Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00066 003915 12916561 na godz. na dobę w sumie
Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 4. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II) - książka
Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 4. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II) - książka
Autor: , Liczba stron: 128
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2810-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> szkoła podstawowa
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Numer dopuszczenia: 396/1/2011


Ta książka Cię zabierze na wycieczkę po komputerze!

Co Ty na to, by wreszcie uczyć się, mając przy tym mnóstwo radości? Razem z Twoimi przyjaciółmi, Zuzią Poziomką, Martynką Malinką, Tomkiem Ananasem i Jasiem Cytrynką, przeniesiesz się do niezwykłej krainy wiedzy. Szybko otwórz książkę, odpal płytę CD i zacznij zabawę z komputerem. Zobaczysz, jak wkrótce Twoje ulubione gry, quizy, puzzle i krzyżówki będą Ci pomagać w nauce. Ważne definicje, pojęcia, ciekawostki, uwagi oraz informacje do zapamiętania zostały umieszczone w książce w kolorowych ramkach. Jeszcze nigdy lekcje nie były takie przyjemne.

Z podręcznikiem do zajęć komputerowych z serii Informatyka Europejczyka każdy uczeń zacznie sprawnie i bezpiecznie korzystać z komputera oraz internetu. Pod koniec roku szkolnego czwartoklasista będzie szybko pisać na klawiaturze, tworzyć rysunki i poprawiać zdjęcia. A jego świetnie sformatowane zadania domowe będą w dodatku poszerzone o wiadomości wyszukane w internecie.

Do zestawu została dołączona wyjątkowa płyta multimedialna, zawierająca mnóstwo ciekawych zadań, które zamienią naukę w inspirującą zabawę. Zagadki, kolorowanki, labirynty i inne ćwiczenia znajdujące się na płycie CD rozwiną w dziecku umiejętności logicznego myślenia oraz samodzielnego zdobywania wiedzy.

Komplet podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz płyta z serii Informatyka Europejczyka pozwolą uczniom zdobywać wiedzę poprzez zabawę, a nauczycielom ułatwią przekazywanie nowego materiału w interesujący i niebanalny sposób. Helion to największe wydawnictwo informatyczne w Polsce, które teraz pomaga zgłębić tajemnice świata komputerów także naszym dzieciom.

Wciśnij Enter i do dzieła!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Drodzy Czwartoklasiści! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Rozdział 1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Lekcja 1. Zaczynamy lekcje w szkolnej pracowni komputerowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Lekcja 2. Wprowadzenie, czyli kilka słów o komputerze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Lekcja 3. Poznajemy nasze miejsce pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Lekcja 4. Okna, pliki i katalogi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Rozdział 2. Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Lekcja 5. Przeglądanie stron internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Lekcja 6. Wyszukiwanie informacji w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Lekcja 7. Gry w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Lekcja 8. Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Lekcja 9. Netykieta, czyli o dobrym zachowaniu w sieci i nie tylko. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Lekcja 10. Komunikatory internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Lekcja 11. Projekt „Wokół nas” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Rozdział 3. Nauka pisania na klawiaturze komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Lekcja 12. Praca z klawiaturą komputera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Lekcja 13. Ćwiczenia do nauki pisania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Rozdział 4. Grafika komputerowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Lekcja 14. Edytory graficzne — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Lekcja 15. Uczymy się rysować proste elementy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Lekcja 16. Otwieranie pliku, modyfikacja, wstawianie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Lekcja 17. Wykonujemy rysunki — kompozycja tematyczna „Na łące” . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Lekcja 18. Edytor graficzny Paint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Lekcja 19. Otwieranie pliku, modyfikowanie, kopiowanie, wklejanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Lekcja 20. Ustawienia wydruku, wydruk pliku. Pomoc w programie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Rozdział 5. Edytory tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Lekcja 21. Edytory tekstu — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Lekcja 22. Pliki i katalogi — najważniejsze czynności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Lekcja 23. Wykonujemy operacje na blokach tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Lekcja 24. Formatowanie i modyfikacja dokumentu tekstowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Lekcja 25. Akapit, wyrównanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Lekcja 26. Realizacja projektu „Kronika klasy”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 PSPX12.indb 3 2012-04-25 13:09:46 Spis treści Drodzy Czwartoklasiści! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Rozdział 1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Lekcja 1. Zaczynamy lekcje w szkolnej pracowni komputerowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Lekcja 2. Wprowadzenie, czyli kilka słów o komputerze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Lekcja 3. Poznajemy nasze miejsce pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Lekcja 4. Okna, pliki i katalogi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Rozdział 2. Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Lekcja 5. Przeglądanie stron internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Lekcja 6. Wyszukiwanie informacji winternecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Lekcja 7. Gry winternecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Lekcja 8. Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Lekcja 9. Netykieta, czyli odobrym zachowaniu wsieci inie tylko. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Lekcja 10. Komunikatory internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Lekcja 11. Projekt „Wokół nas” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Rozdział 3. Nauka pisania na klawiaturze komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Lekcja 12. Praca zklawiaturą komputera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Lekcja 13. Ćwiczenia do nauki pisania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Rozdział 4. Grafika komputerowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Lekcja 14. Edytory gra(cid:26)czne — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Lekcja 15. Uczymy się rysować proste elementy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Lekcja 16. Otwieranie pliku, mody(cid:26)kacja, wstawianie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Lekcja 17. Wykonujemy rysunki — kompozycja tematyczna „Na łące” . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Lekcja 18. Edytor gra(cid:26)czny Paint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Lekcja 19. Otwieranie pliku, mody(cid:26)kowanie, kopiowanie, wklejanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Lekcja 20. Ustawienia wydruku, wydruk pliku. Pomoc wprogramie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Rozdział 5. Edytory tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Lekcja 21. Edytory tekstu — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Lekcja 22. Pliki ikatalogi — najważniejsze czynności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Lekcja 23. Wykonujemy operacje na blokach tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Lekcja 24. Formatowanie imody(cid:26)kacja dokumentu tekstowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Lekcja 25. Akapit, wyrównanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Lekcja 26. Realizacja projektu „Kronika klasy”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 PSPX12.indb 3 2012-04-25 13:09:46 Rozdział 6. Komputer w naszym otoczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Lekcja 27. Komputery wokół nas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Lekcja 28. Realizacja projektu „Komputer w naszym otoczeniu”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Rozdział 7. Komputer w edukacji i rozrywce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Lekcja 29. Co to są multimedia? Multimedialne programy edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . 116 Lekcja 30. Multimedialne programy użytkowe — zabawy z fotografią . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 PSPX12.indb 4 2012-04-25 13:09:46 rozDział 2. internet W tym rozdziale: dowiesz się: • co to jest internet, • co to jest adres internetowy, • czym jest netykieta, • jak wyszukiwać potrzebne informacje w internecie; nauczysz się: • korzystać z internetu w sposób bezpieczny; poznasz: • podstawy obsługi internetu, • przeglądarki internetowe, • komunikatory, • pocztę elektroniczną. CD krok po kroku pod okiem nauczyciela inny przedmiot odwołanie do WWW uwaga zadanie bonusowe zadanie projektowe zadanie trudniejsze zeszyt ćwiczeń PSPX12.indb 29 2012-04-25 13:10:05 lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych Obecnie internet stał się codziennością — jest prawie tak powszechny jak telewizja. Czym on jednak jest? Internet to ogólnoświatowa sieć połączonych ze sobą komputerów. Łączą się one za pomocą linii telefonicznych (już coraz rzadziej), światłowodów, łączy bezprzewodowych lub łączy satelitarnych. Połączenia internetowe występują obecnie już prawie wszędzie. Pojęcia sieć komputerowa — grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współużytkowania różnych zasobów [1]. Pamiętaj! Uważaj, z kim się kontaktujesz przez internet. Nie zawsze Twój rozmówca jest osobą, za którą się podaje. Nie zdradzaj nieznajomym swojego adresu e-mail ani tym bardziej adresu zamieszkania czy numeru telefonu! Żeby dowiedzieć się więcej na ten temat, odwiedź strony internetowe www.dzieckowsieci.fdn.pl (rysunek 2.2.) i www.saferinternet.pl. Rysunek �.1. Międzynarodowa sieć komputerowa Można z nich korzystać w banku, na poczcie, w aptece, w szkole, w biurze, w kafejce internetowej, a nawet w sieci barów szybkiej obsługi czy na stacji benzynowej. W tym wszystkim jednak nie komputery są najważniejsze — ważniejsi są ludzie, którzy je obsługują, oraz swoboda wymiany informacji i wiedzy. Internet pokonuje barierę odległości i umożliwia szybki kontakt ludziom na całym świecie (rysunek 2.1). Musisz jednak wiedzieć, że nikt internetem nie zarządza z jednego miejsca, każdy element działa samodzielnie. Rysunek �.�. Strona akcji „Dziecko w sieci” 30 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 30 2012-04-25 13:10:06 Każdy może pisać, jeśli ma taką potrzebę i ochotę, dlatego podchodź krytycznie do tego, co znajdziesz w sieci. Nie zawsze są to informacje wiarygodne, nie wszystkie strony są godne odwiedzenia. Niektóre zawierają treści, które nie są przeznaczone dla osób w Twoim wieku. Unikaj takich stron, zgłoś nauczycielowi (opiekunowi), jeżeli coś Cię zaniepokoi. Strony bezpieczne zawierają potwierdzenie wiarygodności (rysunek 2.3). Aby przeglądać dowolną stronę w internecie, trzeba: • posiadać komputer z dostępem do internetu, • mieć zainstalowany program umożliwiający przeglądanie stron (czyli otwieranie plików będących stronami). Rysunek �.3. Certyfi kat sieciaki.pl Ciekawostka Dnia 20 grudnia 1991 roku Polska została dołączona do ogólnoświatowej sieci komputerowej — internetu. W młodszych klasach przedstawiono już kilka programów tego rodzaju (tzw. przeglądarek). Wiesz już, że wszystkie obsługuje się w bardzo podobny sposób. Do najbardziej znanych przeglądarek internetowych należy Mozilla Firefox Inne przeglądarki, które mogą być zainstalowane w szkolnej pracowni, to Internet Explorer lub Opera . Uruchom przeglądarkę dowolnym sposobem, na przykład klikając jej ikonę na pasku szybkiego uruchamiania (rysunek 2.4). . Możesz ją pobrać ze strony http://fi refox.pl. , Google Chrome Pojęcia przeglądarka internetowa to program służący do przeglądania zasobów internetu. Rysunek �.4. Ikony programów na pasku szybkiego uruchamiania Okno przeglądarki zostało przedstawione na rysunku 2.5. Rysunek �.5. Okno przeglądarki Mozilla Firefox PSPX12.indb 31 2012-04-25 13:10:07 Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych 31 Poruszanie się po stronach internetowych odbywa się poprzez odnośniki (najczęściej są wyróżnione kolorem i podkreśleniem), inaczej zwane też linkami lub hiperłączami. Po najechaniu na nie myszą wskaźnik zmienia się w symbol „łapki” , co oznacza, że po kliknięciu zostaniemy przeniesieni do innej strony lub podstrony. Ćwiczenie 2.1. Zapoznaj się z zawartością strony www.otopjunior.org.pl. Aby zrealizować ćwiczenie, wykonaj poniższe czynności. 1 W polu adresu uruchomionej przeglądarki internetowej (rysunek 2.6.) wpisz www.otopjunior.org.pl i naciśnij Enter. Rysunek �.�. Pole adresu programu Mozilla Firefox 2 Po uruchomieniu strony (rysunek 2.7.) zapoznaj się z jej zawartością. Rysunek �.7. Strona www.otopjunior.org.pl otwarta w przeglądarce Mozilla Firefox 3 Kliknij napis Kolorowanki, a następnie łącze Pokoloruj cyraneczkę (rysunek 2.8). Zapoznaj się z zawartością uruchomionej podstrony. Pokoloruj wybrany rysunek, posłuchaj śpiewu kolorowanego ptaka. 32 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 32 2012-04-25 13:10:08 Rysunek �.8. Okno przeglądarki — fragment podstrony dostępnej ze strony www.otopjunior.org.pl 4 Dowiedz się, co znajduje się na kolejnych podstronach: Puzzle, Gry, Quizy. 5 Zagraj w proponowane gry (po jednej z każdej grupy). Samodzielnie wybierz stopień trudności. 6 Dla dociekliwych (wnikliwych obserwatorów): wymień charakterystyczne elementy uruchomionych podstron. Adres internetowy to miejsce, gdzie „mieszka strona”. Dzięki niemu komputer wie, z jakim komputerem ma się połączyć przez sieć, aby wyświetlić stronę. Jej twórca zwykle wybiera dla niej nazwę, która ma związek z zawartością — dzięki temu łatwiej daną stronę znaleźć. http://www.helion.pl Nazwa usługi internetowej Nazwa strony, czyli domena Kod kraju (pl oznacza Polskę) Skrót WWW pochodzi od angielskich słów World Wide Web (czyt. łorld łajd łeb). Określenie to oznacza światową sieć komputerową, a dosłownie: „światową pajęczynę”. 5A Ćwiczenie 2.2. Wykonaj ćwiczenie A z płyty. Zapoznaj się z zawartością podanych stron internetowych. PSPX12.indb 33 2012-04-25 13:10:08 Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych 33 Pamiętaj! Wikipedia jest encyklopedią pisaną przez użytkowników, może zawierać błędy, dlatego należy do jej zawartości podchodzić ostrożnie. Warto sprawdzić informacje w innym źródle. Często potrzebujemy informacji na konkretny temat. Przydać się może do tego strona http://pl.wikipedia.org. Spytaj nauczyciela, czy adres tej strony nie uległ zmianie. Ćwiczenie 2.3. Uruchom stronę internetową o adresie http://pl.wikipedia.org i zapoznaj się z jej wyglądem. Omów charakterystyczne elementy uruchomionej strony. Pytania i zadania 5 5B 5CD 5 1 Wyjaśnij, co to jest internet. Sporządź notatkę w zeszycie ćwiczeń. 2 Wykonaj ćwiczenie B z płyty. 3 Uruchom stronę internetową wskazaną przez nauczyciela i zapoznaj się z jej zawartością. 4 Wykonaj ćwiczenia C i D z płyty. Powiedz, czego dotyczą. 5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 5). lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie Dużo informacji o najnowszych stronach w internecie znajdziesz w czasopismach komputerowych (takich jak „CHIP”, „Enter”, „Komputer Świat”, „PC World Komputer”, „Play”). Gdy znasz adres strony internetowej, sprawa jest oczywista. Wpisujesz go w pasku adresu przeglądarki, naciskasz Enter i czekasz. Sprawa się komplikuje, gdy nie znasz adresów stron, na których znajdują się poszukiwane przez Ciebie informacje. W ich odnalezieniu pomogą 34 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 34 2012-04-25 13:10:09 Ci wyszukiwarki. Jedną z najpopularniejszych obecnie wyszukiwarek jest Google (http://www.google.pl). Inne to na przykład http://www.bing.com, http://www.netseek.pl. Uruchom przeglądarkę internetową zainstalowaną na Twoim szkolnym komputerze. Ćwiczenie 2.4. Odszukaj w internecie informacje na temat Harry’ego Pottera. Wykonaj kolejno opisane czynności. 1 Uruchom wyszukiwarkę Google, wpisując w polu adresu przeglądarki internetowej http://www.google.pl. 2 Słowem kluczowym, które należy wpisać, jest harry. W trakcie jego wpisywania wyszukiwarka poda kilka podpowiedzi (rysunek 2.9). Możesz wybrać któryś z zaproponowanych zwrotów, klikając go, lub od razu kliknąć przycisk Szukaj w Google. Ciekawostka Wyszukiwarka Google powstała w 1996 roku w ramach projektu studenckiego. Obecnie jest najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie. Została ochrzczona przez internautów „wujkiem Google”. Pojęcia słowo kluczowe — słowo lub wyrażenie, na podstawie którego wyszukiwarka, stosując odpowiednią metodę, wyszukuje strony internetowe. Rysunek �.9. Wyszukiwanie słowa kluczowego „harry” PSPX12.indb 35 2012-04-25 13:10:10 Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie 35 3 Po chwili (szybkość działania wyszukiwarki zależy od szybkości połączenia internetowego) na ekranie pojawi się lista proponowanych stron WWW. W pierwszej kolejności wyszukiwarka podaje propozycje stron, które najlepiej odpowiadają zapytaniu, czyli wpisanym słowom kluczowym (rysunek 2.10). Rysunek �.1�. Przykładowy wynik wyszukiwania 4 Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi się interesująca Cię strona. 5 Zapoznaj się z jej zawartością. Odszukaj interesujące Cię informacje. Ćwiczenie 2.5. Czy wiesz, że w Polsce skonstruowano komputer, który wyprzedził swoją epokę o 10 lat? Postępując tak jak w przykładzie opisanym w ćwiczeniu 2.4., wyszukaj strony zawierające informacje na ten temat. W nowym dokumencie programu WordPad opracuj krótką notatkę. Zapisz ją w pliku o nazwie minikomputer K-202 w swoim katalogu Pisanie. Pojęcia odnośnik (hiperłącze) — odsyłacz w dokumencie elektronicznym [1]. 36 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 36 2012-04-25 13:10:11 W internecie możesz również zdobyć informacje na inne interesujące Cię tematy — odnaleźć strony z bohaterami kreskówek, krzyżówki o różnej tematyce, nawet kolorowanki. Oto przykłady stron: • • • • http://www.cartoonnetwork.pl, http://www.disney.pl, http://www.zyraff a.pl, http://www.sieciaki.pl. Ciekawostki ze świata nauki (i nie tylko) poznasz, odwiedzając strony: • • • http://www.otopjunior.org.pl, http://naszejeze.org, http://europa.eu. Pytania i zadania 1 Znajdź w internecie stronę na temat swoich zainteresowań. 2 Wykorzystując dowolną wyszukiwarkę internetową, obejrzyj strony kilku szkół podstawowych. Wypisz w zeszycie ćwiczeń adresy stron, które najbardziej Ci się podobają. Napisz ich krótką charakterystykę, uwzględniając następujące elementy: • autor strony, • informacje zamieszczone na stronie, • rodzaj i typ czcionki stosowanej na stronie, • odnośniki (łącza) do innych stron, • rodzaj grafi ki. 6 3 Odszukaj w internecie stronę WWW poświęconą miejscowości, w której mieszkasz. Przejrzyj informacje i wybierz miejsca, które warto zobaczyć i poznać. 4 Zapoznaj się z zawartością stron internetowych wymienionych w tym rozdziale i omów zamieszczone na nich elementy edukacyjne. 5 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą. 6 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 6). 6AB 6 PSPX12.indb 37 2012-04-25 13:10:11 Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie 37 lekcja 7. Temat: Gry w internecie Oprócz programów edukacyjnych w internecie możesz również znaleźć ciekawe gry. Aby wyszukać strony z grami, wystarczy po uruchomieniu wyszukiwarki internetowej, na przykład http://www.google.pl, wpisać słowo kluczowe gry (rysunek 2.11.) i kliknąć przycisk Szukaj w Google. Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi się interesująca Cię strona. Wpisanie w oknie wyszukiwarki hasła gry dla dzieci da inny wynik (rysunek 2.12). Rysunek �.11. Wyniki wyszukiwania słowa kluczowego „gry” Rysunek �.1�. Wyniki wyszukiwania słów kluczowych „gry dla dzieci” 38 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 38 2012-04-25 13:10:12 W oknie wyszukiwarki możesz wpisać również inne słowa kluczowe, na przykład gry logiczne. Efekt wyszukiwania widać na rysunku 2.13. Rysunek �.13. Wyniki wyszukiwania słowa kluczowego „gry logiczne” Jak widzisz, bardzo ważne jest, jakich słów kluczowych użyjesz. Niewątpliwie gry mogą być ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu. Jednak nie polecamy Ci gier, w których głównymi tematami są przemoc i niszczenie. Nie wnoszą one niczego nowego, wręcz przeciwnie — mogą negatywnie wpływać na Twój rozwój emocjonalny. Ćwiczenie 2.6. Sprawdź w portalu internetowym wskazanym przez nauczyciela, jakie rodzaje gier można w nim znaleźć. Wymień przynajmniej trzy z nich. Zagraj w jedną z wybranych gier. Ćwiczenie 2.7. Podaj nazwę swojej ulubionej gry planszowej. Odszukaj w internecie jej komputerowy odpowiednik. Zagraj z kolegą lub koleżanką z klasy. Wymień plusy i minusy gry planszowej i jej komputerowej wersji. PSPX12.indb 39 2012-04-25 13:10:12 Lekcja 7. Temat: Gry w internecie 39 Pytania i zadania 1 Wymień rodzaje gier komputerowych. Opisz ten rodzaj, który najbardziej lubisz. 2 Sprawdź, jakie gry dostępne są na wymienionych stronach: • • http://www.otopjunior.org.pl, http://www.zyraff a.pl. 3 Powiedz, jaką rolę odgrywają słowa kluczowe wpisywane w polu tekstowym wyszukiwarki. 7AB 7 4 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą. 5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 7). lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW Poczta elektroniczna pojawiła się dużo wcześniej niż strony WWW. Jest to o wiele szybsza metoda komunikacji niż tradycyjna poczta. Aby wysłać list przez internet, trzeba mieć elektroniczną skrzynkę pocztową. Obecnie można ją samodzielnie i za darmo założyć na wielu stronach. Adres poczty elektronicznej różni się nieco od adresu strony internetowej. Składa się z dwóch części: identyfi katora lub loginu (zwanego też nazwą użytkownika) oraz nazwy komputera, na którym znajduje się skrzynka. Obie części oddzielone są od siebie znaczkiem @ (tzw. małpką). Adres serwera to jakby adres domu, a nazwa użytkownika to imię i nazwisko jego mieszkańca. 40 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 40 2012-04-25 13:10:13 Oto przykłady adresów: szkola@helion.pl, jcytrynka@gmail.com. Każdy z nas ma przeważnie jeden adres zamieszkania, który jest używany w tradycyjnej korespondencji, natomiast osoba komunikująca się przez internet może mieć kilka różnych adresów elektronicznych, czyli kont pocztowych. Ćwiczenie 2.8. Utwórz konto pocztowe w portalu gmail.com. Wyślij list do kolegi lub koleżanki z klasy, dołącz plik tekstowy Plan lekcji. W tym celu wykonaj po kolei opisane czynności. 1 Uruchom przeglądarkę internetową. W polu adresu wpisz: http://www.gmail.com. 2 W otwartym oknie kliknij przycisk Utwórz konto. Ciekawostka Pierwszymi „listami” były rysunki naskalne powstałe 25 tys. lat p.n.e. Później do wysyłania listów używano drewna, glinianych tabliczek, papirusu, pergaminu, a ostatecznie papieru, który Chińczycy wynaleźli w II w. n.e. Pamiętaj! W adresie e-mail nie stosuje się polskich liter (tzn. ę, ą, ć…) oraz znaków typu /, !, ?, #. Ciekawostka Za pomocą telefonu komórkowego można wysyłać i odbierać pocztę elektroniczną oraz SMS-y. Pierwszy SMS został wysłany 3 grudnia 1992 roku z Wielkiej Brytanii, zawierał życzenia z okazji świąt Bożego Narodzenia [1]. 3 W nowym oknie Utwórz konto wpisz potrzebne dane (rysunek 2.14). Pamiętaj! Zanim założysz skrzynkę pocztową, porozmawiaj koniecznie z rodzicami lub opiekunami, ponieważ czasami trzeba podać dane osobowe. Najlepiej zakładać skrzynkę w serwisach, które nie stawiają takich wymagań. Rysunek �.14. Zakładanie konta w portalu gmail.com — fragment formularza rejestracyjnego Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW 41 PSPX12.indb 41 2012-04-25 13:10:14 4 Po zapoznaniu się z warunkami korzystania z usług i zasadami ochrony prywatności kliknij przycisk . 5 Po chwili na ekranie zobaczysz okno Wprowadzenie do Gmaila. Zapoznaj się z informacjami podanymi w otwartym oknie. 6 Kliknij przycisk Pokaż moje konto. Zobaczysz okno podobne do tego na rysunku 2.15. Pamiętaj! Hasło daje pełny dostęp do Twojego konta. Trzymaj je w tajemnicy, a skrzynka pocztowa będzie Ci służyć latami. Rysunek �.15. Panel poczty gmail.com 7 Aby napisać list, kliknij łącze 8 Uzupełnij pole adresu (jeśli list wysyłasz do dwóch osób, adresy oddziel przecinkiem). 9 Wpisz temat wiadomości w polu Temat. Temat powinien być zgodny z treścią listu. 10 Wpisz treść wiadomości. Na początku umieść właściwą formę grzecznościową . (przywitaj się). Pisz zwięźle i na temat, poprawną polszczyzną, bez błędów ortografi cznych i interpunkcyjnych, tak jak w tradycyjnym liście. Podpisuj list imieniem i nazwiskiem. Jeśli piszesz do przyjaciół, możesz podać tylko imię. 11 Aby dołączyć plik Plan lekcji, kliknij 12 Na dysku komputera odszukaj plik do wysłania i kliknij go. 13 O tym, że plik został dołączony, poinformuje Cię komunikat . komputera (rysunek 2.16). 14 Kliknij przycisk . Komputer poinformuje Cię o wysłaniu listu, wyświetlając komunikat . 15 Po wysłaniu listu wyloguj się z konta pocztowego, klikając Wyloguj się w prawym górnym narożniku otwartego okna (rysunek 2.17). Ciekawostka Autorem najkrótszego listu był Wiktor Hugo (pisarz, żył w latach 1802 – 1885). Napisał go do wydawcy w sprawie sukcesu nowo wydanej książki. List zawierał jeden znak „?”. Odpowiedź wydawcy była równie krótka: „!” [1]. 42 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 42 2012-04-25 13:10:15 Rysunek �.1�. Panel poczty gmail.com — otwarty list z dołączonym załącznikiem Rysunek �.17. Wylogowanie z konta gmail.com Gratulacje! Potrafi sz już korzystać z poczty elektronicznej. Możesz odbierać i wysyłać pocztę z dowolnego komputera podłączonego do internetu. Jak widzisz, korzystanie z poczty elektronicznej nie jest skomplikowane. Z pisaniem listów wiąże się bardzo ważne zagadnienie — netykieta. Kolejna lekcja przypomni, o co chodzi. Pytania i zadania 1 Wyjaśnij pojęcie poczta elektroniczna. 2 Wyślij list do kolegi lub koleżanki z klasy, dołącz plik wskazany przez nauczyciela. 3 Odpowiedz na list od kolegi lub koleżanki z klasy. 4 Wyślij list do nauczyciela informatyki, opisz w liście wrażenia z ostatniej wycieczki klasowej. Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW 43 PSPX12.indb 43 2012-04-25 13:10:15 5 Za pomocą programu pocztowego wyślij do kolegów i koleżanek zaproszenie na dyskotekę klasową. 8AB 8 6 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą. 7 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 8). lekcja 9. Temat: Netykieta, czyli o dobrym zachowaniu w sieci i nie tylko Netykieta to internetowy savoir-vivre (czyt. sawuar-wiwr), czyli zbiór zasad obowiązujących wszystkich użytkowników sieci. Zasady te służą wszystkim — mnie, Tobie, nam. Najważniejsza z nich brzmi: myśl! Oprócz zasad obowiązujących na co dzień (takich jak grzeczne i poprawne wypowiadanie się) netykieta zawiera kilka dodatkowych reguł: • Używaj internetu tak, by nie szkodzić innym. • Często sprawdzaj pocztę, nawet codziennie, jeżeli piszesz dużo listów. • Wypełniaj zawsze pole Temat. Temat powinien być zgodny z treścią listu. • Staraj się pisać zwięźle i na temat. • Podpisuj listy imieniem i nazwiskiem. • Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia, czyli wiadomości, w których pojawia się prośba o przesłanie ich dalej. Nie rozsyłaj też reklam. • Nie wysyłaj niczego w załączniku, dopóki adresat nie wyrazi na to zgody. • Pisanie WIELKIMI LITERAMI oznacza krzyk. Nie krzycz. • Pisz bez błędów i z polskimi znakami. Nie używaj wulgarnych słów. • Odpowiadając na list, usuwaj cytaty z wcześniejszej korespondencji. Zostaw jedynie zdanie, na które odpowiadasz. Dzięki temu Twoja odpowiedź będzie czytelniejsza. • Humorystyczne wypowiedzi oznaczaj uśmieszkami, na przykład . Bez nich Twój żart może być odebrany jako coś obraźliwego. 44 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 44 2012-04-25 13:10:16 Rozdział 6. Komputer w naszym otoczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Lekcja 27. Komputery wokół nas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Lekcja 28. Realizacja projektu „Komputer wnaszym otoczeniu”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Rozdział 7. Komputer w edukacji i rozrywce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Lekcja 29. Co to są multimedia? Multimedialne programy edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . 116 Lekcja 30. Multimedialne programy użytkowe — zabawy zfotogra(cid:26)ą . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 PSPX12.indb 4 2012-04-25 13:09:46 ROZDZIAŁ 2. INTERNET W tym rozdziale: dowiesz się: • co to jest internet, • co to jest adres internetowy, • czym jest netykieta, • jak wyszukiwać potrzebne informacje w internecie; nauczysz się: • korzystać z internetu w sposób bezpieczny; poznasz: • podstawy obsługi internetu, • przeglądarki internetowe, • komunikatory, • pocztę elektroniczną. CD krok po kroku pod okiem nauczyciela inny przedmiot odwołanie do WWW uwaga zadanie bonusowe zadanie projektowe zadanie trudniejsze zeszyt ćwiczeń PSPX12.indb 29 2012-04-25 13:10:05 Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych Obecnie internet stał się codziennością — jest prawie takpowszechny jak telewizja. Czym on jednak jest? Internet to ogólnoświatowa sieć połączonych ze sobą komputerów. Łączą się one za pomocą linii telefonicznych (już coraz rzadziej), światłowodów, łączy bezprzewodowych lub łączy satelitarnych. Połączenia internetowe występują obecnie już prawie wszędzie. Pojęcia Sieć komputerowa — grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współużytkowania różnych zasobów [1]. Pamiętaj! Uważaj, z kim się kontaktujesz przez internet. Nie zawsze Twój rozmówca jest osobą, za którą się podaje. Nie zdradzaj nieznajomym swojego adresu e-mail ani tym bardziej adresu zamieszkania czy numeru telefonu! Żeby dowiedzieć się więcej na ten temat, odwiedź strony internetowe www.dzieckowsieci.fdn.pl (rysunek 2.2.) i www.saferinternet.pl. Rysunek (cid:23).(cid:7). Międzynarodowa sieć komputerowa Można znich korzystać wbanku, na poczcie, waptece, wszkole, wbiurze, wkafejce internetowej, anawet wsieci barów szybkiej obsługi czy na stacji benzynowej. Wtym wszystkim jednak nie komputery są najważniejsze — ważniejsi są ludzie, którzy je obsługują, oraz swoboda wymiany informacji iwiedzy. Internet pokonuje barierę odległości iumożliwia szybki kontakt ludziom na całym świecie (rysunek 2.1). Musisz jednak wiedzieć, że nikt internetem nie zarządza zjednego miejsca, każdy element działa samodzielnie. Rysunek (cid:23).(cid:23). Strona akcji „Dziecko w sieci” 30 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 30 2012-04-25 13:10:06 Każdy może pisać, jeśli ma taką potrzebę iochotę, dlatego podchodź krytycznie do tego, co znajdziesz wsieci. Nie zawsze są to informacje wiarygodne, nie wszystkie strony są godne odwiedzenia. Niektóre zawierają treści, które nie są przeznaczone dla osób wTwoim wieku. Unikaj takich stron, zgłoś nauczycielowi (opiekunowi), jeżeli coś Cię zaniepokoi. Strony bezpieczne zawierają potwierdzenie wiarygodności (rysunek 2.3). Aby przeglądać dowolną stronę winternecie, trzeba: • posiadać komputer zdostępem do internetu, • mieć zainstalowany program umożliwiający przeglądanie stron (czyli otwieranie plików będących stronami). Rysunek (cid:23).†. Certyfi kat sieciaki.pl Ciekawostka Dnia 20 grudnia 1991 roku Polska została dołączona do ogólnoświatowej sieci komputerowej — internetu. Wmłodszych klasach przedstawiono już kilka programów tego rodzaju (tzw. przeglądarek). Wiesz już, że wszystkie obsługuje się wbardzo podobny sposób. Do najbardziej znanych przeglądarek internetowych należy Mozilla Firefox Inne przeglądarki, które mogą być zainstalowane wszkolnej pracowni, to Internet Explorer lub Opera . Uruchom przeglądarkę dowolnym sposobem, na przykład klikając jej ikonę na pasku szybkiego uruchamiania (rysunek 2.4). . Możesz ją pobrać ze strony http://(cid:31) refox.pl. , Google Chrome Pojęcia Przeglądarka internetowa to program służący do przeglądania zasobów internetu. Rysunek (cid:23).(cid:127). Ikony programów na pasku szybkiego uruchamiania Okno przeglądarki zostało przedstawione na rysunku 2.5. Rysunek (cid:23).(cid:160). Okno przeglądarki Mozilla Firefox PSPX12.indb 31 2012-04-25 13:10:07 Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych 31 Poruszanie się po stronach internetowych odbywa się poprzez odnośniki (najczęściej są wyróżnione kolorem ipodkreśleniem), inaczej zwane też linkami lub hiperłączami. Po najechaniu na nie myszą wskaźnik zmienia się wsymbol „łapki” , co oznacza, że po kliknięciu zostaniemy przeniesieni do innej strony lub podstrony. Ćwiczenie 2.1. Zapoznaj się zzawartością strony www.otopjunior.org.pl. Aby zrealizować ćwiczenie, wykonaj poniższe czynności. 1 Wpolu adresu uruchomionej przeglądarki internetowej (rysunek 2.6.) wpisz www.otopjunior.org.pl inaciśnij Enter. Rysunek (cid:23).‰. Pole adresu programu Mozilla Firefox 2 Po uruchomieniu strony (rysunek 2.7.) zapoznaj się zjej zawartością. Rysunek (cid:23).‹. Strona www.otopjunior.org.pl otwarta w przeglądarce Mozilla Firefox 3 Kliknij napis Kolorowanki, anastępnie łącze Pokoloruj cyraneczkę (rysunek 2.8). Zapoznaj się zzawartością uruchomionej podstrony. Pokoloruj wybrany rysunek, posłuchaj śpiewu kolorowanego ptaka. 32 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 32 2012-04-25 13:10:08 Rysunek (cid:23).Œ. Okno przeglądarki — fragment podstrony dostępnej ze strony www.otopjunior.org.pl 4 Dowiedz się, co znajduje się na kolejnych podstronach: Puzzle, Gry, Quizy. 5 Zagraj wproponowane gry (po jednej zkażdej grupy). Samodzielnie wybierz stopień trudności. 6 Dla dociekliwych (wnikliwych obserwatorów): wymień charakterystyczne elementy uruchomionych podstron. Adres internetowy to miejsce, gdzie „mieszka strona”. Dzięki niemu komputer wie, zjakim komputerem ma się połączyć przez sieć, aby wyświetlić stronę. Jej twórca zwykle wybiera dla niej nazwę, która ma związek zzawartością — dzięki temu łatwiej daną stronę znaleźć. http://www.helion.pl Nazwa usługi internetowej Nazwa strony, czyli domena Kod kraju (pl oznacza Polskę) Skrót WWW pochodzi od angielskich słów World Wide Web (czyt. łorld łajd łeb). Określenie to oznacza światową sieć komputerową, adosłownie: „światową pajęczynę”. 5A Ćwiczenie 2.2. Wykonaj ćwiczenie Azpłyty. Zapoznaj się zzawartością podanych stron internetowych. PSPX12.indb 33 2012-04-25 13:10:08 Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych 33 Pamiętaj! Wikipedia jest encyklopedią pisaną przez użytkowników, może zawierać błędy, dlatego należy do jej zawartości podchodzić ostrożnie. Warto sprawdzić informacje w innym źródle. Często potrzebujemy informacji na konkretny temat. Przydać się może do tego strona http://pl.wikipedia.org. Spytaj nauczyciela, czy adres tej strony nie uległ zmianie. Ćwiczenie 2.3. Uruchom stronę internetową oadresie http://pl.wikipedia.org izapoznaj się zjej wyglądem. Omów charakterystyczne elementy uruchomionej strony. Pytania i zadania 5 5B 5CD 5 1 Wyjaśnij, co to jest internet. Sporządź notatkę wzeszycie ćwiczeń. 2 Wykonaj ćwiczenie B zpłyty. 3 Uruchom stronę internetową wskazaną przez nauczyciela izapoznaj się zjej zawartością. 4 Wykonaj ćwiczenia C iD zpłyty. Powiedz, czego dotyczą. 5 Wykonaj zadania zzeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 5). Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie Dużo informacji onajnowszych stronach winternecie znajdziesz wczasopismach komputerowych (takich jak „CHIP”, „Enter”, „Komputer Świat”, „PC World Komputer”, „Play”). Gdy znasz adres strony internetowej, sprawa jest oczywista. Wpisujesz go wpasku adresu przeglądarki, naciskasz Enter iczekasz. Sprawa się komplikuje, gdy nie znasz adresów stron, na których znajdują się poszukiwane przez Ciebie informacje. Wich odnalezieniu pomogą 34 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 34 2012-04-25 13:10:09 Ci wyszukiwarki. Jedną znajpopularniejszych obecnie wyszukiwarek jest Google (http://www.google.pl). Inne to na przykład http://www.bing.com, http://www.netseek.pl. Uruchom przeglądarkę internetową zainstalowaną na Twoim szkolnym komputerze. Ćwiczenie 2.4. Odszukaj winternecie informacje na temat Harry’ego Pottera. Wykonaj kolejno opisane czynności. 1 Uruchom wyszukiwarkę Google, wpisując wpolu adresu przeglądarki internetowej http://www.google.pl. 2 Słowem kluczowym, które należy wpisać, jest harry. Wtrakcie jego wpisywania wyszukiwarka poda kilka podpowiedzi (rysunek 2.9). Możesz wybrać któryś zzaproponowanych zwrotów, klikając go, lub od razu kliknąć przycisk Szukaj wGoogle. Ciekawostka Wyszukiwarka Google powstała w 1996 roku w ramach projektu studenckiego. Obecnie jest najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie. Została ochrzczona przez internautów „wujkiem Google”. Pojęcia Słowo kluczowe — słowo lub wyrażenie, na podstawie którego wyszukiwarka, stosując odpowiednią metodę, wyszukuje strony internetowe. Rysunek (cid:23).‘. Wyszukiwanie słowa kluczowego „harry” PSPX12.indb 35 2012-04-25 13:10:10 Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie 35 3 Po chwili (szybkość działania wyszukiwarki zależy od szybkości połączenia internetowego) na ekranie pojawi się lista proponowanych stron WWW. Wpierwszej kolejności wyszukiwarka podaje propozycje stron, które najlepiej odpowiadają zapytaniu, czyli wpisanym słowom kluczowym (rysunek 2.10). Rysunek (cid:23).(cid:7)”. Przykładowy wynik wyszukiwania 4 Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi się interesująca Cię strona. 5 Zapoznaj się zjej zawartością. Odszukaj interesujące Cię informacje. Ćwiczenie 2.5. Czy wiesz, że wPolsce skonstruowano komputer, który wyprzedził swoją epokę o10 lat? Postępując tak jak wprzykładzie opisanym wćwiczeniu 2.4., wyszukaj strony zawierające informacje na ten temat. Wnowym dokumencie programu WordPad opracuj krótką notatkę. Zapisz ją wpliku onazwie minikomputer K-202 wswoim katalogu Pisanie. Pojęcia Odnośnik (hiperłącze) — odsyłacz w dokumencie elektronicznym [1]. 36 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 36 2012-04-25 13:10:11 Winternecie możesz również zdobyć informacje na inne interesujące Cię tematy — odnaleźć strony zbohaterami kreskówek, krzyżówki oróżnej tematyce, nawet kolorowanki. Oto przykłady stron: • • • • http://www.cartoonnetwork.pl, http://www.disney.pl, http://www.zyra(cid:28) a.pl, http://www.sieciaki.pl. Ciekawostki ze świata nauki (inie tylko) poznasz, odwiedzając strony: • • • http://www.otopjunior.org.pl, http://naszejeze.org, http://europa.eu. Pytania i zadania 1 Znajdź winternecie stronę na temat swoich zainteresowań. 2 Wykorzystując dowolną wyszukiwarkę internetową, obejrzyj strony kilku szkół podstawowych. Wypisz wzeszycie ćwiczeń adresy stron, które najbardziej Ci się podobają. Napisz ich krótką charakterystykę, uwzględniając następujące elementy: • autor strony, • informacje zamieszczone na stronie, • rodzaj ityp czcionki stosowanej na stronie, • odnośniki (łącza) do innych stron, • rodzaj gra(cid:26) ki. 6 3 Odszukaj winternecie stronę WWW poświęconą miejscowości, wktórej mieszkasz. Przejrzyj informacje iwybierz miejsca, które warto zobaczyć ipoznać. 4 Zapoznaj się zzawartością stron internetowych wymienionych wtym rozdziale iomów zamieszczone na nich elementy edukacyjne. 5 Wykonaj ćwiczenia AiB zpłyty. Powiedz, czego dotyczą. 6 Wykonaj zadania zzeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 6). 6AB 6 PSPX12.indb 37 2012-04-25 13:10:11 Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie 37 Lekcja 7. Temat: Gry w internecie Oprócz programów edukacyjnych winternecie możesz również znaleźć ciekawe gry. Aby wyszukać strony zgrami, wystarczy po uruchomieniu wyszukiwarki internetowej, na przykład http://www.google.pl, wpisać słowo kluczowe gry (rysunek 2.11.) ikliknąć przycisk Szukaj wGoogle. Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi się interesująca Cię strona. Wpisanie woknie wyszukiwarki hasła gry dla dzieci da inny wynik (rysunek 2.12). Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:7). Wyniki wyszukiwania słowa kluczowego „gry” Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:23). Wyniki wyszukiwania słów kluczowych „gry dla dzieci” 38 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 38 2012-04-25 13:10:12 Woknie wyszukiwarki możesz wpisać również inne słowa kluczowe, na przykład gry logiczne. Efekt wyszukiwania widać na rysunku 2.13. Rysunek (cid:23).(cid:7)†. Wyniki wyszukiwania słowa kluczowego „gry logiczne” Jak widzisz, bardzo ważne jest, jakich słów kluczowych użyjesz. Niewątpliwie gry mogą być ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu. Jednak nie polecamy Ci gier, wktórych głównymi tematami są przemoc iniszczenie. Nie wnoszą one niczego nowego, wręcz przeciwnie — mogą negatywnie wpływać na Twój rozwój emocjonalny. Ćwiczenie 2.6. Sprawdź wportalu internetowym wskazanym przez nauczyciela, jakie rodzaje gier można wnim znaleźć. Wymień przynajmniej trzy znich. Zagraj wjedną zwybranych gier. Ćwiczenie 2.7. Podaj nazwę swojej ulubionej gry planszowej. Odszukaj winternecie jej komputerowy odpowiednik. Zagraj zkolegą lub koleżanką zklasy. Wymień plusy iminusy gry planszowej ijej komputerowej wersji. PSPX12.indb 39 2012-04-25 13:10:12 Lekcja 7. Temat: Gry w internecie 39 Pytania i zadania 1 Wymień rodzaje gier komputerowych. Opisz ten rodzaj, który najbardziej lubisz. 2 Sprawdź, jakie gry dostępne są na wymienionych stronach: • • http://www.otopjunior.org.pl, http://www.zyra(cid:28) a.pl. 3 Powiedz, jaką rolę odgrywają słowa kluczowe wpisywane wpolu tekstowym wyszukiwarki. 7AB 7 4 Wykonaj ćwiczenia AiB zpłyty. Powiedz, czego dotyczą. 5 Wykonaj zadania zzeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 7). Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW Poczta elektroniczna pojawiła się dużo wcześniej niż strony WWW. Jest to owiele szybsza metoda komunikacji niż tradycyjna poczta. Aby wysłać list przez internet, trzeba mieć elektroniczną skrzynkę pocztową. Obecnie można ją samodzielnie iza darmo założyć na wielu stronach. Adres poczty elektronicznej różni się nieco od adresu strony internetowej. Składa się zdwóch części: identy(cid:27) katora lub loginu (zwanego też nazwą użytkownika) oraz nazwy komputera, na którym znajduje się skrzynka. Obie części oddzielone są od siebie znaczkiem @ (tzw. małpką). Adres serwera to jakby adres domu, anazwa użytkownika to imię inazwisko jego mieszkańca. 40 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 40 2012-04-25 13:10:13 Otoprzykłady adresów: szkola@helion.pl, jcytrynka@gmail.com. Każdy znas ma przeważnie jeden adres zamieszkania, który jest używany wtradycyjnej korespondencji, natomiast osoba komunikująca się przez internet może mieć kilka różnych adresów elektronicznych, czyli kont pocztowych. Ćwiczenie 2.8. Utwórz konto pocztowe wportalu gmail.com. Wyślij list do kolegi lub koleżanki zklasy, dołącz plik tekstowy Plan lekcji. Wtym celu wykonaj pokolei opisane czynności. 1 Uruchom przeglądarkę internetową. Wpolu adresu wpisz: http://www.gmail.com. 2 Wotwartym oknie kliknij przycisk Utwórz konto. Ciekawostka Pierwszymi „listami” były rysunki naskalne powstałe 25 tys. lat p.n.e. Później do wysyłania listów używano drewna, glinianych tabliczek, papirusu, pergaminu, a ostatecznie papieru, który Chińczycy wynaleźli w II w. n.e. Pamiętaj! W adresie e-mail nie stosuje się polskich liter (tzn. ę, ą, ć…) oraz znaków typu /, !, ?, #. Ciekawostka Za pomocą telefonu komórkowego można wysyłać i odbierać pocztę elektroniczną oraz SMS-y. Pierwszy SMS został wysłany 3 grudnia 1992 roku z Wielkiej Brytanii, zawierał życzenia z okazji świąt Bożego Narodzenia [1]. 3 Wnowym oknie Utwórz konto wpisz potrzebne dane (rysunek 2.14). Pamiętaj! Zanim założysz skrzynkę pocztową, porozmawiaj koniecznie z rodzicami lub opiekunami, ponieważ czasami trzeba podać dane osobowe. Najlepiej zakładać skrzynkę w serwisach, które nie stawiają takich wymagań. Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:127). Zakładanie konta w portalu gmail.com — fragment formularza rejestracyjnego Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW 41 PSPX12.indb 41 2012-04-25 13:10:14 4 Po zapoznaniu się zwarunkami korzystania zusług izasadami ochrony prywatności kliknij przycisk . 5 Po chwili na ekranie zobaczysz okno Wprowadzenie do Gmaila. Zapoznaj się zinformacjami podanymi wotwartym oknie. 6 Kliknij przycisk Pokaż moje konto. Zobaczysz okno podobne do tego na rysunku 2.15. Pamiętaj! Hasło daje pełny dostęp do Twojego konta. Trzymaj je w tajemnicy, a skrzynka pocztowa będzie Ci służyć latami. Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:160). Panel poczty gmail.com 7 Aby napisać list, kliknij łącze 8 Uzupełnij pole adresu (jeśli list wysyłasz do dwóch osób, adresy oddziel przecinkiem). 9 Wpisz temat wiadomości wpolu Temat. Temat powinien być zgodny ztreścią listu. 10 Wpisz treść wiadomości. Na początku umieść właściwą formę grzecznościową . (przywitaj się). Pisz zwięźle ina temat, poprawną polszczyzną, bez błędów ortogra(cid:26) cznych iinterpunkcyjnych, tak jak wtradycyjnym liście. Podpisuj list imieniem inazwiskiem. Jeśli piszesz do przyjaciół, możesz podać tylko imię. 11 Aby dołączyć plik Plan lekcji, kliknij 12 Na dysku komputera odszukaj plik do wysłania ikliknij go. 13 Otym, że plik został dołączony, poinformuje Cię komunikat . komputera (rysunek 2.16). 14 Kliknij przycisk . Komputer poinformuje Cię owysłaniu listu, wyświetlając komunikat . 15 Po wysłaniu listu wyloguj się zkonta pocztowego, klikając Wyloguj się wprawym górnym narożniku otwartego okna (rysunek 2.17). Ciekawostka Autorem najkrótszego listu był Wiktor Hugo (pisarz, żył w latach 1802 – 1885). Napisał go do wydawcy w sprawie sukcesu nowo wydanej książki. List zawierał jeden znak „?”. Odpowiedź wydawcy była równie krótka: „!” [1]. 42 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 42 2012-04-25 13:10:15 Rysunek (cid:23).(cid:7)‰. Panel poczty gmail.com — otwarty list z dołączonym załącznikiem Rysunek (cid:23).(cid:7)‹. Wylogowanie z konta gmail.com Gratulacje! Potra(cid:26) sz już korzystać zpoczty elektronicznej. Możesz odbierać iwysyłać pocztę zdowolnego komputera podłączonego do internetu. Jak widzisz, korzystanie zpoczty elektronicznej nie jest skomplikowane. Zpisaniem listów wiąże się bardzo ważne zagadnienie — netykieta. Kolejna lekcja przypomni, oco chodzi. Pytania i zadania 1 Wyjaśnij pojęcie poczta elektroniczna. 2 Wyślij list do kolegi lub koleżanki zklasy, dołącz plik wskazany przez nauczyciela. 3 Odpowiedz na list od kolegi lub koleżanki zklasy. 4 Wyślij list do nauczyciela informatyki, opisz wliście wrażenia zostatniej wycieczki klasowej. Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW 43 PSPX12.indb 43 2012-04-25 13:10:15 5 Za pomocą programu pocztowego wyślij do kolegów ikoleżanek zaproszenie na dyskotekę klasową. 8AB 8 6 Wykonaj ćwiczenia AiB zpłyty. Powiedz, czego dotyczą. 7 Wykonaj zadania zzeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 8). Lekcja 9. Temat: Netykieta, czyli o dobrym zachowaniu w sieci i nie tylko Netykieta to internetowy savoir-vivre (czyt. sawuar-wiwr), czyli zbiór zasad obowiązujących wszystkich użytkowników sieci. Zasady te służą wszystkim — mnie, Tobie, nam. Najważniejsza znich brzmi: myśl! Oprócz zasad obowiązujących na co dzień (takich jak grzeczne ipoprawne wypowiadanie się) netykieta zawiera kilka dodatkowych reguł: • Używaj internetu tak, by nie szkodzić innym. • Często sprawdzaj pocztę, nawet codziennie, jeżeli piszesz dużo listów. • Wypełniaj zawsze pole Temat. Temat powinien być zgodny ztreścią listu. • Staraj się pisać zwięźle ina temat. • Podpisuj listy imieniem inazwiskiem. • Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia, czyli wiadomości, wktórych pojawia się prośba oprzesłanie ich dalej. Nie rozsyłaj też reklam. • Nie wysyłaj niczego wzałączniku, dopóki adresat nie wyrazi na to zgody. • Pisanie WIELKIMI LITERAMI oznacza krzyk. Nie krzycz. • Pisz bez błędów izpolskimi znakami. Nie używaj wulgarnych słów. • Odpowiadając na list, usuwaj cytaty zwcześniejszej korespondencji. Zostaw jedynie zdanie, na które odpowiadasz. Dzięki temu Twoja odpowiedź będzie czytelniejsza. • Humorystyczne wypowiedzi oznaczaj uśmieszkami, na przykład . Bez nich Twój żart może być odebrany jako coś obraźliwego. 44 Rozdział 2. Internet PSPX12.indb 44 2012-04-25 13:10:16
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 4. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II)
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: