Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00123 006187 12446756 na godz. na dobę w sumie
Jak przeżyć zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS). Poradnik przetrwania dla kobiet i mężczyzn - książka
Jak przeżyć zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS). Poradnik przetrwania dla kobiet i mężczyzn - książka
Autor: Liczba stron: 112
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3397-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> rozwiązywanie problemów
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).

Poznaj wreszcie prawdę na temat PMS i naucz się skutecznie z nim radzić!
Przestań wreszcie być wredną jedzą lub płaczką, która swoim zachowaniem odstrasza wszystkich wokół!

Pod tajemniczą nazwą PMS, oznaczającą zespół napięcia przedmiesiączkowego, kryje się bardzo powszechny problem. Czy i Ty należysz do ogromnej rzeszy kobiet, które co miesiąc muszą radzić sobie z powracającym koszmarem? Może kilka dni przed miesiączką zauważasz u siebie nieprzyjemne objawy, takie jak bóle głowy czy piersi? A może dokuczają Ci duże wahania nastroju, nieustanna irytacja, podenerwowanie, wybuchy gniewu, płaczliwość, niechęć do otoczenia? Objawów PMS trudno się pozbyć, lecz konsekwencje postępowania pod wpływem hormonów mogą nawet zrujnować Ci życie! To ryzyko da się jednak zminimalizować - wystarczy przeczytać książkę, która właśnie wpadła Ci w ręce.

Agnieszka Ornatowska, psycholog i autorka wielu publikacji z dziedziny poprawy jakości życia, podpowiada, jak sprawdzić, czy PMS jest także Twoim problemem, oraz jak radzić sobie z najróżniejszymi jego objawami - w taki sposób, by znajomi nie przestali poznawać Cię na ulicy, a Twój mężczyzna nie uciekał co miesiąc z domu. Przede wszystkim zaś wskazuje, jak zachować równowagę w czasie tych trudnych dni. Z tą książką nauczysz się szybko i pewnie rozpoznawać symptomy nadchodzących kłopotów, neutralizować je dzięki diecie oraz technikom relaksacyjnym, sprawiać sobie przyjemność, by wrócił Ci lepszy humor. Co więcej, przestaniesz co miesiąc wyżywać się na najbliższych Ci osobach. Sprawę ułatwi Ci także podsunięcie partnerowi rozdziału przeznaczonego właśnie dla niego, z poradami pozwalającymi przetrwać z kobietą dotkniętą PMS. Jeśli zależy Ci na spokojniejszymi szczęśliwszym życiu każdego dnia, koniecznie sięgnij po tę pozycję!

Daj sobie radę z PMS i żyj w równowadze!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Ewelina Burska Projekt okładki: Magdalena Stasik Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://sensus.pl/user/opinie?jakpms Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-3397-5 Copyright © Helion 2012 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Jak PMS może utrudnić Ci życie SPIS TREŚCI 1. Jak PMS może utrudnić Ci życie.....................5 2. Sprawdź, czy masz PMS — kwestionariusz oceniający poziom objawów ....................... 13 3. Definicje — czym jest PMS? ........................ 23 4. Dieta — pierwsza pomoc przy objawach fizycznych i fizjologicznych........................ 41 5. Techniki zmiany nastroju. Jak sobie radzić z objawami psychologicznymi — rozdrażnieniem, płaczliwością itd. ........... 57 6. Inne sposoby na przetrwanie trudnych dni — zadbaj o swój komfort ........................... 71 7. Dla mężczyzn — jak sobie poradzić z kobietą z PMS-em? ................................. 83 8. Relacje z innymi — jak żyć z PMS-em spokojnie i bez konfliktów ........................ 93 6 J A K P R Z EŻ Y Ć Z E S P Ó Ł N A P I Ę C I A P R Z E D M I E S I Ą C Z K O W E G O ( P M S ) Jak PMS może utrudnić Ci życie 1. JAK PMS MOŻE UTRUDNIĆ CI ŻYCIE Czym się różni terrorysta od kobiety z zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS)? Z terrorystą można negocjować… 4 J A K P R Z EŻ Y Ć Z E S P Ó Ł N A P I Ę C I A P R Z E D M I E S I Ą C Z K O W E G O ( P M S ) J a k P M S m o ż e u t r u d n i ć C i ż y c i e 7 ożna się śmiać z dowcipów o PMS-ie, ale pewnie i Ty znasz kobiety, które czasem — niby bez powodu, ale jednak zawsze na kilka dni przed początkiem miesiączki bywają poirytowane, rozdrażnione, z byle powodu wybuchają złością lub płaczem… A może i Ty jesteś jedną z nich? PMS (z ang. premenstrual tension syndrome) do- tyka, według różnych źródeł, w różnych stopniach nasilenia około 70 – 90 kobiet. Problem jest za- tem dość powszechny. M Najczęstsze objawy PMS-u możemy podzielić na: psychiczne (uczucie „napięcia”, drażliwość, waha- nia nastojów, przygnębienie) i somatyczne (obrzę- ki, bóle głowy, bolesność piersi, wzrost apetytu). Nawet przed miesiączką większość kobiet przy- pisuje swoje złe humory warunkom zewnętrznym — mówią wtedy: „to przez pracę”, „przez mojego 8 J A K P R Z EŻ Y Ć Z E S P Ó Ł N A P I Ę C I A P R Z E D M I E S I Ą C Z K O W E G O ( P M S ) faceta”, „przez dzieci”, „coś wytrąciło mnie z równo- wagi”. (Mężczyźni natomiast nie wiedzą, jak reago- wać na tego typu sytuacje). A może takie zachowanie bierze się właśnie z zespołu napięcia przedmiesiącz- kowego? Pamiętajmy, że ta przypadłość jest czę- ścią naturalnego cyklu; można nauczyć się z nią żyć i znacznie zredukować jej nieprzyjemne objawy. W tym celu warto zaznajomić się z treścią tej książki i przekonać się, że nawet w „te dni” i bezpośrednio przed nimi życie może być znacznie prostsze i przy- jemniejsze. Bo przecież każda z nas wie, jak bardzo PMS może utrudniać życie! Zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS) nazywamy charakterystyczny, nieco inny dla każdej kobiety zbiór objawów, występujących na około 7 – 4 dni przed miesiączką i ustępujących wraz z poja- wieniem się menstruacji. Zazwyczaj bywa diagno- zowany u pań w okolicach trzydziestki, ponieważ dopiero wtedy większość z nas zauważa powtarzal- ność objawów i ich związek z cyklem menstruacyj- nym. U niektórych kobiet symptomy PMS-u poja- wiają się dopiero po pierwszej ciąży i… występują regularnie aż do okresu przekwitania. Jak sama nazwa wskazuje, najczęstszym objawem tej dolegliwości jest uczucie wewnętrznego napię- cia; kobiety czasem porównują się do strun wpra- J a k P M S m o ż e u t r u d n i ć C i ż y c i e 9 wianych w drżenie przez najmniejsze nawet bodźce. Wywoływane w ten sposób reakcje bywają zgoła niespodziewane: najłagodniejsze z nas wszczynają awantury, a najpogodniejsze nagle zaczynają płakać. I nie da się nad tym zapanować! Dla wielu pań najgorsza jest nieprzewidywalność nastrojów przed menstruacją. Byle drobiazg jest w stanie wytrącić nas z równowagi i doprowadzić do zupełnie nieadekwatnych zachowań; rozbity kubek może stać się przyczyną wielkiej rozpaczy, a sama obecność innego człowieka — powodem do złości. Połączenie PMS-u z podejmowaniem ważnych decyzji czy nawet z planowaniem dobrej zabawy to zdecydowanie kiepski pomysł. Mądre kobiety (a ra- czej: te, które dobrze znają swoje ciało) wiedzą, że „te dni” są po prostu trudne i jakoś trzeba je prze- trwać; niektóre szukają własnych sposobów na ra- dzenie sobie z tą dolegliwością. Każda z nas ma jednak swoje obowiązki i raczej nie możemy liczyć na taryfę ulgową z powodu PMS-u („wybacz, dziś nie załatwię tej sprawy, bo mam zespół napięcia!”). W dodatku warto uświadomić sobie, że większość otaczających nas ludzi nie wie, w jakiej fazie cyklu jesteśmy i przeważnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak trudno zapanować nad własnymi reakcjami ko- biecie z PMS-em. 10 J A K P R Z EŻ Y Ć Z E S P Ó Ł N A P I Ę C I A P R Z E D M I E S I Ą C Z K O W E G O ( P M S ) Ponadto do objawów psychicznych dochodzą też objawy czysto somatyczne — wiele kobiet dręczą w tym czasie bóle głowy, senność, wzdęcia, obrzę- ki, nadwrażliwość piersi i… wilczy apetyt! Czujemy się gorzej i gorzej wyglądamy, a ciało domaga się kolejnych porcji smakołyków — a to czegoś słod- kiego, a to chipsów… Nagle całe „dbanie o sie- bie” bierze w łeb, łatwo zrezygnować z diety, wpaść w poczucie winy i zobaczyć się mniej atrakcyjną. Tak tworzy się błędne koło; wszystko to wpływa bowiem na wzrost wewnętrznego napięcia, które z kolei sprawia, że chce nam się zjeść coś słodkie- go na poprawę nastroju… I tak aż do miesiączki. Kiedy już wpadniemy w pułapkę PMS-u, trudno będzie nam myśleć o racjonalnych powodach złego nastroju, a jeszcze trudniej — przejąć nad nim kon- trolę. Dlatego dobrze jest uprzedzić fakty: umiejęt- nie przygotować się na nadejście objawów, by móc potem odpowiednio sobie z nimi poradzić. O tym właśnie będzie książka, którą trzymasz w ręku. Nie wiem, czy potrafisz wyobrazić sobie siebie samą za kilka miesięcy, gdy (już po przeczytaniu tej książki) niezależnie od fazy cyklu będziesz potrafi- ła zapanować nad emocjami i będziesz sama decy- dowała o swoim samopoczuciu, z uśmiechem po- błażania wspominając dawne „gorsze dni”. Pewnie J a k P M S m o ż e u t r u d n i ć C i ż y c i e 11 wydaje Ci się, że taka zmiana musi być trudna i na pewno wymaga dużo pracy. Jeśli jednak komfort życia jest dla Ciebie ważny, możesz utrzymać go na normalnym poziomie przez cały miesiąc. Ceną za ten luksus będą: przeczytanie tej książki, wykona- nie proponowanych w niej ćwiczeń oraz wprowa- dzenie kliku zmian w nawykach żywieniowych. To naprawdę wystarczy, żeby czuć się dobrze przez cały czas! Na początek zapraszam do wypełnienia testu, który pomoże Ci określić, w jakim stopniu omawia- ny problem dotyczy także i Ciebie; potem poznasz teorie i definicje, związane z PMS-em, a w dalszej części książki znajdziesz skuteczne sposoby radze- nia sobie z jego objawami. Możesz oczywiście poprzestać na zaznajomie- niu się z metodami likwidowania objawów PMS-u i użyciu tych metod (w razie potrzeby) po upływie jakiegoś czasu. Doradzam jednak przećwiczenie, już podczas czytania, proponowanych technik oraz poszczególnych czynności związanych z kontrolowa- niem własnych emocji. Warto również zastanowić się, jak zorganizować swoje życie, żeby być w pełni przygotowaną na nadejście dni z PMS-em. Ważne jest także, by pomyśleć o bliskich, któ- rych samopoczucie powinniśmy mieć na uwadze 12 J A K P R Z EŻ Y Ć Z E S P Ó Ł N A P I Ę C I A P R Z E D M I E S I Ą C Z K O W E G O ( P M S ) nawet w chwilach złego nastroju. Dlatego w książ- ce znalazł się również rozdział skierowany do męż- czyzn — naszych najbliższych towarzyszy, na któ- rych często wyładowujemy niechciane emocje. Powinni oni zapoznać się z tematem i dowiedzieć się, jak przeżywać razem z nami te trudne dni. Jeśli chcesz, możesz sama przeczytać wspomniany roz- dział i opowiedzieć go potem swojemu partnerowi. Wydaje mi się jednak, że lektura chociażby małe- go fragmentu książki o PMS-ie przydałaby się każ- demu mężczyźnie. Nasi partnerzy z reguły niewiele wiedzą o kobiecej psychice; istnieje nawet książka pt. Co mężczyźni wiedzą o kobietach, która… ma same puste strony! Myślę, że warto stopniowo za- pełniać je wiedzą ☺. Mam nadzieję, że lektura książki Jak przeżyć Ze- spół Napięcia Przedmiesiączkowego (PMS). Porad- nik przetrwania dla kobiet i mężczyzn okaże się dla Ciebie bardzo użyteczna, a zastosowanie zawartych w niej wskazówek uczyni Twoje życie prostszym i przyjemniejszym oraz pozwoli Ci uniknąć wielu trudnych sytuacji. Zapraszam do lektury! S p r a w d ź , c z y m a s z P M S — k w e s t i o n a r i u s z 13 Sprawdź, czy masz PMS — kwestionariusz 2. SPRAWDŹ, CZY MASZ PMS — KWESTIONARIUSZ OCENIAJĄCY POZIOM OBJAWÓW 14 J A K P R Z EŻ Y Ć Z E S P Ó Ł N A P I Ę C I A P R Z E D M I E S I Ą C Z K O W E G O ( P M S ) Kwestionariusz objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) S p r a w d ź , c z y m a s z P M S — k w e s t i o n a r i u s z 15 Instrukcja Odpowiedz na poniższe pytania, koncentrując się na tym, co przeżywasz na 3 – 7 dni przed miesiącz- ką i zakreślając odpowiedzi „tak” lub „nie”. (Jeżeli nie jesteś pewna albo nie potrafisz wybrać odpowiedniej opcji, a chcesz uzyskać wiarygodny wynik — daj sobie czas, poobserwuj swoje zacho- wanie przed miesiączką przez kilka kolejnych cykli i dopiero wtedy odpowiedz na wszystkie pytania). 1. Czy unikasz spotkań towarzyskich? Tak Nie 2. Czy w tym czasie tyjesz 1 – 3 kilogramy lub więcej? Tak Nie 16 J A K P R Z EŻ Y Ć Z E S P Ó Ł N A P I Ę C I A P R Z E D M I E S I Ą C Z K O W E G O ( P M S ) 3. Czy masz problemy z koordynacją ruchów (np. podczas codziennych zajęć, w kuchni, w czasie prowadzenia samochodu)? Tak Nie 4. Czy czujesz się bardziej zdenerwowana niż zwykle? Tak Nie 5. Czy unikasz spotkań ze znajomymi i wolisz zostać sama? Tak Nie 6. Czy wątpisz w swoje kompetencje i czujesz, że podejmujesz nieodpowiednie decyzje? Tak Nie 7. Czy irytujesz się łatwiej niż zazwyczaj? Tak Nie 8. Czy przybierasz na wadze? Tak Nie 9. Czy czujesz się spięta i niespokojna? Tak Nie 10. Czy zauważasz zmiany w Twoim życiu seksualnym (intensywność życia seksualnego, odczucia z nim związane)? Tak Nie
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak przeżyć zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS). Poradnik przetrwania dla kobiet i mężczyzn
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: