Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00253 007757 10468032 na godz. na dobę w sumie
Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część 2 (Stara podstawa programowa) - książka
Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część 2 (Stara podstawa programowa) - książka
Autor: Liczba stron: 208
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 83-7361-706-X Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> gimnazjum
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zobacz decyzję MENiS dopuszczająca podręcznik do użytku szkolnego
(nr dopuszczenia: 45/05)
.


Komputery już dawno przestały pojawiać się wyłącznie w książkach i filmach fantastyczno-naukowych. Dziś są wszędzie -- w domach, szkołach i biurach. Korzystają z nich uczniowie i nauczyciele, urzędnicy i pracownicy różnych firm. Dziś komputery to nie tylko narzędzia pracy, ale także doskonała pomoc w nauce. Dzięki nim zdobywamy informacje, uczymy się, rozwiązujemy skomplikowane zadania matematyczne i przygotowujemy materiały na lekcje. Wiedza o komputerach i tym, co mogą nam zaoferować jest niezbędna każdemu, kto chce uczyć się i pracować w nowoczesny sposób.

'Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część 2' to podręcznik, dzięki któremu nauczysz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o komputerach, aby bez problemów wykorzystywać wszystkie ich możliwości. Poznasz budowę komputera, dowiesz się, jak korzystać z systemu operacyjnego, nauczysz się tworzyć rysunki i teksty, pracować z arkuszem kalkulacyjnym i bazą danych. Wykonując ćwiczenia z książki poznasz sposoby wyszukiwania informacji w internecie i korzystania z poczty elektronicznej. Zgłębisz wszystkie tajemnice świata komputerów.

Na płycie CD-ROM dołączonej do książki znajdziesz przykłady do lekcji, dodatkowe materiały oraz wybrane oprogramowanie, które możesz zainstalować na swoim komputerze. Uwaga: płyta CD dołączona jest do książki ' Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część 1'

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści Spis treści Od Autorki ..................................................................................................7 Regulamin szkolnej pracowni komputerowej ................................................9 Oznaczenia .................................................................................................11 6. Multimedia .........................................................................13 6.1. Wprowadzenie ....................................................................................14 6.2. Multimedialne programy edukacyjne ..................................................15 6.3. Prezentacje multimedialne ...................................................................18 6.3.1. Wprowadzenie ................................................................................................... 18 6.3.2. Uruchamianie gotowej prezentacji multimedialnej ............................................. 18 6.3.3. Tworzenie nowej prezentacji .............................................................................. 19 6.3.4. Różne sposoby zapisu prezentacji ....................................................................... 27 6.4. Tworzenie dokumentów multimedialnych ...........................................32 Ćwiczenia utrwalające ............................................................................................ 35 7. Internet i sieci .....................................................................37 7.1. Sieci komputerowe ..............................................................................39 Rodzaje sieci .......................................................................................................... 39 Sposoby łączenia komputerów w sieć ..................................................................... 40 Budowa sieci .......................................................................................................... 41 Podziały sieci .......................................................................................................... 42 7.2. Internet jako sieć rozległa ....................................................................44 Łączenie z internetem ............................................................................................. 44 7.2.1. Posługiwanie się przeglądarką Internet Explorer ................................................. 45 Elementy składowe adresu internetowego ............................................................... 45 7.3. Usługi internetowe ..............................................................................49 Zagrożenia w sieci? ................................................................................................. 49 7.3.1. Strony WWW ................................................................................................... 51 Wyszukiwanie stron WWW ................................................................................... 51 3 7.3.2.Poczta elektroniczna .......................................................................................... 55 Zakładanie konta e-mail (z wykorzystaniem onet.pl) .............................................. 55 Wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej .......................................................... 57 7.3.3. Protokół FTP ................................................................................................... 58 7.3.4. Grupy dyskusyjne .............................................................................................. 58 7.3.5. Rozmowy w sieci ............................................................................................... 59 Narzędzia do rozmów w internecie ......................................................................... 59 7.3.6. Telnet ................................................................................................................ 61 7.3.7. E-usługi ............................................................................................................. 61 7.4. Tworzenie witryny internetowej ...........................................................64 7.4.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML ...................................................... 64 Struktura strony ..................................................................................................... 64 Ćwiczenia utrwalające ............................................................................................ 70 8. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym ...................................73 8.1. Arkusz kalkulacyjny — wprowadzenie .................................................74 Podstawowe pojęcia ................................................................................................ 75 8.2. Edycja danych arkusza .........................................................................77 Poruszanie się po arkuszu ....................................................................................... 77 Wprowadzanie, poprawianie i usuwanie danych ..................................................... 77 Zmiana szerokości kolumn i wierszy ...................................................................... 78 Zaznaczanie komórek ............................................................................................. 79 Formatowanie danych ............................................................................................ 80 8.3. Adresowanie w arkuszu ........................................................................84 Adresowanie względne ........................................................................................... 84 Adresowanie bezwzględne ...................................................................................... 87 Adresowanie mieszane ............................................................................................ 88 8.4. Graficzna prezentacja danych ..............................................................91 8.5. Stosowanie funkcji w arkuszu kalkulacyjnym .......................................93 Funkcja ŚREDNIA ................................................................................................ 96 Funkcja MIN, MAX .............................................................................................. 96 Funkcja JEŻELI ..................................................................................................... 97 Funkcja LICZ JEŻELI ........................................................................................... 98 Funkcja ILE NIEPUSTYCH ................................................................................. 99 8.6. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania problemów z zakresu różnych przedmiotów ..........100 Matematyczne obliczenia w Excelu ...................................................................... 101 Fizyka w Excelu ................................................................................................... 103 Obliczenia chemiczne .......................................................................................... 103 Obliczenia statystyczne ........................................................................................ 105 Ćwiczenia utrwalające .......................................................................................... 105 4 9. Bazy danych ......................................................................109 9.1. Wprowadzenie ..................................................................................110 Otwieranie gotowej bazy danych w programie Microsoft Access .......................... 112 Obiekty bazy danych ........................................................................................... 114 9.2. Podstawowe operacje na bazie danych ...............................................118 Przeglądanie bazy danych ..................................................................................... 118 Zaznaczanie rekordów .......................................................................................... 118 Kopiowanie, dołączanie i usuwanie danych z tabeli .............................................. 119 Wyszukiwanie i zamiana danych w bazie .............................................................. 120 Sortowanie ........................................................................................................... 121 Importowanie bazy .............................................................................................. 122 9.3. Tworzenie nowej bazy danych ............................................................123 Tworzenie tabel .................................................................................................... 125 Tworzenie tabeli za pomocą kreatora .................................................................... 125 Tworzenie tabeli w Widoku projektu ................................................................... 126 Ustalanie relacji między tabelami ......................................................................... 128 Kwerendy ............................................................................................................. 131 9.4. Prezentowanie danych z bazy za pomocą formularzy i raportów ........134 Tworzenie formularzy .......................................................................................... 134 Raporty ................................................................................................................ 137 Ćwiczenia utrwalające .......................................................................................... 142 10. Algorytmy .......................................................................143 10.1. Co to jest algorytm? ........................................................................144 10.2. Sposoby zapisu algorytmów .............................................................145 Lista kroków ........................................................................................................ 145 Schemat blokowy ................................................................................................. 146 Języki programowania .......................................................................................... 149 10.3. Rodzaje algorytmów ........................................................................153 Algorytmy liniowe ............................................................................................... 153 Algorytmy warunkowe ......................................................................................... 153 Iteracja w algorytmie ............................................................................................ 157 10.4. Tworzenie algorytmów w programie ELI 2.0 ...................................161 Jakim programem jest ELI 2.0? ............................................................................ 161 Znaczenie podstawowych bloków ........................................................................ 163 Budowa algorytmu ............................................................................................... 163 Symulacja działania algorytmu w programie ......................................................... 165 Algorytmy tworzone w programie ELI ................................................................. 167 10.5. Środowisko Logo Komeniusz ..........................................................171 5 10.6. Podstawy programowania w Logo ...................................................174 Procedury pierwotne ............................................................................................ 174 Zapisywanie i otwieranie plików w Logo .............................................................. 175 Sterowanie żółwiem ............................................................................................. 176 Powtarzanie czynności w Logo ............................................................................. 180 Procedury własne w Logo ..................................................................................... 180 Procedury własne z parametrem ................................................................................. 183 Kolory i grubości pisaka w Logo ................................................................................ 184 Ćwiczenia utrwalające ................................................................................................ 189 11. Modelowanie i symulacje ................................................193 11.1. Wprowadzenie ................................................................................194 11.2. Modelowanie a symulacja ................................................................196 Czy symulacje są tylko zabawą? .................................................................................. 196 Symulacje samochodowe ........................................................................................... 198 Symulacje w grach strategicznych, sportowych i projektach ....................................... 198 Symulacje w fizyce ..................................................................................................... 198 Symulacje w arkuszu kalkulacyjnym .......................................................................... 199 Symulacje algorytmów ............................................................................................... 201 Symulacje w Logo ...................................................................................................... 201 Symulacje matematyczne ........................................................................................... 203 Symulacje chemiczne ................................................................................................. 203 Ćwiczenia utrwalające ................................................................................................ 205 6 Rozdział6 Multimedia 6.1 Wprowadzenie M u l t i m e d i a Multimediami nazywamy techniki jednoczesnego przekazu informacji za pomocą wielu mediów: tekstu, grafiki, dźwięku, animacji, wideo. Multimediami są zarówno hardware, czyli sprzęt, za pomocą którego tworzy się prze- kaz multimedialny, jak i software, czyli oprogramowanie pozwalające na odtworzenie określonych programów wraz z dźwiękiem i obrazem. Takiego rodzaju przekaz umoż- liwiają: telewizja, magnetowid, komputer. Różnorodne techniki multimedialnego przekazu informacji pozwalają na interakcję użytkownika z systemem. Oznacza to, że użytkownik może wpływać na przebieg pro- gramu, wykorzystując w tym celu na przykład dżojstik, mysz, klawiaturę, pilot, głos. Niektóre programy wykorzystują do interakcji hiperłącza, czyli aktywne odwołania, za pomocą których jest możliwe przejście do innego miejsca w dokumencie lub nawet do innego dokumentu. Do pierwszych przekazów multimedialnych używano nośników audio i wideo, na przykład magnetofonów i rzutników, później projektorów filmowych, magnetowi- dów, a następnie, wraz z pojawieniem się techniki cyfrowej, komputerów i symula- torów. Tworząc na komputerze przekaz multimedialny, jego twórca może w dowolny sposób zestawiać obraz z dźwiękiem. Nośnikami, które mogą służyć do przechowywania przekazu multimedialnego, są dyski CD-ROM. Napędy CD-ROM umożliwiają odtwarzanie danych zapisanych na nośnikach CD. Płyty DVD pozwalają na zapis znacznie większej ilości informa- cji, dzięki czemu umożliwiają przechowywanie na przykład pełnometrażowego filmu. Odtwarzanie z płyt programów multimedialnych, gier komputerowych oraz innych materiałów umożliwia multimedialny komputer wyposażony w kartę dźwiękową, głośniki i mikrofon. W przypadku niektórych gier komputerowych trzeba też zapew- nić kartę graficzną dobrej jakości. Wraz z szybkim postępem techniki cyfrowej rozwinął się również internet, który umożliwia szybką i łatwą wymianę informacji. Do wyszukiwania oraz wymiany infor- macji w sieci również wykorzystuje się możliwości multimediów. 14 6.2 Multimedialne programy edukacyjne Programy multimedialne umożliwiają jednoczesne odtwarzanie obrazów statycznych, dynamicznych, tekstu i dźwięku. Stanowią więc doskonały sposób przekazywania informacji w barwny, żywy sposób. Multimedialne aplikacje edukacyjne znakomicie ułatwiają przyswajanie różnych wia- domości. Cechuje je dynamiczny charakter, możliwość interakcji z użytkownikiem oraz przydatność w pracy dydaktycznej. Wykorzystując animacje można, przykładowo, łatwo i przystępnie wyjaśniać skomplikowane procesy biologiczne czy fizyczne. Klipy wideo uatrakcyjnią lekcje geografii. Być może znasz już interaktywne progra- my do nauki języków obcych. Oprócz tego, że umożliwiają one uczenie się nowych słówek i przyswajanie reguł gramatycznych, pozwalają też na osłuchanie się z prawi- dłową wymową oraz, dzięki zastosowaniu mikrofonu, sprawdzanie własnej wymowy. Bardziej zaawansowane aplikacje edukacyjne pozwalają na kontrolowanie postępów w nauce i dopasowują prezentowane treści do umiejętności już nabytych przez użyt- kownika. M u l t i m e d i a l n e p r o g r a m y e d u k a c y j n e Interaktywne, dynamiczne i łatwe w obsłudze programy wzbogacające użytkownika w określoną wiedzę są nazywane multimedialnymi programami edukacyjnymi. Interaktywność programów multimedialnych polega na tym, że użytkownik ma bezpośredni wpływ na przebieg i działanie programu. Oznacza to, że wielokrotnie może on powracać do wybranych informacji. Wykorzystywanie tego typu programów sprzyja aktywizowaniu ich użytkowników. Z kolei aktywność użytkowników jest warunkiem skutecznego uczenia się. Multimedialne programy edukacyjne umożliwiają: • oglądanie, poznawanie, porównywanie oraz tworzenie przekazu multimedialnego (np. prezentacji), • ćwiczenie umiejętności praktycznych, • dostosowanie tempa pracy do indywidualnych możliwości, • uczenie się w domu. i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M 15 Sprawdź, czy na dołączonej do podręcznika płycie CD-ROM znajdują się programy multimedialne. Na czym polega interaktywność w tego typu programach? Możliwe jest również nauczanie na odległość, w którym multimedia odgrywają kluczową rolę. W takiej formie nauczania wykorzystuje się telewizję, radio, materiały pisemne, kasety wideo, programy komputerowe. Różnego rodzaju kursy są prowadzo- ne przez internet. Ten sposób nauki ma wiele zalet: niskie koszty, dostosowanie czasu nauki do indywidualnych potrzeb, szybka wymiana informacji i materiałów dydak- tycznych. Istnieje możliwość wzięcia udziału w konferencji, której uczestnicy widzą się na ekranie i mogą prowadzić dyskusję dzięki kamerom i głośnikom. Głównym założeniem multimedialnych programów edukacyjnych jest uatrakcyjnienie nauczania, aktywizacja uczestników tego procesu oraz umożliwienie nauki w domu na przykład osobom niepełnosprawnym. Przykładowe multimedialne programy edukacyjne dostępne za pośrednictwem inter- netu to: Encyklopedia Wirtualnej Polski (http:\encyklopedia.wp.pl), Encyklopedia PWN (http:\encyklopedia.pwn.pl_3.html), Internetowa Encyklopedia Leków (http:\www.leki.med.pl). Bardzo interesującym źródłem informacji jest Wikipedia, zwana przez autorów tego projektu Wolną Encyklopedią (http:\pl.wikipedia.org). Każdy jej użytkownik może wziąć udział w przygotowaniu jeszcze nieopracowanych haseł. W encyklopediach można szybko dotrzeć do różnego typu informacji, korzystając z indeksu, w który wpisuje się hasło. Inne tego typu programy multimedialne to: atlasy, słowniki, encyklopedie, opracowania historyczne, leksykony. Niektóre z nich są dostępne przez internet, inne są sprzedawane. ĆWICZ UMIEJĘTNOŚCI: Ć w i c z e n i e 1 Odszukaj w internecie dostępne programy multimedialne z zakresu wybranego przez siebie przedmiotu. W razie potrzeby poproś o pomoc nauczyciela. Ć w i c z e n i e 2 Korzystając z wyżej podanego adresu, odszukaj Encyklopedię PWN i sprawdź, w jaki sposób można się nią posługiwać. 16 O d p o w i e d z n a p y t a n i a 1. Jaki program nazywamy multimedialnym? 2. Co umożliwiają programy multimedialne? 3. Jakich przedmiotów dotyczyły poznane przez Ciebie programy multimedialne, które uważasz za interesujące i które warto polecić innym? Z a p r o p o n u j ć w i c z e n i a d o w y k o n a n i a Przykład: Odszukaj w internecie dowolny program multimedialny, sprawdź jego działanie, a następnie objaśnij je swoim kolegom w klasie. Ćwiczenie 1. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Ćwiczenie 2. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M 17 6.3 Prezentacje multimedialne 6.3.1. Wprowadzenie Rozwój różnorodnych technik przekazu informacji spowodował, że powszechnym sposobem prezentowania efektów prac nad określonym zagadnieniem — oprócz spra- wozdań, referatów, folderów czy raportów — stała się również prezentacja multime- dialna. Przykładem programu umożliwiającego tworzenie prezentacji jest wchodzący w skład pakietu MS Office program PowerPoint. Prezentacja multimedialna zbudowana jest ze slajdów następujących jeden po drugim w określonym odstępie czasowym i z użyciem różnych efektów. Slajdy mogą zawierać różne obiekty, na przykład obrazy, zdjęcia, filmy, pola tekstowe. P r e z e n t a c j a m u l t i m e d i a l n a Prezentacja multimedialna to interaktywny przekaz informacji za pomocą obrazu, dźwięku i animacji, prowadzony z wykorzystaniem określonego programu oraz komputera. 6.3.2. Uruchamianie gotowej prezentacji multimedialnej Zanim zaczniesz samodzielnie tworzyć prezentacje multimedialne, powinieneś umieć uruchamiać utworzone wcześniej prezentacje, aby zaobserwować, w jaki sposób roz- mieszcza się teksty i grafikę oraz na czym polega wyświetlanie pokazu. Ć w i c z e n i e 6 . 1 Uruchom z płyty CD-ROM prezentację pt. Budowa komputera. Zaobserwuj, jak został rozmieszczony na slajdach tekst, jakiej użyto kolorystyki oraz jaki jest sposób wyświetlania kolejnych slajdów. Zwróć uwagę, że prezentacja nie zawiera zbyt wielu animacji i kolorów. Pominięto w niej dźwięki czy muzykę. Tę pracę pozostawiam Tobie. Kiedy już poznasz podstawy tworzenia prezentacji, będziesz mógł ją samodzielnie uzupełnić o te elementy. Użycie zbyt wielu efektów, animacji czy kolorów mogłoby sprawić, że użytkownik miałby trudności ze skoncentrowaniem uwagi na treści prezentacji. 18 Po uruchomieniu prezentacji zaobserwuj: • dobór kolorów i tła w poszczególnych slajdach, • rozmieszczenie tekstu, • sposób przechodzenia slajdów. Prezentację dla większej liczby osób możesz przeprowadzić na dwa sposoby: • wykorzystując komputer, który można podłączyć do rzutnika, a następnie wyświetlić pokaz na dużym ekranie; • drukując na specjalnej folii poszczególne slajdy i prezentując je za pomocą rzutnika. Jeśli zdecydujesz się na wydrukowanie slajdów na folii, pamiętaj o właściwym przechowy- waniu zadrukowanych arkuszy (najlepiej umieścić je w sztywnym pudełku, przekładając arkusze folii specjalnym papierem pergaminowym bądź zwykłymi kartkami papieru). 6.3.3. Tworzenie nowej prezentacji Po zapoznaniu się z wyglądem gotowej prezentacji możesz rozpocząć naukę tworze- nia własnej. Podczas lektury tego podrozdziału dowiesz się, na jakie elementy należy zwrócić uwagę, aby prezentacja została dobrze wykonana, a oglądający ją użytkownicy skupili swoją uwagę na jej treści, a nie na elementach dekoracyjnych. Podobnie jak w przypadku innych projektów, przed przystąpieniem do prac związa- nych z wykonaniem prezentacji warto ułożyć plan działań. Najważniejszymi punktami takiego planu są: 1. Określenie tematu prezentacji. 2. Określenie czasu (terminu) i sposobu zgromadzenia potrzebnych informacji i ilustracji. 3. Przygotowanie informacji (teksty do prezentacji). 4. Zgromadzenie potrzebnych obrazów, zdjęć lub innych elementów graficznych. 5. Przystąpienie do tworzenia prezentacji. Każda prezentacja powinna rozpoczynać się slajdem tytułowym. Na kolejnych slajdach należy przekazać treści, umieszczając oprócz tekstów także obrazy, zdjęcia czy animacje. Całość powinna mieć odpowiednie zakończenie, aby odbiorca nie odniósł wrażenia, że prezentacja nagle „urywa się”. Aby przygotować dobrą i estetyczną prezentację, należy podczas jej tworzenia uwzględ- nić poniższe zasady. 1. Rozpocznij prezentację slajdem tytułowym, na którym tytuł jasno określa pokazywaną treść. 2. Jednakowe tło we wszystkich slajdach korzystnie wpływa na odbiór całości. Jedynie w przypadku bardziej rozbudowanej tematycznie prezentacji warto wyróżnić poszczególne logiczne części pokazu przez zastosowanie różnych odcieni tła. 3. Do tytułu i śródtytułów stosuj większy rozmiar czcionki niż do tekstów. i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M Wskazówka Aby uruchomić istniejącą prezentację, wykonaj kolejno następujące czynności: 1. Uruchom program PowerPoint: StartWszystkie programyMicrosoft Power- Point (w Windows XP) lub StartProgramyMicrosoft PowerPoint (w Windows 98). 2. Otwórz istniejącą prezen- tację, klikając ikonę lub wybierając polece- nie PlikOtwórz. 3. W otwartym oknie wskaż miejsce zapisu prezentacji i kliknij Otwórz. 4. W pasku stanu kliknij przycisk lub wybierz polecenie Pokaz slajdów Wyświetl pokaz. Wskazówka Prezentacja multimedialna składa się z wielu slajdów, które są zapisane w jednym pliku. 19 4. Nie stosuj dużej liczby różnych krojów czcionek, aby odbiorca mógł skupić uwagę na przekazywanych treściach. 5. Dobieraj kolor czcionki odpowiednio do koloru tła, aby tekst był dobrze widoczny, ale niezbyt jaskrawy. 6. Inny kolor lub styl czcionki zarezerwuj dla treści, na które chcesz zwrócić uwagę. 7. Zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie tekstów i obrazów. 8. Zbyt duża liczba animacji i dźwięków sprawia, że odbiorca zwraca większą uwagę na zastosowane efekty niż na treść pokazu. 9. Ustal odpowiedni czas wyświetlania dla poszczególnych slajdów. 10. Nie stosuj dla każdego slajdu innego podkładu muzycznego. Wiesz już, na co zwracać uwagę podczas tworzenia prezentacji. Możesz więc rozpocząć pracę w programie prezentacyjnym PowerPoint. Po otworzeniu okna programu (StartWszystkie programyMicrosoft PowerPoint) masz do wyboru jedną z trzech możliwości: • kreator zawartości, • szablon projektu, • samodzielne tworzenie nowej prezentacji. Korzystanie z kreatora zawartości Kliknięcie ostatniej z dostępnych opcji, czyli Z kreatora zawartości (rysunek 6.1), spo- woduje uruchomienie okna Kreatora zawartości (rysunek 6.2) i umożliwi określenie typu, stylu oraz opcji prezentacji. Przycisk Dalej umożliwia dokonanie kolejnych wyborów, na przykład urządzenia wyj- ściowego, na którym zostanie wyświetlony pokaz (może to być prezentacja na ekranie, prezentacja na stronach WWW, przezrocza czy slajdy). Przycisk Zakończ powoduje utworzenie prezentacji z tłem i konspektem, do którego możesz wprowadzać własne informacje. Rysunek 6.1. Okno wyboru Rysunek 6.2. Korzystanie z Kreatora zawartości 20 Korzystanie z szablonu projektu Inną możliwością jest wybór opcji Z szablonu projektu (rysunek 6.3). Po jej kliknięciu uruchomią się gotowe szablony prezentacji. Rysunek 6.3. Okno szablonu projektów i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M Każdy szablon można zastosować do wszystkich slajdów lub tylko do wybranych (ry- sunek 6.4). Wystarczy kliknąć myszą jedną z wyświetlonych w menu możliwości. Samodzielne tworzenie nowej prezentacji Jeżeli chcesz tworzyć prezentację samodzielnie od podstaw, powinieneś wybrać opcję . Otworzy się wówczas okno takie, jak na rysunku 6.5. Teraz Rysunek 6.4. Okno wyboru zastosowania tła Rysunek 6.5. Okno tworzenia nowej prezentacji Wskazówka Po wybraniu odpowiedniego układu tekstu, na tworzonym slajdzie będzie widniał napis Kliknij, aby dodać tytuł. Kliknięcie tego napisu uaktywni pole tekstowe i umożliwi wpisanie i sformatowanie tytułu. Pole tekstowe, podobnie jak w dokumencie tekstowym, można powiększać, zmniejszać czy przemieszczać. Można je również usunąć, jeśli jest niepotrzebne. 21 z wzorców dostępnych po prawej stronie okna możesz wybrać układ tekstu odpowied- ni dla slajdu tytułowego. W tym celu należy po prostu kliknąć myszą wybrany wzorzec (rysunek 6.6). Rysunek 6.6. Jeden z układów tekstu Ć w i c z e n i e 6 . 2 Otwórz program PowerPoint i wstaw slajd tytułowy. Wpisz tytuł prezentacji: „Moje miasto”. Zapisz utworzony slajd w pliku, korzystając z polecenia Plikapisz jako…. Określanie tła prezentacji Masz już wpisany tytuł prezentacji, czas na ustalenie koloru tła. Czynność tę możesz wykonać również, zanim wpiszesz tekst. Aby ustawić tło, należy wybrać polecenie: FormatTło… (rysunek 6.7). Rysunek 6.7. Okno wyboru tła Innym sposobem wyświetlenia tego okna jest kliknięcie prawym przyciskiem myszy two- rzonego slajdu (poza polem tekstowym) i wybranie z menu kontekstowego opcji Tło. 22 Ć w i c z e n i e 6 . 3 Otwórz zapisaną prezentację „Moje miasto” i zastosuj tło dwukolorowe, korzystając z efektów wypełnienia. Zapisz zmiany w prezentacji, wybierając polecenie Plikapisz. Rysunek 6.8. Dodawanie efektów wypełnienia i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M Dodawanie nowych slajdów i wstawianie obiektów Prezentacja składa się z wielu slajdów, dlatego powinieneś wiedzieć, w jaki sposób wstawia się nowe. Aby do istniejącej prezentacji dodać nowy slajd, należy wybrać pole- cenie: WstawNowy slajd, następnie wybrać odpowiedni układ i rozpocząć wstawianie obiektów do nowego slajdu. Wszystkie wstawione slajdy będą widoczne jako miniatu- ry z lewej strony okna programu. Możliwe jest wstawianie obrazów ClipArt (WstawObrazClipArt), WordArt (Wstaw ObrazWordArt), obrazów zapisanych w pliku (WstawObraz pliku…), autokształtów, wykresów oraz innych obiektów — podobnie jak w dokumencie programu Word. Każdy ze wstawianych do prezentacji obiektów można formatować. Ć w i c z e n i e 6 . 4 Otwórz przygotowaną wcześniej prezentację „Moje miasto” i dodaj nowy slajd. Zastosuj taki układ, który umożliwi wstawienie grafiki i tekstu. Rozmieść pola tekstowe, zbędne pola usuń. Sformatuj obiekty. Zapisz zmiany. czytaj dalej Wskazówka Aby ustalić efekty wypeł- nienia, wybierz polecenie: FormatTło… (rysunek 6.7), rozwiń listę z kolorami i kliknij opcję Efekty wypełnienia. W wyświetlo- nym oknie (rysunek 6.8) zaznacz opcję Dwa kolory i wybierz kolor 1 i kolor 2. Sprawdź w dolnej części okna, jak wyglądają poszczególne Style cieniowania dla wybranych kolorów, i wybierz jeden z nich. Wskazówka Prezentacja „Moje miasto”, do której będziesz wstawiać kolejne slajdy, zawiera na razie tylko slajd tytułowy. Na kolejnych przedstaw ciekawe informacje i zdjęcia czytaj dalej 23 Ć w i c z e n i e 6 . 4 c d . Rysunek 6.9. Okno wyboru układu slajdów Wskazówki dotyczące Twojego miasta (miejscowości). Mogą to być: • ogólne informacje (położenie, liczba ludności, zakłady przemysłowe w mieście), • informacje historyczne, • zajęcia ludności, • ciekawostki. Po wybraniu polecenia WstawNowy slajd określ układ slajdu (rysunek 6.9), a następnie dodaj podtytuł w odpowiednim polu tekstowym. Aby usunąć pole tekstowe, kliknij jego krawędź myszą i wciśnij klawisz Delete. Natomiast w celu dodania pola tekstowego trzeba wybrać odpowiednią pozycję oznaczającą pole tekstowe z paska narzędzi i wstawić (rozciągając to pole) do slajdu. Jeśli wybrałeś układ slajdu z możliwością wstawienia obrazu (jak na rysunku 6.10), zwróć uwagę na małe okno wewnątrz pola tekstowego (rysunek 6.11), pozwalające na wstawienie jednego z obiektów: tabeli, wykresu, obrazu ClipArt, obrazu z pliku, diagramu lub schematu, a także klipu multimedialnego. Rysunek 6.10. Okno z drugim slajdem Rysunek 6.11. Okno pozwalające na wstawianie różnych obiektów 24 Ć w i c z e n i e 6 . 5 Wstaw do prezentacji „Moje miasto” kolejne slajdy. Umieść w nich interesujące informacje oraz wstaw obrazy lub zdjęcia. i a d e m Wstawianie do slajdów dźwięków i filmów Jeśli chcesz uatrakcyjnić prezentację, możesz do niej wstawić dźwięki i krótkie klipy filmowe. Aby wstawić dźwięk, należy wybrać polecenie: WstawFilmy i dźwiękiDźwięk z pliku…(rysunek 6.12), następnie w otwartym oknie wybrać ścieżkę dostępu do pliku dźwiękowego i kliknąć OK. Rysunek 6.12. Wstawianie dźwięku zapisanego w pliku i t l u m i a d e m i t l u M Ć w i c z e n i e 6 . 6 Otwórz zapisaną w pliku prezentację „Moje miasto” i wstaw do wybranych slajdów dźwięki. Możesz wykorzystać dźwięki zamieszczone na dołączonej do podręcznika płycie CD-ROM. Animacje obiektów Umiesz już wstawiać nowe slajdy, umieszczać i formatować w nich teksty, wstawiać obiekty, dźwięki i klipy filmowe. Dodatkowym sposobem uatrakcyjnienia prezentacji multimedialnej jest zastosowanie animacji do poszczególnych obiektów na slajdach. W tym celu należy wybrać polecenie: Pokaz slajdówSchematy animacji i wykorzystać gotowe schematy lub Pokaz slajdówAnimacja niestandardowa (rysunek 6.13) i samo- dzielnie określić ruch dla poszczególnych obiektów. Wskazówka Aby wstawić klip filmowy do slajdu, należy skorzystać — podobnie jak w przypad- ku wstawiania dźwięków — z polecenia WstawFilmy i dźwiękiFilm z pliku…. Rysunek 6.13. Okno wyboru polecenia do animacji obiektów Wskazówka Aby dokonać animacji obiektu, należy go najpierw zaznaczyć. 25 Po zaznaczeniu obiektu należy wywołać polecenie: Pokaz slajdówAnimacja niestan- dardowa i wybrać rodzaj efektu dla zaznaczonego wcześniej obiektu (rysunek 6.14). Po wybraniu rodzaju animacji można ją modyfikować (rysunek 6.15). Do dyspozycji są trzy opcje: Początek (służy do określenia, kiedy animacja ma zostać odtworzona), Kierunek animacji (rysunek 6.16) i Szybkość ruchu. Przejścia slajdów Oglądając gotowe prezentacje, łatwo dostrzec, że slajdy mogą być zmieniane w efektowny sposób. Aby ustalić, jak mają wyglądać przejścia slajdów, należy wy- wołać polecenie: Pokaz slajdówPrzejście slajdu (rysunek 6.17) i określić efekt przej- ścia, szybkość, dźwięk podczas przechodzenia slajdu, a także zdecydować, czy wy- świetlanie kolejnych slajdów ma się odbywać po kliknięciu myszą, czy automatycznie — po upływie określonej liczby sekund. Wybrane efekty można zastosować do wszyst- kich slajdów, klikając opcję . Rysunek 6.14. Okno wyboru rodzaju animacji Rysunek 6.15. Okno modyfikacji animacji Rysunek 6.16. Okno określania kierunku animacji 26 Rysunek 6.17. Z listy rozwijalnej Przejście slajdu można wybrać sposób wyświetlania kolejnych slajdów i określić parametry przejścia i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M Widoki wyświetlania slajdów Slajdy można przeglądać i modyfikować w różnych widokach. Do zmiany wyświetla- znajdujące się w lewej dolnej części okna nia widoku slajdów służą ikony programu. Pierwsza ikona to Widok normalny (rysunek 6.18), w którym jest tworzona prezentacja, drugą ikoną jest Widok Sortowanie slajdów, a trzecia ikona — Pokaz służy do wyświetlania pokazu slajdów. 6.3.4. Różne sposoby zapisu prezentacji Każdą tworzoną prezentację należy zapisać. Program PowerPoint udostępnia kilka sposobów zachowywania plików, uwzględniając różne typy prezentacji. W oknie za- pisu należy wpisać Nazwę pliku i wybrać jedną spośród kilku możliwości zapisywania typu pliku (Zapisz jako typ:, rysunek 6.19). Rysunek 6.18. Widok normalny wyświetlania slajdów Rysunek 6.19. Okno zapisywania prezentacji 27 Standardowy zapis prezentacji Jeśli chcemy zapisać gotowy plik w standardowy sposób, nie zmieniając typu prezentacji, nazwa pliku otrzyma domyślne rozszerzenie .ppt, zaś ikona prezentacji będzie wyglądała tak, jak na rysunku 6.20. Zapisaną prezentację można edytować, czyli wprowadzać do niej zmiany, poprawki, dołączać nowe slajdy, dźwięki i obrazy. Zapis prezentacji jako pokazu Prezentacja może być zapisana w taki sposób, aby bezpośrednio po jej uruchomie- niu był odtwarzany pokaz slajdów. W tym celu należy w oknie zapisu pliku wpisać jego nazwę oraz wybrać opcję Zapisz jako typ: Pokaz PowerPoint. Zapisany w ten spo- sób plik otrzyma rozszerzenie.pps, zaś ikona prezentacji będzie wyglądała tak, jak na rysunku 6.21. Po dwukrotnym kliknięciu ikony bezpośrednio uruchamia się pokaz utworzonej prezentacji. Tak zapisanego pliku nie można poddawać dalszej edycji. Zapis prezentacji jako strony WWW Prezentację można zapisać również jako stronę WWW. Należy wówczas w oknie za- pisu pliku oprócz wpisania nazwy pliku wybrać Zapisz jako typ: Strona sieci Web. Po kliknięciu przycisku Opublikuj (rysunek 6.22) będzie można określić szczegółowe parametry publikacji (rysunek 6.23). Rysunek 6.20. Wygląd ikony prezentacji zapisanej jako Prezentacja Rysunek 6.21. Wygląd ikony prezentacji zapisanej jako Pokaz Rysunek 6.22. Wygląd okna zapisu prezentacji jako strony WWW Należy pamiętać, że wszystkie pliki potrzebne do wyświetlenia prezentacji są zapisywa- ne w tym samym folderze, co prezentacja. Plik otrzymuje rozszerzenie HTML, a ikona wygląda jak na rysunku 6.24. 28 Rysunek 6.23. Okno określania parametrów publikowania prezentacji jako strony WWW i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M Zapis prezentacji przenośnej Niekiedy trzeba wyświetlić prezentację na komputerze, na którym nie zainstalowano programu MS PowerPoint. W takich przypadkach należy skorzystać z kreatora pre- zentacji przenośnej (rysunek 6.25), który uruchamia się poleceniem PlikPrezentacja przenośna…. Umożliwia on spakowanie prezentacji oraz wszystkich potrzebnych ob- razów, czcionek, plików dźwiękowych i innych elementów, których może nie być na komputerze docelowym. Rysunek 6.24. Wygląd ikony prezentacji zapisanej jako Strona sieci Web Rysunek 6.25. Kreator prezentacji przenośnych W kolejnych oknach kreatora należy określić miejsce docelowego zapisu pliku prezenta- cji, elementów, które mają zostać do niej dołączone, oraz przeglądarki Power-Point kończy działanie kreatora. Aby odtworzyć na innym Viewer. Przycisk komputerze tak przygotowaną prezentację, należy uruchomić plik Pngsetup.exe, roz- pakować go w określonym miejscu i rozpocząć wyświetlanie pokazu (Ppview32.exe). 29 ĆWICZ UMIEJĘTNOŚCI: Ć w i c z e n i e 1 Zaprojektuj w programie PowerPoint kilka slajdów na temat swoich zaintereso- wań. Zapisz wynik swojej pracy. Sprawdź rozmiar zapisanego pliku. Ć w i c z e n i e 2 Zaprojektuj w programie PowerPoint slajd tytułowy do prezentacji pt. „Oferty biura podróży”. Dołącz elementy dekoracyjne i dokonaj ich animacji. Zapisz swoją pracę. Ć w i c z e n i e 3 Kontynuując poprzednie ćwiczenie, dołącz kolejne slajdy, uatrakcyjniając je obraz- kami, dźwiękami bądź muzyką. Zastosuj tło do wszystkich slajdów. O d p o w i e d z n a p y t a n i a 1. W jaki sposób można uatrakcyjnić pokaz prezentacji? 2. Na czym polega zapis prezentacji jako pokazu? 3. Czy można odtworzyć prezentację na komputerze, na którym nie zainstalowano programu PowerPoint? 4. W jakich formatach można zapisać prezentację PowerPoint? 5. W jakim formacie należy zapisać prezentację, aby uniemożliwić jej dalszą edycję? 30 Z a p r o p o n u j ć w i c z e n i a d o w y k o n a n i a Przykład: Zaprojektuj w programie PowerPoint śmieszną historyjkę z życia codziennego. Ćwiczenie 1. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Ćwiczenie 2. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M 31 6.4 Tworzenie dokumentów multimedialnych D o k u m e n t m u l t i m e d i a l n y Dokument multimedialny to taki dokument, który oprócz sformatowanego tekstu zawiera dźwięki, animacje, krótkie klipy filmowe, odnośniki hipertekstowe, umożliwiające interakcję użytkownika z danym dokumentem. H i p e r t e k s t Hipertekst — aktywny fragment tekstu, po naciśnięciu którego możliwe jest przejście do innego fragmentu tekstu lub do innego dokumentu. Ć w i c z e n i e 6 . 7 Napisz w dokumencie tekstowym MS Word pozdrowienia z wycieczki dla swojej ko- leżanki lub swojego kolegi i podnieś atrakcyjność dokumentu, wstawiając wybrany obiekt dźwiękowy z dołączonej do podręcznika płyty CD-ROM. W tym celu: • ustaw w dokumencie tekstowym programu Word wskaźnik myszy w miejscu, w którym chcesz umieścić ikonę dźwiękową; • wywołaj polecenie WstawObiekt i na zakładce Utwórz nowy wybierz Typ obiektu: Dźwięk typu wave (rysunek 6.26). Rysunek 6.26. Okno wstawiania obiektów 32 czytaj dalej Ć w i c z e n i e 6 . 7 c d . Wklejoną ikonę należy jeszcze połączyć z plikiem dźwiękowym. W oknie rejestratora dźwięku (rysunek 6.27) wybierz polecenie EdycjaWstaw plik i wskaż miejsce zapisu pliku. Rysunek 6.27. Rejestrator dźwięku Ć w i c z e n i e 6 . 8 Wstaw do dokumentu multimedialnego, który utworzyłeś podczas wykonywania ćwiczenia 6.7, krótki klip filmowy. Wybierz go spośród plików zapisanych na płycie CD-ROM. i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M Wskazówka Aby wstawić klip filmowy, należy: • wywołać polecenie WstawObiekt (jak przy wstawianiu dźwięku); • na zakładce Utwórz z pliku kliknąć Przeglądaj; • wybrać ścieżkę dostępu do pliku (miejsce zapisu klipu filmowego w komputerze); • kliknąć OK. 33 ĆWICZ UMIEJĘTNOŚCI: Ć w i c z e n i e 1 Napisz w programie MS Word życzenia urodzinowe dla mamy lub taty i dołącz do dokumentu dźwięk. Możesz wykorzystać pliki dźwiękowe z dołączonej do podręcznika płyty CD-ROM. Zapisz wynik swojej pracy. O d p o w i e d z n a p y t a n i a 1. W jaki sposób można podnieść atrakcyjność dokumentu tekstowego? 2. W jaki sposób do dokumentu tekstowego wstawia się obiekty dźwiękowe czy klipy filmowe? Z a p r o p o n u j ć w i c z e n i a d o w y k o n a n i a Obejrzyj zapisane na płycie CD-ROM klipy filmowe, wybierz jeden z nich, wstaw go do dokumentu tekstowego i napisz kilka pasujących do niego zdań. Ćwiczenie 1. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Ćwiczenie 2. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 34 Ćwiczenia utrwalające Ć w i c z e n i e 1 Otwórz okno programu PowerPoint. Omów budowę okna oraz podstawowe narzędzia i funkcje programu. Ć w i c z e n i e 2 Napisz konspekt do prezentacji pt. „Organizujemy wycieczkę klasową do…”. Ć w i c z e n i e 3 Przed rozpoczęciem tworzenia prezentacji wyszukaj w internecie zdjęcia ciekawych miejsc, do których można się udać na wycieczkę klasową. Zapisz zdjęcia w folderze Prezentacja, w podfolderze Zdjęcia. Ć w i c z e n i e 4 Wykorzystując konspekt, który utworzyłeś podczas wykonywania ćwiczenia 2., zaprojektuj slajd tytułowy do prezentacji pt. „Organizujemy wycieczkę klasową do…”. Zapisz swoją pracę. Ć w i c z e n i e 5 Kontynuując poprzednie ćwiczenie, dołącz kolejne slajdy, dobierz tła oraz właściwe układy. Wstaw zaprojektowane w ćwiczeniu 2. teksty. Zapisz prezentację jako standardową. Ć w i c z e n i e 6 Otwórz prezentację „Organizujemy wycieczkę klasową do…”. Zmień tła w całej prezentacji. Dobierz odpowiedni dźwięk dla całości. Skorzystaj z opcji WstawFilmy i dźwięki. Zapisz swoją pracę. Ć w i c z e n i e 7 Otwórz utworzoną wcześniej prezentację, dobierz animacje do poszczególnych obiektów. Sprawdź działanie wybranych efektów. i a d e m i t l u m i a d e m i t l u M 35 Ć w i c z e n i e 8 Obejrzyj pokaz prezentacji „Organizujemy wycieczkę klasową do…” i zaobserwuj, jakie zastosowałeś przejścia między slajdami. Zmień przejścia slajdów na automatyczne. Zapisz tym razem prezentację jako przenośną. Ć w i c z e n i e 9 Zaprojektuj prezentację na temat wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykorzystaj do tego celu informacje i zdjęcia z internetu. Zastosuj animacje oraz dźwięk. Ć w i c z e n i e 10 Zapisz utworzoną podczas wykonywania ćwiczenia 9. prezentację jako stronę WWW. Zobacz efekt swojej pracy w przeglądarce internetowej. 36
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część 2 (Stara podstawa programowa)
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: