Dobrze wyćwiczony komputer
To już ostatni rok nauki w szkole podstawowej. Masz za sobą sporo zaliczonych lekcji z zajęć komputerowych. Teraz przyszedł czas na poważną informatykę, chociaż traktowaną trochę na wesoło. Oprócz sprzętu komputerowego potrzebny Ci będzie ten zeszyt ćwiczeń — to doskonały sposób, by zanotować wszystkie niezbędne informacje, sprawdzić zdobytą wiedzę i potrenować przed sprawdzianem.
Zadania, które przygotowałyśmy dla Ciebie, zapewnią Tobie i Twojemu komputerowi większe bezpieczeństwo oraz higienę pracy. Poćwiczysz pisanie na klawiaturze oraz edycję tekstu i grafiki. Zaczniesz tworzyć niestandardowe animacje, a na zakończenie 6 klasy przygotujesz własną „Kronikę klasy”. Dodatkowo postawisz pierwsze kroki w dziedzinie programowania. Może będzie to początek fascynującej drogi do przyszłej kariery?
Do zestawu została dołączona wyjątkowa płyta multimedialna, zawierająca mnóstwo ciekawych zadań, które zamienią naukę w inspirującą zabawę. Zagadki, kolorowanki, labirynty i inne ćwiczenia znajdujące się na płycie CD pomogą dziecku rozwijać umiejętności logicznego myślenia oraz samodzielnego zdobywania wiedzy.
Komplet podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz płyta z serii Informatyka Europejczyka pozwolą uczniom zdobywać wiedzę poprzez zabawę, a nauczycielom ułatwią przekazywanie nowego materiału w interesujący i niebanalny sposób. Helion to największe wydawnictwo informatyczne w Polsce, które teraz pomaga zgłębić tajemnice świata komputerów także naszym dzieciom.
Cały komputer w małym palcu!
Książki wchodzące w skład zestawu edukacyjnego Informatyka Europejczyka dla szkoły podstawowej, kl. 6, edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II):
Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 6. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II)
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 6. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II)
Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli zajęć komputerowych w szkole podstawowej, kl. 4 - 6. Edycja: Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS 10.5, Linux Ubuntu
Informatyka Europejczyka. Program nauczania do zajęć komputerowych w szkole podstawowej, kl. 4 - 6. Edycja Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS 10.5, Linux Ubuntu. (Wydanie II)
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Joanna Zaręba
Projekt okładki: ULABUKA
Ilustracja na okładce: Elżbieta Królikowska
Ilustracje w zeszycie ćwiczeń: Elżbieta Królikowska
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?cspx32
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-2816-2
Copyright © Helion 2014
Wydanie II
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SpiS treści
DrodzyUczniowie! 5
Rozdział1.Bezpieczneposługiwaniesiękomputeremijegooprogramowaniem 7
Lekcja 1. Zasady bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem
a ochrona środowiska 7
Lekcja 2. Ochrona oprogramowania 10
Lekcja 3. Kopia zapasowa pliku 13
Lekcja 4. Kompresja plików 16
Sprawdź, czy umiesz… 17
Podsumowanie 18
Rozdział2.Internet 20
Lekcja 5. Adres internetowy 20
Lekcja 6. Internet źródłem informacji 22
Lekcja 7. Instalowanie i odinstalowanie programu, czatowanie 24
Lekcja 8. Realizacja projektu „Moja szkoła w Europie” 26
Sprawdź, czy umiesz… 28
Podsumowanie 29
Rozdział3.Naukapisanianaklawiaturzekomputera 31
Lekcja 9. Praca z klawiaturą komputera 31
Sprawdź, czy umiesz… 33
Podsumowanie 34
Rozdział4.Grafikakomputerowa 36
Lekcja 10. Rysujemy fl agi w programie Paint 36
Lekcja 11. Edytor grafi czny Draw 39
Lekcja 12. Poznajemy edytor grafi czny ArtRage 41
Sprawdź, czy umiesz… 45
Podsumowanie 46
00_cspx32.indd 3
3
2013-11-25 13:02:03
Kup książkęPoleć książkęRozdział5.Edytorytekstu 47
Lekcja 13. Wstawianie i formatowanie tabeli 47
Lekcja 14. Opracowanie krzyżówki 50
Lekcja 15. Poznajemy przydatne i ważne opcje programu 53
Lekcja 16. Poznajemy ciekawe efekty 55
Lekcja 17. Dokumenty wielostronicowe 57
Sprawdź, czy umiesz… 60
Podsumowanie 61
Rozdział6.Komputerwnaszymotoczeniu 62
Lekcja 18. Urządzenia oparte na technologii komputerowej 62
Sprawdź, czy umiesz… 64
Podsumowanie 65
Rozdział7.Prezentacjamultimedialna 67
Lekcja 19. Modyfikujemy obiekty graficzne 67
Lekcja 20. Animacja niestandardowa 69
Lekcja 21. Przygotowanie projektu „Kronika klasy” 71
Sprawdź, czy umiesz… 73
Podsumowanie 74
Rozdział8.Tworzymyprosteanimacje 76
Lekcja 22. Pierwsze kroki w nowym środowisku 76
Lekcja 23. Opracowanie prostego projektu „Zabawa na łące” 80
Sprawdź, czy umiesz… 83
Podsumowanie 84
Rozdział9.Arkuszkalkulacyjny 86
Lekcja 24. Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego — funkcja SUMA 86
Lekcja 25. Funkcje ŚREDNIA, MIN, MAX 90
Lekcja 26. Zmiana wyglądu arkusza 92
Lekcja 27. Sortowanie danych 94
Lekcja 28. Tworzenie prostego wykresu 96
Lekcja 29. Ustawienia wydruku, drukowanie gotowych prac 100
Sprawdź, czy umiesz… 106
Podsumowanie 107
Odpowiedzi 108
4
Spis treści
00_cspx32.indd 4
2013-11-25 13:02:03
Kup książkęPoleć książkęROZDZIAŁ 8 .
TWORZYMY PROSTE ANIMACJE
Lekcja 22. Pierwsze kroki w nowym środowisku . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Lekcja 23. Opracowanie prostego projektu „Zabawa na łące” . . . . . . . . . 80
Sprawdź, czy umiesz… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Lekcja 22.
Temat: Pierwsze kroki w nowym środowisku
Zadanie 5., lekcja 22.
Ćwiczenie 1.
Co to jest programowanie?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 2.
W jaki sposób należy uruchomić program Scratch? Wymień kolejne czynności.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
76
Rozdział 8. Tworzymy proste animacje
08_cspx32.indd 76
2013-11-25 13:19:42
Kup książkęPoleć książkęW jaki sposób prawidłowo zamykamy program Scratch?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 3.
Czy na podstawie wyglądu ikony potrafi sz rozpoznać plik zawierający projekt
programu Scratch? Jeśli tak, narysuj ją. Jeśli nie, poproś nauczyciela o pomoc.
Miejsce na Twój rysunek.
Ćwiczenie 4.
Opisz poznane elementy okna programu Scratch (rysunek 8.1).
Wyjaśnij przeznaczenie poznanych składników.
Rysunek 8.1. Okno programu Scratch
Lekcja 22. Temat: Pierwsze kroki w nowym środowisku
77
08_cspx32.indd 77
2013-11-25 13:19:44
Kup książkęPoleć książkę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 5.
Narysuj kilka wybranych przycisków programu Scratch i opisz ich przeznaczenie.
Przycisk
Przeznaczenie
Rysunek 8.1., lekcja 22.
Ćwiczenie 6.
Uruchom przeglądarkę internetową. Wpisz w polu adresu www.scratch.mit.edu.
Zobaczysz stronę widoczną na rysunku 8.1. w podręczniku. Zapoznaj się z jej zawartością.
Opisz krótko, jak pogrupowane są na niej informacje.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
78
Rozdział 8. Tworzymy proste animacje
08_cspx32.indd 78
2013-11-25 13:19:44
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 7.
Na otwartej stronie obejrzyj i przetestuj projekty stworzone przez innych programistów.
Wymień nazwy najciekawszych projektów (lub ich twórców). Podaj miejsce na stronie
— nazwę grupy.
Projekt (login twórcy)
Grupa
Ćwiczenie 8.
Stwórz projekt własnego pomysłu. Podczas tworzenia duszków korzystaj z przycisków
Duplikuj i Zmniejsz duszka lub Zwiększ duszka. Nie bój się eksperymentować. Zapisz projekt
w swoim katalogu.
Podaj nazwę pliku, w którym projekt zostanie zapisany.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 9.
Podaj przykłady algorytmów z życia codziennego lub innych — poza informatyką
— przedmiotów szkolnych.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
08_cspx32.indd 79
2013-11-25 13:19:45
Lekcja 22. Temat: Pierwsze kroki w nowym środowisku
79
Kup książkęPoleć książkęLekcja 23.
Zadanie 6., lekcja 23.
Temat: Opracowanie prostego projektu „Zabawa na łące”
Ćwiczenie 1.
Stwórz zabawny projekt — Zabawa na łące 2. Przygotuj tło oraz
trzy różne duszki. Wprowadź polecenia zgodnie z własnym opisem
(grupa, polecenie).
Uruchom pokaz projektu. Zapisz projekt w swoim katalogu, nadając
mu odpowiednią nazwę (zgodną z tym, co przedstawia).
Opracuj w kolejności:
A. Tło. Projekt wykonaj poniżej.
Miejsce na Twój rysunek.
B. Kostiumy duszków. Projekty duszków wykonaj poniżej.
1.
Miejsce na Twoje rysunki.
2.
3.
80
Rozdział 8. Tworzymy proste animacje
08_cspx32.indd 80
2013-11-25 13:19:48
Kup książkęPoleć książkęPodaj nazwy duszków.
Duszek numer 1: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Duszek numer 2: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Duszek numer 3: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
C. Skrypty. Propozycję zapisz poniżej.
Duszek numer 1 o nazwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Grupa
Polecenie
Duszek numer 2 o nazwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Grupa
Polecenie
08_cspx32.indd 81
2013-11-25 13:19:48
Lekcja 23. Temat: Opracowanie prostego projektu „Zabawa na łące”
81
Kup książkęPoleć książkęDuszek numer 3 o nazwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Grupa
Polecenie
Ćwiczenie 2.
Przygotowując projekt, nie bój się eksperymentować. Zapisz go w swoim katalogu.
Podaj nazwę pliku, w którym projekt zostanie zapisany.
Ćwiczenie 1., lekcja 23.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Uruchom pokaz projektu z ćwiczenia 1. Zaprezentuj go klasie.
Ćwiczenie 3.
Wymień tytuły projektów zaprezentowanych na dzisiejszej lekcji. Oceń trzy wybrane,
używając określeń: wspaniale, bardzo ładnie, dobrze, tak sobie, słabo.
•
•
•
Uzasadnij ocenę. Napisz, jakie elementy miały wpływ na Twoją decyzję.
Wymień sześć najważniejszych.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ocena: . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ocena: . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ocena: . . . . . . . . . . . . . .
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
82
Rozdział 8. Tworzymy proste animacje
08_cspx32.indd 82
2013-11-25 13:19:49
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 4.
Zaprezentuj swoje spostrzeżenia na temat przygotowanych prac.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 5.
Wypisz nazwy plików i katalogów utworzonych w tym rozdziale. Na podstawie nazwy
rozpoznaj zawartość pliku i katalogu.
•
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
•
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
•
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wniosek:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sprawdź, czy umiesz…
Liczba dodatkowych punktów:
Test 8.
Pytania testu dotyczą ogólnej wiedzy zdobytej na zajęciach komputerowych. Za każdą
poprawną odpowiedź uzyskasz 1 punkt.
Każde zdanie dokładnie przeczytaj. Pomyśl, zanim zaznaczysz odpowiedź — tylko jedna
jest prawidłowa.
1. Programowanie to:
a) używanie programów.
b) instalowanie programów na komputerze.
08_cspx32.indd 83
2013-11-25 13:19:49
Lekcja 23. Temat: Opracowanie prostego projektu „Zabawa na łące”
83
Kup książkęPoleć książkę
c) pisanie programów komputerowych.
d) nielegalne kopiowanie programów.
służy do:
2. Przycisk
a) zastosowania narzędzia Pieczęć.
b) usunięcia polecenia.
c) duplikowania duszka.
d) zatrzymania programu.
:
a) zatrzymuje działanie programu.
b) uruchamia działanie programu.
c) dodaje element stopujący.
d) usuwa ostatnio zaznaczony element.
3. Przycisk
4. Klocki z poleceniami układają się w:
a) stóg.
b) piramidę.
c) sześciokąt.
d) stos.
5. Przycisk
służy do:
a) zwiększania duszka.
b) duplikowania duszka.
c) włączania trybu pełnoekranowego.
d) powiększania okna programu.
Podsumowanie
Ćwiczenie 1.
Dzięki lekturze rozdziału:
• wiem:
Pytanie
1.
2.
3.
4.
5.
Odpowiedź
Liczba dodatkowych punktów
za ćwiczenie 1.:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
84
Rozdział 8. Tworzymy proste animacje
08_cspx32.indd 84
2013-11-25 13:19:50
Kup książkęPoleć książkę
• znam:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• umiem:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 2.
Uzupełnij tabelkę i poproś nauczyciela o wpisanie oceny.
Lekcja
Liczba punktów do uzyskania
Liczba zdobytych punktów
Podpis rodzica (opiekuna)
22.
23.
Razem punktów:
Notatki
Dodatkowe punkty:
Łączna liczba uzyskanych punktów:
Ocena:
08_cspx32.indd 85
2013-11-25 13:19:51
Lekcja 23. Temat: Opracowanie prostego projektu „Zabawa na łące”
85
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 6. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II)
Autor: Danuta Kiałka ,
Katarzyna Kiałka
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :