Darmowy fragment publikacji:
Instytucjonalne
wsparcie
dorosłych osób
z niepełno-
sprawnością
intelektualną
i psychiczną
w województwie
łódzkim
– potencjał
potrzeby
wyzwania
Grażyna Mikołajczyk-Lerman
Małgorzata Potoczna
Instytucjonalne
wsparcie
dorosłych osób
z niepełno-
sprawnością
intelektualną
i psychiczną
w województwie
łódzkim
– potencjał
potrzeby
wyzwania
Łódź–Kraków 2020
Grażyna Mikołajczyk-Lerman, Małgorzata Potoczna – Uniwersytet Łódzki
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej
90-214 Łódź, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43
RADA REDAKCYJNA
SERII AKTYWNI (NIE)PEŁNOSPRAWNI
Monika Borowczyk, Jakub Niedbalski,
Antonina Ostrowska, Elżbieta Zakrzewska-Manterys
RECENZENT
Beata Szluz
REDAKTOR INICJUJĄCY
Monika Borowczyk
OPRACOWANIE REDAKCYJNE
Ilona Turowska
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
PROJEKT OKŁADKI
AGENT PR
Anna Basista
Zdjęcie wykorzystane na okładce: https://pl.depositphotos.com/stock-photos/
niepe C5 82nosprawno C5 9Bc-umys C5 82owaq.html?filter=all qview=187320880
© Copyright by Authors, Łódź–Kraków 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź–Kraków 2020
© Copyright for this edition by AGENT PR, Łódź–Kraków 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09638.19.0.K
Ark. wyd. 13,0; ark. druk. 13,5
ISBN WUŁ 978-83-8220-368-4
e-ISBN WUŁ 978-83-8220-369-1
ISBN AGENT PR 978-83-64462-61-0
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. 42 665 58 63
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
Rozdział I
Od modelu medycznego do poszanowania praw człowieka . . .
Rozdział II
Dorosłość osób niepełnosprawnych intelektualnie i psychicznie
jako problem społeczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.1. Niepełnosprawność intelektualna. . . . . . . . . . . . . . . .
2.1.1. Kwestie definicyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.1.2. Od „niepełnosprawnego” dzieciństwa do „niepełno-
sprawnej” dorosłości – specyfika funkcjonowania do-
rosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną . . .
2.1.3. „Niepełnosprawna rodzina” jako (nie)jedyny system
wsparcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.1. Kwestie definicyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.2. Choroba psychiczna w świadomości społecznej . . . .
2.2. Niepełnosprawność psychiczna . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.2.1. Postawy i opinie mieszkańców województwa
łódzkiego wobec osób chorych psychicznie . . .
2.2.3. Od hospitalizacji do psychiatrii środowiskowej . . . .
Rozdział III
Rozwiązania legislacyjne wpływające na kształt polityki wobec
osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną . . . . .
11
21
27
27
30
40
45
45
47
51
53
63
81
81
87
Rozdział IV
Możliwości instytucjonalnego wsparcia dorosłych osób z nie-
pełnosprawnością intelektualną i psychiczną. . . . . . . . . . .
4.1. Instytucje orzecznicze – procedury orzekania, tryb i zasady.
4.2. Instytucje pomocy społecznej i ochrony zdrowia . . . . . . .
4.3. Zasoby instytucjonalne na terenie Łodzi i województwa
łódzkiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
6
cjach orzeczniczych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
112
Rozdział V
Instytucjonalne wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością
intelektualną i psychiczną w województwie łódzkim w opinii
badanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
5.1. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego w instytu-
5.2. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego, pomocy
i wsparcia w wybranych instytucjach świadczących usługi spo-
łeczne i zdrowotne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
5.2.1. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego 140
5.2.2. Uwarunkowania instytucjonalnego zakresu wsparcia 148
5.2.3. Specyfika współpracy międzyinstytucjonalnej . . . . .
157
5.2.4. Meandry współpracy z rodziną . . . . . . . . . . . . . 170
5.2.5. Ograniczone możliwości aktywizacji zawodowej . . . 178
Rozdział VI
Dobre praktyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Rozdział VII
Zakończenie – rekomendacje dla efektywnego wsparcia osób
z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną . . . . . . . .
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
189
195
Spis treściWprowadzenie
Historycznie podejście do niepełnosprawności jako zjawiska
ulegało zmianie w zależności od epoki i warunków życia społe-
czeństwa. Jednak bez względu na szczegółowe problemy i rozwa-
żane sytuacje, rozumienie i wyjaśnianie tego zjawiska koncentruje
się zwykle na odmiennościach sytuacji życiowych osób niepełno-
sprawnych w porównaniu z życiem „pełnosprawnej”, „zdrowej” czę-
ści społeczeństwa. Jak stwierdza B. Gąciarz: „O ile niepełnospraw-
ność jest zjawiskiem obecnym w życiu społecznym od zawsze, to
dopiero ostatnie dziesięciolecia wieku XX i początek XXI stulecia
przyniosły głębokie przewartościowanie stosunku do kwestii nie-
pełnosprawności, które w konsekwencji implikuje również funda-
mentalne zmiany w prawie, funkcjonowaniu sfery instytucjonalnej,
polityce publicznej, ale także w świadomości społecznej i stosunku
społeczeństwa do osób niepełnosprawnych” (Gąciarz, 2014a: 7).
W prezentowanej publikacji zwrócono uwagę na wybrane wąt-
ki, jakie w toczącym się procesie zmian i dyskursie publicznym
na temat niepełnosprawności dotyczą osób z niepełnosprawno-
ścią intelektualną i psychiczną. Badania osób niepełnosprawnych
wyraźnie wskazują na osoby z niepełnosprawnością intelektualną
i psychiczną jako kategorie szczególnie zagrożone wykluczeniem
społecznym, opisywane przez pryzmat wielu wymiarów deprywa-
cji, wielowymiarowość barier społecznych, materialnych i insty-
tucjonalnych, utrudniających integrację społeczną w cyklu życia.
Niepełnosprawność w dzieciństwie zagraża wykluczeniem społecz-
nym z edukacji i grona rówieśniczego, w dorosłym życiu z rynku
pracy, szczególnie gdy dziecko dorasta w niedostatku. Doświad-
czanie niepełnosprawności intelektualnej i psychicznej dotyczy
zatem całego życia osobniczego z bardzo szerokim wachlarzem
konsekwencji zarówno zdrowotnych, jak i społecznych. Wpływa
w sposób bezpośredni na funkcjonowanie nie tylko samej osoby
doświadczającej niepełnosprawności, ale także funkcjonowanie
8
jej rodziny czy opiekunów. Co ważne, wymaga wsparcia instytu-
cjonalnego. Jak dowodzą badania, w przypadku osób z niepełno-
sprawnością intelektualną oraz chorujących psychicznie wsparcie
instytucjonalne stanowi niezwykle znaczący obszar realizowania
się procesów usamodzielniania i integracji społecznej tych katego-
rii osób niepełnosprawnych.
Mając na uwadze zróżnicowanie między niepełnosprawnością
intelektualną a zaburzeniami psychicznymi, warto odnotować
pewne ustalenia w sprawie kwestii terminologicznych zawartych
w prezentowanej publikacji. Niezależnie od faktu, iż nadal obo-
wiązujący w polskim prawodawstwie i piśmiennictwie medycznym
jest termin „upośledzenie umysłowe”, to w prezentowanej publika-
cji używa się przede wszystkim terminu „niepełnosprawność inte-
lektualna” przyjmując, że określenie to jest mniej stygmatyzujące.
Natomiast termin „niepełnosprawność psychiczna” jest traktowany
jako równoznaczny z pojęciami „zaburzenia psychiczne”, „choroba
psychiczna”. Pojęcie „choroba psychiczna” występuje w przypadku
obowiązujących aktów prawnych (np. w zakresie prawa karnego
czy cywilnego terminy te używane są zamiennie), zaś w ustawie
o ochronie zdrowa psychicznego zdefiniowano jedynie termin
„osoba z zaburzeniami psychicznymi”1.
W strukturze publikacji wyróżnionych zostało sześć rozdziałów.
W rozdziale pierwszym przedstawiono założenia społecznego mo-
delu interpretacji niepełnoprawności ze szczególnym uwzględnie-
niem podejścia opartego na implementacji praw człowieka. W roz-
dziale drugim zdefiniowane zostało pojęcie niepełnosprawności
intelektualnej i psychicznej w szerokim, specyficznym dla obu kate-
gorii niepełnosprawności, kontekście sytuacji problemowych. Roz-
dział trzeci stanowi przegląd regulacji prawnych w sposób istotny
kształtujących politykę społeczną wobec osób niepełnosprawnych.
Rozdział czwarty egzemplifikuje możliwe instytucjonalne formy
wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną
i psychiczną. W rozdziale piątym zostały przedstawione wyniki
przeprowadzonych analiz, które powstały w oparciu o materiał
1 Podobnie jak czynią to w piśmiennictwie inni autorzy (np. Kurowski, 2014),
w opinii części badaczy „Ustawodawca nie powinien dla swojej wygody łączyć tych
grup i używać dwóch odrębnych terminów – niepełnosprawność intelektualna
i zaburzenia psychiczne usuwając jednocześnie z sytemu prawnego zwrot «oso-
by chore psychicznie». Czasem na określanie obu tych grup używany jest termin
«niepełnosprawność psychiczna», jednak ostatnio odchodzi się od tego, ponieważ
specyfika tych grup powoduje, iż należy je rozpatrywać oddzielnie” (Kurowski,
2014: 34).
Wprowadzenie9
empiryczny zebrany w ramach projektu badawczego „Osoby nie-
samodzielne w województwie łódzkim” zrealizowanego na zleca-
nie Regionalnego Obserwatorium Integracji Społecznej w Łodzi.
Przestawione analizy ilustrują, w jaki sposób istniejący potencjał
wybranych instytucji publicznych dla dorosłych z niepełnospraw-
nością intelektualną i chorujących psychicznie w województwie
łódzkim radzi sobie z diagnozowaniem potrzeb i realizacją wspar-
cia w kontekście wyzwań współczesnej codzienności. Rozdział
szósty prezentuje działania Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz
Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) – organiza-
cji pozarządowej, której aktywność koncentruje się na wdrażaniu
programów aktywnej integracji osób z niepełnosprawnością inte-
lektualną.
Podjęte rozważania wpisują się w ogólnopolski dyskurs na
temat problemów funkcjonowania instytucjonalnego systemu
wsparcia osób z niepełnosprawnościami i chorujących psychicz-
nie na przykładzie analizy wybranych instytucji na terenie woje-
wództwa łódzkiego.
WprowadzenieRozdział I
Od modelu medycznego do poszanowania
praw człowieka
Próby wyjaśniania odmienności położenia społecznego osób
niepełnosprawnych, genezę upośledzeń społecznych i mecha-
nizmów spychających ich poza główny nurt życia społecznego
można sprowadzić do dwóch zasadniczych modeli analitycznych.
Podobnie jak inne problemy społeczne, niepełnosprawność jest
wyjaśniana zarówno na poziomie indywidualnego deficytu jed-
nostki, jak i odpowiedzialności społeczeństwa za nie (Ostrowska,
Sikorska, 1996: 19). Modele te w istotny sposób różni między in-
nymi sposób postrzegania tego, co jest kwintesencją niepełno-
sprawności, jakie są jej przyczyny, jak się jej doświadcza, jak jest
rozumiana i jaki status przypisuje się osobom niepełnosprawnym
– czy jest to skutek choroby czy urazu, jako niezbywalna cecha
jednostki, czy też jako rezultat barier (w tym przypadku powo-
dy niepełnosprawności upatrywane są w społeczeństwie) oraz
przede wszystkim jakie działania są podejmowane w odniesieniu
do przyczyn i konsekwencji niepełnosprawności (w stosunku do
jednostki czy do społeczeństwa).
Współcześnie pod wpływem wielu czynników odchodzi się od
modelu medycznego wyjaśniania niepełnosprawności, w którym
to „bycie niepełnosprawnym” pociągało za sobą hierarchiczność
relacji pacjent-profesjonalista, w której ten drugi „który wie lepiej”
zaleca jedynie właściwe rozwiązania w każdej kwestii (Barnes, Mer-
cer, 2008; Finkelstein, 2004)1.
1 Równolegle z rozwojem regulacji dotyczących praw człowieka dokonały
się radykalne zmiany w postrzeganiu niepełnosprawności polegające na odej-
ściu od modelu izolacyjno-opiekuńczego na rzecz jak najpełniejszego uczest-
nictwa w życiu społecznym. Zwrócono uwagę, że należy odejść od traktowania
12
Akceptowalny współcześnie model społeczny zakłada, iż nie-
pełnosprawność nie jest tylko skutkiem choroby czy urazu, ale
jest ona przede wszystkim rezultatem barier, na jakie napotyka
w społeczeństwie osoba z niepełnosprawnością (Barnes, 1996;
Finkelstein, 2004; Oliver, 2004). Oznacza to, że nie traktuje się
niepełnosprawności jako problemu jednostkowego, a tym sa-
mym nie definiuje osób niepełnosprawnych jako „wybrakowa-
nych”, a zatem niezdolnych do pełnienia ważnych ról i funkcji
społecznych2.
Społeczny model niepełnosprawności podkreśla, że niepełno-
sprawność nie jest deficytem, ale wyrazem różnorodności, nie jest
cechą jednostki, a raczej złożonym zbiorem stanów, z których wie-
le jest tworem środowiska społecznego. Przyjmuje się również, że
to nie niepełnosprawny musi się dostosować do społeczeństwa, ale
społeczeństwo do niego. Zgodnie z tym modelem proponuje się,
zamiast indywidualnego trybu rehabilitacji i opieki, wprowadzenie
zakrojonych na szeroką skalę zmian społecznych połączonych z al-
ternatywnymi formami wsparcia i opieki (Finkelstein, 2004). Zmia-
na podejścia do niepełnosprawności ma służyć uniezależnianiu się
osób niepełnosprawnych od pomocy państwa oraz ich społecznemu
włączeniu (Bodnar, Śledzińska-Simon, 2012). Takie postępowanie
wymaga działania społecznego, ponieważ na całym społeczeństwie
spoczywa odpowiedzialność za dokonanie modyfikacji środowiska
koniecznej dla pełnego uczestniczenia ludzi niepełnosprawnych we
wszystkich dziedzinach życia społecznego. Co istotne, zmiana spo-
łeczna nie odnosi się tylko do zakresu zmiany postaw czy ideologii,
stając się na poziomie politycznym kwestią realizacji praw człowieka.
Z tego powodu szczególnie wartym podkreślenia jest model
oparty na prawach człowieka, który stanowi wielowątkową kwin-
tesencję wszystkich koncepcji osadzonych w modelu społecznym
i koncentruje się na realizacji praw człowieka, np. prawa do rów-
nych szans uczestnictwa w życiu społecznym (Piron, 2004; Mab-
bett, 2005; Lawson, 2006; Woźniak, 2008).
osób z niepełnosprawnościami w sposób paternalistyczny, a zacząć traktować
je w sposób podmiotowy. Co istotne, zmieniła się również świadomość samych
osób z niepełnosprawnościami, które zaczęły dostrzegać potrzebę walki o swoje
wolności i prawa oraz mieć coraz większe aspiracje do pełnienia normalnych ról
społecznych (Kurowski, 2014: 7–8).
2 Postrzeganie osób niepełnosprawnych jako „bezużytecznych” wynikało
przede wszystkim z tego, że nie mogą one angażować się w działalność należącą
do głównego nurtu ekonomicznego (Foucault, 2000).
Rozdział I13
Zasadniczymi elementami podejścia opartego na poszanowaniu
praw są uprawnienia i odpowiedzialność3. W tym rozumieniu nie-
pełnosprawny to ktoś więcej niż tylko ten, który „może” uczestni-
czyć w życiu szerszej społeczności, to osoba, która „może i ma do
tego prawo” jako pełnoprawny obywatel i, co więcej, ma również
prawo do artykułowania swoich potrzeb, tak jak każdy inny (peł-
nosprawny) członek społeczeństwa.
W podejściu tym zwraca się szczególną uwagę na fakt, że w zbyt
wielu obszarach życia społecznego utrzymują się zjawiska i proce-
sy sprzyjające dewaluacji pozycji osób z niepełnosprawnościami,
ograniczaniu ich praw obywatelskich, deprecjonowaniu roli w ży-
ciu zbiorowym przez redukowanie problemu niepełnosprawności
do kosztów ekonomicznych i aktywności zawodowej niepełno-
sprawnych. To pozostaje jednak w sprzeczności z rzeczywistymi
źródłami problemów tej grupy, które wynikają z „niesprawnego
środowiska”.
Polityka formująca środowisko, w której żyją osoby z nie-
pełnosprawnościami, zawsze odzwierciedla poglądy, wartości
kultury dominującej, stąd też cechy tego środowiska nie są ani
przypadkowe, ani wyjątkowe. Struktury prawne i/lub utrudnie-
nia w realizacji praw w ramach społecznego i środowiskowego
kontekstu mogą w konsekwencji prowadzić do utrudnienia bądź
ograniczenia uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu
społecznym. Obowiązkiem państwa jest zatem ochrona praw
obywatelskich i przeciwdziałanie dyskryminacji jako zasada
generalna, a nie jako szczególna formy ochrony prawnej. To
punkt wyjścia w procesie generowania nowych wartości, poglą-
dów i postaw społecznych zastępujących dotychczasowe ocze-
kiwania społeczne i kryteria oceny ludzi dotąd wykluczanych.
W związku z tym społeczeństwo musi się zmienić, aby zapew-
nić wszystkim obywatelom, w tym osobom niepełnosprawnym,
równe możliwości uczestnictwa.
W aktualnie podejmowanym dyskursie na temat niepełnospraw-
ności wskazuje się często na to, że model społeczny nie jest wystar-
czająco wrażliwy na różnice między osobami niepełnosprawnymi,
które istnieją równolegle z ich podobieństwem. Zdaniem kryty-
ków, w swojej skrajnej formie, model społeczny nie obejmuje oso-
bistego doświadczenie bólu i ograniczenia, które często wpływa na
3 Empowerment oznacza uczestnictwo osób niepełnosprawnych jako aktyw-
nych podmiotów, podczas gdy odpowiedzialność odnosi się do obowiązku insty-
tucji publicznych i innych struktur w celu zapewnienia realizacji tych praw.
Od modelu medycznego do poszanowania praw człowieka14
funkcjonowanie poszczególnych jednostek. Ponadto nie należy za-
pominać, że niektóre zaburzenia, choć są niewidoczne, mogą mieć
wpływ i znaczenie dla tożsamości i samopoczucia psychicznego
(Shakespeare, Watson, 2002).
Niektóre z najgłębszych problemów doświadczanych przez ludzi
z pewnymi zaburzeniami są trudne lub wręcz niemożliwe do roz-
wiązania w ramach społecznych działań4.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt współczesnej
toczącej się dyskusji na temat podejścia do zjawiska niepełno-
sprawności. Zdaniem części badaczy wyjaśnianie niepełnospraw-
ności, odwołując się wyłącznie do modelu medycznego lub tylko
społecznego, stanowi zubożenie wielowymiarowości tego zja-
wiska (Sikorska, Ostrowska, 1996; Shakespeare, Watson, 2002;
Waddell, Aylward, 2010). W ich ocenie niepełnosprawność musi
być rozumiana raczej jako iloczyn wielu biopsychospołecznych
sił, gdyż jest procesem daleko bardziej złożonym, dynamicznym,
zmiennym w czasie i nasileniu, niż zakładały to dwa poprzednie
modele wyjaśniające. Badacze ci proponują holistyczny, biopsy-
chospołeczny model rozumienia i wyjaśniania niepełnospraw-
ności wraz z rehabilitacją, wskazujący na ścisłą współzależność
pomię dzy doświadczanymi przez osoby niepełnosprawne trud-
nościami i ograni czeniami a specyfiką socjalizacyjnych wpływów
środowiska, w którym żyją.
Model biopsychospołeczny obejmuje problem zaburzeń funk-
cjonowania z punktu widzenia biologii, jednostki i społeczeństwa.
Niepełnosprawność należy postrzegać i rozumieć jako rezultat
interakcji uszkodzeń i deficytów, ograniczeń funkcjonalnych oraz
przeszkód utrudniających uczestnictwo w takich podsystemach,
jak: edukacja, rynek pracy, wypoczynek, życie organizacyjne, życie
towarzyskie itp. (Woźniak, 2008: 83–84).
Jako że model ten zakłada, iż funkcjonowanie może ulec zakłó-
ceniu na poziomie organizmu, jednostki, środowiska, to trzeba
znaleźć rozwiązania na każdym z tych poziomów. To holistycz-
ne podejście uznaje odrębność psychospołeczną każdego chore-
go i poszukuje sposobów leczenia najlepiej dostosowanych do
jego indywidualnych potrzeb, przyjmując tezę o wyjątkowości
każdego życia przy zwyczajności przeżywanej choroby. Respek-
tuje społeczne otoczenie choroby i również w nim poszukuje
4 Należy pamiętać, że upośledzenie umysłowe, na przykład, istnieje w sensie
absolutnym i że osoby z ciężką postacią tego stanu zawsze będą potrzebowały po-
mocy pełnosprawnych, bez względu na zmiany wprowadzane, na przykład w ich
sytuacji socjalnej czy materialnej (French, Sim, 2004).
Rozdział I15
źródeł trapiących pacjenta dysfunkcji. Włącza rodzinę, środowi-
sko nauki i pracy oraz społeczność lokalną, a przede wszystkim
samego chorego, w proces przejmowania kontroli nad chorobą,
odbudowywania zdrowia i zwiększania jego potencjału. W mo-
delu holistyczna perspektywa zdrowia jest zgodna z perspektywą
zdrowia WHO, która definiuje je jako stan dobrego samopoczucia
psychicznego, fizycznego i społecznego, a nie tylko brak choroby
czy niepełnosprawności (Ewles, Simnett, 2003; Uramowska-Żyto,
2010). Niepełnosprawność staje się w tym ujęciu uniwersalnym
ludzkim doświadczeniem, które nie czyni z osób z niepełnospraw-
nością marginalizowanej i etykietowanej mniejszości. Z. Woźniak
w nawiązaniu do holistycznego podejścia do zdrowia i jego pro-
mocji (Ewles, Simnett, 2003) proponuje rozumieć niepełnospraw-
ność „jako rezultat luki między zasobami jednostki (zdolności
i możliwości), a oczekiwaniami oraz wymaganiami generowany-
mi przez środowisko fizyczne i społeczne osoby z ograniczoną
sprawnością, co oznacza realne zagrożenie dla jej potencjału i/lub
aktywności, powodowane wtórnie organizacją życia zbiorowego,
którego struktura normatywna, organizacyjna i instytucjonalna
nie zaspokaja potrzeb ludzi z niepełnosprawnością, co skutkuje
utratą/ograniczeniem ich samodzielności życiowej i wykluczenia
z uczestnictwa w głównym nurcie życia społecznego” (Woźniak,
2008: 108–110).
Z zastosowania określonego modelu wynikają pewne konse-
kwencje praktyczne dla określonych działań polityki społecznej.
Można zauważyć, że proponowane formy oddziaływań stosowa-
no i nadal stosowane są w zależności od funkcjonujących w danej
zbiorowości modeli wyjaśniania i konceptualizacji przyczyn nie-
pełnosprawności. Współczesny system pomocy i wsparcia osób
z niepełnosprawnościami powinien być zbudowany w oparciu
o nową narrację rozumienia niepełnosprawności, czyli uwzględ-
niać szeroko rozumiane przejście od modelu medycznego do
modelu społecznego, a także uwzględniać specyfikę niepełno-
sprawności.
Z badań wynika, ze szczególnie zagrożone wykluczeniem spo-
łecznym są osoby z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną
(Wertheimer, 1981; Shakespeare, 2006; Woźniak, 2008; Ostrowska,
2015). Pomimo obowiązującej nowej narracji na temat wsparcia
w myśl założeń podejścia opartego na modelu biopsychospołecz-
nym i prawach człowieka widoczne jest, że także najtrudniej pro-
cesy integracji i włączania zachodzą wobec osób z niepełnospraw-
nością intelektualną i psychiczną.
Od modelu medycznego do poszanowania praw człowieka16
Pomimo tego, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
wprowadziła pojęcia niepełnosprawności, uwzględniając stan
zdrowia człowieka oraz mając na względzie relację między zdro-
wiem człowieka a społeczeństwem i środowiskiem, które go
otacza5, to można odnieść wrażenie, że wobec tej kategorii nie-
pełnosprawnych, jaką są osoby niepełnosprawne intelektual-
nie i psychicznie, nadal stosuje się głównie podejście medycz-
ne, gdzie dominuje koncepcja „upośledzenia”/„uszkodzenia“
(impairment) oraz uznanie słuszności rehabilitacji i instytucjo-
nalizacji niepełnosprawnych. W konsekwencji niepełnospraw-
ność w tym wydaniu postrzega się jako problem osobisty, bezpo-
średnio wywołany przez chorobę, uraz lub inny stan chorobowy,
wymagający opieki medycznej w postaci indywidualnego lecze-
nia prowadzonego przez przygotowane to tego zawodowo osoby.
Celem postępowania w niepełnosprawności jest wyleczenie lub
dostosowanie jednostki i zmiana jej zachowania. Opieka me-
dyczna postrzegana jest jako główne zagadnienie, a na poziomie
ustalania polityki zasadnicza reakcja polega na modyfikacji lub
reformie polityki opieki zdrowotnej. Dla tego modelu charak-
terystyczna jest medykalizacja i rozwój instytucji opieki, które
realizują potrzeby „prawdziwych klientów”, czyli przedstawicieli
społeczeństwa, niźli samych „głupków” czy „wariatów” (Kmie-
cik, 2017; Zakrzewska-Manterys, 2018).
Podobnie dzieje się w aspekcie dorosłości, czyli tej fazie życia,
która jest nierozerwalnie kojarzona z aktywnością zawodową,
a w tej materii niepełnosprawni intelektualnie i psychicznie są naj-
słabszym ogniwem. Na ogół w opinii badaczy społecznych, ale tak-
że praktyków wspierających osoby niepełnosprawne i ich rodziny
w procesie ich edukacji i rozwoju społecznego przygotowującego
5 Społeczny kontekst tematyki niepełnosprawności został omówiony
w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdro-
wia (International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF),
przyjętej podczas Światowego Zgromadzenia na rzecz Zdrowia (World Health
Assembly) w 2001 roku: Niesprawność (impariment) – każda utrata sprawności
lub nieprawidłowość w budowie czy funkcjonowaniu organizmu pod względem
psychologicznym, psychofizycznym lub anatomicznym; Niepełnosprawność
(disability) – każde ograniczenie bądź niemożność (wynikające z niesprawno-
ści) prowadzenia aktywnego życia w sposób lub zakresie uznawanym za typowe
dla człowieka; Ograniczenia w pełnieniu ról społecznych (handicap) – ułomność
określonej osoby wynikająca z niesprawności lub niepełnosprawności, ograni-
czająca lub uniemożliwiająca pełną realizację roli społecznej odpowiadającej
wiekowi, płci oraz zgodnej ze społecznymi i kulturowymi uwarunkowaniami
(UNICEF, 2019).
Rozdział I17
do w miarę aktywnego, zintegrowanego społecznie dorosłego życia,
podejmowane działania nie przynoszą oczekiwanego rezultatu. Ak-
tualnie toczący się społeczny dyskurs nad aktywną polityką zatrud-
nienia osób z niepełnosprawnościami w kontekście przynależnych
im praw akcentuje, iż doskonalenie systemu wsparcia w tej sferze
życia wydaje się jedną z najskuteczniejszych form włączenia, do-
tąd często wykluczonych i marginalizowanych osób, w główny nurt
życia społecznego. Ma to szczególne znaczenie w przypadku osób
z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną, które z wielu po-
wodów znajdują się w specyficznie trudnej sytuacji. Usamodziel-
nianie poprzez aktywizację zawodową może przynieść korzyści
zarówno w sferze indywidualnego funkcjonowania jednostki, jak
i w wymiarze makrospołecznym odciążyć państwo i system po-
mocy społecznej.
Tworzenie i wdrażania dobrych praktyk w zakresie budowa-
nia skutecznego mechanizmu aktywizacji społecznej i zawodo-
wej osób z niepełnosprawnością intelektualną w otwartym śro-
dowisku społecznym może tworzyć realną szansę na integrację
środowiskową, do której osoby te, dotychczas często separowane
od głównego nurtu życia społecznego, mają niezbywalne prawo.
Niepełnosprawni są bowiem ze względu na swe ułomności nara-
żeni w wyższym stopniu niż osoby pełnosprawne na napotyka-
nie barier utrudniających im pełne urzeczywistnienie ich praw
i wolności. Niezbędnym zatem jest stworzenie odpowiedniego
instrumentarium umożliwiającego osobom niepełnosprawnym
korzystanie na równi z osobami pełnosprawnymi z pełni przyro-
dzonych każdemu człowiekowi praw.
Temu służą właśnie regulacje prawne w zakresie problematyki
praw niepełnosprawnych i ich rodzin w systemie uniwersalnym,
europejskim i krajowym. Artykuł 69 Konstytucji wprowadza obo-
wiązek pomocy niepełnosprawnym w zabezpieczeniu ich egzysten-
cji, przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej, co znaj-
duje swoje odzwierciedlenie w uregulowaniach ustawy o pomocy
społecznej i ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Rzecznicy
praw osób z niepełnosprawnościami są przekonani, że ratyfikowa-
nie Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych6 stanowi
przełom w sankcjonowaniu praw osób z niepełnosprawnościami
6 Ustawa ratyfikacyjna została uchwalona przez Sejm 15 czerwca 2012 r.
(Ustawa o ratyfikacji Konwencji, 2012).Uroczysta ratyfikacja konwencji przez
Prezydenta RP odbyła się 6 września 2012 r. Zgodnie z art. 45 ust. 2 konwencji
w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej weszła ona w życie dnia 25 października
2012 r. (komunikat rządowy z dnia 25 września 2012 r. poz. 1170).
Od modelu medycznego do poszanowania praw człowieka18
w polskim porządku prawnym, i jednocześnie mają nadzieję, iż
otwiera drogę do uchwalania przepisów kompatybilnych z sys-
temami wprowadzonymi w innych państwach Unii Europejskiej
(Michalska-Olek, Zaremba, 2017).
Powszechnie wiadomo, iż brak jest spójnej polityki publicznej
wobec niepełnosprawności, a niewątpliwie na jej brak składa się
wielu czynników, takich, jak: brak statystyk, brak odpowiedniej
sprawozdawczości czy brak jednolitego orzecznictwa. Przede
wszystkim warto odnotować, iż „w polskim prawie nie ma jednej,
powszechnie obowiązującej definicji niepełnosprawności. Brak
jest również jednolitego systemu orzekania o niepełnosprawno-
ści. Poszczególne akty prawne posługują się różnymi pojęciami
na określanie niepełnosprawności lub jej rodzajów. To powodu-
je, że przyznanie określonych rodzajów wsparcia jest uzależnio-
ne od szeregu dokumentów, a tym samym brak spójnego syste-
mu wsparcia osób z niepełnosprawnościami” (Społeczny Raport
Alternatywny, 2015: 10).
Dla przykładu, w trwającej od roku 2012 debacie wokół syste-
mu orzekania o niepełnosprawności istnieje zgodność co do tego,
że jest to przede wszystkim system niespójny (odrębne systemy
orzecznictwa: o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawno-
ści oraz o niezdolności do pracy) oraz oparty na dysfunkcjach
orzekanej osoby (Głąb, Kurowski, 2018). Można domniemywać,
iż jednym z grzechów głównych, który niejako zaprzepaszcza szan-
sę na odpowiednią narrację przy tworzeniu nowego systemu, jest
dążenie do unifikacji środowiska osób potrzebujących większego
wsparcia w kategorię osób „niesamodzielnych”.
Oczywiście są osoby niepełnosprawne, które nigdy nie podej-
mą pracy i potrzebują stałej opieki innych osób, i to one powin-
ny otrzymywać największą, zapewniającą godne życie pomoc ze
strony państwa. Jednak przy przyznawaniu tego wsparcia powinno
się promować aktywność, a nie bierność. Nie ma też przy tym po-
trzeby etykietowania osoby jako „niezdolnej do samodzielnej eg-
zystencji”. Elastyczny system orzecznictwa dawałby zdecydowanie
większe gwarancje przestrzegania wobec osób niepełnosprawnych
praw człowieka, stąd też postulat, iż „należy stworzyć jeden system
orzekania o niepełnosprawności, który nie koncentrowałby się na
dysfunkcjach danej osoby, ale na tym, jakie wsparcie (także finan-
sowe), umożliwi jej jak najpełniejsze funkcjonowanie w społeczeń-
stwie” (Kurowski, 2014: 29).
Jeśli dodamy do tego brak jednoznacznej definicji i statystyk
co do niesamodzielności, które są warunkiem koniecznym do
Rozdział I19
planowania usług w zakresie pomocy społecznej, to trudno nie zgo-
dzić się z faktem, „że to nie niesamodzielność jako kategoria bez-
względna powinna być obiektem zainteresowań, ale wsparcie, jakie
jest niezbędne, by osoba mogła pozostawać względnie niezależna”
(Kusideł, Podgórska-Jachnik, Potoczna, 2018: 5). Zaś w przypadku
kategorii osób z niepełnosprawnością intelektualną czy z chorobą
psychiczną wiąże się to z koncepcją niezależnego życia, która jest
możliwe tylko dzięki wsparciu.
Już Deklaracja Praw Osób z Upośledzeniem Umysłowym
(Declaration on the Rights of Mentally Retarded Persons) z 1971 r.,
która podkreślała, iż osoby niepełnosprawne intelektualnie mają
te same prawa co inni ludzie, oraz ustanawiała specjalne prawa
dla tych osób, z wymownym podkreśleniem – „wynikające z ich
potrzeb”.
Jeśli dodamy do tego fakt, iż Konwencja ONZ o prawach osób
niepełnosprawnych (2006) eksponuje potrzebę bardziej intensyw-
nego i specjalistycznego wsparcia, to termin „niesamodzielność”
traci rację bytu. W obliczu tych wyzwań z uznaniem należy wska-
zać, iż w zamian za kryterium niesamodzielności coraz częściej
w polskich analizach interdyscyplinarnych pojawia się propozycja
myślenia o osobach z niepełnosprawnościami w kategoriach poten-
cjału relacyjności i coraz częściej pojawia się dyskurs o autonomii
(Penczek 2017, Podgórska-Jachnik, 2018).
Istniejący w Polsce instytucjonalny system wsparcia osób z nie-
pełnosprawnościami niejednokrotnie krytykowany był za istot-
ne luki, które stanowią tym samym bariery w procesie wsparcia
i integracji społecznej całej tej grupy, jak i specyficznych kategorii
(Kowalik, 2011; Gąciarz, Kubicki, Rudnicki, 2014; Kubicki, 2017).
Można domniemywać, iż tego typu niedoskonałe funkcjonowanie
instytucji publicznych w znacznym stopniu może utrudniać wdra-
żanie zapisów zawartych w Konwencji o prawach osób niepełno-
sprawnych.
Na szczególną uwagę zasługuje ten segment instytucjonalny,
który w swych założeniach ma wsparcie i pomoc dla osób z niepeł-
nosprawnością intelektualną, jak i chorujących psychicznie. Dzieje
się tak dlatego, iż ta grupa odznacza się specyficznymi cechami,
które wymagają też odpowiedniego działania.
Generalnie niepełnosprawność psychiczna lub umysłowa łączy
się z dużą niestabilnością somatyczną i socjalną, zaś ludzie psy-
chicznie chorzy lub upośledzeni umysłowo wymagają szczególnej
troski we wszystkich aspektach życia (Kozłowski, 2005). Jednocze-
śnie też w największym stopniu skupiają na sobie uwagę społeczną
Od modelu medycznego do poszanowania praw człowieka20
z wszelkimi negatywnymi jej przejawami, zaś stereotypizacja
i uprzedzenia na pewno nie ułatwiają tym osobom uczestnictwa
w życiu społecznym. Taki konglomerat może doprowadzić do nie-
zadowalającego, niewystarczającego wsparcia dla tych osób oraz
występowania problemów i zagrożeń w drodze do integracji spo-
łecznej. Co więcej, uniemożliwia również identyfikację utrudnień,
które nie pozwalają osobom z niepełnosprawnościami uczestniczyć
w życiu społecznym, a następnie wskazywać, w jaki sposób moż-
na je w największym stopniu kompensować poprzez odpowiednie
wsparcie. W konsekwencji nieustająco mamy do czynienia ze sta-
tusem „niepełnoprawności społecznej”, która dotyczy środowisk
wielorako stygmatyzowanych (Eribon, 2019: 84–85).
Rozdział I
Pobierz darmowy fragment (pdf)