Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00039 005192 15188592 na godz. na dobę w sumie
Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II) - książka
Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II) - książka
Autor: , Liczba stron: 128
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2818-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> informatyka europejczyka
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Numer dopuszczenia: 475/2/2012


Ta książka Cię zabierze na wycieczkę po komputerze!

Co Ty na to, by wreszcie uczyć się, mając przy tym mnóstwo radości? Razem z Twoimi przyjaciółmi, Zuzią Poziomką, Martynką Malinką, Tomkiem Ananasem i Jasiem Cytrynką, przeniesiesz się do niezwykłej krainy wiedzy. Szybko otwórz książkę, odpal płytę CD i zacznij zabawę z komputerem. Zobaczysz, jak wkrótce Twoje ulubione gry, quizy, puzzle i krzyżówki będą Ci pomagać w nauce. Ważne definicje, pojęcia, ciekawostki, uwagi oraz informacje do zapamiętania zostały umieszczone w książce w kolorowych ramkach. Jeszcze nigdy lekcje nie były takie przyjemne.

Kolejny rok szkolny z książką do zajęć komputerowych z serii Informatyka Europejczyka upłynie uczniom na zgłębianiu tajników systemu Windows 7 oraz Windowx Vista a także realizacji projektów, do których niezbędna im będzie sprawna obsługa internetu. Każdy piątoklasista z łatwością poradzi sobie z odbieraniem i wysyłaniem wiadomości e-mail, tworzeniem ciekawych prezentacji oraz pracą z edytorem tekstu. Nauczy się wykonywać proste działania arytmetyczne bez pomocy kalkulatora. A rysunkowe sztuczki na pewno przydadzą się wszystkim początkującym grafikom komputerowym.

Do zestawu została dołączona wyjątkowa płyta multimedialna, zawierająca mnóstwo ciekawych zadań, które zamienią naukę w inspirującą zabawę. Zagadki, kolorowanki, labirynty i inne ćwiczenia znajdujące się na płycie CD rozwiną w dziecku umiejętności logicznego myślenia oraz samodzielnego zdobywania wiedzy.

Komplet podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz płyta z serii Informatyka Europejczyka pozwala uczniom zdobywać wiedzę poprzez zabawę, a nauczycielom ułatwia przekazywanie nowego materiału w interesujący i niebanalny sposób. Helion to największe wydawnictwo informatyczne w Polsce, które teraz pomaga zgłębić tajemnice świata komputerów także naszym dzieciom.

Otwórz swój Windows na świat!


Książki wchodzące w skład zestawu edukacyjnego Informatyka Europejczyka dla szkoły podstawowej, kl. 5. edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II):

Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II) Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II) Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli zajęć komputerowych w szkole podstawowej, kl. 4 - 6. Edycja: Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS 10.5, Linux Ubuntu Informatyka Europejczyka. Program nauczania do zajęć komputerowych w szkole podstawowej, kl. 4 - 6. Edycja Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS 10.5, Linux Ubuntu. (Wydanie II)

 
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego do zajęć komputerowych, na podstawie opinii rzeczoznawców: mgr. inż. Zdzisława Nowakowskiego, dr. Przemysława Macieja Ogonowskiego, mgr. Wacława Wawrzyniaka. Etap edukacyjny: II. Typ szkoły: szkoła podstawowa. Rok dopuszczenia 2012. Numer ewidencyjny w wykazie: 475/2/2012 Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Joanna Zaręba Projekt okładki: ULABUKA Ilustracja na okładce: Elżbieta Królikowska Ilustracja w podręczniku i na płycie CD: Elżbieta Królikowska Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl(księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie?pspv22 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Kod do płyty CD: 5730 ISBN: 978-83-246-2818-6 Copyright © Helion 2013 Wydanie II Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Drodzy Piątoklasiści! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Rozdział 1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Lekcja 1. Zaczynamy…. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Lekcja 2. O początkach informatyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Lekcja 3. Podstawowe czynności wykonywane w systemie Windows. . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Lekcja 4. Inne ważne czynności w systemie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Rozdział 2. Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Lekcja 5. Bezpieczny internet. Wyszukiwanie informacji w internecie. . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Lekcja 6. Poznajemy zasoby internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Lekcja 7. Realizacja projektu „Region Polski, w którym mieszkam” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Lekcja 8. Wysyłanie i odbieranie wiadomości za pomocą poczty elektronicznej . . . . . . . . 33 Rozdział 3. Nauka pisania na klawiaturze komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Lekcja 9. Pisanie na klawiaturze komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Rozdział 4. Grafika komputerowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Lekcja 10. Tajemnicze rysunki — sztuczki rysunkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Lekcja 11. Zrzut ekranu — wykorzystanie funkcji Print Screen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Lekcja 12. Tekst rysunkiem, rysunek tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Lekcja 13. Zmieniamy kształt krzywej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Lekcja 14. Komputerowe rysunki — odbicie lustrzane, krzywa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Lekcja 15. Malarskie fantazje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Rozdział 5. Edytory tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Lekcja 16. Tworzymy listy numerowane i punktowane, sortujemy dane . . . . . . . . . . . . . . . 58 Lekcja 17. Listy punktowane, zmiana wyglądu punktora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Lekcja 18. Wstawianie grafi ki do dokumentu tekstowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Lekcja 19. Przygotowanie planu wycieczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Lekcja 20. Tworzymy ozdobne napisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Lekcja 21. Poznajemy inne ciekawe efekty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Rozdział 6. Komputer w naszym otoczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Lekcja 22. Komputery wokół nas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 3 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 7. Poznajemy przydatne programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Lekcja 23. Kalkulator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Lekcja 24. Komputerowy kalendarz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Rozdział 8. Prezentacja multimedialna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Lekcja 25. Prezentacja multimedialna — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Lekcja 26. Tworzenie prostej prezentacji — korzystanie z szablonów. . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Lekcja 27. Ruch na slajdach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Lekcja 28. Samodzielnie wykonujemy prezentację na wybrany temat . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Lekcja 29. Arkusz kalkulacyjny — pierwsze kroki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Lekcja 30. Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego — działania arytmetyczne . . . . . 122 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 4 Spis treści Kup książkęPoleć książkę rozDział 4. grafika koMPuteroWa W tym rozdziale: dowiesz się, jak: • tworzyć proste rysunki i motywy za pomocą narzędzi edytora grafi ki, • zaznaczać, kopiować, wklejać i przesuwać elementy rysunków, • stosować tekst i kolor w rysunkach, • zapisywać rysunki na dysku, • drukować prace grafi czne; nauczysz się: • wykonywać zrzuty ekranu; poznasz: • tajemnice komputerowego rysowania, • dodatkowe opcje dostępne w poznanych programach. CD krok po kroku pod okiem nauczyciela inny przedmiot odwołanie do WWW uwaga zadanie bonusowe zadanie projektowe zadanie trudniejsze zeszyt ćwiczeń Kup książkęPoleć książkę lekcja 10. Temat: Tajemnicze rysunki — sztuczki rysunkowe Wiesz już, że edytory grafi ki to programy, za pomocą których wykonujemy komputerowe rysunki. Znasz kilka takich programów. Program Paint też nie jest Ci obcy, często korzystasz z jego narzędzi, ale czy możesz powiedzieć, że znasz wszystkie jego możliwości? Mamy nadzieję, że z nami poznasz większość z nich i z czasem komputerowe rysowanie stanie się dla Ciebie przyjemnością. A może już tak jest? Właściwie nie powinniśmy już nic podpowiadać, ale… jest kilka sztuczek, które warto znać. Gdy je opanujesz, rysowanie stanie się dużo prostsze. Wykonaj ćwiczenia, które odkryją przed Tobą kolejne tajemnice komputerowego rysowania. Ćwiczenie 4.1. Ciekawostka Walentynki to święto zakochanych, które przypada 14 lutego. W ten dzień bliscy przyjaciele i zakochani obdarowują się drobnymi prezentami, na przykład samodzielnie wykonanymi kartkami. Do Polski święto dotarło w latach 90. XX wieku ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. symbolem walentynek jest czerwone serce. Przygotuj kartkę okolicznościową na walentynki, taką jak na rysunku 4.1. Zapisz plik. Aby wykonać rysunek, wykorzystaj narzędzia dostępne w programie. Kolejne etapy rysowania przedstawione są poniżej. Opiszemy je kolejno. Etap I Etap II Etap III Etap IV Rysunek 4.1. Kartka okolicznościowa 42 Rozdział 4. Grafi ka komputerowa Kup książkęPoleć książkę Etap I 1 Z palety kolorów wybierz kolor 1. — czerwony 2 W grupie Kształty wybierz przycisk Owal 3 Wybierz kontur kształtu, na przykład Kredka lub Flamaster, klikając w grupie Kształty . . przycisk Kontur . 4 Narysuj kształt owalny. 5 Zaznacz i skopiuj narysowane koło — kliknij przycisk Wybierz (opcje zaznaczeń — Zaznaczenie przezroczyste) w grupie Obraz. Ustaw koła obok siebie, jak na rysunku. Etap II 1 Za pomocą narzędzia 2 Możesz wybrać kartę Widok, a w niej zaznaczyć opcję Linie siatki — rysowanie będzie narysuj linie widoczne na rysunku. łatwiejsze. 3 Ponownie wybierz kartę Start, dokończ rysowanie. 4 Aby wykonanie rysunku było łatwiejsze, możesz użyć narzędzia Powiększenie , widocznego na dole ekranu. Etap III 1 Usuń zbędne linie narzędziem Gumka dostępnym w grupie Narzędzia. Im większe powiększenie obrazu ustawisz, tym lepszy efekt zmian uzyskasz. wylej kolor czerwony wewnątrz rysunku. 2 Za pomocą narzędzia Wypełnij kolorem Etap IV 1 Zaznacz i skopiuj rysunek serca. Wklej go i ustaw obok pierwszego serca. 2 Korzystając z opcji Kopiuj/Wklej, wykonaj rysunek. 3 Usuń linie siatki — w tym celu wybierz ponownie kartę Widok i usuń zaznaczenie opcji Linie siatki. Gotowy rysunek powinien być podobny do tego na rysunku 4.1. Zapisz rysunek w swoim katalogu Rysunki, nadaj plikowi właściwą nazwę. Ćwiczenie 4.2. Narysuj krajobraz miejski z konturem księżyca, jak na rysunku 4.2. Zapisz rysunek w swoim katalogu Rysunki, nadaj plikowi nazwę noc_1. Lekcja 10. Temat: Tajemnicze rysunki — sztuczki rysunkowe 43 Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.2. Rysunek księżyca, wersja 1. Rysunek 4.3. Ustalenie parametrów rysowania Zwróć uwagę na: • rozmiar konturów, • kolor tła rysunku, • styl rysowania, • ustawienie kolorów rysowanych kół. Wykonaj kolejno następujące czynności: 1 Włącz wyświetlanie linii siatki (karta Widok, grupa Pokaż lub ukryj, opcja Linie siatki). 2 Wybierz narzędzia jak na rysunku 4.3. Ustal rozmiar linii rysowania . 3 Za pomocą narzędzia Owal narysuj dwa zachodzące na siebie koła (pamiętaj o wciśnięciu klawisza Shift ). Możesz skopiować pierwsze z narysowanych kół i wkleić je, jak pokazuje rysunek 4.4. 4 Zmaż nadmiarowe kreski w miejscu przecięcia kół (rysunek 4.5). Zobaczysz je dokładniej, jeśli ustawisz powiększenie za pomocą narzędzia Powiększenie (x2 lub więcej) . 5 Wypełnij kolorem czarnym odcięty fragment rysunku. 6 Dorysuj krajobraz miejski (narzędzie ), tak jak pokazano na rysunku 4.2. Rysunek 4.4. Rysunek konturów księżyca — kopiowanie i nakładanie kół Gotowe. Ćwiczenie 4.3. Zastanów się, jak wykonać rysunek przedstawiony obok — krajobraz górski i księżyc (rysunek 4.6). W tym ćwiczeniu zastosowana została pewna sztuczka — jaka? Nie podamy gotowej odpowiedzi. Pomyśl i przedyskutuj swój pomysł z kolegą lub koleżanką z klasy. Czy Wasze pomysły się różnią? Wykonaj rysunek. Rysunek 4.�. Rysunek księżyca, wersja 2. Rysunek 4.5. Korekta rysunku 44 Rozdział 4. Grafi ka komputerowa Kup książkęPoleć książkę Ćwiczenie 4.4. Wykonaj rysunek przedstawiający kolejne fazy Księżyca. Podpowiedź znajdziesz na rysunku 4.7. Informacji na ten temat poszukaj w encyklopedii internetowej. Pytania i zadania 1 Wykonaj ćwiczenie A z płyty. Rysunek 4.�. Fazy Księżyca 10A 2 Wykonaj rysunek sympatycznej buźki ze znanej, bardzo starej gry Pac-Man (rysunek 4.8). Ciekawostka Gra Pac-Man powstała w 1980 roku, czyli ponad 30 lat temu. Rekord świata ustanowiony w 1999 roku wynosi 3 333 360 punktów i jest to maksymalna liczba punktów do zdobycia. Osiągnięcie tego wyniku zajęło rekordziście 6 godzin. Rysunek 4.8. Buźka z gry Pac-Man 3 Wykorzystując posiadane umiejętności, przygotuj w edytorze grafi ki kartkę okolicznościową o tematyce świątecznej. Przykłady takich kartek pokazuje rysunek 4.9. Rysunek 4.9. Przykładowe kartki okolicznościowe 4 Wykonaj ćwiczenia B i C z płyty. 5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 5., lekcja 10). 10BC 10 Lekcja 10. Temat: Tajemnicze rysunki — sztuczki rysunkowe 45 Kup książkęPoleć książkę lekcja 11. Temat: Zrzut ekranu — wykorzystanie funkcji Print Screen Na klawiaturze komputera znajduje się klawisz następujące czynności: . Aby poznać jego działanie, wykonaj 1 Uruchom programy widoczne na rysunku 4.10. 2 Naciśnij klawisz . 3 Wybierz okno programu Paint. 4 Z menu programu Paint wybierz przycisk Wklej (karta Start, grupa Schowek). Na czystą kartkę programu Paint zostanie wstawiony widok ekranu monitora Twojego komputera. Jest to rysunek, możesz go zatem zapisać na dysku. Możesz go również dowolnie modyfi kować i drukować. Rysunek 4.1�. Przykład zastosowania klawisza Print Screen Klawisz Print Screen (oznaczany również skrótami: PrtScr, PrtSc) w chwili użycia zapamiętuje zawartość ekranu komputera. Ćwiczenie 4.5. Uruchom program Kalkulator (upewnij się, że okno tego programu jest aktywne). Naciśnij i przytrzymaj lewy klawisz Alt, a następnie naciśnij klawisz Print Screen. Pamiętaj! Kombinacja klawiszy alt+Print screen kopiuje aktywne okno. Uruchom program Paint, wklej wykonany zrzut ekranu. Na czystą kartkę zostanie wstawiony widok okna programu Kalkulator. 46 Rozdział 4. Grafi ka komputerowa Kup książkęPoleć książkę Pytania i zadania 1 Wykonaj ćwiczenie A z płyty. 2 Wykonaj ćwiczenia B i C z płyty. 3 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 5., lekcja 11). 11A 11BC 11 lekcja 12. Temat: Tekst rysunkiem, rysunek tekstem Rysunki wykonane na dzisiejszej lekcji zapisz w swoim katalogu Rysunki na szkolnym komputerze, nadając im odpowiednie nazwy. Rysunki, które wykonujesz na lekcjach informatyki przy użyciu edytorów grafi ki, należą do kategorii grafi ki artystycznej lub grafi ki użytkowej. Czy potrafi sz powiedzieć, na czym polega różnica między nimi? Odpowiedzi poszukaj w podręczniku do plastyki, w internecie lub w bibliotece szkolnej. Ćwiczenie 4.6. Wykonaj rysunek Napis z cieniem (rysunek 4.11). 1 Uruchom program Paint. 2 Ustal szerokość rysunku na 9 cm, wysokość na 5 cm ( 3 Ustal szary kolor tła. 4 Powiększ obszar rysunku narzędziem /Właściwości). Powiększenie (x3). Wybierz z menu narzędzi przycisk Tekst tekst, dobierając odpowiedni format czcionki, czyli rodzaj czcionki, jej wielkość i styl (rysunek 4.12). i wprowadź Rysunek 4.11. Napis z cieniem Rysunek 4.12. Ustalenie parametrów czcionki dla zaznaczonego obszaru — program Paint Lekcja 12. Temat: Tekst rysunkiem, rysunek tekstem 47 Kup książkęPoleć książkę 5 Co dalej? I tu niespodzianka. Nie otrzymasz w tym miejscu gotowego rozwiązania. Pomyśl, zastanów się, porozmawiaj z kolegami i koleżankami w klasie. Razem wymyślicie nawet kilka sposobów. Każdy z nich będzie dobry, jeśli da spodziewany efekt. Powodzenia!  Ćwiczenie 4.7. Zaprojektuj własną wizytówkę. Zastosuj napis z cieniem. W kolejnym ćwiczeniu również zachęcamy Cię do eksperymentowania. Istnieje kilka różnych sposobów wykonywania kolorowych napisów w programie Paint, dlatego celowo nie podajemy gotowego rozwiązania. Ćwiczenie 4.8. Wykonaj rysunek Kolorowe litery (rysunek 4.13). Ustal szerokość rysunku na 17 cm, wysokość na 8 cm. Rysunek 4.13. Kolorowe litery Ćwiczenie 4.9. Zaprojektuj okładkę na zeszyt do informatyki. Zastosuj kolorowe litery. Ćwiczenie 4.10. Wykonaj rysunek znaczka pocztowego (rysunek 4.14). Zacznij od ustalenia rozmiaru znaczka pocztowego i zasad jego projektowania. Informacje na ten temat znajdziesz na pewno w encyklopedii internetowej. A może zbierasz znaczki pocztowe? Jeśli tak, to znasz odpowiedź i możesz pomóc kolegom i koleżankom w klasie. Zastosuj różne odcienie barw. Rysunek 4.14. Znaczek pocztowy — wiosna 48 Rozdział 4. Grafi ka komputerowa Kup książkęPoleć książkę 12 Ćwiczenie 4.11. Wykorzystując posiadane umiejętności, przygotuj w edytorze grafi ki rysunek Znak grafi czny z liter (rysunek 4.15). W zeszycie ćwiczeń zapisz instrukcję wykonania rysunku. Rysunek 4.15. Znak grafi czny z liter Pytania i zadania 1 Wykonaj ćwiczenie A z płyty. 2 Wykonaj rysunek przedstawiający mozaikę kolorowych liter. Zapisz go w pliku o nazwie mozaika. 3 Zaprojektuj okładki zeszytów szkolnych do różnych przedmiotów. Przykłady pokazuje rysunek 4.16. Rysunek 4.1�. Rysunki okładek zeszytów szkolnych 4 Przygotuj opracowane dokumenty do druku. Powiedz, o czym należy pamiętać w trakcie przygotowywania dokumentów do druku. 5 Wykonaj ćwiczenia B i C z płyty. 6 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 5., lekcja 12). 12A 12BC 12 Lekcja 12. Temat: Tekst rysunkiem, rysunek tekstem 49 Kup książkęPoleć książkę lekcja 13. Temat: Zmieniamy kształt krzywej Rysunki wykonane na dzisiejszej lekcji zapisz w swoim katalogu Rysunki na szkolnym komputerze, nadając im odpowiednie nazwy. Do rysowania będziesz używać narzędzia Krzywa . Zacznij od najprostszych ćwiczeń. Ćwiczenie 4.12. Narysuj buźkę jak na rysunku 4.17. 1 Uruchom program Paint. 2 Ustal atrybuty obrazu (wysokość i szerokość obrazu) — samodzielnie zdecyduj o rozmiarze rysunku. W trakcie rysowania możesz zmienić jego rozmiar, gdy zajdzie taka potrzeba. 3 Wypełnij tło kolorem. 4 Wybierz narzędzie Krzywa rysowania . . Ustal kolor i rozmiar linii 5 Ustaw wskaźnik myszy w obszarze rysowania i przeciągnij, rysując linię. Pod koniec rysowania zwolnij przycisk myszy. Rysunek 4.1�. Buźka 6 Chwyć środek narysowanej linii wskaźnikiem myszy (zmieni on kształt na ), przeciągnij w dół, aż uzyskasz właściwe wygięcie linii, po czym zwolnij przycisk myszy. Aby zatwierdzić zmianę, kliknij ponownie LPM. narysuj oczy. Możesz wykorzystać opcję Kopiuj/Wklej. 7 Za pomocą narzędzia Owal 8 Dorysuj nos za pomocą narzędzia 9 Zapisz rysunek. . 50 Rozdział 4. Grafi ka komputerowa Kup książkęPoleć książkę Ćwiczenie 4.13. Wykonaj rysunek fali (rysunek 4.18). 1 Ustal szerokość rysunku na 15 cm, wysokość na 10 cm. 2 Wybierz kolor tła. 3 Wybierz narzędzie 4 Narysuj linię. Chwyć ją wskaźnikiem myszy (w ¼ długości linii) i powoli , następnie ustal kolor i rozmiar linii rysowania. przesuwaj w dół, aż uzyskasz wygięcie — wskaźnik myszy zmieni kształt na Rysunek 4.18. Fala . 5 Co dalej? Musisz w ¾ długości linii chwycić ją wskaźnikiem myszy o kształcie . A potem po prostu próbuj. Za pierwszym razem nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać, ale po pewnym czasie nabierzesz wprawy. Powodzenia!  Kolejne ćwiczenie wymaga już dużej wprawy w korzystaniu z narzędzia . Ćwiczenie 4.14. Narysuj krzywą przedstawioną na rysunku 4.19. Nie będziemy opisywać krok po kroku, jak wykonać rysunek. Po prostu chwytaj i wyginaj linię. Tu nikt Ci nie pomoże — trening czyni mistrza. Rysunek 4.19. Krzywa Kolejne ćwiczenie wydaje się proste. Wymaga jednak chwili zastanowienia. Dlaczego? Dowiesz się, gdy będziesz je wykonywać. W ostatnim ćwiczeniu postaraj się wykorzystać wszystkie umiejętności zdobyte na dzisiejszej lekcji. Ćwiczenie 4.15. Narysuj uśmiechniętą rybę (rysunek 4.20). Omów kolejne etapy powstawania rysunku. Zapisz plik na dysku, nadając mu nazwę ryba. Rysunek 4.2�. Ryba Lekcja 13. Temat: Zmieniamy kształt krzywej 51 Kup książkęPoleć książkę Pytania i zadania 1 Wykonaj ćwiczenie A z płyty. 13A 2 Wykonaj rysunek przedstawiający to samo drzewo w różnych porach roku. Podczas tworzenia rysunku wykorzystaj schowek. Przykład pokazano na rysunku 4.21. Rysunek 4.21. Rysunek „Pory roku” 3 Zaprojektuj znak grafi czny z użyciem opcji Kopiuj/Wklej. Wskaż miejsce, w którym został wykorzystany schowek. Przykładowy rysunek przedstawiono na rysunku 4.22. 4 Wykonaj ćwiczenia B i C z płyty. 5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 5., lekcja 13). 13BC 13 Rysunek 4.22. Rysunek „Rodzinka” lekcja 14. Temat: Komputerowe rysunki — odbicie lustrzane, krzywa Wiesz już dużo o komputerowym rysowaniu, zatem z pewnością poradzisz sobie z ćwiczeniem, które zaplanowaliśmy na dzisiejszą lekcję. Program Paint umożliwia obracanie obrazu oraz pochylanie całego rysunku lub tylko jego fragmentu w pionie lub poziomie o podaną liczbę stopni. Ćwiczenie 4.16. Narysuj motyla. Rysunek zapisz na dysku komputera pod nazwą motyl w katalogu Rysunki. Wykonaj poniższe polecenia. 1 Ustal rozmiar rysunku: 26×18 cm ( /Właściwości). 52 Rozdział 4. Grafi ka komputerowa Kup książkęPoleć książkę 2 Przy użyciu narzędzia Owal narysuj trzy koła o różnej wielkości. Będzie to tułów motyla (rysunek 4.23). 3 Z tak ułożonych kół nie zbudujesz motyla. Trzeba ustawić je w szeregu, pionowo. W tym celu użyj opcji zaznaczania: karta Start, grupa Obraz, przycisk Wybierz, opcja Zaznaczanie prostokątne oraz Zaznaczanie przezroczyste. Przydatne będzie również wyświetlenie linii siatki (karta Widok, grupa Pokaż lub ukryj). 4 Zaznaczaj kolejne koła i ustawiaj je tak jak na rysunku 4.24. Rysunek 4.23. Trzy koła, które posłużą do utworzenia tułowia motyla Rysunek 4.24. Właściwe położenie kół, widoczne linie siatki 5 Skoro masz już tułów, dorysuj skrzydło i dolną część tułowia za , a koła na skrzydle i oko . Jeśli popełnisz błąd, pomocą narzędzia Kształty/Krzywa — za pomocą narzędzia Kształty/Owal możesz skorzystać z gumki . 6 Rezultat powinien przypominać kompozycję podobną lub przycisku Cofnij do tej z rysunku obok. Zaznacz dokładnie połowę motyla (rysunek 4.25). 7 Zastosuj polecenia Kopiuj i Wklej. Możesz wkleić ów fragment na tej samej lub nowej kartce. Rysunek 4.25. Zaznaczona połowa motyla 8 Po wklejeniu połowy motyla i wybraniu barw poszczególnych elementów pokoloruj rysunek przy użyciu przycisku w znany Ci już sposób (rysunek 4.26). Rysunek 4.2�. Pokolorowany rysunek 9 Za pomocą przycisku zaznacz rysunek i przenieś go na środek kartki (wskaźnik ma kształt ). 10 Zastosuj opcje Kopiuj i Wklej. 11 Wklejony rysunek obróć tak, by uzyskać dwie połówki motyla. W tym celu wybierz z menu podręcznego opcję Obróć/Przerzuć w poziomie (rysunek 4.27). Rysunek 4.2�. Wybór polecenia Obróć/Przerzuć w poziomie Lekcja 14. Temat: Komputerowe rysunki — odbicie lustrzane, krzywa 53 Kup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II)
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: