'Informatyka Europejczyka' to zestaw edukacyjny przygotowany przez lidera na rynku książek informatycznych. Zawiera on w sobie doświadczenie wydawnicze i dydaktyczne zdobyte przez wydawnictwo Helion w trakcie publikowania ponad 1500 książek, z których korzystają na co dzień zarówno zawodowi informatycy, jak i zwykli użytkownicy komputerów -- łącznie ponad 3 miliony czytelników. To m.in. dzięki książkom Helionu najmłodsze pokolenie polskich informatyków uważane jest za światową elitę informatyczną, poszukiwaną przez pracodawców na międzynarodowym rynku pracy.
'Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla szkół ponadgimnazjalnych' jest książką pomocniczą dla nauczyciela, który prowadzi zajęcia, korzystając z podręcznika 'Informatyka Europejczyka. Technologia informacyjna'. Zawiera on listę tematów, które można omówić na lekcjach, ćwiczenia fakultatywne, pozwalające na zdobycie dodatkowej wiedzy, cztery zestawy tematów sprawdzianów oraz propozycje wymagań na poszczególne oceny.
'Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla szkół ponadgimnazjalnych' zawiera omówienia następujących zagadnień:
Źródła informacji i metody komunikacji
Internet -- przeglądanie stron WWW, wyszukiwanie informacji, bezpieczeństwo w sieci
Poczta elektroniczna
Internet i regulacje prawne
Komputer, system operacyjny i aplikacje
Przechowywanie danych
Sieci komputerowe
Edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne
Bazy danych
'Informatyka Europejczyka' to:
Najnowsze i najbardziej aktualne podręczniki z informatyki i technologii informacyjnej
Doświadczenie zdobyte w trakcie publikowania ponad 1500 książek informatycznych
Doświadczenie dydaktyczne autorów wsparte rzetelną wiedzą zawodowych informatyków
Edukacja informatyczna na najwyższym europejskim poziomie, przygotowująca uczniów do międzynarodowej konkurencji
Zestawowi, na który składa się: 'Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych' oraz 'Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla szkół ponadgimnazjalnych', towarzyszy płyta CD zawierająca materiały pomocnicze do wykonywania ćwiczeń, demonstracyjne programy edukacyjne oraz ofertę książek wydawnictwa Helion. Uwaga : płyta CD dołączona jest do książki ' Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych'
Poradnik może służyć zarówno jako gotowy zestaw konspektów i ćwiczeń, jak i pełnić rolę materiału wyjściowego do opracowania własnych rozwiązań.
Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREĎCI
SPIS TREĎCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOĎCIACH
O NOWOĎCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny dla
szkó³ ponadgimnazjalnych
Autor: Witold Wrotek
ISBN: 83-7361-929-1
Format: 122×194, stron: 184
„Informatyka Europejczyka” to zestaw edukacyjny przygotowany przez lidera na rynku
ksi¹¿ek informatycznych. Zawiera on w sobie doġwiadczenie wydawnicze i dydaktyczne
zdobyte przez wydawnictwo Helion w trakcie publikowania ponad 1500 ksi¹¿ek,
z których korzystaj¹ na co dzieñ zarówno zawodowi informatycy, jak i zwykli u¿ytkownicy
komputerów — ³¹cznie ponad 3 miliony czytelników. To m.in. dziêki ksi¹¿kom Helionu
najm³odsze pokolenie polskich informatyków uwa¿ane jest za ġwiatow¹ elitê
informatyczn¹, poszukiwan¹ przez pracodawców na miêdzynarodowym rynku pracy.
„Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla szkó³ ponadgimnazjalnych” jest
ksi¹¿k¹ pomocnicz¹ dla nauczyciela, który prowadzi zajêcia, korzystaj¹c z podrêcznika
„Informatyka Europejczyka. Technologia informacyjna”. Zawiera on listê tematów, które
mo¿na omówiæ na lekcjach, æwiczenia fakultatywne, pozwalaj¹ce na zdobycie
dodatkowej wiedzy, cztery zestawy tematów sprawdzianów oraz propozycje wymagañ
na poszczególne oceny.
„Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla szkó³ ponadgimnazjalnych”
zawiera omówienia nastêpuj¹cych zagadnieñ:
• Ēród³a informacji i metody komunikacji
• Internet — przegl¹danie stron WWW, wyszukiwanie informacji,
bezpieczeñstwo w sieci
• Poczta elektroniczna
• Internet i regulacje prawne
• Komputer, system operacyjny i aplikacje
• Przechowywanie danych
• Sieci komputerowe
• Edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne
• Bazy danych
„Informatyka Europejczyka” to:
• Najnowsze i najbardziej aktualne podrêczniki z informatyki
i technologii informacyjnej
• Doġwiadczenie zdobyte w trakcie publikowania ponad 1500
ksi¹¿ek informatycznych
• Doġwiadczenie dydaktyczne autorów wsparte rzeteln¹ wiedz¹
zawodowych informatyków
• Edukacja informatyczna na najwy¿szym europejskim poziomie,
przygotowuj¹ca uczniów do miêdzynarodowej konkurencji
Zestawowi towarzyszy p³yta CD zawieraj¹ca materia³y pomocnicze do wykonywania
æwiczeñ, demonstracyjne programy edukacyjne oraz ofertê ksi¹¿ek wydawnictwa Helion.
Spis treści
Wstęp do poradnika metodycznego
9
1. Źródła informacji i metody komunikacji
11
1.1. Ćwierć wieku przemian...................................................k......... 11
1.2. Morze informacji...................................................k...................12
1.3. Podstawowe pojęcia ...................................................k...............12
1.4. Społeczeństwo informacyjne a TI...........................................13
1.5. Źródła informacji ...................................................k..................14
1.6. Zagrożenia związane z korzystaniem z niewłaściwych
źródeł informacji ...................................................k...................14
Sprawdzian ...................................................k....................................15
2. Internet
19
2.1. Czym jest Internet? ...................................................k................19
2.2. Usługi internetowe ...................................................k............... 20
2.3. WWW i e-mail...................................................k....................... 24
2.4. Korzyści i zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu.....25
Sprawdzian ...................................................k................................... 28
3. Wędrówki po Internecie
31
3.1. Wczytywanie stron o znanym adresie....................................31
3.2. Poruszanie się po stronie WWW........................................... 32
3.3. Jak wrócić do strony ostatnio przeglądanej?.........................33
3.4. Historia odwiedzonych stron ................................................ 34
3.5. Zakładki ...................................................k..................................35
3.6. Zapisywanie stron WWW...................................................k.....36
3.7. Drukowanie stron WWW ...................................................k... 37
Sprawdzian ...................................................k................................... 37
4
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A S Z K O Ł P O N A D G I M N A Z J A L N Y C H
4. Wyszukiwanie informacji
41
4.1. Portal, katalog, wyszukiwarka .................................................41
4.2. Tajemnice skutecznego wyszukiwania ................................. 42
4.3. Grupy dyskusyjne ...................................................k................. 43
Sprawdzian ...................................................k................................... 44
5. Poczta elektroniczna
47
5.1. Parametry konta pocztowego................................................. 47
5.2. Zasady doboru haseł ...................................................k............ 49
5.3. Wysyłanie i odbieranie listów .................................................51
5.4. Listy z załącznikami ...................................................k............. 52
5.5. Książka adresowa ...................................................k...................53
5.6. Papeteria...................................................k................................. 54
Sprawdzian ...................................................k................................... 55
6. Bezpieczeństwo
57
6.1. Weryfikacja bezpieczeństwa strony ....................................... 57
6.2. Podpis elektroniczny...................................................k............ 58
6.3. Cele i zasady szyfrowania wiadomości ................................. 60
6.4. Klucz prywatny i klucz publiczny..........................................61
6.5. Program PGP...................................................k......................... 62
Sprawdzian ...................................................k................................... 64
7. Przestrzeganie prawa
67
7.1. Zasady netykiety...................................................k.................... 67
7.2. Podstawowe zasady korzystania z oprogramowania
komputerowego...................................................k.................... 68
7.3. Licencje na program i ich rodzaje ......................................... 68
7.4. Zasady prawne korzystania z cudzych materiałów............. 69
7.5. Wybrane fragmenty prawa autorskiego ............................... 70
Sprawdzian ...................................................k................................... 72
8. Przyszłość przekazu informacji
75
8.1. Cele przewidywania przyszłości............................................. 75
8.2. Zastosowania Internetu...................................................k....... 76
8.3. Znaczenie TI w przekazie informacji.................................... 78
8.4. Zalety i wady technologii informacyjnej ............................. 79
8.5. Wpływ Internetu na rozwój obywateli i państw...................81
8.6. Kierunki rozwoju źródeł informacji .................................... 82
Sprawdzian ...................................................k................................... 84
S P I S T R E Ś C I
5
9. Sprzęt TI
87
9.1. Po co nam komputer? ...................................................k.......... 87
9.2. Z czego składa się komputer?................................................. 90
9.3. Optymalna konfiguracja sprzętowa komputera..................91
Sprawdzian ...................................................k................................... 93
10. System operacyjny
95
10.1. Rola oprogramowania...................................................k........ 95
10.2. Systemy operacyjne...................................................k............. 96
Sprawdzian ...................................................k................................... 98
11. Aplikacje
101
11.1. Programowalność i wielozadaniowość...............................101
11.2. Podstawowy zestaw oprogramowania................................103
Sprawdzian ...................................................k..................................105
12. Ochrona danych
107
12.1. Znaczenie ochrony danych ................................................ 107
12.2. Przyczyny utraty danych...................................................k.. 108
12.3. Przyczyny odtajnienia danych ........................................... 109
12.4. Zasady ochrony zasobów komputera ................................110
12.5. Wirusy robaki, trojany ...................................................k......112
12.6. Profilaktyka ...................................................k........................112
12.7. Kopie zapasowe...................................................k..................114
Sprawdzian ...................................................k.................................. 116
13. Utrzymywanie komputera w sprawności
119
13.1. Konta użytkowników ...................................................k........119
13.2. Konserwacja systemu...................................................k........ 122
13.3. Przywracanie systemu...................................................k........123
Sprawdzian ...................................................k................................. 124
14. Sieci komputerowe
127
14.1. Czym jest sieć? ...................................................k................... 127
14.2. Topologia sieci ...................................................k.................. 128
14.3. Sieciowe abc ...................................................k....................... 129
14.4. Użytkownicy i ich uprawnienia..........................................130
Sprawdzian ...................................................k..................................132
6
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A S Z K O Ł P O N A D G I M N A Z J A L N Y C H
15. Opracowywanie dokumentów tekstowych
135
15.1. Edytor edytorowi nie równy... .............................................135
15.2. Dokumenty i pliki ...................................................k.............136
15.3. Paski narzędzi ...................................................k.....................137
15.4. Wyświetlanie tekstu ...................................................k...........138
15.5. Operacje blokowe...................................................k.............. 140
15.6. Ogólne zasady pisania tekstów ...........................................141
15.7. Formatowanie tekstów ...................................................k..... 142
15.8. Rysunki ...................................................k...............................143
15.9. Tabele...................................................k.................................. 144
15.10. Drukowanie dokumentu ...................................................k145
Sprawdzian ...................................................k..................................146
16. Arkusz kalkulacyjny
149
16.1. Zalety arkuszy kalkulacyjnych ........................................... 149
16.2. Uruchamianie arkusza kalkulacyjnego .............................150
16.3. Okno programu ...................................................k................. 151
16.4. Komórka aktywna ...................................................k.............152
16.5. Nawigacja i zaznaczanie...................................................k....152
16.6. Rozmiary i liczba komórek .................................................153
16.7. Wprowadzanie danych...................................................k......153
16.8. Edycja danych ...................................................k....................154
16.9. Formatowanie danych...................................................k.......155
16.10. Wykresy ...................................................k.............................157
16.11. Drukowanie...................................................k.......................158
16.12. Funkcje i formuły...................................................k.............159
Sprawdzian ...................................................k..................................160
17. Bazy danych
163
17.1. Rzeka informacji ...................................................k................163
17.2. Komputerowe bazy danych.................................................164
17.3. Tabele i kartoteki na papierze .............................................164
17.4. Tabele i kartoteki w komputerze ........................................165
17.5. Odchudzanie tabeli ...................................................k...........165
17.6. Lista potrzeb ...................................................k.......................166
17.7. Nie ma bazy uniwersalnej....................................................166
17.8. Ogólne zasady projektowania.............................................167
S P I S T R E Ś C I
7
17.9. Jak działają bazy danych?...................................................k..167
17.10. Relacje...................................................k................................168
17.11. Twoja baza danych ...................................................k...........169
17.12. Praca z programem ...................................................k..........169
17.13. Obiekty bazy danych ...................................................k.......169
17.14. Definiowanie pól ...................................................k............ 170
17.15. FAQ — edycja baz danych ................................................171
Sprawdzian ...................................................k................................. 172
18. Metody prezentacji
z wykorzystaniem technologii informacyjnej
175
18.1. HTML...................................................k..................................175
18.2. Prezentacja informacji w Internecie.................................. 177
Sprawdzian ...................................................k................................. 178
Źródła informacji
i metody komunikacji
1.1. Ćwierć wieku przemian
Tematy
♦ Wzrost liczby przetwarzanych informacji wymusił zwiększenie
dostępności komputerów. IBM PC odpowiadał
na zapotrzebowania społeczeństwa.
♦ Komputery umożliwiły skuteczniejsze przetwarzanie
informacji, ale komunikowanie się nadal realizowane
było z wykorzystaniem tradycyjnych form łączności:
listów, telefonu i faksu.
♦ Internet ułatwił rozwijanie działalności naukowej.
Rozwój nauki nie byłby możliwy bez szybkiej wymiany
myśli i efektów pracy naukowców. Internet umożliwił
błyskawiczne udostępnianie plików.
♦ Komputery i ich oprogramowanie były optymalizowane
pod kątem łatwiejszej obsługi. Jest to ważne dla osób
o wykształceniu nieinformatycznym. Przełomowe znaczenie
miało wprowadzenie systemów z interfejsem graficznym.
Komputer stał się wówczas narzędziem dostępnym
dla wszystkich — jak maszyna do pisania czy kalkulator.
1 2
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A S Z K Ó Ł P O N A D G I M N A Z J A L N Y C H
1.2. Morze informacji
Tematy
♦ Stale rosnąca liczba informacji spowodowała, że tradycyjne
— drukowane i pisane — źródła informacji przestały wystarczać.
♦ Komputery nadają się do zapamiętywania i przetwarzania
dużych zbiorów informacji.
♦ Objętość zbiorów danych zapisanych w plikach jest
znacznie mniejsza niż po wydrukowaniu ich na papierze.
♦ Dane w postaci elektronicznej łatwiej jest aktualizować,
wyszukiwać i udostępniać niż informacje przechowywane
w postaci wydruków.
Ćwiczenie 1.1
Baza danych wyszukiwarki Google jest aktualizowana co pewien czas.
Zanotuj, jak zmieniła się liczba zebranych informacji w ciągu:
a) miesiąca,
b) kwartału,
c) semestru,
d) roku szkolnego.
1.3. Podstawowe pojęcia
Tematy
♦ Liczba informacji, w przeciwieństwie do zasobów
naturalnych, nieustannie rośnie.
♦ Gospodarka nadmiaru będzie mogła istnieć, gdy odpowiednia
infrastruktura umożliwi powszechny do niej dostęp,
a społeczeństwo zostanie do tego przygotowane.
♦ Komputer jest podstawowym narzędziem służącym
do wyszukiwania informacji.
♦ Informacja jest podstawą rozwoju każdego człowieka.
Ź R Ó D Ł A I N F O R M A C J I I M E T O D Y K O M U N I K A C J I
1 3
Ćwiczenie 1.2
Podaj przykłady zasobów naturalnych, których wielkość zmniejsza się
nieodwracalnie. Uzupełnij poniższą listę przykładów źródeł informacji,
których objętość stale rośnie. Podaj uzasadnienie:
♦ wykaz obowiązujących aktów prawnych,
♦ książka telefoniczna,
♦ spis numerów rejestracyjnych samochodów,
♦ …
1.4. Społeczeństwo informacyjne a TI
Tematy
♦ Społeczeństwo informacyjne kształtuje się w krajach
postindustrialnych, w których rozwój technologii osiągnął
najszybsze tempo. Zarządzanie informacją, jej jakość,
szybkość przepływu są zasadniczymi czynnikami
konkurencyjności zarówno w przemyśle, jak i w usługach.
♦ Cechy społeczeństwa informacyjnego:
♦ elitarność (przynależność tylko niektórych jednostek),
♦ wielka liczebność,
♦ rozproszenie terytorialne,
♦ anonimowość jednostki,
♦ brak zorganizowania, wspólnych zwyczajów i instytucji.
Ćwiczenie 1.3
Wymień zastosowania technologii informacyjnej, z których nie korzystasz
z powodu braku środków technicznych. Uporządkuj je według ocze-
kiwanych korzyści.
Ćwiczenie 1.4
Wymień zastosowania technologii informacyjnej, z których nie korzystasz
z powodu braku umiejętności. Uporządkuj je według oczekiwanych ko-
rzyści.
1 4
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A S Z K Ó Ł P O N A D G I M N A Z J A L N Y C H
1.5. Źródła informacji
Tematy
♦ Rola pisanych i drukowanych źródeł informacji maleje,
natomiast rośnie znaczenie źródeł elektronicznych.
♦ Podstawowe kryteria wyboru źródeł informacji są następujące:
dostępność, umiejętność obsługi, wiarygodność informacji.
♦ Źródłem informacji jest poznawanie świata (dane, informacje,
wiedza).
Materiały pomocnicze do wykonania ćwiczenia 1.5 znajdują się na
płycie CD.
Ćwiczenie 1.5
Porównaj wygodę korzystania z internetowego rozkładu jazdy pociągów
z wertowaniem rozkładu w postaci książki.
1.6. Zagrożenia związane
z korzystaniem z niewłaściwych
źródeł informacji
Tematy
♦ Nieodpowiedzialne używanie słów kluczowych utrudnia
wyszukanie właściwych informacji.
♦ Internet umożliwia dużo szybsze opublikowanie informacji
niż gazeta czy książka.
♦ Istotnym kryterium selekcji źródeł informacji jest częstotliwość
ich aktualizacji.
♦ Informacje publikowane w Internecie nie są cenzurowane.
♦ Szkodliwy wpływ komputerów na system wartości człowieka.
♦ Gry edukacyjne.
Materiały pomocnicze do wykonania ćwiczeń z podręcznika znaj-
dują się na płycie CD.
Ź R Ó D Ł A I N F O R M A C J I I M E T O D Y K O M U N I K A C J I
1 5
Jeśli chcesz wiedzieć więcej…
Poniżej wyszczególnione są strony, na których znajdziesz infor-
macje o wpływie Internetu i nowoczesnych technologii na społe-
czeństwo i kulturę.
♦ http://www.kbn.gov.pl/gsi/, http://spoleczenstwoinformacyjne.pl/,
http://republika.pl/cyberbadacz/
Sprawdzian
Przykłady wymagań na poszczególne oceny
Ocena 2
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4
Uczeń:
– podaje kilka
przykładów
źródeł
informacji;
– uruchamia
pomoc do
programu,
np. systemu
Windows.
Znajduje
informację na
zadany temat.
Uczeń:
– podaje powody
występowania w sieci
nieaktualnych
informacji;
– uruchamia
przeglądarkę
internetową.
Znajduje
w Internecie
informacje
o aktualnych
wydarzeniach
na świecie.
Uczeń:
– wymienia
źródła
informacji,
z których
korzysta.
Uzasadnia wybór;
– wskazuje zalety
i wady używanych
źródeł informacji.
Uczeń:
– podaje kilka
powodów
popularności
komputerów
osobistych;
– uruchamia
program
edukacyjny, np.
encyklopedię
tematyczną
– znajduje
informacje na
zadany temat.
Ocena 3
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
– zna pojęcia:
społeczeństwo
przemysłowe,
społeczeństwo
informacyjne.
– zna pojęcia:
informatyka,
technologia
informacyjna.
– zna pojęcia:
wyszukiwarka,
informacja.
– wymienia
zastosowania
technologii
informacyjnej,
z których korzysta.
1 6
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A S Z K Ó Ł P O N A D G I M N A Z J A L N Y C H
Ocena 4
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
– wymienia
zależności
pomiędzy
terminami:
technologia
i technologia
informacyjna;
– zna zalety i wady
publikowania
informacji
w Internecie.
– rozumie związki
i zależności
między wiedzą,
a danymi;
– zna zalety i wady
korzystania
z informacji
publikowanych
w Internecie.
– rozumie
związki
i zależności
między
komunikacją,
a technologią
informacyjną;
– wymienia
zagrożenia
wynikające
z korzystania
z różnych
mediów, przed
którymi chroniłby
młodsze
rodzeństwo.
– rozumie
związki
i zależności
między
informatyką,
a technologią
informacyjną;
– wymienia
zagrożenia
spowodowane
korzystaniem
z niewłaściwych
źródeł
informacji.
Ocena 5
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
– prawidłowo
dzieli źródła
informacji na te,
które mogą
dezinformować,
i te, które takiego
zagrożenia
nie stanowią.
– prawidłowo
określa kryteria,
które powinny
spełniać rzetelne
źródła
informacji;
– potrafi
korzystać
ze źródeł
informacji
w sposób
wybiórczy;
– oprawnie
selekcjonuje
wyszukane
informacje.
– wymienia źródła
informacji, które
straciły, i te, które
zyskały na
znaczeniu;
– porównuje
zalety i wady
poszczególnych
źródeł
informacji;
– potrafi znaleźć
w Internecie
informację
sformułowaną tak,
aby przyciągnąć
jak najwięcej
czytelników;
– zna adresy
renomowanych
serwisów
informacyjnych.
– potrafi znaleźć
w prasie nagłówek
informacji, który
jest niezgodny
z treścią artykułu;
– poprawnie
charakteryzuje
kilka gazet
i czasopism.
Ź R Ó D Ł A I N F O R M A C J I I M E T O D Y K O M U N I K A C J I
1 7
Ocena 6
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
– wie, w jakim
kierunku
postępuje
rozwój źródeł
informacji;
– wskazuje wpływ
rozwoju źródeł
informacji
na życie
społeczeństwa;
– wskazuje, jaki
wpływ na jego
życie może mieć
rozwój źródeł
informacji;
– wymienia
zmiany
w klasyfikowaniu
źródeł informacji,
które zaszły
na przestrzeni
ostatnich kilku lat.
– omawia
przyszłość
poszczególnych
źródeł
informacji.
Wskazuje te,
które zyskają,
i te które stracą
popularność.
– sprawnie
korzysta
z możliwości
różnych metod
wyszukiwania
informacji.
– wskazuje, jaki
wpływ na życie
wybranej grupy
osób (np. osób
niepełnosprawny
ch) może mieć
rozwój źródeł
informacji;
– wymienia
zawody, które
pojawiły się
lub zyskały na
znaczeniu dzięki
upowszechnieniu
technologii
informacyjnej;
– wymienia
zawody,
które zanikły
lub straciły
na znaczeniu po
upowszechnieniu
technologii
informacyjnej.
Pobierz darmowy fragment (pdf)