Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00320 005684 15383772 na godz. na dobę w sumie
Jak oczarować klienta - ebook/pdf
Jak oczarować klienta - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788375821215 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Opanuj sztukę oczarowywania klienta.

Sprzedaż to proces — i to Ty jesteś twórcą tego procesu. Żeby Twoja sprzedaż była skuteczna, potrzebujesz opanowania pakietu umiejętności. Jeśli będziesz posiadał te umiejętności, to zaczniesz sprzedawać swobodnie i skutecznie. Im lepiej będziesz wykonywał swoją pracę, tym więcej ludzi będzie Cię lubiło i polecało innym. Zmienisz w ten sposób również jakość swojego życia prywatnego. Jeśli chcesz dobrze sprzedawać — postaw na profesjonalizm.

Ten krótki program jest wprowadzeniem do dalszego doskonalenia profesji, którą wybrałeś. Publikacja ta jest kursem, co oznacza, że nie służy do pasywnego czytania, lecz do kształtowania umiejętności.

„Książka jest obowiązkową pozycją dla każdej osoby, która zajmuje się utrzymywaniem relacji z klientami, handlem, a także dla ludzi, którzy chcą mieć lepsze relacje z bliskimi. Książka podpowie nam, jak nie wpadać we frustrację, jak wychodzić z różnych konfliktów i najważniejsze — jak więcej sprzedawać, zyskując nie tylko klienta, ale jednocześnie przyjaciela.”

Kamil M.

Ten poradnik jest pierwszym polskim tak obszernym kompendium wiedzy na temat technik sprzedaży. Należy także mocno podkreślić fakt, że autor jest nie tylko teoretykiem, ale również — a właściwie przede wszystkim — praktykiem. Wszystkie opisane metody testował na sobie, by teraz móc je przekazać Tobie.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment pełnej wersji pod tytułem: „Jak oczarować klienta?” Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj Darmowa publikacja dostarczona przez Wydawnictwo Złote Myśli sp z.o.o Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli. © Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl Data: 11.03.2008 Tytuł: Jak oczarować klienta? (fragment utworu) Autor: Jan Batorski Wydanie I Projekt okładki: Marzena Osuchowicz Korekta: Anna Popis-Witkowska, Sylwia Fortuna Skład: Anna Popis-Witkowska Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o. ul. Daszyńskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www.ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. SPIS TREŚCI ROZDZIAŁ 1: 10 USTALENIA WSTĘPNE .................................................................... Cele nauczania — uczenia się ............................................................................ 10 13 Zmień strategię działania! ............................................................................. Założenia wstępne .............................................................................................. 14 Ćwiczenie praktyczne nr 1: Mistrzostwo w działaniu 14 ................................................................................ Proces kształtowania umiejętności ................................................................... 16 Ćwiczenie czyni mistrza ..................................................................................... 17 Ćwiczenie praktyczne nr 2: 18 Które z wymienionych działań jest szkoleniem? .......................................... ............. 19 Wielostopniowy system budowania więzi Klient, kto to jest? .............................................................................................. 21 22 ............................................................................ ............................................................ 22 Jakie są jego oczekiwania? Od czego zależy satysfakcja klienta? Ćwiczenie praktyczne nr 3: Oceń ważność różnych umiejętności rozmowy emocjonalnych z klientem Ogólne prawa psychologiczne dotyczące 22 handlowej .......................... ................................ 24 Wnioski etapowe ........................................................................................... 27 27 Postulaty ........................................................................................................ ............................ 28 10 najpopularniejszych błędów popełnianych natury ludzkiej w sprzedaży Ćwiczenie praktyczne nr 4: Jakie pytania prawdopodobnie tworzą się w oczekującego na świadomości klienta Podsumowanie 29 sprzedawcę? ....................................................................... .................................................................................................. 29 ROZDZIAŁ 2: WIARYGODNOŚĆ — PODSTAWA WIĘZI EMOCJONALNYCH 31 Z KLIENTEM .................................................................................... ................................................................. 31 Definicja wiarygodności sprzedawcy spotkania samooceny punktualności przybywania na Ćwiczenie praktyczne nr 5: Arkusz oceny lub 32 i szkoleniowe ................................................................................ handlowe 33 Punktualność ..................................................................................................... 34 Podsumowanie .................................................................................................. Decydujące jest pierwsze wrażenie ................................................................... 35 36 Radosne powitanie ............................................................................................ 38 Kontakt wzrokowy ............................................................................................. Twój wygląd jest kluczowy ................................................................................ 38 40 ubranym Być dobrze ubranym oznacza być .................................... stosownie Ćwiczenie praktyczne nr 6: Samoocena wyglądu w trakcie pierwszego 41 spotkania handlowego doradcy .................................................................... 43 .............................................................................. Prawo wiarygodności Elana Zdefiniuj cel spotkania ...................................................................................... 43 44 Oznaki kłamstwa i nieszczerości ....................................................................... Autoprezentacja 45 ................................................................................................. temat Twojej Ćwiczenie praktyczne nr 7: Tworzenie treści autoprezentacji .................................................................. 46 48 Zażartuj z samego siebie ................................................................................... Pozyskaj i eksponuj dane na firmy ............................................. 48 Posługuj się dokładnymi danymi ...................................................................... 49 49 Nie mów niczego, w co sam nie wierzysz .......................................................... Przyznaj się do stresu ........................................................................................ 49 Wspomnij o ujemnych stronach swojej oferty ................................................. 50 51 Jeśli masz coś do zyskania, powiedz ........................................ 52 Mów ludziom tylko to, w ............................................ Kontroluj swoje uprzedzenia, nastawienia ....................................................... 52 53 Przedstawienie ocen jakości i wielkości ........................................................... 54 Umniejsz własne korzyści .................................................................................. Bądź konsekwentny ........................................................................................... 54 55 Bądź spójny ........................................................................................................ 55 Spraw, by Cię polubili ........................................................................................ Sporządzaj notatki ............................................................................................. 56 56 Używaj zwrotów „ty, twój” zamiast „ja, mój” .................................................... 57 Stosuj zasady profesjonalnej komunikacji ........................................................ Podsumowanie .................................................................................................. 58 są w stanie uwierzyć o tym otwarcie co ROZDZIAŁ 3: 59 ŚMIEJ SIĘ SZCZERZE I DO ŁEZ! ..................................................... Dlaczego w sprzedaży ważny jest uśmiech? ..................................................... 59 60 Uśmiech to poważna sprawa ............................................................................. 61 Czym jest śmiech i uśmiech? ........................................................................ Radość cieszy ..................................................................................................... 62 63 Wzmacniaj w każdym poczucie wartości .......................................................... Ćwiczenie praktyczne nr 8: 65 Publiczne okazywanie życzliwości ................................................................ 65 Wiarygodność uśmiechu ................................................................................... 68 Prawo siewu i plonu .......................................................................................... Lek na duże kłopoty ........................................................................................... 69 71 Naucz się śmiać .................................................................................................. 72 Uśmiech wewnętrzny ......................................................................................... Uśmiech jest znakiem przyjaźni ........................................................................ 73 serc Uśmiech jest najprostszą drogą do ............................................. 75 75 Poszukuj okazji do radości ................................................................................ Uświadom sobie, że szczery uśmiech jest cennym dla zdrowia ćwiczeniem ... 76 Zdrowe skutki śmiechu 78 ..................................................................................... 79 Terapeutyczne pożytki ze śmiechu .................................................................... 79 Zawsze warto uwierzyć w siebie bardziej .......................................................... Radość dawania ................................................................................................ 80 ludzkich Ćwiczenie praktyczne nr 9: Twoje nazwisko — Twoje zasoby intelektualne i Jak zwiększyć poczucie własnej wartości? 81 emocjonalne .................... ................................................... 82 83 Filmy, po których ciepło spojrzysz na świat ..................................................... Ćwiczenie praktyczne nr 10: Czynności i zdarzenia dające radość ............................................................ 83 84 ....................................................................................... Dieta na dobry nastrój 84 Naturalne antydepresanty ................................................................................ Podsumowanie .................................................................................................. 85 ROZDZIAŁ 4: 87 NAJWAŻNIEJSZA LEKCJA ............................................................. Zaufanie w procesie sprzedaży .......................................................................... 87 90 Co to jest zaufanie? ............................................................................................ Jak kreować obrazy słowami i emocje zakupu? modelować ............................ 92 Ćwiczenie praktyczne nr 11: Wyrażaj się prostym językiem 93 ...................................................................... Ćwiczenie praktyczne nr 12: 97 Powiedz to inaczej ......................................................................................... Ćwiczenie praktyczne nr 13: 100 Kreowanie obrazu wizji celu ....................................................................... 102 Budowanie zrozumienia .................................................................................. Deklaracja tolerancji ....................................................................................... 103 Ćwiczenie praktyczne nr 14: 104 Wywoływanie stanów emocjonalnych ........................................................ Zyskasz podziw i zaufanie innych, demonstrując im szacunek, ................... 105 105 Jestem taki jak Ty ........................................................................................ 106 Ja też odnoszę sukcesy ................................................................................ Jestem wspaniałomyślny ............................................................................ 106 106 Zawsze mam świetny humor ...................................................................... 106 Mówię spokojnie, śmiało i wyraźnie ........................................................... Jestem sympatyczny ................................................................................... 106 107 Bywaj tam gdzie wszyscy ............................................................................. 107 Znam wielu interesujących ludzi ................................................................ Jestem kompetentny ................................................................................... 107 107 Zasada częstości kontaktów ....................................................................... 108 .................................................................................................. Dobry kontakt Zręcznie pytaj, zamiast wydawać rozkazy ....................................................... 109 111 Umowa o prawie do zadawania pytań ............................................................. 112 Jak zadawać pytania? ...................................................................................... Przykłady pytań otwierających ........................................................................ 113 113 Praca ............................................................................................................. 113 System wartości ........................................................................................... Zainteresowania, hobby ............................................................................... 113 114 Urlop ............................................................................................................. 114 Miejsce zamieszkania ................................................................................... Rodzina ......................................................................................................... 114 114 Zwierzę w domu ........................................................................................... 114 Zieleń ............................................................................................................ Samochód ..................................................................................................... 115 115 Ubiór ............................................................................................................. 115 Komputer ..................................................................................................... Inne ............................................................................................................... 115 Uważnie słuchaj ................................................................................................ 115 116 Jak być dobrym słuchaczem? ........................................................................... Przeszkody w słuchaniu .................................................................................... 117 Techniki przezwyciężania przeszkód w słuchaniu ...................................... 117 119 ..................................................... Szczerze i uczciwie wyrażaj uznanie, chwal ......................................................................................... 119 Znaczenie pochwały ................................................................................................. 121 Formy pochwał 122 Kategorie pochwał ............................................................................................ Zasady sztuki chwalenia .................................................................................. 124 Chwal szczerze ................................................................................................. 126 126 Odbiór pochwały .............................................................................................. Ćwiczenie praktyczne nr 15: Szczera pochwała 130 ......................................................................................... 130 Pochwała to zawsze obustronna wygrana ....................................................... Serdeczne rady .................................................................................................. 131 Ćwiczenie praktyczne nr 16: Utwierdzanie rozmówcy w przekonaniu, że ma Kontakt przede wszystkim 133 rację, nawet gdy jej nie ma ................................................................ Zaczaruj rozmówcę .......................................................................................... 135 135 .......................................................................... 136 ...................................................................................... Właściwy stan umysłu ............................................................................ 136 Odzwierciedlenie zachowań 137 Twoje ciało mówi .............................................................................................. 138 Wejść w czyjąś skórę ........................................................................................ Komunikat „ja” ................................................................................................ 140 Ćwiczenie praktyczne nr 18: 141 Quiz dobrego słuchacza ............................................................................... Zachowania pożyteczne .................................................................................. 143 144 Postulaty ........................................................................................................... nie zaprzestawaj się go uczyć. Naucz się swojego fachu i Bądź profesjonalistą nigdy 145 .................................................................................... Spraw, by każdy czuł się ważny ....................................................................... 146 148 Bądź niezwykle interesujący ............................................................................ Mowa ciała ....................................................................................................... 149 Spraw, by Cię polubili ....................................................................................... 151 151 Czytaj z gestów — unikniesz konfliktów .......................................................... Strażnik ust ................................................................................................. 152 Dłoń ściska nadgarstek ............................................................................... 152 153 Pocieranie ucha ............................................................................................ Otwarte dłonie ............................................................................................. 153 Skrzyżowane ręce ......................................................................................... 154 154 Zacieranie dłoni ........................................................................................... 154 Gest oceniający ............................................................................................ ................................................................................................. 155 Podsumowanie ROZDZIAŁ 5: 157 SŁUCHANIE EMPATYCZNE ........................................................... Ludzie pragną, aby ktoś słuchał ich naprawdę ............................................... 157 159 Konsekwencje gadulstwa ................................................................................. Ćwiczenie praktyczne nr 19: 160 Konsekwencje gadulstwa ............................................................................ 160 Posługiwanie się pytaniami zawsze prowadzi do sprzedaży .......................... Ćwiczenie praktyczne nr 20: 162 Analiza rozmowy handlowej ....................................................................... 164 ................. Aktywne słuchanie wymaga przestrzegania kilku prostych zasad 165 Ludzie kupują od osób, które ich słuchają ...................................................... Odpowiednie proporcje ................................................................................... 166 167 Po ograniczeniach poznać mistrza .................................................................. 167 Wsłuchuj się w myśli ludzi, nie słowa ........................................... Koncentruj się .................................................................................................. 168 170 Zalety milczenia ............................................................................................... 171 Od muzyki piękniejsza jest tylko cisza ............................................................. Mądrość jest w ciszy ......................................................................................... 171 172 Słuchanie empatyczne jest mówienie ............................................. 173 Korzyści płynące ze słuchania empatycznego ................................................. Techniki wspomagające słuchanie .................................................................. 174 lepsze niż tylko w ich Ćwiczenie praktyczne nr 21: 174 Quiz z zakresu sztuki słuchania ................................................................... ................................................................................................. 181 Podsumowanie ROZDZIAŁ 6: 182 SPRZEDAŻ JEST AKTEM PRZYJAŹNI ........................................... Okazuj przyjaźń i entuzjazm ........................................................................... 182 Wyraź swoją przyjaźń ciepło i sentymentalnie ............................................... 185 186 Na czym polega istota przyjaźni? .................................................................... Test wartości przyjaźni .................................................................................... 186 Kto to jest przyjaciel? ....................................................................................... 187 188 Kto jest najlepszym przyjacielem? .................................................................. Jakie sytuacje sprzyjają poznawaniu przyjaciół? ........................................... 188 Jak pielęgnować przyjaźń? .............................................................................. 189 190 Jakie zachowania są przejawem przyjaźni? .................................................... Zrozumienie człowieka .................................................................................... 190 Tolerancja (unikanie ............................................ 190 idealizowania przyjaciela) 191 Szacunek dla poglądów przyjaciela .................................................................. Dotrzymywanie obietnic i zobowiązań ............................................................ 193 Jasność oczekiwań ........................................................................................... 193 193 Okazywanie uczciwości .................................................................................... 194 Szczere przepraszanie za popełnione błędy .................................................... Przywiązywanie wagi do drobnych spraw ....................................................... 194 194 Słuchanie z empatią ......................................................................................... 195 Trwałość związku w czasie ............................................................................... Gotowość do niesienia pomocy ....................................................................... 195 196 ............................................................................................ Bezinteresowność Radość z sukcesu przyjaciela ........................................................................... 197 Bezstronność .................................................................................................... 197 198 Inspiracja do kreatywności .............................................................................. Nieograniczona możliwość kontaktu w uzasadnionej potrzebie ................... 198 Dostępność ....................................................................................................... 199 199 Otwartość ......................................................................................................... Pojednawczy stosunek do partnera ................................................................ 200 Okazywanie szczerego zainteresowania ......................................................... 200 201 Wyszukiwanie cech dodatnich ........................................................................ Szczerze i uczciwie wyrażaj uznanie ................................................................ 201 Współuczestnictwo .......................................................................................... 202 202 Lojalność .......................................................................................................... 203 Cierpliwość ...................................................................................................... Granice przyjaźni ............................................................................................ 203 Ćwiczenie praktyczne nr 22: 204 Sprzedaż jako akt przyjaźni ........................................................................ ................................................................................................ 204 Podsumowanie Ćwiczenie praktyczne nr 23: 205 ......................................... Ocena umiejętności zjednywania sobie klienta KLIENTEM TAKSONOMIA WIĘZI EMOCJONALNYCH Z .............. 208 210 LITERATURA ................................................................................. JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 9 Rozdział 3: Rozdział 3: Śmiej się szczerze i do łez! Śmiej się szczerze i do łez! Nie ma ważniejszego zadania niż być miłym i pełnym uroku. Krzewić radość, promieniować szczęściem, rozlewać jasność na ciemnych drogach życia… Czyż nie jest to największa przysługa dla innych? Victor Hugo Dlaczego w sprzedaży ważny jest uśmiech? Doradzanie i sprzedawanie jest przekazywaniem uczuć. Kupujemy emocjonalnie, a nie logicznie. Główną przyczyną, dla której ludzie postanowią u Ciebie nie kupić, jest brak zaufania. Kluczowymi pojęciami do zapamiętania są więc: zwięzłość, szczerość oraz ciepły i przyjazny stosunek do klienta. „O tym, kim jesteśmy, decyduje jakość naszych związków z innymi” (Wacław Hryniewicz). Najłatwiej zjednasz ludzi, jeśli potrafisz ich rozbawić. Nikt tak nie przyciąga jak pogodna osoba, która nie traci poczucia humoru nawet w trudnych sytuacjach. Aby osiągnąć bardzo dobre rezultaty jako sprzedawca, musisz przekazywać jak najlepsze wyobrażenie o sobie, aby pozyskać sympatię i zaufanie rozmówcy. Nic nie przemawia silniej niż en- tuzjazm, pozytywne myślenie i radość życia. Zaufanie jest więc absolutnie potrzebne — przejdźmy więc do tego, jak je zdobyć. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 10 Kiedy ludzie się śmieją, to przeważnie się nie zabijają. Alan Alda Uśmiech to poważna sprawa Uśmiech jest najlepszym powitaniem. Świadczy o tym, że jesteś za- dowolony ze spotkania z klientem. Stare chińskie powiedzenie głosi, że CZŁOWIEK, KTÓRY SIĘ NIE UŚMIECHA, NIE MOŻE OTWO- RZYĆ SKLEPU. Sprzedawca nieuśmiechnięty nie jest w ogóle sprzedawcą. Nie jesteś więc przygotowany do pracy, dopóki nie ubierzesz się w uśmiech. Istnieją ludzie, którzy sądzą, że wszystko, co czyni się z poważną miną, jest rozsądne. „Nie sądźcie, że radość po- lega na śmiechu, radość to rzecz bardzo poważna” (Lucjusz Anneusz Seneka). Śmiać się prawdziwie potrafią tylko ludzie poważni. „Ludzie, którzy się nigdy nie śmieją, nie są poważnymi ludźmi” (A. Allais). Najwyższą formą śmiechu jest śmiech z samego siebie. Większości ludzi taki śmiech sprawia ból. Błogosławieni, którzy umieją śmiać się z samych siebie — nie przestaną nigdy się bawić. „Naucz się śmiać z samego siebie, będziesz miał ubaw do końca życia” (ks. Tadeusz Fedorowicz). Jeśli potrafisz śmiać się z siebie, to najlepszy dowód, że masz poczucie humoru. Molier Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 11 Czym jest śmiech i uśmiech? Uśmiech to zagadnienie, nad którym głowili się filozofowie od dwóch tysięcy lat. Ugruntowany jest pogląd psychologów, lekarzy, socjolo- gów, że zdrowy śmiech jest dla organizmu istnym dobrodziejstwem. Już Hipokrates spostrzegł kojący wpływ pogodnego i wesołego na- stawienia ducha w obliczu przeciwności losu. Arystoteles przypi- sywał śmiechowi „zdolności rozwijania cech indywidualnych”. Kant — „wyzwolenie napiętych energii”. Dla Freuda śmiech był radosnym powrotem do dzieciństwa, dla Bergsona — „narzędziem naprawy niedoskonałości psychicznych i fizycznych, doprowadzeniem do sta- nu równowagi”. Przyjemność śmiechu towarzyszy historii człowieka i trudno, by było inaczej, skoro zdolność śmiania się odróżnia „śmiejące się zwierzę”, właśnie Homo sapiens, od wszystkich innych istot żywych” (Giuliano Ferier — psycholog i dziennikarz włoski). Uśmiech i śmiech wyrażają najczęściej radość życia. „Zadowolenie jest naturalnym bogactwem, luksus — sztucznym ubóstwem” — pisał Sokrates. Dla ludzi uśmiechniętych nie ma rzeczy niemożliwych, a życie jest proste. „Na świecie nie ma nic piękniejszego od pobudzania ludzi do śmiechu” (M. Achard). Uśmiech wzbudza zainteresowanie i życzli- wość. Kusi. Jest źródłem urody, energii i miłości. Uśmiechnij się! A szczęście uśmiechnie się do Ciebie. Radość i śmiech to lato życia. Bywa wyrazem radości i sympatii. Otwiera serca, intryguje, wiele obiecuje. Śmiech jest dla duszy tym samym, czym tlen dla płuc. Monę Lisę, najbardziej tajemniczo uśmiechającą się kobietę świata, uczynił nieśmiertelną. Twój uśmiech też może zdziałać cuda. „Uśmiech jest słońcem, które wypędza zimę z twarzy człowieka” (Victor Hugo). Uśmiechnięte oczy błyszczą i skrzą się, wilgotnieją, czasem nawet ronią rzęsiste łzy. Taki śmiech oczyszcza, Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 12 rozładowuje emocje, dostarczając i Tobie, i otoczeniu wiele radości. Śmiech to szczere królestwo człowieka. Uśmiech to najlepszy naturalny kosmetyk i klucz do wiecznej młodości. W Azji uważa się, że uśmiech stymuluje strefy energii i otwiera dusze na nową siłę życiową. Ci, którzy ciągle się złoszczą i kroczą przez życie z pogrzebową miną, szybciej się starzeją. Dzieci śmieją się 146 razy w ciągu dnia, a dorośli tylko 4. Czy to nie smutne? Uśmiech i entuzjazm są ważnymi elementami każdej rozmowy. Wszyscy chętniej rozmawiamy z ludźmi, którzy podchodzą do nas ze szczerym uśmiechem na twarzy i entuzjazmem w głosie. Uśmiech jest zaraźliwy. Kiedy uśmiechamy się do kogoś, istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba ta również uśmiechnie się do nas. Świat naprawdę działa jak lustro. Jeśli potrafimy zachowywać się entuzjastycznie, ale bez przesady, tak aby ludzie nie odnieśli wrażenia, że próbujemy ich oszukać, z pewnością znajdziemy wielu chętnych rozmówców. Nie można jednak rozmawiać serio z ludźmi niemającymi poczucia humoru. Od kwiatu żąda się zapachu, od człowieka — uprzejmości. przysłowie hinduskie Radość cieszy „Radość — w przeciwieństwie do smutku — jest uczuciem najbar- dziej podstawowym i przenikającym całe istnienie człowieka” (Rafał Zieliński). Uśmiechanie się to zaskarbianie sobie atmosfery życzliwo- ści, która nie jest obojętna dla naszego poczucia szczęścia. W przyjemnym nastroju odczytujemy dodatnie rzeczy, które by in- aczej uszły naszej uwadze jako zbyt błahe. Wytwarza popęd do ak- Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 13 tywności, do ekspansji, do ruchów, do głośnych objawów. Z drugiej strony — nasze smutki są radościami naszych wrogów. Nie mów więc o swoich problemach, bowiem połowa Twoich rozmówców ucieszy się, że Cię „dopadło”, a druga nie jest tym w ogóle zainteresowana. „Sprawiaj że radość cieszy” (Friedrich Teodor Vischer). Pewna i i prosta recepta na odzyskanie radości życia brzmi: Zobaczysz wtedy, innym radość. Wstań, unieś głowę, wyprostuj się, miej radosną minę, działaj i mów, jakbyś już był zadowolony. Wzmacniaj w każdym poczucie wartości Pielęgnuj atmosferę rozmów, działając kojąco i uspokajająco. Wyobrażaj sobie, że inni są szczęśliwi, radośni, bogaci i zasobni. Ciesz się z ich sukcesów i pomyślności. To jedyna droga do własnego bogactwa. Nikt nie jest na tyle bogaty, by mógł bez niego żyć. Nikt nie jest na tyle biedny, by nie móc sobie nań pozwolić. Jednak nie można go kupić, wyżebrać, pożyczyć ani ukraść, ponieważ dla nikogo nie stanowi żadnej wartości, dopóki się go nie podaruje. Mów z uśmiechem klientom, że wyglądają wspaniale, a zostaniesz obda- rzony specjalnymi względami. Im bardziej jesteśmy uśmiechnięci, tym łatwiej klient wybacza nam ewentualne błędy. Próbuj wzmac- niać w każdym poczucie wartości i rób to nieustannie. Twój uśmiech jest posłańcem Twojej dobrej woli. To Ty jesteś gościem w strefie bezpieczeństwa klienta. To Ty możesz uczynić z siebie mile widziane- go gościa. Życie jest krótkie, ale uśmiech to trud tylko jednej sekun- dy. Uśmiechem rozjaśniaj życie sobie i wszystkim, których mijasz. Uśmiech trwa tylko chwilę, a pamięta się go czasem całe życie. Ludzie, którzy się śmieją, zwykle sprzedają, uczą się i pracują efek- Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 14 tywniej oraz wychowują szczęśliwsze dzieci. Spotykając ludzi, musisz się autentycznie cieszyć, jeśli chcesz, aby oni także cieszyli się ze spo- tkania z Tobą. Uśmiechając się, ryzykujesz tylko tym, że inni odwza- jemnią Ci się tym samym. Zauważ, że kiedy się uśmiechasz, nie po- trafisz być zły czy zmartwiony. Uśmiech nic nie kosztuje, ale wiele daje. Uśmiech Uśmiech maluje się na twej twarzy taki nieśmiały, radosny, szczęśliwy taki dyskretny i taki pełny taki głęboki, zakotwiczony w duszy ten uśmiech na twarzy jak różowy płatek róży jak bukiet fiołków z fiołkowym zapachem jak świętość w miejscu świętości jak światłość oświetlająca mroki jak farba kolor dająca jak nuta tworząca symfonię jak myśl rodząca pomysł ten uśmiech cię rodzi na nowo ten uśmiech daje ci życie ten uśmiech ciągle cię tworzy jak Bóg tworzy życie ks. Piotr A. Faliński Uśmiechnij się, to czyni cuda. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 15 Ćwiczenie praktyczne nr 8: Publiczne okazywanie życzliwości 1. Popatrz na smutną twarz. 2. Odrzuć ten kwaśny wyraz twarzy. 3. Uśmiechaj się przez okres jednego tygodnia do kilku wybranych i często spotykanych osób. 4. Kłaniaj się pierwszy każdej choćby tylko trochę znanej osobie. 5. Po tygodniu podsumuj rezultaty swoich eksperymentów. 6. Wyciągnij właściwe wnioski. Wiarygodność uśmiechu Rób dobre wrażenie, ale nie za wszelką cenę. Uśmiech musi być szczery. Nikogo nie nabierzesz. Uśmiech musi być serdeczny, pły- nący z głębi serca. Prawdziwy uśmiech tkwi w oczach i ustach. Nie- szczery uśmiech, „przylepiony do warg”, zostanie od razu zdemasko- wany. Lepiej już wtedy wcale się nie uśmiechać. W uśmiechu jest więcej informacji niż w ponurym grymasie. Ludzie uśmiechają się, aby nawiązać kontakt lub zaprezentować się jak najkorzystniej. Spo- sób, w jaki to robią, może zależeć od nastroju albo roli, którą każde- mu zdarza się grać. Szczery uśmiech dodaje uroku, cyniczny uśmie- szek — wręcz przeciwnie. Uśmiech przyciąga uśmiech. Choćbyś wy- ginał wargi w najbardziej wyszukany sposób — gdy oczy pozostają chłodne i pozbawione radości, nikogo nie zauroczysz. Jeśli uśmiech obejmuje tylko usta, nie działa również na Twoje samopoczucie. Nic dziwnego, że prawdziwy uśmiech często nazywa się „słoneczkiem”, bo przyciąga jak magnes, promieniując światłem i energią, aż wokół robi się ciepło. Jeżeli używa się owej „tajnej broni”, każda niedogod- ność staje się łatwiejsza do zniesienia. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 16 „Uśmiech jest najprawdziwszy, kiedy jednocześnie uśmiechają się oczy” (Jan Twardowski). Prawdopodobnie każdemu z nas zdarzyła się sytuacja, w której należało się uśmiechać niezależnie od tego, czy odczuwaliśmy radość, czy nie. Osoba starająca się o stanowisko będzie się uśmiechać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, aby zrobić dobre wrażenie na pracodawcy. Podwładny uśmiechnie się po opowiedzeniu przez szefa marnego dowcipu, aby nie sprawić mu przykrości. Pielęgniarka przygotowując dziecko do bolesnego za- biegu, będzie uśmiechnięta, aby uspokoić małego pacjenta. Przykła- dy podobnych sytuacji można by mnożyć. Czy ktoś, kto widzi taki „uśmiech na wyrost”, jest w stanie wykryć nieszczerość? Na podsta- wie wyników różnych badań można na postawione pytanie od- powiedzieć twierdząco. Ludzie stosunkowo łatwo odróżniają uśmiech szczery od udawanego. Pomaga im w tym kilka wskazówek. Pierwsza z nich dotyczy odmiennego zaangażowania mięśni twarzy. Już Darwin zauważył, że w szczerym uśmiechu oprócz mięśnia jarz- mowego (odpowiadającego za uniesienie kącików ust) udział biorą także mięśnie okrężne oczu. W praktyce wygląda to tak, że widzimy tzw. kurze łapki w okolicach oczu. Przy źle udawanym uśmiechu usta wprawdzie przyjmują odpowiedni kształt, jednak oczy pozostają nie- zaangażowane. W rezultacie cała ekspresja może okazać się mało przekonująca. Inną wskazówką może być asymetria ekspresji. Otóż kiedy naprawdę się cieszymy, nasza emocja powstaje w pod- korowych ośrodkach mózgu (w układzie limbicznym). Ośrodki te są słabo zlateralizowane, co oznacza, że w podobnym stopniu wpływają na obie strony naszego ciała. Inaczej jest z korą mózgową. Tutaj jed- na z półkul jest dominująca, czyli odpowiada za określone funkcje bardziej niż druga. Ponadto, jak wiadomo, za funkcje (ruchowe i czu- ciowe) prawej strony ciała w uproszczeniu odpowiada lewa półkula i odpowiednio za funkcje lewej strony ciała — prawa półkula. Jako że uśmiech udawany jest rodzajem ruchu dowolnego, jego źródeł należy Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 17 szukać właśnie w korze mózgowej. Tutaj zgodnie z zasadą lateraliza- cji powinna objawić się przewaga półkuli dominującej. I jest tak rzeczywiście. Uśmiech udawany jest asymetryczny, czyli jedna połowa twarzy jest bardziej uśmiechnięta niż druga. Spowodowane jest to silniejszymi impulsami nerwowymi kierowanymi od półkuli dominującej do podległej jej stronie twarzy. Być może takie przejawy asymetrii występującej przy udawaniu emocji obejmują także inne części ciała i widać je także w gestach. W codziennych rozmowach raczej trudno będzie nam wychwycić asymetrię na twarzach innych. Jej przejawy są bardzo subtelne i wy- magają precyzyjnych analiz. Ale już dokładna obserwacja nagrań wideo lub, jeszcze lepiej, zdjęć (także tych w albumach rodzinnych) może okazać się bardzo owocna. Kolejna porcja wskazówek po- magających odróżnić uśmiech szczery od pozowanego związana jest z tzw. timingiem, czyli przebiegiem ekspresji w czasie. I tak Ekman ustalił, że autentyczny wyraz emocji nie pozostaje na twarzy dłużej niż kilka sekund. Tak więc jeśli ktoś podczas 15-minutowej rozmowy prawie bez przerwy się uśmiechał, możemy być prawie pewni, że udawał tę radość. Także uśmiechy trwające bardzo krótko, czyli szyb- ko znikające z twarzy, są raczej udawane. Autentyczna ekspresja ma określony przebieg czasowy z punktem kulminacyjnym, po czym wolno gaśnie. Inny przebieg ekspresji (zbyt długa lub krótka) spowo- dowany jest ingerencją woli. Następna ciekawa wskazówka to osa- dzenie ekspresji w wypowiedzi. Jeśli ktoś najpierw mówi, że np. czu- je się świetnie, i dopiero potem się uśmiecha, to prawdopodobnie nie odczuwa radości. Jeśli natomiast uśmiech zagości na twarzy, zanim padnie wypowiedź — jest to raczej szczere wyznanie. Na zakończenie warto dodać, że udawane ekspresje są na ogół inten- sywniejsze od tych naturalnie wzbudzanych. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 18 Wniosek: Śmiech — to szczere królestwo człowieka. F. Rabelais Prawo siewu i plonu „Co człowiek zasieje, to zbierze” — głosi Księga Przysłów. Jeśli chcesz coś dostać, musisz najpierw coś dać. Prawo to opiera się na zasadach szczegółowych: — zbieramy plon tylko pod warunkiem, że zasiejemy, — najpierw siać, później zbierać, — ofiarowywanie daje dobre samopoczucie, — każde szczere uczucie okazane drugiemu człowiekowi prędzej czy później do Ciebie wróci, — kto kocha świat, tego świat też kocha, — dawanie prowadzi do otrzymywania. „Kto daje światu uśmiech, temu świat oddaje z powrotem. Kto kocha ludzi, kocha też ich radości. Bez radości nie można żyć” (Fiodor Do- stojewski). Radość można osiągnąć tylko wtedy, gdy się drugiemu sprawia radość. „Chcąc doznać w pełni szczęścia, trzeba je dzielić z kimś innym” (M. Twain). Kto chce rozkoszować się radością — musi ją dzielić. Rozdawaj więc uśmiech, wylewaj go z siebie — a jutro znów będziesz miał więcej radości. „Dla ludzi naprawdę wielkich nie ma większej radości od tej, gdy drugim mogą sprawić radość” (Wil- helm Keppler). Potrzebny jest czyjś uśmiech, żeby samemu się Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jan Batorski JAK OCZAROWAĆ KLIENTA? – darmowy fragment – Złote Myśli Jan Batorski ● str. 19 uśmiechać. Każda radość
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak oczarować klienta
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: