Darmowy fragment publikacji:
Ewelina Zając, Mateusz Szurek – Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny
Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii
90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173
RECENZENT
Katarzyna Kaczorowska-Bray
REDAKTOR INICJUJĄCY
Urszula Dzieciątkowska
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Dorota Stępień
SKŁAD I ŁAMANIE
MUNDA – Maciej Torz
PROJEKT OKŁADKI
Agencja Reklamowa efectoro.pl
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © Depositphotos.com/Milkos
© Copyright by Authors, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09846.20.0.K
Ark. wyd. 16,5; ark. druk. 18,0
ISBN 978-83-8220-226-7
e-ISBN 978-83-8220-227-4
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. 42 665 58 63
SPIS TREŚCI
SŁOWO WSTĘPNE (Ewelina Zając, Mateusz Szurek). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
CZĘŚĆ I
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ TERAPII ZABURZEŃ MOWY OSÓB
DOROSŁYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justyna Antczak-Kujawin
O METODACH DIAGNOZOWANIA ANOMII W OTĘPIENIU ALZ
HEIMEROWSKIM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ABOUT METHODS OF DIAGNOSING ANOMY IN ALZHEIMER’S DEMENTIA
Renata Gliwa
OCENA KOMPETENCJI I SPRAWNOŚCI INTERAKCYJNYCH, KO
MUNIKACYJNYCH I JĘZYKOWYCH PACJENTKI Z POSTĘPUJĄCĄ
AFAZJĄ NIEPŁYNNĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
DIAGNOSIS OF COMPETENCES AND INTERACTIVE, COMMUNICATION AND LAN-
GUAGE SKILLS OF A PATIENT WITH PROGRESSIVE NONFLUENT APHASIA
Agnieszka Hamerlińska
MOWA PRZETOKOWA – STANDARD POSTĘPOWANIA LOGOPE
DYCZNEGO U OSÓB PO IMPLANTACJI ZASTAWKI TCHAWICZO
PRZEŁYKOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SPEECH WITH VOICE PROSTHESIS AFTER REMOVAL OF THE LARYNX – STAN-
DARD OF SPEECH THERAPY
Magdalena Kokot
ZABURZENIA WIDZENIA U OSÓB PO UDARZE MÓZGU A MOŻLI
WOŚCI ADAPTACJI MATERIAŁÓW DRUKOWANYCH DLA OSÓB
Z AFAZJĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VISUAL DISTURBANCES IN PEOPLE AFTER STROKE AND THE POSSIBILITY OF
ADAPTATION OF PRINTED MATERIALS FOR PEOPLE WITH APHASIA
13
15
29
53
63
6
Spis treści
Justyna Żulewska, Karolina Pożoga
WYPALENIE ZAWODOWE JAKO ZAGROŻENIE W PRACY LOGOPE
DY NA ODDZIAŁACH NEUROLOGII I REHABILITACJI NEUROLO
GICZNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
BURNOUT AS A THREAT AT THE SPEECH THERAPIST’S WORK IN THE DEPART-
MENTS OF NEUROLOGY AND NEUROLOGICAL REHABILITATION
CZĘŚĆ II
LOGOPEDIA I GLOTTODYDAKTYKA – WSPÓLNE CELE I METODY . .
Michalina Biernacka
WIEDZA GLOTTODYDAKTYCZNA W SŁUŻBIE LOGOPEDII MIĘ
DZYKULTUROWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KNOWLEDGE OF TEACHING POLISH AS A FOREIGN LANGUAGE IN THE SERVICE
OF INTERCULTURAL SPEECH-LANGUAGE THERAPY
Małgorzata Rocławska-Daniluk, Weronika Kisiel
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA GLOTTODYDAKTYKI BRONISŁAWA
ROCŁAWSKIEGO I JEJ INTERDYSCYPLINARNE ZASTOSOWANIE
W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM I LOGOPEDII – PRZEGLĄD LITE
RATURY PRZEDMIOTOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
THE BASIC ASSUMPTIONS OF BRONISŁAW ROCŁAWSKI’S GLOTTODIDACTICS
AND ITS INTERDISCIPLINARY APPLICATION IN PRIMARY EDUCATION AND
SPEECH THERAPY: A REVIEW OF LITERATURE ON THE TOPIC
Joanna Zawadka, Marlena Kurowska, Elżbieta Sadowska
ROZPOZNAWANIE SYTUACJI JĘZYKOWEJ DZIECKA DWU I WIE
LOJĘZYCZNEGO Z WYKORZYSTANIEM LOGOPEDYCZNEGO KWES
TIONARIUSZA ROZPOZNANIA SYTUACJI JĘZYKOWEJ DZIECKA
W PERSPEKTYWIE WIELOJĘZYCZNOŚCI I WIELOKULTUROWOŚCI . .
RECOGNIZING OF THE LANGUAGE SITUATION OF A BILINGUAL AND MULTILIN-
GUAL CHILD USING THE SPEECH THERAPY QUESTIONNAIRE FOR RECOGNIZING
A CHILD’S LANGUAGE SITUATION IN THE PERSPECTIVE OF MULTILINGUALISM
AND MULTICULTURALISM
CZĘŚĆ III
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ W DIAGNOZIE I TERAPII ZABURZEŃ
MOWY ZWIĄZANYCH Z NIEWYKSZTAŁCONĄ KOMPETENCJĄ
JĘZYKOWĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alicja Chilińska-Pułkowska
SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA OSÓB Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁ
NOSPRA WNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
THE COMMUNICATION EFFICIENCY OF PERSONS WITH PROFOUND INTELLEC-
TUAL DISABILITIES
73
89
91
105
115
127
129
Spis treści
Renata Marciniak-Firadza
TERAPIA LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻE
NIEM DZIECIĘCYM – STYMULACJA DOTYKOWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
LOGOPAEDIC THERAPY OF CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY – TACTILE STIMU-
LATION
Natalia Siudzińska
WIELOSPECJALISTYCZNE POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU
DZIECKA Z ZESPOŁEM VAN DER WOUDE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
MULTISPECIALIZED PROCEEDINGS IN THE CASE OF A CHILD WITH VAN DER
WAUDE SYNDROME
Tomasz Wiech
TERAPIA ZABURZEŃ MOWY I JĘZYKA CHŁOPCÓW Z ZESPOŁEM
KRUCHEGO CHROMOSOMU X. STUDIUM PRZYPADKU . . . . . . . . . . .
SPEECH AND LANGUAGE INTERVENTION FOR BOYS WITH FRAGILE X SYNDRO-
ME. CASE STUDY
CZĘŚĆ IV
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ W DIAGNOZIE I TERAPII ZABURZEŃ
MOWY DZIECI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Izabela Ejsmunt-Wieczorek
POLISEMANTYZMY WERBALNE W ZASOBIE LEKSYKALNYM
DZIECI PRZEDSZKOLNYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VERBAL POLISEMANISMS IN THE LEXICAL RESOURCE OF KINDERGARTEN-AGE
CHILDREN
Aleksandra Jastrzębowska-Jasińska
ZASTOSOWANIE MODELU PODATNOŚĆ–STRES W TERAPII JĄKA
NIA U DZIECI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
APPLICATION OF THE DIATHESIS–STRESS MODEL IN THERAPY OF CHILDREN
WHO STUTTER
Justyna Kackieło-Tomulewicz, Karolina Milewska
ANALIZA WYPOWIEDZI NARRACYJNYCH DZIECI PIĘCIOLET
NICH PO ZAPOZNANIU SIĘ Z MATERIAŁEM AUDIOWIZUALNYM . .
THE NARRATIVE REPORTS’ ANALYSIS OF 5 YEAR OLD CHILDREN AFTER GETTING
AQUAIRED WITH AUDIOVISUAL MATERIAL
Anna Karowicz
KOMPLEKSOWA DIAGNOZA I TERAPIA JAKO WARUNKI SKU
TECZNOŚCI TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECKA Z OPÓŹNIO
NYM ROZWOJEM MOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
COMPREHENSIVE DIAGNOSIS AND THERAPY AS A CONDITION OF SPEECH THE-
RAPY EFFICACY OF CHILD DIAGNOSED WITH DELAYED SPEECH DEVELOPMENT
7
141
155
165
179
181
189
195
211
8
Spis treści
Ewa Arleta Kos
SPECYFIKA FUNKCJONOWANIA DZIECKA Z MUTYZMEM WY
BIÓRCZYM W ŚRODOWISKU POZARODZINNYM . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
THE SPECIFICITY OF THE FUNCTIONING OF A CHILD WITH SELECTIVE MUTISM
IN AN EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Magdalena Olempska-Wysocka
WCZESNA DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z ALALIĄ I NIE
DOKSZTAŁCENIEM MOWY O TYPIE AFAZJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
EARLY SPEECH THERAPY DIAGNOSIS OF A CHILD WITH APRAXIA AND CHILD-
HOOD APHASIA
Aleksandra Szczygieł
CYWILIZACYJNE ZAGROŻENIA ROZWOJU SYSTEMU ODBIORU
STYMULACJI PRZEDSIONKOWEJ I INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
ORAZ ICH POTENCJALNY WPŁYW NA ZABURZENIA ROZWOJU
MOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
CIVILIZATION THREATS TO VESTIBULAR STIMULATION RECEPTION AND SEN-
SORY INTEGRATION SYSTEM DEVELOPMENT AND THEIR POTENTIAL IMPACT
ON SPEECH DEVELOPMENT DISORDERS
CZĘŚĆ V
VARIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anna Herud, Grażyna Śmiech-Słomkowska
CZYNNOŚCI FIZJOLOGICZNE JAMY USTNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
PHYSIOLOGICAL FUNCTIONS OF ORAL CAVITY
Helena Liwo
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ JAKO KONIECZNOŚĆ W TEORII
I PRAKTYCE SURDOLOGOPEDYCZNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
INTERDISCIPLINARITY AS A NECESSITY IN THEORY AND PRACTICE OF SURDO-
LOGOPAEDICS
227
245
253
271
273
277
SŁOWO WSTĘPNE
Logopedia to interdyscyplinarna dziedzina nauki, która bardzo szybko roz-
winęła się w ostatnim dziesięcioleciu. Jej intensywny rozwój jest związany ze
wzrostem zapotrzebowania społecznego wynikającego ze zwiększenia świado-
mości i wiedzy na temat zaburzeń mowy. W procesie diagnostyczno-terapeutycz-
nym mowy najważniejsza jest oczywiście rola logopedy, jednak najczęściej pełny
sukces terapeutyczny osiąga się dopiero przy współpracy wielu specjalistów. Dla-
tego tak istotna w rozwoju myśli logopedycznej jest kooperacja wielu dziedzin
nauki, świadcząca o interdyscyplinarności logopedii.
Artykuły zawarte w tej monografii są rozwinięciem wystąpień wygłoszonych
podczas ogólnopolskiej konferencji logopedycznej Interdyscyplinarne aspekty
diagnozy i terapii logopedycznej zorganizowanej 19 października 2019 r. przez
Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii Instytutu Filologii Polskiej i Logope-
dii Uniwersytetu Łódzkiego. Konferencja była okazją do spotkania specjalistów
z różnych dziedzin, w kręgu zainteresowań których znajdują się biologiczne i spo-
łeczne uwarunkowania mowy. Tom zawiera teoretyczne rozważania oraz wyniki
badań własnych naukowców i praktyków, którzy reprezentują ośrodki naukowe,
placówki oświatowe oraz terapeutyczne z całej Polski. Ukazali oni logopedię jako
dziedzinę o interdyscyplinarnych podstawach, a także przyczynili się do konty-
nuacji dyskusji oraz współpracy specjalistów zajmujących się pomocą dzieciom
i dorosłym z zaburzeniami mowy i języka. W monografii znajdują się rozważa-
nia specjalistów z różnych dziedzin – logopedii, neurologopedii, surdologopedii,
onkologopedii, oligofrenopedagogiki, psychologii, ortodoncji, językoznawstwa,
glottodydaktyki – co umożliwia wieloaspektowe spojrzenie na skomplikowane
zagadnienie, jakim jest szeroko pojęta komunikacja.
Tom został podzielony na części poświęcone poszczególnym zagadnieniom
tematycznym. Pierwszą część, zatytułowaną Interdyscyplinarność terapii zaburzeń
mowy osób dorosłych, otwierają rozważania Justyny AntczakKujawin na temat
diagnozowania zaburzeń nazywania u osób z otępieniem alzheimerowskim. Ba-
daczka zaprezentowała autorskie propozycje metod diagnozowania anomii oraz
procedurę diagnozowania zaburzeń mowy w przebiegu schorzeń wieku senioral-
nego. Renata Gliwa oceniła kompetencje i umiejętności interaktywne, komuni-
kacyjne i językowe (z uwzględnieniem umiejętności leksykalno-semantycznych)
pacjentów ze zdiagnozowaną pierwotną niepłynną afazją i głęboką demencją.
10
Słowo wstępne
Wskazała też dysproporcje wśród zachowanych zdolności i deficytów w zakresie
wymienionych umiejętności oraz wykazała konieczność stosowania szczegółowej
logopedii w omawianym typie i stopniu demencji. Z kolei Agnieszka Hamer
lińska omówiła problematykę mowy przetokowej w kontekście standardów
postępowania logopedycznego u osób po laryngektomii całkowitej, u których
przeprowadzono implantację zastawki tchawiczo-przełykowej. Zagadnieniom
zaburzeń widzenia u osób po udarze mózgu został poświęcony artykuł Magda
leny Kokot. Wskazała ona możliwe sposoby zwiększenia efektywności terapii
na podstawie badań własnych. Podkreśliła też konieczność współpracy wielu
specjalistów w celu wpłynięcia na efektywność podejmowanych działań terapeu-
tycznych. Pierwszą część monografii zamyka tekst Justyny Żulewskiej i Karoli
ny Pożogi, które oszacowały stopień wypalenia zawodowego wśród logopedów
pracujących na oddziałach rehabilitacji neurologicznej i neurologii. Autorki spró-
bowały również poznać jego przyczyny oraz ustalić, jak stres i wypalenie zawodo-
we wpływają na jakość wykonywanej pracy.
Druga część monografii została poświęcona związkom logopedii z glotto-
dydaktyką oraz zagadnieniu dwujęzyczności. Rozpoczyna ją artykuł Michaliny
Biernackiej, która snuje rozważania na temat przydatności wiedzy glottodydak-
tycznej w codziennej pracy logopedy. Omawia również metody i techniki wy-
korzystywane w nauczaniu polskiej gramatyki w terapii logopedycznej. Małgo
rzata RocławskaDaniluk i Weronika Kisiel w swoim artykule przedstawiają
publikacje na temat glottodydaktycznego systemu edukacyjnego Bronisława
Rocławskiego. Część drugą zamykają założenia Logopedycznego kwestionariusza
rozpoznania sytuacji językowej dziecka w perspektywie wielojęzyczności i wielokul-
turowości autorstwa Joanny Zawadki, Marleny Kurowskiej i Elżbiety Sadow
skiej. Autorki przedstawiają narzędzie, które ma wspomagać przeprowadzenie
pogłębionego wywiadu logopedycznego w przypadku podejrzenia trudności
z rozwojem mowy i języka u dzieci wychowujących się w środowisku wieloję-
zycznym i wielokulturowym.
Część trzecią, skoncentrowaną na tematyce związanej z diagnozą i terapią
zaburzeń mowy u osób z niewykształconą kompetencją językową, rozpoczyna
charakterystyka funkcjonowania osób z najcięższymi dysfunkcjami w zakresie
nadawania i odbioru mowy na poziomie sprawności komunikacyjnej autorstwa
Alicji ChilińskiejPułkowskiej. Autorka wymienia większość zachowań komu-
nikacyjnych, które można zaobserwować u dziecka z głęboką, wieloraką niepeł-
nosprawnością. Renata MarciniakFiradza omówiła stymulację dotykową osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym na przykładzie autorskiej metody Eleny
Archipowej. Dowodzi, że dzięki stymulacji dotykowej twarzy poprawia się funk-
cjonowanie jej mięśni i czucia, a celem stymulacji oralnej jest m.in. normalizacja
wrażliwości okolic ust i wnętrza jamy ustnej oraz redukcja przetrwałych odru-
chów patologicznych. Natalia Siudzińska zaprezentowała natomiast przebieg
i usprawnianie leczenia czteroletniego chłopca, urodzonego z zespołem van der
Słowo wstępne
11
Woude. Zespół ten charakteryzuje się m.in. całkowitym rozszczepem wargi, wy-
rostka zębodołowego, podniebienia twardego i miękkiego, przetoką ślinową na
wardze dolnej, znacznie skróconym wędzidełkiem podjęzykowym. Część trzecią
zamyka studium przypadku czteroletniego chłopca z zespołem kruchego chro-
mosomu X opracowane przez Tomasza Wiecha. Artykuł dotyczy problematyki
zaburzeń rozwoju komunikacji i języka u dzieci z tym zespołem.
Część czwarta tomu odnosi się do tematyki związanej z interdyscyplinarno-
ścią w diagnozie i terapii zaburzeń mowy u dzieci. Rozważania otwiera artykuł
Izabeli EjsmuntWieczorek ukazujący polisemantyzmy werbalne w zasobie lek-
sykalnym dzieci w wieku przedszkolnym. Autorka koncentruje się na ukazaniu za-
wiłości terminologicznych związanych ze zjawiskiem wieloznaczności w języku,
nakreśleniu relacji polisem–neosemantyzm oraz rozstrzygnięciu terminologicz-
nym w odniesieniu do mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Z kolei Aleksandra
JastrzębowskaJasińska zaprezentowała nowe podejście w interpretacji mode-
lu podatność–stres w odniesieniu do terapii jąkania u dzieci. Autorka omówiła
także Program Całościowej Zintegrowanej Aktywności Dzieci (CZAD) dla dzieci
jąkających się i ich rodziców, bazujący na zmodyfikowanym modelu opisanym
w artykule. Justyna KackiełoTomulewicz i Karolina Milewska przedstawiły
wyniki badań dotyczące wpływu zaburzeń wymowy na kompetencję narracyjną
dzieci pięcioletnich przeprowadzone w oparciu o autorskie narzędzie do bada-
nia kompetencji komunikacyjnej. Autorki dokonały charakterystyki wypowiedzi
dzieci pięcioletnich, wskazując na zauważone różnice w wypowiedziach poszcze-
gólnych badanych. Z kolei Anna Karowicz omówiła sześć przypadków dzieci
z opóźnionym rozwojem mowy, zwracając uwagę na konieczność współpracy lo-
gopedy z różnymi specjalistami, m.in. laryngologiem, neurologiem, pedagogiem,
psychologiem, ortodontą, okulistą, terapeutą SI, fizjoterapeutą, audiologiem oraz
foniatrą. Ewa Arleta Kos natomiast w swoim opracowaniu podała przyczy-
ny mutyzmu wybiórczego w kontekście pozycji klasyfikacyjnej, uwzględniając
kontrowersje wokół kryteriów diagnostycznych tego zaburzenia. Przedstawiła
również specyfikę funkcjonowania dziecka z mutyzmem wybiórczym w środo-
wisku pozarodzinnym. Rozważania Magdaleny OlempskiejWysockiej doty-
czą wczesnej diagnozy logopedycznej dziecka z alalią i niedokształceniem mowy
o typie afazji, mającej późniejsze znaczenie dla projektowania programu terapii
logopedycznej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, uwzględniające-
go jego specjalne potrzeby komunikacyjne. Aleksandra Szczygieł przedstawi-
ła zagrożenia rozwoju systemu odbioru stymulacji przedsionkowej i integracji
sensorycznej oraz ich potencjalny wpływ na zaburzenia rozwoju mowy. Autorka
dokonała analizy istniejącej literatury dotyczącej wpływu prawidłowego rozwoju
układu przedsionkowego na rozwój mowy oraz tworzenia się systemu integracji
sensorycznej. W artykule przedstawiła także wyniki badań własnych dotyczących
niebezpieczeństw związanych z nadużywaniem przez rodziców urządzeń pozy-
cjonujących oraz multimediów.
12
Słowo wstępne
W części piątej znalazły się artykuły związane z innymi aspektami interdy-
scyplinarności logopedii. Otwiera ją artykuł Anny Herud i Grażyny Śmiech
Słomkowskiej, w którym zostały ukazane czynności fizjologiczne jamy ustnej.
Autorki zwróciły uwagę na istotną rolę zabezpieczenia prawidłowych funkcji
jamy ustnej oraz skuteczne niwelowanie ich dysfunkcji. Monografię zamyka tekst
Heleny Liwo, która podjęła temat interdyscyplinarnej procedury implantowa-
nia, która umożliwia osobom głęboko niesłyszącym rozwijanie sprawności słu-
chowych i językowych. Badaczka omawia interdyscyplinarny charakter surdolo-
gopedii w dwóch aspektach – praktycznym i teoretycznym.
W książce został podkreślony interdyscyplinarny charakter logopedii, za-
adresowano ją do różnorodnych specjalistów zajmujących się terapią zaburzeń
mowy. Potwierdzeniem owej interdyscyplinarności jest szeroki wachlarz podję-
tych tematów. Poruszane zagadnienia są bardzo różnorodne – omówiono m.in.
zaburzenia mowy u osób dorosłych, rolę współpracy logopedii z glottodydakty-
ką, zaburzenia mowy związane z niewykształconą kompetencją językową, wyko-
rzystanie różnych dziedzin w diagnozie i terapii zaburzeń mowy u dzieci, a także
problematykę związaną z interdyscyplinarną procedurą implantowania oraz ana-
tomią jamy ustnej.
Uwzględniając szeroki dobór tematów składających się na całość prezento-
wanych w tomie zagadnień związanych z zakresem przedmiotowym współcze-
snej logopedii oraz sposób ich prezentacji, wyrażamy nadzieję, że do niniejszej
monografii bazującej na aktualnej wiedzy logopedycznej sięgną z zainteresowa-
niem nie tylko logopedzi oraz studenci kierunków logopedycznych, lecz także
specjaliści innych dziedzin, takich jak językoznawstwo, psychologia, pedagogika
czy medycyna.
Ewelina Zając, Mateusz Szurek
Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii
Instytut Filologii Polskiej i Logopedii UŁ
CZĘŚĆ I
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ TERAPII
ZABURZEŃ MOWY OSÓB DOROSŁYCH
Justyna Antczak-Kujawin*
O METODACH DIAGNOZOWANIA ANOMII
W OTĘPIENIU ALZHEIMEROWSKIM
ABOUT METHODS OF DIAGNOSING ANOMY
IN ALZHEIMER’S DEMENTIA
Słowa kluczowe: otępienie, choroba Alzheimera, diagnoza logopedyczna, anomia,
zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej.
Keywords: dementia, Alzheimer’s disease, logopedic diagnosis, anomia, lexical-se-
mantic disorder.
Wprowadzenie
System leksykalny języka polskiego dysponuje bogatym repertuarem jed-
nostek leksykalno-frazeologicznych. Jego podstawę stanowią nazwy własne
(łac. nomina propria) wraz z nazwami pospolitymi (łac. nomina appellativa).
Umiejętność nazywania, czyli zdolność do świadomego i trafnego używania jed-
nostek językowych zgodnie z ich znaczeniem, określa się mianem sprawności lek-
sykalno-semantycznej. Jej rozwój odbywa się szczególnie w okresie dzieciństwa
(Zarębina, 1994, s. 113–136), jednak pełną dojrzałość językową oraz świado-
mość leksykalną człowiek nabywa i rozwija przez całe swoje życie.
Podsystem leksykalno-semantyczny języka stanowi ustalony i znany wszyst-
kim użytkownikom danego języka, wewnętrznie usystematyzowany zbiór lek-
semów, będący odzwierciedleniem ich wiedzy o świecie oraz przejawem rozu-
mienia relacji między zjawiskami. Badania dowodzą, iż zdrowy i mobilny mózg
człowieka ma zdolność do gromadzenia ludzkich doświadczeń i ich porządko-
wania w pojęcia według uspołecznionego schematu (Grabias, 2010, s. 24; 2015,
s. 20). Dzięki wspólności tego uporządkowanego obrazu świata członkowie da-
nego społeczeństwa są w stanie porozumiewać się ze sobą (Milewski, 2006, s. 58).
Poziom sprawności leksykalno-semantycznej jest zatem kluczowy dla ogólnego
* Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii,
Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173, e-mail:
justyna.antczak@uni.lodz.pl, ORCID: 0000-0002-8473-9878.
16
Justyna Antczak-Kujawin
rozwoju językowego człowieka. Jakiekolwiek ograniczenia zasobu słownikowe-
go, czyli zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej, przyczyniają się do za-
kłóceń w procesie językowego porozumiewania się (Grabias, 2015, s. 20).
Zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej objawiające się ogranicze-
niem lub brakiem umiejętności nazywania to anomia. Typowym objawem tych
zaburzeń są m.in. minimalizacja zasobu słownikowego, uproszczenie struktury
znaczeniowej wyrazu do relacji wyraz–desygnat oraz trudności w wyszukiwa-
niu nazw ze słownika mentalnego, czyli niemożność przypomnienia sobie danej
nazwy. Zaburzenia nazywania manifestują się więc zaburzeniami lub znacznym
ograniczeniem dostępu do słownika leksykalnego (Pąchalska, 2003, s. 626; Ker-
tesz, 2010, s. 42).
Liczni badacze zgodnie twierdzą, że najbardziej narażona na trudności w ak-
tualizowaniu nazw jest grupa osób starszych (Tłokiński, 1990, s. 47; Domagała,
2015a, s. 91). Wiek senioralny stanowi zatem czynnik, który istotnie wpływa na
poziom aktualizacji nazw. Przyczyn zaburzeń sprawności leksykalno-semantycz-
nej u osób starszych należy upatrywać w tzw. generalnym zwalnianiu i deficytach
inhibicji (Fogler, James, 2007, s. 205; za: Rutkiewicz-Hanczewska, 2016, s. 86).
Osoby w wieku podeszłym potrzebują bowiem więcej czasu do realizacji różnych
zadań czy operacji mentalnych (tzw. spowolnienie myślowe) oraz są narażone na
dodatkowe, mało istotne informacje, występujące w czasie procesu aktualizowa-
nia nazw (tzw. zahamowanie procesu myślenia).
Dotkliwych problemów leksykalno-semantycznych doświadczają nie tylko
osoby starzejące się fizjologicznie. Zaburzenia sprawności leksykalno-seman-
tycznej obserwuje się także u osób, u których starzenie się ma przebieg pato-
logiczny, czyli osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, uszkodzeniami
mózgu, chorobami otępiennymi oraz chorobami neurodegeneracyjnymi, w tym
z chorobą Alzheimera. Jak podkreślają badacze anomii (Kertesz, 2010; Arkin,
Mahendra, 2001; Arango-Lasprilla i in., 2007, za: Domagała, 2007, s. 193; 2015a,
s. 95), zaburzenia nazywania stanowią znaczącą cechę początkowej fazy choroby
Alzheimera1 (Alzheimer’s disease, AD).
Cel rozważań
W polskiej literaturze przedmiotu (językoznawczej i logopedycznej) znane
są badania nad anomią i sposobami kompensowania błędów nazywania przez
pacjentów z afazją (Maruszewski, 1966; Żarski, 1964; Panasiuk, 2000; Pąchal-
ska, 2003). Ponadto badania w odniesieniu do anomii proprialnej w porówna-
1 Trudności z aktualizacją nazwy docelowej są także kluczowym objawem wariantu
logopenicznego afazji pierwotnej postępującej (lvPPA) (Sitek i in., 2018; Antczak-Ku-
jawin, 2019a).
O metodach diagnozowania anomii w otępieniu alzheimerowskim
17
niu z anomią apelatywną w grupie osób z udarem w półkuli lewej oraz z udarem
w półkuli prawej prowadziła Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska (2016). Na
gruncie neuropsychologii anomia zostaje omówiona jako objaw niespecyficz-
nych trudności w znalezieniu właściwego słowa w różnych wariantach afazji pier-
wotnie postępującej (Sitek i in., 2018).
Jak dotąd problematyka dotycząca trudności anomicznych u osób w wieku
senioralnym starzejących się fizjologicznie oraz zaburzeń nazywania w przebiegu
otępienia alzheimerowskiego nie była przedmiotem szczególnego zainteresowa-
nia w środowisku językoznawców2.
W niniejszym tekście zostały omówione autorskie3 propozycje metod
diag nozowania anomii, które mogą być przydatne w logopedycznym badaniu
sprawności leksykalno-semantycznej osób w wieku senioralnym starzejących
się fizjologicznie oraz z otępieniem alzheimerowskim. Przedstawiono proce-
durę diagnozowania zaburzeń mowy w przebiegu schorzeń wieku senioralnego
i podkreślono znaczenie oceny sprawności leksykalno-semantycznej w otępieniu
alz heimerowskim. Ponadto, w celu wyjaśnienia mechanizmu dostępu do zasobu
leksykalnego oraz procesu aktualizacji (wyszukiwania) nazw4, scharakteryzowa-
no różne modele przetwarzania języka i organizacji słownika umysłowego5.
2 Na gruncie logopedii i językoznawstwa dostrzega się bowiem brak opracowań
o charakterze monograficznym, podejmujących całościowo zagadnienie związane z za-
burzeniami o charakterze leksykalno-semantycznym w otępieniu alzheimerowskim.
Częściowo problemy leksykalno-semantyczne osób starzejących się patologicznie oma-
wia Aneta Domagała (2007; 2015a). Autorka opisuje trudności leksykalne doświadcza-
ne przez badanych pacjentów podczas ich spontanicznych wypowiedzi pojawiających
się w toku indywidualnych rozmów.
3 Jedynie opisując badanie aktualizacji nazw w mowie spontanicznej i fluencji słow-
nej, autorka odwołuje się do znanych w literaturze przedmiotu metod badania. Pozostałe
propozycje sposobów badania rozumienia nazw oraz ich aktualizacji w próbach nazywa-
nia tzw. konfrontacyjnego i oralnego, stanowią część autorskiego narzędzia diagnostycz-
nego do badania sprawności leksykalno-semantycznej osób w wieku senioralnym (por.
Antczak-Kujawin, 2019b).
4 W pracy zostały omówione sposoby badania anomii apelatywnej, czyli zaburzeń
aktualizacji nazw pospolitych (nomina appellativa), jednak warto również podkreślić
duże znaczenie badania aktualizacji nazw własnych (nomina propria) w procesie diagno-
stycznym osób z różnymi schorzeniami, np. uszkodzeniami mózgu, chorobami otępien-
nymi, a także osób w wieku senioralnym starzejących się fizjologicznie (por. Rutkiewicz-
-Hanczewska, 2016; Gliwa, 2017).
5 Termin „słownik umysłowy” jest powszechnie używany w literaturze psycholin-
gwistycznej. Oznacza zasób leksykalny języka etnicznego rozumiany jako dynamiczna
struktura lokująca się w pamięci długotrwałej, zawierająca słowa oraz ich charakterysty-
kę semantyczną, gramatyczną i fonetyczną (Aitchison, 2003; Kurcz, 1992; 2005).
CZĘŚĆ II
LOGOPEDIA I GLOTTODYDAKTYKA
– WSPÓLNE CELE I METODY
Michalina Biernacka*
WIEDZA GLOTTODYDAKTYCZNA W SŁUŻBIE
LOGOPEDII MIĘDZYKULTUROWEJ
KNOWLEDGE OF TEACHING POLISH AS A FOREIGN
LANGUAGE IN THE SERVICE OF INTERCULTURAL
SPEECH-LANGUAGE THERAPY
Słowa kluczowe: fonodydaktyka, logopedia międzykulturowa, nauczanie wymo-
wy, język polski jako język obcy.
Keywords: phonodidatics, intercultural speech-language therapy, teaching pro-
nunciation, Polish language as a foreign language.
Wprowadzenie
Niniejszy tekst ma charakter poglądowy – nie ma bowiem takiej możliwo-
ści, by na kilkunastu stronach opisać wszystkie istotne aspekty powiązań między
nawet podstawową wiedzą fonodydaktyczną (gałąź glottodydaktyki skoncentro-
wana na nauczaniu wymowy osób z doświadczeniem migracji) a logopedią. Po-
ruszone kwestie to więc wybór tych, które poprzez odniesienie do doświadczeń
autorki wydają się jednymi z najistotniejszych. Od razu warto też zaznaczyć, że
o przeciwnym kierunku wpływów pisano już niejednokrotnie (Madelska, 2010b;
Świstowska, 2011; Biernacka, 2016; Czempka-Wewióra, Graboń, 2017), oddzia-
ływanie zdobyczy logopedii na pracę glottodydaktyków jest bowiem nie do prze-
cenienia – sposób diagnozy błędów wymawianiowych, umiejętne odróżnianie
ich od wad wymowy, techniki wywoływania głosek, ich utrwalania i automatyza-
cji czy usprawniania narządów artykulacyjnych to tylko wybór zagadnień, które
poruszali wymienieni badacze.
By jednak wykazać, w jakim wymiarze wiedza glottodydaktyczna może się
przydać logopedom, rozważania należy zacząć od zagadnień elementarnych, czyli
terminologii. Istotą prowadzonego wywodu jest bowiem założenie, że zarówno
* Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logope-
dii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173,
e-mail: michalina.biernacka@uni.lodz.pl, ORCID: 0000-0002-2414-9745.
92
Michalina Biernacka
glottodydaktyka polonistyczna (badają ca wszystkie elementy układu glottody-
daktycznego, a teoretyczną wiedzę przekładająca na praktykę nauczania języka
polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego – por. Zarzycka, 2018, s. 30),
jak i logopedia (traktująca o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowań
językowych, wykorzystywana do diagnozy i terapii zaburzeń mowy oraz wszel-
kich problemów z komunikacją międzyludzką – por. Grabias, 2011, s. 17–18) to
dwie niezwykle prężnie rozwijające się nauki, które dzięki interdyscyplinarnemu
charakterowi (czerpiąc z siebie nawzajem, lecz także z wielu innych dyscyplin)
mogą wreszcie uzyskać status liczących się nauk humanistycznych, bowiem ich
badania i analizy przekładają się na wnioski mające praktyczne zastosowania dla
współczesnego społeczeństwa. O ile więc logopedii służy fonetyka patoartyku-
lacyjna (por. Siudzińska, 2011, s. 57), która bada i opisuje indywidualne i nie-
normatywne realizacje fonemów, o tyle w glottodydaktyce mówi się o fonetyce
korektywnej – punkt ciężkości osadzając nie na koncentrowaniu się na różnicach
pomiędzy wymową rodzimych użytkowników języka a obcokrajowców, lecz na
sposobie radzenia sobie z nimi, przewidywania ich wystąpienia w zależności od
tego, w jakim wieku jest mówiący po polsku cudzoziemiec lub z jakiego kręgu kul-
turowo-językowego pochodzi, a także ich eliminowania (zob. Biernacka, 2016).
Należy jednak zaznaczyć, że dla obu zarówno klasyfikowanie błędów, jak i ich
analiza to ważne źródło wiedzy, pomagające ustalić sposoby prowadzonej terapii
lub korekty. Niemniej jednak, by właściwie ocenić sposób wymowy, specjalista
musi wykazywać się odpowiednimi kompetencjami i szeroką wiedzą z zakresu
fonetyki w ogóle: fundamentalne jest oczywiście przejście kursu fonetyki artyku-
lacyjnej ogólnego języka polskiego, a ideałem sytuacja, w której choć elementar-
ne podstawy fonetyki akustycznej, audytywnej, patoartykulacyjnej i korektywnej
są włączane w tok nauki. Jeśli natomiast chce się prawidłowo i bez wątpliwości
diagnozować (logopedzi) lub orzekać (fonodydaktycy) o powodach zmienionej
wymowy oraz najskuteczniejszych formach zaradzania błędom wymawianiowym
(zakładając, że to możliwe i pożądane), to nie można zakończyć rozwoju kompe-
tencji zawodowych na uzyskaniu tej podstawowej wiedzy.
Znajomość systemów fonologicznych języków świata
Przede wszystkim za niezbędne i kluczowe uważa się zaznajomienie się spe-
cjalisty z obcymi systemami fonologicznymi – dobrze, by znał, choć ogólnie, po-
tencjał w zakresie systemów fonologicznych różnych języków świata (np. mlasków
czy tonów), zaś dokładnie warto, by znał te, którymi posługują się osoby przez nie-
go uczone lub terapeutyzowane. Zapoznanie się z inwentarzem fonemów danego
języka obcego – choć dziś dzięki Internetowi łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu
– nie jest jednak wystarczające. Trzeba mieć na względzie m.in. wariantywność
wymowy uzależnioną od formalizacji sytuacji komunikacyjnej czy też obligatoryj-
CZĘŚĆ III
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ
W DIAGNOZIE I TERAPII
ZABURZEŃ MOWY ZWIĄZANYCH
Z NIEWYKSZTAŁCONĄ
KOMPETENCJĄ JĘZYKOWĄ
Alicja Chilińska-Pułkowska*
SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA OSÓB
Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
INTELEKTUALNĄ
THE COMMUNICATION EFFICIENCY OF PERSONS WITH
PROFOUND INTELLECTUAL DISABILITIES
Słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, głęboka niepełnosprawność
intelektualna, komunikacja, AAC, komunikacja alternatywna i wspomagająca, lo-
gopedia.
Keywords: intellectual disability, profound intellectual disability, communication,
AAC, alternative and augmentative communication, speach therapy.
Wprowadzenie
Zagadnienie kompetencji i sprawności komunikacyjnej osób z głęboką
niepełnosprawnością intelektualną to temat pozostający nadal na pograniczu
rozważań teoretycznych i praktycznych logopedów. Przedmiotem logopedii są
„biologiczne uwarunkowania języka i zachowań językowych” (Grabias, 2016,
s. 35), a logopeda powinien posiadać „procedury i narzędzia badawcze pozwa-
lające oceniać i interpretować wypowiedzi jednostki (w jej pełnym, werbalnym
oraz gestyczno-mimicznym charakterze)” (Grabias, 2012, s. 57–58). Wobec tej
warunkującej definicji trudno sprostać wymaganiom terapeutycznym, diagno-
stycznym i badawczym, jakie stawia przed logopedami grupa osób niemownych
i niemówiących1.
* Uniwersytet Gdański, Instytut Logopedii, 80-308 Gdańsk, ul. Wita Stwosza 58,
e-mail: alapruszcz@wp.pl
1 Pojęcie niemowności nie jest obecne ani w językoznawstwie, ani w logopedycz-
nym dyskursie. Mirosław Michalik dokonuje swoistej reinterpretacji pojęć mowy i mó-
wienia oraz proponuje następujące definicje: niemówienie to sytuacja, w której „nadawca,
chcąc przekazać odbiorcy pewną informację, nie wybiera z kodu językowego odpowied-
niego słownictwa i struktur gramatycznych, nie uruchamia narządów mownych mają-
cych zrealizować formę wybranych jednostek językowych, w wyniku czego nie wysyła fal
130
Alicja Chilińska-Pułkowska
Rzeczywistość terapeutyczna wymaga jednak podejmowania działań re-
habilitacyjnych, gdyż „podstawowym zadaniem rehabilitacji dziecka z nie-
pełnosprawnością jest opanowanie przez nie umiejętności porozumiewania
się” (Bombińska-Domżał, 2012, s. 503). Mimo że problematyka rozwoju
umiejętności porozumiewania się u dzieci niemówiących, zwłaszcza dzieci
z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, jest wciąż niedostatecznie zba-
dana i opisana, trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, iż „wykorzystanie
systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej daje szansę dzieciom
nie mogącym porozumiewać się werbalnie na pełniejsze uczestnictwo w życiu
społecznym i kulturalnym” (Bombińska-Domżał, 2012, s. 503). Podejmowane
badania, rozważania teoretyczne i praktyczne są niezbędne do poszerzania wie-
dzy na temat opisywanego zjawiska.
Jak zaznacza Alina Smyczek, logopeda wraz z fizjoterapeutą stanowią pierw-
szy zespół diagnostyczny i terapeutyczny małego dziecka zagrożonego niepeł-
nosprawnością. Narzuca to konieczność posiadania wiedzy na temat wszystkich
dostępnych sposobów postępowania, gdy zespół ów stwierdzi mogące pojawić
się poważne trudności w rozwoju umiejętności porozumiewania się. Logopeda
powinien orientować się w formach diagnozy zachowań komunikacyjnych oraz
w formach terapii z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających metod
komunikacji już na najwcześniejszym etapie wspomagania rozwoju (por. Smy-
czek, 2006, s. 71). Powinien także wykazać się umiejętnościami, które Mirosław
Michalik nazywa kompetencją lingwoedukacyjną i definiuje jako dostateczny
poziom wiedzy i umiejętności terapeuty w zakresie: „1. Kształtowania zdolności
odbiorczych osób niemówiących/niemownych […]; 2. Wyposażania osoby nie-
mówiącej lub niemownej w sposoby przekazywania wiedzy […]; 3. Umiejętno-
ści diagnozowania stopnia przyswojenia kompetencji lingwistycznej przez osobę
niemówiącą/niemowną” (Michalik, 2018, s. 204).
Charakterystyka funkcjonowania osoby z głęboką
niepełnosprawnością intelektualną
Iloraz inteligencji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną wy-
nosi poniżej 20 (tzn. 5 i więcej odchyleń standardowych). Literatura przed-
miotu uwzględnia podział wewnątrz tej grupy na jednostki bardziej lub mniej
akustycznych do ucha odbiorcy, w którego narządach odbiorczych nie dokonuje się re-
cepcja dźwięku i jego interpretacja mentalna” (Michalik, 2018, s. 44). Za nadrzędne do
pojęcia niemówienia uznaje pojęcie niemowności, które definiuje jako „niepodejmowanie
zespołu czynności, jakie przy udziale języka wykonuje człowiek mówiący […], nie po-
znaje przy tym samym rzeczywistości na poziomie osób mownych, nie przekazuje także
jej interpretacji […] innym uczestnikom życia społecznego” (Michalik, 2018, s. 44).
CZĘŚĆ IV
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ
W DIAGNOZIE I TERAPII
ZABURZEŃ MOWY DZIECI
Izabela Ejsmunt-Wieczorek*
POLISEMANTYZMY WERBALNE W ZASOBIE
LEKSYKALNYM DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
VERBAL POLISEMANISMS IN THE LEXICAL RESOURCE
OF KINDERGARTEN-AGE CHILDREN
Słowa kluczowe: mowa dziecka, słowotwórstwo, czasownik, polisemia, neosemantyzm.
Keywords: child’s speech, wordbuilding, verb, polisemy, neosemantics.
Wprowadzenie
Wieloznaczną istotę słów zauważono już w starożytnej Grecji. Wprawdzie ba-
dania nad semantyką leksemów rozpoczęły się dopiero w XIX w. (np. Ferdinand de
Saussure, Hermann Paul), ale o podstawowym i wtórnym znaczeniu wyrazu pisali
już filozofowie antyczni. Odmienne spojrzenie na semantykę leksemów przynio-
sła gramatyka kognitywna opierająca się na teorii prototypów i proponująca nowe
ujęcie metafory. Zgodnie z kognitywnym punktem widzenia postrzeganie i prze-
twarzanie informacji uwzględnia nie tylko doznania zmysłowe, lecz także treści
pamięciowe i wyobrażenia. Z tego względu kategoryzacja sama w sobie jest z na-
tury polisemiczna, tak jak polisemiczne jest nasze myślenie, a w konsekwencji rów-
nież komunikowanie (Dobrosz-Michiewicz, 2016, s. 187). Józef Porayski-Pomsta
(2015, s. 177) funkcję komunikacyjną języka utożsamia z pragmatyką (wyraża-
niem poprzez mowę własnych intencji), podkreślając, że stanowi ona istotę kształ-
towania się systemu językowego i komunikacyjnego dziecka.
Cel i metodologia badań własnych
Zasadniczym celem artykułu jest ukazanie zawiłości terminologicznych zwią-
zanych ze zjawiskiem wieloznaczności w języku, nakreślenie relacji polisem–neose-
mantyzm w zasobie leksykalnym przedszkolaków oraz próba rozstrzygnięcia, czy
* Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii,
Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173, e-mail:
izabela.ejsmunt@uni.lodz.pl, ORCID: 0000-0002-1802-0005.
182
Izabela Ejsmunt-Wieczorek
w odniesieniu do mowy dzieci1 w wieku przedszkolnym możemy mówić o werbal-
nej polisemii leksykalnej czy jedynie o neologizacji (neosemantyzacji) języka.
Materiał źródłowy pochodzi od 40 dzieci w wieku przedszkolnym, będących
w normie intelektualnej, w przedziale wiekowym 5–6 lat. Badania miały charak-
ter eksperymentalny, prowadzono je w latach 2017–2018 metodą poprzeczną
(w jednej grupie wiekowej) w 3 przedszkolach regionu łódzkiego2. Zdecydowa-
no się na czasownik, ponieważ jest to najsłabiej opracowana część mowy w języ-
ku przedszkolaków, ponadto – według niektórych językoznawców – to właśnie
verba odznaczają się największym stopniem polisemiczności (por. Wojan, 2010,
s. 90). Przytoczone w artykule leksemy czasownikowe pochodzą z codziennych
dziecięcych konwersacji, luźnych rozmów, tematycznie ukierunkowanych dysku-
sji oraz pytań o konkretne czasowniki, które mogą mieć charakter wieloznaczny.
Materiał zbierano samodzielnie, uważnie przysłuchując się dialogom i dyskusjom
dzieci w czasie zajęć i zabaw przedszkolnych oraz wchodząc z nimi w zamierzo-
ne interakcje językowe. Swobodne wypowiedzi badanych utrwalano na nośniku
cyfrowym, a w kolejnym etapie rozpisywano je na fiszkach, wydobywając znacze-
nia czasowników z zasłyszanych kontekstów. Następnie raz jeszcze pytano dzieci
o znaczenia wyekscerpowanych czasowników. Zamierzeniem takiej przekrojo-
wej strategii badawczej było sprawdzenie, czy pojawiające się w mowie dziecka
neosemantyzmy werbalne są mu znane także w innych znaczeniach znajdujących
się w słowniku języka polskiego. Na przykład pozyskany w czasie luźnej wymia-
ny zdań między przedszkolakami czasownik kartkować (pochodny od podstawy
słowotwórczej ‘kartka’) bez wątpienia potraktujemy jako dziecięcy neoseman-
tyzm w obydwu odnotowanych znaczeniach: 1. ‘rozrzucać kartki’ Przestań tu
kartkować, nie zasypuj podłogi; 2. ‘liczyć kartki’ Tymek już kartkuje (liczy), ile każ-
dy dostał (kartek). Kiedy jednak to samo dziecko, ale już w innych okoliczno-
ściach, zapytano: Jak myślisz, co może oznaczać wyraz kartkować? Czy wiesz, co
można kartkować?, okazało się, że zna ono także jego znaczenie ogólnopolskie
‘przeglądać, wertować kartki w książce’ Ja najbardziej lubię z babcią kartkować
książki, babcia mi czyta, a sam oglądam obrazki. W tym przypadku należałoby już
mówić o polisemii werbalnej czasownika kartkować.
1 Za Józefem Porayskim-Pomstą (2015, s. 20) przyjmuję, że mowa dziecka to za-
równo okres, w którym przyswaja ono sobie sposoby porozumiewania się z otoczeniem
(dotyczy to samego systemu językowego oraz innych sposobów porozumiewania się, np.
gestów), jak i charakterystyczne dla okresu dziecięcego sposoby i formy komunikowania
się z otoczeniem, zmienne w czasie.
2 Do jednego z podłódzkich przedszkoli uczęszczały dzieci wychowujące się w śro-
dowisku wiejskim, co zaowocowało pozyskaniem form gwarowych i sprowokowało do
kolejnych rozważań terminologicznych poświęconych zagadnieniu wieloznaczności
w mowie dzieci.
Pobierz darmowy fragment (pdf)