Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00162 006559 13230253 na godz. na dobę w sumie
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 6. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II) - książka
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 6. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II) - książka
Autor: , Liczba stron: 112
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2822-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> szkoła podstawowa
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Dobrze wyćwiczony komputer

To już ostatni rok nauki w szkole podstawowej. Masz za sobą sporo zaliczonych lekcji z zajęć komputerowych. Teraz przyszedł czas na poważną informatykę, chociaż traktowaną trochę na wesoło. Oprócz sprzętu komputerowego potrzebny Ci będzie ten zeszyt ćwiczeń — to doskonały sposób, by zanotować wszystkie niezbędne informacje, sprawdzić zdobytą wiedzę i potrenować przed sprawdzianem.

Zadania, które przygotowałyśmy dla Ciebie, zapewnią Tobie i Twojemu komputerowi większe bezpieczeństwo oraz higienę pracy. Poćwiczysz pisanie na klawiaturze oraz edycję tekstu i grafiki. Zaczniesz tworzyć niestandardowe animacje, a na zakończenie 6 klasy przygotujesz własną „Kronikę klasy”. Dodatkowo postawisz pierwsze kroki w dziedzinie programowania. Może będzie to początek fascynującej drogi do przyszłej kariery?

Do zestawu została dołączona wyjątkowa płyta multimedialna, zawierająca mnóstwo ciekawych zadań, które zamienią naukę w inspirującą zabawę. Zagadki, kolorowanki, labirynty i inne ćwiczenia znajdujące się na płycie CD pomogą dziecku rozwijać umiejętności logicznego myślenia oraz samodzielnego zdobywania wiedzy.

Komplet podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz płyta z serii Informatyka Europejczyka pozwolą uczniom zdobywać wiedzę poprzez zabawę, a nauczycielom ułatwią przekazywanie nowego materiału w interesujący i niebanalny sposób. Helion to największe wydawnictwo informatyczne w Polsce, które teraz pomaga zgłębić tajemnice świata komputerów także naszym dzieciom.

Cały komputer w małym palcu!


Książki wchodzące w skład zestawu edukacyjnego Informatyka Europejczyka dla szkoły podstawowej, kl. 6, edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II):

Informatyka Europejczyka. Program nauczania do zajęć komputerowych w szkole podstawowej, kl. 4 - 6. Edycja Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS 10.5, Linux Ubuntu. (Wydanie II)

 
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Joanna Zaręba Projekt okładki: ULABUKA Ilustracja na okładce: Elżbieta Królikowska Ilustracje w zeszycie ćwiczeń: Elżbieta Królikowska Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie?cspv32 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-2822-3 Copyright © Helion 2014 Wydanie II Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Drodzy Uczniowie! 5 Rozdział 1. Bezpieczna praca z komputerem i jego oprogramowaniem 7 Lekcja 1. Zasady bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem a ochrona środowiska 7 Lekcja 2. Ochrona oprogramowania 10 Lekcja 3. Kopia zapasowa pliku 13 Lekcja 4. Kompresja plików 16 Sprawdź, czy umiesz… 17 Podsumowanie 18 Rozdział 2. Internet 20 Lekcja 5. Adres internetowy 20 Lekcja 6. Internet źródłem informacji 22 Lekcja 7. Instalowanie i odinstalowywanie programu. Czat — internetowa pogawędka 24 Lekcja 8. Realizacja projektu „Moja szkoła w Europie” 26 Sprawdź, czy umiesz… 28 Podsumowanie 29 Rozdział 3. Nauka pisania na klawiaturze komputera 31 Lekcja 9. Praca z klawiaturą komputera 31 Sprawdź, czy umiesz… 33 Podsumowanie 34 Rozdział 4. Grafi ka komputerowa 36 Lekcja 10. Rysujemy fl agi w programie Paint 36 Lekcja 11. Edytor grafi czny Draw 39 Lekcja 12. Poznajemy edytor grafi czny ArtRage 42 Sprawdź, czy umiesz… 44 Podsumowanie 45 3 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 5. Edytory tekstu 47 Lekcja 13. Wstawianie i formatowanie tabeli 47 Lekcja 14. Tworzymy krzyżówkę 49 Lekcja 15. Poznajemy przydatne opcje programu 52 Lekcja 16. Poznajemy ciekawe efekty 56 Lekcja 17. Dokumenty wielostronicowe 57 Sprawdź, czy umiesz… 60 Podsumowanie 61 Rozdział 6. Komputer w naszym otoczeniu 63 Lekcja 18. Urządzenia oparte na technologii komputerowej 63 Sprawdź, czy umiesz… 65 Podsumowanie 67 Rozdział 7. Prezentacja multimedialna 68 Lekcja 19. Modyfikujemy obiekty graficzne 68 Lekcja 20. Animacja niestandardowa 70 Lekcja 21. Przygotowanie projektu „Kronika klasy” 72 Sprawdź, czy umiesz… 75 Podsumowanie 76 Rozdział 8. Tworzymy proste animacje 77 Lekcja 22. Pierwsze kroki w nowym środowisku 77 Lekcja 23. Opracowanie prostego projektu „Zabawa na łące” 80 Sprawdź, czy umiesz… 83 Podsumowanie 84 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny 86 Lekcja 24. Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego — funkcja SUMA 86 Lekcja 25. Funkcje ŚREDNIA, MIN, MAX 90 Lekcja 26. Zmiana wyglądu arkusza, podgląd wydruku 92 Lekcja 27. Sortowanie danych 94 Lekcja 28. Tworzenie prostego wykresu 95 Lekcja 29. Ustawienia wydruku, drukowanie gotowych prac 99 Sprawdź, czy umiesz… 105 Podsumowanie 106 Odpowiedzi 107 4 Spis treści Kup książkęPoleć książkę ROZDZIAŁ 9. ARKUSZ KALKULACYJNY Lekcja 24. Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego — funkcja SUMA 86 Lekcja 25. Funkcje ŚREDNIA, MIN, MAX 90 Lekcja 26. Zmiana wyglądu arkusza, podgląd wydruku 92 Lekcja 27. Sortowanie danych 94 Lekcja 28. Tworzenie prostego wykresu 95 Lekcja 29. Ustawienia wydruku, drukowanie gotowych prac 99 Sprawdź, czy umiesz… 105 Podsumowanie 106 Lekcja 24. Temat: Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego — funkcja SUMA Zadanie 4 , lekcja 24 Ćwiczenie 1. Podaj nazwę arkusza kalkulacyjnego dostępnego na Twoim szkolnym komputerze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ćwiczenie 2. Narysuj najczęściej używane przyciski arkusza kalkulacyjnego i opisz ich przeznaczenie. Porównaj oba programy. 86 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny Kup książkęPoleć książkę Przycisk Excel z pakietu MS Offi ce NeoOffi ce Calc Przeznaczenie Ćwiczenie 3. W nowym arkuszu wykonaj obliczenia podane w kolumnie Wyrażenie. Do tabeli na rysunku 9.1. wpisz formułę (kolumna Formuła) i podaj wartość wyrażenia (kolumna Wartość). Wskazówka Poniższe ćwiczenia wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym wskazanym przez nauczyciela Rysunek 9.1. Formuły z liczb Zapisz arkusz w pliku o nazwie cw3 w katalogu Obliczenia. Ćwiczenie 4. Ćwiczenie wykonaj w nowym arkuszu (rysunek 9.2). Oblicz wartości wyrażeń z kolumny D, wpisując odpowiednie formuły w kolumnie E. W formułach tych zamiast liczb użyj adresów komórek. Po wykonaniu obliczeń zmień wartości w obszarze B2:C3. Sprawdź rezultat. Rysunek 9.2. Formuły z adresów Zapisz arkusz w pliku o nazwie cw4 w katalogu Obliczenia. Lekcja 24. Temat: Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego — funkcja SUMA 87 Kup książkęPoleć książkę Ćwiczenie 5. Wykonaj działania. Wyniki wpisz do odpowiednio przygotowanej tabeli w arkuszu. • Od sumy liczb 122,205 i 0,488 odejmij 10,24. Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . • Od różnicy liczb 5348,03 i 160,04 odejmij 5,556. Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . • Jaką liczbę należy dodać do 115,57, aby otrzymać 300? Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . • Jaką liczbę należy odjąć od 69,8, aby otrzymać 38,45? Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . • Oblicz: 430000,3–(2990,094+54,6+6511,67). Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . • Rozwiąż równanie 1304,78–x = 63,09. Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . • Zsumuj wszystkie liczby będące wynikami powyższych działań. Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . Zapisz arkusz w pliku o nazwie cw5 w katalogu Obliczenia. Ćwiczenie 6. W nowym arkuszu wprowadź do komórek A1:A5 dowolne liczby, następnie ustaw wskaźnik myszy w komórce A6 i wykonaj działanie: = SUMA(A1:A4)/A5 Wpisane liczby to: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Otrzymany wynik: . . . . . . . . . . . . . . . . . Ćwiczenie 7. • Na podstawie informacji uzyskanych od kolegów i koleżanek z klasy opracuj tabelę wyników testów 1. – 8. (rysunek 9.3). Za każdy test można uzyskać maksymalnie 5 punktów, co daje razem 40 punktów. Rysunek 9.3. Wzór tabeli wyników testów • Policz sumę punktów uzyskanych we wszystkich testach, które uczniowie dotychczas wykonali. 88 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny Kup książkęPoleć książkę • Uzupełnij tabelę (wpisz punktację) według skali podanej przez nauczyciela: 40 pkt – …… pkt Ocena: 6 …… pkt – …… pkt Ocena: 5 …… pkt – …… pkt Ocena: 4 …… pkt – …… pkt Ocena: 3 …… pkt – …… pkt Ocena: 2 …… pkt – 0 pkt Ocena: 1 Wskazówka W kolumnie Razem wykonaj obliczenia, wykorzystaj przy tym przycisk Autosumowanie lub funkcję SUMA • W kolumnie Ocena wpisz ocenę. Zapisz arkusz w pliku pod nazwą wyniki_testu w katalogu Obliczenia. Ćwiczenie 8. Dyrektor do spraw sportu w szkole sportowej otrzymał polecenie zakupu sprzętu sportowego na lekcje wychowania fi zycznego. Otrzymał 40 000 zł z przeznaczeniem na wszystkie zakupy. Uzupełnij tabelę (rysunek 9.4.) proponowanymi przez Ciebie ilościami, następnie zaproponuj formułę, która obliczy, ile pieniędzy wydano na poszczególne sprzęty, oraz formułę, która zsumuje wszystkie uzyskane kwoty. Weź pod uwagę kwotę pieniędzy, jaką dysponuje dyrektor. Arkusz zapisz w pliku pod nazwą wydatki_sport w katalogu Obliczenia. Rysunek 9.4. Tabela wydatków Lekcja 24. Temat: Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego — funkcja SUMA 89 Kup książkęPoleć książkę Lekcja 25. Temat: Funkcje ŚREDNIA, MIN, MAX Zadanie 3 , lekcja 25 Ćwiczenie 1. W nowym arkuszu oblicz średnią z kwadratów pierwszych dziesięciu liczb pierwszych. Obliczenia: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wynik: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Podaj formułę: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zapisz arkusz w pliku o nazwie cw1 w katalogu Obliczenia. Ćwiczenie 2. W tabelce znajdują się wyniki pomiaru temperatury powietrza w pierwszej dekadzie czerwca (dekada to 10 dni). Wprowadź dane do nowego arkusza i oblicz średnią temperaturę. Podaj także temperaturę minimalną i maksymalną w tym czasie. Dzień Temperatura [ºC] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10 8 12 15 17 19 20 22 24 26 Arkusz zapisz w pliku o nazwie temperatura_1 w katalogu Obliczenia. 90 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny Kup książkęPoleć książkę Ćwiczenie 3. Korzystając z arkusza kalkulacyjnego, oblicz średnią temperaturę powietrza z dwóch tygodni obserwowania pogody (jeżeli nie masz własnych notatek, odszukaj informacje na ten temat w internecie). Dane zapisz w nowym arkuszu. Podaj najniższą i najwyższą temperaturę. Plik zapisz w katalogu Obliczenia pod nazwą temperatura_2. Ćwiczenie 7 , lekcja 24 Ćwiczenie 4. Otwórz plik wyniki_testu utworzony w ramach ćwiczenia 7. (lekcja 24. w zeszycie ćwiczeń). Uzupełnij tabelę informacją o najniższej i najwyższej ocenie z kolejnych testów oraz średniej ocenie Twojej klasy (lub grupy). Zastosuj odpowiednie formuły. Zapisz plik ponownie bez zmiany nazwy. Ćwiczenie 5. Zaproponuj zadanie dla kolegów i koleżanek z klasy. W zadaniu wykorzystaj arkusz kalkulacyjny i funkcje: Suma, Minimum i Maksimum. Zadanie: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rozwiązanie: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Formuła: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Arkusz zapisz w pliku o nazwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . w katalogu Obliczenia. Lekcja 25. Temat: Funkcje ŚREDNIA, MIN, MAX 91 Kup książkęPoleć książkę Lekcja 26. Zadanie 4 , lekcja 26 Temat: Zmiana wyglądu arkusza, podgląd wydruku Ćwiczenie 1. Ćwiczenie wykonaj w nowym arkuszu. • Do komórki D5 wprowadź liczbę 500. • Narysuj podwójną linię otaczającą komórkę D5. Ćwiczenie 2. W nowym arkuszu zastosuj cieniowanie komórek z rysunku 9.5. Zamknij arkusz, zapisując go w pliku o nazwie cieniowanie w katalogu Obliczenia. Rysunek 9.5. Cieniowanie komórek Ćwiczenie 3. W nowym arkuszu zastosuj formatowanie tekstu jak na rysunku 9.6. Zamknij arkusz, zapisując go w pliku o nazwie tekst w katalogu Obliczenia. Rysunek 9.6. Formatowanie tekstu 92 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny Kup książkęPoleć książkę Ćwiczenia 2 , 3 i 4 , lekcja 25 Ćwiczenie 4. Do tabel w plikach temperatura_1, temperatura_2 i wyniki_testu dodaj cieniowanie i obramowanie komórek. Zapisz pliki ponownie, nie zmieniając ich nazwy. Ćwiczenie 5. Uzupełnij tabelę. W nowym arkuszu wprowadź dane dotyczące liczby ludności na poszczególnych kontynentach w podanym roku. Potrzebne informacje na pewno znajdziesz w internecie lub bibliotece szkolnej. Zastosuj cieniowanie i obramowanie komórek. Ludność w mln w roku ............….….. Kontynent Europa Azja Ameryka Północna Ameryka Południowa Australia i Oceania Antarktyda Afryka Zapisz uzupełnioną tabelę w pliku o nazwie kontynenty w swoim katalogu Obliczenia. Ćwiczenie 6. W nowym arkuszu zwiększ szerokość kolumny A do takich rozmiarów, aby w komórce A1 zmieścił się cały tekst Wyrównywanie tekstu do dolnej krawędzi komórki. Opisz w kolejnych krokach, jak należy to zrobić. • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lekcja 26. Temat: Zmiana wyglądu arkusza, podgląd wydruku 93 Kup książkęPoleć książkę Lekcja 27. Temat: Sortowanie danych Zadanie 2 , lekcja 27 Ćwiczenie 1. W szkole odbyły się zawody sportowe. W nowym arkuszu opracuj tabelę wyników biegu na 60 m, w którym wzięli udział uczniowie klas szóstych. Imię ucznia Kasia Zosia Marysia Paweł Antoś Irek Wojtek Krzyś Tomek Andrzej … Czas [s] 11,45 11,47 10,11 10,22 13,33 16,20 11,78 12,45 11,11 15,45 … W jakiej kolejności uczniowie dobiegli do mety? Uporządkuj dane od najlepszego do najsłabszego wyniku. Zapisz tabelę w pliku o nazwie biegi w katalogu Obliczenia. Ćwiczenie 4 , lekcja 26 Ćwiczenie 2. Uporządkuj rosnąco dane w tabeli z pliku temperatura_1. Wyjaśnij, jak należy to zrobić. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zapisz plik ponownie, nie zmieniając jego nazwy. Ćwiczenie 3. Uporządkuj rosnąco dane w tabelach z pliku temperatura_2, wyniki_testu. Zapisz pliki ponownie, nie zmieniając ich nazwy. Ćwiczenie 4 , lekcja 26 94 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny Kup książkęPoleć książkę Ćwiczenie 4. Ćwiczenie wykonaj w nowym arkuszu. Grupa podróżników postanowiła zorganizować wyprawę turystyczną wzdłuż granic Polski. Przygotuj tabelę przedstawiającą długości granic Polski z poszczególnymi państwami (w kilometrach). Informacje znajdziesz w internecie lub encyklopedii. Uporządkuj dane malejąco. Zapisz arkusz w pliku o nazwie granica w katalogu Obliczenia. Zastosuj cieniowanie i obramowanie komórek. Jak myślisz, ile czasu potrwałaby taka wyprawa? Ćwiczenie 5. Ćwiczenie wykonaj w nowym arkuszu; przećwicz, zanim odpowiesz. Dokończ zdanie. Aby uporządkować arkusz lub jego fragmenty, należy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ćwiczenie 5 , lekcja 26 Ćwiczenie 6. W pliku kontynenty (ćwiczenie 5. z lekcji 26. w zeszycie ćwiczeń) posortuj informacje o liczbie ludności na poszczególnych kontynentach — uporządkuj dane od największej do najmniejszej liczby według kolumny Ludność w mln w roku …. Zapisz plik ponownie, nie zmieniając jego nazwy. Lekcja 28. Temat: Tworzenie prostego wykresu Zadanie 4 , lekcja 28 Ćwiczenie 2 , lekcja 27 Ćwiczenie 1. W arkuszu kalkulacyjnym wykonaj wykres do zadania z pliku temperatura_1. Opisz kolejne działania. Aby utworzyć wykres, należy: • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lekcja 28. Temat: Tworzenie prostego wykresu 95 Kup książkęPoleć książkę • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zapisz arkusz, nie zmieniając jego nazwy. Ćwiczenie 2. Zadanie wykonaj w nowym arkuszu. • Do komórek A1:A6 wprowadź liczby: 4, 9, 16, 25, 37, 47. • Przedstaw wartości komórek A1:A6 na wykresie słupkowym. Zapisz wykres w pliku o nazwie wykres w katalogu Obliczenia. Ćwiczenie 3. Zużycie wody oznacza, ile wody pobrano do różnych celów w gospodarstwie domowym (mycie, pranie, zmywanie naczyń). Pomiaru dokonuje się za pomocą wodomierzy, wynik podawany jest w metrach sześciennych lub litrach. Tabela przedstawia zużycie wody w ciągu miesiąca w poszczególnych rodzinach. Nazwisko rodziny Zużycie wody [l] Kowalscy Nowakowie Borowiakowie Kozaccy Kolscy Zowadowie 16 237 23 777 15 908 17 896 11 089 20 002 Przepisz ją do nowego arkusza. Napisz, która rodzina zużyła najmniej, a która najwięcej wody. Oblicz średnie zużycie wody w roku dla tych rodzin, wykorzystując odpowiednią funkcję. Zapisz arkusz w pliku o nazwie woda w katalogu Obliczenia. Zastosuj cieniowanie i obramowanie komórek. Zapisz plik ponownie bez zmiany nazwy. Przedstaw na wykresie średnie roczne zużycie wody w tych rodzinach. Która rodzina powinna zacząć oszczędzać wodę? Dlaczego tak ważne jest oszczędzanie wody? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny Kup książkęPoleć książkę Miejsce na Twój wykres (narysuj go lub wklej po wydrukowaniu). Plik zapisz, nie zmieniając jego nazwy. Sprawdź, jaka jest cena wody w Twojej miejscowości. Ćwiczenie 4. Ćwiczenie wykonaj w nowym arkuszu. Zbierz dane dotyczące akcji Sprzątanie Świata w Twojej szkole i miejscowości. Wyniki przedstaw w tabeli. Rodzaj odpadów Ilość zebranych odpadów [kg] Szkło Metal Makulatura Plastik Uporządkuj dane malejąco. Tabelę sformatuj przy użyciu opcji programu. Zapisz ją w pliku o nazwie porzadki w katalogu Obliczenia. Zastosuj cieniowanie i obramowanie komórek. Przedstaw na wykresie punktowym, jakiego rodzaju i ile odpadów zebrano. Ile zebrano wszystkich odpadów? Dlaczego prowadzi się akcję Sprzątanie Świata? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lekcja 28. Temat: Tworzenie prostego wykresu 97 Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 6. Edycja: Windows 7, Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (Wydanie II)
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: