Numer dopuszczenia MEN dla podręcznika
'Nauka i zabawa z komputerem' klasa 2 to 84/2/2009
Witaj w świecie informatyki! Po tej fascynującej i zadziwiającej krainie oprowadzą Cię Zuzia Poziomka, Martynka Malinka, Jaś Cytrynka, Tomek Ananas i Misiu Fredziu. Z nimi nauczysz się doskonale pisać na klawiaturze komputera, tworzyć wyjątkowe kartki świąteczne oraz laurki z pięknymi i niepowtarzalnymi rysunkami. Dowiesz się, jak korzystać z Internetu, aby odnaleźć interesujące Cię informacje. Będziesz wiedział, jak utrzymać porządek w swoich dokumentach, a także jakie gry komputerowe wybrać, żeby naprawdę dobrze się bawić! Zobaczysz, że nawet nauka z komputerem to wielka frajda!
Książka 'Informatyka Europejczyka. Nauka i zabawa z komputerem w nauczaniu zintegrowanym' wprowadza w zagadnienia informatyczne, ucząc bezpiecznego, odpowiedzialnego i świadomego korzystania z komputera oraz Internetu. Podręcznik został skonstruowany w taki sposób, aby uczniowie w trakcie gier, zabaw i łamigłówek zdobyli podstawową sprawność w posługiwaniu się sprzętem i oprogramowaniem. Jednocześnie wszystkie ćwiczenia zorientowane są na wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka, a więc poszerzanie umiejętności związanych ze zdobywaniem wiedzy (pisanie, czytanie, liczenie), kształtowanie pozytywnych relacji z otoczeniem oraz działanie w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
Pracownia komputerowa
Tworzenie tekstów
Kolorowe napisy
Tworzenie plików i katalogów oraz porządek na dysku
Rysowanie -- kartki okolicznościowe
Rysowanie -- figury geometryczne
Odnajdywanie plików na dysku komputera
Wyszukiwanie informacji w Internecie
Gry komputerowe
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Informatyka Europejczyka.
Nauka i zabawa z komputerem
w kszta³ceniu zintegrowanym.
Czêœæ 2
Autor: Danuta Kia³ka (z zespo³em)
ISBN: 978-83-246-2039-5
Stron: 136
Zawiera CD-ROM
Witaj w œwiecie informatyki! Po tej fascynuj¹cej i zadziwiaj¹cej krainie oprowadz¹ Ciê
Zuzia Poziomka, Martynka Malinka, Jaœ Cytrynka, Tomek Ananas i Misiu Fredziu.
Z nimi nauczysz siê doskonale pisaæ na klawiaturze komputera, tworzyæ wyj¹tkowe
kartki œwi¹teczne oraz laurki z piêknymi i niepowtarzalnymi rysunkami. Dowiesz siê,
jak korzystaæ z Internetu, aby odnaleŸæ interesuj¹ce Ciê informacje. Bêdziesz wiedzia³,
jak utrzymaæ porz¹dek w swoich dokumentach, a tak¿e jakie gry komputerowe wybraæ,
¿eby naprawdê dobrze siê bawiæ! Zobaczysz, ¿e nawet nauka z komputerem
to wielka frajda!
Ksi¹¿ka „Informatyka Europejczyka. Nauka i zabawa z komputerem w nauczaniu
zintegrowanym” wprowadza w zagadnienia informatyczne, ucz¹c bezpiecznego,
odpowiedzialnego i œwiadomego korzystania z komputera oraz Internetu. Podrêcznik
zosta³ skonstruowany w taki sposób, aby uczniowie w trakcie gier, zabaw i ³amig³ówek
zdobyli podstawow¹ sprawnoœæ w pos³ugiwaniu siê sprzêtem i oprogramowaniem.
Jednoczeœnie wszystkie æwiczenia zorientowane s¹ na wszechstronny i harmonijny
rozwój dziecka, a wiêc poszerzanie umiejêtnoœci zwi¹zanych ze zdobywaniem wiedzy
(pisanie, czytanie, liczenie), kszta³towanie pozytywnych relacji z otoczeniem
oraz dzia³anie w ró¿nych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
• Pracownia komputerowa
• Tworzenie tekstów
• Kolorowe napisy
• Tworzenie plików i katalogów oraz porz¹dek na dysku
• Rysowanie — kartki okolicznoœciowe
• Rysowanie — figury geometryczne
• Odnajdywanie plików na dysku komputera
• Wyszukiwanie informacji w Internecie
• Gry komputerowe
Na p³ycie CD do³¹czonej do zestawu znajdziesz mnóstwo ciekawych zadañ, krzy¿ówkê,
kolorowankê i gry. Ka¿de poprawnie wykonane zadanie zostanie nagrodzone.
A wiêc nie czekaj d³u¿ej — siadaj do komputera!
Spis treści
Wstęp /5
Lekcja 1. W pracowni komputerowej /11
Lekcja 2. Praca z klawiaturą /15
Lekcja 3. Ananasy z drugiej klasy /17
Lekcja 4. Wspominamy letni czas... /19
Lekcja 5. Bawimy się słowami /23
Lekcja 6. Brykaaaamy /27
Lekcja 7. Jesienne spotkania /31
Lekcja 8. Robimy porządki /35
Lekcja 9. Kto powiedział, że jesień jest smutna? /38
Lekcja 10. Jeszcze o porządkach /41
Lekcja 11. Rozwiązujemy zagadki /43
Lekcja 12. Imienniczek /46
Lekcja 13. Barwy jesieni /50
Lekcja 14. Zimowy rysunek /53
Lekcja 15. Święta tuż-tuż /58
Lekcja 16. Świąteczne symbole /61
Lekcja 17. Czyje to święto? /64
Lekcja 18. Figury geometryczne /68
2poziom
3
Lekcja 19. Na balu karnawałowym /71
Lekcja 20. Pada śnieg /75
Lekcja 21. Zabawy na śniegu i lodzie /79
Lekcja 22. Kolorowe napisy /83
Lekcja 23. Jesteśmy ciekawi świata /87
Lekcja 24. Znajdujemy to, co chcemy /91
Lekcja 25. Planety /97
Lekcja 26. Koziołki z ratuszowej wieży /100
Lekcja 27. Co wiemy o słoniu? /104
Lekcja 28. Kto pracuje z komputerem? /107
Lekcja 29. Gry komputerowe — dobre i złe /109
Lekcja 30. Jak odnaleźć zgubę? /112
Lekcja 31. Zmiany w przyrodzie /115
Lekcja 32. Łamigłówki /120
Lekcja 33. Wielkie pakowanie /122
Lekcja 34. Jak spędzimy wakacje? /125
Lekcja 35. Komputery zostawiamy i w góry ruszamy /128
Odpowiedzi /131
Bibliografi a /132
Spis treści
4
Lekcja 24.
Znajdujemy to, co chcemy
2poziom
Fot. Szymon Boratyński
Internet jest jak ogromna biblioteka pełna książek. Trzeba
jednak wiedzieć, jak odnaleźć to, czego szukamy. Gdy znasz
adres, jest to proste — postępujesz tak, jak na lekcji
poprzedniej. Jeśli nie znasz adresu, musisz skorzystać
z wyszukiwarki.
Najbardziej popularna wyszukiwarka to Google.
Ćwiczenie 1.
Znajdź w internecie informacje na temat krasnali, które
zamieszkują Wrocław.
Uruchom przeglądarkę internetową dostępną na Twoim
szkolnym komputerze. W polu adresu wpisz www.google.pl
i wciśnij klawisz Enter. Budowę okna wyszukiwarki Google
pokazuje rysunek poniżej.
Rys. 24.1.
Google
Korzystając z wyszukiwarki, powinieneś wiedzieć, na jaki
temat szukasz informacji.
91
Lekcja 24.
Ćwiczenie 2.
Rys. 24.2.
Wyszukiwanie
Rys. 24.3.
Wyniki
wyszukiwania
W uruchomionym oknie wyszukiwarki wpisz: wrocławskie
krasnale.
Po kliknięciu Szukaj w Google otrzymasz adresy,
tzw. linki do stron, na których odnajdziesz informacje
o wrocławskich krasnalach.
Kliknij pierwszy adres na liście.
Rys. 24.4.
Fragment strony
www.krasnale.pl
92
Odszukaj na uruchomionej stronie
i wpisz poniżej imiona krasnali ze zdjęć.
Rys. 24.5. Zdjęcie
ze strony
www.krasnale.pl
Lekcja 24.
Fot. Katarzyna Kiałka
Napisz imiona innych krasnali.
Ćwiczenie 3.
Czy wiesz, jakie miasto przedstawiają poniższe zdjęcia?
Odszukaj w internecie informacje na ten temat.
1
2
Fot. Katarzyna Kiałka
3
4
93
Lekcja 24.
Dokończ zdanie.
Tym miastem jest
Podpowiedź znajdziesz na końcu książki.
Uruchom płytę.
Ćwiczenie 4.
Powiedz, w jakim mieście znajdują się budowle przedstawione
na ilustracjach poniżej.
Dokończ zdania.
Dokończ zdania.
To są
i znajdują się w
To jest
i znajduje się w
94
Lekcja 24.
To jest
i znajduje się w
Odszukaj w internecie
informacje na temat miast
z ćwiczenia.
Ułóż puzzle i odgadnij, co przedstawia ilustracja.
Ćwiczenie A
Ćwiczenie 5.
Rys. 24.6. Pole
Pokaż obrazek
Uruchom ponownie przeglądarkę. W polu adresu wpisz
www.wikipedia.pl
W oknie uruchomionej encyklopedii internetowej,
po lewej stronie ekranu, w polu Szukaj wpisz:
herb Wrocławia, kliknij
.
Odszukaj ilustrację herbu, jak na rysunku poniżej.
Kliknij ilustrację prawym przyciskiem myszy i w otwartym
oknie wybierz Pokaż obrazek.
95
Lekcja 24.
Rys. 24.7. Herb
Wrocławia
Rys. 24.8.
Wybór opcji
zapisywania
obrazka
Rys. 24.9.
Zapisywanie
pliku
W otwartym oknie przeglądarki zobaczysz poszukiwany herb
Wrocławia, jak na rysunku poniżej.
Kliknij rysunek prawym przyciskiem myszy.
Wybierz Zapisz obrazek jako....
Dalej postępuj zgodnie z numerami na rysunku.
Korzystając z wyszukiwarki internetowej, odszukaj
w internecie informacje o swojej miejscowości.
96
Lekcja 25.
Planety
2poziom
Czy wiesz, ile jest planet w Układzie Słonecznym?
Uruchom przeglądarkę internetową.
W polu adresu wpisz adres wyszukiwarki internetowej:
www.google.pl
Zastanów się, jakie słowo należy wpisać w oknie
wyszukiwarki internetowej, aby odszukać informacje
na temat planet Układu Słonecznego.
W oknie wyszukiwarki wpisz np. naszą propozycję:
planety w Układzie Słonecznym. Wybierz pierwszy adres
na stronie.
Odszukaj na uruchomionej stronie podobną ilustrację.
Ćwiczenie 1.
Rys. 25.1.
Adres strony
o Układzie
Słonecznym
Rys. 25.2.
Schemat Układu
Słonecznego
ze strony
www.wikipedia.pl
97
Lekcja 25.
Wymień kolejno planety Układu Słonecznego, zaczynając
od planety położonej najbliżej Słońca
Ćwiczenie 2.
Obejrzyj portret. Uzupełnij podpis.
Rys. 25.3.
Ilustracja — źródło
www.wikipedia.pl
To
wielki polski
Ćwiczenie 3.
Połącz litery od największej do najmniejszej,
tak aby powstał wyraz.
tak aby powstał wyraz.
Rozwiązanie:
98
wska z ó w k ak a
I |t_e/3_e|t_o:wa] e/n_c/xk|l_o:p_e_d|i_a] t_o
o=d|p_o:(i_e_d/z|i] n_a] [(i_e|l_e] [p?xt_a/ń]. Ve|v a_d/ 8?s:
[((w.[(i|k|i|p_e_d|i_a].[p|l]
. W n|i_e|j z/n_a|vd/z|i_e?®]
Ćwiczenie 4.
Rozwiąż rebus.
Rozwiązanie:
Uruchom płytę.
Lekcja 25.
Ćwiczenie 5.
Przeczytaj o tym, jak kłóciły się planety. Wypisz ich nazwy
z wiersza.
Ćwiczenie A
Planety:
Zakończ pracę z płytą.
99
2poziom
Lekcja 26.
Koziołki z ratuszowej wieży
W jakim mieście na wieży ratusza mieszkają koziołki?
Uruchom przeglądarkę internetową.
Ve/ż_e|l|i] n_a] 6|k| a/n|i_e] c_o:ś C|i_ę] z_a/n|i_e?p_o5k_o:i], [(xł_ą_c/z] m_o |i|t_o#
[i] z_a|(i_a_d_o!] n_a|u_c/z|xc|i_e|l_a] l|u|8 o=d/z|i_c_a]. O |i] b7_d_ą] [(i_e_d/z|i_e|l|i],
c_o n_a|l_e/ż|y z/ o58i_ć].
wska z ó w k ak a
Ćwiczenie 1.
Odszukaj w internecie rysunek przedstawiający herb Poznania.
Postępuj zgodnie z opisem.
W polu adresu przeglądarki internetowej wpisz
www.wikipedia.pl
W polu szukaj wpisz: herb Poznania,
kliknij Szukaj
.
Odszukaj na stronie ilustrację widoczną poniżej.
Rys. 26.1.
Herb Poznania
w kształcie, jaki
obowiązuje
od 1997 r.
100
Fot. Szymon Boratyński
Lekcja 26.
Zapisz obrazek na dysku swojego komputera, jak
w ćwiczeniu 4., lekcja 24.
Ćwiczenie 2.
Obejrzyj komiks. Skreśl nieprawdziwe informacje. Przeczytaj
głośno prawidłowe zdania.
głośno prawidłowe zdania.
1. Ve?s=t] t_o l_e_qe/n_d_a] o k/ a|k_o:(s=k|i_c|h] / [p_o{/n_a/ń?s=k|i_c|h] k_o{|i_o5ł|k_a_c|h].
2. K_o{|i_o5ł|k|i] t/ryk_a?vą] [s:i_ę] k_a/ż_d_e_qo d/n|i_a] o [p_ó=ł/n_o5c|y / [w [p_o=ł|u_d/n|i_e].
3. K_o{|i_o5ł|k|i] m_o:~/n_a] o5gl_ą_d_a_ć] n_a] [(i_e/ż|y a|t|u?®_a] / k_a|t_e_d/ry.
4. K_o{|i_o5ł|k|i] t/ryk_a?vą] [s:i_ę] d?wa/n_a?ś=c|i_e] / d/z|i_e?s:i_ę_ć] a/z|y.
5. M|i_a?s=t_o o5d/z|i/n/n_e] k_o{|i_o5ł|k_ó:w t_o P5o{/n_a/ń] / Qd_a/ń?s=k].
101
Lekcja 26.
Uruchom płytę.
Ćwiczenie 3.
Przeczytaj fragment wiersza. Odpowiedz na pytanie.
W1®_e_d|ł] Z_e_qa/2|i?s=t/r}] n_a] [(i_e/ż_ę],
[s:ł_o:wa] [(i_ę_c_e?v [vu/ż] n|i_e] r}_e|k|ł],
n|i_e] [va_d|ł], n|i_e] [s:p_a|ł] [i] n|i_e] [p|i|ł],
[w|i_ą|ł] [(s=k_a/z_ó:wk|i] — [p/r}|xc/z_e/p|i|ł],
[w|i_ą|ł] qo=d/z|i/n|y — [p/r}|ym|i_e/r}?y^ł],
z/ o=8i|ł] z_e_qa/r n_a] [(i_e/ż|y.
Z/ o5b:i|ł] z_e_qa/r z] k_o{|ł_a/m|i],
c_o [s:i_ę] b=o5d_ą] o=qa/m|i].
A o k|t_ó$8|v? W [p_o5ł|u_d/n|i_e],
qd|y n_a] m|i_e?ś=c|i_e] n_a|vl|u_d/n|i_e|j.
O której godzinie trykają się koziołki?
Dorysuj
wskazówki,
pokoloruj
rysunek.
Fot. Szymon Boratyński
102
Lekcja 26.
Rozmieść obrazki zgodnie z kolejnością wydarzeń
w legendzie. Ustaw właściwie wskazówki zegara na wieży.
Ćwiczenie 4.
Pokoloruj rysunki.
Zbieraj krasnale i koziołki w grze Labirynt.
Fot. Szymon Boratyński
Ćwiczenie A
Ćwiczenie B
Ćwiczenie C
103
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :