Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00250 001496 12927641 na godz. na dobę w sumie
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (wydanie II) - książka
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (wydanie II) - książka
Autor: Liczba stron: 104
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-5077-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> gimnazjum
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Ćwiczenie czyni komputerowego mistrza

Zanim zaczniesz używać zaawansowanych narzędzi programów komputerowych, sięgnij po bardziej tradycyjną metodę - Twój własny zeszyt ćwiczeń. Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org umożliwi Ci usystematyzowanie Twojej wiedzy, sprawdzenie się w rozmaitych zadaniach i rozwój umiejętności w zakresie obsługi komputera.

W zeszycie znajdziesz zarówno ćwiczenia opisowe, testowe, jak i typowo techniczne. Ich rozwiązanie pomoże Ci w późniejszej pracy na komputerowych bazach danych oraz w edytorach tekstowych. Poznasz podstawy grafiki i wybierzesz najodpowiedniejszy dla siebie system operacyjny.

Umiejętności, które zdobędziesz dzięki wykonanym zadaniom, pozwolą Ci ożywiać prezentacje multimedialne. Będziesz także doskonale formatować dokumenty tekstowe - nawet w skomplikowany sposób. Nabierzesz również wprawy podczas pracy w sieci.

Kompletny zestaw Informatyka Europejczyka stanowi podręcznik + zeszyt ćwiczeń. Został on dodatkowo wzbogacony o płytę CD.

Wciśnij ENTER i do dzieła!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Rozdział 1. Zastosowanie komputera w życiu codziennym .........5 Rozdział 2. Elementy zestawu komputerowego ...........................13 Rozdział 3. System operacyjny, oprogramowanie ........................19 Rozdział 4. Podstawy grafi ki ...........................................................29 Rozdział 5. Praca z edytorem tekstu ..............................................41 Rozdział 6. Multimedia ....................................................................53 Rozdział 7. Internet i sieci ...............................................................61 Rozdział 8. Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych ....................73 Rozdział 9. Bazy danych ..................................................................83 Rozdział 10. Algorytmy i symulacje ..............................................91 3 Rozdział 4 Podstawy grafi ki Ćwiczenie 4.1. Napisz, co umożliwiają programy graficzne. ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... Ćwiczenie 4.2. Zaprojektuj na komputerze w dowolnym programie graficznym kartkę okolicznościową, na przykład urodzinową. Ćwiczenie 4.3. W programie Galeria fotografii systemu Windows otwórz wybra- ne zdjęcie ze swojej kolekcji i wciśnij przycisk . Sprawdź działanie każdego z przycisków widocznych po prawej stronie okna programu i napisz, co można zaobserwować po użyciu każdego z nich. 30 ......................................................... ...................................................................................... ......................................................... ...................................................................................... ......................................................... ...................................................................................... ......................................................... ...................................................................................... ......................................................... ...................................................................................... Ćwiczenie 4.4. Wyjaśnij, jak się nazywają i do czego służą pokazane poniżej narzę- dzia z przybornika programu GIMP. ................................................................................. ................................................................................. ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ Ćwiczenie 4.5. Napisz, których narzędzi programu GIMP należy użyć, aby zostały wyświetlone okna pokazane poniżej. i k fi a r g y w a t s d o P 31 ..................................... .............................................. ..................................... .............................................. Wypisz kilka jednostek miary dostępnych w oknach zaprezentowanych powyżej. Nowa warstwa Skalowanie .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... Ćwiczenie 4.6. Otwórz w programie GIMP dwie fotografie z własnej kolekcji i wyko- rzystaj takie narzędzia programu, aby uzyskać efekt przenikania. Na następnej stronie pokazano dwie przykładowe fotografie, do któ- rych zastosowano efekt przenikania. Rezultat tego zabiegu widać na trzecim zdjęciu. 32 W razie potrzeby pomoc znajdziesz w podręczniku, w podrozdziale 4.5. Ćwiczenie 4.7. Otwórz w programie MS Paint takie zdjęcie z własnej lub innej, darmowej kolekcji, które zostało zapisane w formacie JPEG. Zapisz je ponownie, wybierając kolejno typy pliku: GIF, mapę bitową 24-bi- tową, mapę bitową 256-kolorową, 16-kolorową i monochromatyczną. Sprawdź, a następnie zapisz rozmiar każdego z plików. Prześledź, czy widoczne są różnice w wyglądzie rysunku w zależno- ści od typu pliku wybranego z listy rozwijalnej w oknie zapisu pliku (Zapisz jako typ:). Zwróć uwagę, ile miejsca zajmuje ten sam plik zapisany w formatach GIF i JPEG w porównaniu z plikami zapisanymi jako mapa bitowa, ale przy różnej palecie kolorów. JPEG (.JPEG) — .................................................................. GIF (.GIF) — ....................................................................... Mapa bitowa 24-bitowa (.bmp) — ............................................. Mapa bitowa 256-kolorowa (.bmp) — ......................................... Mapa bitowa 16-kolorowa (.bmp) — .......................................... Mapa bitowa monochromatyczna (.bmp) — ................................. i k fi a r g y w a t s d o P 33 Ćwiczenie 4.8. Otwórz w programie GIMP dwie fotografie z własnej kolekcji i utwórz z nich fotomontaż. Niech jedna z nich posłuży Ci jako tło, z drugiej wytnij pasujące fragmenty i naklej je na pierwszą fotografię. Spójrz na ostatnie ze zdjęć — oto jaki efekt uzyskano po wycięciu ele- mentów z drugiej fotografii i wklejeniu ich do pierwszej fotografii. Podpowiem Ci, że aby osiągnąć taki efekt, posłużono się narzędziami: i . Ćwiczenie 4.9. Napisz, jakie czynności należy wykonać, aby otrzymać fotomontaż z dwóch zdjęć zaprezentowany w ćwiczeniu 4.8. ...................................................................................... ...................................................................................... 34 ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... Ćwiczenie 4.10. Dokończ zdania. Zapamiętywanie przez komputer obrazu w postaci mapy bitowej (obrazu rastrowego) polega na ................................................ ...................................................................................... ...................................................................................... Zapamiętywanie obrazów w postaci obiektów uwzględniających kształt, kolor, rozmiar i położenie (nazywane grafiką wektorową) polega na ......................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... Ćwiczenie 4.11. Poniższe zdjęcia są przedstawione w dużym powiększeniu. Do zapisu pierwszego z nich wybrano typ pliku JPEG, a do drugiego — GIF. Przyj- rzyj się obrazkom i napisz, jak wygląda pierwszy z nich, a jak drugi. Pod każdym zdjęciem wyjaśnij, jaką kompresję obrazu reprezentuje i na czym ona polega. i k fi a r g y w a t s d o P 35 ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... 36 Ćwiczenie 4.12. Otwórz w programie GIMP wybraną fotografię ze swojej kolekcji i zaprojektuj do niej animowany napis: Z pozdrowieniami. Zapisz swój projekt do formatu GIF i obejrzyj efekt w programie, który odtworzy tę animację, na przykład IrfanView. Spójrz na przykładową fotografię z animowanym napisem zaprezento- waną poniżej. Odpowiedz na pytania. • Jakiego polecenia należy użyć, aby obejrzeć animację pokazaną na pierwszym rysunku? ...................................................................................... • Jakiego polecenia w programie GIMP należy użyć, aby obejrzeć efekt animacji w programie, który umożliwi jej odtworzenie (drugi rysunek)? ...................................................................................... W razie potrzeby pomoc znajdziesz w podręczniku, w podrozdziale 4.5. Ćwiczenie 4.13. Korzystając z obrazów zapisanych na płycie CD dołączonej do podręcz- nika (folder Edytor grafiki/Obrazki do ćwiczeń), zaprojektuj w pro- gramie GIMP humorystyczną historyjkę obrazkową. Do całości zastosuj pasujące tło oraz napisy. i k fi a r g y w a t s d o P 37 Ćwiczenie 4.14. W programie GIMP otwórz dowolny obraz z własnej kolekcji. Z górne- go menu programu wybierz polecenia widoczne poniżej, a następnie napisz, co spowodowało ich użycie. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. ................................. Ćwiczenie 4.15. Wypisz znane Ci programy do przeglądania zdjęć i obrazów. ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... 38 Ćwiczenie 4.16. Dokończ zdanie. Fotomontaż polega na .......................................................... ...................................................................................... Ćwiczenie 4.17. Korzystając z obrazków zamieszczonych na płycie CD dołączonej do podręcznika, wykonaj fotomontaż. Wstaw także samodzielnie wyko- nane elementy i połącz je tak, aby powstał spójny obraz. Zastosuj do niego wybrane przez siebie filtry. Ćwiczenie 4.18. Znajdź w internecie przykładowe serwisy, w których można nieod- płatnie publikować swoje zdjęcia. Podaj adresy internetowe tych serwisów. ...................................................................................... ...................................................................................... ...................................................................................... Ćwiczenie 4.19. W dowolnym programie graficznym wykonaj ozdobny inicjał. Sprawdź, jak będzie wyglądał w połączeniu z innymi literami. Zapisz swoją pracę. Ćwiczenie 4.20. Zaprojektuj w programie graficznym logo swojej szkoły. Zasta- nów się, jakie charakterystyczne elementy powinny zostać w nim uwzględnione. i k fi a r g y w a t s d o P 39 Test sprawdzający 1. Grafika komputerowa to a. tworzenie tekstów za pomocą komputera. b. tworzenie rysunków i animacji za pomocą komputera. c. wszystkie dostępne programy służące do tworzenia rysunków i animacji. 2. Przybornik w programie GIMP a. zawiera narzędzia do tworzenia i obróbki rysunków. b. służy do przeglądania utworzonych rysunków. c. umożliwia animację utworzonych rysunków. 3. Piksel to a. jednostka pamięci. b. drobny element obrazu wypełniony tysiącami kolorów. c. najmniejszy element obrazu wyświetlanego na monitorze komputera. 4. Raster to a. siatka drobnych punktów, z których składa się obraz. b. jeden punkt obrazu. c. zestaw kolorów składających się na dany obraz. 5. Kompresja obrazu to a. zmniejszenie rozmiarów rysunku. b. sposób zapisu pliku graficznego umożliwiający zmniejszenie objętości obrazu. c. sposób zapisu pliku graficznego umożliwiający zwiększenie objętości obrazu. 40
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (wydanie II)
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: