Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00411 006713 13591060 na godz. na dobę w sumie
JA - ebook/pdf
JA - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 283
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 978-8-3770-1226-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> ogólne
Porównaj ceny (książka, ebook (-21%), audiobook).

Dzisiaj i Ty możesz zapoznać się z pierwszą polską publikacją motywacyjną, cieszącą się uznaniem już 20 lat, opartą na polskich realiach, skierowaną do Polaków i napisaną przez Polaka!

UWAGA: Do tej pory sprzedało się ponad 50 tysięcy sztuk tej książki!

Dziś, po raz pierwszy w Polsce, publikacja JA Tadeusza Niwińskiego dostępna jest, oprócz ebooka, także w wersji audio - tylko w naszym wydawnictwie! Zapoznaj się z najbardziej pożądaną i polecaną lekturą. POSŁUCHAJ o tym, na co naprawdę Cię stać, o Twoim prawdziwym JA!

Publikacja JA Tadeusza Niwińskiego polecana jest jako lektura obowiązkowa przez wielu uznanych nauczycieli rozwoju osobistego (między innymi przez Iwonę Majewską-Opiełkę).

 

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści Od uczestników kursów „Drogi do sukcesu” ......................................................................13 Rozdział 1 Człowiek — to brzmi dumnie ............................................................................15 Hormon socjalny ..........................................................................................................16 Brom w kawie ................................................................................................................18 Nadszedł czas ................................................................................................................19 Dżin uwięziony w butelce .........................................................................................19 Pierwszy dzień ...............................................................................................................20 Rozdział 2 Kim jesteśmy ............................................................................................................23 Alfabet DNA ...................................................................................................................24 Potrafimy się czytać .....................................................................................................26 Samolubny gen .............................................................................................................28 Mechanizm ciała ...........................................................................................................29 Jajko czy kura .................................................................................................................30 Ciało ..................................................................................................................................31 Duch ..................................................................................................................................31 Zdalnie sterowani? .......................................................................................................32 Alchemia życia ..............................................................................................................33 Myślące maszyny ..........................................................................................................34 Sztuczna świadomość ................................................................................................36 Zamiłowanie do życia .................................................................................................36 Kim naprawdę jesteśmy? ...........................................................................................37 Rozdział 3 Świadomość .............................................................................................................38 Olśnienia ..........................................................................................................................38 Nowe spojrzenie ...........................................................................................................40 Potęga umysłu ...............................................................................................................40 Kto ma rację ...................................................................................................................41 Zaufanie do umysłu .....................................................................................................42 Akceptacja siebie .........................................................................................................43 Same żółwie ...................................................................................................................43 Gdzie jesteś? ..................................................................................................................44 Rozwój osobowości .....................................................................................................45 Filozofia śrubki ..............................................................................................................46 Życie kosztem innych .................................................................................................47 Cnota egoizmu ..............................................................................................................48 Kto Cię namawia do altruizmu ................................................................................49 Nadzieja na coś za nic .................................................................................................50 Nie bądź śrubką ............................................................................................................51 Rozdział 4 Jest nas więcej .........................................................................................................53 Lewa i prawa półkula ..................................................................................................53 Równowaga ...................................................................................................................55 Fale mózgowe ...............................................................................................................57 Podświadomość ...........................................................................................................60 Wierny niewolnik-robot .............................................................................................61 Ogrodnik i ogród ..........................................................................................................62 Trzecie JA .........................................................................................................................64 Hawajska tajemnica ....................................................................................................64 Potrójne JA .....................................................................................................................65 Wielcy ludzie ..................................................................................................................68 Pisanie automatyczne ................................................................................................68 Kreatywność ..................................................................................................................69 Cechy nadświadomości .............................................................................................70 Ćwiczenia w myśleniu ................................................................................................72 Rozdział 5 Zasady działania .....................................................................................................73 Nieznajomość praw nie zwalnia od odpowiedzialności ................................73 Kto tego uczy .................................................................................................................75 Znajomość praw otwiera nowe możliwości .......................................................76 Źródło sterowania ........................................................................................................78 Prawo kontroli ...............................................................................................................81 przyCZYNY ......................................................................................................................84 Myśli jako przyczyna ...................................................................................................85 Kto nam wkłada myśli do głowy .............................................................................86 Ładne kwiatki, ale czy nasze?...................................................................................87 Mój ogród .......................................................................................................................88 Przypadek .......................................................................................................................89 Wiara .................................................................................................................................89 Tunelowa wizja .............................................................................................................90 Samoograniczające przekonania ...........................................................................92 Kto nas ogranicza .........................................................................................................93 „Dobra” pamięć .............................................................................................................95 Hamulec może się zerwać .........................................................................................96 Dla dobra sprawy .........................................................................................................97 Sam zwolnij swój hamulec .......................................................................................97 Prawo oczekiwania ......................................................................................................98 Genialne szczury...........................................................................................................99 Genialni uczniowie ................................................................................................... 100 Oczekiwanie powodzenia ...................................................................................... 101 Odwrotny paranoik .................................................................................................. 101 Zwierciadło .................................................................................................................. 104 Cele ................................................................................................................................. 105 Rozdział 6 Przejęcie władzy .................................................................................................. 107 Wykręty ......................................................................................................................... 107 Odpowiedzialność .................................................................................................... 110 Dojrzałość .................................................................................................................... 111 Możesz coś zrobić? ................................................................................................... 112 Nie tłumacz się ........................................................................................................... 113 Nie karmić niedźwiedzi ........................................................................................... 114 Odzyskanie wolności ............................................................................................... 115 Wolność i odpowiedzialność ................................................................................ 116 Negatywne emocje .................................................................................................. 117 Pozytywne myślenie ................................................................................................ 118 „Gniewo-strach” ......................................................................................................... 120 Etapy „gniewo-strachu” ........................................................................................... 121 Rozładowanie napięcia ........................................................................................... 123 Prawo do gniewu ...................................................................................................... 125 Osobiste zaangażowanie ....................................................................................... 125 Odpowiedzialność a negatywne emocje ......................................................... 127 Odpowiedzialność patrzy do przodu ................................................................ 128 Manipulowanie złością ............................................................................................ 130 Cena złości ................................................................................................................... 131 Gniew i osobowość .................................................................................................. 133 Twój plecak .................................................................................................................. 134 Ocean negatywności ............................................................................................... 135 Jak słuchać problemów innych ludzi ................................................................. 135 Zrzuć plecak ................................................................................................................ 137 Nie ma wyjątków ....................................................................................................... 138 Negatywne emocje w dzieciństwie .................................................................... 138 Destrukcyjny krytycyzm ......................................................................................... 138 Warunkowa miłość ................................................................................................... 141 Poczucie winy ............................................................................................................. 142 Objawy poczucia winy u dorosłych .................................................................... 142 Jak pozbyć się poczucia winy ............................................................................... 145 Manipulowanie poczuciem winy (MPW) .......................................................... 147 Zepsuta płyta .............................................................................................................. 148 Milczenie ...................................................................................................................... 149 Nie ma winnych ......................................................................................................... 149 Sztuka przebaczania ................................................................................................ 150 Przejęcie władzy ........................................................................................................ 152 Rozdział 7 Poczucie własnej wartości ............................................................................... 154 Jednostka a społeczeństwo ................................................................................... 154 Wyścig ........................................................................................................................... 155 Mięśnie intelektualne .............................................................................................. 157 Lampa Aladyna .......................................................................................................... 159 Co to jest „poczucie własnej wartości”? ............................................................ 161 Potrafię .......................................................................................................................... 161 Zasługuję ...................................................................................................................... 162 Sześć filarów ................................................................................................................ 165 Umiejętność świadomego życia .......................................................................... 166 Samoakceptacja ........................................................................................................ 168 Odpowiedzialność .................................................................................................... 170 Asertywność ............................................................................................................... 171 Celowość ...................................................................................................................... 173 Prawość ......................................................................................................................... 176 Pamiętaj o wszystkich filarach .............................................................................. 179 Walcz o swoje szczęście .......................................................................................... 180 Rozdział 8 Dziwne, ale prawdziwe ..................................................................................... 182 Sztuka medytacji ....................................................................................................... 183 Jak medytować .......................................................................................................... 185 Mantra ........................................................................................................................... 186 Magiczna moc ............................................................................................................ 187 Nie przejmuj się ......................................................................................................... 188 Korzyści z medytacji ................................................................................................. 190 Stan alfa ........................................................................................................................ 191 Błyskawiczna z podświadomością ...................................................................... 193 Afirmacja ...................................................................................................................... 195 OPT ................................................................................................................................. 198 Propaganda sukcesu ................................................................................................ 198 Twórcza wizualizacja ................................................................................................ 200 Żeńska i męska energia ........................................................................................... 202 Kierowana wizualizacja ........................................................................................... 204 Medytacja pływana .................................................................................................. 205 Nie przesadzajmy ...................................................................................................... 207 Dla ciała......................................................................................................................... 207 Dla dobra wszystkich zainteresowanych .......................................................... 207 Rozdział 9 Konieczność zmiany ........................................................................................... 209 Plan pięcioletni .......................................................................................................... 211 Quo vadis ..................................................................................................................... 212 Weź, co chcesz ............................................................................................................ 213 Nie obawiaj się zmiany ............................................................................................ 215 Proces rozwoju osobowości .................................................................................. 216 Samoograniczające przekonania ........................................................................ 217 Środowisko .................................................................................................................. 218 Nowe nawyki .............................................................................................................. 218 Pożądanie ..................................................................................................................... 218 Wiara .............................................................................................................................. 220 Obserwacja .................................................................................................................. 220 Powtarzanie................................................................................................................. 221 Rozdział 10 Programowanie sukcesu ................................................................................ 222 Czyje to cele? .............................................................................................................. 222 Sukces nie jest przypadkiem ................................................................................. 223 Sukces = cel ................................................................................................................. 223 Obawa przed niepowodzeniem .......................................................................... 224 Recepta na przezwyciężanie obaw..................................................................... 227 Jak osiągać cele .......................................................................................................... 227 Forma zlecenia ........................................................................................................... 229 Co JA z tego będę miał ............................................................................................ 230 Punkt wyjścia i termin ............................................................................................. 231 Przeszkody ................................................................................................................... 233 Pomoc innych ............................................................................................................. 234 Wiedza ........................................................................................................................... 234 Plan ................................................................................................................................. 237 Wizualizacja ................................................................................................................. 237 Zrób to teraz................................................................................................................ 239 Dwanaście kroków do celu .................................................................................... 240 Gospodarowanie czasem ....................................................................................... 241 Efektywne działanie ................................................................................................. 242 Rozwiązywanie problemów .................................................................................. 243 Burza mózgów ........................................................................................................... 243 Metoda dwudziestu pomysłów ........................................................................... 245 Metoda pustelnika .................................................................................................... 245 Trzy kroki do sukcesu ............................................................................................... 246 Rozdział 11 Miłość i takie różne dyrdymały .................................................................... 248 Biznes a miłość ........................................................................................................... 248 Prawo odwrotnego wysiłku ................................................................................... 249 Umiejętność współżycia z ludźmi ....................................................................... 249 Konstruktywna ocena .............................................................................................. 252 Bądź zgodny................................................................................................................ 253 Akceptuj ....................................................................................................................... 254 Dziękuj .......................................................................................................................... 256 Chwal ............................................................................................................................. 257 Podziwiaj ...................................................................................................................... 257 Słuchaj ........................................................................................................................... 258 Przyczyny problemów małżeńskich ................................................................... 260 Siedem oznak dobrego związku.......................................................................... 261 Wychowanie dzieci ................................................................................................... 264 Potrzeba miłości ........................................................................................................ 265 Kontakt fizyczny......................................................................................................... 267 Twoje dzieci są najważniejsze............................................................................... 268 Pozytywne oczekiwania ......................................................................................... 268 Lubienie siebie ........................................................................................................... 269 Rozdział 12 W poszukiwaniu misji ...................................................................................... 271 Jak żyć ........................................................................................................................... 272 Najlepszy wykręt — pieniądze ............................................................................. 274 Jak poznać swojego Anioła ................................................................................... 276 Rozdział 10 Programowanie sukcesu Sukces nie wybucha od przypadkowej iskry. Musisz się sam zapalić. Reggie Leach „Sukces” jest magicznym słowem. Dla każdego ma ono trochę inne znaczenie. W czasie wykładów Prawa sukcesu często zadaję pytanie: „Co to jest sukces?”. Padają dziesiąt- ki różnych definicji, takich jak: niezależność, powodzenie, stabilizacja życiowa, kariera, pieniądze, sława, szacunek i uznanie, autorytet społeczny, szczęście rodzinne, do- brze wychowane dzieci, zdrowie, pewność siebie, odwaga, umiejętność rozwiązywania problemów, optymizm, dobry sen i dobre jedzenie. Pozycje na tej liście to pragnienia, do których ludzie chcie- liby dojść w życiu. Jest to właściwie lista celów, których osiągnięcie stanowi sukces. Kto nam broni osiągać te cele? Czyje to cele? Po pierwsze, często jesteśmy zajęci osiąganiem celów, które nie są nasze. Zostaliśmy zaprogramowani przez rodziców, nauczycieli i otoczenie do realizowania ich celów i wydaje nam się, że życie polega na spełnianiu czyichś oczekiwań. 222 Rozdział 10 Programowanie sukcesu Często nawet nie zastanawiamy się, jakie naprawdę są nasze cele. Christopher Morley znany jest z powiedzenia: „Jeden jest tylko sukces — być w stanie spędzić życie na swój sposób”. Jeśli masz kłopoty z określeniem własnego celu i misji w życiu, w rozdziale 12 znajdziesz kilka prak- tycznych rad. Sukces nie jest przypadkiem Drugą przyczyną, dla której ludzie nie osiągają własnych celów, a co za tym idzie, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału, jest przekonanie, że sukces zależy od szczęścia i losu, a nie od nas samych. Wynikiem tego przekonania jest oczekiwanie przypadkowych nagród od życia, tego, co nam zostanie przez los „przydzielone”, zamiast tego, co nam się należy „za nasze pieniądze” wysiłku i pracy. Z prze- konania tego bierze się nie tylko brak zadowolenia z życia, ale również stałe oczekiwanie na otrzymanie czegoś za nic. Liczenie na to, że inni będą pracować, żeby zaspokoić na- sze potrzeby, prowadzi nieuchronnie do rozczarowania. Sukces nie jest przypadkiem. Jest wynikiem naszych myśli i działań, tak jak zboże na polu nie rodzi się samo, ale wy- maga zasiania i pracy rolnika. Sukces = cel Trzecią przyczyną nieosiągania sukcesu jest niezdawa- nie sobie sprawy, że polega on na stałym stawianiu sobie i osiąganiu celów. Każdy z nas ma wrodzony mechanizm osiągania sukcesu. Jak była o tym mowa w rozdziale 5, umysł człowieka działa jak samonaprowadzająca się torpe- da. Jeśli tylko cel jest wyraźnie wytyczony, mamy w swoich 223 Tadeusz Niwiński programach zdolność stałego korygowania podejmowanych działań, tak aby doprowadziły do tego celu. Jeden tylko waru- nek: cel musi istnieć, a jeszcze lepiej, powinien być wyraźny. Tak jak statek płynie od portu do portu, tak człowiek musi stawiać sobie i osiągać cele. Życie bez celu jest jak statek bez sternika. Ludzie bez kon- kretnych celów oczywiście nie osiągają sukcesu i narażeni są na przykre „zderzenia” i niespodzianki w życiu. Mówią, że jeśli się nie wie, dokąd się idzie, to trzeba bardzo uwa- żać, bo można tam nie trafić! Obawa przed niepowodzeniem Częstą przyczyną, dla której ludzie nie stawiają sobie ce- lów, jest obawa przed niepowodzeniem. W rzeczywistości najczęściej przyczyną niepowodzenia jest głównie obawa przed niepowodzeniem. Nie ma sukcesu bez niepowodzeń. Niepowodzenie jest niezbędnym elementem sukcesu. Uczymy się sukcesu przez niepowodzenia, które pozwalają iść do przodu. Thomas J. Watson, założyciel IBM, znany jest z powiedzenia, że jeśli chcemy podwoić sukces, musi- my podwoić liczbę niepowodzeń. Thomas Alva Edison, który odkrył żarówkę elektryczną w 1879 roku, doszedł do tego po wielu nieudanych pró- bach. Znana jest historia wywiadu z dziennikarzem, który zapytał Edisona, dlaczego marnuje czas na tyle prób, jeśli 224 Rozdział 10 Programowanie sukcesu Co zrobiłem dobrze? Co następnym razem zrobiłbym lepiej? powszechnie wiadomo, że światło świecy jest dla człowieka najlepsze. „Młody człowieku” — miał mu na to powiedzieć wynalazca — „nieprawda, że wykonałem 5 tysięcy nieuda- nych prób, ale faktem jest, że do tej pory odkryłem 5 ty- sięcy sposobów, według których to nie działa”. Następne 5 tysięcy eksperymentów było potrzebne Edisonowi, aby doprowadzić do odkrycia żarówki. I pomyśleć, że było to zaledwie nieco więcej niż 100 lat temu! Dobrze jest po każdym przedsięwzięciu, a szczególnie po niepowodzeniu, odpowiedzieć sobie na dwa pytania: 1. 2. Umysł człowieka ma tendencję do koncentrowania się na niepowodzeniu. Koncentrowanie na pozytywach wymaga świadomego wysiłku, ale rezultaty są gwarantowane. Posłużę się tutaj osobistym przykładem, kiedy w 1992 roku przyjechałem do Polski z wykładami „Drogi do sukcesu”. Pierwsze zderzenie z rzeczywistością było trochę nieocze- kiwane. Grupa znajomych i przyjaciół, których wcześniej wtajemniczyłem w całe przedsięwzięcie i na których po- moc liczyłem, przyjęła mnie bardzo sceptycznie: „Jesz- cze jeden «ekspert z Zachodu» się znalazł!”, „Przecież my sami wiemy, czego nam potrzeba”, „Co ty wiesz o Polsce po dziesięciu latach w Kanadzie?”, „Ludzie są tak zmęcze- ni codziennymi problemami, że nie mają czasu na jakieś kursy”, „Nikt ci nie zapłaci za kurs, bo ludzie nie mają pie- niędzy”, „Teraz jest lato, to ludzie są na wakacjach”. Prak- tycznie każdy z dwunastu uczestników spotkania organi- zacyjnego przekonywał mnie, że to nie jest dobry pomysł, nie jest dobra pora i podsuwał pomysły, czym się raczej 225 Tadeusz Niwiński (i nie w Polsce) powinienem zająć. Niektórzy nawet zaczęli się przechwalać przed innymi, jak to oni już dawno mnie przekonywali, żebym nie przyjeżdżał, bo to nie ma sensu. Nie mogłem być postawiony przed lepszym testem. „Jeśli to, czego uczę, jest prawdą, to teraz mogę to udowodnić” — powiedziałem sobie. Pamiętając o zasadzie „co zrobiłem dobrze”, zaraz po spotkaniu usiadłem i na czystej kartce papieru napisałem u góry: „Jakie były pozytywne strony spotkania”. Odruchowo umysł mój buntował się i wykrzy- kiwał jakieś inwektywy w rodzaju: „Zachciało ci się, durniu, bawić w takie bzdury”, ale powiedziałem sobie: „Nie z nami takie numery”. Wymagało to trochę samodyscypliny, ale stopniowo na kartce zaczęły pojawiać się odpowiedzi, naj- pierw banalne, potem coraz bardziej istotne. Zdałem sobie sprawę, czego się nauczyłem na tym spotkaniu. Nie robi- łem sobie wyrzutów „trzeba było”, ale zadałem pytanie nu- mer dwa: „Co następnym razem zrobiłbym lepiej?”. W odpowiedzi nazajutrz załatwiłem salę na wykłady i ogło- szenie w gazecie. W telewizji na początku nikt nie chciał ze mną rozmawiać, ale w radio chcieli. Chodziłem po różnych księgarniach, bibliotekach, uczelniach i rozdawałem albo wieszałem plakaty. Działanie dodało mi niesamowitej ilo- ści energii i o dziwo — moi przyjaciele stopniowo zaczęli przekonywać się do całego przedsięwzięcia i pomagać mi, bo świat stoi otworem przed tymi, którzy wiedzą, do czego zmierzają. Wracałem do Kanady po przeszkoleniu ponad 200 osób z poczuciem dużego zadowolenia. Trzymam tę kartkę na pamiątkę. 226 Rozdział 10 Programowanie sukcesu Recepta na przezwyciężanie obaw Obawa jest długotrwałą formą strachu spowodowaną bra- kiem decyzji i najlepszym na nią lekarstwem jest działa- nie. Brian Tracy podaje bardzo prostą i skuteczną metodę przezwyciężania obaw. Po pierwsze, na piśmie, wyraźnie zdefiniuj, o co się martwisz, używając pytań: co?, gdzie?, kiedy?, kto?, jak?, dlaczego? Samo zapisanie obaw pomaga w połowie przypadków. Jeśli nie pomogło, określ najgorsze możliwe rozwiązanie. Nie zaprzeczaj jego istnienia. Postanów „tu i teraz” zaak- ceptować najgorsze, jeśli się zdarzy i natychmiast podejmij działania zmierzające do lepszego rozwiązania niż to naj- gorsze. Pozornie wygląda to na receptę sprzeczną z tym, co powie- dzieliśmy przed chwilą o pozytywnym myśleniu, bo zaczy- namy myśleć o najgorszym. Ważne jest jednak, aby obraz najgorszego nie był przechowywany w pamięci. Zaczynamy od krótkiego wyobrażenia sobie najgorszego, „co w najgor- szym wypadku może się zdarzyć”, po to żeby natychmiast przejść do coraz lepszych obrazów. W procesie myślowym jak gdyby odbijamy się od dna i „płyniemy do góry” przez koncentrowanie się na tym lepszym. Istotne jest, aby nie rozpamiętywać najgorszego, tylko skoncentrować się na tym, co robić, aby dojść do tego najlepszego. Jak osiągać cele Najczęściej przyczyną niestawiania sobie celów jest po prostu brak umiejętności i wprawy. Programowanie suk- 227 Tadeusz Niwiński cesu to przede wszystkim nauczenie się, na czym polega systematyczna metoda stawiania i realizowania celów. Jak była o tym mowa w poprzednim rozdziale, każda zmia- na wymaga pożądania i wiary. Tak też jest ze stawianiem celów. Każdy cel, który sobie stawiamy, musi być przez nas pożądany, musimy chcieć go osiągnąć. Mechanizm sukce- su nie działa, jeśli nie jest to nasz osobisty cel. Nie jesteśmy w stanie realizować celów innych ludzi, dopóki nie będzie- my naprawdę ich chcieli z jakiejś osobistej przyczyny. Na końcowe powodzenie działania ma również istotny wpływ intensywność pożądania danego celu. Wiara i przekonanie o powodzeniu są katalizatorem zmiany. Musisz bezwarunkowo wierzyć w możliwość osią- gnięcia celu. Dlatego cel musi być w miarę realistyczny. Je- śli masz wątpliwości, spójrz na innych, którzy podobny cel osiągnęli. Czym się od nich różnisz? Często jedyną różnicą jest fakt, że tamci ludzie umieli sobie postawić taki cel. Wiel- cy politycy, wynalazcy, artyści, jak im się przyjrzeć z bliska, to tacy sami ludzie jak Ty (a może nawet gorsi), tylko oni wiedzieli, czego chcą i nad tym pracowali. Jak pisze Lech Wałęsa w Drodze do wolności31, pani Danuta nie odczuwa szczególnego skrępowania nawet wobec prezydentów czy premierów, z jedynym wyjątkiem — Jana Pawła II: Państwo Bush, pan Mitterrand, pani Thatcher — to są zwyczajni ludzie, mówi. Tacy jak my, prze- żywający radości i dramaty, śmiertelni. Dlaczego więc mielibyśmy czuć się gorsi? 31 L. Wałęsa, Droga do wolności: decydujące lata 1985–1990, War- szawa 1991. 228 Rozdział 10 Programowanie sukcesu Forma zlecenia Ważnym elementem w osiąganiu celu jest forma pisemna, czyli myślenie na papierze. Pisanie celów powoduje, że ta sama informacja zostaje przeniesiona do podświadomości na kilka różnych sposobów: po pierwsze, wyobrażamy so- bie cel w postaci obrazu, potem formułujemy w słowa i wy- powiadamy w myślach, potem piszemy, angażując w to mięśnie ręki, potem widzimy napisane i czytając w my- ślach znowu wypowiadamy. Pisanie również zmusza nas, aby cel był konkretny i wy- raźny. Często ludzie mówią, że wiedzą, czego chcą, ale po prostu tego nie zapisują — to znaczy, że tak naprawdę nie wiedzą, czego chcą. To jest oszukiwanie samego siebie. Wszyscy nauczyciele sukcesu są co do tego zgodni, że pisa- nie celów jest pierwszym krokiem do ich osiągnięcia. Wyraźnie sformułuj każdy cel. Dobrą metodą jest zapisy- wanie celu w formie zlecenia, jak gdyby dla kogoś innego, gdzieś daleko. Wymaga to dokładnego określenia wszyst- 229 Tadeusz Niwiński kich szczegółów. Często w czasie samego procesu pisania takiego „listu do siebie” przychodzą do głowy doskonałe rozwiązania. Utkwiła mi w pamięci historia z Kursu Zwyciężania (The course in winning) Denisa Waitleya, o doradcy sukcesu, który był w stanie odgadnąć stan czyjegoś konta bankowe- go z dokładnością do 100 dolarów na podstawie jego listy celów. Oczywiście brak takiej listy był równoważny pustym kieszeniom. Jeśli nie robiłeś tego do tej pory, zacznij od razu zapisywać swoje cele. Zrób listę wszystkich rzeczy, które chcesz osią- gnąć i nadaj im priorytety: od najważniejszego do najmniej ważnego. Noś ją przy sobie i często do niej zaglądaj. Co JA z tego będę miał Cel musi być nie tylko osobisty, ale również musisz dokładnie wiedzieć, dlaczego go chcesz osiągnąć: jakie są TWOJE oso- biste pobudki. Im więcej przy- czyn, dla których chcesz osią- gnąć dany cel, tym łatwiej będzie Ci go osiągnąć. Jak powiedział Viktor Frankl: przyczyny są pa- liwem w piecu osiągnięć. Przyczyna musi być egoistyczna: co JA z tego będę miał. Nawet jeśli Twoim celem jest niesienie bezinteresownej pomocy innym, musisz zdawać sobie sprawę, że robisz to np. wyłącznie dla zaspokojenia swojej potrzeby samo- 230 Rozdział 10 Programowanie sukcesu realizacji albo zdobycia nagrody w niebie i nie możesz się dziwić, że nie przynosi Ci to dochodów. W każdej sytuacji musisz mieć wyraźną odpowiedź na pytanie, dlaczego to robisz. Nie ma oczywiście nic złego w łączeniu przyjemnego z pożytecznym: pomoc innym w zamian za wynagrodze- nie, w tej czy innej formie. Rzecz w tym, żeby to wyraźnie określić. Oczekiwanie nagród za owoce swojej pracy jest jak najbardziej naturalne i moralne. To tylko oczekiwanie czegoś — za nic, albo obłudne nieoczekiwanie niczego — jest niemoralne. Najwięksi egoiści, jakich znam, pełni są sloganów o altruizmie i poświęcaniu się dla innych. Zostaliśmy od dziecka przyzwyczajeni do ukrywania swo- ich prawdziwych motywów działania i to się często mści. „Nie chcę, ale muszę” nie tylko utrudnia osiągnięcie celu, ale również niepotrzebnie zwiększa liczbę wrogów. Nauczyciele sukcesu często polecają założenie sobie albu- mu z obrazkami, wyciętymi np. z czasopism, które ilustru- ją cele, do których dążymy: samochód, dom, wczasy na Hawajach, własną firmę, wspaniałych przyjaciół itp. Działa to stymulująco na podświadomość i pozwala lepiej zrozu- mieć, „dlaczego tego chcę”. Punkt wyjścia i termin Jak wiemy z poprzedniego rozdziału, obserwacja jest siłą korygującą, potrzebną do wytworzenia nowego nawyku. Na drodze do osiągnięcia jakiegokolwiek celu musimy zacząć od zarejestrowania stanu wyjściowego. Jeśli mam zamiar schudnąć, muszę najpierw wiedzieć, ile ważę na początku. 231 Tadeusz Niwiński Jeśli chcę zwiększyć zarobki, mu- szę wyraźnie wiedzieć, ile dzisiaj zarabiam. Czasem stan wyjścio- wy wydaje się być oczywisty, ale mimo to dobrze jest spędzić tro- chę czasu na zarejestrowanie go. Wiąże się to z drugim filarem po- czucia własnej wartości, o którym była mowa w rozdziale 7, samo- akceptacją. Często podświadome zaprzeczanie faktom, wynikające z braku akceptacji siebie takim, jakim się jest, uniemożliwia lub utrudnia osiągnięcie celu. Jeśli chcę schudnąć, muszę zacząć od zaakceptowania faktu, że ważę w tej chwili tyle i tyle. Każdy wymierny cel musi mieć ustalony termin. Brak ter- minu obniża skuteczność wrodzonego mechanizmu sukce- su. Cel musi być wyraźnie określony w czasie. Często jednak obawa przed nie- powodzeniem wstrzymuje nas przed stawianiem ter- minów. Jest bardzo ważne nabranie nawyku nierobie- nia sobie wyrzutów w ro- dzaju: „Znowu nie udało mi się osiągnąć celu”, tylko przesunięcie terminu. Nie ma nierealnych celów, tyl- ko terminy bywają niereal- 232 Rozdział 10 Programowanie sukcesu ne. O wiele lepiej jest nie zdążyć w terminie i go nieco prze- sunąć, niż nie mieć terminu w ogóle. Brak terminu często odsuwa realizację celu w nieskończoność. „Któregoś dnia” nie istnieje w języku ludzi sukcesu. Przeszkody Osiąganie każdego celu związane jest z pokonywaniem przeszkód. Jeśli nie ma przeszkód, to nie jest to napraw- dę cel, tylko czynność do wykonania. Czasem przeszkody mogą być głęboko ukryte i mogą to być też cechy charakte- ru, jak np. lenistwo. Zrób listę przeszkód do pokonania. Jak w biegu przez płot- ki, koncentruj się tylko na zasadniczych przeszkodach. Określ pierwszą z nich i zacznij nad nią pracować. Po jej pokonaniu przejdź do przeszkody numer dwa itd. Koncentruj się na rozwiązaniach, a nie na problemach. Wy- obrażaj sobie nie samą przeszkodę i jak to trudno będzie ją 233 Tadeusz Niwiński pokonać, ale zobacz siebie po już drugiej stronie. Zawsze wyobrażaj sobie rezultaty rozwiązanych problemów. Pomoc innych Na drodze do celu będziesz prawdopodobnie potrzebować pomocy innych. Zrób listę ludzi, grup i organizacji, których współpraca będzie konieczna do osiągnięcia celu. Zasta- nów się, jak tę pomoc uzyskać. Nie możesz oczekiwać, że ktoś będzie Ci pomagał tylko dla- tego, że tego potrzebujesz. Jedyną uczciwą metodą uzyska- nia pomocy jest wymiana i to niekoniecznie materialna. Jest to zasada stara jak świat. Próby jej łamania, na małą i na dużą skalę, prędzej czy później kończą się niepowo- dzeniem. Jak to mieliśmy okazję boleśnie doświadczyć na własnej skórze, wyznawanie zasady: „Każdemu według jego potrzeb, od każdego według jego możliwości” kończy się tym, że nikt nic nie ma. Pomyśl, co możesz zaoferować innym w zamian za rzeczy, których potrzebujesz. Pomyśl, jak możesz zwiększyć war- tość Twoich usług. Im więcej dasz, tym więcej dostaniesz. Pomyśl, co Twoi partnerzy będą z tego mieli. Pięknym ele- mentem zasady wymiany jest to, że obie strony chcą coś z tego mieć, nikt tego obłudnie nie ukrywa i nikt nie wygry- wa kosztem drugiego. Wiedza Jaką nową wiedzę musisz zdobyć na drodze do celu? Czego się musisz nauczyć? Znowu, zrób listę i skoncentruj się na pierwszym jej elemencie. Nie oszukujmy się, że cokolwiek 234 Rozdział 10 Programowanie sukcesu można w życiu osiągnąć bez stałego uczenia się i doskona- lenia. Nie myl tego oczywiście z torturami, jakie są czasem stosowane w szkole. Ty jesteś właścicielem swojego JA i tyl- ko Ty naprawdę decydujesz, czego się chcesz nauczyć. Pa- miętaj, że w każdej dziedzinie potrzebna jest wiedza. Możesz ją zdobyć, ucząc się na własnych błędach, ale o wiele szyb- ciej i taniej jest korzystać z doświadczenia innych. Ludzie sukcesu regularnie czytają książki (tak jak Ty w tej chwili). Pół godziny dziennie daje średnio jedną książkę na tydzień, co oznacza 52 książki rocznie. Wiedza, jaką mo- żesz w ten sposób uzyskać w ciągu dwóch lat, to równo- ważnik doktoratu. Z tą zaletą, że nie musisz studiować nie- których zupełnie bezużytecznych rzeczy, które wymagane są do zrobienia doktoratu, a tylko te, które są Ci naprawdę potrzebne. Słuchanie nagrań motywujących z wykładami z różnych dziedzin i streszczeniami książek stało się bardzo popular- ne w Ameryce. Samochody zamieniają się w uniwersytety na kółkach. Czas, który normalnie jest niewykorzystany, pracuje dla nas — bez specjalnego wysiłku można nauczyć się wielu rzeczy. Nagrania mają tę zaletę, że w każdej chwi- li możemy „poprosić” wykładowcę, żeby coś powtórzył, nawet kilka razy, albo powiedzieć: „Teraz niech pan zrobi przerwę, bo mam tu coś do załatwienia, ale jak wrócę, to chcę pana słuchać dokładnie od tego momentu”. 235 Tadeusz Niwiński Nowa wiedza to także kursy doskonalące zawodowo oraz służące rozwojowi osobowości, których coraz więcej jest dostępnych w Polsce. Zainteresuj się nimi. „Dobrze” — powiesz — „ale jak poznać dobry kurs, który nie jest zwykłym wyciąganiem pieniędzy?”. Rzeczywiście wie- lu ludzi opowiadało mi o „ekspertach” zagranicznych i kra- jowych, którzy po zmianie systemu pojawiali się i znikali, zostawiając uczucie niesmaku. Ty jesteś jedynym sędzią i na tym też polega świadome życie. Możesz zasięgać opinii innych, ale ostateczna decyzja należy do Ciebie, dlatego za- wsze musisz mieć możliwość sprawdzenia jakości produk- tu, który kupujesz. Jeśli kurs jest dobry, organizator nie powinien mieć problemów z oferowaniem jakiejś części za darmo albo udzieleniem gwarancji zwrotu pieniędzy, jeśli uznasz, że nie jesteś zadowolony. „Drogi do sukcesu” np. poprzedzone są dwugodzinnym wprowadzeniem, na który każdy ma wstęp wolny. Niezależnie od tego, oferowana jest gwarancja całkowitego zwrotu pieniędzy, jeśli ktoś uzna, że kurs nie jest ich wart. Jeżeli nie masz tego rodzaju możliwości, fakt ten sam w so- bie może być wskazówką o wątpliwej jakości kursu. Pa- miętaj, że nawet wtedy zawsze możesz zaproponować inne rozwiązanie, np. wysłuchania jakiejś części kursu przed zapłaceniem. W British Columbia Institute of Technology, gdzie byłem przez 14 lat wykładowcą, obowiązuje zasada, że po pierwszych zajęciach (co jest zwykle 1/12 kursu) moż- na zażądać zwrotu pieniędzy. Dobry produkt zwykle przychodzi z gwarancją. Nightinga- le-Conant, jedna z potężniejszych firm sprzedających na- grania z kursami i wykładami na różne tematy, ma zasadę, 236 Rozdział 10 Programowanie sukcesu że klient ma miesiąc na podjęcie decyzji o wartości kursu. Brian Tracy ostatnio udziela rocznej gwarancji na swoje nagrania kursów. Nigdy nie obawiaj się pytać o szczegóły i sprawdzać jakości oferowanych produktów, nawet takich niewymiernych jak kursy. Inną metodą zdobywania wiedzy jest przynależność do or- ganizacji i grup, których celem jest wspólne doskonalenie się i zdobywanie nowych umiejętności. Kluby Ludzi Suk- cesu mojego pomysłu istnieją w Polsce od 1992 roku. Sto- warzyszenie Akademia Mądrego Życia (http://amz.org.pl) jest międzynarodową organizacją szerzącą wiedzę na temat mądrego życia opartą na opracowanej przeze mnie meto- dzie noszącej nazwę System TeTa. Plan W drodze do osiągnięcia celu bardzo ważny jest plan. Zrób listę działań niezbędnych do osiągnięcia celu. Zorganizuj ją w czasie i priorytetach. Niech Twoje kroki będą jak szcze- ble drabiny, po której się trzeba wspiąć, aby dojść do celu. Ponumeruj poszczególne kroki na liście i w miarę potrzeb aktualizuj cały plan. Wizualizacja W mechanizmie sukcesu niezmiernie ważny jest wyraźny obraz osiągniętego celu. Wyobrażaj sobie ten cel jako już osiągnięty. Możesz do tego stosować techniki z rozdziału 8 albo po prostu myśl często o swoim celu. Jeśli jesteś aktorem i chcesz mieć dobry występ, wyobrażaj sobie publiczność bi- 237 Tadeusz Niwiński jącą brawa. Jeśli chcesz dobrze zdać egzamin, wyobrażaj sobie profesora z uśmiechem i zado- woleniem ściskającego Ci rękę na pożegnanie. Jeśli chcesz zo- stać prezydentem, wyobrażaj sobie tłumy ludzi z zadowo- leniem oklaskujących Twoje pierwsze przemówienie. Wyobraźnia może czynić cuda. Sam doświadczyłem tego wiele razy. Jeszcze nie mając poję- cia o całej teorii sukcesu, któ- rą poznałem dopiero w Kana- dzie, intuicyjnie stosowałem wizualizację z dużym powo- dzeniem. Od dziecka np. czę- sto wyobrażałem sobie swoją przyszłą żonę i przyglądałem się jej w różnych sytuacjach. Kiedy ją w rzeczywistości po- znałem, nie miałem wątpliwo- ści, że to ona: wszystko zga- dzało się z obrazem, jaki od dawna nosiłem w sobie. Tak, jak sobie wyobrażałem, jeste- śmy kochankami, przyjaciółmi i partnerami, mamy dwoje udanych dzieci i nawet kłócimy się konstruktywnie. Do tej pory (marzec 2011) przeżyliśmy ze sobą prawie 41 szczęśliwych lat. Ludzie mówią: „Udało ci się”. Nieprawda, ja wiem, że sukces nie jest przypadkiem! 238 Rozdział 10 Programowanie sukcesu Drugim przykładem bardzo skutecznej wizualizacji w moim życiu jest dom w Północnym Vancouver, w którym miesz- kamy od 1987 roku. Kiedy w 1982 roku, świeżo świeżo po przybyciu do Kanady, bez grosza w kieszeni stałem na moście wiszącym w lesie nad potokiem Lynn Canyon, pa- trzyłem na piękną zieleń drzew i wyobrażałem sobie swój dom gdzieś za tymi drzewami. Szczerze mówiąc, nie bar- dzo nawet wtedy wierzyłem, że będzie to kiedyś możliwe. Okazuje się, że wystarczył intensywny obraz domu, który utkwił mi głęboko w podświadomości. Po pięciu latach spędzonych na północy Alberty wróciliśmy do Vancouver. Nie myśląc o dawnym marzeniu, obejrzeliśmy ponad 50 domów w różnych dzielnicach, żeby wreszcie zdecydować się na kupno tego, w którym teraz mieszkamy. Jakież było moje zdziwienie, kiedy już po wprowadzeniu się, stojąc na moście, odkryłem że nasz dom znajduje się dokładnie tam, gdzie go sobie pięć lat wcześniej wyobrażałem. Używaj swojej wyobraźni jak możesz najczęściej. Obraz celu przechowywany na stałe w świadomym umyśle powo- duje, że podświadomość pracuje nad jego realizacją i pod- powiada, co robić w odpowiednim momencie. Zrób to teraz Jedną z ważniejszych tajemnic sukcesu jest „zrób to te- raz”. Nie czekaj na „któregoś dnia”, zacznij od razu. Po- święć wszystkie siły i wytrwałość, aby cel osiągnąć. Jeśli wydaje Ci się to za trudne, może powinieneś wrócić do „co ja z tego będę miał” i dobrze to zdefiniować. Shakti Gawain w Powrocie do ogrodu opisuje, jak bar- dzo wolno posuwało się pisanie Twórczej wizualizacji, jej 239 Tadeusz Niwiński pierwszej książki. Chętni powpłacali pieniądze, czas mijał, a książki nie było. Wreszcie przyjaciel przekonał ją, żeby przestała się martwić perfekcyjnością książki, ale po pro- stu ją napisała. Użył przy tym zwrotu: „Cut the shit and do the thing!”, co w wolnym tłumaczeniu brzmi: „Nie pieprz, tylko zrób!”. Rada okazała się skuteczna, a powiedzenie stało się nieformalnym mottem ich wydawnictwa. Bob Greene wspomina rozmowy przy maszynie do parze- nia kawy, kiedy jeszcze pracował w firmie Hewlett Packard. Wszyscy narzekali na edytor, program, który rzeczywiście pozostawiał wiele do życzenia i powodował frustracje użyt- kowników. Zamiast egzekwować swoje „prawo do gniewu” (z rozdziału 6), zabrał się do zrobienia lepszego edytora. Wkrótce potem założył w Vancouver własną firmę Robelle Consulting, która osiągnęła błyskawiczny sukces. Jego QE- DIT znany jest na całym świecie. Bob Greene lubi słuchać, co planują inni i mówi im: „Po prostu zrób to”. Zacząć jest pierwszym krokiem do sukcesu. Potem bądź wytrwały i zdeterminowany. Jeśli brak Ci wytrwałości, może powinieneś popracować nad poczuciem własnej wartości, któremu poświęcony jest rozdział 7, albo poszu- kać lepszych celów, ale zacznij dzisiaj i nie poddawaj się przeciwnościom. Winston Churchill powiedział: Nigdy się nie poddawaj. Nigdy. Nigdy. Nigdy. Nigdy. Dwanaście kroków do celu Podsumujmy kroki prowadzące do osiągnięcia celu: 1. Chęć i pożądanie celu. 240 Rozdział 10 Programowanie sukcesu 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Przekonanie o możliwości osiągnięcia celu i wiara w po- wodzenie. Myślenie na papierze. Osobiste zainteresowanie, co JA z tego będę miał. Określenie punktu wyjścia. Ustalenie terminu. Lista przeszkód do pokonania. Lista ludzi, grup i organizacji, których współpraca jest konieczna do osiągnięcia celu. Nowa wiedza niezbędna w realizacji celu. Plan działania. Wizualizacja celu jako już osiągniętego. Zrób to TERAZ i nie poddawaj się. Gospodarowanie czasem Czas to pieniądz. Sukces wymaga umiejętnego gospoda- rowania czasem. Pierwszym krokiem do dobrego wyko- rzystania czasu są wyraźne i konkretne cele, a co za tym idzie, wyraźne i szczegółowe plany na piśmie. Doskonałym nawykiem jest robienie listy rzeczy do wykonania każdego dnia. Istotna jest umiejętność koncentrowania się na najważ- niejszych rzeczach. Zgodnie z zasadą „80/20”, zapropono- waną przez Vilfreda Pareto, na ogół 80 wartości pocho- dzi od 20 prac. Skoncentrowanie się na tych właściwych 20 może rozwiązać 80 problemów. Dlatego ważne są priorytety i określenie, które zadania są najważniejsze. Za- wsze zaczynaj od rzeczy najważniejszych. 241 Tadeusz Niwiński Następną zasadą jest koncentracja na jednej rzeczy, aż bę- dzie wykonana w 100 . Przeskakiwanie między różnymi zadaniami i miotanie się zawsze prowadzi do straty czasu i energii. Trzymanie się jednej rzeczy, aż do całkowitego wykonania, wymaga samodyscypliny. Przezwyciężanie zwlekania może być osiągnięte przez na- branie nawyku powtarzania sobie: „Zrób to teraz” przy każ- dej wątpliwości i tendencji do odkładania na potem. Jest to bardzo skuteczna autosugestia. Szybkie tempo jest również bardzo istotne dla sukcesu. Im szybciej jesteśmy w stanie pracować, tym więcej mamy energii. Sukces jest także grą liczb, czyli im więcej działamy, tym większe mamy szanse powodzenia. Szybkie tempo umożliwia zrobienie więcej, a co za tym idzie, zwiększenie szans na sukces. Efektywne działanie Od czego zależy efektywność realizowania celów? W dużej mierze sprowadza się do odpowiedzialności, o której dużo mówiliśmy w rozdziałach 6 i 7. Im bardziej czu- jemy się odpowiedzialni za to, co robimy, tym efektywn- iej działamy. Dotyczy to zwłaszcza pracy zawodowej, gdzie warto zadawać sobie pytania w rodzaju: ^ ^ ^ ^ ^ Czego się ode mnie oczekuje? Dlaczego jestem na liście płac? Dlaczego zostałem zatrudniony? Jaki wkład mogę mieć dzisiaj w moją organizację? Jaką jedną rzecz mogę ja i nikt inny zrobić, która jeśli dobrze wykonana, zasadniczo poprawi sytuację? 242 Rozdział 10 Programowanie sukcesu ^ Jaki jest najlepszy sposób wykorzystania przeze mnie czasu w tej chwili? Skoncentrowanie się na swoim wkładzie i przyjęciu odpo- wiedzialności jest kluczem do efektywności i zadowolenia na dłuższą metę. Zadawanie tych kilku prostych pytań na co dzień może zasadniczo zmienić Twoją sytuację w pracy. Rozwiązywanie problemów W programowaniu sukcesu nie sposób nie wspomnieć o technikach rozwiązywania problemów. Nadają się do tego dobrze metody omówione w rozdziale 8. Tutaj chcę jeszcze wspomnieć o trzech technikach, do których mam szczególne zaufanie. Burza mózgów Termin „burza mózgów” jest często nadużywany dla okre- ślenia po prostu intensywnej dyskusji. W rzeczywistości głównym zadaniem prawdziwej burzy mózgów jest gene- rowanie pomysłów. Metoda stosowana jest w grupie od dwóch do ośmiu osób. Przed rozpoczęciem sesji definio- wany jest problem do rozwiązania. Ważne, żeby zebrane osoby pracowały w pełnej harmonii i wszystkie były zainte- resowane rozwiązaniem problemu. Nie są dozwolone żad- ne negatywne stwierdzenia, nie ma wyśmiewania, podda- wania w wątpliwość i osądzania. Każdy pomysł jest dobry, niezależnie od tego, czy jest realistyczny, czy nie. Zalecana jest spontaniczność, śmiech, zwariowane po- mysły, a także ich przeciwieństwa (np. „zwiększyć liczbę osób” i „zmniejszyć liczbę osób”). Pomysły zapisywane są 243 Tadeusz Niwiński w kolejności zgłaszania. Można umówić się, że uczestnicy odzywają się kolejno, jak w czasie licytacji w brydża. Jeśli ktoś akurat nie ma pomysłu, mówi „pas” i następna osoba ma głos. Pomysły oceniane są dopiero po zakończonej sesji. Wtedy analizuje się je i wybiera najlepsze. Pozytywna i wesoła at- mosfera burzy mózgów ma za zadanie wyzwolić w grupie zdolności twórcze. Sens zachęcania do zwariowanych po- mysłów jest taki, że wyłącznie na zasadzie luźnych skoja- rzeń, mogą one sprowokować te właściwe, najlepsze pomy- sły. Dlatego żadne ocenianie nie jest dozwolone w trakcie. Zasadę pozytywnego podejścia, obowiązującą w burzy mó- zgów, dobrze jest również stosować w każdej grupowej sy- 244 Rozdział 10 Programowanie sukcesu tuacji. Jeśli prowadzisz zebrania, spróbuj koncentrować się wyłącznie na pozytywnych stwierdzeniach, a zobaczysz, jak wzrośnie pomysłowość członków grupy. Metoda dwudziestu pomysłów Ta technika rozwiązywania problemów podawana jest przez wielu nauczycieli sukcesu. Może być stosowana samotnie lub we dwoje. Na czystej kartce papieru napisz u góry problem w formie pytania, np. „Co mogę zrobić, żeby zarabiać 10 mi- lionów do końca roku?”. Im bardziej szczegółowe pytanie, tym lepiej. Pod spodem napisz bez zastanowienia 20 odpo- wiedzi (numerując je kolejno). Pierwsze przyjdą łatwo, ale po pewnym czasie zatrzymasz się. Zmuś się do napisania wszyst- kich 20 odpowiedzi. Zwykle te ostatnie są najwartościowsze. Weź jedną lub więcej odpowiedzi i od razu zastosuj. Brian Tracy opowiada o kursie, który prowadził dla IBM, kiedy jeden z uczestników rozwiązał tą metodą problem, którego nie był w stanie rozwiązać przez 6 miesięcy. Roz- wiązanie miało na jego liście dokładnie numer 20. Metoda pustelnika Osobiście mam sentyment do tej metody, gdyż oddała mi duże zasługi. Polega ona na „zanurzeniu się w spokoju”. Nie można jej stosować w zmęczeniu ani z pełnym żołąd- kiem albo po spożyciu alkoholu. Wiedząc, jaki masz pro- blem, usiądź wygodnie w spokojnym miejscu na 30 do 60 minut zupełnie bez ruchu. Ważne, żeby mieć zagwaranto- wany spokój. Oczy miej otwarte (przeciwnie do medyta- cji) i pod żadnym pozorem nie ruszaj się. Pozwól myślom 245 Tadeusz Niwiński płynąć spokojnie i nie zmuszaj się do myślenia o niczym szczególnym. Po pewnym czasie będziesz miał nieprzepar- tą ochotę, żeby coś zacząć robić, albo chociaż zmienić po- zycję, ale wytrwaj co najmniej pół godziny. Poczujesz napływającą energię i rozwiązanie przyjdzie, często niezauważone. Ważne, żeby w niedalekiej przyszłości podjąć działanie zgodne z tym, co Ci przyjdzie do głowy. Z biografii znanych ludzi wynika, że mieli zwyczaj „zanurzania się w spo- koju” co najmniej na parę minut każdego dnia. Trzy kroki do sukcesu Na zakończenie rozdziału poświęconego programowaniu sukcesu jedna, genialnie prosta recepta, za autora której uważany jest multimilioner H.J. Hunt: 1. 2. 3. Ustal, co chcesz. Ustal, jaka jest tego cena. Postanów, że ją zapłacisz. 246 Rozdział 10 Programowanie sukcesu 247
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:


Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: