiorca, 73 dialog, 135 grupy, 74 rozpoznanie potrzeb informacyjnych, 73 sposoby konsumpcji informacji, 115 oDesk, 110 określanie celów, 77 komunikacja, 77 metoda SMART, 77 przywództwo intelektualne, 77 Kup książkęPoleć książkę 180 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE określanie celów rozrywka, 77 ruch, 77 widoczność, 77 Open Clipart, 168 opieka nad klientem, Patrz proces kategorie OrangeSlyce, 110 Osterwalder Alexander, 53 outsourcing, 95, 103 agencje kreatywne, 104, 111, 113 przykłady, 171 freelancerzy, 113 przykłady, 173 infodesigner, 105 konsultanci, 175 platformy online, 110 projektant infografik, 104, 111 serwisy infograficzne, 113 współpraca ze studentami, 105, 110, 113 wybór rodzaju współpracy, 111 wycena infografik, 112 zalety, 103 P pomiar wartości infografik, 150 aktywizacja i konwersja, 153 korzyści niekwantyfikowalne, 154 decyzyjność, 154 doświadczenie marki, 154 duma, 154 komunikacja, 154 nauka, 154 nawiązywanie relacji, 154 wiarygodność, 154 platforma CRM, 153 świadomość, 152 linki przychodzące, 152 poszerzony zasięg, 152 ranking SEO, 153 subskrybenci, 153 wyszukiwania, 153 wyświetlania strony, 153 wskaźniki, 151 zaangażowanie odbiorców, 153 czas spędzany na stronie, 153 komentarze, 153 współdzielenie, 153 posterunki, 116, 122 blogi innych twórców, 123 linki, 123, 124 rozgłos, 123 ruch, 123 Facebook, 123 Flickr, 124 witryny z infografikami, 127 praca koncepcyjna, 83 proces, 41 kategorie, 41 projektant infografik, 104, 170 projektowanie infografik, 95 informacji, 13, 131 wizualizacji, 90 promocja infografik, 139 e-mail, 140 kod do udostępniania, 141 kompilacje, 141, 143 e-book, 142 prezentacje, 142 YouTube, 141 komunikaty prasowe, 142 linki, 144 media społecznościowe, 143 Facebook, 143 Google+, 143 Linkedln, 144 Quora, 144 Twitter, 144 netykieta korzystania ze źródeł, 145 społeczność zainteresowanych, 145 zgłoszenia, 144 źródła i inspiracje, 144 przeładowanie informacyjne, 132 przetwarzanie informacji, 18, 19, 20 teoria wizualizacji, 18 warunki biologiczne, 18 wizualne, 19 przyswajanie informacji, 20 model VARK, 20 kinestetycznie, 20 pisemnie, 20 słuchowo, 20 wzrokowo, 20 publikacja infografik, 115 a odbiorca, 115, 128 baza infograficzna, 116, 119 Kup książkęPoleć książkę SKOROWIDZ 181 blog, 116, 118 ekosystem publikacji, 116, 117 intranet, 116, 122 kanał publikacji, 116, 117 mechanizm, 116 media drukowane, 127 miejsca, 115 offline, 127 biuletyny, 128 broszury, 128 instrukcje, 128 koszty, 128 plakaty, 128 ulotki, 128 online, 115 posterunki infograficzne, 116, 122 witryna, 116, 119 R relacje, 50 ROI, Patrz zwrot z inwestycji rozpoznanie potrzeb informacyjnych odbiorców, 73 S Scott David Meerman, 59 semestr stażowy, 105 serwisy do prezentowania infografik, 127 społecznościowe pomiar wartości infografik, 153 SmartArt, 167 SmartDraw, 167 społecznościowa platforma organizacynja, 122 StatPlanet, 167 statystyki, 29 dobór próby, 33 koncentracja, 33 świadomość statystyczna, 33 strategia komunikacyjna, 131, 133 student designu, 105 synteza pomysłów, 86 tożsamość organizacji, 59 test, 59 Twitter pomiar wartości infografik, 153 tworzenie infografiki, 73 aktualność informacji, 91 analiza grup docelowych, 75, 90 analizowanie informacji, 90 analogie, 91 dokumentacja pomysłów, 83 filtrowanie informacji, 90, 91 co?, 90 dlaczego?, 93 gdzie?, 92 jak?, 93 kiedy?, 91 kto?, 90 harmonogram publikacji, 92 kryterium trafności, 93 metoda SMART, 77 obserwacja, 79 określenie celów, 73, 77, 90 sprawności, 76 zadań, 76, 90 optymalizacja treści, 102 outsourcing, 95, 96, 103 przydatne witryny, 99 samodzielne, 95, 96 dane, 99 odbiorcy, 99 zasoby, 99 synteza, 86, 90 wymogi publikacji, 92 zrozumiałość przekazu, 93 źródła danych, 92 U utrudnienia w komunikacji żargon, 42, 59 V T Visual.ly, 167 tabele, 160 teoria wizualizacji, 18 The Noun Project, 168 Kup książkęPoleć książkę 182 INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE W Weaver Tyler, 83 witryna, 116, 119, 133 baza infograficzna, 119 netykieta, 145 promocja infografik, 144 styl, 60 wizualizacja chronologii, 161 danych, 13, 29 czynniki wpływające na rozwój, 29 geograficznych, 69, 70 korzyści, 32 wykresy, 159 harmonogramów, 68 historii, 66, 159 idei i konceptów, 34, 50 liczb, 29 metafory, 157 myśli i opinii, 36 reguły komunikacji, 43 relacji i funkcji, 41, 50, 163 stylu, 59 systemów biznesowych, 52 tożsamości, 59 wytycznych i instrukcji, 43 życiorysów, 62, 65 wizualne CV, 62, 64 Wordle, 167 wykresy, 159 wyszukiwarki pomiar wartości infografik, 153 YouTube, 122 Y Z zapisywanie pomysłów, 83, 84, 88 Delicious, 85 Diigo, 85 Evernote, 85 Google Bookmarks, 86 Pinboard.in, 86 przetwarzanie, 83 rodzaje dokumentacji, 84 urządzenia mobilne, 86 zakładki, 85 zrozumienie celów, 83 zarządzanie, Patrz proces kategorie zbieranie informacji sposoby, 90 zwrot z inwestycji, 100, 149 pomiar wartości infografik, 150 cele analityczne, 151 punkty odniesienia, 151 Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: