Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00123 004821 14643086 na godz. na dobę w sumie
Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (wydanie III) - książka
Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (wydanie III) - książka
Autor: Liczba stron: 336
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4382-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> gimnazjum
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Numer dopuszczenia: MEN 568/2012


Zaradny gimnazjalista z komputera korzysta

Komputer już dawno przestał być dla Ciebie zagadką. Bez problemu go obsługujesz, korzystasz z Internetu, oglądasz filmiki oraz grasz w różne gry. Ale czy wiesz, że komputer to nie tylko zabawka? To również doskonałe narzędzie pracy oraz pomoc naukowa.

Książka Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org została napisana przystępnym językiem, z myślą o Twoich potrzebach w zakresie uzupełniania niezbędnej wiedzy z dziedziny informatyki. Wkroczysz na kolejny poziom obsługi swojej ulubionej maszyny - poznasz różnice między oferowanymi systemami operacyjnymi i wybierzesz dla siebie pakiet biurowy. Zgłębisz także niedostępne dla Ciebie wcześniej tajemnice świata komputerów.

Lekcje w gimnazjum to najlepszy czas na rozpoczęcie pracy z bazami danych, poznanie możliwości arkuszy kalkulacyjnych oraz naukę wykorzystywania ich do rozwiązywania najróżniejszych problemów. Z tą książką bez trudu zaczniesz obsługiwać także darmowy program graficzny GIMP i tworzyć prezentacje multimedialne. Spojrzysz również na Internet jako na źródło wiedzy i prosty sposób komunikacji.

Na płycie CD zamieszczono materiały niezbędne do wykonywania ćwiczeń z podręcznika, przykłady do lekcji, dodatkowe wiadomości oraz darmowe oprogramowanie, gotowe do instalacji na komputerze.

Komplet podręczników oraz płyta z serii 'Informatyka Europejczyka' pozwolą uczniom zdobywać wiedzę poprzez praktykę, a nauczycielom ułatwią przekazywanie nowego materiału w interesujący i niebanalny sposób. Helion, największe wydawnictwo informatyczne w Polsce, teraz wspiera także młodzież w zakresie nowoczesnej nauki i pracy.

Wciśnij ENTER i do dzieła!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Od autorki ................................................................................................11 Regulamin szkolnej pracowni komputerowej .............................................13 Oznaczenia ................................................................................................14 1. Zastosowanie komputera w życiu codziennym ....................15 1.1. Komputer i jego znaczenie we współczesnym świecie ..........................16 Na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer? ................................................................. 16 Zastosowanie komputera ........................................................................... 17 1.2. Co to jest informatyka i jakie są aspekty jej rozwoju? ..........................19 Jakie znaczenie ma rozwój komputeryzacji i internetu? .............................. 19 Uzależnienia od komputera i internetu ...................................................... 21 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 21 1.3. Na czym polega bezpieczna i higieniczna praca z komputerem? ..........22 Wpływ komputera na zdrowie ................................................................... 22 1.4. Prawo autorskie ..................................................................................25 Licencja ..................................................................................................... 25 2. Elementy zestawu komputerowego .....................................27 2.1. Wnętrze komputera ............................................................................28 Elementy płyty głównej ............................................................................. 28 Karty rozszerzeń ......................................................................................... 30 Jednostki pamięci ...................................................................................... 32 Rodzaje pamięci ......................................................................................... 32 2.2. Urządzenia poza obudową komputera ................................................34 Klawiatura ................................................................................................. 34 Mysz komputerowa ................................................................................... 35 Skaner ....................................................................................................... 37 Mikrofon ................................................................................................... 37 Monitor ..................................................................................................... 38 Drukarka ................................................................................................... 39 Modem ...................................................................................................... 40 Router ....................................................................................................... 40 Głośniki i słuchawki .................................................................................. 40 Pendrive ..................................................................................................... 41 Kamera internetowa ................................................................................... 42 Cyfrowy aparat fotograficzny i kamera cyfrowa .......................................... 42 Telefon komórkowy ................................................................................... 43 2.3. Przygotowanie zestawu komputerowego do pracy ...............................43 Podłączenie urządzeń zewnętrznych ........................................................... 44 3. System operacyjny ..............................................................47 3.1. System operacyjny, oprogramowanie ..................................................48 3.2. Pierwsze spojrzenie na pulpit ..............................................................50 Pulpit ........................................................................................................ 50 Tworzenie skrótów ..................................................................................... 52 3 Zmiana wyglądu pulpitu ............................................................................ 52 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 53 3.3. Okna w systemie Windows ................................................................53 Elementy okna ........................................................................................... 54 Zawartość okna Komputer ......................................................................... 54 Uruchamianie programów ......................................................................... 54 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 55 3.4. Operacje na plikach i folderach ..........................................................56 Zapisywanie pliku ...................................................................................... 56 Rozszerzenia plików ................................................................................... 57 Właściwości plików ................................................................................... 58 Tworzenie folderów ................................................................................... 59 Zaznaczanie plików i folderów ................................................................... 60 Wycinanie, wklejanie, kopiowanie plików i folderów ................................. 60 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 61 3.5. Zarządzanie plikami i folderami .........................................................62 Kompresja i dekompresja danych ............................................................... 62 Zarządzanie danymi ................................................................................... 65 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 66 3.6. Wyszukiwanie plików w systemie .......................................................67 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 68 3.7. Bezpieczeństwo komputera i danych ...................................................69 3.7.1. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera? .......................................................... 69 Zabezpieczenia systemu ............................................................................. 69 Ochrona przed wirusami komputerowymi ................................................. 71 3.7.2. Jak zadbać o bezpieczeństwo danych? ................................................................ 71 Wykonywanie kopii zapasowej plików ....................................................... 72 Wykonywanie kopii zapasowej komputera ................................................. 72 Przywracanie plików z kopii zapasowej ....................................................... 72 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 73 3.8. Rozwiązywanie problemów, czyli jak korzystać z pomocy i obsługi technicznej ...........................................................................74 Pomoc i obsługa techniczna systemu Windows .......................................... 74 Pomoc zdalna systemu Windows ............................................................... 75 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 75 4. Podstawy grafiki .................................................................77 4.1. Rodzaje grafiki komputerowej ............................................................79 4.2. Podstawowe formaty graficzne ............................................................81 Sposoby zapisu grafiki komputerowej ........................................................ 81 BMP .......................................................................................................... 82 GIF ........................................................................................................... 85 JPEG ......................................................................................................... 85 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 86 4.3. Importowanie grafiki ..........................................................................88 Skanowanie obrazów .................................................................................. 88 Pobieranie obrazów z internetu .................................................................. 88 Importowanie zdjęć i filmów z cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery cyfrowej ................................................................................. 88 4 4.5.1. Projekt „Wakacyjne wspomnienia”, czyli jak utworzyć oryginalną kompozycję w programie GIMP ..................................................... 100 Opracowanie planu działania ................................................................... 100 Realizacja projektu ................................................................................... 102 Zakończenie i prezentacja projektu .......................................................... 103 Importowanie plików graficznych i filmowych z telefonu komórkowego ...... 90 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 91 4.4. Praca z programem graficznym GIMP ................................................92 Okno programu ......................................................................................... 92 Narzędzia GIMP-a ..................................................................................... 93 Zaznaczanie obszarów ................................................................................ 94 Ćwicz umiejętności .................................................................................... 98 4.5. Poznajemy funkcje GIMP-a, realizując projekty ...............................100 4.5.2. Projekt „Pocztówka z wakacji”, czyli jak wykonać w programie GIMP fotomontaż z napisem ...................................................................................... 104 4.5.3. Elektroniczna fotka z wakacji z animowanym napisem .................................... 108 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 109 4.6. Tworzenie animacji ...........................................................................110 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 111 4.7. Publikowanie własnych zdjęć w internecie ........................................112 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 113 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 115 5. Praca z edytorem tekstu ....................................................117 5.1. Wprowadzenie .................................................................................119 Notatnik .................................................................................................. 119 WordPad ................................................................................................. 120 Microsoft Office Word 2007 .................................................................... 120 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 120 5.2. Tworzenie dokumentów tekstowych .................................................121 5.2.1. Okno programu Microsoft Word 2007 ........................................................... 121 Uruchamianie programu Microsoft Word 2007 ....................................... 122 Elementy okna ......................................................................................... 122 Kursory w dokumencie tekstowym .......................................................... 122 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 122 5.2.2. Zasady pracy z dokumentami tekstowymi ....................................................... 123 Zasady poprawnego pisania tekstu ........................................................... 124 Zapisywanie dokumentu i zamykanie okna programu ............................. 126 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 126 5.2.3. Formatowanie dokumentów ........................................................................... 127 Ustalanie parametrów czcionki ................................................................ 128 Nadawanie właściwego wyglądu akapitom ............................................... 130 Podział tekstu na akapity i ustalenie wcięć ................................................ 130 Wyrównanie akapitów względem marginesów .......................................... 131 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 132 5.2.4. System pomocy programu Microsoft Word 2007 ............................................ 133 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 134 5.3. Poznajemy funkcje edytora tekstu, realizując projekty .......................135 5.3.1. Tworzymy gazetkę klasową .............................................................................. 135 5.3.1.1. Opracowanie planu działania ................................................................. 135 5 5.3.1.2. Realizacja projektu ................................................................................. 136 Ustawienia strony .................................................................................... 136 Pisanie i formatowanie tekstu .................................................................. 136 Rozmieszczanie tekstu w kolumnach ........................................................ 137 Włączanie do tekstu obrazów i ozdobnych napisów ................................. 138 Wstawianie obrazków clipart ................................................................... 139 Wstawianie obrazów zapisanych w pliku .................................................. 139 Wstawianie ozdobnych napisów .............................................................. 140 Ozdabianie tekstu kształtami ................................................................... 141 Wstawianie pola tekstowego .................................................................... 142 Nagłówek i stopka gazetki ........................................................................ 143 Sprawdzanie pisowni i gramatyki ............................................................. 144 Drukowanie ............................................................................................. 145 5.3.1.3. Zakończenie i prezentacja projektu ........................................................ 146 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 146 5.3.2. Projektujemy folder o szkole ........................................................................... 147 5.3.2.1. Opracowanie planu działania ................................................................. 147 5.3.2.2. Realizacja projektu ................................................................................. 148 Układ strony i podział na kolumny .......................................................... 148 Pisanie i formatowanie tekstów ................................................................ 149 Wstawianie do tekstu ozdobnych napisów, zdjęć i obrazów ...................... 149 Stosowanie tabulatorów ........................................................................... 149 Sprawdzanie pisowni i gramatyki ............................................................. 152 Drukowanie ............................................................................................. 152 5.3.2.3. Zakończenie i prezentacja projektu ........................................................ 152 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 152 5.3.3. Projektujemy zaproszenie ................................................................................ 154 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 156 5.4. Inne możliwości edytora tekstu .........................................................156 Wyszukiwanie i zamiana wyrazów w tekście ............................................. 156 Tworzenie tabel ........................................................................................ 157 Wstawianie do tekstu obiektów ............................................................... 158 Wstawianie obrazów ................................................................................ 159 Dołączanie dźwięku ................................................................................. 160 Wstawianie równań i wzorów .................................................................. 160 Wstawianie zakładki i hiperłącza .............................................................. 161 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 162 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 163 6. Multimedia ......................................................................167 6.1. Wprowadzenie .................................................................................168 6.2. Narzędzia systemowe do multimedialnego przekazu w systemie Windows Vista ...............................................................168 6.2.1. Program Windows Media Center .................................................................... 168 Windows Media Center ........................................................................... 168 6.2.2. Tworzenie filmów za pomocą programu Windows Movie Maker .................... 170 Praca z programem Windows Movie Maker ............................................. 170 Importowanie multimediów z Galerii fotografii systemu Windows .......... 170 Korzystanie z Pomocy programu .............................................................. 171 Dodawanie przejść i efektów .................................................................... 171 Zapisywanie projektu ............................................................................... 172 6 Dodawanie napisów i tytułów .................................................................. 172 Dodawanie muzyki .................................................................................. 173 Publikowanie filmu .................................................................................. 174 Odtwarzanie opublikowanego filmu ........................................................ 174 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 174 6.3. Wybrane sposoby nagrywania i odtwarzania obrazu i dźwięku ..........175 6.3.1. Nagrywanie obrazu i dźwięku ......................................................................... 175 Narzędzia systemu umożliwiające nagrywanie plików .............................. 175 Korzystanie z opcji nagrywania programu Windows Media Player ........... 176 Inne programy do nagrywania ................................................................. 177 6.3.2. Odtwarzanie obrazu i dźwięku ........................................................................ 178 Odtwarzanie multimediów w programie Windows Media Player ............. 178 Inne programy do odtwarzania ................................................................ 178 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 179 6.4. Multimedialne programy edukacyjne ...............................................179 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 180 6.5. Prezentacje multimedialne ................................................................181 6.5.1. Wprowadzenie ................................................................................................ 181 6.5.2. Uruchamianie gotowej prezentacji multimedialnej .......................................... 181 6.5.3. Tworzenie nowej prezentacji ........................................................................... 182 Określanie tła prezentacji ......................................................................... 184 Dodawanie nowych slajdów i wstawianie obiektów .................................. 185 Wstawianie do slajdów dźwięków i filmów .............................................. 186 Animacje obiektów .................................................................................. 187 Przejścia slajdów ...................................................................................... 188 Widoki wyświetlania slajdów ................................................................... 189 6.5.4. Różne sposoby zapisu prezentacji .................................................................... 189 Standardowy zapis prezentacji .................................................................. 190 Zapis prezentacji jako pokazu .................................................................. 190 Kopiowanie prezentacji i łączy multimediów ........................................... 190 Zapis prezentacji jako strony WWW ....................................................... 191 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 191 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 193 7. Internet i sieci ..................................................................195 7.1. Sieci komputerowe ...........................................................................196 Rodzaje sieci ............................................................................................ 196 Sposoby łączenia komputerów w sieć ....................................................... 197 Budowa sieci ............................................................................................ 198 Podziały sieci ........................................................................................... 199 Praca w sieci lokalnej ............................................................................... 199 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 200 7.2. Obszar spotkań w systemie Windows jako nowe narzędzie pracy w sieci lokalnej .................................................................................200 Obszar spotkań w systemie Windows ....................................................... 200 Jak dołączyć do spotkania? ....................................................................... 202 Zapraszanie osób do spotkania ................................................................. 202 Dodawanie materiałów informacyjnych ................................................... 202 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 202 7.3. Internet jako sieć rozległa .................................................................203 7 7.3.1. W oknie przeglądarki ...................................................................................... 203 Elementy składowe adresu internetowego ................................................ 204 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 206 7.4. Usługi internetowe ...........................................................................207 Zagrożenia w sieci .................................................................................... 207 7.4.1. Strony WWW ................................................................................................ 209 Wyszukiwanie stron WWW .................................................................... 209 7.4.2. Poczta elektroniczna ....................................................................................... 210 Zakładanie konta e-mail (z wykorzystaniem usług portalu Onet.pl) ......... 211 Wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej ........................................... 212 7.4.3. Protokół FTP ................................................................................................. 213 7.4.4. Grupy dyskusyjne ........................................................................................... 214 7.4.5. Rozmowy w sieci ............................................................................................ 214 7.4.6. Telnet ............................................................................................................. 214 7.4.7. E-usługi .......................................................................................................... 215 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 215 7.5. Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji pochodzących z różnych źródeł .........................................................216 7.5.1. Prezentacja regionu — praca grupowa nad projektem ..................................... 216 Praca nad projektem „Mój region” ........................................................... 216 7.5.1.1. Dyskusja, czyli co i w jakiej formie zaprezentować w projekcie ............... 217 Jakie zasady netykiety obowiązują podczas dyskusji na forum? ................. 217 Dyskusje na forum .................................................................................. 218 7.5.1.2. Tworzenie multimedialnego przekazu w formie prezentacji, filmu lub innego opracowania ......................................................................... 219 Usytuowanie regionu i ukształtowanie powierzchni — czyli jak korzystać z internetowej mapy (grupa I) .......................... 219 Rośliny i zwierzęta regionu — czyli spojrzenie na region przez pryzmat biologii (grupa II) ........................................................ 220 Zabytki i historia regionu (grupa III) ....................................................... 220 Legendy i podania ludowe związane z regionem (grupa IV) ..................... 220 7.5.1.3. Prezentacje grup i ocena wpływu treści i formy na odbiór ...................... 221 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 221 7.6. Tworzenie witryny internetowej ........................................................222 7.6.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML-u ............................................... 222 Struktura strony ....................................................................................... 222 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 226 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 227 8. Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych ............................229 8.1. Wprowadzenie .................................................................................230 Podstawowe pojęcia ................................................................................. 231 8.2. Edycja danych arkusza ......................................................................232 Poruszanie się po arkuszu ......................................................................... 232 Wprowadzanie, poprawianie i usuwanie danych ...................................... 233 Zmiana szerokości kolumn i wierszy ........................................................ 233 Formatowanie danych .............................................................................. 235 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 236 8.3. Adresowanie w arkuszu .....................................................................237 Adresowanie względne ............................................................................. 237 Adresowanie bezwzględne ........................................................................ 240 8 Adresowanie mieszane ............................................................................. 241 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 242 8.4. Graficzna prezentacja danych ............................................................243 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 246 8.5. Stosowanie funkcji w arkuszu kalkulacyjnym ....................................247 Funkcja ŚREDNIA .................................................................................. 247 Funkcje MIN, MAX ................................................................................ 248 Funkcja JEŻELI ...................................................................................... 249 Funkcja LICZ.JEŻELI ............................................................................ 250 Funkcja ILE.NIEPUSTYCH ................................................................... 251 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 251 8.6. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania problemów z zakresu różnych przedmiotów ........................................................252 Matematyczne obliczenia w Excelu 2007 ................................................. 252 Fizyka w Excelu 2007 .............................................................................. 253 Obliczenia chemiczne .............................................................................. 254 Obliczenia statystyczne ............................................................................ 254 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 254 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 256 9. Bazy danych .....................................................................259 9.1. Wprowadzenie .................................................................................260 9.2. Podstawowe operacje tabeli bazy danych ...........................................262 Otwieranie gotowej bazy danych w programie Microsoft Access 2007 ..... 262 Przeglądanie bazy danych ......................................................................... 263 Zaznaczanie rekordów ............................................................................. 264 Kopiowanie, wstawianie i usuwanie danych z tabeli ................................. 264 Wyszukiwanie i zmiana danych w bazie ................................................... 265 Sortowanie ............................................................................................... 266 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 267 9.3. Tworzenie nowej bazy danych ...........................................................268 Tworzenie tabel ........................................................................................ 268 Tworzenie tabeli za pomocą kreatora ........................................................ 269 Importowanie bazy .................................................................................. 271 Kwerendy ................................................................................................ 271 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 273 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 275 10. Algorytmy ......................................................................277 10.1. Co to jest algorytm? .......................................................................278 10.2. Sposoby zapisu algorytmów ............................................................279 Opis słowny ............................................................................................. 279 Lista kroków ............................................................................................ 279 Schemat blokowy ..................................................................................... 280 Języki programowania .............................................................................. 283 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 283 10.3. Rodzaje algorytmów .......................................................................284 Algorytmy liniowe ................................................................................... 284 Algorytmy warunkowe ............................................................................. 285 9 Algorytmy iteracyjne ................................................................................ 287 Algorytmy rekurencyjne ........................................................................... 289 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 290 10.4. Algorytmy porządkujące .................................................................291 10.4.1. Wybrane algorytmy sortowania ..................................................................... 292 Sortowanie przez wybór ........................................................................... 292 Sortowanie przez scalanie ......................................................................... 293 Sortowanie przez wstawianie .................................................................... 294 Sortowanie bąbelkowe ............................................................................. 295 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 296 10.5. Tworzenie algorytmów w programie ELI 2.0 ..................................296 Jakim programem jest ELI 2.0? ................................................................ 296 Znaczenie podstawowych klocków ........................................................... 298 Budowa algorytmu .................................................................................. 299 Symulacja działania algorytmu w programie ............................................ 300 Algorytmy tworzone w programie ELI ..................................................... 301 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 302 10.6. Grafika żółwia ................................................................................303 10.6.1. Podstawy programowania w Logo ................................................................. 305 10.6.1.1. Procedury pierwotne ............................................................................ 305 10.6.1.2. Zapisywanie i otwieranie plików w Logo .............................................. 306 10.6.1.3. Sterowanie żółwiem ............................................................................. 307 10.6.1.4. Powtarzanie czynności w Logo ............................................................. 309 10.6.1.5. Procedury własne w Logo ..................................................................... 310 Definiowanie procedur w wierszu poleceń ekranu tekstowego .................. 310 Definiowanie procedur w oknie Edytora obiektów ................................... 312 Dorysowywanie do sześciokąta kolejnych sześciokątów w celu utworzenia kompozycji pawie oko ............................................ 313 10.6.1.6. Procedury własne z parametrami .......................................................... 314 10.6.1.7. Kolory i grubości pisaka w Logo .......................................................... 315 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 317 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 318 11. Modelowanie i symulacje ...............................................321 11.1. Wprowadzenie ...............................................................................322 11.2. Modelowanie i symulacje ...............................................................323 11.2.1. Mapy internetowe ......................................................................................... 324 11.2.2. Interaktywne programy komputerowe do symulacji ...................................... 325 Analiza wyników eksperymentów ............................................................ 326 11.2.3. Symulacje lotnicze ........................................................................................ 326 11.2.4. Symulacje samochodowe .............................................................................. 327 11.2.5. Symulacje w grach strategicznych, sportowych i projektach .......................... 327 11.2.6. Symulacje w arkuszu kalkulacyjnym ............................................................. 328 11.2.7. Symulacje algorytmów .................................................................................. 330 11.2.8. Symulacje w Logo ......................................................................................... 330 11.2.9. Symulacje matematyczne .............................................................................. 331 Ćwicz umiejętności .................................................................................. 332 Ćwiczenia utrwalające .............................................................................. 333 10 4.2 Podstawowe formaty graficzne F o r m a t g r a f i c z n y Format graficzny (ang. graphics format; niem. das Grafikformat) to sposób, w jaki zostają zapisane informacje o obrazie. Istnieją formaty służące do zapisywania grafiki rastrowej i wektorowej. Podczas zapisu obrazu oprócz nazwy pliku wybieramy również jego format. Od rodza- ju formatu zależy sposób zapisu oraz kompresji (pod warunkiem że dany format ob- sługuje kompresję). Sposoby zapisu grafiki komputerowej P r z y k ł a d 4 . 1 Zapisując rysunek wykonany w dowolnym programie graficznym, możesz skorzystać z polecenia Plik/Zapisz jako (rysunek 4.3). W naszym przykładzie posłużymy się programem Paint. Rysunek 4.3. Polecenie zapisu pliku W otwartym oknie możesz wpisać wybraną przez siebie nazwę pliku (rysunek 4.4). Format pliku wybierz spośród dostępnych w programie, w którym pracujesz. Paint automatycznie sugeruje zapis w postaci mapy bitowej 24-bitowej i rozszerzenie *.bmp . Wpisaną nazwę należy potwierdzić kliknięciem przycisku Zapisz. Rysunek 4.4. Fragment okna zapisu pliku Pliki graficzne zajmują dużo miejsca w pamięci komputera (czyli np. dużo przestrzeni na dysku twardym), dlatego też często stosuje się kompresję obrazu. K o m p r e s j a o b r a z u Kompresja obrazu (ang. image compression; niem. die Bildkompression) to taki sposób zapisu pliku graficznego, który umożliwia zmniejszenie jego rozmiarów. i k i f a r g y w a t s d o P 81 P r z y k ł a d 4 . 2 Zagadnienie kompresji plików graficznych prześledźmy na poniższym przykładzie. Ikona zapisana w standardowym formacie programu Paint bez jakiejkolwiek kompresji. Rozmiar pliku: 62 kB Ikona zapisana z zastosowaniem kompresji. Rozmiar pliku: 4,08 kB Różnice w wyglądzie tak małych ikon są niedostrzegalne. Ikonę w powyższym przykładzie narysowano w programie Paint i wklejono w skali 1:1 najpierw w standardowym formacie programu, a następnie z zastosowaniem kom- presji. W pierwszym przypadku plik zajął 62 kB, w drugim — 4,08 kB. Zauważ, że w drugim przypadku ikona wygląda prawie tak samo jak ta, która jest zapisana bez kompresji. Skompresowany plik graficzny zajął mniej miejsca, jednocześnie nie tra- cąc jakości. BMP To standardowy format systemu Windows. Obraz zapisany w formacie BMP jest mapą bitową (mogącą zawierać bezstratną kompresję RLE). Obrazy mogą być zapisywane w palecie 1-, 4-, 8- lub 24-bitowej. Pojęcie palety 1-, 4-, 8- lub 24-bitowej oznacza ilość pamięci wykorzystanej do zapisania różnych barw w palecie, czyli liczbę bitów na piksel w przypadku pełnego zapisu rastra. Paleta określa nasycenie podstawowych kolorów RGB. Jak zapewne sobie przypomi- nasz, model RGB został opracowany specjalnie na potrzeby wyświetlania obrazów na ekranie monitora. R G B RGB (Red — czerwony, Green — zielony, Blue — niebieski) to model barw pozwala- jący na uzyskanie nowych kolorów w wyniku mieszania z sobą trzech barw podsta- wowych o odpowiedniej intensywności. M o d e l b a r w ( k o l o r ó w ) Model barw (kolorów) (ang. color model; niem. das Farbmodell) to zestawienie kolorów podstawowych widocznych na przykład podczas drukowania lub wyświe- tlanych na ekranie monitora. Większość drukarek kolorowych korzysta z czterech barw podstawowych (niebieskozielona, purpurowa, żółta i czarna). Mówimy wówczas o modelu CMYK (ang. Cyan, Magenta, Yellow, blacK). Warto wiedzieć, że połączenie kolorów C+M+Y w maksymalnej intensywności daje kolor czarny (choć w praktyce nie jest to „głęboka czerń”). Z kolei monitory pracują w modelu RGB. Poszczególne kolory uzy- skuje się ze świecących punktów w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. Widoczne barwy powstają na zasadzie mieszania tych kolorów. Połączenie wszystkich trzech kolorów o maksymalnej intensywności daje barwę białą. Uwaga Sprawdź w Wikipedii, na czym polega bezstratna kompresja RLE. 82 P r z y k ł a d 4 . 3 Co stanie się w momencie wybrania innego rozszerzenia niż sugerowane przez Paint *.bmp? Aby to sprawdzić, wystarczy w oknie zapisu pliku rozwinąć listę Zapisz jako typ: (rysunek 4.5), wybrać jedną możliwość z listy, wpisać nazwę pliku i wskazać dokładne miejsce zapisu pliku na dysku. Wybór należy zatwierdzić, klikając przycisk Zapisz. Czy wiesz, jak sprawdzić rozszerzenie danego pliku? Rysunek 4.5. Zmiana rozszerzenia w zapisie pliku i k i f a r g y w a t s d o P Ć w i c z e n i e 1 Wykonaj w programie Paint rysunek składający się z kilku figur geometrycznych. Zapisz go w palecie 24-bitowej, a następnie jako mapę bitową 256-kolorową, 16-kolorową i monochromatyczną. Sprawdź rozmiary zapisanych plików. Rysunek 4.6. Rysunek wykonany w programie Paint Tabela 4.1. Zapis w postaci różnych typów plików a ilość zajmowanego przez nie miejsca Mapa bitowa 24-bitowa (258 kB) Mapa bitowa 256-kolorowa (87,4 kB) Mapa bitowa 16-kolorowa (43,8 kB) Mapa bitowa monochromatyczna (10,9 kB) Ć w i c z e n i e 2 Otwórz zdjęcie zapisane w formacie JPEG. Zapisz je, wybierając typy pliku: GIF, następnie  mapę bitową 24-bitową, mapę bitową 256-kolorową, 16-kolorową i monochromatyczną. Sprawdź rozmiar każdego z zapisanych plików. czytaj dalej 83 Ć w i c z e n i e 2 c d . Prześledź, czy widoczne są różnice w wyglądzie rysunku w zależności od typu pliku wybranego z listy rozwijanej w oknie zapisu pliku (Zapisz jako typ: ). Zwróć uwagę, ile miejsca zajmuje ten sam plik zapisany w formatach GIF i JPEG w porównaniu z plikami zapisanymi jako mapy bitowe, ale przy różnej palecie kolorów. Tabela 4.2. Zapis w postaci różnych typów plików a ilość zajmowanego przez nie miejsca Zapis w formacie JPEG (24,6 kB) Powiększony fragment zdjęcia Zapis w formacie GIF (36,3 kB) Powiększony fragment zdjęcia Mapa bitowa 24-bitowa (430 kB) Mapa bitowa 256-kolorowa (145 kB) Powiększony fragment zdjęcia Powiększony fragment zdjęcia Mapa bitowa 16-kolorowa (72,4 kB) Mapa bitowa monochromatyczna (18,1 kB) Powiększony fragment zdjęcia Powiększony fragment zdjęcia Uwaga Rozmiar każdego pliku graficznego możesz sprawdzić, korzystając z podręcznego menu. 84 GIF W przypadku zapisu grafiki w formacie GIF następuje zmniejszenie rozmiaru pliku po- przez redukcję palety do 256 (lub mniejszej liczby) kolorów, które potrafią najwier- niej oddać oryginalne kolory grafiki. Format GIF stosuje się do kompresji algoryt- mów bezstratnych, ale po zapisaniu obrazu w tym formacie zostają utracone informa- cje o kolorze, co wynika z ograniczonej liczby kolorów GIF-a. K o m p r e s j a b e z s t r a t n a Kompresja bezstratna (ang. lossless data compression; niem. die verlustfreie Kompression) to sposób zapisu pliku graficznego bez utraty jakości, przy jednocze- snym zmniejszeniu jego rozmiarów. i k i f a r g y w a t s d o P P r z y k ł a d 4 . 4 Porównaj zdjęcie, dla którego wybrano podczas zapisu typ pliku GIF w skali 1:1 (rysunek 4.7), z jego powiększonym fragmentem (rysunek 4.8). Zaobserwuj, czy na dużym powiększeniu widać pogorszenie jakości obrazu spowodowane redukcją palety kolorów do 256 lub mniejszej liczby. Uwaga O pojęciu algorytmu prze- czytasz w podrozdziale 10.1. Rysunek 4.7. Zdjęcie zapisane jako GIF w skali 1:1 Rysunek 4.8. Powiększony fragment zdjęcia, dla którego wybrano podczas zapisu format GIF JPEG Kompresja plików w formacie JPEG ma charakter stratny (ang. lossy compression), co oznacza, że obrazy zapisane w tym formacie tracą na jakości podczas kompresji. Zo- stają pominięte w nich pewne informacje zawarte w oryginalnym obrazie. Nie ozna- cza to przypadkowego, mechanicznego wyrzucania niektórych pikseli. Pewne szczegó- ły obrazu są na tyle drobne, że oko ludzkie ich nie zauważa, więc można je pominąć. Nie jest bez znaczenia, jaki typ zapisu pliku graficznego zastosujemy. Format JPEG sto- suje się do zapisu fotografii, a GIF — do zapisu obrazków, ikon, rysunków, linii, ramek z niewielką liczbą kolorów i dużymi kontrastami. 85 Jeśli w praktyce masz wątpliwości, jaki format nadać plikowi graficznemu, zapisz ob- raz jako JPEG oraz jako GIF. Obejrzyj każdy z zapisanych obrazów, porównaj ich jakość i wielkość plików. Jeśli w wyglądzie nie widać większej różnicy, wybierz plik o mniej- szym rozmiarze. Przy dużych powiększeniach obrazów zapisanych w formatach GIF (rysunek 4.8) i JPEG (rysunek 4.10) widać wyraźne różnice w ich jakości. Na pierwszym pogorsze- nie jakości obrazu jest spowodowane redukcją palety kolorów do 256 lub mniejszej liczby, na drugim, zapisanym jako JPEG, widać utratę jakości z widocznymi przebar- wieniami i rozmyciami. Podczas pracy z różnymi programami graficznymi zetkniesz się z innymi formatami zapisu plików obrazów. Niektóre formaty są specyficzne dla danej aplikacji, inne słu- żą do zapisywania plików do jakichś szczególnych zastosowań (np. do profesjonalne- go, kolorowego druku wysokiej jakości). Na dołączonej do podręcznika płycie CD-ROM, w folderze Edytor grafiki/ Obrazki do ćwiczeń, znajdują się obrazki zapisane w różnych formatach. Możesz je wykorzystać do tworzenia własnych ciekawych kompozycji, zmieniając w nich szczegóły lub wzbogacając je innymi elementami. P r z y k ł a d 4 . 5 Zasadę kompresji stratnej ilustrują poniższe rysunki. Rysunek 4.9. Rysunek w formacie JPEG w skali 1:1 Rysunek 4.10. Powiększony rysunek w formacie JPEG. Wyraźnie widać przebarwienia i rozmycia Ćwicz umiejętności Ć w i c z e n i e 1 Narysuj w programie Paint rysunek składający się z kilku figur geometrycznych. Zapisz wynik swojej pracy. Sprawdź rozmiar zapisanego pliku. Ć w i c z e n i e 2 W programie Paint otwórz wcześniej wykonany rysunek (Plik/Otwórz). Zapisz go, ale zmień typ pliku na GIF. Co zauważyłeś? Jaki jest rozmiar pliku? 86 Ć w i c z e n i e 3 Otwórz rysunek wykonany w ćwiczeniu pierwszym i go zapisz, ale zmień typ pliku na JPEG. Czy rozmiar pliku pozostał taki sam? Porównaj rozmiary plików z rozszerze- niami .jpeg i .gif. O d p o w i e d z n a p y t a n i a 1. W jaki sposób zapisać wyniki pracy w programie graficznym? 2. Jaki format standardowo nadaje plikom program Paint? 3. W jaki sposób zmienić format pliku? 4. Jakie znasz trzy podstawowe formaty graficzne? 5. Czym różnią się pliki zapisane w różnych formatach? 6. Które formaty graficzne wykorzystują kompresję stratną? Z a p r o p o n u j ć w i c z e n i a d o w y k o n a n i a Przykład: Otwórz w programie Paint jeden z rysunków wykonanych wcześniej (Plik/Otwórz). Zapisz rysunek jako monochromatyczny (czarno-biały), wybierając w oknie zapisu pliku Zapisz jako typ: Mapa bitowa monochromatyczna (rysunek 4.11). Rysunek 4.11. Zapis obrazu w postaci monochromatycznej mapy bitowej Czy zmienił się wygląd obrazka? Ile teraz grafika zajmuje miejsca na dysku? Ćwiczenie 1. .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... Ćwiczenie 2. .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... i k i f a r g y w a t s d o P 87 4.3 Importowanie grafiki Interesujące kompozycje graficzne można uzyskać, importując obrazy z różnych źró- deł. Mogą to być obrazki zeskanowane, zdjęcia z aparatu cyfrowego, telefonu komór- kowego oraz grafiki udostępniane przez innych użytkowników w sieci. Skanowanie obrazów Jeżeli podoba Ci się gotowe zaproszenie lub zdjęcie, możesz je zeskanować, czyli przetwo- rzyć na obraz elektroniczny. W tym celu musisz użyć skanera i odpowiedniego programu. Podczas skanowania ważne jest ustawienie rozdzielczości skanowania. Musisz zdecydo- wać, czy rysunek jest potrzebny do wydruku (wówczas ustaw najwyższą rozdzielczość), do komputerowej kompozycji graficznej, czy też będzie opublikowany w internecie. Pobieranie obrazów z internetu Przeglądając strony WWW, możesz znaleźć obrazek, który będziesz chciał zapisać na komputerze do dalszego wykorzystania (np. darmowe tapety, którymi można ozdobić pulpit). Obraz ze stro- ny WWW możesz pobrać, jeżeli klikniesz go prawym przyciskiem myszy, wybierzesz polecenie Za- pisz obraz jako… (rysunek 4.12) i określisz w oknie zapisu miejsce na dysku, w którym obraz ma zo- stać zapisany. Wybór zatwierdzasz, klikając OK. Zapamiętaj Możesz wykorzystywać tylko te obrazy, które autor pozwolił kopiować. Możesz je zastosować na przykład do tworzenia własnych zaproszeń, dyplomów czy wizytówek. Rysunek 4.12. Opcja zapisu obrazu ze strony WWW Możesz również skorzystać z pod- ręcznego menu, jeśli klikniesz na obrazek prawym przyciskiem my- szy, wybierzesz polecenie Kopiuj, a następnie wkleisz obrazek do otwartego dokumentu. Podręczne menu umożliwia również wydru- kowanie obrazka lub ustawienie go jako tła. Importowanie zdjęć i filmów z cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery cyfrowej Zdjęcia i filmy można zaimportować do komputera np.: • za pośrednictwem kabla Po podłączeniu aparatu do komputera i zainstalowaniu sterownika urządzenia roz- pocznie się importowanie zdjęć (rysunek 4.13). 88 i k i f a r g y w a t s d o P • za pomocą czytnika kart pamięci Zdjęcia i filmy z aparatu cyfrowego lub kamery można również importować za pośred- nictwem czytnika kart pamięci flash (rysunek 4.14). Czytniki kart pamięci są najczęściej wykonane z plastiku i wyposażone z jednej strony w złącze USB, a z drugiej  w wejście na kartę pamięci. Urządzenia te są gotowe do pracy zaraz po podłączeniu i nie wymagają dodatkowych sterowników. Po wyświetle- niu okna Autoodtwarzanie (rysunek 4.15) i otworzeniu folderu z przechowywanymi zdjęciami można je kopiować na komputer. Rysunek 4.13. Importowanie obrazów i wideo Rysunek 4.14. Czytnik kart pamięci Rysunek 4.15. Autoodtwarzanie • bezpośrednio z kart pamięci (rysunek 4.16) Standardowo komputery przenośne są wyposażone w czytnik kart pamięci obsługujący format SD (rysunek 4.18). Do takiego czytnika można wpiąć kartę pamięci, a z niej, po rozpoznaniu jej przez system, możliwe będzie zaimportowanie zdjęć i filmów. Rysunek 4.16. Przykładowe karty pamięci Rysunek 4.17. Miejsce w komputerze przenośnym do wpinania kart pamięci w celu zaimportowania plików 89 Importowanie plików graficznych i filmowych z telefonu komórkowego Pliki z telefonu komórkowego na komputer można zaimportować: • za pośrednictwem kabla podłączonego do portu USB Aby zaimportować na komputer zdjęcia i filmy, można użyć kabla podłączonego do portu USB. Niezbędne jest wówczas odpowiednie oprogramowanie, które umożliwi łączność pomiędzy podpiętymi urządzeniami. Gdy komputer wykryje nowy sprzęt, możliwe jest otworzenie zasobów, odszukanie interesujących nas plików i przeniesie- nie ich na komputer. • z wykorzystaniem technologii Bluetooth Bluetooth to technologia bezprzewodowej komunikacji pomiędzy różnymi urządzeniami elek- tronicznymi, między innymi takimi jak: klawiatura, komputer, laptop, telefon komórkowy1. Komunikację bezprzewodową z wykorzystaniem technologii Bluetooth zapewnia nie- duże urządzenie (rysunek 4.18), które podpina się do portu USB komputera. Po zain- . Umoż- stalowaniu sterownika w prawym dolnym rogu ekranu wyświetli się ikona liwia ona komunikację pomiędzy urządzeniami obsługującymi Bluetooth. Kliknięcie wyświetlonej ikony prawym przyciskiem myszy i wybranie odpowiedniego polecenia umożliwi szybkie wyszukanie znajdującego się w pobliżu urządzenia, które obsługuje tę technologię oraz ma włączoną tę funkcję (rysunek 4.19). Po wyszukaniu urządzenia można otworzyć jego zasoby (rysunek 4.20) oraz przeglą- dać i importować pliki. Rysunek 4.18. Urządzenie Bluetooth Rysunek 4.19. Podręczne menu po kliknięciu prawym przyciskiem myszy ikony Bluetooth Rysunek 4.20. Okno wyświetlające urządzenia gotowe do transportu plików 90 1 Na podstawie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bluetooth. Na płycie CD-ROM dołączonej do podręcznika, w folderze Programy, znajdziesz program IrfanView. Jest to znana, popularna, a przy tym darmowa przeglądarka pli- ków graficznych. Program obsługuje większość formatów graficznych i pozwala na tworzenie miniaturek obrazów. IrfanView jest wyposażony w funkcje przekształca- nia obrazów, zmiany formatu, w jakim są zapisane, udostępnia również efekty spe- cjalne. Możesz go zainstalować na komputerze i sprawdzić, jak działa. W razie trud- ności poproś o pomoc nauczyciela. Ćwicz umiejętności Ć w i c z e n i e 1 Pobierz z dowolnego źródła (np. ze strony WWW) kilka obrazków. Otwórz je w kilku oknach programu Paint. Zaznacz określone fragmenty obrazków i je skopiuj. Do nowo otwartego okna w Paincie wklej te, które po połączeniu utworzą całość pasującą do siebie. Ć w i c z e n i e 2 Obraz utworzony w poprzednim ćwiczeniu zapisz w folderze Dokumenty, wybiera- jąc podczas zapisu typy pliku: Mapa bitowa 24-bitowa, a następnie JPEG. Sprawdź rozmiary plików. O d p o w i e d z n a p y t a n i a 1. W jaki sposób można importować grafikę? 2. Na czym polega skanowanie obrazów? 3. Jak pobrać obraz ze strony WWW? 4. Czy Twój telefon komórkowy jest wyposażony w technologię Bluetooth? Jaka jest ścieżka dostępu umożliwiająca włączenie tej funkcji? 5. W jakich sytuacjach może być szczególnie przydatna technologia Bluetooth? Z a p r o p o n u j ć w i c z e n i a d o w y k o n a n i a Przykład: Narysuj w programie Paint rysunek pt. „Moja miejscowość”. Spraw, aby znalazły się na nim elementy charakterystyczne dla Twojej miejscowości. Rysując szczegóły, skorzystaj z siatki (Widok/Powiększenie/Pokaż siatkę). Pracę zapisz w folderze Dokumenty. Ćwiczenie 1. .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... Ćwiczenie 2. .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... i k i f a r g y w a t s d o P 91 4.4 Praca z programem graficznym GIMP GIMP jest objęty Powszechną Licencją Publiczną GNU, co oznacza, że jest wolnym oprogramowaniem i zgodnie z założeniami licencji użytkownik może udostępniać i zmieniać kod źródłowy, dokonywać własnych przeróbek w obrębie tego oprogramo- wania oraz dowolnie wykorzystywać do tworzenia nowych programów. Program graficzny GIMP możesz zainstalować z płyty dołączonej do podręcznika (GIMP/Programy) lub pobrać z oficjalnej strony: http://www.gimp.org/. Okno programu Po uruchomieniu programu wyświetli się główne okno programu oraz przybornik (ry- sunek 4.21). Zamknięcie przybornika spowoduje wyjście z programu. Po wybraniu polecenia Plik/Nowy… możesz określić parametry nowego obrazu (rysu- nek 4.22) i zacząć pracę z programem (rysunek 4.23). Rysunek 4.21. Okno uruchomionego programu GIMP Rysunek 4.22. Okno określania wymiarów obrazu 92 Przybornik z dostępnymi narzędziami Kolor pierwszoplanowy i kolor tła (dwukrotne kliknięcie wskazanego prostokąta spowoduje wyświetlenie palety kolorów) Określenie miejsca kursora Lista rozwijana do określania wielkości obrazu Wybrane narzędzie z przybornika Narzędzia GIMP-a Program graficzny GIMP jest wyposażony w przybornik z różnorodnymi narzędziami, w którym po naprowadzeniu wskaźnika myszy lub wybraniu danego narzędzia zostaje wyświetlona informacja, jak się ono nazywa i do czego służy (rysunek 4.25). Rysunek 4.23. Okno programu GIMP i k i f a r g y w a t s d o P Rysunek 4.24. Fragment okna zapisu pliku w programie GIMP z możliwością wyboru typu pliku 93 Rysunek 4.25. Przybornik GIMP-a Zaznaczanie obszarów Kilka narzędzi znajdujących się w przyborniku służy do zaznaczania obszarów. Są to:  zaznaczenie prostokątne,  zaznaczenie eliptyczne,  odręczne zaznaczanie obszarów,  zaznaczenie rozmyte (zaznacza regularny obszar na podstawie koloru),  zaznaczanie obszarów z podobnymi kolorami,  inteligentne nożyce zaznaczające obszary dopasowane do krawędzi,  zaznaczenie pierwszego planu. Warto pamiętać, że po zaznaczeniu obszarów obrazka możliwe staje się wykonywanie operacji na zaznaczonym obszarze, np. wycięcie fragmentu i przeniesienie go w inne miejsce tego lub innego obrazka lub dalsze edytowanie zaznaczonego fragmentu. Dla lepszego zrozumienia przeanalizuj poniższy przykład. P r z y k ł a d 4 . 6 1. Otwórz w programie GIMP obrazek lub zdjęcie, z którego chcesz wyciąć określony fragment. zaznacz obszar, który 2. Za pomocą wybranego narzędzia do zaznaczania, np. chcesz dalej edytować (rysunek 4.26). Rysunek 4.26. Obraz z zaznaczonym fragmentem czytaj dalej Uwaga Zwróć uwagę na opcje zaznaczania w dolnej części przybornika, z których:  zastępuje bieżące zaznaczenie,  dodaje do bieżącego zaznaczenia,  odejmuje od bieżącego zaznaczenia,  część wspólna z bieżącym zaznaczeniem. 94 P r z y k ł a d 4 . 6 c d . 3. W razie potrzeby popraw bieżące zaznaczenie za pomocą przycisku 4. Zaznacz opcje pokazane na rysunku 4.27, znajdujące się w dolnej części przybornika. . Rysunek 4.27. Opcje dostępne w dolnej części przybornika 5. Zaznaczony fragment możesz skopiować i wkleić, na przykład do innego obrazka (rysu- nek 4.28) lub do nowego pliku (po wybraniu polecenia Plik Nowy...). Rysunek 4.28. Opcja krycie i k i f a r g y w a t s d o P P r z y k ł a d 4 . 7 Otwórz w programie GIMP wybrany obraz (rysunek 4.29) oraz drugi w postaci kolejnej warstwy wybierając polecenie Plik/Otwórz jako warstwy... (rysunek 4.30). Rysunek 4.29. Obraz otworzony w programie GIMP czytaj dalej Zapamiętaj Główną cechą obrazów two- rzonych w GIMP-ie jest ich wielowarstwowość. Warstwy można porównać do prze- zroczystych kalek, na których można malować lub umiesz- czać tekst. Obraz składa się z dowolnej liczby warstw, które są niezależnymi, prosto- kątnymi obrazami. Warstwy leżą jedna na drugiej, tworząc stos. Nałożenie kilku warstw z narysowanymi obrazami na każdej z nich spowoduje, że powstanie złożona kompo- zycja, w której poszczególne elementy można dalej edy- tować na danych warstwach. Wymiary każdej z warstw mogą być dowolne: warstwa może być większa lub mniej- sza od obrazu. Po uzyskaniu właściwego efektu można scalić warstwy i zapisać obra- zek jako wybrany typ pliku. 95 Wskazówka P r z y k ł a d 4 . 7 c d . Warto wiedzieć, że nazwa okna Okno Warstwy, Kanały, Ścieżki, Cofnięcie – Pędzle, Desenie, Paleta kolorów, Gradienty będzie się zmieniać w zależności od otwartych okien dokowalnych Rysunek 4.30. Obraz otworzony w programie GIMP jako warstwa Zwróć uwagę (rysunek 4.30), który rysunek jest zaznaczony w oknie Warstwy, Kanały, Ścieżki.... Następnie posługując się suwakiem zmień krycie dla zaznaczonego obrazka podobnie jak na rysunku 4.31. Rysunek 4.31. Efekt końcowy po użyciu opcji Krycie P r z y k ł a d 4 . 8 Otwórz w programie GIMP dwa dowolne obrazy, z których jeden posłuży jako tło (w przy- kładzie to obrazek z zieloną gałązką), a z drugiego zostanie wycięty fragment (róża). Drugi z obrazków otworzono, wybierając polecenie Plik/Otwórz.... Rysunek 4.33. Efekt końcowy po użyciu opcji Krycie Rysunek 4.32. Obrazy, na których będą wykonywane operacje w programie GIMP czytaj dalej 96 P r z y k ł a d 4 . 8 c d . 1. Wybierz z przybornika inteligentne nożyce i zaznacz kwiat róży, klikając wybranym narzędziem wokół kwiatu, tak aby ostatni zaznaczony nożycami punkt łączył się z pierwszym. W efekcie otrzymasz obraz podobny do przedstawionego na rysunku 4.33. Jeśli okaże się, że któreś z zaznaczonych punktów niedokładnie przyle- gają do obiektu, wystarczy je kolejno przesunąć w odpowiednie miejsce. Rysunek 4.33. Obiekt zaznaczony przy pomocy narzędzia Inteligentne nożyce 2. Jeśli uznasz, że obiekt jest właściwie zaznaczony, kliknij wewnątrz zaznaczonej ścieżki, a zmieni się ona w zaznaczenie. 3. Skop
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (wydanie III)
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: